Calvin.bored schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:17:
[...]
Er zijn altijd 2 kanten van een verhaal. In dit geval het westen en het midden oosten. Beide zullen niet toegeven wanneer ze fout zitten. CNN had niet uitgezonden toen er 200 doden waren bij een luchtaanval door amerikaanse troepen.
Uiteraard zijn er altijd twee kanten van een verhaal. Het moge ook duidelijk zijn uit eerdere reacties van mij (in het topic over Trump) dat ik de redenen achter de aanval van de Amerikanen afkeur.
Dat er echter twee (of meer) kanten aan een verhaal zitten, wil niet zeggen dat je "bronnen" moet zoeken die exact het tegenovergestelde beweren, dat je de inhoud van die bronnen dan ook nog eens zonder meer accepteert als een serieuze mogelijkheid om daarna (wat regelmatig gebeurt) te gaan roepen: "de waarheid ligt in het midden!"
Nee, de waarheid ligt niet per definitie in het midden. Als ik zeg "2+2=4" en een mafklapper roept "2+2=44" is daardoor niet automatisch het antwoord ineens 24...
Eerlijk gezegd zie ik niet waarom er nu ineens een aanval van de Amerikanen nodig is. Er zijn al dik 450.000 doden gevallen in Syrië. Wat is er anders aan deze ~70? Dat beetje gifgas? Ook dat is niet nieuw.
Ik stel me dan het volgende voor:
- Ik woon in Syrië, en met een beetje pech in een omstreden gebied.
- Er valt een bom op mijn huis.
- Als het een conventionele bom is, word ik in stukjes gereten en lig ik verspreid over de omgeving.
- Als het gifgas is, word ik niet in stukjes gereten.
- In beide gevallen ben ik dood, en naar alle waarschijnlijkheid mijn gezinsleden idem.
Wat is het verschil voor mij, behalve dat als ik een slachtoffer van gifgas ben mijn foto wél in de krant kan komen en als ik slachtoffer ben van een conventionele bom niet? Want in het laatste geval zal die foto worden afgekeurd wegens 'te gruwelijk'...
Aanvallen met gifgas zijn er in Syrië al zo vaak geweest. Waar ik me zorgen om maak is dat Trump een week geleden het nog prima vond dat Assad zou blijven zitten ("een realiteit") en nu, na een paar zielige foto's van dode kindertjes als gevolg van (weer eens) een aanval met chemische wapens vanuit wat onderbuikgevoelens een zooi raketten lanceert.
Alhoewel het nog niet keihard bewezen is dat Assad & co (wederom!) de daders zijn, is de waarschijnlijkheid dat dat zo is zeer groot. Als er vervolgens serieuze(!) bronnen zijn die het tegendeel beweren: prima. Fanatiek op zoek gaan naar willekeurig plekjes op internet die het tegendeel beweren is echter niet zoeken naar "serieuze bronnen", aangezien we in onze huidige wereld nu eenmaal worden overspoeld met namaaknieuws. Als je dan ook maar iets beter kijkt naar de bronnen die je aandraagt, kom je tot de conclusie dat deze niet het doel hebben om te komen tot serieuze en waarheidsgetrouwe berichtgeving (ik druk mij voorzichtig uit).
Maar ik geef toe de bronnen zijn niet 100% betrouwbaar

Dat is zo ongeveer het understatement van het jaar...

Ach, kom op! Heb je die links bekeken? In diverse topics (het Oekraïnetopic, het Trumptopic, het <insert_politiek_onderwerp>topic) duiken de laatste paar jaar om de haverklap tijdelijk even wat figuren op die zich totáál niet hebben ingelezen op het onderwerp om vervolgens een paar aluhoedjelinks te droppen en dan verwachten dat dergelijke "informatie" serieus wordt genomen.
Hell, RT is verdorie nog betrouwbaarder!

