Dat is omdat Europa/NAVO bang is voor Rusland, maar Amerika niet bang is voor Iran. Dezelfde reden dat we het ook maar geaccepteerd hebben dat de Russen een burgervliegtuig vol Nederlanders hebben neergeschoten.ManiacsHouse schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Maar als er Russische raketten over Roemenië slingeren of door het luchtruim van Moldavië doen we helemaal niks...
Ik herinner mij niet dat in de afgelopen 10 jaar ooit een Westers land een ander land met 200 straaljagers heeft aangevallen in 1 dag zonder dat ze al in oorlog waren. Vrij unieke situatie. En dat ze gewoon hun gang mogen gaan, niemand die ze tegenhoudt.President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:16:
Is wat er nu allemaal gaande is in de wereld nou een uniek iets, of is dat iets wat al tientallen jaren plaats vindt maar waar nu wat meer nadruk op ligt omdat het om Israël gaat? Ik weet dat er in Afrika de nodige strijd wordt gevoerd, maar dit is nu zo overheersend in het nieuws dat ik mezelf af graag of ik hier nou zo luchtig over moet blijven denken? Want ik weet van mijn jeugd ook wel dat het midden -oosten niet de meest makkelijke/veilige regio ter wereld was.
Dat laatste is overigens puur op mezelf gericht, want ik begrijp echt wel dat de mensen die in deze situatie zitten of er direct mee te maken hebben (familie daar) het echt wel zwaar hebben.
En ik weet:
- mijn huis is veilig
- mijn gezin is veilig
- mijn financiële situatie is prima en veilig (spaargeld, werk)
Maar ik wil geen struisvogel zijn die zijn kop in de grond steekt... Maar zo voel ik mezelf wel nu dit allemaal plaats vindt.
EU DNS: 86.54.11.100
Moet je wel even doen alsof Iran niet al decennia een proxy-oorlog voert met Israel door ongeveer elke anti-Israel terreurgroep in de regio te voorzien van wapens en raketten.c-nan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:59:
[...]
Ik herinner mij niet dat in de afgelopen 10 jaar ooit een Westers land een ander land met 200 straaljagers heeft aangevallen in 1 dag zonder dat ze al in oorlog waren. Vrij unieke situatie. En dat ze gewoon hun gang mogen gaan, niemand die ze tegenhoudt.
Tot recent (en toen speelde de oorlog in Oekraïne al als ik t me goed herinner) zaten we in 1 van de meest relatief conflictarme periodes uit de menselijke geschiedenisPresident schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:16:
Is wat er nu allemaal gaande is in de wereld nou een uniek iets, of is dat iets wat al tientallen jaren plaats vindt maar waar nu wat meer nadruk op ligt omdat het om Israël gaat? Ik weet dat er in Afrika de nodige strijd wordt gevoerd, maar dit is nu zo overheersend in het nieuws dat ik mezelf af graag of ik hier nou zo luchtig over moet blijven denken? Want ik weet van mijn jeugd ook wel dat het midden -oosten niet de meest makkelijke/veilige regio ter wereld was.
Dat laatste is overigens puur op mezelf gericht, want ik begrijp echt wel dat de mensen die in deze situatie zitten of er direct mee te maken hebben (familie daar) het echt wel zwaar hebben.
En ik weet:
- mijn huis is veilig
- mijn gezin is veilig
- mijn financiële situatie is prima en veilig (spaargeld, werk)
Maar ik wil geen struisvogel zijn die zijn kop in de grond steekt... Maar zo voel ik mezelf wel nu dit allemaal plaats vindt.
Alleen krijgen we én tegenwoordig alles mee en zijn de aantallen vluchtelingen en aantallen doden en gewonden veel hoger, omdat de wereldbevolking nog nooit zo groot is geweest; en dus ook dichtbevolkter
Toch nog even op Google maps gekeken, want ik zag Israël en het midden-oosten als toch ver weg van het westen/europa. Nu ligt het onder Syrië, wat op zijn beurt weer onder Turkije ligt... Wat weer tegen Europa aan ligt.c-nan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:59:
[...]
Ik herinner mij niet dat in de afgelopen 10 jaar ooit een Westers land een ander land met 200 straaljagers heeft aangevallen in 1 dag zonder dat ze al in oorlog waren. Vrij unieke situatie. En dat ze gewoon hun gang mogen gaan, niemand die ze tegenhoudt.
Om er te komen moet je door minimaal 7 landen, ver weg maar toch inderdaad wel aardig in de buurt. Zeker omdat Europa en China toch wel de wereldmachten zijn die hier iets aan zouden moeten doen
Tot recent waren conflicten ver van huis en/of lokaal, met weinig invloed op de wereldorde en ons dagelijkse leven. Dat begint wel te veranderen. Rusland wat steeds meer een bedreiging voor Europa wordt, China die steeds openlijker en vaker Taiwan lastig valt en sowieso de Zuid-Chinese zee tot aan Australië terroriseert en een USA die hard op weg is naar een fascistische staat (en ook Europa waar fascisme steeds meer terrein wint.rik86 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:37:
[...]
Tot recent (en toen speelde de oorlog in Oekraïne al als ik t me goed herinner) zaten we in 1 van de meest relatief conflictarme periodes uit de menselijke geschiedenis
Alleen krijgen we én tegenwoordig alles mee en zijn de aantallen vluchtelingen en aantallen doden en gewonden veel hoger, omdat de wereldbevolking nog nooit zo groot is geweest; en dus ook dichtbevolkter
In het algemeen heb ik heb ik het idee dat vooral de opmars van autocratische leiders in diverse delen van de wereld de wereld onveiliger maakt. Tijdens de koude oorlog in de jaren 70-80 voelde ik me veiliger dan nu, ondanks dat er toen continu een USSR atoombom op mijn pet gericht stond. Tegenwoordig komt het gevaar van binnenuit die onze vijanden maar al te graag van dienst zijn.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Autocratische leiders hebben vijanden nodig, intern en extern, om kracht uit te stralen en het volk af te leiden van interne problemen. Ook oorlogen worden daarvoor gebruikt. Met de toename van het aantal autocraten zullen er waarschijnlijk meer oorlogen komen.evilution schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:57:
[...]
In het algemeen heb ik heb ik het idee dat vooral de opmars van autocratische leiders in diverse delen van de wereld de wereld onveiliger maakt.
En daarmee ook oorlogen dichter bij huisdowntime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Autocratische leiders hebben vijanden nodig, intern en extern, om kracht uit te stralen en het volk af te leiden van interne problemen. Ook oorlogen worden daarvoor gebruikt. Met de toename van het aantal autocraten zullen er waarschijnlijk meer oorlogen komen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Laten we de perpetual war houding van Amerika niet onderbelicht laten. Die hebben er altijd baat bij als het onrustig is. Hoe raak je anders de output van Halliburton, Lockheed Martin en consorten kwijt? Waar menig Amerikaans volksvertegenwoordiger aandelen in heeft die een spike vertonen nadat er een generaal van Iran wordt omgebracht.
Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen is ook niet los te zien van de NATO expansie. Iets waar over afspraken waren gemaakt maar die Amerika zoals zo vaker niet is nagekomen. Er is iets goeds zieks aan die empire.
Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen is ook niet los te zien van de NATO expansie. Iets waar over afspraken waren gemaakt maar die Amerika zoals zo vaker niet is nagekomen. Er is iets goeds zieks aan die empire.
Zucht, gaan we weer. Dit is complete onzin en herhaling van russische propaganda; er zijn nooit afspraken gemaakt dat de NATO niet zou uitbreiden naar het oosten, bevestigd door Gorbatsjov zelf.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:15:
[...]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
De laatste NAVO-uitbreiding was 5 jaar voor de annexatie van de Krim, en dat was Kroatië en Albanië, zo'n 4 landsgrenzen van Rusland verwijderd. Dat is weldegelijk los te zien van de NAVO-expansie. Pure Poetinpropaganda.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:15:
Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen is ook niet los te zien van de NATO expansie.
En over niet nagekomen afspraken gesproken, kijk even naar het Boedapestmemorandum.
[ Voor 11% gewijzigd door Marrtijn op 15-06-2025 19:43 ]
Deze landen wilden zelf graag deel uitmaken van de NAVO, juist vanwege Rusland en hun ervaringen met Russische overheersing.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:15:
Hmm. Wellicht heb ik mij iets te makkelijk laten overtuigen over de expansie. Neemt niet weg dat dat Amerika erg fout bezig is met allerlei belangenverstrengelingen.
Wat was dan de juiste actie geweest van de Amerikanen? NAVO lidmaatschap van de Oost-Europese landen blokkeren en dan toekijken hoe Rusland ze 10 jaar geleden al begon in te lijven?nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:53:
Hmm. Wellicht heb ik mij iets te makkelijk laten overtuigen over de expansie. Neemt niet weg dat dat Amerika erg fout bezig is met allerlei belangenverstrengelingen.
In Europa en het M-O kan je altijd de schuld bij Amerika leggen. Of ze nou wel of niet iets doen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Cyprus is Europa. EU zelfs. 250km zee ertussen.President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:51:
[...]
Toch nog even op Google maps gekeken, want ik zag Israël en het midden-oosten als toch ver weg van het westen/europa. Nu ligt het onder Syrië, wat op zijn beurt weer onder Turkije ligt... Wat weer tegen Europa aan ligt.
Om er te komen moet je door minimaal 7 landen, ver weg maar toch inderdaad wel aardig in de buurt. Zeker omdat Europa en China toch wel de wereldmachten zijn die hier iets aan zouden moeten doen
Dat betekent, stam + t .
Mijn primaire kritiekpunt is niet zozeer interventie op Rusland maar dat o.a. leden van het congres er financiëel bij gebaat zijn als het escaleert. Dit maakt van de USA een bad-faith actor.IJzerlijm schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Wat was dan de juiste actie geweest van de Amerikanen? NAVO lidmaatschap van de Oost-Europese landen blokkeren en dan toekijken hoe Rusland ze 10 jaar geleden al begon in te lijven?
In Europa en het M-O kan je altijd de schuld bij Amerika leggen. Of ze nou wel of niet iets doen.
En al die bunkers en raketten in Iran, die worden allemaal voor niks gemaakt? De hele Iraanse defensiesector is in staats handen en dan zal er aardig wat geld in de zakken van die regering eindigen,
Iran is echter niet bezig de hele wereld aan zich te onderwerpen. Hoe erg zou Iran zich bezigen met de defensiesector als ze niet door zowat de hele westerse wereld tot boeman wordt uitgeroepen? Het begon ooit met Mossadegh en daar bleef het niet bij. De kapitalistische zucht naar winst deed de Amerikanen trillen met anticipatie om de volgende natie in handen te krijgen. Het eigen volk mag van vrijheid genieten maar uitgebuite landen mogen alleen maar autocratische leiders hebben omdat het in het voordeel van de VS was. En dan vragen er een of twee zich af waarom er alleen maar autocratische leiders aan de macht komen.
Je noemt hier alleen niet de wisselwerking tussen landen waarin men de kans krijgt om zich te ontwikkelen en dictaturen zoals Iran waar men voorgenoemde landen nodig heeft om daarvan mee te snoepen.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:54:
Iran is echter niet bezig de hele wereld aan zich te onderwerpen.
Uitspraken zoals "bezig de hele wereld aan zich te onderwerpen" zijn daarom sowieso niet realistisch en zijn een overdrijving van wat er gaande is. Dat zou alleen mogelijk zijn als de rest van de wereld op z'n kont gaat zitten en toekijkt hoe Iran met gestolen of overgekochte kennis en middelen de rest inneemt. Good luck with that
Dat zit wel Schnorr.
Oeh, herkenbaar.. ik ben afgelopen jaar naar Kroatië op vakantie geweest als roadtrip en ook door de oostkant van Dalmatië gereden.Wozmro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:23:
Ja, is wel zo.
Ik herinner mij nog min of meer de burgeroorlog in yoegoslavië, ik was toen 11 jaar. Natuurlijk niet het hoe en waarom maar wel dat er gebombardeerd werd en zo.
Eigenlijk echt niet ver van huis als je er zo over nadenkt.
En ongeveer 10 jaar later voor het werk in Servië geweest. Ik herinner mij nog altijd een groot reclamepaneel van een bekend merk voor Bouwgereedschap met 'already back' er op. En ook hier en daar gevels en verkeersborden met kogelgaten.
Hoe de mensen er ter plaatse er op dat moment over dachten heb ik niet echt meegekregen maar dergelijke gebeurtenissen sleep je generaties mee.
Je ziet daar echt nog de de oorlog. Uitgebrande huizen. Huizen die zeker door artillerie zijn geraakt. Zelfs.een klein groepje militairen die je ID willen zien omdat je wel heel dicht langs de grens met Bosnië rijdt.
Het was indrukwekkend.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ja, dat verwacht ik ook. We hebben het gezien tijdens de India-Pakistan conflict.HCMarX schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:11:
Het is speculeren, maar het is voor China sowieso interessant om te zien of ze F-35's neer kunnen halen, dus als ze kans hebben om iets te testen zullen ze die kans wellicht grijpen.
https://edition.cnn.com/2...n-india-conflict-intl-hnk
Voor China een ideale moment om het materiaal in te zetten tegen westerse wapens.
[ Voor 10% gewijzigd door polli_ op 16-06-2025 00:03 ]
Pakistan gebruikt al decennia lang Chinees materieel. Iran heeft behalve wat antieke Mig-21 kloons niks Chinees en probeert alles zelf te bouwen. Om te stellen dat China nu in een weekje of twee geavanceerd materiaal gaat leveren, Iraanse crews erop trainen en zo de F-35 te gaan verslaan is ongeveer net zo waarschijnlijk als dat Polen en Hongarije een aanval op Oekraine openen en zo de oorlog voor Rusland winnen. Dromen van een interventie van een andere partij om zo je kansloze oorlog voor je te beslissen is verleidelijk maar niet realistisch.polli_ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:58:
[...]
Ja, dat verwacht ik ook. We hebben het gezien tijdens de India-Pakistan conflict.
https://edition.cnn.com/2...n-india-conflict-intl-hnk
Voor China een ideale moment om het materiaal in te zetten tegen westerse wapens.
Misschien dat een dreigement van lange termijn steun voor de heropbouw met Chinees spul een Amerikaanse interventie afschrikt maar dit conflict zal Iran het zelf moeten redden.
Iran mag voorlopig gebombardeerd blijven worden:
In Israël lopen de slachtoffers op, dus de aanvallen op Iran zullen opgevoerd worden:Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft zondag gezegd dat diplomatie op lange termijn de beste aanpak is voor Iran, maar riep Israël niet op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. In een telefoongesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu benadrukte ze dat 'Iran absoluut geen kernwapen mag hebben'.
De Amerikaanse president Donald Trump zei zondag te hopen dat Israël en Iran tot een staakt-het-vuren kunnen komen, maar voegde daaraan toe dat landen het soms eerst 'moeten uitvechten'.
De Israëlische minister van Defensie Israel Katz kondigt vergeldingsacties aan voor de dodelijke aanvallen van Iran op verschillende Israëlische steden. 'De inwoners Teheran gaan een prijs betalen', schrijft Katz op X.
Dat gaat volgens de minister ook 'spoedig' gebeuren. Katz schrijft dat 'de dictator uit Teheran is veranderd in een laffe moordenaar' die 'doelbewust op Israëlische burgers schiet'.
Bij de Iraanse aanvallen met ballistische raketten op Jeruzalem, Tel Aviv en Haifa vielen zeker acht doden. Volgens de ambulancedienst Magen David Adom (MDA) zijn 92 gewonden overgebracht naar ziekenhuizen vanaf vier verschillende locaties.
Op het israelische nieuws gisteren dit bericht:
https://x.com/MonitorX99800/status/1933898382554087495
*knip* zie topic warning: offtopic.
*knip* zie topic warning: offtopic.
[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:52 ]
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Is diplomatiek voor de lange termijn niet vrijwel altijd de gewenste oplossing? Het voelt nogal als een relatief leeg statement. De combinatie met het gebruik van Iraanse baslistische raketten in Oekraine is frappant. Levert Iran raketten aan Rusland? Wellicht / waarschijnlijk maar maakt ze dat ook verantwoordelijk voor de impact op die steden? Indirect wellicht wel maar dan moet je ook wel kijken naar wat voor schuld de EU middels het leveren van onderdelen van de F35 - en breder in de zin van de NATO via de VS aan Israel - op Gaza en nu Iran.
Dat is wel een vicieuze cirkel die op deze manier enkel verder escaleert. Israel valt Iran aan vanwege een potentiele dreiging. Daarmee maakt Israel slachtoffers aan de kant van Iran waarna Iran terugslaat en dat is dan een reden om weer harder Iran aan te vallen...In Israël lopen de slachtoffers op, dus de aanvallen op Iran zullen opgevoerd worden:
[...]
Valt dat niet ook onder oorlogsmisdaad?Falastine schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:47:
Op het israelische nieuws gisteren dit bericht:
*knip*
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:53 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Als het waar is, ja. Aangezien je op die manier het ziekenhuis tot doelwit maakt.
Ik weet dat dit een punt was in het rapport wat AI schreef over "oorlogsmisdaden" door het Oekraiense leger. Een kritiekpunt was dat het leger soms artillerie in de buurt van scholen plaatste en dat die scholen daardoor het risico liepen om door Rusland beschoten te worden.
Die kritiek was naar verluidt ook onterecht omdat die scholen door de oorlog gesloten waren. Dus ze liepen wel gevaar maar of nu het ene lege gebouw of het andere lege gebouw in puin geschoten wordt, maakt ook niet echt meer uit.
Het is echter ook bepaald geen 'braaf' land wat andere landen met rust laat.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:54:
Iran is echter niet bezig de hele wereld aan zich te onderwerpen.
Ze steunen Hezbollah in Libanon, (tot voor kort) Assad in Syrie, de Houthi's en vast nog meer. Ook deinzen ze er niet voor terug om in het buitenland dissidenten te vermoorden (vaak in samenwerking met de lokale georganiseerde misdaad), ook hier in Nederland.
*knip* zie topic warning: offtopichneel schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:28:
[...]
Het is echter ook bepaald geen 'braaf' land wat andere landen met rust laat.
Ze steunen Hezbollah in Libanon, (tot voor kort) Assad in Syrie, de Houthi's en vast nog meer. Ook deinzen ze er niet voor terug om in het buitenland dissidenten te vermoorden (vaak in samenwerking met de lokale georganiseerde misdaad), ook hier in Nederland.
[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:54 ]
@Falastine ik kan er op betrouwbare sites niks van vinden. Wel reportages van jaren terug waarin men patienten evacueert naar ondergrondse parkeerkelders van dit ziekenhuis welke als "bunker" dienst moeten doen in geval van een aanval.
Zou meer verwachten dat men hier in gaat zitten:
https://www.twz.com/32814...en-activated-for-covid-19
Zou meer verwachten dat men hier in gaat zitten:
https://www.twz.com/32814...en-activated-for-covid-19
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
*knip* reactie op mbr'ed post, gebruik alleen (!) de rapporteer knop
[ Voor 52% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:55 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Nickname KasPlantje.
*knip* zie topic warning: offtopic
[ Voor 90% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:59 ]
China gaat zich niet bemoeien met deze oorlog - veel, en veel te toxisch.IJzerlijm schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:55:
Pakistan gebruikt al decennia lang Chinees materieel. Iran heeft behalve wat antieke Mig-21 kloons niks Chinees en probeert alles zelf te bouwen. Om te stellen dat China nu in een weekje of twee geavanceerd materiaal gaat leveren, Iraanse crews erop trainen en zo de F-35 te gaan verslaan is ongeveer net zo waarschijnlijk als dat Polen en Hongarije een aanval op Oekraine openen en zo de oorlog voor Rusland winnen. Dromen van een interventie van een andere partij om zo je kansloze oorlog voor je te beslissen is verleidelijk maar niet realistisch.
Misschien dat een dreigement van lange termijn steun voor de heropbouw met Chinees spul een Amerikaanse interventie afschrikt maar dit conflict zal Iran het zelf moeten redden.
Ik denk dat mensen zich vergissen in het idee dat Iran en China - of uberhaupt de BRICS-landen - bondgenoten zijn. Het is een los-vaste coalitie van landen die om redenen die geheel hun eigen zijn gekant zijn tegen de VS en diens bondgenoten. Waar opportuun willen ze elkaar daar best ook in helpen, maar nooit ten koste van de eigen strategische positie. Het is nauwelijks voor te stellen dat er géén consequenties voor China zouden zijn wanneer ze Iran actief en openlijk gaan steunen. Zoals dat eigenlijk ook voor Rusland geldt.
Dat Iran Rusland heeft gesteund in diens oorlog tegen Oekraïne kon omdat Iran al dusdanig gesanctioneerd was door het Westen dat het dreigement van nieuwe sancties weinig betekenisvol zou zijn. Iran zal nu allicht terug willen kijken naar Rusland - maar daar kan het niets van verwachten, gezien de vorderingen in Syrië en Oekraïne. Rusland heeft al haar materieel en manschappen elders nodig. Bovendien denk ik niet dat er strategisch iets te winnen valt voor Rusland in Iran.
Werkelijk de enige regionale macht van enige betekenis die nog iets in de melk te brokkelen zou kunnen hebben is die andere natie zonder vrienden - Pakistan. Maar goed, hoewel dat land drie keer zoveel inwoners heeft als Iran, is dat land ook niet dusdanig technologisch geavanceerd dat ze Iran te hulp kunnen schieten tegen Israël. Anders, natuurlijk, dan met hun kennis over nucleaire wapens.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Waarom is Trump tegen het vermoorden van Ayatollah Khamenei? *knip* offtopic en niet onderbouwd.
'Trump blokkeerde plan om ayatollah Khamenei te vermoorden'
President Trump heeft een Israëlisch plan om de hoogste Iraanse leider Khamenei te doden tegengehouden. Dat melden verschillende Amerikaanse media en internationale persbureaus op basis van anonieme Amerikaanse functionarissen.
https://nos.nl/collectie/...an-100-gewonden-in-israel
President Trump heeft een Israëlisch plan om de hoogste Iraanse leider Khamenei te doden tegengehouden. Dat melden verschillende Amerikaanse media en internationale persbureaus op basis van anonieme Amerikaanse functionarissen.
[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:04 ]
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
China levert als sinds begin dit jaar materiaal en support.IJzerlijm schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:55:
[...]
Pakistan gebruikt al decennia lang Chinees materieel. Iran heeft behalve wat antieke Mig-21 kloons niks Chinees en probeert alles zelf te bouwen. Om te stellen dat China nu in een weekje of twee geavanceerd materiaal gaat leveren, Iraanse crews erop trainen en zo de F-35 te gaan verslaan is ongeveer net zo waarschijnlijk als dat Polen en Hongarije een aanval op Oekraine openen en zo de oorlog voor Rusland winnen. Dromen van een interventie van een andere partij om zo je kansloze oorlog voor je te beslissen is verleidelijk maar niet realistisch.
https://www.fdd.org/analy...uel-materials-from-china/
Ik denk niet dat China de miljarden olie export van Iran naar China zomaar laat vernietigen.
Ik denk dat we in het geval van Iran een duidelijk onderscheid moeten maken tussen het regime, dat inderdaad kwaadaardig is, en de burgers welke in overgrote meerderheid het regime niet steunen, maar gevangen zitten in een systeem. Ik hoop dat het regime valt, zowel in Iran als in Israel, want daar is ook een verkeerd regime.GerGio schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Een heel braaf land?
Als je bewust meerdere terroristische organisaties huisvest die genocide als motivatie hebben kan je dat verre van een braaf land noemen.
Als we het hebben over oorlogsmisdaden kun je vrij simpel zijn. Beide kampen plegen ze. Zowel Israel op dit moment als Hamas die meer dan bewust gewoon burgerdoelen misbruikt om hun operaties uit te voeren.
Trump onderhandelt nog met Iran over het kernwapenprogramma en het helpt om je gesprekspartner niet een kopje kleiner te maken voordat er een deal ligt.Salvatron schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:41:
Waarom is Trump tegen het vermoorden van Ayatollah Khamenei? Lijkt me juist een prima idee om die vent om zeep te helpen. Israel is natuurlijk slecht bezig met de genocide op de palestijnen maar het aanvallen van Iran is een goede zaak, het is geen goed idee als die extremisten daar atoombommen krijgen (en die atoombommen bijv. in handen laten vallen van terroristische organisaties als Al Aqaeda etc, doe maar niet).
En misschien is ie ook gewoon bang dat Iran hem dan laat vermoorden.
Nickname KasPlantje.
Trump is zelf uit het verdrag met Iran gestapt. Deze man handelt net als met alles, inclusief de relatie met ons, nooit zuiver, wettig of oprecht.downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Trump onderhandelt nog met Iran over het kernwapenprogramma en het helpt om je gesprekspartner niet een kopje kleiner te maken voordat er een deal ligt.
En misschien is ie ook gewoon bang dat Iran hem dan laat vermoorden.
*knip* reactie op mbr'ed post
[ Voor 28% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:01 ]
En? Hij is eruit gestapt omdat ie een "betere deal" wilde. En daarom werd er tot vorige week nog steeds met Iran onderhandelt over een nieuwe deal. Of Trump zuivere motieven heeft doet er niet veel toe, feit is dat er onderhandeld werd.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:54:
[...]
Trump is zelf uit het verdrag met Iran gestapt. Deze man handelt net als met alles, inclusief de relatie met ons, nooit zuiver, wettig of oprecht.
En is dat de manier om een betere deal te krijgen? Volgens mij niet, dat doe je met praten en onderhandelen en afspraken maken. Niet door de boel in de brand te steken en eisen op tafel te leggen.downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:00:
[...]
En? Hij is eruit gestapt omdat ie een "betere deal" wilde. En daarom werd er tot vorige week nog steeds met Iran onderhandelt over een nieuwe deal. Of Trump zuivere motieven heeft doet er niet veel toe, feit is dat er onderhandeld werd.
Daarbij heeft die flapdrol het de hele dag, elke dag, over deals dit en deals dat, super deals, bigly deals, best deals, maar inhoudelijk zit daar echt 0,0 inhoud achter. Dus ja 'EN' iemand die geen deal wilt sluiten en deals door de shredder haalt kun je niet serieus nemen, maar wel de ontstane puinhoop verwijten.
*knip* offtopic: zie topic warning.
[ Voor 92% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:09 ]
Die 7 jaar onderhandelen heeft iig niks opgeleverd?downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:00:
[...]
En? Hij is eruit gestapt omdat ie een "betere deal" wilde. En daarom werd er tot vorige week nog steeds met Iran onderhandelt over een nieuwe deal. Of Trump zuivere motieven heeft doet er niet veel toe, feit is dat er onderhandeld werd.
Trump was in zijn 1e termijn eenzijdig uit de nucleaire deal met Iran gestapt.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2025 12:14 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
*knip* offtopic.
Overigens heeft niet enkel Iran/Hamas soms een onbetrouwbare raket die terug naar de aarde komt.
https://old.reddit.com/r/...thaad_launcher_trying_to/
Overigens heeft niet enkel Iran/Hamas soms een onbetrouwbare raket die terug naar de aarde komt.
https://old.reddit.com/r/...thaad_launcher_trying_to/
[ Voor 37% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:10 ]
Ergens zal het ook angst voor het onbekende zijn...Salvatron schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:41:
Waarom is Trump tegen het vermoorden van Ayatollah Khamenei? *knip*
Better the Devil you know than the Devil you don't.
Wie volgt khamenei op? Wat gebeurt er als Iran opgedeeld zou worden?
Zelfde geldt een beetje voor Rusland. Putin is bekend en houdt de bende bij elkaar. Als hij wegvalt, wat dan?
Al zal dat misschien iets teveel eer zijn voor Trump
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:12 ]
Inmiddels loopt de teller richting de 30. Er zijn mensen die speculeren dat deze tankers voor de NAVO oefeningen in Finland zouden zijn maar dit lijkt zeer onwaarschijnlijk. Die beginnen vandaag al, tevens doen er maar 20 of 30 US fighters mee daar heb je niet zoveel tankers voor nodig.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:56:
Er komen redelijk wat berichten binnen over 10 Amerikaanse tankervliegtuigen die overvliegen vanuit de VS en ernstige verstoring van GPS/communicatie over de straat van Hormuz. Het lijkt een beetje alsof de VS elk moment actief gaat mee doen aan het offensief.
Daarnaast staan er in Engeland al 15 tankers.
De reden blijft gissen maar dit lijkt toch verdacht veel op of additionele support voor Israel (als in hun F16’s halen het niet naar Iran, alleen de F15’s halen dat) of een US involvement.
Lijkt me namelijk sterk als dit alleen maar en spierballen vertoon zou zijn, zo van kijk dit kan er gebeuren dus bint in en kom tot een deal over het nucleaire programma.
Het wordt er in ieder geval niet gezelliger op.
Is er behoefte aan een strijdverlooptopic wat betreft het conflict?
Op het moment gebeurt er echt ontzettend veel, maar hier gaat het voornamelijk over de definitie van genocide etc.. (ook niet onbelangrijk natuurlijk).
Op het moment gebeurt er echt ontzettend veel, maar hier gaat het voornamelijk over de definitie van genocide etc.. (ook niet onbelangrijk natuurlijk).
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Maar hoezo is dat een verrassing? Iedereen moet zo zijn/haar keuze maken waar ze zich hard voor maken. Dat men dat niet voor ieder situatie doet maakt het signaal niet zwakker maar de realiteit is dat we de hele tijd keuzes maken waar we aandacht aan geven of niet.Kid Buu schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:22:
[...]
Nu onderschrijf je zijn punt toch? Waarom waren er gisteren geen 100k-150k man op de been om daar tegen te protesteren? Het is gewoon selectief kiezen waar je je hard voor wil maken.
Is het selectief? Inherent is dat zo maar doe je het voor alles wordt je - niet door jou maar wel door grotere groepen - weggezet als beroepsdemonstrateur. Zo wordt het een damned if you do, damned if you don't.
Waarom wil je met mij in discussie als ik alleen maar zeg dat Trump met Iran over het kernwapenprogramma onderhandelde? Ik stel een feit vast. Ik heb niet een mening gegeven.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:09:
[...]
En is dat de manier om een betere deal te krijgen? Volgens mij niet, dat doe je met praten en onderhandelen en afspraken maken. Niet door de boel in de brand te steken en eisen op tafel te leggen.
Daarbij heeft die flapdrol het de hele dag, elke dag, over deals dit en deals dat, super deals, bigly deals, best deals, maar inhoudelijk zit daar echt 0,0 inhoud achter. Dus ja 'EN' iemand die geen deal wilt sluiten en deals door de shredder haalt kun je niet serieus nemen, maar wel de ontstane puinhoop verwijten.
Derde mogelijkheid: De Amerikanen denken dat Iran wil proberen om de Straat van Hormuz af te sluiten en willen ingrijpen als dat echt gebeurt. Gezien het enorme economische belang van die route zou een Amerikaanse interventie dan voor de hand liggen.Dracula schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:42:
[...]
De reden blijft gissen maar dit lijkt toch verdacht veel op of additionele support voor Israel (als in hun F16’s halen het niet naar Iran, alleen de F15’s halen dat) of een US involvement.
Lijkt me namelijk sterk als dit alleen maar en spierballen vertoon zou zijn, zo van kijk dit kan er gebeuren dus bint in en kom tot een deal over het nucleaire programma.
Als dat echt zo is dan zullen we ook snel nieuws horen over schepen van de US Navy die onderweg zijn. (naast de schepen die er al permanent varen)
Dat inderdaad, of de B-2's komen er dadelijk uit.Dracula schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:42:
[...]
Inmiddels loopt de teller richting de 30. Er zijn mensen die speculeren dat deze tankers voor de NAVO oefeningen in Finland zouden zijn maar dit lijkt zeer onwaarschijnlijk. Die beginnen vandaag al, tevens doen er maar 20 of 30 US fighters mee daar heb je niet zoveel tankers voor nodig.
Daarnaast staan er in Engeland al 15 tankers.
Het wordt er in ieder geval niet gezelliger op.
Het probleem is dat Israël geen ernstige schade kan aanbrengen aan sommige nucleaire faciliteiten, deze zitten dermate diep onder de grond (90m las ik ergens?) dat geen enkel wapen dat Israël heeft dat kan bereiken.
Het enige wat ze kunnen is de bovengrondse infrastructuur (nuts voorzieningen) vernietigen en de ingang begraven.
Er is 1 wapen dat deze faciliteiten wel zou kunnen vernietigen, de GBU-57. Alleen Israël heeft deze bom niet, en deze bom is ook dermate zwaar (14.000kg) dat bijna geen enkel vliegtuig dit kan dragen.
Dat zal dan per B-2 gaan. Klinkt als een typische Trump actie, één van 's werelds grootste conventionele explosieven op Iran gooien.
Het is maar een mening maar ik denk dat een discussie over genocide hier niet thuis hoort en het verloop van die oorlog juist wel.Yakolev schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:44:
Is er behoefte aan een strijdverlooptopic wat betreft het conflict?
Daar heb je geen 15 of 30 tankers voor nodig. B-2's staan gewoon op Diego Garcia gestationeerd. Die kunnen waarschijnlijk wel zonder bijtanken een retourtje Iran vliegen.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:03:
[...]
Dat inderdaad, of de B-2's komen er dadelijk uit.
Het probleem is dat Israël geen ernstige schade kan aanbrengen aan sommige nucleaire faciliteiten, deze zitten dermate diep onder de grond (90m las ik ergens?) dat geen enkel wapen dat Israël heeft dat kan bereiken.
Het enige wat ze kunnen is de bovengrondse infrastructuur (nuts voorzieningen) vernietigen en de ingang begraven.
Er is 1 wapen dat deze faciliteiten wel zou kunnen vernietigen, de GBU-57. Alleen Israël heeft deze bom niet, en deze bom is ook dermate zwaar (14.000kg) dat bijna geen enkel vliegtuig dit kan dragen.
Dat zal dan per B-2 gaan. Klinkt als een typische Trump actie, één van 's werelds grootste conventionele explosieven op Iran gooien.
Als ik dan toch moet speculeren: Die tankers landen straks in Israel en worden overgeschilderd in Israelische kleuren. De IAF heeft maar een handjevol (dacht 7) tankvliegtuigen en dat zijn oude 707's. Het is niet zo ongewoon voor de Amerikanen om in oorlogstijd eigen materieel aan Israel uit te lenen.
Maar dat is natuurlijk speculatie.
[ Voor 14% gewijzigd door downtime op 16-06-2025 13:10 ]
Ik weet niet hoever zo'n vliegtuig kan vliegen met een dergelijke lading, maar die B-2's vliegen vast niet alleen. Daar zal wel wat escortes meegaan. Daarnaast zit Amerika wel heel dichtbij Iran in tegenstelling tot Israël, zeker binnen bereik van andere wapens dan ballistische raketten.downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:07:
[...]
Daar heb je geen 15 of 30 tankers voor nodig. B-2's staan gewoon op Diego Garcia gestationeerd. Die kunnen waarschijnlijk wel zonder bijtanken een retourtje Iran vliegen.
Dus dat zou opeens een volledige oorlog kunnen zijn.
Lijkt mij een bijzonder lastige combinatie, als je asset - de B2 in dit geval - vooral leunt op stealth is het toevoegen van meer assets om het veilig te houden eerder een risico dan een zegen. Hoe minder objecten die te indentificeren zijn hoe gemakelijker je zonder detectie tot je doel zou kunnen komen.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:12:
[...]
Ik weet niet hoever zo'n vliegtuig kan vliegen met een dergelijke lading, maar die B-2's vliegen vast niet alleen. Daar zal wel wat escortes meegaan.
Iran wil uit kernwapenverdrag stappen - https://nos.nl/l/2571198#UPDATE-container-86840465
Nou, dat is ook praktisch een bevestiging dat ze inderdaad aan kernwapens werken.
Nou, dat is ook praktisch een bevestiging dat ze inderdaad aan kernwapens werken.
Als je het artikel leest is het een niet heel goed werkend verdrag:Marrtijn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:17:
Iran wil uit kernwapenverdrag stappen - https://nos.nl/l/2571198#UPDATE-container-86840465
Nja, het verdrag werkt tot bepaalde hoogte. Maar niet als je er niet in zit. Daarin kan je natuurlijk de vraag stellen waarom ze er uit stappen maar dat hoeft natuurlijk niet - maar kan wel - betekenen dat ze aan kernwapens werken.Het verdrag komt uit 1970 en is door 190 landen ondertekend. Alleen India, Israël, Pakistan, Noord-Korea en Zuid-Sudan zijn geen partij bij het verdrag. Het verdrag beperkt het bezit van kernwapens tot vijf landen: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Rusland en China. Inmiddels hebben meer landen kernwapens, waaronder India, Pakistan en Israël.
Ergens geen onderdeel van zijn houdt niet per definitie in dat je dan ook tegen het verdrag handelt.
[ Voor 15% gewijzigd door Napo op 16-06-2025 13:20 ]
Ik zou niet zomaar lukraak dat soort conclusies trekken.Marrtijn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:17:
Ik zou het op dit moment gewoon als saber rattling beschouwen. Je kunt zulke uitspraken nooit los zien van het moment waarop ze gedaan worden.Marrtijn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:17:
Waarom zou je jezelf terugtrekken uit een verdrag als je de intentie hebt om je aan het verdrag te houden? Qua timing is het op zijn minst verdacht.Napo schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Als je het artikel leest is het een niet heel goed werkend verdrag:
[...]
Nja, het verdrag werkt tot bepaalde hoogte. Maar niet als je er niet in zit. Daarin kan je natuurlijk de vraag stellen waarom ze er uit stappen maar dat hoeft natuurlijk niet - maar kan wel - betekenen dat ze aan kernwapens werken.
Ehhh....Marrtijn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:17:
Israël heeft het verdrag niet getekend, en heeft wel kernwapens (hoewel: niet erkend). Iran wordt aangevallen door een nucleaire staat. Ik kan me voorstellen dat je niet geneigd bent je verder nog aan een verdrag te houden wanneer je directe tegenstander dat in woord en daad ook niet doet.
Je mag ook niet uitsluiten dat het een onderhandelingstactiek is. Wat er diplomatiek op de achtergrond gebeurt, weten we niet. Misschien heeft Iran tijdens eerdere onderhandelingen wel beloofd uit het NPT te stappen wanneer het zou worden aangevallen door de VS of Israël, en voegt nu dus de daad bij het woord.
A propos, Belarus lijkt bezit en van en controle over kernwapens te hebben genomen zonder uit het verdrag te treden. Het NPT heeft géén strafclausules of reinforcement mechanismen. Daar zal Iran ook best van op de hoogte zijn. Dit persbericht zal dus ook vooral gericht zijn aan anderen dan de beslissingsmakers in Jerusalem en Washington.
Los daarvan twijfel ik er trouwens niet aan dat Iran nu heel zeker weet zo snel mogelijk een handjevol kernwapens te ontwikkelen, als het daar nog toe in staat is.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Het is ook precies de bedoeling dat we dat denken. We weten niet of ze het echt doen, of niet, maar door het op dit moment hardop te zeggen proberen ze ons bang te maken.Marrtijn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Waarom zou je jezelf terugtrekken uit een verdrag als je de intentie hebt om je aan het verdrag te houden? Qua timing is het op zijn minst verdacht.
Ons?downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:31:
[...]
Het is ook precies de bedoeling dat we dat denken. We weten niet of ze het echt doen, of niet, maar door het op dit moment hardop te zeggen proberen ze ons bang te maken.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Ja, de westerse wereld, in de hoop dat onze politici druk op Israel uitoefenen om een einde aan deze oorlog te maken. Met intimidatie kun je soms veel bereiken.
7 jaar terug waren ze maanden verwijderd van een kernwapen, 7 jaar later zijn ze maanden verwijderd van een kernwapen.Marrtijn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:17:
Het lijkt er niet echt op dat ze werken aan een kernwapen eerlijk gezegd.
dat lijkt er wel op want ze streven ernaar om uranium zodanig te verrijken dat het geschikt is voor kernbommen.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:05:
[...]
7 jaar terug waren ze maanden verwijderd van een kernwapen, 7 jaar later zijn ze maanden verwijderd van een kernwapen.
Het lijkt er niet echt op dat ze werken aan een kernwapen eerlijk gezegd.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Dat weten we niet, we weten alleen dat ze uranium hebben verwerkt tot niveaus die onvoldoende zijn om een kernbom mee te maken, maar hoger dan nodig zou zijn voor civiele doeleinden. Daarmee valt het land in dezelfde categorie als bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Canada en Brazilië. Zogenaamde 'threshold states' die vrij snel een bom zouden kunnen maken, maar dat niet doen/hebben.Salvatron schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:08:
[...]
dat lijkt er wel op want ze streven ernaar om uranium zodanig te verrijken dat het geschikt is voor kernbommen.
Als ze actief hadden gewerkt aan een kernwapen dan hadden ze die inmiddels wel gehad (zo'n rocket science is het inmiddels ook niet meer). En dat verberg je ook niet, want een kernproef zou iedereen gewoon meten en meteen doorhebben.
Waar het vooral op lijkt zijn de zwetsverhalen over de WMD's in Irak, en laster van een land dat zelf illegaal kernwapens heeft gemaakt.
Oh, ik dacht even dat je Israel bedoelde, m.i. het enige juiste vervangende woordje voor 'ons'.downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:44:
[...]
Ja, de westerse wereld, in de hoop dat onze politici druk op Israel uitoefenen om een einde aan deze oorlog te maken. Met intimidatie kun je soms veel bereiken.
Iran heeft een conflict met Israel, niet met de westerse wereld.
Ik vond het woordje 'ons' dan ook niet echt passend, maar dat zal mijn beeldvorming zijn...
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Ik betwijfel of Iran daar ook zo over denkt. Je weet wel, grote satan Amerika, kleine satan Israel.Maestro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:23:
[...]
Iran heeft een conflict met Israel, niet met de westerse wereld.
Er zijn heel veel voordelen aan het hebben van een kernwapen. Zo goed als dat er heel veel voordelen kleven aan het níét hebben van een kernwapen. En, dat er voordelen kleven aan het bijna hebben van een kernwapen.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:15:
Dat weten we niet, we weten alleen dat ze uranium hebben verwerkt tot niveaus die onvoldoende zijn om een kernbom mee te maken, maar hoger dan nodig zou zijn voor civiele doeleinden. Daarmee valt het land in dezelfde categorie als bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Canada en Brazilië. Zogenaamde 'threshold states' die vrij snel een bom zouden kunnen maken, maar dat niet doen/hebben.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat Iran de indruk wil wekken dat het zou kunnen werken aan een kernwapen. Er is eigenlijk geen andere reden om Uranium te verrijken tot de 60 of zo procent dat het heeft gedaan: veel te hoog voor iedere andere toepassing.
Wat wel opvalt is dat eigenlijk iedereen het er over eens is dat het géén Plutonium nastreeft. Mocht het ooit het ooit van plan zijn geweest om ooit niet alleen kernwapens te hebben, maar ook te gebruiken, kan en moet het verwachten neutronenbommen terug te krijgen. In verhouding zijn Uraniumbommen nu ook weer niet zó sterk.
Ik denk dat alleen de Amerikanen er mee zijn weg kunnen komen om hun eerste kernwapen te gebruiken als test. Het is niet interessant om één kernwapen te hebben, en af te steken. Het is interessant er tien te hebben, of meer. En, om de wereld te bewijzen dat ze werken, er één af te steken.Als ze actief hadden gewerkt aan een kernwapen dan hadden ze die inmiddels wel gehad (zo'n rocket science is het inmiddels ook niet meer). En dat verberg je ook niet, want een kernproef zou iedereen gewoon meten en meteen doorhebben.
Intel zou uitwijzen dat Iran op dit moment nog géén geassembleerd wapen heeft. Maar, zeker weten doen we het natuurlijk ook niet.
Gezien de historie van de proliferatie, en bijna-proliferatie van kernwapens, lijkt me dat dan ook weer iets te kort door de bocht.Waar het vooral op lijkt zijn de zwetsverhalen over de WMD's in Irak, en laster van een land dat zelf illegaal kernwapens heeft gemaakt.
Kernproeven zijn niet meer noodzakelijk maar hooguit een manier om aan de wereld te laten zien dat je echt een kernwapen hebt. En in landen waar ze hun eigen wetenschappers niet vertrouwen zal de regering dat misschien met eigen ogen willen zien.Brazos schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:15:
[...]
En dat verberg je ook niet, want een kernproef zou iedereen gewoon meten en meteen doorhebben.
Zover ik weet is er ook geen zekerheid dat Israel ooit kernproeven heeft gedaan. Maar er is natuurlijk het Vela-incident. Dus wie weet.
En dat is ook wat de bestaande deal die Trump opblies tussen Iran/EU/VS bevatte, precies alle beperkingen zodat de verrijking naar weapons grade niet zou kunnen en IAEA inspecties van Iraanse facilitetien etc.Salvatron schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:08:
[...]
dat lijkt er wel op want ze streven ernaar om uranium zodanig te verrijken dat het geschikt is voor kernbommen.
Er waren wel loopholes in te vinden, maar kwa opzet was de oude overeenkomst een prima beginpunt om vanuit verder te werken naar een oplossing.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
*knip* op de man.
[ Voor 85% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:17 ]
Ik ben wel nieuwsgierig waar je de juiste info met bewezen feiten kan lezen. Al die nieuws sites zitten vol met propaganda, vanaf de kant waar ze voor zijn. NL is niet anders.
Israël roept dat de leiders van Iran doodbenauwd zijn en willen vluchten. En andere kant dat ze Israël in as leggen en dat Iran een grotere krijgsmacht heeft.
En uiteraard, zoals altijd, sterven er onschuldige
En China die schijnheilig doet, als er een land is dat mensenrechten schend is het CHina wel :x .....
Oeigoeren en voor degene met een lanegr geheugen. Rode plein en de studenten die afgemaakt werden.
Israël roept dat de leiders van Iran doodbenauwd zijn en willen vluchten. En andere kant dat ze Israël in as leggen en dat Iran een grotere krijgsmacht heeft.
En uiteraard, zoals altijd, sterven er onschuldige
En China die schijnheilig doet, als er een land is dat mensenrechten schend is het CHina wel :x .....
Oeigoeren en voor degene met een lanegr geheugen. Rode plein en de studenten die afgemaakt werden.
Volgens een analyse in de New York Times zal het conflict tussen Israël en Iran nog weken duren, en geen dagen. Israël wil een belangrijke ondergrondse verrijkingsfaciliteit bij Fordo vernietigen. Dit lukt alleen met Amerikaanse bunker-busters. De verwachting is dat Trump dit als hefboom gaat gebruiken om Iran aan de onderhandelingstafel te dwingen.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Trouwens een vraagje waarom hoor ik nooit mensen over de illegale kernwapens uit Israël ? Deze mogen ook niet, ze zijn nergens lid van in tegenstelling tot Iran en laten of hebben nog nooit inspecteurs het land ingelaten. Israël is het laatste land op aarde dat iemand mag dicteren. *knip* laat dit soort dingen s.v.p. achterwege.
[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:24 ]
Het spijt me te moeten zeggen, maar Israël is niet illegaal in het bezit van kernwapens. Het heeft zich er nooit aan gecommitteerd ze niet te bezitten.Falastine schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:36:
Trouwens een vraagje waarom hoor ik nooit mensen over de illegale kernwapens uit Israël ? Deze mogen ook niet, ze zijn nergens lid van in tegenstelling tot Iran en laten of hebben nog nooit inspecteurs het land ingelaten. Israël is het laatste land op aarde dat iemand mag dicteren.
Dat het Israël relatief weinig problemen oplevert, is vooral omdat diens bondgenoten er weinig problemen van maken - en dat het andere machtsfactoren ogenschijnlijk weinig kan schelen.
En, als laatste, het feit dat je kernwapens bezit is een ongeschreven incentive om verder tegen proliferatie te zijn. Immers, het verdunt de macht die je op anderen kan uitoefenen. Kernwapens zijn zinloos wanneer een aanval vergolden kan worden.
Cynisch, maar tegelijk ook waar.
Omdat die kernwapens niet illegaal zijn? Israel mag zeker kernwapens hebben, want ze hebben, in tegenstelling tot Iran, nooit het Non-proliferatieverdrag ondertekend.Falastine schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:36:
Trouwens een vraagje waarom hoor ik nooit mensen over de illegale kernwapens uit Israël ? Deze mogen ook niet, ze zijn nergens lid van in tegenstelling tot Iran en laten of hebben nog nooit inspecteurs het land ingelaten. Israël is het laatste land op aarde dat iemand mag dicteren. *knip*
Je kan geen belofte verbreken die je nooit gedaan hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:25 ]
Het is de Westerse wereld die Israël heeft opgericht. Het land was eigendom van de Britten die trouwens al waarschuwden dat een Joodse staat een grote shit show ging worden.downtime schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:28:
[...]
Ik betwijfel of Iran daar ook zo over denkt. Je weet wel, grote satan Amerika, kleine satan Israel.
Overigens kan het Westen gewoon zijn handen aftrekken van Israël en dan zal Netanyahu binnen een week een vredesverdrag tekenen.
Ali Khamenei zal slecht slapen.
Via nu.nl
Via nu.nl
Netanyahu sluit uitschakelen Iraanse opperste leider niet uit
Israëlische premier Benjamin Netanyahu vertelt in een interview met ABC News dat het aanvallen van de Iraanse opperste leider Ali Khamenei de strijd zou beëindigen. ABC News vroeg de premier naar berichten dat president Donald Trump een Israëlisch plan om de Iraanse opperste leider te vermoorden had afgewezen, uit angst dat dit het conflict zou escaleren. Hierop zei Netanyahu: "Het zal het conflict niet escaleren, het zal het beëindigen."
Weet iemand wie de nummer 2 is in Iran? Of wilt Israel hun eigen poppetje op de troon zetten?
Ik zie Mossad wel degelijk in staat om de opperleider om te leggen.
Er gaan berichten rond dat een ziekenhuis in Iran geraakt is door Israël en Rode Kruis medewerkers gedood zijn. Als dit door meerdere bronnen bevestigd wordt, dan zijn dit oorlogsmisdaden. Ben benieuwd wat het argument van Israël zal zijn. Een tunnel onder het ziekenhuis, of dat Iraniers uranium in het ziekenhuis aan het verrijken waren…
Was niet de bedoeling, we stellen een onderzoek in, klaar.HollovVpo1nt schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:50:
Er gaan berichten rond dat een ziekenhuis in Iran geraakt is door Israël en Rode Kruis medewerkers gedood zijn. Als dit door meerdere bronnen bevestigd wordt, dan zijn dit oorlogsmisdaden. Ben benieuwd wat het argument van Israël zal zijn. Een tunnel onder het ziekenhuis, of dat Iraniers uranium in het ziekenhuis aan het verrijken waren…
EU DNS: 86.54.11.100
Vergeet niet het toevoegen aan de lange lijst met Israëlische oorlogsmisdaden: Wikipedia: Israeli war crimesc-nan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:58:
[...]
Was niet de bedoeling, we stellen een onderzoek in, klaar.
En daarna weer door.

Die diepe bunkers kunnen alleen geraakt worden met GBU-57 bommen. Maar die kunnen alleen door een B-2 afgeworpen worden en dat soort vliegtuigen heeft Israël niet. Dus ik denk dat de Iraanse faciliteiten veilig zijn.Mog schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:00:
Volgens een analyse in de New York Times zal het conflict tussen Israël en Iran nog weken duren, en geen dagen. Israël wil een belangrijke ondergrondse verrijkingsfaciliteit bij Fordo vernietigen. Dit lukt alleen met Amerikaanse bunker-busters. De verwachting is dat Trump dit als hefboom gaat gebruiken om Iran aan de onderhandelingstafel te dwingen.
Tja, Iran raakt net als Rusland voornamelijk burgerdoelen terwijl Israel (en UKR) zich op miltaire doelen richten. Een oorlog zonder burgerdoden bestaat niet.
@XWB er was vanmorgen wel een Youtube kanaal wat claimde dat er een aardbeving was in het gebied ten zuiden van Tehran (Fordow). De vraag is hoe diep je komt als je herhaaldelijk bommen op dezelfde plek blijft droppen...
@XWB er was vanmorgen wel een Youtube kanaal wat claimde dat er een aardbeving was in het gebied ten zuiden van Tehran (Fordow). De vraag is hoe diep je komt als je herhaaldelijk bommen op dezelfde plek blijft droppen...
[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 21:28 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Zou je van een Hercules niet een provisorische bommenwerper kunnen maken? Die MOAB's worden toch ook met transportvliegtuigen afgeworpen?XWB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Die diepe bunkers kunnen alleen geraakt worden met GBU-57 bommen. Maar die kunnen alleen door een B-2 afgeworpen worden en dat soort vliegtuigen heeft Israël niet. Dus ik denk dat de Iraanse faciliteiten veilig zijn.
Moet je natuurlijk wel eerst zorgen dat het luchtruim veilig is... Ik weet niet hoever Israel inmiddels is met het uitschakelen van de Iraanse luchtverdediging.
Ze moeten alleen nog de Amerikanen, die de bommenwerpers wel hebben, zo ver krijgen de bommen te gooien. Absoluut niet uitgesloten lijkt me, mijn vermoeden is dat als Netanyahu genoeg draagvlak ziet zeker voor regime change zal gaan. Inmiddels ook al een aanslag op een tv-studio geweest, dat past ook wel in het plaatje.XWB schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Die diepe bunkers kunnen alleen geraakt worden met GBU-57 bommen. Maar die kunnen alleen door een B-2 afgeworpen worden en dat soort vliegtuigen heeft Israël niet. Dus ik denk dat de Iraanse faciliteiten veilig zijn.
Uitschakeling van het islamitische regime zou uiteindelijk ook voor Trump's legacy een opsteker zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door phreako op 16-06-2025 20:25 ]
Omdat de Iraanse bevolking zit te wachten op een poppetje van Israel/de VS als leider.phreako schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:24:
[...]
Ze moeten alleen nog de Amerikanen, die de bommenwerpers wel hebben, zo ver krijgen de bommen te gooien. Absoluut niet uitgesloten lijkt me, mijn vermoeden is dat als Netanyahu genoeg draagvlak ziet zeker voor regime change zal gaan. Inmiddels ook al een aanslag op een tv-studio geweest, dat past ook wel in het plaatje.
Uitschakeling van het islamitische regime zou uiteindelijk ook voor Trump's legacy een opsteker zijn.
De vorige keer heeft dat tot de Islamitische Revolutie geleid:
Wikipedia: Iranian Revolution
Wellicht dat Israel graag een herhaling daarvan wil?
Oh, maar Israël heeft ook bunker buster bommen. Alleen niet die ene zware GBU-57.sh4d0wman schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:14:
@XWB er was vanmorgen wel een Youtube kanaal wat claimde dat er een aardbeving was in het gebied ten zuiden van Tehran (Fordow).
De vraag is hoe diep je komt als je herhaaldelijk bommen op dezelfde plek blijft droppen...
De verschillende bommen worden goed geïllustreerd in YouTube: How a Bunker Buster Bomb Works?
Geen idee. De Hezbollah leiding zat 18 meter onder de grond in Libanon, Israël had toen iets van 60 tot 80 (!) BLU-109 bunker busters gegooid om ze uit te schakelen. De Iraanse faciliteiten zitten 40 meter onder de grond - ook in de bergen - dan zou je honderden BLU-109 bommen moeten gooien. Dat klinkt erg inefficient allemaal.De vraag is hoe diep je komt als je herhaaldelijk bommen op dezelfde plek blijft droppen...
Iran wilt praten, israel weigert. Bibi is op oorlogspad en de VS doen gezellig mee. Als trump daar niet had gezeten deed israel wel wat anders.
Ja, dan krijgen we dadelijk weer een functionerend rechtssysteem, onderwijs voor vrouwen en een verbod op het trouwen met jonge meisjes.Amphiebietje schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:31:
[...]
Omdat de Iraanse bevolking zit te wachten op een poppetje van Israel/de VS als leider.
De vorige keer heeft dat tot de Islamitische Revolutie geleid:
Wikipedia: Iranian Revolution
Wellicht dat Israel graag een herhaling daarvan wil?
Dat moeten we niet willen met z'n allen.
Ik snap oprecht het narratief van Iran aan de onderhandelingstafel dwingen niet. Iran zat aan de onderhandelingstafel, ze zijn aangevallen door Israël, waarschijnlijk met instemming van VS, in de aanloop daarnaartoe.Mog schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:00:
[ Voor 115% gewijzigd door defiant op 17-06-2025 21:39 ]
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Dit topic is gesloten.
Let op:
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.
Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Alle onderwerpen omtrent Israël/Palestina zijn hier offtopic.
Het is hier niet de bedoeling om het wel en wee van de islam/jihad/sharia te bediscussiëren.
Zie ook: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid