*knip*, reactie op geknipte reactie.
[ Voor 80% gewijzigd door NMH op 14-06-2025 16:35 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 80% gewijzigd door NMH op 14-06-2025 16:35 ]
[ Voor 90% gewijzigd door NMH op 14-06-2025 16:37 ]
Nergens heb ik "Israel" geschreven. Dat zou dus met de hulp van de VS zijn. En die zijn afgedropen uit Afghanistan.downtime schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 11:38:
[...]
Dus jij denkt dat Israel een grondoorlog tegen Iran gaat beginnen? Heb je wel eens naar een kaart van het MO gekeken? Hoe reëel denk je dat dat is?
Ofwel, hierbij geef je toe dat Israel geen regime change te weeg kan brengen in Iran. Zijn we het tenminste over 1 ding eens.De echte grondoorlog met Iran is al door Israel gewonnen. Iran bedreigde Israel via de proxies Hamas en Hezbollah en die hebben inmiddels hun lessen geleerd en likken hun wonden. Bondgenoot Assad is gevallen. Iran is al verslagen.
Wat overblijft zijn raketten en drones en daarmee slaat Iran nu ook geen deuk in een pakje boter. Goed moment voor Israel om aan dat Iraanse kernwapenprogramma te werken want nu kan het nog. Maar niet met een grondoorlog want daarvoor heeft Israel gewoon niet de middelen.
[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 14-06-2025 16:37 ]
Dat er nu wat meer middelen zijn om het te doen?IJzerlijm schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:17:
[...]
Hoe verschilt dit van de afgelopen 2000 jaar? Dat er een 'rekening vereffend' moest worden met het jodendom zei men ca. 80 jaar geleden ook.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
[ Voor 102% gewijzigd door NMH op 14-06-2025 16:37 ]
Ik heb hier wat over na zitten denken de laatste tijd en ik vraag me af in hoeverre dat nog waar is. Als je naar het optreden van Israël in andere buurlanden kijkt zou je kunnen denken dat ze er juist op uit zijn dat de hele verdere regio bestaat uit failed states. Libanon, Syrië en Irak zijn dat al. Toch zie je geen aanslagen in Israël, waarom?Amphiebietje schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:49:
...
Verder is er nog een reden waarom het Iraanse regime op die manier uitschakelen een uitermate dom idee is, namelijk dat het heel Iran in chaos stort, wat het tot een nog grotere bakermat voor terreurgroepen zal maken.
[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 14-06-2025 16:36 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Niet handig van Iran want onder deel van Irakese bevolking heerst anti Iran sentiment.Via nos
Iraanse raket neergestort in Irak
Niet alle afgevuurde Iraanse raketten bereiken Israël. Een raket is neergehaald boven Irak. Op de grond bij Najaf is goed te zien hoe groot zo'n raket is.
Het helpt dat de wereld hegemoon achter je staat en je in alles carte blanche geeft.phreako schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Wat je recent ziet met de conflicten in Libanon en Iran is hoe gigantisch de asymmetrie is toegenomen op het gebied van technologie en informatie. Israël heeft uitstekende luchtverdediging en zeer goed bewaakte grenzen. Als je er dan voor zorgt dat je luchtmacht en geheime diensten vrij kunnen opereren en uitschakelen wie en wat ze willen is een grondoorlog niet nodig. Gewoon voorkomen dat die landen zich ooit nog echt kunnen herorganiseren.
Less alienation, more cooperation.
Dit kan je toch geen succes noemen? Als ze willen aantonen dat ze iets kunnen zouden ze doelgericht militaire doelen moeten treffen, exact die doelen die verantwoordelijk zijn voor de aanval uitgevoerd op Iran. Met name, vliegvelden, fighters etcHollovVpo1nt schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:11:
[...]
Hoe kom je daarbij? De meest recente berichtgeving laat zien dat Rishon LeZion geraakt is. En Kirya en Tel Aviv, waarbij mogelijk in Kirya een commandopost.
Dan verwacht ik dat de Chinezen ook meer materiaal gaan sturen. Immers 90% van de olie gaat richting China. China heeft de afgelopen maanden veel militaire materiaal naar Iran verstuurd onder andere voor het maken van raketten. Dit zou een uitstekende moment zijn om meer materiaal die kant op te sturen.XWB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:22:
[...]
Oeh, recht in het centrum. Iran kan een krachtige reactie verwachten.
RIP Iraanse olie installaties.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 14-06-2025 16:57 ]
Ho ho, ik stel de effectiviteit van de twee aanvallen niet gelijk aan elkaar, maar het was meer dan "geen deuk in pakje boter".Rubberen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:28:
[...]
Dit kan je toch geen succes noemen? Als ze willen aantonen dat ze iets kunnen zouden ze doelgericht militaire doelen moeten treffen, exact die doelen die verantwoordelijk zijn voor de aanval uitgevoerd op Iran. Met name, vliegvelden, fighters etc
Nu is het lukraak en fingers crossed dat de ballistische raketten eerst en vooral aankomen, en vervolgens iets treffen dat van nut is.
Dit terwijl Israël precies gerichte aanvallen uitvoert en geen enkele jet is verloren. +200 jets hebben deelgenomen aan deze actie, en nogmaals geen enkele verloren.
Miljoenmiljard VN-moties tegen Israel, driekwart van de Arabische wereld wenst het land compleet weg te vagen, de regeringsleiders worden onderzocht door het strafhof, elke drie dagen een hysterisch protest en zelfs de EU doet onderzoek naar de misstanden in Gaza.Sandor_Clegane schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:25:
[...]
Het helpt dat de wereld hegemoon achter je staat en je in alles carte blanche geeft.
De wereld hegemoon is Amerika. Het is wat anders dan jij denkt dat het is.Marrtijn schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:48:
[...]
Miljoenmiljard VN-moties tegen Israel, driekwart van de Arabische wereld wenst het land compleet weg te vagen, de regeringsleiders worden onderzocht door het strafhof, elke drie dagen een hysterisch protest en zelfs de EU doet onderzoek naar de misstanden in Gaza.
maar 'de wereld' is ' hegemoon' achter Israel hoor.
Less alienation, more cooperation.
Jawel hoor. In Israel is een vrijer medialandschap (al staat dat onder druk) en kunnen buitenlandse journalisten iets vrijer rondlopen dan in Iran.Hexxagon schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:45:
Waarom noemt NOS Iraanse staatsmedia maar Israel is een Israel nieuwsmedia? In beide landen zijn er toch geen vrijheden in wat je echt onafhankelijk kan berichten? Het verpakte woordkeuze doet me denken alsof de 1 goed is en ander slecht, want obviously dictatuurstaat.
Of ben ik enige die hier aan stoort?
Je bent niet de enige, de NOS is in dat opzicht aardig gekleurd dan wel laat zich makkelijk ondermijnen / achter het karretje spannen om echo's te verspreiden. Overigens niet alleen in dit conflict, maar dat geldt net zo in bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne (al is dat iets bijgedraaid over de jaren).Hexxagon schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:45:
Waarom noemt NOS Iraanse staatsmedia maar Israel is een Israel nieuwsmedia? In beide landen zijn er toch geen vrijheden in wat je echt onafhankelijk kan berichten? Het verpakte woordkeuze doet me denken alsof de 1 goed is en ander slecht, want obviously dictatuurstaat.
Of ben ik enige die hier aan stoort?
Als je met vrijer bedoelt dat je gewoon overhoop geknald wordt in je press tenue dan wel. Persoonlijk houd ik er wel een iets ander idee op na, en vrij en medialandschap zou ik in Israël niet in dezelfde zin gebruiken. Er is sowieso geen land in de wereld (inclusief Iran) dat afgelopen jaar zoveel journalisten heeft vermoord als Israël.Cyberpope schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:50:
[...]
Jawel hoor. In Israel is een vrijer medialandschap (al staat dat onder druk) en kunnen buitenlandse journalisten iets vrijer rondlopen dan in Iran.
[ Voor 13% gewijzigd door Brazos op 14-06-2025 16:14 ]
Het is vooral indrukwekkend gezien de afstand, maar er mag wel gezegd worden dat Iran ook wel een belabberde luchtverdediging / luchtmacht heeft.Rubberen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:21:
Ondertussen claimt Israël een groot deel vanhet luchtruim onder controle te hebben ( vooral in het Westen )
Het blijft toch verbazen hoe efficiënt Israël daadwerkelijk is.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Het is duidelijk dat Israël luchtoverwicht wil, want er zijn vast nog veel interessante doelwitten die gebombardeerd kunnen worden.Rubberen schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:21:
Ondertussen claimt Israël een groot deel vanhet luchtruim onder controle te hebben ( vooral in het Westen )
Het blijft toch verbazen hoe efficiënt Israël daadwerkelijk is.
[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 14-06-2025 16:43 ]
laten we wel eerlijk zijn, dat ze dat alleen doen bij alles dat er palastijns uit ziet. Binnen Israel kun je als blanke journalist redelijk goed je werk doen en zijn er ook andere media als staatmedia die kritisch kunnen zijn op de regering. Laten we niet doen of elke kritische journalist in Israel wordt afgeknald.Brazos schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Als je met vrijer bedoelt dat je gewoon overhoop geknald wordt in je press tenue dan wel. Persoonlijk houd ik er wel een iets ander idee op na, en vrij en medialandschap zou ik in Israël niet in dezelfde zin gebruiken. Er is sowieso geen land in de wereld (inclusief Iran) dat afgelopen jaar zoveel journalisten heeft vermoord als Israël.
Ik geloof dat 2/3e van alle wereldwijd vermoorde Journalisten in 2024 vermoord zijn door Israël [1]. Je zou dus inderdaad wel kunnen stellen dat 'het onder druk staat'. Maar dan neem je wel een vrij ruim loopje met de betekenis van die woorden.
Eh, Haaretz is door de staat sancties opgelegd voor kritische verslaglegging. Oudste Israëlische krant.Cyberpope schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:36:
[...]
laten we wel eerlijk zijn, dat ze dat alleen doen bij alles dat er palastijns uit ziet. Binnen Israel kun je als blanke journalist redelijk goed je werk doen en zijn er ook andere media als staatmedia die kritisch kunnen zijn op de regering. Laten we niet doen of elke kritische journalist in Israel wordt afgeknald.
Dat staat los dat het gedrag van Israel richting journalisten in Gaza, Libanon en andere bezette gebieden schandalig is.
Daar heb je gelijk in, (uitzonderlijk) veel worden ook gevangen gezet daar en niet per se afgeknald. Kijk dat sommige mensen in bepaalde delen van een land wel journalist mogen zijn is vaak zo in dit soort maatschappijen. Zolang je maar niet lastige dingen vastlegt in gevoelige situaties natuurlijk, of de verkeerde afkomst hebt in dit geval.Cyberpope schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Laten we niet doen of elke kritische journalist in Israel wordt afgeknald.
Dat staat los dat het gedrag van Israel richting journalisten in Gaza, Libanon en andere bezette gebieden schandalig is.
[ Voor 12% gewijzigd door Brazos op 14-06-2025 18:32 ]
Daarom, staat onder druk. Maar Haaretz of andere organisaties (ook zeer kritische) zijn niet verboden.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:11:
[...]
Eh, Haaretz is door de staat sancties opgelegd voor kritische verslaglegging. Oudste Israëlische krant.
Het ging erom waarom er in Isreal geen staatsmedia gezegd werd. Dat is dus omdat er nog andere media zijn (zoals het hierboven genoemde Haaretz. En zijn nog iets meer waarborgen dan in Iran, waarbij de staatsTV, het niveau heeft van persvoorlichters bij ons. Of te wel direct aangestuurd.Brazos schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:28:
[...]
Daar heb je gelijk in, (uitzonderlijk) veel worden ook gevangen gezet daar en niet per se afgeknald. Kijk dat sommige mensen in bepaalde delen van een land wel journalist mogen zijn is vaak zo in dit soort maatschappijen. Zolang je maar niet lastige dingen vastlegt in gevoelige situaties natuurlijk, of de verkeerde afkomst hebt in dit geval.
Doe je gewoon werk waar niemand last van heeft dan ben je daar vrij in, zowel in Iran, Israël, Rusland etc. Maar dat is niet echt het idee achter vrije journalistiek. Ik hoop dat we het daar wel over eens kunnen zijn.
Volgens mij is bijvoorbeeld Al Jazeera hun kantoor overhoop gewerkt, materiaal in beslag genomen en tevens verboden in Israël.Cyberpope schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Daarom, staat onder druk. Maar Haaretz of andere organisaties (ook zeer kritische) zijn niet verboden.
[...]
Dat is wel wat een andere invalshoek, maar ook eentje die weinig hout snijdt. Immers in andere gevallen zijn er ook 'andere media' (zoals bijvoorbeeld Iran) die geen staatsmedia zijn. Zolang ze maar niet kritisch zijn, de verkeerde afkomst hebben, op de verkeerde plek komen, of lastige dingen vastleggen. Dat is allemaal hetzelfde laken een pak, en kennen we ook wel als geen persvrijheid hebben.Cyberpope schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:07:
[...]
[...]
Het ging erom waarom er in Isreal geen staatsmedia gezegd werd. Dat is dus omdat er nog andere media zijn (zoals het hierboven genoemde Haaretz. En zijn nog iets meer waarborgen dan in Iran, waarbij de staatsTV, het niveau heeft van persvoorlichters bij ons. Of te wel direct aangestuurd.
Zullen we het jij-bakken maar even achterwege laten?Cyberpope schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:07:
[...]
En als je dat verschil niet ziet met landen als Rusland, Noord-Korea of zelfs Turkije, is dat aan jou.
Dat is ook geen Israelische organisatie zover ik weet.Brazos schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:27:
Volgens mij is bijvoorbeeld Al Jazeera hun kantoor overhoop gewerkt, materiaal in beslag genomen en tevens verboden in Israël.
Dat is geen jij-bak. Ik reageer namelijk op de inhoud en draai de beschuldiging niet om.Zullen we het jij-bakken maar even achterwege laten?
Via nosXWB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 00:22:
[...]
Oeh, recht in het centrum. Iran kan een krachtige reactie verwachten.
RIP Iraanse olie installaties.
Er is al elke lijn over geschovenBij een Israëlische droneaanval in de Iraanse havenstad Kangan is een raffinaderij geraakt, melden Iraanse media. Dat ging gepaard met een enorme explosie en een brand.
Bij de aanval werd een van de veertien installaties van de South Pars-raffinaderij geraakt. Op beelden is vuur en en veel rook te zien boven de raffinaderij.
Een woordvoerder van het Israëlische leger zegt dat er op dit moment meer aanvallen plaatsvinden in Iran.
[ Voor 121% gewijzigd door Superman op 14-06-2025 20:13 ]
[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:02 ]
[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:01 ]
[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:00 ]
Massa vernietigingswapen of gewoon old fashioned carpet bombing? Zodra Israel het luchtruim van Iran overneemt zie ik ze dit eerder doen. Weer een oorlogsmisdaad door Israel op de scorecard..phreako schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Ik heb hier wat over na zitten denken de laatste tijd en ik vraag me af in hoeverre dat nog waar is. Als je naar het optreden van Israël in andere buurlanden kijkt zou je kunnen denken dat ze er juist op uit zijn dat de hele verdere regio bestaat uit failed states. Libanon, Syrië en Irak zijn dat al. Toch zie je geen aanslagen in Israël, waarom?
Wat je recent ziet met de conflicten in Libanon en Iran is hoe gigantisch de asymmetrie is toegenomen op het gebied van technologie en informatie. Israël heeft uitstekende luchtverdediging en zeer goed bewaakte grenzen. Als je er dan voor zorgt dat je luchtmacht en geheime diensten vrij kunnen opereren en uitschakelen wie en wat ze willen is een grondoorlog niet nodig. Gewoon voorkomen dat die landen zich ooit nog echt kunnen herorganiseren.
Klein detail; Iran is onneembaar te voet. Teveel bergen en teveel bevolking die tegenwerkt. Als Afghanistan al niet lukt moet je zeker geen Iran te voet willen binnentrekken.
[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 16:59 ]
gewoon per lucht binnenvallen zodra anti-air uitgeschakeld is. Het is Israel gelukt om een geheime drone basis in Iran zelf te verstoppen, wie weet wat ze nog meer hebben verstopt.TheBrut3 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:21:
Israël te voet Iran binnenvallen? De landen liggen zo'n 1000km uit elkaar. Dat is bijna van Nederland naar Oekraïne.
[ Voor 93% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:00 ]
EU DNS: 86.54.11.100
[ Voor 94% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:02 ]
[ Voor 86% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:00 ]
[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 15-06-2025 17:02 ]
Dat zit wel Schnorr.
Ik zie China nog niet hun meest geavanceerde luchtafweer, die eigenlijk dezelfde S-300 is als Iran al heeft, sturen naar een land dat zo grondig is geinfiltreerd door de Mossad. Die wordt bij aankomst meteen opgeblazen.HCMarX schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:11:
Het is speculeren, maar het is voor China sowieso interessant om te zien of ze F-35's neer kunnen halen, dus als ze kans hebben om iets te testen zullen ze die kans wellicht grijpen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 15-06-2025 11:24 ]
Tja dat komt mede omdat Mossad aan geen enkel wet en regelgeving houdt. Ze kunnen consequentie loos hun gang gaan en hun meest duistere en inhumane middelen inzetten (lees: oorlogsmisdaden begaan). Echt het doel rechtvaardigt de middelen. Maar hoeveel (onschuldige) mensenlevens die Intel heeft gekost, blijft natuurlijk staatsgeheim. Dus ene kant, ja ze doen goed werk. Aan de ander kant, zou je kunnen voorstellen dat onze politie/inlichtingendienst aan geen enkel wet hoeft te houden en moorden die gepleegd worden, zonder consequenties zijn? Moeten we een organisatie prijzen voor hun goede werk als mensen zonder justitieel proces gewoon van kant maken omdat ze als vijandig zijn bestempeld?nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:46:
Moet het ze nageven, de Mossad weet hoe je moet infiltreren. Niet normaal hoe ze zelfs in een land als Iran kritische info kunnen opduikelen en precisie strikes (toch wel) kunnen uitvoeren. Mss wel de nummer een agentschap in zowat alle zaken waar een geheime dienst allemaal goed in mag zijn (waaronder ook de minder koshere elementen zoals subterfuge en afpersing).
Mee eens. In sommige dingen moet een zogenaamd beschaafd land niet de nummer een willen zijn.FireBladeX schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:27:
[...]
Tja dat komt mede omdat Mossad aan geen enkel wet en regelgeving houdt. Ze kunnen consequentie loos hun gang gaan en hun meest duistere en inhumane middelen inzetten (lees: oorlogsmisdaden begaan). Echt het doel rechtvaardigt de middelen. Maar hoeveel (onschuldige) mensenlevens die Intel heeft gekost, blijft natuurlijk staatsgeheim. Dus ene kant, ja ze doen goed werk. Aan de ander kant, zou je kunnen voorstellen dat onze politie/inlichtingendienst aan geen enkel wet hoeft te houden en moorden die gepleegd worden, zonder consequenties zijn? Moeten we een organisatie prijzen voor hun goede werk als mensen zonder justitieel proces gewoon van kant maken omdat ze als vijandig zijn bestempeld?
Zo blij zijn veel mensen in Iran niet met het Iraanse regime dus of de bevolking zoveel tegen gaat werken valt nog te bezien. Afghanistan is verder echt een hele andere geografie dan Iran, al is Tehran ook behoorlijk strategisch gelegen.Delerium schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:13:
[...]
Klein detail; Iran is onneembaar te voet. Teveel bergen en teveel bevolking die tegenwerkt. Als Afghanistan al niet lukt moet je zeker geen Iran te voet willen binnentrekken.
Zijn dat niet de loyalisten die veel hebben verloren na de ondergang van Sjah? Vraag me of hoeveel dat er daadwerkelijk zijn. Waarschijnlijk wel net genoeg voor de aanzienlijke schade naar aanleiding van de spionage. Ook zal de jongere generatie in Iran waarschijnlijk de strengheid beu zijn. Maar of het genoeg is om de regime van de macht af te helpen?Trishul schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:26:
Het is knap wat de Mossad allemaal realiseert (helaas vallen daarbij wel enorm veel onschuldige burgerdoden) maar we moeten niet vergeten dat je heeeel veeeel Iraniërs in zowel Iran als in het buitenland kan vinden die wel willen meewerken aan sabotage.
Als je ziet hoe de Iraniërs hier in NL zich al opstellen t.o.v. hun geboorteland, zegt dat al genoeg.
Ik denk dat je makkelijk wel miljoenen Iraniërs kunt vinden wereldwijd incl. in Iran zelf. De jonge generatie, studenten en de oudere generaties ook.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:35:
[...]
Zijn dat niet de loyalisten die veel hebben verloren na de ondergang van Sjah? Vraag me of hoeveel dat er daadwerkelijk zijn. Waarschijnlijk wel net genoeg voor de aanzienlijke schade naar aanleiding van de spionage. Ook zal de jongere generatie in Iran waarschijnlijk de strengheid beu zijn. Maar of het genoeg is om de regime van de macht af te helpen?
Probleem is dat de progressieven voornamelijk in de steden zitten (net zoals in de VS en veel andere Westerse landen, trouwens). De bevolking op het platteland is vaak veel conservatiever. Dus zelfs al wordt het huidige Iraanse regime weggebombardeerd, dan breekt er mogelijk eerder een burgeroorlog uit dan dat er direct een nieuw regime opstaat dat pro-democratie en/of pro-Westers is.Trishul schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Ik denk dat je makkelijk wel miljoenen Iraniërs kunt vinden wereldwijd incl. in Iran zelf. De jonge generatie, studenten en de oudere generaties ook.
Het is een bevolking die enorm onderdrukt wordt en als er dan kans is om die onderdrukking weg te nemen, dan is dat mooi meegenomen.
Hoef je je geen zorgen over te maken, dat wordt gewoon weggezet als "collateral damage" (= "wij weten dat het eigenlijk oorlogsmisdaden zijn, maar geven het een ander naampje"). /sHoop wel dat er geen burger doelen gebombardeerd worden...
Het is geen oorlogsmisdaad als het echt colateral damage is. Er is pas sprake van oorlogsmisdaden als burgers ook expliciet het doelwit zijn of als er geen enkele poging is gedaan om burgers te ontzien. Als je een ziekenhuis bombardeert omdat er een militaire commandobunker onder het complex is gebouwd dan is dat niet een oorlogsmisdaad.Amphiebietje schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:23:
Hoef je je geen zorgen over te maken, dat wordt gewoon weggezet als "collateral damage" (= "wij weten dat het eigenlijk oorlogsmisdaden zijn, maar geven het een ander naampje"). /s
[ Voor 16% gewijzigd door President op 15-06-2025 14:22 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Wozmro op 15-06-2025 14:26 ]
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-06-2025 14:28 ]
Vergeet onze 24-uurs mediacyclus niet. Vroeger hadden we geen internet en we haalden het nieuws voornamelijk uit de krant en van een handvol journaaluitzendingen. De rest van de dag waren we er niet zo mee bezig. En nu kunnen we het nieuws 24-uur per dag live volgen, met TV-beelden i.p.v. alleen een handjevol foto's van gisteren, en krijgt het daardoor veel meer gewicht.President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:16:
Is wat er nu allemaal gaande is in de wereld nou een uniek iets, of is dat iets wat al tientallen jaren plaats vindt maar waar nu wat meer nadruk op ligt omdat het om Israël gaat? Ik weet dat er in Afrika de nodige strijd wordt gevoerd, maar dit is nu zo overheersend in het nieuws dat ik mezelf af graag of ik hier nou zo luchtig over moet blijven denken? Want ik weet van mijn jeugd ook wel dat het midden -oosten niet de meest makkelijke/veilige regio ter wereld was.
Dat laatste is overigens puur op mezelf gericht, want ik begrijp echt wel dat de mensen die in deze situatie zitten of er direct mee te maken hebben (familie daar) het echt wel zwaar hebben.
Dit is van allen tijden kan ik je met m'n 55 jaar ervaring mededelenPresident schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:16:
Is wat er nu allemaal gaande is in de wereld nou een uniek iets, of is dat iets wat al tientallen jaren plaats vindt maar waar nu wat meer nadruk op ligt omdat het om Israël gaat? Ik weet dat er in Afrika de nodige strijd wordt gevoerd, maar dit is nu zo overheersend in het nieuws dat ik mezelf af graag of ik hier nou zo luchtig over moet blijven denken? Want ik weet van mijn jeugd ook wel dat het midden -oosten niet de meest makkelijke/veilige regio ter wereld was.
Dat laatste is overigens puur op mezelf gericht, want ik begrijp echt wel dat de mensen die in deze situatie zitten of er direct mee te maken hebben (familie daar) het echt wel zwaar hebben.
En ik weet:
- mijn huis is veilig
- mijn gezin is veilig
- mijn financiële situatie is prima en veilig (spaargeld, werk)
Maar ik wil geen struisvogel zijn die zijn kop in de grond steekt... Maar zo voel ik mezelf wel nu dit allemaal plaats vindt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Wozmro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:25:
Tja, grotendeels van alle tijden denk ik..
MikeyMan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:27:
Van alle tijden wellicht, maar 150 jaar geleden moesten ze alleen nog met pijl en boog tegenover elkaar gaan staan. Bij wijze van spreken uiteraard.
Er is wat ontkoppeling tussen dader en daad met alle lange afstands wapentuig.
Dat is op zich weer een geruststelling. Natuurlik heb ik vroeger iets meegekregen over de huti's en tutsi's... En over Bosnië-Herzegovina waardoor we ook vluchtelingen in de buurt te wonen krijgen.downtime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:36:
[...]
Vergeet onze 24-uurs mediacyclus niet. Vroeger hadden we geen internet en we haalden het nieuws voornamelijk uit de krant en van een handvol journaaluitzendingen. De rest van de dag waren we er niet zo mee bezig. En nu kunnen we het nieuws 24-uur per dag live volgen, met TV-beelden i.p.v. alleen een handjevol foto's van gisteren, en krijgt het daardoor veel meer gewicht.
Ja gelukkig ben ik niet enige. Ik lees ook de guardian en hun opstelling met woorden ligt neutraler. Zij noemen het gewoon israël state media and zionist regime. Dit zal NOS nooit zeggen. Sterker nog, las dat laatste nieuwsbericht over de maccabi fans en videobeelden zijn gedeleted. Zaak is geseponeerd. Echt toevallig maja beetje offtopic.Brazos schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Als je met vrijer bedoelt dat je gewoon overhoop geknald wordt in je press tenue dan wel. Persoonlijk houd ik er wel een iets ander idee op na, en vrij en medialandschap zou ik in Israël niet in dezelfde zin gebruiken. Er is sowieso geen land in de wereld (inclusief Iran) dat afgelopen jaar zoveel journalisten heeft vermoord als Israël.
Ik geloof dat 2/3e van alle wereldwijd vermoorde Journalisten in 2024 vermoord zijn door Israël [1]. Je zou dus inderdaad wel kunnen stellen dat 'het onder druk staat'. Maar dan neem je wel een vrij ruim loopje met de betekenis van die woorden.
Een ziekenhuis bombarderen is uiteraard wel een oorlogmisdaag.downtime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Het is geen oorlogsmisdaad als het echt colateral damage is. Er is pas sprake van oorlogsmisdaden als burgers ook expliciet het doelwit zijn of als er geen enkele poging is gedaan om burgers te ontzien. Als je een ziekenhuis bombardeert omdat er een militaire commandobunker onder het complex is gebouwd dan is dat niet een oorlogsmisdaad.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
...waarbij de vervelende kanttekening moet worden gemaakt dat het wel zeer vaak zo is dat als een Westers gezind land claimt dat er geen bunker was het meestal wordt geloofd door Wij van WC-Eend, en bij het tegenovergestelde niet.downtime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:14:
[...]
Het is geen oorlogsmisdaad als het echt colateral damage is. Er is pas sprake van oorlogsmisdaden als burgers ook expliciet het doelwit zijn of als er geen enkele poging is gedaan om burgers te ontzien. Als je een ziekenhuis bombardeert omdat er een militaire commandobunker onder het complex is gebouwd dan is dat niet een oorlogsmisdaad.
Natuurlijk krijg je dan de situatie waarbij de aanvallende partij beweert dat dat ziekenhuis door die bunker een legitiem militair doelwit was terwijl de aangevallen kant beweert dat dat ziekenhuis echt alleen maar een ziekenhuis was. Dat zijn geen zaken waarover je in oorlogstijd snel uitsluitsel kunt krijgen maar dat maakt wel het verschil tussen collateral damage en een oorlogsmisdaad.
Volgens mij niet als er een legitiem doelwit onder dat ziekenhuis is gebouwd. Want dat is namelijk ook een oorlogsmisdaad.edie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:00:
[...]
Een ziekenhuis bombarderen is uiteraard wel een oorlogmisdaag.
[ Voor 9% gewijzigd door downtime op 15-06-2025 16:20 ]
Maar als er Russische raketten over Roemenië slingeren of door het luchtruim van Moldavië doen we helemaal niks...Door VS-geleide coalitie schiet Iraanse drones neer boven Irak
Twee Iraanse drones die richting Israël gingen zijn in de nacht van zaterdag op zondag boven Irak neergeschoten. Dat melden twee Iraakse militaire functionarissen. De drones werden neergehaald door een internationale coalitie, onder leiding van de VS, die strijdt tegen Islamitische Staat (IS).
"De internationale coalitie op Ain al-Asad heeft twee Iraanse drones neergeschoten die onderweg waren naar Israël", meldt een van de twee functionarissen. Ain al-Asad is een luchtmachtbasis in West-Irak waar buitenlandse troepen gestationeerd zijn.
Ik weet dat we zelf hier (geboren zijn en) wonen in de Westerse wereld, maar deze zelfde Westerse wereld is ook enorm hypocriet en heeft een bord voor de kop.Amphiebietje schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:06:
[...]
...waarbij de vervelende kanttekening moet worden gemaakt dat het wel zeer vaak zo is dat als een Westers gezind land claimt dat er geen bunker was het meestal wordt geloofd door Wij van WC-Eend, en bij het tegenovergestelde niet.
En dan is het Westen verbaasd dat niet-Westerse landen vinden dat ICC en ICJ bevooroordeeld zijn tegen niet-Westerse leiders.
Dat ligt voor zover ik weet wat genuanceerder, ook als het niet mogelijk is burgers te ontzien moeten de gewenste gevolgen zwaarder wegen dan de ongewenste gevolgen. Eventueel mag je een militair gewenst doel gewoon niet bereiken.downtime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:14:
...
Het is geen oorlogsmisdaad als het echt colateral damage is. Er is pas sprake van oorlogsmisdaden als burgers ook expliciet het doelwit zijn of als er geen enkele poging is gedaan om burgers te ontzien. ...
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 15-06-2025 17:01 ]
De paar die ik ken, waarvan 1 haar vader Secret Service (al jaren gepensioneerd) was... Nee hoor, die houden enorm van hun land maar hebben 0,0 op met het regime.Trishul schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:26:
Het is knap wat de Mossad allemaal realiseert (helaas vallen daarbij wel enorm veel onschuldige burgerdoden) maar we moeten niet vergeten dat je heeeel veeeel Iraniërs in zowel Iran als in het buitenland kan vinden die wel willen meewerken aan sabotage.
Als je ziet hoe de Iraniërs hier in NL zich al opstellen t.o.v. hun geboorteland, zegt dat al genoeg.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Natuurlijk heb je daar gelijk in. Het is niet zwart-wit. Het willen treffen van een militair doelwit maakt niet alle denkbare collateral damage acceptabel.begintmeta schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:58:
[...]
Dat ligt voor zover ik weet wat genuanceerder, ook als het niet mogelijk is burgers te ontzien moeten de gewenste gevolgen zwaarder wegen dan de ongewenste gevolgen. Eventueel mag je een militair gewenst doel gewoon niet bereiken.
Dat is omdat Europa/NAVO bang is voor Rusland, maar Amerika niet bang is voor Iran. Dezelfde reden dat we het ook maar geaccepteerd hebben dat de Russen een burgervliegtuig vol Nederlanders hebben neergeschoten.ManiacsHouse schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Maar als er Russische raketten over Roemenië slingeren of door het luchtruim van Moldavië doen we helemaal niks...
Ik herinner mij niet dat in de afgelopen 10 jaar ooit een Westers land een ander land met 200 straaljagers heeft aangevallen in 1 dag zonder dat ze al in oorlog waren. Vrij unieke situatie. En dat ze gewoon hun gang mogen gaan, niemand die ze tegenhoudt.President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:16:
En ik weet:
- mijn huis is veilig
- mijn gezin is veilig
Maar ik wil geen struisvogel zijn die zijn kop in de grond steekt... Maar zo voel ik mezelf wel nu dit allemaal plaats vindt.
EU DNS: 86.54.11.100
Moet je wel even doen alsof Iran niet al decennia een proxy-oorlog voert met Israel door ongeveer elke anti-Israel terreurgroep in de regio te voorzien van wapens en raketten.c-nan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:59:
[...]
Ik herinner mij niet dat in de afgelopen 10 jaar ooit een Westers land een ander land met 200 straaljagers heeft aangevallen in 1 dag zonder dat ze al in oorlog waren. Vrij unieke situatie. En dat ze gewoon hun gang mogen gaan, niemand die ze tegenhoudt.
Tot recent (en toen speelde de oorlog in Oekraïne al als ik t me goed herinner) zaten we in 1 van de meest relatief conflictarme periodes uit de menselijke geschiedenisPresident schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:16:
En ik weet:
- mijn huis is veilig
- mijn gezin is veilig
Toch nog even op Google maps gekeken, want ik zag Israël en het midden-oosten als toch ver weg van het westen/europa. Nu ligt het onder Syrië, wat op zijn beurt weer onder Turkije ligt... Wat weer tegen Europa aan ligt.c-nan schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:59:
[...]
Ik herinner mij niet dat in de afgelopen 10 jaar ooit een Westers land een ander land met 200 straaljagers heeft aangevallen in 1 dag zonder dat ze al in oorlog waren. Vrij unieke situatie. En dat ze gewoon hun gang mogen gaan, niemand die ze tegenhoudt.
Tot recent waren conflicten ver van huis en/of lokaal, met weinig invloed op de wereldorde en ons dagelijkse leven. Dat begint wel te veranderen. Rusland wat steeds meer een bedreiging voor Europa wordt, China die steeds openlijker en vaker Taiwan lastig valt en sowieso de Zuid-Chinese zee tot aan Australië terroriseert en een USA die hard op weg is naar een fascistische staat (en ook Europa waar fascisme steeds meer terrein wint.rik86 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:37:
[...]
Tot recent (en toen speelde de oorlog in Oekraïne al als ik t me goed herinner) zaten we in 1 van de meest relatief conflictarme periodes uit de menselijke geschiedenis
Alleen krijgen we én tegenwoordig alles mee en zijn de aantallen vluchtelingen en aantallen doden en gewonden veel hoger, omdat de wereldbevolking nog nooit zo groot is geweest; en dus ook dichtbevolkter
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Autocratische leiders hebben vijanden nodig, intern en extern, om kracht uit te stralen en het volk af te leiden van interne problemen. Ook oorlogen worden daarvoor gebruikt. Met de toename van het aantal autocraten zullen er waarschijnlijk meer oorlogen komen.evilution schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:57:
[...]
In het algemeen heb ik heb ik het idee dat vooral de opmars van autocratische leiders in diverse delen van de wereld de wereld onveiliger maakt.
En daarmee ook oorlogen dichter bij huisdowntime schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:07:
[...]
Autocratische leiders hebben vijanden nodig, intern en extern, om kracht uit te stralen en het volk af te leiden van interne problemen. Ook oorlogen worden daarvoor gebruikt. Met de toename van het aantal autocraten zullen er waarschijnlijk meer oorlogen komen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Zucht, gaan we weer. Dit is complete onzin en herhaling van russische propaganda; er zijn nooit afspraken gemaakt dat de NATO niet zou uitbreiden naar het oosten, bevestigd door Gorbatsjov zelf.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:15:
[...]
Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen is ook niet los te zien van de NATO expansie. Iets waar over afspraken waren gemaakt maar die Amerika zoals zo vaker niet is nagekomen. Er is iets goeds zieks aan die empire.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
De laatste NAVO-uitbreiding was 5 jaar voor de annexatie van de Krim, en dat was Kroatië en Albanië, zo'n 4 landsgrenzen van Rusland verwijderd. Dat is weldegelijk los te zien van de NAVO-expansie. Pure Poetinpropaganda.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:15:
Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen is ook niet los te zien van de NATO expansie.
[ Voor 11% gewijzigd door Marrtijn op 15-06-2025 19:43 ]
Deze landen wilden zelf graag deel uitmaken van de NAVO, juist vanwege Rusland en hun ervaringen met Russische overheersing.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:15:
Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen is ook niet los te zien van de NATO expansie. Iets waar over afspraken waren gemaakt maar die Amerika zoals zo vaker niet is nagekomen. Er is iets goeds zieks aan die empire.
Wat was dan de juiste actie geweest van de Amerikanen? NAVO lidmaatschap van de Oost-Europese landen blokkeren en dan toekijken hoe Rusland ze 10 jaar geleden al begon in te lijven?nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:53:
Hmm. Wellicht heb ik mij iets te makkelijk laten overtuigen over de expansie. Neemt niet weg dat dat Amerika erg fout bezig is met allerlei belangenverstrengelingen.
Cyprus is Europa. EU zelfs. 250km zee ertussen.President schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:51:
[...]
Toch nog even op Google maps gekeken, want ik zag Israël en het midden-oosten als toch ver weg van het westen/europa. Nu ligt het onder Syrië, wat op zijn beurt weer onder Turkije ligt... Wat weer tegen Europa aan ligt.
Om er te komen moet je door minimaal 7 landen, ver weg maar toch inderdaad wel aardig in de buurt. Zeker omdat Europa en China toch wel de wereldmachten zijn die hier iets aan zouden moeten doen
Dat betekent, stam + t .
Mijn primaire kritiekpunt is niet zozeer interventie op Rusland maar dat o.a. leden van het congres er financiëel bij gebaat zijn als het escaleert. Dit maakt van de USA een bad-faith actor.IJzerlijm schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:12:
[...]
Wat was dan de juiste actie geweest van de Amerikanen? NAVO lidmaatschap van de Oost-Europese landen blokkeren en dan toekijken hoe Rusland ze 10 jaar geleden al begon in te lijven?
In Europa en het M-O kan je altijd de schuld bij Amerika leggen. Of ze nou wel of niet iets doen.
Je noemt hier alleen niet de wisselwerking tussen landen waarin men de kans krijgt om zich te ontwikkelen en dictaturen zoals Iran waar men voorgenoemde landen nodig heeft om daarvan mee te snoepen.nwnc schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:54:
Iran is echter niet bezig de hele wereld aan zich te onderwerpen.
Dat zit wel Schnorr.
Oeh, herkenbaar.. ik ben afgelopen jaar naar Kroatië op vakantie geweest als roadtrip en ook door de oostkant van Dalmatië gereden.Wozmro schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:23:
Ja, is wel zo.
Ik herinner mij nog min of meer de burgeroorlog in yoegoslavië, ik was toen 11 jaar. Natuurlijk niet het hoe en waarom maar wel dat er gebombardeerd werd en zo.
Eigenlijk echt niet ver van huis als je er zo over nadenkt.
En ongeveer 10 jaar later voor het werk in Servië geweest. Ik herinner mij nog altijd een groot reclamepaneel van een bekend merk voor Bouwgereedschap met 'already back' er op. En ook hier en daar gevels en verkeersborden met kogelgaten.
Hoe de mensen er ter plaatse er op dat moment over dachten heb ik niet echt meegekregen maar dergelijke gebeurtenissen sleep je generaties mee.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ja, dat verwacht ik ook. We hebben het gezien tijdens de India-Pakistan conflict.HCMarX schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:11:
Het is speculeren, maar het is voor China sowieso interessant om te zien of ze F-35's neer kunnen halen, dus als ze kans hebben om iets te testen zullen ze die kans wellicht grijpen.
[ Voor 10% gewijzigd door polli_ op 16-06-2025 00:03 ]
Pakistan gebruikt al decennia lang Chinees materieel. Iran heeft behalve wat antieke Mig-21 kloons niks Chinees en probeert alles zelf te bouwen. Om te stellen dat China nu in een weekje of twee geavanceerd materiaal gaat leveren, Iraanse crews erop trainen en zo de F-35 te gaan verslaan is ongeveer net zo waarschijnlijk als dat Polen en Hongarije een aanval op Oekraine openen en zo de oorlog voor Rusland winnen. Dromen van een interventie van een andere partij om zo je kansloze oorlog voor je te beslissen is verleidelijk maar niet realistisch.polli_ schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:58:
[...]
Ja, dat verwacht ik ook. We hebben het gezien tijdens de India-Pakistan conflict.
https://edition.cnn.com/2...n-india-conflict-intl-hnk
Voor China een ideale moment om het materiaal in te zetten tegen westerse wapens.
In Israël lopen de slachtoffers op, dus de aanvallen op Iran zullen opgevoerd worden:Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft zondag gezegd dat diplomatie op lange termijn de beste aanpak is voor Iran, maar riep Israël niet op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren. In een telefoongesprek met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu benadrukte ze dat 'Iran absoluut geen kernwapen mag hebben'.
De Amerikaanse president Donald Trump zei zondag te hopen dat Israël en Iran tot een staakt-het-vuren kunnen komen, maar voegde daaraan toe dat landen het soms eerst 'moeten uitvechten'.
De Israëlische minister van Defensie Israel Katz kondigt vergeldingsacties aan voor de dodelijke aanvallen van Iran op verschillende Israëlische steden. 'De inwoners Teheran gaan een prijs betalen', schrijft Katz op X.
Dat gaat volgens de minister ook 'spoedig' gebeuren. Katz schrijft dat 'de dictator uit Teheran is veranderd in een laffe moordenaar' die 'doelbewust op Israëlische burgers schiet'.
Bij de Iraanse aanvallen met ballistische raketten op Jeruzalem, Tel Aviv en Haifa vielen zeker acht doden. Volgens de ambulancedienst Magen David Adom (MDA) zijn 92 gewonden overgebracht naar ziekenhuizen vanaf vier verschillende locaties.
[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:52 ]
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Is diplomatiek voor de lange termijn niet vrijwel altijd de gewenste oplossing? Het voelt nogal als een relatief leeg statement. De combinatie met het gebruik van Iraanse baslistische raketten in Oekraine is frappant. Levert Iran raketten aan Rusland? Wellicht / waarschijnlijk maar maakt ze dat ook verantwoordelijk voor de impact op die steden? Indirect wellicht wel maar dan moet je ook wel kijken naar wat voor schuld de EU middels het leveren van onderdelen van de F35 - en breder in de zin van de NATO via de VS aan Israel - op Gaza en nu Iran.
Dat is wel een vicieuze cirkel die op deze manier enkel verder escaleert. Israel valt Iran aan vanwege een potentiele dreiging. Daarmee maakt Israel slachtoffers aan de kant van Iran waarna Iran terugslaat en dat is dan een reden om weer harder Iran aan te vallen...In Israël lopen de slachtoffers op, dus de aanvallen op Iran zullen opgevoerd worden:
[...]
Valt dat niet ook onder oorlogsmisdaad?Falastine schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:47:
Op het israelische nieuws gisteren dit bericht:
https://x.com/MonitorX99800/status/1933898382554087495
*knip*
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 16-06-2025 20:53 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Als het waar is, ja. Aangezien je op die manier het ziekenhuis tot doelwit maakt.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq