pennywiser schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:27:
@
deepbass909 Onverstandig, 1 zijde vervangen is potentieel onveilig, de oude blijft wel doorslijten en is eerder op, de ongelijkheid wordt dan alleen maar groter. Dit is alleen gedaan uit monetaire overweging van je verzekering zonder de veiligheid mee te nemen.
Ik deel mening daarover, al moet het verschil wel heel groot worden, wil het echt onveilig worden. Ik heb met compleet versleten schokdempers gereden (andere auto, namelijk mijn cabrio), veel erger dan deze gaat het niet worden:

Er zat vrijwel geen olie meer, dus demping was vrijwel afwezig. Toch liet de auto zich nog behoorlijk goed besturen (na vervangen was het alleen een stuk beter).
De verzekering kijkt alleen naar wat strikt noodzakelijk vervangen moet worden, helaas.
Meer dan dan 100-120k moet je ze er niet onder willen maar dat is mijn 2c. Nederland is juist onvriendelijk voor schokdempers met zijn drempels en rotondes en weinig lange stukken.
Een schokdemper slijt meer van oneffenheden in wegen waar je op hoge snelheid kan rijden en de demper met lage amplitude, maar hoge frequentie beweegt. Drempels zijn vooral moordend voor rubbers.
Wil je dempers slopen, moet je veel op kinderkopjes e.d. gaan rijden. Of veel te hard over drempels knallen.
Verder denk ik dat je heel hard moet zoeken naar iemand die al na 100.000km z'n schokdempers gaat vervangen. Zelfs de grootste liefhebbers die ik ken, doen dat niet.
Punt met schokdempers is vooral dat er geen goede vuistregel bestaat over de levensduur. De ene zegt wat jij ook aanhoudt (minder dan 100.000km), de ander houdt bijna 200.000km en een derde stelt dat een autoleven lang mee kunnen gaan zonder noemenswaardige problemen.
En de symptomen bieden ook weinig houvast:
- Je voelt trilling in het stuurwiel
- Je auto 'duikt' bij het remmen
- Je banden vertonen ongelijkmatige slijtageplekken
- Je auto vertoont onvoorspelbaar gedrag in bochten
- Je auto deint na als je één van de hoeken van de auto naar beneden duwt en loslaat
- Je auto voelt 'zwabberig' aan in bochten, bij sterke zijwind of bij hoge snelheid
- Je auto 'stuitert' op een oneffen wegdek
- Passagiers op de achterbank klagen regelmatig over wagenziekte en vermoeidheid in de auto
Ieder punt kan net zo makkelijk ook door een versleten rubber, aandrijfasprobleem, versleten veer (ja, ook die slijten), etc veroorzaakt worden. En vaak ben je er niet met alleen het vervangen van de schokdempers, maar moeten rubbers e.d. ook vervangen worden.
Bij mijn restauratieproject blijven daarom ook alleen de draagarmen nog over, alles van rubbers, veren en schokdempers zal vervangen worden. Maar dat op zichzelf is al een forse investering in onderdelen. Arbeid neem ik nog niet mee, want op het uitlijnen na doe ik alles zelf.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier