Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:15
Theo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:48:
[...]

De btw terugvragen over je zonnepanelen is ook een verkapte -en geregistreerde- subsidie..
Welja, noem alles maar subsidie.

Belasting teruggave: subsidie
Salaris van werkgever: subsidie
De korting bij de supermarkt: subsidie.
De groente uit je eigen moestuin: subsidie.

O, wacht: Wikipedia: Subsidie

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41

Cyphax

Moderator LNX
drielp schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Welja, noem alles maar subsidie.

Belasting teruggave: subsidie
Salaris van werkgever: subsidie
De korting bij de supermarkt: subsidie.
De groente uit je eigen moestuin: subsidie.

O, wacht: Wikipedia: Subsidie
Als er geen regeling voor is, dan betaal je by default BTW. Dat krijg je bij panelen terug van de overheid. Past toch mooi binnen de definitie van subsidie? Is ook niks mis mee; de overheid geeft dat geld niet terug omdat ze erin zwemmen en ervan af moeten. Het wordt niet voor niks gestimuleerd. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
Cyphax schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:07:
Voor mij het uitlezen. Na de komst van de panelen was het eigenlijk niet meer te doen om mijn verbruik te meten, en dat kan met zo'n moderne meter wel. :)
Dus die meter meet ook je interne verbruik?
Dus wat van de panelen rechtstreeks je wasmachine ingaat?
Goh. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
LooneyTunes schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Dus die meter meet ook je interne verbruik?
Dus wat van de panelen rechtstreeks je wasmachine ingaat?
Goh. ;)
Vast niet, maar met een ferrarismeter kon ik geen verbruik meer meten (tot de panelen zat er een Youless op) en dat kan nu tenminste wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, maar je weet met enkel die slimme of domme meter nog steeds niet je energieverbruik in je woning. Stel het denkbeeldige voorbeeld dat de telwerken van leveren en ontvangen precies de zelfde stand aangeven, beide exact 1000kWh meer dan vorig jaar op het zelfde tijdstip. En je hebt geen extra meter in welk circuit dan ook. Wat is dan je eigen verbruik? Zonder extra meter die doorgaans op de zonnepanelen wordt geplaatst is daar letterlijk niets van te zeggen.Best mogelijk dat een hele tijd je in je energiebehoefte volledig wordt voorzien door je zonnepanelen. Gedurende die tijd wordt er alleen het overschot richting net gemeten. Voor het overige tast je in het duister, ondanks de zonneschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

Techneut schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:51:
Ja, maar je weet met enkel die slimme of domme meter nog steeds niet je energieverbruik in je woning. Stel het denkbeeldige voorbeeld dat de telwerken van leveren en ontvangen precies de zelfde stand aangeven, beide exact 1000kWh meer dan vorig jaar op het zelfde tijdstip. En je hebt geen extra meter in welk circuit dan ook. Wat is dan je eigen verbruik? Zonder extra meter die doorgaans op de zonnepanelen wordt geplaatst is daar letterlijk niets van te zeggen.Best mogelijk dat een hele tijd je in je energiebehoefte volledig wordt voorzien door je zonnepanelen. Gedurende die tijd wordt er alleen het overschot richting net gemeten. Voor het overige tast je in het duister, ondanks de zonneschijn.
Zelfs als je je omvormer ook meet, een feraris meter met een youless is onbruikbaar :p (dan zie je niet eens het verschil tussen levering en vraag...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:46
Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:55:
[...]

Zelfs als je je omvormer ook meet, een feraris meter met een youless is onbruikbaar :p (dan zie je niet eens het verschil tussen levering en vraag...)
Ja duh.... Moet je ook voor twee tientjes een extra meter plaatsen voor apart registreren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de aanschaf gesubsidieerd wordt door middel van aftrek dan is het een ander woord voor subsidie, de aanschaf wordt goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:55:
[...]

Een slimme met een youless is ook onbruikbaar, het ledje knippert net zo hard met terugleveren. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14-09 22:44
Rol-Co schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:20:
[...]

Een slimme met een youless is ook onbruikbaar, het ledje knippert net zo hard met terugleveren. :)
Hoe bedoel je dit precies? Via de P1 weet mijn youless het verschil tussen terugleveren en afnemen.
De grafiek op enelogic gaat dan in het negatief. De stand op enelogic loopt dan terug. Maar je kan nog wel zien bij meterinfo hoeveel kWh er terug is geleverd. Met een slimme via het ledje gaan monitoren lijkt me zinloos.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 27-08-2018 20:17 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:17:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Via de P1 weet mijn youless het verschil tussen terugleveren en afnemen.
De grafiek op enelogic gaat dan in het negatief. De stand op enelogic loopt dan terug. Maar je kan nog wel zien bij meterinfo hoeveel kWh er terug is geleverd. Met een slimme via het ledje gaan monitoren lijkt me zinloos.
Jij hebt een ls120 maar de ls110 kan alleen ledje, en ik neem aan als die op een ferarris zat dat het een 110 is.
En dan inderdaad zinloos op het ledje van een slimme meter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Op die fiets, ik had inderdaad tot dinsdag een LS120 op de ferraris :)
Reden voor mijn acceptatie is overigens loggen van de gasmeter (nauwkeurig). Wat via diezelfde youless gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door Jim423 op 27-08-2018 20:23 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem ook geweigerd. Ik vind de meter niet slim. Je zou jezelf aan kunnen melde bij https://aansluiting.enexis.nl/PortalAccount/Login of inloggen als je aangemeld bent. Laat de monteur gewoon niet binnen (doe alsof je niet thuis bent de voordeur niet open op het afgesproken moment) als ze je niet de kans geven om te melden dat je niet thuis bent. Dan krijg je vanzelf een kaartje voor een nieuwe afspraak en dan meld je alsnog dat je geen slimme meter wilt. Een ANDERE meter kun je volgens mij contractueel niet helemaal weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
reneeke1970 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:37:
[...]

Ja duh.... Moet je ook voor twee tientjes een extra meter plaatsen voor apart registreren
Ik heb dat overwogen. Maar mijn meterkast is nog de originele uit 1982. Die zou redelijk op de schop moeten voor dat soort fratsen. Nu is het met die meter ook opgelost. Of we wel of niet kunnen salderen hangt af van de beslissing van de overheid, niet het type meter, en als je zelf de meterstanden wilt doorgeven, dan kun je dat ook regelen met je energiedinges. Ik vind het wel okee zo voorlopig. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
reneeke1970 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:37:
Heb ik hier ook gedaan.

Na de meter van de PEN en de hoofdschakelaar, heb ik 2 meters zitten. (zo'n 15€ Gamma Ferarris meter)
één rechtstreeks op de omvormer en 1 voor de huisinstallatie.
En Excel mag de rest oplossen :)

En met 12.73 MWh (inverter) opgewekte energie, heb ik nog steeds minder dan 0,2 % afwijking in de loopwerken zitten. (niet gek voor ongekeurde meters)

Veel slimmer dan een "slimme" meter. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door LooneyTunes op 28-08-2018 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Euhhh, mijn Youless heeft gewoon een P1 poort aansluiting hoor! (hij ligt alleen nu even ongebruikt in de kast, omdat de omvormer die hij meette ook ongebruikt in de kast ligt :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
LooneyTunes schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 03:32:
[...]

Heb ik hier ook gedaan.

Na de meter van de PEN en de hoofdschakelaar, heb ik 2 meters zitten. (zo'n 15€ Gamma Ferarris meter)
één rechtstreeks op de omvormer en 1 voor de huisinstallatie.
En Excel mag de rest oplossen :)

En met 12.73 MWh (inverter) opgewekte energie, heb ik nog steeds minder dan 0,2 % afwijking in de loopwerken zitten. (niet gek voor ongekeurde meters)

Veel slimmer dan een "slimme" meter. ;)
Haha die gamma meter heb ik ook, en voor drie fase eentje van Conrad voor 40 euro, maar dan kon ik wel handig de begin stand verdraaien, hij meet nu het totaal van hele levensduur PV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
[...]

De nieuwere Youlessen de LS120 hebben een puls SO ,Led en een directe P1 poort.

Ik heb op de P1 direct de slimme meter en op SO puls de kWh meter van de zonnepanelen dan krijg je mooie grafieken.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 28-08-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Wat ik wel verbazing wekkend vind. In een SM kan je straks als TF signaal uitgezet gezet nog wel van dag en nacht tarief gebruik maken. Maar dat word niet via het internet gedaan maar via een ingebouwd klok. Waarom kan dat dan niet op een domme digitale meter?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk omdat de klok dan niet synchroon kan lopen. Hij maakt immers nergens contact mee en zijn signaaldraden zijn ook weg/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SRich schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:57:
Wat ik wel verbazing wekkend vind. In een SM kan je straks als TF signaal uitgezet gezet nog wel van dag en nacht tarief gebruik maken. Maar dat word niet via het internet gedaan maar via een ingebouwd klok. Waarom kan dat dan niet op een domme digitale meter?
Via dezelfde draadloze verbinding als de uitlezing. Een inwendige klok zou nooit voorzien in de wisselende feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
In onze nieuwe woning hangt een 3 fase Enermet TK320NXEn meter met 2 analoge draaiwielen. Ik ben benieuwd of hier een terugloop bescherming op zit, kan dit helaas nergens vinden.

Kent iemand deze meter en kan mij hierover iets vertellen?

Ivm plaatsing zonnepanelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
joost.schoon88 schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:26:
In onze nieuwe woning hangt een 3 fase Enermet TK320NXEn meter met 2 analoge draaiwielen. Ik ben benieuwd of hier een terugloop bescherming op zit, kan dit helaas nergens vinden.

Kent iemand deze meter en kan mij hierover iets vertellen?

Ivm plaatsing zonnepanelen.
1e hit op google
https://www.zelfenergiepr...nl-727-091148/#post-83893

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Techneut schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:44:
[...]
Via dezelfde draadloze verbinding als de uitlezing. Een inwendige klok zou nooit voorzien in de wisselende feestdagen.
Dat inderdaad, GPRS zendt ook de tijd mee. Een voordeel is dat je er in de toekomst ook fijnmaziger mee kan schakelen dan slechts twee tijdstarieven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Techneut schreef op zondag 2 september 2018 @ 13:44:
[...]
Volgens Stedin gaat het niet via de verbinding maar word het elke jaren van te voren in het systeem geschreven...

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat komt dan in principe op het zelfde neer. Dat elk jaar ''in het systeem schrijven" gebeurt ook via die verbinding. Bij een domme meter ontbreekt die, vandaar dat deze in dat hoog en laag tarief niet meer mee kan doen zodra over niet al te lange tijd het toonfrequent-systeem verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:10
https://www.installatiepr...len-is-niet-geregistreerd
In de gebruiksvoorwaarden van de panelen staat wel dat registratie moet, maar niet iedereen denkt eraan.
Sure, in de gebruiksvoorwaarden van de panelen ..... |:(

[ Voor 4% gewijzigd door thecure op 05-09-2018 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Erasmo schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:13:
[...]

Dat inderdaad, GPRS zendt ook de tijd mee. Een voordeel is dat je er in de toekomst ook fijnmaziger mee kan schakelen dan slechts twee tijdstarieven.
Kan nu al in belgie zijn boilerralais te koop die schakelen op basis van het p1 signaal wat uit de meter wordt gelezen. Dat kan zijn op tarief maar ook actueel vermogen.

Bijvoorbeeld https://www.tech4ushop.nl/srm-201.html

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 05-09-2018 22:22 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

SRich schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:55:
[...]

Volgens Stedin gaat het niet via de verbinding maar word het elke jaren van te voren in het systeem geschreven...
En volgens de Enexis monteur gebeurt dat gewoon dagelijks met behlup van de GPRS verbinding.
Ah, dan had ik dus niet hoeven registreren, want het staat niet in de gebruiksvoorwaarden van onze panelen :p

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 september 2018 @ 07:46:
[...]

En volgens de Enexis monteur gebeurt dat gewoon dagelijks met behlup van de GPRS verbinding.

[...]

Ah, dan had ik dus niet hoeven registreren, want het staat niet in de gebruiksvoorwaarden van onze panelen :p
Enexis monteur heeft ongelijk, Kalender wordt voor flink wat jaren vooraf in de meter gezet. Wel wordt er vaker een clock sync gedaan om te zorgen dat de interne klok op tijd blijft lopen.

Powered by KPN

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:46
leonbong schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:19:
[...]

Kan nu al in belgie zijn boilerralais te koop die schakelen op basis van het p1 signaal wat uit de meter wordt gelezen. Dat kan zijn op tarief maar ook actueel vermogen.

Bijvoorbeeld https://www.tech4ushop.nl/srm-201.html
Leuk ding maar pittig aan de prijs, kan alleen niet vinden waar het staat dat hij op tarief kan schakelen.

Deze kan met wat DHZ https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dTzcGNt
ook. Deze gaat straks mijn warmtepomp boiler starten bij voldoende zon.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• leonbong
@wizzopa
Op tarief schakelen is een ander type maar staat op de website.
Het is natuurlijk een kwestie van tijd dat deze techniek goedkoper wordt en meer functies gecombineerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Na veel zoeken eindelijk achter haalt dat mijn ferraris uit 1961 nog steeds niet is afgekeurd.
Ook de afspraak die voor 24 september op de rol staat voor plaatsing afgezegd, het wachten is op de bevestiging of dat de monteur voor de deur staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
wizzopa schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:47:
Na veel zoeken eindelijk achter haalt dat mijn ferraris uit 1961 nog steeds niet is afgekeurd.
Ook de afspraak die voor 24 september op de rol staat voor plaatsing afgezegd, het wachten is op de bevestiging of dat de monteur voor de deur staat.
Die van mijn uit 1964 mag ook nog even blijven. Ze maakten goed spul in de sixties 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:47:
Bij enexis gaan zulke dingen gewoon langs elkaar heen, gewoon niet open doen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:36:
[...]

Bij enexis gaan zulke dingen gewoon langs elkaar heen, gewoon niet open doen haha
Dat is vrij onbeschoft als je niet thuis bent, doe dan gewoon open en zeg dat je geen afspraak hebt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:36:
[...]

Ik doe wel open, en de monteur mag ook nog een bakkie koffie. En als de koffie op is mag hij weer naar buiten maar zonder ferraris.

Edit: In de post van woensdag 19 september had ik gemeld dat er vandaag mogelijk een " slimmemeter monteur " lang zou kunnen komen, kunnen komen om dat kennelijk bij het bedrijf die de werkzaamheden uit moet voeren in opdracht van Liander, toch niet zo slim zijn als de meters die ze moeten plaatsen. Bj het afzeggen van de afspraak heb ik expliciet gevraagd naar een bevestiging per email, hoe moeilijk kan het zijn.

Ik of liever wij zitten vol spanning naar de klok te kijken met op de achtergrond het gepruttel van de koffie, ik had de monteur koffie belooft, maar al wat er kwam geen monteur.

Al met al een zware tegenvaller. Wel een verdacht grijze auto met ventilator op het dak gezien in de straat die steeds een paar huizen werd verplaatst, ik vermoed dat deze van de " slimmemeter monteur" was maar zeker weet ik het niet.

Uit eindelijk zelf maar een extra bakkie gedaan, in de wetenschap dat ik nog wel even vast zit aan de Ferraris.

[ Voor 58% gewijzigd door wizzopa op 25-09-2018 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999

CasGas

.

Ook wij hebben een brief gekregen (vorige keer kwamen ze in de buurt tijdens de zomervakantie, lekker slim ook, volgens mij hebben ze maar 20% kunnen doorvoeren). Ze willen een nieuwe meter plaatsen en dan krijg je vanuit Liander (maar GEAS gaat uitvoeren) netjes een brief of je die afspraak wil bevestigen of wijzigen. Je krijgt alleen nergens de optie om te weigeren en dat is in mijn ogen niet netjes. Ik bel er morgen wel heen, maar ze proberen het wel behoorlijk door te duwen en al helemaal niet om het je makkelijk te maken om het te kunnen weigeren.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
CasGas schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:06:
Ook wij hebben een brief gekregen (vorige keer kwamen ze in de buurt tijdens de zomervakantie, lekker slim ook, volgens mij hebben ze maar 20% kunnen doorvoeren). Ze willen een nieuwe meter plaatsen en dan krijg je vanuit Liander (maar GEAS gaat uitvoeren) netjes een brief of je die afspraak wil bevestigen of wijzigen. Je krijgt alleen nergens de optie om te weigeren en dat is in mijn ogen niet netjes. Ik bel er morgen wel heen, maar ze proberen het wel behoorlijk door te duwen en al helemaal niet om het je makkelijk te maken om het te kunnen weigeren.
Dat ging bij ons erg makelijk, alleen de gevraagde bevestiging bleef uit, vandaar dat wij met de koffie klaar zaten. ;) Wij hebben voor de zekerheid wel even de THT van de meter op gezocht.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 25-09-2018 23:03 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CasGas schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:06:
Zo'n brief kregen we van Enexis ook. Netjes afgemeld, want we waren die dag niet thuis (en ik vond het zonde om die meter van nog geen half jaar oud alweer te vervangen). Stond niets over weigeren, maar onze oude digitale meter (2007 geplaatst, 2016 vervangen) was afgekeurd [en blijkbaar met reden, want een meter hoort niet binnen 10 jaar stuk te gaan!]. Er stond wel dat je een "slimme" meter mocht weigeren en dat je een normale digitale meter kon krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999

CasGas

.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:50:
[...]

Zo'n brief kregen we van Enexis ook. Netjes afgemeld, want we waren die dag niet thuis (en ik vond het zonde om die meter van nog geen half jaar oud alweer te vervangen). Stond niets over weigeren, maar onze oude digitale meter (2007 geplaatst, 2016 vervangen) was afgekeurd ~~~[en blijkbaar met reden, want een meter hoort niet binnen 10 jaar stuk te gaan!]. Er stond wel dat je een "slimme" meter mocht weigeren en dat je een normale digitale meter kon krijgen.
Dat hebben wij er niet in staan, alleen dat de werken aan de toekomst etc. etc.
Vanmiddag maar eens een belletje doen, ik heb alleen een vermoeden dat dan iemand gaat beginnen over een afgekeurde meter, maar dat zien we dan we weer :)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41

basvn

Breezand - NHN

CasGas schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:26:
[...]

Dat hebben wij er niet in staan, alleen dat de werken aan de toekomst etc. etc.
Vanmiddag maar eens een belletje doen, ik heb alleen een vermoeden dat dan iemand gaat beginnen over een afgekeurde meter, maar dat zien we dan we weer :)
Staat hij hier tussen : https://www.agentschaptel...erzicht-afgekeurde-meters

Wij kregen vorig jaar het aanbod voor een nieuwe meter, heb hem telefonisch geweigerd. daarna niks meer gehoord.

Heb een mooie ferraris meter uit 196* hangen, en dat blijft hij ook komende tijd

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
SRB12 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:30:
"U geeft aan de huidige meter te willen behouden. Graag bevestig ik u de verwerking van uw keuze.

Ik heb in onze administratie verwerkt dat u de draaischijfmeter wilt behouden. Wij adviseren u om de draaischijf en de telrollen regelmatig te blijven controleren. Enexis staat namelijk niet garant voor de achterwaartse beweging van dit type meters.

Ik vertrouw erop u volledig te hebben geïnformeerd."

Dat ging makkelijk :-)
Nou, blijkbaar niet. Gisteren ineens bericht van de Enexis dat ze de meter komen vervangen. Met als enige opties dat je de afspraak kunt bevestigen of verplaatsen.
Nog even dubbelcheck gedaan, maar onze meter staat niet op de lijst van afgekeurde meters.

Dus moet ik daar weer achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
En vanmorgen brief #2 van Liander.

Waar in ze nogmaals proberen bij ons een " .... meter " te plaatsen. JA want het dag en nacht tarief gaat verdwijnen voor de Ferraris meter, als we binnen 4 weken een nieuwe afspraak maken dan is het nog kosteloos, ander kost het 72,60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
wizzopa schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:11:

Waar in ze nogmaals proberen bij ons een " .... meter " te plaatsen. JA want het dag en nacht tarief gaat verdwijnen voor de Ferraris meter, als we binnen 4 weken een nieuwe afspraak maken dan is het nog kosteloos, ander kost het 72,60.
Netjes toch, anders krijg je van die mensen die gaan zeuren dat dag en nacht tarief niet meer werkt en ze er niet van op de hoogte zijn gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
wizzopa schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:11:

Durven ze dat niet op de website te zetten? (te druk met de gascontracten of het gebrek eraan 8) )
https://www.liander.nl/co...meter/nieuwemeterweigeren
https://www.liander.nl/co...emeterbehouden/?ref=17311

Volgens mij kost het 72,50 als je er zelf een vervroegd aanvraagt?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2018 17:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:32:
[...]

Durven ze dat niet op de website te zetten? (te druk met de gascontracten of het gebrek eraan 8) )
https://www.liander.nl/co...meter/nieuwemeterweigeren
https://www.liander.nl/co...emeterbehouden/?ref=17311

Volgens mij kost het 72,50 als je er zelf een vervroegd aanvraagt?
Ik hoop dat ik nu tot 2020/21 van dat gezeur verlost ben.

@jongetje Volgens mijn maakt het bij PV niet zoveel uit of je dubbel tarief heb zeker niet als je meer terug lever dan gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
OPLICHTERS
Ze liegen er lekker op los.
Het is tijd voor een nieuw werkwoord. Lianderen.

jullie kennen de voorbeelden wel uit dit topic

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

onetime schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 21:35:
[...]

OPLICHTERS
Ze liegen er lekker op los.
Het is tijd voor een nieuw werkwoord. Lianderen.

jullie kennen de voorbeelden wel uit dit topic
Er staat dat de teruglevering niet geregistreerd wordt. Dat klopt, je meter draait immers alleen terug. Er wordt dus alleen minder levering geregistreerd en de teruglevering wordt niet naderhand 'verrekend'. Is het liegen? Nee. Is het stuk tekst duidelijk? Nee absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Eddoh graag nog een keer lezen. Ze beweren dat de teruglevering niet wordt geregistreerd en dus niet verrekend wordt.
Dat gaat hoogstens op voor meters met een terugloopblokkering.
Niet voor normale ferraris meters.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor degenen die wel een digitale meter willen, maar geen slimme meter: een digitale meter kan historische standen loggen. Eis daarom een meter die niets of maximaal 1 keer per 2 maanden logt. Dat is wat een slimme energiemeter dient te doen als er geen toestemming is gegeven om vaker standen op afstand uit te lezen. Dat geldt voor elektriciteit-, gas-, warmte-, koude- en watermeters.

Het maakt in principe niets uit of data in de meter nu op afstand wordt uitgelezen of later ter plekke bij een meteropname, na een meterwissel, of na een verhuizing. De data opgeslagen op de meter zijn en blijven persoonsgegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die sinds 25 mei geldt.

Digitale meters kunnen een zeer gedetailleerd profiel maken van wat je doet in je eigen woning. Zo kan te zien zijn wanneer je naar bed gaat, wanneer je naar de WC gaat of doucht, wanneer je niet thuis of op vakantie bent. Interessant voor het dievengilde. Er is altijd het risico op datalekken. Er is een levendige handel in profielen en die is te vaak niet legaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drielp
EddoH schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 22:33:
[...]

Er staat dat de teruglevering niet geregistreerd wordt. Dat klopt, je meter draait immers alleen terug. Er wordt dus alleen minder levering geregistreerd en de teruglevering wordt niet naderhand 'verrekend'. Is het liegen? Nee. Is het stuk tekst duidelijk? Nee absoluut niet.
Bewuste onduidelijkheid is misleiding, en dat is wat de netbeheerder in dit geval doet. Liander heeft wat dat betreft nog niet veel geleerd.
In dit geval kun je dus stellen dat Liander bewust de waarheid geweld aan doet en in normaal Nederlands heet dat liegen.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

onetime schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 23:43:
@Eddoh graag nog een keer lezen. Ze beweren dat de teruglevering niet wordt geregistreerd en dus niet verrekend wordt.
Dat gaat hoogstens op voor meters met een terugloopblokkering.
Niet voor normale ferraris meters.
Lees je mijn reactie dan ook nog even 2 keer?

Als je de rest van het stukje tekst leest dan staat daar gewoon dat de meter terugdraait bij teruglevering. Het is verder een ongelooflijk onhandig en onduidelijk geformuleerd stuk, helemaal mee eens, maar alleen die ene regel er zonder context uithalen is ook niet helemaal 'fair'.

[ Voor 10% gewijzigd door EddoH op 29-09-2018 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
mrmrmr schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 00:19:
Zo kan te zien zijn wanneer je naar bed gaat, wanneer je naar de WC gaat of doucht, wanneer je niet thuis of op vakantie bent. Interessant voor het dievengilde.
Dan zou ik ook geen tv, internet of mobieletelefoon abonnement nemen.

Zolang ik een groot deel van de mensen zie Facebook, Whatsapp etc. Vanaf hun vakantie adres. Of op hun werk een out of office dat ze op vakantie zijn. Daar hoef ik niet voor in te breken op je slimme meter.

[ Voor 23% gewijzigd door jongetje op 29-09-2018 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

jongetje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:03:
[...]

Dan zou ik ook geen tv, internet of mobieletelefoon abonnement nemen.

Zolang ik een groot deel van de mensen zie Facebook, Whatsapp etc. Vanaf hun vakantie adres. Of op hun werk een out of office dat ze op vakantie zijn. Daar hoef ik niet voor in te breken op je slimme meter.
Nog simpeler is met een wifi NIC in monitor mode kijken of/welke wifi clients aanwezig zijn in de buurt.

Ik neem dan ook aan dat degenen hier die vooral het dievengilde argument uitdragen geen wifi op hun telefoon gebruiken.

• Techneut
  • Niet online
Voor degenen die wel een digitale meter willen, maar geen slimme meter: een digitale meter kan historische standen loggen. Eis daarom een meter die niets of maximaal 1 keer per 2 maanden logt. Dat is wat een slimme energiemeter dient te doen als er geen toestemming is gegeven om vaker standen op afstand uit te lezen. Dat geldt voor elektriciteit-, gas-, warmte-, koude- en watermeters.

Het maakt in principe niets uit of data in de meter nu op afstand wordt uitgelezen of later ter plekke bij een meteropname, na een meterwissel, of na een verhuizing. De data opgeslagen op de meter zijn en blijven persoonsgegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die sinds 25 mei geldt.

Digitale meters kunnen een zeer gedetailleerd profiel maken van wat je doet in je eigen woning. Zo kan te zien zijn wanneer je naar bed gaat, wanneer je naar de WC gaat of doucht, wanneer je niet thuis of op vakantie bent. Interessant voor het dievengilde. Er is altijd het risico op datalekken. Er is een levendige handel in profielen en die is te vaak niet legaal.
Afgezien van verregaande paranoia, is dat werkelijk zo dat de niet slimme moderne elektronische kWh-meter ook zo'n geheugen heeft zoals bij een slimme meter? En dat dit dan bij een meteropname wordt uitgelezen of kan worden uitgelezen? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit typisch een geval is van borreltafel- of schaftkeetgesprekken. Iemand uit slechts een veronderstelling, een ander vertelt dit door als waarheid waarna het gaat rondzingen.

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Techneut schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:54:
[...]
is dat werkelijk zo dat de niet slimme moderne elektronische kWh-meter ook zo'n geheugen heeft zoals bij een slimme meter?
Mijn digitale elek. meter heeft wel een doorzichtig vlak aan de voorkant met daar achter een metalen vierkante plaat met een rond gat.
In dat gat zie je twee led vormige dingen op de print zitten.
Dat zouden best infra rood zender / ontvanger kunnen zijn.
Of je daar de meter mee kan "setten" of mee kan uitlezen weet ik niet.
Ik heb een monteur daar wel een keer een kastje zien voorhouden tijdens een opname omdat toen de gasmeter werd vervangen. (of was het vastklikken op die magnetische plaat met dat gat???)
Ik zou niet weten wat hij daar zou moeten setten als de meter al een jaar in bedrijf is.
Je kan dan wel degelijk "concluderen" dat het om uitlezen gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuiltje op 29-09-2018 11:07 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:54:
[...]
is dat werkelijk zo dat de niet slimme moderne elektronische kWh-meter ook zo'n geheugen heeft zoals bij een slimme meter? En dat dit dan bij een meteropname wordt uitgelezen of kan worden uitgelezen?
Ja natuurlijk dat is werkelijk zo. Het hangt van de meter in kwestie af of en in hoeverre er logschema's worden gebruikt. Uitlezen kan via diverse protocollen en is meterafhankelijk, bv. bedraad en onbedraad (o.a. optisch).

Soms is het enige verschil tussen een slimme meter en digitale meter het niet aanwezig zijn of uitgeschakeld zijn van de communicatiemodule. Bepaalde soorten meters loggen per default.

Slimme meter onthult intieme details privéleven

• Techneut
  • Niet online
Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:06:
[...]

Mijn digitale elek. meter heeft wel een doorzichtig vlak aan de voorkant met daar achter een metalen vierkante plaat met een rond gat.
Ik heb een monteur daar wel een keer een kastje zien voorhouden tijdens een opname omdat toen de gasmeter werd vervangen. (of was het vastklikken op die magnetische plaat met dat gat???)
Ik zou niet weten wat hij daar zou moeten setten als de meter al een jaar in bedrijf is.
Ik neem onmiddellijk aan dat de meterstand uitlezen op die manier gebeurt. Maar afgezien van het antwoord van mrmrmr, uitlezen van de telwerkstand hoeft niet tevens het uitlezen van allerlei niet relevante historische gegevens (als die er inderdaad zouden zijn) te betekenen.

• Vuiltje
Je kan door 4 keer drukken op een knopje alle 4 de telwerken bekijken en noteren.
Zou de meteropnemer dat niet meer kunnen en zou men alleen de tellerstanden dan kunnen uitlezen?
Of zou men inderdaad alles per kwartier kunnen zien?
Ik maak me er niet druk om, ze komen er gewoon niet in om "tussentijds" de standen op te nemen.
Als het op de dag van de jaaropgave gebeurt weet ik niet of ik ze weiger.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:22:
Je kan door 4 keer drukken op een knopje alle 4 de telwerken bekijken en noteren.
Zou de meteropnemer dat niet meer kunnen en zou men alleen de tellerstanden dan kunnen uitlezen?
Of zou men inderdaad alles per kwartier kunnen zien?
Ik maak me er niet druk om, ze komen er gewoon niet in om "tussentijds" de standen op te nemen.
Je bent verplicht toegang te verlenen aan meteropnemers.
Zelfs als het je lukt om te voorkomen dat de tellerstanden worden genoteerd wordt je daar niet beter van.
In dat geval wordt de jaarrekening op basis van geschatte waarden opgemaakt en deze zullen zeker niet in jouw voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:55
Dat dievengilde gaat in 2018 natuurlijk niet meer gewoon door een straat om te kijken waar er licht aan of uit is. Beter is om eerst een 25 jaarse LOI cursus te volgen in de handel van profielen.

3 avondjes posten in een straat en je weet precies wie er hoe laat naar bed gaat, hoe laat ze naar hun werk gaan, of ze op vakantie zijn of andere afwijkingen.

Er zijn ongetwijfeld dingen om bang voor te zijn wat betreft je meter gegevens, als in flexibele tarieven, maar het dievengilde.. Dat is wel het laatste waar ik bang voor ben.
Prima dat ze die profielen stelen, dat profiel is tussen de 1 dag en 2 maanden oud. Heel nuttig om te weten wat ik 59 dagen geleden deed in huis. Als het al interessant is, ivm zonnepanelen en enkel dagtarief hebben wij geen enkele regelmaat in stroom en gasverbruik.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Vuiltje
hanev001 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:20:
[...]

Je bent verplicht toegang te verlenen aan meteropnemers.
Wanneer er nog geen jaar voorbij is, zei ik toch?

• Drardollan
Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:22:
Volgens mij ben jij wettelijk verplicht om toegang te verlenen. Hoeft niet ala minut (tenzij het spoed zou zijn, bijvoorbeeld vermoeden van lekkage en gevaar of op politiebevel). Je kan ze prima weigeren, maar dan zal je direct om een nieuwe afspraak verzocht worden op hele korte termijn.

Vreemd genoeg heb ik in de afgelopen 15 jaar nog nooit een meteropnemer gezien. En heb pas sinds begin 2017 een slimme meter die het zelf regelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Drardollan schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:40:
[...]

Volgens mij ben jij wettelijk verplicht om toegang te verlenen. Hoeft niet ala minut (tenzij het spoed zou zijn, bijvoorbeeld vermoeden van lekkage en gevaar of op politiebevel). Je kan ze prima weigeren, maar dan zal je direct om een nieuwe afspraak verzocht worden op hele korte termijn.

Vreemd genoeg heb ik in de afgelopen 15 jaar nog nooit een meteropnemer gezien. En heb pas sinds begin 2017 een slimme meter die het zelf regelt.
Ik ook al tijden geen 1 gezien maar toch komen ze aankomende dagen, ik heb er een kaart van gehad. En dan heb ik een slimme meter en mogen ze op afstand uitlezen 8)7 energie leverancier riep ook al dat ze de standen niet konden uitlezen, maar toch krijg ik data van slimmemeterportal.nl :?
Als jij het nog snapt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:46:
[...]

Ik ook al tijden geen 1 gezien maar toch komen ze aankomende dagen, ik heb er een kaart van gehad. En dan heb ik een slimme meter en mogen ze op afstand uitlezen 8)7 energie leverancier riep ook al dat ze de standen niet konden uitlezen, maar toch krijg ik data van slimmemeterportal.nl :?
Als jij het nog snapt
Helaas niet, sommige dingen zijn op zijn minst bijzonder te noemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
Drardollan schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:40:
Mijn stroom leverancier heb ik de afgelopen 13 jaar 1 keer gezien.
Daarna alleen nog maar een (onder)aannemer die de gasmeter kwam vervangen (analoge balg-meter vervangen door een analoge balg meter) en verder een paar keer een mannetje van Liander die op willekeurige tijden mijn meterstanden wilden weten (waarschijnlijk ter controle van de NUON?).

De jaarlijkse meterstanden die ik doorgeef, worden door de NUON op mijn blauwe ogen geloofd, zelfs toen de panelen geplaatst werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:06:
[...]

Wikipedia: IEC 62056 O-) , * Raven heeft daar een kabel op zitten om de telwerken uit te lezen.
Er komt net zo'n bericht uit als de P1-poort.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vuiltje
Dat maakt een hoop duidelijk.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mocht je een kabel zoeken, deze is betaalbaar maar vereist iets soldeerwerk, ik heb een alternatieve kant en klare van iemand voor een paar tientjes overgenomen, nieuw rond de €80 zo uit mijn hoofd.

De (voorbeeld) code kun je in Mr-Leo in "Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi" vinden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vuiltje
Gaaf.
Ik sla dat op, voor als ik me nog eens ga vervelen.

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 3 juli 2014 @ 05:46:
Vraag me wel af op welke grond die meter dan ineens afgekeurd zou zijn. Laten we wel zijn: het ding hangt er al jaren en doet het prima. Krijg dus meer de indruk dat ze het afkeuren als smoes gebruiken om je te dwingen die nieuwe meter te laten installeren en te zorgen dat men geen oude ferraris meter laat hangen.
Vroeger waren de eisen en marges minder streng voor energie meters en ook is het manipuleren en het saboteren van de analoge meters te makkelijk waardoor ze niet meer voldoen aan de huidige eisen.

• Vuiltje
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:11:
[...]

Vroeger waren de eisen en marges minder streng voor energie meters
Ben ik niet met je eens.
Ik heb nog stage gelopen op een meet en ijkafdeling van een meterfabriek (1981) en heb heel wat meters aan de test"bank" zien hangen.
Dat was echt geen natte vinger werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:11:
[...]

Vroeger waren de eisen en marges minder streng voor energie meters en ook is het manipuleren en het saboteren van de analoge meters te makkelijk waardoor ze niet meer voldoen aan de huidige eisen.
Dit is notabene een antwoord op een vraag van ruim 4 jaar geleden en gedurende die 4 jaar is dit meerdere keren aan de orde geweest. Dat ik hier nu toch op reageer is omdat het antwoord gewoon van alle kanten niet waar is. Als analoge meters beantwoorden aan jouw omschrijving, dan zouden alle analoge meters dat doen en dat is niet het geval. Talloze keren is uitgelegd dat dit afkeuren gebeurt op basis van steekproeven. Best mogelijk dat toevallig wel binnen de vereiste normen valt, maar ze keuren gewoon de hele serie af, waarmee dus beslist nog niet alle analoge meters.

[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 29-09-2018 21:39 ]

Verwijderd

Dank je wel. Leuk om te lezen. Als ik rapport goed begrijp wijken de afgekeurde meters wel erg veel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:09:
Dank je wel. Leuk om te lezen. Als ik rapport goed begrijp wijken de afgekeurde meters wel erg veel af.
Of het veel of weinig is maakt niet uit, buiten de daar voor geldende specs is afkeur, ook digitale meters.

Wat je ook terug kan zien dat het niet allen "oude meters" betreft, mijn meter van 1961 valt nog steeds in de groep goed gekeurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er zijn twee soorten afkeuren, een gebaseerd op resultaten uit een steekproef, en een gebaseerd op een beperkt geachte hoeveelheid die er nog is ("populatie"). Dat laatste heet administratief afkeuren en het betekent dus niet dat de meter het niet goed meer zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Onderstaande kreeg mijn vader. Hij heeft onlangs 27 panelen laten leggen.

Klopt en kan dit?

Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de registratie van uw productie-installatie bij www.energieleveren.nl hebben wij geconstateerd dat op uw adres de elektriciteitsmeter geen registratie kan maken van de teruggeleverde elektriciteit. U heeft hiervoor een meter met vier telwerken nodig (2 consumptie telwerken en 2 productie telwerken).

Kosteloos plaatsing slimme meter

Om van uw energieleverancier een vergoeding te krijgen voor het terugleveren van energie heeft u een meter nodig die deze teruggeleverde energie ook kan meten. Een slimme meter is hiervoor bij uitstek geschikt. Enduris kan zo’n meter plaatsen. Omdat u uw productie-installatie heeft geregistreerd, wordt de slimme meter bij u kosteloos geplaatst.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat kan en klopt.
Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, maar ik heb toen nog gekozen voor een 4 teller meter, zonder "slim".

27 panelen lijkt met niet zomaar voor eigen gebruik, maar meer om het terugleveren. Dan heb je wel een meter nodig die niet alleen maar terugloopt gedurende de zomer, maar aan het eind van het jaar nog net geen lagere waarde geeft dan bij de vorige afrekening. Met lagere meterstanden kunnen ze niets. Je hebt dan een registratie nodig van verbruik en opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Vuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:07:
Dat kan en klopt.
Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, maar ik heb toen nog gekozen voor een 4 teller meter, zonder "slim".

27 panelen lijkt met niet zomaar voor eigen gebruik, maar meer om het terugleveren. Dan heb je wel een meter nodig die niet alleen maar terugloopt gedurende de zomer, maar aan het eind van het jaar nog net geen lagere waarde geeft dan bij de vorige afrekening. Met lagere meterstanden kunnen ze niets. Je hebt dan een registratie nodig van verbruik en opwekken.
2 huishoudens in 1.opa woont ook onder het dak en broertje.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
rhos schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:59:
Onderstaande kreeg mijn vader. Hij heeft onlangs 27 panelen laten leggen.

Klopt en kan dit?
Welke metercode en bouwjaar heb je nu? Als je niet weet waar dat te vinden is, maak dan een scherpe foto van de meter en post die hier (in je profiel, fotoalbum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ok, gewoon een groot huis en huishouden.
Is het gebruik groter dan wat er wordt opgewekt?
Dan zou je zolang "ze" het nog accepteren de oude meter kunnen laten hangen.
Wellicht gaan ze dan over op het afkeuren van de huidige meter en zit je alsnog vast aan een meterwissel.

[ Voor 3% gewijzigd door Vuiltje op 09-10-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
https://photos.app.goo.gl/KUqeoHG9ZUUwL5ZA6

Dit is de meter.

Lijkt mij een prima meter. Ze verbruiken echt wel veel want moeders houdt nog een theetuin op na in de zomer.

Ik heb ook panelen en zelfde soort meter en de energiemaatschappij doet elk jaar even lastig maar betaald netjes uit. Ik lever niet meer dan ik verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Lijkt mij een prima meter. Ze verbruiken echt wel veel want moeders houdt nog een theetuin op na in de zomer.

Ik heb ook panelen en zelfde soort meter en de energiemaatschappij doet elk jaar even lastig maar betaald netjes uit. Ik lever niet meer dan ik verbruik.
Dit type meter ken ik, die draait prima terug.

Niets aan doen, gewoon laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad. Wat @Vuiltje zegt, het kan en het klopt, hij vergeet er bij te zeggen dat dit absoluut niet verplicht is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Het overschot van salderen is een probleem ongerelateerd aan de slimme meter. Salderen is het verrekenen van de opwekking met het verbruik. Als je meter netto een plus registreert (ongeveer, want het gaat over hoog/laag tarief) zit je goed. Als je teveel produceert, zorg dan bij voorkeur dat je het overschot benut. Anders krijg je er maar een paar centen per kWh voor terug.
Overschot benutten kan bijvoorbeeld door bijverwarming of het laden van een elektrische auto (EV of plug-in). Bijverwarming kan bijvoorbeeld via een elektrische oliekachel van circa 2000W in de winter. Die verwarmt een hele ruimte via convectie, de warme lucht stijgt. Zodoende hoeft een gasgestookte ketel minder gas te verbruiken. Nadeel is dat het dan wel kouder in andere ruimtes, dus misschien heb je meerdere kachels nodig. Je kunt ook een bestaande installatie aanpassen met elektrische boilerverwarming of bijvoorbeeld met een warmtepomp. Er zijn subsidies voor het stimuleren van het energiezuinig maken van een woning.

Als je een pv installatie hebt geregistreerd heeft de leverancier 4 EAN codes gekregen. Maar dat is niet nodig bij een meter die automatisch saldeert zoals een analoge ferrarismeter. Je mag een ferrarismeter laten hangen, dat recht heb je (zie de site van Autoriteit Persoonsgegevens). Als je een installatie niet aanmeldt krijg je geen verzoek tot het vervangen van de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
Beste mede Tweakers,

Ook ik ga aan de zonnepanelen (14 x 275) en krijg bijgaand bericht van de netbeheerder.
Nu weet ik dat ik de Slimme Meter kan weigeren (dat staat immers in de mail :p ) , maar later stellen ze dat ze , bij weigering, een andere digitale meter plaatsen die feitelijk hetzelfde werkt als een slimme meter.

Kan ik deze óók weigeren, en dus mijn huidige meter behouden? (deze werkt nog prima).
En heb ik daar voordeel mee m.b.t. salderen?

"
Geachte heer of mevrouw,

Uw aanmelding via Energieleveren.nl voor $Adres hebben wij verwerkt in onze administratie. Graag geef ik u onderstaande informatie en heb ik een verzoek aan u.

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.
U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.

Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Graag attendeer ik u erop dat het aanbod van een kosteloze slimme digitale meter éénmalig is. Indien u in een later stadium toch een slimme digitale meter wenst, dan worden hiervoor mogelijk kosten in rekening gebracht."

[edit 1-11]: om nog even hierop terug te komen. Ik heb de slimme / digitale meter geweigerd. Dit ging overigens verrassend 'makkelijk'. ( ik had meer tegenspraak verwacht). Een reply op hun mailtje met " nee bedankt, ik houdt liever mijn huidige ferraris meter" was voldoende.
Over 2 weken worden de panelen gemonteerd :)

[ Voor 7% gewijzigd door fender89 op 01-11-2018 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Laatst online: 12:19

BlueTooth76

Let the sun shine!

fender89 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:24:
Beste mede Tweakers,

Ook ik ga aan de zonnepanelen (14 x 275) en krijg bijgaand bericht van de netbeheerder.
Nu weet ik dat ik de Slimme Meter kan weigeren (dat staat immers in de mail :p ) , maar later stellen ze dat ze , bij weigering, een andere digitale meter plaatsen die feitelijk hetzelfde werkt als een slimme meter.

Kan ik deze óók weigeren, en dus mijn huidige meter behouden? (deze werkt nog prima).

"
Geachte heer of mevrouw,

Uw aanmelding via Energieleveren.nl voor $Adres hebben wij verwerkt in onze administratie. Graag geef ik u onderstaande informatie en heb ik een verzoek aan u.

Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.
U wilt uw meterstanden niet automatisch laten uitlezen?
Als u niet wilt dat uw meterstanden op afstand worden uitgelezen, zetten we deze functie uit. U blijft dan zelf de meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.

Als u geen slimme digitale meter geplaatst wilt hebben dan kunt u deze weigeren. In dat geval plaatst Enexis Netbeheer kosteloos een conventionele digitale meter. Dit type meter registreert op dezelfde wijze als de slimme digitale meter maar is niet op afstand uitleesbaar.

Graag attendeer ik u erop dat het aanbod van een kosteloze slimme digitale meter éénmalig is. Indien u in een later stadium toch een slimme digitale meter wenst, dan worden hiervoor mogelijk kosten in rekening gebracht."
Op dit moment biedt een digitale meter geen voor- of nadeel qua salderen, of dat nu op de meter gebeurt of boekhoudkundig door de standen te verrekenen.

Als salderen wordt afgeschaft en er een terugleversubsidie komt, zou je met een ouderwetse ferraris meter in het voordeel zijn aangezien ze niet kunnen zien hoeveel je terug levert.

Maar mijn vermoeden is dat als de terugleversubsidie doorgezet wordt, je een digitale meter zal moeten accepteren. Anders zou er een ongelijkheid ontstaan.

Tot de dag dat alle ferraris meters vervangen zijn, lijkt het invoeren van de terugleversubsidie en het afschaffen van salderen geen eerljk / geldig verhaal voor mij.

En dat zou nog wel eens de reden kunnen zijn dat we ook 2021 niet gaan halen >:)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Het kan natuulijk ook nog dat er gewoon regelgeving komt, op het moment dat salderen niet meer kan en er een andere teruglever vergoeding gaat gelden, waarin bepaald wordt dat je verplicht een digitale meter (al dan niet slim) moet hebben om te mogen terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41

basvn

Breezand - NHN

-

[ Voor 99% gewijzigd door basvn op 11-10-2018 13:15 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als ze nou de terugleververgoeding/-subsidie (tijdelijk) aantrekkelijker maken dan salderen, dan is iedereen zó over op een meter die teruglevering apart registreert :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Pathogen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:42:
Als ze nou de terugleververgoeding/-subsidie (tijdelijk) aantrekkelijker maken dan salderen, dan is iedereen zó over op een meter die teruglevering apart registreert :Y
En wie gaat dat betalen? Dan krijg je een situatie dat je dus meer krijgt als je terug levert dan dat je betaald als je gebruikt. Dan zou ik een 2e meter aanvragen en dan continue 35Ampere terug leveren op die andere meter. Mooie geld machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

De slimme-meter-lobby natuurlijk! Er zijn genoeg grote partijen die blijkbaar héél graag die meters willen pushen, dus laat ze er maar voor investeren.

Maar goed, misschien is dat dan weer weer niet haalbaar door kans op fraude idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

fender89 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:24:
Beste mede Tweakers,

Ook ik ga aan de zonnepanelen (14 x 275) en krijg
In principe kun je die niet weigeren, en nee je hebt geen voordeel als je de bestaande ferraris behoudt.

Als je echt op je meter gesteld bent kun je wellicht aangeven/vragen of je de huidige meter mag behouden, dit is dan echter 'coulance'. Agentschap Telecom heeft bepaald dat geen enkele ferrarismeter officieel geschikt is voor teruglevering, simpelweg omdat deze daar nooit voor geijkt of getoetst zijn.

Overigens is het niet alleen een theorisch geval; ik heb hier al eens aangegeven dat ik in mijn vroegere werk meerdere malen in aanraking ben gekomen met ferrarismeters die niet genoeg teruglevering registreerden, terwijl verbruik wel goed geregistreerd werd. In dat geval loop je dus simpelweg geld mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@EddoH Bij mijn ferraris is het waarschjnlijk "omgedraaid" - hij registreert teveel teruglevering 8) _/-\o_
geloof ik tenminste.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

dunklefaser schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:29:
@EddoH Bij mijn ferraris is het waarschjnlijk "omgedraaid" - hij registreert teveel teruglevering 8) _/-\o_
geloof ik tenminste.
Dat kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

En wie gaat dat betalen? Dan krijg je een situatie dat je dus meer krijgt als je terug levert dan dat je betaald als je gebruikt. Dan zou ik een 2e meter aanvragen en dan continue 35Ampere terug leveren op die andere meter. Mooie geld machine.
Tweede meter aanvragen? Hoe zie je dat voor je? En dan continu 35A terug leveren. Kun je dat dag en nacht? Lijkt me sterk. Maar indien wel, waarom daarvoor een tweede meter (die je trouwens niet krijgt)? Of bedoel je gewoon één meter met twee telwerken? Die krijg je gewoon. Kortom, welke voorstelling van zaken heb je hier eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Sowieso, hoe ga je energie terugleveren in het net waaruit je de energie haalt om terug te leveren. Leuke kroegpraat, dat wel.
Pagina: 1 ... 35 ... 54 Laatste