Toon posts:

[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

Wok

Dakloos...

Een lambdasensor vervangen is an sich geen rocket sience: stekkertje losnemen, sensor eruit draaien, nieuwe sensor erin draaien, nieuw stekkertje weer vastklikken. Mocht je een universele sensor pakken: stekkertje van oude sensor knippen en op nieuwe sensor solderen.

Het vervelende bij een lambdasensor is echter dat-ie vaak op een lastig bereikbare plek zit en dat zo'n sensor smerig vast kan zitten.

De hoofdremcilinder vervangen vereist wat meer kunde, aangezien je de remolie af moet laten (heel vervelend goedje - het is funest voor de lak) en je dus nadien je volledige remsysteem moet ontluchten (na het opnieuw vullen met verse(!) remolie). Zeker als de auto is voorzien van ABS, kan dit een complexe procedure zijn die bij onjuist uitvoeren feitelijk leidt tot het NIET hebben van enige vorm van remmen. Sowieso is het ontluchten een klus om best met twee man te doen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Je geeft aan dat hij is afgekeurd, hoeveel tijd heb je nog voor de APK is verlopen? Zodra de APK is verlopen mag je er niet meer mee rijden namelijk.

Hoofdremcilinder geen ervaring mee, lambdasonde wel. Die kan smerig vast zitten inderdaad. Ik heb al eens de schroefdraad in de uitlaatbuis kapotgedraaid bij het demonteren. Gelukkig met een draadtap het schroefdraad kunnen herstellen en nieuwe lambdasonde erin gedraaid. Bij een andere auto ging de lambdasonde juist weer makkelijk eruit.

Solderen is over het algemeen niet nodig, bij eentje met niet de juiste stekker zitten vaak verbindingshulsjes om de boel te monteren aan de originele stekker.

[Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2021 12:59]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• RickPt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:38
ThinkPad schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:57:
Je geeft aan dat hij is afgekeurd, hoeveel tijd heb je nog voor de APK is verlopen? Zodra de APK is verlopen mag je er niet meer mee rijden namelijk.
Te weinig helaas, dat is voor mij ook een reden om dit juist zelf uit te voeren. In dat geval kan de auto op de oprit blijven en kunnen wij de problemen oplossen zonder van de openbare weg gebruik te maken.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Lambda zou ik altijd eentje met passende stekker nemen. Verder zal het niet om de lambdasonde achter de kat gaan, maar die in het spruitstuk.

Ik heb vorig jaar zowel de katalysator gelast als het spruitstuk vervangen, bij beide de lambdasonde eruit gehaald:
- in katalysator was gewoon steeksleutel erop en draaien, kwam gewoon los
- in spruitstuk zat muurvast en heb ik met geweld eruit moeten stampen. Lambdasonde daarna overleden (verwarming stuk)

Spruitstuk zal overigens ook ongetwijfeld komen van een scheurtje in het spruitstuk onder de sluitring waardoor de schroefdraad open komt te liggen en uitlaatgassen dat aan kunnen tasten. Ding last zichzelf gewoon vast.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

RickPt schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:17:
Mijn vader heeft gisteren te horen gekregen dat zijn Suzuki Cappuccino is afgekeurd vanwege een lekkende hoofdremcilinder en een niet functionerende labda sensor.

Nu lopen we er tegenaan dat we een vervanging moeten regelen maar ook dat deze dus vervangen moet worden. Ik overweeg om deze klus zelf te doen aangezien we dan wat meer tijd/ruimte hebben om een vervanging te zoeken. Alleen vraag ik mij af of dit niet te hoog gegrepen is voor mij. Om een beetje mijn niveau te beschrijven: ik heb een paar maanden geleden de remschijven van mijn Up vervangen en vond dat eigenlijk best prima te doen.

Moet ik dit überhaupt overwegen? En hebben jullie toevallig nog tips voor de zoektocht naar een vervanging?
We hebben al een zoekopdracht op Ebay/Marktplaats en een vraag uitgezet op een Cappuccinoforum.
Lambda sonde moet wel te doen zijn. Als ik zoek op het originele Suzuki nummer (1821364D10 / 1821364D11) dan vind ik veel universele vervangers.
Daar moet je dan wel de originele stekker op overzetten.
Ik zou overigens die elektrische verbinding altijd krimpen en niet solderen.

Hoofdremcilinder is een ander verhaal. Waar lekt hij? Op de cilinder of het reservoir?
Ik zie bij Suzuki zelf alleen het reservoir en een afdichtset voor de cilinder.
Beide vrij prijzig (90 euro en 130 euro) en als hij lekt omdat je cilinder zelf beschadigd is dan moet je op zoek naar een andere cilinder, want die is nieuw niet meer leverbaar.

Als je de hoofdremcylinder zelf vervangt dan moet je daarna het hele remsysteem ontluchten. Ik hoop dat je remklauwen nog in goede staat zijn, want je zult dan vast niet de eerste zijn waarbij de ontluchtingsnippels afbreken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:33

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@ToolkiT Hoeveel waarde hecht je aan originaliteit? Als je sowieso al denkt aan motorblok vervangen, zou ik van de mogelijkheid gebruik maken en gelijk een upgrade door voeren. Iedere PK extra is bij die bus van jullie pure winst.
MadMarky schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:41:
Oja tuurlijk, het is natuurlijk enkel de schokbreker die de draagarm op z'n plek houdt. Die loshalen gaat wel werken ja :)
En je moet een Z3 niet teveel credit geven, achterwielophanging stamt van de E30 :P
Schokdemper los, voet op de naaf en naar beneden duwen. Zo deed ik het in ieder geval bij mijn Compact (die een identieke ophanging heeft). Je hebt genoeg ruimte in de assen, maar de rubbers houden de arm tegen. Het is dus wel iets om even met z'n tweetjes te doen. Verenspanners kan je vergeten, die passen sowieso niet.
Let ook even op welke kant van de veer je eerst lostrekt. De onderkant gaat dacht ik makkelijker dan de bovenkant.
RickPt schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:20:
[...]

Te weinig helaas, dat is voor mij ook een reden om dit juist zelf uit te voeren. In dat geval kan de auto op de oprit blijven en kunnen wij de problemen oplossen zonder van de openbare weg gebruik te maken.
Begin met de plek waar de lambda de buis in gaat (direct onder de 6-kant) goed heet te stoken. Heb je toegang tot acetyleen, dan is dat super (stoken tot roodgloeiend) en anders een flinke tijd met een handbrander heet maken. Zodra hij zo heet mogelijk is, "blussen" met iets als WD-40 (moet flink roken, anders is hij nog niet heet genoeg) en dan zo snel mogelijk een sleutel erop en los proberen te maken. Dan krijg je hem doorgaans wel los.

Doe je dat niet, kan hij loskomen, maar loop je ook serieus risico de lambda kapot te draaien en moet je of gaan uitboren of schroefdraad herstellen.

Ik kreeg mijn lambda's ook niet los, één begon al kapot te gaan, ook heet gestookt en daarna kwamen ze er eigenlijk zonder noemenswaardige problemen uit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:16

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:45:
@ToolkiT Hoeveel waarde hecht je aan originaliteit? Als je sowieso al denkt aan motorblok vervangen, zou ik van de mogelijkheid gebruik maken en gelijk een upgrade door voeren. Iedere PK extra is bij die bus van jullie pure winst.
Op zich zit ik redelijk in het

kamp ;)

De mijne is geen collectors item en hij gaat nooit concours staat worden.. dus ik sta open voor een swap..

Huidige blok is op vlakke grond redelijk pittig, het is het een na krachtigste blok dat de T25 heeft (er is ook een 2.1 wasserboxer.. en technisch gesproken ook een met de audi 100 6 cilinder, maar die is alleen in bepaalde markten verkocht).
Maar zodra ik de berg op moet houd ik toch wel de boel op en moet is veel terug schakelen..

Ik denk dat ik eerst eens de bodywork aanpak, en de versnelling.. als die nog wat te verbeteren is (terug naar 2 en1 gaat soms wat lastig) dan is een Subaru Swap wel een goed idee.. zo niet moet ik er eerst een andere bak in hangen als ik er een zwaarder blok in hang..

[Voor 33% gewijzigd door ToolkiT op 15-07-2021 10:49]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• _JGC_
  • Nu online
DaWaN schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Lambda sonde moet wel te doen zijn. Als ik zoek op het originele Suzuki nummer (1821364D10 / 1821364D11) dan vind ik veel universele vervangers.
Daar moet je dan wel de originele stekker op overzetten.
Ik zou overigens die elektrische verbinding altijd krimpen en niet solderen.

Hoofdremcilinder is een ander verhaal. Waar lekt hij? Op de cilinder of het reservoir?
Ik zie bij Suzuki zelf alleen het reservoir en een afdichtset voor de cilinder.
Beide vrij prijzig (90 euro en 130 euro) en als hij lekt omdat je cilinder zelf beschadigd is dan moet je op zoek naar een andere cilinder, want die is nieuw niet meer leverbaar.

Als je de hoofdremcylinder zelf vervangt dan moet je daarna het hele remsysteem ontluchten. Ik hoop dat je remklauwen nog in goede staat zijn, want je zult dan vast niet de eerste zijn waarbij de ontluchtingsnippels afbreken.
Op die nummers vind ik online overigens ook andere lambda's met stekker ipv losse draden. Zou altijd mijn voorkeur hebben boven zelf een stekker overzetten.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

OK, even wat roest aanpakken...

Wat roest vreet gel erop:

Aan de ander kant leek er een klein gaatje in te zitten in de naad onderin:

Maar na wat slijpen bleek dat toch groter dan ik dacht..

Dus dat worden een paar nieuwe stukjes:

Als ik alle roest plekken aangepakt heb moet eigenlijk de hele camper opnieuw geverft worden..

Dus nu aan het denken welke kleur hij moet worden..

Ineens dacht ik aan de harlequin vw's:
https://www.thetruthabout...equin-vws-strangest-idea/

Dit idee dus:
http://www.polo-harlekin.de/928werdum.jpg

Wat is jullie reactie daarop? leuk of lame?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18:29

-tom-562

Oliesjeik

Lame, net of je in een schadebak rijdt :P
'Ja MaAr OrGiNeEl VW!1111~~~1!', ja, en origineel zag het er ook niet uit :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ToolkiT schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:34:

Dit idee dus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alleen cool als je een clownsoutfit aan hebt als je je in/om het voertuig begeeft.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:41
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik alle roest plekken aangepakt heb moet eigenlijk de hele camper opnieuw geverft worden..

Dit idee dus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Is dit af of slijp je het rotte stuk eruit, en las je het plaatmetaal er in?

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit idee dus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Lame, ook de echte Harlekin's zien er niet uit, maar daar hoort ten minste nog een bijzonder verhaal bij.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

@ToolkiT Jouw auto, jouw keuze... Persoonlijk vind ik die Harlekins wel grappig (ook bij niet als Harlekin geleverde modellen), mits het goed/netjes is uitgevoerd, dus de originele kleuren gebruikt en op de juiste manier gespoten. Dus afzonderlijke carrosseriedelen in verschillende kleuren gespoten (zoals de T5 in jouw voorbeeld) i.p.v. lukraak een vlakverdeling aanbrengen (zoals bij de T25/T3 in je voorbeeld).

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Wok schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:05:
@ToolkiT Jouw auto, jouw keuze... Persoonlijk vind ik die Harlekins wel grappig (ook bij niet als Harlekin geleverde modellen), mits het goed/netjes is uitgevoerd, dus de originele kleuren gebruikt en op de juiste manier gespoten. Dus afzonderlijke carrosseriedelen in verschillende kleuren gespoten (zoals de T5 in jouw voorbeeld) i.p.v. lukraak een vlakverdeling aanbrengen (zoals bij de T25/T3 in je voorbeeld).
Die T25 volgt ook de body panels hoor (op een klein paneltje na achter onderin), kijk maar naar de naden in mijn roest fotos.. je hebt: neus, deuren, B pillar, schuifdeur, panel formaar van schuifdeur maar met gat voor wheel arch, en een klein paneel met een mini paneel eronder..
Maar ben wel met je eens dat je zo dicht mogelijk bij de originele kleuren moet blijven als je het een echte 'homage' wil maken:

[Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 16-07-2021 15:11]

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Vinzz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:19:
[...]

Is dit af of slijp je het rotte stuk eruit, en las je het plaatmetaal er in?
Rotte stuk is er al uit, nu met wat primer erop zie je het beter:

In het verleden had ik dat met wat gaas en filler gevult, dat werkte wel, maar er zat nog roest in welke er weer door kwam..
Nu is als het goed is alle roest helemaal weg..
En aangezien ik toch moet lassen, las ik hier ook wel een stukje op..

De stukken die al wat broos waren heb ik terug gebracht to glimmend staal en toen geprimered..
Daar moet dus wat filler over om het glad te krijgen, maar als je goed kijkt zie je dat er in het verleden al wat aan gedaan is want er zat bijna een cm filler in die hoek

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:41
ToolkiT schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Rotte stuk is er al uit, nu met wat primer erop zie je het beter:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het verleden had ik dat met wat gaas en filler gevult, dat werkte wel, maar er zat nog roest in welke er weer door kwam..
Nu is als het goed is alle roest helemaal weg..
En aangezien ik toch moet lassen, las ik hier ook wel een stukje op..

De stukken die al wat broos waren heb ik terug gebracht to glimmend staal en toen geprimered..
Daar moet dus wat filler over om het glad te krijgen, maar als je goed kijkt zie je dat er in het verleden al wat aan gedaan is want er zat bijna een cm filler in die hoek
[Afbeelding]
Body lassen doe je door stukken er uitsnijden en er nieuw plaatstaal inpassen. Niet erop lassen liever. Soms heb je kant en klare passtukken beschikbaar. Wielkuip van een kever bv. Wat jij eigenlijk doet is roest en vocht opsluiten door het erop te lassen. Kijk eens paar Car SOS afleveringen dan weet je wat ik bedoel. Bv die van Porsche 356 of Mercedes 230SL.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Vinzz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Body lassen doe je door stukken er uitsnijden en er nieuw plaatstaal inpassen. Niet erop lassen liever. Soms heb je kant en klare passtukken beschikbaar. Wielkuip van een kever bv. Wat jij eigenlijk doet is roest en vocht opsluiten door het erop te lassen. Kijk eens paar Car SOS afleveringen dan weet je wat ik bedoel. Bv die van Porsche 356 of Mercedes 230SL.
Die koker is hol met gaten aan de binnenkant om te luchten.. dus vocht blijft niet zitten lijkt me..
Maar ik zal die afleveringen eens bekijken..

<edit>

Ik vond ook deze video, en @14:41 beschrijft hij butt vs lap welding:

Hij verteld dat butt-welding de beste optie is, maar met je juiste voorzorgsmaatregelen lap ook kan..
Dus ik ga denk ik aan de zijkant een butt weld doen (is ook makkelijker strak te krijgen), maar aan de onderkant (aangezien het een V vorm is die van nature afloopt een de koker hol/open is) een lap weld..

[Voor 29% gewijzigd door ToolkiT op 16-07-2021 16:35]

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Wok schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:05:
via https://rgb.to/hex/2f4375 heb ik de RAL code voor de verf die veel lui gebruiken (https://www.rawlinspaints...ust-oleum-combicolor.html) gevonden.

Even wat spelen met design opties:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Gister, onder het genot van een biertje bij de lokale (micro) brewery, even met de rest van het gezin gediscussieerd over de kleurstellingen..
En toen kwam mijn oudste dochter met een goed idee:
Waarom geen art van? Mondriaan ofzo?

Nou dat find ik ook wel een goed iedee :)

Even sfeer impressie gemaakt:

Bijkomend voordeel is dat de basis kleur dan wit blijft en ik ook geen papierwerk heb of gezeik met politie kan krijgen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

ToolkiT schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:19:
Gister, onder het genot van een biertje bij de lokale (micro) brewery, even met de rest van het gezin gediscussieerd over de kleurstellingen..
En toen kwam mijn oudste dochter met een goed idee:
Waarom geen art van? Mondriaan ofzo?

Nou dat find ik ook wel een goed iedee :)

Even sfeer impressie gemaakt:
[Afbeelding]

Bijkomend voordeel is dat de basis kleur dan wit blijft en ik ook geen papierwerk heb of gezeik met politie kan krijgen :)
Leuk Hollands tintje ipv die foeilelijke harlekijn VW magazijnopruiming, er reden hier in de omgeving destijds wat van die Polo's rond, nooit begrepen waarom iemand daar vrijwillig voor kiest maargoed smaak en twisten enzo...

Bijkomend voordeel is dat je je camper ook liefst zo licht mogelijk wil, dat scheelt al snel een paar graadjes interieurhitte tijdens een vakantie in de zinderende zomerzon.

Mondriaan met een laser waterpas is ook net ff wat creatiever dan een auto met verschillende kleuren waarbij iedereen vraagt elke kleur hij gespoten gaat worden wanneer hij "af" is en je klaar bent met random vervangings onderdelen erop schroeven. ;)

Wit spuiten en met effen stickers/wrapspul tekeer gaan maakt het ook wat makkelijker om de boel nog eens te veranderen mocht je uitgekeken raken op het huidige patroon of ooit willen verkopen.
Neem aan dat er al wat Subaruswaps rondrijden in het WRX blauw met gouden velgen, dan is Mondriaan net ff wat leuker m.i.

[Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 17-07-2021 22:13]

• bazzzzzz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:11

Wie heeft er goede tips waar ik kleine auto onderdelen kan bestellen? De bumper van de fiat 500 van mijn vriendin heeft verloren van een paaltje. Nu is een bumper en achterlicht gemakkelijk te bestellen maar de 2 rubbertjes waar het achterlicht in valt die zijn lastiger. Gat is 10mm voor een pin 7mm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
bazzzzzz schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:49:
[Afbeelding]

Wie heeft er goede tips waar ik kleine auto onderdelen kan bestellen? De bumper van de fiat 500 van mijn vriendin heeft verloren van een paaltje. Nu is een bumper en achterlicht gemakkelijk te bestellen maar de 2 rubbertjes waar het achterlicht in valt die zijn lastiger. Gat is 10mm voor een pin 7mm.
Voor dat soort dingetjes ben je eigenlijk altijd wel aangewezen op de dealer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Of op zoek gaan naar een werkplaatshandboek / exploded-view schema's voor de onderdeelnummers, zodat je kunt Googlen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Zijn dat niet gewoon rubberen grommits?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
ThinkPad schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:54:
Of op zoek gaan naar een werkplaatshandboek / exploded-view schema's voor de onderdeelnummers, zodat je kunt Googlen.
En laat die gewoon online staan van Fiat: https://store.mopar.com/

Maar dan nog ben je voor dit soort dingetjes vrijwel altijd aangewezen op de dealer of ga je het buiten de dealer niet goedkoper vinden, is mijn ervaring.

• _JGC_
  • Nu online
deepbass909 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:42:
[...]

Maar dan nog ben je voor dit soort dingetjes vrijwel altijd aangewezen op de dealer of ga je het buiten de dealer niet goedkoper vinden, is mijn ervaring.
Hangt heel erg van het onderdeel af. Ik moest laatst 6 nieuwe plastic dopjes hebben om een strip op de deur vast te zetten. Opgezocht in servicebox, online gezocht, Febi 95 ct/stuk, beetje korting eraf en ik zat op 70ct/stuk. Bestelling was alleen net weg dus kon ze niet meer toevoegen en moest een nieuwe bestelling plaatsen. Vanwege de verzendkosten dus maar even gekeken wat Peugeot ervoor vraagt: 25ct/stuk... die heb ik dus mooi bij de dealer gehaald.

Maargoed, voor andere onderdelen gaat het de andere kant op. Schakelstangetje van 5,25 euro was bij de dealer 49,50.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 01:02:
[...]

Hangt heel erg van het onderdeel af. Ik moest laatst 6 nieuwe plastic dopjes hebben om een strip op de deur vast te zetten. Opgezocht in servicebox, online gezocht, Febi 95 ct/stuk, beetje korting eraf en ik zat op 70ct/stuk. Bestelling was alleen net weg dus kon ze niet meer toevoegen en moest een nieuwe bestelling plaatsen. Vanwege de verzendkosten dus maar even gekeken wat Peugeot ervoor vraagt: 25ct/stuk... die heb ik dus mooi bij de dealer gehaald.

Maargoed, voor andere onderdelen gaat het de andere kant op. Schakelstangetje van 5,25 euro was bij de dealer 49,50.
Je zegt exact wat ik bedoel ;) Die kleine rommeldingetjes (clipjes, rubbertjes, klemmetjes, etc) kan je vaak maar beter bij de dealer halen, als ze überhaupt daarbuiten al te krijgen zijn.

In het geval van mijn BMW heb ik weleens buiten de originele kanalen goedkope clips gehaald, die heb ik eigenlijk direct weer weggegooid, want de pasvorm was domweg niet goed genoeg. En dan is de afweging simpel, betaal ik (bij wijze van) een €1 per stuk voor een clip waarmee een trim van €100 gegarandeerd blijft zitten, of € 0,10 per clip waarbij ik het risico loop die trim op de snelweg te verliezen. Ik weet het dan wel ;)

Maar voor dingen van een paar cent tot euro ga ik persoonlijk niet moeilijk doen en haal die via de makkelijkste kanalen. Onderdelen van enkele tientjes en hoger kijk ik vaak wel rond wat de prijzen her en der zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:10

GWBoes

Rik B.

deepbass909 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 00:42:
[...]

Die is alleen voor de US 500 en daar heb je in Europa niks aan, nummers zijn niet gelijk en onderdelen veelal ook niet.
Het onderdelen programma, ePer, staat wel her en der op internet.

@bazzzzzz de 51780668 moet je daarvoor hebben

Diablo3 - Flickr

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 23:45:

Begin met de plek waar de lambda de buis in gaat (direct onder de 6-kant) goed heet te stoken. Heb je toegang tot acetyleen, dan is dat super (stoken tot roodgloeiend) en anders een flinke tijd met een handbrander heet maken. Zodra hij zo heet mogelijk is, "blussen" met iets als WD-40 (moet flink roken, anders is hij nog niet heet genoeg) en dan zo snel mogelijk een sleutel erop en los proberen te maken. Dan krijg je hem doorgaans wel los.

Doe je dat niet, kan hij loskomen, maar loop je ook serieus risico de lambda kapot te draaien en moet je of gaan uitboren of schroefdraad herstellen.

Ik kreeg mijn lambda's ook niet los, één begon al kapot te gaan, ook heet gestookt en daarna kwamen ze er eigenlijk zonder noemenswaardige problemen uit.
Dit is idd het beste, second best wat ik gedaan heb, zolang de uitlaat koud is ff goed kijken hoe je de boel moet losdraaien zonder de uitlaat te raken. Daarna auto starten en ff laten warmdraaien, dan draai je de lambda er zo uit.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
GWBoes schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:49:
[...]

Die is alleen voor de US 500 en daar heb je in Europa niks aan, nummers zijn niet gelijk en onderdelen veelal ook niet.

Toegegeven dat ik het vermoeden al had dat het de US-database was, maar voor een rubber dopje verwacht ik eerlijk gezegd niet dat Fiat andere nummers zal hanteren in de US dan in de EU...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:11
GWBoes schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:49:
[...]

Erg goede tip! ePer bracht mij tot deze site:
https://fiat.7zap.com/en/...022/554/1+55401s00+2-0/#2

Het rubbertje is dan hier te koop:
https://tuynder.nl/auto-o...tje-achterlicht-51780668/

Kortom ik ben weer een stuk verder! De bumper bestel ik gelijk in kleur bij vosparts:
https://www.vosparts.nl/carrosserie/bumper/34998-100

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Iemand ervaring met banden bestellen bij Autodoc? Krijg je een beetje recente banden (DOT-code)?

De banden die ik zoek (Michelin CrossClimate+ in 205/55 R16, EAN 3528704554355) zijn daar het voordeligst. Ik laat ze dan bij een bedrijf in de buurt erom leggen.

[Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2021 12:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:06:
Iemand ervaring met banden bestellen bij Autodoc? Krijg je een beetje recente banden (DOT-code)?

De banden die ik zoek (Michelin CrossClimate+ in 205/55 R16, EAN 3528704554355) zijn daar het voordeligst. Ik laat ze dan bij een bedrijf in de buurt erom leggen.
Laatst heeft een collega CrossClimate+ besteld bij Autodoc, supersnel geleverd en ook recente DOT code.
Enig commentaar zou zijn: Michelin heeft inmiddels de CrossClimate 2 in die maat en die schijnt weer wat beter te zijn, echter op dit moment nog fors duurder.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Ik heb zojuist besteld. Die CrossClimate 2 zag ik ook, maar zijn bijna een keer zo duur :+
Via CashbackXL trouwens nog 4% cashback bij Autodoc, toch nog bijna een tientje.

Zal binnenkort wel even laten weten hoe het is bevallen.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Vandaag even snel wat aan de brandveiligheid gedaan:
De 'motorklep' heeft isolatie materiaal, maar dat hing los:

Nu las ik verhalen over dat dat spul niet echt hitte/brand bestendig is..

Dus even een keuken brand deken gekocht als bufferlaag, nu valt het niet meer omlaag en is het beter hitte bestendig.

Ik zit nog te twijvelen over zo'n automatisch fire suppresion systeem:
https://www.justkampers.c...e-suppression-system.html

Gelukkig heb ik alle oude rubber benzine leidingen al vervangen want dat is de nummer 1 reden voor motorbrand..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

That escalated quickly...
Ik dacht even het koelkast rooster eraf te halen om te kunnen schuren voor verf.
Schroeven zaten vastgeroest dus uitboren..
Wat ik eronder vond had al 33 jaar het licht niet gezien.. en plenty roest..
En onder raam rubber zat ook een plekje.. wat een geklooi om dat eruit en vooral erin te krijgen..
Maar weer een stap dichterbij verven..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:32

Nieuw is beter. :+

Er zat spelling op de rechter stuurkogel dus vervangen die hap. Dan doe je gelijk de fuseekogel ook en natuurlijk sla je links niet over.

Nou rechts was zeer gehecht aan elkaar dus jeej het werkte niet mee. Slijptol was de reddende engel. Fusee had dit gezien en besloot maar om zicht gelijk over te geven. Links dacht de stuurkogel er geen seconde aan om vast te houden. Die was het makkelijkste van allemaal. Fusee heeft nog een strijd met de hamer gehad, maar verloren.

Moer m14*1.5 was nog lastig zoeken, maar bij een trekkerzaak gevonden op zaterdag middag.
Nu alleen nog links en rechts de stabilisator stangetjes vernieuwen en dan zijn we er wel weer voorlopig.

Het wringijzer van de HBM is ook gelijk ontmaagd, super stuk gereedschap! En voor de lastige bouten en alles wat muur vast zat "Fast-shock" gebruikt

[Voor 8% gewijzigd door DoeEensGek op 25-07-2021 17:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@DoeEensGek Dit wringijzer bedoel je?
https://www.hbm-machines....gijzer-met-kantelbare-kop

Heb die te leen van de buurman, maar heb de dop die ik erbij te leen had maar op de 1/2" momentsleutel gezet, op een of andere manier kan ik daar net wat meer mee in beperkte ruimte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoeEensGek
_JGC_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:00:
@DoeEensGek Dit wringijzer bedoel je?
https://www.hbm-machines....gijzer-met-kantelbare-kop

Heb die te leen van de buurman, maar heb de dop die ik erbij te leen had maar op de 1/2" momentsleutel gezet, op een of andere manier kan ik daar net wat meer mee in beperkte ruimte.
Klopt die ja, en ja omdat hij kantelbaar is lever je wat in op het formaat. Maar hij is zeker niet vervelend groot als ik het moet zeggen. Wat betreft dop, die heb ik in vele maten en lengtes liggen. Meestal pakte ik de krachtdoppen.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
deepbass909 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:28:
[...]
Aantasten van kunststoffen door verkeerde koelvloeistof is een bekend probleem
[...]
Om nog even terug te komen op het koelvloeistof verhaal:

Heb verschillende fabrikanten (Kroon, Eurol, Castrol) aangeschreven en gevraagd wat zij adviseerden. Maar ze kwamen allen met een product wat qua MSDS niet overeenkwam met wat er in de originele vloeistof zit. En allen hadden ze '2-EHA' er in zitten, wat voor Aziatische auto's wordt afgeraden. Die stof kan mogelijk plastic aantasten.

Uiteindelijk toch maar besloten om op safe te spelen en de originele super longe life koelvloeistof bij de dealer te bestellen. €44 per 5L ooooeffff :X Dat betaal ik nog niet eens voor olie. En ze verkopen het alleen per 5L en laat ik nou ~7L nodig hebben :/ Gelukkig hoeft het dan over 90K pas weer.

@DaWaN Morgen zijn we een week verder sinds ik de CrossClimates besteld heb bij Autodoc. De status van GLS is nog steeds ongewijzigd sinds de 21e: "The parcel data was entered into the GLS IT system; the parcel was not yet handed over to GLS.". Eind volgende week op vakantie, kon nog wel eens spannend worden om ze eronder te krijgen voor de vakantie :X

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2021 16:09]

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

ThinkPad schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Heb verschillende fabrikanten (Kroon, Eurol, Castrol) aangeschreven en gevraagd wat zij adviseerden. Maar ze kwamen allen met een product wat qua MSDS niet overeenkwam met wat er in de originele vloeistof zit. En allen hadden ze '2-EHA' er in zitten, wat voor Aziatische auto's wordt afgeraden.
Opzich is het wel interessant om te weten wat 2-EHA dan precies doet.
Ik heb in mijn MR-2 Febi Bilstein G13 KVS gedaan na een flush met water.
Ik verwacht zelf niet echt problemen daarmee, zolang je verschillende KVS soorten niet mengt kan het hopelijk niet te veel kwaad.
Overigens is G13 bijna gelijk aan G12++, met als enige verschil dat er wat extra glycerol bij zit.
Ik was ook van plan G12++ erin te doen, maar door een foutje van de shop G13 gekregen. 8)7
Maargoed, dat extra beetje glycerol maakt volgens mij niet zo veel uit :)
@DaWaN Morgen zijn we een week verder sinds ik de CrossClimates besteld heb bij Autodoc. De status van GLS is nog steeds ongewijzigd sinds de 21e: "The parcel data was entered into the GLS IT system; the parcel was not yet handed over to GLS.". Eind volgende week op vakantie, kon nog wel eens spannend worden om ze eronder te krijgen voor de vakantie :X
Ik heb het nog even gevraagd en mijn collega had de banden binnen 3 dagen binnen.
Ook wel vreemd dat het pakket nog niet opgehaald is, bij mij werd het pakket altijd binnen 48 uur aan de GLS overhandigd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Met KVS zit ik een beetje met het zelfde. De vloeistof is bijna 100K km oud en zou dit binnenkort eens willen vervangen. Er zit groene vloeistof in mijn Suzuki Alto 2010. Maar nergens kan ik vinden wat er nou eigenlijk in hoort. In mijn handleiding staat dan ook dat er alleen door de fabrikant geleverde KVS in mag. Verder geen enkele specificatie.

• DoeEensGek
kendo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:05:
Met KVS zit ik een beetje met het zelfde. De vloeistof is bijna 100K km oud en zou dit binnenkort eens willen vervangen. Er zit groene vloeistof in mijn Suzuki Alto 2010. Maar nergens kan ik vinden wat er nou eigenlijk in hoort. In mijn handleiding staat dan ook dat er alleen door de fabrikant geleverde KVS in mag. Verder geen enkele specificatie.
Staat er ook niks op de dop of vat waar je het normaal bijvult?

Of kijk even hier https://www.kroon-oil.com/nl/#!/ met je kenteken.

[Voor 6% gewijzigd door DoeEensGek op 27-07-2021 18:54]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@DaWaN GLS stond een uur geleden voor de deur met m'n CrossClimates zag ik, uiteraard op de enige dag dat ik niet thuiswerk :+ Levertijd dus precies één week vanaf bestellen. Alle vier DOT-code 2321, dus mooi recent rubber :) Adresje in de buurt kan ze voor €15/band balanceren + monteren.

Afzender is 'Delticom AG' trouwens. Volgens mij dropshipt Autodoc hun banden dus :P

Over de koelvloeistof: 2-EHA (2-ethylhexanoic acid) zou plastic kunnen aantasten. In hoeverre het daadwerkelijk gebeurt is natuurlijk de vraag, maar in de originele Toyota vloeistof wordt het iig niet gebruikt.

[Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2021 23:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat Eurol en KVS betreft, als ze Coolant XL voorschrijven hebben ze geen KVS voor jouw auto. Coolant XL is een universele koelvloeistof die mengbaar is met andere koelvloeistof. Voor een half litertje bijvullen prima, maar ik zou er niet mee verversen.
Eurol had voorheen ook geen groene Peugeot KVS, pas een jaar of 3 geleden kwamen ze met Coolant PSC, daarvoor was het advies om universele te gebruiken (terwijl Kroon al zo'n 20 jaar Coolant SP14 heeft).

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:10

GWBoes

Rik B.

@DoeEensGek Toevallig, zaterdag hier ook draagarmen en stabi eind stangetjes vervangen, gaat weer heerlijk stil over drempels. Was vorig jaar september al APK advies (fuseekogels) alleen er zitten nieuwe banden aan te komen en Pilot sport 4 in 225/40R18 wil je niet direct scheef af rijden O-) .
Vanavond snel even de sporing checken of het er nog een beetje op lijkt en dan zaterdag nog even 4 wiel uitlijnen.

Verbaas me wel elke keer over de kwaliteit van "moderne" auto's. 12 jaar oud en bijna 310k km en alle bouten gaan zonder veel tegenstribbelen los. Zelfs de bodemplaat en binnenschermen zitten nog met alle originele hardware vast. :D

Diablo3 - Flickr

• Streskip
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:17
Even een vraagje voor mijn eigen veiligheid:
Overal wordt aangeraden een autokrik te gebruiken op een vlakke ondergrond, echter loopt mijn oprit ietsjes af. Het is minimaal, maar toch. Ik wil graag mijn auto krikken en op steunassen zetten in combinatie met 2 wielkeggen aan de andere kant. Doe ik het dan veilig genoeg?

Foto van de auto op de oprit (voor zover de afloop te zien is)

Bedankt alvast :$

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Da's vlak genoeg hoor. Zet wel je auto in de versnelling en op de handrem voor je 'm gaat opkrikken.

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• Streskip
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:17
Het is een automaat maar de P-stand geeft hetzelfde effect neem ik aan. Bedankt voor je snelle reactie :*)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik klus hier ook gewoon op oprit met helling. Zolang je auto goed op de rem staat en niet achteruit kan rollen is dat niet zo'n issue. Helling niet te groot maken natuurlijk.

Behalve versnelling en handrem ook iets achter de wielen leggen.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Druk dagje gister:

En bij laatste stap:

FML...

En ook helemaal door..

[Voor 20% gewijzigd door ToolkiT op 30-07-2021 11:36]

• Aapje
  • Laatst online: 19:52

Aapje

Opel-beun
Na 10 corsa ruiten gesloopt te hebben, heb ik 't verwijderen van 't voorruit intussen in de vingers zitten :P Grootste truuc die ik heb daarbij is veel wasknijpers achter het rubber zetten aan de binnenzijde. Zodat 't rubber naar buiten kan glijden :) Verder, veel geduld en weinig kracht :P

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

Aapje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:32:
Na 10 corsa ruiten gesloopt te hebben, heb ik 't verwijderen van 't voorruit intussen in de vingers zitten :P Grootste truuc die ik heb daarbij is veel wasknijpers achter het rubber zetten aan de binnenzijde. Zodat 't rubber naar buiten kan glijden :) Verder, veel geduld en weinig kracht :P
Truuk met vliegertouw ook toegepast om de flap van het rubber aan de goede kant te krijgen?
Draad in de groef tussen ruit en rubber leggen om de hele ruit heen en 2 eindjes aan de buitenkant uit laten komen dan trek je als het goed is het rubber aan die kant op zijn plek)
Sowieso altijd oppassen met stevige voorwerpen (wasknijpers, schroevendraaiers) in de buurt van een ruit.

[Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 30-07-2021 13:26]

• Kalkran
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16:48
Hi allen,

Ons Fiat 500je uit 2012 is afgelopen maand naar de garage geweest voor een APK / klein onderhoud na bijna een jaar stilgestaan te hebben. Accu was uiteraard overleden en is vervangen en schijnbaar was de schakelkabel eronder vandaan gevallen tijdens kort testritje van de garage. Die hebben ze dus ook maar vervangen.

Echter, twee ritten hierna begon het waarschuwingslampje te branden; "Start Stop niet beschikbaar". Toch maar weer naar de garage gebracht, en deze weet het euvel aan de neutraalsensor (https://fiat.7zap.com/en/...-022/212/21+21221s11+1-0/ onderdeel #17). Ze wilden 350€ hebben om deze te vervangen. Ook brand nu het "check engine"-lampje. Voor een second opinion naar de officiële Fiat dealer in Almere gegaan (auto palace) en deze gaven dezelfde diagnose en kon hersteld worden voor 410€ (bovenop de onderzoekskosten van 49€). Op internet is er verbazingwekkend weinig (zinnigs) over te vinden, maar na 't plastic om de schakelbak los te hebben gehaald was de sensor zo gevonden, en via een auto-onderdelen winkel hier in de buurt gisteren een verse besteld (€96). Zojuist de sensor vervangen, maar nog steeds dezelfde meldingen.
Accu losgekoppeld en contact aan voor 10 minuutjes in de hoop dat de computer de storing vergeet, en alles weer aangekoppeld. Echter, het dashboard geeft nog steeds dezelfde meldingen.

Iemand enig idee waar nog naar te kijken?
Kabeltje wat naar beneden duikt, die aan de sensor vast zit, meet wel relatief kleine (~1kOhm) weerstand tussen de aders - weet iemand of dat klopt?

Bedankt vast voor het meedenken

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:31
Kalkran schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:26:
Hi allen,

Ons Fiat 500je uit 2012 is afgelopen maand naar de garage geweest voor een APK / klein onderhoud na bijna een jaar stilgestaan te hebben. Accu was uiteraard overleden en is vervangen en schijnbaar was de schakelkabel eronder vandaan gevallen tijdens kort testritje van de garage. Die hebben ze dus ook maar vervangen.

Echter, twee ritten hierna begon het waarschuwingslampje te branden; "Start Stop niet beschikbaar". Toch maar weer naar de garage gebracht, en deze weet het euvel aan de neutraalsensor (https://fiat.7zap.com/en/...-022/212/21+21221s11+1-0/ onderdeel #17). Ze wilden 350€ hebben om deze te vervangen. Ook brand nu het "check engine"-lampje. Voor een second opinion naar de officiële Fiat dealer in Almere gegaan (auto palace) en deze gaven dezelfde diagnose en kon hersteld worden voor 410€ (bovenop de onderzoekskosten van 49€). Op internet is er verbazingwekkend weinig (zinnigs) over te vinden, maar na 't plastic om de schakelbak los te hebben gehaald was de sensor zo gevonden, en via een auto-onderdelen winkel hier in de buurt gisteren een verse besteld (€96). Zojuist de sensor vervangen, maar nog steeds dezelfde meldingen.
Accu losgekoppeld en contact aan voor 10 minuutjes in de hoop dat de computer de storing vergeet, en alles weer aangekoppeld. Echter, het dashboard geeft nog steeds dezelfde meldingen.

Iemand enig idee waar nog naar te kijken?
Kabeltje wat naar beneden duikt, die aan de sensor vast zit, meet wel relatief kleine (~1kOhm) weerstand tussen de aders - weet iemand of dat klopt?

Bedankt vast voor het meedenken
Moet de foutmelding niet eerst gereset worden via OBD, voordat de storing verdwijnt?

iRacing Profiel

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter

Vandaag de nieuwe all-seasons op de velgen laten zetten. Was ook wel precies het goede moment eigenlijk.
De oude Dunlop winterbanden (2016) hadden al een paar droogtescheurtjes. Bij één band scheurden deze droogtescheurtjes helemaal open toen het bandenapparaat de band van de velg wrikte :o

[Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 14:25]

• Aapje

Aapje

Opel-beun
PalingDrone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Truuk met vliegertouw ook toegepast om de flap van het rubber aan de goede kant te krijgen?
Draad in de groef tussen ruit en rubber leggen om de hele ruit heen en 2 eindjes aan de buitenkant uit laten komen dan trek je als het goed is het rubber aan die kant op zijn plek)
Sowieso altijd oppassen met stevige voorwerpen (wasknijpers, schroevendraaiers) in de buurt van een ruit.
Dat touw is vooral handig bij 't plaatsen ;-) Bedoel, z'n ruit mag er weer uit.. zonder glas overal te krijgen i guess :P

[Voor 6% gewijzigd door Aapje op 30-07-2021 13:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

Aapje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Dat touw is vooral handig bij 't plaatsen ;-) Bedoel, z'n ruit mag er weer uit.. zonder glas overal te krijgen i guess :P
Om glas overal te voorkomen plak je een sticker/tape op de oude ruit c.q splinters.
Had begrepen dat dit bij het terugplaatsen ontstaan was.
Je kan trouwens ook een dun flosdraadje tussen rubber en de carrosserie trekken om hem wat handiger los te krijgen.
Maar t zuigt wel flink die barsten :( zonde!
@Aapje gebruikte je ook zeepsop om de boel makkelijker los te laten glijden?

[Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 30-07-2021 15:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
PalingDrone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Bij m'n Corsa's heb ik de ergernis dat ze ruitenkit gebruikt hebben IN het rubber. Dus ik moet langs het rubber zelfs met een mes al die kitrommel doorsnijden. Daarom plaats ik ze dan ook terug zonder kit :P Sop zou weinig uitmaken :D

[Voor 3% gewijzigd door Aapje op 30-07-2021 15:11]

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

Aapje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:11:
[...]

Bij m'n Corsa's heb ik de ergernis dat ze ruitenkit gebruikt hebben IN het rubber. Dus ik moet langs het rubber zelfs met een mes al die kitrommel doorsnijden. Daarom plaats ik ze dan ook terug zonder kit :P Sop zou weinig uitmaken :D
Argh dat zuigt, neem aan dat je dan ook gelijk nieuwe rubbers moet hebben met die kitzooi.
Flossdraad ipv een mes voldoet niet om de ruit los te krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PalingDrone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Ik gebruik deze methode:
YouTube: GoWesty : Vanagon Windshield Installation

Maar bij de eerste stap (de ruit erinleggen) lukte het niet lekker en ik werd ongeduldig en pakte een schroevendraaier als hefboom :X |:( pats...
Eigen schuld dikke barst..

Net nieuwe ruit opgehaald.. carglass gaf me een quote van £450 terwijl een ruit maar £107 kost 8)7
Ik moest hem wel ophalen 45 minuten verderop..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PalingDrone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Om glas overal te voorkomen plak je een sticker/tape op de oude ruit c.q splinters.
Had begrepen dat dit bij het terugplaatsen ontstaan was.
Je kan trouwens ook een dun flosdraadje tussen rubber en de carrosserie trekken om hem wat handiger los te krijgen.
Maar t zuigt wel flink die barsten :( zonde!
Ik gebruik WD40 silicon spray als lube.. zeepsop schuint zout in te zitten wat niet goed is voor rubber/staal.. zal wel meevallen maar ik heb genoeg roest gezien for a lifetime ;)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Aapje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:32:
in bovenstaand filmpje doen ze het met schroevendraaiers en dat werkt prima moet ik zeggen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
ToolkiT schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:36:
[...]

in bovenstaand filmpje doen ze het met schroevendraaiers en dat werkt prima moet ik zeggen..
Zie 't vaker met zulke dingen gedaan worden, wat ze niet erbij zeggen is dat je enorm veel ervaring en geduld moet hebben. Ik kreeg destijds de tip om 't met wasknijpers te doen, die breken voordat jij te veel kracht erop zet.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

ToolkiT schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Ik gebruik deze methode:
YouTube: GoWesty : Vanagon Windshield Installation

Maar bij de eerste stap (de ruit erinleggen) lukte het niet lekker en ik werd ongeduldig en pakte een schroevendraaier als hefboom :X |:( pats...
Eigen schuld dikke barst..

Net nieuwe ruit opgehaald.. carglass gaf me een quote van £450 terwijl een ruit maar £107 kost 8)7
Ik moest hem wel ophalen 45 minuten verderop..
Jup, die methode is prima maar vind wel dat hij een enorm dikke lijn gebruikt, dat zou ik zelf minstens half zo dun doen waardoor je wat meer speelruimte overhoud en het stukken soepeler gaat, vliegertouw/vlaggenlijn van een mm of 2 a 3 voldoet ook prima om de flap aan de goeie kant te krijgen.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PalingDrone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Jup, die methode is prima maar vind wel dat hij een enorm dikke lijn gebruikt, dat zou ik zelf minstens half zo dun doen waardoor je wat meer speelruimte overhoud en het stukken soepeler gaat, vliegertouw/vlaggenlijn van een mm of 2 a 3 voldoet ook prima om de flap aan de goeie kant te krijgen.
Ik gebruik paracord, dat is sterk genoeg en de juiste dikte voor de voor ruit..
Bij de ruiten werkte het minder.. maar die rubbers waren ook erg oud (net nog even 2 nieuwe meegenomen, eens kijken of het daarmee makkelijker gaat.)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Isolatie ook even een paar generaties moderner gemaakt.. zou geluidsniveau ook moeten verbeteren..

• DoeEensGek
Ik wil de rubbers achter van mijn stabilisator stang vervangen, krijg ze alleen niet gevonden online.
https://www.ilcats.ru/vw/...5&part=505030&language=en
Gaat om nummer 22, nu heb ik pr code OBT (16mm stang), dus artikel nummer 1J0511327B. Ben ik zo scheel of klopt het dat dit niet zo even in Nederland of Duitsland gevonden is.
Alle andere stangen zijn een andere diameter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Aftermarket kom je dan uit bij Tedgum 00724851.
Autodoc kan die leveren. Winparts kan er ook aan komen, maar Tedgum is geen actieve fabrikant op de site en de koppeling voor nieuwe producten van die leverancier is kapot. Kan hem evt handmatig voor je toevoegen. Ebay heeft ze ook wel.

Edit: @DoeEensGek even gekeken in voorraadbestand, ruim op voorraad, maandag besteld is woensdag in huis. Verwachte prijs is 4,40 incl BTW per stuk. Kan 'm maandag evt voor je online zetten.

Zal maandag sowieso even met Winparts overleggen mbt Tedgum, hebben echt veel exotische delen die andere fabrikanten niet leveren. Ik heb vorig jaar achteras stabilisatorstang rubbers voor mijn 206SW van Ebay moeten vissen uit Frankrijk omdat zowel Winparts als Autodoc die niet konden leveren (Peugeot levert alleen de complete stabilisatorstangen, 150 euro per stuk).

[Voor 50% gewijzigd door _JGC_ op 31-07-2021 00:31]

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

ToolkiT schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:55:
Isolatie ook even een paar generaties moderner gemaakt.. zou geluidsniveau ook moeten verbeteren..[Afbeelding]
Ken je die Dynamat zelfklevende bitumenmatjes?
Daarmee maak je pas echt grote stappen om motorgeluid en doordreunen van plaatmateriaal te voorkomen.
Je hele auto wordt er stiller van en al voegt het wat gewicht toe de comfortverhoging is dat zeker waard. Helemaal wanneer je de motor in/onder het interieur hebt liggen zoals bij je camper.
-edit-
Ah, volgens mij is dat dus van dat spul of iets soortgelijks gezien de zilveren binnenkant.
Had ff een foto gemist bij het checken vanaf de foon.
Mocht die isolatie nogal zwaar zijn heb ik dus niks gezegd ;)

[Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 30-07-2021 21:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PalingDrone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Ken je die Dynamat zelfklevende bitumenmatjes?
Daarmee maak je pas echt grote stappen om motorgeluid en doordreunen van plaatmateriaal te voorkomen.
Je hele auto wordt er stiller van en al voegt het wat gewicht toe de comfortverhoging is dat zeker waard. Helemaal wanneer je de motor in/onder het interieur hebt liggen zoals bij je camper.
-edit-
Ah, volgens mij is dat dus van dat spul of iets soortgelijks gezien de zilveren binnenkant.
Had ff een foto gemist bij het checken vanaf de foon.
Mocht die isolatie nogal zwaar zijn heb ik dus niks gezegd ;)
Dit is idd vergelijkbaar spul maar dan met een extra folie laag :)
dit spul

https://www.dodomat.com/c...odo-thermo-liner-pro-10mm

[Voor 4% gewijzigd door ToolkiT op 31-07-2021 12:15]

• DoeEensGek
_JGC_ schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:02:
Aftermarket kom je dan uit bij Tedgum 00724851.
Autodoc kan die leveren. Winparts kan er ook aan komen, maar Tedgum is geen actieve fabrikant op de site en de koppeling voor nieuwe producten van die leverancier is kapot. Kan hem evt handmatig voor je toevoegen. Ebay heeft ze ook wel.

Edit: @DoeEensGek even gekeken in voorraadbestand, ruim op voorraad, maandag besteld is woensdag in huis. Verwachte prijs is 4,40 incl BTW per stuk. Kan 'm maandag evt voor je online zetten.

Zal maandag sowieso even met Winparts overleggen mbt Tedgum, hebben echt veel exotische delen die andere fabrikanten niet leveren. Ik heb vorig jaar achteras stabilisatorstang rubbers voor mijn 206SW van Ebay moeten vissen uit Frankrijk omdat zowel Winparts als Autodoc die niet konden leveren (Peugeot levert alleen de complete stabilisatorstangen, 150 euro per stuk).
Inderdaad kom je snel bij Tedgum uit. Ebay staan zo voor meest exotische prijzen dus die sla ik over.
Ik heb nog meer onderdelen te bestellen (stabilisatorkoppelstang links en rechts voor/achter) zit nog een beetje te twijfelen of ik Meyle-hd neem of Moog. Als winparts hem kan leveren zou wel mooi zijn. (y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Meyle-HD is prima. Moog schijnt minder geworden te zijn. Maargoed, je hebt het over een stang met 2 kogeltjes... hoe moeilijk kan dat zijn?

Heb paar jaar terug bij de 207 Moog gemonteerd. Oude was TRW. Wat me vooral stoorde aan die stangen van Moog was dat de moer een slag kleiner was dan wat erop zat en de torx waarmee je de schroefdraad vasthoudt was vervangen door inbus.
Dat ze de stangetjes coaten zodat ze er na 3 jaar nog als nieuw uitzien is leuk, maar dat geknutsel met afwijkende maten/tools ben ik niet happig op.

• DoeEensGek
_JGC_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:04:
Meyle-HD is prima. Moog schijnt minder geworden te zijn. Maargoed, je hebt het over een stang met 2 kogeltjes... hoe moeilijk kan dat zijn?

Heb paar jaar terug bij de 207 Moog gemonteerd. Oude was TRW. Wat me vooral stoorde aan die stangen van Moog was dat de moer een slag kleiner was dan wat erop zat en de torx waarmee je de schroefdraad vasthoudt was vervangen door inbus.
Dat ze de stangetjes coaten zodat ze er na 3 jaar nog als nieuw uitzien is leuk, maar dat geknutsel met afwijkende maten/tools ben ik niet happig op.
Ha, dit viel mij dus ook op van de week. Ik had soms sleutel 18 en soms 19 in mijn hand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
DoeEensGek schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Ha, dit viel mij dus ook op van de week. Ik had soms sleutel 18 en soms 19 in mijn hand.
Yes, en dat is kut, want veel steeksleutel en doppensets slaan net maat 18 over...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Weersvoorspelling was ok vandaag.. dus ik denk ik ga even wat kleur toevoegen..

5 tellen na dat ik alles heb afgetaped -O-

Dus maar even van de tijd gebruik gemaakt om wat afdekplaatjes te designen:

Oud.. aangezien we solar hebben en nooit 220 gebruiken kan deze weg..

Met een 3D print van deze:

Ditto met aan de andere kant de oude watertank vulgat (tank was goor en is eronderuit, vervangen met ene kleine tank in een kastje binnen)

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:56

AlexanderB

7800 rpm

_JGC_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:04:
Maargoed, je hebt het over een stang met 2 kogeltjes... hoe moeilijk kan dat zijn?
Geen idee, maar die van de AX GTI gingen zeer regelmatig stuk. De minst betrouwbare heeft het 2 dagen volgehouden, toen lag de stang naast de kogel. De betere hielden het 20k vol voordat ze begonnen te rammelen.
Bij latere modellen hebben ze dat ontwerp ook veranderd, pas toen ze beide kogels haaks hadden staan ipv in lijn met de belasting ging het beter.

Ga ook geen 50 euro per stuk uitgeven voor die kregen want daar gaan ze niet langer van mee, dan koop ik liever goedkope, als ze toch praktisch elke jaar vervangen moeten worden.

[Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 31-07-2021 14:49]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

ondanks het weer, toch nog wat voortgang kunnen maken :)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Oh ja, tool om de rubber raam houder strip er weer in te frutten is ook aangekomen, morgen de ruiten weer goed waterdicht krijgen :)

p.s. die shuimen 'puzzel' platen zijn ideaal onder je knieen..
laatst voor weinig bij de Aldi op de kop getikt :)

• _JGC_
  • Nu online
@ToolkiT Karton is ook altijd wel prettig. Die aldi tegels heb ik hier ook maar helft van de vormpjes die erin moeten hebben de kinderen kwijtgemaakt :(

Heb afgelopen week nog even een paar flinke stukken douglas balkhout bij de buurman opgesnord, vind ik net even wat fijner sleutelen dan met goedkope assteuntjes.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

_JGC_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:28:
@ToolkiT Karton is ook altijd wel prettig. Die aldi tegels heb ik hier ook maar helft van de vormpjes die erin moeten hebben de kinderen kwijtgemaakt :(

Heb afgelopen week nog even een paar flinke stukken douglas balkhout bij de buurman opgesnord, vind ik net even wat fijner sleutelen dan met goedkope assteuntjes.
Deze zijn 'massieve' stukken die als puzzelstukjes aan elkaar kunnen. Pak van 10 stuks ofzo :)

Overburen zijn aan het verbouwen, die hadden in hun 'skip' ook een paar stukken balk van 15x30x5cm liggen dus maar gevraagd of ik die mocht hebben en dat was (uiteraard) geen probleem.

• _JGC_
  • Nu online
Hier 15x15x30 ofzo. Te laag om op de zij te leggen, te hoog om rechtop. Maar kan er altijd nog een 5x7 balk op leggen, dan ligt ie ook vast met de wielen van de grond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

ToolkiT schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:19:
Oh ja, tool om de rubber raam houder strip er weer in te frutten is ook aangekomen, morgen de ruiten weer goed waterdicht krijgen :)
[Afbeelding]

p.s. die shuimen 'puzzel' platen zijn ideaal onder je knieen..
laatst voor weinig bij de Aldi op de kop getikt :)
Een peestrekker.
(Daar heb ik menig bootraampje mee geplaatst, hoe kleiner het raampje hoe harder het zuigt om met rubbers en pezen te werken, wees blij dat je geen T1 Samba hebt ;) )

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
ToolkiT schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Deze zijn 'massieve' stukken die als puzzelstukjes aan elkaar kunnen. Pak van 10 stuks ofzo :)

Overburen zijn aan het verbouwen, die hadden in hun 'skip' ook een paar stukken balk van 15x30x5cm liggen dus maar gevraagd of ik die mocht hebben en dat was (uiteraard) geen probleem.
Die matten heb ik ook, zijn trainingsmatten die je voor 2 tientjes kan halen en zijn ideaal. Sowieso lig je niet meer op de koude (en vaak vieze) grond, maar het ligt ook net wat zachter zonder gelijk veel ruimte kwijt te raken (wat ik met m'n rolbedje wel heb bijv.).

• FastFred
  • Laatst online: 20:02
Nou, daar gaan we dan.

kort verhaal: achterruitenwisser verwijderd, dopje voor in de plaats gelijmd, lijm in oog gekregen.

Lang verhaal:
De achterruitenwisser van een C4 Coupe is echt de meest nutteloze achterruitenwisser sinds het bestaan van de achterruitenwisser. Het ding veegt amper 1/3 van de ruit en de helft ervan zie je niet in je spiegel vanwege de lage achterklep. Daarbij, als ik de wisser 1x heen en weer liet gaan, ging die regelmatig meerdere keren heen en weer om vervolgens midden op de ruit te stoppen in plaats van bij z'n eindstop.

D'r af met dat ding dus, had op eBay UK iemand gevonden die dopjes op maat heeft om er voor in de plaats te zetten.

Dus donderdagavond aan de slag, alles gedemonteerd, ik kreeg alleen de wisser niet van de wisseras af, die zat na 16 jaar echt muurvast. De volgende dag dus maar ff op werk bij de TD langs, die hebben wel een poulietrekker waarmee dat zo gepiept is. Dat viel ook tegen, uiteindelijk met een handzaag het asje maar door gezaagd achter de wisser. Wisser eraf, wissermotor uitgebouwd/losgebroken en nu heb je een gat in je achterruit.

Dus ik pak dat dopje, doe er lijm rond, achterklep open, leg 'm enigszins op z'n plek. Doe de achterklep deels dicht terwijl ik dat dopje op z'n plek hou en van buiten kijk of ie recht zit. Hij zit recht, dus ik druk 'm een keer aan van binnen en door de kiertjes tussen ruit en die dop komen mij wat lijmspetters tegemoet. Ik knijp net op tijd m'n ogen dicht, maar daarna blijkt m'n linkeroog niet meer open te willen.

Enfin, oog opengetrokken, flink uitgespoeld onder de kraan, huisarts gebeld, met een hevig tranend en prikkend oog naar de huisarts, inmiddels 2 bezoeken aan de oogarts en een zalfje tegen oog-infecties verder is er nagenoeg geen blijvende schade en het doppie zit op z'n plek. Pas na het plaatsen trek je die folie eraf en kom je er achter dat de kleur niet helemaal matched en dat het dopje niet recht in het gat zit. Waterdicht is het wel.

Van een afstandje ziet het er beter uit :) De ruit is wel een beetje dof geworden rondom de plek waar voorheen het rubber zat waar de ruitenwisser en het sproeier kopje door naar buiten kwamen. Daar moet ik nog wat op verzinnen. En het slangetje van de sproeier even afdoppen met een bout en een slangklem denk ik.

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Harry Nak
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 16:26
Even een snel vraagje.

Ik wilde even mijn accu doormeten maar de min pool zit verstopt. Dus ik dacht, ik doe het tussen de plus en aarde. Daar kwam 11,7 volt uit. Nu zie ik in elke video, de spanning gemeten worden tussen de plus en min pool.

Kan je dus tussen de plus en aarde meten of moet het écht tussen de plus en min zijn?

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

FastFred schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:14:
Nou, daar gaan we dan.

kort verhaal: achterruitenwisser verwijderd, dopje voor in de plaats gelijmd, lijm in oog gekregen.

Lang verhaal:
De achterruitenwisser van een C4 Coupe is echt de meest nutteloze achterruitenwisser sinds het bestaan van de achterruitenwisser. Het ding veegt amper 1/3 van de ruit en de helft ervan zie je niet in je spiegel vanwege de lage achterklep. Daarbij, als ik de wisser 1x heen en weer liet gaan, ging die regelmatig meerdere keren heen en weer om vervolgens midden op de ruit te stoppen in plaats van bij z'n eindstop.

D'r af met dat ding dus, had op eBay UK iemand gevonden die dopjes op maat heeft om er voor in de plaats te zetten.

Dus donderdagavond aan de slag, alles gedemonteerd, ik kreeg alleen de wisser niet van de wisseras af, die zat na 16 jaar echt muurvast. De volgende dag dus maar ff op werk bij de TD langs, die hebben wel een poulietrekker waarmee dat zo gepiept is. Dat viel ook tegen, uiteindelijk met een handzaag het asje maar door gezaagd achter de wisser. Wisser eraf, wissermotor uitgebouwd/losgebroken en nu heb je een gat in je achterruit.

Dus ik pak dat dopje, doe er lijm rond, achterklep open, leg 'm enigszins op z'n plek. Doe de achterklep deels dicht terwijl ik dat dopje op z'n plek hou en van buiten kijk of ie recht zit. Hij zit recht, dus ik druk 'm een keer aan van binnen en door de kiertjes tussen ruit en die dop komen mij wat lijmspetters tegemoet. Ik knijp net op tijd m'n ogen dicht, maar daarna blijkt m'n linkeroog niet meer open te willen.

Enfin, oog opengetrokken, flink uitgespoeld onder de kraan, huisarts gebeld, met een hevig tranend en prikkend oog naar de huisarts, inmiddels 2 bezoeken aan de oogarts en een zalfje tegen oog-infecties verder is er nagenoeg geen blijvende schade en het doppie zit op z'n plek. Pas na het plaatsen trek je die folie eraf en kom je er achter dat de kleur niet helemaal matched en dat het dopje niet recht in het gat zit. Waterdicht is het wel.

Van een afstandje ziet het er beter uit :) De ruit is wel een beetje dof geworden rondom de plek waar voorheen het rubber zat waar de ruitenwisser en het sproeier kopje door naar buiten kwamen. Daar moet ik nog wat op verzinnen. En het slangetje van de sproeier even afdoppen met een bout en een slangklem denk ik.

[Afbeelding]
au.. sterkte!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Laatst toonde ik al de 3D designs van de covers..
Prints zijn klaar (in glow in the dark :) )

in situ:

(verven is nog niet klaar zoals je kan zien..

Aan andere kant alleen een klein design/denk foutje..

oeps..

• MadMarky
  • Niet online
Wie bedenkt er dan ook om gewoon in de buitenlucht een bus te gaan schilderen, in Engeland :+
(niet dat het hier nu veel beter is :X)

Die glow in de dark afdekkapjes zijn een leuke gimmick maar kun je die niet veel beter schilderen in een uni kleur? Gewoon wit met grijs logo oid? Die onbeschermde schroefkoppen gaan ook niet lang roestvrij blijven zo.

🖥️ | 🚗

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

MadMarky schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:47:
Wie bedenkt er dan ook om gewoon in de buitenlucht een bus te gaan schilderen, in Engeland :+
(niet dat het hier nu veel beter is :X)

Die glow in de dark afdekkapjes zijn een leuke gimmick maar kun je die niet veel beter schilderen in een uni kleur? Gewoon wit met grijs logo oid? Die onbeschermde schroefkoppen gaan ook niet lang roestvrij blijven zo.
Tja je moet wat he.. ik heb geen spuitcabine dus als je het een beetje goed timed is het te doen..
Voordeel is dat het niet perfect hoeft, want de camper is niet te serieus..

Alternatief voor deze prints is om ze uit lagen plastic te maken (pvc etc) met de laser cutter. Dat is veel flexibler en beter UV bestendig en kleur egaal.. dus dikke kans dat dat er binnenkort komt.. maar dit is gewoon een leuk experimentje.. ook goed om mijn 3d design skills wat op te poetsen :)

Die schroeven gaan idd roesten ja.. net als alle schroeven en ander bloot metaal.. maar gelukkig blijft het bij de schroeven zelf heb ik gezien bij de oude die ik eraf heb gehaald.. dus daar val me te leven.. misschien spuit ik er wat blanke lak over..

Dit pastidip spuitbussen zijn ook een experiment.. omdat ik niet wist of het design een succes zou worden heb ik het zo gedaan.. maar mooi rechte lijnen maken is lastig ermee.. dus ga eens kijken naar vinyls/wrap materiaal als alternatief iig voor de strepen..
op https://www.mdpsupplies.co.uk/vehicle-wrapping heb je goed spul is mij verteld.. en niet eens heel duur.. maar wrappen heb ik nog nooit gedaan..

Ik kan dan ook meteen window tint meenemen zodat het iets minder broeikas is met al dat glas..

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Harry Nak schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:23:
Even een snel vraagje.

Ik wilde even mijn accu doormeten maar de min pool zit verstopt. Dus ik dacht, ik doe het tussen de plus en aarde. Daar kwam 11,7 volt uit. Nu zie ik in elke video, de spanning gemeten worden tussen de plus en min pool.

Kan je dus tussen de plus en aarde meten of moet het écht tussen de plus en min zijn?
Om de meting het meest zuiver te maken, moet je tussen de polen direct op de accu meten. Je kan namelijk zomaar een 0,5 volt spanningsval hebben tussen massa (aarde heb je niet in een auto ;) )

11,7 Volt is op zich prima voor een onbelaste accu.

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

ToolkiT schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:03:
[...]

Tja je moet wat he.. ik heb geen spuitcabine dus als je het een beetje goed timed is het te doen..
Voordeel is dat het niet perfect hoeft, want de camper is niet te serieus..

Alternatief voor deze prints is om ze uit lagen plastic te maken (pvc etc) met de laser cutter. Dat is veel flexibler en beter UV bestendig en kleur egaal.. dus dikke kans dat dat er binnenkort komt.. maar dit is gewoon een leuk experimentje.. ook goed om mijn 3d design skills wat op te poetsen :)

Die schroeven gaan idd roesten ja.. net als alle schroeven en ander bloot metaal.. maar gelukkig blijft het bij de schroeven zelf heb ik gezien bij de oude die ik eraf heb gehaald.. dus daar val me te leven.. misschien spuit ik er wat blanke lak over..

Dit pastidip spuitbussen zijn ook een experiment.. omdat ik niet wist of het design een succes zou worden heb ik het zo gedaan.. maar mooi rechte lijnen maken is lastig ermee.. dus ga eens kijken naar vinyls/wrap materiaal als alternatief iig voor de strepen..
op https://www.mdpsupplies.co.uk/vehicle-wrapping heb je goed spul is mij verteld.. en niet eens heel duur.. maar wrappen heb ik nog nooit gedaan..

Ik kan dan ook meteen window tint meenemen zodat het iets minder broeikas is met al dat glas..
T is misschien een beetje lullig nu je alles weer glasdicht hebt maar window tinten gaat zo veel makkelijker en mooier wanneer je de ruiten er uit hebt.... Bij het aanrecht werkt het nou eenmaal lekkerder dan geklooi buiten met wind en ronddwarrelende ongein.

Je kan eventueel kijken naar zwarte "waterlijntape", dat gebruiken ze ook op bootjes om rechte lijnen over gebogen oppervlaktes te zetten, spul is UV bestendig en tast verfsystemen niet aan.
Ongetwijfeld heeft je lokale drillwrapper ook wel zoiets al vrees ik dat die plastidip niet de meest stevige ondergrond is voor tape.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

PalingDrone schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 01:51:
[...]

T is misschien een beetje lullig nu je alles weer glasdicht hebt maar window tinten gaat zo veel makkelijker en mooier wanneer je de ruiten er uit hebt.... Bij het aanrecht werkt het nou eenmaal lekkerder dan geklooi buiten met wind en ronddwarrelende ongein.
Ja dat bedacht ik me ook al -O-
Maar raamrubbers zijn zo'n gekloot dat ik dat liever vermijd nog een keer te doen..
Ik had in het verleden op ebay en amazon al gekeken met het idee het tedoen als de ramen eruit lagen, maar de reviews van dat spul was zo slecht dat ik het toen niet gedaan heb..
PalingDrone schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 01:51:
Je kan eventueel kijken naar zwarte "waterlijntape", dat gebruiken ze ook op bootjes om rechte lijnen over gebogen oppervlaktes te zetten, spul is UV bestendig en tast verfsystemen niet aan.
Ongetwijfeld heeft je lokale drillwrapper ook wel zoiets al vrees ik dat die plastidip niet de meest stevige ondergrond is voor tape.
Dat is idd het idee.. je kan van die pinstripe tape kopen (heb ik voor de bovenkant ook gedaan destijds) maar de juiste breedte word lastig denk ik.. dus ik zit te denken aan een strook wrap spul en die in situ op maat te snijden.. to be continued..

• Harry Nak
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 16:26
deepbass909 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:28:
[...]

Om de meting het meest zuiver te maken, moet je tussen de polen direct op de accu meten. Je kan namelijk zomaar een 0,5 volt spanningsval hebben tussen massa (aarde heb je niet in een auto ;) )

11,7 Volt is op zich prima voor een onbelaste accu.
Aha, vanwaar komt die spanningsval? Het was helaas niet genoeg want m'n 308 startte niet meer. :'(

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:56

AlexanderB

7800 rpm

11.7 onbelast is leeg. 12.6 onbelast in rust is normaal.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Deur isolatie maakt een groot verschil :)

• DoeEensGek
Vandaag dan de stabilisator koppelstangen voor en achter vervangen.

Ging fluitend, gelijk ff de remvloeistof vernieuwd.

:)

Helaas de stabilisatorstang rubber achter kon ik helaas niet vervangen.

Kreeg het niet voor elkaar. Het nieuwe rubber is te small en het gat is te klein.

Aan de linkerkant kwam ik nog een ander dingetje tegen.

Een kapot koppelstangetje van de xenonverlichting sensor. (Bovenin is hij los.)
Tijdelijk even de tiewrap oplossing gebruikt. Hier heb ik nog een vraagje over, ik heb bij het oprijden van de snelweg, een flauwe bocht naar links, waarbij de esp gaat knipperen en de auto grip zoekt. (Snelheid maakt weinig uit, komt niet naar rechts voor en kom het nergens anders tegen.) Kan dit hierdoor komen of moet dat echt de abs sensor zijn?

Edit: Ohh leuk... stangetje ook niet algemeen te vinden. Goedkoopste 47 euro uit Duitsland, daar gaan we ff creatief over denken.

[Voor 8% gewijzigd door DoeEensGek op 08-08-2021 10:03]

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Zo, de folie is binnen :)

Aan de ene kant is het met plastidip aardig gelukt.

(de grille's voor en zij ook meteen aangepakt).

Maar aan andere kant ivm regen is het minder goed gelukt..
En aangezien spuitbussen leeg zijn ga ik aan die kant eerst eens met vinyls proberen.. reflective spul, dus ook nog een veiliger :)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Oh ja.. ook voorin wat isolatie aangebracht :)

Jemig wat een verschil maakt dit al :)

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee