[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 45 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53
Hari-Bo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:52:
@Keezx @Valorian Dank voor de info, ik ga morgen wat rondbellen.
Momenteel bezig om een nieuwe achterbumper te monteren, maar dan wil ik geen oude roestige meuk gebruiken. :)
Wat voor auto heb je eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Valorian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Wat voor auto heb je eigenlijk?
Mercedes w123 200 uit 1983 in het oldtimer topic laat ik zo nu en wat qua knutsel projecten :p

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Keezx schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:35:
Goedgesorteerde ijzerhandels hebben die gewoon in voorraad, in mijn dorp zit er zo 1, maar online zou je dat ook moeten kunnen vinden.
Bouten en moeren voor het onderstel hebben nogal eens 8.8 specificatie, een kwaliteitsaanduiding die betrekking heeft op de sterkte.
Ik denk dat je eerder 10.9 bedoeld? 8.8 is eigenlijk wel de norm voor voor standaard bouten en moeren, maar onderstel moet vaak juist sterker hebben. Voor zover het bij mijn BMW gespecificeerd is voor het onderstel, is dat in ieder geval 10.9, en dat zijn de bouten en moeren waarmee o.a. draagarmen aan het subframe vastzitten.

@Hari-Bo
Ik weet dat je bij BMW heel veel bouten e.d. van oude modellen nog steeds nieuw kan bestellen, wellicht kan dat bij Mercedes ook? Spul in de ophanging is vaak vrij specifiek van specificaties namelijk, zoals afwijkende lengtes, geïntegreerde flenskoppen of lengtes zonder schroefdraad. Ik zou zelf in ieder geval niet een willekeurige bout in de ophanging gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 09-05-2022 23:35 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 12:21
https://www.niemoeller.de/

Hier hebben ze heel veel mercedes oldtimer delen. Heb een aantal categorieën bekeken, zo te zien ook gewoon bijna alle bouten.

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 09-05-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
deepbass909 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Ik denk dat je eerder 10.9 bedoeld? 8.8 is eigenlijk wel de norm voor voor standaard bouten en moeren, maar onderstel moet vaak juist sterker hebben. Voor zover het bij mijn BMW gespecificeerd is voor het onderstel, is dat in ieder geval 10.9, en dat zijn de bouten en moeren waarmee o.a. draagarmen aan het subframe vastzitten.

@Hari-Bo
Ik weet dat je bij BMW heel veel bouten e.d. van oude modellen nog steeds nieuw kan bestellen, wellicht kan dat bij Mercedes ook? Spul in de ophanging is vaak vrij specifiek van specificaties namelijk, zoals afwijkende lengtes, geïntegreerde flenskoppen of lengtes zonder schroefdraad. Ik zou zelf in ieder geval niet een willekeurige bout in de ophanging gebruiken.
Bij Peugeot kan ik ook nog gewoon bouten, moeren en draadeinden bestellen op onderdeelnummer. Moet wel zeggen dat ik liever aftermarket op OEM nummer zoek dan, want Peugeot is heel erg duur voor losse onderdelen. Zo rijd ik nu al een jaar met de stekker van het koelvloeistof reservoir los: sensor kapot, 80 euro voor een optionele niveausensor. Van de veerpoten voor waren de veerschotels bij de dealer ook duurder dan veren en dempers bijelkaar :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:08:
[...]

Bij Peugeot kan ik ook nog gewoon bouten, moeren en draadeinden bestellen op onderdeelnummer. Moet wel zeggen dat ik liever aftermarket op OEM nummer zoek dan, want Peugeot is heel erg duur voor losse onderdelen. Zo rijd ik nu al een jaar met de stekker van het koelvloeistof reservoir los: sensor kapot, 80 euro voor een optionele niveausensor. Van de veerpoten voor waren de veerschotels bij de dealer ook duurder dan veren en dempers bijelkaar :X.
Ik zeg ook niet dat het goedkoop is ;) Als ik een willekeurige bout van mijn BMW pak (M12x1.5x70, 10.9), dan kost die origineel bijna € 10 per stuk :X Voor € 170 koop ik een complete set bouten en moeren via de aftermarket:
Afbeeldingslocatie: https://images.marktplaats.com/api/v1/listing-mp-p/images/bc/bc31f4e2-f919-4791-b4d2-3efc087d47cc?rule=ecg_mp_eps$_86.jpg
En die set heeft voor de purist ook nog eens het voordeel dat hij geel verzinkt is. Waarom voor de purist? De originele bouten hebben een cadmium-coating, die ook geel/goudkleurig is, maar dat mag niet meer. De nieuwe bouten van BMW zelf hebben een standaard grijze verzinkte coating, maar dat is dus eigenlijk de verkeerde kleur.

Een klein detail, maar voor mijn project bijv. wel een belangrijk detail:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51973982152_ba84da2277_b.jpg

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
[quote]deepbass909 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:01:
[...]
Ik denk dat je eerder 10.9 bedoelT? 8.8 is eigenlijk wel de norm voor voor standaard bouten en moeren, maar onderstel moet vaak juist sterker hebben. Voor zover het bij mijn BMW gespecificeerd is voor het onderstel, is dat in ieder geval 10.9, en dat zijn de bouten en moeren waarmee o.a. draagarmen aan het subframe vastzitten.

8.8 is zeker niet de norm voor standaard bouten en moeren, alleen enkele stuks aan het onderstel.
10.9 is sporadisch bij normale auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Keezx schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:12:
[quote]deepbass909 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:01:
[...]
Ik denk dat je eerder 10.9 bedoelT? 8.8 is eigenlijk wel de norm voor voor standaard bouten en moeren, maar onderstel moet vaak juist sterker hebben. Voor zover het bij mijn BMW gespecificeerd is voor het onderstel, is dat in ieder geval 10.9, en dat zijn de bouten en moeren waarmee o.a. draagarmen aan het subframe vastzitten.

8.8 is zeker niet de norm voor standaard bouten en moeren, alleen enkele stuks aan het onderstel.
10.9 is sporadisch bij normale auto's.
Ben ik toch zeker niet met je eens. Ga na een bouwmarkt en een gemiddelde metrische bout of moer is vrijwel altijd 8.8. Lager komt inderdaad wel voor, maar vaak alleen in toepassingen waarin het te monteren materiaal sowieso zwakker is dan de bouten, zoals bij houtbouw. Bij auto's, als het niet opgegeven is, kan je er vanuit gaan dat het 8.8 moet zijn, en als het om veiligheidssystemen gaat (gordels, stoelen), of onderdelen waar veel kracht op komt (zoals onderstel), dan is het al snel 10.9.

Zie ook:

voor wat achtergrond over sterkte kwaliteit van bouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
10.9 komt wel vaker voor dan je denkt. Bij de TU3 van mijn vorige auto heb ik het uitlaatspruitstuk vervangen. Daar hing de katalysator aan het spruitstuk met 4x 10.9 draadeinden.

Het gaat niet alleen om de treksterkte, wat doet zo'n bout als je hem naar 600 graden opstookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 13:05
Dit is niet helemaal het geschikte topic voor mijn vraag, maar ik kon even geen andere vinden.

Ik heb een klassieker gekocht uit België en moet hem nu invoeren bij het RDW voor kenteken etc. Wachttijden zijn echt belachelijk lang. Zijn er naast het RDW nog andere bedrijven waar je dit officieel kan laten doen zonder deze weken lange wachttijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
_JGC_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:41:
10.9 komt wel vaker voor dan je denkt. Bij de TU3 van mijn vorige auto heb ik het uitlaatspruitstuk vervangen. Daar hing de katalysator aan het spruitstuk met 4x 10.9 draadeinden.

Het gaat niet alleen om de treksterkte, wat doet zo'n bout als je hem naar 600 graden opstookt?
De vloeigrens wordt ook hoger bij hoge temperaturen bij een hoger gelegeerde bout , wat lekkage spruitstuk/kat kan voorkomen, het technische fenomeen heet hier kruip.
Het ging mij erom dat iemand die bij z'n klassieker niet maar klakkeloos willekeurige , verzinkte bouten gaat gebruiken , wat een kleine, maar reeele kans op narigheid, oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Westland1940 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:57:
Dit is niet helemaal het geschikte topic voor mijn vraag, maar ik kon even geen andere vinden.

Ik heb een klassieker gekocht uit België en moet hem nu invoeren bij het RDW voor kenteken etc. Wachttijden zijn echt belachelijk lang. Zijn er naast het RDW nog andere bedrijven waar je dit officieel kan laten doen zonder deze weken lange wachttijden?
Voorzover mij bekend, zit je daarmee vast aan het RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:27

JdM

Humbled

Westland1940 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:57:

Ik kan me herinneren dat de RDW bepaalde ochtenden heeft waar je zonder afspraak naartoe kunt, je komt dan in een wachtrij. Is dat iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
Die ochtenden zonder afspraak is zeker iets, zal is kijken wat ik daarover kan vinden van deze dagen. Nu kan ik pas terecht ergens in juli! Het land barst met garages maar dat er niet een aantal ook deze taken mogen uitvoeren, belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:14
Westland1940 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:30:
Die ochtenden zonder afspraak is zeker iets, zal is kijken wat ik daarover kan vinden van deze dagen. Nu kan ik pas terecht ergens in juli! Het land barst met garages maar dat er niet een aantal ook deze taken mogen uitvoeren, belachelijk.
Waarom is het belachelijk? Er wordt al genoeg gesjoemeld met apk. Rdw zorgt voor een (grotendeels) kloppende voertuigregistratie wat ook weer door werkt in de wegenbelasting. Dat moet je niet door elke garage laten doen. Dan klopt er straks niks meer van die registratie zoals bv lagere gewichten, hogere trekgewichten. Om maar even wat voorbeelden te noemen.

Probeer ook eens een ander rdw station? Heb zelf ook meegemaakt dat er maar zo een paar maand tussen kan zitten door gewoon even wat verder te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
.Maarten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:48:
[...]

Waarom is het belachelijk? Er wordt al genoeg gesjoemeld met apk. Rdw zorgt voor een (grotendeels) kloppende voertuigregistratie wat ook weer door werkt in de wegenbelasting. Dat moet je niet door elke garage laten doen. Dan klopt er straks niks meer van die registratie zoals bv lagere gewichten, hogere trekgewichten. Om maar even wat voorbeelden te noemen.

Probeer ook eens een ander rdw station? Heb zelf ook meegemaakt dat er maar zo een paar maand tussen kan zitten door gewoon even wat verder te rijden.
Die wachttijden zijn belachelijk lang ja.

Maar hoe bedoel je "probeer eens een ander RDW station"? Je moet toch online registeren en dan zie je de eerste de beste datum voor je voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja kan toch locatie kiezen?
Ik ben ooit naar Friesland gereden vanuit Amsterdam met een motor.
Wachttijd in Amsterdam was 2 maanden, wachttijd in Friesland was 3 dagen ..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Westland1940 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:30:
Het RDW is hiermee gestopt. Vroeger kon je tussen 08.00-12.00 inlopen en zonder afspraak keuren, zelf ook eens gedaan. Ik zorgde ervoor dat ik er om 08.00 was en dan was je snel geholpen. Sinds 1-12-2019 moet alles op afspraak. -O-

Beste optie is inderdaad een keuringstation te zoeken in een minder drukke regio.

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 11-05-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:56
Hari-Bo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:46:
Mijn oldtimer heeft (logisch) wat verroeste moeren, bouten, schroeven etc welke verzinkt zijn maar in verloop van tijd gaan oxideren.
Waar kan ik deze bestellen? Bij een bouwmarkt aankloppen lijkt mij niet logisch :P

Opnieuw laten verzinken is ook een optie, maar ik wil alles gewoon vervangen want het is immers ook bijna 40 jaar oud.
Mercedes dealer al geprobeerd? Mercedes heeft de onderdelen voorziening van hun oude modellen echt heel goed voor elkaar. Ik ben ook actief op het Citroën-forum, daar zit iemand die kon zelfs nog nieuwe onderdelen voor zijn Heckflosse krijgen bij de dealer, en geen imitatie. Ben je lid van de oude Mercedessen club (naam ff kwijt) krijg je nog korting ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Westland1940 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Die wachttijden zijn belachelijk lang ja.

Maar hoe bedoel je "probeer eens een ander RDW station"? Je moet toch online registeren en dan zie je de eerste de beste datum voor je voertuig.
Nee je ziet de eerste datum voor je geselecteerde station en voertuig.
In zwolle kon ik 20 mei nog terecht, in almelo 7 juni, groningen 24 mei, elsoo 18 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:37
.Maarten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:14:
[...]

In zwolle kon ik 20 mei nog terecht, in almelo 7 juni, groningen 24 mei, elsoo 18 mei.
En den bosch? of Rijen ,of venlo? Of lelystad? er zijn meer dan genoeg RDW stations. Er kan een zeer groot verschil zitten tussen de wachttijden. Sommige 3 dagen, andere 3 weken, andere 3 maanden.

Klagen dat andere bedrijven geen RDW import en Douane diensten verlenen :O Ik ben maar blij ook....Er word meer dan genoeg gesjoemeld. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

FastFred schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:11:
[...]
Mercedes dealer al geprobeerd? Mercedes heeft de onderdelen voorziening van hun oude modellen echt heel goed voor elkaar. Ik ben ook actief op het Citroën-forum, daar zit iemand die kon zelfs nog nieuwe onderdelen voor zijn Heckflosse krijgen bij de dealer, en geen imitatie. Ben je lid van de oude Mercedessen club (naam ff kwijt) krijg je nog korting ook
Ik heb ooit op de Techno Classica beurs in Essen gesproken met de voorzitter van Mercedes Classic en zij lobbyen ook bij Mercedes voor het verkrijgen van onderdelen. Hij vertelde toen een verhaal dat Mercedes weer nieuwe bumpers voor de W111 was gaan maken nadat ze bevestiging hadden gekregen dat ze er 100 van konden verkopen. Qua onderdelen is Mercedes dus absoluut één van de betere merken.

Wat betreft bouten: ik probeer altijd te kijken of de bouten gemaakt zijn volgens een industriestandaard.
Meeste Japanse auto's gebruiken JIS B 1189 bouten, die helaas er lastig te verkrijgen zijn in Europa.
Met Duitse auto's heb je wat dat betreft geluk. Daar zou je bijvoorbeeld DIN 6921 bouten voor kunnen kopen.
Wel altijd opletten waar de bouten gebruikt worden: in de ophanging wil je wel de juiste sterkte bouten gebruiken. Genoeg 10.9 bouten in de ophanging van een gemiddelde auto en die wil je niet vervangen door 8.8 spul.
Overigens vervang ik flensboutjes voor onderplaten en carroseriedelen erg graag door RVS A2 flensboutjes. Die zijn een stuk minder sterk... maar na een aantal winters veel beter te verwijderen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
FastFred schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:11:
[...]

Inmiddels al geregeld, en ik ben lid van de W123 club. Morgen ga ik een set nieuwe onderdelen halen. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
.Maarten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Wow gelukt! Begin juni! Deze heb ik eerder gemist of iets. Mooi dit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Westland1940 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Wow gelukt! Begin juni! Deze heb ik eerder gemist of iets. Mooi dit! :)
Top! Maar je snapt wel dat wij fotos willen zien he? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
.Maarten schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Top! Maar je snapt wel dat wij fotos willen zien he? :P
Van de keuring en de auto? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Even wat aan de veiligheid gedaan..

Ten eerste ipv de benzineslang iets te strechen en met een jubilee clip vast te zetten maar een benzine filter als adaptor gebruikt (de weber heeft een 8mm slang ipv 6.7mm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfBRVYzzOXTQah0jpiJPqT69rlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iwi6lNYJco4qXrXfnMeVkfid.png?f=fotoalbum_large
En om het helemaal af te maken een automatisch blus systeem in de 'motorkap':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTkdGtxt-lVGzKqMYYxkd_BU_iE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5YKZYwnVqTtWUGRza3o4BZ2.png?f=fotoalbum_large
meer details: https://www.justkampers.com/products/engine-fire-fighter/

Ook meteen de weber iets afgesteld.. iets leaner en met meer idle.. nu backfired hij ook niet meer (tenminste in de korte proefrit niet..)

En mogelijk de oorzaak van mijn olielekje gevonden (bij de (mechanische) benzinepomp was hij wat zweterig dus de bouten wat straker aangedraaid)

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 11-05-2022 19:23 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 11:41
Simpel vraagje hoop ik.

Mijn auto maakt sinds kort een piepend/knarsend geluid uit het rechter voorwiel bij het wegrijden. Maar alleen als ik de eerste keer weg rijd. Zodra ik 1x even rem, is het weg.

Is dit iets serieus? Of is het gewoon iets van roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Waah schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:40:
Simpel vraagje hoop ik.

Mijn auto maakt sinds kort een piepend/knarsend geluid uit het rechter voorwiel bij het wegrijden. Maar alleen als ik de eerste keer weg rijd. Zodra ik 1x even rem, is het weg.

Is dit iets serieus? Of is het gewoon iets van roest?
Bij elke keer wegrijden?
Mijn eerste gedachte was een steentje tussen je schij en blokken maar dat zou als het weg is moeten ophouden..
Zijn je schijven roestig omdat de auto weinig gebruikt word?
wat is de staat van je remblokjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 11:41
ToolkiT schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:45:
[...]

Bij elke keer wegrijden?
Mijn eerste gedachte was een steentje tussen je schij en blokken maar dat zou als het weg is moeten ophouden..
Zijn je schijven roestig omdat de auto weinig gebruikt word?
wat is de staat van je remblokjes?
Elke keer inderdaad. Dus steentje lijkt me dan niet inderdaad.

De auto wordt juist vrij veel gebruikt. Auto is 2 maanden geleden voor APK geweest dus ik zou denken dat die wel goed zou zijn. Maar zal morgen ff zien naar de staat van de remblokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

Wok

Dakloos...

@Waah Op basis van je beschrijving denk ik dat je remklauw een opfrisbeurt nodig heeft: de glijpennen hebben waarschijnlijk niet helemaal genoeg smering meer (oud/vervuild vet), waardoor het remblok niet helemaal vrij komt. In het slechtste geval komt de zuiger niet helemaal meer vrij, maar dat zou bij de APK dan wel benoemd moeten worden (remverschil).

Revisie van de remklauwen dus (gewoon allebei meteen doen). Met alleen de glijpennen hoeft het maar een paar tientjes per klauw te kosten (ex. arbeid).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drewstah
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2022
ThinkPad schreef op woensdag 4 juni 2014 @ 11:36:
Wat voor ring is aan te raden voor carterplug? Als ik op die Bogijn site zoek komt hij met een aluminium ring. Maar koper schijnt ook gebruikt te worden :?
Heb aardig wat jaartjes in de werkplaats rondgelopen en heb eigenlijk nooit anders dan koper gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Drewstah schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:06:
[...]

Heb aardig wat jaartjes in de werkplaats rondgelopen en heb eigenlijk nooit anders dan koper gezien.
Die reactie is van 2014!

Aluminium word ook gebruikt. Kan je wel gewoon vervangen door een koperen, maakt eigenlijk niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 12-05-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Haha ik wou al zeggen idd, die vraag heb ik in 2014 gesteld :D Inmiddels al heel wat keren olie ververst en telkens aluminium ringetjes gebruikt. Dat zat eronder en heb ik steeds een nieuwe voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
En stalen ringen met een rubber insert komen bij de Italianen ook wel redelijk veel voor.
Oftewel, alles kan, zelfs zonder ring (en taps draad).

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Even een schaamteloze cross-post van het SJAT topic

Dit weekend ook weer aan de Corolla T-sport geklust. Ding liep beroerd en gaf soms fouten op de VVT (P1349).
Ik had de plunjer en sensoren al vervangen, maar dat hielp niets. Dus dit weekend maar de VVT versteller zelf vervangen... dacht ik.
Dus voordat ik de nokkenassen eruit haalde even controleren of alles op tijd staan en de ketting markeren, blijkt het ding helemaal niet op tijd te staan 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzqy7cJDNM7f5B0SyED2qkw9GVs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGpr9MDwZXuSjEURCB6Wr0t7.jpg?f=fotoalbum_medium

Geen idee hoe die timing versprongen is, grote kans dat dit bij de vorige eigenaar is gebeurd, vanwege de P0420 nooit opgevallen dat de auto meer foutcodes had toen ik hem kocht. Omdat ook alleen de inlaat versprongen was merkte je het niet altijd: de VVT wist het probleem aardig te maskeren. Motor is ook niet echt schoon van binnen, dus onderhoud is niet altijd op tijd uitgevoerd helaas.

Daarna toch maar even de boel gedemonteerd. Met perslucht de versteller gecontroleerd en toen bleek mijn vervanger niet goed te werken en de oude wel. Dus toen maar de oude weer erin gezet, maar dit keer wel op tijd.
Daarna testritje en het ding loopt weer als een raket _/-\o_ Die 8200 rpm redline blijft leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-09 21:03
Ik heb een volvo v70 d3 uit 2011.

Het volgende probleem heb ik dat als het warm het heel lang duurt eer mijn airco iet of wat een beetje koud word.

Airco werkt ook niet want auto blijft trouwens ook echt warm.

Wat denken jullie airco laten bijbullen of is het eerder de pomp wat het begeeft ? Filter is nieuw dus hier ligt het niet aan.

Hou er niet van om veel kosten te maken wat onnodig zijn en zou graag meteen het probleem willen aanpakken.

Is er een bepaalde manier wat ik zelf kan controleren als het de pomp is of er geen gas meer in het systeem zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Een garage kan het airco systeem op vacuüm zetten, dan weet je of het lekt of niet. (Een garage doet dit trouwens voordat ze vullen) Pomp wordt niet aangezet als er te weinig druk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Aan een airco systeem zelf niet zoveel doen. Een garage kan een druktest uitvoeren en evt het systeem vullen met contrastvloeistof zodat het lek zichtbaar word. Het systeem gewoon weer afvullen zonder test kan een dure hobby worden met de huidige prijzen voor koudemiddel.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Hallo allen.
Ik hoop dat ik hier juist zit, heb even rond gekeken maar mijn vraag nog niet gevonden.

Ik ben op zoek naar een setje velgen voor mijn winterbanden.
Heb bij deze auto alleen het rubber gekregen en heb geen zin om 2x per jaar de band op de velg te laten leggen (wielen wisselen doe ik altijd zelf)

Zijn er wat wat winkels en/of sites die jullie adviseren. Net als in de OP voor onderdelen (die ik vaker gebruikt hebt, tnx!)
Mag tweedehands, heb inruil velgen en banden, zolang ze maar passen en een beetje betaalbaar zijn.
(Winterbanden zijn 215/46 R 16)
Huidige velgen met zomerbanden zijn 16" J7

(Tbv Skoda Fabia Combi 2018, 5x100)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
RedRayMann schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:26:
Hallo allen.
Ik hoop dat ik hier juist zit, heb even rond gekeken maar mijn vraag nog niet gevonden.

Ik ben op zoek naar een setje velgen voor mijn winterbanden.
Mag tweedehands, heb inruil velgen en banden, zolang ze maar passen en een beetje betaalbaar zijn.
(Winterbanden zijn 215/46 R 16)
Huidige velgen met zomerbanden zijn 16" J7

(Tbv Skoda Fabia Combi 2018, 5x100)
En wat heb je zelf al gevonden?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Goed punt.
Heb natuurlijk rond gekeken, maar kwam weinig tegen met de zelfde gegevens als de velgen die ik nu heb.
De breedte is voornamelijk een dingetje.
7J
Had vorige week een setje gevonden waarbij met een centreerring alles gelijk was, helaas was die snel weer weg :-(

Winkels en webshops ben ik door middel van zoekmachines gevonden. Die heb ik niet genoteerd.
Afhankelijk van de winkel kan ik voornamelijk "tuningparts" velgen tegen. Niet iets voor onder een familie auto Fabia.

Ik dacht dat er naast marktplaats en andere 2de hands velgen website was, maar kan niets vinden.

Vandaar mijn vraag.
Hebben jullie tips qua goede handels websites? Of winkels? Of is de sloop een optie? Of dat laatste juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Op marktplaats word je doodgegooid met 5x100 winterbanden/velgen.
Het is vaak even de juiste zoekterm vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Haal mijn velgen inderdaad ook altijd van MP af.
Kwestie van geduld en timing. Niet direct op het eerste de beste setje duiken maar wachten tot je de juiste gevonden hebt.
En dan direct in de telefoon duiken dat je diezeflde dag nog lang wilt komen. Dan ben je meestal spekkoper.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@RedRayMann
En wat is betaalbaar?
Zoek je staal of aluminium?
Als ik velgen 5x100 16" 7J invoer krijg ik best een aantal hits.
Die BMW velgen voor 175 lijken me prima, maar ik ken jouw smaak niet natuurlijk.
Die Seat velgen voor 200 lijken me ook top.
Maar ook een mooie set zwarte Fabia`s voor 700. (ik zou hooguit 500 bieden)

En soms hangt het af van reëel bieden/onderhandelen. De vraagprijs is meestal niet een vaste prijs.
Of even wachten, zoekterm vastzetten, dan krijg je een mail als er wat nieuws verschijnt op MP.

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 22-05-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Tnx allen voor de tips.
Ik zal inderdaad wat zoektermen vast zetten en geduld hebben.

Was benieuwd hoe men hier velgen zocht en dat is nu erg duidelijk :-)

-- edit --

De naaf diameter is natuurlijk ook belangrijk, moet gelijk of groter dan 57,1 zijn

[ Voor 23% gewijzigd door RedRayMann op 22-05-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
RedRayMann schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:34:

De naaf diameter is natuurlijk ook belangrijk, moet gelijk of groter dan 57,1 zijn
De ET waarde is eerder iets om in de gaten te houden, die wil je niet meer dan 5 afwijkend hebben.
Als ik uit ga van de ET waarde van 46 van de Fabiavelgen (2014>) dan wil je ze hooguit van 51 (wiel 5 mm meer in de kast) tot 41 (Wiel 5 mm meer naar buiten) ivm aanlopen/vrijlopen/stuuruitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Teijgetje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:47:
[...]

De ET waarde is eerder iets om in de gaten te houden, die wil je niet meer dan 5 afwijkend hebben.
Als ik uit ga van de ET waarde van 46 van de Fabiavelgen (2014>) dan wil je ze hooguit van 51 (wiel 5 mm meer in de kast) tot 41 (Wiel 5 mm meer naar buiten) ivm aanlopen/vrijlopen/stuuruitslag.
Tnx voor de info. Had ik inderdaad al gelezen.

Onder andere deze details hebben mij er toe gezet om hier te polsen wat / welke winkels / welke websites jullie gebruiken.
Het is niet zomaar een setje velgen kopen en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
RedRayMann schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:17:
.
Het is niet zomaar een setje velgen kopen en plaatsen.
Ja hoor, alleen moet je al jouw specs bij de hand hebben op een rijtje, zodat je weet waar je naar kijkt..
Grote kans dat die nieuwe Audi velgenset van 250 met ET38 ook past, alleen kun je de ET bij de dealer opvragen voor de range, ipv je eigen velg bekijken, en of jouw winterbanden qua breedte er op passen bij de bandenman.
Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 23-05-2022 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Teijgetje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:22:
@RedRayMann
En wat is betaalbaar?
Zoek je staal of aluminium?
Als ik velgen 5x100 16" 7J invoer krijg ik best een aantal hits.
Die BMW velgen voor 175 lijken me prima, maar ik ken jouw smaak niet natuurlijk.
[...]
Juist die BMW velgen zou ik dan weer niet doen, want BMW's hebben altijd* 5x120 als steekmaat ;)
Typisch weer zo'n marktplaats verkoper die niet op zit te letten en maar wat intikt.

Daarentegen is vrijwel alles van VAG 5x100 en dat is een hele grote vijver om in te vissen.

*) sinds een paar jaar 5x112 voor hun nieuwste modellen

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MadMarky schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Juist die BMW velgen zou ik dan weer niet doen, want BMW's hebben altijd* 5x120 als steekmaat ;)
Typisch weer zo'n marktplaats verkoper die niet op zit te letten en maar wat intikt.

