Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme energiemeter, weigeren??

Pagina: 1 ... 34 ... 40 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-12 17:45
quote:
leonbong schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:00:
Maar als hij met gebruik ook harder gaat schiet je er niks mee op.
Klopt, maar in de zomer wek ik veel meer op dan verbruik, dus in de komende maanden schiet ik er wel degelijk veel mee op. Als ik mijn ferraris meter na de volgende zomer laat vervangen (moet toch voor 2020) schiet ik er per saldo wel wat mee op omdat ik dan 2 zomers en een lente veel voordeel heb gehad en 1 herfst en winter nadeel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Je hebt pas voordeel als dat blijkt uit de narekening van de netbeheerder, die waarschijnlijk de factor pv meeneemt. De netbeheerder kan in jouw nadeel beslissen en dan mag je daar weer bezwaar tegen gaan maken bij de geschillencommissie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
Conclusie, ik hou lekker mijn mond en verdien een klein beetje terug wat ik in dik jaar teveel heb betaald en ergens eind volgend jaar zal ik toch een nieuwe (slimme) meter krijgen i.v.m. de nieuwe salderingsregeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17-12 22:52
Bij ons in de buurt is Stedin ook begonnen met het plaatsen van slimme meters. Nu heb ik best interesse in het extra stukje inzicht en vind ik persoonlijk de gevolgen voor mijn privacy niet dermate ernstig makend dat ik m hiervoor zou weigeren. Echter, ik heb wel nog het onderzoek van de Universiteit Twente in mijn achterhoofd en wil voorkomen dat ik straks ineens veel meer ga betalen omdat ik een verkeerde/slechte meter zou krijgen. (Eventueel later aantonen dat de metingen niet kloppen zal ook lastig zijn aangezien ik pas 1 jaar in dit huis woon).

Navraag bij Stedin leert dat ik of de Iskra AM550-ED1 of de Landys & Gyr ZCF110CtFs2 meter zal krijgen. Beide meters zijn zover ik weet niet door de Universiteit Twente getest, maar de Landys & Gyr lijkt qua typenummer wel ťrg veel op een van de geteste / slechte meters: ZCF110CBtFs2. Is er iemand die toevallig weet of dit inderdaad beide meters zijn met een Rogowski spoel / Hall sensor? En zo ja, in hoeverre is het mogelijk om een shunt meter te eisen zoals @mrmrmr voorstelt?

Daarnaast vraag ik mij nog af in hoeverre het eigenlijk terecht is dat ik mij hier zorgen over maak. Wat ik tot nu toe over het onderzoek heb weten te vinden suggereert voornamelijk dat het problemen oplevert bij gedimde LED lampen. Nu heb ik in huis wel een ik stuk of 20 led / Philips Hue lampen waarvan de helft dimbaar is, maar deze staan voornamelijk ingesteld op 80% of hoger. Zijn er nog andere apparaten/situaties waarbij deze meters niet goed meten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
SpeedingWilly schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:19:
Conclusie, ik hou lekker mijn mond en verdien een klein beetje terug wat ik in dik jaar teveel heb betaald en ergens eind volgend jaar zal ik toch een nieuwe (slimme) meter krijgen i.v.m. de nieuwe salderingsregeling.
Misschien draait ie alleen harder achteruit en niet vooruit.
Ik zou er ter controle toch een goedkope eigen meter tussen zetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
quote:
reneeke1970 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:49:
[...]
Misschien draait ie alleen harder achteruit en niet vooruit.
Ik zou er ter controle toch een goedkope eigen meter tussen zetten
Dat zou niet echt logisch zijn. Verder ga ik zelf niet achter de hoofdaansluiting in mijn meterkast gaan rommelen.

Wat ik zo lees op internet is het meest aannemelijke dat bij hog verbruik (of veel opwek), de meter te hard vooruit/achteruit draait, en bij laag verbruik/opwek niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:59
Je moet ook nog oppassen met een ijking aanvragen want als hij dus kapot is door eigen toedoen (bijv. demagnetisering) kun je nog een leuke discussie krijgen. Je zult het in jouw geval dan moeten afschuiven op de vorige bewoner. Als ze hem op eigen verzoek komen wisselen heb je dit gezeur hoogstwaarschijnlijk niet.

Jim423 wijzigde deze reactie 03-07-2018 20:07 (12%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
quote:
Jim423 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:06:
Je moet ook nog oppassen met een ijking aanvragen want als hij dus kapot is door eigen toedoen (bijv. demagnetisering) kun je nog een leuke discussie krijgen. Je zult het in jouw geval dan moeten afschuiven op de vorige bewoner. Als ze hem op eigen verzoek komen wisselen heb je dit gezeur hoogstwaarschijnlijk niet.
De meter is niet goed, maar er is echt niet mee gerommeld, ook niet door de vorige bewoners. Ikwacht de brief volgend jaar wel af als de (slimme) digitale meter verplicht wordt...

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
siddler schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:03:
Navraag bij Stedin leert dat ik of de Iskra AM550-ED1 of de Landys & Gyr ZCF110CtFs2 meter zal krijgen.
De simpelste methode is vragen om een shuntmeter. Dat weten ze bij de helpdesk misschien niet, maar ze kunnen de vraag wel intern doorzetten.

AM550-ED is een enkelfase shunt meter volgens papieren die ik heb gezien, maar dat is niet zeker, er zijn diverse varianten. De Landis & Gyr E350 (ZCF110CtFs2) is een meter met GPRS communicatie module ("slimme meter") en het heeft voor zover mij bekend een Hall sensor. Ook daar is een slag om de arm nodig. Ik zou het voor de zekerheid navragen bij de netbeheerder of bij Iskraemeco of Landis & Gyr. Die informatie is beschikbaar, dus dat moeten ze kunnen vertellen.

Heb je nu een 1 of 3 fase meter? Als je 3 fase meter nodig hebt krijg je deze Iskra of Landis & Gyr sowieso niet, want het zijn beide enkelfase meters.

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16:20
Toen ik bij de netbeheerder (Liander) vroeg welke meter ik zou krijgen, was het antwoord dat dat afhangt van wat de monteur die dag allemaal in z'n bus heeft. Dat antwoord bevreemde mij enigszins. Mijn veronderstelling is/was dat de netbeheerder een contract heeft voor levering van een bepaalde hoeveelheid meters en dat ze die plaatsen totdat men bijna door de voorraad heen is en men evt. overstapt op een ander merk e/o type.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
Cranberry schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 07:58:
Toen ik bij de netbeheerder (Liander) vroeg welke meter ik zou krijgen, was het antwoord dat dat afhangt van wat de monteur die dag allemaal in z'n bus heeft. Dat antwoord bevreemde mij enigszins. Mijn veronderstelling is/was dat de netbeheerder een contract heeft voor levering van een bepaalde hoeveelheid meters en dat ze die plaatsen totdat men bijna door de voorraad heen is en men evt. overstapt op een ander merk e/o type.
Enexis zegt precies hetzelde.....

• Cranberry
Het lijkt me dan al helemaal een onmogelijke excercitie om te vragen/eisen dat je een meter met een shuntweerstand krijgt.

Vandaag wordt mijn E-aansluiting verplaatst en verzwaard van 1x25A naar 3x25A. Er wordt ook een slimme meter geplaatst. Ben benieuwd wat ik thuis aantref vanmiddag.....

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:38
quote:
Cranberry schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 07:58:
Het kan natuurlijk zo zijn dat ze werken met een aantal onderaannemers. Als dat die dag net een andere is die op dat moment een andere meter in zijn bus heeft dan hebben ze klanten die klagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:07:
[...]Enexis zegt precies hetzelde.....
Afgestemd... sociaal wensenlijk antwoord... als een escape om van "gezeur' af te zijn... Je ontkent niets en legt het probleem niet bij jou maar bij een ander.... en doet alsof je er zelf echt niets meer aan kunt doen... :(
Vind het nogal doorzichtig en een beetje genant tov de klant....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-12 19:25
quote:
drielp schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:29:
i
[...]

. Eerst zijn de PV bezitters aan de beurd, de rest van Nederland volgt.
Hoe weten de netbeheerders dan wie er pv heeft? Velen (zoals ik) hebben ze niet geregistreerd. Juist Om gezeur over mijn meter te voorkomen.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
Mijn installateur kwam pas na het groen licht vd registratie....
Als je het zelf aanlegt...
Geen idee wat de consequenties zouden kunnen zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
SpeedingWilly schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:02:
[...]

Klopt, maar in de zomer wek ik veel meer op dan verbruik, dus in de komende maanden schiet ik er wel degelijk veel mee op. Als ik mijn ferraris meter na de volgende zomer laat vervangen (moet toch voor 2020) schiet ik er per saldo wel wat mee op omdat ik dan 2 zomers en een lente veel voordeel heb gehad en 1 herfst en winter nadeel.
Doordraaien tot oktober en dan je systeem aanmelden op energieleveren.nl, dan krijg je vanzelf een brief voor vervanging en klaar ben je. Waarom nog wachten, die meters komen toch wel en die je nu hebt is niet best.

@Cranberry
En? Dsmr 5.0 zeker? Iskra AM550

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:34
quote:
jongetje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:42:
[...]

Het kan natuurlijk zo zijn dat ze werken met een aantal onderaannemers. Als dat die dag net een andere is die op dat moment een andere meter in zijn bus heeft dan hebben ze klanten die klagen.
Dat is precies de reden. De meter is functioneel gespecificeerd, dus de aannemer mag zelf een type kiezen (mits deze aan de eisen van de opdrachtgever voldoet uiteraard).

Ik denk daarnaast dat het aantal afnemers dat om een specifieke meter vraagt en dan klaagt als ze iets anders ontvangen ook maar minimaal is. Wie weet er nu precies welke meter met welke eigenschappen ze zouden willen hebben. Dat is voor de meeste consumenten toch volslagen niet interessant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De meters worden besteld door de netbeheerder, vandaar dat er soms een logo van de netbeheerder op staat. De netbeheerder huurt installateurs in.

Het maakt voor consumentenrecht geen verschil. De netbeheerder is contractpartij en aanspreekpunt, ook als de uitvoerder een derde partij zou zijn. Geen reden voor defaitisme.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cranberry
@Rol-Co idd, Iskra AM550 met Landis+Gyr G350 voor het gas (nog wel.... ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Registratie: november 2010
  • Niet online
voor een perfecte uitleg hoe de slimme meters je een te hoog verbruik bezorgen zie dit youtube filmpje van BigClive

YouTube: Well engineered German LED light? With schematic and tests.

dit is de perfecte uitleg hoe we verneukt worden door de "slimme meter"

Ik blijf hem weigeren in ieder geval.

MarcelS1981 wijzigde deze reactie 15-07-2018 10:40 (5%)

10x 295 Wp DMEGC - Hosola Smart 2500TL - 215 graden ZZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:22
quote:
MarcelS1981 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:21:
voor een perfecte uitleg hoe de slimme meters je een te hoog verbruik bezorgen zie dit youtube filmpje van BigClive

Ik blijf hem weigeren in ieder geval.
Dit filmpje heeft dus niets met een slimme meter te doen. Het gaat over een slecht ontworpen LED lamp (prototype?) waarvan de presenatator zelf vermoed dat deze al 20 jaar oud is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:44
quote:
hanev001 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:38:
Dit filmpje heeft dus niets met een slimme meter te doen.
Als de slimme meter je blindvermogen gaat meten (en jij dus gaat afrekenen) heeft het er van alles mee te maken. ;)
Er zijn genoeg verhalen bekend van mensen die opeens (sinds de meter is geplaatst) een hoop meer zijn gaan verbruiken. (Een Vandaag)
quote:
hanev001 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 11:38:
Het gaat over een slecht ontworpen LED lamp (prototype?) waarvan de presenatator zelf vermoed dat deze al 20 jaar oud is.
Dat is dat vierkante lampje.
Het Chinese lampje is gewoon modern en voorzien van een behoorlijke dosis blindvermogen.
Ik heb hier ook van die Chinese LED lampjes (4Watt, 10 VA) en Aldi-LED's met waardeloze cos φ.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:34
@LooneyTunes die slimme meters meten het blindvermogen toch niet? En de “verhalen” zijn niet meer dan dat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:44
quote:
blissard schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:26:
@LooneyTunes die slimme meters meten het blindvermogen toch niet?
Sommige meten dat dus wel. (2017)
En dat moet wel, anders zouden ze nooit het ťchte vermogen kunnen meten. De Ferraris meter meet automatisch het ťchte vermogen en hoeft daar dus geen rekening mee te houden. Bij statische meters moet er (door software) gerekend worden. P = U x I x cos φ.
En afhankelijk van de opnemer (Hall sensor of opnamespoel) gaat dat beter of slechter bij sommige meters (tot wel 600% meer).
quote:
blissard schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:26:
En de “verhalen” zijn niet meer dan dat.
Maar als de verhalen nou bevestigd worden door metingen? (zoal in dat filmpje van Eenvandaag door Technische Universiteit Twente).
Blijken die "verhalen" toch geen nonsens te zijn.(CB roept zelfs op om te melden @ 5:00 in het Eenvandaag item)

LooneyTunes wijzigde deze reactie 15-07-2018 13:04 (19%)
Reden: typo's, layout

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:31
Comsumenten betalen niet voor blindvermogen.
Industrie zware aansluitingen wel. Betekent niet dat consumentmeters het niet kunnen meten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcelS1981
  • Niet online
en toch gebeurd het. Nog een mooi verhaal (luisterde zelf mee met het telefoongesprek)

In de wijk waar mn ouders wonen hebben ze allemaal een afspraakbrief gekregen van Enexis voor het plaatsen van slimme meters. Mijn ouders hadden ook geen zin in zo'n slimme meter, dus een belletje naar Enexis. Er kwam de vraag waarom we dan geen slimme meter wouden hebben. Toen we aangaven dat de meter onbetrouwbaar was en een te hoog verbruik "kan" aangeven, werd er keurig door de Enexis medewerker verteld dat er af en toe ook wel eens een meter tussen zit die het wel goed doet. |:( (had het gesprek eigenlijk moeten opnemen haha)

Nou dat zegt me al genoeg over de kwaliteit van de meters. (dit verhaal speelde zich 4 maanden geleden af)

Het zal best dat de nieuwe meters deze fouten niet meer veroorzaken, maar ik kijk liever de kat nog even uit de boom. Mocht ik er echt niet meer om heen kunnen dan plaats ik sowieso een extra kwh meter tussen de installatie.

In het filmpje word er in eerste instantie een GIRA oriŽntatie lamp bekeken. volgens mij word dit nog steeds verkocht trouwens.

MarcelS1981 wijzigde deze reactie 15-07-2018 14:17 (8%)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
quote:
MarcelS1981 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 10:21:

Die mag je uitleggen Marcel, waar wordt je genaaid door de slimme meter? Door het grotere blindvermogen?
Dat doen stapels apparaten, van je Senseo en je ijskast met elektronica tot aan het led lampje op het toilet.

Maar blindvermogen wordt NIET gemeten door een kWh meter zoals wij ze in de woonhuizen hebben hangen, de ferraris meter niet, de elektronische niet, en de slimme meters (hou je vast) ook niet.

Dat kun je ook makkelijk genoeg testen, een 20uF condensator rechtstreeks op het net maakt zo'n 300W aan blindvermogen. Een kWh of zelfs een W meter zal dat niet registreren.

Ik heb toevallig pas (voor een discussie op een ander forum) het schoolboek testje gedaan met een watt en ampere meter met een resistieve (gloeilamp) en capacitieve belasting. De uitlezing van de analoge watt meter moet je met twee vermenigvuldigen in het gebruikte 240V bereik.
De 2W die nog worden gemeten door de digitale meter is het eigen verbruik van de analoge watt meter plus het beetje wat door de bleeder weerstanden over de condensator lekt.

Die 300W blindstroom is ook groot genoeg om meteen zichtbaar te moeten zijn op mijn L&G smart meter, maar die registreert dat totaal niet.

300W gloeilamp
300W gloeilamp

20uF Condensator
300W Condensator

@Techneut
VAr is inderdaad beter, maar voor de 'Jip en Janneke factor' had ik er 'Watts blindvermogen' van gemaakt.

Sine wijzigde deze reactie 15-07-2018 22:15 (33%)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zonder meer een goede uitleg. Alleen zou ik van die 300W blindvermogen 300VA maken, eventueel VAr of VAc, want dat is de juiste benaming. Zoveel watt blindvermogen is een tegenstrijdigheid van woorden, want de eenheid watt wordt uitsluitend voor echt vermogen gebruikt. Overigens vind ik het geen "zware overtreding" want er staat duidelijk blindvermogen bij.

• moi427
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 14-12 18:23
Een nieuwe truc om de slimme danwel domme meter te pushen en hebben meer dit ondervonden? Lijkt me ergens heel stug, maar wel handig (voor de leverancier).

Hier half 2015 installatie zonnepanelen (4,4 kWp) en weigering slimme meter. Werkte prima, ik noteer vrijwel dagelijks de diverse meterstanden (sinds 2016 all-electric, inmiddels warmtepomp etc.). Maarrr...sinds afgelopen weekend heeft mijn Ferraris zo te zien een TF-signaal (omschakeling hoog-/laag tarief) gemist, want loopt precies verkeerd om. |:(

Gebeld met Liander en dit wordt niet meer "gerepareerd" omdat dit TF-signaal verouderd is, te kostbaar en er toch uit gaat. Argumenten dat de meter uitstekend werkt, salderen tot in elk geval 2020 blijft (of onze betrouwbare overheid verandert nogmaals de spelregels tijdens het spel) en er alleen op e.o.a. manier een puls gemist lijkt (of teveel gestuurd?) maken niet uit, men doet niets meer. De enige geboden oplossing is om de slimme meter te laten installeren ůf na discussie dat ik die niet wens het dubbeltarief te laten omzetten naar enkeltarief (kost me meer). En ook kon de slimme meter geÔnstalleerd worden zonder de uitlezing, maar of dit dan de zeg maar domme meter is zonder GPRS o.i.d. werd mij niet duidelijk.

Het doet mij wat curieus aan dat er ineens een wisseling is van hoog/laag, terwijl de meter verder prima werkt. Maar goed, die Ferraris meters zijn oud en het kan nou eenmaal stuk gaan, maar door een puls te missen o.i.d. de werking omdraaien??? Lijkt erop dat ik zo dus tamelijk effectief gedwongen ben om z.s.m. over te stappen op de domme meter :( , want nu draait alleen mijn laagtarief overdag terug en dit kost mij feitelijk geld ;(
Ik kan natuurlijk nog even wachten of het misschien nogmaals omdraait, maar vermoed dat dat mijzelf voor de gek houden is.

Hebben meer mensen dit meegemaakt?

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, gasloos. Oh ja, 7 Winddelen :-)

• Sine
  • Nu online
In de regel heb je geen TF ontvanger per meter, maar bijvoorbeeld per straat.
Het eerste huis in de straat heeft dan een TF ontvanger de uitgang daarvan wordt via een paar signaaldraden in de distributiekabel mee verdeeld.

Als die ontvanger defect is (het relais is blijven plakken, ik noem maar wat) dan blijven alle meters in de straat op nacht tarief. (makkelijk te checken bij de buren)
Het kan natuurlijk ook dat jouw meter defect is, de omschakeling is immers elektromechanisch.

Een puls "scheef lopen" zit er niet in (dag = nacht, dag = nacht) er zijn verschillende codes voor de tarieven, als de ontvanger er eentje mist dan moet hij de volgende puls weer oppakken.

Repareren doe je zo.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:32
@moi427 als ie niet meer goed schakelt tussen dag/nacht, dan werkt de meter toch niet uitstekend?

Ik denk dat je beste optie is te vragen om een niet-slimme meter, dus gewoon een digitale zonder communicatiemogelijkheden.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:41
Hier een domme slimmere meter. Hier is het switchen tussen hoog en laag tarief ook gestopt. Draai nu lekker op laag tarief....nadeel ik lever ook terug op laag tarief.

Net een storing aangemeld bij de beheerder. Men komt dinsdag langs.

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zou vragen dat ze het TF signaal te repareren binnen 10 dagen. En dat je anders de rekening zult corrigeren ;)

Wat je ook kunt doen is het tarief te gebruiken dat geen rekening houdt met hoog/laag, zoals bij een enkeltariefmeter. Dan blijft je ferrarismeter hangen en worden hoog/laag met elkaar verrekend.

• moi427
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 14-12 18:23
Ik heb een aardige discussie gehad over het repareren, maar Liander doet dat absoluut niet want verouderd, gaat er toch uit etc. etc. etc. Ondanks verder m.i. goed werken, want bij omschakeling werkt hij nu op hoge tarief 's nachts (gecheckt) en overdag dus op daltarief. En da's inderdaad met zon erg jammer van het terugleveren op daltarief.

Corrigeren van de rekening is wat lastiger/niet mogelijk: Liander is de netbeheerder en niet de leverancier (had eerst gebeld met Greenchoice maar die doen hier niets mee). Hoog/laag laten omzetten naar enkeltarief, zoals Liander als ťťn van de opties voorstelde, komt hier best duurder uit zodat die optie niet echt aantrekkelijk is.

Moet dan maar voor de omwisseling naar domme meter gaan, verdraaid jammer ;w

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, gasloos. Oh ja, 7 Winddelen :-)

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Dat het dag/nacht-tarief in de toekomst alleen nog met slimme meter kan is al lang bekend.

Ik heb deze week de aangeboden slimme meter geweigerd (gaat heel makkelijk bij Stedin) en je wordt er minstens 3 keer op gewezen dat door de slimme meter te weigeren je in de toekomst geen dag/nacht tarief meer kunt gebruiken.

Of de digitale meter zonder communicatiemodule (wat de netbeheerders de "domme" meter noemen) ook gebruik maken van de verouderde T/F-puls weet ik niet, ik verwacht van wel. Dat zou betekenen dat ook met deze meters je in de toekomst alleen nog enkeltarief kunt gebruiken.

Ik kies al jaren voor enkeltarief, omdat dat voor mij voordeliger is, dus ik zie het niet als een nadeel. Maar in de communicatie rond de slimme meter wordt hier - in ieder geval bij Stedin - heel duidelijk over gecommuniceerd.

• internet4me
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 16:41
@ocaj
Dat klopt niet. Ik heb ook de slimme meter geweigerd. De oplossing van de netbeheerder was juist een domme slimmere meter. Die schakelt op het TF signaal. 8)7

Edit. Dit was in 2012

internet4me wijzigde deze reactie 03-08-2018 15:47 (8%)

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Ik weet niet meer precies wanneer er besloten is om landelijk met het TF-signaal te gaan stoppen. Maar dat het op termijn overal uitgeschakeld gaat worden is volgens mij een feit.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de netbeheerders er weinig energie meer in willen stoppen om het in de lucht te houden (dat schijnt qua techniek namelijk nog best lastig te zijn, maar daar weten anderen hier vast meer over).

Als de digitale meter zonder communicatiemogelijkheid ook op TF-signaal schakelt, dan zal die in de toekomst dus ook niet meer schakelen (kunnen die meters nog dommer worden met slechts 2 telwerken ipv 4...)

• R-P
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12-12 23:51
Zijn er wel 'slimme meters' zonder communicatiemogelijkheid? Uit elders gelezen informatie blijkt volgens mij van niet. Ze worden (iirc) nog steeds op afstand uitgelezen (4x per jaar?) maar sturen niet om de haverklap je data door.

Overigens mag bij mij de dag en nacht best omwisselen. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe mijn teveel opgewekte stroom zal worden verrekend, maar voorlopig is de dagmeter (uiteraard) veel lager dan de nacht(=weekend) meter. Op de dagmeter wordt 5 dagen per week door de zonnepanelen teruggeleverd en de Ferraris zit onder de stand van een jaar geleden, nachtmeter (maar 2 dagen per week door zonnepanelen teruggeleverd, maar wel hele week 's nachts bv. koelkasten, TV, etc) nog een paar honderd kWh erboven. Gezien het minieme prijsverschil heb ik liever dat ze allebei wat negatief staan dan een erg negatief en de ander positief.
quote:
MarcelS1981 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:13:
en toch gebeurd het. Nog een mooi verhaal (luisterde zelf mee met het telefoongesprek)

In de wijk waar mn ouders wonen hebben ze allemaal een afspraakbrief gekregen van Enexis voor het plaatsen van slimme meters. Mijn ouders hadden ook geen zin in zo'n slimme meter, dus een belletje naar Enexis. Er kwam de vraag waarom we dan geen slimme meter wouden hebben. Toen we aangaven dat de meter onbetrouwbaar was en een te hoog verbruik "kan" aangeven, werd er keurig door de Enexis medewerker verteld dat er af en toe ook wel eens een meter tussen zit die het wel goed doet. |:( (had het gesprek eigenlijk moeten opnemen haha)

Nou dat zegt me al genoeg over de kwaliteit van de meters. (dit verhaal speelde zich 4 maanden geleden af)

Het zal best dat de nieuwe meters deze fouten niet meer veroorzaken, maar ik kijk liever de kat nog even uit de boom. Mocht ik er echt niet meer om heen kunnen dan plaats ik sowieso een extra kwh meter tussen de installatie.

In het filmpje word er in eerste instantie een GIRA oriŽntatie lamp bekeken. volgens mij word dit nog steeds verkocht trouwens.
Wel wel, een Enexis medewerker zegt "dat er af en toe ook wel eens een meter tussen zit die het wel goed doet". Ik vermoed dat je hem totaal verkeerd hebt verstaan, dat hij bedoelde dat er af en toe wel eens een foute tussen kan zitten. Dus dat dit af en toe misschien mogelijk zou kunnen zijn. Anders zou het wel heel absurd zijn! Denk je echt dat als deze fout schering en inslag is (of misschien geweest is) dit niet allang zou zijn ontdekt door uiteenlopende laboratoria? Bedenk ook dat de netbedrijven beschikken over een gezamenlijke organisatie zoals de KEMA en dat in de ons omringende landen ook dergelijke organisaties hebben, alle met de meest geavanceerde faciliteiten. Bedenk ook dat er overal zorgvuldige onderzoeken hebben plaats gevonden voordat al die laboratoria hun fiat geven.

Was dit trouwens een specialist van de technische dienst, of was het alleen maar een telefonist? Dat is wel een wereld aan verschil.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
R-P schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 01:12:
Zijn er wel 'slimme meters' zonder communicatiemogelijkheid? Uit elders gelezen informatie blijkt volgens mij van niet. Ze worden (iirc) nog steeds op afstand uitgelezen (4x per jaar?) maar sturen niet om de haverklap je data door.
Wordt een beetje eindeloze herhaaloefening zo, maar nee; er zijn geen 'slimme meters zonder communicatiemogelijkheid'.
We digitale meters zonder communicatiemogelijkheid. De term 'slim' slaat juist op de mogelijkheid tot automatisch doorsturen van de meterstanden en het beschikbaar kunnen stellen van de meterstanden voor de bewoner via de P1 poort.

edit: reactie op een nogal oude post verwijderd

EddoH wijzigde deze reactie 06-08-2018 13:05 (88%)

• MarcelS1981
  • Niet online
quote:
Techneut schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:32:
[...]

Was dit trouwens een specialist van de technische dienst, of was het alleen maar een telefonist? Dat is wel een wereld aan verschil.
voor het afzeggen van een afspraak zul je wel niet iemand van de technische dienst te spreken krijgen. Dit was gewoon een kerel van de standaard klantenservice.

En we hebben hem zeker goed verstaan, dat was letterlijk wat er gezegd werd. Hij zal het uiteraard als een geintje bedoeld hebben, maar dat waren z'n letterlijke woorden.

Tegenwoordig staat in de brief die je thuis krijgt, dat je ook kunt kiezen voor een conventionele digitale meter.
Dat stond er destijds niet in. Ze zullen dus wel een hoop klachten / afmeldingen hebben gehad over de slimme meter (en ja dat is een speculatie)

• Sine
  • Nu online
quote:
En we hebben hem zeker goed verstaan, dat was letterlijk wat er gezegd werd. Hij zal het uiteraard als een geintje bedoeld hebben, maar dat waren z'n letterlijke woorden.
Joh, denk je? En dat haal je dan hier weer mooi uit zijn context d:)b
quote:
dat je ook kunt kiezen voor een conventionele digitale meter.
En wat is dat voor een ding? Juist, een slimme meter zonder communicatie, dus alle 'scheef meet' problemen waar je bang voor bent zijn in die meters exact het zelfde als in de slimme meters.

Repareren doe je zo.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
MarcelS1981 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:50:
[...]

Tegenwoordig staat in de brief die je thuis krijgt, dat je ook kunt kiezen voor een conventionele digitale meter.
Dat stond er destijds niet in. Ze zullen dus wel een hoop klachten / afmeldingen hebben gehad over de slimme meter (en ja dat is een speculatie)
Wat is dit nou dan voor stemmingmakerij als het een grap van de medewerker was? Een instantie die wettelijk verantwoordelijk is deugdelijke meters te leveren (ook in hun eigen belang), gaat niet willens en wetens apparatuur uitleveren waarbij er maar een enkele deugt. Die opmerking van de betreffende medewerker is idd dan puur als grap bedoeld (n.a.v een opmerking van de beller?) of hier compleet uit z'n verband getrokken.

Net als dat blindvermogen verhaal wordt er hier continu maar wat geroepen wat dan voor de zoveelste keer ontkracht moet worden door mensen die er technisch inhoudelijk verstand van hebben.

Het lijkt hier af en toe Facebook wel...

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
EddoH schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

Wat is dit nou dan voor stemmingmakerij als het een grap van de medewerker was? Een instantie die wettelijk verantwoordelijk is deugdelijke meters te leveren (ook in hun eigen belang), gaat niet willens en wetens apparatuur uitleveren waarbij er maar een enkele deugt. Die opmerking van de betreffende medewerker is idd dan puur als grap bedoeld (n.a.v een opmerking van de beller?) of hier compleet uit z'n verband getrokken.

Net als dat blindvermogen verhaal wordt er hier continu maar wat geroepen wat dan voor de zoveelste keer ontkracht moet worden door mensen die er technisch inhoudelijk verstand van hebben.

Het lijkt hier af en toe Facebook wel...
M.a.w
Als de reactie aansluit op jouw verhaal klopt het en als het niet aansluit klopt het niet. :)
Niet alles wat op internet staat is waar, en al zeker niet op tweakers forum.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:55:
[...]

M.a.w
Als de reactie aansluit op jouw verhaal klopt het en als het niet aansluit klopt het niet. :)
Niet alles wat op internet staat is waar, en al zeker niet op tweakers forum.
Waar haal je dat nu vandaan? Ik heb het nergens over of iets strookt met mijn verhaal of mijn ideeŽn. Het gaat erom dat er gewoon wat willekeurigs geroepen wordt onder het mom van 'ze belazeren ons!' Zonder enige onder onderbouwing, bewijs of technische kennis.

Gewoon lekker roepen roepen roepen, dat lucht zo lekker op en kunnen we met z'n allen hebben over hoe evil ze wel niet zijn.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
EddoH schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 12:01:
[...]

Waar haal je dat nu vandaan? Ik heb het nergens over of iets strookt met mijn verhaal of mijn ideeŽn. Het gaat erom dat er gewoon wat willekeurigs geroepen wordt onder het mom van 'ze belazeren ons!' Zonder enige onder onderbouwing, bewijs of technische kennis.

Gewoon lekker roepen roepen roepen, dat lucht zo lekker op en kunnen we met z'n allen hebben over hoe evil ze wel niet zijn.
En jouw onderbouwing staat waar?
Je hoeft geen onderbouwing, bewijs of technische kennis te hebben om te weten dat een netbeheerder dit niet allemaal kosteloos onderneemt om alleen jou te pleasen.
Gewoon gezond verstand is genoeg.

• Sine
  • Nu online
Als jouw onderbouwing, " ze MOETEN dit wel doen om ons te naaien" is, dan kun je inderdaad beter gaan schreeuwen op facebook, of bij sbs6 ofzo ...

Sine wijzigde deze reactie 07-08-2018 13:54 (15%)

Repareren doe je zo.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

En jouw onderbouwing staat waar?
Je hoeft geen onderbouwing, bewijs of technische kennis te hebben om te weten dat een netbeheerder dit niet allemaal kosteloos onderneemt om alleen jou te pleasen.
Gewoon gezond verstand is genoeg.
Je mist het punt volledig en je leest niet.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Sine schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:53:
Als jouw onderbouwing, " ze MOETEN dit wel doen om ons te naaien" is, dan kun je inderdaad beter gaan schreeuwen op facebook, of bij sbs6 ofzo ...
Dat maak jij er van, maar als je er toch over begint, het naaien is in het verleden ook nog nooit gebeurd he?
Ik noem het gezonde achterdocht, maar dan hol jij toch lekker met de meute mee, ik vind het prima.
Facebook nooit gehad, ik weet niet eens wat het is en zal het nooit weten ook, lijkt me iets kansloos.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
EddoH schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

Dit was jou onderbouwing toch? Iemand anders die wat op een forum post en dat neem je dan wel aan.

Maar ik hou er over op, het lijkt of ik met een netbeheerder aan het chatten ben. :)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:09:
[...]

Dit was jou onderbouwing toch? Iemand anders die wat op een forum post en dat neem je dan wel aan.

Maar ik hou er over op, het lijkt of ik met een netbeheerder aan het chatten ben. :)
Ten eerste, ik hoef niets te onderbouwen want ik claim hier niets. Ik ageer tegen het gebrek van onderbouwing en de stemmingmakerij door willekeurig geroep.

Voor wat betreft het blindvermogen: nee, ik neem niet iets willekeurigs aan van een forum, het is gewoon natuurkunde en er is vastgelegd waar consumenten op afgerekend worden. Watt != VA. Je wordt afgerekend in kWh, niet in kVAh. Meerdere malen langsgekomen. Als je het snapt is het niet erg, maar doe niet alsof de waarheid dan maar in het midden ligt.

• Sine
  • Nu online
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:04:
[...]

Dat maak jij er van, maar als je er toch over begint, het naaien is in het verleden ook nog nooit gebeurd he?
Ik noem het gezonde achterdocht, maar dan hol jij toch lekker met de meute mee, ik vind het prima.
Facebook nooit gehad, ik weet niet eens wat het is en zal het nooit weten ook, lijkt me iets kansloos.
Zo lees ik dat ja, cmiiw,
Dat de netbeheerder / leverancier er voordeel bij heeft is duidelijk, Maar hier wordt automatisch aangenomen dat jij er dan ook nadeel bij hebt.

Als ik zo even dit topic doorspit lijk ik overigens niet de gene te zijn die met enige meute meeloopt.

En dat 'naaien' waar je het over hebt, daar mag je *iets* specifieker in zijn.
quote:
het lijkt of ik met een netbeheerder aan het chatten ben
Nee, want dat is geen stemmingmakerij. :')

Sine wijzigde deze reactie 07-08-2018 14:29 (48%)

Repareren doe je zo.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

quote:
MarcelS1981 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:50:
[...]

voor het afzeggen van een afspraak zul je wel niet iemand van de technische dienst te spreken krijgen. Dit was gewoon een kerel van de standaard klantenservice.

En daarom zijn mensen aan de telefoon meestal volledig correct en klinken ze als een script waar ze nooit vanaf wijken.

Want als je een geintje maakt gaan droeftoeters het direct verspreiden zonder context en wordt er even "vergeten" erbij te vermelden dat het om een grapje ging. Want je moet wel een stoer verhaal kunnen vertellen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• MarcelS1981
  • Niet online
ja je hebt helemaal gelijk. ik probeer hier "stoer" te doen met deze verhalen. waarom is me niet helemaal duidelijk maar goed. volgende keer neem ik alles op, anders word je toch niet geloofd als je wat zegt.

Zal hier verder niet weer op ingaan, schijnbaar ligt dit topic bij bepaalde mensen erg gevoelig.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
MarcelS1981 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:21:
ja je hebt helemaal gelijk. ik probeer hier "stoer" te doen met deze verhalen. waarom is me niet helemaal duidelijk maar goed. volgende keer neem ik alles op, anders word je toch niet geloofd als je wat zegt.

Zal hier verder niet weer op ingaan, schijnbaar ligt dit topic bij bepaalde mensen erg gevoelig.
Het gaat er niet om of iemand wel of niet iets heeft gezegd, het gaat om de context ervan. Er is hier niemand beweerd dat de beste man niet de betreffende zin heeft uitgesproken.
Het is alleen heel flauw om dan hier selectief die zin, zonder verdere context, eruit te pakken en te gebruiken als 'zie je wel! Ze zeggen zelf dat de meter niet deugt!'

Er is nogal veel ongegronde stemmingmakerij in het topic. Gevoelig zou ik het niet willen noemen, maar de kwaliteit van sommige posts is nogal ... twijfelachtig.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

en weer ontopic.....

Wise enough to play the fool

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Lang gewacht, stil gezwegen, niet verwacht, toch gekregen. De brief waarvan je wist dat hij zou komen,
viel gister op de mat.

Onze wijk is aan de beurt voor de meter waar hier zoveel over geschreven wordt.

Ik hou hem tot 2020 buiten de deur. Alle voordelen die in de brief staan ten spijt.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Rol-Co

Rol-Co

@wizzopa

Welke netbeheerder? De datum kan je wel een paar keer verschuiven gok ik.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:19:
@wizzopa

Welke netbeheerder? De datum kan je wel een paar keer verschuiven gok ik.
Dat is hier Liander.

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Ah, niet de makkelijkste volgens mij, ik ben benieuwd hoe lang je "de boot af kan houden"
Anders wisselen rond eindrekening, scheelt gezeur.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:46
quote:
wizzopa schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:10:
Lang gewacht, stil gezwegen, niet verwacht, toch gekregen. De brief waarvan je wist dat hij zou komen,
viel gister op de mat.

Ik hou hem tot 2020 buiten de deur. Alle voordelen die in de brief staan ten spijt.
Succes toegewenst, ik probeer de SM ook zo lang als mogelijk buiten de MK te houden. Tot nu toe nog geen probleem.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Cranberry
@wizzopa gewoon proberen Liander te bellen en zeggen dat je 'm niet wilt en dat ze niet welkom zijn om te vervangen. Ze zullen dan zeggen dat kosten voor vevanging in de toekomst voor jou zijn. Aan jou vervolgens de keus ;)

Toen m'n ouders een dergelijke brief kregen, hebben ze contact opgenomen met Liander dat ze huidige (hele oude ferraris)meter wilden houden. Dat is geaccepteerd. Wat er verder gezegd is, weet ik niet, maar in de betreffende wijk zijn de meters vervangen en bij m'n ouders hangt nog een ferraris.

Cranberry wijzigde deze reactie 18-08-2018 13:04 (39%)

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
wizzopa schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:10:
viel gister op de mat.

Als je wil weten wat de actuele planning per kwartaal is:
Op de website van netbeheer Nederland "planningsoverzicht consumenteninformatie/slimmemeter"
onder "Wanneer krijg ik een slimme meter?"
- Hier vind je ook de actuele plaatsingsoverzicht per postcode met percentages.
(Alles als .xlsx bestanden)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
dunklefaser schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Als je wil weten wat de actuele planning per kwartaal is:
Op de website van netbeheer Nederland "planningsoverzicht consumenteninformatie/slimmemeter"
onder "Wanneer krijg ik een slimme meter?"
- Hier vind je ook de actuele plaatsingsoverzicht per postcode met percentages.
(Alles als .xlsx bestanden)
Ook weer een site waar niet duidelijk op staat dat je ook een gewone digitale meter kunt krijgen, weer een gemiste kans.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
klump4u schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Ook weer een site waar niet duidelijk op staat dat je ook een gewone digitale meter kunt krijgen, weer een gemiste kans.
Op dezelfde pagina staat wel dat je de "slimme" functionaliteit uit kunt laten zetten (="domme" digitale meter) en zelf dat je de "slimme meter" kunt weigeren.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
dunklefaser schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Op dezelfde pagina staat wel dat je de "slimme" functionaliteit uit kunt laten zetten (="domme" digitale meter) en zelf dat je de "slimme meter" kunt weigeren.
Nee dan is het een slimme meter die administratief uit staat maar waarvan je dat nooit zeker weet, een gewone digitale meter heeft helemaal geen communicatiemiddel aan boord en is echt niet op afstand te bedienen en uit te lezen.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
klump4u schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Maar er staat wel dat je de slimme kunt weigeren en de oude kunt laten hangen, en dat als deze aan vervanging toe is (afgekeurd door Agentschap Telecom) dat er een andere vervangende meter moet komen.

Ik denk ook dat je het als twee losse zaken moet zien. Het aanbod van een slimme meter, en de vervanging van een oude afgekeurde meter door een nieuwere (dom of slim). Sommige netbeheerders combineren het door een domme digitale te willen plaatsen tijdens het 'slimme meter rondje', omdat bijvoorbeeld de huidige meters te oud of reeds afgekeurd zijn. Andere netbeheerders doen het apart en laten je ferraris hangen bij weigering van de slimme, en zullen die later bij afkeur vervangen voor een domme digitale.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Je kunt het lezen of zien hoe je wilt maar het is voor 95% van de bevolking niet duidelijk dat je i.p.v. een slimme meter (administratief aan of uit) ook gewoon recht heb op een digitale meter als vervanging van je ferrarismeter (afgekeurd of niet).
Dat is gewoon wat ik bedoel, als je al deze discussies hier terugleest zie je daar al in dat het merendeel hier niet vanaf weet.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
klump4u schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:15:
Je kunt het lezen of zien hoe je wilt maar het is voor 95% van de bevolking niet duidelijk dat je i.p.v. een slimme meter (administratief aan of uit) ook gewoon recht heb op een digitale meter als vervanging van je ferrarismeter (afgekeurd of niet).
Dat is gewoon wat ik bedoel, als je al deze discussies hier terugleest zie je daar al in dat het merendeel hier niet vanaf weet.
Ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt, en natuurlijk willen de netbeheerders je een slimme meter 'aansmeren' (die opdracht hebben ze.immers gekregen), maar ik snap ook hoe dergelijke teksten ontstaan. Er staat gewoon sec waar je recht op hebt als burger: je hebt recht op het weigeren van de slimme meter, met x en y als mogelijk gevolg. Er is geen wet of regel die zegt dat je recht hebt op een digitale meter bij een slimme meter aanbod. Ik snap daardoor dus ook dat er niet domweg neergezet wordt dat: je kunt vragen om een domme digitale meter als een slimme meter aangeboden wordt.
Het ligt aan de uitvoering van de netbeheerder wat wel en niet kan op het moment dat je de brief krijgt dat er een slimme meter aankomt. Ze kunnen je oude laten hangen als je weigert, of ze kunnen hem vervangen door een domme digitale als je daarom vraagt. Dat laatste is geen recht op zich en al helemaal niet als je oude meter nog niet is afgekeurd.
quote:
klump4u schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:15:
dat je i.p.v. een slimme meter (administratief aan of uit) ook gewoon recht heb op een digitale meter als vervanging van je ferrarismeter (afgekeurd of niet).
Dit is dus volgens mij niet waar. Er staat nergens dat je recht hebt op een domme digitale meter als je oude meter nog niet is afgekeurd. Je hebt alleen recht om de slimme meter te weigeren. Pas als je oude meter is afgekeurd volgt daar praktisch uit dat er dus een domme digitale komt bij weigering van de slimme.
Als je een bron hebt die anders beweerd hou ik me aanbevolen, wellicht vul ik zelf te veel in.

EddoH wijzigde deze reactie 18-08-2018 21:39 (18%)

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@EddoH en @klump4u

http://i63.tinypic.com/2rxw9oh.jpg
http://i65.tinypic.com/2a0fg60.jpg

BenEco wijzigde deze reactie 18-08-2018 22:15 (24%)

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh Tekna.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Mja, daar staat het zoals ik het dacht: recht op weigering en mogelijkheid (vanuit initiatief Enexis en bij afkeur van huidige meter) tot vervanging van je bestaande voor een domme digitale.
Maar nu is dit natuurlijk geen wettekst maar de zoveelste uitleg van een netbeheerder :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Als ze dit al eens in de brieven zette die ze toesturen bij een meterwissel, maakt al veel duidelijk voor iedereen lijkt mij, of denk ik nu te simpel?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
klump4u schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:53:
[...]

Als ze dit al eens in de brieven zette die ze toesturen bij een meterwissel, maakt al veel duidelijk voor iedereen lijkt mij, of denk ik nu te simpel?
Eens. Ze zouden de informatie sowieso beter en overzichtelijker moeten maken. Als je ziet hoe lang er hier nu al gediscussieerd wordt over wat wel.en niet je rechten, plichten en mogelijkheden zijn kun je rustig stellen dat voor de 'gemiddelde mens' het amper te snappen is.

• SRB12
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18:24
Ik heb sinds vorige week PV panelen en sinds eind vorige week zijn ze aangemeld (kennelijk onnodig?).Ik heb nu ook een bericht van Duurzaam Produceren ontvangen met de mededeling dat ze mijn Ferraris meter willen vervangen.
Omdat ik hier op Tweakers veel lees dat mensen de slimme meter weigeren vanwege salderen overweeg ik dit nu ook, omdat het op zich logisch klinkt. Maar mij is alleen nog niet duidelijk hoe dat eventueel later zou moeten. Er staat namelijk bij dat ik moet gaan betalen als ik later nog een slimme meter aan laat sluiten; stel dat het toch verplicht wordt. Dat gaat om §72,60. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat uit kan ja of nee. De komende jaren maakt het niet uit; omdat er toch salderen is.
Klopt het als ik stel dat ik het verschil tussen kolenfooi en huidige teruggave moet verrekenen vanaf 2020? Dat zou neerkomen op ongeveer 500 kWh. Dat is dus twee maanden 2020 in. Dus bij langer houden van de Ferraris meter zou het uit kunnen?

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@SRB12 Je hoeft nooit te betalen bij een verplichte wissel. Als je nu de wissel weigert, en je denkt over twee maanden ineens "Hey, ik wil eigenlijk wel zo'n kekke slimme meter" dan zou je ervoor moeten betalen.

Als de netwerkbeheerder ineens beweert dat je meter is afgekeurd en deze vervangen moet worden betaal je niets. Enige waar je rekening mee moet houden is of je ferraris geen terugloopblokkering heeft. In dat geval is een andere meter slim, anders zou ik lekker de ferraris zo lang mogelijk houden.

Ik ontken het bestaan van IE.

• SRB12
Nee, hij heeft geen blokkering, zowel meter als teller kunnen terugdraaien.
Klinkt wel logisch inderdaad, dan weiger ik de slimme meter eerst ook.

• thecure
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-12 19:25
Goed zo! 👍

• SRB12
"U geeft aan de huidige meter te willen behouden. Graag bevestig ik u de verwerking van uw keuze.

Ik heb in onze administratie verwerkt dat u de draaischijfmeter wilt behouden. Wij adviseren u om de draaischijf en de telrollen regelmatig te blijven controleren. Enexis staat namelijk niet garant voor de achterwaartse beweging van dit type meters.

Ik vertrouw erop u volledig te hebben geÔnformeerd."

Dat ging makkelijk :-)

• KabouterSuper
  • Niet online
quote:
EddoH schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:30:
[...]
Dit is dus volgens mij niet waar. Er staat nergens dat je recht hebt op een domme digitale meter als je oude meter nog niet is afgekeurd. Je hebt alleen recht om de slimme meter te weigeren. Pas als je oude meter is afgekeurd volgt daar praktisch uit dat er dus een domme digitale komt bij weigering van de slimme.
Als je een bron hebt die anders beweerd hou ik me aanbevolen, wellicht vul ik zelf te veel in.[...]
Bij mij kwamen ze een slimme meter monteren. Ik heb gemeld dat ik geen slimme meter wil maar geen gezwaar had tegen een digitale meter. Ze zeiden ze dat mijn huidige meter per se moesten vervangen, waarna ze een digitale domme meter gemonteerd hebben (Iskra ME-162). Strikt gezien botst dit niet met wat jij zegt, maar de monteurs zijn best wel voor rede vatbaar.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
KabouterSuper schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 13:41:
[...]

Bij mij kwamen ze een slimme meter monteren. Ik heb gemeld dat ik geen slimme meter wil maar geen gezwaar had tegen een digitale meter. Ze zeiden ze dat mijn huidige meter per se moesten vervangen, waarna ze een digitale domme meter gemonteerd hebben (Iskra ME-162). Strikt gezien botst dit niet met wat jij zegt, maar de monteurs zijn best wel voor rede vatbaar.
Zoals je zelf aangeeft botst dit niet met wat ik zeg nee :P
Welk punt probeer je te maken t.o.v mijn verhaal?

• SirBlade
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:31
quote:
thecure schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:23:
[...]

Hoe weten de netbeheerders dan wie er pv heeft? Velen (zoals ik) hebben ze niet geregistreerd. Juist Om gezeur over mijn meter te voorkomen.
Op luchtfoto's zijn zonnepanelen duidelijk te zien. Trek een blik uitzendkrachten open en je hebt binnen korte tijd een overzicht van alle huizen met zonnepanelen in een gebied. Misschien kan je het zelfs deels of volledig automatiseren.

En het zou mij niet verbazen als een netbeheerder een lijst krijgt van alle adressen waar subsidie voor zonnepanelen is aanvraagt.

You have no privacy, get over it

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:22
quote:
SirBlade schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:01:
[...]

Op luchtfoto's zijn zonnepanelen duidelijk te zien. Trek een blik uitzendkrachten open en je hebt binnen korte tijd een overzicht van alle huizen met zonnepanelen in een gebied. Misschien kan je het zelfs deels of volledig automatiseren.

En het zou mij niet verbazen als een netbeheerder een lijst krijgt van alle adressen waar subsidie voor zonnepanelen is aanvraagt.
Is al een proef mee gedaan Zie link
https://solarmagazine.nl/...megwattpiek-geinstalleerd

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
SirBlade schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:01:
[...]

Dan weten ze alleen dat er panelen liggen. Maar nog steeds niet hoeveel. Of dat er wel een omvormer aan gekoppeld is. Liggen die panelen er pas 1 maand? Of misschien al wel 10 jaar. Misschien zijn ze tweedehands wel van langs de snelweg gehaald.

En ik ken eigenlijk niemand die subsidie voor zonnepanelen heeft gekregen... Ik ken alleen een lening, waarbij je een deel voor zonnepanelen mag gebruiken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• jongetje
Ik krijg over een uur mijn slimme meter :D

• drielp
quote:
jongetje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:18:
Ik krijg over een uur mijn slimme meter :D
Nope, je krijgt een SM. Je wordt geen eigenaar.

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:51

Wootism

aaibaar

quote:
EddoH schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 08:07:
[...]

Eens. Ze zouden de informatie sowieso beter en overzichtelijker moeten maken. Als je ziet hoe lang er hier nu al gediscussieerd wordt over wat wel.en niet je rechten, plichten en mogelijkheden zijn kun je rustig stellen dat voor de 'gemiddelde mens' het amper te snappen is.
Hou er wel rekening mee dat ‘de gemiddelde mens’ die meter gewoon accepteerd en het juist een meerwaarde vindt.

Al die eeuwig zeurende mensen hier op Tweakers die zeveren over privacy, rechten en plichten zijn (gelukkig) absoluut niet representatief voor de gemiddelde mens.
quote:
drielp schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:25:
[...]

Nope, je krijgt een SM. Je wordt geen eigenaar.
:') !

Wootism wijzigde deze reactie 27-08-2018 09:28 (11%)

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Wootism schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:25:
Al die eeuwig zeurende mensen hier op Tweakers die zeveren over privacy, rechten en plichten zijn (gelukkig) absoluut niet representatief voor de gemiddelde mens.
Wat is volgens jou dan de meerwaarde van de "slimme" meter? Dat je de standen niet meer zelf hoeft door te geven?

• jongetje
quote:
cyberstalker schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Wat is volgens jou dan de meerwaarde van de "slimme" meter? Dat je de standen niet meer zelf hoeft door te geven?
Het voordeel is (in mijn ogen) dat je (realtime)inzicht heb in je verbruik. Daarnaast ook handig voor de netbeheerder om te zien hoe de belasting van het netwerk op huis niveau is.

Als we het dan over privacy e.d. hebben kun je beter die slimme speakers (lees: microfoons) e.d. niet in huis nemen, geen 3rth party DNS gebruiken, "Social" media opzeggen/blokkeren etc.

Dat de netbeheerder en mijn leverancier ziet dat ik deze maand Xkwh heb gebruikt, vind ik echt niet boeiend.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:12

Cyphax

Moderator NOS
quote:
[...]

Voor mij het uitlezen. Na de komst van de panelen was het eigenlijk niet meer te doen om mijn verbruik te meten, en dat kan met zo'n moderne meter wel. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• drielp
quote:
Cyphax schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Voor mij het uitlezen. Na de komst van de panelen was het eigenlijk niet meer te doen om mijn verbruik te meten, en dat kan met zo'n moderne meter wel. :)
Oh, en hoe gaat dat dan?

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:12

Cyphax

Moderator NOS
quote:
Hoe uitlezen gaat? Er zit een P1-poort op, daar heb ik een kabel in gestoken die in een Raspberry Pi gaat, en vervolgens.. moet ie nog worden uitgelezen maar ik moet dat softwarematig nog regelen. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:51

Wootism

aaibaar

quote:
[...]

De antwoorden zijn hierboven al gegeven :)

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

OK, dus geen dingen waar een "slimme" meter voor nodig is. Ik had eerst een simpele ferrarismeter. Die las ik gewoon uit met door er wat ledjes en photo-resistors op te plakken en die aan een ESP32 te hangen. Kosten: 10 euro.

Nu heb ik een "domme" digitale meter omdat ik over wilde naar 3 fase. Daar zit een optische poort op die ik uitlees met een setje dat ik online besteld heb. Kostte me dacht 20 euro.

In de gevallen die ik hierboven lees heeft de "slimme" meter dus 0 toegevoegde waarde.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
cyberstalker schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:21:
OK, dus geen dingen waar een "slimme" meter voor nodig is. Ik had eerst een simpele ferrarismeter. Die las ik gewoon uit met door er wat ledjes en photo-resistors op te plakken en die aan een ESP32 te hangen. Kosten: 10 euro.

Nu heb ik een "domme" digitale meter omdat ik over wilde naar 3 fase. Daar zit een optische poort op die ik uitlees met een setje dat ik online besteld heb. Kostte me dacht 20 euro.

In de gevallen die ik hierboven lees heeft de "slimme" meter dus 0 toegevoegde waarde.
Voor mij heeft hij nog een waarde: in 1 keer lees ik ook m'n gasmeter uit.

Het is dat er geen meter bestaat met P1 poort zonder communicatie module. Die hele communicatie module kan me aan m'n achterkant eroderen... Ik wilde alleen die P1 module :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 14:45

Theo

moederbord

quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:48:
[...]

En ik ken eigenlijk niemand die subsidie voor zonnepanelen heeft gekregen... Ik ken alleen een lening, waarbij je een deel voor zonnepanelen mag gebruiken.
De btw terugvragen over je zonnepanelen is ook een verkapte -en geregistreerde- subsidie..

7400 Wp op het dak

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Wailing_Banshee schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Voor mij heeft hij nog een waarde: in 1 keer lees ik ook m'n gasmeter uit.

Het is dat er geen meter bestaat met P1 poort zonder communicatie module. Die hele communicatie module kan me aan m'n achterkant eroderen... Ik wilde alleen die P1 module :p
Ze bestaan wel, de meter die ik heb schijnt modulair te zijn, waarbij dus de communicatiemodule, de ir-poort en de p1-poort modules zijn die meegeleverd kunnen worden.

Het zijn de netbeheerders die bepaalde configuraties niet willen aanbieden. De communicatie over de ir-poort is overigens exact hetzelfde als over de p1-poort. Het is alleen de interface die anders is.

Gasmeter heb ik niet, dus daar valt niet zoveel uit te lezen.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:27

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

quote:
[...]

Ik heb in 2013 subsidie gekregen op mijn eerste set. Was een percentage (ik gok 15%) van de aanschafwaarde met een maximum van 650euro. En recent heb ik (ook nog) de BTW daar over terug gekregen.

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
[...]

Iedereen die als lid van een energiecoŲperatie pv-stroom aan het net levert heeft SDE+ en vaak ook provinciale subsidie gekregen en dat zijn geen kleine bedragen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
dunklefaser schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:10:
[...]

Iedereen die als lid van een energiecoŲperatie pv-stroom aan het net levert heeft SDE+ en vaak ook provinciale subsidie gekregen en dat zijn geen kleine bedragen.
Maar het gros van de Nederlandse panelen op huizen zal daar niet mee betaald zijn (en daar hebben we het hier over).

En die belastingteruggave is geen subsidie (je bent een bedrijf, want je levert energie en bedrijfsmiddelen kun je ex BTW kopen) Dus moet je ook extra aangifte doen. Maar omdat je te weinig verdient ermee, kun je ontheffing aanvragen.

Pagina: 1 ... 34 ... 40 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True