Verwijderd

Oeps verwijderd zie eerder bericht

[ Voor 134% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 21:01 . Reden: Foutje Quote op me zelf ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:09:
Als je een gewone uitnodiging hebt gehad om het vervangen door een slimme meter dan kun je die zonder meer weigeren. Of beter: je geeft geen antwoord.
Waarom zou niet antwoorden beter zijn? Gewoon zeggen dat je er niet (nog) niet voor voelt kan best. T.z.t. komen ze er wel op terug en op zeker moment is jou type meter wel afgekeurd. Dan kun je nog steeds een niet slimme digitale meter krijgen. Onzin dat je dan moet dokken. Een ferrarismeter is dan wel verleden tijd, net zoals stoomlocomotieven op normale spoorlijn dat zijn.
Als je een uitnodiging hebt gehad omdat je meter gekeurd moet worden, dan is de situatie iets anders, dan kun je aangeven dat je geen slimme meter ervoor in de plaats wilt. De huidige meter wordt dan definitief weggehaald en gebruikt als deel van een "steekproef" voor alle meters van hetzelfde type.
Zo werkt dat niet volgens mij. Ze beschikken door het vervangen over meer dan genoeg exemplaren om zo'n keuring te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik had laatst een colporteur van de Nuon aan de deur die begon met het openingspraatje:

Heeft u al een slimme meter? Want als u die nog niet heeft krijgt u straks mogelijk een boete.... The horror. Vuil spel wordt gespeeld. Bangmakerij met een bepaald belang. Men heeft blijkbaar een behoorlijk budget om door te drammen. Dat mag desnoods met misinformatie / liegen....

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 22-02-2018 22:06 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Colporteurs, dat je er nog voor open doet...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:57:
Bedankt voor de info

Zijn jullie voor of tegen vervanging als je zonnepanelen hebt heb je zelf geweigerd of ga je weigeren??
Ik heb zonnepanelen en geloof niks wat dit kabinet zegt want de subidie op me warmtepomp is binnen 3/4 jaar van 2300 Naar 1600 euro gegaan
Laat staan wat de subsidie wordt wat je terug gast leveren per kWh
Ik heb geaccepteerd. Wel administratief uit laten zetten. Wij hadden een digitale meter (geplaatst in 2007), ging kapot (en een maand daarna kregen we het bericht dat hij was afgekeurd), en daar was ik heel blij mee. Ik wilde namelijk die P1 poort hebben.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:44

Yucon

*broem*

Bart2005 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:05:
Ik had laatst een colporteur van de Nuon aan de deur die begon met het openingspraatje:

Heeft u al een slimme meter? Want als u die nog niet heeft krijgt u straks mogelijk een boete.... The horror. Vuil spel wordt gespeeld. Bangmakerij met een bepaald belang. Men heeft blijkbaar een behoorlijk budget om door te drammen. Dat mag desnoods met misinformatie / liegen....
Klacht indienen bij de ACM en reclame code commissie. Dit kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft u al een slimme meter ==> nee
wilt u een slimme meter ==> nee
u moet een slimme meter ==> pas zodra is aangetoond dat mijn meter is afgekeurt tot ziens <doet deur dicht >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:45

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:57:
Bedankt voor de info

Zijn jullie voor of tegen vervanging als je zonnepanelen hebt heb je zelf geweigerd of ga je weigeren??
Ik heb zonnepanelen en geloof niks wat dit kabinet zegt want de subidie op me warmtepomp is binnen 3/4 jaar van 2300 Naar 1600 euro gegaan
Laat staan wat de subsidie wordt wat je terug gast leveren per kWh
Ik heb geweigerd vorig jaar, maar daar hoefde ik weinig voor te doen. Bij het aanmelden bij Liander had het formulier een checkboxje waarmee ik kon aangeven geen slimme meter te willen. Als ik er erg moeilijk voor had moeten doen had ik dat denk ik ook weer niet gedaan. Maargoed, de meter doet het prima. Het enige nadeel is eigenlijk dat het een domme meter is (:+) en mijn youless nu useless is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Yucon schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:17:
[...]

Klacht indienen bij de ACM en reclame code commissie. Dit kan echt niet.
En ook bij de opdrachtgever van die colportage ratten, de Nuon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vermoed of weet bijna wel zeker dat dit dreigen met een boete helemaal niet behoort tot de instructies die de colporteurs krijgen van welke energieleverancier dan ook. Ik denk eerder dat ze ooit zoiets als een klokgelui in de verte hebben gehoord en dit een beetje overijverig erbij hebben verzonnen. Dat enigszins overijverig optreden vindt op andere terreinen ook wel eens plaats, meestal door klok-en-klepelverhalen. Een groot bedrijf als NUON kan zich zo'n pertinente leugen nooit veroorloven, ze zouden daarvoor al lang op het matje zijn geroepen. Best mogelijk dat ze hiervoor al meerdere keren zijn aangesproken. Waarop men dan keer op keer dit als antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Nuon staat bij mij iig al jaren te boek als overagressieve ronselaars, dus dit ligt wel in het straatje der verwachting. Zeker achterbaks, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:44

Yucon

*broem*

Techneut schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:35:
Ik vermoed of weet bijna wel zeker dat dit dreigen met een boete helemaal niet behoort tot de instructies die de colporteurs krijgen van welke energieleverancier dan ook. Ik denk eerder dat ze ooit zoiets als een klokgelui in de verte hebben gehoord en dit een beetje overijverig erbij hebben verzonnen. Dat enigszins overijverig optreden vindt op andere terreinen ook wel eens plaats, meestal door klok-en-klepelverhalen. Een groot bedrijf als NUON kan zich zo'n pertinente leugen nooit veroorloven, ze zouden daarvoor al lang op het matje zijn geroepen. Best mogelijk dat ze hiervoor al meerdere keren zijn aangesproken. Waarop men dan keer op keer dit als antwoord krijgt.
Dat geloof ik direct. Ik denk ook niet dat het opzettelijk is, in ieder geval niet van nuon. Maar dat ontslaat een opdrachtgever niet van de verantwoordelijkheid om voor voldoende scholing en uitleg te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ben ik het wel mee eens. Maar dan nog is een eigengereid invulling nog niet uitgesloten.
Maar even wat anders. Ik heb de ervaring dat deze zaken uitsluitend door de netbeheerder worden behartigd. Het is ook sowieso de netbeheerder die de meters plaatst, slim of niet. Bemoeit een bedrijf als NUON zich daar dan ook nog mee? Die mogen toch van die netbeheerder enkel maar de meterstanden ontvangen? Toevallig ben ik klant van NUON, maar ik heb nog nooit daarvoor een colporteur van NUON aan de deur gehad. Wel voor een poging om gas en elektra te bundelen of voor een contract met vaste stroomprijs voor een aantal jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Techneut schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:35:
Je gaat nogal vlot vanuit dat de energieleverancier van goedertrouw is. Mijn ervaringen zijn anders.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, over niet nader genoemde individuele ervaringen kan ik natuurlijk moeilijk een mening over hebben. Ik ben toevallig voor de stroomvoorziening klant van NUON en tot nu toe heb ik nooit vervelende ervaringen met ze gehad, de periodieke energierekeningen zijn altijd correct. Verder, de kWh-meter is helemaal niet van NUON, maar van de netbeheerder, dus hebben ze met de keuze daarvan niets te maken. Hooguit hebben ze er belang bij dat zoveel mogelijk klanten toestemmen in een slimme meter, omdat het ze ontslaat van de noodzaak om periodiek langs te komen om de meterstand op te nemen. En als voordeel van het op afstand uitlezen dat ze beter inzicht krijgen in verbruikspatronen van een hele wijk.

Ooit heb ik wel eens een heel ijverige gast aan de deur gehad die me (zonder succes) namens NUON probeerde over te halen tot een contract voor 3 jaar vaste stroomprijs en voor alles (gas en elektra) door hen te laten leveren. Mogen ze doen wat mij betreft, weinig mis mee zolang er geen onware verhalen aan worden gehangen. En dat gebeurde eerlijk is eerlijk ook niet. Ook al kostte het me enige moeite om hem zo vlug als het maar kon te laten opkrassen. Maar dat lag aan die persoon, niet aan NUON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hmmm ineens is de vraag "slimme meter weigeren of niet?" weer relevant na een brief van Liander, waarin ze schrijven dat ik binnen 2 weken een brief krijg van een bedrijf dat bij iedereen de meterkast naloopt en meters zal vervangen door een slimme meter. Er staat weinig in over "en als je dat nou niet wil?", maar de site van Liander zegt dat je nog steeds de slimme meter kan weigeren. Maar moet ik dat nog wel doen?

Ik heb eigenlijk maar 2 problemen met slimme meters. Ten eerste is daar het beleid van de overheid tav salderen. Als dat blijft kunnen, dan hoef ik om die reden geen slimme meter te weigeren (en ik ben van mening dat we salderen echt moeten aanhouden). De tweede reden is dat ik geen zin heb in draadloos op afstand uitleesbare spullen in mijn huis, waar een derde partij naar luistert (en waarvan ik dat verder niet merk, ook niet als een ander dat zou doen). Dus geen zendapparatuur aub, dat heb ik al zat. Dat zou ik dan aan kunnen geven. Maarja, wat Liander en dan mee opschiet :?

Aan de andere kant heb ik een specifieke reden om wel een andere meter te willen: met mijn huidige ferrarismeter kan ik mijn stroomverbruik niet meer meten met de Youless! En dat vond ik eigenlijk wel heel erg leuk om te kunnen. Maar nu er panelen liggen kan ik alleen maar mijn opwekking meten, en het absolute verschil tussen verbruik en opwek. Net niet genoeg dus. Een nieuwe meter heeft, neem ik aan, een interface die ik zou kunnen uitlezen. Dus de nerd in mij ziet er ook wel een voordeel in. En met dat salderen; ik heb natuurlijk niet panelen voor het geld. Misschien ga ik dan wel investeren in opslag, om zo dichter bij het (onbereikbare) ideaal te komen van een off-the-grid huis. Dat spreekt me ook wel aan. Misschien is dat ook goed te financieren als ik een van de kinderen verpats. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cyphax schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:31:
Hmmm ineens is de vraag "slimme meter weigeren of niet?" weer relevant na een brief van Liander, waarin ze schrijven dat ik binnen 2 weken een brief krijg van een bedrijf dat bij iedereen de meterkast naloopt en meters zal vervangen door een slimme meter. Er staat weinig in over "en als je dat nou niet wil?", maar de site van Liander zegt dat je nog steeds de slimme meter kan weigeren. Maar moet ik dat nog wel doen?

Ik heb eigenlijk maar 2 problemen met slimme meters. Ten eerste is daar het beleid van de overheid tav salderen. Als dat blijft kunnen, dan hoef ik om die reden geen slimme meter te weigeren (en ik ben van mening dat we salderen echt moeten aanhouden). De tweede reden is dat ik geen zin heb in draadloos op afstand uitleesbare spullen in mijn huis, waar een derde partij naar luistert (en waarvan ik dat verder niet merk, ook niet als een ander dat zou doen). Dus geen zendapparatuur aub, dat heb ik al zat. Dat zou ik dan aan kunnen geven. Maarja, wat Liander en dan mee opschiet :?

Aan de andere kant heb ik een specifieke reden om wel een andere meter te willen: met mijn huidige ferrarismeter kan ik mijn stroomverbruik niet meer meten met de Youless! En dat vond ik eigenlijk wel heel erg leuk om te kunnen. Maar nu er panelen liggen kan ik alleen maar mijn opwekking meten, en het absolute verschil tussen verbruik en opwek. Net niet genoeg dus. Een nieuwe meter heeft, neem ik aan, een interface die ik zou kunnen uitlezen. Dus de nerd in mij ziet er ook wel een voordeel in. En met dat salderen; ik heb natuurlijk niet panelen voor het geld. Misschien ga ik dan wel investeren in opslag, om zo dichter bij het (onbereikbare) ideaal te komen van een off-the-grid huis. Dat spreekt me ook wel aan. Misschien is dat ook goed te financieren als ik een van de kinderen verpats. :+
Je kunt een normale digitale meter krijgen. Echter, je mist dan wel die vreselijk handige P1 poort, waar je wel heel veel informatie uit kan halen (ok, het zijn maar 5 cijfers, maar toch!)

Ik zat op dezelfde twee gedachten te hinkelen: ik heb geen behoefte aan een meelezende derde partij, maar uiteindelijk woog die P1 poort bij mij zwaarder. En ik heb nog geen seconde spijt... Ik verzin nu steeds meer projectjes om mijn data uit te breiden :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je niet wilt dat er meegelezen wordt dan bouw je er toch een kooi van Faraday omheen? Beetje aluminiumfolie schijnt al voldoende te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
Dat werkt niet bij een slimme meter, omdat de slimme meter altijd communiceert met de netbeheerder.
Administratief uit = Geen meterstanden op aansluitingnummer opslaan bij zowel netbeheerder als leverancier.
Maar wel vermogens/spanningen/enz communiceren.

Bovenstaand staat genoemd in de informatie het voorkomen van de communicatie zorgt ervoor dat de netbeheerder je meter zal willen controleren op werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wailing_Banshee schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Je kunt een normale digitale meter krijgen. Echter, je mist dan wel die vreselijk handige P1 poort, waar je wel heel veel informatie uit kan halen (ok, het zijn maar 5 cijfers, maar toch!)

Ik zat op dezelfde twee gedachten te hinkelen: ik heb geen behoefte aan een meelezende derde partij, maar uiteindelijk woog die P1 poort bij mij zwaarder. En ik heb nog geen seconde spijt... Ik verzin nu steeds meer projectjes om mijn data uit te breiden :p
Ik heb echter wel een Youless over, kan die niet zo'n domme meter uitlezen? Zo nee, dan heeft een domme digitale meter niet zoveel zin. Ook voor Liander toch niet? Waarom zouden ze dat willen?
Erasmo schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:03:
Als je niet wilt dat er meegelezen wordt dan bouw je er toch een kooi van Faraday omheen? Beetje aluminiumfolie schijnt al voldoende te zijn.
'k Zou dat in zo'n geval eens proberen te meten. Ik vind het niet zo erg als zo'n meter een communicatiemodule heeft, als ie maar uit staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 01-03-2018 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cyphax schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:08:
[...]

Ik heb echter wel een Youless over, kan die niet zo'n domme meter uitlezen? Zo nee, dan heeft een domme digitale meter niet zoveel zin. Ook voor Liander toch niet? Waarom zouden ze dat willen?
2 telwerken, hoe wil je die tellen met 1 youless? Je blijft het probleem houden wat je met een feraris ook hebt: je weet alleen dat er stroom loopt, maar niet welke kant het op gaat.

En ik vermoed dat Liander graag wilt dat je een digitale met uitleesmogelijkheid neemt, maar dat wil niet zeggen dat je dat verplicht bent, want Liander ook zou mogen willen. Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van Liander kijken (en als ik een ander topic moet geloven, moet ik dat ook niet willen :p), maar alleen al het feit dat je het gros van je klanten met dezelfde (of twee soorten) meters kunt bedienen, maakt het onderhoud natuurlijk wel een heel stuk simpeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Wailing_Banshee schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:12:
[...]

2 telwerken, hoe wil je die tellen met 1 youless? Je blijft het probleem houden wat je met een feraris ook hebt: je weet alleen dat er stroom loopt, maar niet welke kant het op gaat.

En ik vermoed dat Liander graag wilt dat je een digitale met uitleesmogelijkheid neemt, maar dat wil niet zeggen dat je dat verplicht bent, want Liander ook zou mogen willen. Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van Liander kijken (en als ik een ander topic moet geloven, moet ik dat ook niet willen :p), maar alleen al het feit dat je het gros van je klanten met dezelfde (of twee soorten) meters kunt bedienen, maakt het onderhoud natuurlijk wel een heel stuk simpeler...
Daar was ik al een beetje bang voor, dat zo'n domme meter niet beter uit te lezen is in deze situatie. Mijn meterkast leent zich ook niet voor een metertje op de groepen (geen rail) dus een domme meter helpt me op dat punt niet verder.

Liander schrijft ook op haar site dat je een slimme meter mag weigeren, daar zijn ze op zich eerlijk in. Ik heb niet per se interesse in lastige klant spelen, als ze maar geven wat ik wil. :+ Ik kan wel leven met een slimme meter waarin ze de communicatiemodule uitschakelen. Liander geeft me volgens hun site de mogelijkheid het automatisch doorgeven van standen te stoppen. Dat maakt het nog niet uit onuitleesbaar, vrees ik, maar ik moet me nog maar eens gaan afvragen hoe erg dat nou eigenlijk is, wat het dus precies zou betekenen. 's Nog niet zo makkelijk om een genuanceerd antwoord voor mezelf te vormen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Cyphax schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:29:
[...]
Liander schrijft ook op haar site dat je een slimme meter mag weigeren, daar zijn ze op zich eerlijk in. Ik heb niet per se interesse in lastige klant spelen, als ze maar geven wat ik wil. :+ Ik kan wel leven met een slimme meter waarin ze de communicatiemodule uitschakelen. Liander geeft me volgens hun site de mogelijkheid het automatisch doorgeven van standen te stoppen. Dat maakt het nog niet uit onuitleesbaar, vrees ik, maar ik moet me nog maar eens gaan afvragen hoe erg dat nou eigenlijk is, wat het dus precies zou betekenen. 's Nog niet zo makkelijk om een genuanceerd antwoord voor mezelf te vormen. :P
Ja, wij hebben het wel administratief laten uitzetten. Maar de persoon die hem plaatste zei dat hij die connectie wel nodig heeft, al is het alleen maar om de interne klok gelijk te zetten.

Wij hadden niet zo heel veel bedenktijd, omdat onze oude digitale meter stuk was gegaan. We hadden het er wel al over gehad. Ik schreef altijd op maandag ochtend en de 1e van de maand de vijf standen op (4x electra, en 1x gas), en wilde dat graag automatiseren (op je vrije dag om 6:00 op staan wil nog wel eens lastig zijn, zeker in de winter...). Daarom heeft die P1 poort bij ons de doorslag gegeven. Als die er niet op had gezeten, of als ik die niet zelf had kunnen uitlezen, was er gewoon weer een normale digitale meter gekomen (de feraris is bij ons al in 2007 verdwenen, toen we de meterkast verplaatst hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Cyphax schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:31:
[...]
Aan de andere kant heb ik een specifieke reden om wel een andere meter te willen: met mijn huidige ferrarismeter kan ik mijn stroomverbruik niet meer meten met de Youless! En dat vond ik eigenlijk wel heel erg leuk om te kunnen. Maar nu er panelen liggen kan ik alleen maar mijn opwekking meten, en het absolute verschil tussen verbruik en opwek.
[...]
Je kunt natuurlijk twee DIN-rail kWh-meters (laten) installeren in je groepenkast. Eentje zit op de groep van de zonnepanelen en meet zo alleen de bruto opwek. De andere zet je net voor je Ferraris, die meet dan je bruto verbruik. Koop je een YouLess erbij en dan kun je ze beiden uitlezen. Scriptje laten draaien die het verschil berekent en tadaa! Dit doet @AUijtdehaag volgens mij ook zo.

Ik heb met een slimme meter ook nog steeds een kWh-meter bij de omvormer en daar een YouLess op. Uit de slimme meter kun je namelijk niet zuiver je bruto opwek halen. Hij verrekent dat eerst met je eigen verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ThinkPadd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:53:
[...]

Je kunt natuurlijk twee DIN-rail kWh-meters (laten) installeren in je groepenkast. Eentje zit op de groep van de zonnepanelen en meet zo alleen de bruto opwek.
In mijn meterkast zit niet zo'n DIN-rail, het is nog de oude kast uit ~1982. Ik kan daar niet zo'n verbruiksmeter in kwijt, anders had ik dat denk ik gedaan inderdaad. Maar een hele nieuwe meterkast is niet goedkoop, en laten plaatsen ook niet... behalve als dat ook hoort bij het vernieuwen van de meterkast. Dat zou toch best wel interessant zijn.

Ik maak me qua salderen ook geen illusies; een kabinet dat zonnepanelen niet wil stimuleren zal, vermoed ik, ook wel slimme meters gaan verplichten.
De andere zet je net voor je Ferraris, die meet dan je bruto verbruik. Koop je een YouLess erbij en dan kun je ze beiden uitlezen. Scriptje laten draaien die het verschil berekent en tadaa! Dit doet @AUijtdehaag volgens mij ook zo.

Ik heb met een slimme meter ook nog steeds een kWh-meter bij de omvormer en daar een YouLess op. Uit de slimme meter kun je namelijk niet zuiver je bruto opwek halen. Hij verrekent dat eerst met je eigen verbruik.
Maar mijn opwek kan ik wel zuiver ophalen, het is net het verbruik dat ik niet meer weet. Een slimme meter die opwek en verbruik apart registreert lijkt me dan wel een oplossing. :)
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:39:
[...]

Ja, wij hebben het wel administratief laten uitzetten. Maar de persoon die hem plaatste zei dat hij die connectie wel nodig heeft, al is het alleen maar om de interne klok gelijk te zetten.
Dat zit me toch niet helemaal lekker. Ik vertrouw Liander an sich wel, maar toch. Da's met alles natuurlijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:17
Recent heb ik in een chat met Liander gevraagd of het juist is dat bij weigering van een slimme meter je fysiek dezelfde meter krijgt als iedereen maar dan zonder communicatiemodule.
Volgens de betreffende medewerker heb je dan nog wel steeds de beschikking over de P1 poort.

Lijkt mij een hele mooie deal!

Iemand al ervaringen hiermee? Er schijnt dus geen aparte 'domme' digitale meter meer te worden geplaatst.

In Q2 wordt de meter bij m'n ouders vervangen (zelfde gemeente), dus over enige tijd kan ik zelf praktijkervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Cranberry schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 07:48:
Recent heb ik in een chat met Liander gevraagd of het juist is dat bij weigering van een slimme meter je fysiek dezelfde meter krijgt als iedereen maar dan zonder communicatiemodule.
Volgens de betreffende medewerker heb je dan nog wel steeds de beschikking over de P1 poort.

Lijkt mij een hele mooie deal!

Iemand al ervaringen hiermee? Er schijnt dus geen aparte 'domme' digitale meter meer te worden geplaatst.

In Q2 wordt de meter bij m'n ouders vervangen (zelfde gemeente), dus over enige tijd kan ik zelf praktijkervaringen delen.
Ik heb zo'n gevoel dat de medewerker e.e.a niet goed heeft begrepen. P1 poort is alleen beschikbaar op een slimme meter, daar deze onderdeel is van de DSMR specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 20:17
Vandaag nog een keer contact opgenomen met Liander.

Als je de slimme meter weigert als jouw wijk aan de beurt is, dan blijft de huidige meter hangen. Als je geen zonnepanelen hebt, krijg je ook geen 'domme meter'.

Verder weten ze absoluut niet welke merk&type geplaatst gaat worden. Dat hangt er vanaf welke de monteur meekrijgt 's ochtends... ????

Tegenstrijdige informatie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Cranberry schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:46:
Vandaag nog een keer contact opgenomen met Liander.

Als je de slimme meter weigert als jouw wijk aan de beurt is, dan blijft de huidige meter hangen. Als je geen zonnepanelen hebt, krijg je ook geen 'domme meter'.

Verder weten ze absoluut niet welke merk&type geplaatst gaat worden. Dat hangt er vanaf welke de monteur meekrijgt 's ochtends... ????

Tegenstrijdige informatie in ieder geval.
De helft van de telefonische medewerkers weet het verschil niet tussen een digitale meter en een slimme meter.
Hecht dus (helaas) niet al te veel waarde aan wat men je telefonisch vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Gister bericht gekregen dat Stedin in circa 2 maanden in deze wijk slimme meters gaat plaatsen. Op zich ben ik daar niet zo blij mee. Ik vindt het niet erg dat de meter vervangen wordt maar ben niet zo gelukkig met een device die communiceert in een mate waaruit, op afstand, mijn aan- of afwezigheid is af te leiden.

Ik heb grote delen van het topic doorgelezen en begrijp dat er, op verzoek, geen "domme" meters meer worden geplaatst maar hooguit slimme meters waar de communicatie dan niet aan derde of vierde partijen wordt doorgegeven.

Als ik het goed heb begrepen communiceert de meter nog steeds frequent met de netbeheerder zelf. Is dat correct? weet iemand wat er dan wordt gecommuniceerd? is dat slechts spanning en frequentie of ook verbruik?

Ik ben in principe niet tegen een nieuwe meter. Ik zou zelfs niet perse zijn tegen het doorgeven van de meterstanden aan een energieleverancier als dat bijvoorbeeld 1 maal in de maand of per 2 maanden gebeurt maar er moet niet uit af te leiden zijn of ik een weekje weg ben of op welke tijdstippen ik niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

@Indoubt Bijna goed. De netbeheerders plaatsen nog wel 'domme' meters.
Je kunt dus kiezen of je laat een slimme meter plaatsen en laat deze gewoon communiceren, OF je laat een slimme meter plaatsen en geeft aan bij stedin dat deze administratief uit moet worden gezet. Dan is er alleen communicatie naar Stedin en niet je energieleverancier. Deze communicatie beperkt zich dan tot datum/tijd, livebeat en software updates, maar geen standen. Als laatste kan je kiezen voor een digitale 'domme' meter, deze heeft geen communicatie module in zich, maar ook geen P1 poort wat voor sommige tweakers weer wel fijn is.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb ook een slimme meter die administratief uit staat.
Ondanks dat er geen online meterstanden bekend zijn (ook niet bij de energie leverancier op de portal) kreeg ik toch een advies mijn voorschot te verhogen naar 15 euro (van 5 euro)
Het verbruik van de afgelopen maanden is hoger dan de opwek van de zonnepanelen geweest. (logisch)
In een e-mail bericht stond dat mijn SJV gewijzigd was.

Terwijl ik al 3 jaar < 0 op de meter ben...dus toch een advies waar ik niet op zit te wachten.
Ergens wordt er dus toch nog iets uitgelezen...buiten mijn goedkeuring om...

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2018 12:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Thanks Devino en AUijtdehaag.

Dat lijkt mijn vermoedens te bevestigen. Je kunt de communicatie module uit laten zetten. De energie leverancier weet dan geen standen of zou dat niet moeten weten. Blijkbaar zijn ze dan toch in staat om "iets" uit te lezen waardoor ze je een nieuw aanbod doen op basis van je verbruik. Vreemd, dat zou namelijk niet moeten kunnen.

Devino: wat bedoel je met livebeat? zijn dat de pulsen die de energie meter meet? Als dat het geval is dan kun je daaruit toch afleiden of er op enig moment veel stroom wordt verbruikt en dat samen met de datum tijd alsnog een profiel opbouwen van afwezigheid/aanwezigheid?

Dat de netbeheerder enig inzicht wil hebben op het net vindt ik best ok maar juist dat detailniveau waarmee mijn afwezigheid/aanwezigheid kan worden vastgesteld bevalt me niet. Dat is gewoon een extra risico waar ik niet bij gebaat ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

AUijtdehaag schreef op zondag 11 maart 2018 @ 12:25:
Kan ook obv een algemene inschatting zijn natuurlijk; strenge winter -> hoog verbuik, weinig licht -> lage zonnepaneelopbrengst. Ofzo.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Met livebeat bedoel ik dat de meter eens in de tijd X zich hoort te melden bij de netbeheerder, anders denken ze dat deze stuk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

devino schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:49:
Met livebeat bedoel ik dat de meter eens in de tijd X zich hoort te melden bij de netbeheerder, anders denken ze dat deze stuk is.
In de regel heet dat een 'hartbeat' of 'alive'-signaal ;)
Indoubt schreef op zondag 11 maart 2018 @ 13:16:
Dat lijkt mijn vermoedens te bevestigen. Je kunt de communicatie module uit laten zetten. De energie leverancier weet dan geen standen of zou dat niet moeten weten. Blijkbaar zijn ze dan toch in staat om "iets" uit te lezen waardoor ze je een nieuw aanbod doen op basis van je verbruik. Vreemd, dat zou namelijk niet moeten kunnen.
Bij 'Administratief uit' gaan er in principe alleen technische gegevens over de meter en netspanning richting netbeheerder. De essentie van 'administratief uit' is dat er geen meterstanden profiel wordt opgeslagen.
Dus:
Ja, het kan zijn dat er een informatie inclusief een meterstand richting netbeheerder gaat, onder de noemer technische gegevens.
Nee, de netbeheerder mag deze (meterstand)gegevens niet opslaan en/of er een profiel van maken en doorgeven aan de energieleverancier.

Wil je helemaal geen communicatie, dan zul je een domme meter moeten vragen.
Dat is weer typisch zo'n aanname zoals vaak in dit topic voorbijkomt.
Ik denk eerder dat het een (brak geïmplementeerde) automatische gegenereerde mail is op basis van klimaatgegevens en historisch verbruik, die wellicht slecht omgaat met installaties zonder gasverbruik.

Het zou een energieleverancier veel meer moeite kosten om een soort schaduwboekhouding bij te houden die stiekem toch de meterstanden uitleest en deze buiten alle voor de klant inzichtelijke informatie houdt :P

[ Voor 21% gewijzigd door EddoH op 11-03-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

EddoH schreef op zondag 11 maart 2018 @ 16:58:
[...]
In de regel heet dat een 'hartbeat' of 'alive'-signaal ;)
Het schijnt netbeheerder ook aardig te helpen bij grote calamiteiten: https://www.technologyrev...-speed-sandy-restoration/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Ondanks dat er geen online meterstanden bekend zijn (ook niet bij de energie leverancier op de portal) kreeg ik toch een advies mijn voorschot te verhogen naar 15 euro (van 5 euro)
Het verbruik van de afgelopen maanden is hoger dan de opwek van de zonnepanelen geweest. (logisch)

Terwijl ik al 3 jaar < 0 op de meter ben...dus toch een advies waar ik niet op zit te wachten.
Denk eerder dat ze 5 euro een erg laag voorschot bedrag vinden. Ze hebben graag dat mensen teveel voorschot betalen, dus dan is zo'n briefje snel geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Niet zeker of het hier thuis hoort maar is natuurlijk wel een aspect die met weigeren te maken heeft:

Ongeveer een jaar geleden zijn diverse slimme meters onder de loep genomen door de universiteit van Twente. Daarbij kwam aan het licht dat de meters erg slecht om kunnen gaan met led verlichting en dimmers en kleine voedingen zoals van settopboxen, laptops, modems etc. en daardoor tot 582% meer verbruik weergeven dan zou moeten.

Nu heb ik behoorlijk wat efforts gedaan om binnen mijn mogelijkheden energieverbruik terug te dringen. Bijna geheel over op ledverlichting en redelijk wat dimmers e.d.

Kortom: de reden waarom die slimme meters veel te veel verbruik aangeven zijn bij mij grootschalig geïmplementeerd.

Ik heb zelf even gezocht of er al ontwikkelingen zijn op het vlak maar behalve dat allerlei organisatie hebben opgeroepen tot meer onderzoek is er weinig te vinden of de meters die nu worden toegepast er nog steeds last van hebben dat er veel meer verbruik wordt aangegeven bij veelvuldig gebruik van led verlichting en schakelende voedingen.

Wordt het probleem door netbeheerders en energieleveranciers nu (bewust) gebagatelliseerd omdat ze beide baat hebben bij de installatie van slimme meters of is het probleem niet zo groot meer als in het onderzoek van de UT naar voren komt en zijn de huidige energiemeters beter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
Er is al genoeg geschreven over de "slimme meter" mbt privacy, "administratief uitschakelen" en weigeren. Wat ik nergens lees is "vertrouwen". Wat ik daarmee bedoel is zodra de "slimme meter" is geplaatst jij als betalende klant maar op de blauwe ogen van de netbeheerder moet vertrouwen dat er alleen die zaken met jouw meter (op afstand) worden gedaan die zij beloven. Maar is dat wel zo?
De ACM en CBP hebben wel naar de slimme meter gekeken en besloten dat er voldoende keuze en bescherming is voor de consument. De klant kan de slimme meter nog steeds echt weigeren of het uitlezen laten uitschakelen (ook wel bekend als "administratief uitschakelen") maar de mogelijkheid om handelingen op jouw meter op afstand te doen blijft gewoon in stand.
Tot slot heeft Netbeheer Nederland een audit commissie met louter leden uit eigen kring. Maar een "wij van WC-eend adviseren ..." audit commissie geeft mij weinig vertrouwen.

En dan nu een mogelijke oplossing voor de vertrouwenskwestie. De meter zou een toonbaar en uitleesbaar log van alle communicatie moeten bij houden. De meter heeft al een display en knop om verbruiksgegevens te tonen alsmede een poort (P1) maar houdt geen communicatie log bij. Technisch is alles aanwezig voor een dergelijk log maar heel bewust niet geimplementeerd. Waarom niet?
Voordat iedereen mij nu gaat complimenteren met mijn alu hoedje. Stel jezelf even de vraag waarom niet? Dit gebrek aan transparantie zonder enige reden doet mij het ergste vermoeden.

Als een echte onafhankelijke partij de firmware controlleert op de werking van het communicatie log. En ik kan nakijken dat uit mijn meter de juiste firmware heeft en er slechts vier keer per jaar de totaal standen worden uitgelezen en niks meer dan dat. Dan wil ik best een slimme meter maar tot die tijd laat weiger ik maar even de "slimme meter".

Weet iemand waarom zo'n communicatie log er niet in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
Kunt uiteraard gewoon een aparte Kwh meter er achter zetten die geijkt is... als je dan een afwijking ziet dit aankaarten.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
@tvwes Ik heb je bericht even bij dit bestaande topic in gezet, ipv een eigen nieuw topic.
Het past beter in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@ThinkPad Ik had dit overwogen, maar mijn punt is juist dat ik de slimme meter niet wil weigeren. Ik zou er graag een willen maar kan het ding niet vertrouwen. Omdat ik regelmatig lees dat meters die administratief uitstaan toch uitgelezen worden en dat die informatie vervolgens ook nog wordt gebruikt. Vandaar dat ik een nieuw topic had geopend (inc oplossing) aangaande de vertrouwenskwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

De enige correcte oplossing is het op fysiek niveau onmogelijk maken van het uitlezen. Helaas is dat niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:02:

Als een echte onafhankelijke partij de firmware controlleert op de werking van het communicatie log. En ik kan nakijken dat uit mijn meter de juiste firmware heeft en er slechts vier keer per jaar de totaal standen worden uitgelezen en niks meer dan dat. Dan wil ik best een slimme meter maar tot die tijd laat weiger ik maar even de "slimme meter".
Ik mag hopen dat ze niet 4x per jaar bij ons de standen uitlezen. Administratief uit = administratief uit. Het enige wat ze mogen doen is kijken of het ding nog werkt en of de tijd goed staat. En eventueel firmware uitrollen als dat nodig blijkt te zijn. Oftewel: hun eigen apparaat onderhouden. Mijn persoonlijke gegevens mogen ze niet inzien.

En je begint al fout: het is niet jouw meter, het is hun meter. Die jij in bruikleen hebt.
Weet iemand waarom zo'n communicatie log er niet in zit?
Dat zul je moeten vragen bij de mensen die de firmware maken van die dingen.

En vertrouwen? Da's heel makkelijk te ondervangen, zoals @Icekiller2k6 al aangaf, hang gewoon een eigen kWh teller voor de meter, die zou hetzelfde moeten aangeven als de meter. Indien dat niet het geval is, heb je eventueel een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvwes
Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:33:
De enige correcte oplossing is het op fysiek niveau onmogelijk maken van het uitlezen. Helaas is dat niet mogelijk.
Er is communicatie nodig om de klok in te stellen en omdat mogelijk te maken is er communicatie mogelijk met de netbeheerder. De ACM heeft geoordeeld dat automatisch uitlezen voor de jaarafrekening en het op afstand kunnen schakelen van jouw aansluiting allemaal past binnen "administratief uitgeschakeld".

Mijn punt is dat ik wil kunnen zien wanneer, wie, welke communicatie heeft gedaan met mijn (gehuurde) meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
Wailing_Banshee schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:42:
[...]

Ik mag hopen dat ze niet 4x per jaar bij ons de standen uitlezen. Administratief uit = administratief uit. Het enige wat ze mogen doen is kijken of het ding nog werkt en of de tijd goed staat. En eventueel firmware uitrollen als dat nodig blijkt te zijn. Oftewel: hun eigen apparaat onderhouden. Mijn persoonlijke gegevens mogen ze niet inzien.
Dat wisselt per netbeheerder wat hun definitie van "administratief uit" is.
En je begint al fout: het is niet jouw meter, het is hun meter. Die jij in bruikleen hebt.
De meeste netbeheerders gebruiken termen als "uw meter" niet "onze meter die u in bruikleen heeft". Ook heb ik de meter niet in bruikleen maar betaal ik 2,3701 per maand inc btw (Liander 2018 tarieven) voor de meetdienst inc meter. Of dat gelijk is aan huur weet ik niet. Wel weet dat ik recht heb op toegang tot de meetgegevens die verkregen worden door de meetdienst. Lees, ik kan en mag mijn meterstanden aflezen. Alles wat de netbeheerder plaatst voor deze meetdienst is van hun en valt onder hun verantwoordelijkheid.
Dat zul je moeten vragen bij de mensen die de firmware maken van die dingen.
Die maken de firmware iov de "Vereniging van Energienetbeheerders in Nederland". De energienetbeheerders zijn de opstellers van DSMR specs. Zij vinden dit gebrek aan transparantie erg wenselijk. Mijn gewenste log kost nauwelijk iets per meter om te implementeren en alle voorzieningen zijn aanboord. Dus waarom niet?
Ik heb deze vraag per email en per post aan deze club gesteld en ben natuurlijk compleet afgeserveerd met een reactie in de trand van: "Wij werken binnen de geldige wetten en regelingen. Ook de ACM en CBP vind dat onze slimme meter infrastructuur en opzet voldoende is. Dus wat zeur je nu?"

Mijn vraag is of er misschien op hier op het forum iemand is die hier meer vanaf weet en weet waarom deze keuze is gemaakt. (en dat is niet de fabrikant, die maakt fw iov de netbeheerder)
En vertrouwen? Da's heel makkelijk te ondervangen, zoals @Icekiller2k6 al aangaf, hang gewoon een eigen kWh teller voor de meter, die zou hetzelfde moeten aangeven als de meter. Indien dat niet het geval is, heb je eventueel een punt.
Dat kan, maar voor veel mensen is dat te duur of geen optie omdat ze willen salderen.

[ Voor 0% gewijzigd door tvwes op 12-03-2018 18:11 . Reden: obb code omgewisseld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:29
tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:50:
[...]en het op afstand kunnen schakelen van jouw aansluiting allemaal past binnen "administratief uitgeschakeld[...]
De NL meters kunnen niet op afstand uitgezet worden! Alleen in sommige "derde" wereld landen waar men prepaid energie gebruikt is deze optie fysiek aanwezig.
tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:50:
[...]Mijn punt is dat ik wil kunnen zien wanneer, wie, welke communicatie heeft gedaan met mijn (gehuurde) meter.
Ik kan op mijn meter zien wanneer er voor het laatst contact is geweest met de netbeheerder en waarom (dmv een code systeem is zichtbaar welke data er is opgevraagd).

[ Voor 35% gewijzigd door Voogel op 12-03-2018 18:24 . Reden: extra quote + antwoord ]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvwes
@Voogel, ik ben het met je eens dat Nederland hard op weg is een derde wereld land te worden. Maar dat schreef je niet en bedoelde je vermoedelijk ook niet.

Twee dingen, in Nederland mogen slimme meters wel degelijk jouw afschakelen. Ik verwijs je naar het wettelijk kader, met name artikelen 4 lid 8 (elektra) 5 lid 6(gas) en 6 lid 1 Waarbij in dat laatste expliciet de risico's worden benoemd van het hebben van deze functionaliteit.
Schakelen op afstand mag wel degelijk, mits duidelijk kenbaar gemaakt.

Er is een periode geweest waarbij er een verplichting was om de schakel functionaliteit aan te bieden. Dit is komen te vervallen na ditbesluit.

Dat netbeheerders het nu niet aanbieden wil niet zeggen dat ze het niet mogen. Juist de mogelijkheid (ipv verplichting) is nu nieuw, zie in het besluit in het midden bij "3. Schakelfunctionaliteit " en bijna onderaan bij "Onderdelen B en C "

Dan je opmerking over prepaid elektriciteit in derde wereld landen. Dat hebben we hier ook. Ik heb de eerste de beste aanbieder gepakt, maar er zijn er talloze. Technisch werkt het met schakelen op afstand via de slimme meter. Zie wat posts verder voor een voorbeeld.

Nadat ik mijn reply had gepost zag ik dat je een aanvulling had geschreven, en dat jouw meter dat wel kan. Welke meter is dat? Kan je daar wat meer details over vertellen? Kan je dit ook uitlezen via je P1 poort. De reden dat ik het vraag is dat de DSMR 5.0.2 specs hier met geen woord over reppen.

Overigens blijf ik erbij dat de netbeheerders hier veel transparanter hadden moeten zijn. Door een door de klant uit te lezen log aan te bieden en dat ook duidelijk te vermelden. Was de acceptatie bereidheid vermoedelijk veel groter geweest. "Beste klant wij lezen uw meter echt alleen maar 1x per jaar uit en dan ook alleen maar de totaal stand. Kijkt u maar in het log. En we hebben de firmware door een derde partij laten valideren." Dat was nu eens een uitgelezen kans om verantwoord beleid te demonstreren.

Bijvoorbaat dank voor de moeite.

[ Voor 48% gewijzigd door tvwes op 12-03-2018 23:51 . Reden: Aanpassing mbt het remote schakelen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voogel
@tvwes ik heb een Landis-Gyr, type weet ik niet uit mn hoofd maar wel versie 5.0, daarin zit in het menu de optie om laatste contact te zien. Of dat ook via P1 beschikbaar is weet ik niet.

Wat betreft uitschakelen, die optie ontbreekt fysiek in onze NL meters! Laatst expliciet deze vraag aan de fabrikant gesteld op een event over IoT, alleen in Afrika ed zitten die opties wel ivm prepaid model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:58
Pathogen schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:33:
Meter in aluminiumfolie wikkelen? Is in ieder geval al eens in dit topic gemeld. Had wel vrij snel een monteur van de netbeheerder aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Indoubt schreef op maandag 12 maart 2018 @ 10:57:
Niet zeker of het hier thuis hoort maar is natuurlijk wel een aspect die met weigeren te maken heeft:

Ongeveer een jaar geleden zijn diverse slimme meters onder de loep genomen door de universiteit van Twente. Daarbij kwam aan het licht dat de meters erg slecht om kunnen gaan met led verlichting en dimmers en kleine voedingen zoals van settopboxen, laptops, modems etc. en daardoor tot 582% meer verbruik weergeven dan zou moeten.

Nu heb ik behoorlijk wat efforts gedaan om binnen mijn mogelijkheden energieverbruik terug te dringen. Bijna geheel over op ledverlichting en redelijk wat dimmers e.d.

Kortom: de reden waarom die slimme meters veel te veel verbruik aangeven zijn bij mij grootschalig geïmplementeerd.

Ik heb zelf even gezocht of er al ontwikkelingen zijn op het vlak maar behalve dat allerlei organisatie hebben opgeroepen tot meer onderzoek is er weinig te vinden of de meters die nu worden toegepast er nog steeds last van hebben dat er veel meer verbruik wordt aangegeven bij veelvuldig gebruik van led verlichting en schakelende voedingen.

Wordt het probleem door netbeheerders en energieleveranciers nu (bewust) gebagatelliseerd omdat ze beide baat hebben bij de installatie van slimme meters of is het probleem niet zo groot meer als in het onderzoek van de UT naar voren komt en zijn de huidige energiemeters beter?
Ik had hier al een keer een reactie op gegeven in dit topic, maar omdat ik in een goede bui ben, hieronder mezelf maar gequote. De in mijn quote genoemde radar uitzending was naar aanleiding van het onderzoek van de UT
devino schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:28:
Netbeheer nederland heeft eea keurig op papier gezet naar aanleiding van de eerste Radar uitzending en de vervolg acties hieruit. Het rapport is geen wetenschappelijk hoogstandje, maar naar mijn mening wel netjes om deze resultaten een soort van transparant te delen.
https://www.netbeheernede...ngen%20Slimme%20Meter.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@Voogel, bedankt voor het meter type. Ik hier eens op het forum vragen of iemand met zo'n zelfde merk en versie wil kijken wat hij kan uitlezen via P1.

Misschien dat jouw meter niet kan schakelen, maar op Nederlandse aansluitingen die gebruik maken van prepaid wordt er wel degelijk op afstand geschakeld. Het mag wettelijk en het gebeurt zie mijn vorige post. En hierbij nog een plaatje van een landis e350 met remote disconnector.

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2018/01/13/443678/xxl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

@tvwes Klopt, er bestaan sinds kort prepaid abonnementen in Nederland, maar zoals je op door door jou geplaatste foto ziet, komt er dan ook een 2e meter naast te hangen. Dit wordt vooral aangeboden aan klanten die vaak forse betaalachterstanden hebben.
De standaard 'slimme' meters in nederland zijn NIET in staat om op afstand af te schakelen. Als men je wil afsluiten zal er dus nog steeds een mannetje naar je toe moeten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mijn meter een DSMR 2.2 heeft wel een fysieke knop om uit te schakelen, dit kon ook op afstand. D.m.v. een firmware update zou het op afstand afschakelen niet meer kunnen, ik heb ook niet meer getest of de aan uit knop nog werkt na de firmware update

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

Ja, dank voor de correctie: de nieuwe kunnen dat niet meer, de eerste versies inderdaad wel en daar is het met een software update opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@klump4u I knew it! Daarnaast heb ik het een jaar of wat terug van een monteur van Liander gehoord dat ze soms meters plaatsen die wel kunnen schakelen.
Dat de bulk van de geplaatste meters het nu niet kan wil niet zeggen dat er geen meters zijn geplaatst die wel op afstand kunnen schakelen. En het zegt niets over de toekomst. Wettelijk mag het en er staat de netbeheerder dus niets in de weg om deze functie in de toekomst wel uit te rollen. Ook bij geen prepaid omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:52:
@klump4u I knew it! Daarnaast heb ik het een jaar of wat terug van een monteur van Liander gehoord dat ze soms meters plaatsen die wel kunnen schakelen.
Dat de bulk van de geplaatste meters het nu niet kan wil niet zeggen dat er geen meters zijn geplaatst die wel op afstand kunnen schakelen. En het zegt niets over de toekomst. Wettelijk mag het en er staat de netbeheerder dus niets in de weg om deze functie in de toekomst wel uit te rollen. Ook bij geen prepaid omgeving.
Nogmaals, eerdere meters hadden hardware die konden schakelen, de nieuwe meters kunnen dit fysiek niet. De oude meters hebben aangepaste firmware gekregen waardoor schakelen niet meer mogelijk is, in opdracht van de overheid.
Blijf er niet zo in hangen, en doorzoek anders dit topic eens goed; het onderwerp met alle uitleg is al zo vaak langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kan zo gauw de wettelijke regels niet vinden maar dit staat op de website bij Enexis bij de vragen :Als mijn slimme meter uitstaat, kan deze dan op afstand worden afgesloten?
De komst van de slimme meter verandert niets aan de regels die nu gelden voor het afsluiten van energie (bijvoorbeeld als de rekening niet worden betaald). Enexis zal u niet op afstand afsluiten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@devino Thanks. Dat document ben ik echter al mee bekend. Het stuk gaat over klagende consumenten en wat die consumenten eventueel allemaal fout doen.

Het gaat totaal niet in op de bevindingen van de UT met betrekking tot ledverlichting en of de energiemeters in een situatie met veel led verlichting/schakelende voedingen inderdaad een zeer grote afwijking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@EddoH, dat wil ik helemaal niet.

Ik zou graag willen weten of iemand iets van een communicatie log via z'n P1 kan uitlezen. Voogel in "Slimme energiemeter, weigeren??" kan in ieder geval de laatste communicatie via de display uitlezen.

Ik heb zelf geen slimme meter en ook geen p1 poort. Daarom kan ik het zelf niet testen. Als ik het goed lees laat de Landis e350 van Liander alleen zien wanneer er gecommuniceerd is in de display, niet wat er gecommuniceerd is. En in de specs lees ik niks over een (communicatie) log.

Als mensen hier nog meer info over hebben dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voogel
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/s/5230z2ks8q3wb1h/2018-03-12%2020.49.45.jpg?dl=0
Laatste communicatie was vanmorgen om 8:36, type 6 is hoogste niveau: 15min standen voor elektra en 1 uur standen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:45:
@EddoH, dat wil ik helemaal niet.

Ik zou graag willen weten of iemand iets van een communicatie log via z'n P1 kan uitlezen. Voogel in "Slimme energiemeter, weigeren??" kan in ieder geval de laatste communicatie via de display uitlezen.
Wat wil je niet?

Via de P1 poort is er geen communicatielog beschikbaar. Zie ook de DSMR P1 specs, die zijn openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
@Voogel dank je wel voor de moeite. Heb jij ook nog een lijstje met die codes? Ik kom niet verder dan CL1 als ik zoek op deze meter. En lees alleen(os Liander) dat CL1 aangeeft dat er op het getoonde moment gecommuniceerd is. Maar niet wat.

[ Voor 28% gewijzigd door tvwes op 12-03-2018 21:29 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvwes
@EddoH dank je voor de link. Dat stuk had ik al en kwam mijn gezochte functionaliteit niet tegen. Daarom vroeg ik hier op tweakers of ik iets gemist had.
Want als dat stukje functionaliteit ontbreekt zou ik dat een gemiste kans van de netbeheerders vinden om de acceptatie bereidheid van de slimme meter te vergroten. Juist dit gebrek aan transparantie en verantwoording is alleen maar voer voor speculaties.
Ik kan als betalende klant de netbeheerder echt niet op zn blauwe ogen geloven. Als dit ontbreekt op de P1 poort terwijl dit zo makkelijk is om te implementeren geeft mij heel weinig vertrouwen in de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:17:
@EddoH dank je voor de link. Dat stuk had ik al en kwam mijn gezochte functionaliteit niet tegen. Daarom vroeg ik hier op tweakers of ik iets gemist had.
Want als dat stukje functionaliteit ontbreekt zou ik dat een gemiste kans van de netbeheerders vinden om de acceptatie bereidheid van de slimme meter te vergroten. Juist dit gebrek aan transparantie en verantwoording is alleen maar voer voor speculaties.
Ik kan als betalende klant de netbeheerder echt niet op zn blauwe ogen geloven. Als dit ontbreekt op de P1 poort terwijl dit zo makkelijk is om te implementeren geeft mij heel weinig vertrouwen in de netbeheerder.
Ik ben het met je eens dat het een mooie toevoeging zou zijn. Echter zou je al een flink EEPROM moeten inbouwen om een fatsoenlijke log te implementeren als er dagelijks meerdere malen wordt gecommuniceerd. Of je moet het beperken tot de laatste communicatie, zoals nu getoond op het display van sommige meters. Echter is de bruikbaarheid daarvan twijfelachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvwes
@EddoH als de meter nu al van dagen de kwartier data kan opslaan dan lijkt mij een rolling log met de laatste 10 ofzo communicatie events (wie, wanneer en wat) niet zo heel veel non-volatile storage te kosten, we hebben het over max kilobytes.

Jammer dat het er niet in zit, een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:42:
@EddoH als de meter nu al van dagen de kwartier data kan opslaan dan lijkt mij een rolling log met de laatste 10 ofzo communicatie events (wie, wanneer en wat) niet zo heel veel non-volatile storage te kosten, we hebben het over max kilobytes.

Jammer dat het er niet in zit, een gemiste kans.
Kilobytes zijn schaars in embedded systemen. Waar haal je trouwens dagen aan kwartierdata vandaan? Sowieso krijg je uit de P1 poort alleen meterstanden, geen historische gegevens. De netbeheerder krijgt deze vermoedelijk wel, maar ik weet niet hoeveel. Ik kan mij voorstellen dat dat max 24 uur aan kwartierdata is welke dagelijks wordt uitgelezen. Als je een bron hebt houd ik me aanbevolen.
En wat is het nut van de laatste 10 communicatiemomenten anders dan controleren of administratief uit ook echt wordt nageleefd. Er zal dan ook metadata over type communicatie moeten worden opgeslagen. Als ontwerper die op de kosten zou moeten letten zou ik zeggen: veel werk voor een selecte groep gebruikers met beperkt nut. Ondanks dat het transparantie deels ten goede komt, dat is waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

EddoH schreef op maandag 12 maart 2018 @ 19:55:
[...]

Nogmaals, eerdere meters hadden hardware die konden schakelen, de nieuwe meters kunnen dit fysiek niet. De oude meters hebben aangepaste firmware gekregen waardoor schakelen niet meer mogelijk is, in opdracht van de overheid.
Blijf er niet zo in hangen, en doorzoek anders dit topic eens goed; het onderwerp met alle uitleg is al zo vaak langsgekomen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29023-160.html
Onder aan staat iets over uitschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 12-03-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
EddoH schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:53:
[...]

Kilobytes zijn schaars in embedded systemen. Waar haal je trouwens dagen aan kwartierdata vandaan?
Bijvoorbeeld hier helemaal onderaan bij Enexis 10 dagen aan kwartier data.
Sowieso krijg je uit de P1 poort alleen meterstanden, geen historische gegevens. De netbeheerder krijgt deze vermoedelijk wel, maar ik weet niet hoeveel. Ik kan mij voorstellen dat dat max 24 uur aan kwartierdata is welke dagelijks wordt uitgelezen. Als je een bron hebt houd ik me aanbevolen.
En wat is het nut van de laatste 10 communicatiemomenten anders dan controleren of administratief uit ook echt wordt nageleefd.
Ook bij administratief aan kan je dan bijvoorbeeld zien of de afgesproken frequentie van uit lezen wordt nageleefd. Wie weet lezen ze wel iedere week je al kwartier data uit. Terwijl jij alleen iedere maand alleen je meterstanden wilt doorgeven.
Er zal dan ook metadata over type communicatie moeten worden opgeslagen. Als ontwerper die op de kosten zou moeten letten zou ik zeggen: veel werk voor een selecte groep gebruikers met beperkt nut. Ondanks dat het transparantie deels ten goede komt, dat is waar.
Welke klant weet nu wat alle data via de P1 poort nu betekent op de meterstanden na. Het valt me mee dat ze geen zaken als cosphi en blindvermogen (die wel in de OBIS specs voorkomen) exporteren. Maar iedereen kan zon simpel log interpreteren. "klok gesynct, OK. Complete dump, eergisteren, zou kunnen. Complete dump, gisteren, wtf???" Zoveel stelt het log nu ook niet voor.

Eerdere post mbt schakelen aangepast, met dank aan klump4u. Eerst was er zelfs een verplichting om een schakelfunctionaliteit in de slimme meter te hebben. Na dit besluit Is die verplichting komen te vervallen en is het een mogelijkheid geworden mits de netbeheerder het maar duidelijk kenbaar maakt zoals op het plaatje enkele posts terug met grote stickers. Dat de netbeheerders het nu niet aanbieden betekent niet dat ze het niet mogen!

[ Voor 14% gewijzigd door tvwes op 12-03-2018 23:58 . Reden: Uitleg schakel functie regelgeving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:00:
[...]

waar staat dat die data op de meter wordt opgeslagen? De data wordt naar Enexis gestuurd en daar ook opgeslagen. Ik denk dat die bewaartermijnen daar over gaat...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57
tvwes schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:00:
[...]
Dat gaat over hoe lang Enexis het mag bewaren, het zegt niets over de meter.
Ook bij administratief aan kan je dan bijvoorbeeld zien of de afgesproken frequentie van uit lezen wordt nageleefd. Wie weet lezen ze wel iedere week je al kwartier data uit. Terwijl jij alleen iedere maand alleen je meterstanden wilt doorgeven.
Mensen die dat willen controleren kunnen toch op het display kijken naar de laatste uitleesdatum? Dat is ook nog eens een stuk makkelijker te bevatten voor gewone mensen. Anders gezegd: die data "verstoppen" door het alleen via de P1 poort beschikbaar te maken is ook niet heel transparant.

Overigens vind ik dit soort achterdocht ergens supergrappig. Het staat het netwerkbedrijf immers helemaal vrij om te monitoren op het stuk draad dat naar jouw huis / meter toegaat. Het moest wat worden als je als leverancier niet mag bijhouden wat je verkoopt. Er is niets mis met kritisch zijn hoor. Maar ik vraag me wel af hoe je de rest van je leven dan invult. Betaal je altijd alles cash? Heb je alleen een anonieme prepaid-telefoon? En bij het tankstation, vraag je dan het ijkingsrapport van de pomp? Vraag je hoe en hoe lang de camerabeelden worden opgeslagen? en controleer je of ze dat ook zo doen? In termen van privacy zit er niet zo gek veel informatie in de meterstanden als je het mij vraagt, in vergelijking met andere informatiesporen die je als burger overal achterlaat.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat mensen die het niet prettig vinden zich niet moeten aanstellen. Als iemand beter slaapt als hij slechts 4x per jaar standen doorgeeft moet dat gewoon kunnen. Desnoods tegen een hoger tarief als kwartierdata bewezen tot lagere netwerkkosten leidt. Maar ik vraag me gewoon af waarom bij de slimme meters "privacy" ineens halszaak is. Terwijl het bij andere zaken - facebook, pvoutput.org, etc - nagenoeg niemand er om geeft.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

T-MOB schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:39:
Maar ik vraag me gewoon af waarom bij de slimme meters "privacy" ineens halszaak is. Terwijl het bij andere zaken - facebook, pvoutput.org, etc - nagenoeg niemand er om geeft.
Omdat het gebruiken van Facebook, pvoutput.org etc. een keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvwes
@Wailing_Banshee De termijnen zijn hetzelfde als voor de meter als voor de netbeheerder, zie pag 25
Ik kan je helaas niet meer info geven over de LandisGyr e350 meter, maar ik weet dat daar redelijk veel geheugen in zit. Het hangt een beetje van het specifieke model af. Maar bedenk even dat als de netbeheerder ieder kwartier de meter moet uitlezen voor kwartier data dat bijna ondoenlijk is. De kans dat je data mist is heel groot. Het zal heus wel binnen 10 dagen lukken om weer verbinding te maken en alles te downloaden. Zoveel data is dat nu ook weer niet om over te zenden.
kwartier data 10=960 samples
dag standen 40=40 samples
maand standen 13=13 samples
totaal 1013 samples maal 4 voor dubbel tariel en terug levering is 4052 32bit int's = 16kb voor elektra.
gas is veel minder data, totaal bericht zal zo'n 20kb zijn. Dit is totaal niet geoptimaliseerd en zou veel kleiner kunnen als je betere data types zou gebruiken.

Wel heb ik een document van Liander waar expliciet staat in hoofstuk 5 dat de meterstanden op de meter bewaard worden. Dit zijn dezelfde termijn als in het eerder door mij genoemde Enexis stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvwes
T-MOB schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:39:
[...]

Dat gaat over hoe lang Enexis het mag bewaren, het zegt niets over de meter.
Niet waar, zie mijn vorige post.
Mensen die dat willen controleren kunnen toch op het display kijken naar de laatste uitleesdatum?
Er verschijnt een datum in beeld, prachtig. Wat is er toen gecommuniceerd?
Dat is ook nog eens een stuk makkelijker te bevatten voor gewone mensen. Anders gezegd: die data "verstoppen" door het alleen via de P1 poort beschikbaar te maken is ook niet heel transparant.
Ik had allang aangegeven dat ik ook graag wil dat de meter de laatste 10 aanroepen laat zien. En via de p1 poort kan je het automatisch en meer details.
Overigens vind ik dit soort achterdocht ergens supergrappig. Het staat het netwerkbedrijf immers helemaal vrij om te monitoren op het stuk draad dat naar jouw huis / meter toegaat. Het moest wat worden als je als leverancier niet mag bijhouden wat je verkoopt.
Zo grappig vind ik het niet. Een verkoper mag prima bij houden wat hij verkoopt. Ik heb vandaag 100 broden verkocht. Of 2 broden om 0900u etc. Maar vind jij het wenselijk als de bakker gaat bijhouden hoe laat jij telkens een boterham van het brood eet?
Ik koop zoveel kwh en wat ik daarmee doe en wanneer is mijn zaak. Het gaat helemaal niemand wat aan dat ik een mining rig, kwekerij of (gehackte) sauna heb.
Ik wordt helemaal kotsmisselijk van het profilen en de bemoeizucht door overheid en monopolisten. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet tegen een overheid. In tegendeel ik betaal graag voor allerlei diensten van de overheid, ook al neem ik weinig af. Maar er zijn, voor mij, hele duidelijke grenzen tot hoever het takenpaket en reikwijdte van de overheid gaat.
Er is niets mis met kritisch zijn hoor. Maar ik vraag me wel af hoe je de rest van je leven dan invult. Betaal je altijd alles cash?
Ja ik reken zoveel mogelijk cash af. Nederlanders zijn PIN kampioenen, in Duitsland wordt nog altijd meer dan de helft contant afgerekent. (google op deutschland bargeld karte)
Ik ben erg gelukkig en maak me zelden om iets druk. Behalve dat laatst Liander mij zo'n slimme meter probeerde aan te smeren. Vandaar mijn bijdrage hier.
Heb je alleen een anonieme prepaid-telefoon? En bij het tankstation, vraag je dan het ijkingsrapport van de pomp? Vraag je hoe en hoe lang de camerabeelden worden opgeslagen? en controleer je of ze dat ook zo doen? In termen van privacy zit er niet zo gek veel informatie in de meterstanden als je het mij vraagt, in vergelijking met andere informatiesporen die je als burger overal achterlaat.
Ik laat weinig informatie sporen achter, geen FB etc, geen prive smartphone etc., veel contant afrekenen.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat mensen die het niet prettig vinden zich niet moeten aanstellen. Als iemand beter slaapt als hij slechts 4x per jaar standen doorgeeft moet dat gewoon kunnen. Desnoods tegen een hoger tarief als kwartierdata bewezen tot lagere netwerkkosten leidt. Maar ik vraag me gewoon af waarom bij de slimme meters "privacy" ineens halszaak is. Terwijl het bij andere zaken - facebook, pvoutput.org, etc - nagenoeg niemand er om geeft.
Je hebt geen keuze voor je netbeheerder. Dit is een monopolist die een (voor mij essentiele) nuts voorziening levert. Voor de kwaliteit van het netwerk heb je deze hoge resolutie data niet nodig, heeft KEMA een paar jaar geleden aangetoond. Deze data is alleen nuttig om jouw te profileren en je extra diensten te verkopen door derden die de P4 poort leeg slurpen.
Ik vind dat dit soort monopolisten veel minder vrijheid moeten hebben en veel transparanter moeten opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:12
@tvwes welke extra diensten gaat de netbeheerder jou verkopen waar hij al die moeite voor doet om jou te profileren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
tvwes schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:27:
[...]
Zo grappig vind ik het niet. Een verkoper mag prima bij houden wat hij verkoopt. Ik heb vandaag 100 broden verkocht. Of 2 broden om 0900u etc. Maar vind jij het wenselijk als de bakker gaat bijhouden hoe laat jij telkens een boterham van het brood eet?
Stroom is niet als brood. Je kunt het alleen maar direct consumeren. Meer als telefoneren (waar we het volstrekt normaal vinden dat een aanbieder op de seconde nauwkeurig logt hoe lang en met wie je belt).
offtopic:
Overigens weet mijn bakker al van te voren dat ik op vakantie ga, want ik vertel dat ik de week er op niet kom. Als ze wil weten hoe het zit hoeft ze dus geen log bij te houden, ze kan zelfs gewoon vragen waar het naar toe gaat ;)
Ik koop zoveel kwh en wat ik daarmee doe en wanneer is mijn zaak. Het gaat helemaal niemand wat aan dat ik een mining rig, kwekerij of (gehackte) sauna heb.
Ik wordt helemaal kotsmisselijk van het profilen en de bemoeizucht door overheid en monopolisten. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet tegen een overheid. In tegendeel ik betaal graag voor allerlei diensten van de overheid, ook al neem ik weinig af. Maar er zijn, voor mij, hele duidelijke grenzen tot hoever het takenpaket en reikwijdte van de overheid gaat.
Met per kwartier geaggregeerde gegevens kun je helemaal niet profilen. Jouw sauna is nauwelijks te onderscheiden van mijn taartenbakkende vrouw (qua stroomverbruik althans). Het is onzinnig om te denken dat een netbeheerder op dat niveau aan het profileren slaat bij alle klanten. En als ze het specifiek op een individu gemunt hebben kunnen ze beter (precieser, en ongemerkt) aan de slag door buiten je huis een meetapparaat op de stroomdraad te zetten.

De overheid is hier verder geen partij, in elk geval geen partij die inzicht in de gegevens heeft. De overheid is slechts de scheidsrechter die de balans van de belangen van burger en netbeheerder bewaakt. Ze scheppen het kader waarbinnen gewerkt moet worden. Beide partijen hebben belang bij kloppende (geijkte) meetwaarden, netbeheerder heeft belang bij efficiente toegang tot meterstanden, een consument heeft belang bij dat hij zelf kan controleren, er is een privacy-aspect, een veiligheidsaspect, etc. Ik vind de huidige mix best goed gebalanceerd (en aan de wijzigende regels rond remote afschakelen kun je zien dat er ook voortschrijdend inzicht mogelijk is). Maar je hebt wel vertrouwen nodig in de instituties (meetbedrijf en controlerende organen) dat het allemaal volgens de regels wordt uitgevoerd.
Je hebt geen keuze voor je netbeheerder. Dit is een monopolist die een (voor mij essentiele) nuts voorziening levert. Voor de kwaliteit van het netwerk heb je deze hoge resolutie data niet nodig, heeft KEMA een paar jaar geleden aangetoond. Deze data is alleen nuttig om jouw te profileren en je extra diensten te verkopen door derden die de P4 poort leeg slurpen.
Ik vind dat dit soort monopolisten veel minder vrijheid moeten hebben en veel transparanter moeten opereren.
Het doorgeven van data gebeurt alleen met toestemming van de klant. De diensten waar je aan refereert zijn geen schimmige handeltjes in jouw gegevens. Dat gaat om partijen die dashboards of apps aanbieden om de consument op eigen verzoek inzicht te verschaffen. Niet iedereen is in staat om zelf iets aan z'n P1 poort te knopen wat vervolgens alleen maar via VPN over TOR te benaderen is...

Maar goed. Wat ik er zo grappig aan vind, of misschien is fascinerend een beter woord, is hoe die slimme meter een gigantisch trigger is op privacy en/of achterdocht. Terwijl de daadwerkelijke inbreuk m.i. beperkt is (want wat zegt het nu helemaal dat ik vandaag tussen 10:00u en 10:15u 0.23kWh uit het net getrokken heb?) en het draadloos uitlezen van meters m.i. gewoon een logische technische evolutie is. Een menselijke meteropnemer is nogal jaren '90.
Tegenover die weerstand zijn verder een heleboel datasporen die mensen (niet iedereen) kritiekloos laten passeren. Waar is het topic over gemeentes die stelselmatig kentekens scannen om parkeergeld te controleren? Of is het daar wel gewoon logisch dat techniek menselijke controleurs vervangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik snap tvwes best en heb een beetje dezelfde mening zij het om andere (misschien meer pragmatische) redenen.

Het constant loggen van mijn energieverbruik heeft geen enkele meerwaarde voor mij. De dataveiligheid van de meeste bedrijven is geen 100%. Indien ze gehacked worden (of een dubieuze medewerker hebben) is het vrijwel instant kunnen zien of ik thuis ben voor mij een extra inbraakrisico

Waarom zou ik dat ook al weer prettig moeten vinden?

Als je instant bij mijn bankgegevens kunt kan je dat waarschijnlijk ook zien maar die zijn toch nog net iets beter beveiligd en met elektronisch kunnen betalen heb ik tenminste er zelf ook nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Indoubt schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 21:22:
Ik snap tvwes best en heb een beetje dezelfde mening zij het om andere (misschien meer pragmatische) redenen.

Het constant loggen van mijn energieverbruik heeft geen enkele meerwaarde voor mij. De dataveiligheid van de meeste bedrijven is geen 100%. Indien ze gehacked worden (of een dubieuze medewerker hebben) is het vrijwel instant kunnen zien of ik thuis ben voor mij een extra inbraakrisico

Waarom zou ik dat ook al weer prettig moeten vinden?

Als je instant bij mijn bankgegevens kunt kan je dat waarschijnlijk ook zien maar die zijn toch nog net iets beter beveiligd en met elektronisch kunnen betalen heb ik tenminste er zelf ook nog wat aan.
Ik vind dat een nogal vergezochte use case voor misbruik. Hoe gaat een crimineel bepalen dat hij bij jou moet inbreken op basis van die gegevens? En hoe weet die crimineel dat jij nog van huis bent tegen de tijd dat hij bij jouw huis is? Mischien als je een of ander bijzonder doelwit bent - zeg, quote500-materiaal - dat een boef belang heeft bij een profiel van je elektraverbruik. Maar een pragmatische crimineel die bij gewone mensen in wil breken zoekt toch gewoon een huis uit waar hij makkelijk ongemerkt binnen denkt te kunnen komen. Dan is het een kwestie van wachten op een geschikt moment.

Verder volg ik de wat-niet-nodig-is-hoef-je-niet-op-te-slaan-redenering wel hoor. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om maar een paar keer per jaar uit te laten lezen. Wat je zelf eventueel kunt hebben aan vaker uitlezen is meer inzicht in je verbruik. Ik kijk af en toe bij mij leverancier op de site of ik iets geks zie in de dagelijkse standen. Op mijn analoge meter keek ik ongeveer 1x per jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Niet iedereen is hetzelfde.

Stel de data wordt grootschalig gehacked (of criminelen hebben online toegang). Dan kunnen ze gewoon scriptjes runnen van wie er niet thuis is. Of wie is er de laatste 2 dagen niet thuis en nu nog steeds niet.

Als inbreker neem je dan voor een tientje een abbootje op zo'n service en hebben ze een stuk minder risico

en ik een stuk meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Indoubt schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:09:
Niet iedereen is hetzelfde.

Stel de data wordt grootschalig gehacked (of criminelen hebben online toegang). Dan kunnen ze gewoon scriptjes runnen van wie er niet thuis is. Of wie is er de laatste 2 dagen niet thuis en nu nog steeds niet.

Als inbreker neem je dan voor een tientje een abbootje op zo'n service en hebben ze een stuk minder risico

en ik een stuk meer
Dit argument komt vaak langs, maar als ik naar mijn eigen kwartierwaardes kijk, dan kan ik op geen enkel moment met 100% zekerheid zeggen of er wel of niet iemand thuis was. De wasmachine draait ook bij afwezigheid, op een zomerdag wordt er naast de laptop vrijwel geen elektra of gas verbruikt, als het een zonnige dag is wordt er zoveel teruggeleverd dat het verbruik wordt gemaskeerd, de schoonmaakster pakt 1 keer in het uur een beetje warm water, als ik mijn kinderen van school haal dan staat de oven voor te warmen om daarna de broodje in af te bakken.
Het enige wat eventueel zou kunnen is detecteren of we wellicht op vakantie zijn, maar daar zijn eenvoudigere methoden voor om dat te testen.

Als ik inbreker was zou ik verbruiksgegevens echt nooit gebruiken om te kijken of er iemand thuis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Hmmm.
Krijg net een brief van Enexis met de lijn: "u krijgt een slimme meter, en we komen 22 maart tussen twaalf en twee"

|:(
Nou, mooi is dat.
Hoezo afspraak? Ik heb nooit aangegeven dat ik 1. die meter wil, 2. wanneer ze hem mogen plaatsen.

Wat vinden jullie eigenlijk van deze manier van werken. Voor het zelfde geld was ik twee week in het buitenland, lag de brief op de mat en stonden ze dus voor een dichte deur (er zit minder dan twee week tussen deze brief en de geplande dag).

Daarnaast, wat als ik nu gewoonweg dit gedoe niet wil? Ja, je kan je afspraak online verzetten. Maar eerlijk gezegd, die slimmigheidjes van die meter kunnen me aan m'n deriere oxideren en ik heb dus echt geen zin om vrij te nemen voor zo'n ding. Want ik heb er geen voordeel bij. Zaterdag mogen ze wel langskomen hoor, maarja, dat willen ze dan weer niet :+
Kan je dit ook gewoon negeren? En ze voor niks laten komen? Of aangeven dat ze uberhaupt niet hoeven komen? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

GemengdeDrop schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:55:
Hmmm.
Krijg net een brief van Enexis met de lijn: "u krijgt een slimme meter, en we komen 22 maart tussen twaalf en twee"

Nou, mooi is dat.
Hoezo afspraak? Ik heb nooit aangegeven dat ik 1. die meter wil, 2. wanneer ze hem mogen plaatsen.

Wat vinden jullie eigenlijk van deze manier van werken. Voor het zelfde geld was ik twee week in het buitenland, lag de brief op de mat en stonden ze dus voor een dichte deur (er zit minder dan twee week tussen deze brief en de geplande dag).

Daarnaast, wat als ik nu gewoonweg dit gedoe niet wil? Ja, je kan je afspraak online verzetten. Maar eerlijk gezegd, die slimmigheidjes van die meter kunnen me aan m'n deriere oxideren en ik heb dus echt geen zin om vrij te nemen voor zo'n ding. Want ik heb er geen voordeel bij. Zaterdag mogen ze wel langskomen hoor, maarja, dat willen ze dan weer niet :+
Kan je dit ook gewoon negeren? En ze voor niks laten komen? Of aangeven dat ze uberhaupt niet hoeven komen? })
Absurde manier van werken natuurlijk. Sowieso zijn de netbeheerders totaal niet 'klantgericht' als het om het plaatsen van het ding gaat. Overigens wordt het plaatsen veelal uitbesteed aan contractors.
Als je hem niet wilt kun je natuurlijk gewoon bellen en zeggen dat je een domme meter wilt als vervanging van je huidige meter noodzakelijk of gewenst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvwes
@blissard, hier zijn alleen al 42 aanbieders van diensten (in het bespaar segment)

@T-MOB We dwalen wat af van de slimme meter en mijn vraag of er iets van een communicatie log in zat.
Nog een paar gedachten om het af te leren.
Grappig dat je over het kenteken parkeren begon, dat is nog zo'n actie waar mijn bloed van gaat koken. Waarom kan ik niet anoniem op de openbare weg parkeren? Ik wil niks slims, ik wil gewoon munten in de automaat gooien en een bonnetje achter de ruit kunnen leggen. In de software ontwikkeling heet dit feature creep. We beginnen hiermee en daarna komt de fiscus enz. Fantastisch dat jij wel zoveel vertrouwen hebt in het systeem, ik namelijk niet.
En de menselijke meteropnemer heeft het decennia prima gedaan, ik zie enkele reden om hier afscheid van te nemen.
Al deze systemen zijn bouwstenen die zo in het Chinese SocialCredit systeem passen.

@Indoubt Ik ben blij dat jij het met me eens bent dat deze systemen nooit 100% te beveiligen zijn. Maar het hacken en de inbreker zijn minder mijn zorg, dat is dat deze gegevens gebruikt gaan worden om mijn gedrag te beinvloeden. Waarom gebruik jij 's ochtends zoveel stroom? Kan je niet op een ander moment douchen? (combi water verbruik + gas)
Je bank gegevens kan je nu vrijwillig aan allerlei nieuwe fintech diensten aanbieders ter beschikking stellen. Deze prachtige regeling heet PDS2. Oa facebook, google, amazon zijn bezig om vergunningen te regelen. Je kan bijv je bankrekening koppelen aan je FB account en dan in de chat "@Indoubt+10euro". En voila 10 euro voor jouw. En ondertussen kan FB al je transacties zien. Hierna weet ik niet wat je nog aan privacy hebt. Het enige wat ontbreekt is dat Alexa of HomeBoy Siri een 360 camera hebben. Dat is super handig want dan krijg je een aanbieding van de nieuwste mode als je in je shirt van vorig jaar thuis rondloopt. Of de hint om wat te gaan sporten want je ziet er na de winter wat pafferig uit. Of een aanbieding voor wat nieuw meubilair want je hebt die bank al jaren staan. Super aardig en handig. Jeff Bozo en Mark zijn niet uit liefdadigheid zo rijk geworden, wat ik hun van harte gun, alleen wil ik er niet aan bijdragen in de vorm van data. Bij amazon wat kopen prima, Alexa nee dank je.
Ik weet nog een leuke, als je je bankrekening koppelt aan FB. Kijk je op de pagina van je vriendin en lees je de hartelijke felicitaties van Mark Suckyouberg met de aanstaande kleine. WTF denk je. Ja je vriendin had een zwangerschapstest gekocht en met pin afgerekend. De winkel deelt de transactie met FB. (Heb jij ooit in de Kruidvat hun privacy statement moeten accepteren terwijl bij de kassa staat? Nee? Dan mag de winkel doen met die kassa bon wat hun goed dunkt.) Eerst wist FB niet wie er gekocht had maar nu wel. Vergezocht?

LETOP PDS2 is optin. Niks doen == geen toegang

Maar nu stop ik ermee en kunnen jullie weer ontopic verder. Een ieder bedankt voor de reacties.

[ Voor 0% gewijzigd door tvwes op 14-03-2018 10:31 . Reden: typo in naam ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Hmmm.

Nou, mooi is dat.

Ik denk dat we een stukje missen, Het stukje waar in staat dat je even contact moet opnemen als het op die dag en tijd niet uitkomt zodat er een andere afspraak gemaakt kan worden.

Ik krijg regelmatig een soortgelijke brief in de bus (oa controle verwarmingsketel) maar altijd staat er ook bij dat je even contact kan opnemen mocht het niet uitkomen.

Mocht die regel er niet staan heb ik niets gezegd maar als die er wel staat eerst eens goed lezen voor je begint te miepen.

Wat een gepiep toch allemaal hier en achterdochtige gedachten. Moet een zwaar leven zijn.
Ja het is goed dat je (een beetje) bezig bent met je privacy maar is het voor sommige niet beter die energie te steken in het verhuizen naar een land waar je al deze luxe niet hebt?
Ik vraag me af wat jullie nog doen op internet, alles is immers na te gaan. Iedere letter die je typt. Weet je wel dat alles wat je in dit topic plaats wel eens gelezen kan worden en die instanties nu eens veel interesse hebben in jouw waarom je zo achterdochtig bent.... iets te verbergen misschien? Je komt zo automatische bovenaan de lijst te staan met verdachte personen die ze extra in de gaten gaan houden...

Zie het als juist die boefjes in het verkeer die er alles aan doen om op te vallen terwijl ze van alles bij hebben wat eigenlijk niet toegestaan is.... die trekken juist de aandacht :+

Ik zou in een hutje op de heide gaan wonen... oh wacht.... als ik daar dan in de winter een houtkachel stook zien ze de rook ook en gaan ze daar weer conclusies uit trekken... Sorry... ik heb niets gezegd .... we hebben gewoon geen leven meer in Nederland ;( :'(

(beetje satire moet kunnen.... toch? :P :+ )

Edit:
tvwes schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:21:

Grappig dat je over het kenteken parkeren begon, dat is nog zo'n actie waar mijn bloed van gaat koken. Waarom kan ik niet anoniem op de openbare weg parkeren? Ik wil niks slims, ik wil gewoon munten in de automaat gooien en een bonnetje achter de ruit kunnen leggen.
Dat jij dan nog een auto durft te rijden/bezitten.
Weet je wel dat ze tegenwoordig tijdens het rijden automatische kentekens kunnen scannen en kunnen controleren of er nog boetes open staan of belasting/verzekering betaald wordt etc...
Ik zou die plaat er maar afschroeven. :+ :+

Of wat er vandaag in het nieuws was waar ze mee bezig zijn, het filmen/vastleggen van bestuurders die met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden.
Ja het gaat ver en het zal nog veel verder gaan in de toekomst.
Alles hangt dan af van wat gaan ze doen met alle informatie.
Is het goed dat er vragen over gesteld worden, dat er controle is op die informatie en wat er mee gebeurt. Ja zeer zeker. Natuurlijk moet je niet klakkeloos alles zomaar voor lief nemen. Natuurlijk mag en moet er tegengas gegeven worden. Maar dit soort dingen horen ook bij de toekomst. Er is zeer veel mogelijk, maar zeker niet alles is wenselijk. Sommige dingen ontkom je niet aan, is ook een keerzijde van de welvaart.

Maar idd.... erg offtopic allemaal.
Ik ga morgen eerst maar eens mijn meterstanden doorgeven... :P

[ Voor 21% gewijzigd door Ad de Jong op 13-03-2018 23:45 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvwes
Ad de Jong schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:32:
[...]
Ik zou in een hutje op de heide gaan wonen... oh wacht.... als ik daar dan in de winter een houtkachel stook zien ze de rook ook en gaan ze daar weer conclusies uit trekken... Sorry... ik heb niets gezegd .... we hebben gewoon geen leven meer in Nederland ;( :'(
Ik woon dan wel niet op de hei maar wel redelijk in een buitengebied. En verwarm een hoop met hout. Dus dat wordt ook een probleem, die houtkachel dan. Zie de voorbode Ik zal niet verder mijn mening geven over dit voorstel want die kan je wel raden.
(beetje satire moet kunnen.... toch? :P :+ )
Lachen is altijd ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Daarom, til niet te zwaar aan mijn reactie.
In de basis zegt het wel een beetje wat ik denk maar het is flink aangedikt 😉.
Privacy is een beladen onderwerp en ik begrijp de zorgen ook echt wel en we moeten er echt ook wel mee bezig zijn maar we moeten ook oppassen dat we niet doorslaan en compleet paranoïde worden en dit ons leven laten beheersen.
Het kan altijd beter maar we hebben het zo slecht nog niet 😉👋🏻.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Ad de Jong schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 23:32:
[...]
Mocht die regel er niet staan heb ik niets gezegd maar als die er wel staat eerst eens goed lezen voor je begint te miepen.
Goh, jouw kristallen bol vanavond maar eens op krachtstroom gezet :z ? Als jij mijn reactie goed gelezen had dan had je al gezien dat ik zelf ook al had gezien dat je die afspraak online kan verzetten. Dat weet ik ook heus wel.

En waar heb ik het onderwerp privacy genoemd? Waar ik over zit te miepen is dat ze gewoon een datum prikken zonder uberhaupt te vragen of ik hem wel wil. Ik hoef dat ding persoonlijk niet zo nodig - en nu moet ik weer vrij nemen vanwege het voordeel van, ... , :/
Nouja, de "reclamefolder" die aan de brief vast zat beloofde me gouden bergen aan energiebesparing. Right. Zal wel.

Nouja. Je noemde het voorbeeld van het ketelonderhoud. Vorige week ook nog gepruts mee gehad. Keurig afspraak gemaakt, kwamen ze niet opdagen. Fijn. Werkdag aan gort :7 . Punt is, ik heb gewoon geen zin meer in dat gezeik. En daarom zeik ik in plaats daarvan hier op GoT :+

Ach, ik zal morgen maar eens bellen om te vragen of ze ook gewoon niet kunnen komen. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

je hoeft er niet voor thuis te blijven
gewoon even bellen met klantenservice met mededeling dat je dat ding niet wilt
https://www.enexis.nl/con.../wilt-u-geen-slimme-meter

belangrijk detail voor de toekomst
als JIJ op een willekeurig moment besluit dat je alsnog een slimme meter wil zijn de kosten voor JOU
als ENEXIS in de toekomst besluit dat de meter alsnog vervangen moet worden zijn de kosten voor ENEXIS
in het laatste geval ligt de bewijslast ook bij enexis om aan te tonen dat jou meter is afgekeurt en je hoeft niet akkoord te gaan met "wij zeggen dat hij is afgekeurt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:42:
[...]

Dit argument komt vaak langs, maar als ik naar mijn eigen kwartierwaardes kijk, dan kan ik op geen enkel moment met 100% zekerheid zeggen of er wel of niet iemand thuis was. De wasmachine draait ook bij afwezigheid, op een zomerdag wordt er naast de laptop vrijwel geen elektra of gas verbruikt, als het een zonnige dag is wordt er zoveel teruggeleverd dat het verbruik wordt gemaskeerd, de schoonmaakster pakt 1 keer in het uur een beetje warm water, als ik mijn kinderen van school haal dan staat de oven voor te warmen om daarna de broodje in af te bakken.
Het enige wat eventueel zou kunnen is detecteren of we wellicht op vakantie zijn, maar daar zijn eenvoudigere methoden voor om dat te testen.

Als ik inbreker was zou ik verbruiksgegevens echt nooit gebruiken om te kijken of er iemand thuis is.
Bij ons is het heel duidelijk te zien of wij thuis zijn of niet. Geen kinderen, en beide fulltime werkzaam. Overdag wil er misschiens een wasmachine of afwasmachine draaien. Maar dat zijn geen grootverbruikers. Dat zijn onze PC's (beide gamers), de ovens en natuurlijk het gas verbruik (natuurlijk met name in de winter). Als je ons verbruik een maand volgt, weet je precies wat onze gewoontes zijn.
Hmmm.

Nou, mooi is dat.

Ik zou gewoon bellen. En zeggen dat je alleen op zaterdag thuis bent. En als ze dan niet komen, hebben zij pech. Jij bent niet verplicht om een dag vrij te nemen voor hun en je deur mogen ze ook niet open breken.

Wij kregen ook zo'n brief. Ik heb er nog aan zitten denken om er niets aan te doen (ze zouden komen op de dag dat wij op een boot in de Caribische Zee voeren :p), maar in ons geval vond ik het leuker om te bellen om te zeggen dat de verschillende onderdelen van hun bedrijf wel eens wat beter met elkaar zouden mogen communiceren (die nieuwe meter hing er al een paar maanden :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toen wij hier de brief kregen gelijk gebelt binnen 10min had ik een email met bevestiging dat ik geen slimme meter kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:50:
belangrijk detail voor de toekomst
als JIJ op een willekeurig moment besluit dat je alsnog een slimme meter wil zijn de kosten voor JOU
als ENEXIS in de toekomst besluit dat de meter alsnog vervangen moet worden zijn de kosten voor ENEXIS
in het laatste geval ligt de bewijslast ook bij enexis om aan te tonen dat jou meter is afgekeurt en je hoeft niet akkoord te gaan met "wij zeggen dat hij is afgekeurt"
Merk op dat een netbeheerder de meter mag afkeuren op basis van beleid, niet enkel de technische staat. Dus ik weet niet precies wat je bedoeld met aantonen dat hij is afgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze kunnen niet zomaar telefonisch roepen het is ons beleid dat deze meter is afgekeurt je hebt het recht om de gegevens te verkrijgen waarin staat vermeld dat volgens hun beleid meter x van merk x en serie x is afgekeurt. dit moet dan ook vermeld staan in de lijst afgekeurde meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 09:58:
ze kunnen niet zomaar telefonisch roepen het is ons beleid dat deze meter is afgekeurt je hebt het recht om de gegevens te verkrijgen waarin staat vermeld dat volgens hun beleid meter x van merk x en serie x is afgekeurt. dit moet dan ook vermeld staan in de lijst afgekeurde meters
De Agentschap Telecom pagina is helaas vernieuwd, dus ik kan de bron even niet meer vinden. Ga ik nog even verder zoeken.

Volgens mij zijn er echter 2 zaken die spelen:
- Agentschap Telecom keurt meters, en bepaalt of deze wel of niet technisch voldoen. Als ze niet voldoen is de netbeheerder verplicht deze te vervangen om betrouwbare metingen te garanderen.
- De netbeheerde mag daarnaast zelf bepalen dat meters (volgens hun beleid) niet meer voldoen. Zij mogen dan de meter verwisselen voor een moderne exemplaar. Een slimme meter mag hierbij niet verplicht worden, maar een domme mag er altijd geplaatst worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online

Heb ik hier al zo vaak gezegd, maar altijd van die beter weters die zeggen dat het niet kan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
GemengdeDrop schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 00:36:
[...]

Goh, jouw kristallen bol vanavond maar eens op krachtstroom gezet :z ? Als jij mijn reactie goed gelezen had dan had je al gezien dat ik zelf ook al had gezien dat je die afspraak online kan verzetten. Dat weet ik ook heus wel.

En waar heb ik het onderwerp privacy genoemd? Waar ik over zit te miepen is dat ze gewoon een datum prikken zonder uberhaupt te vragen of ik hem wel wil. Ik hoef dat ding persoonlijk niet zo nodig - en nu moet ik weer vrij nemen vanwege het voordeel van, ... , :/
Nouja, de "reclamefolder" die aan de brief vast zat beloofde me gouden bergen aan energiebesparing. Right. Zal wel.

Nouja. Je noemde het voorbeeld van het ketelonderhoud. Vorige week ook nog gepruts mee gehad. Keurig afspraak gemaakt, kwamen ze niet opdagen. Fijn. Werkdag aan gort :7 . Punt is, ik heb gewoon geen zin meer in dat gezeik. En daarom zeik ik in plaats daarvan hier op GoT :+

Ach, ik zal morgen maar eens bellen om te vragen of ze ook gewoon niet kunnen komen. :w
Bellen om af te zeggen heeft geen nut want het zijn twee afdelingen die naast elkaar afwerken. Gewoon negeren, je krijgt een keer of drie zon brief en iemand aan de deur die net zo snel wel honderd meter verder naar de volgende deurbel gaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 18:44:
[...]

Bellen om af te zeggen heeft geen nut want het zijn twee afdelingen die naast elkaar afwerken. Gewoon negeren, je krijgt een keer of drie zon brief en iemand aan de deur die net zo snel wel honderd meter verder naar de volgende deurbel gaat.
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:34:
toen wij hier de brief kregen gelijk gebelt binnen 10min had ik een email met bevestiging dat ik geen slimme meter kreeg.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Je kunt wel denken dat je alles beter weet......
Ik heb met ze gebeld waarom te vervangen en gelijk een uitstelling van drie maanden, ze zouden bellen voor nieuwe afspraak. Week later gewoon de monteur aan de deur, wederom een brief met nieuwe afspraak, weer monteur aan de deur, toen aangetekende brief met nieuwe datum, toen weer monteur aan de deur, toen belde ze waarom ik niet thuis was. Uitgelegd van de drie maanden, oke wij bellen u later terug voor nieuwe afspraak. En dat was allemaal VORIG jaar maart, en niks meer van gehoord.
Dat de afdelingen naast elkaar werken zijn de woorden van de enexis mevrouw zelf.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:26:
[...]

Je kunt wel denken dat je alles beter weet......
Ik heb met ze gebeld waarom te vervangen en gelijk een uitstelling van drie maanden, ze zouden bellen voor nieuwe afspraak. Week later gewoon de monteur aan de deur, wederom een brief met nieuwe afspraak, weer monteur aan de deur, toen aangetekende brief met nieuwe datum, toen weer monteur aan de deur, toen belde ze waarom ik niet thuis was. Uitgelegd van de drie maanden, oke wij bellen u later terug voor nieuwe afspraak. En dat was allemaal VORIG jaar maart, en niks meer van gehoord.
Dat de afdelingen naast elkaar werken zijn de woorden van de enexis mevrouw zelf.
Sorry maar waar zie je mij zeggen dat ik iets beter weet? Ik vond het alleen best grappig om 2 bijna opeenvolgende posts te zien die compleet het tegengestelde beweren.

De enige die hier nu claimt iets beter te weten ben je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
EddoH schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 21:34:
[...]

Sorry maar waar zie je mij zeggen dat ik iets beter weet? Ik vond het alleen best grappig om 2 bijna opeenvolgende posts te zien die compleet het tegengestelde beweren.

De enige die hier nu claimt iets beter te weten ben je zelf.
Swapevent heeft Stedin als netbeheerder, reneeke zit bij Enexis. Dat maakt blijkbaar het verschil. Ik heb zelf het vermoeden dan Stedin wat makkelijker is met het weigeren van de SM dan andere beheerders. Geen gezeur en de weigering was snel bevestigd.
Ben overigens erg benieuwd wat de plannen voor het salderings-alternatief zijn geworden en hoe dat gaat met PV bezitters die een mooie ferraris in de meterkast hebben hangen.

Of zou het, zoals op enkele websites wordt vermeldt dat het salderen voor de huidige bezitters blijft zoals het is tot 2023. PV systemen geplaatst na 2020 komen in de nieuwe regeling, en dat zal dan een terug lever tarief worden. Misschien wel met een aparte meter,

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 29 ... 54 Laatste