Terechte opmerking maar je slaat de plank geheel mis, jij leest iets wat ik niet bedoelde. Ja ik ben bang dat ze proberen om mij een slimme meter aan te smeren en ik wil die niet omdat ik hem mag weigeren. Heb al eerder een aanvaring gehad met de Stedin en het zijn listige mensen die hun eigen belang voorop stellen. Binnenkort zal ik wel horen wat er gaat gebeuren met de zonnepanelen en de slimme meter die ik dus mag weigeren. Mijn meters staan niet in de 2 lijsten van afgekeurde meters.Techneut schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:55:
[...]
Is je goed recht dat eerste deel van je zin, er is ook niemand die daar moeilijk over doet. Maar huil niet mee met de wolven in het bos dat er helemaal niet is. We leven hier niet in een vroegere dictatuur. Dat "ik vertrouw die gasten niet" slaat helemaal nergens op. Die "gasten" zoals jij ze denigrerend noemt doen gewoon hun werk en daar is niets mis mee.
Ik heb besloten het spul gewoon op te laten hangen & "administratief uit" te (laten) zetten. Heb wel andere dingen om me druk over te maken.
Hoe zou je in een situatie komen dat je je iets laat aansmeren wat je niet wilt en ook nog eens kunt weigeren. Daar ben je dan toch zelf bij?Winkiller schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:41:
[...]
Ja ik ben bang dat ze proberen om mij een slimme meter aan te smeren en ik wil die niet omdat ik hem mag weigeren
Of je meter wel of niet op de lijst staan heeft overigens niets met het kunnen weigeren van de slimme meter te maken.
Jeetje opnieuw weer alle woorden wegen, ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.EddoH schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:35:
[...]
Hoe zou je in een situatie komen dat je je iets laat aansmeren wat je niet wilt en ook nog eens kunt weigeren. Daar ben je dan toch zelf bij?
Of je meter wel of niet op de lijst staan heeft overigens niets met het kunnen weigeren van de slimme meter te maken.
Nouja, niet helemaal...Winkiller schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:37:
[...]
Jeetje opnieuw weer alle woorden wegen, ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel.
Ik lees vooral veel stemmingmakerij zonder concrete reden eigenlijk. Iets wat @Techneut ook aangaf...
De reden waarom ik ze niet vertrouw is is omdat ik van mening ben dat ze zo'n slimme meter bij iedereen willen neerhangen. De 2e reden is dat ik op TV gehoord heb (Radar) dat slimme elektra meters niet goed met LED verlichting omgaan waardoor je duurder uit ben dan met de oude analoge meter. De 3e reden is dat ik binnenkort waarschijnlijk zonnepanelen krijg en mijn huidige analoge meter daarvoor prima geschikt is. Ik zit als 4e reden niet te wachten dat alles mogelijk op afstand uit te lezen is, ook al denk ik dat hacken wel zal meevallen. Dan nog de salderingsregels die mogelijk aangepast worden...EddoH schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:39:
[...]
Nouja, niet helemaal...
Ik lees vooral veel stemmingmakerij zonder concrete reden eigenlijk. Iets wat @Techneut ook aangaf...
Dat je je redenen hebt om de slimme meter te weigeren is prima / je goed recht. Maar het klinkt allemaal zo 'offensief'. Alsof de 'gasten' van netbeheerder bij het installeren van de meter het liefst meteen je pincode stelen en je rekening leegtrekkenWinkiller schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:52:
[...]
De reden waarom ik ze niet vertrouw is is omdat ik van mening ben dat ze zo'n slimme meter bij iedereen willen neerhangen. De 2e reden is dat ik op TV gehoord heb (Radar) dat slimme elektra meters niet goed met LED verlichting omgaan waardoor je duurder uit ben dan met de oude analoge meter. De 3e reden is dat ik binnenkort waarschijnlijk zonnepanelen krijg en mijn huidige analoge meter daarvoor prima geschikt is. Ik zit als 4e reden niet te wachten dat alles mogelijk op afstand uit te lezen is, ook al denk ik dat hacken wel zal meevallen. Dan nog de salderingsregels die mogelijk aangepast worden...
Overigens betreft de 1e reden: de overheid heeft doelen gesteld betreft de installatie van de slimme meter. Die proberen de netbeheerders te halen. Dus ja, ze proberen zoveel mogelijk het ding te installeren.
Betreft de 2e reden; er zit zeker een technische kern van waarheid in, maar die Radar uitzending was echt bedroevend. Bovendien is naderhand gebleken dat in geen van de genoemde gevallen de meter niet correct mat.
De 3e reden; veel over gezegd hier al, een kip/ei probleem.
De 4e: is je goed recht.
@EddoH wat was er dan waar van die eigen meting en het bewijs dat er daadwerkelijk te veel was gemeten door de slimme meter ?
Wat een fantastisch topic dit! 
Zit het in ieder geval met veel plezier te lezen allemaal.
Wat een heerlijk gevoel dat ik mij niet druk hoef te maken om een energiemeter die snachts naast mijn bed staat om mij af te luisteren.
Zit het in ieder geval met veel plezier te lezen allemaal.
Wat een heerlijk gevoel dat ik mij niet druk hoef te maken om een energiemeter die snachts naast mijn bed staat om mij af te luisteren.
Ja dus een "domme" digitale meter. Ik vertrouw er helemaal niks van. Als hun een slimme meter op afstand kunnen uitlezen over het stroomnet, kunne ze ook jouw "administratief uit" ook weer net zo makelijk aan zetten op afstand lijkt mij?! Zonder dat jij dit door hebt.LocK_Out schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:24:
Ik heb besloten het spul gewoon op te laten hangen & "administratief uit" te (laten) zetten. Heb wel andere dingen om me druk over te maken.
Bedoel je een specifiek geval van Radar uitzending?Winkiller schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:11:
@EddoH wat was er dan waar van die eigen meting en het bewijs dat er daadwerkelijk te veel was gemeten door de slimme meter ?
Als het goed is staat er ergens een rapport van Netbeheer Nederland waarin conclusies staan van de daar onderzochte gevallen. Die is hier in dit topic voorbij gekomen, wellicht kan iemand die snel oprakelen. Staat volgens mij ook ergens op de radar site zover ik herinner.
Nee, een domme digitale meter heeft helemaal geen communicatiemogelijkheid. Ja, een slimme meter is van afstand weer 'aan' te zetten. Hence de naam 'administratief uit'. De nieuwe meters laten dit middels een icoontje op het display zien en is dus controleerbaar. Er gaat overigens nog steeds (beperkte) info richting netbeheerder.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:11:
[...]
Ja dus een "domme" digitale meter. Ik vertrouw er helemaal niks van. Als hun een slimme meter op afstand kunnen uitlezen over het stroomnet, kunne ze ook jouw "administratief uit" ook weer net zo makelijk aan zetten op afstand lijkt mij?! Zonder dat jij dit door hebt.
Bij een domme niet (is ook een optie om te laten installeren dus).
[ Voor 40% gewijzigd door EddoH op 25-04-2018 17:17 ]
Het uitlezen blijft altijd aan staan, alleen als de gegevens op de server staan word er niks meer administratief mee gedaan, zoals door geven aan je energie leverancier.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:11:
[...]
Ja dus een "domme" digitale meter. Ik vertrouw er helemaal niks van. Als hun een slimme meter op afstand kunnen uitlezen over het stroomnet, kunne ze ook jouw "administratief uit" ook weer net zo makelijk aan zetten op afstand lijkt mij?! Zonder dat jij dit door hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Maak je niet druk, je mag de slimme altijd weigeren. Je krijgt dan een gewone domme digitale en dan moet je gewoon zelf de standen blijven door geven. Meters kunnen ook afgekeurd zijn omdat ze bv intern niet over de fases salderen, zoals bij de mijne het geval is. Maar zolang we nog administratief mogen salderen maakt dat geen bal uit.Winkiller schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:11:
1 PVoutput . Dongen NB
Het wordt nog wat wanneer de slimme meter uiteindelijk verplicht wordt en alle weigeraars zelf de installatiekosten moeten betalen omdat ze de gratis installatie toentertijd geweigerd hebben.
Dan barst echt de pleuris uit denk ik.
Ik heb inderdaad bericht gehad dat ik zelf moet betalen omdat ik geweigerd heb. 72 euro nog wat bij Liander. Dit is te overzien
Ach, tuurlijk kunnen ze dat. Ze spelen alleen geen data door naar mijn energie leverancier (zeggen ze). Eerlijk gezegd 'zal allemaal wel'. Ik ben enigszins bezig met privacy, maar heb ook gewoon een android met Google account. Het gaat me echt te ver om me hier zwaar druk over te gaan maken.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:11:
[...]Ja dus een "domme" digitale meter. Ik vertrouw er helemaal niks van. Als hun een slimme meter op afstand kunnen uitlezen over het stroomnet, kunne ze ook jouw "administratief uit" ook weer net zo makelijk aan zetten op afstand lijkt mij?! Zonder dat jij dit door hebt.
Ik lees hier verhalen over mensen die monteurs weigeren & keuringsrapporten op gaan vragen om hun ferraris-schijf (analoge) meter te kunnen houden. Sorry hoor, maar dat gaat me echt te ver. Met zonnepanelen kan ik er nog enigszins inkomen dat men moeite doet. Echter heb ik daar helemaal niks mee te maken.
Ik zie het zo. Meters krijg je in bruikleen, als zij een "slimme" op willen hangen. Wie ben ik dan nou eigenlijk?
Ik vind het al heel wat dat de consument dat ding "administratief uit" kan laten zetten & al helemaal dat je m kan weigeren. Je mag er zelfs, zelf aan klooien om m uit te lezen!
Ik snap vanuit hun oogpunt dondersgoed dat netbeheerders deze meters naar hun klanten pushen. Op de lange rit biedt dit hun alleen maar voordeel (& mogelijk ook betere dienstverlening). Jij huurt de meter & zij beslissen (vanaf 2020 officieel) wat ze bij jou ophangen, that's it.
Op internet weet je de helft van de tijd niet eens waar je data precies heen gaat. En mensen hangen overal lekke/kwetsbare IOT apparaten aan hun internet. Maar hier gaan we ons gigantisch over op lopen winden.
Ieder zo zijn ding hoor, maar dit is mijn visie.
Lock out.
Je heb wel gelijk hoor wat android en je data over internet betreft.
Maar ik heb namelijk wel zonnepanelen.
De salderings regeling blijft tot 2023 in stand.
https://www.zonnepanelen.net/salderen/?accept_cookies=1
Wat daarna gebeurd weet niemand.
Ik heb straks geen zin om bijvoorbeeld 7ct mijn overschot te verkopen en 20ct te betalen voor een Kwh. Daarom wil ik zolang mogelijk mijn draaischijf behouden.
De 2e reden is dat ik helemaal niet wil dat er info vanuit mijn huis word verstuurd ergens naar een server... wie weet wat er mee gebeurd?
Ik heb straks geen zin om bijvoorbeeld 7ct mijn overschot te verkopen en 20ct te betalen voor een Kwh. Daarom wil ik zolang mogelijk mijn draaischijf behouden.
De 2e reden is dat ik helemaal niet wil dat er info vanuit mijn huis word verstuurd ergens naar een server... wie weet wat er mee gebeurd?
Verwijderd
Je tweede argument snap ik niet. Dat weet je nooit als je niet expliciet zelf het beheer doet? Van alle data die nu al over al je hebben en houden ergens op een computer staat die je niet kan beoordelen (zorg, overheid) zou ik me het minst zorgen maken om eventuele energiepatronen eigenlijk.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:43:
Lock out.
Hij zal nooit verplicht worden, en je moet er alleen voor betalen als je er zelf om vraagt. Anders niet.Wootism schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:26:
Het wordt nog wat wanneer de slimme meter uiteindelijk verplicht wordt en alle weigeraars zelf de installatiekosten moeten betalen omdat ze de gratis installatie toentertijd geweigerd hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, maar dat zal dan zijn omdat je zelf dat ding bij nader inzien toch wou hebben. Is ook te begrijpen, omdat er speciaal voor jou een rit moet worden gemaakt. Dat is heel wat anders dan de actie die nodig is als in een later stadium alle dan nog aanwezige ouderwetse meters vervangen moeten worden, gewoon omdat ze dan wel allemaal zijn afgekeurd.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:31:
Ik heb inderdaad bericht gehad dat ik zelf moet betalen omdat ik geweigerd heb. 72 euro nog wat bij Liander. Dit is te overzien
Verwijderd
Waar je niet bij stil staat is dat jouw leverancier je straks veel duurder stroom kan laten afnemen. Nu is er alleen nog maar hoog en laag tarief bij een dubbel telwerk. Straks kan men jouw gaan belasten voor meer tijdsblokken want dat is digitaal lekker makkelijk in te voeren. Ik heb ze gelukkig van de week nog de deur gewezen en zeker met mijn zonnepanelen draait de meter hier nu nog vrolijk terug. Slimme meter heeft geen voordelen voor ons (ik weet toch wel wat ik waarvoor verbruik met mijn €85,- voorschot met een heel gezin), alleen voor de energieleverancier.LocK_Out schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:32:
[...]
Ach, tuurlijk kunnen ze dat. Ze spelen alleen geen data door naar mijn energie leverancier (zeggen ze). Eerlijk gezegd 'zal allemaal wel'. Ik ben enigszins bezig met privacy, maar heb ook gewoon een android met Google account. Het gaat me echt te ver om me hier zwaar druk over te gaan maken.
Ik lees hier verhalen over mensen die monteurs weigeren & keuringsrapporten op gaan vragen om hun ferraris-schijf (analoge) meter te kunnen houden. Sorry hoor, maar dat gaat me echt te ver. Met zonnepanelen kan ik er nog enigszins inkomen dat men moeite doet. Echter heb ik daar helemaal niks mee te maken.
Ik zie het zo. Meters krijg je in bruikleen, als zij een "slimme" op willen hangen. Wie ben ik dan nou eigenlijk?
Ik vind het al heel wat dat de consument dat ding "administratief uit" kan laten zetten & al helemaal dat je m kan weigeren. Je mag er zelfs, zelf aan klooien om m uit te lezen!
Ik snap vanuit hun oogpunt dondersgoed dat netbeheerders deze meters naar hun klanten pushen. Op de lange rit biedt dit hun alleen maar voordeel (& mogelijk ook betere dienstverlening). Jij huurt de meter & zij beslissen (vanaf 2020 officieel) wat ze bij jou ophangen, that's it.
Op internet weet je de helft van de tijd niet eens waar je data precies heen gaat. En mensen hangen overal lekke/kwetsbare IOT apparaten aan hun internet. Maar hier gaan we ons gigantisch over op lopen winden.
Ieder zo zijn ding hoor, maar dit is mijn visie.
Verder wens ik zolang als mogelijk niet gemonitord te worden. Ik doe zoveel mogelijk aan mijn privacy. Duck duck go zoeken, VPN , uBlock, mail via Ziggo en bij hen van de server afhalen en geen agenda bij Google, geen Facebook, Snapchat, Instagram etc etc. Het liefst zou ik mijn contacten ook bij Google weghalen, maar dat is een ramp bij een nieuw toestel. Helaas kan ik niet wegduiken voor al die waarloze camera's op straat want daar word ik ook niet goed van. Nog even en het hele bos hangt ook vol. En nee, ik ben geen crimineel maar ik wil geen algoritme zijn waarop van alles wordt afgestemd. Ook niet bij mijn energie.

Word die website nog wel onderhouden?nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:43:
Lock out.
Een paar maanden later was het dit:
https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023
Dan zet je hem administratief uit en geef je jaarlijks je totaalstanden door?Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:54:
[...]
Waar je niet bij stil staat is dat jouw leverancier je straks veel duurder stroom kan laten afnemen. Nu is er alleen nog maar hoog en laag tarief bij een dubbel telwerk. Straks kan men jouw gaan belasten voor meer tijdsblokken want dat is digitaal lekker makkelijk in te voeren.
De andere discussie die hier vaak voorbijkomt is dat een dergelijke regeling moeilijk in te voeren is als die afhankelijk is van de meetapparatuur. Dan zou je bepaalde groepen een nadeel geven omdat alleen daar een bepaald type meter hangt. Dat wordt wettelijk heel lastig.
Verwijderd
En dan zijn we weer waar ik nu ook ben met mijn Ferraris. Dat doe ik nu ook. Dus wat moet ik met een digitale meter? Precies, niets en dan weet ik zeker dat ik niet gemonitord wordt en ben ik niet afhankelijk van de administratie van het energiebedrijf wbt mijn teruglevering. Heb lang getwijfeld maar ben blij met mijn oude trouwe meter. Hoop dat hij nog lang mag blijven hangen.EddoH schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:08:
[...]
Dan zet je hem administratief uit en geef je jaarlijks je totaalstanden door?
Jahoor tot begin/half/eind 2020 hoef jij je nergens druk over te maken. Daarna wel, want dan willen ze in alle huishoudens een slimme meter hebben hangen.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:29:
[...] Heb lang getwijfeld maar ben blij met mijn oude trouwe meter. Hoop dat hij nog lang mag blijven hangen.
Wat betreft je eerdere betoog. Als je qua internet ook al zo ver gaat, tsja..
Het betekend niet dat je met internet al zo ver gaat.... dat er nu opeens andere bedrijven ook alles kunnen monitoren bij jou thuis. Nu de slimme energie meter straks een slimme watermeter en ga zo maar door. Voor internet kies je zelf. Met de slimme meter heb je straks niets te kiezen die duwen ze door je strot onder het nom van dan kunnen we energie besparen.
Daarna word de salderings regeling aangepast. Dat natuurlijk niet in het voordeel ia van jou.
Dan gaat niemand meer zonnepanelen aanschaffen.... weg energie besparing waar ze nu zo op hameren.
Ik noem maar wat er zijn zoveel verschillende mogelijkheden die kunnen onstaan. Maar nooit on het voordeel van de burger/consument
Daarna word de salderings regeling aangepast. Dat natuurlijk niet in het voordeel ia van jou.
Dan gaat niemand meer zonnepanelen aanschaffen.... weg energie besparing waar ze nu zo op hameren.
Ik noem maar wat er zijn zoveel verschillende mogelijkheden die kunnen onstaan. Maar nooit on het voordeel van de burger/consument
@nllight Welkom in de consumptie maatschappij & bedrijven met winstoogmerk & technologische ontwikkelingen.
Ik wens u een fijne toekomst!
Ik wens u een fijne toekomst!
Ja als niemand zich verzet spraken we nu allemaal duits of russisch
Ik wens u ook fijne toekomst
Ik wens u ook fijne toekomst
Je kunt nog steeds een gewone digitale meter krijgen zonder enige vorm van communicatie, salderings regeling valt misschien wel beter uit als je flinke overproductie hebt. Je hebt nog altijd een keuze.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:58:
Het betekend niet dat je met internet al zo ver gaat.... dat er nu opeens andere bedrijven ook alles kunnen monitoren bij jou thuis. Nu de slimme energie meter straks een slimme watermeter en ga zo maar door. Voor internet kies je zelf. Met de slimme meter heb je straks niets te kiezen die duwen ze door je strot onder het nom van dan kunnen we energie besparen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik kan je wel zeggen dat de nieuwe meters in het gebruik een stuk minder handig zijn dan zo'n mooie ferrarismeter. Afgelopen donderdag is hier mijn meter vervangen. Daar had ik zelf om gevraagd omdat ik krachtstroom nodig had (van 1x25 naar 3x25 gegaan). Ik heb hierbij gekozen voor een "traditionele" meter.
Bij de ferraris kon ik in een oogopslag de stand zien en welke kant de meter opdraait en ongeveer hoe hard het gaat. Je hebt dus in een enkele oogopslag een goed beeld. Met de nieuwe meter moet je met een knopje door een lijst van schermen heen. Levering laag, levering hoog, teruglevering laag, teruglevering hoog. Ik heb sowieso geen dag/nachttarief dus de helft van die dingen staan hard op nul. Daarnaast kun je dus nu niet meer handig zien of er op dat moment gebruik/opbrengst is en hoeveel dat ongeveer is.
Al met al een verschrikkelijk apparaat dus. Ben nu wel bezig om dat infrarood oogje te kunnen gebruiken voor datauitwisseling zodat ik eenvoudig mijn gebruik/opbrengst kan zien. Bij de oude meter had ik dat ook met een aantal sensoren die voor de draaischijf zaten.
Bij de ferraris kon ik in een oogopslag de stand zien en welke kant de meter opdraait en ongeveer hoe hard het gaat. Je hebt dus in een enkele oogopslag een goed beeld. Met de nieuwe meter moet je met een knopje door een lijst van schermen heen. Levering laag, levering hoog, teruglevering laag, teruglevering hoog. Ik heb sowieso geen dag/nachttarief dus de helft van die dingen staan hard op nul. Daarnaast kun je dus nu niet meer handig zien of er op dat moment gebruik/opbrengst is en hoeveel dat ongeveer is.
Al met al een verschrikkelijk apparaat dus. Ben nu wel bezig om dat infrarood oogje te kunnen gebruiken voor datauitwisseling zodat ik eenvoudig mijn gebruik/opbrengst kan zien. Bij de oude meter had ik dat ook met een aantal sensoren die voor de draaischijf zaten.
Ik ontken het bestaan van IE.
Kun je niet het actuele verbruik in het display zien? Dat is bij mijn DSMR4 meter (Kaifa) en de DSMR5 (Sagemcom) bij m'n ouders volgens mij altijd de waarde die getoond wordt in de 'rust'-stand. En er zit een rode LED op (bij mijn meter, die van m'n ouders weet ik niet) die knippert. Bij een hoog verbruik knippert die snel. Bij flinke teruglevering weet ik zo niet, dat zou ik eens moeten checken met zonnig weer.
Ook vreemd dat sommige tellers op nul staan, dat is dan wellicht verschillend per netbeheerder. Ik heb Enexis en alle 4 de telwerken (verbruik hoog/laag en teruglevering hoog/laag) worden gemeten. Ik heb een energiecontract voor enkel tarief, dan is het gewoon een kwestie van verbruik optellen en opwek optellen en aftrekken van het verbruik.
Ook vreemd dat sommige tellers op nul staan, dat is dan wellicht verschillend per netbeheerder. Ik heb Enexis en alle 4 de telwerken (verbruik hoog/laag en teruglevering hoog/laag) worden gemeten. Ik heb een energiecontract voor enkel tarief, dan is het gewoon een kwestie van verbruik optellen en opwek optellen en aftrekken van het verbruik.
Dat is wel apart/lastig. De meters die ik gezien heb laten standaard actueel vermogen zien. Voor de meterstand(en) moet je inderdaad scrollen, wat nogal eens verwarrend kan zijn met indicatoren als T1, T2 etc.cyberstalker schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:12:
Ik kan je wel zeggen dat de nieuwe meters in het gebruik een stuk minder handig zijn dan zo'n mooie ferrarismeter. Afgelopen donderdag is hier mijn meter vervangen. Daar had ik zelf om gevraagd omdat ik krachtstroom nodig had (van 1x25 naar 3x25 gegaan). Ik heb hierbij gekozen voor een "traditionele" meter.
Ach, een echte Tweaker heeft toch al zijn verbruiksgegevens via het domoticasysteem ontsloten en realtime inzichtelijk op z'n mobiel?
Op mijn meter stonden vier kwadrantenpijltjes om aan te geven of er vermogen geleverd, verbruikt, inductief of capacitief is. Dat met de knipperled gaf ongeveer dezelfde info als de draaischijf (voor mij).
Hij scrollde standaard door alle telwerken, dat was wel irritant.
Hij scrollde standaard door alle telwerken, dat was wel irritant.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik krijg de indruk dat je in de veronderstelling verkeert dat inductief of capacitief synoniemen zijn van leveren of gebruiken. Als dat het geval is, dan is dat echt een misverstand. De beide begrippen hebben totaal niets met elkaar te maken. Die pijltjes geven aan welk telwerk actief is: hoog-, laag tarief, beide leveren of ontvangen. Dat heeft niets met de vier kwadranten van doen. Ook bij de oude ferrarismeters had dat niets met elkaar te maken, alle vier de telwerken geven alleen maar kWh aan, niet kVAh reactief of capacitief.
[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 25-04-2018 23:02 ]
Wie zegt dat hij nooit verplicht zal worden?reneeke1970 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:47:
[...]
Hij zal nooit verplicht worden, en je moet er alleen voor betalen als je er zelf om vraagt. Anders niet.
De kans is groot dat je oude meter over twee jaar niet meer voldoet aan de eisen van de netbeheerder (en die zijn toch iets belangrijker dan jouw eisen) en dat je enkel een overeenkomst mag aangaan met een leverancier wanneer je een moderne meter hebt.
Je moet natuurlijk helemaal niks, en mag dan gewoon je oude privacy-metertje laten hangen. Maar ik denk dat het dan toch knap lastig wordt in de toekomst.
Of minimaal een meter met 2 (zonder nachtstroom) of 4 (met nachtstroom) telwerken, indien je zonnepanelen hebt. Of die communicatie module erin zit, is een ander verhaal.LocK_Out schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:35:
[...]
Jahoor tot begin/half/eind 2020 hoef jij je nergens druk over te maken. Daarna wel, want dan willen ze in alle huishoudens een slimme meter hebben hangen.
Wat betreft je eerdere betoog. Als je qua internet ook al zo ver gaat, tsja..
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Een meter die aan eisen voldoet is een gewone digitale. Uitlezen op afstand zal nooit verplicht worden. Iets met een privacy wet....Wootism schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:27:
[...]
Wie zegt dat hij nooit verplicht zal worden?
De kans is groot dat je oude meter over twee jaar niet meer voldoet aan de eisen van de netbeheerder (en die zijn toch iets belangrijker dan jouw eisen) en dat je enkel een overeenkomst mag aangaan met een leverancier wanneer je een moderne meter hebt.
Je moet natuurlijk helemaal niks, en mag dan gewoon je oude privacy-metertje laten hangen. Maar ik denk dat het dan toch knap lastig wordt in de toekomst.
1 PVoutput . Dongen NB
Is niet vreemd en verschilt ook niet echt per netbeheerder:ThinkPadd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:16:
Kun je niet het actuele verbruik in het display zien? Dat is bij mijn DSMR4 meter (Kaifa) en de DSMR5 (Sagemcom) bij m'n ouders volgens mij altijd de waarde die getoond wordt in de 'rust'-stand. En er zit een rode LED op (bij mijn meter, die van m'n ouders weet ik niet) die knippert. Bij een hoog verbruik knippert die snel. Bij flinke teruglevering weet ik zo niet, dat zou ik eens moeten checken met zonnig weer.
Jij hebt een slimme meter ; deze registreert altijd op 4 telwerken. Je contract met de leverancier bepaalt of de telwerken worden afgerekend tegen normaal tarief of tegen dag/nachttarief.
Cyberstalker heeft een domme digitale meter ; deze registreert alleen op 4 telwerken wanneer er een toonfrequentontvanger bij is geplaatst, die zorgt voor de schakeling tussen het dag en nachttarief. Zit die niet bij de meter, dan registreert de domme digitale meter slechts op 2 telwerken (1 voor levering en 1 voor teruglevering )
Eisen zijn ook onderhevig aan verandering...reneeke1970 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:14:
[...]
Een meter die aan eisen voldoet is een gewone digitale. Uitlezen op afstand zal nooit verplicht worden. Iets met een privacy wet....
Maar als je al een ‘domme’ digitale meter hebt zal je inderdaad nog wel een tijdje safe zitten.
Mensen met een analoge meter die nu de gratis installatie weigeren zullen over een aantal jaar zelf moeten opdraaien voor het vervangen daarvan.
@Wailing_Banshee Nog wel ja. Nog wel. Of dat zo blijft??
Kun jij 30 jaar in de toekomst kijken? Ik niet. Ik voorspel wel dat je voorlopig nog niet verplicht die communicatie module nodig hebt. En dat doe ik op basis van het feit dat je nu ook een standaard digitale meter kunt laten installeren. Ze willen wel zo snel mogelijk van die meters af die terug draaien. Dan kun je namelijk makkelijker salderen afschaffen.LocK_Out schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:38:
@Wailing_Banshee Nog wel ja. Nog wel. Of dat zo blijft??
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als de weigering geaccepteerd word komt dat omdat hij eigenlijk niet is afgekeurd vanwege meet fouten. Daarom mag het zo blijven als je dat wilt. Indien later echt afgekeurd word hij alsnog gratis vervangen. Betalen is alleen op eigen verzoek vervangen.Wootism schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:24:
[...]
Eisen zijn ook onderhevig aan verandering...
Maar als je al een ‘domme’ digitale meter hebt zal je inderdaad nog wel een tijdje safe zitten.
Mensen met een analoge meter die nu de gratis installatie weigeren zullen over een aantal jaar zelf moeten opdraaien voor het vervangen daarvan.
1 PVoutput . Dongen NB
Bron?Wootism schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:24:
[...]
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Verwijderd
Grote onzin natuurlijk want ik betaal al voor het gebruik van het netwerk en als zij mijn meter afkeuren hebben zij ook de verplichting een andere te hangen. Ik keur hem niet af, zij doen dat. Sterker nog, toen ik hem weigerde vroeg Enexis zelf of ze me wel weer mochten benaderen indien er een nieuwe ronde zou komen.Wootism schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:24:
[...]
Ik ben ook benieuwd waarop dat gebaseerd is.Wootism schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:24:
[...]
Als je de meter nu weigert worden er nu geen kosten gemaakt, deze verschuiven dan naar het moment dat deze alsnog vervangen moet worden. Netbeheerder blijft echter wel verantwoordelijk voor nauwkeurige meting, dus als deze echt vervangen moet worden omdat hij niet meer nauwkeurig genoeg is dan zullen ze hem toch echt moeten vervangen.
Het liijkt erop dat de netbeheerder wat terughoudender is geworden nadat gebleken is dat veel digitale meters helemaal niet nauwkeurig zijn (met name bij veel LED verlichting).
Zie ook de uitleg van enexis: "Goed om te weten: u kunt later altijd nog een slimme meter aanvragen, maar daaraan zijn wel kosten verbonden."
Nog even een beginnersvraag: ik heb een slimme meter, en nu ook zonnepanelen.
Ik heb mijn energieleverancier nog geen toestemming gegeven de gegevens op te vragen / uit te lezen.
Is het gunstiger die toestemming niet te geven wanneer de saldering stopt in 2020 en door een ander systeem wordt vervangen ?
Ik heb mijn energieleverancier nog geen toestemming gegeven de gegevens op te vragen / uit te lezen.
Is het gunstiger die toestemming niet te geven wanneer de saldering stopt in 2020 en door een ander systeem wordt vervangen ?
Dat is koffiedikkijken, maar ik gok erop dat het niet gunstiger is. De vraag is of je wel een keus hebt.
Het is nog volstrekt onduidelijk hoe de situatie er uit gaat zien na 2020.
Het is nog volstrekt onduidelijk hoe de situatie er uit gaat zien na 2020.
Signatures zijn voor boomers.
Als je al een slimme meter hebt heeft het - in ieder geval voor zonnepanelen - geen zin om dat te weigeren. De meter registreert namelijk sowieso al levering en teruglevering apart. Dus zelfs als jij het uitlezen administratief laat uitzetten staan die standen er nog steeds los in en zou daar theoretisch dus verschillende bedragen aan kunnen worden gehangen.
Daarnaast is het administratief wellicht wel handiger om het te doen zonder automatisch uitlezen. Ik heb verhalen gelezen van mensen waarbij het uitlezen dan niet goed gedaan werd en de teruglevering niet werd meegerekend. Die mensen kregen dan dus een onjuiste rekening opgestuurd. Als je het zelf in moet vullen kun je dit makkelijker in de gaten houden.
Daarnaast is het administratief wellicht wel handiger om het te doen zonder automatisch uitlezen. Ik heb verhalen gelezen van mensen waarbij het uitlezen dan niet goed gedaan werd en de teruglevering niet werd meegerekend. Die mensen kregen dan dus een onjuiste rekening opgestuurd. Als je het zelf in moet vullen kun je dit makkelijker in de gaten houden.
Ik ontken het bestaan van IE.
Je kunt tegen die tijd alsnog je toestemming intrekken danwel wijzigen.CJG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:20:
Wat denk je daarmee te bereiken als het zo ver is? Bij zelf opnemen moet je de afzonderlijke standen van de telwerken ook naar waarheid invullen, dat doe je nu ook al, want je schrijft dat je al een slimme meter hebt. Wat dat betreft verandert er niets.CJG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:20:
M'n ouders hebben recent een brief van Liander gekregen met de mededeling dat er een slimme meter geplaatst gaat worden in de buurt waarin zij wonen.
M'n moeder heeft Liander gebeld en gezegd dat ze zonnepanelen heeft en de huidige meter (Ferraris uit 1982) wil behouden. Reactie Liander: Dat is prima mevrouw. Fijne dag nog!
huh???
M'n moeder heeft Liander gebeld en gezegd dat ze zonnepanelen heeft en de huidige meter (Ferraris uit 1982) wil behouden. Reactie Liander: Dat is prima mevrouw. Fijne dag nog!
huh???
Prima toch, zo hoort het toch.Cranberry schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:59:
M'n ouders hebben recent een brief van Liander gekregen met de mededeling dat er een slimme meter geplaatst gaat worden in de buurt waarin zij wonen.
huh???
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Klopt, idd prima, maar die reactie had ik zelf totaal niet verwacht. En zeker niet als er vanaf 2020 iets zou veranderen aan de salderingsregels, moet er wel bepaald kunnen worden hoeveel je uiteindelijk teruglevert en van het net afneemt.
Klopt, maar uiteindelijk is er nog helemaal niets bekend over 2020 en het is maar afwachten hoe Liander dat telefoontje van je moeder intern behandeld, voor het zelfde geld ligt er binnenkort een brief op de mat met een afspraak of ze staan gewoon voor de deur. Of het gaat misschien wel goed en merkt ze er niks meer van.Cranberry schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:05:
Klopt, idd prima, maar die reactie had ik zelf totaal niet verwacht. En zeker niet als er vanaf 2020 iets zou veranderen aan de salderingsregels, moet er wel bepaald kunnen worden hoeveel je uiteindelijk teruglevert en van het net afneemt.
Als je op de site van Liander kijkt zie je ook dat ze er niet moeilijk over doen. Wel is het zo dat het (binnenkort) niet meer mogelijk is om dubbeltarief te hebben zonder slimme meter. Afhankelijk van de details van contract, verbruik en opwek kan weigeren daardoor iets onvoordeliger uitpakken. Opwek vindt immers voor 5/7 van de tijd plaats tijdens piektarief.Cranberry schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:05:
Een meter weigeren omdat je zonnepanelen hebt vind ik verder niet zo'n hele zinnige reden. Als door afschaffen van het salderen een ferraris niet meer voldoet wordt hij toch wel vervangen. Ik zou ook even goed in de brief kijken of er in de toekomst geen kosten zullen zijn als er toch een slimme meter moet komen.
Regeren is vooruitschuiven
Een vriendin heeft vorig jaar de slimme meter geweigerd. Nu heeft ze aanvraag gedaan voor nachtstroom. De huidige meter kan dat niet aan (enkel telwerk) en nu moet ze betalen voor plaatsen van nieuwe meter. Bij weiger overeen komst staat in de kleine lettertjes, dat bij weigering en op verzoek vervangen, de kosten van vervangen en plaatsen voor de bewoner zijn. De netbeheerder geeft aan dat dit vervangen op verzoek van de klant gebeurd, dus de klant moet betalen. Argument dat het een nieuwe overeenkomst is en dat de leverancier het maar moet betalen wordt afgedaan als, leverancier verplicht u niet tot afname van zowel dag als nachttarief. Kosten zijn rond de €800,00. Dat is 5 jaar nachttarief voordeel voor haar.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
@Wim-Bart ik vind dat een absurd tarief. In de huidige situatie kost het plaatsen van een slimme meter iets meer dan 7 tientjes.
Voor het verplaatsen van een meterkast en switch van enkel- naar driefase betaal ik zo'n €1200. Dat alleen een meter vervangen dan €800 moet kosten, is voor mij onbegrijpelijk.
Voor het verplaatsen van een meterkast en switch van enkel- naar driefase betaal ik zo'n €1200. Dat alleen een meter vervangen dan €800 moet kosten, is voor mij onbegrijpelijk.
Dubbeltariefmeters zijn zo 2010, toch? Als ze voordeliger uit wil zijn kan ze beter zonnepanelen nemen of participeren in een postcoderoos-project. Dat lijkt me een betere investering van die € 800, =Wim-Bart schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 04:44:
Een vriendin heeft vorig jaar de slimme meter geweigerd. Nu heeft ze aanvraag gedaan voor nachtstroom. De huidige meter kan dat niet aan (enkel telwerk) en nu moet ze betalen voor plaatsen van nieuwe meter. [...]

Dubbeltarief en zonnepanelen... Wij hebben geen kosten meer op hoog tarief, alleen nog maar op laag.Marcva schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 07:57:
[...]
Dubbeltariefmeters zijn zo 2010, toch? Als ze voordeliger uit wil zijn kan ze beter zonnepanelen nemen of participeren in een postcoderoos-project. Dat lijkt me een betere investering van die € 800, =
Maar €800 is wel heel erg veel! Dat wil ik ook wel verdienen... Toen onze meter stuk was, is de monteur een uurtje of zo bezig geweest. Zeg 2 uur, is nog 400 euro per uur!
Die 800, is dat vanwege het nachttarief ofzo? Dit omdat het normaal maar 72 euro kost?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Vervangen meter zou hier ook een paar tientjes kosten. 800 is echt belachelijk. Moet even kijken of ik de brief van Stedin kan vinden waar het in staat.
Moet je wel en leverancier hebben die een beetje gunstig saldeert.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:05:
[...]
Dubbeltarief en zonnepanelen... Wij hebben geen kosten meer op hoog tarief, alleen nog maar op laag.
[...]
Hoezo? volgens mij salderen ze allemaal op dezelfde manier: eerst wegwerken op dat tarief, dan het andere tarief op nu en als er dan nog wat over is, kom je op teruglever tarief.Marcva schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:09:
[...]
Moet je wel en leverancier hebben die een beetje gunstig saldeert.
even net doen of je zonnepanelen op dak wil leggen.Wim-Bart schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 04:44:
Een vriendin heeft vorig jaar de slimme meter geweigerd. Nu heeft ze aanvraag gedaan voor nachtstroom. De huidige meter kan dat niet aan (enkel telwerk) en nu moet ze betalen voor plaatsen van nieuwe meter. Bij weiger overeen komst staat in de kleine lettertjes, dat bij weigering en op verzoek vervangen, de kosten van vervangen en plaatsen voor de bewoner zijn. De netbeheerder geeft aan dat dit vervangen op verzoek van de klant gebeurd, dus de klant moet betalen. Argument dat het een nieuwe overeenkomst is en dat de leverancier het maar moet betalen wordt afgedaan als, leverancier verplicht u niet tot afname van zowel dag als nachttarief. Kosten zijn rond de €800,00. Dat is 5 jaar nachttarief voordeel voor haar.
(zoizo een goed plan, maar dat terzijde)
en hier registreren.
https://www.energieleveren.nl/
krijg je een brief dat de meter vervangen moet worden (gratis)
en kom je weer in het zelfde slimme meter verhaaltje als eerst.
kun je kiezen tussen een dom gemaakte meter of een slimme.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat is niet raar want je bent het alleen verplicht als hij is afgekeurd. Als hij word mee genomen omdat ze toevallig toch in de wijk met onderhoud bezig zijn maakt het hun niet uit als je aangeeft dat je hem niet wilt.Cranberry schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:59:
huh???
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je wel opgegeven dat je zonnepanelen hebt?CJG schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:20:
Bij een SM kan de leverancier moeilijk doen met het verrekenen van je teruggeleverde stroom als je dit nog niet hebt gedaan.
Verder zou ik het zo laten, zelf doorgeven vind ik prettiger.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Haha prachtig dit.Wim-Bart schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 04:44:
Eerst een gratis meter weigeren en vervolgens lopen mauwen wanneer blijkt dat die meter toch wel handig was geweest maar dat je hem nu zelf moet gaan betalen :’)
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat mensen hier denken dat je recht hebt op gratis vervanging terwijl je in eerste instantie een gratis installatie hebt geweigerd.
72 euro vind ik een redelijk bedrag, dat is een standaardtarief. 800 euro is dat niet.Wootism schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:09:
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat mensen hier denken dat je recht hebt op gratis vervanging terwijl je in eerste instantie een gratis installatie hebt geweigerd.
@Wootism
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je zou moeten betalen voor iets dat "gratis" is aangeboden. Je hebt er er al voor betaald in de vorm van meterkosten. De netbeheerder heeft geen extra kosten voor het alsnog vervangen.
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je zou moeten betalen voor iets dat "gratis" is aangeboden. Je hebt er er al voor betaald in de vorm van meterkosten. De netbeheerder heeft geen extra kosten voor het alsnog vervangen.
Ik heb jaren dubbel tarief gehad. Netjes de vaatwasser in de nacht aan, in de daluren wassen etc. Toen eens uitgerekend hoeveel voordeel ik eigenlijk had tov enkel tarief. Dit bleek 11 euro per jaar te zijn. Ik heb toen juist mijn contract omgezet naar enkel tarief en hoef nu niet meer 's nachts te wassen e.d. voor de minimale besparing.Wim-Bart schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 04:44:
Kijk eens of dubbel tarief voor haar echt zo voordelig is. Ik geloof namelijk niet dat ze die 800euro in 5 jaar eruit heeft maar dat dit nog weleens vele malen langer kan zijn.
Het is toen gratis aangeboden omdat de netbeheerder dit vanuit wetgeving gratis moet aanbieden. Omdat ze heeft geweigerd hebben ze voor haar juist kosten moeten maken om de planning aan te passen en dat huis over te slaan. En nu moeten ze voor haar apart een planning maken, iemand langs sturen e.d. (die anders al in de straat was) en dan moet het gratis? Als iedereen de slimme meter wil wanneer het hem of haar uitkomt dan stijgen de kosten natuurlijk enorm (los van dat er een gigantisch te kort is aan monteurs op dit moment).mrmrmr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:13:
[ Voor 24% gewijzigd door jongetje op 22-05-2018 11:16 ]
Doordat de meters nu met hele straten tegelijk worden vervangen is het best efficiënt werken doordat ze er tientallen per dag doen.mrmrmr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:13:
@Wootism
Als ze vervolgens speciaal voor één buurtbewoner moeten terugkomen die hem in eerste instantie had geweigerd....dan kost dat in verhouding meer geld ja.
Ik vind het niet meer dan logisch dat als je speciaal behandeld wil worden je ook moet betalen.
Nee, het is de taak van de netbeheerder te zorgen voor een meetinrichting. Dat is altijd "gratis". Zoals gezegd: daarvoor betalen consumenten via de meterkosten die op de jaarlijkse rekening staan. De kosten voor vervanging zijn niet hoger dan anders, er wordt ook een planning gemaakt bij het maken van een eerste afspraak.Het is toen gratis aangeboden omdat de netbeheerder dit vanuit wetgeving gratis moet aanbieden.
Heb geen zin in een welles/niettes, maar mijn meter van 6 jaar oud wordt ook vervangen door een slimme meter omdat dit vanuit de overheid is opgelegd, niet omdat (Stedin in mijn geval) het zo leuk vind om die meter om te wisselen. Dat is precies de reden waarom je de meter mag weigeren (waar dit topic over gaat) omdat de huidige meters in veel gevallen nog voldoen.
Liander boodt me onlangs hetzelfde aan (meter 10 jaar oud; een domme digitale meter), maar niet omdat de overheid dat verplichtte maar meer omdat zij er voordelen in zagen. Aangezien ik die niet zie heb ik er vriendelijk voor bedankt.jongetje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:35:
[...]
Heb geen zin in een welles/niettes, maar mijn meter van 6 jaar oud wordt ook vervangen door een slimme meter omdat dit vanuit de overheid is opgelegd, niet omdat (Stedin in mijn geval) het zo leuk vind om die meter om te wisselen. Dat is precies de reden waarom je de meter mag weigeren (waar dit topic over gaat) omdat de huidige meters in veel gevallen nog voldoen.
@jongetje
Het is niet puur door de overheid opgelegd, netbeheerders wilden ze graag. Zie de beginperiode waar allerlei onrealistische verwachtingen waren (energiebesparen, op afstand afsluiten), die al lang door de realiteit zijn ingehaald. Tegenwoordig is het doel dataverzamelen en op termijn tariefdifferentiatie.
Maar dat doet er verder niet toe voor de consument, die moet gewoon gratis een meter krijgen omdat er al jarenlang voor is betaald. De rekening komt uiteindelijk altijd bij de consument te liggen.
Het is niet puur door de overheid opgelegd, netbeheerders wilden ze graag. Zie de beginperiode waar allerlei onrealistische verwachtingen waren (energiebesparen, op afstand afsluiten), die al lang door de realiteit zijn ingehaald. Tegenwoordig is het doel dataverzamelen en op termijn tariefdifferentiatie.
Maar dat doet er verder niet toe voor de consument, die moet gewoon gratis een meter krijgen omdat er al jarenlang voor is betaald. De rekening komt uiteindelijk altijd bij de consument te liggen.
Deze regel pak ik even uit deze post. Wat hier beschreven wordt zie ik door heel veel mensen maar ook overheid gebruikt worden. Energiebesparing door zelf energie op te wekken.nllight schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:58:
Er wordt helemaal niks bespaard. Je betaalt alleen minder aan de energieleverancier omdat je daar minder van afneemt. Dit deel heb je al vooruitbetaald door panelen op je dak te leggen of ergens aandelen te kopen in een windmolen of zonnepark.
Mensen vergeten dat de enige manier om energie te besparen is apparaten uit te schakelen, vervangen door zuinigere types of een combinatie daarvan. Apparaten worden niet zuiniger omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen.
Bedrijven die adverteren met "energiebesparing door zonnepanelen" zouden bij het SRC gemeld moeten worden, ze misleiden simpelweg met deze uitspraak.
dat heeft hij wel, de uitrol op grote schaal gebeurd door ingekocht onderaannemers die hele wijken en dorpen in 1 keer afrijden. voor een incidentele woning moet hij speciaal terug! (is dus extra geld)mrmrmr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:13:
@Wootism
Ik ben het er helemaal mee eens dat je eerst iets gratis weigert dat je er vervolgens voor moet betalen.
Je bespaart toch ook door tijdens piek opbrengst momenten je stroom rechtstreeks van je zonnepanelen af te nemen in plaats van het elektriciteitsnetwerk te belasten? Verder eens met je stelling dat je daarnaast alleen een besparing kunt realiseren door zuinige apparatuur te kopen / slurpers uit te schakelen wanneer ze niet gebruikt worden (lees: de Ziggo Horizon doossypie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:49:
[...]
Deze regel pak ik even uit deze post. Wat hier beschreven wordt zie ik door heel veel mensen maar ook overheid gebruikt worden. Energiebesparing door zelf energie op te wekken.
Er wordt helemaal niks bespaard. Je betaalt alleen minder aan de energieleverancier omdat je daar minder van afneemt. Dit deel heb je al vooruitbetaald door panelen op je dak te leggen of ergens aandelen te kopen in een windmolen of zonnepark.
Mensen vergeten dat de enige manier om energie te besparen is apparaten uit te schakelen, vervangen door zuinigere types of een combinatie daarvan. Apparaten worden niet zuiniger omdat je zonnepanelen op je dak hebt liggen.
Bedrijven die adverteren met "energiebesparing door zonnepanelen" zouden bij het SRC gemeld moeten worden, ze misleiden simpelweg met deze uitspraak.
De benaming is misschien wat misleidend, maar het blijft een besparing want totaal hoeft er door de energie producenten minder opgewekt te worden.sypie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:49:
[...]
Deze regel pak ik even uit deze post. Wat hier beschreven wordt zie ik door heel veel mensen maar ook overheid gebruikt worden. Energiebesparing door zelf energie op te wekken.
En energie zelf opwekken is veel goedkoper dan echt besparen met duurdere apparaten die een snufje zuiniger zijn. Dus dat mensen stoppen met panelen leggen vind ik beetje dom
1 PVoutput . Dongen NB
Er is natuurlijk een heel groot verschil tussen "energie besparen" en "besparen op je energierekening".
Dat eerste lukt niet met zonnepanelen, maar het laatste uiteraard wel..
(voor de gemiddelde nederlander is dat verschil misschien te subtiel, waardoor men dan maar adverteert met "energie besparen"?)
Dat eerste lukt niet met zonnepanelen, maar het laatste uiteraard wel..
(voor de gemiddelde nederlander is dat verschil misschien te subtiel, waardoor men dan maar adverteert met "energie besparen"?)
Dat maakt geen verschil voor de prijs, als je een eerste afspraak had gemaakt moet de monteur ook komen aanrijden op de afspraak.dat heeft hij wel, de uitrol op grote schaal gebeurd door ingekocht onderaannemers die hele wijken en dorpen in 1 keer afrijden. voor een incidentele woning moet hij speciaal terug! (is dus extra geld)
@Wim-Bart
Gaat het bij je vriendin wel over een woning, of is het een bedrijf? Ligt het adres in een gebied waar met een tariefsignaal (toonfrequent/puls) wordt gewerkt of werkt het met een radiotijdontvanger?
offtopic:
Overigens, als je als reclamemakende werkgever serieus genomen wilt worden stuur je bezoekers niet automatisch door naar google als ze ervoor kiezen geen cookies te willen.
Overigens, als je als reclamemakende werkgever serieus genomen wilt worden stuur je bezoekers niet automatisch door naar google als ze ervoor kiezen geen cookies te willen.
Natuurlijk maakt dat wel verschil...mrmrmr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:00:
[...]
Dat maakt geen verschil voor de prijs, als je een eerste afspraak had gemaakt moet de monteur ook komen aanrijden op de afspraak.
Denk eens na.
Het gaat over een aangeboden metervervanging. Het maakt mogelijk verschil voor de kostprijs netbeheerder, maar niet voor de prijs die consumenten betalen. Nogmaals, de consument heeft al betaald voor de meter. Als de netbeheerder de meter wil vervangen, zijn daar geen kosten aan verbonden.Wootism schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:14:
[...]
Natuurlijk maakt dat wel verschil...
Denk eens na.
Mij is het volgende verteld door de monteur die in onze flat de slimme meters kwam plaatsen.
Er komen twee gratis installatie rondes, ronde één in 2017 (of was het 2016?) en ronde twee in 2019. Beide rondes bent u vrij om de "slimme" meter te weigeren. Na de tweede ronde kunt u alsnog de meter laten plaatsen maar dan is het voor eigen kosten welke ongeveer 7 tientjes bedraagt.
Ik heb hem geweigerd en de beste man gevraagd of hij zelf een slimme meter heeft. Waarop zijn antwoord was ABSOLUUT NIET!
Nu heb ik een huurwoning dus zolang ik geen officiële brief heb van het woonbedrijf laat ik de "oude" meter zitten. Immers, ik moet de woning in de staat achterlaten zoals ik hem huur, wat meerdere keren nadrukkelijk ten nadele van mij is medegedeeld. Dus ik ga niet zomaar een meter laten vervangen zonder hun officiële toestemming natuurlijk (afgezien van de bezwaren die ik heb op een "slimme" meter).
Er komen twee gratis installatie rondes, ronde één in 2017 (of was het 2016?) en ronde twee in 2019. Beide rondes bent u vrij om de "slimme" meter te weigeren. Na de tweede ronde kunt u alsnog de meter laten plaatsen maar dan is het voor eigen kosten welke ongeveer 7 tientjes bedraagt.
Ik heb hem geweigerd en de beste man gevraagd of hij zelf een slimme meter heeft. Waarop zijn antwoord was ABSOLUUT NIET!
Nu heb ik een huurwoning dus zolang ik geen officiële brief heb van het woonbedrijf laat ik de "oude" meter zitten. Immers, ik moet de woning in de staat achterlaten zoals ik hem huur, wat meerdere keren nadrukkelijk ten nadele van mij is medegedeeld. Dus ik ga niet zomaar een meter laten vervangen zonder hun officiële toestemming natuurlijk (afgezien van de bezwaren die ik heb op een "slimme" meter).

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Wie bepaald dat? Staat dat ergens zwart op wit?mrmrmr schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:18:
[...]
Het gaat over een aangeboden metervervanging. Het maakt mogelijk verschil voor de kostprijs netbeheerder, maar niet voor de prijs die consumenten betalen. Nogmaals, de consument heeft al betaald voor de meter. Als de netbeheerder de meter wil vervangen, zijn daar geen kosten aan verbonden.
Dat er zogenaamd geen kosten aan verbonden zitten wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen kosten in rekening mogen brengen.
Wat mij betreft mogen ze alle zeurkousen die de SM zonder gegronde reden weigeren gewoon factureren bij installatie buiten de gratis rondes.
ga maar even googlen.Wootism schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:25:
[...]
Wie bepaald dat? Staat dat ergens zwart op wit?
Dat er zogenaamd geen kosten aan verbonden zitten wil natuurlijk niet zeggen dat ze geen kosten in rekening mogen brengen.
Wat mij betreft mogen ze alle zeurkousen die de SM zonder gegronde reden weigeren gewoon factureren.
de meter die is verplicht te hebben en word geleased van de netbeheerder.
hij is dus niet jouw eigendom.
voor het onderhouden van de meter en het uitlezen betaal je:
een captar tarief.
voorbeeld enexis:
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
tabel 3 gaat over de Meetdienst
"Voor de meetdienst geldt een vast bedrag per dag
bestaande uit de kosten voor de 3-jaarlijkse
meteropname, de meterhuur en het meteronderhoud"
(het pikante van het verhaal: de EU wilde een maximum lease tijd gaan invoeren.
en toen moesten onder het motto van het milieu in eens alle meters door slimme worden vervangen.
zonder die slimme meter zou ik met mijn 25 jaar oude meter dus een korting krijgen die nu niet door gaat, helaas.)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-05-2018 13:34 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Volgens europa moet voor 2021 een groot deel van de meters vervangen zijn door een slimme meter. Aangezien ze nog steeds bezig zijn met de eerste uitrol en die al schuift vanwege het te kort aan monteurs weet ik niet of er een 2e gratis ronde komt. (dat heb ik iig nergens gelezen).Dreanor schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:24:
Mij is het volgende verteld door de monteur die in onze flat de slimme meters kwam plaatsen.
Dat huurwoning argument vind ik kant nog wal slaan. Dan zou je ook geen onderhoud mogen laten uitvoeren, een laagje verf op de muren mogen smeren en een kraan mogen vervangen.
Mensen willen ook graag ergens tegen zijn. Vervolgens zetten ze wel hun hele leven op Facebook en een slimme speaker in hun woning...
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 22-05-2018 14:00 ]
Weet je zeker dat het een slimme is? Ik geloof een digitalejongetje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:59:
[...]
Volgens europa moet voor 2021 een groot deel van de meters vervangen zijn door een slimme meter. Aangezien ze nog steeds bezig zijn met de eerste uitrol en die al schuift vanwege het te kort aan monteurs weet ik niet of er een 2e gratis ronde komt. (dat heb ik iig nergens gelezen).
Dat huurwoning argument vind ik kant nog wal slaan. Dan zou je ook geen onderhoud mogen laten uitvoeren, een laagje verf op de muren mogen smeren en een kraan mogen vervangen.
Mensen willen ook graag ergens tegen zijn. Vervolgens zetten ze wel hun hele leven op Facebook en een slimme speaker in hun woning...
1 PVoutput . Dongen NB
Kwam het volgende tegen bij Stedin:
https://www.stedin.net/kl...-nu-toch-een-slimme-meter
Dus na weigeren slimme meter na 28 dagen zijn de kosten 72,60 incl. btw.
Volgens mij zijn deze kosten bijzonder redelijk.
https://www.stedin.net/kl...-nu-toch-een-slimme-meter
Dus na weigeren slimme meter na 28 dagen zijn de kosten 72,60 incl. btw.
Volgens mij zijn deze kosten bijzonder redelijk.
Doen ze ook. 72,60 incl BTW.Wootism schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:25:
Wat mij betreft mogen ze alle zeurkousen die de SM zonder gegronde reden weigeren gewoon factureren bij installatie buiten de gratis rondes.
Ja, als je zelf alsnog aangeeft een SM te willen... Als ze later toch een keer verplicht je meter komen vervangen omdat ie stuk is lijkt het met sterk dat je er nog even €72,60 bovenop gefactureerd krijgt.
Ik heb ook een brief gekregen van Enexis. Erg lastig om te weigeren, want alles is gericht op langskomen.
Wil de boel weigeren. Omdat ik nog een mooie oude ferraris heb en omdat ik de gas en electra fysiek op 2 locaties heb zitten. Vervangen ze dan alleen de electra?
Wil de boel weigeren. Omdat ik nog een mooie oude ferraris heb en omdat ik de gas en electra fysiek op 2 locaties heb zitten. Vervangen ze dan alleen de electra?
Weigeren is geen probleem, mits de ferraris nog goedgekeurd is. Even bellen naar Enexis.jantje112 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:03:
Ik heb ook een brief gekregen van Enexis. Erg lastig om te weigeren, want alles is gericht op langskomen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Waar komt dan die €75 die ze vragen voor na-installatie?migjes schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:32:
[...]
ga maar even googlen.
de meter die is verplicht te hebben en word geleased van de netbeheerder.
hij is dus niet jouw eigendom.
voor het onderhouden van de meter en het uitlezen betaal je:
een captar tarief.
voorbeeld enexis:
https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven
tabel 3 gaat over de Meetdienst
"Voor de meetdienst geldt een vast bedrag per dag
bestaande uit de kosten voor de 3-jaarlijkse
meteropname, de meterhuur en het meteronderhoud"
(het pikante van het verhaal: de EU wilde een maximum lease tijd gaan invoeren.
en toen moesten onder het motto van het milieu in eens alle meters door slimme worden vervangen.![]()
zonder die slimme meter zou ik met mijn 25 jaar oude meter dus een korting krijgen die nu niet door gaat, helaas.)
Een stukje van de Rijksoverheid.
https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren
Er kan dus geweigerd worden, is de meter aan vervanging toe dan wordt deze vervangen door een (niet slimme) digitale meter.
Wil je na weigering alsnog een slimme meter dan kunnen daar kosten aan verbonden zijn.
Er kan dus geweigerd worden, is de meter aan vervanging toe dan wordt deze vervangen door een (niet slimme) digitale meter.
Wil je na weigering alsnog een slimme meter dan kunnen daar kosten aan verbonden zijn.
Ik kreeg ook een leuke brief van Liander met daarin dat ik een slimme meter kreeg. In de bijgesloten folder stond één klein regeltje met "Ook is de slimme meter niet verplicht". In de brief zelf werd daar totaal niet over geschreven...
Voorlopig hoef ik geen slimme meter en heb hem dus geweigerd (was wel erg lastig).
Ik zag dat Rijksoverheid er ook wat over heeft staan:
Voorlopig hoef ik geen slimme meter en heb hem dus geweigerd (was wel erg lastig).
Ik zag dat Rijksoverheid er ook wat over heeft staan:
Weigeren van de slimme meter kan altijd, ook als je ferraris is afgekeurd. In geval van afkeur wordt een digitale domme meter opgehangen. Die is niet weigerbaar.drielp schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:12:
[...]
Weigeren is geen probleem, mits de ferraris nog goedgekeurd is. Even bellen naar Enexis.
De 75,- is alleen als je achteraf (uit eigen wens en initiatief) toch wel een slimme meter wilt nadat hij al eens gratis is aangeboden.Wootism schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:25:
[...]
Waar komt dan die €75 die ze vragen voor na-installatie?
[ Voor 29% gewijzigd door EddoH op 22-05-2018 19:54 ]
Even aanvullen. Werken niet met een puls maar met een ander signaal. Gaat om gewone woning in een appartement complex. Inmiddels zelf even er achter aan gegaan en nagevraagd wat er precies aan de hand is en waarom het zo duur moet zijn. Na veel heen en weer was het object aangemerkt als "verzamelpand", wat dat ook mag inhouden. En toen bleek dat ze dus "huurder" was van 1 van de appartementen en geen eigenaar van het pand werd het opeens anders. Nu komt er dus gratis een digitale meter zonder communicatie module.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Tsja, ik weet niet wat er officieel beschreven staat maar dit is het verhaal dat de monteur mij destijds verteld heeft. Ik ga er van uit dat hij (als expert) de waarheid verteld zoals de situatie toen was en dit kan nu anders zijn.jongetje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:59:
[...]
Volgens europa moet voor 2021 een groot deel van de meters vervangen zijn door een slimme meter. Aangezien ze nog steeds bezig zijn met de eerste uitrol en die al schuift vanwege het te kort aan monteurs weet ik niet of er een 2e gratis ronde komt. (dat heb ik iig nergens gelezen).
Dat van mijn huurwoning mag je vinden, maar ik mag niet zonder schriftelijke toestemming onderhoud doen en een kraan vervangen is al helemaal NOT DONE! Ja, ze zijn ongelooflijk streng en doen zeer moeilijk. Om een voorbeeldje te geven, ik mag (officieel) niet het bovenraampje boven mijn slaapkamerdeur verduisteren (lees; glas vervangen door houten plaatje, glas bewaren om later terug te zetten).
Dus je snapt dat ik dan geen meter ga laten vervangen zonder officiële brief/toestemming van diezelfde woningbouw!
Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat je aanneemt dat ik mijn hele leven op facebook gooi (daar staat namelijk niks van mij op) en ik heb ook geen "slimme" speaker. Sterker nog, tot voor kort had ik niet eens een "slimme" TV!
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Een tijdje geleden, melde ik dat er (blijkbaar) een meterstand was uitgelezen (zonder mijn toestemming / administratief uit) en dat er een SJV (standaard jaarverbruik) gegokt/afgelezen/zelf verzonnen was.
Dit terwijl deze al enkele jaren op 0 kWh staat, vanwege zonnepanelen.
Bij het verkrijgen van de jaar afrekening, heb ik toch nog wat vragen gesteld aan VDB.
Dit terwijl deze al enkele jaren op 0 kWh staat, vanwege zonnepanelen.
Bij het verkrijgen van de jaar afrekening, heb ik toch nog wat vragen gesteld aan VDB.
VDBIk heb de gespecificeerde factuur doorgenomen en er vallen me echter 2 dingen op, waar ik graag een verklaring voor zou willen hebben:
- Ik heb geen toestemming gegeven om de slimme meter uit te lezen. (vanwege privacy) Toch hebben jullie de meterstand van 1-1-2018 in jullie bezit blijkbaar. Er is niemand aan de deur geweest… Kunt u mij vertellen hoe dat zit?
-het SJV is na de meterwissel verhoogd van 0 kWh naar 936 kWh.
Dit, terwijl ik de afgelopen 3 jaar al netto meer teruglever dan verbruik op jaarbasis vanwege zonnepanelen. Kan die 15 euro weer worden terug gezet naar 5 euro (zoals voorgaande jaren).
Het is niet mijn bedoeling als geldverstrekker de belangen te behartigen.
Antwoord:
Beste AUijtdehaag,
Hartelijk dank voor je e-mail. Graag ga ik hierop in.
Het klopt inderdaad dat we meterstanden genoteerd hebben staan op 1 januari 2018. Deze zijn echter niet uitgelezen, maar berekend door de netbeheerder en aan ons doorgegeven. Wij hebben deze berekende standen gebruikt om als het ware een 'knipje' te kunnen maken in de nota. We hebben vanaf 1 januari namelijk een nieuwe periode op de nota weergeven, aangezien de energiebelastings- en netbeheerkosten per die datum door de overheid zijn verhoogd. Deze berekende stand is vervolgens weer rechtgetrokken door de door jezelf doorgegeven eindstand van 15 april.
Daarnaast geef je aan dat je het termijnbedrag graag op 5 euro per maand wil houden. Bij het berekenen van het SJV houdt de netbeheerder geen rekening met de opbrengst van zonnepanelen. Het SJV is dus inderdaad niet representatief voor jouw situatie. Aangezien je een groot bedrag hebt teruggekregen op je vorige energienota, heb ik onze desbetreffende afdeling zojuist gevraagd om het termijnbedrag weer op 5 euro per maand te zetten. Hierover zal je ook een e-mail ontvangen ter bevestiging.
Mocht je nog andere vragen hebben, dan helpen we je uiteraard graag verder. Je kunt via deze link contact met ons opnemen. Fijne dag!