@
drielp
Jij leest wat je wil lezen want dat staat niet in mijn post.
Ik verwijs terug naar mijn post
31 oktober 17
Daarnaast naar citaat vandezelfde website van agentschap telecom.
Ik heb zonnepanelen, moet mijn elektriciteitsmeter worden vervangen?
Dat is het geval als de huidige meter niet geschikt is voor de registratie van teruggeleverde energie. Een meter die voor dat doel wordt gebruikt dient daarvoor speciaal ontworpen, getest en toegelaten te zijn. Hieronder kunt u nagaan welke situatie voor u van toepassing is.
U heeft:
Een digitale meter met een elektronisch telwerk welke voorzien is van meerdere telwerken waarop levering en teruglevering gescheiden wordt geregistreerd. De meter registreert ook het piek- en daltarief. Deze meter hoeft niet vervangen te worden.
Een digitale meter met een elektronisch telwerk welke voorzien is van een enkel of dubbeltarief telwerk voor levering. Deze meter is niet ontworpen voor de registratie van teruglevering en moet worden vervangen.
NB. Dit zijn voornamelijk oudere modellen.
Een digitale meter met een mechanisch telwerk kan geen teruglevering registreren. De meter is niet geschikt. Dit type moet worden vervangen.
Een analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.
Een bijzondere situatie is het geval als een meter op zich geschikt is voor de registratie van teruglevering, maar toch vervangen moet worden. Dat is het geval
als de meter tot een groep meters behoort waarvan door het landelijke controlesysteem is aangetoond dat die onvoldoende betrouwbaar is. Deze groep wordt dan afgekeurd en de meterbeheerder moet de meters vervangen;
> als de netbeheerder een zogenaamde slimme meter moet plaatsen in het kader van de uitrol van de slimme meter. Meer informatie hierover kunt lezen op de website van de rijksoverheid.
Beide kunnen ook voorkomen als u al langere tijd gebruikt maakt van zonnepanelen.