Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slimme energiemeter, weigeren??

Pagina: 1 ... 32 ... 40 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:37

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Ik zie het verband niet met dit topic :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Speedy-Andre
Angst voor dat de russen met je bigdata aan de haal gaan...(en daardoor de slimme meter geweigerd word)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 04-06-2018 15:55 (4%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:18
quote:
EddoH schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:53:
[...]
Weigeren van de slimme meter kan altijd, ook als je ferraris is afgekeurd. In geval van afkeur wordt een digitale domme meter opgehangen. Die is niet weigerbaar.
[alu hoedje] Maar hoe zie je het verschil tussen een slimme meter en een 'domme' digitale meter? [/alu hoedje]

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
ResuCigam schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:07:
[...]

[alu hoedje] Maar hoe zie je het verschil tussen een slimme meter en een 'domme' digitale meter? [/alu hoedje]
Er zit geen P1 poort op en geen zendmodule en niet gekoppeld aan de gasmeter. _/-\o_

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:57
Die 75 euro die hier constant aangehaald wordt, dat is toch gewoon het arbeidsloon van de monteur inclusief voorrijkosten? Natuurlijk is dat geen geld wat voor de meter moet worden betaald, die is immers eigendom van de netbeheerder en mag de klant niets kosten. Maar als je die meter telkens weigert als er een monteur in de buurt bezig is lijkt het me logisch dat ze dan uiteindelijk best geld mogen vragen als ze speciaal voor de weigeraar weer helemaal die kant op moeten rijden om een meter te vervangen.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
ResuCigam schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:07:
[...]

Slimme: P1-poort
Niet-slimme: Infrarood-poort ( Wikipedia: IEC 62056 )
Of zijn er slimme met een infrarood-poort?

Raven wijzigde deze reactie 04-06-2018 17:44 (5%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:37
Veel (oudere) slimme meters hebben naast een modem (GPRS of PLC) en de P1-poort (RJ-11) ook nog zo'n IR-poort,
waarmee je de meter(standen) kunt uitlezen en instellingen van de meter kunt aanpassen (met password).

emmerx wijzigde deze reactie 05-06-2018 07:43 (32%)

One day you'll die. All other days you won't.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:12

Cyphax

Moderator NOS
De brief die Wiebes aan de 2e kamer heeft gestuurd waarin hij wat schrijft over een nieuwe subsidieregeling staat ook dat de slimme meter verplicht wordt:
quote:
Voor het omvormen van de salderingsregeling is het noodzakelijk dat in ieder
geval alle kleinverbruikers die hernieuwbare elektriciteit opwekken, beschikken
over een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het
elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten. Daarom ga ik nader
uit werken hoe een dergelijke meter voor deze kleinverbruikers voorgeschreven
kan worden.
Het lijkt me niet meer echt nuttig om 'm te weigeren?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Cyphax schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:33:
De brief die Wiebes aan de 2e kamer heeft gestuurd waarin hij wat schrijft over een nieuwe subsidieregeling staat ook dat de slimme meter verplicht wordt:

[...]

Het lijkt me niet meer echt nuttig om 'm te weigeren?
Kan ook een gewone digitale zijn, hoeft niet perse een slimme meter te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
quote:
klump4u schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:38:
[...]

Kan ook een gewone digitale zijn, hoeft niet perse een slimme meter te zijn.
Ja, in elk geval eentje die het verbruik en de opwekking los bijhouden, daar gaat het uiteindelijk om. :)

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18:07

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Mmm. Hoe moet dat dan bij het gebruik van een PV-verdeler op zolder? In mijn meterkast kan ik never nooit niet apart het verbruik en opwek meten. Het is altijd de het verschil van beiden wat mijn ferraris meter registreert...

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

quote:
Cyphax schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:11:
[...]

Ja, in elk geval eentje die het verbruik en de opwekking los bijhouden, daar gaat het uiteindelijk om. :)
Om wat preciezer te zijn is het verbruik uit het net en terug leveren naar het net, dat is niet hetzelfde. Van de werkelijke opbrengst van de zonnepanelen vertelt het niets, evenmin over wat je zelf verbruikt. Je meet alleen de saldi van ontvangen en leveren. Wil je de opbrengst weten, dan moet je een eigen meter op de PV-installatie hebben.

Verder, wordt er echt bedoeld dat de slimme meter in die brief van Wiebes toch verplicht wordt? Ik kan het me moeilijk voorstellen na al die discussie die hierover is geweest. Is het niet zo dat enkel afzonderlijk meten wordt verplicht? Dus alleen maar einde ferrarismeter.

• Meeterea
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11-12 20:42
Het gaat erom wat je terug levert aan het net, het salderen blijft als ik het goed lees gewoon bestaan.

Dus wat er uiteindelijk gaat gebeuren is dat de geleverde energie vanuit het net wordt afgetrokken van de terug geleverde energie aan het net, dat kan normaal via een slimme meter in de meterkast.
Wat jezelf verbruikt maakt helemaal niet uit.

Alles wat je teveel terugstort in het net na saldering, waar je dus nu waarschijnlijk een vergoeding van zo ongeveer 7 cent voor krijgt, die komt te vervallen. Hier moet je dan dus gebruik gaan maken van de nieuwe subsidieregeling.

Verbruik je dus exact of meer dan je zonnepanelen opbrengen verandert er eigenlijk niets. Pas als je overhoud en aan het net het teveel geprodcuceerde terug levert dan wijzigt het dus.
quote:
Meeterea schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:35:
Het gaat erom wat je terug levert aan het net, het salderen blijft als ik het goed lees gewoon bestaan.

Dus wat er uiteindelijk gaat gebeuren is dat de geleverde energie vanuit het net wordt afgetrokken van de terug geleverde energie aan het net, dat kan normaal via een slimme meter in de meterkast.
Klopt helemaal. Maar wat ik bedoelde is dat iemand wellicht de echte bruto-opbrengst van de PV wil weten, dat vind ik heel aannemelijk. En die krijg je alleen als je op eigen initiatief een extra kWh-meter plaatst. Anders weet je weinig of niets van die verhoudingen. Een winkelier is toch ook niet alleen maar geïnteresseerd naar het boekhoudkundige saldo op einde van het jaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:

Alles wat je teveel terugstort in het net na saldering, waar je dus nu waarschijnlijk een vergoeding van zo ongeveer 7 cent voor krijgt, die komt te vervallen. Hier moet je dan dus gebruik gaan maken van de nieuwe subsidieregeling.

Verbruik je dus exact of meer dan je zonnepanelen opbrengen verandert er eigenlijk niets. Pas als je overhoud en aan het net het teveel geprodcuceerde terug levert dan wijzigt het dus.
Wat jij hier beschrijft is de huidige regeling, salderen is niets anders dan 1 op 1 de opgewekte energie wegstrepen tegen de verbruikte energie.
In de nieuwe regeling vervalt het salderen, alles wat de meter niet registreerd wordt direct verbruikt en alles wat je teruglevert aan het net krijg je een bepaalde vergoeding voor die lager is als wat je betaald voor een kWh die je afneemt.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:43

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
klump4u schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Wat jij hier beschrijft is de huidige regeling, salderen is niets anders dan 1 op 1 de opgewekte energie wegstrepen tegen de verbruikte energie.
In de nieuwe regeling vervalt het salderen, alles wat de meter niet registreerd wordt direct verbruikt en alles wat je teruglevert aan het net krijg je een bepaalde vergoeding voor die lager is als wat je betaald voor een kWh die je afneemt.
Mmm, dan wordt het toch interessant om mijn meterkast wat te herzien. De grootste stroomverbruikers zitten niet op dezelfde groep als de zonnepanelen. Ze zullen geen onderscheid kunnen maken tussen wat op een andere groep en wat op een ander tijdstip is opgewekt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, alles wat je voor de meter verbruikt, op welke groep dat dat ook is, wordt niet door de meter geregistreerd. Dus als je je zonnepanelen op één groep hebt en je wasmachine op een ander (die mogen ook niet op een groep) en de wasmachine draait als de zon schijnt dan heb je gewoon een lager verbruik.

Wat Wiebes blijkbaar wil meten is hoeveel stroom terug het net in gaat. Daar is wat voor te zeggen maar dat maakt de weg vrij om salderen af te schaffen of om aparte tarieven te maken voor alles wat teruggeleverd wordt.
Want in dat geval zul je terugleveren als de zon flink schijnt, terwijl dat nu gesaldeerd wordt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
quote:
Techneut schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:30:
[...]
Is het niet zo dat enkel afzonderlijk meten wordt verplicht? Dus alleen maar einde ferrarismeter.
Jajajaja, dat bedoelde ik toch ook :P
quote:
een elektriciteitsmeter die de afname van, en het invoeden op het
elektriciteit aan het elektriciteitsnet afzonderlijk kan meten
Zo staat het in de brief. Voor mensen met zonnepanelen is het relevante gedeelte dat bijhouden van wat je teruglevert en wat je afneemt, wat een ferrarismeter niet kan. :)
quote:
Maasluip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:06:
Wat Wiebes blijkbaar wil meten is hoeveel stroom terug het net in gaat. Daar is wat voor te zeggen maar dat maakt de weg vrij om salderen af te schaffen of om aparte tarieven te maken voor alles wat teruggeleverd wordt.
Want in dat geval zul je terugleveren als de zon flink schijnt, terwijl dat nu gesaldeerd wordt.
Wiebes schaft hiermee ook die salderingsregeling af, vanwege te duur. Hoe de regeling die dat vervangt eruit komt te zien is dan nog even de vraag. Maar het kan eigenlijk alleen maar minder op gaan leveren. Zonnepanelen worden denk ik gewoon een stuk minder interessant, opslag wordt interessanter, net als overdag je was en de afwas wassen enzo, als de zon schijnt.

Cyphax wijzigde deze reactie 16-06-2018 19:24 (40%)

• Supertip
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
En vergeet niet dat aanmelden bij energie leveren. nl nu nog niet verplicht is in Nederland als je zonnepanelen hebt.
Maar naar alle waarschijnlijkheid wel verplicht gaat worden.
In onze buurlanden is het zelfs een strafbaar feit als je jezelf niet aanmeld als je aan het net levert.

En als die verplichting hier gaat komen, is een andere meter (slimme) ook niet meer te weigeren.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• ThaHandy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:26

ThaHandy

Discovery Channel

Wij als consument kunnen een slimme meter weigeren. zojuist ook gedaan :)

Hoe zit het met grootverbruikers. Meetbedrijf geeft aan dat dit verplicht is voor bedrijven enzo. Is dit waar? Dat we moeten ophoesten voor die extra log meters zitten we niet op te wachten.

