almightyarjen schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:15:
[...]
[...]
Volgens mij is het vliegtraject ook al vantevoren vastgelegd. Ik ben het eens met het feit dat de piloot onderweg kan beslissen om van koers te veranderen door bepaalde omstandigheden die
niet voor vertrek bekend waren om de veiligheid van de passagiers te waarborgen. Als de piloot van MH17 van koers was veranderd omdat hij niet over Oekraïne wilde vliegen, dan was hij wel even keihard op het matje geroepen: de extra kosten, vertragingen, missende aansluitingen, start/landingsschema's overhoop e.d. zijn dan behoorlijk. En nee, dan was hij niet neergeschoten. Maar dat hadden we ons dan ook niet kunnen voorstellen...
Het vliegtraject wordt inderdaad vantevoren vastgelegd in het flight plan. Dit bestaat uit een reeks waypoints tussen plaats van vertrek en van aankomst. Dit traject wordt, in ieder geval in Europa, doorgestuurd naar de ANSPs (Air Navigation Service Provider), die op deze manier rekening kunnen houden met de vlucht in hun prognose voor de drukte in het luchtruim.
Tijdens de vlucht maakt de piloot normaal gesproken alleen kleine wijzigingen in de koers, bijvoorbeeld om slecht weer te omzeilen, maar dan in overleg met ATC. Eventueel kan de vlucht door ATC worden omgeleid via een andere route mocht daar reden voor zijn (meestal vanwege capaciteits-tekorten, maar soms door incidenten).
Als een piloot op eigen houtje de koers dusdanig wijzigt dat hij een heel land omzeilt, dan zullen er heel wat mensen en organisaties niet vrolijk van worden.
Aan de andere kant worden alleen flight plans van Europeesche vluchten binnen Europa (via Eurocontrol) gedeeld. Een Russische of Amerikaanse vlucht komt dus in feite onaangekondigd het door EU luchtruim binnen. Ik neem aan dat dit andersom ook het geval is.
Morrar schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:38:
Het is onzinnig om de kosten per slachtoffer te gaan uitrekenen; daar gaan de sancties niet over. De sancties zijn bedoeld om Poetin duidelijk te maken dat militaire expansie niet getolereerd wordt.
Bovendien zijn de sancties niet puur een reactie op MH17, maar als gevolg van de hele situatie in Oekraine en de Russische invloed op het destabilizeren van die regio. MH17 heeft het proces alleen wat versneld.
[
Voor 12% gewijzigd door
Rannasha op 23-07-2014 09:40
]