Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
en waarom :
<1> het blijft mooi om die ferraris achteruit te zien draaien
<2> letterlijk 1 op 1 salderen zonder moelijke constructie
<3> wat goed werkt moet je niet vervangen
Ik zit namelijk over 2 dingen in die mij tegen houden om zonnepanelen te nemen.
1.- Wil mijn huidige stroom meter behouden. (dag/nacht stroom teller).
2.- Wijziging in de wet en regelgeving saldering tot 2023. (Ook gaan wij uit van de huidige
wet- en regelgeving, die geldig is tot 2023. Wijzigingen in de wet- en regelgeving kunnen invloed
hebben op de opbrengst en besparing. Onze berekening is indicatief, hier kunnen geen rechten aan
worden ontleend).
Dit zijn op dit moment mijn punten om wel of geen zonnepanelen te nemen.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Of jouw netbeheerder die meter laat hangen kunnen we hier niet zeggen. Daarnaast kan het zijn dat de meter van de ene op de andere dag op de afkeurlijst beland. Je kunt dus sowieso geen zekerheid krijgen dat de meter mag blijven hangen tot 2023 of langer. Wat mij wel opvalt is dat deze meter uit 2 fabricagejaren al op de afkeurlijst staat.Dolbyadt schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:13:
Even een vraag hier. Na heel lang lezen over stroom meters. Ik heb nagekeken en heb zelf een Landis & Gyr CM160df6 (1997). Ik ben aan het overwegen om zonnepanelen te kopen. Maar wil daarbij eerst weten of deze meter mag en kan blijven hangen. Wil zelf namelijk ook geen SM meter hebben. Dit omdat deze meter gewoon ook terug zou moeten lopen. Dus geen gezeur met salderen en dergelijken. Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met deze meter samen met zonnepanelen. Ik hoor het graag.
2.- Wijziging in de wet en regelgeving saldering tot 2023. (Ook gaan wij uit van de huidige
wet- en regelgeving, die geldig is tot 2023. Wijzigingen in de wet- en regelgeving kunnen invloed
hebben op de opbrengst en besparing. Onze berekening is indicatief, hier kunnen geen rechten aan
worden ontleend).
Als je geen slimme meter wil neem je een (digitale)domme. Die heeft echter wel aparte teruglevertelwerken.
Wees ervan bewust dat de huidige manier van omschakeling van dag/nacht tarief rond 2020 verleden tijd is. Dit omdat de huidige installaties aan het eind van hun levensduur zijn. En omdat men wegens beschikbaar hebben van modernere middelen dergelijke (toonfrequent) installaties niet meer vernieuwt.Dolbyadt schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:13:
worden ontleend).
Dit betekent dat omschakelen van het dag/nacht tarief alleen nog maar mogelijk is met een moderne meter met communicatie. Dus een slimme meter. Het is een kwestie van tijd, maar er komt een moment van vervanging, of je dat nou leuk vindt of niet. Je kan dan kiezen voor een domme meter zonder communicatie. Die heeft gescheiden telwerken voor leveren en ontvangen, maar niet meer voor dag en nacht.
@Techneut bedankt voor jouw reactie.
Heb inmiddels verder gezocht op het internet. Maar mijn pijnpunt om wel of geen zonnepanelen aan te schaffen is alleen maar groter geworden. Dit omdat eigenlijk alles afhangt van hoe de regelgeving saldering na 2023 gaat worden. Er gaan geruchten dat het helemaal gaat vervalen, maar zeker is het dat het word versoberd en dat zou dus betekenen dat de terug verdien tijd alleen maar langer word. En dus steeds minder interessant. Op dit moment denk ik persoonlijk dat ik toch maar afwacht wat er gaat gebeuren na 2023. De sm meter krijgen we sowiso binnen nu en 2 jaar. Ben daarom ook bang dat het met de zonnepanelen precies het zelfde gaat worden.
EddoH schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:23:
[...]
Of jouw netbeheerder die meter laat hangen kunnen we hier niet zeggen. Daarnaast kan het zijn dat de meter van de ene op de andere dag op de afkeurlijst beland. Je kunt dus sowieso geen zekerheid krijgen dat de meter mag blijven hangen tot 2023 of langer. Wat mij wel opvalt is dat deze meter uit 2 fabricagejaren al op de afkeurlijst staat.
Als je geen slimme meter wil neem je een (digitale)domme. Die heeft echter wel aparte teruglevertelwerken.
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Het zal altijd lonend blijven om panelen te nemen.Dolbyadt schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 14:25:
Heb inmiddels verder gezocht op het internet. Maar mijn pijnpunt om wel of geen zonnepanelen aan te schaffen is alleen maar groter geworden. Dit omdat eigenlijk alles afhangt van hoe de regelgeving saldering na 2023 gaat worden. Er gaan geruchten dat het helemaal gaat vervalen, maar zeker is het dat het word versoberd en dat zou dus betekenen dat de terug verdien tijd alleen maar langer word. En dus steeds minder interessant. Op dit moment denk ik persoonlijk dat ik toch maar afwacht wat er gaat gebeuren na 2023. De sm meter krijgen we sowiso binnen nu en 2 jaar. Ben daarom ook bang dat het met de zonnepanelen precies het zelfde gaat worden.
http://www.hollandsolar.n...f-over-toekomst-saldering
Uit het voorstel blijkt dat de minister een regeling voorstaat die de burger voldoende investeringszekerheid biedt. In het sectorvoorstel van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) voor een terugleversubsidie en in de gesprekken met het ministerie is altijd gesproken over een terugverdientijd van 7 jaar. In de ogen van Holland Solar is dit een termijn passend bij een dergelijke investeringsbeslissing van de burgers.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
rs485 kabel, klinkt heel erg dik, maar het is geen kabel, het is een kabeltje van 1 mm, doorsnede (per ader) 0.20 mm² En waarom door de brievenbus? Bij de echt dikke kabels voor stroom plus alle andere kabels die je huis binnengaan, valt een kabeltje van 1 mm echt niet op. De Iskra MT174 heeft een communicatiemodule en is in staat tot meerdere stroomtarieven per dag. Toch staat deze meter vaak op lijsten voor alternatieve meters. Je weigert de slimme meter en je krijgt dan de slimme meter.EddoH schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 23:21:
[...]
Dus jij ziet je netbeheerder wel een rs485 kabel door je brievenbus heen proppen en stiekem je meterstand uitlezen?![]()
Zoals gezegd; lees je in.

Op mijn bezwaar tegen Enexis hebben ze de link naar de handleiding van de fabrikant verandert naar een door Enexis zelf gefabriceerde handleiding. Liander deed dat ook.
De echte handleiding met meerdere tarieven per dag ( dus slim ) staat op
http://www.iskraemeco.com...residential-meters/mt174/
Bovendien vermeld een Duitse website deze meter als zijnde een fout metende meter.
http://www.energieverbrau...telligente-zaehler__1845/
Een meter met Rogowskispule die het verbruik niet goed meet.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 13:49 . Reden: Aanvulling ]
- een post uit 29 Juni 2017...Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:43:
[...]
rs485 kabel, klinkt heel erg dik, maar het is geen kabel, het is een kabeltje van 1 mm, doorsnede (per ader) 0.20 mm² En waarom door de brievenbus? Bij de echt dikke kabels voor stroom plus alle andere kabels die je huis binnengaan, valt een kabeltje van 1 mm echt niet op. De Iskra MT174 heeft een communicatiemodule en is in staat tot meerdere stroomtarieven per dag. Toch staat deze meter vaak op lijsten voor alternatieve meters. Je weigert de slimme meter en je krijgt dan de slimme meter.
Op mijn bezwaar tegen Enexis hebben ze de link naar de handleiding van de fabrikant verandert naar een door Enexis zelf gefabriceerde handleiding. Liander deed dat ook.
De echte handleiding met meerdere tarieven per dag ( dus slim ) staat op
http://www.iskraemeco.com...residential-meters/mt174/
Bovendien vermeld een Duitse website deze meter als zijnde een fout metende meter.
http://www.energieverbrau...telligente-zaehler__1845/
Een meter met Rogowskispule die het verbruik niet goed meet.
- een RS485 aderpaar stiekem naast je stroomkabel....juist

- 'slim' zoals gebruikt bij de 'slimme meter 'heeft niets te maken met het wel of niet hebben van meerdere telwerken of kunnen registreren van meerdere tarieven. Het betreft de implementatie van de DSMR specificatie.
- Rogowskispoel is niet de meest robuuste meetmethode. Dat stel ik in die post ook nergens?.
Die brief heb ik ook gehad en de reden dat ik in dit topic kijk is dat ik nu bezoek van Liander gehad heb.Cyphax schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:31:
Hmmm ineens is de vraag "slimme meter weigeren of niet?" weer relevant na een brief van Liander, waarin ze schrijven dat ik binnen 2 weken een brief krijg van een bedrijf dat bij iedereen de meterkast naloopt en meters zal vervangen door een slimme meter. Er staat weinig in over "en als je dat nou niet wil?", maar de site van Liander zegt dat je nog steeds de slimme meter kan weigeren. Maar moet ik dat nog wel doen?
In de volgende brief die ik kreeg, werd een tijdsblok van 2 uur genoemd waarin ze zouden langskomen. In de brief staat letterlijk "Zij plaatsen meteen ook de nieuwe, slimme meter". Daaruit begreep ik dat mijn meters op dat moment vervangen zouden worden, dus ik had de meterkast bereikbaar gemaakt, netjes gestofzuigd, internet en NAS uitgezet, enzovoorts. Ik heb op dit adres al 3 keer een nieuwe gasmeter en een nieuwe elektriciteitsmeter gekregen, dus ik dacht wel te weten hoe zo'n meterwissel ongeveer gaat.
Ik kreeg twee Liander medewerkers op bezoek, die me uitlegden dat ik het recht heb om de slimme meter te weigeren. Voor de échte meterwissel moest ik een nieuwe afspraak maken. Dus ik heb hem nog niet.
Het lijkt of het weigeren van digitale meters best wel een issue voor ze is.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Zodra je de keuze hebt gemaakt om voor een ferrarismeter te gaan dan zijn ze niet meer zo snel met de omwisseling is mijn eigen ervaring. Je word zeker gepusht om een slimme meter te plaatsen. Heb nu al een jaar een brief dat ik een een nieuwe ferrarismeter krijg, maar krijg geen uitnodiging voor plaatsing.aawe mwan schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:13:
[...]
Die brief heb ik ook gehad en de reden dat ik in dit topic kijk is dat ik nu bezoek van Liander gehad heb.
In de volgende brief die ik kreeg, werd een tijdsblok van 2 uur genoemd waarin ze zouden langskomen. In de brief staat letterlijk "Zij plaatsen meteen ook de nieuwe, slimme meter". Daaruit begreep ik dat mijn meters op dat moment vervangen zouden worden, dus ik had de meterkast bereikbaar gemaakt, netjes gestofzuigd, internet en NAS uitgezet, enzovoorts. Ik heb op dit adres al 3 keer een nieuwe gasmeter en een nieuwe elektriciteitsmeter gekregen, dus ik dacht wel te weten hoe zo'n meterwissel ongeveer gaat.
Ik kreeg twee Liander medewerkers op bezoek, die me uitlegden dat ik het recht heb om de slimme meter te weigeren. Voor de échte meterwissel moest ik een nieuwe afspraak maken. Dus ik heb hem nog niet.
Het lijkt of het weigeren van digitale meters best wel een issue voor ze is.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Zou leuk zijn als je die brief hier plaatste waar in staat dat jij een nieuwe ferraris meter staat.Pjottski schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:29:
[...]
Zodra je de keuze hebt gemaakt om voor een ferrarismeter te gaan dan zijn ze niet meer zo snel met de omwisseling is mijn eigen ervaring. Je word zeker gepusht om een slimme meter te plaatsen. Heb nu al een jaar een brief dat ik een een nieuwe ferrarismeter krijg, maar krijg geen uitnodiging voor plaatsing.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het slimme alternatief op de 'slimme' meter. Slim omdat je je gegevens zelf onder controle houdt, wat altijd een goed idee is.
Ik ontken het bestaan van IE.
Het gaat hier inderdaad niet om een nieuwe ferrarismeter , maar om een nieuwe “domme” digitale meter met 4 telwerken , dus zonder communicatiemodule.
De tariefsomschakeling-schakeling in de ferrarismeter bleek (dit keer i.t.t. de tariefomschakelingsapparatuur) stuk te zijn, waarna er een nieuwe meter moest komen. Had al aangegeven dat er geen slimme binnenkomt en dat niet-slimme dubbeltariefmeters niet passen in de meterkast door de te brede TF-ontvanger.
Heeft de Enexis-medewerker een domme digitale meter (ISKRA ME-162) met tariefdraadaansluiting in de bus liggen
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die domme digitale meter is dus een niet-slimme dubbeltariefmeter, wat is nu je punt?Raven schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:56:
* Raven heeft onlangs de komst van een slimme meter weten tegen te houden
De tariefsomschakeling-schakeling in de ferrarismeter bleek (dit keer i.t.t. de tariefomschakelingsapparatuur) stuk te zijn, waarna er een nieuwe meter moest komen. Had al aangegeven dat er geen slimme binnenkomt en dat niet-slimme dubbeltariefmeters niet passen in de meterkast door de te brede TF-ontvanger.
Heeft de Enexis-medewerker een domme digitale meter (ISKRA ME-162) met tariefdraadaansluiting in de bus liggenDie doet inmiddels zijn werk hier, dus zolang die niet afgekeurd wordt zitten we hier voorlopig weer goed.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat het nog steeds mogelijk is de slimme te weigerenklump4u schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:35:
[...]
Die domme digitale meter is dus een niet-slimme dubbeltariefmeter, wat is nu je punt?
[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 26-03-2018 10:42 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, maar over het algemeen weet niemand dat je een gewone digitale meter zonder communicatie module kunt krijgen met vier telwerken. Dit wordt door de netbeheerders ook zeer slecht bekend gemaakt.Raven schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:42:
[...]
Dat het nog steeds mogelijk is de slimme te weigeren, daar gaat het topic toch over?
Jij doet in je bericht voorkomen dat je iets heel anders hebt dan een domme digitale meter daarom vraagde ik dat.
Nou niemand? Ik denk dat bijna iedereen dat zo langzamerhand wel weet. Zie b.v. dit bericht.klump4u schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:58:
[...]
Ja, maar over het algemeen weet niemand dat je een gewone digitale meter zonder communicatie module kunt krijgen met vier telwerken. Dit wordt door de netbeheerders ook zeer slecht bekend gemaakt.
Jij doet in je bericht voorkomen dat je iets heel anders hebt dan een domme digitale meter daarom vraagde ik dat.
Ja dat klopt. En dergelijke meters zullen er denk ik ook in de toekomst wel blijven. Wat dat betreft blijf je naar alle waarschijnlijkheid wel goed zitten. Op één punt na dan, over ongeveer twee jaar zal die "domme" meter z'n naam nog eens waar maken, want dan zal hij hij niet meer de huidige signalen voor tariefomschakeling kunnen ontvangen. Dit omdat de huidige apparatuur is afgeschreven en wordt afgebroken. Daarvoor in plaats is er nu reeds een moderner draadloos systeem dat alleen werkt op de slimme meters met communicatie. Dat is de enige geringe consequentie die je zult moeten aanvaarden van die weigering.Raven schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:56:
* Raven heeft onlangs de komst van een slimme meter weten tegen te houden
Heeft de Enexis-medewerker een domme digitale meter (ISKRA ME-162) met tariefdraadaansluiting in de bus liggenDie doet inmiddels zijn werk hier, dus zolang die niet afgekeurd wordt zitten we hier voorlopig weer goed.
[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 26-03-2018 14:13 ]
Anders in wat voor opzicht?klump4u schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:58:
Dat het TF-signaal afgeschreven is weet ik, maar over de tariefdraad heb ik (in deze regio althans)Techneut schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:09:
Ja dat klopt. En dergelijke meters zullen er denk ik ook in de toekomst wel blijven. Wat dat betreft blijf je naar alle waarschijnlijkheid wel goed zitten. Op één punt na dan, over ongeveer twee jaar zal die "domme" meter z'n naam nog eens waar maken, want dan zal hij hij niet meer de huidige signalen voor tariefomschakeling kunnen ontvangen. Dit omdat de huidige apparatuur is afgeschreven en wordt afgebroken. Daarvoor in plaats is er nu reeds een moderner draadloos systeem dat alleen werkt op de slimme meters met communicatie. Dat is de enige geringe consequentie die je zult moeten aanvaarden van die weigering.
nog niets gehoord. Overigens is die apparatuur al een beetje stuk, dus veel zullen we er niet van merken
Bij de renovatie van de woning hiernaast in 2015 heeft een elektricien hier in de meterkast kortsluiting veroorzaakt met de tariefdraad, dat was nodig omdat de meterkast van hiernaast op de hoofdstop hier zat. Sindsdien ligt die apparatuur er om de paar maanden uit, de laatste keer dat de meter vast zat in 't nachttarief was het de elektronica in de meter die niet meer werkte, niet de tariefomschakelingsapparatuur.
Oscar Wilde
Het een hangt samen met het andere. In het transformatorstation van de wijk bevindt zich een TF-ontvanger met een aantal contacten voor de straatverlichting en de tariefsturing die over de hulpaders van de kabels naar de woningen plaats vindt. Met het verdwijnen van de TF verdwijnt dus ook het gebruik van die hulpaders voor dat doel. De tariefomschakeling gebeurt dan draadloos naar de slimme meters.Raven schreef op maandag 26 maart 2018 @ 18:13:
[...]
Dat het TF-signaal afgeschreven is weet ik, maar over de tariefdraad heb ik (in deze regio althans)
nog niets gehoord.
Sinds al een poos liggen er ook kabels naar de woonhuizen zonder hulpaders. Totdat daar een slimme meter komt hangt er naast de kWh-meter een TF-ontvanger voor de tariefomschakeling. Die zal dan over ongeveer twee jaar ook geen functie meer hebben.
Ah jammer, zat met de gedachte dat een traditionele meter gewoon een ferrarismeter zou gaan worden. Dat is wel wat ik versta onder een traditionele meter, heb nooit iets anders gehad. Maar dan nog steeds blijft de urgentie voor vervanging een stuk lager dan wannneer ik een slimme slimme meter zou gaan nemen.cyberstalker schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:46:
Ik zie nergens het woord 'ferrarismeter' staan. Ze hebben het over een traditionele meter, waar ze zeer waarschijnlijk een digitale, niet communicerende meter bedoelen.
Het slimme alternatief op de 'slimme' meter. Slim omdat je je gegevens zelf onder controle houdt, wat altijd een goed idee is.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Trouwens, is het hele TF-signaal argument niet te omzeilen door enkeltarief te gaan?
[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 27-03-2018 10:28 ]
En idd willen ze gewoon iedereen op dat slimme ding. Werk voor een fabrikant van meters, we verkopen nog genoeg ouderwetse draaischijfmeters voor de industrie. Genoeg situaties waar ze geen elektrische meters willen.
Geen idee wat de relatie tussen groene stroom en dubbeltarief is, maar wij hebben beide. Is voor ons veel gunstiger, omdat we op het dure tarief veel minder gebruiken dan het goedkope tarief, zeker in combinatie met de zonnepanelensugarlee89 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:54:
Tuurlijk, heb dubbeltarief al jaren geleden de deur uit gegaan en groene stroom gekozen. Niet dat ik een hippie ben maar moest omdat ik antikraak woonde ivm per maand opzegbaar (kom je bij greenchoice uit) en de korting is niet mals tov 'vuile stroom'.
Ons laag verbruik staat nu op 3200kWh, hoog verbruik op 2400kWh, laag levering op 580kWh en hoog levering op 1700kWh. Dus de rekening is 2620kWh tegen laag tarief en 700kWh tegen hoog tarief... Scheelt nogal.
Verwijderd
In industrie spelen natuurlijk wel wat andere krachten dan gewoon thuis, de omgevingen waar die meters in hangen zijn vaak een stuk onguriger, het gebruik vele malen zwaarder en men kiest binnen industrie altijd voor het bekende en bewezen omdat productie garantie boven alles gaat.sugarlee89 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:54:
Tuurlijk, heb dubbeltarief al jaren geleden de deur uit gegaan en groene stroom gekozen. Niet dat ik een hippie ben maar moest omdat ik antikraak woonde ivm per maand opzegbaar (kom je bij greenchoice uit) en de korting is niet mals tov 'vuile stroom'.
En idd willen ze gewoon iedereen op dat slimme ding. Werk voor een fabrikant van meters, we verkopen nog genoeg ouderwetse draaischijfmeters voor de industrie. Genoeg situaties waar ze geen elektrische meters willen.
De voordelen die zo'n slimme meter bied aan de kant van de gebruiker zijn voor bedrijven daarbij helemaal geen factor. Die weten door het continu zware verbruik doorgaans precies wat ze kwijt zijn elk jaar. Je gaat je in die use-cases niet bezig houden met led lampjes op fitting niveau.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2018 12:21 ]
Grappig, ik heb Essent en zij trekken eerste alle opwek van hoog af, voor ze van laag gaan aftrekken. Ik heb al een paar jaar geen hoog verbruik meer. Verschil is ook maar 2ct of zo per kwhWailing_Banshee schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:05:
[...]
Geen idee wat de relatie tussen groene stroom en dubbeltarief is, maar wij hebben beide. Is voor ons veel gunstiger, omdat we op het dure tarief veel minder gebruiken dan het goedkope tarief, zeker in combinatie met de zonnepanelen
Ons laag verbruik staat nu op 3200kWh, hoog verbruik op 2400kWh, laag levering op 580kWh en hoog levering op 1700kWh. Dus de rekening is 2620kWh tegen laag tarief en 700kWh tegen hoog tarief... Scheelt nogal.
Hmm, ook Essent en op onze laatste rekening zag ik wel degelijk dat laag van laag afgetrokken werd en hoog van hoog. Maar jouw situatie is dus nog gunstigerjanne_nl schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:46:
[...]
Grappig, ik heb Essent en zij trekken eerste alle opwek van hoog af, voor ze van laag gaan aftrekken. Ik heb al een paar jaar geen hoog verbruik meer. Verschil is ook maar 2ct of zo per kwh
Ik vind het leuk dat ze dit zo opdringen maar ik heb er echt geen behoefte aan en weinig vertrouwen in (montage, nauwkeurigheid, veiligheid, privacy etc.).
Van https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter begrijp ik dat ik deze kan weigeren, mocht ik uiteindelijk zelf toch weer een "slimme meter" willen dan gaat het geld kosten.
Helaas staat er niet bij of indien de meter in de toekomst niet meer voldoet en verplicht vervangen moet worden, er dan alsnog kosten voor de domme variant zijn. Ik ga er even vanuit van niet.
Ook opvallend dat ik testrapportewn vind van "Agentschap telecom" waar o.a. mijn meter afgekeurd is, terwijl KEMA rapporten (Netbeheer nederland) de meter gewoon goedkeuren.
Hm. Wellicht veranderd. Mijn volgende rekening komt in augustus.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:51:
[...]
Hmm, ook Essent en op onze laatste rekening zag ik wel degelijk dat laag van laag afgetrokken werd en hoog van hoog. Maar jouw situatie is dus nog gunstiger. (klopt, 2ct per kWh is niet veel, maar alle beetjes helpen!)
Wat dit laatste betreft, dat zijn twee verschillende zaken. De KEMA heeft het type meter ooit uitvoerig beproefd en als zodanig goedgekeurd. Maar dat zegt natuurlijk niets over geleidelijke veroudering. Vroeger werd er na zoveel jaren onderhoud gepleegd aan de meters. Logisch, al was het alleen maar omdat er aan slijtage onderhevige onderdelen in zitten. Dat onderhoud is niet meer lonend, in plaats daarvan worden er nu door Agentschap Telecom regelmatig meters van een bepaalde ouderdom getest. Al met al niet zo onlogisch lijkt me.base_ schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:27:
Hier ook al zo'n brief van Enexis, onlang ontving u informatie... (ligt waarschijnlijk in de papierbak tussen de spam, ik heb het niet gezien in ieder geval), volgende week komen we langs om de meter te vervangen.
Ik vind het leuk dat ze dit zo opdringen maar ik heb er echt geen behoefte aan en weinig vertrouwen in (montage, nauwkeurigheid, veiligheid, privacy etc.).
Van https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter begrijp ik dat ik deze kan weigeren, mocht ik uiteindelijk zelf toch weer een "slimme meter" willen dan gaat het geld kosten.
Helaas staat er niet bij of indien de meter in de toekomst niet meer voldoet en verplicht vervangen moet worden, er dan alsnog kosten voor de domme variant zijn. Ik ga er even vanuit van niet.
Ook opvallend dat ik testrapportewn vind van "Agentschap telecom" waar o.a. mijn meter afgekeurd is, terwijl KEMA rapporten (Netbeheer nederland) de meter gewoon goedkeuren.
Wat verdere argumenten betreft.
Geen vertrouwen in montage. Dat zal je dan ook letterlijk nooit hebben, de vraag zal dan zijn hoe je ooit in de toekomst hier mee om moet gaan. Zelf doen wordt niet toegestaan, dus .......... ??
De andere argumenten wordt verschillend over gedacht. Ga ik niet op in, ze zijn inmiddels uitvoerig aan de orde geweest en beantwoord. Kort samengevat, je hoeft je nergens zorgen over te maken, welke keuze je ook maakt. Geen enkel probleem, ook in de toekomst niet. Alleen bij later op eigen verzoek toch een slimme meter laten plaatsen gaat dat geld kosten. Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook wel te rechtvaardigen.
Dank je voor de samenvatting!Techneut schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:35:
[...]
Kort samengevat, je hoeft je nergens zorgen over te maken, welke keuze je ook maakt. Geen enkel probleem, ook in de toekomst niet. Alleen bij later op eigen verzoek toch een slimme meter laten plaatsen gaat dat geld kosten. Heel eerlijk gezegd vind ik dat ook wel te rechtvaardigen.
Ik zou wel even willen nameten hoe nauwkeurig hij eigenlijk nog is maar ik heb alleen een 1000A Fluke i1010 stroomtang
En gezien de toekomst met warmtepompen zonder gas is overstappen naar 3 fasen misschien ook geen slecht idee.
Echter is dat met plannen voor zonnecellen dan weer minder want dan ben ik mijn terugdraaiende ferraris kwijt.
Keuzes....
Edit: dat KEMA keurrapport is van steekproeven in 2016 inclusief "miswijzing" bij 10% en 100% belasting. blijkbaar moet de afwijking onder ongeveer 2% liggen. Het gaat hier dus zeker niet over de initiele goedkeuring. https://www.netbeheernede...t_kWh_meters_2016_106.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 31-03-2018 12:09 ]
Misschien is de afkeuring recent? Meters worden soms "administratief" afgekeurd, er is dan technisch niets mis mee. Afkeuren is de stok die netbeheerders gebruiken om mensen te dwingen een nieuwe meter te laten plaatsen.Ook opvallend dat ik testrapportewn vind van "Agentschap telecom" waar o.a. mijn meter afgekeurd is, terwijl KEMA rapporten (Netbeheer nederland) de meter gewoon goedkeuren.
Weet je zeker dat hij is afgekeurd? Soms zijn alleen de revisies of bepaalde bouwjaren afgekeurd. Het bouwjaar en een eventuele revisie staat op de meter.
Als hij niet afgekeurd is, mag je huidige meter blijven hangen.
Je betaalt ieder jaar via je jaarafrekening voor een nieuwe meter onder de noemer "meterkosten". Netbeheerders vragen geld als je zelf een om een nieuwe meter vraagt. Als er geen nieuwe meter is geplaatst, vind ik het onzinnig om opnieuw geld te vragen (naast het geld dat je al betaald via je jaarafrekening). Er zijn wel mogelijkheden om netbeheerders te bewegen een nieuwe meter te plaatsen, bijvoorbeeld als je ze belt en zegt dat je zonnepanelen hebt en je vraagt of ze van plan zijn de huidige meter te gaan vervangen.
Nu juist met zonnepanelen ben je meestal beter af met een oude mechanische meter aangezien die direct saldeert zonder dat de energiebeheerder dit kan zien (hooguit op totaalverbruik).
base_ schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:27:
Hier ook al zo'n brief van Enexis, onlang ontving u informatie... (ligt waarschijnlijk in de papierbak tussen de spam, ik heb het niet gezien in ieder geval), volgende week komen we langs om de meter te vervangen.
Is zo'n reactie niet een beetje meehuilen met de wolven (heel ver weg) in het bos? Gewoon omdat dit in bepaalde kringen mode schijnt te zijn en blijkbaar lekker voelt.TheDudez schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 14:08:
Ik heb in het verleden ook zo opdringe brief gehad. Gelijk een email verzonden. Dat ik die vent niet welkom is. Ze verwachten dat ik vrij zou nemen Ja doei! Daarna niks meer gehoord. en nog steeds zo ouderwets goed werkend ding.
[...]
De brief die ik destijds kreeg was helemaal niet opdringerig. In tegendeel zelfs, hij was gewoon heel correct. Ze gaven aan wanneer ze ons ingepland hadden met het vriendelijke verzoek om even te bellen of te mailen voor het geval het niet zou passen. Wat is daar mis mee? Als je (voorlopig) niet wilt, kun je dat gewoon aangeven, daar doet niemand moeilijk over en daar is zo'n scheldpartij helemaal niet nodig. Bewoording als "die vent is niet welkom" getuigt van grote minachting voor een fatsoenlijke monteur die gewoon z'n werk doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 31-03-2018 17:05 ]
Techneut schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:49:
[...]
Is zo'n reactie niet een beetje meehuilen met de wolven (heel ver weg) in het bos? Gewoon omdat dit in bepaalde kringen mode schijnt te zijn en blijkbaar lekker voelt.
De brief die ik destijds kreeg was helemaal niet opdringerig. In tegendeel zelfs, hij was gewoon heel correct. Ze gaven aan wanneer ze ons ingepland hadden met het vriendelijke verzoek om even te bellen of te mailen voor het geval het niet zou passen. Wat is daar mis mee? Als je (voorlopig) niet wilt, kun je dat gewoon aangeven, daar doet niemand moeilijk over en daar is zo'n scheldpartij helemaal niet nodig. Bewoording als "die vent is niet welkom" getuigt van grote minachting voor een fatsoenlijke monteur die gewoon z'n werk doet.
In mijn geval Aliander, inmiddels twee jaar geleden, was die brief gewoon correct en beleefd, niets op aan te merken. Ik zou niet weten hoe het beter moest. Ik heb hem uiteindelijk als afgedaan weggegooid, anders zou ik er even een fotokopie/scan van hebben gemaakt. Ik meen me te herinneren dat er wel terdege een passage in stond waarin werd aangegeven dat ik behoudens afkeuring van de oude meter het recht had te weigeren.
Let wel, dat je niets voelt voor een slimme meter, daar heb ik niets op aan te merken. In tegendeel, dat is gewoon je recht in dit land. Denk dus niet dat ik daar commentaar op heb. maar ik zou als ik in jouw plaats stond de zaken wel willen onderscheiden. Er is echt niemand in deze sector die je onder valse voorwendsels iets op probeert te leggen. Met andere woorden, er is niets wat je tegen houdt. Het enige is dat op wat langere termijn verouderde technieken geleidelijk verdwijnen, dat betekent dat een afgekeurde ferrarismeter niet meer wordt vervangen door een nieuwe ferrarismeter.
[ Voor 38% gewijzigd door Techneut op 31-03-2018 21:18 ]
Ik heb vandaag enexis gebeld en dat ging ongeveer als volgt.
Voor iedereen die nog twijfelt om te weigeren.Enexis: Goedemiddag met X,
Gerrit: Goedemiddag met Gerrit,
Gerrit: Ik heb een brief gekregen over de slime meter en die wil ik graag weigeren.
Enexis: Dat mag, u bent er wel van op de hoogte dat als je op een later moment een slimme meter wilt, er kosten aan verbonden kunnen zijn.
Gerrit: Ja, dat ben ik.
Enexis: ... adresbevestiging.... Ik ga het doorvoeren
Enexis: wilt u nogmaals meegenomen worden bij de volgende ronde slimme meter plaatsen?
Gerrit: wat bedoelt u? dat jullie nogmaals door de wijk komen om slimme meters te plaatsen?
Enexis: Ja, wilt u over 3 tot 5 jaar meegenomen worden in een volgende ronde?
Gerrit: Als dat op dezelfde manier gaat, op vrijwillige basis, dan wil ik wel weer een brief ontvangen.
Enexis: Zolang de overheid het niet verplicht, mag u de meter blijven weigeren.
Gerrit: Ja, dat is goed.
Enexis: Bedankt en fijne dag
Gerrit: van het zelfde
Gewoon doen
Ik zat erg te twijfelen, ben blij dat ik nu geweigerd heb. Helemaal met de gedachte dat ze vanzelf wel een keer weer de keuze voorleggen
Vorig jaar heb ik tweemaal de zegel van mijn hoofdzekering afgehaald
Van te voren enexis gebeld, vooral de klantenservice was not amused, ik drong er op aan om een notitie te maken dat ik de zegel zou verwijderen. Volgens de klantenservice kostte het plaatsen van de nieuwe zegel 70 euro. Na het terugplaatsen van de hoofdzekering, Enexis gebeld, monteur komt langs. Kreeg nog complimenten van de monteur
In mijn ogen dreigen ze dan ook alleen maar met kosten
[ Voor 18% gewijzigd door gekke-gerrit op 09-04-2018 13:14 ]
Stond in de brief dat ze mij onlangs hadden geïnformeerd hierover, die brief heb ik helaas gemist.
Kan ik die meter nu nog weigeren ? ik heb een jaar of 5 geleden al een nieuwe meter gehad, die werkt nog prima en zie niks in een slimme meter na alle negatieve berichten hierover.
Staat toch in de brief dat je ook gewone digitale kunt nemen? Waarom denkt nou iedereen toch dat het verplicht is? Dat is het niet en zal het ook nooit worden. Digitaal misschien wel maar slim niet!Slux schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:52:
ik kreeg vandaag een brief van liander dat smartinstall volgende week mijn meter willen vervangen voor een slimme meter.
Stond in de brief dat ze mij onlangs hadden geïnformeerd hierover, die brief heb ik helaas gemist.
Kan ik die meter nu nog weigeren ? ik heb een jaar of 5 geleden al een nieuwe meter gehad, die werkt nog prima en zie niks in een slimme meter na alle negatieve berichten hierover.
1 PVoutput . Dongen NB
Vraag Liander of er iets mis met je huidige meter. Als ze aangeven dat er niets mis mee is, dan hoeft hij niet te worden vervangen. Vraag ook hoe lang de huidige meter meegaat.Slux schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:52:
ik kreeg vandaag een brief van liander dat smartinstall volgende week mijn meter willen vervangen voor een slimme meter.
Welke meter heb je nu? De code staat op de meter. Als je een duidelijk foto maakt en hier post, kan vast iemand zeggen wat voor meter het is en of hij afgekeurd dan wel onbetrouwbaar is. Er zijn een paar jaar terug problemen ontdekt bij bepaalde typen digitale meters, dus het kan goed zijn om een recente digitale meter opnieuw te vervangen.
Misschien heb je al een slimme meter die zogenaamd "administratief" uitstaat, wat eigenlijk onzin is en veel van de potentiele problemen niet oplost.
Als de meter niet is afgekeurd, hoeft hij in principe niet te worden vervangen. Als hij wel is afgekeurd, dan kan hij door een andere digitale meter worden vervangen. Dat wil je misschien wel als je nu een "administratief uitgeschakelde" meter hebt.
Verwijderd
Dus jij ziet je netbeheerder wel een rs485 kabel door je brievenbus heen proppen en stiekem je meterstand uitlezen?EddoH schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:29:
[...]
- een post uit 29 Juni 2017...![]()
- een RS485 aderpaar stiekem naast je stroomkabel....juist![]()
- 'slim' zoals gebruikt bij de 'slimme meter 'heeft niets te maken met het wel of niet hebben van meerdere telwerken of kunnen registreren van meerdere tarieven. Het betreft de implementatie van de DSMR specificatie.
- Rogowskispoel is niet de meest robuuste meetmethode. Dat stel ik in die post ook nergens?.
Een rs485 kabeltje een kabel noemen? die je door de brievenbus moet proppen? Het is dus geen kabel en het hoeft niet door de brievenbus maar kan net als tig andere kabeltjes prima zonder dat een gewone burger dat zou opvallen. Hoeveel burgers zouden er zijn die zo'n kabeltje zou herkennen? Niet veel.
Je hebt het vervolgens over meerdere telwerken, daar had ik het nooit over. Ik had het over meerdere tarieven per dag. Dus een tarief van 8 tot 12 uur en een tarief van 12 tot 14 enzovoort. Om meerdere tarieven te hanteren zou je op afstand de tellerstand moeten weten waarop dat tarief ingaat. Of wil je bij begin en eind van een tarief een meteropnemer sturen? Nee, natuurlijk niet. Bij meerdere tarieven moet je op afstand de meterstand kunnen aflezen. Een communicatiemodule is niet toegestaan in een alternatieve meter. Of als je liever wilt... op afstand uitlezen is niet toegestaan in een alternatieve meter.
De rigowskispoel kan de meest robuuste meetmethode zijn, maar deze is zo robuust dat hij teveel meet is vastgesteld. http://www.energieverbrau...telligente-zaehler__1845/
Verwijderd
Je kunt niet voor de ferrarismeter gaan, medio 2015 is in de meetcode vastgelegd dat deze meter de teruggeleverde stroom niet goed kan registreren. Of dat in werkelijkheid wel of niet zo is, maakt niet uit, het staat in de meetcode. Volgens mij is dat nooit bewezen en het hoeft niet meer bewezen te worden, want het staat in de meetcode. Je kunt wel een meter met communicatiemodule weigeren. Soms hebben ze het over een meter die niet op afstand uitgelezen kan worden. Met communicatiemodule kunnen ze volgens mij altijd op afstand uitgelezen worden, dus volgens mij is beide hetzelfde. Maar steevast hebben ze het over 'niet op afstand uitgelezen kunnen worden' Volgens mij willen ze zo meters met communicatiemodule plaatsen die zogenaamd niet op afstand uitgelezen kunnen worden. Je hebt 3 keuzes. 1. slimme meter 2. slimme meter met 'op afstand uitlezen uitgeschakeld. 3. Meter zonder communicatiemodule die dus helemaal nooit op afstand uitgelezen zal kunnen worden. Bij keuze 3. kun je dus elke meter weigeren met communicatiemodule. Vraag van tevoren welke meter en type je krijgt. Ik wil keuze 3, maar ze willen perse een meter plaatsen die volgens de handleiding van de fabrikant een communicatiemodule heeft. De handleiding van de fabrikant vervangen ze dan door een eigen gemaakte handleiding waarin die module niet staat vermeld.Pjottski schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:29:
[...]
Zodra je de keuze hebt gemaakt om voor een ferrarismeter te gaan dan zijn ze niet meer zo snel met de omwisseling is mijn eigen ervaring. Je word zeker gepusht om een slimme meter te plaatsen. Heb nu al een jaar een brief dat ik een een nieuwe ferrarismeter krijg, maar krijg geen uitnodiging voor plaatsing.
Dat artikel is beter dan de meeste Nederlandse die ik heb gezien. Het geeft in ieder geval aan welke meters vermeden moeten worden. Als je bijvoorbeeld een digitale meter krijgt, vraag er dan een met Hall of shunt* meting in plaats van rigowskispoel. In Nederland is men een beetje traag van begrip totdat er pressie komt van media en publiek. D.w.z. toegeven dat er een probleem is, is niet de sterkste eigenschap van netbeheerders. Laat staan het probleem oplossen. Voorkomen dat er rommel wordt geplaatst is de beste weg.Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:09:
De rigowskispoel kan de meest robuuste meetmethode zijn, maar deze is zo robuust dat hij teveel meet is vastgesteld. http://www.energieverbrau...telligente-zaehler__1845/
* Zoals de oude vertrouwde Ferrarismeter, die heeft geen last van het geconstateerde meetprobleem.
Verwijderd
Vanaf 2013 voer ik strijd tegen Enexis en zij beweerden destijds dat onze ferrarismeter afgekeurd zou zijn.base_ schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 12:27:
Van 2013 tot eind 2016 vroeg ik om bewijs daarvoor. Ik kreeg dikke pakken papier van o.a. KEMA en stond eerst op de lijst van Verispect en later op de lijst van Agentschap Telecom. Begin 2017 kwam de kwestie voor op het ministerie van EZK en ik kreeg weer dikke pakken papier. In die dikke pakken kon ik onze meter nooit vinden en de Nationale Ombudsman ook niet. EZK reageerde met de stelling dat onze meter nooit fysiek afgekeurd was, maar administratief. In de dikke pakken papier van 2013 tot 2017 stond onze meter dus nooit, het was administratief afgekeurd. Ik kreeg de dikke pakken papier volgens EZK omdat ik erom vroeg... om keuringsrapporten. Waarin onze meter dus niet staat.
Onze meter is administratief afgekeurd volgens EZK, maar dat bedachten ze na de horing in jan. 2017 en de uitspaak eind jan. 2017. In december 2016 had Enexis het nog over steekproeven en die heb je niet bij administratieve afkeur. Bovendien bestond administratieve afkeur in 2013 en 2014 niet en toen kon het alleen maar gaan om fysieke afkeur. Medio 2015 werd administratieve afkeur p[as mogelijk. In de meetcode staat dat elke ferrarismeter is afgekeurd. Om precies te zijn is elke meter zonder aparte teller voor teruglevering afgekeurd. Slimme moderne meters kunnen ook salderen, maar die zijn dus volgens de meetcode ook afgekeurd. EZK schreef dat Enexis ons type meter wou saneren en dat dat de reden was, maar in 2013 en 2014 was dat een onwettige reden. Toen mochten netbeheerders alleen fysiek afgekeurde meters vervangen door slimme meters en ze mochten slimme meters plaatsen in nieuwbouw. Mijn zaak met vraag om schadevergoeding tegen Enexis, consuWijzer en het ministerie loopt nog.
De grote drang om slimme meters te plaatsen is volgens mij alleen omdat ze daarmee veel meer kunnen verdienen. Wie echt meer wil weten moet googelen op smart metering en dan krijg je resultaten uit Australië, Engeland, Amerika en Canada waar ze veel verder zijn. Daar stegen de vaste kosten enorm en ze hebben tientallen tarieven per dag, per maand en per jaar. Over Energy Poverty hebben ze het vaak in die landen.
Dat dus inderdaad, ze proberen je een meter door de strot te duwen die teruglevering apart meet zodat ze zeker minder terug kunnen geven voor wat jij levert als wat je betaalt voor wat zij leveren.Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:47:
[...]
Om precies te zijn is elke meter zonder aparte teller voor teruglevering afgekeurd.
Ik heb even gebeld, ze hebben afspraak om hem te vervangen geanulleerd. Verder geen probleem.
Overigens begrijp ik wel dat wanneer iedereen gaat leveren als de zon schijnt dit niet hetzelfde oplevert als stroom s'nachts, uiteindelijk heb ik zelf liefst een buffer thuis zodat je ook daadwerkelijk verbruikt wat je zelf levert, maargoed eerst die zonnecellen maar eens plaatsen
Verwijderd
Half 2015 werden nieuwe artikelen in de meetcode van kracht.
Artikel 4.2.1.1 en 4.2.1.2
Al in 2013 schermde de juridische afdeling van Enexis met deze artikelen, maar ik weerlegde die met de constatering dat deze nog niet van kracht waren. Enexis moest toen wel blijven volhouden dat onze meter fysiek was afgekeurd. EZK gaf begin 2017 toe dat dat een leugen was. Enexis wou vanaf het begin onze meter alleen maar saneren ( tot medio 2015 onwettig )
Eind 2016 wou Enexis onze meter vervangen en ze schreven gelijk op welke datum. Toen ik die datum niet wou, kreeg ik 4 andere data als alternatief. Dus geen datum in overleg, maar gewoon opgedrongen. Ik wou geen slimme meter, maar een gewone digitale meter en vroeg naar welke dat zou worden. Wat er toevallig in het busje ligt was het antwoord. Hierna ben ik op zoek gegaan naar welke gewone digitale meters Enexis dan heeft. In dat lijstje stond de Iskra MT 174 met handleiding van de fabrikant. In die handleiding stond een communicatiemodule en een aantal slimme mogelijkheden. In Engeland wordt deze gewoon een slimme meter genoemd. Ik heb geweigerd en hierna begon een procedure met tal van andere klachten van mij. Dat loopt nu nog. Wel is mij opgevallen dat de handlleiding van Iskra zelf is vervangen door een Enexis samenvatting en Liander heeft ook zo'n uitgeklede handleiding bij de Iskra 174 staan.
Als je mijn halve post verdraaid, zinnen verkeerd leest en zelfs woorden als 'niet' compleet negeert dan heeft het geen zin de discussie aan te gaan.Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:09:
[...]
Dus jij ziet je netbeheerder wel een rs485 kabel door je brievenbus heen proppen en stiekem je meterstand uitlezen?Zoals gezegd; lees je in. Schreef jij, maar ik denk dat jij je moet inlezen.
Een rs485 kabeltje een kabel noemen? die je door de brievenbus moet proppen? Het is dus geen kabel en het hoeft niet door de brievenbus maar kan net als tig andere kabeltjes prima zonder dat een gewone burger dat zou opvallen. Hoeveel burgers zouden er zijn die zo'n kabeltje zou herkennen? Niet veel.
Je hebt het vervolgens over meerdere telwerken, daar had ik het nooit over. Ik had het over meerdere tarieven per dag. Dus een tarief van 8 tot 12 uur en een tarief van 12 tot 14 enzovoort. Om meerdere tarieven te hanteren zou je op afstand de tellerstand moeten weten waarop dat tarief ingaat. Of wil je bij begin en eind van een tarief een meteropnemer sturen? Nee, natuurlijk niet. Bij meerdere tarieven moet je op afstand de meterstand kunnen aflezen. Een communicatiemodule is niet toegestaan in een alternatieve meter. Of als je liever wilt... op afstand uitlezen is niet toegestaan in een alternatieve meter.
Verwijderd
Hierna kwam Enexis met het verhaal van fysieke afkeur en de lijst van Verispect. Jan 2017 gaf EZK toe dat ze al die jaren gelogen hadden. Ze wilden gewoon ons type meter saneren.
"Ik denk dat de meteropnemer de omvormer zag en deze groep monteurs gestuurd heeft"
Dat lijkt me onzin, een netbeheerder heeft er echt niks aan (financieel) of jij kunt salderen of niet. Je energieleverancier mogelijk in de toekomst, maar dat een netbeheerder dit ook maar iets uitmaakt lijkt me sterk. Succes met "the good fight"...
Verwijderd
Ons gevoel zei dat er niets mis was met onze meter en van maart 2013 tot januari 2017 hielden ze het vol van wel.... eind januari 017 kwamen ze pas met de bekentenis dat er nooit iets fysiek mis was met onze meter. Vier jaar leugens. Paranoïde? Nee, ons voorgevoel was juist en we kregen na 4 jaar gelijk.
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:58:
@EddoH Ik heb gewoon geknipt en geplakt. Hoe ik daarbij kan verdraaien is mij een raadsel.Jij verdraaide mij door te doen alsof ik het gehad zou hebben over meerdere tellers. De pot verwijt de ketel.
Verwijderd
Netbeheerders verdienen niet meer door salderen, maar door slimme meters.Fr33z schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:22:
@Verwijderd ik krijg een redelijk paranoïde vibe bij je verhalen, misschien heb je gelijk maar het lijkt me een uitgebreide complottheorie. Ik quote:
"Ik denk dat de meteropnemer de omvormer zag en deze groep monteurs gestuurd heeft"
Dat lijkt me onzin, een netbeheerder heeft er echt niks aan (financieel) of jij kunt salderen of niet. Je energieleverancier mogelijk in de toekomst, maar dat een netbeheerder dit ook maar iets uitmaakt lijkt me sterk. Succes met "the good fight"...
Netbeheerders willen van mij dat ik betaal voor het gebruik van hun netwerk voor de door mij opgewekte stroom. De door mij opgewekte stroom zou hun netwerk belasten. Dat is dus geen kwestie voor energieleveranciers, maar van netbeheerders. Wie kijkt op internet naar landen die al wat verder zijn met slimme meters... Smart Metering zal zien dat de vaste kosten... dus voor het netwerk daar explosief gestegen zijn. Het is dus wel degelijk een zaak voor netbeheerders.
De hele zaak van salderen... ik wek 600 kWh op en gebruik 800 en betaal 200 is een zaak van netbeheerders. De 600 kWh die ik niet hoef te kopen, wil ik niet betalen. Net zoals ik een fiets die ik niet koop niet wil betalen. De enige reden is om iets voor die 600 zelf opgewekte stroom te moeten betalen is voor het gebruik van hun netwerk. Netbeheerders willen en wilden wel degelijk snel iedereen voorzien van slimme meters om hen dan gebruik van hun netwerk in rekening te brengen voor de geleverde energie.
Soms kwamen netbeheerders zelfs met de redenatie dat ze het netwerk aan moeten passen door de hoeveelheid geleverde stroom door zonnepanelen. Netbeheerders wilden een europees netwerk, een smart grid, dat kan alleen als er voldoende slimme meters geïnstalleerd worden. Netbeheerders verdienen niet meer door salderen, maar door slimme meters.
In landen die al verder zijn stegen met name de vaste lasten... het netwerk. Netbeheerders willen daarom zo snel mogelijk, zo goedkoop mogelijke slimme meters plaatsen.
Nee dat stond er niet, er stond dat ze onderhoud wouden plegen en gelijk een slimme meter zouden plaatsen.reneeke1970 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:41:
[...]
Staat toch in de brief dat je ook gewone digitale kunt nemen? Waarom denkt nou iedereen toch dat het verplicht is? Dat is het niet en zal het ook nooit worden. Digitaal misschien wel maar slim niet!
Ik heb ze geprobeerd te bellen maar na 30 minuten wachten was ik het een beetje zat, ik zie ze wel verschijnen, dan kunnen ze in ieder geval dat onderhoud plegen en dan zal ik zeggen dat ze verder geen meter gaan vervangen want deze hangt er net een paar jaar.
Nu lees ik dat mijn meter op de lijst staat van afgekeurde meters. Kan ik dan een nieuwe meter wel blijven weigeren?
[ Voor 7% gewijzigd door Core2016 op 12-04-2018 20:28 ]
umm misschien?Techneut schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:49:
Is dat niet een retorische vraag?
Ik lees vooral over mensen die blij zijn een meter te hebben die terug loopt en er zo lang mogelijk aan vast willen houden.
Maar als die meter op de lijst van afgekeurde meters staat, kan (in dit geval) Liander mij dwingen een andere meter te nemen?
Of is daar een voorziening voor getroffen?
Zou niet blij zijn als je een huis koopt en er zit zo'n meter in.
Mocht de meter niet voorzien zijn van de genoemende apparatuur, zal de LED niet oplichten.
Laat ons even weten wat de resultaten zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 13-04-2018 10:50 ]
Wise enough to play the fool
U bent de grappigste thuis niet? Je weet maar nooit. Daarom een fijn antwoord verwacht.EddoH schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:50:
@Core2016 Bij dit type meter kun je testen of er een microfoon & camera in de meter zit door recht voor de meter te staan en 3 keer duidelijk 'Test' te roepen, met de ogen gesloten. De meter start dan het zelftestprogramma, en de rode LED zal enkele malen knipperen.
Mocht de meter niet voorzien zijn van de genoemende apparatuur, zal de LED niet oplichten.
Laat ons even weten wat de resultaten zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Core2016 op 13-04-2018 14:05 ]
Excuses voor de flauwe grap, maar je denkt toch niet echt dat men een camera en microfoon in je meterkast gaat installeren?Core2016 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:04:
[...]
U bent de grappigste thuis niet? Je weet maar nooit. Daarom een fijn antwoord verwacht.
Juist wel! Dat is de laatste plek waar men zou zoeken!EddoH schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:20:
[...]
Excuses voor de flauwe grap, maar je denkt toch niet echt dat men een camera en microfoon in je meterkast gaat installeren?
Ik ontken het bestaan van IE.
Ja die heb ik gezien, vandaar ook mijn vraag...ocaj schreef op donderdag 12 april 2018 @ 23:09:
@Aniki Volgens mij staat het in dit topic uitgebreid beschreven, maar mocht je het echt niet kunnen vinden dan vind je hier een informatieblad van agentschap telecom (het overheidsorgaan dat o.a. gaat over afkeuren van meters): https://www.agentschaptel...ie-over-afgekeurde-meters
Heb ik ergens gemist dat er al beschreven staat wat er gebeurt met meters die op die lijst staan? Kun je dan nog steeds blijven weigeren?
In die pdf staat het volgende namelijk:
Staat de bij u geplaatste meter in de tabel, dan moet deze in de meeste gevallen door, of in opdracht van, de netbeheerder worden uitgewisseld
In principe kun je alleen een slimme meter weigeren met als alternatief een domme variant.Aniki schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:59:
[...]
Ja die heb ik gezien, vandaar ook mijn vraag...
Heb ik ergens gemist dat er al beschreven staat wat er gebeurt met meters die op die lijst staan? Kun je dan nog steeds blijven weigeren?
In die pdf staat het volgende namelijk:
[...]
Vervanging van een bestaande domme meter die ook nog eens is afgekeurd is niet weigerbaar.
Meen ja dat nou echt? Dat iemand zo'n duidelijk geintje serieus neemt dat houdt je toch niet voor mogelijk? Ik heb er lekker om zitten grinniken. Ongelooflijk, maar blijkbaar is in een forum als dit elk geintje taboe, want er zijn blijkbaar overal gasten die dergelijke humor niet verstaan. Hoe dik dat er ook bovenop ligt. Dus voortaan voorzien van: "grapje hoor!" ? Maar dan is wel de gein er van weg. En dat dan iemand voor een humoristische tegenreactie z'n excuus aanbood zou eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn. Maar goed ik houd hier rekening mee, mocht er iets in me opwellen.Core2016 schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:04:
[...]
U bent de grappigste thuis niet? Je weet maar nooit. Daarom een fijn antwoord verwacht.
Overigens staat de elfen-rubriek helemaal bol van de humor, al was het alleen al de titel.
Het hele "negatieve" verhaal rondom "Slimme" meters maakt me aan het twijfelen of ik er gewoonweg niet beter aan doe om die dingen voor nu gewoon te weigeren. Eventueel zie ik een "domme" meter nog wel zitten, maar vraag me na een hoop lezen, nu in 2018 af of ze deze überhaupt nog willen gaan monteren.
Het punt is ook dat ze voor 2020 de huishoudens voorzien willen hebben van slimme meters. Betekend dit "voorzien hebben" dan in dit geval ook verplicht stellen?
Het blijft een eigen keuze, maar vraag mezelf gewoon af waar ik op dit moment het beste mee af ben.
De gasmeter zend niet uit via GSM/GPRS, in ieder geval niet naar buiten toe. Zou ook een beetje kostbaar zijn met batterij... Je electriciteits meter is tenslotte op het stroomnet aangesloten, je gasmeter niet... Dat is ook de reden dat je gasmeter maar 1 keer per uur de standen doorgeeft naar de electriciteitsmeter.LocK_Out schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 05:37:
Bij mij is het inmiddels ook zover, ze willen er 2 gaan plaatsen (stroom & gas meter). Aan de ene kant denk ik "Prima", ik ben wel voor technische vooruitgang, echter gaat de meter dan wel per direct "Administratief Uit". Dat hele data doorsturen naar de energieleverancier verhaal zit mij sowieso niet lekker. Wat ik ook minder vind is dat ik daarnaast ook 2 apparaten in de meterkast heb hangen die constant data signalen uitzenden (GSM/GPRS). Ik denk alleen dat dit in de toekomst (o.a. qua technologische ontwikkeling) niet te voorkomen is.
Even serieus, welke privacyinbreuk?Pathogen schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:29:
Ik snap wel waarom men nu nog even zsm zoveel mogelijk mensen van een slimme meter wil voorzien... Over een paar jaar begint de privacyinbreuk van deze dingen eindelijk zo groot te worden dat de politiek er wat van moet zeggen, dus dan wordt installeren ineens een stuk moeilijker.
Bij DSMR 5 geeft de gasmeter dit elke 5 minuten door.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 07:50:
[...]
De gasmeter zend niet uit via GSM/GPRS, in ieder geval niet naar buiten toe. Zou ook een beetje kostbaar zijn met batterij... Je electriciteits meter is tenslotte op het stroomnet aangesloten, je gasmeter niet... Dat is ook de reden dat je gasmeter maar 1 keer per uur de standen doorgeeft naar de electriciteitsmeter.
[ Voor 37% gewijzigd door S0epkip op 24-04-2018 10:11 ]
Geen idee wat dat DSMR 5 is, maar ik weet dat onze gasmeter alleen per uur doorstuurt naar de slimme meter.S0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:46:
[...]
Bij DSMR 5 geeft de gasmeter dit elke minuut door.
Elke 5 minutenS0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:46:
[...]
Bij DSMR 5 geeft de gasmeter dit elke minuut door.
Het zeer fijnmazig doorgeven van dit soort data kan een goed inzicht geven in wanneer ik thuis ben, mijn was draai, kook, de verwarming aanzet etc.
Hoe wordt deze data beschermd tegen de moderne inbreker? Hoe wordt het opgeslagen?
Dit soort vragen worden pas achteraf beantwoord.
Lezen ze dat ook zo vaak uit? Is dagelijks of wekelijks niet genoeg?
Ik vind het idee van automatisch doorgeven op zich niet verkeerd, ik vergelijk het maar even met de automatische incasso van mijn zorgverzekering: kan ik het niet vergeten. Alleen kan ik dat op m'n afschriften controleren. Ik weet niet je van je netbeheerder (of wie het dan ook precies uitleest; ik ga uit van de netbeheerder) een overzichtje kan krijgen van wat ie uitgelezen heeft. Voor de menselijke controle, wat natuurlijk wel prettig is (ook geautomatiseerde systemen maken weleens foutjes).
Saved by the buoyancy of citrus
Ik moet toegeven dat ik dat niet exact weet, maar technisch gezien vermoed ik dat ze maximaal eenmaal per dag de kwartierwaarden van afgelopen 24 uur doorsturen. Ze zullen niet elke 5 minuten (realtime) uitlezen. Dat zou om meerdere redenen (technisch)inefficient zijn.Cyphax schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:30:
[...]
Lezen ze dat ook zo vaak uit? Is dagelijks of wekelijks niet genoeg?
Ik vind het idee van automatisch doorgeven op zich niet verkeerd, ik vergelijk het maar even met de automatische incasso van mijn zorgverzekering: kan ik het niet vergeten. Alleen kan ik dat op m'n afschriften controleren. Ik weet niet je van je netbeheerder (of wie het dan ook precies uitleest; ik ga uit van de netbeheerder) een overzichtje kan krijgen van wat ie uitgelezen heeft. Voor de menselijke controle, wat natuurlijk wel prettig is (ook geautomatiseerde systemen maken weleens foutjes).
Wellicht dat iemand die het wel weet, of de netbeheerder, hier antwoord op kan geven
Ze lezen kwartierstanden uit. Als je je aanmeldt bij zo'n online slimme meter uitleesdienst krijg je een aardig idee van de haalbare resolutie, die is vrij hoog.EddoH schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:34:
[...]
Ik moet toegeven dat ik dat niet exact weet, maar technisch gezien vermoed ik dat ze maximaal eenmaal per dag de uurwaarden van afgelopen 24 uur doorsturen. Ze zullen niet elke 5 minuten (realtime) uitlezen. Dat zou om meerdere redenen (technisch)inefficient zijn.
Wellicht dat iemand die het wel weet, of de netbeheerder, hier antwoord op kan geven
Ja maar de vraag was toch hoe vaak ze die uitlezen? Qua resolutie maakt het niet uit, het blijven kwartieren, maar als het eenmaal per dag alle kwartieren is of direct elk kwartier wordt geüpload is wel een verschil.S0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:54:
[...]
Ze lezen kwartierstanden uit. Als je je aanmeldt bij zo'n online slimme meter uitleesdienst krijg je een aardig idee van de haalbare resolutie, die is vrij hoog.
Maar wellicht heb ik de vraag verkeerd geinterpreteerd.
Voor zover ik kan zien op mijn meter is het een paar keer per dag de kwartierstanden (DSMR v5).EddoH schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:57:
[...]
Ja maar de vraag was toch hoe vaak ze die uitlezen? Qua resolutie maakt het niet uit, het blijven kwartieren, maar als het eenmaal per dag alle kwartieren is of direct elk kwartier wordt geüpload is wel een verschil.
In mijn geval, Liander als netbeheerder met een Landis+Gyr DSMR v5 meter, is het 1x per dag uitlezen vanEddoH schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:57:
[...]
Ja maar de vraag was toch hoe vaak ze die uitlezen? Qua resolutie maakt het niet uit, het blijven kwartieren, maar als het eenmaal per dag alle kwartieren is of direct elk kwartier wordt geüpload is wel een verschil.
kwartier standen elektra en uur standen gas.
4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896
Verwijderd
Nee, ik vind het ook leuk speelgoed. houd wel van wat knutselen om hem uit te lezen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:36:
Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af of ik echt de enige ben die wel blij is met de slimme meter.. Of laat ik het anders zeggen. Er geen problemen mee heeft. In combinatie met Enelogic zelfs erg handig.
Je bent gewoon één van de weinigen die niet negatief is maar wel reageert, da's altijd met dat soort dingen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:36:
Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af of ik echt de enige ben die wel blij is met de slimme meter.. Of laat ik het anders zeggen. Er geen problemen mee heeft. In combinatie met Enelogic zelfs erg handig.
Ik was er meer op tegen dan ik nu ben. Ik heb er op zich niet zo'n bezwaar tegen. Ik zou alleen wel van de netbeheerder willen weten welke standen ze uitlezen, maar ik zal dat eens vragen aan ze, als ze ooit nog iets van zich laten horen. Na die brief met "u krijgt over 2 weken een brief" is het stilgebleven.
Saved by the buoyancy of citrus
Op die manier wist ik dat ik een hoop kon besparen. En heb er nooit problemen mee gehad. Dat is mijn ervaring.
Ik vind ze wel pusherig. In mijn vorige tijdelijke woning was er een analoge, en werd gevraagd deze te vervangen. Omdat ik geen zin had om er thuis voor te blijven, ben ik er nooit op in gegaan. En toen ik dacht; nou, misschien moet ik het ook toch maar doen... moest ik ineens geld gaan betalen. Dus toen dacht ik *doei*
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Mijn analoge meter zou ook afgekeurd zijn. Dus ik moest een slimme meter of ''domme'' digitale meter nemen van Liander. Ze hadden voor mij een afspraak gemaakt om 12uur s'middags (wat ik vreemd vind) maar ben tot 3 keer aan toe niet thuis gebleven en gewoon gaan werken. Hierna kreeg ik weer een brief dat ik nu maar een afspraak moest maken. Ik heb gebeld en gevraagd of ze een rapport konden opsturen waarin blijkt dat mijn meter is afgekeurd. Nooit meer wat gehoord. Blijkbaar was mijn meter dus niet afgekeurd. Dit is al 2 jaar geleden.EddoH schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 15:16:
[...]
In principe kun je alleen een slimme meter weigeren met als alternatief een domme variant.
Vervanging van een bestaande domme meter die ook nog eens is afgekeurd is niet weigerbaar.
Top, dit ga ik dus ook doen als ze hier komen, ik vertrouw die gasten niet, wij hebben Stedin overigens.nllight schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 18:32:
[...]
Mijn analoge meter zou ook afgekeurd zijn. Dus ik moest een slimme meter of ''domme'' digitale meter nemen van Liander. Ze hadden voor mij een afspraak gemaakt om 12uur s'middags (wat ik vreemd vind) maar ben tot 3 keer aan toe niet thuis gebleven en gewoon gaan werken. Hierna kreeg ik weer een brief dat ik nu maar een afspraak moest maken. Ik heb gebeld en gevraagd of ze een rapport konden opsturen waarin blijkt dat mijn meter is afgekeurd. Nooit meer wat gehoord. Blijkbaar was mijn meter dus niet afgekeurd. Dit is al 2 jaar geleden.
Die analoge meter hebben wij practisch nooit gehad (we zijn in 2006 in ons huis komen te wonen en in het voorjaar 2007 is er een digitale meter gekomen: 3-fase en op een andere plek). En in 2016 kregen we een brief dat onze meter op de afkeurlijst stond (gecontroleerd, die lijst is gewoon op internet te vinden) en prompt ging dat ding stuk. Ik ben nu heel gelukkig met mijn digitale meter met P1 poort (dat er ook een GPRS module in zit kan me niets schelen, hij staat administratief uit).Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:36:
Het leuke was wel dat hij dus niet vervangen is met de reguliere ronde (dat zou pas in 2017 plaatsvinden), waardoor je merkt dat bij dat soort bedrijven communicatie niet (altijd) even vlotjes loopt, tussen de afdelingen in... In september 2016 ging onze meter stuk, en in januari 2017 kregen we een brief dat ze onze meter wilden vervangen door een "slimme" meter
Dit is makkelijk te controleren. Agentschap telecom keurt de bestaande meters en heeft een lijst met afgekeurde meters. Als je meter hier niet op staat is deze niet afgekeurd.Winkiller schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:07:
[...]
Top, dit ga ik dus ook doen als ze hier komen, ik vertrouw die gasten niet, wij hebben Stedin overigens.
Bij mij hebben zo ook al een paar jaar geprobeerd de meter te vervangen. Bij mij hangt een domme digitale meter. Ik kreeg een brief met de melding dat mijn meter afgekeurd was en moest worden vervangen. Mijn meter staat dus niet op de lijst en hoeft dus niet vervangen te worden. Pas na een paar jaar proberen en na meerdere telefoontjes dat ze onwaarheden in de brief stonden heb ik nu rust.
Is je goed recht dat eerste deel van je zin, er is ook niemand die daar moeilijk over doet. Maar huil niet mee met de wolven in het bos dat er helemaal niet is. We leven hier niet in een vroegere dictatuur. Dat "ik vertrouw die gasten niet" slaat helemaal nergens op. Die "gasten" zoals jij ze denigrerend noemt doen gewoon hun werk en daar is niets mis mee.Winkiller schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:07:
[...]
Top, dit ga ik dus ook doen als ze hier komen, ik vertrouw die gasten niet, wij hebben Stedin overigens.
Natuurlijk kán de overheid ingrijpen als het verkeerd gaat, maar die zien hier geen kwaad in.
Ontkennen dat dit scheef in elkaar zit vind ik net zo kwalijk als meeblaten.
[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 25-04-2018 13:35 ]