Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

EddoH schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:40:
[...]

Klopt helemaal, bedankt voor de toevoeging. Ik doelde inderdaad op verbruiksgegevens.
Dat is een onbekend onderdeel van de Slimme Meter, deze stuurt wel degelijk bepaalde informatie terug naar de netbeheerder.

Ik kan de huidige DSMRv5 specs niet vinden, maar daar moet precies in staan welke alarmen de SM allemaal terug stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Op de laatste berichten die gaan over het uitlezen van niet 'slimme' digitale meters dmv de optische uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Snow_King schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

Dat is een onbekend onderdeel van de Slimme Meter, deze stuurt wel degelijk bepaalde informatie terug naar de netbeheerder.

Ik kan de huidige DSMRv5 specs niet vinden, maar daar moet precies in staan welke alarmen de SM allemaal terug stuurt.
Hoe bedoel je precies onbekend? Staat gewoon in de handleiding dat er bij administratief uit wel technische gegevens verzonden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:00

Snow_King

Konijn is stoer!

EddoH schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:24:
[...]

Hoe bedoel je precies onbekend? Staat gewoon in de handleiding dat er bij administratief uit wel technische gegevens verzonden worden.
Welke gegevens exact. In de specificatie staat tot in detail beschreven welke parameters de meter op welk moment uit stuurt. In de handleiding staat het beknopt maar niet in detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Ik heb nog een week om te beslissen of ik een slimme of een domme meter wil. Ik heb het hele topic doorgelezen en ben de draad nu een beetje kwijt. Volgens mij heb ik nu 3 opties

1. Domme meter
2. Slimme meter maar administratief uit zetten
3. Slimme meter

Ik heb in dit topic nu zoveel gelezen dat ik het helemaal kwijt ben wat nu de voor en nadelen van de opties zijn. Heb ik het goed begrepen als:

1. ze meten allemaal de stroom en maken dit inzichtelijk door een display op de meter.
2. een domme meter doet niks meer dan dat
3. een slimme meter stuurt deze gegevens automatisch naar de netbeheerder die alleen de gebruiksgegevens weer doorstuurt naar de energieleverancier. Dit stukje is automatisch uit te zetten.
4. een slimme meter stuurt nog meer gegevens door dan alleen de gebruiksgegevens namelijk enkele log bestandjes met spanningsfluctuaties en dergelijke.
5. Alleen een slimme meter kan door de netbeheerder worden voorzien van een update van de firmware. Dit mag alleen voor het stukje software voor het versturen van gegevens. De manier van de daadwerkelijke stroommeting mag niet worden aangepast.
6. Tevens kan er voor in de toekomst met een slimme meter meer door de overheid toegepast en opgelegd worden. Denk hierbij aan verschillende tarieven op verschillende momenten van de dag.
7. Een domme meter kan alleen optisch uitgelezen worden en een slimme meter ook middels de P1 poort. Dit ivm de eventuele domotica.

Volgens mij heb ik het zo aardig compleet omschreven maar kom alsjeblieft met aanvullingen of veranderingen ten aanzien wat ik boven beschreven heb. Zeker punt 6, wat er in de toekomst nog kan veranderen ben ik helemaal niet zeker van wat er nog meer kan.

Voor mij zelf moet ik nu besluiten of ik de P1 poort belangrijk genoeg vind om al mijn gegevens op straat te leggen. ik denk het zelf niet. Ook is de overheid erg bezig met het stimuleren van het plaatsen van slimme meters. Nu heb ik gratis de keuze van meter maar als de overheid straks een slimme meter verplicht moet ik er straks misschien voor gaan betalen om mijn net nieuwe meter alsnog te laten vervangen voor een slimme meter. Ik heb immers al de gratis vervanging gekregen maar gekozen voor een domme meter. Iemand die hier meer inzicht in kan geven.

Wat zou jou keuze zijn in mijn geval? en waarom. Ik kan niet echt beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
lmno31 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 07:48:
Volgens mij heb ik het zo aardig compleet omschreven maar kom alsjeblieft met aanvullingen of veranderingen ten aanzien wat ik boven beschreven heb.
Klopt
Zeker punt 6, wat er in de toekomst nog kan veranderen ben ik helemaal niet zeker van wat er nog meer kan.
Dat weet niemand, maar zolang er ook domme meters zijn, mogen mensen met een slimme meter niet benadeeld worden (alle aansluitingen moeten gelijk behandeld worden, onderdeel van de energiewet). Wil de overheid iets forceren (bijv afrekenen op kwartierbasis), dan zal de slimme meter alsnog verplicht worden en heb je geen keuze. Ik zie punt 6 dan ook niet als belemmering
Voor mij zelf moet ik nu besluiten of ik de P1 poort belangrijk genoeg vind om al mijn gegevens op straat te leggen.
Je gegevens liggen niet op straat, ze liggen bij netbeheerder.
Ook is de overheid erg bezig met het stimuleren van het plaatsen van slimme meters. Nu heb ik gratis de keuze van meter maar als de overheid straks een slimme meter verplicht moet ik er straks misschien voor gaan betalen om mijn net nieuwe meter alsnog te laten vervangen voor een slimme meter. Ik heb immers al de gratis vervanging gekregen maar gekozen voor een domme meter. Iemand die hier meer inzicht in kan geven.
Op dit moment kost een plaatsing op aanvraag 70 euro. Die kosten zijn ook nog te overzien. Daarnaast vereist het verplichten van de slimme meter een wetswijziging. Dat is er niet zomaar doorheen.
Ik heb enkele jaren geleden al een prioriteitsplaatsing aangevraagd (en gekregen). Ik heb dus 70 euro betaald zodat ik mijn slimme meter eerder kreeg. Het uitlezen van de P1 poort vond ik zwaarder wegen dan de andere bezwaren.

Er is natuurlijk ook altijd een optie om achter je meter een eigen meter te plaatsen en deze uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

7. Een domme meter kan alleen optisch uitgelezen worden en een slimme meter ook middels de P1 poort.
Dit punt was voor mij het belangrijkst. Wij hadden een domme meter en ik wilde in eerste instantie ook geen slimme meter. Totdat ik hoorde van dat bestaan van die P1 poort. Vanaf dat moment keek ik elke keer wanneer wij eindelijk op de lijst stonden van vervanging (dat zou pas dit kwartaal moeten zijn, volgens de site van Enexis, als onze meter niet stuk was gegaan en ook niet afgekeurd zou zijn geweest, in die volgorde!).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Je hebt goed je huiswerk gedaan ;)

Ik heb gekozen om de SM te weigeren en hiermee mijn bestaande digitale meter te behouden. Voor mij is het enerzijds privacy aspect en anderzijds vanuit mijn beroepsdeformatie zie ik niet in waarom het bij ieder huis apart meten nu een beter net kan opleveren. Over het gehele energienet gezien is 1 huis namelijk totaal niet interessant, maar zou het per wijktrafo wel interessant kunnen zijn.

Van je punt 6 het afrekenen per tijdseenheid: er zijn nu al energieleveranciers die daar mee promoten en op de markt voor grootverbruikers (>1 MW) is het al gebruikelijk. Maar ik verwacht niet dat dat heel snel ingevoerd gaat worden voor de consument en anders is het aan de eigenaar van de meter (het meetbedrijf) om te zorgen dat er op de juiste wijze bij jou kan worden gemeten. Mijn inziens zou dat dus weer een gratis omwisseling betekenen voor alle SM-weigeraars.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als het afrekenen per kwartier er komt, verwacht ik dat (zeker in het begin) dat een voordeel zal zijn voor degene die daaraan mee kunnen doen (slimme meter). En geen nadeel voor degene die dat niet kunnen/geen slimme meter hebben en/of administratief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

janne_nl schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:49:
Als het afrekenen per kwartier er komt, verwacht ik dat (zeker in het begin) dat een voordeel zal zijn voor degene die daaraan mee kunnen doen (slimme meter). En geen nadeel voor degene die dat niet kunnen/geen slimme meter hebben en/of administratief uit.
Als A een voordeel heeft, heeft B automatisch een nadeel :)
Ik denk echter dat je relatief bedoelt en dat mensen met een domme meter niet meer gaan betalen dan nu, maar mensen met een slimme enter minder kúnnen gaan betalen bij efficiënt gebruik op voordelige tijdstippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

EddoH schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:03:
[...]

Ik denk echter dat je relatief bedoelt en dat mensen met een domme meter niet meer gaan betalen dan nu, maar mensen met een slimme enter minder kúnnen gaan betalen bij efficiënt gebruik op voordelige tijdstippen.
Wat voor ons dan toch weer geen voordeel zou opleveren, omdat wij de echte stroomverbruikers toch niet overdag aan gaan zetten. Dan is er namelijk niemand thuis.... (de ovens aanzetten als je niet thuis bent? de game pc aanzetten omdat de stroom goedkoop is zodat de katten naar youtube kunnen kijken?) En die wasmaschine die twee keer per week aan gaat, zet ook niet veel zoden aan de dijk....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:11:
[...]

Wat voor ons dan toch weer geen voordeel zou opleveren, omdat wij de echte stroomverbruikers toch niet overdag aan gaan zetten. Dan is er namelijk niemand thuis.... (de ovens aanzetten als je niet thuis bent? de game pc aanzetten omdat de stroom goedkoop is zodat de katten naar youtube kunnen kijken?) En die wasmaschine die twee keer per week aan gaat, zet ook niet veel zoden aan de dijk....
Tja, als je je leven er niet op in kan richten, om wat voor reden dan ook, dan gaat het weinig voordeel bieden inderdaad. Huishoudens met warmtepompen, onregelmatige diensten, of met heel slim plannen van de grootste verbruikers (bij ons 2x daags vaatwasser en daags wasmachine) is er evt een voordeel uit te halen. Afhankelijk van de tarieven natuurlijk.

Nou is ons grootste kostenpost nog gas, dus van de elektrarekening lig ik eigenlijk sowieso niet wakker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:22
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:11:
[...]
De trend is om van fossiele brandstof af te gaan de komende decennia. Dan krijgen alle huishoudens elektrische apparaten waar het exacte tijdstip er minder toe doet. Een elektrische boiler (al dan niet met warmtepomp), een elektrische auto, elektrische verwarming, etc. Een situatie waarin die apparaten "intelligent" worden aangestuurd lijkt me helemaal niet onrealistisch. Een elektrische auto of boiler kan exact bepalen wat zijn energiebehoefte is tot "vol". Koppel daar een gewenst tijdstip aan waarop het ding "vol" moet zijn en het kan zelf onderhandelen wat het beste moment is om aan te gaan. Dat kan op basis van prijs (dan moet er informatie over komende kwartiersprijzen beschikbaar zijn) of je zou de beslissing om aan te gaan zelfs kunnen overlaten aan de leverancier. Denk aan een tarief dat lager wordt naarmate je minder preciese eisen hebt aan het exacte tijdstip van levering.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

T-MOB schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:26:
[...]

De trend is om van fossiele brandstof af te gaan de komende decennia. Dan krijgen alle huishoudens elektrische apparaten waar het exacte tijdstip er minder toe doet. Een elektrische boiler (al dan niet met warmtepomp), een elektrische auto, elektrische verwarming, etc. Een situatie waarin die apparaten "intelligent" worden aangestuurd lijkt me helemaal niet onrealistisch. Een elektrische auto of boiler kan exact bepalen wat zijn energiebehoefte is tot "vol". Koppel daar een gewenst tijdstip aan waarop het ding "vol" moet zijn en het kan zelf onderhandelen wat het beste moment is om aan te gaan. Dat kan op basis van prijs (dan moet er informatie over komende kwartiersprijzen beschikbaar zijn) of je zou de beslissing om aan te gaan zelfs kunnen overlaten aan de leverancier. Denk aan een tarief dat lager wordt naarmate je minder preciese eisen hebt aan het exacte tijdstip van levering.
Een electrische auto zal niet thuis zijn als de zon schijnt, en een electrische verwarming zal ook niet aan staan als we niet thuis zijn (en helemaal al niet als de zon schijnt!), net zo min dat onze gasgestookte CV en vloerverwarming niet aan staat als we niet thuis zijn.
Ik denk dat dat effect best wel eens tegen zou kunnen vallen. De meeste energie vraag is gewoon (zeker bij samenwonend zonder kinderen, beide full-time baan) in de uren dat de opbrengst minder is. Een wasmaschine, afwasmachine, droogtrommel, ja, daar kun je mee varieren, maar verwarming, heet water en koken (drie andere grote stroomverbruikers) is een heel stuk lastiger. En dan heb je natuurlijk nog de grote stroomverbruikers die altijd aan moeten staan zoals koelkasten en vriezers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Onze auto staat 5-6 van de 7 dagen gewoon voor de deur overdag, in ieder geval lang zat om bij te laden :P

Je CV-ketel zou je nog op kunnen besparen met een goed geïsoleerd vat, dan zou je overdag een mooi vat 70-75 graden water kunnen maken en die als 60-65 graden gebruiken in de avond. Maar goed, dan ben je gelimiteerd tot de capaciteit van dat vat natuurlijk. Wat je aan zo'n besparing overhoudt durf ik niet te zeggen.

Juist voor koken en dus ook CV/heet water kan een tijdelijke energieopslag erg slim zijn. Laad je accupakket bij met zonnepanelen, óf met laagtarief stroom natuurlijk en verbruik die energie lekker 's avonds wanneer je het nodig hebt.
Ook hier kun je met schattingsdata voor je zonne-installatie al goede zaken doen.
Stel dat je een 5kWh-accupakket hebt hangen. Aan de hand van weer- en instralingsdata verwacht je max 3kWh aan zonnepaneelopbrengst, dan geef je "het systeem" de vrijheid om 2kWh uit het net te trekken wanneer de prijs het laagst is.

Ga je uit eten? Open je 's ochtends je regel-app, tik aan dat je niet kookt vanavond, et voilá.

Het kan allemaal echt prachtig zijn :Y Nu nog financieel aantrekkelijk genoeg om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
EddoH schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:03:
[...]

Haha, tjsa, dat is naar mijn idee de basis van jaloezie.

Ik zie dat anders. Als ik 1000 euro verdien en mijn collega gaat 1200 euro verdienen heb ik geen nadeel vind ik.

In het geval van de slimme meter, iemand die met zijn volle verstand een slimme meter weigert, moet later niet gaan klagen dat degene die wel een slimme meter hebben een voordeel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:43:
[...]
Een electrische auto zal niet thuis zijn als de zon schijnt, en een electrische verwarming zal ook niet aan staan als we niet thuis zijn (en helemaal al niet als de zon schijnt!), net zo min dat onze gasgestookte CV en vloerverwarming niet aan staat als we niet thuis zijn.
Het gaat niet om wanneer de zon schijnt. Het gaat om het optimaal afstemmen van aanbod en verbruik. Dat moet 's nachts net zo goed als overdag. Ook al heb je natuurlijk overdag meer variabel aanbod door PV.
Ik denk dat dat effect best wel eens tegen zou kunnen vallen. De meeste energie vraag is gewoon (zeker bij samenwonend zonder kinderen, beide full-time baan) in de uren dat de opbrengst minder is. Een wasmaschine, afwasmachine, droogtrommel, ja, daar kun je mee varieren, maar verwarming, heet water en koken (drie andere grote stroomverbruikers) is een heel stuk lastiger. En dan heb je natuurlijk nog de grote stroomverbruikers die altijd aan moeten staan zoals koelkasten en vriezers.
Verwarming en warmwater zijn (naast vervoer) de grootste energieverbruikers in een huishouden. En beiden (kunnen) werken met een buffer. Het hele idee van een boiler is dat je een voorraad warmwater hebt die direct beschikbaar is als je het nodig hebt. Wanneer je de voorraad opwarmt is van ondergeschikt belang (de meeste eigenaren doen dat nu op nachttarief omwille van de kosten). Hetzelfde zie je bij warmtepompinstallaties voor verwarming (uitgezonderd lucht/lucht). Er wordt een goed geisoleerd buffervat verwarmd (bijvoorbeeld overdag in geval van PV of juist 's nachts in geval van dubbeltarief) waaruit warmte wordt onttroken als die elders nodig is.

Het verbruik van apparaten waarbij timing essentieel is is eigenlijk best beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40

Yucon

*broem*

T-MOB schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

Het gaat niet om wanneer de zon schijnt. Het gaat om het optimaal afstemmen van aanbod en verbruik. Dat moet 's nachts net zo goed als overdag. Ook al heb je natuurlijk overdag meer variabel aanbod door PV.

[...]

Verwarming en warmwater zijn (naast vervoer) de grootste energieverbruikers in een huishouden. En beiden (kunnen) werken met een buffer. Het hele idee van een boiler is dat je een voorraad warmwater hebt die direct beschikbaar is als je het nodig hebt. Wanneer je de voorraad opwarmt is van ondergeschikt belang (de meeste eigenaren doen dat nu op nachttarief omwille van de kosten). Hetzelfde zie je bij warmtepompinstallaties voor verwarming (uitgezonderd lucht/lucht). Er wordt een goed geisoleerd buffervat verwarmd (bijvoorbeeld overdag in geval van PV of juist 's nachts in geval van dubbeltarief) waaruit warmte wordt onttroken als die elders nodig is.

Het verbruik van apparaten waarbij timing essentieel is is eigenlijk best beperkt.
Je blijft toch behoorlijk de catch houden dat in de winter de opbrengst laag is en het verbruik hoog is. Dat wil zeggen dat je investeringen op dit vlak juist in lente en herfst terug moet verdienen. Nog los van het feit dat het bij voorkeur ook nog het effect van de salderingsregeling wat glad zou strijken., en alles bij elkaar wordt dat toch een lastige zaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
Waarom denken jullie steeds dat ik het heb over het opmaken van je eigen opwek van zonnepanelen? Ik heb het over het optuigen van een slim energienet om de hele rataplan efficienter te maken. Op dit moment springt er bij wijze van voorbeeld een gascentrale bij als jij en je buurman om 6:00u de wasmachine aanzetten. En om 7:00u wordt er stroom voor niets weggegeven aan het buitenland omdat het "over" is. Met een beetje communicatie kun je dit scenario voorkomen. Dan gaat jouw machine aan om 6:00u en die van de buurman om 7:00u. Maar goed dat is wel heel erg toekomstmuziek.