Er klopt (weer) genoeg niet aan het officiële relaas.
Eens. Trump is een idioot en dit is een levensgevaarlijke actie met een serieuze kans op fouten en escalatie. Het wordt gezellig zodra de Russen 'per ongeluk' een F-15 neerhalen.
Weet niet of je wel eens interviews met Assad hebt gezien?
Jazeker.
Die man is geen idioot en die zou wel even (aan de vooravond van vredesbesprekingen die zijn positie alleen maar konden verstevigen) zijn eigen volk met gifgas gaan aanvallen?
Hij is verre van een idioot; ik acht Assad juist intelligent, zéér capabel en pragmatisch en daarmee de ideale dictator. Eerlijk gezegd: afgezien van het feit dat hij een dictator is die niet terugdeinst voor het martelen en doden van tegenstanders en z'n eigen bevolking, acht ik hem beter geschikt als president van de VS dan Trump.
Daarnaast acht ik hem ook zeer wel in staat tot het uitvoeren van (gifgas)aanvallen tegen zijn eigen bevolking. Dit is namelijk niet de eerste keer.
In dit specifieke geval vermóed ik dat hij, gebaseerd op het verleden (uitsluitend mondelinge protesten van de westerse wereld) en op recente uitspraken van Trump & co ("Assad is een realiteit") gewoon weer een volgende aanval met gifgas heeft gedaan. Business as usual.
Assad wordt gesteund door Rusland en Iran. Beiden hebben weinig bezwaren tegen aanvallen met gifgas. Hell, dat zouden ze zelf in vergelijkbare situaties ook zonder met de ogen te knipperen inzetten: het is gewoon een wapen, meer niet.
Sowieso vraag aan jou: wat denk jij dat Assad hiermee te winnen heeft?
Simpel: wat hij dacht te winnen met elke eerdere aanval, gifgas of niet. Hij verwacht helemaal niet dat hij daardoor in één klap de oorlog wint, maar dit is voor hem een van de duizenden aanvallen/beschietingen/whatever die hij uitvoert. Het is voor hem een wapen en hij heeft het tot zijn beschikking. Dat hij daardoor in het buitenland (of beter: in het westen) een slechte pers heeft, zal 'm wat verrotten.
Wij kijken in het westen totáál anders aan tegen gifgasaanvallen dan andere, laten we zeggen, minder democratische landen daar tegenaan kijken.
Verplaats je eens in de positie van Assad: jij bent dictator van een willekeurig land in het Midden Oosten. Jij en je familie zijn al decennia aan de macht. Er ontstaat om de een of andere reden een burgeroorlog, waarbij je aan de verliezende hand bent. Als dictator weet je wat normaliter je lot is als je écht verliest: je wordt opgeknoopt, afgeknald, vergiftigd, doodgemarteld, whatever. Niet fijn. Voor jou dan. Je tegenstanders zullen dat vermoedelijk anders zien.
Nu krijg je ineens hulp aangeboden van een aantal landen die internationaal misschien niet zo populair zijn, maar die wel bereid zijn manschappen en materieel te sturen (enter Rusland & Iran). Je eigen leger is op de rand van uitputting, maar met deze aangeboden hulp ben je langzaam in staat om de situatie in je voordeel te buigen. Je weet echter dat je de sjaak bent zodra die hulp zich terugtrekt. Je afhankelijkheid is volledig.
Zou jij je onder die omstandigheden druk maken over wat voor invloed het gebruiken van gifgas op je internationale populariteitscijfers zou hebben? Nou, ík niet. Ik zou elk wapen dat ik tot m'n beschikking had inzetten.
Gelukkig maar dat ik geen dictator ben, hè...
Oftewel: Assad zag dit naar mijn idee als simpelweg weer een aanval, punt. Ik vermoed ook dat hij er van uit ging dat de reactie vanuit het westen wederom alleen bij woorden zou blijven, net als de laatste vijf, zes jaar. Oorlog is niet netjes. Mensen gaan dood, bij voorkeur op een onaangename manier.
IJzerlijm schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 06:55:
Zenuwgassen als sarin kan je niet bij een autobom leggen voor verspreiding, dan verbrandt het simpelweg. Dat maakt de claim van Syrie en Rusland dat ze een opslagplaats bombardeerden en het daarbij vrijkwam ook zo onwaarschijnlijk.
Dat dus. De logica wijst gewoon naar een luchtaanval en daarmee heb je twee mogelijkheden: Rusland of Syrië. Oftewel: Assad.
[
Voor 4% gewijzigd door
Jiffy op 08-04-2017 09:23
]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...