Daarentegen is vrijwel alles van VAG 5x100 en dat is een hele grote vijver om in te vissen.

*) sinds een paar jaar 5x112 voor hun nieuwste modellen
Goed opgelet. ;)
Al hadden ze ook 4x100 op oa een 3 serie.
Ik keek inderdaad naar wat er opgegeven wordt door de verkoper. Dat is de verantwoordelijkheid van de koper om dat te checken.

Misschien is dit een beter lijstje om vanaf te zoeken voor @RedRayMann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
Bedankt allemaal!

Dat laatste lijstje ken ik niet (de website heb ik afgelopen tijd wel vaker bezocht)
En navraag bij de dealer welke ET allemaal passen is ook een goede tip. Anders staar ik mij blind op de waarde van mijn huidige velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
In de handleiding van je auto staat vaak ook welke waardes je velgen aan moet voldoen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 11:13
Of kijk even op steekmaat.nl :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Westland1940
De Manta A loopt inmiddels! Geen idee hoelang hij stil gestaan heeft. Door de flinke uitlaat dacht ik wel een leuke roffel te horen maar dat viel erg mee, heel braaf, iets te als je de auto zo ziet. Later is zoeken naar iets van een sport uitlaatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ecok030A0wa6p6bcunt0Ox6ak4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1lkf4fDIn71spUm6nO9wQyPl.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Het afscheid van de boodschappen-205 komt nu rap dichterbij...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52101305098_e8da5377a2_h.jpgIMG_20220526_163138

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52101514744_db4b53ac83_h.jpgIMG_20220526_163146

Vanmiddag de carterpanpakking vervangen en een oliebeurtje gedaan. Nu alleen de achterbumper nog even goed vastzetten met nieuwe armaturen voor de achteruitrijlamp en mistlamp en dan is het sleutelen klaar. (al komen volgende week nog de nieuwe bandjes erop). Komend weekend dan goed poetsen en dan gaat-ie op Eerste Pinksterdag over naar mijn neefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier een Spark Bifuel uit 2012, waarvan de LPG vulnippel (aansluiting die naast de benzine-aansluiting zit) slecht begint te worden en derhalve aan vervanging toe is.
Iemand enig idee waar je deze zou kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://auto-consument.nl/wordpress/wp-content/blogs.dir/1/files/chevrolet-spark-bi-fuel/copy_0_spark-tankdop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:14
Wok schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:19:
Het afscheid van de boodschappen-205 komt nu rap dichterbij...

[Afbeelding]IMG_20220526_163138

[Afbeelding]IMG_20220526_163146

Vanmiddag de carterpanpakking vervangen en een oliebeurtje gedaan. Nu alleen de achterbumper nog even goed vastzetten met nieuwe armaturen voor de achteruitrijlamp en mistlamp en dan is het sleutelen klaar. (al komen volgende week nog de nieuwe bandjes erop). Komend weekend dan goed poetsen en dan gaat-ie op Eerste Pinksterdag over naar mijn neefje.
Fantastisch toch zo'n auto! Lekker makkelijk aan te sleutelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Dat soort onderdelen kan de dealer leveren toch. Zou mijn voorkeur hebben, vaak valt dat reuze mee in prijs en dan weet je zeker dat het ook goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Weet iemand hoe ik kan achterhalen of mijn Ford Fiesta 1.0 Ecoboost Titanium uit 2015 een sportchassis heeft of niet?

Ik moet namelijk m'n veren achter vervangen, die linksachter is gebroken. Ik kan dan alleen kiezen uit sportchassis bij winparts of normaal chassis bij Winparts. Weet niet goed welke ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Je kan eens kijken hoe de rijhoogte eruit ziet bij jouw auto en soortgelijke, een sportchassis zal vrijwel altijd inhouden lagere veren en als het goed is ook andere dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Met 316mm tov 320mm veerlengte gok ik dat je daar weinig verschil in merkt qua hoogte.

Weet niet of er van Ford ook een servicebox oid bestaat, ik gebruik iets dergelijks altijd bij m'n Peugeot om de OEM nummers te achterhalen.

Edit:
https://ford.7zap.com/en/car/59/

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 07-06-2022 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Is dat belast of onbelast, die lengte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:46:
Met 316mm tov 320mm veerlengte gok ik dat je daar weinig verschil in merkt qua hoogte.

Weet niet of er van Ford ook een servicebox oid bestaat, ik gebruik iets dergelijks altijd bij m'n Peugeot om de OEM nummers te achterhalen.

Edit:
https://ford.7zap.com/en/car/59/
Bedankt! Heb de juiste veren besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

1 step forward, 3 steps back...

Mechanische fuel pomp vervangen met een elektrische...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHRguSV8AULa4tXwr6xIm0XOHyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmJgXwISeYtfwtxpGUNJfUVn.jpg?f=fotoalbum_large

Gat waar mechanische pomp zat afgedekt..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mYkqUrwO-95u2890-_XTztarYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRZ8Gw1A67ObkgjsRS4srDhv.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in het proces brak er een slang af van het koeling systeem.. alle koelvloeistof weg...
Oud broos plastic -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB0xOCUZ2pxdrTPRAlUbnaDo_Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KHtBGjaMl8iu1vOMDVMXdPa.jpg?f=fotoalbum_large
Onderste gat hoort een buis op te zitten...

Dus nieuwe besteld... En voor een kapitaal aan koelvloeistof..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Zo'n oud, brekend stuk plastiek was de reden voor de enige gedwongen stilstand tijdens het bezit van m'n Peugeot 306TD in 6 jaar.
Zat vlak boven de turbo, maar had het toch 18 jaar en 300000 km volgehouden....

PS, koelvloeistof bij de AC Tion is echt niet duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ben hier begonnen aan een waar monnikenwerkje...

In deze kluwen (en nog een 2de die nog opgeborgen ligt) moeten extra draden komen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52110547039_649e32f5a9_b.jpg

In totaal moet er zo'n 200 tot 250 meter extra draad in komen voor opties die nu nog niet in m'n cabrio zaten (denk aan stoelverwarming, achteruitrijsensoren en een trekhaak).

Tijdrovend, dodelijk saai, maar heel belangrijk om scherp te blijven, want na het aanleggen van de nieuwe draden, moet de hele boom opnieuw omwikkeld worden. En ik wil natuurlijk niet na het wikkelen ontdekken dat er ergens nog een draad ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Keezx schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:29:
Zo'n oud, brekend stuk plastiek was de reden voor de enige gedwongen stilstand tijdens het bezit van m'n Peugeot 306TD in 6 jaar.
Zat vlak boven de turbo, maar had het toch 18 jaar en 300000 km volgehouden....

PS, koelvloeistof bij de AC Tion is echt niet duur....
de wasserboxer is nogal kieskeurig qua vloestof schijnt.. dus ik heb de OEM versie maar besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 23:21:
Ik ben hier begonnen aan een waar monnikenwerkje...

In deze kluwen (en nog een 2de die nog opgeborgen ligt) moeten extra draden komen:
[Afbeelding]

In totaal moet er zo'n 200 tot 250 meter extra draad in komen voor opties die nu nog niet in m'n cabrio zaten (denk aan stoelverwarming, achteruitrijsensoren en een trekhaak).

Tijdrovend, dodelijk saai, maar heel belangrijk om scherp te blijven, want na het aanleggen van de nieuwe draden, moet de hele boom opnieuw omwikkeld worden. En ik wil natuurlijk niet na het wikkelen ontdekken dat er ergens nog een draad ontbreekt.
En ik dacht dat dit erg was ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR1_D8Ughb8-rB27j0sqbGpAvOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hvtivTdNOwGCDuY08pR3pNuy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat is maar simpel ;) De hele draadboom van jouw bus past nog op een paar A4-tjes, voor mijn auto is het een PDF van +/- 300 pagina's :X

De "grap" is wel dat dit eruit ziet als een ongeorganiseerde bende spaghetti, maar in werkelijkheid is het heel strak georganiseerd en logisch. Je moet alleen in 3D denken en voorkomen dat stekkers blijven haken in stukken kabelboom. En op het moment is op veel plekken de tape eraf of verschoven omdat het niet meer plakt. Dat helpt ook niet mee.

Dit is dezelfde kabelboom, maar dan netjes helemaal uitgelegd:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50597719496_145b048c53_b.jpg
De dikke bundel links op de foto loopt langs het brandschot, het deel dat langs de tuin ligt, loopt langs de bestuurderskant naar achteren, de zijtak met oranje flap (ligt op het grijze vierkant) loopt onder de achterbank door en het laatste stukje loopt langs de achterlichten.

Dat kan ik je sowieso wel aanraden, mocht je de mogelijkheid hebben om draden te bundelen en eventueel te omwikkelen met tape, scheelt dat heel veel. En het maakt het bovendien minder storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Draden van de benzinepomp heb ik om de 50cm ofzo met een tyrip bij elkaar gedaan om het idd makkelijker te managen te houden..
Onder het stuur zit een kap voor, dus als die op zijn plek zit, zie je er niks van.. het is ook 2x zo erg dan stock vanwege de startonderbreker..

Bij Project binky weet ik nog hoe veel werk de bedrading was...
YouTube: Project Binky - Episode 24 - Austin Mini GT-Four - Turbocharged 4WD ...

YouTube: Project Binky - Episode 19 - Austin Mini GT-Four - Turbocharged 4WD ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ToolkiT schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:55:
Draden van de benzinepomp heb ik om de 50cm ofzo met een tyrip bij elkaar gedaan om het idd makkelijker te managen te houden..
Onder het stuur zit een kap voor, dus als die op zijn plek zit, zie je er niks van.. het is ook 2x zo erg dan stock vanwege de startonderbreker..

Bij Project binky weet ik nog hoe veel werk de bedrading was...
YouTube: Project Binky - Episode 24 - Austin Mini GT-Four - Turbocharged 4WD ...

YouTube: Project Binky - Episode 19 - Austin Mini GT-Four - Turbocharged 4WD ...
En daar gaven ze ook al aan dat bedrading geen geschikte content voor video's oplevert.

Maar zij maakte het wel heel lastig door de kabelboom van 2 verschillende auto's (een Celica en Rover) te combineren tot een kabelboom voor frankenstein Mini. 8)7

In mijn geval is het zaken extra aanbrengen die oorspronkelijk ook al aanwezig hadden kunnen zijn. Met kanttekening dat er wat zaken in komen die nooit in Amerika geleverd zijn (trekhaak, PDC) of überhaupt niet in dit model leverbaar was (stuurwielbediening). Maar dat is dus vooral extra draden die in de bestaande boom geïntegreerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:06:
[...]
Maar zij maakte het wel heel lastig door de kabelboom van 2 verschillende auto's (een Celica en Rover) te combineren tot een kabelboom voor frankenstein Mini. 8)7
Die keuze is vrij logisch en wordt ook goed uitgelegd: de Rover is elektrisch een simpele auto zonder integratie van elektronicamodules. Veel auto's van na 2000 hebben geïntegreerde zekeringkasten met elektronica erin die communicatie (CAN/LIN) met andere onderdelen vereisen. Zulke modules zijn niet eenvoudig te gebruiken in een andere auto.

Het aantal verbindingen tussen de motorkabelboom en de rest van de kabelboom is meestal vrij beperkt, ik heb nooit grotere stekkers gezien dan 30 pins. De motorboom van een Toyota kun je ook makkelijk loshalen van de kabelboom van de auto.

Ik denk dat de complexiteit bij Binky vooral zat in de diversiteit van de stekkers: Japanse stekkers op de motorboom, deels Japanse stekkers op de autoboom (vanwege historie Rover / Honda uit de jaren '80-'90), deels Engelse stekkers en dan als laatste nog deels Duitse stekkers omdat BMW de boel overnam. Dat zal wel een aardig puzzelwerk geweest zijn om alle stekkers te vinden :D

[ Voor 3% gewijzigd door DaWaN op 14-06-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Die keuze is vrij logisch en wordt ook goed uitgelegd: de Rover is elektrisch een simpele auto zonder integratie van elektronicamodules. Veel auto's van na 2000 hebben geïntegreerde zekeringkasten met elektronica erin die communicatie (CAN/LIN) met andere onderdelen vereisen. Zulke modules zijn niet eenvoudig te gebruiken in een andere auto.
Klopt, maar dat maakte het niet makkelijker ;)
Het aantal verbindingen tussen de motorkabelboom en de rest van de kabelboom is meestal vrij beperkt, ik heb nooit grotere stekkers gezien dan 30 pins. De motorboom van een Toyota kun je ook makkelijk loshalen van de kabelboom van de auto.

Ik denk dat de complexiteit bij Binky vooral zat in de diversiteit van de stekkers: Japanse stekkers op de motorboom, deels Japanse stekkers op de autoboom (vanwege historie Rover / Honda uit de jaren '80-'90), deels Engelse stekkers en dan als laatste nog deels Duitse stekkers omdat BMW de boel overnam. Dat zal wel een aardig puzzelwerk geweest zijn om alle stekkers te vinden :D
Wat ik me nog kan herinneren (het is al even geleden dat die aflevering was), ging er veel tijd zitten in het strippen van de kabelboom en uitpluizen wat aan wat verbonden moest worden gecombineerd met een haast dwangmatige drang om alles in Binky zo netjes mogelijk te doen. Dat laatste claimt heel veel tijd, merk ik nu ook. En je moet zo ontzettend scherp blijven, want een foutje is heel snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Hopelijk kan iemand mij helpen aangezien ik nu al enige tijd aan het klooien ben met onderdelen die uiteindelijk niks doen. Ik heb een Renault Megane III Grandtour waarvan ik de TomTom Carminat vervangen heb voor een Android alternatief. Werkt verder perfect echter heb ik problemen met de FM-Radio of met name, de antenna versterker die van origine in de auto zit.

Op de radio zit een DIN aansluiting en de auto maakt gebruikt van een Fakra connector. Als ik een simpel verloop (Male DIN naar Male Fakra) aansluit ontvang ik vrijwel niets. Tweede optie die ik geprobeerd heb is een Din naar Fakra verloop kabel met daarin een actieve tussenversterker (afbeelding van de versterker). Daarmee ontvang ik wel alle radio zenders maar als ik rondrij gebeurt het nog regelmatig dat het gaat kraken en ruizen.

Even ter voorbeeld hoe de originele aansluiting eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhE6dwBIW5h3foNEbCydxOrE2xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRpp8yWCMb5a2mIoQdQB6kDt.jpg?f=fotoalbum_large
Originele Antenna met twee Fakra connectoren. Blauw is volgens mij voor GPS en Wit voor Radio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg6Ql6KcF0rAOE3hNBfH8zhmsBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LuOvT5FlOXCIz0b8d3Sdk7x.jpg?f=fotoalbum_large
Originele antenne versterker waarvan de fakra connector weer geel is?

Ik ga er vanuit dat de fabrieksradio stroom leverde naar de antenne. Maar ik kan nergens op internet vinden hoe dit werkt en wat voor voltage dit ding verlangt. Is er iemand die mij kan helpen om ontvangst te krijgen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
Vaenir schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:51:
(...) Ik heb een Renault Megane III Grandtour waarvan ik de TomTom Carminat vervangen heb voor een Android alternatief. Werkt verder perfect echter heb ik problemen met de FM-Radio of met name, de antenna versterker die van origine in de auto zit.
(...)
Ik ga er vanuit dat de fabrieksradio stroom leverde naar de antenne. Maar ik kan nergens op internet vinden hoe dit werkt en wat voor voltage dit ding verlangt. Is er iemand die mij kan helpen om ontvangst te krijgen? 8)7
Tsja, ik had in mijn Corsa ook een Android radio en daarbij had ik een extra verloopje tussen de radio en de antenne zodat er daadwerkelijk actief stroom geleverd werd, maar ik weet niet meer hoe dat precies aangesloten was... De ontvangst werd daardoor iets beter, maar nog steeds niet briljant. Zoeken op internet leerde me vooral dat de radio-ontvangst van veel Android units erg tegenvalt. De kans is best aanwezig dat dat voor jouw unit ook geldt...

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 14-06-2022 14:22 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Vaenir schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:51:
Het meest waarschijnlijke is 12V op de middenpen van de antenne, maar zou ook 5V kunnen zijn.
Zonder de oude radio te meten is het moeilijk te zeggen. Als het niet te veel moeite is zou je de oude radio kunnen aansluiten en met een multimeter de spanning op de middenpen van de antenne aansluiting meten.

Als je de spanning weet moet je even kijken of je op een nette manier die spanning erop kunt zetten, geen idee of daar verloopjes met filters voor zijn?

Als alternatief kun je die versterker openmaken en kijken of je de spanning er daar ergens op kunt zetten.

Bij mijn auto heb ik de complete antenne vervangen door een aftermarket exemplaar van AliExpress met DAB versterker/kabel, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
DaWaN schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:48:
[...]

Het meest waarschijnlijke is 12V op de middenpen van de antenne, maar zou ook 5V kunnen zijn.
Zonder de oude radio te meten is het moeilijk te zeggen. Als het niet te veel moeite is zou je de oude radio kunnen aansluiten en met een multimeter de spanning op de middenpen van de antenne aansluiting meten.

Als je de spanning weet moet je even kijken of je op een nette manier die spanning erop kunt zetten, geen idee of daar verloopjes met filters voor zijn?

Als alternatief kun je die versterker openmaken en kijken of je de spanning er daar ergens op kunt zetten.

Bij mijn auto heb ik de complete antenne vervangen door een aftermarket exemplaar van AliExpress met DAB versterker/kabel, dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
De DAB optie zat ik ook aan te denken maar dan zou ik het alsnog interessant vinden om de huidige antenne te gebruiken. Die dingen die je op het raam plakt zijn niet de meest elegante optie imo. Maar ik heb ook al vaak genoeg gelezen dat de standaard auto antennes niet goed werken, tenminste voor DAB.

Ik ga de oude radio eerst maar aansluiten en het e.e.a doormeten inderdaad. Volgens mij voorziet de gele fakra de stroom naar de antenne versterker en is de witte fakra de aansluiting voor de antenne zelf. Dan maar iets verzinnen om de 12v om te vormen naar het voltage dat uit die meting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Vaenir schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:52:
[...]
De DAB optie zat ik ook aan te denken maar dan zou ik het alsnog interessant vinden om de huidige antenne te gebruiken. Die dingen die je op het raam plakt zijn niet de meest elegante optie imo. Maar ik heb ook al vaak genoeg gelezen dat de standaard auto antennes niet goed werken, tenminste voor DAB.
Oh nee, zo'n plakantenne vind ik ook helemaal niets.
Ik bedoelde een vervangende dakantenne: Link naar AliExpress
Daarmee heb ik echt prima DAB+ ontvangst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
DaWaN schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:27:
[...]

Oh nee, zo'n plakantenne vind ik ook helemaal niets.
Ik bedoelde een vervangende dakantenne: Link naar AliExpress
Daarmee heb ik echt prima DAB+ ontvangst :)
Oh dat is ook interessant, wel een rot klus.. :p Ik wil eigenlijk hetzelfde bereiken met mijn huidige antenne met versterker, dus zowel analoog als dab. Alleen de vraag is hoe goed dat in de praktijk gaat werken. Eerst maar eens die versterker aan de praat krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMwgiL2h7Kyw7TQadLCO8nOCJ7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9u0dreEY2VbyYCRXe4FusfyS.png?f=fotoalbum_large
FML... net alles in elkaar, koeling systeem gebleed.. doe ik voor de laatste keer de bleedvalve dicht.. SNAP! :(

Nu maar eens kijken hoe we dit kunnen fixen.. behalve een nieuwe radiator dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Radiateur krijg ik meestal wel ontlucht via de vuldop, waar zit die afgebroken klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Hij zit wel gewoon dicht, en je bent er voor de rest klaar mee? Denk dat ik het dan gewoon zou laten zitten. Alles wat je er mee doet is een kans op lekkage. Als je weer met koelvloeistof aan de slag moet, kan je hem uitboren oid. Misschien heb je tegen die tijd wel weer een nieuwe radiateur nodig. (kan niet goed zien hoe deze er uit ziet)

@Keezx Als je een dop op de radiateur hebt zitten. ;) Die hebben ze niet allemaal.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 14-06-2022 21:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Keezx schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:44:
Radiateur krijg ik meestal wel ontlucht via de vuldop, waar zit die afgebroken klep?
Rechts boven mijn vinger zit de rest van de bout.. geen vuldop in radiator, gaat via resevoiy achterin...
#rearenginelogic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

WEBGAMING schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:15:
Hij zit wel gewoon dicht, en je bent er voor de rest klaar mee? Denk dat ik het dan gewoon zou laten zitten. Alles wat je er mee doet is een kans op lekkage. Als je weer met koelvloeistof aan de slag moet, kan je hem uitboren oid. Misschien heb je tegen die tijd wel weer een nieuwe radiateur nodig. (kan niet goed zien hoe deze er uit ziet)

@Keezx Als je een dop op de radiateur hebt zitten. ;) Die hebben ze niet allemaal.
Dat hoopte ik ook maar bij gasgeven was het duidelijk dat restant van de bout het niet volledig afdichten...
Maar op FB kreeg ik de gouden tip.. met een scribe kon ik de oude bout eruit wrikken.. even ander stalen boutje op lengte gemaakt en ik heb een (tijdelijke) oplossing :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VVPtx9n1X3jdMetsZ28CSW8fS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVJIp2cIueXl3mKks0YXWJGy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDLh-icmUF0YyaLJx0It9RkQWIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7THxmCp0teCEI2npTI51sePo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ToolkiT op 14-06-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Koehandelaar schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Bedankt! Heb de juiste veren besteld.
Duurde even voor ze binnen waren, afgelopen dinsdag gemonteerd. Binnen 50 minuten had ik ze er onder bij de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium (voor een zoekopdracht van iemand ooit). Echt super makkelijk te doen. Op Youtube staat een perfecte video:
YouTube: FORD FIESTA REAR SPRING REPLACEMENT REMOVAL MK7 ST

Ik heb het eerder met een auto gehad, dat de veer gebroken was en vervangen moest worden. Heb ik destijds 180 euro voor betaald, voor maar 1 kant. Nu 50 euro aan onderdelen en 50 minuten werk en 't is klaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Tja, het maakt nogal wat tijd & geld uit , of de schokdemper en veer gescheiden zijn, of dat er veerpoten zijn , zoals bij veel auto's.
Het laatste kost meer tijd, moeite en geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

deepbass909 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:06:
[...]

En daar gaven ze ook al aan dat bedrading geen geschikte content voor video's oplevert.

In mijn geval is het zaken extra aanbrengen die oorspronkelijk ook al aanwezig hadden kunnen zijn. Met kanttekening dat er wat zaken in komen die nooit in Amerika geleverd zijn (trekhaak, PDC) of überhaupt niet in dit model leverbaar was (stuurwielbediening). Maar dat is dus vooral extra draden die in de bestaande boom geïntegreerd moet worden.
Het kan ook makkelijk, als je er niet te moeilijk over doet :*)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Klopt, maar ik wil factory correct zoals hij het zo mooi noemt, en mijn auto heeft een body control module ;)

In het kader van voorbereiding en organisatie:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52151555083_cc659eaab6_b.jpg

Vandaag een 2de deel van m'n bestelling van pluggen en connectoren opgehaald en gelijk maar even een vakkenbak ingedeeld. Er zijn nog wat vakjes leeg, want om de één andere bizarre reden was ik vergeten die specifieke maten te bestellen |:( (en bij omnummeren was één type stekker verkeerd gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Kennelijk is er amper tot niet te komen aan een sportief uitlaatje voor mijn Manta A 1.2. Ik zat te kijken op Youtube en vond een andere 1.2 die toch aardig klinkt, wel een heel kort stukje:

Wat zijn andere manieren om toch een leuke roffel te laten komen uit de pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Westland1940 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:22:
Wat zijn andere manieren om toch een leuke roffel te laten komen uit de pijp?
Gewoon naar een bedrijf gaan dat uitlaten op maat maakt. Ze lassen zo iets in elkaar wat past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gewoon een sportdempertje er op? Ik vind het filmpje ook klinken als een sportdemper.

Of bedoel je echt van voor tot achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is het instapmodel Manta met de 1.2 uit de Kadett. Hoe verwacht je precies dat 60 woest trappelende paarden verstopt achter een simpele Solex carburateur een sportieve roffel gaan geven?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
WEBGAMING schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:51:
Gewoon een sportdempertje er op? Ik vind het filmpje ook klinken als een sportdemper.

Of bedoel je echt van voor tot achter?
Als een sportdemper voldoende is... hoe werkt dat dan?
MadMarky schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:10:
Het is het instapmodel Manta met de 1.2 uit de Kadett. Hoe verwacht je precies dat 60 woest trappelende paarden verstopt achter een simpele Solex carburateur een sportieve roffel gaan geven?
Ik heb met genoeg classic Mini's gereden met nog lichtere motoren die wel leuk klinken. Een leuk roffeltje moet gewoon te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Haal je originele einddemper er af, zet de (universele) sportdemper er op. Kan je er op lassen, maar meestal kan je ook een uitlaatklem gebruiken.

Ik weet niet of zo'n ding ook nog een middendemper heeft, denk het niet. Maar die kan je evt ook vervangen door een stuk buis.

Er zijn alleen wel verschillen qua demper. Sommige maken echt heel veel geluid, sommige zijn wat subtieler. Meestal maken de hele goedkope vooral veel herrie. Maar ik heb natuurlijk geen 100 verschillende geprobeerd, dus daar kan ik je niet echt over adviseren. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door WEBGAMING op 18-06-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Dit terrein is voor mij compleet nieuw... heb twee linker handen haha. "Mijn" monteur is met vakantie dus heb even geen hulplijn ;) Maar ik wil wel vast zoeken en zo'n demper kopen.

Moet ik specifiek zoeken naar een Manta A 1.2 demper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee die sportdempers zijn vrij universeel. Het is wel handig om naar de dikte van de pijp te kijken, dat het een beetje in de buurt zit. Voor de echte maat kan je dan evt een verloopstuk kopen.

En het is handig om te kijken hoe hij in zijn rubbers hangt. Zodat je hopelijk een origineel ophangpunt kan gebruiken. Maar daar is natuurlijk altijd wel iets op te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door WEBGAMING op 18-06-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben aan het kijken wat ik voor opties heb om het sturen, veren en remmen van mijn oldtimer te verbeteren.

Nu zitten er voor schrijfremmen met 2*54mm zuigers. Ik zou bijvoorbeeld 4 pots hi spec of wilwood klauwen kunnen plaatsen dmv adapters. Maar buiten allerlei montage opties moet ik ook kijken naar de diameter van de zuigers. Als ik het huidige oppervlak neem en dat deel, kom ik uit op 4*38mm zuigers. Dat is theorie (druk op hoofdrem cilinder/oppervlak*oppervlak remzuiger=druk op remblok)
Maar zou dat ook in de praktijk een logische keuzen zijn? Ik kwam bijvoorbeeld een model tegen met 4*35mm zuigers. Ook zag ik een bedrijf wat ombouwkits verkoopt welke de klauwen met 35mm zuigers gebruikt.
Of moet ik echt kleiner gaan zitten vanwege de betere drukverdeling en grotere remblokken? Kan natuurlijk wel hele grote zuigers nemen, maar dan is het uit verhouding met de trommelremmen achter.

Edit, oja, hoe kan ik makkelijk een alternatief zoeken qua remschijf? Gewoon keihard googlen met de of is er nog een truukje? Ik wil geventileerde schijven met dezelfde maat(steek en diameter) heb wel wat gevonden, maar met een lagere offset, met een beetje geluk of goede zoekcriteria kan ik wellicht nog wat beters vinden :) Maar al die sites zoeken op kenteken, ik wil zoeken op diameter en steek.
Heb bijvoorbeeld wel de site van Brembo waar je redelijk kunt zoeken. Dan kan ik op basis daarvan weer een automodel achterhalen en dan de standaard schijf opzoeken die wat betaalbaarder is dan de Brembo variant.

[ Voor 29% gewijzigd door _ferry_ op 19-06-2022 13:12 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 61 Laatste