CJ's Radeon Info & Nieuwsdiscussie - Deel 128 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 41.852 views

Onderwerpen

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Tenopzichte van een R9 280 of 7970 zal het een prima kaart zijn. Stukje zuiniger net wat sneller. (dat laatste moeten we nog wel even afwachten).

Maar het is niet baanbrekend. Ik denk dat de Tahiti er gewoon uit gaat die chip gaat ook al vrij lang mee.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:45
Iets sneller, en goedkoper te produceren dan een 280(x), dus mogelijk kunnen de prijzen nog iets omlaag, of amd's marge iets omhoog.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Astennu
Hier hebben ze het toch over een soort van GCN 1.2: http://www.xbitlabs.com/n...cture_with_Tonga_GPU.html
The new code-named Tonga graphics chip is based on the third iteration of the GCN [graphics core next] architecture, which brings a number of enhancements to the GPUs. The third-gen GCN (some may call it GCN 1.2) features updated ISA instruction set to boost computing efficiency, delta-color compression (an image compression technology that encodes a row of pixels by replacing their color data with values that represent variance between subsequent pixels) to save memory bandwidth, improved tessellation performance and some other enhancements. The GCN 1.2-based GPUs and APUs also feature universal video decoder 6.0 (UVD 6), video encoder engine 3.1 (VCE 3.1) and a new scaler for better and more energy-efficient video playback.
Toch wat nieuwe features die Hawaii en Bonaire niet hebben.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
-The_Mask- schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 00:41:
In principe is het gewoon GCN, bij AMD bestaat er geen 1.1 of 1.2.
Klopt. Maar ze hebben er nu voor de 2e keer wat dingen aan toe gevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 29-08-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het waar is of niet, daarom moet je dit eerst nog even met een flinke korrel zout nemen, maar ik denk dat physx nu ook over de amd gpu werk met physx sdk 3.3.1. Er zitten nog wat bugs in en mensen hebben dit kunnen fixen, echter komt daar nog een patch voor uit.

Hier een filmpje met een R-9 290 met physx effecten in Metro Redux.
YouTube: METRO REDUX 2560X1440 PHYSX ON AMD R9 290 FX8350 VERY HIGH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
draait dat niet gewoon allemaal op de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:42
Ik weet wel dat er optimalisaties waren die wel in de gpu's gebruikt werd, maar niet in de cpu's.
Dat was dan vanaf physx versie 3.x opgelost (2010 uit mijn hoofd, but correct me if I'm wrong), maar nog geen enkele developer had die versie in zijn spellen toegepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haarbal schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 12:58:
draait dat niet gewoon allemaal op de cpu?
Als het goed is op alle 2, zo wel gpu als cpu maar dat weet ik niet zeker. Als de steentjes blijven liggen schijnt het gpu te zijn met advanced physx in Metro Redux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:58
Nee, dat draait gewoon op de CPU op een non-Nvidia GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Nouja, als het goed draait op de CPU is daar niks mis mee. Maar ik betwijfel het/dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Het filmpje is nu al verwijderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 16:42:
Versleten? Zo lang je niet overklokt slijt de GPU niet, en is het enige wat er aan een graka kan slijten de ventilator. Nou is de reference ventilator niet een van de beste, maar na nog geen jaar zal dat toch best meevallen lijkt me zo. Ook als de kaart veel gedraait heeft voor mining.
Alle elektronica slijt wanneer er stroom op staat. Dat proces versnelt bij hoge temperaturen en voltages, maar op een gegeven moment is de koek op. De vraag is in hoeverre dat een probleem is bij die kaarten, maar ze hebben natuurlijk wel op hun donder gekregen.

Veel kaarten worden ook 24/7 met overclock gedraaid, ik beschouw het dan ook een beetje als de huurauto's onder de videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Camacha: leuk dat je daar een week na dato nog op terugkomt, maar die discussie is al gevoerd:
Phuncz schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 17:08:
Zelfs met overclocken zal het zwaar meevallen qua slijtage vermoed ik, anders bieden de fabrikanten niet de mogelijkheid om zelf te gaan prutsen. Maar idd. scrypt-mining "slijtage" = mythe.
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:23:
[...]

Als je met beleid overklokt heeft dat inderdaad geen invloed op de levensduur, de fysieke levensduur is sowieso vele malen langer (decennia) dan de economische levensduur (dat houdt na een jaar of vijf echt wel op). Maar, als je '24/7' met een te hoog voltage gaat draaien kan dat op de langere duur wel schade aanrichten, en kan het zijn dat je GPU er veel sneller mee ophoudt. Dat is dan ook meteen de reden dat zowel bij GPUs als CPUs er altijd een bepaald maximum voltage wordt aangeraden voor 24/7.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ter aanvulling: mijn mening over slijtage is niet dat er absoluut geen slijtage is, maar het lijkt voor een gewone consument onmogelijk merkbaar en meetbaar. Ik zie de analogie met huurauto's wel, maar daar praat je over mechaniek, die nog steeds veel zichtbaarder en merkbaarder onderhevig is aan slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
bij techreport hebben ze ook nog wat synthetics gedraaid met de 285, de tesselation performance is idd enorm veel hoger, en hij is ook efficienter met bandbreedte.

http://techreport.com/rev...-graphics-card-reviewed/2

goed, in realworld valt het verschil wel mee aangezien developers meestal zuinig zijn met tesselation en de 280 en 280x gewoon meer bandbreedte hebben, maar het zijn toch verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Het was bekend dat het niet voor games ging werken, maar het zou wel voor video's werken...
Nu wordt dat ook waarschijnlijk niet meer ondersteund :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mja dat is wel minder als het effectief ook klopt. Maar aan de andere kant, enkel voor video lijkt me ook geen overtuigende feature. Sowieso heb je toch een nieuwe monitor nodig hiervoor en tegen de tijd dat je die mainstream aantreft, is de gemiddelde GPU wel aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Draai nu 2x 7970 (1Ghz) op een ruim 4 jaar oud 1080P scherm (70 Hz "overclock") en dat bevalt nog prima, ook al is het een TN panneel en heb ik ook een IPS scherm (Asus VG23AH, 3D geval, maar ik heb helemaal niks aan de 3D door de cilinder in mijn bril...).

De kaarten staan wel weer op mijn lijstje om te vervangen bij een nieuwe generatie (en als mijn portemonnee het toelaat) maar het scherm nog niet echt...
Moet binnenkort het IPS scherm er maar weer eens aan hangen en kijken hoe dat dan bevalt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:25:
Ter aanvulling: mijn mening over slijtage is niet dat er absoluut geen slijtage is, maar het lijkt voor een gewone consument onmogelijk merkbaar en meetbaar. Ik zie de analogie met huurauto's wel, maar daar praat je over mechaniek, die nog steeds veel zichtbaarder en merkbaarder onderhevig is aan slijtage.
Mee eens. Verhoogde temperatuur en verhoogde voltages zijn de grootste boosdoeners van beschadigingen daar na hoge clock speeds pas. Maar als je over clockt met een gelijk of iets lager voltage dan stock valt de slijtage reuze mee.

Sommige koelers gingen door het minen wel sneller kapot. De niet ball bearing koelers zijn er niet op gemaakt zo lang achter elkaar op die snelheden te draaien.
Bij normaal game gebruik wisselt de fan speed sterk en komen eigenlijk nooit in de buurt van de 100%.
AMD Refferenced coolers met die blower fan konden er wel goed tegen maar daar zit een zware fan met sterke lagers in.
Was inderdaad al lang bekend. CGN 1.1+ kaarten zouden het helemaal ondersteunen Dus: R7 260,260X, R9 290, 290X, R9 285 en R9 295X2.
haarbal schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:03:
bij techreport hebben ze ook nog wat synthetics gedraaid met de 285, de tesselation performance is idd enorm veel hoger, en hij is ook efficienter met bandbreedte.

http://techreport.com/rev...-graphics-card-reviewed/2

goed, in realworld valt het verschil wel mee aangezien developers meestal zuinig zijn met tesselation en de 280 en 280x gewoon meer bandbreedte hebben, maar het zijn toch verbeteringen.
Wat ik tot nut toe gezien heb qua Game performance en verbuik tijdens het spelen van games vind ik het erg tegen vallen tov de originele HD7970.
Die tesselation performance is zeker indrukwekkend! dit is wat ik van de R9 290(X) verwacht had gezien de verbeteringen die daar in zaten. Maar die presteerde wel beter maar lang niet wat ik verwacht had gezien de verdubbeling in Tesselation hardware.

Het kan wel leuk gaan worden als AMD Straks 2x Tonga pakt en dat in een chip bakt met een 512Bit mem interface. Ik hoop alleen dat ze het verbruik toch nog wat verder kunnen verlagen. Want Maxxwell lijkt dit beter te doen (kijkend naar de 750 Ti)
DCG909 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:23:
Draai nu 2x 7970 (1Ghz) op een ruim 4 jaar oud 1080P scherm (70 Hz "overclock") en dat bevalt nog prima, ook al is het een TN panneel en heb ik ook een IPS scherm (Asus VG23AH, 3D geval, maar ik heb helemaal niks aan de 3D door de cilinder in mijn bril...).

De kaarten staan wel weer op mijn lijstje om te vervangen bij een nieuwe generatie (en als mijn portemonnee het toelaat) maar het scherm nog niet echt...
Moet binnenkort het IPS scherm er maar weer eens aan hangen en kijken hoe dat dan bevalt :/
Misschien moet ik dat ook maar eens proberen met mijn Dell 3008WFP. Welke tool gebruik jij om die overclock te realiseren?

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 03-09-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:33:
Het kan wel leuk gaan worden als AMD Straks 2x Tonga pakt en dat in een chip bakt met een 512Bit mem interface. Ik hoop alleen dat ze het verbruik toch nog wat verder kunnen verlagen. Want Maxxwell lijkt dit beter te doen (kijkend naar de 750 Ti)
Ik kon direct niet zo snel reviews vinden met GPGPU computing resultaten (met name DP). Dat is het punt waar AMD met hun top kaarten altijd sterk in is. Wellicht dat dat de reden is dat het verbruik nog op een hoger niveau ligt.
Op de GTX 780 en de Titan na hebben al die kaarten weinig power als het komt op DP computing. Hierdoor zijn ze wel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Amd heeft DP bij de 290x geknepen (om firepro's te verkopen?), even googlen geeft dit: http://www.computerbase.d...r9-285-test-benchmarks/7/

de 285 is daar ongeveer precies een halve 280 qua DP.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 03-09-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
@astennu.
Ik gebruik CRU, werkt prima, zelfs op mijn laptop :p
70 Hz op mijn Asus VH222T en 75 Hz op mijn alienware M17x R4 (LG paneel, 7970m als gpu).

Werkt echter niet met intel igp's.
En als ik dus op 60 Hz weer eens kijk voelt het scherm trager aan dan wat ik gewend ben.
(Als je je muis snel beweegt zie je minder tussenpozen waardoor het stotterend overkomt).

Herinner mij nu ook weer waarom ik dat ips scherm niet gebruik....
Daar zag je dus de paralax barrières voor het 3D horizontaal lopen en daar werd ik echt knettergek van .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

haarbal schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:23:
Amd heeft DP bij de 290x geknepen (om firepro's te verkopen?), even googlen geeft dit: http://www.computerbase.d...r9-285-test-benchmarks/7/

de 285 is daar ongeveer precies een halve 280 qua DP.
Ik kijk er misschien overheen maar de 290x scored net iets lager als de 280x. Hij zal dus waarschijnlijk iets geknepen zijn maar niet bijster veel. Ik heb bij "Explicit - Double Precision" gekeken.
Wat ook zou kunnen is dat ze voor DP hetzelfde aantal shaders gebruiken maar omdat de clocks van de 290 lager zijn dan die van de 280 dat hij daardoor minder scored.

Inderdaad de 285 is de helft van de 280. Op andere punten scored hij soms veel beter.

• Astennu
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:18:
[...]

Ik kon direct niet zo snel reviews vinden met GPGPU computing resultaten (met name DP). Dat is het punt waar AMD met hun top kaarten altijd sterk in is. Wellicht dat dat de reden is dat het verbruik nog op een hoger niveau ligt.
Op de GTX 780 en de Titan na hebben al die kaarten weinig power als het komt op DP computing. Hierdoor zijn ze wel zuiniger.
Dat klopt GK104 heeft maar weinig GPGPU hardware aan boord en kan daardoor zuiniger zijn. Maar ik moet zeggen dat ik de 780 en 780 Ti ook erg efficiënt vind. AMD heeft daar gewoon nog wat werk te doen. Al zou het mij niets verbazen dat we dat in de 20nm chips terug gaan zien.
DCG909 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 12:31:
@astennu.
Ik gebruik CRU, werkt prima, zelfs op mijn laptop :p
70 Hz op mijn Asus VH222T en 75 Hz op mijn alienware M17x R4 (LG paneel, 7970m als gpu).

Werkt echter niet met intel igp's.
En als ik dus op 60 Hz weer eens kijk voelt het scherm trager aan dan wat ik gewend ben.
(Als je je muis snel beweegt zie je minder tussenpozen waardoor het stotterend overkomt).

Herinner mij nu ook weer waarom ik dat ips scherm niet gebruik....
Daar zag je dus de paralax barrières voor het 3D horizontaal lopen en daar werd ik echt knettergek van .....
Dat IPS scherm? Maar dat was alleen met 3D brillen?
Ik zal CRU vanavond of morgen eens testen. Ik kan me voorstellen dat het veel scheelt om van 60 naar 70 of zelfs 80 te gaan. Dat was met CRT's ook een groot verschil in hoe soepel het aan voelde.

• DCG909
Dat ips scherm heeft idd zichtbare lijnen... zowel in 3D als in 2D -.-" (wist ik ook niet toen ik het binnen kreeg).

CRU werkt het beste met DVI-D, omdat die veel bandbreedte heeft displayport monitoren lijken niet zo lekker te klokken, maar ik dacht dat ik daar ook mensen succes mee had zien hebben.
Als een profiel niet werkt dan wordt het scherm dus zwart en veranderd het na 15 seconden weer terug naar de vorige instellingen :)
Volgens mij is 70 met veel schermen goed te halen, met mijn alien zit ik onder het gemiddelde, daar halen veel mensen juist 80 en ik maar 75 :'(

Met crossfire is het wel zo dat je met de oudere kaarten twee bruggen ipv één moest gebruiken bij 70+ vanwege het klok signaal, weet alleen niet hoe dat met de Hawaï chips gaat, ik neem aan dat die veel meer bandbreedte hebben dan een enkele CF brug?
Mijn desktop scherm gaat iig niet harder dan 70 Hz, wat ook rond die grens is, dus ik weet niet exact hoe alles werkt boven de 70, alleen dat mijn laptop het om de een of andere rede wel aan kan.

• haarbal
Kan je in de catalyst control niet een custom resolutie toevoegen? In de nv control panel wel, werkt niet bij alle spellen, maar is handig om de verschillende frequenties en timings uit te proberen voor je het in CRU invoert. Als het niet kan is het misschien handig als je nog een pc met nv kaart hebt staan om de monitor even daar aan te hangen, hoef je niet de hele tijd te rebooten om te kijken of het werkt.

• DCG909
Voor zover ik weet heeft CCC dit niet, nee...
CRU maakt echt een profiel aan voor windows, om het te laten denken dat het beeldscherm dit ondersteunt.
Als het scherm het aankan geeft het beeld en kun je dus met andere applicaties testen of het echt klopt en het scherm niet stiekem minder beelden toont dan het zegt.
(staat dacht ik zelfs gelinkt in de pagina van CRU)

Je moet ook altijd een paar profielen aanmaken, zo had ik voor mijn laptop 70, 75 en 80 erbij gezet.
Dan kun je er per reboot een aantal testen. 75 werkte bij mij dus wel en 80 niet, daarna de 80 in 78 veranderd en weer gereboot, maar die werkte dus ook niet en heb ik maar voor 75 gekozen.

Ik vraag mij eigenlijk af wat gunstiger voor video's is, 75 of 76
75 lijkt tot nu toe iig vloeiender dan 60 Hz met video's (youtube etc.)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:14:
Dat klopt GK104 heeft maar weinig GPGPU hardware aan boord en kan daardoor zuiniger zijn. Maar ik moet zeggen dat ik de 780 en 780 Ti ook erg efficiënt vind. AMD heeft daar gewoon nog wat werk te doen. Al zou het mij niets verbazen dat we dat in de 20nm chips terug gaan zien.
Je zou dan eigenlijk de R9 285 moeten vergelijken met de 780 (Ti). Bij beide kijken hoeveel fps/watt ze hebben :p.
DCG909 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:45:
Dat ips scherm heeft idd zichtbare lijnen... zowel in 3D als in 2D -.-" (wist ik ook niet toen ik het binnen kreeg).

CRU werkt het beste met DVI-D, omdat die veel bandbreedte heeft displayport monitoren lijken niet zo lekker te klokken, maar ik dacht dat ik daar ook mensen succes mee had zien hebben.
offtopic:
Displayport heeft meer bandbreedte beschikbaar dan DVI-D dacht ik. Dat kan het dus niet zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het clocksignaal dat in de stream zit niet lekker zit of dat het beeldscherm daar niet op berekent is?

Ik zal ook in het weekend eens kijken of mijn U2412M de 70hz wil halen op displayport.

Verwijderd

Nee joh, die 285 moet je met de gtx980 vergelijken, dan is de 285 op alle vlakken beter :P

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het lijkt me dat de GTX770 er tegenover staat en het gerucht dat Nvidia daarvan de prijs wilt verlagen om concurrentieel te blijven.

• DCG909
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:37:

offtopic:
Displayport heeft meer bandbreedte beschikbaar dan DVI-D dacht ik. Dat kan het dus niet zijn. Ik kan me wel voorstellen dat het clocksignaal dat in de stream zit niet lekker zit of dat het beeldscherm daar niet op berekent is?

Ik zal ook in het weekend eens kijken of mijn U2412M de 70hz wil halen op displayport.
Displayport heeft idd veel meer bandbreedte, maar het clocksignaal vond het idd niet zo leuk :/

Het zou wel leuk zijn als amd zelf iets soortgelijks in CCC weet te bouwen (wat dus ook in Windows zelf werkt)

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:37:
[...]

Je zou dan eigenlijk de R9 285 moeten vergelijken met de 780 (Ti). Bij beide kijken hoeveel fps/watt ze hebben :p.

[...]

offtopic:

Volgens mij scoren die dan toch wat beter:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Sapphire/R9_285_Dual-X_OC/images/perfwatt_2560.gif

Ik moet het ook proberen maar las iets dat mijn 3008WFP er boven de 63Hz er al geen zin meer in heeft.

• madmaxnl
Zouden we bij de nog te introduceren 20nm GPU's (GCN 2.0) ook de introductie van GDDR6 gaan zien?

'GDDR6 geheugen komt in 2014'

Er gaan ook geruchten dat wat wij als AMD Fiji kennen stacked DRAM zou gaan hebben:
AMD Fiji GPU ‘Not Arriving Soon Enough’ – Will Possibly Have Stacked dRAM (HBM) Memory

De koeling zal i.i.g. wel goed zitten :)

Referentiemodel AMD Radeon R9 390X krijgt Asetek-waterkoeler?

Grootste OEM order in de geschiedenis van Asetek :D

Wat ik me wel afvraag is of dit vooral voor de single GPU kaart of juist vooral dual GPU kaart gaat zijn of beiden gewoon. In het eerste geval lijkt het me dat AMD weer eens een dikke single GPU kaart op de markt brengt die aardig wat hits zal produceren ;) Een nog grotere die size dan Hawaii? Dat is al de grootste GPU die AMD/ATi ooit heeft gemaakt.

[ Voor 79% gewijzigd door madmaxnl op 13-09-2014 01:50 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Die Asetek cooler is goed nieuws, de grootste klacht van de R9 290-series (buiten de té goede prijs :P) is de cooler en deze heeft de capaciteit om stil en goed te werken. Deze was ook bedoeld voor single GPU, er was hier al een foto van verschenen met de fan aan de rechterkant (zoals bij reference kaarten) wat erop duidt dat er maar één pomp/block is.

Ik verwacht wel dat de andere fabrikanten met "gewone" open-air coolers komen zoals de meeste nu zijn, want ik vermoed dat het reference model deze keer duurder gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik vind zo'n Asetek koeler eigenlijk helemaal niks : Vaak zijn de slangen van die koelers berekend op redelijk kleine kasten die maar net genoeg ruimte hebben voor een 1x120 of 2x120 radiateur :/

Toen ik de Corsair H110 in mijn Xigmatek Elysium ging plaatsen ging het allemaal maar net goed en moest ik zelfs de mount gaten bijslijpen van mijn kast, want anders paste het net niet doordat de fans niet 100% tegen elkaar aan zitten op de radiateur :|

Hopelijk komen er dus genoeg aircooled alternatieven, want nog meer all-in-one waterkoeling meuk heb ik geen zin in!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Moet wel te doen zijn maar je hebt dan ook een 140mm/280mm variant genomen. Hier is doorgaans niet altijd plek voor in de meeste cases, bovenaan of op de achterkant.

Maar breed inzetbaar is het wel, een paar voorbeelden van een ingebouwde R9 295X2:

Afbeeldingslocatie: http://www.ferra.ru/images/385/385293.jpg
(kan zelfs langer als radiator omgedraaid wordt)

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/R9295X2-2/R9295X2-2-88.jpg
(in een Cooler Master Elite 130 mITX case)

Maar zoals ik al zei, vermoed dat we varianten hiervan gaan zien, waarvan de reference kaart deze keer niet meer de goedkoopste wordt maar die van de board partners met gewoon wat fans.

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 14-09-2014 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws: VESA geeft Displayport 1.3-standaard vrij

Wat het FP artikel niet vermeldt, maar men bij Bright Side Of News wel doet, is dat DP1.3 inderdaad ook adaptive sync bevat. Goed nieuws voor AMD dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
De nieuwe driehonderd serie krijgt DP1.3 of is het daar al te laat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het belangrijkste is denk ik dat dus alle nieuwe schermen die DP1.3 zijn dus minimaal Adaptive sync hebben. Waar DP1.2a een niet verplichte toevoeging was.
Het is even de vraag of de R9 290X of de opvolger daar van al DP1.3 ondersteunen. Als het al wel even bekend is wat ze er in wilde stoppen zou het goed kunnen dat de 3xx serie het al wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ik zie nergens zwart op wit dat het een verplichte feature wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Hoeft ook niet. De fabrikant die slim genoeg is hier markt in te zien zal veel meer monitoren verkopen dan een fabrikant die het verbloemd DP1.3 in te bouwen. Immers, als je een DP1.3 aansluiting hebt wil je die ook gebruiken, al kost dat een paar tientjes meer. Nog altijd een betere oplossing dan G-Sync (goedkoper en veelzijdiger)...

• Werelds
Ik heb gisteravond eens wat beter naar Tonga gekeken en er valt me iets vreemds op.

Tahiti heeft twee configuraties, 1792 SP/112 TU/32 ROP en 2048/128/32 op een 384-bit bus.
Tonga heeft tot nu toe alleen de 1792/112/32 configuratie op een 256-bit bus.

Nu komt het vreemde:
- Tahiti: 4313m transistors op 352mm^2 (12.25/mm^2)
- Tonga: 5000m transistors op 359mm^2 (13.93/mm^2)

Tonga heeft dus meer transistors, met een aardig hogere transistor dichtheid maar presteert eigenlijk niet beter; waar zijn al die transistors aan op gegaan? Ik geloof er niets van dat de 2 extra geometry engines meer ruimte vreten dan die crossbar en 2 MC's in Tahiti. Ze zeggen altijd dat GCN zo modulair is, zou er een 285X met meer CU's dan de 280X komen?

Overigens ook knap werk hoe AMD hun transistor dichtheid heeft verbeterd; Hawaii zit zelfs op 14.16/mm^2. Nu heeft Nvidia het ook wel verbeterd (12.04 GK104 -> 12.62 GK110 -> geruchten zeggen rond 13 voor GM204), maar niet in deze mate. Verklaart deels ook enkele van de nadelen van Hawaii; ze hadden wellicht iets minder moeten persen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Werelds op 17-09-2014 17:23 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Anandtech heeft een artikel over de opbouw van de Tonga, waarin besproken wordt waar de andere transistors naartoe zijn gegaan. (Daar ben ik vandaag toevallig langs gekomen). Mocht je het willen weten dan zou ik dat artikel zoeken. Ik meen dat het iig deels ging naar een color compression methode om bandbreedte te besparen.

• haarbal
true audio dsp's, verbeterde video decoding/encoding, de tesselation performance is 2x dat van de 290, zal ook wel wat hardware gekost hebben, xdma crossfire? Ik roep maar wat.

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Werelds schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:20:
Ik heb gisteravond eens wat beter naar Tonga gekeken en er valt me iets vreemds op.

Tahiti heeft twee configuraties, 1792 SP/112 TU/32 ROP en 2048/128/32 op een 384-bit bus.

Nu komt het vreemde:

Tonga heeft dus meer transistors, met een aardig hogere transistor dichtheid maar presteert eigenlijk niet beter; waar zijn al die transistors aan op gegaan? Ik geloof er niets van dat de 2 extra geometry engines meer ruimte vreten dan die crossbar en 2 MC's in Tahiti. Ze zeggen altijd dat GCN zo modulair is, zou er een 285X met meer CU's dan de 280X komen?

Overigens ook knap werk hoe AMD hun transistor dichtheid heeft verbeterd; Hawaii zit zelfs op 14.16/mm^2. Nu heeft Nvidia het ook wel verbeterd (12.04 GK104 -> 12.62 GK110 -> geruchten zeggen rond 13 voor GM204), maar niet in deze mate. Verklaart deels ook enkele van de nadelen van Hawaii; ze hadden wellicht iets minder moeten persen ;)
De 280x wordt idd ook vervangen met een Tonga variant.

• Werelds
Ardjee schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:32:
Anandtech heeft een artikel over de opbouw van de Tonga, waarin besproken wordt waar de andere transistors naartoe zijn gegaan. (Daar ben ik vandaag toevallig langs gekomen). Mocht je het willen weten dan zou ik dat artikel zoeken. Ik meen dat het iig deels ging naar een color compression methode om bandbreedte te besparen.
Dat is in software :)
haarbal schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:39:
true audio dsp's, verbeterde video decoding/encoding, de tesselation performance is 2x dat van de 290, zal ook wel wat hardware gekost hebben, xdma crossfire? Ik roep maar wat.
Zo veel vreet TA niet qua die size (kijk maar naar Cape Verde -> Bonaire; 500m meer transistors in de laatste met 40% meer SP's en TU's). De geometry engines had ik al rekening mee gehouden. Die 700 miljoen zouden best aan TA en geometry opgegaan kunnen zijn (betwijfel dat, maar laten we dat maar even aan namen), maar dan nog houden ze ruimte over door het weghalen van de crossbar en twee memory controllers :)

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13
madmaxnl schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 00:48:
Zouden we bij de nog te introduceren 20nm GPU's (GCN 2.0) ook de introductie van GDDR6 gaan zien?

'GDDR6 geheugen komt in 2014'

Er gaan ook geruchten dat wat wij als AMD Fiji kennen stacked DRAM zou gaan hebben:
AMD Fiji GPU ‘Not Arriving Soon Enough’ – Will Possibly Have Stacked dRAM (HBM) Memory

De koeling zal i.i.g. wel goed zitten :)

Referentiemodel AMD Radeon R9 390X krijgt Asetek-waterkoeler?

Grootste OEM order in de geschiedenis van Asetek :D

Wat ik me wel afvraag is of dit vooral voor de single GPU kaart of juist vooral dual GPU kaart gaat zijn of beiden gewoon. In het eerste geval lijkt het me dat AMD weer eens een dikke single GPU kaart op de markt brengt die aardig wat hits zal produceren ;) Een nog grotere die size dan Hawaii? Dat is al de grootste GPU die AMD/ATi ooit heeft gemaakt.
Amd had al in oktober 2011 een prototype GPU laten zien met stacked DRAM dus ik denk dat ze die kant op gaan ipv GDDR6.

http://semiaccurate.com/2...e-prototype-gpu-pictured/

Verwijderd

Als het toen al getest werd waarom dan niet gebruiken, na 3 jaar mag je wel verwachten dat het moet werken en gebruikt kan worden. Of het werkt nog niet of het word niets?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2014 09:51 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Al werkt het, misschien is het (nog) niet op grote schaal kosteneffectief te produceren. En zo zijn er vast nog wel wat redenen te bedenken.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Misschien viel de prestatie winst t.o.v. de kosten wel erg tegen waardoor het (destijds) niet gebruikt is, of het verbruik ervan (zie bijvoorbeeld Sideport).
Er stond duidelijk in dat bericht dat het nog heel ver weg was, meerdere jaren dus. Lijkt mij trouwens ook meer iets voor de APU en AMD is ook bezig (geweest) met de ontwikkeling van de GDDR6 standaard, dus dat lijkt mij meer iets voor de volgende generatie videokaarten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Werelds
Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:48:
Als het toen al getest werd waarom dan niet gebruiken, na 3 jaar mag je wel verwachten dat het moet werken en gebruikt kan worden. Of het werkt nog niet of het word niets?
Kosten.

Al deze ontwikkelingen zijn al jaren productie gereed voordat we ze in het wild zien. In die jaren wordt er gewerkt aan de kosten voor zo'n product. DDR4 bijvoorbeeld werd in 2009 al getest, in 2011 was het productie gereed. Het was echter nog niet rendabel vanuit een kostenperspectief. In de jaren erna zijn dus allerlei dingen vernieuwd en verbeterd, zodat het goedkoper werd om ze te produceren. Denk aan nieuwe nodes, andere materialen. Dat soort dingen :)

• DCG909
Volgens mij zijn ze ook al een aantal jaren in staat om op minder dan 11 nanometer transistoren te maken :/
Alleen om daar een hele cpu/gpu mee te kunnen maken in massaproductie is een heel ander verhaal...

Zoals gezegd kan het vele jaren duren om een product echt helemaal uit te werken en dan ook nog eens voor productie te optimaliseren.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het lijkt me ook niet onlogisch dat de firma's die geld verdienen aan scalers dat willen blijven doen, aangezien Nvidia's oplossing de scaler van die fabrikanten vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Bye bye G-Sync, hoe dan ook. Zelfs al zou G-Sync als licentie beschikbaar komen voor de huidige scalers bedrijven. Dan nog zouden ze het niet willen hebben. Kost alleen maar geld en is met de komst van de DP1.3 standaard rudimentair geworden. Dat wat AMD met DP1.3 doet kan nVidia ook doen. Daarmee zou G-Sync sterven en daar hebben ze geld in geïnvesteerd dus dat willen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Werelds schreef op woensdag 17 september 2014 @ 17:20:

Nu komt het vreemde:

Tonga heeft meer dan 1792 shaders. De Tonga die we nu hebben gezien is niet wat er echt mogelijk is. Er komt nog een 285X met 2048 shaders dus dan ga je wel over de prestaties van Tahiti heen.

Daarnaast is GPGPU weer uitgebreid en heeft deze GPU trueaudio enz. En natuurlijk 2x zo veel tesselator units.

Het grootste probleem is dat nVidia's Maxwell architectuur nog efficiënter is dan Tonga. En ook nog eens sneller is. Kortom GCN1.2 is niet genoeg om het op te nemen tegen maxwell.
Het wordt echt tijd voor een grote overhaull om dat stroomverbruik omlaag te krijgen. Voor nVidia is het ook erg belangrijk dat verbruik omlaag te krijgen. Ik vermoed dat ze net als met Kepler maxwell willen inzetten voor hun ARM chips. Het lijkt er op dat Maxwell ook een beetje met die gedachte ontworpen is. De nog kleinere versie zal nog wel wat power tweaks krijgen maar je bent nu al heel goed op weg en hoef je dus minder aan te passen.

Daarnaast is stroomverbruik toch wel een groot punt aan het worden. Zie ook intel. Alles moet steeds zuiniger. High end performance komt er niet veel bij maar alles wordt wel veel efficiënter. Laptops hebben hier heel veel profijt van. Daar zie je wel grote winst in prestaties zonder dat het verbruik toe neemt. En de mobile device markt wordt steeds groter. Kortom het is logisch om hier goed over na te denken en nVidia doet hier denk ik goed aan.

Ik ben oprecht onder de indruk van de performance per watt verhouding van de 980.
haarbal schreef op woensdag 17 september 2014 @ 18:39:
De tesselator is wel wat aangepast maar niet zo veel. De stap van Tahiti naar Hawaii was qua tesselator uitbreiding het grootste. Alleen het gaf niet de verwachte prestatie winst. Dat heeft AMD in Tonga opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Geloof ik eerlijk gezegd niet. Waarom zou je zo veel van je chip uitschakelen en niet gebruiken. Of je hebt een grote fout in je design zitten. Ze zouden er verstandig aan doen zo snel mogelijk met een 285X te komen. Die is tenminste iets efficiënter dan de huidige 280X kaarten. En ze kunnen alle beetjes gebruiken vs de nieuwe 970 en 980 kaarten.

Dan wat anders. Het schijnt dat scaler fabrikanten nog voor 2015 met chips komen die free sync ondersteunen: http://nl.hardware.info/n...en-implementeren-freesync

Echter moeten monitor fabrikanten ze dan nog wel implementeren. Ik weet niet hoe lang de development cycle van die dingen is en wellicht kunnen ze de scaler nog tijdens de ontwerpfase opwaarderen. Maar ik zou het mooi vinden als we in 2015 wat van die free sync monitoren op de markt zouden hebben. Ik heb zelf vooral interesse in een Dell U3xxx serie met free sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Ja de nieuwe Maxwell kaarten zijn enorm goed. Zelfs de 970 is goed qua prijs prestatie. Normaal kan nVidia er niks van m.b.t. prijs/prestatie. Het stroomverbruik is heel erg mooi. Een logische stap gezien er geen 20nm productie procedé beschikbaar is en de focus vooral op mobiel en dus laag verbruik ligt.

TSMC komt volgens TechSoda ook helemaal niet met 20nm (i.i.g. HP achtig productie procedé).

GM204 GPU: waarom geen 20nm?

Enfin, AMD komt wel met 20nm. Logisch want zij zullen wel bij GlobalFoundries/Samsung shoppen. In 2015 kunnen we deze 20nm chips verwachten. Als nVidia t.z.t. geen 20nm heeft maakt deze gewonnen ronden met de 900 serie helemaal niks uit.

• Werelds
Deze ronde maakt sowieso niets uit.

Wat Nvidia met GM204 heeft gedaan is heel mooi, maar dit versterkt alleen maar mijn mening dat 20nm (met of zonder FinFETs) de sprong wordt waar wij op hebben gewacht. Zelfs op 20nm zou GM204 nu rond de 200mm^2 uit komen, met FinFETs komen we waarschijnlijk dichter tegen de 160 te zitten. Dat betekent dat dit de low-/mid-end van volgend jaar is. Als je GM107 en GM204 met elkaar vergelijkt, zie je dat Maxwell vrijwel lineair schaalt; wat op zijn beurt betekent dat GM214 (en die komt er echt wel) vrij makkelijk een verdubbeling kan gaan betekenen. Laat staan GM210.

AMD zal ook ongetwijfeld in de gaten hebben dat ze hun verbruik weer moeten inbinden.

• Astennu
Werelds schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 11:13:
Deze ronde maakt sowieso niets uit.

Wat Nvidia met GM204 heeft gedaan is heel mooi, maar dit versterkt alleen maar mijn mening dat 20nm (met of zonder FinFETs) de sprong wordt waar wij op hebben gewacht. Zelfs op 20nm zou GM204 nu rond de 200mm^2 uit komen, met FinFETs komen we waarschijnlijk dichter tegen de 160 te zitten. Dat betekent dat dit de low-/mid-end van volgend jaar is. Als je GM107 en GM204 met elkaar vergelijkt, zie je dat Maxwell vrijwel lineair schaalt; wat op zijn beurt betekent dat GM214 (en die komt er echt wel) vrij makkelijk een verdubbeling kan gaan betekenen. Laat staan GM210.

AMD zal ook ongetwijfeld in de gaten hebben dat ze hun verbruik weer moeten inbinden.
Mee eens. Het is voor nu een leuke boost maar 20nm is waar het om gaat. Dan heb je het potentieel om in een keer 50% prestatie winst te boeken zonder een hoger verbruik. Nu is alleen de grote vraag wanneer die kaarten komen.

Het zou mij niets verbazen als AMD daar op wacht. Ze kunnen de 285X nog uit brengen om in de mid range een wat betere kaart te hebben. En het dan even uitzitten. Voorraden op maken en je voorbereiden op de nieuwe R9 3xx serie.

Qua prijs kunnen ze de concurrentie prima aan. Zeker nu nVidia 500-550 euro voor die GTX980 wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Phuncz schreef op zondag 14 september 2014 @ 07:47:
Moet wel te doen zijn maar je hebt dan ook een 140mm/280mm variant genomen. Hier is doorgaans niet altijd plek voor in de meeste cases, bovenaan of op de achterkant.

Maar breed inzetbaar is het wel, een paar voorbeelden van een ingebouwde R9 295X2:

[afbeelding]
(kan zelfs langer als radiator omgedraaid wordt)

[afbeelding]
(in een Cooler Master Elite 130 mITX case)

Maar zoals ik al zei, vermoed dat we varianten hiervan gaan zien, waarvan de reference kaart deze keer niet meer de goedkoopste wordt maar die van de board partners met gewoon wat fans.
Paar problemen hiermee :

- Storage = Wasda :?
Niet handig dus...

- Zet dezelfde setup in een beetje grote high end kast en de radiateuren van de videokaarten moet je dan opeens zien op te hangen waar de sata kabels in je HDD's zitten ongeveer!
Dat is dus nog onhandiger...

Kortom : Als ze de slangen niet EEN FLINK STUK LANGER maken dan is krijgen sommige kopers hele maffe problemen met het installeren van de kaarten :/

Denk hierbij aan kasten zoals de Cooler Master Stacker STC-T01 ongeveer en groter ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Storage, dat zijn die twee SSD's aan de achterkant van de mobotray.

Of wou je zeggen dat je anno 2014 nog mechanische schijven in je pc stopt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:49:
[...]

De case die hij noemt is 10 jaar oud, het zou me niks verbazen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Edmin schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:49:
Storage, dat zijn die twee SSD's aan de achterkant van de mobotray.

Nee maar 3 SSD's en 8 HDD's wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lompe techniek, lomp veel ruimte. Voorlopig hebben HDD's nog bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

nero355 schreef op maandag 22 september 2014 @ 00:28:
[...]

Nee maar 3 SSD's en 8 HDD's wel :P
8 HDD's _O-
Zoveel gaan er nog niet eens in mijn PC case als ik ze er gewoon zou inleggen. Ik hou de storage wel in mijn NAS zodat ik geen issues heb met het plaatsen van radiators :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Blijkbaar iets nieuws over 3 dagen :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DROl1Gb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FhJTmww.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Hopelijk niet de R9 285X die maar een fractie zuiniger is. Hopelijk de R9 390X met hybrid cooler :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Werelds schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:46:
Blijkbaar iets nieuws over 3 dagen :)
285X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:51:
Hopelijk niet de R9 285X die maar een fractie zuiniger is. Hopelijk de R9 390X met hybrid cooler :D
Op 28nm zou die dan moeten uitkomen maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phuncz schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:51:
Hopelijk beide ;)
Al verwacht ik zelf nog geen 390. eerder een 295 en een 295X die wat meer shaders hebben.
De 390 serie wordt denk ik 20nm.

Zou wel tha bomb zijn als ze dan met een R9 390X komen op 20nm :D
Keeps on dreaming O+

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 22-09-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Zou kunnen, maar er is bijna geen spoor van het 20nm productie procedé te bekennen op wat LP varianten na.

Weliswaar is Apple van Samsung naar TSMC overgestapt. AMD heeft, mits ze dat hebben, de mogelijkheid om op 20nm te produceren bij Samsung. zonder al te veel gedoe kan productie van GF naar Samsung over geheveld worden en vice versa.

Samsung en AMD bijten elkaar ook niet zoals nVidia, Qualcomm, Apple enzovoort dat met Samsung wel doen. Samsung zit namelijk meer in hetzelfde vaarwater als nVidia, Qualcomm en Apple.

Gezien Apple bij Samsung weg is. Is er wel ruimte voor AMD daar?

Een 285X zou kunnen, maar dat hebben ze een aantal dagen geleden nog keihard ontkent:
https://twitter.com/AMDRadeon/status/512027945028702208

Ik zie niet echt een reden omdat bekend te maken behalve dan om dit komende event nog spannend te houden?

Dan is er nog de mogelijkheid van een volledig geactiveerde Hawaii GPU? Alhoewel dat niet veel zal gaan uithalen tegen de nieuwe GM204.

Hoe dan ook, het gaat ons denk ik verrassen, nu alleen maar hopen dat ze ons aangenaam verrassen. Want een 285X of Hawaii met alle toeters en bellen aan of zelfs een 285X2 o.i.d. gaat ons niet echt gelukkig maken. De GM204 is een beestachtig goede chip gezien de omstandigheden en de prijs ervan is ook niet verkeerd als je naar de GTX970 kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
red pill blue pill is een matrix referentie, dus zal wel iets met VR zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dat zou me dus verrassen omdat ze daarmee geen antwoord geven op de GM204, terwijl we dat juist graag zien (een goed antwoord).

Het is inderdaad wel waar wat je zegt m.b.t. de Matrix en de link is dan snel gelegd met VR. nVidia heeft met de GM204 ook op dat gebied, letterlijk en figuurlijk, leuke kaarten in de hand.

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2014/September/Nvidia-GM204features_6.jpg

Dus wat wil AMD dan gaan doen op het gebied van VR dat dusdanig is dat het al deze trammelant waard is? Nog beter, wat heeft AMD dat nVidia niet heeft op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Die pillen marketing kwam ook bij de 7770 en 295X voor, dus dat zegt niet veel over of het VR wordt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Werelds op 22-09-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

madmaxnl schreef op maandag 22 september 2014 @ 17:25:
Dat zou me dus verrassen omdat ze daarmee geen antwoord geven op de GM204, terwijl we dat juist graag zien (een goed antwoord).

Het is inderdaad wel waar wat je zegt m.b.t. de Matrix en de link is dan snel gelegd met VR. nVidia heeft met de GM204 ook op dat gebied, letterlijk en figuurlijk, leuke kaarten in de hand.

[afbeelding]

Dus wat wil AMD dan gaan doen op het gebied van VR dat dusdanig is dat het al deze trammelant waard is? Nog beter, wat heeft AMD dat nVidia niet heeft op dit gebied?
Klopt terwijl al die termen weinig voorstellen. (Asynchronous Warp) Timewarping bij VR wordt al door de SDK van de Oculus geregeld dus het is helemaal niet nodig dat Nvidia dat ook doet.
De review van Anandtech geeft meer info over de rest van de technieken het enige wat Nvidia doet is VR voor die technieken plakken. MFAA is niks meer dan Temporal AA wat ATI/AMD vroeger al had, alleen is het verbeterd.

Wil hier natuurlijk niet zeggen dat die nieuwe kaarten niet goed zijn (want dat zijn ze zeker), maar overdrijven is een kunst dan Nvidia goed kan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Ah, ein 384 Bit breites Speicherinterface, toll, dan had die kerel van de techreport toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Maar als dat gerucht klopt, dan is tonga toch de eerste dedicated desktop gpu met HSA?
Dat gaat dan alleen met AMD cpu's werken, wat het wel extreem interessant maakt, ik had nog even wat opgezocht over HSA en vond een paar benchmarks van de A10-7850K en die profiteerde enorm van HSA zo te zien.
Ik kan mij voorstellen dat dit met een gpu zo sterk als een 285x erg veel verschil kan maken, ook doordat de GCN veel GPGPU componenten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58

superwashandje

grofheid alom

mocht het alleen met AMD cpu's gaan werken gaan ze denk ik wel veel klanten verliezen! het idee is dan wel mooi maar als ik me niet vergis is de gpu tak als enige winstgevend en als die (bijna) niets meer binnen krijgen dan gaat het snel achteruit met AMD lijkt me. Daarom denk ik toch niet dat je de nieuwe gpu's alleen met AMD cpu's kan gebruiken.

sowieso is HSA juist niet alleen nuttig/voor gebruik in de APU's?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
-The_Mask- schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:17:
Techreport, het staat al sinds begin juli in de TS. ;(
k, techreport was de enige review van de 285 die ik gelezen heb waar ze dat nog beweerden.

maar wat was die rooie en blauwe pil toestand nou? dat zou toch gisteren geweest moeten zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 26-09-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
hmmmm, alle tests waar winst wordt behaald met HSA zijn tests waar het merendeel gaat om visuele toepassingen.
Dus het hangt er waarschijnlijk vanaf wat je exact met je systeem doet of HSA al echt iets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
haarbal schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 14:31:
[...]

k, techreport was de enige review van de 285 die ik gelezen heb waar ze dat nog beweerden.

maar wat was die rooie en blauwe pil toestand nou? dat zou toch gisteren geweest moeten zijn?
Ja dat was iets met Oculus Rift en de launch van de R9 285 in India... Ik loop er i.i.g. niet warm voor en ik vind het maar een trieste bedoening. nVidia schijt er zeven kleuren van in hun broek, not!!!

#FutureIsAMD

Die R9 285x daarentegen vind ik wel interessant. Ik ben vooral benieuwd naar het verbruik en de daarbij behorende prestatie en prijs. Aangezien de R9 285 voor z'n 230 euro van eigenaar wisselt zal de R9 285X waarschijnlijk boven de 300 euro uit komen waardoor hij direct in het vaarwater van de GTX970 komt.

Bringing a knife to a gun fight.

Ik denk en hoop dat AMD zijn architecturale verbeteringen vooral voor 20nm "bewaard". Lijpe actie gezien dat ook wel eens flink verkeerd kan uit pakken. Wat doen ze als: 20nm ruk is, productie niet hoog genoeg is of als meerdere factoren niet helemaal lekker samen vallen (een 1+1=3 gevalletje)???

[ Voor 35% gewijzigd door madmaxnl op 26-09-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er bestaat zover ik weet maar een process voor 20nm en dat is bedoelt voor SOC's en wordt op dit moment alleen door Apple gebruikt voor in de nieuwe iPhone 6. Voor de rest lijkt 20nm helemaal niet voor GPU's gebruikt te gaan worden, daarvoor is FinFET nodig en dat heeft TSMC (en ook GloFo) pas bij 16nm. Zou heel goed kunnen dat 20nm volledig wordt overgeslagen door AMD en nVidia voor hun GPU's.

Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/news/2012/tsmc_technology_roadmap.jpg

Zie bijvoorbeeld dit nieuwsbericht van begin dit jaar: http://techsoda.com/no-20nm-graphics-amd-nvidia/

En nog wat over SOC's van nVidia en AMD op 20nm: http://www.fudzilla.com/h...m-product-is-a-mobile-soc

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 26-09-2014 17:02 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
Er is nog veel in nevelen gehuld, voor wat betreft next-gen van AMD. Er zijn heel veel geluiden dat het geen 20 nm wordt. nVidia heeft alvast laten weten dat ze geen snelheidswinst zouden hebben geboekt op een kleiner procedé, en dat daardoor een eventuele hogere prijs daardoor niet zou worden gerechtvaardigd.

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat 20 nm non-FinFET niet ontworpen lijk voor high-performance, high power chips. Het kan echter wel zijn dat één van de partijen het toch gaat proberen. FinFET technologie, buiten de foundries van Intel om, lijkt wellicht klaar om in Q4 2015 te worden ingezet. Natuurlijk hebben we het 32 nm echec gehad, maar ik weet niet of AMD en nVidia nogmaals zo lang op iets nieuws willen wachten...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nVidia's verbeteringen in Maxwell komen volgensmij vooral voort uit hun ervaringen en behoeften/eisen in mobile. De tucht van de markt laat zich daar hard voelen.

Waar ik bang voor ben is dat AMD hier onvoldoende / te laat op ingezet heeft waardoor ze niet makkelijk meer bij kunnen komen.

De GTX970 is een erg mooi kaartje alleen zo jammer van die lame DP 1.2 connector......

Freesync / Gsync zijn denk ik een erg belangrijke factor in goede game ervaringen op een high res monitor (bijv. 4k) zonder perse hele vette SLI/CF setup te hoeven draaien.

Hopelijk komt AMD snel met een antwoord op de 980/970.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
@Help!!!

Het mag nu wel duidelijk zijn dat AMD een andere strategie inslaande is dan blind met nVidia gaan zitten battlen, zoals dat de afgelopen jaren zo is geweest.

AMD GPU kaarten gaan goed werken met Intel CPU of als CPU goed werken met nVidia kaarten maar de AMD APU&GPU gaan pas echt tot hun recht komen als je ze bij elkaar zet.

Het is dus een strategie om Intel en nVidia tegelijkertijd te pogen buiten "spel" te zetten, zeker met de twee grote consoles erbij hebben ze een kans om het werkelijk te maken.
(maar het blijft natuurlijk maar een kans, de tegenstanders staan ook niet stil.)

Ze pushen (indien het concept Mantle-HSA enigzins succesvol blijkt te zijn) Intel en nVidia wel nog meer naar mekaar toe op deze manier.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
enchion schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 23:43:
Ze pushen (indien het concept Mantle-HSA enigzins succesvol blijkt te zijn) Intel en nVidia wel nog meer naar mekaar toe op deze manier.
Dan is natuurlijk de vraag wie van de twee de keutel terug gaat trekken m.b.t. prijs. Beide blijven dan min of meer alleen over op de high-end markt voor gaming. Dit betekend buitegewoon hoge prijzen binnen dit segment, maar hierdoor zijn ze totaal niet meer interresant t.o.v. AMD. De vraag is dus wie van de twee partijen zorgt dat een Intel nVidia setup betaalbaar blijft? Natuurlijk kan Intel een al bewezen strategie toepassen, prijs afspraken.

@Help!!!

Vergeet niet dat AMD ook APU's en SoC maakt. Daarin zit vaak één of meerdere Compute Units. Ze hebben er dus ook baat bij hun CU efficiënter te maken :) AMD kan dus ook op dezelfde manier geredeneerd hebben als nVidia. Dus wie weet zien we de volgende generatie ook wel een mooie vooruitgang op dit gebied. Wie gaat het zeggen.

[ Voor 51% gewijzigd door madmaxnl op 27-09-2014 14:33 ]

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ugh gezien dat ik waarschijnlijk binnenkort eindelijk genoeg geld heb voor een nieuwe PC vind ik het wel echt jammer. De markt zit behoorlijk vast en kreeg dan ook meteen zon gevoel dat ik niet een goede koop zou maken. Ik zoek ook nog naar een 27 inch monitor met een hoge resolutie en het liefste ips maar daar lijkt teminste wel beweging in te zitten.(eindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Help!!!! schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 22:07:
nVidia's verbeteringen in Maxwell komen volgensmij vooral voort uit hun ervaringen en behoeften/eisen in mobile. De tucht van de markt laat zich daar hard voelen.

Waar ik bang voor ben is dat AMD hier onvoldoende / te laat op ingezet heeft waardoor ze niet makkelijk meer bij kunnen komen.

De GTX970 is een erg mooi kaartje alleen zo jammer van die lame DP 1.2 connector......

Freesync / Gsync zijn denk ik een erg belangrijke factor in goede game ervaringen op een high res monitor (bijv. 4k) zonder perse hele vette SLI/CF setup te hoeven draaien.

Hopelijk komt AMD snel met een antwoord op de 980/970.
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met 20nm. Het zou kunnen dat AMD besloten heeft te wachten met GCN2.0 tot dat 20nm beschikbaar is. nVidia heeft dat duidelijk niet gedaan en Maxwell op 28nm gemaakt omdat 20nm vertraagd is. Natuurlijk gaat AMD dingen ook efficienter maken. De Mobiele markt wordt steeds belangrijker. Voor nVidia is de nood nog iets hoger met hun Tegra SOC's. Maar AMD weet ook dat het verbruik omlaag moet voor hun APU's die in laptops moeten. En dat de trend in de hele PC markt is dat alles zuiniger moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mooie performance driver. Zal wel in de lijn liggen met de verbeteringen van de 14.8 Beta's
Vanavond meteen even installeren. Ik speel veel MWO en die maakt gebruik van de Crysis 3 engine. Daar krijg ik dan ook weer 10% performance er bij. Altijd mooi mee genomen.

Bij onze buren stond het volgende:
Als het gaat om absolute prestaties dan voert Nvidia dankzij zijn nieuwe Maxwell-kaarten op dit moment de boventoon. AMD zit echter niet stil en komt in 2015 met een 'videokaartenoffensief', waardoor AMD zijn concurrent niet alleen zou evenaren, maar zelfs zou overtreffen.

AMD heeft tijdens een evenement in Japan bekend gemaakt dat het werkt aan een hele nieuwe reeks van grafische kaarten. Het gaat hier om de R9 390X, 380X en 370X. De R9 380X zou AMD's antwoord zijn op de GTX 980 en 970, terwijl de R370X meer met de toekomstige GTX 960 zou moeten concurreren. De 390X zou op een hoger platform staan dan alle huidige single-GPU kaarten, wat zou betekenen dat AMD de prestatiekroon zou hebben op dat gebied. De R9 390X zou gebruik maken van een Bermuda-chip, terwijl zijn kleinere 'broertjes' gebruik zouden maken van een Fiji- en Treasure Island-chip. Wat betreft de koelconfiguratie zou AMD mogelijk gekozen hebben voor een hybridewaterkoeloplossing die al eerder op de foto werd gezet.

Met zijn nieuwe grafische kaarten lijkt AMD helemaal klaar te zijn voor 2015. De R9 380X zou in februari het levenslicht zien, terwijl de andere telgen uit de serie later zouden volgen. Het is echter ook mogelijk dat Nvidia tegen die tijd een Ti- of Titan-kaart op de markt heeft gebracht, waardoor de twee concurrenten aan elkaar gewaagd zouden zijn.
Wel mooi dat ze met een hele lineup komen maar het is wel een beetje laat. In de tussentijd heeft nVidia de GTX970 en 980 al. Dus AMD zal iets moeten doen. Of met de prijs of toch met een nieuwe kaart.

En hopelijk pakken ze het stroomverbruik ook aan. Ik mag hopen dat die Water cooler Hybrid cooler niet de standaard wordt. Want ik vrees dat dat dan ook iets zegt over het verbruik. En ik vind dat ze daar ook wel eens een grote stap moeten gaan maken. nVidia liep daar al voor en met Maxwell al helemaal.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.