Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

EddoH schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:58:
Sowieso, hoe ga je energie terugleveren in het net waaruit je de energie haalt om terug te leveren. Leuke kroegpraat, dat wel.
Kleine voltage booster tussen de twee meters. De kant met het hogere voltage zal dan terugleveren.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

cyberstalker schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Kleine voltage booster tussen de twee meters. De kant met het hogere voltage zal dan terugleveren.
Er zijn geen 2 kanten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er word veel gefraudeerd met de niet slimme meter vandaar dat ze over willen stappen naar de slimme meters. Bij een slimme meter kun je dus ook geen controle krijgen over wat er gebeurd. Je zult het allemaal maar moeten geloven.

Een niet slimme meter, daar moeten ze helemaal naar je toe komen om de teller te checken. En soms word er gefraudeerd door de teller slomer te laten draaien etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Gewoon een kabeltje leggen naar de buurman. Ene helft van het jaar de ene kant op, de andere kant van het jaar de andere kant op.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

cyberstalker schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Gewoon een kabeltje leggen naar de buurman. Ene helft van het jaar de ene kant op, de andere kant van het jaar de andere kant op.
Ik neem aan dat je maar wat aan het geinen bent. Als je echt denkt dat elektriciteit zo werkt zou ik even een natuurkundeboek voor de brugklas openslaan ;)
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:26:
Er word veel gefraudeerd met de niet slimme meter vandaar dat ze over willen stappen naar de slimme meters. Bij een slimme meter kun je dus ook geen controle krijgen over wat er gebeurd. Je zult het allemaal maar moeten geloven.

Een niet slimme meter, daar moeten ze helemaal naar je toe komen om de teller te checken. En soms word er gefraudeerd door de teller slomer te laten draaien etc etc
Bron v.w.b fraude?
Bij een slimme meter kun je gewoon zelf uitlezen wat er geregistreerd wordt via de P1 poort. Beter dan met een traditionele meter, je hebt dus zelfs meer controle.
De door jou genoemde fraude door langzamer te draaien kun je prima met een digitale meter oplossen, heb je geen slimme meter voor nodig.

[ Voor 50% gewijzigd door EddoH op 11-10-2018 22:23 . Reden: quote toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
EddoH schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

Ik neem aan dat je maar wat aan het geinen bent. Als je echt denkt dat elektriciteit zo werkt zou ik even een natuurkundeboek voor de brugklas openslaan ;)
Gezien de onzin die hij verkondigt vrees ik dat hij daar in de verste verte niet genoeg aan heeft om het maar enigszins te begrijpen. Tenzij hij inderdaad zit te geinen.

Maar mocht het toch echt serieus zijn bedoeld (je weet met deze onderwerpen maar nooit) dan ben ik reuze benieuwd hoe hij denkt dat voor elkaar te krijgen. :) Liefst met een schema erbij. Eigenlijk is het net zoiets als die elektrische fiets waar iemand zo slim denkt te zijn om met een dynamo op één van de wielen onder het fietsen de accu op wil laden. Het is soms moeilijk om een niet technisch of natuurkundig opgeleid persoon duidelijk te maken wat een onzin dit zou zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Techneut op 12-10-2018 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
cyberstalker schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:32:
Gelijkrichten en dan via een zonne inverter terugleveren? :9
Maar dan moet je dus wel 2 fysieke aansluitingen hebben met een eigen meter.

/meh....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-09 22:44
Techneut schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:24:
[...]
Gezien de onzin die hij verkondigt vrees ik dat hij daar in de verste verte niet genoeg aan heeft om het maar enigszins te begrijpen. Tenzij hij inderdaad zit te geinen.
Enigzins offtopic: Wanneer een transformator 1:1.05 primair wordt aangesloten op een huisaansluiting en secundair op een andere huisaansluiting dan gaat hij toch terugleveren op de secundair aangesloten aansluiting met een bepaalde stroom? Of zie ik dat verkeerd? Dat het geheel uiteindelijk energie kost en feitelijk niks oplevert is wel bekend, ook bij cyberstalker. Maar daar gaat het niet om natuurlijk.

[quote]LooneyTunes schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:54:
[...]

Gelijkrichten en dan via een zonne inverter terugleveren? :9
Maar dan moet je dus wel 2 fysieke aansluitingen hebben met een eigen meter.

/meh....
[/quote]

Zou wel werken, ik heb nog wel een 60V 80A Acopian op het werk liggen om die omvormer te voeden :+

[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 14-10-2018 22:14 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:11:
[...]
Enigzins offtopic: Wanneer een transformator 1:1.05 primair wordt aangesloten op een huisaansluiting en secundair op een andere huisaansluiting dan gaat hij toch terugleveren op de secundair aangesloten aansluiting met een bepaalde stroom? Of zie ik dat verkeerd?
Ja, en niet een klein beetje ook.
Ik ga het toch even proberen, gewoon vanwege de ronduit absurde gedachte. Schets eens even de situatie. Op punt A zit je netaansluiting en daar plaats je die transformator. draadje naar de buren en sluit dat aan op de netaansluiting aldaar. Aannemende dat je buren op dezelfde fase zitten, noem dat punt B. Kijk eens even wat je daarmee doet. Punt A en B zijn domweg met elkaar verbonden, zijnde de primaire en secundaire kant van de transformator. Wat je er mee bereikt is in feite alleen maar een kortsluiting van die 5% extra spanning en anders niet. Mogelijk resultaat? Alleen maar een fikse stroom in een kringetje, niet denkbeeldig de hele boel in de fik door oververhitting en totaal nul-komma-nul energie terug-levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm, dus in theorie zou mijn idee over het opblazen van de terugleversubsidie haalbaar zijn?

Ik vrees dat ik het technisch gedeelte niet goed kan volgen, ondanks een kleine dosis aanleg voor elektra heb ik er verder niet veel moeite in gestoken er kennis over op te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je hoeft hier helemaal niet een deskundige voor te zijn, met een gering klein beetje begrip zal als je van dezelfde transformator de primaire en de secundaire klemmen met elkaar verbindt het dwaze van zo'n actie onmiddellijk duidelijk zijn. In de beschreven situatie doe je dat niet rechtstreeks, maar via een lus via de buren. Met hetzelfde resultaat. Dwaasheid dus in beide gevallen.

Maar onderstaande reactie maakt duidelijk dat dit ook niet werd bedoeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 15-10-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik bedoel dus niet het frauderen dmv afnemen en direct terugleveren :P Maar het idee om meters met teruglevermeter te promoten door (tijdelijk) de subsidie zo aantrekkelijk te maken dat je heel graag wil terugleveren :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mni82
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 20:22
Ik heb verschillende paginas doorgelezen, maar helder is het me niet geworden.
Lijkt wel of iedereen wat anders zegt/vindt.

Waar zit ik mee:
Ik heb 36 panelen liggen, en lever voorlopig terug.
Ik wek dus nu meer op dan ik gebruik.

Wat me niet duidelijk is:
1. Waar moet je melden dat je panelen hebt?
2. Is het perplicht?
3. Moet je een nieuwe meter?
Nu hangt er een dubbele ferraris meter uit 1995 met code 4620
4. Wat zijn de voor en nadelen?
5. Wat is het voordeligste?
6. Andere tips?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

1. ik selecteer je vraag, plak hem in Google en heb meteen het antwoord :P
2. Volgens de netbeheerder wel, maar in hoeverre daar iets van klopt... Ik denk wel dat je vragen gaat krijgen bij continu negatief verbruik
3. Nee.
4. Heel simpel, en ook goed terug te vinden hier:

Ferrarismeter draait gewoon achteruit bij teruglevering, dus teruglevering tot iig een nettoverbruik van 0 levert je de volle mep op in plaats van het teruglevertarief (salderen).
Ferrarismeters zijn hier echter niet voor ontworpen en kunnen theoretisch afwijken bij teruglevering.

Digitale meters met teruglevertelwerk vertellen je apart wat je afneemt en levert. Voordeel: leuk om te zien. Nadeel: zodra salderen niet meer gebeurt zul je voor elke opgewekte kWh minder krijgen dan nu.

"Slimme meters" doen hetzelfde als digitale meters, maar geven ook nog eens automatisch je meterstanden door. Tenzij je dat uit laat zetten, maar dat is over het algemeen alleen een administratieve handeling en garandeert dus niet dat je standen niet doorgegeven worden, maar dat ze niet gebruikt worden.
5. Reken maar uit! Salderen, 1 op 1, is altijd goedkoper, want teruglevertarieven zijn minder dan wat je betaalt voor het afnemen van energie.
6.
Google je vragen ook eens, er is echt een hoop informatie te vinden.
Geloof niet alles wat je netbeheerder zegt. "We gaan je meter vervangen" is niet iets dat je klakkeloos aan hoeft te nemen. Kijk na of je huidige meter is afgekeurd (want dan kom je er niet onderuit), vraag na wat het gaat kosten als je het nu niet laat doen maar later (ooit), eis een niet-slimme meter als vervanging nodig is en je geen slimme meter wilt.
Eigenlijk alles wat hier al eens besproken is, is een tip :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:36
Techneut schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:24:
[...]

Maar mocht het toch echt serieus zijn bedoeld (je weet met deze onderwerpen maar nooit) dan ben ik reuze benieuwd hoe hij denkt dat voor elkaar te krijgen. :) Liefst met een schema erbij. Eigenlijk is het net zoiets als die elektrische fiets waar iemand zo slim denkt te zijn om met een dynamo op één van de wielen onder het fietsen de accu op wil laden. Het is soms moeilijk om een niet technisch of natuurkundig opgeleid persoon duidelijk te maken wat een onzin dit zou zijn.
In mijn geval heel simpel, gewoon van fase één naar fase twee laten lopen, mijn meter saldeert niet intern.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat kan je eenvoudig doen door een galvanisch gescheiden, stroombegrensde dc voeding aan een geschikte omvormer te hangen . Een APS YC500 aan twee 30V/10A labvoedingen bijvoorbeeld zou werken met slechts ~20% verlies ;)
edit: De YC500 is al galvanisch gescheiden dus elke begrensde (led?)voeding zou moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 17-10-2018 15:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:27:
[...]

In mijn geval heel simpel, gewoon van fase één naar fase twee laten lopen, mijn meter saldeert niet intern.
Hoe je dat ook denkt dat het wekt, hij saldeert niet naar 6 telwerken die je kan aflezen, twee per fase leveren/ontvangen, maar slechts naar twee (of 4 ingeval van dubbel tarief). En bij een slimme meter communiceren alleen die telwerken en niet de intern afzonderlijke per fase. En als je de slimme meter weigert heb je eveneens maar die twee telwerken. Kortom, leuk bedacht die poging tot fraude, maar ook die vlieger gaat niet op. Dat antwoord richt ik ook aan Proton_ die een gelijksoortig idee heeft. Zonde van dat (slechts 20%) verlies voor helemaal niets.

Zoals het er hangt, zonder geknoei aan de verzegeling, is het systeem dus niet zo fraudegevoelig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 17-10-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Techneut schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:43:
[...]
Hoe je dat ook denkt dat het wekt, hij saldeert niet naar 6 telwerken die je kan aflezen, twee per fase leveren/ontvangen, maar slechts naar twee (of 4 ingeval van dubbel tarief). En bij een slimme meter communiceren alleen die telwerken en niet de intern afzonderlijke per fase. En als je de slimme meter weigert heb je eveneens maar die twee telwerken. Kortom, leuk bedacht die poging tot fraude, maar ook die vlieger gaat niet op. Dat antwoord richt ik ook aan Proton_ die een gelijksoortig idee heeft. Zonde van dat (slechts 20%) verlies voor helemaal niets.

Zoals het er hangt, zonder geknoei aan de verzegeling, is het systeem dus niet zo fraudegevoelig. :)
Ik heb meerdere telwerken die gelijktijdig op kunnen lopen. Dus als terug leveren meer opleverd dan het kost om af te nemen pas ik de wijze van @Proton_ toe. Van fase één naar twee toe.
Als ik echt fraude wil plegen doe ik dezelfde truc maar dan vanaf voor de meter, net als de wiet boeren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Daar heb ik maar één antwoord op, je vergist je. Je hebt helemaal geen telwerken die gelijktijdig kunnen oplopen, fysiek is dat gewoon onmogelijk. Zowel bij dag- als nachttarief heb je twee telwerken, leveren en ontvangen en daarvan kan op hetzelfde moment er vanzelfsprekend maar één oplopen. Bij wisselende belasting kan dat hooguit om en om. Als die belasting sterk wisselt tussen leveren en ontvangen acht ik het mogelijk dat het lijkt alsof ze dat gelijktijdig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Techneut schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:43:
Daar heb ik maar één antwoord op, je vergist je. Je hebt helemaal geen telwerken die gelijktijdig kunnen oplopen, fysiek is dat gewoon onmogelijk. Zowel bij dag- als nachttarief heb je twee telwerken, leveren en ontvangen en daarvan kan op hetzelfde moment er vanzelfsprekend maar één oplopen. Bij wisselende belasting kan dat hooguit om en om. Als die belasting sterk wisselt tussen leveren en ontvangen acht ik het mogelijk dat het lijkt alsof ze dat gelijktijdig doen.
Dan kom jij eens fijn naar mijn metertje kijken en dan laat ik jou zien dat ze beide tegelijk oplopen mits op verschillende fase. Mijne saldeert of verrekend niet intern.

Zet ik 1000 euro op dat ik gelijk heb, deal?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Techneut daar is een heel topic voor :)
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Er is iets voor te zeggen dat de foute batch digitale meters gewoon afgekeurd moeten worden en vlot vervangen worden, want ze voldoen gewoon niet aan de wet, maar de prioriteiten van de mensen die dat regelen liggen ergens anders :)
Wat @reneeke1970 wil doen is dus legaal en mogelijk zinvol.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:48:
[...]

Dan kom jij eens fijn naar mijn metertje kijken en dan laat ik jou zien dat ze beide tegelijk oplopen mits op verschillende fase. Mijne saldeert of verrekend niet intern.

Zet ik 1000 euro op dat ik gelijk heb, deal?
Dan zal ik me wel vergissen, de inwendige telwerken worden dan inderdaad niet inwendig gesaldeerd. Als het echt zo werkt, dan vrees ik dat het voorstel van terug leveren extra te belonen nooit ingevoerd gaat worden. Geen enkele energieleverancier zal onbekend zijn met dit risico voor ze, evenmin als de overheid die tot zoiets zou besluiten..

@@EddoH,
Ik meende begrepen te hebben dat jij nogal veel ervaring hebt met kWh-meters, ik ben alleen maar met de meettheorie in het algemeen bekend. Kan jij het bevestigen dat het salderen zo werkt als reneeke1970 het beschrijft en zegt te ervaren, of is dit iets dat verschilt per type meter? Dat wil zeggen de een saldeert reeds inwendig, zodat uitwendig maar één telwerk tegelijk oploopt, wat mij het meest voor de hand liggend lijkt, de ander doet dat niet, Zo'n verschil lees ik uit reacties waar ik op werd gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Techneut schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:05:
[...]
Dan zal ik me wel vergissen, de inwendige telwerken worden dan inderdaad niet inwendig gesaldeerd. Als het echt zo werkt, dan vrees ik dat het voorstel van terug leveren extra te belonen nooit ingevoerd gaat worden. Geen enkele energieleverancier zal onbekend zijn met dit risico voor ze, evenmin als de overheid die tot zoiets zou besluiten..

@@EddoH,
Ik meende begrepen te hebben dat jij nogal veel ervaring hebt met kWh-meters, ik ben alleen maar met de meettheorie in het algemeen bekend. Kan jij het bevestigen dat het salderen zo werkt als reneeke1970 het beschrijft en zegt te ervaren, of is dit iets dat verschilt per type meter? Dat wil zeggen de een saldeert reeds inwendig, zodat uitwendig maar één telwerk tegelijk oploopt, wat mij het meest voor de hand liggend lijkt, de ander doet dat niet, Zo'n verschil lees ik uit reacties waar ik op werd gewezen.
Ik heb meer ervaring met de externe interfaces dan met de interne werking, maar wat ik weet:
de meters die reneeke70 beschrijft bestaan inderdaad, maar worden continu door de netbeheerders vervangen. Het is namelijk niet volgens beoogde specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Precies, daar ging ik dus ook vanuit en daardoor was ik een beetje te stellig met mijn uitleg. Ik dacht dat die verschillen allang uit de weg waren geruimd. Maar goed dat ik de weddenschap met reneeke1970 niet ben aangegaan :). Dus iedereen die deze capriolen in gedachten heeft, houd er rekening mee dat het maar korte vreugde zal zijn. En dan zit je met een enorme bonk ijzer die bepaald niet gratis is geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@Techneut : pas maar op met dat soort uitspraken, dan krijgen we hier weer 4 pagina's stoere-mannen-verhalen over hoe ze de deur niet open doen voor netbeheerders, dat het hun huis en hun meter is, dat <insert-random-pseudo-wetboektaal>, etc :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

Ik heb meer ervaring met de externe interfaces dan met de interne werking, maar wat ik weet:
de meters die reneeke70 beschrijft bestaan inderdaad, maar worden continu door de netbeheerders vervangen. Het is namelijk niet volgens beoogde specs.
Dat is correct, ik zit al bijna twee jaar te wachten tot ze terug bellen voor afspraak te wisselen. Denk dat ze het druk hebben......
En ik zit er niet mee, kan zo mooi beoordelen wat ik echt zelf rechtstreeks op maak vanaf PV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

En ik zit er niet mee, kan zo mooi beoordelen wat ik echt zelf rechtstreeks op maak vanaf PV
Je levert toch niet continu terug op 1 fase en verbruikt op een ander neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:39:
[...]

Je levert toch niet continu terug op 1 fase en verbruikt op een ander neem ik aan?
In begin fase wel, maar inmiddels drie fase omvormers en huis zo goed mogelijk verdeeld over fasen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dus heb je er toch geen enkel voordeel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:28:
Dus heb je er toch geen enkel voordeel aan?
Alleen dat ik nu echt kan zien wat ik zelf op maak als salderen intern ooit niet meer is toegestaan.

Maar heb er ook geen nadeel van, pas als salderen gaat vervallen want dan maak ik dus minder stroom zelf op in theorie.

Maar als terug leveren meer op gaat brengen dan verbruiken, dan weet ik het wel.
Met de truc van hierboven ga je dan ook nog eens boven 10000 verbruik uit komen, minder belasting.....
Maar geloof niet dat dat ooit gaat gebeuren, al was het vroeger in Duitsland wel geloof ik?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:42:
[...]

Alleen dat ik nu echt kan zien wat ik zelf op maak als salderen intern ooit niet meer is toegestaan.
Je zegt net dat je verbruikers en opwekkers over de fasen verdeeld hebt, dus dat gaat niet (helemaal)... Maargoed, we praten in rondjes zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:51:
[...]

Je zegt net dat je verbruikers en opwekkers over de fasen verdeeld hebt, dus dat gaat niet (helemaal)... Maargoed, we praten in rondjes zo :P
Wel zo goed mogelijk maar nooit ideaal. 1000 watt omvormer is 333 per fase, wasmachine 1000 watt is dus 666 verbruik. Met salderen intern is dit nul verbruik. Vandaar dat ik nu realiteit zie, maar zodra salderen stopt ben ik in het nadeel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:07:
[...]

Wel zo goed mogelijk maar nooit ideaal. 1000 watt omvormer is 333 per fase, wasmachine 1000 watt is dus 666 verbruik. Met salderen intern is dit nul verbruik. Vandaar dat ik nu realiteit zie, maar zodra salderen stopt ben ik in het nadeel.
Als je geen andere gebruikers op die fase aan hebt en je constante maximale opwekking hebt. Bijna nooit dus. Of je moet continu de gegevens van je omvormer er naast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Als je geen andere gebruikers op die fase aan hebt en je constante maximale opwekking hebt. Bijna nooit dus. Of je moet continu de gegevens van je omvormer er naast hebben.
Nee zo nauwkeurig meet ik niet, het is ook maar theoretisch voorbeeld waarbij ik in nadeel kan zijn. Maar met huidige regeling geen probleem voorlopig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Techneut is niet alleen over kWh meters te stellig maar ook over trafo's om mbh van de ene aansluiting de andere te laten terugleveren. Ja je moet goed weten wat je doet en goed oppassen dat je geen fout maakt.

Met een variac gaat het waarschijnlijk het makkelijkst.
Begin met 2 verlengsnoeren vanaf de beide aansluitingen op een verder lege groep. Sluit ze aan zonder aardlekschakelaar! Die verlengsnoeren hebben ook een weerstand! Breng die bij elkaar.
Bepaal van beide wat de nul-draad is en meet het spannings verschil. (bij nullast) Moet nagenoeg nul zijn.
Meet bij beide snoeren het verschil tussen nul en fase. (moet nagenoeg gelijk zijn)
Meet het verschil tussen de fase draden. Dat moet bijna nul zijn, anders heb je verschillende fases te pakken en zit je in de buurt van de 400V. Dan kan je niet met simpele trafo's werken maar moet je electronica toepassen. Heb je tussen de fases wel een hele lage spanning, dan kan je mbv een 1ohm weerstand meten hoeveel stroom er gaat lopen. Is de stroom ~gelijk aan het spannings verschil dan is de weerstand van je beide aansluitingen laag. Zo zou het moeten zijn.

Sluit de variac met de 0 kant aan op de nul-draad.
Zet de loper van de variac zo dat Vin = Vuit!!!

Kan hij omhoog transformeren?
Sluit de vaste aansluiting aan op het leverende verlengsnoer.
Sluit de loper via de 1ohm weerstand aan op het teruglevende verlengsnoer.

Kan hij alleen tussen 0 en Vin regelen?
Sluit de vaste aansluiting aan op het teruglevende verlengsnoer.
Sluit de loper via de 1ohm weerstand aan op het leverende verlengsnoer.

Hou de amperemeter in de gaten en draai héél voorzichtig aan de loper. Kijk op de meters...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
EddoH schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:33:
[...] Er staat dat de teruglevering niet geregistreerd wordt. Dat klopt, je meter draait immers alleen terug.
De meter draaid terug, de teruglevering wordt dus wel geregistreerd. Alleen niet apart. Beter dus.
Er wordt dus alleen minder levering geregistreerd en de teruglevering wordt niet naderhand 'verrekend'.
De teruglevering wordt meteen verrekend. Nog veel beter dus.
Is het liegen? Nee. Is het stuk tekst duidelijk? Nee absoluut niet.
Ja, dat is keihard liegen. Want bewust. Van zo een organisatie mag je verwachten dat ze weten waar ze het over hebben. => Ja, dat is keihard liegen. Want bewust.
EddoH schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 07:53:
[...]Lees je mijn reactie dan ook nog even 2 keer?
Ik snap niet hoe je het zo krom kunt zien.
Als je de rest van het stukje tekst leest dan staat daar gewoon dat de meter terugdraait bij teruglevering. Het is verder een ongelooflijk onhandig en onduidelijk geformuleerd stuk, helemaal mee eens, maar alleen die ene regel er zonder context uithalen is ook niet helemaal 'fair'.
Het is niet ongelooflijk onhandig en onduidelijk geformuleerd, maar zeer handig en zeer duidelijk.
En vanwege dat bewust is dat zeer kwalijk, zeker vanuit een nutsbedrijf.

Die zin had er dus onder geen enkele voorwaarde mogen staan.

Wat er had mogen staan: Als u op een zonnige dag dus meer opwekt dan dat u op dat moment verbruikt, dan wordt de teruglevering niet apart geregistreerd en hoeft dus niet later verrekend te worden omdat dit meteen gebeurd.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

onetime schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 01:31:
[...]

De meter draaid terug, de teruglevering wordt dus wel geregistreerd. Alleen niet apart. Beter dus.

[...]

De teruglevering wordt meteen verrekend. Nog veel beter dus.

[...]

Ja, dat is keihard liegen. Want bewust. Van zo een organisatie mag je verwachten dat ze weten waar ze het over hebben. => Ja, dat is keihard liegen. Want bewust.

[...]

Ik snap niet hoe je het zo krom kunt zien.

[...]

Het is niet ongelooflijk onhandig en onduidelijk geformuleerd, maar zeer handig en zeer duidelijk.
En vanwege dat bewust is dat zeer kwalijk, zeker vanuit een nutsbedrijf.

Die zin had er dus onder geen enkele voorwaarde mogen staan.

Wat er had mogen staan: Als u op een zonnige dag dus meer opwekt dan dat u op dat moment verbruikt, dan wordt de teruglevering niet apart geregistreerd en hoeft dus niet later verrekend te worden omdat dit meteen gebeurd.
2 zielen 2 meningen, ik blijf bij wat ik schreef. Er is genoeg verdere documentatie te vinden over het hoe en waarom van de verschillen tussen terugleveren met een ferrarismeter en een met meerdere telwerken. Verder is het een non-discissie, want ferrarismeters zijn gewoon niet geschikt geacht voor het registreren van teruglevering.
Je reageert verder op een post van bijna een maand oud, dat doet de discussie geen goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
https://www.gooieneemland...-meters-baarn-werken-niet

Even een lach momentje in de lokale krant (woon zelf een paar dorpen verder)

[ Voor 31% gewijzigd door Erwin_83 op 19-10-2018 07:19 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:33:
Techneut is niet alleen over kWh meters te stellig maar ook over trafo's om mbh van de ene aansluiting de andere te laten terugleveren. Ja je moet goed weten wat je doet en goed oppassen dat je geen fout maakt.
Zou je kunnen aangeven waarin ik met betrekking tot die trafo te stellig was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meeterea
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-02 12:34
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:17:
https://www.gooieneemland...-meters-baarn-werken-niet

Even een lach momentje in de lokale krant (woon zelf een paar dorpen verder)
Heeft de slimme meter toch nog voordelen, alles volgens het lage tarief.
Snel over dus allemaal :P

Culemborg, 2.720Wp Zuidzijde; PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het wordt er allemaal wel heel dik opgelegd zeg. "Vervelend voor de huishoudens". Wat, dat ze nog één keer extra hun meterstanden met de hand moeten doorgeven? Heel erg vervelend ja.

"vervelend voor de energieleveranciers, die er op hebben gerekend dat ze de zaak konden automatiseren. Nu moeten de meterstanden weer met de hand ingevoerd worden." Gaat daat niet overal online dan? Ik neem toch aan dat als ik online mijn standen doorgeef, dat die niet eerst uitgeprint worden en dan in de backoffice van de energieleverancier wordt ingegeven.
Alhoewel... ik heb dingen gezien.

"Claims heeft Stedin volgens de woordvoerder nog niet gekregen." In godsnaam. Wat voor claims. Dat je nog één keer je meterstand moet doorgeven? Waar slaat dit op.

"En de afnemers hoeven zich geen zorgen te maken over een hogere elektriciteitsrekening, zegt De Lange: ,,De nieuwe slimme meter staat nu automatisch op laagtarief, dus de consument is niet duurder uit." Huh? Maakt een slimme meter geen gebruik van de toonfrequente omschakeling? Wat gebeurt er als het netwerk er een keer uit ligt of als de dekking in het algemeen matig is? Heeft een "slimme" meter geen interne klok? Werkend op, oh, de netfrequentie of zo? Die is ook niet altijd 100% goed, maar met een regelmatige synchronisatie toch wel redelijk nauwkeurig.

:F

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:33:
Nu moeten de meterstanden weer met de hand ingevoerd worden." Gaat daat niet overal online dan?
Natuurlijk wel, maar de telwerkstand dient dan weer zoals voorheen door de klant opgenomen te worden voordat deze online kan worden doorgegeven. Tijdelijke ongemakjes dus.
<knip>
Huh? Maakt een slimme meter geen gebruik van de toonfrequente omschakeling?
Nee. Bij de oude meters ging dat over een stuurdraad die het signaal van een toonfrequent ontvanger doorgaf. En de slimme meter heeft de aansluiting voor die stuurdraad niet. Los daarvan, het hele toonfrequent systeem vervalt binnenkort. De weigeraars zullen dan afscheid moeten nemen van twee tarieven.
Wat gebeurt er als het netwerk er een keer uit ligt of als de dekking in het algemeen matig is? Heeft een "slimme" meter geen interne klok? Werkend op de netfrequentie? Die is ook niet altijd 100% goed, maar met een regelmatige synchronisatie toch wel redelijk nauwkeurig.
De meter heeft inderdaad een inwendige klok en een register met data van de feestdagen. Naar wat ik er over las een klok die niet op de netfrequentie loopt en bovendien regelmatig een synchronisatiesignaal krijgt. Overigens schommelt uiteraard de netfrequentie altijd enigszins, dat kan met de wisselende netbelasting ook niet anders. Maar de regelapparatuur op de stoomturbines corrigeert dit voortdurend.

Edit:
Ik constateer wel een tegenstrijdigheid. Iemand die pretendeerde goed op de hoogte te zijn reageerde met dat de inwendige klok de tarief-omschakeling regelde samen met een register met de data van de feestdagen. Maar in dat persbericht staat dat door de storing van de communicatie de meters in dat gebied permanent op laag tarief staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 20-10-2018 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Meeterea schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:09:
Heeft de slimme meter toch nog voordelen, alles volgens het lage tarief.
En als de sodemieter de meter in een kooi van Faraday stoppen.
Dan blijft-ie "eeuwig" op laagtarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
LooneyTunes schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

En als de sodemieter de meter in een kooi van Faraday stoppen.
Dan blijft-ie "eeuwig" op laagtarief :)
Ja, dat valt vast niet op als je de standen doorgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
Bij die krant heb ik vaker het idee dat de stagiaires artikelen maken en niemand er verder meer naar om kijkt, hoogstens de afdeling sensatie. Ik zou dus niet alles zomaar geloven wat er staat.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat bedoelde ik ook met een deel van mijn vorige bericht:
Ik constateer wel een tegenstrijdigheid. Iemand die pretendeerde goed op de hoogte te zijn reageerde met dat de inwendige klok de tarief-omschakeling regelde samen met een register met de data van de feestdagen. Maar in dat persbericht staat dat door de storing van de communicatie de meters in dat gebied permanent op laag tarief staan.
Met dergelijke berichten in de krant krijg je inderdaad opvallend vaak de indruk dat de verslaggever maar half heeft geluisterd en door het ontbreken van kennis er maar op los fantaseert, zo van "zo zal het ongetwijfeld wel zijn" dan wel denkt of meent te herinneren dat hij/zij het echt zo heeft gehoord. Dus vraag ik me af of dat persbericht wel helemaal klopt met de waarheid.

Bovendien zo'n artikeltje schrijven lijkt me net een klusje voor een stagiaire.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 20-10-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort worden de meters hier ook "uitgedeeld". Maar vanwege de "horror"-verhalen in het verleden ben ik nog niet overtuigd om de meters te laten plaatsen.
We zitten te denken om ze te weigeren, afwachten hoe het gebruik bij de buren zal zijn en dan pas de meter te laten plaatsen.
Kortom, werken de meters wel naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:50:
Binnenkort worden de meters hier ook "uitgedeeld". Maar vanwege de "horror"-verhalen in het verleden ben ik nog niet overtuigd om de meters te laten plaatsen.
Welke horror verhalen?
We zitten te denken om ze te weigeren, afwachten hoe het gebruik bij de buren zal zijn en dan pas de meter te laten plaatsen.
Wat is het voordeel daarvan? Jij krijgt niet dezelfde meter als de buren. Hooguit eenzelfde model. Niets zal je garanderen dat de meter die jij krijgt beter, gelijk of slechter is dan die van de buren.

Tevens is je situatie niet vergelijkbaar, de enige verhalen die ik heb gehoord (maar niet onderbouwd heb gezien) is dat de meter in bijzondere situaties spookverbruik zou registreren. Dit wordt dan veroorzaakt door bepaalde apparatuur en/of bepaalde manier van gebruik van apparatuur. Dat is niet te vergelijken met de buren.
Kortom, werken de meters wel naar behoren?
Werken prima, ik zie 0,0 verschil met de oude digitale en ferraris meters die ik heb gehad.

Sowieso zie ik al die problemen niet zo, het zijn wat mij betreft vooral verjaardagskring-praatjes. Voor mij persoonlijk weegt de slimme meter wel op tegen elke oude die ik heb gehad. Vooral het niet zelf meer doorgeven/bijhouden van meterstanden en elke 10 seconden uit kunnen lezen door mijn Domotica ervaar ik als voordeel. Ik baal er zelfs behoorlijk van dat ik een domme watermeter heb, dat had mij handen met geld gescheeld als deze slim was geweest (lekkage gehad in de kruipruimte die ik pas heel laat heb ontdekt).

[ Voor 18% gewijzigd door Drardollan op 02-11-2018 10:13 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:15
Ik heb nu nog een ouderwetse meter die icm mijn zonnepanelen vrolijk terugdraait. Ik heb al 3x een brief van Liander gekregen dat ik nu gratis de meter kan laten vervangen door een slimme meter.
Doe ik dat niet, dan kost dat me in de toekomst geld.

ik twijfel heel erg, ik heb geen behoefte aan een slimme meter eigenlijk. Die ene keer per jaar de meterstanden doorgeven overleef ik wel en ik heb verder geen idee waarvoor ik de opties van een slimme variant nodig zou hebben.

Ik denk dat ik maar een muntje ga opgooien ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vraag me af hoe ze in de toekomst kunnen onderbouwen dat dit geld zou kosten als ze het nu gratis doen bij een nog niet afgekeurde meter. De meter is eigendom van de netbeheerder, je betaalt ze zelfs geld om dat ding te mogen huren. Ze kunnen geen geld vragen als zij hem willen vervangen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Maasluip schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:36:
Ik vraag me af hoe ze in de toekomst kunnen onderbouwen dat dit geld zou kosten als ze het nu gratis doen bij een nog niet afgekeurde meter. De meter is eigendom van de netbeheerder, je betaalt ze zelfs geld om dat ding te mogen huren. Ze kunnen geen geld vragen als zij hem willen vervangen.
Inderdaad. Ze kunnen wel geld gaan vragen als jij een slimme meter gaat aanvragen na de "coulanceperiode".

Die periode duurt alleen nu ook al jaren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Bouke-p schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:31:
Ik heb nu nog een ouderwetse meter die icm mijn zonnepanelen vrolijk terugdraait. Ik heb al 3x een brief van Liander gekregen dat ik nu gratis de meter kan laten vervangen door een slimme meter.
Doe ik dat niet, dan kost dat me in de toekomst geld.

ik twijfel heel erg, ik heb geen behoefte aan een slimme meter eigenlijk. Die ene keer per jaar de meterstanden doorgeven overleef ik wel en ik heb verder geen idee waarvoor ik de opties van een slimme variant nodig zou hebben.

Ik denk dat ik maar een muntje ga opgooien ofzo.
Als je geen behoefte hebt aan regelmatig uitlezen, dan zou ik het lekker zo laten. Salderen wordt nog een hoofdpijn dossier voor de overheid en burgers. Je blijft voorlopig buiten schot wat dat betreft.
Maasluip schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:36:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vermoed dat het vooral als pressie middel gebruikt wordt.

Aan de andere kant, waarom zou er een pressie middel nodig zijn? De meter is van de netbeheerder en niet van jou. Als zij hem wilen vervangen, dan vervangen ze hem. Wat jij ervan vindt doet helemaal niet ter zake. Je bent verplicht om toegang tot de meter te verlenen (en zo niet, dan sluiten ze je gewoon buiten af).

[ Voor 35% gewijzigd door Drardollan op 02-11-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Pathogen schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:22:
[...]

Inderdaad. Ze kunnen wel geld gaan vragen als jij een slimme meter gaat aanvragen na de "coulanceperiode".

Die periode duurt alleen nu ook al jaren...
Waarom zou ik zelf een SM willen aanvragen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Moet je niet aan mij vragen :P Sommige mensen vinden het een leuk ding ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
Puur theoretisch: Als je in de toekomst zo'm meter nodig hebt om überhaupt te kunnen (en morgen) terugleveren kan de overheid dat natuurlijk gewoon in de wetgeving opnemen en worden alle oude analoge meters in 1 klap afgekeurd voor Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 02-11-2018 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-10-2023
Een analoge meter is veiliger omdat deze is voorzien van een ijk zegel.
Verder is voor ijkers niet bekend waar de meter komt te hangen.
Dus is het niet logisch om bepaalde meters lanzamzamer en andere sneller te laten lopen.
Dat is met digitale meters wel zo.
daar kun je dmv een firmware update op afstand iemand een nadelige meter geven.
en andere mensen een voordelige meter (grote bedrijven bijvoorbeeld)
zodat de consument uiteindelijk betaald voor een kas in het westland.
omdat je dat dan weer precies tegen elkaar kan weg sterpen.
dat is het issue met digitaal , je kan er altijd op aftand bij! , met een analoge meter moet er iemand fysiek iets op lokatie veranderen , dit is het zelfde probleem wat er is met stem computers!
verder heb je de issue met het salderen wat altijd werkt bij analoog , en het meten van led lapen wat niet goed gaat op digitaal.

[ Voor 8% gewijzigd door bluegoaindian op 02-11-2018 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
jongetje schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:28:
Puur theoretisch: Als je in de toekomst zo'm meter nodig hebt om überhaupt te kunnen (en morgen) terugleveren kan de overheid dat natuurlijk gewoon in de wetgeving opnemen en worden alle oude analoge meters in 1 klap afgekeurd voor Nederland.
gaat niet gebeuren , er zal net als met stemcomputers worden besloten dat dit te veel problemen gaat geven.
Digitaal is nou eenmaal niet voor alles geschikt.
Analoge meters zijn door hun contructie ALTIJD betrouwbaarder dan digitale meters.
omdat je fysiek kan inspecteren wat het meganiek dat meet doet.
met digitaal is zo iets simpel niet mogelijk , je weet niet wat voor verborgen feature in de gesloten sftware en firmware van de meet componenten zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluegoaindian
EddoH schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:14:
[...]

2 zielen 2 meningen, ik blijf bij wat ik schreef. Er is genoeg verdere documentatie te vinden over het hoe en waarom van de verschillen tussen terugleveren met een ferrarismeter en een met meerdere telwerken. Verder is het een non-discissie, want ferrarismeters zijn gewoon niet geschikt geacht voor het registreren van teruglevering.
Je reageert verder op een post van bijna een maand oud, dat doet de discussie geen goed.
ze zijn europees goed gehkeurd voor terug leveren.
https://www.landisgyr.com...0011432_Ferraris_d_en.pdf
analoog is beter dan digitaal.

Ik ziue een digitale meter niet > dan 30 jaar draaien , met de analoge meter zijn de voor > 30 jaar gekeurd!

Steplessly variable adjustment mechanism
Constant minimum friction
Constant braking force
Low starting current
Low power consumption
High torque
High resistance to short circuits
High resistance to surge voltages (> 8kV)
Operating temperature from -25 to + 75°C
Low temperature coefficient
High dielectric strength
Protection class
According to IEC 60529: IP53
Long life expectancy (> 30 years)
Maintenance free
Fulfil requirements IEC 62052-11, 62053-11, EN
50470-1 and EN 50470-2
MID (EU) and OFGEM approved
Excellent price /performance ratio
High stability

[ Voor 31% gewijzigd door bluegoaindian op 02-11-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bluegoaindian,
Goed gedocumenteerd, compliment! Een ferrarismeter kan inderdaad zo geconstrueerd en geijkt worden (niet eiken, wat dat gaat over bomen en meubels) dat de verschillen die er zijn tussen linksom en rechtsom draaien (want die zijn er toch echt) binnen de nauwkeurigheidsklasse vallen. Dat mag dan zo zijn voor bepaalde types, het betekent niet dat het voor alle ferrarismeters geldt. Men kan als klant natuurlijk zeggen: "Wat maakt mij dat procentje nou uit", kan ik nog wel een beetje begrip voor hebben ook, maar formeel is dat niet correct, de energieleverancier mag dat buiten de marges vallen wettelijk niet accepteren (ijkwet). Het resultaat is dan ook dat het ene type meter voorlopig nog is goedgekeurd, het andere niet. Overigens niet alleen om dit aspect.

Maar dat is natuurlijk niet het enige. Wat er ook wordt besloten over wel of niet voortbestaan van salderen, de energiemaatschappijen zullen uiteindelijk toch wel inzicht willen hebben in hoeveel energie de ene kant op gaat en hoeveel de andere kant op. En dan ontkom je gewoon niet aan de elektronische meter, slim of niet slim. En dat inzicht geeft een (terugdraaiende) ferrarismeter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Drardollan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:11:
[...]
Ik baal er zelfs behoorlijk van dat ik een domme watermeter heb, dat had mij handen met geld gescheeld als deze slim was geweest (lekkage gehad in de kruipruimte die ik pas heel laat heb ontdekt).
* Freee!! kent dit probleem, ontdekt bij het meteropnemen bij verkoop/overdracht van het huis :(

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ze willen hier in de wijk alle energie meters gaan vervangen. Ze hadden ook al een datum waarop ze lang gingen maar ik was niet thuis vervolgens krijg ik gewoon een nieuwe datum in de bus. Dus ik dacht ik ga smartinstall bellen en zeggen dat ik hem gewoon niet wil.

Vervolgens claimen die dat de overheid heeft aangegeven dat een slimme meter verplicht wordt. Dat is voor mij nieuw. Volgens mij willen ze alleen iedereen de optie geven om er een te krijgen. Dus de net beheerders moeten mensen zo'n ding aanbieden. Maar als je hem niet wil is het volgens mij niet verplicht om hem te laten vervangen? of heb ik iets in het nieuws gemist?
Het is overigens een koophuis geen huur woning of zo.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Astennu schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:34:
Ze willen hier in de wijk alle energie meters gaan vervangen. Ze hadden ook al een datum waarop ze lang gingen maar ik was niet thuis vervolgens krijg ik gewoon een nieuwe datum in de bus. Dus ik dacht ik ga smartinstall bellen en zeggen dat ik hem gewoon niet wil.

Vervolgens claimen die dat de overheid heeft aangegeven dat een slimme meter verplicht wordt. Dat is voor mij nieuw. Volgens mij willen ze alleen iedereen de optie geven om er een te krijgen. Dus de net beheerders moeten mensen zo'n ding aanbieden. Maar als je hem niet wil is het volgens mij niet verplicht om hem te laten vervangen? of heb ik iets in het nieuws gemist?
Het is overigens een koophuis geen huur woning of zo.
Bij mij kwam Essent met een soortgelijke melding twee jaar terug. Meter was inderdaad afgekeurd volgens het NMi. Toen ik de klantenservice belde om te vragen een (niet slimme) digitale meter te plaatsen in plaats van een slimme meter, was vervanging ineens niet nodig... ;w

Dat geeft te denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Flozem schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:01:
[...]

Bij mij kwam Essent met een soortgelijke melding twee jaar terug. Meter was inderdaad afgekeurd volgens het NMi. Toen ik de klantenservice belde om te vragen een (niet slimme) digitale meter te plaatsen in plaats van een slimme meter, was vervanging ineens niet nodig... ;w

Dat geeft te denken...
Ze proberen mij in dit geval bang te maken dat ik dan over 1-2 jaar misschien alles zelf moet betalen als de overheid het verplicht. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar dus niets van. Zelfs die oude draaischijf meters worden nog gebruikt en die zijn ook nog goed. Dus waarom zou de overheid slime meters ineens verplichten voor alles en iedereen. Het levert de overheid ook niet echt iets op. Ik kan er ook weinig over vinden. Dus krijg het idee dat het maar bangmakerij is om mensen toch zo ver te krijgen die meter te plaatsen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:56:
[...]

Ze proberen mij in dit geval bang te maken dat ik dan over 1-2 jaar misschien alles zelf moet betalen als de overheid het verplicht. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar dus niets van. Zelfs die oude draaischijf meters worden nog gebruikt en die zijn ook nog goed. Dus waarom zou de overheid slime meters ineens verplichten voor alles en iedereen. Het levert de overheid ook niet echt iets op. Ik kan er ook weinig over vinden. Dus krijg het idee dat het maar bangmakerij is om mensen toch zo ver te krijgen die meter te plaatsen.
Het kan misschien theoretisch energiebesparing opleveren doordat de energiebedrijven een beter beeld krijgen van het verbruik per aansluiting over de gehele dag. En ze kunnen ook sneller de meterstanden doorgeven en dus sneller schakelen bij meer vraag. Dan kunnen ze eerder extra kolen op het vuur gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Soldaatje schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:05:
[...]

Het kan misschien theoretisch energiebesparing opleveren doordat de energiebedrijven een beter beeld krijgen van het verbruik per aansluiting over de gehele dag. En ze kunnen ook sneller de meterstanden doorgeven en dus sneller schakelen bij meer vraag. Dan kunnen ze eerder extra kolen op het vuur gooien.
Volgens mij kunnen ze dat patroon al opmaken aan de hand van de wijkkasten daar heb je volgens mij geen slimme meter in ieder huis voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:09:
[...]

Volgens mij kunnen ze dat patroon al opmaken aan de hand van de wijkkasten daar heb je volgens mij geen slimme meter in ieder huis voor nodig.
Klopt, maar het zou dan nauwkeuriger zijn.

In 2019 zou er een brede uitrol van dynamische leveringstarieven komen, daarmee kan je als consument in de toekomst dus per kwartier zien wat het kost, wat weer moet bijdragen aan de energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 14-09 22:29
Hier dus ook de brieven van nu gratis of anders etc. Ik zie wel dat mijn oude analoge meter reeds is ‘afgekeurd’. Mag je desondanks de nieuwe slimme of anders domme digitale meter blijven weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

meermarco schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:04:
Hier dus ook de brieven van nu gratis of anders etc. Ik zie wel dat mijn oude analoge meter reeds is ‘afgekeurd’. Mag je desondanks de nieuwe slimme of anders domme digitale meter blijven weigeren?
Heel simpel(en tot in den treure herhaald in dit topic), als je bestaande meter is afgekeurd mag je een nieuwe meter niet weigeren. Of die nieuwe nou digitaal is of niet. Een slimme meter mag je wél weigeren. Je zult dus sowieso een nieuwe meter krijgen en aan jou de keus of deze slim is of dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Anders gezegd. Wat gebeurt er als je geen afspraak maakt met je zogenaamde afkeurde meter? In ergste geval afsluiting? De dame van het ingehuurde bedrijf gaf aan dat het geen enkel probleem was om te weigeren? e zei dat de laatst nog een meneer had die sinds 1960 in dat huis woonde en nog dezelfde meter had. En dat ze alleen de juistheid niet kunnen garanderen. Overigens gaan ze hier in de wijk alle meters vervangen. Dus kreeg nog een algemene brief. Niet eentje van oude meter dus moet vervangen etx

[ Voor 62% gewijzigd door meermarco op 02-11-2018 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
In mijn geval niets schijnbaar... slimme meter geweigerd, en een domme digitale meter willen ze zelf niet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

meermarco schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:16:
Anders gezegd. Wat gebeurt er als je geen afspraak maakt met je zogenaamde afkeurde meter? In ergste geval afsluiting?
Als de netbeheerder niet actief/herhaaldelijk een afspraak probeert te maken om je meter te vervangen is er natuurlijk niets aan de hand. Ga je dit zelf actief frustreren of weigeren dan heeft de netbeheerder het recht je af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Dankjewel. Dan negeer ik het voor nu maar even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Maar zou ik daar dan wel voor moeten betalen? Voor dat vervangen bedoel ik dan.
Ik hoef geen SM, de ferraris werkt nog prima. Als ik dan niets meer krijg voor m'n "overschot" is niet echt een probleem.
Ik lever overigens niets terug, ik lever. Ik bent tenslotte een energie leverancier :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluegoaindian
Techneut schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:55:
bluegoaindian,
Goed gedocumenteerd, compliment! Een ferrarismeter kan inderdaad zo geconstrueerd en geijkt worden (niet eiken, wat dat gaat over bomen en meubels) dat de verschillen die er zijn tussen linksom en rechtsom draaien (want die zijn er toch echt) binnen de nauwkeurigheidsklasse vallen. Dat mag dan zo zijn voor bepaalde types, het betekent niet dat het voor alle ferrarismeters geldt. Men kan als klant natuurlijk zeggen: "Wat maakt mij dat procentje nou uit", kan ik nog wel een beetje begrip voor hebben ook, maar formeel is dat niet correct, de energieleverancier mag dat buiten de marges vallen wettelijk niet accepteren (ijkwet). Het resultaat is dan ook dat het ene type meter voorlopig nog is goedgekeurd, het andere niet. Overigens niet alleen om dit aspect.

Alle faris meters voldoen aan deze eisen , ijken van analoge meters heeft zellfs MEER waarborgen dan digitale meters!
Het spel is dat je makkelijk kan sjoemelen met digitale meters net als de stem computer omdat software op afstand is aan te passen.
Zo kun je bedrijven een voordelige meter geven en consumenten een onvoordelige en dat dan tegen elkaar weh strepen!
met faris meters kun je ook zelf kijken of die goed is , je telt het aantal rondjes dat de schijf moet draaien staat ook op de plaat hoeveel dat moet zijn voor 1 KWH.
dit zijn allemaal veiligheids maatregelen die teniet worden gedaan met digitale meters!
Beveliging gaat om de moeilijkheid iets te veranderen de energie die daar voor nodig is , als je meters vanaf afstand updatebaar maakt is het wachten op problemen , het ziet er op papier allemaal gewldig uit maar door de eigenschappen van het niet zichbaar zijn van het systeem kan je het onder de motorkap allemaal vreemde dingen laten doen , die je niet wil als je het ijken van meters serieus neemt , het probleem is dat de bescherming in ijkwet niet is aangepast aan digitale systemen.

Maar dat is natuurlijk niet het enige. Wat er ook wordt besloten over wel of niet voortbestaan van salderen, de energiemaatschappijen zullen uiteindelijk toch wel inzicht willen hebben in hoeveel energie de ene kant op gaat en hoeveel de andere kant op. En dan ontkom je gewoon niet aan de elektronische meter, slim of niet slim. En dat inzicht geeft een (terugdraaiende) ferrarismeter niet.
Die meters zijn geijkt voor > 30 jaar dat geld voor alle meters (IEC 62052-11 and IEC 62053-11) or Class A (EN 50470-1 and EN 50470-2). zijn standaarden waar ze aan moeten voldoen om op de markt te komen dus alle meters na 1980 voeldoen daar hoe dan ook aan
zonnenergie word in duitsland gesaldeerd met deze meters.
duitslanmd is men bewust NIET over gegaan op digitale meters!
Miusschien omdat de energie bedrijven die in NL energie leveren duits zijn?
En als er een digitaal meetschandaal zal ontstaan je dat niet wil in je eigen land?
dat geeft dus te denken.
Ook is de ijkwet in nl niet bijgewerkt , en gelden beschermingen niet voor DIGITALE meters , het op afstand kunnen aanpassen van de firmware is natuurlijk iets wat je niet wilt!
want je uiterst verleidelijk voor een energie bedrijf , om bedrijf X goedkope stroom te bieden en dan consument Y een meter te leveren die meer registreert dan men gebruikt!
en dat dan vervolgens in totaal weer tegen elkaarte kunnen weg strepen!
Dit is de zelf issue met de stem computer.
Je kunt namelijk bij digitale systemen niet vast stellen dat een ding doet wat het doet door er fysiek naar te kijken.
dat geld wel voor een analoge meter 183.5 rondjes is 1 KWH das makkelijk vast te stellen bij een digitale meter is dat een heel ander verhaal.

aanvulling alle NIET voor saldering goedgekeurde analoge meters hebben een TERUGDRAAI REM!
https://zonnepaneelkiezen.nl/doc/kwu-meters-metercodes.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door bluegoaindian op 03-11-2018 01:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
[...]

Dat geeft te denken...
De verandering is ook niet nodig zie mijn eerdere posts analoge meters zijn voor meer dan 30 jaar geijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Saldering voor Zonnepaneel bezitters is een groot goed. Ik wil geen verrekening via de Digitale Meter. Waar om is hij trouwens slim, hij is gewoon digitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Los van dat. Enkele weken terug iets moois meegemaakt.

Mijn vader ( koophuis woont er al 30 jaar). Krijgt een brief binnenkort komen we de slimme meter vervangen wil je bezwaar maken laat het dan weten. 2 dagen later weer post je huidige meter is afgekeurd ( geen idee HOE DAN? En wel toevallig net op moment dat men een slimme meter wil komen plaatsen) We hebben niemand gezien ding heeft altijd gewerkt. 2 dagen daarna post ingepland dan en dan komen ze. Dat was gek genoeg 3 dagen daarna. Totaal 7 dagen en je had een nieuwe meter. Je diende er bijzonder snel bij te zijn om bezwaar te maken. Het mooie van het totaal buurman was op vakantie die heeft onmogelijk bezwaar kunnen maken. Daarbij heeft niets gehad voor nieuwe afspraak maar heeft nu dus wel een plots afgekeurde meter :p.

Dus stel er komt een wet dat je oude meter plots word afgekeurd door de wet ik hoop / denk dat er wat tegenstand / vragen komen hoe dat dan kan plots afgekeurd.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:28:
[...]

Die meters zijn geijkt voor > 30 jaar dat geld voor alle meters (IEC 62052-11 and IEC 62053-11) or Class A (EN 50470-1 and EN 50470-2). zijn standaarden waar ze aan moeten voldoen om op de markt te komen dus alle meters na 1980 voeldoen daar hoe dan ook aan
zonnenergie word in duitsland gesaldeerd met deze meters.
duitslanmd is men bewust NIET over gegaan op digitale meters!
Miusschien omdat de energie bedrijven die in NL energie leveren duits zijn?
En als er een digitaal meetschandaal zal ontstaan je dat niet wil in je eigen land?
dat geeft dus te denken.
Ook is de ijkwet in nl niet bijgewerkt , en gelden beschermingen niet voor DIGITALE meters , het op afstand kunnen aanpassen van de firmware is natuurlijk iets wat je niet wilt!
want je uiterst verleidelijk voor een energie bedrijf , om bedrijf X goedkope stroom te bieden en dan consument Y een meter te leveren die meer registreert dan men gebruikt!
en dat dan vervolgens in totaal weer tegen elkaarte kunnen weg strepen!
Dit is de zelf issue met de stem computer.
Je kunt namelijk bij digitale systemen niet vast stellen dat een ding doet wat het doet door er fysiek naar te kijken.
dat geld wel voor een analoge meter 183.5 rondjes is 1 KWH das makkelijk vast te stellen bij een digitale meter is dat een heel ander verhaal.

aanvulling alle NIET voor saldering goedgekeurde analoge meters hebben een TERUGDRAAI REM!
https://zonnepaneelkiezen.nl/doc/kwu-meters-metercodes.pdf
Je haalt er heel veel bij en gooit alles in de mix. Wat punten die mij opvallen uit je relaas:

Wat ik begreep wil men in Duitsland zeker wel de slimme meter, liefst vandaag nog dan nu, alleen daar wacht men op aanpassing van de wet omdat de kostenverdeling van de meter uitrol niet eerlijk was (of iets in die trant).

Ijken kun je best voor 30 jaar willen doen, maar feit is dat ferrarismeters bij bosjes worden afgekeurd. En niet omdat men dat wil, maar omdat ze niet aan de meeteisen voldoen.

Firmware update is geen probleem zolang de meetresultaten gewaarborgd blijven. En dat is wel vastgesteld in de wet.

Agentschap Telekom heeft bepaald dat geen enkele ferrarismeter geschikt is voor teruglevering. Rem of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EddoH schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:07:
[...]

Heel simpel(en tot in den treure herhaald in dit topic), als je bestaande meter is afgekeurd mag je een nieuwe meter niet weigeren. Of die nieuwe nou digitaal is of niet. Een slimme meter mag je wél weigeren. Je zult dus sowieso een nieuwe meter krijgen en aan jou de keus of deze slim is of dom.
Volgens mij is de meter niet afgekeurd. Het is een huis uit 2008 dus er hangt al. Een digitale domme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Astennu schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:00:
[...]

Volgens mij is de meter niet afgekeurd. Het is een huis uit 2008 dus er hangt al. Een digitale domme meter.
Wie heb je het nu over?
Degene waar ik op reageerde gaf zelf aan dat zijn meter is afgekeurd:
Ik zie wel dat mijn oude analoge meter reeds is ‘afgekeurd'
Ook 'nieuwerwetse' meters worden overigens wel.eens afgekeurd. Oa door niet correct intern over fases salderen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
bluegoaindian schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:30:
[...]

De verandering is ook niet nodig zie mijn eerdere posts analoge meters zijn voor meer dan 30 jaar geijkt.
Op mijn Ferraris meter staat 1975, heb nog geen bericht ontvangen van vervanging, misschien dat hij tussentijds geijkt is, zou kunnen.
Mijn slimme meter heb ik ook geweigerd, ik wou hem wel maar de monteur kwam niet opdagen, ik had geen zin meer om daar nog een dag voor thuis te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EddoH schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:30:
[...]
Ook 'nieuwerwetse' meters worden overigens wel.eens afgekeurd. Oa door niet correct intern over fases salderen bijvoorbeeld.
Die oude ferrarismeters waren oude, uitgerijpte techniek, daarvan was ondertussen wel bekend hoe lang die ongeveer meegingen (gemiddeld), die nieuwe, digitale meters moeten zich nog maar op termijn bewijzen.
Soldaatje schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:32:
[...]
Mijn slimme meter heb ik ook geweigerd, ik wou hem wel maar de monteur kwam niet opdagen, ik had geen zin meer om daar nog een dag voor thuis te blijven.
Dat is een nieuwe, die houden we erin ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Freee!! op 03-11-2018 10:35 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dat geeft te denken...
Komt waarschijnlijk omdat ze die meters niet meer hebben liggen. Oude troep aangezien alles toch slim wordt.

Het is eenvoudiger om je nu over te slaan, het zal wel verplicht worden gesteld in de toekomst en dan kom je alsnog aan de beurt. En dan hoeven ze maar 1 keer te komen.

Het huidige doel is niet om iedereen te voorzien van een slimme meter. Het doel is zoveel als mogelijk. De gevallen die overblijven worden straks wel gedaan. Iedereen die moeilijk doet wordt overgeslagen, dit is zonde van de tijd en energie. Het is nu zaak om er zoveel mogelijk te plaatsen zodat er straks, als het verplicht is, nog maar een klein aantal te hoeven doen. Het zijn tenslotte zoveel meters, dat doe je niet in een week.

Straks (na de grote bulk die nu gedaan wordt) overlegt de overheid gewoon met de netbeheerders hoeveel er nog moeten en hoeveel per dag ze er kunnen doen. Dan wordt het een simpele rekensom en worden alle oude meters simpelweg afgekeurd per X datum.

Wat dat betreft denk ik overigens ook dat het geen snars uit maakt dat je nu niet wil. Het boeit waarschijnlijk niemand. Straks moet je toch. Je moet het in een veel groter geheel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:41:
[...]

Komt waarschijnlijk omdat ze die meters niet meer hebben liggen. Oude troep aangezien alles toch slim wordt.

Het is eenvoudiger om je nu over te slaan, het zal wel verplicht worden gesteld in de toekomst en dan kom je alsnog aan de beurt. En dan hoeven ze maar 1 keer te komen.

Het huidige doel is niet om iedereen te voorzien van een slimme meter. Het doel is zoveel als mogelijk. De gevallen die overblijven worden straks wel gedaan. Iedereen die moeilijk doet wordt overgeslagen, dit is zonde van de tijd en energie. Het is nu zaak om er zoveel mogelijk te plaatsen zodat er straks, als het verplicht is, nog maar een klein aantal te hoeven doen. Het zijn tenslotte zoveel meters, dat doe je niet in een week.

Straks (na de grote bulk die nu gedaan wordt) overlegt de overheid gewoon met de netbeheerders hoeveel er nog moeten en hoeveel per dag ze er kunnen doen. Dan wordt het een simpele rekensom en worden alle oude meters simpelweg afgekeurd per X datum.

Wat dat betreft denk ik overigens ook dat het geen snars uit maakt dat je nu niet wil. Het boeit waarschijnlijk niemand. Straks moet je toch. Je moet het in een veel groter geheel zien.
Heb je er een bron van dat straks (wanneer?) de slimme meter verplicht wordt gesteld? Volgens mij is dat nog niet besloten, maar het zou wel kunnen natuurlijk. Maar of de vervanger dan ook echt slim moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bluegoaindian schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:28:
[...]
Goed, dat wist ik niet, maar dat neemt niet weg dat er nog talloze meters hangen die van voor die datum zijn. Die van ons was dat destijds ook, en die stond inderdaad op de lijst van afgekeurd. Hij is dan ook inmiddels drie jaar geleden vervangen. Maar waar het om ging is dat lang niet alle meters geijkt zijn voor terugdraaien, dat is dus geen fabeltje. En geijkt voor 30 jaar, inmiddels zijn we 38 jaar verder, ik vermoed dat de afkeurlijst dan wel wat langer zal zijn.
Zie ook EddoH op3 nov. 09:09.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Techneut schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:55:
bluegoaindian,
Wat er ook wordt besloten over wel of niet voortbestaan van salderen, de energiemaatschappijen zullen uiteindelijk toch wel inzicht willen hebben in hoeveel energie de ene kant op gaat en hoeveel de andere kant op.
En dan ontkom je gewoon niet aan de elektronische meter, slim of niet slim. En dat inzicht geeft een (terugdraaiende) ferrarismeter niet.
En dat inzicht, een jaar later (bij een 'domme' electronische meter) is dan alleen leuk voor de statistieken. Je hebt er niets aan voor je productie of de capaciteit van de wijkkast/onderstation.
Ik neem tenminste aan dat er keurig per wijk het vermogen wordt bijgehouden (realtime) in het onderstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Astennu schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:56:
[...]
Dus waarom zou de overheid slime meters ineens verplichten voor alles en iedereen. Het levert de overheid ook niet echt iets op. Ik kan er ook weinig over vinden. Dus krijg het idee dat het maar bangmakerij is om mensen toch zo ver te krijgen die meter te plaatsen.
Misschien niet de overheid, maar wel de kennissen (lobby) van Maria van der Hoeven?

In de oorspronkelijke wet was het zelfs een 'economisch delict' (6 maanden cel!) als je de meter zou weigeren.
Gelukkig was de 1ste kamer het daar niet mee eens en is die regel aangepast.
In juli 2008 is het wetsvoorstel "Wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet ter verbetering van de werking van de elektriciteits- en gasmarkt (31374)", met diverse amendementen, aangenomen door de Tweede Kamer.[27] Een onderdeel hiervan was de verplichte plaatsing van de slimme meter bij alle kleinverbruikers (burgers).

Op 7 april 2009 bepaalde de Eerste Kamer dat de invoering van de slimme meter op vrijwillige basis zou dienen te geschieden[28] en ging derhalve niet akkoord met de wetsvoorstellen. De wetsvoorstellen werden niet verworpen maar aangehouden, onder andere zolang er voor een gebruiker de verplichting bestond om de slimme meter te laten plaatsen op straffe van maximaal €17.000 en/of een gevangenisstraf van maximaal 6 maanden.[29] (bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
EddoH schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 09:09:
[...]

Je haalt er heel veel bij en gooit alles in de mix. Wat punten die mij opvallen uit je relaas:

Wat ik begreep wil men in Duitsland zeker wel de slimme meter, liefst vandaag nog dan nu, alleen daar wacht men op aanpassing van de wet omdat de kostenverdeling van de meter uitrol niet eerlijk was (of iets in die trant).

Ijken kun je best voor 30 jaar willen doen, maar feit is dat ferrarismeters bij bosjes worden afgekeurd. En niet omdat men dat wil, maar omdat ze niet aan de meeteisen voldoen.

Firmware update is geen probleem zolang de meetresultaten gewaarborgd blijven. En dat is wel vastgesteld in de wet.

Agentschap Telekom heeft bepaald dat geen enkele ferrarismeter geschikt is voor teruglevering. Rem of niet.
1 Europese goedkeureng staat BOVEN de nederlandse!
wat agentschap telecom zegt over meters is niet relefant , de europese goedkeuring is leidend!

2 Firmware updates bedrieigen de meet betrouwbaarheid , dat dat niet in de wet staat maakt het dus een probleem de IJKwet dekt het niet dus is het een gat , dit is een verglijhkbaar probleem met de stem computers!

3 "afgekeude" meters in NL zijn EUROPEES goed gekeurd voor > 30 jaar zie 1

europese goedkeuringwetten staan BOVEN de nederlandse , zie wifi!
daar moest men ook europese goedkeuring toestaan boven de nederlandse!
zelfde geld voor bromers!
en zo kun je ook vage autos importeren uit chine , https://www.partijvoorded...rt-van-elektrische-auto-s
omdat ze voorzien zijun van een europees type goedkeuring!
ze moeten
De basis regel is dat ze in EEN van de europese landen moeten zijn goed gekeurd , en dat andere landen dat dan MOETEN overnemen!!

[ Voor 17% gewijzigd door bluegoaindian op 03-11-2018 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Ik gevraagd om een nieuwe (domme) meter. Maar mij werd verteld dat dar administratief gebeurt. Kortom niet dom. Maar slechts ‘we doen niks met de data’. Dit klopt toch niet? Een echt domme meter zonder GPRS vind ik prima. Maar dat hadden ze niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

meermarco schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:48:
Ik gevraagd om een nieuwe (domme) meter. Maar mij werd verteld dat dar administratief gebeurt. Kortom niet dom. Maar slechts ‘we doen niks met de data’. Dit klopt toch niet? Een echt domme meter zonder GPRS vind ik prima. Maar dat hadden ze niet?
Gewoon inwikkelen in aluminiumfolie, moet je eens kijken hoe snel ze komen klagen dat ze die data niet binnen krijgen (wat niet eens nodig zou moeten zijn als ze er toch niets mee doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
meermarco schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:48:
Nee je mag een europees goedgekeurde domme meter ZELF kopen!
hier staan er een paar.
de europese type goedkeuring staat boven de nederlandse...
dat betekend dat Nerderland europees geoedgekeurde meters NIET mag weigeren!

die meter mag je desnoods zelf ophangen en daarmee en rechzaak uitklokken en die zul je winnen,

[ Voor 5% gewijzigd door bluegoaindian op 03-11-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
bluegoaindian schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:03:
[...]

Nee je mag een europees goedgekeurde domme meter ZELF kopen!
hier staan er een paar.
de europese type goedkeuring staat boven de nederlandse...
dat betekend dat Nerderland europees geoedgekeurde meters NIET mag weigeren!

die meter mag je desnoods zelf ophangen en daarmee en rechzaak uitklokken en die zul je winnen,
De meter is eigendom van de netbeheerder, je mag daar niet zelf aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
Soldaatje schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:08:
[...]

De meter is eigendom van de netbeheerder, je mag daar niet zelf aankomen.
Dat klopt MITS , de netwerk beheerder zich ZELF aan de WET houd , jij mag een EUROPPES GOED GEKEURDE meter zelf plaatsen als de netwerk beheerder dat weigert!
dat heeft te maken met het feit dat eurpese type goedkeuringen leidind zijn voor nederland... een EUROPEES type goedkeuring mag dus NIET worden geweigerd!

het is dus niet zo dat de netwerk beheerder je kan dwingen een slimme meter te plaatsen!

is europees goed gekeurd plaats je die als vervanging en geef daar als reden voor IK WL GEEN DIGITALE meter MOETEN ze hem goed keuren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bluegoaindian schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:14:
[...]

Dat klopt MITS , de netwerk beheerder zich ZELF aan de WET houd , jij mag een EUROPPES GOED GEKEURDE meter zelf plaatsen als de netwerk beheerder dat weigert!
dat heeft te maken met het feit dat eurpese type goedkeuringen leidind zijn voor nederland... een EUROPEES type goedkeuring mag dus NIET worden geweigerd!

het is dus niet zo dat de netwerk beheerder je kan dwingen een slimme meter te plaatsen!

is europees goed gekeurd plaats je die als vervanging en geef daar als reden voor IK WL GEEN DIGITALE meter MOETEN ze hem goed keuren! :)
Ik zie veel woorden in hoofdletters, maar kun je misschien een bron geven? Ik ben wel benieuwd naar de officiële tekst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluegoaindian
EddoH schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:18:
[...]

Ik zie veel woorden in hoofdletters, maar kun je misschien een bron geven? Ik ben wel benieuwd naar de officiële tekst.

Lees IJKWET!
De aanleiding voor dit wetsvoorstel is de noodzaak tot implementatie van richtlijn 2004/22/EG van het Europees Parlement en Raad van 31 maart 2004 betreffende meetinstrumenten (PbEU L135) (hierna: de richtlijn meetinstrumenten).1
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30208-3.html

europees type goedkeuring mag NIET worden geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Okee. Maar wat als ik hem wil laten leveren en plaatsen? Mag je een administratieve domme meter weigeren als ‘domme’ meter. Digitaal vind ik prima. Maar wil dus geen signaal sturen etc. Anders gezegd: is de netbeheerder verplicht een domme (slim niet mogelijk) te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bluegoaindian schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:24:
[...]
NEE natuurlijk niet!
Nu sla je echt door, ik raad je om je eigen bestwil aan om als je serieus genomen wil blijven je bij de feiten te houden en die niet vermengen met eigen meningen. Het blijft een beslissing van de netbeheerder welk type (goedgekeurde) meter ze plaatsen en tevens dat dat alleen uit hun voorraad zal zijn. Jouw exemplaar zal vriendelijk niet worden geaccepteerd. Stel je voor dat je bij een kruidenier met een eigen geijkte weegschaal onder je arm komt aanlopen en eisen dat ze die gebruiken zeggende dat je het niet eens bent met hun keuze van het type weegschaal.
Voor de rest is alles wel gezegd, daarvoor is herhaling niet zo zinvol.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 03-11-2018 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 18:07
Freee!! schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:30:
[...]

* Freee!! kent dit probleem, ontdekt bij het meteropnemen bij verkoop/overdracht van het huis :(
Gewoon een watermeter met pulsuitgang aanvragen, heb ik ook gedaan ;-), draait al 5 jaar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik wist niet dat die bestonden en helemaal niet dat waterleidingbedrijven ze gewoon in voorraad hebben. Toevallig bracht ik dit onderwerp tijdens een vrij recente open dag op een van de locaties van Vitens even ter sprake. Daar werd me gezegd dat er voorlopig nog plannen waren om dit toe te passen. Dat het bij gewone gebruikers (nog) niet gebruikt wordt betekende natuurlijk niet dat zoiets niet bestaat. Ik realiseer me dat er ook in b.v. in bedrijven andere toepassingen kunnen zijn dan alleen maar het periodiek de telwerkstand opnemen voor de jaarlijkse nota.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluegoaindian
Techneut schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:58:
[...]
NEE natuurlijk niet!
Nu sla je echt door, ik raad je om je eigen bestwil aan om als je serieus genomen wil blijven je bij de feiten te houden en die niet vermengen met eigen meningen. Het blijft een beslissing van de netbeheerder welk type (goedgekeurde) meter ze plaatsen en tevens dat dat alleen uit hun voorraad zal zijn. Jouw exemplaar zal vriendelijk niet worden geaccepteerd. Stel je voor dat je bij een kruidenier met een eigen geijkte weegschaal onder je arm komt aanlopen en eisen dat ze die gebruiken zeggende dat je het niet eens bent met hun keuze van het type weegschaal.
Voor de rest is alles wel gezegd, daarvoor is herhaling niet zo zinvol.
Europeese3 type goedkeuring is europees type goedkeuring!
PTT nu KPN dacht ooit ook dat ze weg kwamen met hun eigen goedkeuring van bedrijfs telefoon centrales!
Ook als dat dus betekende dat ze direkt in het CCIT7 systeem werden aangesloten.
Maar hebben bakzeil moeten halen!
alles ,met een europees type goedkeuring moet in elk land wat zich daar aan heeft verbonden geaccepteerd!
dat is de wet! , geld dus ook voor dit , of voor voertuigen op de weg , allemaal t zelfde.
Lees gewoon de wet en ga niet janken als een kein kind!
jij mag dat zelf doen ook als de netwerk provider dat niet wil!
(mits je de provider 6 weken de tijd geeftde fout zelf te herstellen)
Je moet je alleen aan de europees type goedkeuring houden , dat bepaald of een meter mag worden aangesloten op een europees netwerk dat zich moet houden aan de europese standaard :)
zo werken dat soort dingen nou eenmaal.
een provider mag niet bepoalen welk merk weter wel en welke niet :)
zeker als het meten nadeliog is voor de consument in geval van salderen.
een meter die https://www.landisgyr.com...0011432_Ferraris_d_en.pdf europees is goed gekeurd is dus goedgekeurd voor europese netwerken die zich aan de europese standaard moeten houden , daar hebben providers zich ook aan te houden.
ze kunnen je niet dwingen zon meter te nemen en jij kan hun dwingen de meter wegh te laten halen... doen ze dat niet binnen 6 weken dan mag je het zelf doen.
Je moet ze natuurlijk wel eerst de kans geven om het zelf te doen :)
maar ze kunnen je niet voor een voldongen feit stellen.
dus als ze niet reageren is het zelf vervangen van de meter een proportionele maatregel!
bottom line is als jij geen digitale meter wil uit privacy overwegingen,
moeten ze die oplossing bieden.
doen ze dat niet dan mag jij zelf een europees type goedgekeurde analoge meter gebruiken.

hier een zijdeling rakend onderwerp nieuws: Kabinet: gebruikers moeten in 2018 alternatief voor providermodem kun...
dit heeft ook te maken met europese type goedkeuring op de appareten.

[ Voor 18% gewijzigd door bluegoaindian op 03-11-2018 15:13 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 54 Laatste