Een slimme meter en variabele tarieven is een manier om belasting van het net te sturen. Koken is bijvoobeeld een activiteit die zich lastig laat uitstellen. Als heel Nederland tussen 17:30u en 18:30u het fornuis aanheeft zullen dat wel dure kWh'tjes worden. Een gevolg is dat de zuinige Nederlanders op dit tijdstip hun wasmachine/vaatwasser/boiler/etc uit zullen laten en die op een ander - goedkoper - tijdstip aan zullen zetten. Op die manier wordt de last over het net beter verdeeld over de tijd en het geheel als het goed is efficienter. Wie daar financieel (het meest) van profiteert is vers 2. Maar voorop staat wat mij betreft dat dit zijn effecten heeft op - zoniet noodzakelijk is voor - een duurzame(re) energievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

T-MOB schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:43:
Waarom denken jullie steeds dat ik het heb over het opmaken van je eigen opwek van zonnepanelen?
Waarom denk jij dat ik het daar over heb? Het is gewoon zo dat juist door zonnepanelen er een behoorlijk overschot is overdag. 's Nachts heb je misschien wel wind, dus de windmolens zullen blijven produceren, maar overdag heb je zowel die wind als daglicht en mogelijk zelfs heel veel zon, waardoor de opbrengst per definitie hoger ligt (uitzondering daargelaten) en er dus een groter overschot aan energie is.

(nu wordt dat voor een heel groot deel opgeslokt door het zwarte gat genaamd industrie en door kantoorgebouwen... die wasmachines van ons zie je dan niet eens meer terug...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Er is helemaal geen overschot overdag. Overdag wordt verreweg het meeste energie gebruikt doordat de meeste intensieve industrie overdag draait. Daarbij valt de opwek van zonnepanelen volledig in het niet.

Het is een fabeltje dat de productie van energie via zonnepanelen gebeurt op een moment waarop weinig gebruikt wordt.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

Waarom denk jij dat ik het daar over heb?
Omdat jij en (en Yucon) het hebben over "de opbrengst" en dat gerelateerd aan dat het zonnig moet zijn. In termen van het net is er geen opbrengst. Er is vraag en aanbod en die moet in balans zijn. Nu kan een netbeheerder dat alleen maar van de aanbodzijde. Met een slimme meter ontstaan mogelijkheden om ook te sturen (of eigenlijk nudgen) op de vraagzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cyberstalker schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:07:
Er is helemaal geen overschot overdag. Overdag wordt verreweg het meeste energie gebruikt doordat de meeste intensieve industrie overdag draait. Daarbij valt de opwek van zonnepanelen volledig in het niet.

Het is een fabeltje dat de productie van energie via zonnepanelen gebeurt op een moment waarop weinig gebruikt wordt.
Dat gevoel heb ik ook, met een kanttekening. Er zijn overdag wel degelijk overschotten, maar niet op de werkdagen. Ik weet dat Duitsland een paar jaar geleden tegen een brownout aan liep. Omdat het prachtig weer was, lekker windje, vollop zon. Op een zaterdag (kan ook een zondag geweest zijn). De meeste kantoren zijn dicht, industrie draait vaak op een laag pitje en een overschot aan stroom, waardoor de centrales hun energie niet meer kwijt konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Die overschotten/tekorten zijn lastig te voorspellen (als ik dat kon was ik een stuk rijker). Als ik kijk naar de kwartier prijzen van gister, dan hebben we in totaal 5 kwartieren gehad met bedragen boven de € 500 / MW, maar ook 2 keer € -150 /MW. Vandaag zijn die extremen er nog niet geweest.
Het grootste nadeel van die flex tarieven is dus dat je het niet van te voren weet, dus kan het alleen voor geautomatiseerde processen zoals boilers, verwarming, E-auto, koeling. Maar qua koken bijvoorbeeld: ik heb hier best veel prijs historie, maar ik durf niet te zeggen wanneer het standaard goedkoop is of dat het volgende kwartier goedkoper wordt, dus wanneer kan ik dan eindelijk mijn pasta koken?

Overigens dwaalt dit wel af van het onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 16:51
ik kreeg afgelopen week ook de brief tot plaatsing van SM in de bus (liander). vandaag gebeld dat ik de slimme meter wil weigeren en graag voor de domme variant kies. allemaal in goede orde ontvangen en genoteerd.
toen ik vervolgens vroeg op welke termijn de domme meter dan geplaatst zou worden, kon ze geen antwoord op geven, vooralsnog mag ik mijn draaiuurwerkje gewoon houden blijkbaar.

ik wacht even de officiele brief met bevestiging af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jorisjan schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:25:
ik kreeg afgelopen week ook de brief tot plaatsing van SM in de bus (liander). vandaag gebeld dat ik de slimme meter wil weigeren en graag voor de domme variant kies. allemaal in goede orde ontvangen en genoteerd.
toen ik vervolgens vroeg op welke termijn de domme meter dan geplaatst zou worden, kon ze geen antwoord op geven, vooralsnog mag ik mijn draaiuurwerkje gewoon houden blijkbaar.

ik wacht even de officiele brief met bevestiging af :)
Wij kregen de eerste brief bijna een half jaar voordat de brief met de afspraak in de bus viel, dus het kan nog wel even duren. Ik denk dat ze die extra tijd nemen om mensen de kans te geven te reageren en ze dan pas gaan inventariseren welke meters ze nodig hebben (of denk ik nu te positief?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
devino schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:49:
Die overschotten/tekorten zijn lastig te voorspellen (als ik dat kon was ik een stuk rijker). Als ik kijk naar de kwartier prijzen van gister, dan hebben we in totaal 5 kwartieren gehad met bedragen boven de € 500 / MW, maar ook 2 keer € -150 /MW. Vandaag zijn die extremen er nog niet geweest.
Het grootste nadeel van die flex tarieven is dus dat je het niet van te voren weet, dus kan het alleen voor geautomatiseerde processen zoals boilers, verwarming, E-auto, koeling. Maar qua koken bijvoorbeeld: ik heb hier best veel prijs historie, maar ik durf niet te zeggen wanneer het standaard goedkoop is of dat het volgende kwartier goedkoper wordt, dus wanneer kan ik dan eindelijk mijn pasta koken?

Overigens dwaalt dit wel af van het onderwerp
Wat zou kunnen als bij voorbeeld een "toon achtig apparaat" dit toont op het display. Een lopende grafiek van de actuele stroomprijs.
Of nog mooier dat het in het P1 signaal zit en dat er apparatuur komt die actief wat met het P1-signaal doen zoals warmtepompen/boilers/enz..

Zoals er nu ook laadpalen zijn die het actuele laadvermogen afstemmen met P1 signaal om overbelasting te voorkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 20-10-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

leonbong schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:28:
[...]

Wat zou kunnen als bij voorbeeld een "toon achtig apparaat" dit toont op het display. Een lopende grafiek van de actuele stroomprijs.
Of nog mooier dat het in het P1 signaal zit en dat er apparatuur komt die actief wat met het P1-signaal doen zoals warmtepompen/boilers/enz..
Hebben we geen Toon voor nodig is te traag log platform (ja hebben we naar gekeken), maar er zijn verschillende initiatieven hiervoor al bezig. Al zou dit een volledig aparte discussie kunnen zijn.
Laten we hier weer terug gaan naar de SM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zeg ook niet letterlijk toon.
Maar zorg dat deze informatie vanuit de slimme meter komt zodat apparatuur erop kan worden afgestemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
janne_nl schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 11:58:
[...]

.....

In het geval van de slimme meter, iemand die met zijn volle verstand een slimme meter weigert, moet later niet gaan klagen dat degene die wel een slimme meter hebben een voordeel hebben.
Ik heb met mijn volle verstand de SM geweigerd en dat hadden meer mensen moeten doen. Een oude ferraris blijft salderen. Hopelijk blijft die nog tiental jaren hangen, maar ik vrees dat het over een tijdje over en uit is. Het zal wel niet meer mogen van Europa. Decentrale opwek blijkt voor overheden een doorn in het oog, de macht van het volk mag niet te groot worden (power to the people).

En denk nu niet dat een SM je voordeel gaat geven. Je wordt altijd geplukt, linksom of rechtsom...

Nu onze overheid wil gaan tornen aan de salderingsregeling is het plaatsen van PV door particulieren opeens een stuk minder interessant geworden. Je eigen verbruik afdekken wordt opeens financieel niet meer aantrekkelijk. Niet iedereen heeft een groot dak waar je een flinke overmaat aan PV kan plaatsen. Dus einde particulier PV en welkom windmolens. Een flink aantal PV bedrijven zullen dit zeker gaan merken, zeker de kleinere.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@drielp
En denk nu niet dat een SM Ferraris je voordeel gaat geven. Je wordt altijd geplukt, linksom of rechtsom...
Nu onze overheid wil gaan tornen aan de salderingsregeling is het plaatsen van PV door particulieren opeens een stuk minder interessant geworden onduidelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Het meest duurzame aan een ferraris is de meter zelf. Mijn exemplaar is uit 1977, vermoedelijk nagekeken in 1989 en nog steeds elke dag volop en probleemloos in bedrijf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ericplan schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:41:
Het meest duurzame aan een ferraris is de meter zelf. Mijn exemplaar is uit 1977, vermoedelijk nagekeken in 1989 en nog steeds elke dag volop en probleemloos in bedrijf.
Want dat heb je gecontroleerd?
Die van mij draaide ook prima... Alleen wat langzamer dan hoorde :+

[ Voor 9% gewijzigd door EddoH op 20-10-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 07:53:
[...]

Wij kregen de eerste brief bijna een half jaar voordat de brief met de afspraak in de bus viel, dus het kan nog wel even duren. Ik denk dat ze die extra tijd nemen om mensen de kans te geven te reageren en ze dan pas gaan inventariseren welke meters ze nodig hebben (of denk ik nu te positief?)
wellicht, de tijd zal het leren.
interessant detail is overigens dat in de brief gevraagd wordt om binnen 7 dagen foto's door de e-mailen van de meterkast en de gas-aansluiting (foto: https://afbeelding.im/t3k8CsDX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

T-MOB schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:57:
Hetzelfde zie je bij warmtepompinstallaties voor verwarming (uitgezonderd lucht/lucht).
Ik heb een lucht/lucht warmtepomp, maar laat deze toch echt mijn huis verwarmen als ik er niet ben. Als de lucht in huis warm wordt gemaakt, warmen ook de muren, vloeren, meubels e.d. op, waardoor ik 's avonds geen verwarming nodig heb (tenminste bij deze buitentemperaturen).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Atomic2005 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:55:
[...]

Netjes rapport idd.

Op pagina 3 staat letterlijk : Van de 3000 (radar)meldingen zijn er uiteindelijk slechts 79 gevallen waar ijken noodzakelijk leek.
Conclusie: 2.6% van de slimme (en waarschinlijk ook 'domme' elektronische) meters voldoet niet aan de norm!

Bij mechanisme meters kan ik me dergelijke afwijkingen nog wel voorstellen maar elektronische meters laten zich perfect calibreren dus waar komen deze afwijkingen vandaan?

Oh ja en in dat rapport staat ook geen woord over de spreiding van de gevonden meetfouten!

[ Voor 15% gewijzigd door Carbon op 20-10-2017 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Carbon Nee, dat is veel te kort door de bocht.

2.6% van de meldingen was niet verklaarbaar als misverstand.

3.1: "In twee gevallen bleek de oude meter defect (onvoldoende nauwkeurig). Deze zijn vervangen."

De meest extreme conclusie zou zijn dat slechts 2.6% van de klagers een terecht punt had en 0.07% een defecte meter.

Over de (miljoenen) niet-klagers kan je niets zeggen. Je kunt niet beweren dat dit een aselecte steekproef is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:51:
@Carbon Nee, dat is veel te kort door de bocht.

2.6% van de meldingen was niet verklaarbaar als misverstand.

3.1: "In twee gevallen bleek de oude meter defect (onvoldoende nauwkeurig). Deze zijn vervangen."

De meest extreme conclusie zou zijn dat slechts 2.6% van de klagers een terecht punt had en 0.07% een defecte meter.

Over de (miljoenen) niet-klagers kan je niets zeggen. Je kunt niet beweren dat dit een aselecte steekproef is :)
Mee eens, maar deze uitkomst geeft wel te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
cyberstalker schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:07:

Onzin intensieve industrie draait 24uur per dag. Met meestal een vrij constant vermogen. Mijn vorige werkgever hield al rekening met het contractvermogen en streek zodoende de pieken glad. Door apparatuur gelijkmatig in/uit te schakelen.
De twee werkgevers daarvoor gingen in het geval van hoge stroompieken zelf diesels starten om de belasting voor net glad te strijken.

Daarnaast is eigen opwek heel gebruikelijk in de industrie bij continuvermogens >5MW

Wat vervelend is voor PV heel groot deel van de industrie wekt zelf op. Er zijn zelfs ziekenhuizen die niks van het net gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 21-10-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:24:
@drielp
En denk nu niet dat een SM Ferraris je voordeel gaat geven. Je wordt altijd geplukt, linksom of rechtsom...
Nu onze overheid wil gaan tornen aan de salderingsregeling is het plaatsen van PV door particulieren opeens een stuk minder interessant geworden onduidelijk.
Ik denk ook niet dat een ferraris me meer voordeel gaat geven, dat doet hij nu al. Automatisch salderen is erg makkelijk. En dit nieuwe kabinet gaat de rit niet uitzitten, te veel tegenstellingen. Het salderen is nog niet over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Is ergens te vinden welk merk/type slimme meter Enexis gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hmm, 12 meters van 8 merken. Heb ik niet zoveel aan :)

Enexis heeft mijn huis op de lijst gezet om een slimme meter te willen plaatsen. Als ik het geplande model wist, kon ik een eerste filter erop leggen. Een half jaar geleden kwam er een lijst langs met onbetrouwbare meters.

Los daarvan, ik moet nog een paar jaar monitoren of er geen exploits aan het licht komen of GDPR overtredingen. Verwacht eind 2020 conclusies te hebben of zo’ n meter toelaatbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

t_captain schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:52:
Hmm, 12 meters van 8 merken. Heb ik niet zoveel aan :)

Enexis heeft mijn huis op de lijst gezet om een slimme meter te willen plaatsen. Als ik het geplande model wist, kon ik een eerste filter erop leggen. Een half jaar geleden kwam er een lijst langs met onbetrouwbare meters.

Los daarvan, ik moet nog een paar jaar monitoren of er geen exploits aan het licht komen of GDPR overtredingen. Verwacht eind 2020 conclusies te hebben of zo’ n meter toelaatbaar is
De 'verdachte' meters worden al een tijdje niet meer geïnstalleerd, heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19
devino schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:49:

Die overschotten/tekorten zijn lastig te voorspellen (als ik dat kon was ik een stuk rijker). Als ik kijk naar de kwartier prijzen van gister, dan hebben we in totaal 5 kwartieren gehad met bedragen boven de € 500 / MW, maar ook 2 keer € -150 /MW.
Waar zie jij die prijzen dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
leonbong schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Onzin [....] .
Er zijn zelfs ziekenhuizen die niks van het net gebruiken.
Kijk, dat is nu een mooie manier om een post te beginnen. :-(
Wat is er onzin aan de bewering van cyberstalker dat er overdag geen overschot is omdat dan ook het verbruik het hoogste ligt?

Bedrijven die ik ken met eigen opwek voorziening of die hun afnamen beperken om pieken te voorkomen doen dat niet uit goedheid, maar gewoon om te voorkomen dat ze over de maximale aansluitwaarde heen gaan. Het is goedkoper om een paar mensen vroeger te laten beginnen of een generator aan te zetten dan om een dikkere aansluiting te nemen.
Ziekenhuizen die los van het net staan ken ik niet. Lijkt me vreemd, waarom zou je een zo betrouwbare stroombron als het net niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MeTooPV schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:08:
[...]

Wat is er onzin aan de bewering van cyberstalker dat er overdag geen overschot is omdat dan ook het verbruik het hoogste ligt?

Bedrijven die ik ken met eigen opwek voorziening of die hun afnamen beperken om pieken te voorkomen doen dat niet uit goedheid, maar gewoon om te voorkomen dat ze over de maximale aansluitwaarde heen gaan. Het is goedkoper om een paar mensen vroeger te laten beginnen of een generator aan te zetten dan om een dikkere aansluiting te nemen.
Ziekenhuizen die los van het net staan ken ik niet. Lijkt me vreemd, waarom zou je een zo betrouwbare stroombron als het net niet gebruiken?
Precies! Bedrijven worden afgerekend op piek belasting, dus lager is minder vastrecht. Het zijn natuurlijk niet alleen bedrijven die meer vraag hebben overdag, ook zo'n beetje alle huishoudens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
MeTooPV schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:08:
[...]

Ik bedoel het niet zo sterk, ik lees het nu terug en het is niet zo handig geformuleerd. Sorry daarvoor.

AMC, Alkmaar en dat zijn de voorbeelden die direct ken uit mijn omgeving regio Amsterdam waarvan ik weet dat ze netto leverancier aan het net zijn.

Wat ik bedoel is dat er in de industrie weinig verschil is tussen dag/nachtverbruik. Dat betekent dat het vermogen op het net ook in de nacht beschikbaar moet zijn.

De echt grote slurpbedrijven wekken over het algemeen zelf op. Daarnaast zie je dat steeds meer bedrijven eigen opwek neerzetten omdat leverbetrouwbaarheid van het net afneemt.
De schrik zit er goed in de regio Amsterdam nav de incidenten de laatste jaren.
Steeds meer datacenters bijvoorbeeld die de diesels vroeger op stand-by hadden draaien maar tegenwoordig toch maar belast draaien.
Industrie die gasturbines neerzetten voor stroom en stoom.
Valt tegenwoordig goedkoper uit, dan van het net betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

leonbong schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:02:
[...]

Ik bedoel het niet zo sterk, ik lees het nu terug en het is niet zo handig geformuleerd. Sorry daarvoor.

[...]

AMC, Alkmaar en dat zijn de voorbeelden die direct ken uit mijn omgeving regio Amsterdam waarvan ik weet dat ze netto leverancier aan het net zijn.

Wat ik bedoel is dat er in de industrie weinig verschil is tussen dag/nachtverbruik. Dat betekent dat het vermogen op het net ook in de nacht beschikbaar moet zijn.

De echt grote slurpbedrijven wekken over het algemeen zelf op. Daarnaast zie je dat steeds meer bedrijven eigen opwek neerzetten omdat leverbetrouwbaarheid van het net afneemt.
De schrik zit er goed in de regio Amsterdam nav de incidenten de laatste jaren.
Steeds meer datacenters bijvoorbeeld die de diesels vroeger op stand-by hadden draaien maar tegenwoordig toch maar belast draaien.
Industrie die gasturbines neerzetten voor stroom en stoom.
Valt tegenwoordig goedkoper uit, dan van het net betrekken.
Ik zie juist een ommekeer. Vroeger hadden veel ziekenhuizen en grote industrieën eigen opwek staan, maar vaak was dit ook een WKK, dus er werd meteen stoom of andere warmte mee gecreëerd die voor het proces nodig is. Bijproduct elektra dus en dan vond er wel eens teruglevering plaats.
WKK's zijn alleen zo onbetrouwbaar als de pest zodra je deze wil gebruiken voor eiland gebruik. Daarnaast zitten er hoge onderhoudskosten aan een wkk, waardoor er tegenwoordig vaak op een energiezuinigere methode de warmte wordt opgewekt en men diesels neer zet voor noodstroom/eiland bedrijf.
Ik weet zelfs van een aantal ziekenhuizen (weet niet of het een landelijke regel is, heb slechts technische kennis van 8 verschillende verspreid over het land), dat op het moment dat het net er niet meer is (en er dus op diesel wordt gedraaid), bepaalde handelingen niet meer mogen starten omdat er geen back-up beschikbaar is.

Datacenters heb ik er slechts 10 van in de regio Amsterdam en 1 in Eindhoven, maar die draaien allemaal op netvoeding, is namelijk veel goedkoper!

Wat jij misschien mee in de war bent is noodvermogen, daar doen wel veel ziekenhuizen en bedrijven aan mee. Dat is bij een te hoog landelijk verbruik krijg je een berichtje van TenneT of je ff wil dieselen of minder verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nee hoor ik ben niet in de war alkmaar heeft WKK.
En daarnaast nog diesels die alleen worden gestart bij problemen met stroomnet.

http://motorennieuws.pon-...isgroep_bouwt_wkk_om.html

Eigen opwek is de laatste jaren weer helemaal hip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 3 juli 2014 @ 06:56:
[...]

Kort antwoord, mijn oude voldoet prima en zit niet te wachten op meters die op afstand uitgelezen kunnen worden.

Iets langer antwoord, de analoge meetmethode is jarenlang betrouwbaar gebleken, of dat zo met die slimme meters ook zo is laat ik graag eerst anderen uit proberen en zie geen enkele manier waar er enig voordeel te halen is met zo'n hack gevoelig ding in de meterkast.
Ik lees die accuratessezorgen vaker bij slimme meter maar ik heb juist eerder het gevoel dat dat ding een stuk minder in het voordeel van de energieleverancier meet dan die antieke draaischijfmeter die er in hing...

Ik heb helaas veel te veel met mijn energieverbruik zitten ouwehoeren in de afgelopen jaren om dat hard te maken maar ik heb dit jaar wel een daling in mijn lasten gezien van een euro of 5~10 per maand die ik niet zomaar even verklaard krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 04:49
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:13:
[...]

Ik lees die accuratessezorgen vaker bij slimme meter maar ik heb juist eerder het gevoel dat dat ding een stuk minder in het voordeel van de energieleverancier meet dan die antieke draaischijfmeter die er in hing...

Ik heb helaas veel te veel met mijn energieverbruik zitten ouwehoeren in de afgelopen jaren om dat hard te maken maar ik heb dit jaar wel een daling in mijn lasten gezien van een euro of 5~10 per maand die ik niet zomaar even verklaard krijg.
Er zullen natuurlijk nooit mensen gaan klagen als na het plaatsen van een nieuwe meter hun verbruik hetzelfde is gebleven of merkbaar lager is. Gezien het aantal meters dat de laatste tijd vervangen is lijkt het aantal klagers verwaarloosbaar klein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:10
SirBlade schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:48:
[...]

Er zullen natuurlijk nooit mensen gaan klagen als na het plaatsen van een nieuwe meter hun verbruik hetzelfde is gebleven of merkbaar lager is. Gezien het aantal meters dat de laatste tijd vervangen is lijkt het aantal klagers verwaarloosbaar klein.
Je moet eens op een verjaardag aan twintig mensen vragen wat hun maandelijks energie verbruik is, misschien dat twee het weten.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:34:
[...]

Je moet eens op een verjaardag aan twintig mensen vragen wat hun maandelijks energie verbruik is, misschien dat twee het weten.....
Inderdaad, de meeste zeggen nog: niet zo veel want we krijgen nog ieder jaar geld terug!
Hoeveel betaal je dan per maand?
Uh...volgens mij net onder de €200,00 maar we kregen vorig jaar wel €100,00 terug dus het valt wel mee. 8)7

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 21:31
Zijn er mensen die succesvol de slimme meter geweigerd hebben indien hun huidige meter is afgekeurd?

Aangezien ik zonnepanelen heb, en de regering in het fijne akkoord heeft besloten de salderingsregeling weer te verkorten naar 2020 ipv 2023 wat eerder is beloofd, wil ik mijn ferrarismeter houden.

Echter lees ik wel dat als deze is afgekeurd, het moeilijk is om deze te behouden.
Er zijn mensen die stellen dat je recht hebt op een geijkte meter, maar van dat recht hoef je geen gebruik te maken. Lees bv hier:

http://www.vandekamer.com/instanties/nieuwe-meter-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
thecure schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:07:
Zijn er mensen die succesvol de slimme meter geweigerd hebben indien hun huidige meter is afgekeurd?

Aangezien ik zonnepanelen heb, en de regering in het fijne akkoord heeft besloten de salderingsregeling weer te verkorten naar 2020 ipv 2023 wat eerder is beloofd, wil ik mijn ferrarismeter houden.

Echter lees ik wel dat als deze is afgekeurd, het moeilijk is om deze te behouden.
Er zijn mensen die stellen dat je recht hebt op een geijkte meter, maar van dat recht hoef je geen gebruik te maken. Lees bv hier:

http://www.vandekamer.com/instanties/nieuwe-meter-4
Al een aantal keren voorbij gekomen in dit topic. Maar als je meter is afgekeurd, mag je deze niet behouden op straffe van afsluiting. Je hebt doorgaans drie opties:

1) Een slimme meter met alle functies ingeschakeld (zoals door de netbeheerder wordt aangeboden). Je energieleverancier krijgt maximaal zes keer per jaar de meterstand door van de netbeheerder. Hiervoor hoef je zelf niets te doen.
2) Een slimme meter welke administratief wordt uitgeschakeld. Je moet dan alsnog handmatig de meterstanden doorgeven.
3) Een domme digitale meter (met 4 telwerken). Hiervan moeten de meterstanden altijd handmatig worden doorgegeven.

Als een Ferrarismeter niet is afgekeurd en je krijgt het verzoek tot het plaatsen van een slimme meter, dan kun je de netbeheerder lief aankijken en vragen of je je huidige meter mag houden. Dit is overigens geen garantie dat je hem mag houden. De energiemeter is eigendom van de netbeheerder en deze mag hem vervangen wanneer ze willen. Als de netbeheerder besluit de meter toch te willen vervangen, ben je weer terug bij bovenstaande drie opties.

[ Voor 14% gewijzigd door Skyaero op 30-10-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Op dit moment zijn er nog wel mensen die dat lukt simpelweg omdat de netbeheerders te veel werk hebben en te weinig personeel. maar ga er maar vanuit dat je uiteindelijk toch aan de beurt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thecure
vooral dat stukje: 'vervangen wanneer ze willen' kwam ik inderdaad al een paar keer voorbij in dit topic.

maar hoezo: als ze willen? als ik ze gewoon niet in mijn huis laat? gaan ze dan 's nachts inbreken in mijn huis om hem te vervangen?
Ben dan wel benieuwd wat ze gaan doen als ik echt principieel weiger.

De belofte van Kamp heeft mij doen besluiten om panelen aan te schaffen, en amper een half jaar later wordt dit weer teruggedraaid. Ik denk dat er wel meer mensen zijn die hun terugverdientijd hebben gebaseerd op het feit dat ze tot 2023 mochten salderen. Wie weet wat voor regeling erna komt?
Allemaal onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
thecure schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:28:
maar hoezo: als ze willen? als ik ze gewoon niet in mijn huis laat? gaan ze dan 's nachts inbreken in mijn huis om hem te vervangen?
Ben dan wel benieuwd wat ze gaan doen als ik echt principieel weiger.
Dan sluiten ze je af van het elektriciteitsnet. En als je dat probeert tegen te werken zal er politie bij komen kijken, omdat je op dat moment oneigenlijk gebruikt maakt van de infrastructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de bewijslast dat de meter vervangen dient te worden ligt aan de kant van de netbeheerder niet aan de afnemers kant
een mailtje van de blablabla omdat het kan is niet afdoende
de netbeheerder moet aantonen dat de serie type model bouwjaar zoals jouw meter betreft is afgekeurd en wanneer deze is afgekeurt

ik heb m al vaker gezet waarom als die meter ia afgekeurt waarom moet tie dan wel bij jou vervangen worden maar niet bij je buren terwijl die dezelfde meter hebben bijvoorbeeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Verwijderd Waarom zouden ze iets moeten bewijzen? Ook als ze voor de "lol" meters gaan vervangen heeft de verbruiker daar totaal niets over te zeggen. De netbeheerder is eigenaar en hoeft daar geen verantwoording voor af te leggen, laat staan bewijs. Het lijkt wel of je het vergelijkt met een strafzaak oid.

Ga jij ook bij een Shell station staan demonstreren als er een benzinepomp word uitgewisseld?

Je bent alleen maar verplicht om toegang te verschaffen, meer rechten heb je niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Skyaero schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:53:
[...]

Dan sluiten ze je af van het elektriciteitsnet. En als je dat probeert tegen te werken zal er politie bij komen kijken, omdat je op dat moment oneigenlijk gebruikt maakt van de infrastructuur.
Is daar jurisprudentie over? Lijkt me raar dat ze je om die reden kunnen afsluiten. Lijkt me alleen valide als er sprake is van wanbetaling of een gevaarlijke situatie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:58:
de bewijslast dat de meter vervangen dient te worden ligt aan de kant van de netbeheerder niet aan de afnemers kant
de netbeheerder moet aantonen dat de serie type model bouwjaar zoals jouw meter betreft is afgekeurd en wanneer deze is afgekeurt

ik heb m al vaker gezet waarom als die meter ia afgekeurt waarom moet tie dan wel bij jou vervangen worden maar niet bij je buren terwijl die dezelfde meter hebben bijvoorbeeld
en dat is heel makkelijk voor de netbeheerder. Op het moment dat hij de meters niet meer aanbied ter keuring worden ze afgekeurd en moeten ze dus vervangen worden. Op enig moment zullen de netbeheerders wel besluiten om alle nog hangende ferrarismeters niet meer aan te bieden en dan zijn ze allemaal afgekeurd en is er een wettelijk kader om ze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
En juist in dat wettelijk kader ben ik geïnteresseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dan nog, op zeker moment is de ferrarismeter een verouderde techniek en is het economisch niet meer interessant voor fabrikanten om ze te produceren en nog minder interessant voor de netbeheerders om ze na enkele tientallen jaren te reviseren en daarna te herijken. En als je dat nou helemaal niet leuk mag vinden, dat doet er niet toe.

In een ferrarismeter zitten bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn. En dan staan de eigenaren van de meters volkomen in hun recht om die dingen te vervangen door meters van hun keuze, althans eentje kiezen uit een gezamenlijke lijst van typen. Zo eenvoudig ligt het. Net zo eenvoudig als een winkelier een geijkte weegschaal moet gebruiken. Maar welk fabricaat en type dat is daar heb je niets over te vertellen. Het is niet jouw weegschaal en het is ook niet jouw kWh-meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thecure
In principe heb ik daar ook niets op tegen, en het hele principe van de slimme meter, en dat ze deze kunnen uitlezen zal mij aan mijn derriere oxyderen.
Echter het gaat mij erom dat de overheid weer onbetrouwbaar bezig is.

Ik en wellicht velen met mij hebben een investering gedaan met de zekerheid dat de teruglevering evenveel waard is als de ingekochte stroom tot 2023. Nu komt er na 2020 een vergoeding met een subsidie waarvan niemand weet hoeveel die zal zijn.
Ik wil gewoon mijn beloofde saldering tot 2023, wij hebben de investering op die voorwaarde gedaan. Dan moet de overheid niet plotseling de spelregels veranderen.

En aangezien de ferraris de enige meter is die automatisch saldeerd, wil ik deze dus koste wat het kost behouden.

[ Voor 3% gewijzigd door thecure op 30-10-2017 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:19
Succes dan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
jerh schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:47:
[...]

en dat is heel makkelijk voor de netbeheerder. Op het moment dat hij de meters niet meer aanbied ter keuring worden ze afgekeurd en moeten ze dus vervangen worden. Op enig moment zullen de netbeheerders wel besluiten om alle nog hangende ferrarismeters niet meer aan te bieden en dan zijn ze allemaal afgekeurd en is er een wettelijk kader om ze te vervangen.
Grote misvatting de meter worden niet ter keuring aangeboden door de netbeheerders.
Agentschap telecom bepaalt de steekproef en vraagt dus meters op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
thecure schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:40:
In principe heb ik daar ook niets op tegen, en het hele principe van de slimme meter, en dat ze deze kunnen uitlezen zal mij aan mijn derriere oxyderen.
Echter het gaat mij erom dat de overheid weer onbetrouwbaar bezig is.
Het heeft helemaal niets te maken met een onbetrouwbare overheid. Het heeft te maken met dat een meetinstrument dat gebruikt wordt in het economisch verkeer geijkt moet zijn voor wat het meet. Er zijn geen ferrarismeters die 2 kanten op geijkt zijn. Wie teruglevert mag dus eigenlijk geen ferrarismeter meer hebben.
Ik en wellicht velen met mij hebben een investering gedaan met de zekerheid dat de teruglevering evenveel waard is als de ingekochte stroom tot 2023. Nu komt er na 2020 een vergoeding met een subsidie waarvan niemand weet hoeveel die zal zijn.
Ik wil gewoon mijn beloofde saldering tot 2023, wij hebben de investering op die voorwaarde gedaan. Dan moet de overheid niet plotseling de spelregels veranderen.
Het zal wel los lopen met het aantal mensen dat geinvesteerd heeft met die "zekerheid". De belofte van salderen tot 2023 is gedaan in augustus en tenietgedaan in oktober.
En aangezien de ferraris de enige meter is die automatisch saldeerd, wil ik deze dus koste wat het kost behouden.
Je snapt zelf hopelijk ook dat die meter per direct omgewisseld wordt als er consequenties zijn voor de rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
leonbong schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 20:48:
[...]

Grote misvatting de meter worden niet ter keuring aangeboden door de netbeheerders.
Agentschap telecom bepaalt de steekproef en vraagt dus meters op.
Ik haal de onderstaande info van de website van het agentschap:

https://www.agentschaptel...role-elektriciteitsmeters
Mijn elektriciteitsmeter is afgekeurd. Betaal ik nu te veel?

De kans dat u in het verleden te veel heeft betaald is erg klein.

De meter is namelijk afgekeurd op grond van een steekproefsgewijze controle. Daarbij is door middel van een statistisch onderzoek aangetoond dat een deel van de gecontroleerde meters niet meer voldoet aan de in de wet gestelde eisen. Een groot deel voldoet dus nog wel aan de eisen, maar uit voorzorg worden alle meters van hetzelfde type vervangen.

Het kan ook voorkomen dat de meter op administratieve gronden is afgekeurd. Er zijn dan geen afwijkingen aan de meter gevonden, maar de eigenaar heeft besloten de meter om beleidsmatige redenen te vervangen en geen controles aan dat type te willen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 netbeheerder bepaalt niet wanneer welke meter afgekeurt gaat worden.
tevens worden de ferrarismeters al tijden niet meer aangeboden door een netbeheerder.
wil niet zeggen dat ze per definitie afgekeurt zijn.

en als het zo zou zijn dat je vanwege je pv set verplicht je ferraris de deur uit moet doen en laten vervangen door een slimme meter waarom hebben al die netbeheerder dan informatie voor het geval je de meter wil weigeren oh u heeft pv dan mag u ook gewoon even op de link klikken dat u de slimme meter weigert. ze zeggen er nog net niet bij scheelt ons werk.

de meest recente lijst is hier te vinden
https://www.agentschaptel..._elektriciteitsmeters.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
thecure schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:33:
[...]
Is daar jurisprudentie over? Lijkt me raar dat ze je om die reden kunnen afsluiten. Lijkt me alleen valide als er sprake is van wanbetaling of een gevaarlijke situatie oid.
Waarom raar? Comptabele meting is verplicht bij een (normale) aansluiting (zie artikel 2.1.3.1 van de netcode). De netcode (en deze heeft gewoon juridische basis) stelt de rechten en plichten vast van de netbeheerder en de aangeslotene.

Ik heb nog niet gehoord over jurisprudentie m.b.t. de slimme meter. Volgens mij hebben mensen het nog niet zover laten komen.

Er zijn meer redenen om te worden afgesloten. Bijvoorbeeld als er geen energieleverancier bekend is voor het adres.
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:58:

Nogmaals: de energiemeter is niet van jou: Het eigendom van de energiemeter ligt bij het meetbedrijf, welke voor kleingebruikers bij de netbeheerder is ondergebracht. Je betaalt het meetbedrijf jaarlijks een vergoeding voor de huur van de meter en de afwikkeling van de meterstanden.

Uiteindelijk mogen zij (binnen de gestelde kaders van ACM) doen wat zij willen, mits er geen extra kosten in rekening worden gebruikt. Zij hoeven dus helemaal niets te bewijzen.

En wil je alsjeblieft iets aan je schrijfstijl doen? Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt. Daar worden je bijdragen een stuk leesbaarder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom staat er dan op de website van iedere netbeheerder een linkje om de slimme meter te weigeren
dit zullen zij echt niet doen om werk te besparen.

ohja vraagteken achter de 1e zin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Omdat een slimme meter (ferraris of digitaal) niet geëist wordt :)
Wel eentje waarvan de ijking niet verlopen is en die gebruikt wordt waar hij voor ontworpen is.
Een theoretische ferraris die in vier kwadranten geijkt is, zou dus mogen volgens de netcode. Alleen zijn die er niet. En omdat de netbeheerder de eigenaar is, kan je er niet zomaar eentje zelf ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

je slaat de spijker op zijn kop zolang de meter niet voorkomt op de afkeurlijst mag deze dus gewoon gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
jerh schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:47:
[...]
Het kan ook voorkomen dat de meter op administratieve gronden is afgekeurd.
Administratieve reden zijn o.a:
A: Populatie is te klein geworden economisch niet rendabel om meer te ijken.
B: Het is reeds ingepland om de populatie te vervangen.
C: Andere zaken

Dus nee netbeheerders kunnen niet zelf beslissen welke meter wordt afgekeurd. Echter ze kunnen het wel een beetje sturen.

A is leuk voor netbeheerders want als je maar genoeg meters vrijwillig bij huishoudens wordt een bepaald type vanzelf een kleine populatie en dan wordt de rest afgekeurd een paar jaar later.
Moeten ze niet de pech hebben dat collega netbeheerders hetzelfde type hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:10:
je slaat de spijker op zijn kop zolang de meter niet voorkomt op de afkeurlijst mag deze dus gewoon gebruikt worden
Als jij een laptop van de baas hebt, en jouw baas zegt dat je die laptop moet inleveren omdat hij het wil, mag jij dan ook die laptop blijven gebruiken?

Het is niet jouw meter. Als de eigenaar die meter wil weghalen, mag hij dat. Hij zal alleen ook iets moeten terugplaatsen wat de functionaliteiten van het origineel overneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:10:
Dat is natuurlijk niet helemaal waar.

De slager op de hoek gebruikt een geijkte weegschaal.
Als deze geijkt is tot bijvoorbeeld 5kg dan betekent dat niet hij hem mag gebruiken tot 10kg als dat op type plaatje van de fabrikant staat. Dat mag in Nederland niet.

Dat is hetzelfde voor Fera-elek-meters nooit geijkt voor teruglevering dus eigenlijk niet toegestaan. Dit staat los van de vraag of ze technisch geschikt zijn.
Voor de grote vermogens waren vroeger al Fera-meters die geijkt waren voor beide richtingen dus het kan wel.

Daarvoor is de netbeheerder verantwoordelijk een geschikte meetdienst (meter). Er is alleen gezamenlijk door alle belanghebbenden (Economische zaken/netbeheerders/enz,) een (tijdelijk) compromis gesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 31-10-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

Als jij een laptop van de baas hebt, en jouw baas zegt dat je die laptop moet inleveren omdat hij het wil, mag jij dan ook die laptop blijven gebruiken?

Het is niet jouw meter. Als de eigenaar die meter wil weghalen, mag hij dat. Hij zal alleen ook iets moeten terugplaatsen wat de functionaliteiten van het origineel overneemt.
Klinkt aannemelijk, enige is dat ik wel afgerekend word met die meter. Dus om bij diezelfde laptop te blijven......
Als jij een laptop van de baas hebt die prima werkt en waar je al jaren precies in een dag je werk mee af krijgt en je die moet inleveren voor een nieuwe waarmee die trager is waardoor je langere dagen moet maken.
Wil je die nieuwe laptop dan ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de vraag blijft waarom word mij als afnemer de mogelijkheid geboden om een slimme meter te weigeren als ik deze eigenlijk niet mag weigeren.

dat geeft toch te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:59:
de vraag blijft waarom word mij als afnemer de mogelijkheid geboden om een slimme meter te weigeren als ik deze eigenlijk niet mag weigeren.

dat geeft toch te denken
Omdat je de slimme meter gewoon mag weigeren. Je mag de vervanging niet weigeren, maar je hebt wel een keuze welke er terug komt: een "slimme" digitale meter of een "domme" digitale meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nee als je de slimme meter weigert via die websites dan komen ze helemaal niet langs om de meter te vervangen dus ook niet om een zogenoemde domme meter te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:50:
[...]

Klinkt aannemelijk, enige is dat ik wel afgerekend word met die meter. Dus om bij diezelfde laptop te blijven......
Als jij een laptop van de baas hebt die prima werkt en waar je al jaren precies in een dag je werk mee af krijgt en je die moet inleveren voor een nieuwe waarmee die trager is waardoor je langere dagen moet maken.
Wil je die nieuwe laptop dan ook nog?
en als je kortere dagen maakt met je nieuwe laptop?? ga je dan ook klagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jorisjan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:23:
[...]

en als je kortere dagen maakt met je nieuwe laptop?? ga je dan ook klagen?
Kan ik meer doen op een dag..... Dus nee.

In geval van de meters nog nooit gehoord dat iemand er minder door ging betalen. Dat gebeurd uberhaupt niet in NL. Hooguit een sigaar uit eigen doos of een dooie mus.

Hier ook zo grappig, gemeentebelastingen gaan 15,- naar beneden maar mag vanaf diezelfde tijd wel 3,5 euro per kliko leging afrekenen, en dan er nog bij zetten "goed nieuws"
Tja, het is maar hoe je het brengt he......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

Kan ik meer doen op een dag..... Dus nee.
precies, dus wel de lusten maar niet de lasten ;)
In geval van de meters nog nooit gehoord dat iemand er minder door ging betalen. Dat gebeurd uberhaupt niet in NL. Hooguit een sigaar uit eigen doos of een dooie mus.

Hier ook zo grappig, gemeentebelastingen gaan 15,- naar beneden maar mag vanaf diezelfde tijd wel 3,5 euro per kliko leging afrekenen, en dan er nog bij zetten "goed nieuws"
Tja, het is maar hoe je het brengt he......
dat is niet waar, er staan een aantal voorbeelden eerder in dit topic over meters die te veel rekenden, of meters die niet achteruit (terugloop blokkade) kunnen waardoor salderen in feite niet werkt (alleen eigen verbruik)

[ Voor 5% gewijzigd door jorisjan op 31-10-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:42:
[...]
Tuurlijk niet, die hoor je niet. Je hoort altijd alleen maar mensen die klagen. En dus meer gingen betalen (omdat ze daarvoor waarschijnlijk te weinig betaalden...) Het is een gegeven: mensen schrijven maar zelden de positieve ervaringen, die zijn niet interessant, we willen de smeuiige verhalen horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@jorisjan
Meer doen op een dag heb je overheen gelezen zeker? Dus ook niet korter werken.
Meters die niet achteruit kunnen lopen zijn inderdaad ongeschikt, maar we hebben het over de meters die dat gewoon kunnen.

@Wailing_Banshee
Buiten een zeldzaamheid op een forum inderdaad nog nooit gehoord, wel al een aantal in de buurt hier die meer zijn gaan verbruiken sinds de meter wissel.
Wat denk jij dat meer voorkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
Rol-Co schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:11:
@jorisjan
Meer doen op een dag heb je oerheen gelezen zeker? Dus ook niet korter werken.
Meters die niet achteruit kunnen lopen zijn inderdaad ongeschikt, maar we hebben het over de meters die dat gewoon kunnen.
niet overheen gelezen, wel anders geinterpreteerd ja :)
@Wailing_Banshee
Buiten een zeldzaamheid op een forum inderdaad nog nooit gehoord, wel al een aantal in de buurt hier die meer zijn gaan verbruiken sinds de meter wissel.
Wat denk jij dat meer voorkomt?
en waarom denk jij dat de oude meters in die situatie inde buurt wél goed gegistreerden en de nieuwe meters niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jorisjan schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:20:
[...]
niet overheen gelezen, wel anders geinterpreteerd ja :)

[...]

en waarom denk jij dat de oude meters in die situatie inde buurt wél goed gegistreerden en de nieuwe meters niet?
Omdat het er meer dan 1 is in dit geval, dat is mij te toevallig.
In geval van zonnepanelen en salderen maakt het niks uit, al loopt die ferarris 2x zo hard, maar de bewoners zonder panelen zijn de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:11:
nee als je de slimme meter weigert via die websites dan komen ze helemaal niet langs om de meter te vervangen dus ook niet om een zogenoemde domme meter te plaatsen
Dat komt omdat ze ook mensen slimme meters aanbieden die nog niet perse zijn afgekeurd.
Maar om logestieke redenen bijvoorbeeld omdat er in dat gebied veel wordt gewisseld.

Om het moment dat de meter echt afgekeurd is en de respijt termijn voorbij komen ze vanzelf terug.

Afkeur betekent niet dat de meter per direct niet mag worden gebruikt, dat heeft namelijk praktische bezwaren.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 31-10-2017 18:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

het is gewoon byzonder dat de netbeheerder de status afgekeurt wel richting de consument gebruiken om een slimme meter op te dringen echter stel je ziet zelf op de lijst dat je meter is afgekeurt maar je heb nog geen bericht gehad van de netbeheerder en je neemt contact op met je netbeheerder met de vraag aub mijn meter vervangen , ik zie namelijk dat deze op de lijst van afkeur staat.

wedden dat je dan als response krijg , meneer / mevrouw deze kan gewoon blijven hangen hoor het is geen enkel probleem . en zal in de komende jaren toch wel vervangen gaan worden.

en daarmee is het wederom 1 richtingsverkeer qua beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:57:
het is gewoon byzonder dat de netbeheerder de status afgekeurt wel richting de consument gebruiken om een slimme meter op te dringen echter stel je ziet zelf op de lijst dat je meter is afgekeurt maar je heb nog geen bericht gehad van de netbeheerder en je neemt contact op met je netbeheerder met de vraag aub mijn meter vervangen , ik zie namelijk dat deze op de lijst van afkeur staat.

wedden dat je dan als response krijg , meneer / mevrouw deze kan gewoon blijven hangen hoor het is geen enkel probleem . en zal in de komende jaren toch wel vervangen gaan worden.

en daarmee is het wederom 1 richtingsverkeer qua beleid
Dat was in ons geval niet hoor. Onze meter was per 1 januari 2017 afgekeurd, we kregen in augustus 2016 de brief. In januari 2017 kregen we de brief dat hij in februari vervangen zou worden*. En nu (dus Q4 2017) zijn ze bezig om alle overige meters te vervangen.

*wat natuurlijk wel een ander probleem aan het licht bracht: communicatie is bij dat soort bedrijven meestal niet zo goed geregeld, vooral niet tussen de afdelingen, want wij hadden al per september 2016 een nieuwe meter gekregen, met spoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Verwijderd

Ik heb nog een citaat van agentschap telecom. Een meter komt pas 1,5 jaar na het afkeuren op de lijst, echter tussentijds wordt er al wel begonnen met vervangen.

Ik heb een brief ontvangen waarin mij wordt verteld dat mijn elektriciteitsmeter is afgekeurd, maar ik vind mijn meter niet terug op de lijst.
Als een groep meters wordt afgekeurd, dan krijgt de metereigenaar ruim 1,5 jaar de tijd om die groep meters te vervangen. Pas als de meter na het verstrijken van de termijn niet is verwijderd komt deze op de lijst met afgekeurde meters. Het kan dus dus voorkomen dat een meter is afgekeurd, maar nog niet op de lijst staat.

De afgekeurde groep meters is dan wel opgenomen is de meest recente rapportage, het Poolbesluit of Populatiebesluit. Deze rapporten zijn openbaar en in te zien op de websites van VMNED en NBNL.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 01-11-2017 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
leonbong schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:04:
@Verwijderd

Ik heb nog een citaat van agentschap telecom. Een meter komt pas 1,5 jaar na het afkeuren op de lijst, echter tussentijds wordt er al wel begonnen met vervangen.

Ik heb een brief ontvangen waarin mij wordt verteld dat mijn elektriciteitsmeter is afgekeurd, maar ik vind mijn meter niet terug op de lijst.
Als een groep meters wordt afgekeurd, dan krijgt de metereigenaar ruim 1,5 jaar de tijd om die groep meters te vervangen. Pas als de meter na het verstrijken van de termijn niet is verwijderd komt deze op de lijst met afgekeurde meters. Het kan dus dus voorkomen dat een meter is afgekeurd, maar nog niet op de lijst staat.

De afgekeurde groep meters is dan wel opgenomen is de meest recente rapportage, het Poolbesluit of Populatiebesluit. Deze rapporten zijn openbaar en in te zien op de websites van VMNED en NBNL.

Dus bij afkeur wordt de meter vervangen. Maar als de ferraris nog goed gekeurd is dat mag tie gewoon nog even blijven, ook icm PV

https://www.acm.nl/nl/ond...gleveren-wat-moet-ik-doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@drielp
Jij leest wat je wil lezen want dat staat niet in mijn post.
Ik verwijs terug naar mijn post 31 oktober 17

Daarnaast naar citaat vandezelfde website van agentschap telecom.

Ik heb zonnepanelen, moet mijn elektriciteitsmeter worden vervangen?
Dat is het geval als de huidige meter niet geschikt is voor de registratie van teruggeleverde energie. Een meter die voor dat doel wordt gebruikt dient daarvoor speciaal ontworpen, getest en toegelaten te zijn. Hieronder kunt u nagaan welke situatie voor u van toepassing is.

U heeft:
Een digitale meter met een elektronisch telwerk welke voorzien is van meerdere telwerken waarop levering en teruglevering gescheiden wordt geregistreerd. De meter registreert ook het piek- en daltarief. Deze meter hoeft niet vervangen te worden.
Een digitale meter met een elektronisch telwerk welke voorzien is van een enkel of dubbeltarief telwerk voor levering. Deze meter is niet ontworpen voor de registratie van teruglevering en moet worden vervangen.
NB. Dit zijn voornamelijk oudere modellen.
Een digitale meter met een mechanisch telwerk kan geen teruglevering registreren. De meter is niet geschikt. Dit type moet worden vervangen.
Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.
Een bijzondere situatie is het geval als een meter op zich geschikt is voor de registratie van teruglevering, maar toch vervangen moet worden. Dat is het geval

als de meter tot een groep meters behoort waarvan door het landelijke controlesysteem is aangetoond dat die onvoldoende betrouwbaar is. Deze groep wordt dan afgekeurd en de meterbeheerder moet de meters vervangen;
> als de netbeheerder een zogenaamde slimme meter moet plaatsen in het kader van de uitrol van de slimme meter. Meer informatie hierover kunt lezen op de website van de rijksoverheid.

Beide kunnen ook voorkomen als u al langere tijd gebruikt maakt van zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
leonbong schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:01:
@drielp
Jij leest wat je wil lezen want dat staat niet in mijn post.
Ik verwijs terug naar mijn post 31 oktober 17

Daarnaast naar citaat vandezelfde website van agentschap telecom.

.....................

Je berichtgeving is nogal eenzijdig, als je wel het agentschap citeert maar niet de ACM dan geef je halve informatie ;) .

Volgens de laatste mag de ferraris blijven totdat voor de desbetreffende serie een afkeur komt. Die is overigens ook best wel aan te vechten, het ligt er maar aan hoever je wilt gaan.

Ik weet niet wie beslist of een ferraris mag blijven, het Agentschap Telecom dat onder het ministerie van Economische Zaken valt (dus niet onafhankelijk) of de onafhankelijke Autoriteit Consument en Markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@drielp
Lees toch eens beter.

Ik zeg toch in mijn eerdere post 31 oktober 17 dat in principe een ferraris ongeschikt is voor PV en daarom moet worden vervangen.
Maar dat er een compromis gesloten is icm de minister dat de situatie tijdelijk toegestaan is PV en ferraris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Volgens mij wordt hier eindeloos in het zelfde kringetje gediscussieerd over een onderwerp dat al meerdere keren uitgebreid is behandeld en waarbij alle aspecten die meespelen al zijn uitgelegd. Moet dat nou echt aldoor opnieuw worden uitgelegd? Het is nou een keer een feit dat tussen linksom en rechtsom draaien kleine verschillen zitten waardoor in beide richtingen ijken niet altijd mogelijk is. Dat geringe verschil is theoretisch ook verklaarbaar. Daar kun je natuurlijk luchtig over zijn, maar strikt genomen is dat niet in overeenstemming met de wet. En die wet is er in de eerste plaats voor de consument, die mag eisen dat correct geijkte meetinstrumenten worden gebruikt. Dus dat bij terugdraaien niet minder wordt geregistreerd. Zou trouwens voor de energieleverancier wel gunstig zijn,

Opnieuw die vergelijking met een weegschaal, als daarop een meetbereik staat aangegeven, dan is het gewoon wettelijk niet toegestaan om daarvan af te wijken. Want buiten dat aangegeven meetbereik is een accurate weergave niet gegarandeerd.

Dat compromis dat wordt genoemd, houdt dan ook alleen maar in dat mogelijke de geringe afwijking buiten de nauwkeurigheidklasse voorlopig wordt getolereerd. Daarnaast is er hoegenaamd niets mis mee dat een energieleverancier wil weten hoe een saldo leveren-ontvangen tot stand komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Techneut schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:48:
Volgens mij wordt hier eindeloos in het zelfde kringetje gediscussieerd over een onderwerp dat al meerdere keren uitgebreid is behandeld en waarbij alle aspecten die meespelen al zijn uitgelegd. Moet dat nou echt aldoor opnieuw worden uitgelegd? Het is nou een keer een feit dat tussen linksom en rechtsom draaien kleine verschillen zitten waardoor in beide richtingen ijken niet altijd mogelijk is.
Feit? Door wie vastgesteld? Ik lees alleen de aanname dat de ferraris af zou wijken.
Dat geringe verschil is theoretisch ook verklaarbaar. Daar kun je natuurlijk luchtig over zijn, maar strikt genomen is dat niet in overeenstemming met de wet. En die wet is er in de eerste plaats voor de consument, die mag eisen dat correct geijkte meetinstrumenten worden gebruikt.
Ik kan er we mee leven dan mijn ferraris misschien een beetje afwijkt. Niet dat dat ik die ervaring hebt
Dus dat bij terugdraaien niet minder wordt geregistreerd. Zou trouwens voor de energieleverancier wel gunstig zijn,
Hoeveel zou het schelen?
Opnieuw die vergelijking met een weegschaal, als daarop een meetbereik staat aangegeven, dan is het gewoon wettelijk niet toegestaan om daarvan af te wijken. Want buiten dat aangegeven meetbereik is een accurate weergave niet gegarandeerd.
De vergelijking gaat mank, een weegschaal kan geen negatieve massa meten.
Dat compromis dat wordt genoemd, houdt dan ook alleen maar in dat mogelijke de geringe afwijking buiten de nauwkeurigheidklasse voorlopig wordt getolereerd. Daarnaast is er hoegenaamd niets mis mee dat een energieleverancier wil weten hoe een saldo leveren-ontvangen tot stand komt.
Welk compromis? Dat de ACM wel toestaat dat een ferraris wordt gebruikt en het Agentschap Telecom niet? Dat is voor het eerst dat ik hiervan iets lees. Maar je hebt vast een bron?

Maar je hebt gelijk, we draaien in een kringetje rond met voor- en tegenstanders van een ferraris. Het lijkt wel en discussie tussen twee religies. Die worden het ook nooit eens.

Pagina: 1 ... 26 ... 54 Laatste