• weidevogel
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 19:00
quote:
Supertip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:39:
En vergeet niet dat aanmelden bij energie leveren. nl nu nog niet verplicht is in Nederland als je zonnepanelen hebt.
In onze buurlanden is het zelfs een strafbaar feit als je jezelf niet aanmeld als je aan het net levert.

En als die verplichting hier gaat komen, is een andere meter (slimme) ook niet meer te weigeren.
Melden bij de netbeheerder dat er wordt teruggeleverd is wel verplicht..

De verplichte registratie wordt waarschijnlijk medio 2019 van kracht.. ( EU-wetgeving )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
weidevogel schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:23:
[...]

Melden bij de netbeheerder dat er wordt teruggeleverd is wel verplicht..

De verplichte registratie wordt waarschijnlijk medio 2019 van kracht.. ( EU-wetgeving )
Lees nu je eigen bericht even, en denk er even over na.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
quote:

Het is natuurlijk veel ingewikkelder. Je hebt 3 partijen die betrokken zijn:
- elektriciteitsleverancier
- netbeheerder
- overheid (belasting op de andere 2 bedragen)

Het vreemde van de huidige regeling is dat de netbeheerder gratis zijn diensten als accu aan moet bieden. Alhoewel dat financieel prettig is, is het ook wel een beetje raar. Als ik 's morgens een veerpont neem en 's avonds ga ik weer terug dan heeft de veerpont 2 keer een dienst geleverd. Iedereen snap dat ik dan niet hoef aan te komen met een vraag of we die 2 diensten niet kunnen salderen, immers ik ben nog steeds op de plek waar ik 's morgens begon.
Voor stroom is dat nu dus wel zo: overdag breng je je stroom van je huis naar het net en 's avonds haal je je stroom weer uit het net je huis in. Dat kan met de salderingsregeling gratis (tot maximaal je eigen verbruik op jaarbasis)

Hier wordt dus een correctie op gedaan, de netbeheerder heeft nl. wel kosten en het principe "de gebruiker betaalt" is wel zo eerlijk. Nu draaien de niet-zonnepaneelbezitters op voor de extra netbeheer-kosten.

De elektriciteitsleverancier is een heel ander verhaal. Het is nu al zo dat je (bij een teruglevering die groter is dan je verbruik) je stroom voor minder kunt verkopen dan waar je het zelf voor inkoopt. Ook niet vreemd. De meeste bedrijven werken zo dat ze dingen goedkoper inkopen dan dat ze ze weer verkopen.
Hier zal vermoed ik een markt blijven bestaan. De ene leverancier wil je stroom misschien wel voor een ander tarief van je inkopen dan de andere. Wie weet, wordt het wel asymmetrisch: dat je aparte leveranciers voor leveren en terugleveren kunt hebben?

Wat er voor de overheid nu heel raar is dat je bij terugleveren negatieve belasting betaalt. Dat kan ook niet. Belasting betaal je aan de overheid en als je geld ontvangt van de overheid dan is dat subsidie. Die naamgeving verandert dus ook.

Verder is de brief van Wiebes een status-update, nog geen besluit of concreet voorstel. We zullen dus af moeten wachten tot er een besluit is voordat we echt weten waar we aan toe zijn.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@ocaj

Je post alleen over energiezaken, ik denk dat je in die sector werkt en dat je verhaal gekleurd is.

Het is niet raar dat je kunt salderen. Dat is een goede methode om zonnepanelen te stimuleren. Wat niet goed is, is de voortdurende dreiging vanuit de overheid om daarmee te stoppen. Dat werkt verduurzaming tegen en is zeer onwenseliijk. We lopen al meer dan 10 jaar ver achter op onze buurlanden en dat is een rijk land als het onze onwaardig.

De kosten van salderen zijn relatief aan de resultaten bijzonder laag. De kosten van subsidies aan bijvoorbeeld windmolenparken zijn enorm veel groter en niet feitelijk nodig voor rendabele installaties. Daar zitten de echte "kosten" van het huidige systeem. We krijgen daarvan de rekening nog gepresenteerd de komende jaren. Salderingskosten vallen daarbij in het niet.

Energieleveranciers (netbeheerders met name) kunnen en moeten teruggeleverde energie herdistribueren. Daarvoor zijn investeringen nodig die ze gewoon moeten doen, dat is hun taak. Alle stroomafnemers betalen voor infra. Helaas is de praktijk dat netbeheerders eerder bezig zijn voor zichzelf te zorgen dan voor de toekomst van het net. Er wordt bijvoorbeeld nauwelijks op een goede manier geinvesteerd in buffers. Er is onenigheid over wie wat mag doen. Andere landen liggen ver voor op Nederland op dat punt, bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk.

Het principe de vervuiler betaald wordt niet aangehouden in ons land, degenen die het meest vervuilen krijgen niet de rekening gepresenteerd. Daar gaat het ook ernstig mis. Wij, de consumenten, betalen de rekening voor onnodige windmolenparksubsidies die miljarden kosten.

Er wordt teveel gefocust op een big fix en te weinig op de sommatie van vele maatregelen. We moeten verbrandingsenergie (inclusief bio) reduceren naar vrijwel nul en toe naar vormen van energie zonder CO2 uitstoot en andere milieuvervuiling. Subsidie kan het best daar worden ingezet waar het nodig is. Denk aan opslagsystemen van duurzame energie. Bedrijven moeten gewoon hun deel van de rekening gaan betalen. Wel vervuilen en niet betalen moet niet meer kunnen. Zo ontvangen ze geen enkele prikkel om minder vervuilende energie te gaan gebruiken. Er liggen nog duizenden daken van bedrijven braak waar net zo goed zonnepanelen hadden kunnen liggen. Nogmaals: netbeheerders moeten daar zorg dragen voor infra en distributie.

Full disclosure: Ik wek 3200 kWh per jaar op met zonnepanelen en ben huishoudelijk consument. Ik ben geen werknemer of investeerder in de energiesector.

On topic: slimme meters zijn een desinvestering die miljarden kost en nog een keer net zoveel gaat kosten vanwege veel kortere vervangcycli. Slimme meters zijn niet de oplossing voor duurzame energie. Dat is aangetoond in eerdere onderzoeken en in praktijkervaringen in onder andere Duitsland.

mrmrmr wijzigde deze reactie 17-06-2018 10:45 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Ik zeg de slimme meter is gewoon gekomen om verschillende belasting tarieven in het stelsel aan te brengen.
Om zo de de staatskas tot een maximum te vullen.
Zoals jaren geleden aangedrongen werd om vooral s'avonds stroom te gebruiken, gaat nu met zonnepanelen alles de andere kant op.
En zolang we de energie zelf niet op kunnen slaan tegen een aanvaardbare prijs zoals de tesla powerwall, kunnen we niet ontsnappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
quote:
Supertip schreef op zondag 17 juni 2018 @ 06:24:
Ik zeg de slimme meter is gewoon gekomen om verschillende belasting tarieven in het stelsel aan te brengen.
Om zo de de staatskas tot een maximum te vullen.
Inderdaad. Voor de energieleverancier is het nog mooier: de ouderwetse dag/nachtstroom gaat er nu uit, maar wordt uiteindelijk geherintroduceerd als een realtime energieprijs. En ik ben bang dat dat niet op basis van kostprijs+opslag zal zijn, maar een heel circus van "alles-in-een"-pakketten en niet-neutrale prijzen (stroom voor je ipad zal meer kosten dan stroom voor je lamp?).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:16
quote:
ocaj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:27:
[...]
Als ik 's morgens een veerpont neem en 's avonds ga ik weer terug dan heeft de veerpont 2 keer een dienst geleverd. Iedereen snap dat ik dan niet hoef aan te komen met een vraag of we die 2 diensten niet kunnen salderen, immers ik ben nog steeds op de plek waar ik 's morgens begon.
Voor stroom is dat nu dus wel zo: overdag breng je je stroom van je huis naar het net en 's avonds haal je je stroom weer uit het net je huis in.
Die vergelijking is niet juist. De veerpont verbruikt voor zowel de weg heen als de weg terug benzine en geen van de passagiers neemt een jerrycan benzine mee om te doneren. je neemt dan feitelijk gewoon tweemaal dezelfde dienst af en salderen is net zo ridicuul als dat je bij de bakker je tweede brood wilt salderen.

Bij het salderen van energie wek ik een product op, namelijk stroom. Dat product wordt door de leverancier ontvangen en kan gewoon direct a la minute aan mijn buurman worden geleverd. Die buurman betaalt de leverancier gewoon voor die stroom (en terecht). Maar de leverancier krijgt van mij dus iets geleverd, dat hij kan door verkopen. Zo bekeken is het wel normaal dat die leverancier mij daarvoor een vergoeding geeft.

Daarmee wil ik niet zeggen dat salderen de normaalste zaak van de wereld is. net als voor andere handelaren zou het normaal zijn als de inkoopsprijs lager is dan de verkoopprijs. Dus het zou ook normaal zijn als voor de stroom die wordt terug geleverd aan lagere prijs wordt gegeven dan wat wordt afgenomen. Ook als het een op een ander moment gebeurt als het andere.

Ik ga er van uit dat salderen gaat verdwijnen maar ben het ermee eens dat het mooi zou zijn als de overheid daar duidelijkheid over zou geven. Dat kan ook voor te zeggen dat salderen blijft bestaan tot 2020, 2022, 2024, etc. Dat zou ook kunnen door te stellen dat terugleveren bij wet altijd zal worden beloond met een prijs die minimaal 80% of 90% bedraagt van de verkoopprijs. Tismaareenidee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Nu online
quote:
ocaj schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:27:
[...]

Het is natuurlijk veel ingewikkelder. Je hebt 3 partijen die betrokken zijn:
- elektriciteitsleverancier
- netbeheerder
- overheid (belasting op de andere 2 bedragen)

Het vreemde van de huidige regeling is dat de netbeheerder gratis zijn diensten als accu aan moet bieden. Alhoewel dat financieel prettig is, is het ook wel een beetje raar. Als ik 's morgens een veerpont neem en 's avonds ga ik weer terug dan heeft de veerpont 2 keer een dienst geleverd. Iedereen snap dat ik dan niet hoef aan te komen met een vraag of we die 2 diensten niet kunnen salderen, immers ik ben nog steeds op de plek waar ik 's morgens begon.
Voor stroom is dat nu dus wel zo: overdag breng je je stroom van je huis naar het net en 's avonds haal je je stroom weer uit het net je huis in. Dat kan met de salderingsregeling gratis (tot maximaal je eigen verbruik op jaarbasis)

Hier wordt dus een correctie op gedaan, de netbeheerder heeft nl. wel kosten en het principe "de gebruiker betaalt" is wel zo eerlijk. Nu draaien de niet-zonnepaneelbezitters op voor de extra netbeheer-kosten.

De elektriciteitsleverancier is een heel ander verhaal. Het is nu al zo dat je (bij een teruglevering die groter is dan je verbruik) je stroom voor minder kunt verkopen dan waar je het zelf voor inkoopt. Ook niet vreemd. De meeste bedrijven werken zo dat ze dingen goedkoper inkopen dan dat ze ze weer verkopen.
Hier zal vermoed ik een markt blijven bestaan. De ene leverancier wil je stroom misschien wel voor een ander tarief van je inkopen dan de andere. Wie weet, wordt het wel asymmetrisch: dat je aparte leveranciers voor leveren en terugleveren kunt hebben?

Wat er voor de overheid nu heel raar is dat je bij terugleveren negatieve belasting betaalt. Dat kan ook niet. Belasting betaal je aan de overheid en als je geld ontvangt van de overheid dan is dat subsidie. Die naamgeving verandert dus ook.

Verder is de brief van Wiebes een status-update, nog geen besluit of concreet voorstel. We zullen dus af moeten wachten tot er een besluit is voordat we echt weten waar we aan toe zijn.
De vervuiler betaald zou zeker moeten opgaan voor de grootverbruikers....

Voor het overige het probleem wat jij beschrijft wordt door de energiebelasting veroorzaakt. In principe iets dat is begonnen als rondpompen van geld, we belasten de energie en geven een vrijstelling voor een minimaal verbruik, budgetneutraal invoeren heet dat. Nu staat het budget neutraal onder druk en moet er weer een ingewikkelde regeling komen. Het heeft helemaal niks te maken met millieu oid, het gaat gewoon om belastingopbrengsten.

Mijn voorstel is nog steeds hef de energiebelasting op. Waarom zou een kleinverbruiker meer moeten betalen dan een grootverbruiker.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:51

Wootism

aaibaar

quote:
ThaHandy schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:56:
Dus als ik het goed begrijp heb je dat ding geweigerd omdat je dat recht nu eenmaal hebt? Soort machtsvertoon als consument zijnde?

Ik begin in dit topic een steeds sterker beeld te krijgen dat mensen door het weigeren toch even willen laten zien dat ZIJ bepalen wat er gaat gebeuren en niet de netbeheerder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:38
quote:
Mickey77 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:06:
[...]

Die vergelijking is niet juist. De veerpont verbruikt voor zowel de weg heen als de weg terug benzine en geen van de passagiers neemt een jerrycan benzine mee om te doneren.
Hiermee geef je je ongelijk aan. Als jij energie aan het net terug levert en je meter terugdraait en in de nacht energie geleverd wilt krijgen dan heeft de netbeheerder hier 2 keer kosten aan (je benzine) om die energie ergens anders te krijgen (inclusief transport verlies)
quote:
Bij het salderen van energie wek ik een product op, namelijk stroom. Dat product wordt door de leverancier ontvangen en kan gewoon direct a la minute aan mijn buurman worden geleverd. Die buurman betaalt de leverancier gewoon voor die stroom (en terecht). Maar de leverancier krijgt van mij dus iets geleverd, dat hij kan door verkopen. Zo bekeken is het wel normaal dat die leverancier mij daarvoor een vergoeding geeft.
Het kan zo zijn dat jij een hoger tarief hebt dan je buurman. Dan heeft de energie leverancier dus zelfs verlies op de energie die je terug levert.

Is daarom in mijn ogen nu een vorm van subsidie dat je mag salderen aangezien het financieel nooit uit kan. Bedrijven e.d. kopen hun energie vele malen goedkoper in dan dat jij het aan het net terug levert. Dat is de reden waarom bedrijven zelf geen zonnepanelen plaatsen maar alleen deze ruimte beschikbaar stellen aan bewoners in de buurt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
Wootism schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:24:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je dat ding geweigerd omdat je dat recht nu eenmaal hebt? Soort machtsvertoon als consument zijnde?

Ik begin in dit topic een steeds sterker beeld te krijgen dat mensen door het weigeren toch even willen laten zien dat ZIJ bepalen wat er gaat gebeuren en niet de netbeheerder.
Waarom zou dat interessant zijn?
Een draaischijf meter is gewoon geen discussie over meterstanden en berekenen van leveren en terugleveren als je zonnepanelen hebt. Heb je hem na 2020 nog is het nog gunstiger vermoed ik.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:37:
[...]

Waarom zou dat interessant zijn?
Een draaischijf meter is gewoon geen discussie over meterstanden en berekenen van leveren en terugleveren als je zonnepanelen hebt. Heb je hem na 2020 nog is het nog gunstiger vermoed ik.
Alleen staat nu in die brief van Wiebes dat hij de wijze van bemetering ook wil aanpassen voor mensen met zonnepanelen, alleen de Nederlandse overheid kennende zal dit ook wel weer een aanpassing worden met de nodige mits en maren.
Lijkt mij toch heel simpel allemaal, wil je een terugleververgoeding dan zul je een digitale meter moeten hebben, heb je die niet of wil je die niet dan ook niks terug krijgen en mocht je denken mijn stand op de ferraris is toch lager dan gewoon afrekenen op het gemiddeld Nederlands verbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Idd je moet je pv installatie binnenkort verplicht aanmelden, daarmee verplicht je jezelf tot een slimme meter.
En de sanctie vanuit de overheid cq netwerkbeheerder zou ook wel eens afsluiting van het net kunnen zijn.

Dus nog tot 2020 spartelen met de draaischijf meter, maar daarna is het ook klaar m.i. .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:22
Op het moment dat saldering wordt afgeschaft en je stroom opwekt die via je meter wordt gesaldeerd ben je strafbaar. Je betaald dan namelijk (deels) geen energiebelasting over de binnenkomende stroom van het net.

Dit is belastingontduiking waar hoge boetes op staan en waarvoor je zelfs de gevangenis in kan gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16:53

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Supertip schreef op zondag 17 juni 2018 @ 09:35:
Idd je moet je pv installatie binnenkort verplicht aanmelden, daarmee verplicht je jezelf tot een slimme meter.
.
Dat aanmelden is nu al verplicht :)
https://www.zelfenergiepr...k/aanmelden-zonnepanelen/
dat niet iedereen dat doet is een ander verhaal B-)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

quote:
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:29:
[...]

Ff wat olie op het vuur...

Die “verplichting” kan ik nergens in de wet vinden. Dat de netbeheerder dat wil is begrijpelijk, maar van verplichting is geen sprake. Mijn toenmalige energieleverancier, EnergieDirect, beaamde mijn stelling na een discussie hierover.
Daarbij, die aanmelding zelf is een wassen neus. Iedereen kan elk willekeurig adres in Nederland opgeven als terugleveren adres. Laat de netbeheerder eerst zijn eigen zaakjes maar eens goed regelen.

Zo, en dat voor de zondagmorgen... :)

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:29:
[...]

Zullen we het maar vrijwillig verplicht noemen zonder sanctie beleid.

En maakt een deel van de tweakers gelukkig.

Supertip wijzigde deze reactie 17-06-2018 10:51 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Nee.
Voor de zoveelste keer, je verplicht je alleen tot een meter met afzonderlijke telwerken voor leveren en ontvangen. Maar dat kan en mag nog steeds een domme meter zijn en daar komt naar verluidt voorlopig geen verandering in. Het enige wat dan binnenkort vervalt is de tariefomschakeling voor dag- en nachtstroom. Dit als gevolg van het verdwijnen van de zo langzamerhand verouderde toonfrequente afstandbesturing. Die tarieven blijven alleen bestaan voor klanten met een slimme meter. Misschien zelfs met een grotere verscheidenheid aan aan perioden van hoog en laag dan alleen dag en nacht. Maar wie principieel de slimme meter blijft weigeren moet het niet erg vinden om dat piepkleine veertje te laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Bedoel je niet een digitale meter :? , deze kan maar hoeft niet slim te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
Supertip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:39:

Pffffffff was slimme vergeten tussen haakjes te zetten.
Het vorige bericht (zie quote) was het wel gedaan.
Sorry als ik je erugghh geïrriteerd hebt. @Techneut

Maar waar het om ging is dat je dat nieuwe ding niet buiten de deur kunt houden zonder gevolgen.
Of het nu een slimme of domme is.

Supertip wijzigde deze reactie 17-06-2018 11:40 (55%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Aegle schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:46:
[...]

Iedereen kan elk willekeurig adres in Nederland opgeven als terugleveren adres.
En dat noemen ze fraude jokken geloof ik :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:15:
[...]

En dat noemen ze fraude geloof ik :X
Zo kan je wel iemand plagen, die op een verjaardag roept van dat ding wil ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08:16
quote:
jongetje schreef op zondag 17 juni 2018 @ 08:35:
[...]
Hiermee geef je je ongelijk aan. Als jij energie aan het net terug levert en je meter terugdraait en in de nacht energie geleverd wilt krijgen dan heeft de netbeheerder hier 2 keer kosten aan (je benzine) om die energie ergens anders te krijgen (inclusief transport verlies)
Ik wil hier geen discussie van maken, want je hebt gelijk als je kijkt naar de netwerkbeheer. Maar hoeveel procent van jouw kosten gaan naar de netwerkbeheerder? Afhankelijk van hoeveel je verbruikt gaat het overgrote deel naar de energieleverancier. Mijn verhaal is daarom niet minder waar, ik bekijk het vanuit de leverancier en jij vanuit de beheerder.
quote:
Het kan zo zijn dat jij een hoger tarief hebt dan je buurman. Dan heeft de energie leverancier dus zelfs verlies op de energie die je terug levert.
Ik denk dat de buurman net zoveel beheerskosten heeft, de differentiatie zal waarschijnlijk vooral zitten in het deel van de leverancier. Maar we zijn het erover eens dat salderen een vorm van subsidie is en op de lange termijn niet houdbaar. Terugleveren zou gewoon tegen een lagere prijs moeten gebeuren. Dat loijkt m,e een kwestie van tijd. Dus geniet er maar van zolang als het kan!

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Aegle schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:46:
[...]

Ff wat olie op het vuur...

Die “verplichting” kan ik nergens in de wet vinden. Dat de netbeheerder dat wil is begrijpelijk, maar van verplichting is geen sprake. Mijn toenmalige energieleverancier, EnergieDirect, beaamde mijn stelling na een discussie hierover.
Daarbij, die aanmelding zelf is een wassen neus. Iedereen kan elk willekeurig adres in Nederland opgeven als terugleveren adres. Laat de netbeheerder eerst zijn eigen zaakjes maar eens goed regelen.
Ja, maar wat kan iemand denken hiermee te bereiken? Ik kan zou dat met de beste wil ter wereld niet kunnen bedenken. Bovendien zou dat toch binnen de kortste tijd worden ontdekt en worden rechtgezet, al dan niet gepaard aan een vervolging wegens fraude. En wat moeten er dan bij de netbeheerders voor zaakjes zijn die beter geregeld zouden moeten worden? Heb je bepaalde klachten die maar niet worden opgelost?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
Techneut schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:54:
[...]
Ja, maar wat kan iemand denken hiermee te bereiken? Ik kan zou dat met de beste wil ter wereld niet kunnen bedenken. Bovendien zou dat toch binnen de kortste tijd worden ontdekt en worden rechtgezet, al dan niet gepaard aan een vervolging wegens fraude. En wat moeten er dan bij de netbeheerders voor zaakjes zijn die beter geregeld zouden moeten worden? Heb je bepaalde klachten die maar niet worden opgelost?
Och het aanmelden heeft ook zijn voordelen.
Je netwerk beheerder chekt enkele dingen voor je, die krijgen tenslotte jou aanmelding.

Ze controleren of je meter geschikt is om terug te leveren, in mijn geval kon hij alleen maar kwh optellen.
Je vult het totaal aantal wp van je installatie in.
Dan checken of de hoofzekering zwaar genoeg is, en of je eventueel naar 3 fasen moet.
Dan vul je de geplande installatie in, en zorgen hun, bij ons enexis, dat de meter voor die datum is vervangen.

Ik vond al met al alles plezierig en goed verzorgd, zeker omdat de monteur al binnen 2 weken kwam, en meteen de gasmeter verving voor een op afstand afleesbare.

Nu log ik in op mijn greenchoice, en kan mijn teruglevering en verbruik zien, van gas en Electra.
De instelling gekozen voor elk kwartier loggen, (uitlezenl

Wat zij cruijf ook alweer over nadelen :Y

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Supertip schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:42:
[...]

Och het aanmelden heeft ook zijn voordelen.
Je netwerk beheerder chekt enkele dingen voor je, die krijgen tenslotte jou aanmelding.

Ze controleren of je meter geschikt is om terug te leveren, in mijn geval kon hij alleen maar kwh optellen.
Je vult het totaal aantal wp van je installatie in.
Dan checken of de hoofzekering zwaar genoeg is, en of je eventueel naar 3 fasen moet.
Dan vul je de geplande installatie in, en zorgen hun, bij ons enexis, dat de meter voor die datum is vervangen.

Ik vond al met al alles plezierig en goed verzorgd, zeker omdat de monteur al binnen 2 weken kwam, en meteen de gasmeter verving voor een op afstand afleesbare.

Nu log ik in op mijn greenchoice, en kan mijn teruglevering en verbruik zien, van gas en Electra.
De instelling gekozen voor elk kwartier loggen, (uitlezenl

Wat zij cruijf ook alweer over nadelen :Y
Kuch! naief kuch!

En die netbeheerder deed dit natuurlijk om jou te helpen, omdat jij zo blij bent met je nieuwe zonnepaneeltjes doen wij een nieuw metertje ja, dan is alles weer nieuw en netjes, doen we het gasmetertje ook even, we zijn toch bezig.
Goeie jongens he daar bij die netbeheerder, alles gratis daar.
:+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:28:
[...]

Kuch! naief kuch!

En die netbeheerder deed dit natuurlijk om jou te helpen, omdat jij zo blij bent met je nieuwe zonnepaneeltjes doen wij een nieuw metertje ja, dan is alles weer nieuw en netjes, doen we het gasmetertje ook even, we zijn toch bezig.
Je kan/mag toch tevreden zijn met wat en hoe ze het gedaan hebben ;) Elke keer afze.ken is ook niet fair en natuurlijk kan het nodige verbeterd worden bij de netwerkbeheerders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
TvanW schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:41:
[...]

Je kan/mag toch tevreden zijn met wat en hoe ze het gedaan hebben ;) Elke keer afze.ken is ook niet fair en natuurlijk kan het nodige verbeterd worden bij de netwerkbeheerders.
Tuurlijk, ik ben ook (wel in mindere mate) tevreden met mijn Stedin, maar blijf gezonde achterdocht houden bij deze bedrijven. Een stemmetje blijft dan zeggen:

Voor niets gaat de zon op
If it looks to good to be true it problaby is

Echter zoals het hierboven beschreven stond zou je bijna denken dat de netbeheerder hem helpt, we weten allemaal dat dat alleen eigenbelang is, is het niet nu dan is het wel later.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:28:
[...]

Kuch! naief kuch!

Ik vind dit echt een reactie van een pannekoek niveau, sorry hoor meer kan ik er niet van maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Supertip schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:27:
[...]

Ik vind dit echt een reactie van een pannekoek niveau, sorry hoor meer kan ik er niet van maken.
Prima, maar die pannekoek gelooft ieder geval niet alles waar ze maar een brief over sturen.
Heb je ooit eerder een brief gehad over je meter? Ik 22 jaar niet maar toen ik mijn zonnepaneeltjes aanmelde wisten ze ineens te vertellen dat hij dit niet goed meet en wilde ze die a la minuut vervangen..... raar he?
En 2 jaar later na het veranderen van de aansluiting, waar ik dan weer wel 6 maanden op mag wachten, weten ze 2 maanden na het vervangen nog niet eens dat ik een slimme heb en moet ik zelf die gegevens doorgeven, incl serie nummer alles.
Dat geeft wel vertrouwen!

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:56:
[...]

Prima, maar die pannekoek gelooft ieder geval niet alles waar ze maar een brief over sturen.
Heb je ooit eerder een brief gehad over je meter? Ik 22 jaar niet maar toen ik mijn zonnepaneeltjes aanmelde wisten ze ineens te vertellen dat hij dit niet goed meet en wilde ze die a la minuut vervangen..... raar he?
Minder raar dan het lijkt, heel correct zelfs al heb ik zo'n idee dat je het daar niet mee eens bent. Probeer de twee zaken die je noemt los van elkaar te zien, zo'n 22 jaar geleden waren er bij woningen vrijwel alleen maar ferrarismeters. De vereiste nauwkeurigheid daarvan kon bij terugdraaien niet worden gegarandeerd omdat daar bij de ijking geen aandacht aan was besteed. Vrij grote kans dat ze bij in tegengestelde richting draaien buiten de nauwkeurigheidsklasse zouden vallen. En aangezien daarvoor geen ijkrapporten waren was deze boodschap formeel de enige juiste. Het was zelfs mogelijk dat er een teruglooprem in zat.

Op de andere "belevenissen" heb ik geen mening, omdat dit zaken zijn die niets met de eerste hebben te maken. Geen idee hoe daar de overdracht van gegevens tussen verschillende afdelingen werkt, ongetwijfeld zal het daarmee te maken hebben. Bekijk dat dus als een apart item.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• weidevogel
quote:
Supertip schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:37:
[...]

Lees nu je eigen bericht even, en denk er even over na.
Het had iets duidelijker gekund.
Het alleen melden bij de netbeheerder , dat er teruglevering plaats vindt is nu al verplicht ( netcode ). Het registreren van de panelen op www.energieleveren.nl ( incl vermogen van de panelen ) is nu niet verplicht.
Het registreren van o.a. het vermogen wordt medio 2019 wel verplicht.
Beter?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17:46
quote:
En de sanctie vanuit de overheid cq netwerkbeheerder zou ook wel eens afsluiting van het net kunnen zijn.

Dus nog tot 2020 spartelen met de draaischijf meter, maar daarna is het ook klaar m.i. .
Goh, het lijkt erop alsof je niet kunt wachten tot het zover is.....

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

O jee, wat heb ik nu aangericht... :+ .
@Techneut: ik zal je de e-mail wisseling met EnergieDirect besparen, maar wat die verkondigden nadat ze zagen dat ik plots veel minder elektra verbruikte... Een jaar of wat geleden heb ik dat hier al eens uit de doeken gedaan.

Nou, vooruit, even kort dan: ik meldde hun de reden van het plots mindere verbruik. Hun reactie was dat ik dat terstond moest melden bij de netbeheerder! Ik heb even een klein onderzoekje gedaan en daaruit bleek dat ik helemaal NIETS moest. Gelukkig heb ik nog enig gezond verstand en kon ze van dusdanig repliek dienen dat ze zelfs hun excuses hadden aangeboden en mij een aantrekkelijke korting wilde geven. Ik heb daarvoor bedankt en ben na de contractduur overgestapt naar Van De Bron. Een verademing.
Dat badinerende in hun correspondentie vondt ik nog het ergst. Alsof ik iets crimineels had uitgespookt...

Ik heb niets tegen de netbeheerders en energieleveranciers, zolang ze zich maar fatsoenlijk gedragen. Maar sinds de marktwerking z’n intreding heeft gedaan in deze sector zijn de consumenten vaak de dupe. Mijn persoonlijke mening is dat de nuts voorzieningen sowieso niet aan de markt moet worden overgelaten, maar dat is een andere discussie.

Nee, de ferraris hier draait vrolijk z’n rondjes en saldeert zonder bemoeienis van iedereen. Zelfs ik heb er geen invloed op. Overigens is mij nog geen slimme of domme meter aangeboden. Ik hoop dat dat ook nog even zo blijft :+ .

Verder moet eenieder gewoon zijn of haar eigen keuze maken.
quote:
weidevogel schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:36:
[...]

Het had iets duidelijker gekund.
Het alleen melden bij de netbeheerder , dat er teruglevering plaats vindt is nu al verplicht ( netcode ). Het registreren van de panelen op www.energieleveren.nl ( incl vermogen van de panelen ) is nu niet verplicht.
Het registreren van o.a. het vermogen wordt medio 2019 wel verplicht.
Beter?
Ik zou graag een juridische onderbouwing zien van de verplichting van de netcode jegens consumenten. Uit mijn “onderzoekje” bleek dat de netcode geen wet is. En aangezien in dit land de wet boven alle afspraken die netbeheerders onderling maken staat. Dus... nada niks geen “verplichting”.
Los daarvan, zoals ik eerder memoreerde, laten ze eerst die site maar eens fatsoenlijk beveiligen...

* Aegle gaat zich weer tot kalmte manen en genieten van een heerlijk kopje esspresso :)

Aegle wijzigde deze reactie 17-06-2018 20:58 (21%)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Met alle respect, toch zou ik wat voorzichtiger zijn in dergelijke stellige uitspraken. Er zijn namelijk veel regels die weliswaar niet direct een wettelijke status hebben, maar die desondanks toch opgelegd kunnen worden. De netwerkbedrijven zijn als nutsbedrijven nog steeds in handen van de overheid en wettelijk is vastgelegd dat dit ook zo blijft. Als zodanig mogen ze regels stellen en die toestemming daarvoor is wel wettig geregeld. Daarom mag een netbedrijf ook overkoepelende regels hanteren die vastgelegd zijn in die netcode.

Een ander voorbeeld is de NEN1010, die is ook geen wet, maar de wet stelt wel dat de aansluitvoorwaarden bepaalde nader te bepalen regels m.b.t. veiligheid mogen bevatten. Kortom, via die omweg kan er wel degelijk sprake zijn van verschillende verplichtingen. Met de sanctie dat niet voldoen daaraan kan en mag leiden tot beëindigen van de energielevering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:56:
[...]

En 2 jaar later na het veranderen van de aansluiting, waar ik dan weer wel 6 maanden op mag wachten, weten ze 2 maanden na het vervangen nog niet eens dat ik een slimme heb en moet ik zelf die gegevens doorgeven, incl serie nummer alles.
Dat geeft wel vertrouwen!
Als je zelf een mindere ervaring hebt, hoef je de positieve van een ander niet zo kinderachtig af te fakkelen lijkt mij.

Ik had zelf niet verwacht dat het energie bedrijf zo accuraat kon zijn.
Ook had ik geen meter die ik wilde houden, bovendien was de serie afgekeurd en moest toch vervangen worden.
De de emoties of gevoelens van een farris meter heb ik niet, want ik had er geen.

Ik stam dan ook nog uit de tijd dat het alleen overheids bedrijven waren, denk aan communisme.

Supertip wijzigde deze reactie 17-06-2018 22:21 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
quote:
drielp schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:36:
[...]

Goh, het lijkt erop alsof je niet kunt wachten tot het zover is.....
Nee hoor ik gun iedereen het beste rendement, met of zonder nieuwe meter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
quote:
mrmrmr schreef op zondag 17 juni 2018 @ 00:43:
@ocaj

Je post alleen over energiezaken, ik denk dat je in die sector werkt en dat je verhaal gekleurd is.
uuuhh...? Wie heeft er hier een gekleurd verhaal en een mening klaar?
Ik dacht dat ik hier op tweakers zat en een inhoudelijke discussie kon voeren. Als ik alle reacties lees in dit draadje, dan lijkt het alsof ik hier op ikvertrouwdeoverheidniet.nl zit of zo....

Punt dat ik wilde maken is dat er 3 partijen zijn die betrokken zijn bij de financiële afhandeling van je elektriciteitsaansluiting, het helpt om deze los van elkaar te zien. Maar op deze manier krijg ik geen energie (...) van deze discussie. Ik houd me er verder buiten.
quote:
Full disclosure: Ik wek 3200 kWh per jaar op met zonnepanelen en ben huishoudelijk consument. Ik ben geen werknemer of investeerder in de energiesector.
Voor de volledigheid: ik werk niet in de energiesector, ben consument die een kleine 4500kWh per jaar aan stroom produceert en ik heb een ferrarismeter.
Financieel ben ik voor mijzelf dus groot voorstander van salderen. Ik probeerde hier juist de discussie wat meer van meningen en persoonlijke ervaringen naar feiten te sturen.
Omdat bij salderen name de netbeheerder nu niet betaald wordt voor zijn diensten terwijl de netbeheerder wel de partij is die moet investeren in de infrastructuur begrijp ik dat er iets moet veranderen aan de regeling. Mijn "veerpont-analogie" ging dan ook puur over het transport, niet om de levering of belasting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@ocaj
Ik betaal toch transport en netbeheer kosten, jij toch ook zeker?
Daar zit het probleem ook niet denk ik, het is meer de belasting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Rol-Co Je hebt helemaal gelijk.

Ik had in mijn hoofd zitten dat de netbeheerkosten ook per kwh afgerekend worden.
Maar heb het net nagekeken en de netbheerkosten zijn gewoon een dagtarief. De netbeheerder krijgt dus altijd evenveel per aansluiting, ongeacht hoeveel er gebruikt wordt.

Excuses allemaal voor de verwarring. 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• drielp
quote:
Techneut schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:53:
Met alle respect, toch zou ik wat voorzichtiger zijn in dergelijke stellige uitspraken. Er zijn namelijk veel regels die weliswaar niet direct een wettelijke status hebben, maar die desondanks toch opgelegd kunnen worden. De netwerkbedrijven zijn als nutsbedrijven nog steeds in handen van de overheid en wettelijk is vastgelegd dat dit ook zo blijft. Als zodanig mogen ze regels stellen en die toestemming daarvoor is wel wettig geregeld. Daarom mag een netbedrijf ook overkoepelende regels hanteren die vastgelegd zijn in die netcode.
En waar staat dat dan weer?
Even zomaar een voorbeeld hoe sommige netbeheerders met hun klanten omgaan. Liander probeerd klanten op te lichten door bijna 700 euro te rekenen als die klant geen gas meer wilt afnemen, lees maar even mee op het gas-topic. Eigen regels maken die nergens een wettelijk kader hebben. De netbeheerder mogen wel eens aan hun imago werken.....
quote:
Een ander voorbeeld is de NEN1010, die is ook geen wet, maar de wet stelt wel dat de aansluitvoorwaarden bepaalde nader te bepalen regels m.b.t. veiligheid mogen bevatten. Kortom, via die omweg kan er wel degelijk sprake zijn van verschillende verplichtingen. Met de sanctie dat niet voldoen daaraan kan en mag leiden tot beëindigen van de energielevering.
Oja, en waar staat dat dan die NEN1010 dan? Ik kan 'm niet zomaar vinden.
En dan zomaar afsluiten. Je lijkt nu zelf wel een netbeheerder, je verzint ze waar je bij staat.
quote:
ocaj schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:38:
@Rol-Co Je hebt helemaal gelijk.

Ik had in mijn hoofd zitten dat de netbeheerkosten ook per kwh afgerekend worden.
Maar heb het net nagekeken en de netbheerkosten zijn gewoon een dagtarief. De netbeheerder krijgt dus altijd evenveel per aansluiting, ongeacht hoeveel er gebruikt wordt.

Excuses allemaal voor de verwarring. 8)7
Je bent niet de enige die zich vergist, een flink aantal netbeheerder-fanboy denken dit ook nog steeds. De netbeheerders hebben dit goed geregeld voor zichzelf.
Het mooie van het verhaal is dat het netwerk dat zij beheren door jou en mij belastingcenten betaald is. En nu mag je er nog steeds voor betalen.

Nee, ik ben dus geen fan van de onze netbeheerders, monopolieposities brengen zelden iets goeds. En de controle hierop is een een wassen neus.

drielp wijzigde deze reactie 18-06-2018 00:17 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Nog even voor de duidelijkheid: Nee, een slimme meter is niet verplicht, een 2-telwerken meter wel (4 als je dag- en nachtstroom gebruikt). Deze hoeft niet persé een communicatie module te hebben, wat het verschil is tussen een slimme digitale meter en een digitale meter.
quote:
ocaj schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:52:
[...]
Voor de volledigheid: ik werk niet in de energiesector, ben consument die een kleine 4500kWh per jaar aan stroom produceert en ik heb een ferrarismeter.
Financieel ben ik voor mijzelf dus groot voorstander van salderen. Ik probeerde hier juist de discussie wat meer van meningen en persoonlijke ervaringen naar feiten te sturen.
Omdat bij salderen name de netbeheerder nu niet betaald wordt voor zijn diensten terwijl de netbeheerder wel de partij is die moet investeren in de infrastructuur begrijp ik dat er iets moet veranderen aan de regeling. Mijn "veerpont-analogie" ging dan ook puur over het transport, niet om de levering of belasting.
Ik heb geen feraris meter, al sinds 2007 al niet meer en ben ook een groot voorstander van salderen. Gewoon omdat wij onze eigen opgewekte stroom nooit op kunnen maken omdat we beide werken.

Ik heb even een hele simpele rekensom gemaakt. Dit jaar staan we nu 45 euro in de min met salderen en 120 euro in de plus zonder salderen (met 18ct per kWh stroom van het net en 7ct per khW naar het net). Wij verbruiken ongeveer 1/3e van ons eigen opgewekte stroom en we wekken per jaar iets meer op dan dat we gebruiken. Nu is het natuurlijk nog koffiedik kijken wat we werkelijk terug zouden krijgen, maar ik heb absoluut geen vertrouwen in Wiebes dat er iets in ons voordeel uit gaat komen.
quote:
Rol-Co schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:26:
@ocaj
Ik betaal toch transport en netbeheer kosten, jij toch ook zeker?
Daar zit het probleem ook niet denk ik, het is meer de belasting.
En vergeet die extra (opslag) niet! Je mag dus betalen, als opwekker, voor iets wat bedoeld is om de vervuiler te straffen... Nu is het maar 2 ct per kWh, maar toch. Het gaat om het principe.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
drielp schreef op maandag 18 juni 2018 @ 00:08:
[...]

Je bent niet de enige die zich vergist, een flink aantal netbeheerder-fanboy denken dit ook nog steeds. De netbeheerders hebben dit goed geregeld voor zichzelf.
Het mooie van het verhaal is dat het netwerk dat zij beheren door jou en mij belastingcenten betaald is. En nu mag je er nog steeds voor betalen.

Nee, ik ben dus geen fan van de onze netbeheerders, monopolieposities brengen zelden iets goeds. En de controle hierop is een een wassen neus.
Daarom hebben de netbeheerders niets van doen met teruglevering, die hebben er tot nu toe alleen voordeel aan en dat duurt ook nog wel even, maar we krijgen nu ook geen korting op de net kosten die we betalen.

Dat net ligt er al en moet onderhouden worden/aangepast op de vraag, het gekke is alleen dat meer verbruik geen probleem is maar teruglevering wel.
Neem als voorbeeld dat 4 mensen bij mij in de rij een EV neemt en dus om 5 uur als ze thuis komen in pluggen, wat denk je dat er dan gebeurd?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 07:57:
[...]

Daarom hebben de netbeheerders niets van doen met teruglevering, die hebben er tot nu toe alleen voordeel aan en dat duurt ook nog wel even, maar we krijgen nu ook geen korting op de net kosten die we betalen.

Dat net ligt er al en moet onderhouden worden/aangepast op de vraag, het gekke is alleen dat meer verbruik geen probleem is maar teruglevering wel.
Neem als voorbeeld dat 4 mensen bij mij in de rij een EV neemt en dus om 5 uur als ze thuis komen in pluggen, wat denk je dat er dan gebeurd?
Precies, mijn inductieplaat en e-boiler hoefde ik ook niet aan te melden. Dus 1200 watt langdurig trekken of 6000 watt piekbelasting is geen probleem. Maar 3000 Wp aan PV zou een belasting voor het net zijn?
Of kan stroom maar één kan op?

Maar zoals ik al eerder zei: als Wiebes klaar is met het aannaaien van oren aan Groningers, dan zijn de PV bezitters aan de beurd. En dat komt er nu echt aan. Ben nog wel benieuwd naar de teruglever-subsidie, maar vrees dat dit tegen gaat vallen. We gaan het meemaken...

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:42
Toch even een positieve noot hier; ik heb sinds 2009 zonnepanelen en ieder jaar was het gedoe om een juiste afrekening te krijgen:
-Negatieve standen konden niet verwerkt worden
-Verkeerde standen warden overgenomen
-Extra vragen warden gesteld als er minder verbruik was dan gepland

Sinds begin dit jaar een slimme meter laten installeren (ivm uitlezen in Toon) en de jaarafrekening is voor het eerst helemaal juist opgesteld en afgehandeld.

Hoe dat in de toekomst moet met salderen weet ik uiteraard nog niet maar vooralsnog geen spijt van. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:32
quote:
Techneut schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:06:
[...]
Minder raar dan het lijkt, heel correct zelfs al heb ik zo'n idee dat je het daar niet mee eens bent. Probeer de twee zaken die je noemt los van elkaar te zien, zo'n 22 jaar geleden waren er bij woningen vrijwel alleen maar ferrarismeters. De vereiste nauwkeurigheid daarvan kon bij terugdraaien niet worden gegarandeerd omdat daar bij de ijking geen aandacht aan was besteed. Vrij grote kans dat ze bij in tegengestelde richting draaien buiten de nauwkeurigheidsklasse zouden vallen. En aangezien daarvoor geen ijkrapporten waren was deze boodschap formeel de enige juiste. Het was zelfs mogelijk dat er een teruglooprem in zat.

Op de andere "belevenissen" heb ik geen mening, omdat dit zaken zijn die niets met de eerste hebben te maken. Geen idee hoe daar de overdracht van gegevens tussen verschillende afdelingen werkt, ongetwijfeld zal het daarmee te maken hebben. Bekijk dat dus als een apart item.
Dit snap ik dus niet. Die meter draait achteruit toch niet in een andere versnelling ofzo? Terugloopremmen daargelaten werkt een Ferraris bijzonder eenvoudig, ik zie niet in hoe dat achteruit anders kan zijn dan vooruit...

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:31
quote:
ThaHandy schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:56:

Hoe zit het met grootverbruikers. Meetbedrijf geeft aan dat dit verplicht is voor bedrijven enzo. Is dit waar? Dat we moeten ophoesten voor die extra log meters zitten we niet op te wachten.
Grootverbruikers >1MW (misschien inmiddels lagere vermogens ook) hebben al meer dan 10 jaar meters die op afstand uitleesbaar zijn. Want die hebben vaak ook al jaren contracten dat prijs per kWh per kwartier anders is.

• leonbong
quote:
drielp schreef op maandag 18 juni 2018 @ 00:08:
[...]

En waar staat dat dan weer?
Even zomaar een voorbeeld hoe sommige netbeheerders met hun klanten omgaan. Liander probeerd klanten op te lichten door bijna 700 euro te rekenen als die klant geen gas meer wilt afnemen, lees maar even mee op het gas-topic. Eigen regels maken die nergens een wettelijk kader hebben. De netbeheerder mogen wel eens aan hun imago werken.....
Geregeld in elektriciteits wet 1998, daarin staat dat netbeheerder kosten mag rekenen.
quote:
[...]

Oja, en waar staat dat dan die NEN1010 dan? Ik kan 'm niet zomaar vinden.
In het Bouwbesluit 2012 staat dan e-installatie aan de NEN1010 moet voldoen er staat ook in die wet dat die beschikbaar is bij de NEN
quote:
En dan zomaar afsluiten. Je lijkt nu zelf wel een netbeheerder, je verzint ze waar je bij staat.

[...]

leonbong wijzigde deze reactie 18-06-2018 09:32 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
leonbong schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:31:
[...]

Geregeld in elektriciteits wet 1998, daarin staat dat netbeheerder kosten mag rekenen.
De geschillencommissie denkt daar toch anders over, over die veel te hoge kosten dan.
quote:
In het Bouwbesluit 2012 staat dan e-installatie aan de NEN1010 moet voldoen er staat ook in die wet dat die beschikbaar is bij de NEN

[...]
Kan ik die NEN daar kosteloos krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

Zou het misschien toch niet beter zijn om zo'n slimme digitale meter verplicht te stellen, uiteraard wel met de nodige garanties.
Je kunt/mag dit soort ontwikkelingen toch niet stil zetten het geeft voor de toekomst enorme mogelijkheden.
Dat weigeren geeft mijns inziens alleen maar extra kosten die we samen moeten betalen.
(vracht)auto's met een digitaal kastje zijn in sommige landen al verplicht en het in de spits rijden en registreren (en dat gaat er in NL komen) gaat echt niet met een turflijst gebeuren.
Ik zie in dit soort dingen mogelijkheden voor de toekomst.
Alles (proberen) tegen te houden gewoon omdat het kan is volgens mij weinig effectief; de wereld om ons heen zal ons links en rechts inhalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
TvanW schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:53:
Zou het misschien toch niet beter zijn om zo'n slimme digitale meter verplicht te stellen, uiteraard wel met de nodige garanties.
Je kunt/mag dit soort ontwikkelingen toch niet stil zetten het geeft voor de toekomst enorme mogelijkheden.
Dat weigeren geeft mijns inziens alleen maar extra kosten die we samen moeten betalen.
(vracht)auto's met een digitaal kastje zijn in sommige landen al verplicht en het in de spits rijden en registreren (en dat gaat er in NL komen) gaat echt niet met een turflijst gebeuren.
Ik zie in dit soort dingen mogelijkheden voor de toekomst.
Alles (proberen) tegen te houden gewoon omdat het kan is volgens mij weinig effectief; de wereld om ons heen zal ons links en rechts inhalen.
Wat zijn de voordelen van een slimme voor mij dan t.o.v een ferarris die gelijk saldeert ? Ik heb een slimme sinds 15 jan en ik weet dat het nu al veel ellende met de rekening gaat worden in aug, half ferarris en half slim, en dat moet allemaal opgeteld en afgetrokken worden.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:09:
[...]
Wat zijn de voordelen van een slimme voor mij dan t.o.v een ferarris die gelijk saldeert ?
"voor mij"....... ikke, ikke, ikke en de rest..... :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
TvanW schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:12:
[...]

"voor mij"....... ikke, ikke, ikke en de rest..... :'(
Ja voor wie anders dan? Wat zijn de voordelen voor de gebruikers? De nadelen weet ik al.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Echte voordelen van een slimme meter t.o.v. een ferrarismeter m.b.t. salderen zijn er niet nee, daarin heb je gelijk. Echter salderen gaat verdwijnen (of we het leuk vinden of niet) en dan heb je niks meer aan een ferrarismeter, Wiebes schrijft in zijn brief al dat er waarschijnlijk een verplichting komt om een meter te hebben die afname en invoeding kan registreren, sommigen hebben daar blijkbaar problemen mee, ik niet en velen met mij ook niet, de energietransitie gaat geld kosten en dit hoort er ook bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
quote:
drielp schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:52:
[...]

De geschillencommissie denkt daar toch anders over, over die veel te hoge kosten dan.
De hoogte van kosten is iets anders dan recht om kosten te rekenen.
quote:
[...]

Kan ik die NEN daar kosteloos krijgen?
[/quote]
Nee, hier heeft een bouwbedrijf al jaren rechtzaken over gevoerd dat een norm gratis verkrijgbaar moet zijn als deze in de wet wordt genoemd. Deze rechtzaak is door verloren, als gevolg hiervan zijn enkele normen gratis verkrijgbaar geworden echter hier valt nen1010 niet onder.

Dat komt omdat de NEN-1010 niet dwingend in de wet is opgenomen, ofwel je mag er van afwijken. De netbeheerder mag wel van eisen dat je aantoont dat je eigen oplossing gelijkwaardig is.

[quote]

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:14:
[...]
Ja voor wie anders dan?
Een voorbeeld , voor de Netwerkbeheerder het eenvoudiger opsporen van storingen/fouten.
quote:
[...]
Wat zijn de voordelen voor de gebruikers?
Kosten netwerk besparen:
* deel van storingen/fouten kan eenvoudiger gelokaliseerd worden
* geen meteropname meer noodzakelijk
* meer mogelijkheden energiemanagement
Het, eventueel in combinatie met een energiemanager, monitoren/besparen verbruik.
Het in de toekomst slimmer kunnen inkopen energie; bijvoorbeeld wasmachine start bij groot aanbod elektra en lagere prijs....eventueel sperren van apparatuur (accu E-auto ontladen) bij grotere vraag.
En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden en ontstaan er ook weer mogelijkheden bij massaal gebruik.

En natuurlijk kan je dit ook proberen af te branden maar daar schieten we niets mee op ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
TvanW schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:48:
[...]

Een voorbeeld , voor de Netwerkbeheerder het eenvoudiger opsporen van storingen/fouten.

[...]

Kosten netwerk besparen:
* deel van storingen/fouten kan eenvoudiger gelokaliseerd worden
* geen meteropname meer noodzakelijk
* meer mogelijkheden energiemanagement
Het, eventueel in combinatie met een energiemanager, monitoren/besparen verbruik.
Het in de toekomst slimmer kunnen inkopen energie; bijvoorbeeld wasmachine start bij groot aanbod elektra en lagere prijs....eventueel sperren van apparatuur (accu E-auto laden) bij grotere vraag.
En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden en ontstaan er ook weer mogelijkheden bij massaal gebruik.

En natuurlijk kan je dit ook proberen af te branden maar daar schieten we niets mee op ;)
Ik lees een hoop flauwekul ;)
Het ding kan niks, monitoren van verbruik kan, maar in combinatie met pv zie je niks meer.
Meter opnemen deden ze al niet meer, gewoon zelf doorgeven. (Is ook geen voordeel voor de gebruiker)
En de rest kan dat ding simpelweg niet, dus misschien is een slimme meter niet zo slim dan jij denkt. >:)

Acties:
  • +4Henk 'm!
quote:
Pathogen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:07:
[...]

Dit snap ik dus niet. Die meter draait achteruit toch niet in een andere versnelling ofzo? Terugloopremmen daargelaten werkt een Ferraris bijzonder eenvoudig, ik zie niet in hoe dat achteruit anders kan zijn dan vooruit...
Heel begrijpelijke vraag, kwestie van wisselstroomtheorie. Een vrij complex verhaal, maar het komt er in het kort op neer dat een wattmeter of een kWh-meter een stroom- en een spanningsspoel heeft. Ideaal (maar ideaal bestaat nergens in de wereld) zou zijn dat de stroomspoel totaal weerstandloos is en dat de spanningsspoel alleen maar een inductieve weerstand heeft. Om dat te compenseren heeft een meter een niet nader te noemen voorziening die de (weliswaar geringe) fasefout van een paar graden die hierdoor ontstaat corrigeert. Die compensatie is in principe onvermijdelijk in één richting correct, waardoor de kans groot is dat in de goedkope exemplaren voor woningen de meter in tegengestelde richting net buiten z'n nauwkeurigheidsklasse valt.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:32
quote:
Techneut schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:20:
[...]
Heel begrijpelijke vraag, kwestie van wisselstroomtheorie. Een vrij complex verhaal, maar het komt er in het kort op neer dat een wattmeter of een kWh-meter een stroom- en een spanningsspoel heeft. Ideaal (maar ideaal bestaat nergens in de wereld) zou zijn dat de stroomspoel totaal weerstandloos is en dat de spanningsspoel alleen maar een inductieve weerstand heeft. Om dat te compenseren heeft een meter een niet nader te noemen voorziening die de (weliswaar geringe) fasefout van een paar graden die hierdoor ontstaat corrigeert. Die compensatie is in principe onvermijdelijk in één richting correct, waardoor de kans groot is dat in de goedkope exemplaren voor woningen de meter in tegengestelde richting net buiten z'n nauwkeurigheidsklasse valt.
Duidelijk, thanks!

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:09:
[...]
Ik lees een hoop flauwekul ;)
Dan ben ik zeker niet alleen >:)
https://www.consumentenbo...gelijken/slimme-meter#no3

Ruim 10 jaar geleden kon het energiebedrijf bij het bedrijf waar ik toen werkzaam was, onze warmtekrachtinstallatie en onze koel/vries cellen (binnen parameters) schakelen, hoe denk je dat dat geregistreerd werd :? In ieder geval niet met een Ferrarismeter want het eventueel sperren of leveren van elektra op dit soort piekmomenten leverden een veelvoud op van de normale elektraprijs. :>

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

@Rol-Co nog een reden.
quote:
Techneut schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:20:
[...]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
TvanW schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:38:
[...]

Dan ben ik zeker niet alleen >:)
https://www.consumentenbo...gelijken/slimme-meter#no3

Ruim 10 jaar geleden kon het energiebedrijf bij het bedrijf waar ik toen werkzaam was, onze warmtekrachtinstallatie en onze koel/vries cellen (binnen parameters) schakelen, hoe denk je dat dat geregistreerd werd :? In ieder geval niet met een Ferrarismeter want het eventueel sperren of leveren van elektra op dit soort piekmomenten leverden een veelvoud op van de normale elektraprijs. :>
@ link
Nog meer flauwekul, die meter bespaart niks, hij meet zelfs meer (blindvermogen)
Verder geen voordelen voor de consument.

Bedrijven met grote verbruikers die dat eventueel in en uit kunnen schakelen hebben de verbinding met de netbeheerder inderdaad, anders zou het net plat gaan als jullie onaangekondigd inschakelen.
Woonhuizen hebben die koppeling niet, dus de netbeheerder gaat jouw wasmachine niet uitschakelen, nee echt niet, en nooit niet...... Kwatch!

En je bericht hierboven
Geen probleem als die ferarris achteruit wat te weinig meet, ik gun het ze en compenseert de kabelverliezen een beetje. Daarbij mats ik ze nog omdat ik stroom lever in mijn eigen wijk dus hoeven hun niet helemaal vanuit de centrale te transporteren met de nodige verliezen en slijtage.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:05:
[...]

@ link
Nog meer flauwekul, die meter bespaart niks, hij meet zelfs meer (blindvermogen)

Bedrijven met grote verbruikers die dat eventueel in en uit kunnen schakelen hebben de verbinding met de netbeheerder inderdaad, anders zou het net plat gaan als jullie onaangekondigd inschakelen.
Woonhuizen hebben die koppeling niet, dus de netbeheerder gaat jouw wasmachine niet uitschakelen, nee echt niet, en nooit niet...... Kwatch!

En je bericht hierboven
Geen probleem als die ferarris achteruit wat te weinig meet, ik gun het ze en compenseert de kabelverliezen een beetje. Daarbij mats ik ze nog omdat ik stroom lever in mijn eigen wijk dus hoeven hun niet helemaal vanuit de centrale te transporteren met de nodige verliezen en slijtage.
Alles wat wordt aangedragen wordt afgedaan als flauwekul...mensen die dat roepen hebben we genoeg.... dan gebeurt er namelijk erg veel, niets dus :(
Opbouwende kritiek daar kan je mee verder niet door alles af te ze.ken ;)

Die verbinding met de netwerkbeheerder is er met de slimme meter voor de consument ook en dan is het volgens mij niet meer zo moeilijk (ben geen techneut) om een signaaltje via de slimme meter door te geven waar de huis domotica op kan reageren....je houd dan zelf de regie :*)

Acties:
  • +3Henk 'm!
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:05:
[...]

@ link

En je bericht hierboven
Allereerst, om je woord flauwekul te citeren, de veronderstelling dat blindvermogen als vermogen wordt gerekend is nou juist je reinste flauwe kul. Alleen maar borreltafelpraat die enkel maar getuigt van geen kennis van zaken. Stel je trouwens voor, dat zou allang ontdekt zijn en succesvol aangevochten.

Dat je zo'n meetfoutje in jouw nadeel geen probleem vindt is totaal niet relevant, formeel is het gewoon niet correct, daar gaat het om. Best mogelijk dat een andere klant het wel belangrijk vindt, het doet er dan niet toe hoe jij daar over denkt. De netbeheerder moet gewoon zorgen voor goed meten. Bij het constateren van niet voldoen daaraan kan terecht geprotesteerd worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
In Duitsland is al jaren geleden ontdekt dat het toch niet zo'n goed idee was om tariefsignaaltjes te sturen, want dan gingen plotsklaps volledig automatisch alle gekoppelde wasmachines aan met als gevolg dat er een plotselinge vraagpiek ontstond wat tot onstabiliteit leidde. Dat is het paard achter de wagen spannen.

Variabele tariefdifferentiatie bij consumenten is geen oplossing. De oplossing ligt in het opvangen van pieken met de daartoe best beschikbare middelen. In Australie heeft men een batterijcentrale actief die binnen een milliseconden pieken opvangt. Dat is enorm veel sneller dan enige andere methode. Met kolen en zelfs gas is dit niet realiseerbaar. Bijkomend voordeel is dat het surplus (de veiligheidsmarge) dat geproduceerd wordt omlaag kan. Dat op zich leidt weer tot forse besparing. Je kunt beter sturen op hoog- en middenniveau dan proberen op eindgebruikerniveau wat te bereiken.

Een welbekend voorbeeld in Engeland is de voetbalavond waarbij in de pauze iedereen de electrische waterkoker aanzet. Daar is zo'n buffer zeer geschikt voor: minder overhead en minder uitstoot. De prijs van batterijen is enorm gedaald de laatste jaren en zal nog verder dalen. Batterijen zijn recycleerbaar. De kobaltverhouding (momenteel een probleemgrondstof) in Li-ion wordt nog verder verlaagd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Techneut schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:12:
[...]
Allereerst, om je woord flauwekul te citeren, de veronderstelling dat blindvermogen als vermogen wordt gerekend is nou juist je reinste flauwe kul. Alleen maar borreltafelpraat die enkel maar getuigt van geen kennis van zaken. Stel je trouwens voor, dat zou allang ontdekt zijn en succesvol aangevochten.

Dat je zo'n meetfoutje in jouw nadeel geen probleem vindt is totaal niet relevant, formeel is het gewoon niet correct, daar gaat het om. Best mogelijk dat een andere klant het wel belangrijk vindt, het doet er dan niet toe hoe jij daar over denkt. De netbeheerder moet gewoon zorgen voor goed meten. Bij het constateren van niet voldoen daaraan kan terecht geprotesteerd worden.
Heb jij voorbeelden van consumenten die minder gingen verbruiken na de slimme meter?
Ik heb er zat die meer gingen verbruiken namelijk.
Bewust met energie omgaan heb je geen slimme meter voor nodig, dus flauwekul ja.

De meetfout in de ferarris is tot nu toe veel kleiner dan in het algemeen bij de slimme meter, dat is al div malen aangetoond door instanties.
Maar goed, ivm panelen maken die meetfouten allemaal niets uit omdat er bij opwek dan ook fout word gemeten. Blijft het allemaal gelijk.
De netbeheerder zorgt niet voor goede bemetering, die hangt alleen de meters op, agentschap telecom zorgt voor de controle op de meters.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:01

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:00:
[...]
Heb jij voorbeelden van consumenten die minder gingen verbruiken na de slimme meter?
Ja. Wij.
quote:
Bewust met energie omgaan heb je geen slimme meter voor nodig, dus flauwekul ja.
Nee, je hebt het niet nodig, er zijn andere manieren, maar die zijn lastiger. En als je het goed wilt doen, zul je meer moeten doen. Maar dankzij de slimme meter werden wij wel getriggerd. Het is heel makkelijk om electra en gas te gebruiken als je maar 1 keer per jaar een afschrift krijgt. Ach, zal wel, betalen en nieuw jaar beginnen. Nu zie ik precies wanneer wij veel gebruiken en hoe we geld kunnen besparen. Niet in het electra vebruik, maar met name met het gas verbruik. Ons jaar zit er bijna op, en ik weet zeker dat wanneer we die slimme meter niet hadden gehad, dat ons gas verbruik in augustus een heel stuk hoger was geweest dan dat hij nu zal zijn.

Maar je hebt wel voor een deel gelijk: alleen een slimme meter is niet voldoende. Informatie is net zo belangrijk. Je geeft mensen nu een tool, maar vertelt niet hoe ze die moeten gebruiken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:00:
[...]
Flauwekul voorbeelden :?

TvanW wijzigde deze reactie 18-06-2018 14:55 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Om in je eigen woorden te zeggen flauwekul :+

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-12 14:10
quote:
Heb net even de eerste paar pagina's bekeken, geniaal!!

Erg veel mensen die blijbkaar jaren een defecte meter hadden en zodoende gratis gas en/of electra kregen, en nu plots het werkelijke verbruik in rekening krijgen. Gevolg: de nieuwe meter is schuldig! Oplichting!

_O- 7(8)7

Slimme meters zijn duidelijk onderdeel van de nieuwe wereldorde en bedoeld om controle te krijgen over jouw leven. De grote grap is, dat als dat -werkelijk- het doel was, de netbeheerder dergelijke meuk ook prima 50cm voor je erfgrens kan plaatsen. Echt, mensen die klagen over de slimme meter maar wel een smartphone gebruiken, wifi punten anders dan thuis, internet uberhaupt, digitale tv, alle vormen van electronisch betalen en/of bankieren, alle vormen van cash bankbiljetten (hebben ook nummers, het is prima te zien welke jij pint en waar deze zijn uitgegeven), alle vervoermiddelen met kentekenplaten, alle grond waar je op loopt waar je zichtbaar zou kunnen zijn voor een drone, satelliet, vliegtuig of buurman..Je netflix, facebook, twitter, instagram, alle social media...

Maar nee, die slimme meter, die meer inzicht geeft in het stroomnet en daardoor een efficienter net oplevert, nee, -die- is gevaarlijk.

Om mijn slimme meter heb ik een houten kist gemaakt en deze vol gegoten met 120kg lood, daar komt geen signaal meer doorheen. Daarnaast heb ik uit voorzorg de kabel naar de grond maar doorgehakt, want anders kunnen ze het alsnog meten. Ik heb zonnepanelen en een accu, externe vreemde stroom komt er niet in!

wie heeft er aan mijn signature gezeten!?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
Tasma schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:23:
[...]

Heb net even de eerste paar pagina's bekeken, geniaal!!

Erg veel mensen die blijbkaar jaren een defecte meter hadden en zodoende gratis gas en/of electra kregen, en nu plots het werkelijke verbruik in rekening krijgen. Gevolg: de nieuwe meter is schuldig! Oplichting!

_O- 7(8)7

Slimme meters zijn duidelijk onderdeel van de nieuwe wereldorde en bedoeld om controle te krijgen over jouw leven. De grote grap is, dat als dat -werkelijk- het doel was, de netbeheerder dergelijke meuk ook prima 50cm voor je erfgrens kan plaatsen. Echt, mensen die klagen over de slimme meter maar wel een smartphone gebruiken, wifi punten anders dan thuis, internet uberhaupt, digitale tv, alle vormen van electronisch betalen en/of bankieren, alle vormen van cash bankbiljetten (hebben ook nummers, het is prima te zien welke jij pint en waar deze zijn uitgegeven), alle vervoermiddelen met kentekenplaten, alle grond waar je op loopt waar je zichtbaar zou kunnen zijn voor een drone, satelliet, vliegtuig of buurman..Je netflix, facebook, twitter, instagram, alle social media...

Maar nee, die slimme meter, die meer inzicht geeft in het stroomnet en daardoor een efficienter net oplevert, nee, -die- is gevaarlijk.

Om mijn slimme meter heb ik een houten kist gemaakt en deze vol gegoten met 120kg lood, daar komt geen signaal meer doorheen. Daarnaast heb ik uit voorzorg de kabel naar de grond maar doorgehakt, want anders kunnen ze het alsnog meten. Ik heb zonnepanelen en een accu, externe vreemde stroom komt er niet in!
Even ter uwe informatie, ik heb zelf ook een slimme en er is niets uitgeschakeld omdat ik er nog geen 2 seconde van in mijn kussen ligt te bijten of ze wat kunnen zien of niet.
Dat gezegd hebbende ging het hier over het verkeerd / teveel meten.
En deze jongens zijn natuurlijk ook allemaal gek en weten het niet. >:)

https://www.utwente.nl/ni...te-hoog-verbruik-aangeven

Rare is dat het allemaal te hoog is, gek he? Nooit te laag.

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:39:
[...]

Even ter uwe informatie, ik heb zelf ook een slimme en er is niets uitgeschakeld omdat ik er nog geen 2 seconde van in mijn kussen ligt te bijten of ze wat kunnen zien of niet.

Allemaal flauwekul :+
en nu hou ik er over op ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

quote:
TvanW schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:48:
[...]

Allemaal flauwekul :+
en nu hou ik er over op ;)
Ja, da’s lekker makkelijk! Zeggen dat het “allemaal flauwekul” is en dan er over ophouden. Nee, kom dan met redenen waaróm het flauwekul zou zijn... >:) .

• TvanW

TvanW

Westerwolde - Groningen

quote:
Aegle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:58:
[...]

Ja, da’s lekker makkelijk! Zeggen dat het “allemaal flauwekul” is en dan er over ophouden. Nee, kom dan met redenen waaróm het flauwekul zou zijn... >:) .
ff een stukje teruglezen, wordt het vanzelf duidelijk. ;)
Starten vandaag om 09.53uur

TvanW wijzigde deze reactie 18-06-2018 19:11 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 12-12 19:25
quote:
Aegle schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:51:
O jee, wat heb ik nu aangericht... :+ .
@Techneut: ik zal je de e-mail wisseling met EnergieDirect besparen, maar wat die verkondigden nadat ze zagen dat ik plots veel minder elektra verbruikte... Een jaar of wat geleden heb ik dat hier al eens uit de doeken gedaan.

Nou, vooruit, even kort dan: ik meldde hun de reden van het plots mindere verbruik. Hun reactie was dat ik dat terstond moest melden bij de netbeheerder! Ik heb even een klein onderzoekje gedaan en daaruit bleek dat ik helemaal NIETS moest. Gelukkig heb ik nog enig gezond verstand en kon ze van dusdanig repliek dienen dat ze zelfs hun excuses hadden aangeboden en mij een aantrekkelijke korting wilde geven. Ik heb daarvoor bedankt en ben na de contractduur overgestapt naar Van De Bron. Een verademing.
Dat badinerende in hun correspondentie vondt ik nog het ergst. Alsof ik iets crimineels had uitgespookt...

Ik heb niets tegen de netbeheerders en energieleveranciers, zolang ze zich maar fatsoenlijk gedragen. Maar sinds de marktwerking z’n intreding heeft gedaan in deze sector zijn de consumenten vaak de dupe. Mijn persoonlijke mening is dat de nuts voorzieningen sowieso niet aan de markt moet worden overgelaten, maar dat is een andere discussie.

Nee, de ferraris hier draait vrolijk z’n rondjes en saldeert zonder bemoeienis van iedereen. Zelfs ik heb er geen invloed op. Overigens is mij nog geen slimme of domme meter aangeboden. Ik hoop dat dat ook nog even zo blijft :+ .

Verder moet eenieder gewoon zijn of haar eigen keuze maken.

[...]

Ik zou graag een juridische onderbouwing zien van de verplichting van de netcode jegens consumenten. Uit mijn “onderzoekje” bleek dat de netcode geen wet is. En aangezien in dit land de wet boven alle afspraken die netbeheerders onderling maken staat. Dus... nada niks geen “verplichting”.
Los daarvan, zoals ik eerder memoreerde, laten ze eerst die site maar eens fatsoenlijk beveiligen...

* Aegle gaat zich weer tot kalmte manen en genieten van een heerlijk kopje esspresso :)
Waar staat dat de netcode geen wet is? Heb je daar een bron van?
En bij mij draait de ferraris ook mooi zijn rondjes. En nu met de nieuwe ontwikkelingen moet ik deze dus houden na 2020.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
thecure schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:31:
[...]

En bij mij draait de ferraris ook mooi zijn rondjes. En nu met de nieuwe ontwikkelingen moet ik deze dus houden na 2020.
Dat zou het mooiste zijn, je kan dan weliswaar geen invoed subsidie krijgen maar is ook niet nodig als het achteruit draait, je moet alleen zorgen dat je in de plus blijft met beide telwerken, dan kunnen ze de subsidie in hun reet steken. :)
De vraag is alleen of het je lukt hem te behouden. ;)

• weidevogel
quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:48:
[...]

Dat zou het mooiste zijn, je kan dan weliswaar geen invoed subsidie krijgen maar is ook niet nodig als het achteruit draait, je moet alleen zorgen dat je in de plus blijft met beide telwerken, dan kunnen ze de subsidie in hun reet steken. :)
De vraag is alleen of het je lukt hem te behouden. ;)
Hoe wil je dat doen dan..?
1. Vooruitlopend op de nieuwe salderingsregels wil Wiebes de wijze van bemetering aanpassen voor mensen met zonnepanelen .
2. Vanaf medio 2019 wordt het wettelijk verplicht om zonnepanelen te registreren.

Dus , je moet de panelen registreren en wanneer ze geregistreerd zijn , dan mag de ferrarismeter niet meer.

Lijkt mij het einde van de ferrarismeter......

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Rol-Co schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:39:
[...]

Grappig dat je bronnen aanhaalt, maar die bronnen zelf niet gelezen hebt? :P

Willekeurige quote uit het onderzoek:
quote:
A deviation of +276 % was measured with one static energy meter, +265% with a second and -46% with a third static energy meter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

quote:
TvanW schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:02:
[...]

ff een stukje teruglezen, wordt het vanzelf duidelijk. ;)
Starten vandaag om 09.53uur
Ik volgt dit topic al een tijdje... :)
quote:
thecure schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:31:
[...]

De Netcode is, simpel gezegd, een onderlinge regeling tussen de netbeheerders. Netbeheerders zijn geen wetgevende instanties. Dat is alleen aan het rijk voorbehouden.
Correct me if I’m wrong... :)

Maar ik denk dat we het uiteindelijk wel allemaal met elkaar eens zijn dat er íets moet gebeuren aangaande de energie meting in huis. Mijn “probleem” is dat zowel de netbeheerders als de energiebedrijven en de overheid zich op dit punt behoorlijk amateuristisch gedragen. Niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar je ziet al van mijlenver de problemen aankomen. Tenslotte gaat bijna dit hele topic erover.

Aegle wijzigde deze reactie 18-06-2018 20:43 (40%)

Pagina: 1 ... 32 ... 40 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True