Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
Aegle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:37:
[...]

De Netcode is, simpel gezegd, een onderlinge regeling tussen de netbeheerders. Netbeheerders zijn geen wetgevende instanties. Dat is alleen aan het rijk voorbehouden.
Correct me if I’m wrong... :)
Even teruglezen. Het antwoord daarop is al gegeven. Zinloos om dat eindeloos te herhalen.

• thecure
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 06:24
quote:
weidevogel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:07:
[...]

2. Vanaf medio 2019 wordt het wettelijk verplicht om zonnepanelen te registreren.
bron??

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
weidevogel schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:07:
[...]

Hoe wil je dat doen dan..?
1. Vooruitlopend op de nieuwe salderingsregels wil Wiebes de wijze van bemetering aanpassen voor mensen met zonnepanelen .
2. Vanaf medio 2019 wordt het wettelijk verplicht om zonnepanelen te registreren.

Dus , je moet de panelen registreren en wanneer ze geregistreerd zijn , dan mag de ferrarismeter niet meer.

Lijkt mij het einde van de ferrarismeter......
Hij heeft al geregistreerd toch? En als de ferarris niet op de afkeur lijst staat mag je hem houden, dus als er niemand om komt in 2020 lijkt me dat geen probleem.
quote:
EddoH schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:36:
[...]

Grappig dat je bronnen aanhaalt, maar die bronnen zelf niet gelezen hebt? :P

Willekeurige quote uit het onderzoek:

[...]
Tuurlijk wel, maar zie het verschil, als er dan 1 minder aan gaf is dat 46% ipv 2 op de 3 hoger met 200% en hoger.
Groot verschil he?

Rol-Co wijzigde deze reactie 18-06-2018 22:59 (22%)

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thecure
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:48:
[...]

Dat zou het mooiste zijn, je kan dan weliswaar geen invoed subsidie krijgen maar is ook niet nodig als het achteruit draait, je moet alleen zorgen dat je in de plus blijft met beide telwerken, dan kunnen ze de subsidie in hun reet steken. :)
De vraag is alleen of het je lukt hem te behouden. ;)
Behouden lukt wel. Ik laat ze (de monteurs van de netbeheerder) gewoon niet binnen. Het is nog altijd mijn huis.
De hamvraag is of ze je mogen afsluiten als je je Ferrari's niet laat omwisselen.
Volgens consuwijzer niet:

https://www.consuwijzer.n...luiting-elektriciteit-gas

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Aegle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:37:
[...]
Maar ik denk dat we het uiteindelijk wel allemaal met elkaar eens zijn dat er íets moet gebeuren aangaande de energie meting in huis. Mijn “probleem” is dat zowel de netbeheerders als de energiebedrijven en de overheid zich op dit punt behoorlijk amateuristisch gedragen. Niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar je ziet al van mijlenver de problemen aankomen. Tenslotte gaat bijna dit hele topic erover.
Ze komen nogal autoritair over. En dan gaan Nederlanders steigeren en de kont in de krib gooien. Wij MOETEN niets, waar staat het in de wet? En ook net alsof doen dat het allemaal zo goed is voor ons (en natuurlijk niet voor hun). Alsof wij stom zijn. Dat is wel de reden waarom ik het administratief heb laten uitzetten. Ik wilde die slimme meter zelf, vanwege de mogelijkheden die het bood om alles uit te lezen (met een Youless hadden we onze digitale meter wel kunnen uitmeten, maar dan hadden we het gas nog niet gehad). Maar ze moeten niet net alsof doen dat het voor hun ook niet makkelijk is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
thecure schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:23:
[...]

Behouden lukt wel. Ik laat ze (de monteurs van de netbeheerder) gewoon niet binnen. Het is nog altijd mijn huis.
De hamvraag is of ze je mogen afsluiten als je je Ferrari's niet laat omwisselen.

Ook weer zon geweldige reactie, er is nog niets gewijzigd en je beroept je op oude regelgeving, als in 2020 blijkt dat je met een ferrarismeter niks meer kunt salderen of terugkrijgen ben je de eerste die smeekt om een andere meter.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thecure
Salderen lukt altijd, want hij draait immers terug....
En idd, als de subsidie hoger is dan de huidige kWh prijs + belastingen dan ga ik er idd over denken.

Want waarom zet ik (en denk ook anderen) de hakken in het zand? Toen ik de panelen kocht, was mij beloofd dat ik tot 2023 kon salderen. Daar heb ik alles op gebaseerd. Echter de overheid veranderd de regels weer eens.

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

quote:
klump4u schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:27:
[...]

Ook weer zon geweldige reactie, er is nog niets gewijzigd en je beroept je op oude regelgeving, als in 2020 blijkt dat je met een ferrarismeter niks meer kunt salderen of terugkrijgen ben je de eerste die smeekt om een andere meter.
Als hij geen subsidie aanvraagd en in de plus blijft met beide telwerken maakt dat niks uit.

Zolang er geen wet is die hem verplicht de meter te laten wisselen en de netbeheerder dat ook prima vind zie ik het probleem niet.
Subsidie's zijn echt ruk, ik heb er ook een broertje dood aan.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:08
quote:
[...]

Hahaha, fantastisch! Je bent superprincipieel, maar, als de terugleververgoeding meer oplevert dan salderen, dan zijn de monteurs ineens wel welkom!

2430Wp ZW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 07:32

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

quote:
[...]

Het kan jouw huis zijn, maar de meter is niet van jou, dus daar mogen ze alles mee doen en van zeggen wat ze willen. Het kan inderdaad zijn dat het geen reden mag zijn voor afsluiten, alleen zal de energieleverancier geen meterstanden van de netbeheerder accepteren die van een afgekeurde meter komen.

[speculatie modus]Grote kans dat een van de partijen die betrokken zijn dan een toeslag gaat invoeren of een schatting van je opwek en dat dan zelf gaat verrekenen. in al die gevallen ben je niet voordeliger uit [/speculatie modus]

devino wijzigde deze reactie 19-06-2018 09:55 (3%)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
devino schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:54:
[...]

Het kan jouw huis zijn, maar de meter is niet van jou, dus daar mogen ze alles mee doen en van zeggen wat ze willen.
Niet waar. Je hebt wettelijk zeggenschap over je privacy en je kunt dus eisen stellen aan apparaten die dat verminderen. Daarnaast mag je gerust je eigen belangen verdedigen. Aangetoond door wetenschappers is dat een aantal van de "digitale" meetmethoden in het nadeel kan uitpakken van de consument, bijvoorbeeld bij LED gebruik. Dat is het wetenschappelijk onderzoek waar Rol-Co naar verwees. Het is helemaal niet vreemd om een type meter te eisen die zulke nadelen niet heeft.

• devino

devino

quote:
mrmrmr schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:26:
[...]

Niet waar. Je hebt wettelijk zeggenschap over je privacy en je kunt dus eisen stellen aan apparaten die dat verminderen. Daarnaast mag je gerust je eigen belangen verdedigen. Aangetoond door wetenschappers is dat een aantal van de "digitale" meetmethoden in het nadeel kan uitpakken van de consument, bijvoorbeeld bij LED gebruik. Dat is het wetenschappelijk onderzoek waar Rol-Co naar verwees. Het is helemaal niet vreemd om een type meter te eisen die zulke nadelen niet heeft.
Ik heb geen zin om een post van mezelf terug te zoeken in dit topic, maar netbeheer nederland heeft naar aanleiding van alle commotie rondom slimme meters een rapport uitgebracht (link heb ik ergens geplaatst) waarin een uiteenzetting wordt gedaan van zaken die op verzoek van consumenten verder gecontroleerd zijn. Hieruit bleken geen bijzonderheden naar voren te komen.

Verder huur jij die meter, dus is de meter niet van jou. De meter is van het meetbedrijf van de netbeheerder (gvb-aansluiten mogen zelf een meetbedrijf kiezen) en zal dat altijd blijven. Het klopt dat je in NL niet verplicht bent een meter met communicatie module te kiezen (zgn Slimme meter), maar dat is een politieke keuze om dit toe te staan, was in eerste instantie niet het geval.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
thecure schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:34:
Salderen lukt altijd, want hij draait immers terug....
En idd, als de subsidie hoger is dan de huidige kWh prijs + belastingen dan ga ik er idd over denken.

Want waarom zet ik (en denk ook anderen) de hakken in het zand? Toen ik de panelen kocht, was mij beloofd dat ik tot 2023 kon salderen. Daar heb ik alles op gebaseerd. Echter de overheid veranderd de regels weer eens.
Die subsidie is nu ook niet hoger dan de huidige kWh prijs + belastingen, dus waarom zou dat in de toekomst wel zijn? En als je overproductie hebt, zouden ze best wel eens kunnen zeggen: sorry, alles wat je nu lager hebt dan vorig jaar accepteren we niet? En dan?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
devino schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Ik heb geen zin om een post van mezelf terug te zoeken in dit topic, maar netbeheer nederland heeft naar aanleiding
"Wij van wc-eend" Sorry, maar dat moet echt beter dan een eigen onderzoek die de de vooropgezette bedoeling heeft om verantwoordelijkheid af te wijzen. Ze hebben geteste meters vervangen en er was dus duidelijk iets aan de hand. Het heeft geen zin dat te bestrijden. Het probleem nu is wel dat niet geteste meters die gebaseerd zijn op dezelfde slechte digitale meetmethoden zijn blijven hangen of nog worden geinstalleerd.

Die accepteer ik niet en dat zouden meer mensen moeten doen. Eis een goede shuntmeter. Wijs meters met Rogowskispoel en Hallsensoren af.

Voor een goed artikel (Duits): https://www.energieverbra...telligente-zaehler__1845/
quote:
Verder huur jij die meter, dus is de meter niet van jou.
Als ik een gasketel huur zou ik er volgens jou niks over te zeggen hebben. Zo zit consumentenrecht niet in elkaar in een rechtsstaat als de onze.

• thecure
quote:
S0epkip schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:53:
[...]

Hahaha, fantastisch! Je bent superprincipieel, maar, als de terugleververgoeding meer oplevert dan salderen, dan zijn de monteurs ineens wel welkom!
Tuurlijk, geef ik meteen toe. De overheid veranderd toch ook de regels? Ik had mijn pv aangeschaft toen bekend werd dat je tot 2023 kon salderen. Daar heb ik alles op berekend. Maar de onbetrouwbare overheid veranderd de regels weer eens....
quote:
[...]

Wees eens heel eerlijk, plaats je jezelf met zo'n commentaar niet in een droomwereld wat betreft je rechten? Uiteraard heb je rechten, maar dat betekent verplichtingen voor anderen. Andersom hebben jij en ik ook verplichtingen. Zo staat in de leveringsvoorwaarden van de netbedrijven gas en elektra dat je hen toegang tot je woning moet geven als daar aanleiding toe bestaat. Doe je dat niet, dan kan dat aanleiding zijn tot afsluiten.

Inderdaad is die meter niet van jou, Een gehuurde gasketel ook niet, daar moet je ook toestemming geven tot het betreden van je woning voor periodiek onderhoud. Het belang van regelmatig onderhoud bij gas behoeft geen uitleg en huren betekent dat je dat aan een door de verhuurder aangewezen onderhoudsbedrijf moet overlaten.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 08:22
quote:
mrmrmr schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:26:
[...]

Nu haal je twee zaken door elkaar.
Een slimme digitale meter kan mogelijk een inbreuk op jouw privacy zijn, dus die mag je weigeren.
Een domme digitale meter maakt geen inbreuk op jouw privacy, dus die mag je niet weigeren als je huidige meter aan vervanging toe is.

Dus een domme digitale meter weigeren onder het argument privacy van je woning lijkt mij onmogelijk
Of is het meten van verbruik überhaupt al een inbreuk in jouw optiek?

Daarnaast zoals eerder aangehaald als je iets huurt ben je verplicht om toegang te verschaffen voor onderhoud/inspectie.

leonbong wijzigde deze reactie 21-06-2018 08:53 (5%)

• leonbong
quote:
Rol-Co schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:38:
[...]
Subsidie's zijn echt ruk, ik heb er ook een broertje dood aan.
Jij hebt ook verkapte vorm van subsidie met je panelen.
Door het terugdraaien van je meter op momenten dat stroom niks waard is, maar het wel op dure momenten stroom afnemen heeft invloed op het totale tarief.

Lees daar draaien andere mensen voor op.
Jij verrekent waardeloze stroom met dure, dmv salderen.

PS ik heb zelf ook panelen waar ik een groot voorstander van ben, alleen ik begrijp/vind dat salderen in huidige vorm niet oneindig houdbaar is.

leonbong wijzigde deze reactie 21-06-2018 08:59 (15%)

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
leonbong schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:57:
[...]

Jij hebt ook verkapte subsidie met je panelen.
Door het terugdraaien van je meter op momenten dat stroom niks waard is, maar het wel op dure stroom afnemen heeft invloed op het totale tarief.

Jij verrekent waardeloze stroom met dure, dmv salderen
Waarom is die stroom waardeloos? Overdag wordt het meeste stroom gebruikt, zonnepanelen wekken ook voornamelijk overdag op (want dan schijnt de zon). Zonnepanelen helpen op die manier dus bij piekbelasting.

Hoe is dat precies waardeloos?

Ik ontken het bestaan van IE.

• leonbong
Overdag wordt er niet heel veel meer stroom gebruikt dan s'nachts dat verschil is er maar veel minder groot dan gedacht/aangenomen door de meeste mensen.

Vanuit mijn vorig werk heb ik lang inzicht gehad tot variabele tarieven die voor ons per kwartier werden vastgesteld. Daaruit kon ik makkelijk zien dat overdag het tarief geregeld naar praktisch nul ging.
Dat is wel het moment dat alle panelen aan het terugleveren waren en de windmolens.

PS In de nacht waait het veel minder hard blijkt uit statistieken en de zon tja die is er helemaal niet.
Omdat dit een steeds groter probleem wordt is de magnum centrale bijvoorbeeld in ontwikkeling om stroompieken in opwekking te kunnen opslaan in superaccu.

leonbong wijzigde deze reactie 21-06-2018 09:05 (12%)

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

quote:
[...]

Jij hebt ook verkapte vorm van subsidie met je panelen.
Door het terugdraaien van je meter op momenten dat stroom niks waard is, maar het wel op dure momenten stroom afnemen heeft invloed op het totale tarief.

PS ik heb zelf ook panelen waar ik een groot voorstander van ben, alleen ik begrijp/vind dat salderen in huidige vorm niet oneindig houdbaar is.
Het klinkt allemaal vreemd in de oren, overdag betaal ik nog steeds meer voor een kWh dan in de nacht, waarom is dat dan? Volgens jou is dat dus andersom ?

Mijn meter draait overigens niet terug aangezien het een slimme is.
Het word voor die andere mensen echt niet goedkoper als salderen er af gaat, houd jezelf nou niet voor de gek.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15-07 12:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
Rol-Co schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:45:
[...]

Het klinkt allemaal vreemd in de oren, overdag betaal ik nog steeds meer voor een kWh dan in de nacht, waarom is dat dan? Volgens jou is dat dus andersom ?
Omdat in Nederland de invloed van zon overdag nog gering is. Te klein om (over het jaar gezien) het verbruik 's nachts groter te laten zijn dan overdag.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• leonbong
quote:
[...]

Met name in de zomer is prijs overdag zeer laag, die sterk kan zakken rond het middaguur.
(Dit wordt komt omdat de industrie in de zomer minder stroom nodig heeft en daarnaast is opwekken ook goedkoper)
quote:
Mijn meter draait overigens niet terug aangezien het een slimme is.
Het word voor die andere mensen echt niet goedkoper als salderen er af gaat,
Eens misschien minder duur.

leonbong wijzigde deze reactie 21-06-2018 10:52 (9%)

• mrmrmr
  • Niet online
quote:
leonbong schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:52:
Dus een domme digitale meter weigeren onder het argument privacy van je woning lijkt mij onmogelijk
Of is het meten van verbruik überhaupt al een inbreuk in jouw optiek?
Uiteraard is het feitelijk zo als de meter naast de noodzakelijke hoog/laag tellers ook meterstanden op bepaalde tijdstippen bijhoudt, bijvoorbeeld elke dag, of elk uur, of elk kwartier. Dat geldt voor elke digitale meter. Het verschil is enkel de manier waarop deze data wordt aangeleverd. Bij de een via communicatie geïnitieerd door de netbeheerder, bij de ander als de meter wordt uitgelezen door een controleur of als de meter wordt vervangen. Het is nutteloos om gedetailleerde data te verzamelen. Dat moet worden uitgezet in een meter als het niet bijdraagt aan het beoogde doel van het opstellen van de jaarlijkse rekening.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:37
quote:
leonbong schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:45:
[...]
Met name in de zomer is prijs overdag zeer laag, die sterk kan zakken rond het middaguur.
(Dit wordt komt omdat de industrie in de zomer minder stroom nodig heeft en daarnaast is opwekken ook goedkoper)
Als aanvulling hierop wat info van de enrgiebeurs: https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/ dan kun je zien hoe de prijzen zicht per uur, dag etc. veranderd.

jongetje wijzigde deze reactie 21-06-2018 11:20 (7%)

quote:
[...]

Dat is heel eenvoudig, overigens overbekend. Toch even ter vergelijking met nu, destijds zag de belastingcurve er heel eenvoudig uit. Overdag hoog met een piek rond het middaguur, gedurende de nacht beduidend lager. Er waren in de industrie weliswaar continubedrijven, maar niet op een dermate grote schaal als nu. Om nog maar te zwijgen over zelfopwekking, ook die vond toen niet op zo'n grote schaal plaats. Alle toenmalige provinciale en gemeentelijke elektriciteitsbedrijven probeerden dan ook die curve enigszins vlakker te trekken door de stroom gedurende de nacht de helft goedkoper te maken. Beide partijen hadden daar baat bij, een elektriciteitscentrale kon vaak het opstoken van een ketel besparen, het voordeel voor de consument behoeft geen nadere uitleg.

Maar dat was de situatie van destijds. Het kan in veel gevallen best zo zijn dat de dag-nachtverdeling achterhaald is. Dat is ook een aspect van de communicatie die de slimme meter mogelijk maakt, een flexibeler tariefbeleid. Het zou mij niet verbazen dat daar in de toekomst gebruik van zal worden gemaakt. Klanten die dan nog steeds de slimme meter blijven weigeren zullen dan gedurende het etmaal maar één (hoog) tarief hebben. Dit als gevolg van het vervallen van de toonfrequentinstallaties voor de huidige tariefsturing. Maar daar hebben ze goed over nagedacht en dat hebben ze voor het vasthouden van hun principe over.

• leonbong
Een groot deel van de industrie wekt zelf op dus die hebben geen invloed op het stroomnet vaak zijn ze zelfs leverancier.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:37

Cyphax

Moderator NOS
quote:
[...]

En de door mij opgewekte stroom, wie krijgt daarvoor betaald, en hoeveel dan? Ik kan me niet voorstellen dat de opgewekte stroom eerst het hele netwerk aflegt om bij de leverancier uit te komen, die het dan gaat verdelen ofzo. Dat gaat toch gewoon bij de eerste de beste naar binnen die het nodig heeft op dat moment?

Saved by the buoyancy of citrus

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
quote:
Techneut schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:57:
[...]
Maar dat was de situatie van destijds. Het kan in veel gevallen best zo zijn dat de dag-nachtverdeling achterhaald is.
Dag-nacht verdeling bestaat nog steeds. Dit is het gevolg van aanbieders met verschillende kostprijzen. Kolen is goedkoop, gas is duur. Overdag worden (nog altijd) gascentrales voor de piek ingezet. Daardoor ligt de kostprijs hoger.

De laatste jaren is de dag en nacht prijs wel steeds dichter bij elkaar komen te liggen als gevolg van nieuwe type kolencentrales welke ook in de piekbelasting konden voorzien.

Dit effect (de Merit order) staat wel onder druk van duurzame energie.
Vergeet echter niet dat de piekvraag in Nederland (meestal rond kerst) tegen de 15 GW ligt en de dalvraag (zomernachten) niet boven de 7 GW uit komen. De dag/nacht variatie is nog altijd best groot.
quote:
leonbong schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:58:
Een groot deel van de industrie wekt zelf op dus die hebben geen invloed op het stroomnet vaak zijn ze zelfs leverancier.
Waar haal je die onzin vandaan?

Skyaero wijzigde deze reactie 21-06-2018 17:14 (11%)

• jongetje
quote:
Skyaero schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:13:
[...]

Dag-nacht verdeling bestaat nog steeds. Dit is het gevolg van aanbieders met verschillende kostprijzen. Kolen is goedkoop, gas is duur. Overdag worden (nog altijd) gascentrales voor de piek ingezet. Daardoor ligt de kostprijs hoger.

De laatste jaren is de dag en nacht prijs wel steeds dichter bij elkaar komen te liggen als gevolg van nieuwe type kolencentrales welke ook in de piekbelasting konden voorzien.

Dit effect (de Merit order) staat wel onder druk van duurzame energie.
Vergeet echter niet dat de piekvraag in Nederland (meestal rond kerst) tegen de 15 GW ligt en de dalvraag (zomernachten) niet boven de 7 GW uit komen. De dag/nacht variatie is nog altijd best groot.
Als je op de link drukt die ik hiervoor ook al heb gepost, zie je dat er een piek ligt op 10uur, 18uur en 23uur. De nacht is juist het goedkoopst dus het is juist vreemd dat nachttarief goedkoper is dan dag tarief...
quote:
[...]

Dat ontkende ik ook niet dat dag- en nachttarief nog bestaat. Alleen werden vroeger een aantal zaken gewoon bij de stroomprijs gerekend, zoals energiebelasting en netbedrijf, stroomleverancier en netbedrijf waren namelijk gewoon één en energiebelasting zat ook gewoon bij die stroomprijs in. Het enige wat apart in rekening werd gebracht was het vastrecht en meterhuur. Maar qua verbruik scheelden dag- en nachtstroom echt 50%. Dat is sinds die splitsing van netbedrijf en de handel in energie, alsmede van diverse kosten niet meer het geval, zodat het veel minder interessant is geworden. Dat is volgens mij de voornaamste oorzaak van afnemen van de interesse ervoor.

Maar goed, nu bestaat inderdaad nog het oude dag- en nacht/avondtarief. Het zou me echter niet verbazen dat over afzienbare tijd dit gaat veranderen in een veel flexibeler beleid. Dat wil zeggen met misschien wel meer tijdstippen voor hoog en laag tarief. En daar gaan dan zoals te begrijpen valt alleen de klanten met een slimme meter genieten.

Wat trouwens ook wel noemenswaardig is, ik lees hier dat er 's ochtends om 10 uur meestal een piek is. Vroeger was dat rond het middaguur. Alleen dat al zou een aanleiding kunnen zijn voor herziening van de tarieftijden.

Techneut wijzigde deze reactie 21-06-2018 18:48 (6%)

• jongetje
quote:
Techneut schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:39:
[...]
Wat trouwens ook wel noemenswaardig is, ik lees hier dat er 's ochtends om 10 uur meestal een piek is. Vroeger was dat rond het middaguur. Alleen dat al zou een aanleiding kunnen zijn voor herziening van de tarieftijden.
Die pieken waar ik op doelde zijn pieken in prijs, dat staat compleet los va het gebruik (wat rond het middag uur idd iets hoger is).

• leonbong
quote:
[...]

Da
[...]

Waar haal je die onzin vandaan?
Ik bedoel industrie met ook een grote stroom en warmtebehoefte (stoom/heet water/enz) je ziet dat die bedrijven vaak een gasturbine hebben.
Daarnaast hebben veel tuinders in het westland gasturbine voor warmte/stroom en zo zijn er wel meer voorbeelden, veel industriele levensmiddelen bedrijven.

Maar ik ben met je eens, ik was wat stellig. Het merendeel gebruikt stroom.

leonbong wijzigde deze reactie 22-06-2018 08:40 (12%)

• Skyaero
  • Niet online
quote:
leonbong schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:36:
[...]

Ik bedoel industrie met ook een grote stroom en warmtebehoefte (stoom/heet water/enz) je ziet dat die bedrijven vaak een gasturbine hebben.
Daarnaast hebben veel tuinders in het westland gasturbine voor warmte/stroom en zo zijn er wel meer voorbeelden.
Je bedoelt WKK's. Die dingen zie je inderdaad geregeld in industrie met veel warmtevraag. De elektriciteit die deze dingen produceert is in de meeste gevallen bij lange na niet voldoende om de elektriciteitsvraag te dekken. Ze worden geen netto producent. Enige uitzondering hierop zijn tuinders.

Stoom wordt overigens zelden met een WKK geproduceerd.

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
stroom word altijd met een WKK geproduceerd. Anders zet je zon duur kloteding niet neer.

Het is vaak de warmte wat een probleem vormt om goed kwijt te raken. De stroom kan je altijd ergens kwijt maar de warmte zit je vaak met verliezen omdat hij niet midden in een woonwijk met stadsverwarming staat. Of niet net naast een zwembad ofzo.

Maar ik dacht dat het om slimme energiemeters ging hier?

Ik heb zelf nog een oude draaischijf maar denk niet dat het nog haalbaar is om hem te houden na 2020..
Ze keuren nu bij voorbaat alle oude meters bij bosjes af. Een keuringsrapport of wat dan ook waarom ze hem werkelijk afkeuren is niet te vinden.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• leonbong
Ik ken zo vijf bedrijven uit mijn hoofd die gasturbine gebruiken voor middendruk (+/-50bar) stoom en stroom.
In de levensmiddelenindustrie is vaak een grote behoefte aan stoom.

leonbong wijzigde deze reactie 22-06-2018 09:07 (5%)

• devino

devino

quote:
leonbong schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:45:
Ik ken zo vijf bedrijven uit mijn hoofd die gasturbine gebruiken voor middendruk (+/-50bar) stoom en stroom.
In de levensmiddelenindustrie is vaak een grote behoefte aan stoom.
tja, ik ken genoeg bedrijven in de botlek/europoort die idd zelf stoom productie hebben, maar daarnaast nog steeds een directe aansluiten op het 150 kV net nodig hebben voor verbruik. N is niet 1 ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
leonbong schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:36:
[...]

Daarnaast hebben veel tuinders in het westland gasturbine voor warmte/stroom en zo zijn er wel meer voorbeelden, veel industriele levensmiddelen bedrijven.

Maar ik ben met je eens, ik was wat stellig. Het merendeel gebruikt stroom.
Weliswaar is dit even een volledige off topic discussie die hiermee wordt aangeroerd, maar die kan er dacht ik wel even tussendoor. Mijn indruk is namelijk dat het voornaamste aspect van een WKK-installatie door sommigen over het hoofd wordt gezien, namelijk het totaalrendement dat hiermee mogelijk is. Om een voorbeeld te noemen de glastuinbouw, daar is zowel veel warmte als veel elektrische energie nodig. Om dat te combineren is een heel hoog rendement mogelijk. Enkel een gasturbine voor de behoefte aan elektriciteit zou in de meeste gevallen nauwelijks aantrekkelijk zijn, maar het is juist het nuttig gebruiken van de afvoerwarmte van koeling die het hem doet. Een totaalrendement dat met afzonderlijke installaties nooit zou worden gehaald.

De slimme meter heeft hier inderdaad weinig mee te maken, want het grootste deel van de complete energiehuishouding speelt zich binnen het bedrijf af. De aansluiting op het openbare net dient alleen maar voor een stabiele spanning en frequentie en om geringe energie-schommelingen heen en weer op te vangen. Eigenlijk zal dat dus alleen maar de vaste kosten betekenen.

• thecure
"Een keuringsrapport of wat dan ook waarom ze hem werkelijk afkeuren is niet te vinden."

Dan wordt dus het eerste waar ik naar ga vragen als ze mijn meter willen vervangen

• antonboonstra
  • Laatst online: 08:33

antonboonstra

3400 Wp + warmtepomp + Zero SR

quote:
Techneut schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:02:
[...]
Om een voorbeeld te noemen de glastuinbouw, daar is zowel veel warmte als veel elektrische energie nodig. Om dat te combineren is een heel hoog rendement mogelijk. Enkel een gasturbine voor de behoefte aan elektriciteit zou in de meeste gevallen nauwelijks aantrekkelijk zijn, maar het is juist het nuttig gebruiken van de afvoerwarmte van koeling die het hem doet. Een totaalrendement dat met afzonderlijke installaties nooit zou worden gehaald.
En volgens mij wordt zelfs de CO2 uitstoot ook nog in de kassen gebruikt.

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
antonboonstra schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 17:18:
[...]

En volgens mij wordt zelfs de CO2 uitstoot ook nog in de kassen gebruikt.
Dat klopt, in het bedrijf waar ik heb gewerkt draaiden Rolls-Royce motoren voor de stroom ( wat voor een heel groot deel wordt verkocht ) de rookgassen worden met behulp van ureum en catalisatoren schoon gemaakt en met grote ventilatoren door buizen naar de kassen gebracht.

Het co2 te kort in de kassen ontstaat door dat het op zomerdag te warm wordt in de kas, waardoor de ramen open moeten, en om dat het warm is draaien in het land de airco's op volle kracht en moeten de tuinders bij springen met de motoren. In de cluster van kassen waar ik werkte stond een slordige 75 a 100 MW aan motoren, verdeeld over 3 bedrijven. Een van de vele motor YouTube: Rolls Royce Bergen Marine natural gas engine generator V20 starting

Ook worden de MW via de APX verhandeld

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 7310Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

Zo'n 75 à 100MW? Dat is bijna het gemiddelde elektrische vermogen van wat een halve provincie gebruikt. Klopt dat wel voor een cluster aan kassen? Ik Google even op die types turbines en kom op globaal 3.000 tot 10.000kW, dat is 3 tot 10MW. Lijkt me bij het zien van dat filmpje ook waarschijnlijker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
quote:
Techneut schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:03:
Zo'n 75 à 100MW? Dat is bijna het gemiddelde elektrische vermogen van wat een halve provincie gebruikt. Klopt dat wel voor een cluster aan kassen? Ik Google even op die types turbines en kom op globaal 3.000 tot 10.000kW, dat is 3 tot 10MW. Lijkt me bij het zien van dat filmpje ook waarschijnlijker.
De tuinders die ik ken hebben doorgaans 1 of 2 van deze machines staan. Heb je een cluster van tuinders, dan kan dat aardig oplopen.

In Agriport (Noord Holland Noord, bij Middenmeer) staat zo'n 50 MW opgesteld verdeeld over 9? tuinders. Zij hebben een eigen energiebedrijf (ECW) en een privaat net met 1 hoofdaansluiting op het landelijk net.

Ik ken geen cijfers van het Westland uit mijn hoofd, maar daar staat zeker meer dan 100 MW opgesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Geloof ik graag voor het hele Westland, dat is een heel groot gebied. Maar ik denk dat daar wel "wat meer" dan 3 bedrijven zijn. Ook het genoemde Noord Holland Noord, bij Middenmeer heeft zoals je zegt 9 clusters, samen 50MW. Dat klinkt heel aannemelijk en komt aardig in de buurt van wat ik veronderstelde naar aanleiding van dat filmpje..

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
Vergeet niet dat die tuinders in het Westland ondertussen megabedrijven zijn van vele hectares per bedrijf.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Techneut schreef op zondag 24 juni 2018 @ 12:03:
Geloof ik graag voor het hele Westland, dat is een heel groot gebied. Maar ik denk dat daar wel "wat meer" dan 3 bedrijven zijn. Ook het genoemde Noord Holland Noord, bij Middenmeer heeft zoals je zegt 9 clusters, samen 50MW. Dat klinkt heel aannemelijk en komt aardig in de buurt van wat ik veronderstelde naar aanleiding van dat filmpje..
De 50 MW stond er al in 2008, Kesgro 2x7 MW Rolls-Royce, Agro-Care 2x9 MW Rolls-Royce, Royal-Pride 9x3 MW en 2X4 MW Jenbacher.

In middels zijn de bedrijven qua oppervlakte meer dan verdubbeld en hebben geothermie en PV panelen ook hun intrede gedaan.

Geheel off topic maar even een blik achter de schermen bij een grote tomaten kweker https://imgur.com/a/HAUkv0x

wizzopa wijzigde deze reactie 25-06-2018 15:16 (7%)

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 7310Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
wizzopa schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:41:
[...]

De 50 MW stond er al in 2008, Kesgro 2x7 MW Rolls-Royce, Agro-Care 2x9 MW Rolls-Royce, Royal-Pride 9x3 MW en 2X4 MW Jenbacher.

In middels zijn de bedrijven qua oppervlakte meer dan verdubbeld en hebben geothermie en PV panelen ook hun intrede gedaan.

Geheel off topic maar even een blik achter de schermen bij een grote tomaten kweker https://imgur.com/a/HAUkv0x
Zon gas straat hebben wij ook voor onze asfalt fabriek, 1600 kuub per uur.

Maar nou snap ik wel waarom die tomaten zo duur zijn wow

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
reneeke1970 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:43:
[...]

Zon gas straat hebben wij ook voor onze asfalt fabriek, 1600 kuub per uur.

Maar nou snap ik wel waarom die tomaten zo duur zijn wow
En dat is voor 1 motor

Het is net als met jou panelen er wordt heel veel energie verkocht. Met zonnig weer draaien ze voor het net en CO2, probleem is dan weer dat de buffer vol raakt waar door de motoren in derating gaan of er mee stoppen. Om zuks netjes te laten werken is wel enige kennis van zaken nodig, de beschikbaarheid is door mij van 85% naar 97% gebracht binnen een periode van 8,5 maanden. Dus meer CO2 meer verkoop langer door lopen zonder derating. Kort om en blije baas. En dan bedankt vanaf hier kunnen we het zelf wel.

• leonbong
quote:
Techneut schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:03:
Welnee de gemidelde ecentrale doet 1200 MW per ketel.
Een gemideld ziekenhuis doet 3 - 5 MW.

Dus 10 MW is niet overdreven veel.

Ter illustratie
Op mijn werk hebben we meerdere infrarood ovens van 1,2MW per stuk.
Vorig werk meedere e motoren van 600 KW per stuk.
De warmbandwalserij van tata doet +/- 100 MW, heel tata 500 MW.

leonbong wijzigde deze reactie 25-06-2018 23:12 (4%)

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
leonbong schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:04:
[...]

Een gemideld ziekenhuis doet 3 - 5 MW.

Dus 10 MW is niet overdreven veel.

Ter illustratie
Op mijn werk hebben we meerdere infrarood ovens van 1,2MW per stuk.
Vorig werk meedere e motoren van 600 KW per stuk.
Oftewel die stroom van onze paneeltjes verdwijnt als sneeuw voor de zon, niks capaciteit probleem.....

• leonbong
Nee hoor want 2 van deze 3 bedrijven wekken allemaal zelf op.

Ziekenhuizen meestal niet maar ook daar zijn voorbeelden die eigen opwek gebruiken. (afgezien van de nooddiesels)

Daarnaast hebben bedrijven met dit soort vermogen eigenlijk altijd wel een trafo vanaf 10kV of hoger. Dat betekent dat er jouw woonwijk een trafo moet zijn die geschikt is voor teruglevering anders kan die stroom daar nooit komen.
Dat is ook eigenlijk het probleem decentrale opwek vaak is dat stroom op lage spanning wat het relatief gezien ongeschikter maakt voor transport over langere afstanden.

Iedereen roept altijd maar met panelen de buren maken het op, echter is steeds meer wijken is dat niet meer het geval omdat de buren ook panelen hebben.

leonbong wijzigde deze reactie 26-06-2018 08:44 (119%)

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02:06
quote:
leonbong schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:29:
Nee hoor want 2 van deze 3 bedrijven wekken allemaal zelf op.

Ziekenhuizen meestal niet maar ook daar zijn voorbeelden die eigen opwek gebruiken. (afgezien van de nooddiesels)

Daarnaast hebben bedrijven met dit soort vermogen eigenlijk altijd wel een trafo vanaf 10kV of hoger. Dat betekent dat er jouw woonwijk een trafo moet zijn die geschikt is voor teruglevering anders kan die stroom daar nooit komen.
Dat is ook eigenlijk het probleem decentrale opwek vaak is dat stroom op lage spanning wat het relatief gezien ongeschikter maakt voor transport over langere afstanden.

Iedereen roept altijd maar met panelen de buren maken het op, echter is steeds meer wijken is dat niet meer het geval omdat de buren ook panelen hebben.
Als de buren (en rest van de wijk) de stroom niet zouden gebruiken loopt de spanning op en schakelen omvormers vanzelf uit.
Niet-bestaand opgelost... (over wat roepen gesproken 😀)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• leonbong
Klopt dat de omvormers uitschakelen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Iemand koopt geen panelen om ze doelloos op het dak te hebben liggen omdat de omvormer uit staat.
De slimme meters meten wel de spanning van net daarmee kunnen de netbeheerders makkelijker bepalen in welke wijken aanpassingen noodzakelijk zijn.
Daarmee een plus voor slimme meter, wat mogelijk niet compenseert voor de minpunten.

leonbong wijzigde deze reactie 26-06-2018 11:31 (13%)

• drielp
quote:
leonbong schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:30:
Klopt dat de omvormers uitschakelen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Iemand koopt geen panelen om ze doelloos op het dak te hebben liggen omdat de omvormer uit staat.
De slimme meters meten wel de spanning van net daarmee kunnen de netbeheerders makkelijker bepalen in welke wijken aanpassingen noodzakelijk zijn.
Daarmee een plus voor slimme meter, wat mogelijk niet compenseert voor de minpunten.
Mmm, de netbeheerders bepalen de spanning aan de hand van de gegevens van de SM. Dat klink mooi, maar het lijkt me sterk. In de wijktrafo's wordt dus niets gemeten?

Zijn er eigenlijk al voorbeelden van op grote schaal afschakelende PV omvormers in Nederland? Of wordt dat bewust verzwegen?

• leonbong
In wijktrafo's wordt ook gemeten, maar die spanning is niet hetzelfde als die in je woning.

Het kan zijn dat de spanning in je woning te hoog is door bijvoorbeeld PV-omvormers van je buren maar door kabelweerstanden bij trafo goed. (Dan is dus eigenlijk de kabel in de straat te dun)

Voorbeelden:
Stad van de zon (Purmerend) heeft dit gespeeld.
Ten tijde van opkomst van WWK's in het westland heeft dit tot grote problemen geleid tot instabiliteit van het net.

Bij woningen in nieuwe wijken zie je ook dat de kabelaansluitingen dikker worden, ook eigenlijk een voorbereiding op leven zonder aardgas. Daarnaast worden afgenomen vermogens van woning veel groter en meer tegen de max capaciteit van aansluiting door bijvoorbeeld laadpalen warmtepompen enz.

Vroeger was simpel voor de netbeheerder veel stroom = zware aansluiting, veel zware aansluitingen is trafo/wijkkast aanpassen.
Nu zie al dat er oplossingen zijn dat je bijvoorbeeld zware warmtepomp/laadpaal kan hebben zonder aansluiting verzwaring doordat er elektronica bij zit die het vermogen meet op je aansluiting eventueel tijdelijk het laden/draaien verminderd of uitschakeld.

Gevolg zware belasting op het net is niet automatisch een zware aansluiting.
We krijgen dus steeds meer aansluitingen die grote delen van dag tegen max vermogen aanzitten.

• mrmrmr
  • Niet online
De definitie van zwaar moet worden herzien als we straks allemaal verwarmen met electriciteit en alleen nog EV's rijden. Oud zwaar is het nieuwe normaal, 3 fase 25A zou beter naar 3 fase >50A kunnen voor woningen met eigen oprit. Wel met lagere prijzen dan nu, met grotere aantallen aansluitingen kan de prijs fors lager. Nu wordt er per jaar een fors bedrag gevraagd, met als hoofddoelgroep industrie, maar dat is niet realistisch voor woningen die stabiele aansluitingen hebben waarbij afschrijfperioden veel langer zijn en verbruik wordt bemeten.

Met het upgraden van de bestaande infra kan niet vroeg genoeg mee worden begonnen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
quote:
drielp schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:39:
[...]
Mmm, de netbeheerders bepalen de spanning aan de hand van de gegevens van de SM. Dat klink mooi, maar het lijkt me sterk. In de wijktrafo's wordt dus niets gemeten?
Hangt van de wijktrafo af. Veel oudere wijktransformatorstations zijn niet bemeten. Dit gebeurd alleen met een mobiele meetinstallatie nadat er klachten zijn ontvangen van gebruikers welke als gevolg van een te lage of te hoge spanning lijken.
quote:
Zijn er eigenlijk al voorbeelden van op grote schaal afschakelende PV omvormers in Nederland? Of wordt dat bewust verzwegen?
Nee, dit is op grote schaal in Nederland nog niet voorgekomen.

Sorry hoor @leonbong maar je mixt een hoop fictie met feiten en dat maakt de discussie er niet makkelijker op.
quote:
leonbong schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 11:52:
In wijktrafo's wordt ook gemeten, maar die spanning is niet hetzelfde als die in je woning.
In lang niet alle wijktrafo's wordt gemeten. Is overigens wel het plan.
quote:
Het kan zijn dat de spanning in je woning te hoog is door bijvoorbeeld PV-omvormers van je buren maar door kabelweerstanden bij trafo goed. (Dan is dus eigenlijk de kabel in de straat te dun)
De kabelweerstanden zijn zeer klein en zorgen niet voor een spanningsdaling. Het zijn de aansluitingen met een netto vraag welke voor een dalende spanning zorgen.

De dikte van de kabel heeft niets te maken met de spanning, maar met de hoeveelheid stroom.
quote:
Voorbeelden:
Stad van de zon (Purmerend) heeft dit gespeeld.
Stad van de Zon ligt in Heerhugowaard, niet in Purmerend.

Probleem in Stad van de Zon was niet het te veel aan zonnepanelen, maar door een combinatie van een inductief (L) distributienet en grote capacitieve filters op de (oudere) omvormers (C). Hierdoor daalde de LC-resonantie frequentie welke vervolgens in het gebied van de harmonische golven van de spanning terecht kwam. Als je wilt weten wat resonantie doet: google eens Tacoma Narrows Bridge. Zoiets gebeurde ook in het elektriciteitsnet van Heerhugowaard.
quote:
Bij woningen in nieuwe wijken zie je ook dat de kabelaansluitingen dikker worden, ook eigenlijk een voorbereiding op leven zonder aardgas.
Het elektriciteitsnet wordt nog altijd niet voorbereid op aardgasloos, tenzij de projectontwikkelaar tijdig aangeeft dat het om een all-electric wijk gaat.

Dat gaat overigens vanaf 1 juli veranderen: de aansluitplicht op gas gaat verdwijnen.
quote:
Vroeger was simpel voor de netbeheerder veel stroom = zware aansluiting, veel zware aansluitingen is trafo/wijkkast aanpassen.
Nu zie al dat er oplossingen zijn dat je bijvoorbeeld zware warmtepomp/laadpaal kan hebben zonder aansluiting verzwaring doordat er elektronica bij zit die het vermogen meet op je aansluiting eventueel tijdelijk het laden/draaien verminderd of uitschakeld.

Gevolg zware belasting op het net is niet automatisch een zware aansluiting.
We krijgen dus steeds meer aansluitingen die grote delen van dag tegen max vermogen aanzitten.
Je lijkt geen flauw benul te hebben van hoe elektriciteitsnetten worden ontworpen. Er wordt niet gekeken naar de individuele aansluiting, maar naar de gelijktijdigheid van alle aansluitingen.
quote:
leonbong schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 08:29:
Whut? spanning kun je gewoon transformeren. Of denk je dat er 380 kV uit een kolencentrale komt?
quote:
leonbong schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:04:
[...]
1200 MW per ketel? Dus echt niet.

De grootste centrale in Nederland is de Eemshavencentrale met 1500 MW elektriciteitsopwekking. Daarvoor staan er wel 5 turbines van elk 300 MW.

De grootste "ketels" zijn zo'n 600 MW elektrisch (Clauscentrale)
quote:
Tata heeft dan ook 2 energiecentrales tot haar beschikking. Velsen-24 en Velsen-25, elk zo'n 350 MW. De centrales worden daarbij deels gevoed door hoogovengas.

Wikipedia: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland

• leonbong
quote:
Skyaero schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:56:
In lang niet alle wijktrafo's wordt gemeten. Is overigens wel het plan.
Weet ik.
quote:
De dikte van de kabel heeft niets te maken met de spanning, maar met de hoeveelheid stroom.
Tuurlijk echter als je aansluitingen van 25A gaat tellen verwacht je andere totaalstroom dan als je aansluitingen van 63A telt.
In berekeningen wordt er ook rekening gehouden met nominaal stroom dat je op een aansluiting verwacht.

Als door moderne technieken (electronica) in woningen die nominaal stroom hoger komt te liggen klopt je som niet meer en dat gebeurt door slimme laadpalen en warmtepompen airco's enz.
Dan kan je toch echt een probleem krijgen in de wijktrafo.
quote:
Stad van de Zon ligt in Heerhugowaard, niet in Purmerend.
Vergissing
quote:
Het elektriciteitsnet wordt nog altijd niet voorbereid op aardgasloos, tenzij de projectontwikkelaar tijdig aangeeft dat het om een all-electric wijk gaat.
Ik denk dat je eens bij nieuwbouw projecten zoals in almere of assendelft moet gaan kijken de aansluitingen die zijn vaak al 10mm2
quote:
Whut? spanning kun je gewoon transformeren. Of denk je dat er 380 kV uit een kolencentrale komt?
Ouderwetse wijktrafo zijn niet automatisch geschikt voor terug voeden aan een hogere spanning.
Natuurlijk snap ik dat je in basis spanning ook omhoog kan transformeren.
quote:
1200 MW per ketel? Dus echt niet.
Excuus ik bedoelde per centrale.
quote:
De grootste centrale in Nederland is de Eemshavencentrale met 1500 MW elektriciteitsopwekking. Daarvoor staan er wel 5 turbines van elk 300 MW.

De grootste "ketels" zijn zo'n 600 MW elektrisch (Clauscentrale)

Tata heeft dan ook 2 energiecentrales tot haar beschikking. Velsen-24 en Velsen-25, elk zo'n 350 MW. De centrales worden daarbij deels gevoed door hoogovengas.
Ik gaf al eerder aan dat tata zijn eigen opwek heeft.

Maar we raken offtopic.

leonbong wijzigde deze reactie 26-06-2018 14:45 (7%)

• wizzopa
  • Nu online
En daar kan ik niets aan doen, van CO2 naar alle centrales in Nederland, en dan vergeten we de koppelingen met het buitenland.

En vraag krijg je de keuze als er een "slimme"meter wordt aangeboden om gelijk de aansluiting op te waarderen bv van 1x25 naar 3x25 amp.

• leonbong
Weet ik niet. Als je een verzwaring/verandering van aansluiting vraagt moet je wel vaak een andere meter. Dat is wel een moment dat je een slimme kunt nemen als het je wordt aangeboden.

leonbong wijzigde deze reactie 26-06-2018 17:06 (8%)

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-07 16:53

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Sorry. De +1 voor @leonbong was per ongeluk.. Fijn, zo’n iPad op een wiebelende boot.. 8)7

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Aegle schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:22:
Sorry. De +1 voor @leonbong was per ongeluk.. Fijn, zo’n iPad op een wiebelende boot.. 8)7
Nog een keer drukken dan gaat i toch weer weg. ;)

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13-07 16:53

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

quote:
wizzopa schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:54:
[...]

Nog een keer drukken dan gaat i toch weer weg. ;)
Oeps... nooit te oud om te leren... :) Thanks! _/-\o_ .

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• wizzopa
  • Nu online
quote:
leonbong schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:44:
Weet ik niet. Als je een verzwaring/verandering van aansluiting vraagt moet je wel vaak een andere meter. Dat is wel een moment dat je een slimme kunt nemen als het je wordt aangeboden.
Dank je wel, maar dat was niet de vraag.

Krijg je de keuze als er een "slimme"meter wordt aangeboden om gelijk de aansluiting op te waarderen bv van 1x25 naar 3x25 amp.

Ik vraag er zelf dus niet op maar wacht op de uitrol die hier gepland staat voor 3de kwartaal 2018.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
De uitrol van slimme meters is niet gecombineerd met aanpassingen aan de aansluiting.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
blissard schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:31:
De uitrol van slimme meters is niet gecombineerd met aanpassingen aan de aansluiting.
Dan ga ik toch maar vast de hoofdschakelaar vervangen, van 1 naar 3 fase.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
wizzopa schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:40:
[...]

Dan ga ik toch maar vast de hoofdschakelaar vervangen, van 1 naar 3 fase.
Ik had ook alvast een 1/3 fase groepenkast (er van gemaakt) voorbereid in afwachting van de uitrol.
Op het moment van de uitrol, kon ik die firma annuleren, omdat ik al een afspraak had gemaakt met de netbeheerder (via mijnaansluiting.nl) voor overstap naar 3-fase
Dat telefonisch annuleren ging anders vrij makkelijk met de woorden, ze komen al langs voor ombouw... :+

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-06-2018 22:07 (3%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• wizzopa
  • Nu online
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:49:
[...]

Ik had ook alvast een 1/3 fase groepenkast (er van gemaakt) voorbereid in afwachting van de uitrol.
Op het moment van de uitrol, kon ik die firma annuleren, omdat ik al een afspraak had gemaakt met de netbeheerder (via mijnaansluiting.nl) voor overstap naar 3-fase
Dat telefonisch annuleren ging anders vrij makkelijk met de woorden, ze komen al langs voor ombouw... :+
Waren er in jou geval nog kosten aan verbonden voor de verzwaring.

• jongetje
Ik wil ook graag naar 3 fasen maar mij is (iig door Stedin) aangegeven dat hier kosten aan verbonden zijn en niet gecombineerd kan wordne met het vervangen van de (digitale domme) meter door een "slimme" meter. Mijn groepenkast is er namelijk gewoon klaar voor, alleen zijn de 3 fases nog doorverbonden met elkaar op die ene fase die binnenkomt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@wizzopa
Ombouw van 1x35 naar 3x 25 kostte driehonderdnogwa euro bij enexis
Kijk even op mijnaansluiting.nl
Oude ferraris 1-fase)werd meegenomen en een nieuwe slimme (3-fase) geplaatst

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15-07 11:44
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:55:
@wizzopa
Ombouw van 1x35 naar 3x 25 kostte driehonderdnogwa euro bij enexis
Kijk even op mijnaansluiting.nl
Oude ferraris 1-fase)werd meegenomen en een nieuwe slimme (3-fase) geplaatst
Volgens de site van Enexis kost het verzwaren van 1 naar 3 fasen zo,n Euro 250,00 (incl btw).
De meter wordt hierbij vervangen door een digitale meter. In principe een slimme meter , maar dat is niet verplicht.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
weidevogel schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:10:
[...]

Volgens de site van Enexis kost het verzwaren van 1 naar 3 fasen zo,n Euro 250,00 (incl btw).
De meter wordt hierbij vervangen door een digitale meter. In principe een slimme meter , maar dat is niet verplicht.
Dat vervangen door een digitale meter deden ze in 2007 ook al. Toen is onze meterkast omgezet (en verplaatst) van 1x40 naar 3x25.

@jongetje het vervangen van de meter gebeurt boven de hoofdschakelaar, dat is dus echt zo gebeurt (hoofdschakelaar uit, meter loshalen, nieuwe meter ophangen en hoofdschakelaar weer aanzetten). De hoofdschakelaar vervangen is wel iets lastiger...

• jongetje
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:44:
[...]

Dat vervangen door een digitale meter deden ze in 2007 ook al. Toen is onze meterkast omgezet (en verplaatst) van 1x40 naar 3x25.

@jongetje het vervangen van de meter gebeurt boven de hoofdschakelaar, dat is dus echt zo gebeurt (hoofdschakelaar uit, meter loshalen, nieuwe meter ophangen en hoofdschakelaar weer aanzetten). De hoofdschakelaar vervangen is wel iets lastiger...
Ik heb alleen geen hoofdschakelaar... Er kunnen gewoon 3 fases worden aangesloten op mijn aardlek, dat is echt maximaal 10 minuten meer werk:
- Hoofdstop eruit draaien om het geheel spannings vrij te maken
- 3 fasen naar de meter
- 3 fasen naar mijn aardlek
- 3 hoofdzekeringen erin
- klaar

En anders is het ipv 3 fase draden 1 fase draad om de meter te vervangen wat ze toch al moeten doen. Dan wil ik best 25euro voor die 10 minuten en dat materiaal betalen... maar ruim 200 euro vind ik erg veel geld voor zo'n kleine handeling als ze er toch al zijn.

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
jongetje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:17:
[...]

Ik heb alleen geen hoofdschakelaar... Er kunnen gewoon 3 fases worden aangesloten op mijn aardlek, dat is echt maximaal 10 minuten meer werk:
- Hoofdstop eruit draaien om het geheel spannings vrij te maken
- 3 fasen naar de meter
- 3 fasen naar mijn aardlek
- 3 hoofdzekeringen erin
- klaar

En anders is het ipv 3 fase draden 1 fase draad om de meter te vervangen wat ze toch al moeten doen. Dan wil ik best 25euro voor die 10 minuten en dat materiaal betalen... maar ruim 200 euro vind ik erg veel geld voor zo'n kleine handeling als ze er toch al zijn.
Hmm, iedereen heeft een hoofdschakelaar.... Ik noem het een schakelaar omdat wij een modern systeem hebben, waarbij je de stoppen niet meer eruit kan draaien, maar kan schakelen :p

En het gaat om het vervangen van die hoofdstop (= hoofdschakelaar in ons huis). Dat is iets wat je niet zomaar kunt doen. Want hoe wil je die kabel die vanaf beneden die stop in gaat spanningsvrij maken? De hele straat maar geen stroo mmeer?

• jongetje
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:52:
[...]

Hmm, iedereen heeft een hoofdschakelaar.... Ik noem het een schakelaar omdat wij een modern systeem hebben, waarbij je de stoppen niet meer eruit kan draaien, maar kan schakelen :p

En het gaat om het vervangen van die hoofdstop (= hoofdschakelaar in ons huis). Dat is iets wat je niet zomaar kunt doen. Want hoe wil je die kabel die vanaf beneden die stop in gaat spanningsvrij maken? De hele straat maar geen stroo mmeer?
Als je de hoofdzekering (die jij hoofdschakelaar noemt) eruit draait (of uit zet) dan is alles erboven gewoon spanningsvrij. Dan kun je gewoon de meter vervangen en daarna de stop weer terug draaien. Die kabel eronder hoeft toch helemaal niet spanningsvrij gemaakt te worden? Er komen in elk huis al gewoon 3 fases binnen, alleen is er in mijn geval maar 1 afgezekerd en op de meter aangesloten.

Maar nu gaan we wel erg offtopic.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Kunnen we weer ontopic gaan? Zaken als CO2-uitstoot e.d. hebben in mijn ogen niet echt relevantie met een slimme meter.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
jongetje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:58:
[...]

Als je de hoofdzekering (die jij hoofdschakelaar noemt) eruit draait (of uit zet) dan is alles erboven gewoon spanningsvrij. Dan kun je gewoon de meter vervangen en daarna de stop weer terug draaien. Die kabel eronder hoeft toch helemaal niet spanningsvrij gemaakt te worden? Er komen in elk huis al gewoon 3 fases binnen, alleen is er in mijn geval maar 1 afgezekerd en op de meter aangesloten.

Maar nu gaan we wel erg offtopic.
Wij hebben 3 schakelaars, 1 voor elke fase. Jij hebt waarschijnlijk maar 1 stop. Dus dat ding moet vervangen worden, door iets met 3 schakelaars/stoppen. Ik kan best begrijpen dat een monteur die iets moet doen met een deel van het net wat stroomloos is, niet zomaar even iets gaat doen op het deel van het net wat niet stroomloos is.

(een vriend van m'n broer heeft dat bij m'n broer gedaan, hartstikke illegaal natuurlijk en als het fout gaat kun je een behoorlijk probleem hebben :p)

• drielp
Ik ben benieuwd wat het in 2020 gaat worden met de combinatie zonnepanelen en een ferraris meter. Wordt het een verplichting om een SM te nemen of is een gewone digitale voldoende? Of zou de ferraris ook nog mogen?
Als ik de plannen van Wiebes goed interpreteer gaat hij voor de SM met alles aan.
Dan zouden ook alle digitale meters zonder uitlezing weer vervangen moeten worden, en dat gaat weer flink wat geld kosten voor de netbeheerders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
drielp schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:09:
Ik ben benieuwd wat het in 2020 gaat worden met de combinatie zonnepanelen en een ferraris meter. Wordt het een verplichting om een SM te nemen of is een gewone digitale voldoende? Of zou de ferraris ook nog mogen?
Als ik de plannen van Wiebes goed interpreteer gaat hij voor de SM met alles aan.
Dan zouden ook alle digitale meters zonder uitlezing weer vervangen moeten worden, en dat gaat weer flink wat geld kosten voor de netbeheerders.
Op diverse fora is het al tientallen keren gevraagd en vermeld, alleen aparte tel werken, slim word nooit verplicht.
Dus een gewone digitale volstaat.
Draaischijf word wel verboden, dus die gaat er zeker uit.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Wij hebben 3 schakelaars, 1 voor elke fase. Jij hebt waarschijnlijk maar 1 stop. Dus dat ding moet vervangen worden, door iets met 3 schakelaars/stoppen. Ik kan best begrijpen dat een monteur die iets moet doen met een deel van het net wat stroomloos is, niet zomaar even iets gaat doen op het deel van het net wat niet stroomloos is.

(een vriend van m'n broer heeft dat bij m'n broer gedaan, hartstikke illegaal natuurlijk en als het fout gaat kun je een behoorlijk probleem hebben :p)
Ik heb ook geen hoofd schakelaar hoor. Drie fase komt bijna overal binnen, de zekering houders zitten er al maar zijn wel leeg. Alleen even twee fasen verbinden met nieuwe meter, twee stoppen erin en klaar.
Meter vervangen doen ze gewoon onder spanning, het zegel is bij mij niet verbroken. Hij deed het te snel voor me maar lijkt soort busboard waar hij hem zo insteekt en klaar.
quote:
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Blijkbaar is dit niet algemeen bekend, verreweg de meeste huizen hebben inderdaad reeds een drie fasen-aansluiting, ook al wordt er maar één gebruikt. Ombouwen naar drie fasen is dan ook meestal heel gemakkelijk. Met voldoende kennis van zaken kun je daarvan al veel voorbereiden.
Aangezien dit sowieso het vervangen van de kWh-meter betekent, mag het duidelijk zijn dat dit in principe de slimme meter wordt, of als je dit aangeeft een domme digitale.

De kast met de hoofdzekering is net als de kWh-meter eigendom van de netbeheerder. Ingrijpender ombouw, d.w.z. vervangen van de smeltveiligheden naar een automaat, zal dan ook alleen op initiatief van het netbedrijf plaatsvinden. Een erkend installateur is bevoegd om de verzegeling te verbreken, dus niemand hoeft problemen te hebben met het spanningsloos maken.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15-07 12:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:38:
[...]

slim word nooit verplicht.
Dat is nogal een stellige aanname. Zou ik niet van uit gaan.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15-07 11:52
slim wordt waarschijnlijk niet verplicht, maar ik denk dat de energieleverancier ze op een of andere wijze toch gewoon kan uitlezen. Zo gaat het toch met bijna al die apparatuur. Digitale TV, Smartphone en ga maar door. Je merkt er niets van totdat er in een keer weer ergens data wordt gehackt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
i
quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:38:
[...]

Op diverse fora is het al tientallen keren gevraagd en vermeld, alleen aparte tel werken, slim word nooit verplicht.
Dus een gewone digitale volstaat.
Draaischijf word wel verboden, dus die gaat er zeker uit.
Dat van de SM weet ik, maar het gaat veranderen. Nu mag je nog kiezen, maar als ik de brief van Wiebes goed lees wil hij de SM gaan verplichten. Eerst zijn de PV bezitters aan de beurd, de rest van Nederland volgt. En dat is wel weer een verandering waar niet iedereen op zit te wachten.

Toen de eerste SM kwamen wilde een minister dit al doorvoeren en het weigeren zelfs strafbaar stellen. Gelukkig werd hier een stokje voor gestoken. Nu voorzie ik weer een poging, maar dat via een omweg. Het zou zomaar kunnen zijn dat het afschaffen van het salderen hiermee te maken heeft.

Op één of andere manier moet die SM er komen en ik vraag me nog steeds af wat voor mij de voordelen zijn.

Dat de ferraris op termijn weg moet, dat weet ik ook wel. Mag ik dan wel de laatste zijn waar de ferraris wordt afgevoerd?
quote:
sunnybird schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:11:
slim wordt waarschijnlijk niet verplicht, maar ik denk dat de energieleverancier ze op een of andere wijze toch gewoon kan uitlezen. Zo gaat het toch met bijna al die apparatuur. Digitale TV, Smartphone en ga maar door. Je merkt er niets van totdat er in een keer weer ergens data wordt gehackt.
Alleen de SM is op afstand uitleesbaar. Dat is ook gelijk het enige slimme aan dat ding. De gewone digitale heeft geen communicatie mogelijkheden.

Als de SM echt slim wordt en apparatuur in en uit kan schakelen dan mag die morgen nog komen. De e-boiler opwarmen bij levering naar het net lijkt me een heel goede optie.

drielp wijzigde deze reactie 29-06-2018 12:34 (23%)

• emmerx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 17:36
quote:
drielp schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:29:
i
[...]
Alleen de SM is op afstand uitleesbaar. Dat is ook gelijk het enige slimme aan dat ding. De gewone digitale heeft geen communicatie mogelijkheden.

Als de SM echt slim wordt en apparatuur in en uit kan schakelen dan mag die morgen nog komen. De e-boiler opwarmen bij levering naar het net lijkt me een heel goede optie.
Zolang de 'slimme' meter eigendom is van de netwerkbeheerder, zou ik willen dat hij vooral heel nauwkeurig kan meten. Niet meer dan dat.
En evt periodiek die gegevens naar de beheerder stuurt voor facturatie.

De intelligentie moet gaan zitten in de apparatuur die met de meter communiceert. Lokaal en in de cloud.
Dus graag een hoge frequentie van lokaal communiceren via (draadloze) P1 en voldoende details in de berichten.
Voorlopig nog voldoende aan (terug)geleverde energie en vermogen.

Maar op termijn wellicht ook misschien verwachte stroomprijzen voor komende periode;
hoewel ook daar beter een infrastructuur buiten de meter voor kan worden opgetuigd.

Veel apparatuur kan prima aangeven wat de te verwachten energievraag (of aanbod) is voor de komende periode (wasmachine, droger, warmtepomp/airco, EV, PV)

Als de electrische auto's en warmtepompen (toch de grootverbruikers bij consumenten) hun energiegedrag op vraag en aanbod kunnen afstemmen bespaart dat de netwerkbeheerder al veel kosten.

In trafohuisjes kan de netwerkbeheerder prima meten wat de kwaliteit van dat subnet is en aanpassingen doen.

Overigens hebben veel 'domme' digitale meters ook een manier om te communiceren.
Namelijk met IR LEDs, die cirkel aan de voorkant van de meter.
Je kunt daarvoor setjes krijgen zodat je de meterstanden lokaal kunt uitlezen en communiceren naar een server.
Met un/pw kun je sommige meters zelfs instellen/ updaten/ programmeren....

http://www.iskraemeco.com...-and-accessories/sonda-5/

emmerx wijzigde deze reactie 29-06-2018 21:09 (24%)

One day you'll die. All other days you won't.

quote:
sunnybird schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:11:
Hoe stel je je dat voor zonder communicatie-module? Want die zit er echt niet (stiekem) in.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
drielp schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:29:

Dat de ferraris op termijn weg moet, dat weet ik ook wel. Mag ik dan wel de laatste zijn waar de ferraris wordt afgevoerd?
Van mij mag je maar er zullen er meer zijn die dit willen.
quote:
Via de aanwezige P1 poort is dit al lang te realiseren, beetje knutselen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
quote:
klump4u schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:19:
[...]

Van mij mag je maar er zullen er meer zijn die dit willen.

[...]

Via de aanwezige P1 poort is dit al lang te realiseren, beetje knutselen en gaan met die banaan.
Dan moet je daar wel verstand van hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
drielp schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:15:
[...]

Dan moet je daar wel verstand van hebben.
Of in willen verdiepen, ik ben maar een gewone bakker maar heb hier inmiddels een raspberry lopen met domoticz een raspberry met Windows 10 IOT met hele mooie DAL software en een met Grafana en InfluxDB, daarnaast nog enkele ESP bordjes, het kost veel tijd maar het is wel leuk als het allemaal draait, er zullen ook wel kant en klare producten zijn en komen maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
quote:
klump4u schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:27:
[...]

Of in willen verdiepen, ik ben maar een gewone bakker maar heb hier inmiddels een raspberry lopen met domoticz een raspberry met Windows 10 IOT met hele mooie DAL software en een met Grafana en InfluxDB, daarnaast nog enkele ESP bordjes, het kost veel tijd maar het is wel leuk als het allemaal draait, er zullen ook wel kant en klare producten zijn en komen maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
Voorlopig hangt de ferraris nog in de meterkast. De noodzaak tot verdiepen is er nog niet. De tijd ontbreekt me eerlijk gezegt ook wel een beetje. Teveel andere hobbies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
klump4u schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:27:
[...]

En ik ben een programmeur en van die termen die jij noemt ken ik de Pie en W10 iot maar de rest? Geen idee. dus ja, je zult je er wel degelijk in moeten verdiepen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
12% accepteerde een aangeboden slimme meter in 2017 niet volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 02:29
:( Ik heb ook iets aan mijn fiets hangen nu :(

Ik woon nu dik 2 jaar in mijn vrijstaande woning. Voorheen woonde ik met mijn gezin in een appartement (90m2), met energieverbruik van kleine 4000kWh/jaar.

Na de verhuizing steeg mijn verbruik naar meer dan 8000kWh/jaar. Aangezien ik ook veel meer elektrische spullen heb (een dikke NAS die al meer dan 1000kWh/jaar doet, een vijver, 5 security cams, ...), heb ik altijd gedacht dat dit wel klopte., maar heb altijd een onderbuikgevoel gehad dat er wel iets aan de hand was.

Omdat dit gigantisch verbruik ook betaald moet worden heb ik 3 weken geleden een PV installatie op mijn dak laten leggen die op jaarbasis een kleine 8000kWh opwekt, bijna genoeg om mijn jaarverbruik te compenseren, met het idee dat ik op (lange) termijn niets meer voor mijn elektra rekening hoef te betalen.

Ik heb de slimme meter vriendelijk geweigerd en heb mijn oude Ferraris meter behouden. Ik noteerde altijd al maandelijks mijn meterstanden, en doe dit nu ook om mijn PV opbrengst te monitoren en mijn eigen verbruik terug te rekenen (dat moet uiteraard, want mijn meter geeft dat niet aan omdat die automatisch saldeert).

Ik ben er nu achter dat die meter van geen kanten klopt. Tijdens de 2 zonnige dagen gisteren en eergisteren heb ik in totaal 129kWh opgewekt, terwijl de meter 142kWh is teruggedraaid, terwijl ik uiteraard ook nog 48 uur verbruikt heb, wat hier al inzit.

Nu in de zomer is het dus leuk, maar in de winter ga ik weer nadeel hebben van deze meter. Mijn grove schatting is dat de meter 1,5 maal teveel rekent, zowel bij vooruit- als achteruit draaien. Ik schat dat ik in 27 maanden ongeveer ¤1300,- teveel betaald heb. Ik deze dik 2 jaar ben ik ook een keer van energiemaatschappij geswitcht, en weer terug.

Ik denk dus dat ik naar die 1300 euro kan fluiten, en het beste mijn ferrarismeter na de volgende zomer kan laten vervangen, zodat ik nog een beetje kan terugverdienen. Dit moet toch gebeuren voor 2020, dan maar het liefst na de zomer >:) .

Heeft er iemand ervaring met slechte meters en of energiemaatschappijen hiervoor willen compenseren?

SpeedingWilly wijzigde deze reactie 03-07-2018 08:48 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
4000 kWh is geen klein verbruik voor een appartement.
Zo te zien ben je gewoon een energieslurper, iemand die een NAS van 1000kWh plaatst kijkt niet op kWh meer of minder in algemeen.

Het je een hoofdschakelaar anders kan je makkelijk eens je stroom uitschakelen zelf een tussenmeter plaatsen liefst een digitale waarmee je je actuele vermogen kan uitlezen en kijken of het ongeveer klopt, zo ja niks aan de hand en betalen voor je stroom.

Maar als jij maandelijks je standen opschrijft dan kan je dat toch gewoon vergelijken met de periode toen je nog in je appartement woonde. Moet je wel nagaan wanneer welke apparaten ongeveer in gebruik zijn genomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@SpeedingWilly
Het is een beetje off topic hier, maar als de meter niet juist meet zijn er een aantal mogelijke wegen.

De eerste is direct melden en de netbeheerder het probleem laten oplossen. Ze zullen misschien voorstellen dat je een ijking laat doen. Dat betekent dat de kosten hiervoor voor jou zijn als er geen afwijking wordt gevonden. De meter wordt vervangen bij een ijking en de kosten zijn soms extreem hoog (¤ 560 en meer). Sommige netbeheerders bieden alternatieven voor ijking aan, bijvoorbeeld een "onderzoek" door de netbeheerder zelf.

De tweede is eerst gaan meten met een MID goedgekeurde meter. Dat is een meter met Europese goedkeuring voor gebruik bij het opmaken van een rekening. Een aantal pv eigenaren heeft electriciteitmeters voor eigen gebruik hangen (meestal geen MID). Je kunt er soms ook metingen electronisch uitlezen.

Je mag kiezen voor een digitale meter zonder communicatie, door sommigen wel een "domme" of traditionele meter genoemd (slechte namen). Ik zou kiezen voor een digitale meter die werkt met de shuntmeetmethode.

En je kunt echt wel wat doen aan je hoge verbruik. Daar zijn diverse energiebesparings topics voor op Tweakers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
quote:
leonbong schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:26:
4000 kWh is geen klein verbruik voor een appartement.
Zo te zien ben je gewoon een energieslurper, iemand die een NAS van 1000kWh plaatst kijkt niet op kWh meer of minder in algemeen.

[...]

Maar als jij maandelijks je standen opschrijft dan kan je dat toch gewoon vergelijken met de periode toen je nog in je appartement woonde. Moet je wel nagaan wanneer welke apparaten ongeveer in gebruik zijn genomen.
Ik verbruik meer dan gemiddeld, maar zoals ik aangaf is er wel iets aan de hand. Aangezien ik nu teruglever staat het voor 100% vast dat de meter niet deugt. Als je 65kWh opwekt en gedurende die tijd draait de meter 82kWh terug, dan is er echt iets aan de hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Dan moet je om ijking vragen indien het afwijkingen worden vastgesteld komt er een correctie, dit is in eerste instantie wel voor jouw rekening

Let op de ijking is alleen van toepassing voor gebruik je kan geen rechten ontlenen voor teruglevering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
quote:
mrmrmr schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:49:
@SpeedingWilly
En je kunt echt wel wat doen aan je hoge verbruik. Daar zijn diverse energiebesparings topics voor op Tweakers.
Mijn verbruik valt echt wel mee. Alle verlichting is led, en we gaan bewust met energie om. Er zijn een aantal verbruikers die 24/7 aanstaan, zoals security cams en een NAS, die doen bij elkaar zo'n 200W continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeedingWilly
quote:
leonbong schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:58:
Dan moet je om ijking vragen indien het afwijkingen worden vastgesteld komt er een correctie, dit is in eerste instantie wel voor jouw rekening

Let op de ijking is alleen van toepassing voor gebruik je kan geen rechten ontlenen voor teruglevering.
Gezien de kosten en dat het maar de vraag is dat ik iets terugkrijg over de vorige 27 maanden lijkt het me slim om iig de komende zomer lekker die meter terug te laten draaien >:) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leonbong
Maar als hij met gebruik ook harder gaat schiet je er niks mee op.
Pagina: 1 ... 32 33 34 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True