• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
kuusj98 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:23:
Het is natuurlijk de vraag wat je oplost door er nu voor te bedanken, objectief bekeken zitten er weinig nadelen aan zo'n nieuwe meter ten opzichte van de oude, met eventuele netwerkfunctionaliteiten als voordeel (ook om te kijken hoe het terugleveren gaat).

Ik bel morgen met het bedrijf wat de panelen komt installeren (die moeten sowieso nog eens voor een gesprek komen, toevallig net op dezelfde dag als de afspraak van Enexis) met de vraag of we geen 3-fase aansluiting nodig hebben met 5000+Wp aan zonnepaneel. Is dat wel het geval, bel ik Enexis met de vraag hoe we dat gaan oplossen.
5000/230= 21,7 A dat kan op 1 fase.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
wmeester schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:58:
[...]

5000/230= 21,7 A dat kan op 1 fase.
Ook als je alsnog naar 3-fase gaat naderhand met 3x 25 A?
Lijkt me verstandiger meteen voor een 3-fase PV installatie te gaan en voor die 1-fase slimme meter te bedanken (voorlopig). Die meterwissel, is voor mij het mikpunt geweest om over te stappen.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2017 16:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:25
Proton_ schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:11:
..
Al met al: vooral sensatiezucht, met de bedoeling de associatie te versterken slimme meter = slecht. Te doorzichtig.

Oordeel zelf:
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/slimme-meters-3
Woorden tellen:
Schroef(draad): 0
Moer: 0
Lek: 1, uit de context zodat niet duidelijk is dat dat het probleem is
Slim: 7
Sensatiezucht is die doosjes "slimme" noemen. Er is eigenlijk niks slim over die nieuwe meters. In tegendeel. Een simpel schroefdraad, en toch die gebrekkig. En dat is aan de buitenkant, zichtbaar. Ik durf niet te raden hoeveel gebrekken binnen dit doosje zitten, onzichtbaar. Nog meer 'slimheijd' van binnen, waarschijnlijk. ;)

Lijkt er op dat de meerdere posters een hogere verbruik na de installatie van die meters rapporteren. En er zijn blijkbaar ook gewaarlijke meters met gebreken.
Nee, maar even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

andru123 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 07:15:
[...]
Lijkt er op dat de meerdere posters een hogere verbruik na de installatie van die meters rapporteren.
Daar zijn twee redenen voor:
1 - Een lager (aangegeven) verbruik wordt veel minder snel gerapporteerd
2 - Het is niet onwaarschijnlijk dat de vorige meter foutief een te laag verbruik aangaf.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Vandaag telefonisch contact gehad met Eneco; ze salderen met de jaarrekening in juni. Mocht het niet goed gaan en ik een 'terug lever vergoeding' (kolenfooi) krijgen dan moet ik opnieuw contact opnemen om dat te corrigeren.

Klinkt dus goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
Heerlijk die communicatie van Enexis om iets van een week voor een beoogde meterwissel dat te laten weten. Mijn niet afgekeurde L&G ferraris doet het nog perfect en staat 1600kWh in de min door de niet aangemeldde PV set. Eens zien of dit voor onbepaalde tijd uit te stellen valt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Rukapul schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:52:
Heerlijk die communicatie van Enexis om iets van een week
Die periode zal de beste resultaten geven (lang genoeg dat mensen nog wat kunnen regelenen indien nodig, kort genoeg dat ze het niet vergeten).
voor een beoogde meterwissel dat te laten weten. Mijn niet afgekeurde L&G ferraris doet het nog perfect en staat 1600kWh in de min door de niet aangemeldde PV set.
Foei, die had je aan moeten melden :) En nu weet je ook waarom.
Eens zien of dit voor onbepaalde tijd uit te stellen valt :P
Dat lukt voorlopig wel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:24
Freee!! schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:35:
[...]
Die periode zal de beste resultaten geven (lang genoeg dat mensen nog wat kunnen regelenen indien nodig, kort genoeg dat ze het niet vergeten).

[...]
Foei, die had je aan moeten melden :) En nu weet je ook waarom.

[...]

Dat lukt voorlopig wel.
Nou ben ik héél benieuwd waar dat "moeten" staat... 8) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:28
Rukapul schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:52:
Heerlijk die communicatie van Enexis om iets van een week voor een beoogde meterwissel dat te laten weten. Mijn niet afgekeurde L&G ferraris doet het nog perfect en staat 1600kWh in de min door de niet aangemeldde PV set. Eens zien of dit voor onbepaalde tijd uit te stellen valt :P
Gewoon niet open doen, krijg je weer zon brief, net doen of je van niks weet, weer niet open doen, daarna krijg je aangetekende brief, daarna ga je bellen om uit te stellen, je bent net aan het overwinteren in Portugal......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Aegle schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:02:
[...]
Ik weet echt niet zeker of dat ergens staat, maar voor praktische redenen (zoals waar hij nu tegenaan loopt), was het een stuk verstandiger geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Freee!! schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:53:
[...]

Ik weet echt niet zeker of dat ergens staat, maar voor praktische redenen (zoals waar hij nu tegenaan loopt), was het een stuk verstandiger geweest.
Het is wettelijk niet verplicht je aan te melden. Waarom zou je het dan doen? Dan vergroot je alleen maar de kans dat de netwerkbeheerder meer zijn best gaat doen jouw meter te vervangen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Precies. In mijn pre-zonnepanelen tijd zat ik een paar jaar bij Energie Direct. Na een jaar zonnepanelen had ik een veel lagere energie rekening. ED vroeg hoe dat kwam. Ik zei "zonnepanelen!". "oh, maar dan moet u zich aanmelden bij energieleveren.nl". Toen ik vervolgens vroeg waar ik dat in de wet kan terugvinden, krabbelden ze terug en gingen we beiden over tot de orde van de dag :) .

Dit is inmiddels 3 jaar geleden en de Ferraris meter draait hier nog vrolijk z'n rondjes _/-\o_ . Sinds 2 jaar ten gunste van Vandebron... :) .

Ik heb niets tegen *goede* slimme meters, maar zolang het niet hoeft vindt ik het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Aegle schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:02:
[...]
Dat "moeten" staat waarschijnlijk in de voorwaarden van je energieleverancier. Bijvoorbeeld bij Greenchoice in artikel 4.
Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl )
.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Op het warmtepomp forum heeft iemand ontdekt dat zijn slimme meter een eigen slimmigheidje heeft ontwikkeld, hij levert terug aan zijn terug lever telwerk,is al paar duizend kWh kwijt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar ik kan vinden hoeveel de elec belasting de komende 5jaar omhoog gaat? Die wil ik meenemen in mijn zonnepanelen berekening. Ik overweeg deze te plaatsen. Dus een voorbeeld zonder het aardgas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
[b]T-MOB schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:39:
Wekt u voor het eerst elektriciteit op, dan moet u ook bij uw netbeheerder melden dat u elektriciteit gaat opwekken (dit kan via www.energieleveren.nl )
Gelukkig wek ik al vanaf 2012 elektriciteit op, dus hoef ik het niet te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:20
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:34:
Weet iemand waar ik kan vinden hoeveel de elec belasting de komende 5jaar omhoog gaat? Die wil ik meenemen in mijn zonnepanelen berekening. Ik overweeg deze te plaatsen. Dus een voorbeeld zonder het aardgas.
het meeste vind je op:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

maar dan weet je nog niet wat er gaat gebeuren de komende 5 jaar.
(niemand heeft een kristallen bol die ook echt werkt. ;) )

wat ik je wel kan vertellen:
de elektra prijs bestaat uit 4 dingen.
1. kale stroom prijs +/- € 0,05ct.
2. Belasting op elektriciteit op dit moment € 0,1013
3. de Opslag duurzame energie op elektriciteit op dit moment € 0,0074
4 en daar over heen een 21% BTW sausje.

wat weten we op dit moment:
1 de olie prijs is van 42$ naar de 62$ gestegen, dus ik verwacht dat de kale stroom prijs gaat stijgen.
(dure olie is dure kolen, en daar maken we de meeste stroom mee in nederland. dit effect merken we meestal pas na een half jaar.)
2. Belasting op elektriciteit gaat naar alle waarschijnlijkheid dalen (nieuwe regering besloten.), een €0,0075.
aardgas gaat trouwens een €0,02 omhoog.
3. de Opslag duurzame energie gaat waarschijnlijk stijgen, maar hoeveel :? (verwacht word dat het € 0,02 gaat worden binnen 5 jaar.)
4. die blijft het zelfde.

alle andere zaken zijn speculatie en wil ik nog niet op gokken.
dus ik denk dat we een lichte stijging in elektra kosten gaan krijgen, maar ik zou daar niet mee gaan rekenen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:33:
Op het warmtepomp forum heeft iemand ontdekt dat zijn slimme meter een eigen slimmigheidje heeft ontwikkeld, hij levert terug aan zijn terug lever telwerk,is al paar duizend kWh kwijt....
Je laat ons hangen. Leg eens uit of doe een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Skyaero schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:21:
[...]

Je laat ons hangen. Leg eens uit of doe een linkje?
Heb geen idee hoe je link naar bericht maakt, hier zijn tekst met plaatje van meter cijfers. Er is verder nog niemand op in gegaan.

Dank zij jullie een major problem ontdekt!!!
Mijn slimme meter is omzeep!!!
Ik heb dit jaar al een vermogen verstookt en ook nog eens heel veel terug geleverd...
Dat F*cking ding had ik NOOIT moeten nemen. :(
Toen ik snapte hoe hij werkte had ik er al spijt van..

Dit gaat me een hele hoop gek%^$*t opleveren grrr.

Kijk maar ens naar de cirkels////
Een terugleverteller die terugloopt ipv optelt.. |:(
https://drive.google.com/...yUXhPEWi/view?usp=sharing

Dat gaat me echt een hoop gezeik opleveren. Want hoe ga ik precies weten wat ik opgeleverd en vebruikt heb.. :( :( :( 8)7 8)7

Dus voor de mensen die al een jaartje of 5 een slimme meter hebben..
Check hem maar eens.. 8)7 8)7 8)7

En ja er is wel iets veranderd is huis...
Maar niet zoveel..
Bijv wat kan ik terugleveren met 6.055 Kwp die op zzo liggen op een ongunstige hellingshoek [ 53 graden ]
Met deze slechte zomer..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:53:
[...]

Heb geen idee hoe je link naar bericht maakt, hier zijn tekst met plaatje van meter cijfers. Er is verder nog niemand op in gegaan.

Ik heb dit jaar al een vermogen verstookt en ook nog eens heel veel terug geleverd...

Dat gaat me echt een hoop gezeik opleveren. Want hoe ga ik precies weten wat ik opgeleverd en vebruikt heb.. :( :( :( 8)7 8)7

Maar niet zoveel..
Bijv wat kan ik terugleveren met 6.055 Kwp die op zzo liggen op een ongunstige hellingshoek [ 53 graden ]
Met deze slechte zomer..
Ik weet niet precies wat we daar nu precies zien. Maar is het niet gewoon een telwerk wat door de 9999 grens gaat en vervolgens weer bij 0 begint?

Edit: laat maar; dat is het niet, dat was alleen de verschilberekening.
Er valt verder weinig te zeggen van alleen een willekeurige Excel met getallen.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 04-12-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@reneeke1970

Bij een post zie je een datum staan. Bij jou post hierboven maandag 4 december 2017 15:12
dit is een linkje naar de post. Hierop rechtermuisknop en dan copy linkadress et voila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bl4ckviper schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:15:
@reneeke1970

Bij een post zie je een datum staan. Bij jou post hierboven maandag 4 december 2017 15:12
dit is een linkje naar de post. Hierop rechtermuisknop en dan copy linkadress et voila
Ja das ongeveer het enige waar ik niet op gedrukt heb haha.
Mijn dank is groot....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:53:
[...]

Maar niet zoveel..
Met deze slechte zomer..
Als dit klopt vind ik het zeer dom van hem dat hij maar 1 keer per half jaar naar zijn meterstanden kijkt.
Had al gevraagd of hij wel de goede standen in zijn exelbestand had geplaatst maar nog geen reactie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@klump4u

Die "slimme" meter stuurt die info toch naar de energie boer. Daar kan het ook online ingezien worden en wellicht zou daar ook een belletje kunnen gaan rinkelen natuurlijk ;)

Netbeheerder zou zelfs ook al een belletje moeten gaan rinkelen want die monitoren toch juist van alles zodat ze defecten kunnen detecteren.

Maar ja beetje nazorg hoef je natuurlijk niet te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bl4ckviper schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:34:
@klump4u

Die "slimme" meter stuurt die info toch naar de energie boer. Daar kan het ook online ingezien worden en wellicht zou daar ook een belletje kunnen gaan rinkelen natuurlijk ;)

Netbeheerder zou zelfs ook al een belletje moeten gaan rinkelen want die monitoren toch juist van alles zodat ze defecten kunnen detecteren.

Maar ja beetje nazorg hoef je natuurlijk niet te verwachten.
Als hij net zo achterdochtig is als de meeste hier heeft hij de meter misschien administratief uitstaan, dus wie moet dan reageren? ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Skyaero schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:38:
[...]

Hij heeft eind hoog en eind laag omgedraaid.
Inderdaad, volgens mij is dat het geval. Even goed kijken en je ziet dat die als je die omwisselt het geheel er heel logisch uitziet.

edit: 'eind hoog' en 'eind laag' dus omwisselen. (edit2: oh dat zei Skyaro dus ook al, spuit 11 :P )
Storm in een glas water.

[ Voor 17% gewijzigd door EddoH op 04-12-2017 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

klump4u schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:38:
[...]

Als hij net zo achterdochtig is als de meeste hier heeft hij de meter misschien administratief uitstaan, dus wie moet dan reageren? ;)
Nog steeds netbeheer. Omdat ze alleen maar zeggen het niet door te sturen. Dan zouden ze het nog prima kunnen gebruiken voor sturing op fouten ;)

Maar goed. Ik heb verder niet naar de situatie gekeken lees nu dat het al gefixt is dus :) ik hielp @reneeke1970 alleen maar even met het linkje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Skyaero schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:38:
[...]

Hij heeft eind hoog en eind laag omgedraaid.
Hij antwoord van niet, verbruik is twee keer zo hard gaan tellen en de terug levering achteruit gaan lopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:06:
[...]

Hij antwoord van niet, verbruik is twee keer zo hard gaan tellen en de terug levering achteruit gaan lopen.
Dan heeft hij een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mm Ben even bezig met de "bewijs" last...
Maar als ik het topic lees.
mag het slotje erop, van mij.
WEIGER hem...
Voor alles en iedereen beter..
Meer werk
Minder privacy schending
En als iedereen op de oude draaitol blijft kan het salderen er niet af!!!

Daarnaast stond hij bij mij uit.
En heb ik nu hele rare waarden waarbij ik natuurlijk mag aantonen dat er in mijn huis bijna niets veranderd is...

Hopelijk geeft mijn Pv output doorslag
Zal een zware dobber worden vrees ik...

Maar ach het houdt me van de strata

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

T-MOB schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:24:
Bij mij is er ooit in november een meter gewisseld (slim voor slim, er was iets mis met de gasmeter). Daar kreeg ik toen een afrekening bij. Bij de salderingstechnische gevolgen heb ik niet zo stilgestaan. Ik kreeg toen "gewoon" geld terug voor de teruggeleverde stroom. En sindsdien krijg ik de jaarrekening in november. Dat is in mijn geval dus een voordeeltje geweest, want waar ik eerst in de winter opmaakte wat ik in de voorgaande zomer overhad is dat nu verschoven naar in de zomer teruggeven wat ik in de voorgaande winter van het net "geleend" heb.

Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je een doorlopend contract hebt. Bij jaarlijks wisselen krijg je sowieso die eindafrekening. Elke tussenttijdse afrekening is dan in je nadeel.
MMM ze zijn verplicht om je een afrekening te geven als je er om vraagt..[ gewonnen zaak bij de geschillencommissie :-) ]
Ik deed dit meestal 2x per jaar ..
In juni en december...
In juli en januari mogen ze de bedragen verhogen..
En wat doen ze als deze verhot zijn......Ze middelen alle Kwh voor de looptijd van rekening tot rekening..
Reken daar maar eens aan.

Alleen helaas door de drukte laatste aar niet meer gedaan.. grrr

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Best mensen, ik ben nieuw in dit topic. Heb aardig wat pagina's teruggelezen maar het is mij nog altijd niet helemaal duidelijk wanneer men hier spreekt over feiten of meningen. Ook gezien dit topic al meerdere jaren loopt is het lastig te achterhalen wat nu de stand van zaken is op dit moment.

Sinds afgelopen vrijdag heb ik dus ook zonnepanelen. Ik heb ook het bekende mailtje gekregen van Enexis.
Geschiktheid meter
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net. Dit houdt in dat er een afwijking in de verwerking van (terug)levering kan ontstaan. Agentschap Telecom (toezichthouder Metrologiewet) geeft aan, dat een analoge meter die wordt gebruikt voor het verwerken van teruglevering altijd moet worden vervangen, omdat deze in strijd met haar bestemming wordt gebruikt. Om deze reden bieden wij u kosteloos een vervanging van uw huidige meter voor een slimme digitale meter aan.

Slimme digitale meter
De slimme digitale meter registreert op aparte telwerken hoeveel energie u verbruikt of teruglevert. Op verzoek van uw energieleverancier lezen wij de meter uit. Standaard gebeurt dit 6 keer per jaar. Wanneer u kiest voor de slimme digitale meter vervangen wij, indien technisch mogelijk, ook de gasmeter.
Uiteraard wil ik liever de huidige Ferraris meter blijven gebruiken, maar het is mij niet duidelijk of ik met de regels zoals ze vandaag de dag zijn het recht heb om deze te blijven gebruiken i.c.m. zonnepanelen.

Moet ik nu verplicht kiezen tussen een slimme meter die op afstand uitleesbaar is, of een slimme meter die niet uitleesbaar is?

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@ThaBEN een slimme word altijd uitgelezen. Een gewone digitale is de andere keuze.
Ik denk als je niet reageerd dat je niks meer hoort. Is een beetje standaard brief die iedereen krijgt na aanmelding PV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Je mag kiezen tussen een slimme meter of een domme digitale die geijkt is voor teruglevering. Verder wordt vooralsnog nog steeds gedoogd dat je de ferraris laat hangen. Het "recht" heb je evenwel niet, want strikt genomen moet de netbeheerder voldoen aan de metrologiewet en zodoende moeten er geijkte meters worden gebruikt. Geijkt voor het beoogd gebruikt.

Zodra salderen is afgeschaft is het gedogen ook voorbij, dan is er namelijk naast een formele reden ook een hele praktische reden om hem te vervangen: hij kan dan simpelweg niet meten wat er nodig is voor je jaarafrekening.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Dylantje2 schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:32:
mm Ben even bezig met de "bewijs" last...
Maar als ik het topic lees.
mag het slotje erop, van mij.
WEIGER hem...
Voor alles en iedereen beter..
Meer werk
Minder privacy schending

Daarnaast stond hij bij mij uit.
En heb ik nu hele rare waarden waarbij ik natuurlijk mag aantonen dat er in mijn huis bijna niets veranderd is...

Hopelijk geeft mijn Pv output doorslag
Zal een zware dobber worden vrees ik...

Maar ach het houdt me van de strata
Ik vind het maar een vaag verhaal om eerlijk te zijn. Ik heb nog nooit van een meter gehoord die opeens verkeerd gaat tellen of telwerken door elkaar haalt...
Niets is onmogelijk natuurlijk maar weet je zeker dat je niet gewoon zelf een foutje(nu, of eerder al) in je sheet hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ThaBEN schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:47:
Best mensen, ik ben nieuw in dit topic. Heb aardig wat pagina's teruggelezen maar het is mij nog altijd niet helemaal duidelijk wanneer men hier spreekt over feiten of meningen. Ook gezien dit topic al meerdere jaren loopt is het lastig te achterhalen wat nu de stand van zaken is op dit moment.

Sinds afgelopen vrijdag heb ik dus ook zonnepanelen. Ik heb ook het bekende mailtje gekregen van Enexis.

[...]

Uiteraard wil ik liever de huidige Ferraris meter blijven gebruiken, maar het is mij niet duidelijk of ik met de regels zoals ze vandaag de dag zijn het recht heb om deze te blijven gebruiken i.c.m. zonnepanelen.

Moet ik nu verplicht kiezen tussen een slimme meter die op afstand uitleesbaar is, of een slimme meter die niet uitleesbaar is?
Is je oude ferraris (nog) niet afgekeurd en heeft hij geen terugloop blokkering dan kun je hem gewoon laten hangen, kun je gewoon melden bij Enexis als ze er om vragen. "Moet" hij vervangen worden kun je kiezen tussen een slimme meter die uitgelezen wordt of een die administratief uit staat of een digitale meter die helemaal geen contact met de buiten wereld heeft.
Ik heb moet tussen " " geschreven omdat het maar net is tot hoever jij wilt gaan om je ferraris te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Enexis geeft dit aan:
Uw huidige meter is een draaischijfmeter zonder terugloopblokkering. Dit type meter is niet ontworpen en getoetst voor een juiste werking bij teruglevering aan het net.
Betekend dit dan dat hij is afgekeurd?

Hoe kan ik controleren welk type meter ik bezit en of mijn meter is afgekeurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kijk hier even https://www.agentschaptel..._elektriciteitsmeters.pdf
Ik weet niet of die lijst aktueel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ik kan hem niet vinden op de lijst dus dat lijkt positief!

Merk: Landis & Gyr
Stroommeter type: CL2df3
Jaar: 1966

Ik zie op de lijst L & G staan. Ik neem aan dat dit een afkorting is voor Landis & Gyr?
Het type nummer CL2df3 staat echter niet op de lijst :)

Voor de zekerheid ook gekeken naar alle meters uit 1966 en zie daar wel een L & G CL3df3 staan. Maar de CL2df3 staat er dus niet op 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ThaBEN schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:33:
[...]

Ik kan hem niet vinden op de lijst dus dat lijkt positief!

Merk: Landis & Gyr
Stroommeter type: CL2df3
Jaar: 1966

Ik zie op de lijst L & G staan. Ik neem aan dat dit een afkorting is voor Landis & Gyr?
Het type nummer CL2df3 staat echter niet op de lijst :)

Voor de zekerheid ook gekeken naar alle meters uit 1966 en zie daar wel een L & G CL3df3 staan. Maar de CL2df3 staat er dus niet op 8)
Dan is de keus aan jezelf, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

EddoH schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:18:
[...]Ik vind het maar een vaag verhaal om eerlijk te zijn. Ik heb nog nooit van een meter gehoord die opeens verkeerd gaat tellen of telwerken door elkaar haalt...
Niets is onmogelijk natuurlijk maar weet je zeker dat je niet gewoon zelf een foutje(nu, of eerder al) in je sheet hebt gemaakt?
MM Kijk toch maar eens naar de cirkels:
https://drive.google.com/...lopOqGK0/view?usp=sharing
1 x verkeerde standen zou kunnen,,,
Maar de meter voor terugleveren hoog staat op de stand van 2015 ?
En in 4.5 maand maar 11 kw verbruikt?
En dan het terugleveren laag..in de nacht? en in het weekend.... Best veel toch?

Maar ik w888 natuurlijk op antwoord van Liander mijn grootste boef...
Probeer maar eens van het gas af te komen.. grrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:23:
[...]

Nogmaals: je hebt de standen voor hoog en laag op 3 december 2017 omgedraaid.
Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ugFVyd7nmIE6kWWEwSjSb88w/full.png

Dan komt het gebruik en teruglevering per tarief precies overeen met de periode ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Dylantje2 schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:32:
Waarom gaat iedereen er maar even gemakshalve van uit dat iemand die geen slimme meter heeft per definitie een feraris heeft? De feraris meter die in ons huis zat toen we het kochten was binnen een jaar verdwenen. Toen bestond dat hele feonomeen "slimme meter" nog helemaal niet eens in Nederland. Wij hebben nu iets meer dan een jaar een "slimme" digitale meter omdat de digitale meter die in 2007 is geplaatst stuk was.
EddoH schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:18:
[...]
Ik vind het maar een vaag verhaal om eerlijk te zijn. Ik heb nog nooit van een meter gehoord die opeens verkeerd gaat tellen of telwerken door elkaar haalt...
Ik wel :D Die meter is dan ook binnen een week vervangen nadat ik dat constateerde :P

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:55:
[...]

Ik wel :D Die meter is dan ook binnen een week vervangen nadat ik dat constateerde :P
Ok, interesting :P Wat was er met die meter mis als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:12:
[...]

Ok, interesting :P Wat was er met die meter mis als ik vragen mag?
we hadden een digitale meter met 4 telwerken. Ik schreef elke maandag ochtend de standen op, telwerk 1, even wachten, telwerk 2, even wachten, etc. Maar die maandag ochtend was het: telwerk 2, even wachten, (blank), telwerk 4, even wachten, (blank)... De enige die redelijk normaal zichtbaar was, was telwerk 2 en 4 (hoog gebruik en hoog teruglevering). Telwerk 1 heb ik nog 1 keer gezien en die gaf een veel te lage waarde aan. Dus hij telde niet meer goed op telwerk 1 (en wij verbruiken meer in de daluren dan de piekuren).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

In mijn huis toen ik er kwam wonen zat een meter met twee telwerken voor hoog en laag deze tellers gingen door een elektronische puls omhoog, niet geschikt voor teruglevering, dus toen maar een “slimme” laten plaatsen (5 jaar geleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:25:
[...]

we hadden een digitale meter met 4 telwerken. Ik schreef elke maandag ochtend de standen op, telwerk 1, even wachten, telwerk 2, even wachten, etc. Maar die maandag ochtend was het: telwerk 2, even wachten, (blank), telwerk 4, even wachten, (blank)... De enige die redelijk normaal zichtbaar was, was telwerk 2 en 4 (hoog gebruik en hoog teruglevering). Telwerk 1 heb ik nog 1 keer gezien en die gaf een veel te lage waarde aan. Dus hij telde niet meer goed op telwerk 1 (en wij verbruiken meer in de daluren dan de piekuren).
Dat klinkt inderdaad niet goed. Maar werd er dan ook meer bij de andere telwerken geteld?

Overigens denk ik nog steeds niet dat bij @Dylantje2 een defecte meter het euvel is. Maar ik laat me graag overtuigen. Alleen jammer dat er geen reactie verder komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Dylantje2 schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:23:
[...]

https://drive.google.com/...lopOqGK0/view?usp=sharing
1 x verkeerde standen zou kunnen,,,
Maar de meter voor terugleveren hoog staat op de stand van 2015 ?
En in 4.5 maand maar 11 kw verbruikt?
En dan het terugleveren laag..in de nacht? en in het weekend.... Best veel toch?

Maar ik w888 natuurlijk op antwoord van Liander mijn grootste boef...
Probeer maar eens van het gas af te komen.. grrrr
Misschien is het toch handig om je probleem wat te verduidelijken. Op deze manier snap ik niet echt wat het probleem precies is en daar zal ik best niet de enige in zijn.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:32:
[...]

Dat klinkt inderdaad niet goed. Maar werd er dan ook meer bij de andere telwerken geteld?
Nope, we zijn gewoon een week standen kwijt geraakt. Vonden wij niet erg (we verbruiken zo'n 13kWh per dag :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:54:
[...]

Nope, we zijn gewoon een week standen kwijt geraakt. Vonden wij niet erg (we verbruiken zo'n 13kWh per dag :p)
Ik ook, in de zomer als ik op vakantie ben haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
Ik heb aangegeven dat de slimme meter niet vanaf afstand uitgelezen kan worden. Tot ik van energieleverancier overstapte, toen stond deze weer op de stand op afstand uitleesbaar. Ik belde Enexis, die vertelde mij dat de nieuwe energieleverancier, EnergieDirect, had aangegeven dat ik de nieuwe bewoner ben (wat niet zo is, ik woonde hier al). Met als gevold dat de slimme meter weer op afstand uitleesbaar was.

Eenmaal uitgezet betekend dus niet voor altijd uitgezet. Op het display kan je zien of deze uitleesbaar is of niet.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:01:
Ik heb aangegeven dat de slimme meter niet vanaf afstand uitgelezen kan worden. Tot ik van energieleverancier overstapte, toen stond deze weer op de stand op afstand uitleesbaar. Ik belde Enexis, die vertelde mij dat de nieuwe energieleverancier, EnergieDirect, had aangegeven dat ik de nieuwe bewoner ben (wat niet zo is, ik woonde hier al). Met als gevold dat de slimme meter weer op afstand uitleesbaar was.

Eenmaal uitgezet betekend dus niet voor altijd uitgezet. Op het display kan je zien of deze uitleesbaar is of niet.
Dan wordt het dus tijd voor aluminiumfolie
spoiler:
Om de meter, niet als hoedje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
@Freee!!
Dan bellen ze vrij snel dat er storing is met de meter.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 05-12-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:01:

Je bent niet de enige hoor, ik ken meerdere gevallen waar het administratief fout gaat, maar volgens wat netbeheerder medewerkers is dat niet mogelijk......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

leonbong schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:45:
@Freee!!
Dan bellen ze vrij snel dat er storing is met de meter.
Precies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Even met Enexis gebeld en afzien van het aanbod is zo gepiept. Krijg in 2020 waarschijnlijk een nieuw aanbod. En omruilen op eigen initiatief kost iets van 70 euro, maar ik kan me geen reden bedenken waarom ik dat zou willen :P plus dat daar gratis methoden voor zijn zoals PV alsnog aanmelden of combineren met overgang naar 3-fasen

Prima klantenservice in elk geval.

Hy hâldt hurd werom!

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 06-12-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
T-MOB schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:39:
[...]

Dat "moeten" staat waarschijnlijk in de voorwaarden van je energieleverancier. Bijvoorbeeld bij Greenchoice in artikel 4.
[...]

.
Dat “moeten” staat in de voorwaarden van de netbeheerder (netcode). Op zijn netwerk ben je immers aangesloten en op zijn netwerk wil je elektriciteit terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
weidevogel schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:15:
Dat “moeten” staat in de voorwaarden van de netbeheerder (netcode).
Graag claim aantonen met een bron (link, artikelnr.).

De netcodes zijn geen voorwaarden van de netbeheerder. Elke netbeheerder heeft zijn eigen algemene voorwaarden. Netcodes zijn besluiten van de ACM.
Op zijn netwerk ben je immers aangesloten en op zijn netwerk wil je elektriciteit terugleveren.
Je lijkt te willen zeggen dat de netbeheerder het voor het zeggen heeft, maar dat is niet zo.

Je mag bijvoorbeeld een slimme meter weigeren, je mag in plaats daarvan een meter vragen zonder communicatiemogelijkheden (netbeheerder is dan verplicht die toe te passen) en je mag zolang de meter niet is afgekeurd die gewoon blijven gebruiken.

Uitzonderingen zijn gezond verstand gevallen zoals een meter die duidelijk niet juist registreert. De netbeheerder moet in zo'n geval de meter te vervangen. Daarbij heb je dan weer de keuze tussen een meter met communicatiemogelijkheden op afstand en een meter die niet op afstand te benaderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
In de discussie die ik met mijn toenmalige energie leverancier had (zie paar topics terug) gaven zij uiteindelijk ook toe dat het registreren bij energieleveren.nl niet verplicht was, laat staan bij wet vastgelegd, maar door de netbeheerders in het leven is geroepen om inzicht te krijgen in teruglever adressen. Op zich een nobel streven, marrr...: daar er in de leveringsvoorwaarden niets over de meld plicht wordt vermeld, ben je dit dus ook niet verplicht.

Wat ik kwalijk vindt van deze site is dat iedereen elk willekeurig adres kan opgeven en daarmee de EAN-code en het soort aansluiting zichtbaar wordt. Als je kwaad wil kun je je buurman opgeven. Of elk willekeurig ander adres... Niet dat je er iets mee opschiet, maar ik blijf het vreemd vinden...

On topic maar weer en terug naar de slimme meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb nog niet alle 111 pagina's gelezen, dus misschien is het al gezegd.

Op de website van Stedin, geven ze aan dat als je niet overstapt je geen gebruik meer kunt maken van het dubbeltarief.
https://www.stedin.net/kl...e-maken-van-dubbel-tarief

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vanmorgen is de monteur geweest, voor ombouw naar 3-fase en een slimme meter.
Nu de m-bus data stroom nog op gang brengen (moet nog wat programmeren) en dan kunnen we vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MqEPClQI5pI7RO8giRBXGmoK/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F86uFFRczAecWCC2MzpteQrR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WUV0B8uPWNHW443vzRq6p8Ns/thumb.jpg

* AUijtdehaag moest een traantje laten, toen de ferraris werd "afgevoerd"

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2017 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
Hoe heb je het nu opgelost met je standen dan?

Edit: Wilde net vragen om een foto van de insides, en jij post hem. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Jim423 op 08-12-2017 14:52 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Monteur heeft de stand opgeschreven, en ik heb foto's gemaakt.
Komt vast goed bij de jaarafrekening... (-2300 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:46:
Nu de m-bus data stroom nog op gang brengen (moet nog wat programmeren) en dan kunnen we vergelijken.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hee waarom is jouw 3-fase meter niet veel dikker :P
* Erasmo moet een stukje uit de meterkast deur halen omdat die anders niet meer dicht kan

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@AUijtdehaag: foei...! zie ik nou een kroonsteentje in je groepenkast?? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
:P
Maak ik nog in orde.
Toen had ik geen doorverbinders onder in de kast, dus de aarde "tijdelijk" met een kroonsteen vast.
(maar die donkere verkleuring naast de automaten zie je niet? >:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
weidevogel schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:15:
[...]

Dat “moeten” staat in de voorwaarden van de netbeheerder (netcode). Op zijn netwerk ben je immers aangesloten en op zijn netwerk wil je elektriciteit terugleveren.
Het is nog steeds ons netwerk, de netbeheerder beheerd slechts. En aanmelden is volgens mij nog steeds niet verplicht, maar ik laat me graag verrassen met een link naar een mooie wettelijke bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@AUijtdehaag: verder wel sjiek hoor, met al die kWh-meters. Helaas hangt bij mij de PV aan de wasmachine groep. Daardoor kan ik de meters niet in de kast zelf hangen.

@drielp: precies mijn idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Aegle
Youless op S0 met eventueel zo een draadloze wifi ding?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• weidevogel
mrmrmr schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:31:
[...]

Graag claim aantonen met een bron (link, artikelnr.).

De netcodes zijn geen voorwaarden van de netbeheerder. Elke netbeheerder heeft zijn eigen algemene voorwaarden. Netcodes zijn besluiten van de ACM.

[...]

Je lijkt te willen zeggen dat de netbeheerder het voor het zeggen heeft, maar dat is niet zo.

Je mag bijvoorbeeld een slimme meter weigeren, je mag in plaats daarvan een meter vragen zonder communicatiemogelijkheden (netbeheerder is dan verplicht die toe te passen) en je mag zolang de meter niet is afgekeurd die gewoon blijven gebruiken.

Uitzonderingen zijn gezond verstand gevallen zoals een meter die duidelijk niet juist registreert. De netbeheerder moet in zo'n geval de meter te vervangen. Daarbij heb je dan weer de keuze tussen een meter met communicatiemogelijkheden op afstand en een meter die niet op afstand te benaderen is.
De netcode kun je zo vinden op internet. ( sorry , ben niet zo handig met linkjes ) in paragraaf 2.1.5.1 staat dat je vooraf bij de netbeheerder moet melden wanneer je van plan bent om in te gaan voeden. In paragraaf 2.4 wordt voor kleine installaties een uitzondering gemaakt . Die mogen zich ook nog tot 1 maand na ingebruikname melden. Let wel : de netcode praat niet over verplicht aanmelden op de website “ energieleveren.nl” .
Nu weet ik, dat er een aantal tweakers zijn , die alleen wetsartikelen accepteren en die alle andere voorwaarden naar de prullebak verwijzen. Ik deel die mening echter niet. De Netcode is een instrument waarmee de netbeheerder in staat om het net goed te beheren. Indien je gebruik wilt maken van dat net , moet je je aan bepaalde spelregels houden , de Netcode. Dat is mijn mening.

Verder probeerde ik niet te zeggen , dat de netbeheerder alles kan/ mag regelen.
Je hebt inderdaad bij een meterwissel de keus tussen een “domme” digitale meter of een slimme meter . En bij die slimme meter kun je dan nog kiezen tussen wel of niet op afstand uitlezen.
Maar , je kunt niet tot in het oneindige blijven vasthouden aan je huidige meter. Je bent immers geen eigenaar van de meter. De netbeheerder is en blijft eigenaar van de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
@AUijtdehaag: ik heb nu een S0-meter boven in het PV groepenkastje op zolder met zowel een Youless als een Netduino met DAL software draaien. Bedraad naar m'n router beneden.Ik kan dus alleen niet m'n netto verbruik meten in de meterkast. Alleen bruto, inclusief PV.

@weidevogel: grotendeels ben ik het wel met je eens hoor, maar ik zie de toegevoegde waarde niet om weer iets van mijzelf prijs te geven terwijl ik per saldo meer verbruik dan dat ik terugleveren. Welles waar niet zo heel veel, maar toch. Zolang ik niet aan de slimme/domme meter hoef hou ik graag m'n Ferraris meter. Geen gezeur en miscommunicatie met verschillende meterstanden. En het gaat al meer dan vier jaar goed :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:46:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

veel tellers, pv groepen neem ik aan?
En die andere???
Maar alleen maar 1 aardlek?\
Is dat niet te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Aegle schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:54:
@AUijtdehaag: verder wel sjiek hoor, met al die kWh-meters. Helaas hangt bij mij de PV aan de wasmachine groep. Daardoor kan ik de meters niet in de kast zelf hangen.@drielp: precies mijn idee...
mmm ik kan me ergens herinneren dat dit niet mag?
Hoe groot is je Pv?

En dan kun je er altijd toch nog een S0 tussen hangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:22:
[...]

veel tellers, pv gropen neem ik aan?
En die andere???
Maar alleen maar 1 aardlek?\
Is dat niet te weinig?
2x 1-fase finder, niet meer in gebruik (was opwek en verbruik)
2x 3-fase finder, is nu opwek en verbruik
2x 1-fase finder, voor warmtepomp en heaterelement

Ik heb 4 aardlekschakelaars
3x (1 per fase, en daarachter elk 4 groepen)
en 1x voor de warmtepomp apart.
En een aardlekautomaat voor de doorstroomverwarmer 3-fase
En de SMA 3-fase zit zonder aardlek beveiliging

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:27:
[...]

2x 1-fase finder, niet meer in gebruik (was opwek en verbruik)
2x 3-fase finder, is nu opwek en verbruik
2x 1-fase finder, voor warmtepomp en heaterelement

Ik heb 4 aardlekschakelaars
3x (1 per fase, en daarachter elk 4 groepen)
en 1x voor de warmtepomp apart.
En een aardlekautomaat voor de doorstroomverwarmer 3-fase
En de SMA 3-fase zit zonder aardlek beveiliging
oke..
Zag het iets anders, ik dacht dat het alamat voor PV waren :-)
Ziet er wel strak uit:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Al veel te vol.
Waar laat ik nou de SMA home Manager 2.0? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Niet gebruiken!!!
Veel te duur...[ retouren als het nog kan.. ]
Edit: €550 pfff voor €50 heb je de solarmeter, en paar euri voor account pvo
Wat kun je ermee?

Solarmeter ff installeren!!
Kun je al je s0 weer geberuiiken en PVo met mooie grafieken meters.

ps:
Kan voller:-)
https://drive.google.com/...-Q5vF6xh/view?usp=sharing
Ik moet uitbereiden ivm de extra wp en e boiler groepen :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2017 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Dylantje2 schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:24:
[...]

mmm ik kan me ergens herinneren dat dit niet mag?
Hoe groot is je Pv?

En dan kun je er altijd toch nog een S0 tussen hangen..
In "mijn" tijd (2014) mocht dat wel. Hoe het nu is weet ik niet. In ieder geval is het veilig aangesloten. Ik heb het namelijk zelf gedaan :+ . En zoals ik al schreef hangt er uiteraard een S0-meter tussen de omvormer en wasmachine groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Aegle schreef op zondag 10 december 2017 @ 11:26:
[...]

In "mijn" tijd (2014) mocht dat wel. Hoe het nu is weet ik niet. In ieder geval is het veilig aangesloten. Ik heb het namelijk zelf gedaan :+ . En zoals ik al schreef hangt er uiteraard een S0-meter tussen de omvormer en wasmachine groep.
Volgens mij mocht en mag het nog steeds niet. Ook niet in of voor 2014. Grotere pv (>1000 Wp) installaties “moeten” op een vrije groep. (Nen1010) .
En : “moeten” staat al tussen aanhalingstekens. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
@weidevogel: Dan vraag ik me af waarom ABB en consorten dan zgn. PV verdelers verkopen...
Bijvoorbeeld: https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/.aar er zijn talloze artikelen te vinden. Google maar eens op "PV verdeler".
Ik heb niet meer dan een extra groep gemaakt. Alleen niet in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
Aegle schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:59:
@weidevogel: Dan vraag ik me af waarom ABB en consorten dan zgn. PV verdelers verkopen...
Bijvoorbeeld: https://houhetwarm.nl/zonneenergie/zonnepanelen/pv-omvormer/.aar er zijn talloze artikelen te vinden. Google maar eens op "PV verdeler".
Ik heb niet meer dan een extra groep gemaakt. Alleen niet in de meterkast.
Stel er ontstaat een geschil met bv een verzekeringsmaatschappij , dan ben jij als eigenaar / gebruiker uiteindelijk verantwoordelijk ; en niet de partij die het verkoopt.
Verder heb ik alleen proberen aan te geven hoe het volgens mij staat in de nen1010.
Hoe deze pv-verdeler in dat verhaal past , weet ik niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
weidevogel schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:54:
[...]

Stel er ontstaat een geschil met bv een verzekeringsmaatschappij , dan ben jij als eigenaar / gebruiker uiteindelijk verantwoordelijk ; en niet de partij die het verkoopt.
Verder heb ik alleen proberen aan te geven hoe het volgens mij staat in de nen1010.
Om dit topic niet verder te vervuilen heb ik in het topic T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" een post hierover geplaatst. Ik ben nou toch wel heel benieuwd wat de "deskundigen" er over te vertellen hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Aegle schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:32:
[...]

Om dit topic niet verder te vervuilen heb ik in het topic T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" een post hierover geplaatst. Ik ben nou toch wel heel benieuwd wat de "deskundigen" er over te vertellen hebben...
Zoals jij weet is het in pv forum regelmatig besproken en het mag gewoon hoor. Is juist de enigste oplossing op een aparte kabel trekken na....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Het vervolg van de onveilige slimme meters nu bij Kassa.

[ Voor 9% gewijzigd door drielp op 16-12-2017 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochtejans
  • Laatst online: 16-09 20:48
ThaBEN schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:47:

[...]

Vandaag ook de exact dezelfde mail gehad.
Ik heb een Siemens 7CA54 31 336K uit 1990. Deze staat niet op de afkeurlijst, wel dezelfde type maar dan uit 1989.

Ik ga niet reageren op de mail. Mochten ze erop terugkomen dan kom ik met het ontbreken op de afkeurlijst verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:41
weidevogel schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:54:
[...]

De eindgroepen op de PV-verdeler zijn de losse eindgroepen dus het klopt gewoon.
Op het moment dat je PV-verdeler toepast op één groep daarvan een wasmachine aansluit en op de andere de PV-omvormer dan is het gewoon goed.

(Vanuit gaande dat PV-verdeler zonder andere apparaten op een enkele groep in de meterkast is aangesloten)
Onderverdelers hebben altijd bestaan een handige marketing man is varianten met een mooi wit huisje PV-verdelers gaan noemen.
Technisch zijn ze niet anders dan een normale onderverdeler of keukenverdeler.

Onderverdeler:
Ding aangesloten op de meterkast met verschillende eindgroepen. In de meterkast afgezekerd op enkele groep.
Keukenverdeler
Ding aangesloten op de meterkast met verschillende eindgroepen. In de meterkast afgezekerd op enkele groep. In handig vorm zodat hij in keukenkastje past.
PV-verdeler
Ding aangesloten op de meterkast met verschillende eindgroepen. In de meterkast afgezekerd op enkele groep. In mooi wit soms met deurtje zodat hij niet zo lelijk in het zicht hangt.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 19-12-2017 09:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Aardige uiteenzetting. Maar heeft dit iets te maken met slimme meters (weigeren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weidevogel
lochtejans schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:34:
[...]

Vandaag ook de exact dezelfde mail gehad.
Ik heb een Siemens 7CA54 31 336K uit 1990. Deze staat niet op de afkeurlijst, wel dezelfde type maar dan uit 1989.

Ik ga niet reageren op de mail. Mochten ze erop terugkomen dan kom ik met het ontbreken op de afkeurlijst verhaal.
Je hoeft ook alleen maar te reageren ,wanneer je de meter wel wilt laten vervangen. Belangrijkste is dat de panelen zijn geregistreerd.. die meter komt vanzelf een keer aan de beurt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nu een aantal weken, de slimme meter hangen. (ik had een ferraris)
En nog eens vergeleken met de real-time waarde van slimme meter en MID Finder (beide 3-fase)
(totaal kWh vergelijk wordt nog aan gewerkt)
Valt me alles-zins mee. (de finder geeft soms net wat meer aan zelfs)

Grafiekje van vandaag (overdag is de waarde vd slimme meter lager ivm de zonnepanelen. De Finder meet wel enkel het verbruik)
https://snapshot.raintank...hM0ZL?refresh=30s&orgId=2

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2017 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@AUijtdehaag Goed om eens een tegenverhaal te horen (met onderbouwing zelfs) :Y
En leuk he, die meter in Enexis kleurtjes... Vind het geen gezicht :P

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 11:43
Een tijd terug was er een bericht op Tweakers dat een boel digitale meters teveel meten bij ik meen schakelende voedingen. Is dit nog steeds het geval?
Ik heb namelijk een 1x25A hoofdzekering die ik wil laten vervangen voor 1x35A, maar dat zou mijn oude ferraris niet aankunnen. Nu moet dus de keuze digitale of slimme meter gemaakt worden..

Het is overigens een huurhuis en ik heb geen zonnepanelen.

[ Voor 8% gewijzigd door TereZz op 23-01-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:55:
Een tijd terug was er een bericht op Tweakers dat een boel digitale meters teveel meten bij ik meen schakelende voedingen. Is dit nog steeds het geval?
Er zijn een aantal meters empirisch onderzocht, maar het zou kunnen dat je een meter krijgt die niet is onderzocht op dit probleem.
Ik heb namelijk een 1x25A hoofdzekering die ik wil laten vervangen voor 1x35A, maar dat zou mijn oude ferraris niet aankunnen. Nu moet dus de keuze digitale of slimme meter gemaakt worden.
Ja, maar het zijn allebei digitale meters. De slimme meter kan daarnaast op afstand worden bestuurd, geupdate en uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 11:43
mrmrmr schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:47:
[...]

Er zijn een aantal meters empirisch onderzocht, maar het zou kunnen dat je een meter krijgt die niet is onderzocht op dit probleem.
De beruchte meters worden dus nog uitgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
TereZz schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 00:12:
[...]

De beruchte meters worden dus nog uitgegeven?
Ik doelde op meters die niet zijn getest en dezelfde soort afwijkingen zouden kunnen vertonen, met name meters met een Rogowski spoel. Dat is het probleem van een eenmalige beperkte test: is het onderliggend probleem wel opgelost in andere meters? En wordt daar volledig en voortdurend onafhankelijk onderzoek naar gedaan?

Of bekende slechte meters nog worden geplaatst of nog ergens hangen moet je aan de netbeheerders vragen. Ik zou zo'n meter in ieder geval niet accepteren. Er zijn lijstjes van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in de afkeurlijst op het agentschap telecom kijk zie ik mijn meter staan reviesie 1962 en 2016 afkeur een Siemens sw203 mijn huis is opgeleverd in 1996. Nu krijg ik een brief dat ze de slimme meter willen plaatsen. Weigeren staat er niet in maar weet dat dit rond de 65 euro gaat kosten als ik hem als nog wil hebben als en weiger. Alleen snap de keuring niet helemaal als ik hem weiger wordt het dan afgekeurd ?? En jaag ik me zelf in de kosten of wordt er anders gekeurd als de meter nog goed werkt en wordt me zelfs een draaischijf aangeboden voor iets meer dan 200 euro

Iemand ervaring mee met het herkeuren als de slimme meter is geweigerd ????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als de meter is gereviseerd staat dat op de meter. Het is onwaarschijnlijk dat in 1996 een meter uit 1962 is opgehangen, dus dat betekent dat je meter niet is afgekeurd. Een revisie uit 2016 kan niet van toepassing zijn als de meter sinds 1996 niet meer vervangen is.

Als je een gewone uitnodiging hebt gehad om het vervangen door een slimme meter dan kun je die zonder meer weigeren. Of beter: je geeft geen antwoord.

Als je een uitnodiging hebt gehad omdat je meter gekeurd moet worden, dan is de situatie iets anders, dan kun je aangeven dat je geen slimme meter ervoor in de plaats wilt. De huidige meter wordt dan definitief weggehaald en gebruikt als deel van een "steekproef" voor alle meters van hetzelfde type.

Een draaischijfmeter voor 200 euro kan ik niet plaatsen. Je betaalt al jaarlijks voor de meter, de meter vervangen is gratis. De dreiging dat ze geld vragen voor het later vervangen is door netbeheerders zelf verzonnen en niet op wetgeving gebaseerd, daar zou ik me niet door bang laten maken. Als je de slimme meter niet aanneemt (d.w.z. niets laat horen) heb je niet geweigerd.

Het is wel zo dat netbeheerders aan bijna alles wat je zelf aanvraagt een prijskaartje willen hangen. Dan kun je ervoor zorgen dat je t.z.t. de netbeheerders een reden geeft om uit eigen beweging tot vervanging over te willen gaan, bijvoorbeeld plannen voor zonnepanelen.

Verwijderd

Bedankt voor de info

Zijn jullie voor of tegen vervanging als je zonnepanelen hebt heb je zelf geweigerd of ga je weigeren??
Ik heb zonnepanelen en geloof niks wat dit kabinet zegt want de subidie op me warmtepomp is binnen 3/4 jaar van 2300 Naar 1600 euro gegaan
Laat staan wat de subsidie wordt wat je terug gast leveren per kWh
Pagina: 1 ... 28 ... 54 Laatste