Virtuozzo schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 12:26:
Gekend fenomeen, maar westerse journalisten vallen er nog steeds voor. Soms uit gebrek aan opleiding en/of ervaring, soms omdat men vanuit commerciële druk geen middelen heeft om vergelijkend onderzoek te doen.
Het is geen exclusief Russisch verschijnsel. Beeldmateriaal en getuigen worden wel vaker 'gerecycled' door diverse partijen. Of er wordt gewoon wat verzonnen om een gewenst beeld te vormen.
Misschien herinnert u zich nog het hartverscheurende verhaal van een huilend meisje dat vertelde dat Iraakse troepen tijdens de bezetting in Koeweit baby's uit incubators haalden en daar nare dingen mee deden. Hele indrukwekkende beelden maar achteraf bleek dat meisje een dochter te zijn van een hoge official die het verhaal uit haar duim had gezogen. Dat laatste feit werd alleen niet tig keer per dag op alle nieuwszenders herhaald.
Niet kort na de ramp was er in de pers al snel een verhaal dat alles op een rijtje zette en de schuldigen werden al snel aangewezen. En dan zeg ik expres schuldigen want dat het feitelijk verdachten waren deed er niet eens toe. Immers het onderzoek was nog niet afgerond.
Oftewel Rusland is schuldige en Putin is een moordenaar. Dat beeld weer breed uitgedragen door de media.
Is het dan raar dat Rusland er zelf onderzoek naar wil doen en het gek vind als ze geen toestemming krijgen? Zelfs als ze alles aan elkaar liegen dan zal dit toch wel moeiteloos gevonden worden door de professionele contra expertise. In het meest gunstige geval vinden ze iets nieuws waar anderen overheen hadden gekeken in het slechtste geval maken ze zichzelf nog meer verdacht. In ieder geval lijkt er geen enkele reden te zijn om ze van een onderzoek te belemmeren.
Zelf vraag ik mij af waarom er blijkbaar niemand naar buiten is getreden om te melden dat hij aan die knop heeft gezeten die zulke fatale gevolgen heeft gehad. Los van het feit dat die persoon het bevel had om zijn kop dicht te houden moet je toch een dusdanig gewetenswroeging hebben waar je iets mee moet doen.
Of hij ligt ergens in een ondiep graf doorzeeft met kogels. Dan is het jammer dat ze niet hetzelfde met degenen die de bevelen gegeven gedaan hebben.