Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52
drielp schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:27:
[...]

De vergelijking gaat mank, een weegschaal kan geen negatieve massa meten.
Lezen is niet je sterkste punt.

In het algemeen geldt het basisprincipe:
De wetgever stelt dat een meetinstrument voor handelsdoeleinden geijkt moet zijn voor de toepassing waarvoor hij wordt gebruikt.

Dat betekent bij een weegschaal:
Geijkt voor 0 - 5 kg
Dat je deze weegschaal alleen binnen dit gebied mag gebruiken.

Voor Elek-meter:
Geijkt voor alleen levering
Dan mag deze niet gebruikt worden voor teruglevering zo simpel is het.

Dat de situatie mbt ferraris meters tijdelijk is toegestaan door de verschillende partijen doet niks af aan het basisprincipe mbt meetinstrumenten.

Als jij je hoofdaansluiting laat verzwaren van bijvoorbeeld 3x25A naar 3x80A dan komen ze ook een andere meter plaatsen omdat hij dan ook ongeschikt is.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 02-11-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:05
Gisteren een envelop van Enexis op de mat met daarin een folder over de slimme meter die ik ga krijgen, althans ze brengen het als een mooi cadeau. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten, maar heb me er ook nog nooit in verdiept.

Binnenkort ontvang ik een brief en daar zou ook meer informatie in moeten staan, ik ben benieuwd...
Kortom, ik mag mij gaan verdiepen in iets waar ik geen zin in heb en eigenlijk geen tijd voor wil maken. Komende dagen de 104 pagina's van dit topic eerst maar eens doorakkeren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:15

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

B-Real schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:10:
[...]
Komende dagen de 104 pagina's van dit topic eerst maar eens doorakkeren :(
1 geluk, er wordt hier regelmatig in rondjes gepraat ;-)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Berichten zoals deze https://www.nu.nl/interne...-was-in-zien-datalek.html zorgen er toch voor dat ik met een zeer argwanend oog naar de slimme meter kijk. Hoe meer informatie ze van je hebben, hoe meer ze naar buiten kunnen lekken.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik ga ook gewoon van achteren naar voren lezen, als ik dan telkens hetzelfde voorbij zie komen ben ik misschien na 10 pagina's al klaar :D

Wat ik nu vlug lees is dat je eigenlijk geen keuze hebt en die nieuwe meter maar gewoon moet slikken. Dat is opzich nog niet zo'n punt, maar ik heb geen zin in forse afwijkingen/onverklaarbaare stijgingen van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

B-Real schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:42:
Ik ga ook gewoon van achteren naar voren lezen, als ik dan telkens hetzelfde voorbij zie komen ben ik misschien na 10 pagina's al klaar :D

Wat ik nu vlug lees is dat je eigenlijk geen keuze hebt en die nieuwe meter maar gewoon moet slikken. Dat is opzich nog niet zo'n punt, maar ik heb geen zin in forse afwijkingen/onverklaarbaare stijgingen van het verbruik.
Dan moet je iets beter lezen. Je hebt wel degelijk een keuze. Of een "slimme" digitale meter of een "domme" digitale meter.

Of je die "slimme" wilt, dat moet je zelf afwegen. Voor ons waren de voordelen van een P1 poort dermate groot, dat wij voor een variant met die poort zijn gegaan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Dat was mij na de eerste twee pagina's duidelijk idd, moet alleen nog uitzoeken wat de verschillen tussen de diverse meters zijn (naast slim/dom). Alleen de keuze tussen wel of niet vervangen heb je niet, vroeg of laat ben je aan de beurt.

Komende avonden ga ik mijn huiswerk verder doen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
drielp schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:27:
[...]

Feit? Door wie vastgesteld? Ik lees alleen de aanname dat de ferraris af zou wijken.
Ik ga alleen in op dit technische aspect, al het andere is alleen maar politiek.
Zuiver technisch dus, beslist geen aanname maar theoretisch volledig verklaarbaar.
Klein stukje (niet al te diepgaand zonder ingewikkelde vectordiagrammen) uit de meettechniek: In de ideale situatie zou een spanningsspoel alleen maar reactantie (inductieve weerstand) hebben en de stroomspoel helemaal geen weerstand. En daarnaast zouden alle bewegende onderdelen wrijvingsloos zijn. Onmogelijk natuurlijk, behalve in Utopia, maar dat land ligt, waar je ook bent, altijd achter de horizon.

Maar eerst het principe van de ferrarismeter. Het koppel dat ontstaat door inductie van beide ketens is maximaal als de stroom 90° in fase verschilt met de stroom door de spanningsspoel en is nul als ze in fase zouden zijn. Die 90° wordt van nature bijna bereikt doordat zoals gezegd bij de spanningsspoel de reactantie overheerst. Maar in dat bijna zit nou juist het punt. De ohmse weerstand valt niet te ontkennen en daardoor wordt niet zondermeer die 90° gerealiseerd. Daarvoor wordt een kunstgreep toegepast bestaande uit een compensatiewikkeling in serie met een instelbare weerstand die dat effect wel realiseert. Het resultaat hiervan is wel dat dit kleine verschillen kan opleveren in de beide richtingen. Tot het moment dat toch maar in één richting hoeft te worden gemeten geen enkel probleem. Voor dat iemand hier over valt, de invloed van de piepkleine impedantie van de stroomspoel is verwaarloosbaar.

Nogmaals, dit is alleen maar nuchtere techniek, de politiek rondom die pro en contra boeit me nou even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:10
B-Real schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:10:
Gisteren een envelop van Enexis op de mat met daarin een folder over de slimme meter die ik ga krijgen, althans ze brengen het als een mooi cadeau. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten, maar heb me er ook nog nooit in verdiept.

Binnenkort ontvang ik een brief en daar zou ook meer informatie in moeten staan, ik ben benieuwd...
Kortom, ik mag mij gaan verdiepen in iets waar ik geen zin in heb en eigenlijk geen tijd voor wil maken. Komende dagen de 104 pagina's van dit topic eerst maar eens doorakkeren :(
In die brief staat hetzelfde als folder, plus de vermelding van de datum dat ze langs komen, ongeveer week later. En er staat een nummer bij om andere datum af te spreken. Als je bij enexis geen slimme maar een domme wilt kunt je dit tegen monteur vermelden, die heeft beide in zijn bus liggen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Techneut schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:11:
[...]
Ik ga alleen in op dit technische aspect, al het andere is alleen maar politiek.
Zuiver technisch dus, beslist geen aanname, maar theoretisch volledig verklaarbaar.
Klein stukje (niet al te diepgaand zonder ingewikkelde vectordiagrammen) uit de meettechniek: In de ideale situatie zou een spanningsspoel alleen maar reactantie (inductieve weerstand) hebben en de stroomspoel helemaal geen weerstand. En daarnaast zouden alle bewegende onderdelen wrijvingsloos zijn. Onmogelijk natuurlijk, behalve in Utopia, maar dat land ligt, waar je ook bent, altijd achter de horizon.

Maar eerst het principe van de ferrarismeter. Het koppel dat ontstaat door inductie van beide ketens is maximaal als de stroom 90° in fase verschilt met de stroom door de spanningsspoel en is nul als ze in fase zouden zijn. Die 90° wordt van nature bijna bereikt doordat zoals gezegd bij de spanningsspoel de reactantie overheerst. Maar in dat bijna zit nou juist het punt. De ohmse weerstand valt niet te ontkennen en daardoor wordt niet zondermeer die 90° gerealiseerd. Daarvoor wordt een kunstgreep toegepast bestaande uit een compensatiewikkeling in serie met een instelbare weerstand die dat effect wel realiseert. Het resultaat hiervan is wel dat dit kleine verschillen kan opleveren in de beide richtingen. Tot het moment dat toch maar in één richting hoeft te worden gemeten geen enkel probleem. Voor dat iemand hier over valt, de invloed van de piepkleine impedantie van de stroomspoel is verwaarloosbaar.

Nogmaals, dit is alleen maar nuchtere techniek, de politiek rondom die pro en contra boeit me nou even niet.
Dank voor de uitleg, dat waardeer ik.

Voor de rest wil ik het hier bij houden, nu even afwachten wat de politiek voor ferraris-bezitters in petto heeft. We gaan het zien....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
drielp schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:29:
[...]

Dank voor de uitleg, dat waardeer ik.

Voor de rest wil ik het hier bij houden, nu even afwachten wat de politiek voor ferraris-bezitters in petto heeft. We gaan het zien....
Denk dat ze jullie er twee geven(met blokkering ), eentje vooruit en eentje achteruit meten haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
De politiek bemoeit zich helemaal niet met de gebruikte meettechniek. De politiek stelt alleen maar vast hoe hoe er verrekend moet worden en daaruit volgt een pakketje eisen aan de meting. Als je met een banaan een geijkte meting zou kunnen doen mocht je een banaan in je meterkasthebben hangen ;) De oplossing met 2 ferrarismeters zou bijvoorneeld prima voldoen. Of 1 meter met 2 schrijven natuurlijk.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:31
B-Real schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:42:

Wat ik met mijn vraag wilde bereiken is of er meer mensen zijn die de nieuwe meter (slim/dom maakt niet uit) stelselmatig weigeren, en of de netbeheerder je dan kan aflsluiten (en op basis van welk wetsartikel).

Maar ik merk dat niemand het nog zover heeft laten komen (geen zonnepanelen bezitters hier?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

thecure schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:27:
[...]

Wat ik met mijn vraag wilde bereiken is of er meer mensen zijn die de nieuwe meter (slim/dom maakt niet uit) stelselmatig weigeren, en of de netbeheerder je dan kan aflsluiten (en op basis van welk wetsartikel).

Maar ik merk dat niemand het nog zover heeft laten komen (geen zonnepanelen bezitters hier?).
Ja er zitten hier zonnepaneel bezitters, maar ja de netbeheerder mag je dan afsluiten, al zullen ze vanalles proberen om dit om een andere manier op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
thecure schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:27:
[...]
Dat heb ik je op de vorige pagina al verteld: Afsluiten kan op basis van artikel 2.1.3.1 van de Netcode. Deze vereist comptabele meting voor de aangeslotene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Skyaero schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:17:
[...]

Dat heb ik je op de vorige pagina al verteld: Afsluiten kan op basis van artikel 2.1.3.1 van de Netcode. Deze vereist comptabele meting voor de aangeslotene.
En daarom zegt de leverancier soms, sorry, u krijgt niks voor uw terug geleverde stroom want meter ongeschikt. Zeker als je niet bent aangemeld voor PV

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:55:
[...]

En daarom zegt de leverancier soms, sorry, u krijgt niks voor uw terug geleverde stroom want meter ongeschikt. Zeker als je niet bent aangemeld voor PV
Niet betalen doen ze ook als je wel een SM hebt en je niet hebt aangemeld als zonnepaneel bezitter. Daarom is zo'n ferraris zo lekker makkelijk, zeker als je geen netto teruglevering doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat men wel erg "meedenkt" met de leveranciers. Ik vraag me af of hoe dat zo komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Iemand ervaring met het plaatsen van de Slimme meters van Stedin?
In juli kreeg ik een brief van Stedin dat ik binnekort een slimme meter krijg.
Daarin staat dat ik ongeveer een week van te voren een brief met afspraak krijg.
Echter deze brief heb ik nooit gekregen!
Als ik nu bij Stedin.net kijk op mijn adres staat dat ze al zijn geweest en ik niet thuis was!?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Bart2005 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:09:
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat men wel erg "meedenkt" met de leveranciers. Ik vraag me af of hoe dat zo komt.
Jaloezie, werknemers of ambtenaren (van het ministerie van financien)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thecure
Inderdaad, iedereen praat braaf mee met de netbeheerders, want oh oh ze gaan je afsluiten. Maar duidelijke voorbeelden of jurisprudentie daarover ontbreekt.

Ik dacht dat dit een Tweakers forum was, waar mensen producten op een andere manier gebruiken en alles eruit halen wat erin zit, wat de gewone consument niet doet.

En dit product is nu toevallig een electriciteitsmeter icm met mijn zonnepanelen. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid mag toch wel, na alle lastenverzwaringen van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

thecure schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:19:
Inderdaad, iedereen praat braaf mee met de netbeheerders, want oh oh ze gaan je afsluiten. Maar duidelijke voorbeelden of jurisprudentie daarover ontbreekt.

Ik dacht dat dit een Tweakers forum was, waar mensen producten op een andere manier gebruiken en alles eruit halen wat erin zit, wat de gewone consument niet doet.

En dit product is nu toevallig een electriciteitsmeter icm met mijn zonnepanelen. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid mag toch wel, na alle lastenverzwaringen van de afgelopen jaren.
Je leest selectief.
Ze mogen je afsluiten is een andere verwoording dan dat ze dat gaan doen. Zoals ik al in een eerdere post heb aangegeven is mijn huidige gevoel bij de vervanging dat ze 'moeilijke gevallen' vooralsnog laten voor wat het is omdat ze nog werk genoeg hebben aan alle andere mensen.

Daarnaast is dit inderdaad Tweakers, waarbij we techneut zijn en als er dan iets is afgekeurd willen we graag zien/weten waarom, maar als dat technisch klopt, dan klopt het en accepteren we het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52
Ik ben persoonlijk best tevreden met de slimme meter maar ik krijg de meest domme email van Nuon die het belangrijkste voordeel/argument voor consumenten onderuit haalt.

Beste mevrouw XXXXXX

We luisteren graag naar onze klanten. Want door te luisteren, begrijpen we wat u wilt. Zo bleek het ontvangen van de jaarafrekening vaak een spannend moment te zijn. Dat begrijpen we. Want dan pas is bekend of u moet bijbetalen of juist geld terug krijgt. Daarom gaan we dit anders doen.

Voortaan geven we u een aantal keer per jaar een seintje, om samen te checken hoe u ervoor staat. Zo weet u het hele jaar door waar u aan toe bent. En de jaarafrekening die u rond 14 maart 2018 ontvangt, zal dan geen verrassing voor u zijn.

Kijk of u nog goed zit
Uw termijnbedrag is nu € 140,00.
Noteer uw meterstanden.
Ga naar Mijn Nuon en vul de standen in.
U ziet meteen of uw termijnbedrag past bij uw verbruik.
Als u wilt, neemt u het geadviseerde termijnbedrag over. Maar aanpassen, of uw huidige termijnbedrag behouden kan ook.
Wij tonen hieronder de verwachte meterstanden, dus niet uw werkelijke standen. Dit overzicht is bedoeld als hulpmiddel bij het aflezen van uw werkelijke standen. De verwachte meterstanden van XXXXX:

Stroom meternummer: XXXXXXXX
Telwerk 1 (kWh): 2570
Telwerk 2 (kWh): 2461
Telwerk 3 (kWh): 53
Telwerk 4 (kWh): 155

StadsWarmte meternummer: XXXXXX
Telwerk (GJ): 264,725

Kunnen wij u nog ergens mee helpen?
Op nuon.nl/seintje helpen we u graag verder.
Ook onze mensen helpen u graag. Ga naar nuon.nl/contact of chat met ons op werkdagen van 8.00-22.00 uur.

Vriendelijke groet,

XXXXXX
Directeur Klanten

Luisteren geeft energie

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 14-11-2017 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:02
We hebben een paar weken geleden ook een brief van Enexid ontvangen. Hierin stond dat ze de oude domme meter willen gaan vervangen door een slimme en we konden kiezen uit 2 modellen. Een op afstand uitleesbaar en een waar we zelf de standen moesten doorgeven. We hebben ze gebeld en bedankt voor de aanbieding en gezegd tevreden te zijn met de huidige oude meter. Er werd nog even gedreigd dat bij een noodzakelijke vervanging de kosten op ons verhaald zouden worden. Ik heb ze veel succes gewenst en dat was het einde van een niet zo prettig gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
vj_slof schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:18:
We hebben een paar weken geleden ook een brief van Enexid ontvangen. Hierin stond dat ze de oude domme meter willen gaan vervangen door een slimme en we konden kiezen uit 2 modellen. Een op afstand uitleesbaar en een waar we zelf de standen moesten doorgeven. We hebben ze gebeld en bedankt voor de aanbieding en gezegd tevreden te zijn met de huidige oude meter. Er werd nog even gedreigd dat bij een noodzakelijke vervanging de kosten op ons verhaald zouden worden. Ik heb ze veel succes gewenst en dat was het einde van een niet zo prettig gesprek.
En wat denk je nu bereikt te hebben dan? De oude meter hangt er nu nog en als hij straks vervangen moet worden omdat salderen wordt afgeschaft mag je zelf betalen voor een andere.

Ik vind het echt bizar hoe mensen een nieuwe meter pertinent weigeren (en denken daar iets mee te bereiken). Dat je geen slimme meter wenst omdat deze op afstand uit te lezen is daar kan ik nog wel iets van begrijpen. Maar waarom zou je een domme digitale meter weigeren? Geloven jullie echt dat je daar een voordeel mee haalt, dat je de ferraris ook mag blijven gebruiken als dit conseqenties heeft voor de rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

Yucon

*broem*

T-MOB schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:04:
[...]
als hij straks vervangen moet worden omdat salderen wordt afgeschaft mag je zelf betalen voor een andere.
Dat lijkt me borrelpraat, heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Dat zegt vj_slof toch zelf: Er werd nog even gedreigd dat bij een noodzakelijke vervanging de kosten op ons verhaald zouden worden.

Noodzakelijke vervanging is als hij niet meer voldoet omdat hij niet kan meten wat nodig is voor een correcte afrekening. Als er geen salderingsregeling meer is dan is een meter die teruglevering apart van levering registreert noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
T-MOB schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:29:
Dat zegt vj_slof toch zelf: Er werd nog even gedreigd dat bij een noodzakelijke vervanging de kosten op ons verhaald zouden worden.

Noodzakelijke vervanging is als hij niet meer voldoet omdat hij niet kan meten wat nodig is voor een correcte afrekening. Als er geen salderingsregeling meer is dan is een meter die teruglevering apart van levering registreert noodzakelijk.
Teruglevering…? ik heb geen energiecentrale in huis of panelen op het dak.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
vj_slof schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:37:
[...]
Teruglevering…? ik heb geen energiecentrale in huis of panelen op het dak.
En dat moet Enexis op je blauwe ogen geloven?

Maar mijn vraag staat nog wel: Wat denk je nu bereikt te hebben? Waarom wil je niet dat Enexis haar meter vervangt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vj_slof
T-MOB schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:51:
[...]

En dat moet Enexis op je blauwe ogen geloven?

Maar mijn vraag staat nog wel: Wat denk je nu bereikt te hebben? Waarom wil je niet dat Enexis haar meter vervangt?
Omdat ze zelf schrijven:

Aanbod slimme meter afslaan (weigeren)
Als Enexis u een slimme meter aanbiedt, kunt u hem weigeren. Krijgt u van ons een brief met een afspraak? Bel dan met onze Klantenservice​ en geef aan dat u liever geen slimme meter wilt. Wij bekijken dan of de huidige meter in uw meterkast nog aan de wettelijke eisen voldoet. Blijkt uit het steekproefonderzoek ​dat het type meter bij u in de meterkast niet meer voldoet? Dan kunnen we een digitale, niet-slimme meter plaatsen. Dit is een meter zonder communicatiefunctie. Wij kunnen dan geen gegevens op afstand uitlezen, ook niet voor het beheer van ons net of uw meter.

Goed om te weten: u kunt later altijd nog een slimme meter aanvragen, maar daaraan zijn wel kosten​​ verbonden.

Vooral die laatste regel is mooi.

Ik wil 'm niet, nu niet en in de toekomst niet. Niet in dit huis, zit gehuurd. En ook nog eens niet blijvend dus waarom zou ik… Het is voor hun gemak, niet het mijne dus daarom weigeren we 'm. Vervanging kost ons tijd en ongemak want er moet iemand thuis zijn, alle apparaten moeten uit. Dus waarom weigeren, gewoon omdat het kan en omdat het overlast veroorzaakt.

Daarnaast, ik heb vertrouwen in deze oude meter. Het verbruik geeft ie naar onze mening goed aan, we betalen voor ons gevoel ook niet teveel.

Een slimme digitale meter zonder remote-uitlezing zou van afstand nog steeds geactiveerd kunnen worden. Ik vertrouw ze niet, jij wel? Dat gedoe met de nieuwe gasmeters die onveilig zijn in het achterhoofd… Kunnen ze dan ook niets goed? Jawel, incasseren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat je geen overlast wil begrijp ik.

Dat je tot in je diepste vezels voelt dat je huidige meter prima is, begrijp ik niet.
Je vezels zijn toch niet op 1% nauwkeurig?
Of ben je zo iemand die zich altijd laat afrekenen op geschatte standen (dus nooit in jouw voordeel)?
Als je altijd geld terug krijgt betaal je dus altijd te veel :)

Ze plaatsen blijkbaar ook gewoon domme digitale meters, in plaats van gehandicapte slimme meters:
"Dan kunnen we een digitale, niet-slimme meter plaatsen. Dit is een meter zonder communicatiefunctie. Wij kunnen dan geen gegevens op afstand uitlezen, ook niet voor het beheer van ons net of uw meter."

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vj_slof
Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:28:
Dat je geen overlast wil begrijp ik.

Dat je tot in je diepste vezels voelt dat je huidige meter prima is, begrijp ik niet.
Je vezels zijn toch niet op 1% nauwkeurig?
Of ben je zo iemand die zich altijd laat afrekenen op geschatte standen (dus nooit in jouw voordeel)?
Als je altijd geld terug krijgt betaal je dus altijd te veel :)

Ze plaatsen blijkbaar ook gewoon domme digitale meters, in plaats van gehandicapte slimme meters:
"Dan kunnen we een digitale, niet-slimme meter plaatsen. Dit is een meter zonder communicatiefunctie. Wij kunnen dan geen gegevens op afstand uitlezen, ook niet voor het beheer van ons net of uw meter."
Zoals ik al schreef, we zijn prima tevreden. Bij jaarafrekeningen de laatste tijd nooit voor verrassingen gestaan. Op z'n hoogst 30 euro terug, dan weer erbij. 'Ons bin zuunig'. Daar heb ik geen slimme meter voor nodig. Het ding verbruikt hooguit weer meer stroom dan voorheen door alle "verbeteringen" die ze aan de digitale meters hebben uitgevoerd. Zolang we zonder kunnen blijven we dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 14:53
vj_slof schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:37:
[...]

Teruglevering? ik heb geen energiecentrale in huis of panelen op het dak.
.
Dan begrijp ik helemaal niet waarom je zo tegen een nieuwe meter bent?

Natuurlijk zoeken wij als Tweakers de grenzen en daarmee hopen we dat leveranciers met betere producten gaan komen. Dat heet vooruitgang.
Uit 'principe' een nieuwe meter weigeren neigt naar het nieuwe conservatisme.

Natuurlijk is het in sommige gevallen verstandig vast te houden aan de auto-salderende ferrarismeter.
Zo kun je de investering in bv PV verzekeren voor een langere tijd; iets dat eigenlijk bij een betrouwbare overheid zou horen.

In bijna alle andere gevallen is het logisch een minder nauwkeurige meter te vervangen door een modernere (ondanks alle problemen die daarmee waren...).
De slimme meter heeft als voordeel het automatisch kunnen uitlezen; hetgeen voor een aantal mensen kennelijk een nadeel is. Dat soort mensen kan die communicatiefunctie -tijdelijk- uit laten zetten.

Groter voordeel is de communicatie in het lokale netwerk met de P1-poort.
Die opent deuren voor vele nieuwe diensten, die we nog moeten uitvinden of waar wij als Nederlanders nog aan moeten wennen.
Het lokaal beperken van pieken in de energievraag en -aanbod (dmv sturing en opslag) kan investeringen in het transportnetwerk beperken; en dus de kosten voor de consument.
Ook het invoeren van variabele energieprijzen zou kunnen leiden tot een beter gedifferentieerd aanbod voor de consument.

Dus als je PV (of andere teruglevering) hebt begrijp ik de fiscale liefde voor de nostalgische ferrarismeter. Anders is het een nogal onnozele nostalgie.

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

vj_slof schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:45:
[...]

Zoals ik al schreef, we zijn prima tevreden. Bij jaarafrekeningen de laatste tijd nooit voor verrassingen gestaan. Op z'n hoogst 30 euro terug, dan weer erbij. 'Ons bin zuunig'. Daar heb ik geen slimme meter voor nodig. Het ding verbruikt hooguit weer meer stroom dan voorheen door alle "verbeteringen" die ze aan de digitale meters hebben uitgevoerd. Zolang we zonder kunnen blijven we dat ook doen.
Ik vind dit niet iets (constructief) toevoegen aan dit topic om eerlijk te zijn.

Voorheen had ik ook wel wat bezwaren bij de slimme meter. Privé heb ik deze (nog) niet, ondanks dat ik wel zonnepalene etc heb hou ik mijn Ferraris nog maar even.

Zakelijk heb ik sinds deze zomer een slimme meter met een P1 poort, vanwege zonnepanelen op het dak. Deze wordt met een kabel naar Rapsberry Pi gelogt, Domoticz/Pvoutput. Hiermee heb ik zoveel meer grip op sluipverbruik, timers, apparaten etc gekregen. Dit gaat me zeker 1500kWh per jaar besparen. Je hebt zonder dat je iets _exact_ logt gewoon niet alle data.

En ja, voorheen was ik daar ook al enorm met besparing bezig.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
emmerx schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:19:
[...]
Uit 'principe' een nieuwe meter weigeren neigt naar het nieuwe conservatisme.

Natuurlijk is het in sommige gevallen verstandig vast te houden aan de auto-salderende ferrarismeter.
Zo kun je de investering in bv PV verzekeren voor een langere tijd; iets dat eigenlijk bij een betrouwbare overheid zou horen.
Niks geen conservatisme, eerder een gezond wantrouwen jegens overheid/coöperaties en multinationals. En de overheid is in deze al een onbetrouwbare gebleken. Daarnaast ben ik niet overtuigd van de beveiliging van een dergelijk apparaat. Ook het zelf sleutelen met b.v. raspberry pi’s om op afstand je verbruik uit te lezen geeft mij niet voldoende vertrouwen dat dit ook echt veilig kan zijn. Je hele huis laten ontregelen door hackers lijkt me geen fijn idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
En de trollen maar denken dat tegenstanders van de SM alleen maar pv bezitters zijn.

Mijn grootste bezwaar is de privacy- en fraudegevoeligheid, maar bovenal de arrogantie van de energiebedrijven die roepen dat de SM net zo veilig is als internetbankieren. Zie https://www.stedin.net/slimme-meter/privacy

Toevallig is het zo dat bij bankfraude de klant schadeloos wordt gesteld, mits de klant niet grof nalatig is geweest. Als de klant wordt getroffen door bankfraude kan hij zich beroepen op uniforme bankvoorwaarden. Zie: https://www.consumentenbo...lrekening/bankvoorwaarden

Het is ook de bank die tenminste erkend dat fraude voor kan komen terwijl de energiebedrijven alleen maar roepen dat het veilig is en verder geen enkele garanties geven. Het erkennen van fraude en het hebben van een goede en klantvriendelijke regeling in het geval van fraude zou al een hoop tegenstanders schelen. En wat hebben de energiebedrijven nu te verliezen, fraude komt toch niet voor. Of toch wel!

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thecure
T-MOB schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:04:
[...]

En wat denk je nu bereikt te hebben dan? De oude meter hangt er nu nog en als hij straks vervangen moet worden omdat salderen wordt afgeschaft mag je zelf betalen voor een andere.
als de salderingsregeling wordt afgeschaft, heb je juist voordeel bij de oude meter, omdat deze terugdraait en dus altijd automatisch saldeert. De opgewekte stroom blijft evenveel waard als de afgenomen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

thecure schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:45:
[...]

als de salderingsregeling wordt afgeschaft, heb je juist voordeel bij de oude meter, omdat deze terugdraait en dus altijd automatisch saldeert. De opgewekte stroom blijft evenveel waard als de afgenomen stroom.
Sprookjes bestaan alleen in de Efteling ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@vj_slof Dat je geen (slimme) communicatie wil, is je goed recht.
Maar dat je geen goedgekeurde (domme) meter wil, dat vind ik gewoon vreemd.
Zou je wel een nieuwe Ferraris accepteren?

Feit: je wéét helemaal niet of de oude meter van je netbeheerder afwijkt.
De netbeheerder wil hun meter vervangen omdat ze niet meer kunnen garanderen dat de meting klopt.
Iedereen wil toch een nauwkeurige en kloppende rekening?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
Proton_ schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:03:
@vj_slof Dat je geen (slimme) communicatie wil, is je goed recht.
Maar dat je geen goedgekeurde (domme) meter wil, dat vind ik gewoon vreemd.
Zou je wel een nieuwe Ferraris accepteren?

Feit: je wéét helemaal niet of de oude meter van je netbeheerder afwijkt.
De netbeheerder wil hun meter vervangen omdat ze niet meer kunnen garanderen dat de meting klopt.
Iedereen wil toch een nauwkeurige en kloppende rekening?
Net als het een feit is dat ik dat van een nieuwe digitale meter ook nooit zal weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
klump4u schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:02:
[...]

Sprookjes bestaan alleen in de Efteling ;)
?? Hoezo is dat een sprookje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

thecure schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:22:
[...]

?? Hoezo is dat een sprookje??
Nooit gehoord van rechtsongelijkheid?
Ik had geen keus toen ik zonnepanelen plaatste, meter hier toen der tijd had twee telwerken en kon niet teruglopen (was geen ferraris) enige optie was een van de eerste "slimme meters" en dan zou ik (en vele met mij) minder terug krijgen voor mijn opgewekte energie dan mensen die een aanbod weigerden voor een digitale of slimme meter?
Dacht het niet.
Ik waardeer de tegenstand van mensen met een ferraris, als ik er zelf een had gehad had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan maar ik ben bang dat als je een ferraris hebt je tegen de tijd dat het salderen verandert je gewoon geen keus meer krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 14-11-2017 20:53 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
Net op Kassa, minimaal 70.000 slimme gasmeters onveilig, maar toch goedgekeurd door de KIWA. En de netbeheerder liegen er lekker op los dat het onafhankelijk onderzoek niet deugd.
Geeft maar weer aan dat ze dus echt niet betrouwbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik krijg een beetje jeuk van de manier waarop Kassa dit invliegt.

De al dan niet slimheid van de meter wordt er met de haren bijgesleept en is totaal niet relevant voor het issue.
Er wordt alleen duidelijk dat een hoogleraar de boel niet veilig genoeg vindt (wel oprecht), maar niet aangetoond dat dingen daadwerkelijk buiten hun specs gaan. Je moet de boel mishandelen om het mis te laten gaan... zo lust ik er nog wel een paar.
Er is ook prima te beargumenteren dat niet de meter defect, maar de moer aan de korte kant is.
Of zorgen dat de meter mechanisch niet alleen aan de gasleiding hangt, zodat er minder krachten op het draad komt...

Al met al: vooral sensatiezucht, met de bedoeling de associatie te versterken slimme meter = slecht. Te doorzichtig.

Oordeel zelf:
https://kassa.bnnvara.nl/gemist/nieuws/slimme-meters-3
Woorden tellen:
Schroef(draad): 0
Moer: 0
Lek: 1, uit de context zodat niet duidelijk is dat dat het probleem is
Slim: 7

https://kassa.bnnvara.nl/...-twijfels-over-veiligheid
Slim:8
Schroef(draad): 7
Lek:1

[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2017 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Uitzending niet gezien, maar Kassa kennende is het niveau erg slecht inderdaad. Ik ga het niet eens terug kijken omdat ik me ga ergeren aan de sfeer die ongetwijfeld gemaakt wordt, met uitermate slechte onderbouwing. 'Pas op voor de grote bedrijven, ze naaien u een oor aan!!!!1111' Gooi ze op de brandstapel

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 18-11-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:47:
Net op Kassa, minimaal 70.000 slimme gasmeters onveilig, maar toch goedgekeurd door de KIWA. En de netbeheerder liegen er lekker op los dat het onafhankelijk onderzoek niet deugd.
Geeft maar weer aan dat ze dus echt niet betrouwbaar zijn.
Er schijnt helemaal geen onderzoek geweest te zijn , behalve die van de KIWA, volgens de verklaring van de netbeheerders, of bedoel je die?:

https://www.stedin.net/ov...tieve-berichtgeving-kassa

Ik snap beide kanten. Echter vind ik de berichtgeving van Kassa echt veel te sensatiezoekend en ongenuanceerd.

edit: ik zie net dat het persbericht betrekking heeft op een eerdere uitzending.

[ Voor 8% gewijzigd door EddoH op 18-11-2017 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drielp
Feit blijf dat de schroefdraad te kort is. Een beetje te kort bestaat niet, net zomin een beetje zwanger.
Dit tekorte stukje schroefdraad probeert de netbeheerder op te lossen met een adapter. En daar gaat het dan al niet meer kloppen, de adapter is een goedkope oplossing, het tekorte stukje blijft.
Dan volgt in de berichtgeving een gegoochel met data en hoeveel meters het betreft. Dat geeft aan dat de netbeheerder het hele proces niet onder controle heeft, en dat is dus niet betrouwbaar. Op zich is dat niet echt het probleem, het ontkennen wel.

Als de netbeheerder had toegegeven dat de schroefdraad tekort was en had gezegt, dit gaan we direct oplossen, dan had het er een stuk betrouwbaarder uit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

EddoH schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:17:
[...]

Er schijnt helemaal geen onderzoek geweest te zijn , behalve die van de KIWA, volgens de verklaring van de netbeheerders, of bedoel je die?:

https://www.stedin.net/ov...tieve-berichtgeving-kassa

Ik snap beide kanten. Echter vind ik de berichtgeving van Kassa echt veel te sensatiezoekend en ongenuanceerd.

edit: ik zie net dat het persbericht betrekking heeft op een eerdere uitzending.
Dit schrijven ze dan zelf.

In september 2016 meldde Landis + Gyr dat deze gasmeters een iets te korte schroefdraad hebben. Hierop hebben netbeheerders zelf in een proefopstelling de bevestiging van de bewuste meters getest en hebben vervolgens een extra onderzoek laten doen door KIWA. Daaruit is gebleken dat de bevestiging meters veilig genoeg zijn en deugdelijk functioneren.

Vreemd is dat de fabrikant met de melding komt maar blijkbaar in twijfel word getrokken en daarom zelf gaan testen en bij kiwa word gedropt....vreemd, de bevinding van de fabrikant is niet voldoende?

Maar ik snap wel dat er (hopelijk) geen monteur bij een netbeheerder is die een gasmeter op hangt waar hij de moer net anderhalve gang op krijgt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

drielp schreef op zondag 19 november 2017 @ 08:56:
Feit blijf dat de schroefdraad te kort is. Een beetje te kort bestaat niet, net zomin een beetje zwanger.
Dit tekorte stukje schroefdraad probeert de netbeheerder op te lossen met een adapter. En daar gaat het dan al niet meer kloppen, de adapter is een goedkope oplossing, het tekorte stukje blijft.
Dan volgt in de berichtgeving een gegoochel met data en hoeveel meters het betreft. Dat geeft aan dat de netbeheerder het hele proces niet onder controle heeft, en dat is dus niet betrouwbaar. Op zich is dat niet echt het probleem, het ontkennen wel.

Als de netbeheerder had toegegeven dat de schroefdraad tekort was en had gezegt, dit gaan we direct oplossen, dan had het er een stuk betrouwbaarder uit gezien.
Eens, ze falen wederom in goede en transparante informatievoorziening.
Ik denk dat dat ook het grootste punt is bij netbeheerders, ook bij slimme meters. Bang om fouten toe te geven, of om in warrige taal om zaken heen te draaien, waardoor de wellicht goede bedoelingen en functionaliteiten er voor de buitenwereld uiterst twijfelachtig uit komen te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ik heb uiteindelijk niets meer uitgezocht en de meters vorige week gewoon laten vervangen. Vroeg of laat moet je toch voor de spreekwoordelijke bijl. Wel heb ik het automatisch uitlezen uit laten zetten, wil toch nog een beetje zelf de controle houden :)

Verder niets dan lof voor de monteur. Nette kerel, is nog geen uur bezig geweest (waarvan een kwartier zonder stroom o.i.d.) en alles netjes achtergelaten. Hij heeft nog een korte uitleg gegeven en de CV ketel gereset (vanwege de lucht in de leidingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Ik ben ook erg blij met mijn automatisch salderende ferrarismeter. De politiek wil vanaf 2020 echter deze regeling aanpassen . Om dit zonder rechtsongelijkheid te doen moet iedereen voor die tijd van een digitale meter voorzien zijn die verbruik en opbrengst apart meet (slim of niet). Niet toevallig dat deze datum samenvalt met de planning van de uitrol van de slimme meter....

Lijkt me dus dat voor die tijd alle analoge meters afgekeurd zullen worden en je dus verplicht wordt een nieuwe te accepteren. Even los van het feit dat die analoge meters het in sommige gevallen objectief beter doen als de nieuwe digitale...

je kunt het ook omdraaien, als in 2020 niet alle analoge meters vervangen zullen zijn, (of tenminste diegene die niet van een terugdraaiblokkering zijn voorzien, waardoor alleen verbruik gemeten wordt), kan de politiek het salderen niet afschaffen, omdat elke rechter ivm rechtsongelijkheid dit af zou schieten.

Reden om de nieuwe meter te weigeren (maar dus ook een niet slimme) zou dus kunnen zijn zand in de raderen te strooien en daarmee de 2020 onhaalbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Je kunt een analoge meter toch niet afkeuren voordat je vastlegt dat deze correct teruglevering moeten meten (in het geval van teruglevering)?
Sterker nog, als je géén stroom terug levert zou je meter alleen afgekeurd mogen worden als deze niet goed meet. Helaas zijn die oudjes erop gebouwd om lang mee te gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Pathogen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:44:
Je kunt een analoge meter toch niet afkeuren voordat je vastlegt dat deze correct teruglevering moeten meten (in het geval van teruglevering)?
Sterker nog, als je géén stroom terug levert zou je meter alleen afgekeurd mogen worden als deze niet goed meet. Helaas zijn die oudjes erop gebouwd om lang mee te gaan ;)
Meters mogen ook afgekeurd worden op basis van 'beleid':
Het kan ook voorkomen dat de meter op administratieve gronden is afgekeurd. Er zijn dan geen afwijkingen aan de meter gevonden, maar de eigenaar heeft besloten de meter om beleidsmatige redenen te vervangen en geen controles aan dat type te willen uitvoeren.
bron: https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:14
Keer op keer kom ik hier tegen dat saldering niet kan worden afgeschaft zolang er nog ferrarismeters zijn.

Iedereen lijkt te vergeten dat het een belastingsmaatregel is en iedereen die wel eens aangifte IB gedaan heeft weet dat er van vaste tarieven kan worden afgeweken door het toepassen van aftrekposten en bijtellingen.

Dat kan dus ook toegepast worden op de energiebelasting.

Voorbeeld: Stel dat er een variabele heffing komt op geleverde energie en een subsidie op teruggeleverde energie. Hoera roepen nu de mensen met een ferrarsimeter.

Echter stel dat daarnaast ook een vast heffingsdeel komt op type meter.
Dat zou bij voorbeeld kunnen zijn :
0 Euro p/j voor een slimme meter,
100 Euro p/j voor een domme meter met gescheiden telwerken
1000 Euro p/j voor meters die niet onder de voorgaande vallen. (ferrarismeters)

Van rechtsongelijkheid is in deze situatie geen gespraken, iedereen die aan dezelfde voorwaarden voldoet wordt op dezelfde manier aangeslagen.

Het enige punt waaraan de overheid moet voldoen is dat iedereen minstens eenmaal de mogelijheid gehad heeft om gratis een slimme meter te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

EddoH schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:26:
[...]

Meters mogen ook afgekeurd worden op basis van 'beleid':

[...]

bron: https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters
Ah. Logisch, maar jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

exroosje schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:21:
Ik ben ook erg blij met mijn automatisch salderende ferrarismeter. De politiek wil vanaf 2020 echter deze regeling aanpassen . Om dit zonder rechtsongelijkheid te doen moet iedereen voor die tijd van een digitale meter voorzien zijn die verbruik en opbrengst apart meet (slim of niet). Niet toevallig dat deze datum samenvalt met de planning van de uitrol van de slimme meter....

Lijkt me dus dat voor die tijd alle analoge meters afgekeurd zullen worden en je dus verplicht wordt een nieuwe te accepteren. Even los van het feit dat die analoge meters het in sommige gevallen objectief beter doen als de nieuwe digitale...

je kunt het ook omdraaien, als in 2020 niet alle analoge meters vervangen zullen zijn, (of tenminste diegene die niet van een terugdraaiblokkering zijn voorzien, waardoor alleen verbruik gemeten wordt), kan de politiek het salderen niet afschaffen, omdat elke rechter ivm rechtsongelijkheid dit af zou schieten.

Reden om de nieuwe meter te weigeren (maar dus ook een niet slimme) zou dus kunnen zijn zand in de raderen te strooien en daarmee de 2020 onhaalbaar te maken.
Er is ook nog een feit dat er ferraris meters zijn die jaren te weinig verbruik registreerden en zijn omgeruild voor een slimme meter die wel goed registreert en nu mensen met een hogere (en terecht) rekening confronteert.
Je kunt uiteindelijk weigeren wat je wilt maar de meter is en blijft eigendom van de netbeheerder dus die kan ten alle tijden een andere plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
klump4u schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:48:
[...]

Er is ook nog een feit dat er ferraris meters zijn die jaren te weinig verbruik registreerden en zijn omgeruild voor een slimme meter die wel goed registreert en nu mensen met een hogere (en terecht) rekening confronteert.
Je kunt uiteindelijk weigeren wat je wilt maar de meter is en blijft eigendom van de netbeheerder dus die kan ten alle tijden een andere plaatsen.
Ja, en je punt is?

Het is ook een feit dat SM flinke afwijkingen hebben en zelfs, in geval van een flink aantal SM voor gas, onveilig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is ook een feit dat SM een deel van oude digitale meters flinke afwijkingen hebben in laboratoriumsituaties en zelfs, in geval van een flink aantal SM sommige nieuwe meters van een bepaald merk voor gas, onveilig verkeerd gemonteerd zijn.

FTFY. Met de feiten klinkt het allemaal een stuk minder hijgerig.

Er zijn issues met datalekken, geef dáár aandacht aan in plaats van deze ruis herhalen.
Het standpunt dat meters überhaupt niet vervangen zouden mogen worden (waar jouw argumenten op lijken te wijzen), is natuurlijk volstrekt onhoudbaar.

Korte checklist:
* Is het probleem weg als de GPRS module verwijderd wordt?
Ja -> Het is een echt slimme-meter-probleem!
Nee -> Haal de slimme meter er niet bij.

Bovengenoemde problemen krijg je als je een release cycle van 20 jaar aanhoudt: allerlei impliciete requirements (incomplete/verouderde normen) komen dan ineens boven water.
Dat staat los van de techniek, dat werkt zo bij infrastructuur, software, wetgeving... en bij metervervanging.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2017 09:32 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

drielp schreef op donderdag 23 november 2017 @ 00:04:
[...]

Ja, en je punt is?

Het is ook een feit dat SM flinke afwijkingen hebben en zelfs, in geval van een flink aantal SM voor gas, onveilig zijn.
Mijn punt is dat velen alleen maar iets schrijven wat in hun eigen voordeel is.
Wat jezelf nu schrijft is ook zo een voorbeeld, dan is het tegenargument van mij dat er ook ferraris meters zijn en waren die flinke afwijking hebben en hadden en er zijn ook genoeg oude gasmeters of de drukregelaar onveilig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Moet ik nou huilen of lachen?
Ook een manier om je weekend te verpesten... :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:17:
Moet ik nou huilen of lachen?
Ook een manier om je weekend te verpesten... :+
Je hoeft alleen maar te bedenken wat je gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
Dat was al bedacht. (glazen bol en de website van enexis :> )
Dus ik ga overstappen naar 3-fase met "slimme" meter.
Oh wee dat hij niet klopt... maak je borst maar nat...netbeheerder :P
https://www.mupload.nl/img/fsguf45dqki1t.jpg
Bye bye oude trouwe vriend die zo lief rondjes draaide ;w :)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2017 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:25:
@klump4u
Dat was al bedacht. (glazen bol en de website van enexis :> )
Dus ik ga overstappen naar 3-fase met "slimme" meter.
Oh wee dat hij niet klopt... maak je borst maar nat...netbeheerder :P
https://www.mupload.nl/img/fsguf45dqki1t.jpg
Bye bye oude trouwe vriend die zo lief rondjes draaide ;w :)
Ik weet wel een manier om jaartje of wat uit te stellen hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:03:
[...]

Mag via PM.... ;)
(maar ik wil kunnen douchen op 3-fase eigenlijk onderhand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:03:
[...]

En wat heb je daaraan? Een jaar of wat uitstel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 23:34:
[...]

En wat heb je daaraan? Een jaar of wat uitstel?
Waarschijnlijk jij niks, anders stelde je de vraag niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:05:
[...]

Waarschijnlijk jij niks, anders stelde je de vraag niet.
Een vreemd antwoord op een oprechte vraag. Ik kan geen voordeel zien, maar ben zeker benieuwd naar welk voordeel jij ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@EddoH

Gewoon het voordeel van voorruit en achteruit draaien.

Geen rekenwerk met 4 telwerken waar het allemaal mis kan gaan bij het afrekenen van de leverancier, en rara, het gaat vaak mis plus "toevallig" ook altijd ten gunste van de leverancier.
Voorkomen is beter dan genezen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op zondag 26 november 2017 @ 00:25:
[...]

Een vreemd antwoord op een oprechte vraag. Ik kan geen voordeel zien, maar ben zeker benieuwd naar welk voordeel jij ziet.
Administratie problemen voorkomen zoals @Rol-Co al uitlegt, en financieel komt het soms beter uit als je de standen in eigen beheer houd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:20:
[...]

Administratie problemen voorkomen zoals @Rol-Co al uitlegt, en financieel komt het soms beter uit als je de standen in eigen beheer houd.
Administratieproblemen kan ik nog inkomen al zullen die met een ferraris bij negatieve standen ook voorkomen. Maar standen in eigen beheer houden vind ik een rare redenatie, vroeg of laat komt er een meteropnemer of meterwissel en dan komen je echte standen toch tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat @klump4u zegt. Er is niet zoiets als standen 'in eigen beheer houden'. Sowieso zijn de standen altijd te zien op de meter zelf, ook al zouden ze foutief worden doorgestuurd.

Administratieproblemen, ok, kan ik inkomen, maar die komen ook.zoals gezegd in elke situatie wel voor. Daarnaast is controle heel simpel.

[ Voor 17% gewijzigd door EddoH op 26-11-2017 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Meterstand ook nog af te lezen als de bliksem inslaat?
(gelukkig gebeurt dat niet zo vaak.. :+ )

Maar binnenkort zal ik hier posten, of mijn aankomende nieuwe slimme meter straks klopt of niet.
2 MID gecertificeerde kWh meters 3-fase gaan dat bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@AUijtdehaag
Bij blikseminslag heb je wel andere zorgen.
Maar ik kijk uit naar je posten of jou meter klopt volgens jouw meters of niet, krijgen we ten miste weer eens nuttige posten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:33:

Maar binnenkort zal ik hier posten, of mijn aankomende nieuwe slimme meter straks klopt of niet.
2 MID gecertificeerde kWh meters 3-fase gaan dat bevestigen.
Ach, de slimme meter is ook MID klasse A gekeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:33:
Meterstand ook nog af te lezen als de bliksem inslaat?
(gelukkig gebeurt dat niet zo vaak.. :+ )
Ach, ik vond dat niet erg hoor, dat onze meterstanden niet meer uit te lezen waren :p (oude meter was een digitale 4-teller meter). Heeft ons toch echt wel een voordeeltje opgeleverd!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12
Eneco heeft mij benaderd voor het plaatsen van een Toon (TM). Aangezien ik zonnepanelen heb ook Zon op Toon (TM) geinstaleerd. Hiervoor zijn dus wel slimme meters nodig. Hiervoor ligt inmiddels de aanvraag bij de netbeheerder (LIander).
Ik heb nu nog een Ferrarismeter en zal dus niet meer 'automatisch salderen'. Ik heb wel de keus gemaakt om op inductie te gaan koken en mijn opstelling ligt op oost-west dus mijn opbrengst is meer over de dag verdeeld.
Probleem wat ik nu heb is dat de Ferraris meter 800 kwh in de min staat. Ik hoop dat ze die niet gelijk afrekenen maar pas met de jaarrekening in mei. Mijn verbruik is namelijk min of meer gelijk aan de opbrengst maar in de winter (nu dus) wordt dat normaal gesproken pas opgesoepeerd.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@wmeester
Vraag aan Eneco wat ze gaan doen.

• wmeester
ohw, dat kan ik wel even doen inderdaad.

• reneeke1970
wmeester schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:22:
Eneco heeft mij benaderd voor het plaatsen van een Toon (TM). Aangezien ik zonnepanelen heb ook Zon op Toon (TM) geinstaleerd. Hiervoor zijn dus wel slimme meters nodig. Hiervoor ligt inmiddels de aanvraag bij de netbeheerder (LIander).
Ik heb nu nog een Ferrarismeter en zal dus niet meer 'automatisch salderen'. Ik heb wel de keus gemaakt om op inductie te gaan koken en mijn opstelling ligt op oost-west dus mijn opbrengst is meer over de dag verdeeld.
Probleem wat ik nu heb is dat de Ferraris meter 800 kwh in de min staat. Ik hoop dat ze die niet gelijk afrekenen maar pas met de jaarrekening in mei. Mijn verbruik is namelijk min of meer gelijk aan de opbrengst maar in de winter (nu dus) wordt dat normaal gesproken pas opgesoepeerd.
Vooral foto's maken met krant voor datum. Grote kans dat dit fout gaat.

Of uitstellen zodat je niet meer in de min staat.

1 PVoutput . Dongen NB

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

wmeester schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:22:
Wat zou het probleem zijn als ze dit wel nu al afrekenen?

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

EddoH schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:41:
[...]

Wat zou het probleem zijn als ze dit wel nu al afrekenen?
Dan krijg je daar veel minder voor. Voor overproductie krijg je enkel de kale kWh-prijs.

Ik ontken het bestaan van IE.

• wmeester
cyberstalker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:42:
[...]

Dan krijg je daar veel minder voor. Voor overproductie krijg je enkel de kale kWh-prijs.
Yep, inderdaad. Dat scheelt dan ongeveer 80€. Toch zonde geld.

Ik heb inmiddels de vragen uitgezet bij Eneco. Als er nieuws is laat ik dat weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Ik sta 2500 in de min en volgende week komen "ze". Help!
:+

Toch maar ff de krant kopen...

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

cyberstalker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:42:
[...]

Ah natuurlijk, de 'jaarverrekening' wordt dan verschoven. Goeiemorgen EddoH :+

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 30-11-2017 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@EddoH
Dat denk ik niet? Ik heb een jaarcontract en mag salderen.
Geen halfjaarcontract als men het nodig vind om een andere meter te plaatsen.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

AUijtdehaag schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:55:
@EddoH
Dat denk ik niet? Ik heb een jaarcontract en mag salderen.
Geen halfjaarcontract als men het nodig vind om een andere meter te plaatsen.
Uhm. Dan is er toch geen probleem en wordt er pas gesaldeerd aan het einde van het jaar? En betaal je toch niet teveel zoals gesteld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@EddoH @AUijtdehaag
Daarom juist van te voren vragen wat Eneco gaat doen, scheelt misschien een hoop gezeik en geld achteraf.

• T-MOB
Bij mij is er ooit in november een meter gewisseld (slim voor slim, er was iets mis met de gasmeter). Daar kreeg ik toen een afrekening bij. Bij de salderingstechnische gevolgen heb ik niet zo stilgestaan. Ik kreeg toen "gewoon" geld terug voor de teruggeleverde stroom. En sindsdien krijg ik de jaarrekening in november. Dat is in mijn geval dus een voordeeltje geweest, want waar ik eerst in de winter opmaakte wat ik in de voorgaande zomer overhad is dat nu verschoven naar in de zomer teruggeven wat ik in de voorgaande winter van het net "geleend" heb.

Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je een doorlopend contract hebt. Bij jaarlijks wisselen krijg je sowieso die eindafrekening. Elke tussenttijdse afrekening is dan in je nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:50:
[...]

Ah natuurlijk, de 'jaarverrekening' wordt dan verschoven. Goeiemorgen EddoH :+
Begin je nu te snappen waarom dat eigen beheer over je standen zo belangrijk kan zijn?
Soms is het voordeel om jaar rekening te verschuiven, je hebt van die slimmerikken die een vijf jaar contract hebben en met gas ineens van 70 naar 55 cent gaan. Bepaal ik liever mijn eigen stand dan dat hij uitgelezen word!

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:46:
@reneeke1970
Ik sta 2500 in de min en volgende week komen "ze". Help!
:+

Toch maar ff de krant kopen...
Gelukkig heb jij in verleden veel telefonisch contact gehad om je analoge te mogen houden, jou situatie is bekend.

Maar je zou bv maar niet aangemeld zijn met zonnepanelen, oei oei dat word link.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

T-MOB schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:24:
Bij mij is er ooit in november een meter gewisseld (slim voor slim, er was iets mis met de gasmeter). Daar kreeg ik toen een afrekening bij. Bij de salderingstechnische gevolgen heb ik niet zo stilgestaan. Ik kreeg toen "gewoon" geld terug voor de teruggeleverde stroom. En sindsdien krijg ik de jaarrekening in november. Dat is in mijn geval dus een voordeeltje geweest, want waar ik eerst in de winter opmaakte wat ik in de voorgaande zomer overhad is dat nu verschoven naar in de zomer teruggeven wat ik in de voorgaande winter van het net "geleend" heb.

Maar dat gaat natuurlijk alleen op als je een doorlopend contract hebt. Bij jaarlijks wisselen krijg je sowieso die eindafrekening. Elke tussenttijdse afrekening is dan in je nadeel.
Bij ons is de meter in september vervangen (er was iets mis met de meter :P) en bij de afrekening van augustus het jaar daarop (loopt van augustus tot augustus bij ons) stond dat gewoon bij elkaar opgeteld (dus de schatting tussen de meting in augustus en het moment dat de meter vervangen werd + de meting van de nieuwe meter in augustus)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:37:
[...]

Begin je nu te snappen waarom dat eigen beheer over je standen zo belangrijk kan zijn?
Soms is het voordeel om jaar rekening te verschuiven, je hebt van die slimmerikken die een vijf jaar contract hebben en met gas ineens van 70 naar 55 cent gaan. Bepaal ik liever mijn eigen stand dan dat hij uitgelezen word!
Nee, eigenlijk niet. Je hebt nooit 'échte' controle over wanneer je meterstand wordt opgenomen. Daarnaast is het nu dus maar de vraag of er überhaupt een probleem is of niet. Ten derde wil ik persoonlijk gewoon elk jaar netjes mijn rekeningen betalen, en geen stuwmeer van onafgerekende kuubs opbouwen. Die paar euro potentieel voordeel kan me eerlijk gezegd gestolen worden.

In dit voorbeeld van meterwissel snap ik dat je niet tussentijds afgerekend(gesaldeerd) wilt worden. Maar zoals gezegd is dat nog maar de vraag of dat gebeurd, en is het een incidenteel iets, zo'n meterwissel. Daar moet wel uit te komen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door EddoH op 30-11-2017 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
EddoH schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:39:
[...]

Nee, eigenlijk niet. Je hebt nooit 'échte' controle over wanneer je meterstand wordt opgenomen. Daarnaast is het nu dus maar de vraag of er überhaupt een probleem is of niet. Ten derde wil ik persoonlijk gewoon elk jaar netjes mijn rekeningen betalen, en geen stuwmeer van onafgerekende kuubs opbouwen. Die paar euro potentieel voordeel kan me eerlijk gezegd gestolen worden.

In dit voorbeeld van meterwissel snap ik dat je niet tussentijds afgerekend(gesaldeerd) wilt worden. Maar zoals gezegd is dat nog maar de vraag of dat gebeurd, en is het een incidenteel iets, zo'n meterwissel. Daar moet wel uit te komen zijn.
Tja in geval van prijs stijging kun je kiezen om vooruit te betalen. 500 kuub gas voor 55 of 70 cent maakt toch 75 euro. Collega van me heeft vijf jaar bij essent voor 75 cent, gaat nu naar nuon voor ergens in de 50. Hij kan niet liegen met slimme meter helaas.
En wat dacht je van 1200 kuub gas gespreid over drie jaar betalen tegen laag tarief transport? (3×400)

Je zult denken wat ben jij slecht, maar sinds dat essent mij genaait heeft met 18000 kWh(20 jaar geleden ), heb ik iedere leverancier of beheerder de oorlog verklaart. Voorlopig ben ik aan winnende hand.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:39:
[...]

Bij ons is de meter in september vervangen (er was iets mis met de meter :P) en bij de afrekening van augustus het jaar daarop (loopt van augustus tot augustus bij ons) stond dat gewoon bij elkaar opgeteld (dus de schatting tussen de meting in augustus en het moment dat de meter vervangen werd + de meting van de nieuwe meter in augustus)
Hangt denk ik van leverancier af, drie jaar geleden bij qurrent kreeg ik gewoon tussentijdse afrekening, maar toen had ik geen PV dus was niet erg.

1 PVoutput . Dongen NB

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

reneeke1970 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:51:
[...]

Tja in geval van prijs stijging kun je kiezen om vooruit te betalen. 500 kuub gas voor 55 of 70 cent maakt toch 75 euro. Collega van me heeft vijf jaar bij essent voor 75 cent, gaat nu naar nuon voor ergens in de 50. Hij kan niet liegen met slimme meter helaas.
En wat dacht je van 1200 kuub gas gespreid over drie jaar betalen tegen laag tarief transport? (3×400)

Je zult denken wat ben jij slecht, maar sinds dat essent mij genaait heeft met 18000 kWh(20 jaar geleden ), heb ik iedere leverancier of beheerder de oorlog verklaart. Voorlopig ben ik aan winnende hand.
Wat dat betreft zijn we tegenpolen; ik heb zelf aan de netbeheerder gemeld dat mijn ferrarismeter waarschijnlijk te weinig aangaf. Wellicht een verschil in levensfilosofie :P

Maar veroordelen ga ik niemand. Ik kan mij echter niet in jouw argumentatie vinden, zoals aangegeven.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Afgelopen week een brief van Enexis dat ze een afspraak op 7 december hebben gezet om een 'slimme' energiemeter te installeren. Nu zijn wij (gezin) daar eigenlijk niet echt van gediend en vinden de oude Ferraris meter prima.

Nu kun je tot donderdag 14 december uitstellen, maar eigenlijk hoef ik dat ding sowieso niet.
Probleem is dat we 16 tot 20 320Wp zonnepanelen willen gaan laten installeren en dat het mij niet duidelijk is of je altijd zo'n meter krijgt die ook kan terugtellen.

Wel fijn zeg, dat ze die dingen zo door je strot kunnen duwen :(

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

kuusj98 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:06:
Afgelopen week een brief van Enexis dat ze een afspraak op 7 december hebben gezet om een 'slimme' energiemeter te installeren. Nu zijn wij (gezin) daar eigenlijk niet echt van gediend en vinden de oude Ferraris meter prima.

Nu kun je tot donderdag 14 december uitstellen, maar eigenlijk hoef ik dat ding sowieso niet.
Probleem is dat we 16 tot 20 320Wp zonnepanelen willen gaan laten installeren en dat het mij niet duidelijk is of je altijd zo'n meter krijgt die ook kan terugtellen.

Wel fijn zeg, dat ze die dingen zo door je strot kunnen duwen :(
Vragen of die Ferraris meter afgekeurd is en zoja om bewijs daarvan. Als dat zo is, kun je er weinig tegen doen behalve om een "domme" meter vragen en vertellen dat je zonnepanelen wilt gaan installeren, dus wel een meter wilt met teruglevertelwerk.
Als het niet zo is, gewoon vriendelijk ervoor bedanken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kuusj98
Ik belde op naar de firma die ze plaatst met de mededeling dat het niet nodig was, want ik stap over naar 3-fase. Ze haalde me uit de planning en komen niet meer langs.
Ik bedoel maar.....;-)

Edit: maar ik stap echt over naar 3-fase

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2017 14:11 ]

Verwijderd

@kuusj98 Ik heb vorige week dezelfde brief ontvangen omdat ik nog een Ferraris heb (niet afgekeurd volgens het Agentschap Telecom en hij kan terugdraaien). Omdat ik half januari 3900Wp op het dak krijg waarvan ik waarschijnlijk nog niet eens de helft zelf gebruik, heb ik telefonisch (nummer staat in dat foldertje) hartelijk bedankt voor het aanbod, maar dat het nog even niet hoeft. Ik kreeg te horen dat ik niet als 'weigeraar' werd genoteerd, maar gezien de situatie een nieuwe meter 'gewoon even uitstel'. Of dat, maar dan in andere verwoording.

In ieder geval: je kan nu aangeven dat je over een tijdje panelen laat installeren. Als je meter niet is afgekeurd en hij kan terug draaien, is er niets aan de hand, behalve dat het salderen problematisch kan gaan worden. Mocht je er over een paar maanden achter komen dat die Ferraris toch niet zo handig is in verband met salderen, kost het je alsnog niets wanneer je nu aangeeft nog even niets met het aanbod te doen.
Overigens was er vanuit Enexis geen enkele vorm van druk te merken. Ik weet nog niet hoe mijn energieleverancier er over gaat denken...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2017 14:16 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het is natuurlijk de vraag wat je oplost door er nu voor te bedanken, objectief bekeken zitten er weinig nadelen aan zo'n nieuwe meter ten opzichte van de oude, met eventuele netwerkfunctionaliteiten als voordeel (ook om te kijken hoe het terugleveren gaat).

Ik bel morgen met het bedrijf wat de panelen komt installeren (die moeten sowieso nog eens voor een gesprek komen, toevallig net op dezelfde dag als de afspraak van Enexis) met de vraag of we geen 3-fase aansluiting nodig hebben met 5000+Wp aan zonnepaneel. Is dat wel het geval, bel ik Enexis met de vraag hoe we dat gaan oplossen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1 ... 27 ... 54 Laatste