Onrust, oorlog en IS in het Midden-Oosten Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 56 Laatste
Acties:
  • 263.416 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38

World Citizen

FreeReef.nl

Gonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:02:
[...]

Zie jij Trump zelf dan niet als officieel? Hij verwijst er continu naar in z'n tweets.
Op papier wordt vast iets anders gezet, maar dat is meer voor de vorm. ;)
Jawel, en ik lees ook zijn tweets, maar her en der zie ik nuance die een deur open laat.

Ik beweer niet dat Soleimani niet vanuit Iran handelde, ik bemerk alleen dat het lijkt alsof Amerika dat bewijs niet nodig heeft. Er lijkt iets anders concreet op tafel te liggen waardoor Soleimani als individu gedood kon worden.

Mijn vraag blijft wat de EU vind... want ik hoor niks. Ik hoef zelf die bewijzen niet te hebben ... maar zie wel graag dat de EU een standpunt inneemt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@World Citizen keihard bewijs is er niet, want dan was deze handelswijze helemaal niet nodig. Dit houdt simpelweg in dat het, zoals meestal, een op emotie logische keuze is die op papier niet echt goed te verantwoorden is.
Daar zal een tijdje verontwaardiging en gesteggel over zijn maar niet echt concrete sancties of veroordeling uit komen. Ofwel de VS komen ermee weg omdat de bondgenoten het stiekem ook weer niet heel erg vinden dat de VS nu de boeman zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik weet het niet. Als ik een strategisch spelletje speel... is het soms ook slim om verwarring te veroorzaken.

Ik geloof best dat Trump een vleugje emotie te veel gebruikt, maar ik weet ook 100% zeker dat hij uiteindelijk iets heeft wat in een rechtbank overeind blijft of voor verwarring zorgt. Hij is niet dom.

Trump heeft een gat in het speelveld gecreëerd.
Er zal nu internationaal een procedure starten om te onderzoeken of Trump juist gehandeld heeft. Dit gaat heel lang duren dus Iran valt in een gat.

Vanuit Iran gezien is dit een ideaal moment om hun bevolking en volgers nog meer op te zetten tegen Amerika, maar vanuit internationaal oogpunt is het veel slimmer het proces af te wachten.

Als Iran goed wegkomt in het proces, winnen ze heel veel op het gebied van internationaal aanzien, maar als ze een aanval plegen winnen ze heel veel aan respect onder volgers.

Op zicht is het wel interessant. Iran staat nu voor de keuze om hun nationale invloed te vergroten, of hun internationale invloed.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:20
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:17:
@World Citizen keihard bewijs is er niet, want dan was deze handelswijze helemaal niet nodig. Dit houdt simpelweg in dat het, zoals meestal, een op emotie logische keuze is die op papier niet echt goed te verantwoorden is.
Er is geen sprake van een rechtstaat in Iran, Irak of Syrië. Dus redeneren dat hard bewijs deze actie niet nodig had gemaakt en dat het recht wel zou zegevieren slaat geen hout. Dat is gelijk ook het hele probleem met "wat als een Nederlandse Generaal". Het zijn compleet onvergelijkbare situaties. Wikipedia: False equivalence

Helaas moet ik in deze hele discussie nog een disclaimer plaatsen: nee, ik keur de actie van de US totaal niet goed (hoe meer ik er over lees hoe meer het eigenlijk een actie van Trump zelf was; Schumer niet geinformeerd, McConnell niet geinformeerd, de enige die er vooraf van lijken af te weten waren toevallige gasten op Mar-A-Lago 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Michielgb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:45:

Helaas moet ik in deze hele discussie nog een disclaimer plaatsen: nee, ik keur de actie van de US totaal niet goed (hoe meer ik er over lees hoe meer het eigenlijk een actie van Trump zelf was; Schumer niet geinformeerd, McConnell niet geinformeerd, de enige die er vooraf van lijken af te weten waren toevallige gasten op Mar-A-Lago 8)7 ).
Dat maakt het allemaal zo merkwaardig.

Kennelijk heeft Trump iets te horen gekregen wat substantieel genoeg is om Soleimani te doden en er op internationaal niveau mee weg te komen.

Maar daarentegen lijkt het er ook op dat hij vele andere opties heeft genegeerd, en zoals jij zegt niet iedereen heeft aangehoord.

Maar dan moeten we eigenlijk de discussie naar het Trump topic verplaatsen omdat het het dan meer gaat over hoe hij handelt.

Voorlopig sta ik ook in het kamp waar mensen het er niet mee eens zijn, maar nog niet hard. Er worden nog veel te veel kaarten tegen de borst gehouden om iets te zeggen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan ga je er nog vanuit dat Trump iets substantieels nodig heeft om te handelen. Ik vrees een beetje dat 'er is een Iraanse generaal gespot buiten iran' al voldoende is voor de man :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

MikeyMan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:55:
Dan ga je er nog vanuit dat Trump iets substantieels nodig heeft om te handelen. Ik vrees een beetje dat 'er is een Iraanse generaal gespot buiten iran' al voldoende is voor de man :X
Iets substantieels of verwarring.

Als Iran niet direct aanvalt maar de politieke weg kiest, kan Trump met een halfbakke argument genoeg verwarring creëren om niet concreet als misdadiger te worden berecht. Dus Trump neemt een stukje risico hier.

Iran moet echter direct aanvallen willen ze aanzien in de regio houden. Maar als Iran het op wereld niveau bekijkt dan zijn ze beter af om het officieel uit te spelen en Trump aan de tand te voelen.

Op zich zit Trump dan in een prima positie. Iran zal niet aanvallen, en hij heeft verwarring achter de hand.

Eindstand = Iran minder lokale invloed, Trump krijgt daar de lof voor binnen zijn land, en op internationaal niveau is het nog steeds "verwarrend".

Als Iran wel aanvalt... dan doden ze onschuldige "medewerkers" en niet een "terrorist" zoals Soleimani.
Op dat moment staat Trump er internationaal ineens weer veel beter voor... en wint hij ook.

Iran heeft het lastig nu.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:43
De Irakezen willen de Amerikanen nu dus weg hebben. Ik vraag me af, wat als de VS weigert?
Is dat logisch en hoe groot is die kans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Irak is nu ook klaar met de VS na de moord- c.q. terreur-aanslag van de VS op Irakees grondgebied, en wil ze het land uit hebben:
Het Iraakse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft officiële klachten ingediend bij de secretaris-generaal van de Verenigde Naties (VN) en de Veiligheidsraad over de Amerikaanse luchtaanvallen op Iraakse bodem. Door de aanvallen kwamen de Iraanse generaal Qassem Soleimani en verschillende Iraakse militieleiders om het leven. Ook nam het Iraakse parlement een resolutie aan waarin wordt opgeroepen de aanwezigheid van buitenlandse troepen in het land te beëindigen.

De klacht bij de VN gaat over ,,Amerikaanse aanvallen en agressie op Iraakse militaire posities en de moord op Iraakse en geallieerde militaire bevelhebbers op hoog niveau op Iraakse grond", aldus het ministerie in een verklaring.

Het ministerie beschrijft de aanvallen als ,,gevaarlijke schending van Iraakse soevereiniteit en van de voorwaarden over de aanwezigheid van de VS in Irak". Het ministerie roept de Veiligheidsraad op om de aanvallen te veroordelen.

Daarnaast nam het Iraakse parlement vandaag een resolutie aan waarin de regering wordt opgeroepen haar eerdere verzoek om hulp aan de internationale coalitie die Internationale Staat (IS) bestrijdt in te trekken en de aanwezigheid van buitenlandse troepen in het land te beëindigen. Hoewel de Iraakse regering de resoluties van het parlement naast zich neer kan leggen had de Iraakse premier Adel Abdul Mahdi het parlement al opgeroepen om de aanwezigheid van buitenlandse troepen in het land te beëindigen.

Vandaag deed de premier dat opnieuw bij zijn parlementsleden. Volgens Abdul Mahdi zou hij een ontmoeting hebben met de Iraanse generaal Soleimani, maar kwam deze vlak daarvoor om bij een Amerikaanse luchtaanval. De Iraakse premier noemde de dood van de Iraniër en militie-topman Abu Mahdi al-Muhandis politieke moorden. Met de luchtaanvallen zouden de Amerikanen de onderhandelingspositie van Irak ten opzichte van Iran en de verschillende milities hebben aangetast. Zowel Irak als de VS zouden beter af zijn als de Amerikaanse troepen Irak zouden verlaten.

,,Er is niet langer noodzaak voor de aanwezigheid van het Amerikaanse leger in Irak sinds de terreurorganisatie IS is verslagen”, klonk het eerder ook al bij Ammar al-Shibli, een Sjiitisch lid van de parlementaire commissie voor juridische zaken. ,,We hebben onze eigen strijdkrachten die in staat zijn om het land te beschermen.”

Ondanks tientallen jaren van vijandschap tussen Iran en de Verenigde Staten vochten de door Iran gesteunde milities en de Amerikaanse troepen zij aan zij tijdens de oorlog van Irak in 2014-2017 tegen IS. Op dit moment verblijven nog ongeveer 5.000 Amerikaanse troepen in Irak, de meesten van hen in een adviserende rol.
Bron: Irak dient klacht in bij VN en wil Amerikaanse troepen het land uit hebben: ‘Het is tijd dat ze vertrekken’

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

World Citizen schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:33:
Ik weet het niet. Als ik een strategisch spelletje speel... is het soms ook slim om verwarring te veroorzaken.

Ik geloof best dat Trump een vleugje emotie te veel gebruikt, maar ik weet ook 100% zeker dat hij uiteindelijk iets heeft wat in een rechtbank overeind blijft of voor verwarring zorgt. Hij is niet dom.
Dat is feitelijk wat ik zeg. Er ligt wel iets, maar dat is niet hard genoeg om echt op te acteren. Het is wel net hard genoeg om nog een tijd lang discussie over te hebben tot we weer iets anders interessant vinden. Zo werkt het toch elke keer?
World Citizen schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:50:
Dat maakt het allemaal zo merkwaardig.

Kennelijk heeft Trump iets te horen gekregen wat substantieel genoeg is om Soleimani te doden en er op internationaal niveau mee weg te komen.
Of Trump gaat daadwerkelijk de eerste president worden die afgezet wordt en daar wordt gebruik van gemaakt door hem nu als eenling actie te laten ondernemen. In een later stadium kan men dan zeggen dat hij alleen handelde en men het er niet mee eens was, maar is het lekker toch al gebeurd.
Of draaf ik nu wat door? :P
Michielgb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:45:
Er is geen sprake van een rechtstaat in Iran, Irak of Syrië. Dus redeneren dat hard bewijs deze actie niet nodig had gemaakt en dat het recht wel zou zegevieren slaat geen hout. Dat is gelijk ook het hele probleem met "wat als een Nederlandse Generaal". Het zijn compleet onvergelijkbare situaties. Wikipedia: False equivalence
Allereerst zie ik niemand die dat stelt, daarnaast gaat het niet om welk principe in die landen gehanteerd wordt maar om de afspraken die de Westerse landen gemaakt hebben. Wil je een hooggeplaatst militair op vreemd grondgebied omleggen en mogelijk oorlog uitlokken dan moet je met goede onderbouwing komen, zo simpel is het.
Dat een individueel land zonder overleg gewoon zo'n actie onderneemt omdat zijzelf vinden dat het nodig is behoort gewoon niet tot de gemaakte afspraken.

Als iemand verdacht wordt van misdaden waar de doodstraf op staat dan wordt men ook geacht eerst even langs de rechtbank/jury te gaan om dat officieel te bevestigen. Dan is het ook niet de bedoeling dat iemand maar even zelf het recht in handen neemt en hem alvast om legt.
Dat de handlangers van de dader hem zelf niet zullen berechten verwacht dan ook niemand, maar de afspraken moeten wel even gevolgd worden. Ook al plaatst die dader zichzelf feitelijk buiten de wet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
In Trouw een uitgebreide analyse van de mogelijke beweegredenen van Trump:
Trump neemt groot risico met aanslag op Iraans kopstuk

Met het uitschakelen van Soleimani laat Donald Trump zich in meerdere opzichten van een ongewone kant zien. Stilistisch: de eerste uren erna verstuurde de Amerikaanse president, die normaal gesproken niet van Twitter weg te slaan is, alleen een tweet met de Amerikaanse vlag. Strategisch: Trump veegt landen graag de mantel uit, legt invoerrechten of sancties op. Maar ondanks zijn uitgesproken voorliefde voor uniformen en bewondering voor stoere generaals, was hij tot nu toe geen groot liefhebber van militaire escalatie.

Vanwaar die plotselinge bereidheid tot terugslaan? Mogelijk groeide in het Witte Huis en het Pentagon het besef dat in het Midden-Oosten de ­tegenstanders van de VS niet langer geloofden dat het land zijn belangen of die van bondgenoten met geweld zou verdedigen. De acties van deze week moesten hen dan uit die droom helpen.

Maar dat Soleimani gevaar opleverde voor Amerikaanse militairen kan niet de enige reden zijn. Door de acties van Iraakse milities was hij verantwoordelijk voor de dood van honderden Amerikaanse militairen. Toch zagen de vorige twee presidenten, George W. Bush en Barack Obama, ervan af hem te doden toen de kans zich voordeed. Een groot verschil met nu is dat de afgelopen week na de aanval op de Iraakse militie ook Amerikaanse diplomaten werden belaagd. Pro-Iraanse demonstranten belegerden de ambassade in Bagdad. In de VS gingen de gedachten vanzelf terug naar de bezetting van de ambassade in Teheran in 1979. En naar de aanval in 2012 in Benghazi in Libië, die onder meer de Amerikaanse ambassadeur het leven kostte.

Die gebeurtenissen waren politiek zeer beschadigend voor de betrokken Amerikaanse leiders. De gijzeling van diplomaten in Teheran kostte Jimmy Carter mogelijk zijn tweede termijn als president. Na Benghazi werd minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton door de Republikeinen achtervolgd met onderzoeken die moesten vaststellen of ze tekort was geschoten in het zorgen voor beveiliging.

Met de aanval op Soleimani neemt Trump een groot risico op verdere escalatie. Naar de regio waar hij zich juist uit wil terugtrekken, stuurt hij nu noodgedwongen ruim drieduizend militairen om eventuele represailles van Iran het hoofd te bieden. Maar Soleimani laten leven was kennelijk geen optie. Zijn eigen ‘Teheran’ of ‘Benghazi’, met Hillary Clinton die dan bestraffend de vinger heft – dat moet voor Donald Trump een schrikbeeld zijn geweest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:30:
In Trouw een uitgebreide analyse van de mogelijke beweegredenen van Trump:

[...]
Geen gekke gedachten gezien het feit dat hij naar die eerdere gijzeling verwees. Het risico is echter wel groot want als het conflict escaleert kan je hetzelfde vingertje van Clinton verwachten vermoed ik.

Thanks voor het citaat, ik weiger aan dat NL profiel mee te werken dus kan veel kranten niet meer lezen. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Gonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:38:
Thanks voor het citaat, ik weiger aan dat NL profiel mee te werken dus kan veel kranten niet meer lezen. O-)
offtopic:
Rechtermuisknop op link, open in incognito mode en accepteer de cookies...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik blijf het een bij de haren getrokken analyse vinden. De Amerikanen konden met de Irani's best wel afspraken maken als het om IS ging, en ook de afspraken rond de kernwapens tonen aan dat er met de Irani's (hoe beperkt ook) te praten valt. Dan zou dat nu ineens niet meer het geval zijn?

Het lijkt er nog altijd op dat Trump de teerling geworpen heeft, en er nu maar een gefundeerde motivatie geschreven moet worden over het waarom. Een herhaling van Benghazi vermijden kan een reden zijn, maar ten koste van wat? Van de lont opnieuw in het kruitvat te steken? Dat zou wel extreem cynisch en kortzichtig zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:32
Meanwhile, Iran claimed that the US had sent a note to Tehran through the Swiss embassy, which acts as an intermediary between the two foes, calling for a “proportional response” to the killing of Suleimani.
“The Swiss, who represent US interests [in Iran], brought a very unwise message from the Americans, which received a firm response,” Zarif, said on TV. “The Americans made a wrong move and are now worried about its consequences.”
The Guardian link

Een hooguit proportionele reactie vanuit Teheran wordt blijkbaar op prijs gesteld, na het uit de weg ruimen van de Iraanse nr. 2.
Dat moet toch belabberd klinken voor Mike Pence. :+

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Laatst online: 01-08 19:47
Irak heeft inmiddels besloten dat de US troops niet meer gewenst zijn en mogen ophoepelen.

Heeft Iran toch uiteindelijk zn zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:03

Amphiebietje

In de blubber

Michielgb schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:44:
[...]

Mijn god wat een onwetendheid. Cuba vrij? Ik ben er geweest, die bevolking kent enorme repressie onder het bewind. Ik heb letterlijk met mensen in hun eigen huis moeten fluisteren om de waarheid te horen van wat ze van het regime vinden omdat de buurman "van de partij" is. Vrij internet? Nope. Er bestaan daar twee munten: een voor de toerist waarmee alles te koop is, een voor de lokale bevolking waar je enkel eten en bijv geen shampoo of pennen mee kan kopen. Op elke hoek vd straat wordt Amerika als schuldig aangewezen, elke tv zender moet verplicht voordat elk programma begint een twee minuten durend propaganda filmpje afspelen over de heldendaden van Castro en Che en wederom is alles de schuld van Amerika.

Als je Cuba als voorbeeld ziet van hoe het moet in de wereld dan snap ik dat je Soleimani gelijkstelt aan de vice president van een vrij en democratisch land. False equivalence noemen we dat. 8)7
Als je mijn bericht correct had gelezen, dan had je begrepen dat ik "vrij" bedoelde als "geen de facto kolonie van de VS", niet als voorbeeld van hoe het wel moet.

Overigens, als ik naar die VS-"koloniën" kijk, dan zie ik vooral gebieden met ofwel een stel ja-knikkers aan de macht, ofwel ze hebben nul rechten en zijn compleet achtergesteld (zie Puerto Rico).

Verder is een groot deel van de huidige situatie in Cuba te wijten aan de sancties van de VS, die werkelijk geen enkel positief effect hebben gesorteerd op het bewind daarzo, ondanks dat die status quo al ruim 50 jaar (!) bestaat. |:(
Dus ergens hebben ze in Cuba groot gelijk.

En het laatste heb ik nooit gesteld en verzin je helemaal zelf. :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10 07:01
Ik blijf uiterst benieuwd naar de beweegredenen. Het 'hij is een terrorist', met wat jingoistische redenen zoals we die exclusief vanuit het Atlantische front kennen, is en blijft geen terechte reden.

En zoals @World Citizen al meerdere keren stelt, de stilte vanuit de EU is zorgwekkend. De EU had tezamen met het nucleairakkoord de rug kunnen keren naar USA om de eigen ondernemers te beschermen tegen de opgelegde sancties vanuit de US. Dat hebben we niet gedaan, en daarmede stonden we toe te kijken hoe één entiteit een globale deal vernietigde. En nu weer, weten we weer niet waar we het zoeken moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:35
MikeyMan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:55:
Die man heeft Trump beledigd dmv een meme, dus dat is al erg genoeg. Voor het klootjesvolk is er achteraf iets verzonnen over 9/11 zodat het nog iets lijkt.
FlowSnake schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:48:
Ik blijf uiterst benieuwd naar de beweegredenen. Het 'hij is een terrorist', met wat jingoistische redenen zoals we die exclusief vanuit het Atlantische front kennen, is en blijft geen terechte reden.

En zoals @World Citizen al meerdere keren stelt, de stilte vanuit de EU is zorgwekkend. De EU had tezamen met het nucleairakkoord de rug kunnen keren naar USA om de eigen ondernemers te beschermen tegen de opgelegde sancties vanuit de US. Dat hebben we niet gedaan, en daarmede stonden we toe te kijken hoe één entiteit een globale deal vernietigde. En nu weer, weten we weer niet waar we het zoeken moeten.
Het is gewoon op dit moment onmogelijk om de VS definitief de rug toe te keren, en sancties omzeilen kan om allerlei praktische redenen niet.

Dat de EU landen de VS niet steunen maar voornamelijk stil zijn, met Boris Johnson die gewoon op vakantie blijft en besluit totaal niet te reageren als illustratief voorbeeld, is een zo sterk mogelijk signaal richting de VS als we nu kunnen geven.

[ Voor 55% gewijzigd door ph4ge op 05-01-2020 18:54 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

FlowSnake schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:48:

Die stilte is er niet echt.

Het VK/Team Brexit heeft inmiddels aangegeven dat ze de VS steunen, alhoewel er ook enige kritiek in hun reactie te lezen valt: https://www.theguardian.c...lling-of-qassem-suleimani

Frankrijk is achter de schermen druk bezig met zoveel mogelijk damage control via overleg met andere leiders, inclusief de Iraakse regering.

Het probleem is natuurlijk ook dat Trump hiermee heeft bewezen lak te hebben aan de mening van bondgenoten - die hoeven niet eens geinformeerd te worden over een actie als deze, wat de volledige onverantwoordelijkheid van de man bewijst. Europa zal ook goed moeten nadenken over een reactie daarop, vooral omdat Pompeo redelijk duidelijk heeft gemaakt dat Europese landen ergens ook als doelwit worden beschouwd.

Mocht Europa besluiten de actie te veroordelen, dan lopen we kans dat Trump dat interpreteert als "Europa is tegen de VS en is een vijand", wat gezien zijn actie gevaarlijk zou kunnen zijn voor Europese burgers.

(Ja, ik verwacht dat de VS de "Je bent met ons of je bent tegen ons"-kaart gaat spelen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
ph4ge schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:51:
Het is gewoon op dit moment onmogelijk om de VS definitief de rug toe te keren, en sancties omzeilen kan om allerlei praktische redenen niet.
Zolang we hier in Europa te beroerd zijn 2% van het BNP in defensie te investeren zijn we afhankelijk van de VS. Trekt Trump het land uit de NAVO dan ligt de rode loper klaar voor Poetin om Oost-Europa in te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:10

IkWilbert

Het is mij!

https://twitter.com/pzf/status/1213884633689055233

BREAKING NEWS: Iranian state TV reports Iran will no longer abide by any limits of its 2015 nuclear deal

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:09:
...
Zolang we hier in Europa te beroerd zijn 2% van het BNP in defensie te investeren zijn we afhankelijk van de VS. Trekt Trump het land uit de NAVO dan ligt de rode loper klaar voor Poetin om Oost-Europa in te nemen.
Op zich geven F, UK, D en I samen ook nog >3x zo veel aan defensie uit als RUS, maar goed het moet zeker meer worden als USA zich verder terugtrekt of men zich zelf verder verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
begintmeta schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:18:
Op zich geven F, UK, D en I samen ook nog >3x zo veel aan defensie uit als RUS, maar goed het moet zeker meer worden als USA zich verder terugtrekt of men zich zelf verder verwijdert.
Het VK is één van de weinige landen die inderdaad de 2% haalt, maar dat land zal straks na Brexit zich vooral op de VS richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Er gaan gelukkig steeds meer ogen open in Brussel.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nog een interessante analyse:
And despite the celebration of Trump and his allies, for some experts the killing of Suleimani smacked not of strength, but of weakness.

“President Trump’s decision to escalate hostilities by killing Qassem Suleimani epitomises the failure of his strategy for dealing with Iran,” said David Schanzer, an expert on terrorism at Duke University.

“Trump abandoned diplomacy as a means to constrain Iran by backing out of the nuclear accord in 2018, opting instead to use punitive economic sanctions to pressure Iran to end its aggressive behaviour. The result? Iran is now advancing its nuclear programme, acting with greater aggression in the region, and fomenting greater violence inside neighbouring Iraq.”
En verderop:
And back in the US not everyone is buying the official explanations for the killing. “[Suleimani] has been killing Americans in Iraq since 2003,” Jon Soltz, chairman of VoteVets.org and an Iraq war veteran told the New York Times. “I was in one of his attacks in Taji in 2011. They were dropping 240mm rockets on us. So this is not a surprise that he’s involved in killing Americans.

“But the question is what was different last night? The onus is on Trump to prove something was different, or this is no different than another weapons of mass destruction play.”

[ Voor 25% gewijzigd door Borromini op 05-01-2020 19:37 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
Nee, ook zonder NAVO zijn de Europese legers veel sterker en gaat er veel meer geld in om.

Ondertussen schetst de Iraakse president een pikzwart beeld van Trump in het Irakese parlement. Terwijl Trump hem aan de telefoon had en bedankte voor het beschermen van de ambassade begon de actie in Irak. Trump naaide hem terwijl ze aan de telefoon zaten!

Soleimani werd vermoord vlak voordat hij de Iraakse president zou spreken, dat had zomaar anders kunnen aflopen.

En het mooiste is dat Soleimani in Irak was om recente toenadering van SA te bespreken. Doel was om te deescaleren. Irak fungeerde als tussenpersoon, en Soleimani kwam de reactie van Iran brengen. Hij was daar om te onderhandelen. Daarom was zijn bezoek en locatie helemaal niet geheim. Als bedankje is hij vermoord.

[ Voor 46% gewijzigd door ph4ge op 05-01-2020 19:54 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
Amphiebietje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:03:

(Ja, ik verwacht dat de VS de "Je bent met ons of je bent tegen ons"-kaart gaat spelen...)
Die kaart spelen ze al sinds... altijd? Eveneens als 'de vijand van onze vijand is onze vriend'. Dat dat altijd heeft gebackfired, maar dat terzijde.
[...]

offtopic:
Hahaha, wat slecht. Ik ben het er mee eens dat we als Europa zijnde serieus collectief meer moeten doen aan R&D en aankopen van militair materieel en kennis. Maar dat tweede, haha.

De NAVO top is nog instaat linea recta WW3 binnen te lopen als Poetin een scheet laat. Alsof we hopen het militair industrieel complex weer op volle toeren kunnen laten lopen ofzo, ik snap die geiligheid niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

ph4ge schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:36:
[...]

Ondertussen schetst de Iraakse president een pikzwart beeld van Trump in het Irakese parlement. Terwijl Trump hem aan de telefoon had en bedankte voor het beschermen van de ambassade begon de actie in Irak. Trump naaide hem terwijl ze aan de telefoon zaten!

Soleimani werd vermoord vlak voordat hij de Iraakse president zou spreken, dat had zomaar anders kunnen aflopen.

En het mooiste is dat Soleimani in Irak was om recente toenadering van SA te bespreken. Doel was om te deescaleren. Irak fungeerde als tussenpersoon, en Soleimani kwam de reactie van Iran brengen. Hij was daar om te onderhandelen. Daarom was zijn bezoek en locatie helemaal niet geheim. Als bedankje is hij vermoord.
Dus...als ik even heel erg cynisch mag zijn...zou het kunnen zijn dat SA Trump heeft bespeeld om deze actie uit te voeren zodat hij de VS in zijn hemd zou zetten als uitermate onbetrouwbare partner, terwijl het ook Iran een harde klap toebrengt. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:19
We zullen het nooit weten wat de politieke oorzaken zijn, waar wel duidelijk is nu is dat het america first is, the rest last......

Ik zie in ieder geval veel dynamiek en meer een beetje mazzel komt er een boel goeds uit. Het is in ieder geval koren op de molen van het vasteland, dat is wel duidelijk.... Je zal nu maar weldenkend democraat zijn in de USA..... Dat is nog erger dan Nederlander in tijden van Rutte......

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Iran ends nuclear deal commitments as fallout of Suleimani killing spreads

Zo ongeveer het enige positieve in dat artikel staat in dit stuk:
“The US Army has killed these people,” Nasrallah said, referring also to Abu Mahdi al-Muhandis, an ally of Suleimani also hit in the airstrike in Baghdad in the early hours of Friday. “We do not at all mean the American people and citizens across our region … It is up to anyone from the axis of resistance to deliver a fair punishment after Soleimani’s assassination.”

Nasrallah said he had met Suleimani a week before his death. “I warned him that there was talk about him in the US media and told him that that was a precursor to his assassination. He laughed and shrugged off the possibility,” he said. “This was not a separate assassination operation. This is the start of a new US war in the region.”

Hezbollah’s reaction had been seen as a harbinger of how coming days and weeks might play out in a region deeply unsettled by Suleimani’s death, and Nasrallah drawing a distinction between US citizens and the country’s military allayed fears in Beirut diplomatic circles of a broader risk to western interests.
Alleen militaire doelwitten, civiele doelwitten zullen worden ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Amphiebietje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:09:
[...]

Dus...als ik even heel erg cynisch mag zijn...zou het kunnen zijn dat SA Trump heeft bespeeld om deze actie uit te voeren zodat hij de VS in zijn hemd zou zetten als uitermate onbetrouwbare partner, terwijl het ook Iran een harde klap toebrengt. }:|
Het zou niet de eerste keer zijn. Tolerantie en een nieuwe wind promoten in het westen, maar lekker reactionair (Kashoggi) op het thuisfront.
Ivysaur schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:56:
[...]
Ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor het wereldtoneel. Europa en Rusland dat zich verzoenen ivm China en India, enzo. VS dat binnenlands moeilijk heeft, enz enz Afrika neo-koloniseert door China en Europa.
Rusland gaat zich nooit 'verzoenen' met Europa. Daarvoor zijn ze te paranoïde en te gestel op hun eigen status als (ex-)wereldmacht. De Russen delen graag de lakens uit, en zijn daar niet te beroerd voor. Europa wil 'soft power' uitdragen en die dingen botsen. Je ziet nu al hoe de Russen de EU-leden (en bondgenoot VS) met plezier uiteenspeelt. Er is niet eens zoveel voor nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Borromini op 05-01-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Hoe gebruikelijk is het om de doodskist op de passagiersstoel te plaatsen voor transport?

[Twitter: https://twitter.com/BabakTaghvaee/status/1213928154655539201]

[Twitter: https://twitter.com/BabakTaghvaee/status/1213934470786625536]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ENgyB3pWkAUkiSC?format=jpg&name=small

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:02
Trump (be)dreigt Irak nu met zware economische sancties als Amerika hun soldaten moet terugtrekken.

https://eu.usatoday.com/s...pel-us-troops/2821255001/

Kan iemand deze gevaarlijke gek zo snel mogelijk verplicht laten opnemen? 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door P-Rock op 06-01-2020 03:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trump wil nog even wat meer onrust stoken en oorlogshitsen:
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt Irak met sancties nadat het Iraakse parlement heeft ingestemd om de Amerikaanse troepenmacht weg te sturen die in het land is gestationeerd. Als dat gebeurt, moet Bagdad de kosten van de luchtmachtbasis betalen, aldus Trump.

"We hebben een buitengewoon dure luchtmachtbasis daar die miljarden dollars heeft gekost. Wij gaan daar niet weg voordat zij dat bedrag hebben terugbetaald", aldus de president zondag tegen journalisten tijdens een vlucht met Air Force One. "Als Irak ons vraagt om te vertrekken, en we gaan niet als vrienden uit elkaar, dan leggen we sancties op waarbij die tegen Iran nog vriendelijk lijken".
Bron, en meer info: Trump dreigt Irak met sancties na wegsturen Amerikaanse troepen

Dus een land neemt een democratisch, en unaniem (! 170-0) besluit, en krijgt dan als beloning sancties opgelegd die nog verder gaan dan die tegen Iran.

Ja, dit geeft vást een goed signaal af...

Volgens mij had de Amerikaanse luchtmacht Suleimani beter niet kunnen vermoorden met die aanslag door een drone, maar iemand anders :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Irak heeft eerder sanctiies gehad, dit moet geen probleem zijn.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
wildhagen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 03:38:

[...]

Dus een land neemt een democratisch, en unaniem (! 170-0) besluit, en krijgt dan als beloning sancties opgelegd die nog verder gaan dan die tegen Iran.
Ja , inderdaad want "wij de amerikanen" zijn zulke arrogante hufters dat we denken dat de wereld alleen om ons draait .

Lekker laten denken een dezer dagen stort dat hele sprookje daar verderop over die grote oceaan gewoon vanzelf in elkaar .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
Zo, gaat het niet? Het eigen wanbeleid van Amerika heeft die IS nota bene in het zadel geholpen, misbruiken vervolgens het mandaat om die zooi op te lossen met een pseudo-oorlogsverklaring aan een van de grootste bondgenoten van het gastland, en willen vervolgens de rekening hiervan vergoed hebben.

En fin, Amerika speelt Irak hiermee helemaal in de handen van Iran, en drijft Irak verder weg. Er is een kantelpunt waarbij Amerika zichzelf isoleert als het terroristische motieven gebruikt om een land met sancties te besturen. Het land kan niet eenzijdig globale sancties blijven afgeven als Europa al begint te twijfelen, en Rusland/China het er niet mee eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:45
Ik zou me redelijk koest houden als Iran zijnde, en zodra President Trump weer gewoon Meneer Trump is hem een bezoekje brengen. Zijn gedrag maakt elk politiek conflict een persoonlijk conflict, ze staan inmiddels in de rij om hem om te mogen leggen lijkt mij.

Misschien is het een tactiek van Trump om de Nobel prijs voor de Vrede te krijgen, als bestaande conflicten je geen prijs opleveren dan kun er altijd eentje flink escaleren en dan toenadering zoeken, hij heeft al kunnen oefenen met Korea.

(en nog even over Cuba, het heeft natuurlijk ook niet geholpen qua opinie over Amerika in Cuba dat het Obama was die de betrekkingen met Cuba verbeterde, daar moest Trump ook wat aan doen, net als Iran nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mercapto schreef op maandag 6 januari 2020 @ 07:06:
Ik zou me redelijk koest houden als Iran zijnde, en zodra President Trump weer gewoon Meneer Trump is hem een bezoekje brengen.
Dat gaat niet, want Iraniërs mogen afaik de VS niet in. Er is al een tijdje een inreisverbod van kracht.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 22:17

[...]

Bron, en meer info: Trump dreigt Irak met sancties na wegsturen Amerikaanse troepen

Volgens mij had de Amerikaanse luchtmacht Suleimani beter niet kunnen vermoorden met die aanslag door een drone, maar iemand anders :X
Wat het grote verschil is dit maal is dat de moord openlijk door Amerika gedaan is en dat deze opgeëist is. Vaak gebeuren zulke moorden via proxies of de geheime dienst en verklaart het land er niets mee te maken te hebben. Nu moet Iran iets terug doen lm geen gezichtsverlies te lijden, wat kan leiden tot een escalatoor pad.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat Trump denkt dat Iran niet terug kan slaan en met deze actie wil laten zien dat Iran een keizer zonder kleren is, wat uiteraard heel riskant is.

Daarnaast zien we nu de (terechte en voorspelbare) reactie van het Iraakse parlement. Dit schaadt de amerikaanse belangen en aanzien enorm.

Op het moment dat Trump weigert de troepen terug te trekken worden ze in principe een vijandige macht, ongeacht welke reden hij hiervoor aandraagt.

De grote angst dat deze moord het 'Franz Ferdinand' moment was lijkt daarmee weer een stukje dichterbij. Het is een eerste dominosteentje wat steeds een reactie veroorzaakt in een keten die niet meer te stoppen is, ook al heeft niemand baat bij een nieuwe oorlog

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Oorlogsverklaringen hoeven trouwens tegenwoordig niet meer via het Congres, je kan tegenwoordig ook legaal de oorlog verklaren via Twitter, blijkbaar......

Echt, die gozer spoort totaal niet meer. Lijkt steeds harder de weg kwijt te raken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Het parlement van Irak heeft 329 leden, geen 170.
Een paar kogels op een verlaten straat was beter geweest zoals Iran in Bezuidenhout heeft gedaan maar ik denk dat Soleimani wel goed beveiligd werd.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
As Tensions With Iran Escalated, Trump Opted for Most Extreme Measure

Een inkijkje in hoe het Pentagon met Trump om gaat, en Trump vervolgens zelf zijn besluiten neemt. Hij krijgt een menu kaart met opties, en daar zetten ze extreme escalerende en extreme zwakke maatregelen op in de hoop dat hij dan ongeveer de middelste kiest, dat wat zn adviseurs een goed idee vinden.

Achteraf is er gezocht naar een rechtvaardiging en zijn officials maar gewoon al het mogelijk gaan roepen in de hoop dat er wat blijft plakken. Trump zn besluit lijkt uitsluitend op basis van zijn instinct op wat het goed zou doen in de binnenlandse politiek genomen te zijn. Hij vond dat hij te weinig eer kreeg toen hij verzon dat hij een aanval op Iran op het laatste moment afblies en wilde nu graag sterk overkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:00
IJzerlijm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:07:
[...]
Het parlement van Irak heeft 329 leden, geen 170.
Yep, en de Koerden en Soennieten in het parlement zijn niet op komen dagen. Een Iraanse militie had gedreigd de adresgegevens van elke Soenniet die tegen het Amerikaanse vertrek zou stemmen te publiceren.

Met alle dreigementen die worden geuit zegt die uitslag dus helemaal niks. Ook de leden die voor hebben gestemd hadden waarschijnlijk weinig keus. Een tegenstem zou wel eens hun laatste stem kunnen zijn geweest.

170-0 is juist een bewijs dat deze stemming allesbehalve democratisch tot stand is gekomen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
alexbl69 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Yep, en de Koerden en Soennieten in het parlement zijn niet op komen dagen. Een Iraanse militie had gedreigd de adresgegevens van elke Soenniet die tegen het Amerikaanse vertrek zou stemmen te publiceren.

Met alle dreigementen die worden geuit zegt die uitslag dus helemaal niks. Ook de leden die voor hebben gestemd hadden waarschijnlijk weinig keus. Een tegenstem zou wel eens hun laatste stem kunnen zijn geweest.

170-0 is juist een bewijs dat deze stemming allesbehalve democratisch tot stand is gekomen.
Exact. Het is nu volledig Iran wat de beslissingen maakt in Irak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

FunkyTrip

Funky vidi vici!

SemperFidelis schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:50:
[...]

Exact. Het is nu volledig Iran wat de beslissingen maakt in Irak.
En Trump die deze situatie heeft gefaciliteerd uiteindelijk.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat deze stemming slecht was. Maar 170 is altijd een meerderheid van 329 dus het had niet uitgemaakt of ze wel of niet waren komen opdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philip Ross schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:31:
[...]

Je hebt helemaal gelijk dat deze stemming slecht was. Maar 170 is altijd een meerderheid van 329 dus het had niet uitgemaakt of ze wel of niet waren komen opdagen.
Lees nou eens echt wat hij zegt en kijk dan nog eens waarom je reactie kant nog wal raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Philip Ross schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:31:
[...]

Linksom of rechtsom, de actie heeft Iran meer macht in Irak gegeven.
Zoals steeds weer blijkt is er niet echt een duidelijke strategie voor het huidige MO beleid van Trump. Het lijkt allemaal impulsief en reactief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als Trump niks gedaan had na de aanval op de ambassade dan zou dat ook een bevestiging zijn dat Iran onbestraft z'n gang kan gaan in Irak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
IJzerlijm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:41:
Als Trump niks gedaan had na de aanval op de ambassade dan zou dat ook een bevestiging zijn dat Iran onbestraft z'n gang kan gaan in Irak.
Het was een uit de hand gelopen protest, geen aanval. Dit is hoe het spelletje sinds jaar en dag gespeeld wordt, via proxies. Hierdoor kun je niet een land direct verantwoordelijk houden, wat ervoor zorgt dat je niet op dit escalatore pad terecht komt.

Het spel wordt zowel door Iran, Rusland alsmede US, Israel op deze manier gespeeld. Het creert een enorm gecompliceerd speelveld met tegenstrijdige belangen en groepen die van loyaliteit wisselen, maar houdt de conflicten relatief locatiegebonden.

Door openlijk een aanval te doen als land op een ander land kom je automatisch op een escaltoor pad waarbij er meer landen worden betrokken en vervolgens openlijke oorlog.

Nog een mooie bonus quote;
Administration officials insisted they did not anticipate sweeping retaliation from Iran, in part because of divisions in the Iranian leadership. But Mr. Trump’s two predecessors — Presidents George W. Bush and Barack Obama — had rejected killing General Suleimani as too provocative.
link: https://www.nytimes.com/2...tics/trump-suleimani.html

[ Voor 18% gewijzigd door R.van.M op 06-01-2020 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
Het is maar sterk de vraag of het klopt dat Iran hier echt achter zat, deze protesten hebben op zn minst een vruchtbare bodem zonder Iran. Het Trump regime zegt dat Iran er achter zat, maar ik zou niet weten waarom tussen al hun leugens dit wel waar zou zijn. Bovendien rechtvaardigt het Trump regime de aanval met dat ze wel moesten handelen omdat Iran op het punt stond om aan te vallen en dat ze die aanval moesten verijdelen. En daar is geen bewijs voor. Jouw argumentatie lijkt hooguit een secondair motief.

En zelfs als het waar is, Trump had ook proportioneel en in lijn met internationaal recht kunnen reageren. Stop met goed praten wat niet goed te praten is.

[ Voor 18% gewijzigd door ph4ge op 06-01-2020 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ph4ge schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:51:
[...]

Het is maar sterk de vraag of het klopt dat Iran hier echt achter zat, deze protesten hebben op zn minst een vruchtbare bodem zonder Iran. Het Trump regime zegt dat Iran er achter zat, maar ik zou niet weten waarom tussen al hun leugens dit wel waar zou zijn.
Dat verhaaltje werd in 1979 ook naar buiten gebracht, het waren wat studenten die op eigen houtje de ambassade bestormden. Toen werd er al opgemerkt dat er wel veel studenten van in de 40 waren en ze ook veel geweren van het leger bij zich hadden.

In de bestorming van vorige week waren vlaggen en insignia van de PMF en Khatib Hezbollah prominent aanwezig en was een flink deel in uniform. Dit waren ook de organisaties die de weken daarvoor honderden demonstranten hebben doodgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wat me opvalt in de media, dat er gewoon duizenden mensen op straat op af komen, maar ook de heftige emoties die die mensen laten zien... tuurlijk... emotie is belangrijk in die culturen maar was die man zo belangrijk voor ze dat het bijna een familielid is die omgekomen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
IJzerlijm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:55:
Dat verhaaltje werd in 1979 ook naar buiten gebracht, het waren wat studenten die op eigen houtje de ambassade bestormden. Toen werd er al opgemerkt dat er wel veel studenten van in de 40 waren en ze ook veel geweren van het leger bij zich hadden.
Haha, hoe vaak heeft het Trump regime gelogen, alleen al rond deze aanval? 8)7

Om het over Trump zn Republikeinse voorgangers maar niet te hebben. De Amerikanen zijn nu nog aan het zoeken naar WMD's.

Om Iran op basis van een leugen van 40 jaar geleden het nadeel van de twijfel te geven is niet erg objectief.
IJzerlijm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:55:
In de bestorming van vorige week waren vlaggen en insignia van de PMF en Khatib Hezbollah prominent aanwezig en was een flink deel in uniform. Dit waren ook de organisaties die de weken daarvoor honderden demonstranten hebben doodgeschoten.
Even los van of het waar is, wat zegt dat? Hooguit dat ze sympathie hebben voor Iran.

Protestanten gaan echt niet protesteren omdat Iran het zegt, zelfs als Iran het vuurtje opstookt heb je brandstof nodig. Als Iran er al een rol bij speelt, en er in alle leugens vanuit het Trump regime toch een feit zit, dan nog is niet aangetoond hoe groot die rol was.

En waarom blijf je doen alsof Trump wel op deze manier moest reageren en negeer je dat hij allerlei andere opties had? Gewoon de delen negeren die je niet uitkomen maken je verhaal ook niet sterker.
RodeStabilo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:57:
Wat me opvalt in de media, dat er gewoon duizenden mensen op straat op af komen, maar ook de heftige emoties die die mensen laten zien... tuurlijk... emotie is belangrijk in die culturen maar was die man zo belangrijk voor ze dat het bijna een familielid is die omgekomen is?
Als Nederland gebombardeerd wordt roept dat ook hevige emoties op, ongeacht de slachtoffers. En ja, naast onschuldige bijstanders zijn er ook een paar leiders vermoord die een zekere populariteit hadden, en nu als martelaar in een klap nog veel populairder zijn geworden.

[ Voor 20% gewijzigd door ph4ge op 06-01-2020 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58

polthemol

Moderator General Chat
dit waren escalaties die hij zelf zocht. Hij moest zonodig het atoomakkoord eenzijdig opzeggen vanwege zijn ego in plaats van het te gebruiken voor verdere deescalatie. Zijn hele politiek aldaar is gebaseerd op het idee dat hij het allemaal perfect weet en dat je altijd met dreigementen moet komen, zero-sum. Het heeft nog geen enkele keer gewerkt tijdens zijn presidentschap, maar toch blijft de clown maar proberen.

Een openlijke moordaanslag onder je eigen vlag op een staatsburger van een andere natie (en daarbij ook nog een lid van die regering) is simpelweg een oorlogsverklaring. Daar kun je weinig anders van maken. Hij dreigt daarbij nu ook nog eens met oorlogsmisdaden (aanvallen van cultureel erfgoed, disproportioneel straffen via militaire middelen). Trump heeft geen idee van politiek, geen idee van wetgeving en geen enkel idee met hoe oorlog werkt. Er is helemaal niets wat te verdedigen is aan zijn gedrag, die man is gewoon mensenlevens aan het kosten vanwege zijn ego en incompetentie.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ph4ge schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:00:
Als Nederland gebombardeerd wordt roept dat ook hevige emoties op, ongeacht de slachtoffers. En ja, naast onschuldige bijstanders zijn er ook een paar leiders vermoord die een zekere populariteit hadden, en nu als martelaar in een klap nog veel populairder zijn geworden.
Recent kan ik me alleen de tragedie rondom de MH17 herinneren, maar dat verdriet was toch een stuk ingetogener. Maar hier zie ik grote groepen mensen die intens verdriet hebben en dat volledig laten gaan in alle emotie. Toch een groot verschil met hoe wij in westerse landen daar mee omgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 06-01-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
RodeStabilo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:03:
Recent kan ik me alleen de tragedie rondom de MH17 herinneren, maar dat verdriet was toch een stuk ingetogener. Maar hier zie ik grote groepen mensen die intens verdriet hebben en dat volledig laten gaan in alle emotie. Toch een groot verschil.
Volgens mij was het verdriet rond MH17 ook intens, al uiten we dat anders. Wij houden de direct betrokkenen ook grotendeels uit de media op dat moment.

Dan nog is dit nog wel een tandje erger. MH17 was geen doelbewust aanval op Nederlanders en onze vrienden op Nederlands grondgebied, hoewel de Russen te eigenwijs zijn om het toe te geven was het gewoon een ongeluk.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 06-01-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
ph4ge schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:00:

[...]

Protestanten gaan echt niet protesteren omdat Iran het zegt, zelfs als Iran het vuurtje opstookt heb je brandstof nodig. Als Iran er al een rol bij speelt, en er in alle leugens vanuit het Trump regime toch een feit zit, dan nog is niet aangetoond hoe groot die rol was.

[...]
Je betoog klopt naar mijn menig, op dit stukje na. Als een groep aangestuurd wordt door Iran dan kan Iran ze daadwerkelijk opdragen om te gaan protesteren. In het verleden heeft de CIA vaak genoeg protesten gefinancierd.

Hoe dan ook, een protest staat niet op gelijke hoogte met het ombrengen van de nr.2 van een land

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
R.van.M schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:36:
[...]

Linksom of rechtsom, de actie heeft Iran meer macht in Irak gegeven.
Zoals steeds weer blijkt is er niet echt een duidelijke strategie voor het huidige MO beleid van Trump. Het lijkt allemaal impulsief en reactief.
Helemaal mee eens.
Verwijderd schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:35:
[...]

Lees nou eens echt wat hij zegt en kijk dan nog eens waarom je reactie kant nog wal raakt.
Lees even beter. Ik geef hem toch gelijk over de rest van zijn verhaal.

Wilde vooral even opmerken dat het wegblijven geen invloed heeft gehad. Als deze 170 leden voor wilden stemmen dan was er niets wat die stemming kon stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
polthemol schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:02:
[...]

dit waren escalaties die hij zelf zocht. Hij moest zonodig het atoomakkoord eenzijdig opzeggen vanwege zijn ego in plaats van het te gebruiken voor verdere deescalatie.
Ik denk niet zozeer dat het vanwege ego is, eerder incompetentie. Er zaten bepaalde clausules in het akkoord (google maar even op sunset clauses Iran deal) die hij (terecht) zeer slecht vond.

Ik denk eerder dat Trump niet de capaciteit heeft om de gevolgen van zijn acties te overzien. Hij denkt zeer een-dimensionaal, de deal is slecht, dus moet vervangen worden door iets beters.
Zijn hele politiek aldaar is gebaseerd op het idee dat hij het allemaal perfect weet en dat je altijd met dreigementen moet komen, zero-sum. Het heeft nog geen enkele keer gewerkt tijdens zijn presidentschap, maar toch blijft de clown maar proberen.
Je ziet ook hier weer zijn manier van denken. Iets is goed of slecht. Als het slecht is stoppen we het en proberen we het te vervangen door iets beters. Dit betere dwingen we af door middel van druk. Helaas voor Trump manuvreert hij zich steeds weer in een enorm lastige positie waardoor er uiteindelijk ook enorme schade aan amerikaanse zijde is
Een openlijke moordaanslag onder je eigen vlag op een staatsburger van een andere natie (en daarbij ook nog een lid van die regering) is simpelweg een oorlogsverklaring. Daar kun je weinig anders van maken.
Hij dreigt daarbij nu ook nog eens met oorlogsmisdaden (aanvallen van cultureel erfgoed, disproportioneel straffen via militaire middelen).
Eens, dit kan makkelijk als een oorlogsverklaring worden gezien. Andersom zou het zeker zo opgevat worden.
Trump heeft geen idee van politiek, geen idee van wetgeving en geen enkel idee met hoe oorlog werkt. Er is helemaal niets wat te verdedigen is aan zijn gedrag, die man is gewoon mensenlevens aan het kosten vanwege zijn ego en incompetentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
R.van.M schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:50:
[...]

Ik denk niet zozeer dat het vanwege ego is, eerder incompetentie. Er zaten bepaalde clausules in het akkoord (google maar even op sunset clauses Iran deal) die hij (terecht) zeer slecht vond.
niet relevant, er is een akkoord dat werd nageleefd en wat breed gedragen werd internationaal. Je hebt je aan je woord te houden. Je mag iets vinden van die sunset clauses, maar welk alternatief is er? Precies: geen.
Ik denk eerder dat Trump niet de capaciteit heeft om de gevolgen van zijn acties te overzien. Hij denkt zeer een-dimensionaal, de deal is slecht, dus moet vervangen worden door iets beters.
die deal is slecht in zijn ogen, dus zegt hij hem op, hij is niet met iets beters gekomen. Dat doet hij zelden tot nooit zelfs, een voorstel tot verbetering.
Je ziet ook hier weer zijn manier van denken. Iets is goed of slecht. Als het slecht is stoppen we het en proberen we het te vervangen door iets beters. Dit betere dwingen we af door middel van druk. Helaas voor Trump manuvreert hij zich steeds weer in een enorm lastige positie waardoor er uiteindelijk ook enorme schade aan amerikaanse zijde is
te positieve voorstelling. Hij heeft geen enkel verbeterings voorstel gedaan voor het Midden-Oosten, buiten wat symbolisch dansen.

Ook dit is symboolpolitiek: hij wil sterk overkomen. Idem voor zijn dreigementen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
R.van.M schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:50:
Trump wilde maar niet snappen dat je nooit een deal krijgt die volledig eenzijdig goed is voor 1 van de partijen. Natuurlijk zitten er in elk akkoord aspecten die de ander niet zo leuk vindt.

Er is overigens geen enkele reden om aan te nemen dat het akkoord na die 15 jaar niet gewoon verlengd zou zijn gezien de ontwikkelingen die in Iran gaande waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Philip Ross schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:17:
[...]
Wilde vooral even opmerken dat het wegblijven geen invloed heeft gehad. Als deze 170 leden voor wilden stemmen dan was er niets wat die stemming kon stoppen.
Als je sec naar de uitslag kijkt klopt dat. Betwijfel alleen of alle voorstanders echt 'zonder last of ruggespraak' hebben gestemd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Het is ook de vraag wat de wet stelt in Irak; misschien hebben ze wel een tweederde clausule nodig oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
P-Rock schreef op maandag 6 januari 2020 @ 03:31:
Trump (be)dreigt Irak nu met zware economische sancties als Amerika hun soldaten moet terugtrekken.

https://eu.usatoday.com/s...pel-us-troops/2821255001/

Kan iemand deze gevaarlijke gek zo snel mogelijk verplicht laten opnemen? 8)7
Het is niet alsof dat nieuw is, Iran had ook voor het atoomakkoord te maken met zware sancties (waar het land zwaar onder te lijden had). De voorgangers van Trump legden dat soort sancties maar al te graag op.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 06-01-2020 12:27 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51
polthemol schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:05:
[...]
te positieve voorstelling. Hij heeft geen enkel verbeterings voorstel gedaan voor het Midden-Oosten, buiten wat symbolisch dansen.

Ook dit is symboolpolitiek: hij wil sterk overkomen. Idem voor zijn dreigementen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat hij bij een eerder incident, met die drone, te zwak reageerde. Het leger had destijds een vergeldings-target, Trump heeft toen besloten om niet terug te slaan omdat het mogelijk 150 Iraanse slachtoffers zou veroorzaken. Hij heeft daarvoor best wel wat kritiek over zich heen gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Abom schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:45:
[...]

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat hij bij een eerder incident, met die drone, te zwak reageerde. Het leger had destijds een vergeldings-target, Trump heeft toen besloten om niet terug te slaan omdat het mogelijk 150 Iraanse slachtoffers zou veroorzaken. Hij heeft daarvoor best wel wat kritiek over zich heen gekregen.
Met die drone is nog meer de vraag of de VS wel in hun recht stonden. Het aannemelijke is dat het ding vlakbij de grens vloog, onduidelijk aan welke kant. Een zekerheid is dat een land daar geen grappen mee gaat maken en als de kans er is een drone gewoon neer gaat halen dan.

In ieder geval slaat dit ook weer terug op het ego van de president. We moeten ook niet vergeten dat hij omringt is door een collectie warhawks die Iran 0,0 willen geven en al jaren aansturen op escalatie met dat land. Bolton is niet de enige van die kliek, ook een Pompeo kan er iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Gonadan schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:25:
[...]
De actie is vergelijkbaar met iemand die van moord verdacht wordt en waartegen al een proces voorbereid wordt alvast eigenhandig op straat afschieten.
Zeg maar de milde vorm waar die generaal uit opereerde?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Abom schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:45:
De kritiek was meer dat het een holle uitspraak was die niet op feiten gestoeld bleek, hij had hem namelijk eerst zelf goedgekeurd. De kritiek was niet dat hij geen 150 onschuldige slachtoffers heeft, de kritiek zat hem op de besluitvorming en de propaganda die er op volgde. Het zou natuurlijk een belachelijke actie zijn geweest als hij zich niet had bedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

polthemol schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Met die drone is nog meer de vraag of de VS wel in hun recht stonden. Het aannemelijke is dat het ding vlakbij de grens vloog, onduidelijk aan welke kant.
Zelfs dat is irrelevant. Drones vereisen een andere manier van denken. Je zet die dingen in zodat je geen levens van piloten hoeft te riskeren. Dan moet je na het neerschieten van een drone ook proportioneel reageren. Je accepteert het verlies van een paar miljoen dollar of vergeldt hooguit door een onbemand object van de tegenstander uit te schakelen. Schop een grenspaaltje om ofzo. Maar bombarderen met risico voor mensenlevens is volslagen disproportioneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zo'n openlijk vertoon van emoties (noem het toneel) gebeurt wel vaker in totalitaire regimes. Dat zou in Noord-Korea bv. niet anders zijn. Ook cultureel kan dit van jou worden verwacht: je rouwt publiek, je omgeving rouwt, en dat moet zichtbaar zijn. Het ene (het culturele aspect) kan perfect zonder het andere (het autoritaire regime), maar hier speelt het waarschijnlijk alletwee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, best wel opvallend voor iemand die zogenaamd voornamelijk op de achtergrond opereerde. De uitleg van @Borromini hierboven klinkt wel plausibel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

XWB schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:27:
[...]

Inderdaad, best wel opvallend voor iemand die zogenaamd voornamelijk op de achtergrond opereerde. De uitleg van @Borromini hierboven klinkt wel plausibel.
Soleimani was een enorm belangrijke generaal en spil in de power projection van Iran de afgelopen jaren, als er in de media hier iets meer aandacht was voor zaken buiten Trump zou zijn naam veel bekender zijn.

https://www.reuters.com/a...eal-idUSKBN0MJ1G520150323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat mensen die de regio wat volgen er wel mee bekend zijn. Ik wist in ieder geval direct wat er aan de hand was (helaas) toen zijn naam begon te circuleren ivm de aanslag...

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 06-01-2020 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48
Een aantal jaren geleden ben ik in Iran op vakantie geweest (prachtig land, fantastische mensen), en tijdens mijn reis onder meer bij de graftombe van de dichter Hafez geweest. Daar lagen mensen ook huilend half over die tombe heen. En die is eind 14e eeuw op vredige wijze overleden, dus.... De cultuur is inderdaad compleet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemperFidelis
Ik zou ook wel naar de uitvaart gaan als milities je verplichten om erheen te gaan of anders word je neergeknald.

https://twitter.com/Azher...13758406307328001/video/1

Iran/Irak is natuurlijk niet echt een vrijgevochten land. Alles wat er qua media ons bereikt moet je kritisch benaderen. Hij was charismatisch en zeer geliefd on de sjiitische bevolking, maar onder soennieten was hij omstreden. (Disclaimer: ja dat geldt ook voor dit twitter bericht dat ik zelf post natuurlijk..)

[ Voor 5% gewijzigd door SemperFidelis op 06-01-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
SemperFidelis schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Ik zou ook wel naar de uitvaart gaan als milities je verplichten om erheen te gaan of anders word je neergeknald.

https://twitter.com/Azher...13758406307328001/video/1

Iran/Irak is natuurlijk niet echt een vrijgevochten land. Alles wat er qua media ons bereikt moet je kritisch benaderen. Hij was charismatisch en zeer geliefd on de sjiitische bevolking, maar onder soennieten was hij omstreden. (Disclaimer: ja dat geldt ook voor dit twitter bericht dat ik zelf post natuurlijk..)
Precies, zoals alles in deze regio is er enorme blijdschap/verdriet afhankelijk of de gestorven persoon;
  • een andere religie aanhing
  • een andere etnische afkomst had
  • bij een bepaalde stam/groepering hoorde
  • ...
Er waren genoeg filmpjes met huiskamer feestjes en andere manieren van het vieren van de dood van Soleimani

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
downtime schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:48:
[...]

Zelfs dat is irrelevant. Drones vereisen een andere manier van denken. Je zet die dingen in zodat je geen levens van piloten hoeft te riskeren. Dan moet je na het neerschieten van een drone ook proportioneel reageren. Je accepteert het verlies van een paar miljoen dollar of vergeldt hooguit door een onbemand object van de tegenstander uit te schakelen. Schop een grenspaaltje om ofzo. Maar bombarderen met risico voor mensenlevens is volslagen disproportioneel.
terechte correctie/aanvulling inderdaad ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Amerika heeft nu de NATO ingelicht over de reden achter hen aanslag.

Nu zal Iran en Irak vast wel aan gaan kloppen om te vragen of de NATO het er allemaal wel mee eens is. Dan word het wel een wedstrijd die we altijd gaan verliezen.

Als we de aanslag afkeuren - Amerika boos
Als we de locatie van de aanslag afkeuren (Irak) - Amerika boos
Als we de aanslag goedkeuren - Iran boos
Als we de locatie van de aanslag goedkeuren - Irak boos

Ik krijg namelijk niet het gevoel dat Irak momenteel heel blij is. Als ze er straks echt voor tekenen om heel Amerika het land uit te zetten voorzie ik dat de EU heel wat appeltaarten mag gaan bakken om overal de boel weer een beetje rustig te krijgen.

Iran kan de EU nu flink opstoken tegen Amerika met het terugtrekken van allerlei deals.

Oh boy... hebben we nog een doosje spierballen ergens in de EU liggen?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
World Citizen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:52:

Nu zal Iran en Irak vast wel aan gaan kloppen om te vragen of de NATO het er allemaal wel mee eens is. Dan word het wel een wedstrijd die we altijd gaan verliezen.

Ik krijg namelijk niet het gevoel dat Irak momenteel heel blij is. Als ze er straks echt voor tekenen om heel Amerika het land uit te zetten voorzie ik dat de EU heel wat appeltaarten mag gaan bakken om overal de boel weer een beetje rustig te krijgen.

Iran kan de EU nu flink opstoken tegen Amerika met het terugtrekken van allerlei deals.

Doen we gewoon een Netanhayuutje. We zijn niet betrokken geweest bij de operatie en manen iedereen tot deescalatie van het conflict. Waarom zou Iran dan een hekel aan ons krijgen/hebben ze überhaupt iets met ons te maken? Zo lastig is dat niet, Europa hoeft niet per se zoveel in dit conflict vind ik. Iran heeft toch al het atoomakkoord opgezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door SemperFidelis op 06-01-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
World Citizen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:52:

Mwah, ik heb geen hoge verwachtingen van de NATO. Ze zijn al een tijdje in identiteitscrisis door Trump en Erdogan en het verder in stand houden van een bestaansrecht van een coalitie dat geen bestaansrecht meer heeft.

De NATO zal daarmee alsnog voorzichtig zijn omdat Amerika de grootste financiele bron is, hoewel ironisch omdat de meeste apparatuur weer door Amerika zelf wordt geproduceerd, maar dat terzijde.

NATO is niet weg van enige hypocrisie in de beslissingen, maar goed, ik laat me verrassen! Het zal wel weer bij met het vingertje wijzen blijven, en een haviksoog naar Iran hopende dat een lone wolf uit een militie iets doet om artikel 5 te bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Dat is dan optie 5

- De EU probeert in het midden te blijven, en onthoud zich zo veel mogelijk van veroordelingen.

Maar dan laten ze dus eigenlijk los en zetten ze Iran en Amerika in de ring.

Poeh... pittig. Ik weet niet of dat zo tof gaat worden dan.

Nu niks doen, is straks ook niet klagen.

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 06-01-2020 19:16 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
World Citizen schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:15:
Dat is dan optie 5

- De EU probeert in het midden te blijven, en onthoud zich zo veel mogelijk van veroordelingen.

Maar dan laten ze dus eigenlijk los en zetten ze Iran en Amerika in de ring.

Poeh... pittig. Ik weet niet of dat zo tof gaat worden dan.

Nu niks doen, is straks ook niet klagen.
Denk niet dat een van beide kanten (zowel VS als Iran) het veel kan schelen wat de EU doet.

We zitten toch vast aan de VS, zowel door onze economische als militaire belangen. Dat weet de VS, dat weet Iran. Die steken echt geen energie in ons. Het interesseert ze geen bal en brengt ze niks. Als Iran de EU tegen de VS op weet te zetten maakt dat Trumps binnenlandse positie alleen maar sterker, hetzelfde geldt andersom.

Het dichtst dat de EU komt bij de touwtjes van deze crisis is het bezoek dat Merkel komende zaterdag aan Putin brengt.

De EU hoopt nog steeds dat de andere machten met veel grotere defensiebudgetten en de politieke en publieke bereidheid om veel grotere offers te brengen ze voor vol aanziet.

Op zich niks mis met een keuze voor meer pacifisme, vind het eigenlijk wel best. Maar verwacht dan niet dat de grote jongens je voor vol aanzien. En zorg ervoor dat je de deur op slot houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Ze gaan de troepen terug trekken volgens Twitter. End of an Era.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Eigenlijk is het zowel unaniem als niet. Niemand heeft inderdaad tegengestemd, maar niet iedereen was aanwezig. De niet-pro-Iraanse partijen waren allemaal afwezig.

Maar Trump's woorden geven wel te denken. Eigenlijk zou elk land met een Amerikaanse basis ze dus de deur moeten wijzen, met als tegenclaim de huur van de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Interessant, NATO staat achter de VS 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 08:52
@SemperFidelis en @De_Bastaard zouden jullie een link willen toevoegen naar de betreffende berichten / twitter feed, dan kunnen we ook meelezen :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
j-phone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:52:
@SemperFidelis en @De_Bastaard zouden jullie een link willen toevoegen naar de betreffende berichten / twitter feed, dan kunnen we ook meelezen :)
https://mobile.twitter.com/AFP/status/1214271001040736258

Of dit waar is durf ik niet te zeggen.
De niet zo verrassende steun van de Navo aan de US staat nu op alle grote nieuwssites btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10 17:46
De NATO buigt weer eens voor de USA. Wat verbazend toch...

Is toch van den zotte dat Amerika een land aanvalt en iedereen roept dat dat land zich nu aub rustig wilt houden?!

Hopelijk toont de EU zich wat sterker dan de NATO, maar vast niet. Economie weegt zwaarder dan principes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Called for it haha. Jens leek zelfs wat gestresst, wat een aanfluiting is dat toch allemaal die NATO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
j-phone schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:52:
https://nos.nl/artikel/23...tot-terughoudendheid.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SemperFidelis
Jullie vinden het verbazingwekkend dat de Navo het niet voor Iran opneemt maar eh.. Voor hun grootste financieerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Dit is de daadwerkelijk bron, incl video van de speech.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_172344.htm

Als je goed luistert zegt de NATO nog niet veel. Hij stelt dingen vast, neemt dingen waar en vermeld wat de NATO zijn plan was de afgelopen tijd, en naar hen wens ook de komende tijd.

NATO zegt nog niks. Ik vermoed pas vrijdag na de meeting.

[ Voor 46% gewijzigd door World Citizen op 06-01-2020 22:49 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-10 08:52
Bouwt dit alles toe naar 16 januari (datum van de eerste golfoorlog)?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SemperFidelis
SemperFidelis schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:04:
[...]

https://mobile.twitter.com/AFP/status/1214271001040736258

Of dit waar is durf ik niet te zeggen.
De niet zo verrassende steun van de Navo aan de US staat nu op alle grote nieuwssites btw.
https://twitter.com/AFP/status/1214298729861267457?s=20

Bizar! Brief was een draft... Wat een bizarre amateurs zwaaien er nu de scepter over het machtigste land ter wereld haha. Niet te bevatten.

[ Voor 11% gewijzigd door SemperFidelis op 06-01-2020 22:56 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.

Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.

Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid