Toon posts:

[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:12

Damic

Afwezig soms

@Wok dat blok wil een 5 cilinder zijn :)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 23:31

Wok

Dakloos...

@deepbass909 Onderblok lijkt nog te redden (hoonpatroon in de cilinders lijkt wonderwel gespaard te zijn gebleven), maar de kop is oud ijzer.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:30

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Wok schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:13:
@deepbass909 Onderblok lijkt nog te redden (hoonpatroon in de cilinders lijkt wonderwel gespaard te zijn gebleven), maar de kop is oud ijzer.
Die kop had ik inderdaad al afgeschreven, een klep die rechtop erin staat is meestal niet bepaald bevorderlijk :X

Maar er zitten ook geen krassen in de cilinders? Eén voelbare kras kan al genoeg zijn om een M20 (neem ik aan) blok af te schrijven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 14-09 23:31

Wok

Dakloos...

@deepbass909 Geen idee, dat is aan mijn sleutelmaat om verder uit te zoeken (zijn auto). Ik heb vandaag even meegeholpen om de kop te lichten en toen kwam deze ellende aan het licht.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:26
Vanochtend kon ik mijn auto niet starten, accu leeg.

Maar ik heb natuurlijk geen startkabels dus die moest ik bij de buurman lenen. Gelukkig was deze thuis.

Nu ben ik dus op zoek naar degelijke startkabels. Een vriend van mij kwam aanzetten met een setje van 80 ex BTW (35mm2 en 100% koper) maar dat vind ik eigenlijk te veel voor die ene keer per jaar.

We hebben nu een benzine en diesel auto. Welk setje kunnen jullie me aanraden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
nielsn schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:30:

Maar ik heb natuurlijk geen startkabels dus die moest ik bij de buurman lenen. Gelukkig was deze thuis.

Nu ben ik dus op zoek naar degelijke startkabels. Een vriend van mij kwam aanzetten met een setje van 80 ex BTW (35mm2 en 100% koper) maar dat vind ik eigenlijk te veel voor die ene keer per jaar.

Ga uit van het zwaarste scenario (de diesel dus) en haal een set geschikt daarvoor. Voor een diesel personenauto is doorgaans een 25mm2 voldoende (even uitgaande dat het geen 6 cilinder diesel of groter is). Die haal je voor € 40 tot € 50 met goede geïsoleerde stekkers eraan.

Dunner is niet aan te raden, mocht je een keer langer moeten starten (denk aan de winter, als diesels sowieso al wat moeizamer starten), loop je het risico dat de kabels gaan verbranden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Ik snap die draaddiktes van startkabels niet helemaal, het is niet alsof je met een dikkere kabel die rampzalige klemmen ongedaan maakt. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:26
Dus, minimaal 25mm2 met goede klemmen.

Bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
jadjong schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:15:
Ik snap die draaddiktes van startkabels niet helemaal, het is niet alsof je met een dikkere kabel die rampzalige klemmen ongedaan maakt. :P
Dat niet (daarom ook mijn tip om geïsoleerde klemmen te knopen, die zijn sowieso al beter), maar een dropveter van 10mm2 (die je ook kan kopen) ligt na een paar pogingen gewoon te roken, hoe goed je klemmen ook zijn.

Daarnaast loop je met dunne kabels het risico teveel spanning te verliezen, je wilt niet 2 tot 3 volt spanningsval hebben, want dan krijg je de auto alsnog niet gestart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 15-09 18:23
Ik laat die Audi eerst wel even slepen..... maar hij wil niet uit z'n P. Volgens mij is dat op te lossen door ergens onder asbak iets los te maken en daar zit een knop om hem uit de P te halen.

Maar de auto gaat ook niet van het stuurslot af. Voor de standaard auto ambulance die ik altijd bel is dat een probleem, want die moet wel kunnen sturen. Moet ik nu zo'n wagen bellen die alleen de voorkant optilt en dan achterwielen rollen? Hoe heet zoiets? Of heeft elke auto ook een manier om handmatig het stuurslot eraf te halen als deze elektronisch is?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
YoshiBignose schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:22:
Ik laat die Audi eerst wel even slepen..... maar hij wil niet uit z'n P. Volgens mij is dat op te lossen door ergens onder asbak iets los te maken en daar zit een knop om hem uit de P te halen.

Maar de auto gaat ook niet van het stuurslot af. Voor de standaard auto ambulance die ik altijd bel is dat een probleem, want die moet wel kunnen sturen. Moet ik nu zo'n wagen bellen die alleen de voorkant optilt en dan achterwielen rollen? Hoe heet zoiets? Of heeft elke auto ook een manier om handmatig het stuurslot eraf te halen als deze elektronisch is?
Aangezien een stuurslot een antidiefstal functie heeft, is die doorgaans mechanisch en niet zomaar even eraf te halen. Maar bij veel automaten is het stuurslot gekoppeld aan de P-stand van de automaat. Grote kans dat als de automaat uit P-stand is, het stuurslot er ook af gaat.

En wat je nodig hebt, is een lepelwagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:40
Nog even over mijn avontuurtje met de schokdempers... het zijn de banden, en dan met name de lucht erin.

Rechtsachter loopt langzaam leeg naar 1 bar. Verder heb ik vorige week alle banden op 2.5bar gezet met een fietspomp met drukmeter. Had vanmiddag geen zin om me in het zweet te werken, dus de compressor even aan het verlengsnoer gehad en de banden nagelopen: allemaal 3 bar, rechtsachter 1 bar.

Ik ga dus een losse bandenspanningsmeter aanschaffen want ik weet niet meer of ik mijn pomp op de compressor moet vertrouwen, de fietspomp met drukmeter of de gratis pomp bij de Tango... alle 3 geven ze een andere waarde.

Vanmiddag na oppompen/leeglopen even getest door heel hard te remmen, gaat gewoon zonder gedoe rechtdoor. Scherp de bocht doorhoeken, ook geen probleem.

Dan nog een nieuwtje: Winparts is overgenomen door Alliance Automotive Group. Winparts staat daarmee onder dezelfde paraplu als Brezan. Zal qua inkoop een heleboel verschuiven richting Partspoint. Qua prijzen verandert er weinig, eerder lager dan hoger. Qua levertijd gaan ze er in de meeste gevallen een dag op vooruit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20:13
_JGC_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:18:
Dan nog een nieuwtje: Winparts is overgenomen door Alliance Automotive Group. Winparts staat daarmee onder dezelfde paraplu als Brezan. Zal qua inkoop een heleboel verschuiven richting Partspoint. Qua prijzen verandert er weinig, eerder lager dan hoger. Qua levertijd gaan ze er in de meeste gevallen een dag op vooruit.
Het is inderdaad eindelijk de deur uit. Was al een tijdje bekend onder de medewerkers maar nu officieel. Waarom ze dit aankopen tegelijk met de samenvoeging tot Partspoint kun je misschien wel logisch bedenken, als je zag waar de andere 2(naast Brezan) zich vooral op richtten. De keuze wordt minder als je m snapt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Farezz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:52:
[...]

Het is inderdaad eindelijk de deur uit. Was al een tijdje bekend onder de medewerkers maar nu officieel. Waarom ze dit aankopen tegelijk met de samenvoeging tot Partspoint kun je misschien wel logisch bedenken, als je zag waar de andere 2(naast Brezan) zich vooral op richtten. De keuze wordt minder als je m snapt ;)
Was bij mij ook al enkele weken bekend, maar is nu officieel bekend gemaakt ;)

AAG heeft met Partspoint gewoon de doelstelling om de grootste distributeur van de Benelux te worden en daarmee is Winparts een mooi stuk gereedschap om grotere volumes te draaien.

Moeten nog maar zien wat er gaat gebeuren. Winparts heeft nml meer dan 1 miljoen producten op de website staan, Partspoint heeft van 80.000 courante onderdelen voorraad. Winparts koopt in bij de goedkoopste leverancier met voorraad, dus veel dingen komen alsnog niet van Partspoint.
Ik verwacht dat er tzt wel wat merken uitgedund gaan worden bij Winparts, aangezien ik nog niet voor me zie dat Partspoint zoveel merken gaat voeren naar hun garages.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 20:13
_JGC_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Was bij mij ook al enkele weken bekend, maar is nu officieel bekend gemaakt ;)

AAG heeft met Partspoint gewoon de doelstelling om de grootste distributeur van de Benelux te worden en daarmee is Winparts een mooi stuk gereedschap om grotere volumes te draaien.

Moeten nog maar zien wat er gaat gebeuren. Winparts heeft nml meer dan 1 miljoen producten op de website staan, Partspoint heeft van 80.000 courante onderdelen voorraad. Winparts koopt in bij de goedkoopste leverancier met voorraad, dus veel dingen komen alsnog niet van Partspoint.
Ik verwacht dat er tzt wel wat merken uitgedund gaan worden bij Winparts, aangezien ik nog niet voor me zie dat Partspoint zoveel merken gaat voeren naar hun garages.
Ik denk dat er nog wel iets van een verplichting komt waar ze iets in mogen kopen. Wat ik zo vaag heb gehoord...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Anoniem: 235591
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Crosspostje...

Ik heb ze gisteren vervangen voor de Saab. De remmerij. Volledige klauw eraf gehaald en schoon gemaakt. Geleidepennen idem. Hier en daar een likje keramisch vet en het zwikje zat er zo weer onder. Probleem gisterenavond bij het rijden was dat de linkerkant aanliep en wel zo dat het echt stonk en in de vrij de snelheid sneller daalde dan anders. Vanmiddag het spul aan die kant eraf gehaald maar kon niets noemenswaardig vinden. Blokken opgeschuurd omdat er verbrande coating op zat van de schijf. Tot nu toe geen last meer gehad van een aanlopende schijf/blokken.

Ouwe meuk wat er al eeuwen onder lijkt te zitten.

Op het randje dus vervangen.

De meuk eraf. Hoewel meuk... zowel remschijven als remblokken waren van ATE. De nieuwe remschijven en remblokken liggen klaar. Wat rest is de verpakking die ik altijd gebruik om afval in te doen.

Het spul er weer op.

Mooi blokje van Textar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Nog even over mijn avontuurtje met de schokdempers... het zijn de banden, en dan met name de lucht erin.

Rechtsachter loopt langzaam leeg naar 1 bar. Verder heb ik vorige week alle banden op 2.5bar gezet met een fietspomp met drukmeter. Had vanmiddag geen zin om me in het zweet te werken, dus de compressor even aan het verlengsnoer gehad en de banden nagelopen: allemaal 3 bar, rechtsachter 1 bar.

Ik ga dus een losse bandenspanningsmeter aanschaffen want ik weet niet meer of ik mijn pomp op de compressor moet vertrouwen, de fietspomp met drukmeter of de gratis pomp bij de Tango... alle 3 geven ze een andere waarde.

Vanmiddag na oppompen/leeglopen even getest door heel hard te remmen, gaat gewoon zonder gedoe rechtdoor. Scherp de bocht doorhoeken, ook geen probleem.

Let er wel op dat je banden een max bandenspanning hebben. En dat met warm weer lucht uitzet en je dat mee moet calculeren als je je banden op spanning brengt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
nielsn schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:30:

Ik heb een setje gehaald twee weken terug omdat de accu naar z'n moer is van de Lancer. Bijd e Praxis voor twee tienen. Gaat om dit setje: https://www.praxis.nl/tui...tartkabelset-400a/5086197

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Let er wel op dat je banden een max bandenspanning hebben. En dat met warm weer lucht uitzet en je dat mee moet calculeren als je je banden op spanning brengt.
Max bandenspanning mag nog wel wat hoger. Wat warmte betreft: PV/T is constant, waarbij T in Kelvin is. Stel ik vul bij 15 graden tot 2.5 bar en daarna stijgt de temperatuur naar 30 graden, dan zou de druk 2,5/(273+15)*(273+30)=2,63 bar moeten zijn. Dan laat ik er nog even buiten dat rubber uitzet onder hogere druk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Max bandenspanning mag nog wel wat hoger. Wat warmte betreft: PV/T is constant, waarbij T in Kelvin is. Stel ik vul bij 15 graden tot 2.5 bar en daarna stijgt de temperatuur naar 30 graden, dan zou de druk 2,5/(273+15)*(273+30)=2,63 bar moeten zijn. Dan laat ik er nog even buiten dat rubber uitzet onder hogere druk.
Dat mag zo zijn maar 3 bar in je banden pompen? Kan mij niet heugen dat dat de bedoeling is bij jouw auto.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:50:
[...]

Dat mag zo zijn maar 3 bar in je banden pompen? Kan mij niet heugen dat dat de bedoeling is bij jouw auto.
3.2 achter bij volle belading. Normaal is 2.4 rondom.
Ik dacht dat ik dat er ook zo ongeveer in had zitten volgens het metertje van de fietspomp, maar dat bleek dus 3 bar te zijn. En nee, dan is het niet vreemd dat je voorwielen stuiteren bij slecht asfalt of dat je auto wijkt met 3 bar links en 1 bar rechts.

Komende week maar even 4 bandjes bestellen, is dit snel klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Volle belading is alle stoelen bezet en afgeladen vol. Maar je het goede luchtpompen bij tankstations tegenwoordig. Instellen en pompen maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:56:
Volle belading is alle stoelen bezet en afgeladen vol. Maar je het goede luchtpompen bij tankstations tegenwoordig. Instellen en pompen maar.
Die bij de Tango hier in de buurt zit er structureel zo'n 0.2 bar onder. Die vul ik dus gewoon met 2.6 ipv de voorgeschreven 2.4. Was me op eigen pomp ook al eens opgevallen.
2 jaar terug een week voor de APK netjes rondom 2.4 gezet bij de Tango, krijg ik bij de APK terug dat alle 4 banden rondom veel te zacht waren.

En nee, op 3km afstand in het voorjaar waarvan het grootste deel 50km/h warmen je banden niet zo enorm op dat het zo'n groot verschil maakt.

• ComputerHoed
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:21

ComputerHoed

Electronica <3

Heeft iemand suggesties hoe ik deze schade in mijn achterbumper kan fixen? DIY natuurlijk, maar zonder demontage/overspuiten gehele achterbumper...

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
ComputerHoed schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:59:
Heeft iemand suggesties hoe ik deze schade in mijn achterbumper kan fixen? DIY natuurlijk, maar zonder demontage/overspuiten gehele achterbumper...

[Afbeelding]
Als je de foto klikbaar en groter wil maken zou dat helpen. Ik zie nu net niets.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Na >13 jaar in één civic te hebben gereden zijn we deze winter overgestapt naar Skoda. Ik weet inmiddels al hoe ik de koplampen los kan halen, hoe ik bij de lampjes van de drl / mistlicht kom en hoe de grill los moet. Nu reed ik laatst voor het eerst 's avonds over de snelweg, bij een snelheid van 120km/u+ begint het stuurwiel merkbaar te trillen. Niet ideaal wanneer we deze zomer de duitse autobahn verkennen. Ik zat zelf te denken aan scheef afgesleten banden of een band die niet goed uitgelijnd is. Dat zijn zaken waar ik zelf geen ervaring mee heb, hoe kan ik zoiets het beste controleren? En zijn er nog andere dingen - liefst wat makkelijker te checken is - waar ik naar zou kunnen kijken? Tot en met 110km/u rijd het ding als een tank (vergeleken met een oude civic in elk geval), bij (hard) optrekken / remmen voel ik geen afwijkingen.

• ComputerHoed
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10:21

ComputerHoed

Electronica <3

Anoniem: 235591 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Als je de foto klikbaar en groter wil maken zou dat helpen. Ik zie nu net niets.
Vreemd..dacht dat ik de juiste had geplaatst.
Bij deze!

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:30:
[...]

3.2 achter bij volle belading. Normaal is 2.4 rondom.
Ik dacht dat ik dat er ook zo ongeveer in had zitten volgens het metertje van de fietspomp, maar dat bleek dus 3 bar te zijn. En nee, dan is het niet vreemd dat je voorwielen stuiteren bij slecht asfalt of dat je auto wijkt met 3 bar links en 1 bar rechts.

Komende week maar even 4 bandjes bestellen, is dit snel klaar.
Ik heb zelf tegenwoordig dit op de Fiat:

Maar dan de Bluetooth variant en dat werkt goed. Zo'n setje kost maar €15 voor met een display en €25 voor Bluetooth (als je bij bijv. Aliexpress besteld) en mijn setje het is eens qua bandenspanning met de manometer van mijn bandenpomp.
Anoniem: 235591 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:54:
[...]

De temperaturen in Nederland zijn niet dermate hoog dat dit een probleem kan worden. Hooguit als het een aantal dagen achter elkaar richting 40 graden en volle zon gaat, want dan wordt het asfalt zo heet dat de bandentemperatuur richting de 100 graden kan gaan.
[...]
En weer is er dus een grote leverancier die niet langer onafhankelijk is... Nog even en er zijn nog maar 2 ketens over in Nederland, alles wat onder AAG valt en alles wat onder Fource valt.

• _JGC_
deepbass909 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:17:
En weer is er dus een grote leverancier die niet langer onafhankelijk is... Nog even en er zijn nog maar 2 ketens over in Nederland, alles wat onder AAG valt en alles wat onder Fource valt.
Zal nog wel even duren voordat Winparts afscheid neemt van zijn 70 leveranciers.
AAG kan op dit moment nog niet het volle aanbod matchen. Daarnaast gaan bestellingen bij het partspoint DC per doos ipv per stuk, wat andere leveranciers wel bieden.

Ik verwacht wel dat ze tzt afscheid nemen van Doyen en Fource, alhoewel ik dat andersom verwacht (leverstop).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
@Tehh als het stuurwiel begint te trillen zal het één van de voorbanden zijn. Enige wat je zelf kunt doen is de auto opkrikken en eens een slinger geven aan een wiel. Loopt de band mooi rond, geen rare hobbels of slingers? Is de slijtage over het loopvlak egaal?

🖥️ | 🚗

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:12

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Wellicht de wielen nog even kruislings wisselen? Dan kun je wellicht pinpointen in welk wiel het zit?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Niet online
ComputerHoed schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Vreemd..dacht dat ik de juiste had geplaatst.
Bij deze!
[Afbeelding]
Dat is een barst in de verf- en laklaag. Dat polijst je niet meer weg. Opschuren en spuiten is wat werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
Vandaag mazzel. Rijd weg van parkeerplaats, draai het stuur naar uiterste stand en hoor een klap onder de motorkap, vervolgens heel zwaar sturen.

Riem is geknapt, geen idee waarom maar alle poelies draaien soepel. Die had me ook met 100 op de snelweg kunnen knappen, dan was ie misschien door de distributie geslagen.

Alleen jammer dat ik om 17.30 vervolgens snel naar automaterialenzaak ben gereden en de verkeerde heb gehaald. Er zat Gates 6PK1708 op, Conti heeft alleen 1705 en 1710 en geeft beide aan als passend (shop had alleen conti). Dayco geeft 1705 aan en dat is wat dealer monteert, dus een 1705 meegenomen. Krijg dat ding alleen met geen mogelijkheid om de rol of poelie, zelfs als ik de spanrol nog verder ontlast dan de vergrendeling.

Op zo'n moment ben je overigens blij met diesel, heb vandaag nog 3x kunnen starten, 50 km gereden, vanavond met aanhanger en verlichting aan naar huis gereden en acculampje brandt nog niet. Vorige benzine auto had het na 50km wel gezien.

Edit: op zo'n Peugeot immitatie servicebox site gekeken,1705 moet passen. Gok dat de aftermarket spanrol van gates afwijkt waardoor het niet past.

Edit2: inmiddels servicebox online en ook hulp gehad op problemcar... moet wel 1710 zijn.

Edit3: 1710 er vanboven af omgegooid, in 5 minuten klaar :X

[Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 04-06-2021 19:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:02
In zo'n geval neem ik ze altijd allebei mee, en breng ik degene terug die niet past ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:07

PalingDrone

Spookburger

Tehh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:09:
Na >13 jaar in één civic te hebben gereden zijn we deze winter overgestapt naar Skoda. Ik weet inmiddels al hoe ik de koplampen los kan halen, hoe ik bij de lampjes van de drl / mistlicht kom en hoe de grill los moet. Nu reed ik laatst voor het eerst 's avonds over de snelweg, bij een snelheid van 120km/u+ begint het stuurwiel merkbaar te trillen. Niet ideaal wanneer we deze zomer de duitse autobahn verkennen. Ik zat zelf te denken aan scheef afgesleten banden of een band die niet goed uitgelijnd is. Dat zijn zaken waar ik zelf geen ervaring mee heb, hoe kan ik zoiets het beste controleren? En zijn er nog andere dingen - liefst wat makkelijker te checken is - waar ik naar zou kunnen kijken? Tot en met 110km/u rijd het ding als een tank (vergeleken met een oude civic in elk geval), bij (hard) optrekken / remmen voel ik geen afwijkingen.
Waarschijnlijk een kwestie van je voorwielen even laten balanceren (met van die loodjes op de velg).
Iedere bandenboer kan dat.

Trilt je stuurwiel bij >90km/h dan zijn het de voorbanden, voel je het in je zitvlak zijn het de achterbanden.

Uitlijnen (stukje kostbaarder dan balanceren) merk je doordat je auto naar 1 kant trekt bij rechtdoor kort je stuur loslaten met constante snelheid op een rechte weg/scheeftrekken tijdens remmen of accelereren of zie je na verloop van tijd door scheef afslijtende banden. (binnenkant kaal buitenkant voldoende profiel bijvoorbeeld) dat heeft met de sporing en stand van je wielen te maken, trillen vaak met onbalans.
Bij een slecht uitgelijnde auto loop je vaak continu te corrigeren om rechtdoor te gaan, zoekerig weggedrag, verbruik je meer brandstof en slijten je banden harder, na uitlijnen had je Civic waarschijnlijk ook weer als op rails gereden ;)

Scheef afslijten kan je meten met een schuifmaat o.i.d. in het profiel en dan van de linker- en rechterkant van de band de profieldieptes vergelijken.

Iig rijd mijn oude trouwe Civic sinds hij opnieuw uitgelijnd is enorm koersvast rechtdoor. Nadat ik tijdens wat sneeuw vol over een stoeprand gejoekeld was kon je je handen geen seconde van het stuur halen, laten uitlijnen loste dat volledig op.

[Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 04-06-2021 22:48]

DnB is Liquid

• _JGC_
Vandaag bandjes binnengekregen, dinsdag even laten monteren...

Vraag me alleen af waar AD Tyre dat van doet... ik heb nu 4x Vredestein Quatrac 195/45/16 voor 254 euro excl BTW incl verzendkosten en verwijderingsbijdrage (if any...). Voor dat bedrag kan een garage of webshop ze bij de grootste autobandengrossier van Nederland niet eens inkopen.

Overigens, voor de Pon-haters: je kunt weer fijn Continental kopen zonder dat Pon er beter van wordt. Pon Bandengroep is overgenomen door Global Automotive, de eigenaar van oa Van den Ban autobanden.

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15:41

GWBoes

Rik B.

over het algemeen is de prijs die op sites als autobandenmarkt ed. staat al de inkoopprijs van de garages bij de grossiers. Als je dan nog een buitenlandse partij uit een dwergstaat er bij gaat betrekken loopt het natuurlijk helemaal scheef.

Diablo3 - Flickr

• Hegeman
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 11:01

Hegeman

Weet van alles wat

_JGC_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:50:
Vandaag bandjes binnengekregen, dinsdag even laten monteren...

Vraag me alleen af waar AD Tyre dat van doet... ik heb nu 4x Vredestein Quatrac 195/45/16 voor 254 euro excl BTW incl verzendkosten en verwijderingsbijdrage (if any...). Voor dat bedrag kan een garage of webshop ze bij de grootste autobandengrossier van Nederland niet eens inkopen.

Overigens, voor de Pon-haters: je kunt weer fijn Continental kopen zonder dat Pon er beter van wordt. Pon Bandengroep is overgenomen door Global Automotive, de eigenaar van oa Van den Ban autobanden.
Kun je daar ook als consument kopen of is het alleen B2B?

• _JGC_
Hegeman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:12:
[...]

Kun je daar ook als consument kopen of is het alleen B2B?
Van den Ban? Die levert vnml aan garages. Kan je als eindklant niet zelf inkopen. Dropshippen doen ze overigens ook.

AD Tyre zit wereldwijd achter een aantal webshops. Die lui zitten op Andorra, waarschijnlijk vanwege belastingen en dergelijke. Kon die banden ook excl BTW afrekenen om die reden (ik rijd mijn auto als youngtimer zakelijk).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 18:47

ToolkiT

brit-tweaker

Hopelijk levert dit een iets minder bouncy rijervaring..
Na verlaging springs in de T25 trekken de schrokdempers het niet meer zo goed.. en al het rubberwerk mocht na 30+ jaar ook wel eens vervangen worden..
Als dit merkbaar verschil geeft pak ik ook de achterkant aan..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• _JGC_
Hier binnenkort ook maar even doen, zowel voor als achter. Heb nog even filmpjes bekeken en de Haynes erop nageslagen, op zich is het goed zelf te doen, zit alleen even wat tijd in. Achter werkt op zich nog wel, maar de bescherming is links helemaal vergaan en dempers zijn verroest, voor de prijs van 2 nieuwe demper en de simpliciteit qua montage ga ik daar niet moeilijk over doen.

Vanmorgen nieuwe banden laten monteren, die beste jongen is vanmorgen voor 6 tientjes incl BTW bijna een uur bezig geweest. En dat is dan al het verhoogde tarief omdat ik zelf banden mee had... van die 6 tientjes is 10,50 BTW, moet ie nog 4 rubber ventielen bekostigen, bandenzeep en zwart vet voor de geoxideerde velgranden. Het is dat ze je dan in de werkplaats hebben en proberen om je nog een uitlijnbeurt te verkopen, maar wil eerst schokdempers doen, anders mag ik 2x...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:17

DaWaN

'r you wicked ??

Dit weekend ook weer een leuk klusje gedaan: VVT tandwiel / versteller vervangen.
Motor maakte veel lawaai met koude start en warm stationair.
Bleek uiteindelijk de vergrendeling van de VVT versteller te zijn. Die vergrendeling is een stalen pin die bij lage oliedruk de nokkenas vast zet in een positie om goed stationair te lopen.
Helaas is het niet ongebruikelijk dat die pin speling krijgt in het aluminium.
Toyota heeft de versteller opnieuw ontworpen om dit probleem te voorkomen.
Voor 35 euro op eBay zo'n verbeterde gebruikte OEM versteller gekocht uit Litouwen (nieuw bij de dealer zijn ze dacht ik 300 euro, via de UAE / Japan ~125 euro). Er zijn ook imitatie verstellers te krijgen voor 50 euro, maar dan heb ik liever gebruikte OEM onderdelen.
Was uiteindelijk nog een beetje geknoei om die nokkenassen eruit te halen en er weer terug in te stoppen.
Uiteindelijk is zo'n ketting toch makkelijker dan een riem, want de ketting kan niet slippen op de krukas.

Plaatje erbij:

Meteen ook de spanrol en de looprol van de multi-riem vervangen. Ding loopt nu weer prima stationair, als ik onder de kap luister maken de injectoren het meeste lawaai d:)b

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• _JGC_
En toen moest ik vanmiddag in de 4e versnelling rijden, schakelstang los. Zojuist er weer om gelegd, ligt gewoon met het oog los om de kogel, de bus is weg.
Iemand die dingen ooit vervangen bij een 206? Wil zoiets makkelijk los en weer vast? Kan er van boven via de accubak bij, onderaf ook maar iets moeilijker.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:33

AlexanderB

7800 rpm

ja super makkelijk. Dr af wrikken met een steeksleutel, de nieuwe dr op ploppen met een tang, paar minuten werk. :)

• _JGC_
Heb ze allebei maar besteld. Ook meteen maar 2 schokdempers voor de achterkant, de beschermhoezen zijn gaar of weg en deint een beetje. Voor 5 tientjes 2 nieuwe schakelstangen en 2 nieuwe schokdempers achter. Heb je bij de dealer net 1 schakelstang voor :X.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Zijn het er 2 of 3 bij de 206?

• _JGC_
1 grote en 2 kleintjes. Die grote zit goed vast, de kleine is er 1 van los en de ander heeft nogal wat speling. Heb nu dus de kleintjes besteld.
Kan er wel mee rijden nu, maar met beleid schakelen. 1 t/m 4 is geen issue, bij 5 en R is er kans dat de stang weer los schiet en de nylon kogel uit de schakelstang schuift.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ahja. Je kan tiewraps gebruiken om de kogel op de armpjes te houden zodat je in ieder geval kan schakelen tot de onderdelen binnen zijn.. 1 tiewrap om het armpje, 1 tiewrap door de andere tiewrap om het stangetje maar niet strak. :)

• _JGC_
AlexanderB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 00:00:
ahja. Je kan tiewraps gebruiken om de kogel op de armpjes te houden zodat je in ieder geval kan schakelen tot de onderdelen binnen zijn.. 1 tiewrap om het armpje, 1 tiewrap door de andere tiewrap om het stangetje maar niet strak. :)
Tnx. Los erom was niet zo'n goed idee, 1x in de achteruit en daarna vast in 3 en 4... gelukkig is het een diesel.

Vanmorgen jouw fix gedaan, best strak aangetrokken, het is de onderste stang op de vaste kogel aan de bak, dus hoeft verder maar heel beperkt te bewegen.
Milieuklep eraf is meer werk dan die stangetjes :X

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:14
Edit:

Vraag weggehaald en er een nieuw topic over begonnen

Golf V heeft kuren

[Voor 89% gewijzigd door Frieks op 25-06-2021 16:09]

• _JGC_
Tiewrap houdt het nog steeds.... helaas wachten tot maandagavond, dus hopen dat het nog een weekend vast blijft zitten :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb met mijn tiewrap bijna een jaar probleemloos rondgereden, dus tenzij je echt hele gare tiewraps gebruikt heb zal 't wel blijven zitten. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
AlexanderB schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:00:
Ik heb met mijn tiewrap bijna een jaar probleemloos rondgereden, dus tenzij je echt hele gare tiewraps gebruikt heb zal 't wel blijven zitten. :)
Als ik zie hoe ie nu schakelt en hoe ie schakelde voordat ie stuk ging vermoed ik dat ik al die tijd ook met een tiewrap heb gereden. Kan me niet voorstellen dat die versleten bus tot vorige week nog wel gewoon om de kogel bleef zitten, ding is nml op een heel klein randje na gewoon weg.

Maargoed, maandag wordt m ook niet, schokdempers nog steeds niet binnen. Zal wel later komende week worden.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Halve weekend onder de T25 gelegen om weer een boel oud rubber (en schokdempers) te vervangen..

Zelf een tool moeten maken om de rubbers uit de bushing van de draag arm te trekken:

[Voor 50% gewijzigd door ToolkiT op 28-06-2021 15:57]

• handige_harrie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:45

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

@ToolkiT zijn dat soort PU rubbers niet wat hard voor een VW bus? Wil je niet juist meer comfort en vergeeflijkheid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

handige_harrie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:10:
@ToolkiT zijn dat soort PU rubbers niet wat hard voor een VW bus? Wil je niet juist meer comfort en vergeeflijkheid?
Die powerflex dingen zijn soepel genoeg denk ik.. en de vering is vrij slap an sich..
Voordeel is dat deze waarschijnlijk de levensduur van de camper het gaan uithouden en ik er dus geen zorgen meer over hoef te hebben..
Ik zal binnenkort verslag uit doen.. Ik hoop de laatste onderdelen deze week eronder te hebben..
deze dude is er iig erg blij mee: https://vwt25.blog/category/how-to/
En hij heeft bijna dezelfde camper als ik (alleen met een pop-top ipv een high roof)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Je hebt 3 kleuren bij powerflex volgens mij; geel is easy, zwart is hardste.

Had een keer een set van ongeveer 1100 euro onder de RS4 gezet. :)

M'n magische bol werken.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
ToolkiT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Die powerflex dingen zijn soepel genoeg denk ik.. en de vering is vrij slap an sich..
Voordeel is dat deze waarschijnlijk de levensduur van de camper het gaan uithouden en ik er dus geen zorgen meer over hoef te hebben..
Ik zal binnenkort verslag uit doen.. Ik hoop de laatste onderdelen deze week eronder te hebben..
deze dude is er iig erg blij mee: https://vwt25.blog/category/how-to/
En hij heeft bijna dezelfde camper als ik (alleen met een pop-top ipv een high roof)
Grootste nadeel van PU-bussen is dat ze ook meer trillingen doorgeven. Ik kon dat merken toen ik trailing-arm bussen in m'n cabrio verving. Maar dat is ook een stukje gewenning en als ik het vergelijk met m'n Bravo (die jonger is en minder kilometers heeft gereden) dan geeft die eigenlijk net zoveel trillingen door en nieuwe auto's doen dat nog erger.

Ik zit zelf nog in dubio over mijn cabrio en of die originele rubber-bussen gaat krijgen, of dat het PU gaat worden. PU is makkelijker te installeren en gaat langer mee, rubber is zachter en OEM.

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Jism schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:13:
[...]

Je hebt 3 kleuren bij powerflex volgens mij; geel is easy, zwart is hardste.

[Afbeelding]

Had een keer een set van ongeveer 1100 euro onder de RS4 gezet. :)
Kleur maakt volgens mij niet uit qua hardheid.. bij de T25 versies iig niet..
"We now supply these as Black "Heritage" line from Powerflex, they are the same material as the older style, just in black."
https://www.brickwerks.co...er-bush-t3-powerflex.html

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:42:
[...]

Kleur maakt volgens mij niet uit qua hardheid.. bij de T25 versies iig niet..
"We now supply these as Black "Heritage" line from Powerflex, they are the same material as the older style, just in black."
https://www.brickwerks.co...er-bush-t3-powerflex.html
Our 4 materials are colour coded to make them easily identifiable. Below explains the shore rating (durometer) and their common uses.

Red 65A – Used for our Universal exhaust mounts and diesel engine mounts.
Yellow 70A – Mainly used for engine mounts, diff mounts and subframe mounts or areas where the bush needs a lot of movement and absorption.
Purple 80A – Our most common material. This is used in most areas of the suspension and provides the right mix between performance and compliance.
Black 95A – Our hardest material. This is used for our Black Series range or on normal road vehicles where the vehicles suspension demands require us to use this hardness of material i.e. in areas of high load.
https://www.powerflex.co....L+DEMONSTRATOR/11710.html

Ik ben juist op advies van de garage afgegaan omdat ik geen replacement wou dat slechter zou zijn dan de audi stock rubbers onder de auto. Ik wou iets wat track ready is maar nog wel net er tussen in zit dat het dagelijks nog rijdbaar zou zijn.

Toen het er eenmaal onder zat; was het een wereld van verschil op de ring. Ook de discussie geventileerde vs niet geventileerde/geperforeerde schijven is een obvious. Bij gebruik ring presteren remmen met ventilatiegaatjes en toestanden beduidend beter. Voor normaal wegverkeer maakt het nauwelijks uit want je zult je remmen nauwelijks zo stressen als op een echte track.

Ik heb de schokbrekers van de standaard audi ook vervangen met Bilstein in hoogte en hardheid verstelbaar. Standje 9 maakt die auto zo stug en dat ging zo lekker door die bochten ook :9

Ik heb uiteindelijk de auto in stukjes opgechopt en verkocht aan meerdere partijen. De auto in 1 verkoop lukte niet voor het gestelde bedrag (16500 euro). Ik had er 30k in gestoken in 3 jaar tijd, zonder WB/VZ of brandstof. :D

Maar goed; iedere gereden km met 500pk / 600nm was een genot.

[Voor 34% gewijzigd door Jism op 28-06-2021 23:58]

M'n magische bol werken.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:17

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:33:
[...]
Grootste nadeel van PU-bussen is dat ze ook meer trillingen doorgeven. Ik kon dat merken toen ik trailing-arm bussen in m'n cabrio verving. Maar dat is ook een stukje gewenning en als ik het vergelijk met m'n Bravo (die jonger is en minder kilometers heeft gereden) dan geeft die eigenlijk net zoveel trillingen door en nieuwe auto's doen dat nog erger.

Ik zit zelf nog in dubio over mijn cabrio en of die originele rubber-bussen gaat krijgen, of dat het PU gaat worden. PU is makkelijker te installeren en gaat langer mee, rubber is zachter en OEM.
Nadeel van PU is dat het ook smering vereist bij draaipunten. OEM rubberen bussen hebben dat niet, daar geeft het rubber voldoende mee en kan de verbinding daardoor draaien. In dat soort toepassingen heb ik zelf liever rubber. PU bussen kunnen daar gaan piepen of zelfs vast gaan zitten.

Eerste minuut van dit filmpje legt het prima uit:

SuperPro bussen zijn over het algemeen het beste ontworpen, daar zitten gleuven in om het vet in de bus te houden.

Bij mijn MR-2 heb ik gewoon rubber in de draagarmen gebruikt. Voor mijn MX-5 straks ook.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:18:
[...]

Nadeel van PU is dat het ook smering vereist bij draaipunten. OEM rubberen bussen hebben dat niet, daar geeft het rubber voldoende mee en kan de verbinding daardoor draaien. In dat soort toepassingen heb ik zelf liever rubber. PU bussen kunnen daar gaan piepen of zelfs vast gaan zitten.

Eerste minuut van dit filmpje legt het prima uit:
[YouTube: Polyurethane Suspension Bushes - The Good & Bad]

SuperPro bussen zijn over het algemeen het beste ontworpen, daar zitten gleuven in om het vet in de bus te houden.

Bij mijn MR-2 heb ik gewoon rubber in de draagarmen gebruikt. Voor mijn MX-5 straks ook.
Het eerste wat me in die video opvalt is dat die PowerFlex bus sowieso verkeerd geïnstalleerd was. Je krijgt bij die bussen kopervet en ik zie daar in de gedemonteerde bussen niks van terug (en kopervet bij oude bussen volledig wegkrijgen is bijna onmogelijk).

Ik kan het niet meer achterhalen, maar ergens tussen de 6 en 8 jaar terug heb ik de trailingarm bussen (silentblocks) van mijn cabrio vervangen van rubber naar PowerFlex. Daarna heb ik rond de 2 ton ermee gereden en toen ik ze een paar maanden terug eruit haalde, zat er aan beide kanten nog steeds kopervet tussen PU-bus en metalen bus en was het vrij te bewegen en vrij van speling. Nu zit die bus wel redelijk beschermd, dus wellicht dat daar op termijn wel een verschil zit met bijv. de draagarmen van de auto in de video. Op die plek komen de PU-bussen ook wel weer terug.

Andere plekken twijfel ik over, want de bewuste auto wordt straks een mooi weer auto en dus veel stil zal staan. De OEM-rubbers kunnen daar slecht tegen, drogen uit en worden vrij snel week als de auto vooral stilstaat, PU heeft daar geen last van.
Ik ben op zich niet vies van het vervangen van die dingen, maar vooral de rubbers bij het differentieel vereisen een complete demontage van het subframe om überhaupt bij de bouten te kunnen komen en aangezien dat geheel ergens tussen de 150 en 200kg weegt bij demontage (opgeteld gewicht van differentieel , subframe en draagarmen), voorkom ik liever dat het weer los moet. Maar ik wil ook weer niet dat m'n vullingen uit m'n kiezen trillen als ik over kinderkopjes rij. Vandaar mijn dubio.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:45

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

handige_harrie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:38:
Lang verhaal over een olielek door mogelijk lekke koppakking bij mijn nieuwe V6.
Goed nieuws :).

De twee kandidaten voor de oorsprong van het lek waren:
1. De knutselarij van mijn tuner om de krukas-ventilatie aan te sluiten.
2. De ietwat vreemd af-fabriek-gemonteerde Jaguar OEM koppakking.

Het leek mij toch logischer om het probleem eerst bij optie 1 te zoeken :).

Allereerst moesten de inlaatspruitstukken, injectoren, vacuumslangen en bekabeling er af om in de V te komen. Na een hoop gehengst heb ik dit plaatje los gekregen; de gebruikte raamkit plakt in ieder geval goed. Maar omdat die lasprop niet in het midden zit kan het plaatje nooit helemaal aansluiten. Ook goed te zien aan het feit dat de kit maar ongeveer de helft van het plaatje raakte. Niet gek dat hier olie langs piste.

Na een half uur poetsen met carbcleaner en een dremel met polijstschijfje:

Een nieuw plaatje in 4mm dik aluminium afgetekend (het vervangend OEM plaatje moest 64euro kosten 8)7).

Nieuwe lasprop met JB weld vastgelijmd en 24u laten uitharden. Nieuwe aansluitingen, slangen en verlopen besteld bij QSP (duur spul zeg!) om de OEM PCV klep hier tussen te bevestigen.

Gemonteerd. De rest zit inmiddels ook weer op z'n plek. Lijkt lekvrij, maar een testrit moet nog volgen.

Thanks @DaWaN voor je aanbod om te helpen! Hopelijk is het hiermee opgelost en dus niet nodig.

• _JGC_
AlexanderB schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:19:
Mja, die HDI blokjes hebben wel enigszins een reputatie voor het slopen van turbo's en de onderhoudsinterval van 30k die origineel werd aangehouden was daar grotendeels debet aan.

Nou zal je wellicht er mee weg komen als je nu de olie netjes vervangt, en het vooraan netjes elke 20k doet.
Maar om nou te zeggen 'ach, wat zal het' als je op 2x de reeds te lange onderhoudsinterval zit... :/
Om hier nog even op terug te komen... was gisteren bij monteur om airco te laten vullen, die heeft vroeger bij Ford gewerkt en heeft bij heel wat TDCI's de vastgelopen turbo's morgen vervangen. Oorzaak was verstopping van een zeefje in de banjobout waarmee de olieleiding naar de turbo op het motorblok zit geschroefd. Vervangende turbo's kwamen dan ook altijd met banjobouten zonder zeefje.

Even gezocht hoe en wat, maar komt vooral voor bij de 1.6HDI/TDCI. Heb het van de 1.4HDI nog niet gevonden. Oorzaak is slechte olie, al dan niet door lekkende injectoren of een olie retourleiding die te warm wordt omdat ie te dicht langs de uitlaat loopt. Die 30K of 2 jaar interval hielp op dat vlak ook zeker niet mee.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:12

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Gisteren wat onbedoelde zelfstudie gedaan over koelvloeistof. Ben voor onze 'nieuwe' auto (Toyota Auris hybride 2015) op zoek naar wat voor koelvloeistof erin moet. Staat nu 160K op en in de onderhoudshistorie kon ik niet achterhalen of het al eens gewisseld is. Zou bij 150K moeten gebeuren, maar laatste beurt was bij 129K :P In het boekje staat alleen 'gebruik Toyota Super Long Life Coolant of gelijkwaardig'.

Na enig lezen op PriusChat.com (de Auris is technisch op veel gebieden gelijk aan de Prius 3) blijkt dat in bijna alle (90%?) koelvloeistof '2-EHA' aanwezig is. Dat schijnt sommige soorten plastic en/of pakkingen op te kunnen lossen. Voor Japanse auto's wordt een koelvloeistof met dat goedje iig afgeraden. Bij veel koelvloeistof die ik online had bekeken zat die stof er idd in, ondanks dat de kentekencheck aangaf dat het geschikt zou moeten zijn voor mijn auto :/

Verder heb je nog P-OAT, H-OAT etc. Allemaal verschillende soorten 'organic acid technology' 8)7

Ik dacht dat koelvloeistof 50% glycol was, 50% gedestilleerd water en een kleurtje, maar dat valt dus tegen, ligt wel iets complexer door die toevoegingen :+ Een handige tip is om het veiligheidsdatablad (MSDS) te vergelijken, daar staat vermeld welke componenten erin zitten.

Maar ik denk dat ik toch gewoon bij die Toyota SLLC blijf, had de dealer een bericht gestuurd, een 5L fles kost €18,50 dus dat is nauwelijks duurder dan een alternatief merk. Dat ging om de longlife, de super long life kost €44/5L :X

Het koelcircuit van de hybride inverter (zit dezelfde vloeistof in) hoeft pas bij 240K gelukkig.

[Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 21-07-2021 10:41]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@ThinkPad Puur glycol tast ook rubbers e.d. aan, dus een zuivere mix glycol en water werkt ook niet goed. Aantasten van kunststoffen door verkeerde koelvloeistof is een bekend probleem en de echte reden waarom bijv. VW en BMW kunststof delen van het koelsysteem het begeven. Oude of verkeerde vloeistof tast het aan (droogt het uit) en het is dan een kwestie van tijd voor het kunststof breekt.

De toevoegingen zijn vaak conditioners voor kunststof en rubber, anti-foamers en anti-oxidanten om aantasting van het metaal tegen te gaan. Maar ook die hebben een beperkte levensduur (anti-oxidanten en conditioners worden domweg verbruikt over de levensduur).

De MSDS-sheet opvragen is inderdaad een goede tip als je wilt weten wat in een vloeistof zit (geldt ook voor olie).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Inmiddels klaar met de vervanging en de hardheid valt heel erg mee..
Sterker nog de Billstein B4 shocks zijn eigenlijk iets te zacht waardoor je best veel 'wipt' bij grote lange hobbels (bij mij in de buurt heb je een heel slecht stuk waar het hoogte verschil over 10 meter met wel 50cm fluctueerd, dus dat vergroot elke veer actie)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
Inmiddels de boosdoener van de beroerde wegligging gevonden. Soms als ik te strak in een bocht naar rechts ga sturen lijkt het net alsof de auto opzij springt en het voelt dan alsof het stuur los laat. Ook bij remmen trekt de auto op sommige momenten naar rechts (maar lang niet altijd).

Kwam gisteren ergens de tip tegen om de wielen naar achteren te duwen om te kijken of daar speling op zit. Rechts geen speling, links trek ik het wiel een stuk verder naar achteren en eindigt dat met een harde "tak", ijzer op ijzer. Het zijn dus de draagarmrubbers op bestuurderskant die de boel verzieken.

Wat is wijsheid, voor 7 euro voorste en achterste draagarmrubber vervangen en hele boel weer terugmonteren, of voor 36 euro een nieuwe draagarm van Febi met alle schroefjes en moertjes erbij? Voordeel van nieuwe draagarm is dat er ook een nieuwe fuseekogel op zit (zijn bij de 206 niet los te koop) en voor 29 euro ga ik niet een uur lopen kloten met het uit- en in persen van rubbers (gereedschap heb ik wel).
Als ik dan toch bezig ben, is het misschien handig om beide kanten te doen en ook de matige schokdempers aan te pakken, heb de hele zooi dan toch al los.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:50:
Inmiddels de boosdoener van de beroerde wegligging gevonden. Soms als ik te strak in een bocht naar rechts ga sturen lijkt het net alsof de auto opzij springt en het voelt dan alsof het stuur los laat. Ook bij remmen trekt de auto op sommige momenten naar rechts (maar lang niet altijd).

Kwam gisteren ergens de tip tegen om de wielen naar achteren te duwen om te kijken of daar speling op zit. Rechts geen speling, links trek ik het wiel een stuk verder naar achteren en eindigt dat met een harde "tak", ijzer op ijzer. Het zijn dus de draagarmrubbers op bestuurderskant die de boel verzieken.

Wat is wijsheid, voor 7 euro voorste en achterste draagarmrubber vervangen en hele boel weer terugmonteren, of voor 36 euro een nieuwe draagarm van Febi met alle schroefjes en moertjes erbij? Voordeel van nieuwe draagarm is dat er ook een nieuwe fuseekogel op zit (zijn bij de 206 niet los te koop) en voor 29 euro ga ik niet een uur lopen kloten met het uit- en in persen van rubbers (gereedschap heb ik wel).
Als ik dan toch bezig ben, is het misschien handig om beide kanten te doen en ook de matige schokdempers aan te pakken, heb de hele zooi dan toch al los.
Vervang het in één keer. Dus een volledige draagarm. Neem als je een stabilisatorstangetje hebt ook die mee want die gaan altijd stuk bij de rubbers. Het spul moet toch los dus een kleine moeite.

Als je schokdempers prut zijn vervang die dan ook gelijk. Ik ben iemand die zowel links als rechts vervangt ongeacht of het nog even mee kan. Dit geldt ook voor draagarmen et cetera.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 20:14

-tom-562

Oliesjeik

Bespaar je zelf een hoop bloed/zweet/gescheld/tijd en vervang de complete draagarm. Been there done that :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• _JGC_
Anoniem: 235591 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:39:
[...]

Vervang het in één keer. Dus een volledige draagarm. Neem als je een stabilisatorstangetje hebt ook die mee want die gaan altijd stuk bij de rubbers. Het spul moet toch los dus een kleine moeite.

Als je schokdempers prut zijn vervang die dan ook gelijk. Ik ben iemand die zowel links als rechts vervangt ongeacht of het nog even mee kan. Dit geldt ook voor draagarmen et cetera.
Klapperstokjes zijn vrijwel nieuw. Mochten die alsnog sterven is dat in een halfuur ook gefixt. Voor alleen een draagarm hoeft dat ding er niet af, schokdemper wel.

Tegelijk met de schokdempers de veren en toplagers ook maar doen, veren zijn een brok roest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Het hoeft ook niet maar wat kosten die stangetjes als je toch bezig bent en er zo bij kan. Als je dempers vervangt inderdaad ook gelijk toplager meenemen. Dat is een slijtage onderdeel. Vergeet ook niet de stofhoes nieuw te bestellen. Die zit namelijk geklemd tussen de bovenkant veer en toplager. Mocht die daar verrot zijn kan het ook gaan bonken.

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

Normaal zou je zeggen gewoon dat hele ding vervangen. Heb ik ook gedaan. In het verleden ook wel los vervagen, maar dat is gewoon k*twerk. Veren en dempers, tja wat is wijsheid??

Ik heb halverwege mei, voor en achter, alle veren, schokdempers, toplagers, toprubbers, draagarmen, klapperstokjes, stabirubbers en motorsteunen vervangen. En meteen uitgelijnd.

Ik heb de schokbrekers voor inmiddels alweer 2x uit elkaar gehad, en heb recentelijk het 3e paar klapperstokjes al geplaatst. Ik krijg hem niet stil. Onder bepaalde omstandigheden, klappert het onderstel als een gek. En we krijgen het niet gevonden :/ :/ Alles zit vast en is spelingvrij.
Het in/uit-veren en de demping is weer perfect en is helemaal stil. Voor het vervangen kraakte en piepte dit verschrikkelijk, en was erg instabiel. Maar nu, bij bepaalde repetitieve oneffenheden in de weg, gaat ie als een gek tekeer.

Dus normaal zou je verwachten dat alles perfect zou moeten zijn na plaatsen van nieuwe onderdelen, maar ik krijg steeds meer twijfels bij al dat aftermarket spul(ik heb Meyle, Ridex, KYB en Sachs gebruikt)

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

voor 36 euro is het een no brainer IMHO.. gewoon de hele zooi vervangen en dan meteen beide kanten doen.. dan ben je daar iig een poos mee klaar..
Waarschijnlijk ben je aan labour meer kwijt dan aan de onderdelen.. dus waarom een paar tientjes besparen nu terwijl je dan het risico loopt dat er over een poosje wat anders kapotgaat en weer de hele boel uit elkaar moet halen...
Ik zou het 1x goed doen.. en preventief aan beide kanten..

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

kendo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:37:
[...]

Normaal zou je zeggen gewoon dat hele ding vervangen. Heb ik ook gedaan. In het verleden ook wel los vervagen, maar dat is gewoon k*twerk. Veren en dempers, tja wat is wijsheid??

Ik heb halverwege mei, voor en achter, alle veren, schokdempers, toplagers, toprubbers, draagarmen, klapperstokjes, stabirubbers en motorsteunen vervangen. En meteen uitgelijnd.

Ik heb de schokbrekers voor inmiddels alweer 2x uit elkaar gehad, en heb recentelijk het 3e paar klapperstokjes al geplaatst. Ik krijg hem niet stil. Onder bepaalde omstandigheden, klappert het onderstel als een gek. En we krijgen het niet gevonden :/ :/ Alles zit vast en is spelingvrij.
Het in/uit-veren en de demping is weer perfect en is helemaal stil. Voor het vervangen kraakte en piepte dit verschrikkelijk, en was erg instabiel. Maar nu, bij bepaalde repetitieve oneffenheden in de weg, gaat ie als een gek tekeer.

Dus normaal zou je verwachten dat alles perfect zou moeten zijn na plaatsen van nieuwe onderdelen, maar ik krijg steeds meer twijfels bij al dat aftermarket spul(ik heb Meyle, Ridex, KYB en Sachs gebruikt)
Ik heb meyle schokdempers gehad en die trokken het niet en lekten vrij snel.. maar ze hebben wel een zwaar leven gezien de wegen hier.. met name de schoolrun route die ik regelmatig in de camper doe is erg brak..

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

Ander vraagje..
Mijn camper heeft nu ongeveer 160K miles op de klok (in 33 jaar).
Een paar jaar geleden had ik een breakdown waar de main oil seam het begeven had en ik dus in no time alle olie verloren heb...
Dat is gefixed, maar sindsdien lekt hij toch nog een beetje (wat op zich vrij gebruikelijk is bij oude VWs)..
Maar dit jaar bij de MOT (APK) had de garage last om de uitstoot goed te krijgen en gaf aan dat de stelschroefjes en auto choke op de carb toch wel einde leven zijn.. uiteindelijk hebben ze het voor me kaar gekregen maar motor start nu wat lastiger en verbruik is erg hoog.. de symptomen wijzen idd op de carb..

Dus nu sta ik voor een dilemma.. vervang ik de carb.. Er zijn Weber versies te koop (zowel single als double versies) of ik kan de originele laten reviseren.. dat kost ongeveer evenveel.. de originele zijn niet meer nieuw te koop..
Maar dan heb ik voor een paar honderd pond een van de problemen aangepast, maar hoe goed is het blok nog?
Kan ik niet beter het blok helemaal vervangen gezien de leeftijd..
Dan heb ik weer opties.. gereviseerd 1.9 blok erin voor de purity.. of een uitgeboorde 2.0 voor iets meer..
Dan moet ik ook eigenlijk een nieuwe uitlaatsysteem want huidige loopt ook tegen eind..
OF.. ik doe een Subaru swap.. moderner blok, injectie, meer power en torque. maar niet origineel en dus lastiger met verzekering en over 7 jaar met classic status (dan geen wegenbelasting en MOT plicht)..
Qua kosten komen beide op ongeveer hetzelfde uit (£5K).. dus wat is wijsheid..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
ToolkiT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:54:
[...]

voor 36 euro is het een no brainer IMHO.. gewoon de hele zooi vervangen en dan meteen beide kanten doen.. dan ben je daar iig een poos mee klaar..
Waarschijnlijk ben je aan labour meer kwijt dan aan de onderdelen.. dus waarom een paar tientjes besparen nu terwijl je dan het risico loopt dat er over een poosje wat anders kapotgaat en weer de hele boel uit elkaar moet halen...
Ik zou het 1x goed doen.. en preventief aan beide kanten..
Ik ga voor schokdempers, veren, stootblok, toplager en draagarmen. Schokdempers achter heb ik al liggen maar kreeg ik niet los, die moet dus ook nog.

Auto is het in principe niet meer waard qua leeftijd en waarde, maar omdat ik het zelf kan, de BTW terug krijg, 20% korting krijg bij Winparts en de rest mag afboeken als autokosten, is het de moeite waard. Auto is nml verder gewoon goed en behalve dat ie soms opzij springt op het klaverblad en wat deint bij slecht wegdek is het een heerlijke auto voor weinig geld met weinig kosten.

Als ik nu de hele zooi ineens aanpak heb ik er de komende 3 jaar geen gezeik meer mee.

• _JGC_
Hele zooi besteld, 228 euro en 3 cent incl BTW en verzendkosten.
- schokdemper links en rechts
- 2x veer
- set bumpstops + beschermhoes links+rechts
- 2x veerpootlager
- set draagarmen links+rechts incl montagemateriaal

Veer op OEM nummer besteld, was geen kaas van te maken anders. Geluk is dat de originele veren met groen/witte markering er nog op zitten, dus was op ilcats.ru makkelijk vinden.
Rest van de onderdelen kon gewoon op kenteken.

Iemand nog tips voor een fatsoenlijke betaalbare veerspanner?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Klusje van vandaag:

Nieuw filter, nieuwe pomp voor de r53.
Reden: wat slechter starten bij stilstaan. Even primen en meteen starten. Dus, deze ook weer vers voordat de pomp ermee stopt. :Y

Oh ja, en dit was het originele filter, productie 06/05 -O-

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online
teacher schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:21:
[...]

Volgens mij is bij veel benzine auto's geen officiële vervangingsinterval opgegeven voor het brandstoffilter. Bij de Z3 na 15 jaar ook maar eens vervangen, maar volgens BMW hóeft het niet :w

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
MadMarky schreef op zondag 11 juli 2021 @ 01:36:
[...]

Volgens mij is bij veel benzine auto's geen officiële vervangingsinterval opgegeven voor het brandstoffilter. Bij de Z3 na 15 jaar ook maar eens vervangen, maar volgens BMW hóeft het niet :w
Ik heb geen eens een los benzinefilter, zit in de tank. En om die te vervagen, moet de hele tank los 8)7 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Bij een mini r5x zitten er twee luikjes onder de achterbank....
Links pomp, rechts filter. Beetje krapjes, maar het gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:39:
Hele zooi besteld, 228 euro en 3 cent incl BTW en verzendkosten.
- schokdemper links en rechts
- 2x veer
- set bumpstops + beschermhoes links+rechts
- 2x veerpootlager
- set draagarmen links+rechts incl montagemateriaal

Veer op OEM nummer besteld, was geen kaas van te maken anders. Geluk is dat de originele veren met groen/witte markering er nog op zitten, dus was op ilcats.ru makkelijk vinden.
Rest van de onderdelen kon gewoon op kenteken.

Koop niet die van Autostyle die ze op Winparts te koop hebben staan. Dat is een kutding wat werkelijk nergens goed voor is. Ik had hem gekocht en aangepast voor de B8 set en daarna direct weggegooid. Koop of huur een deftige veerspanner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15:41

GWBoes

Rik B.

ToolkiT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:07:
Dus nu sta ik voor een dilemma.. vervang ik de carb.. Er zijn Weber versies te koop (zowel single als double versies) of ik kan de originele laten reviseren.. dat kost ongeveer evenveel.. de originele zijn niet meer nieuw te koop..
Maar dan heb ik voor een paar honderd pond een van de problemen aangepast, maar hoe goed is het blok nog?
Als je het blok ook gewoon weer vervangt voor een gelijk slagvolume kan je die carburateur gewoon weer gebruiken natuurlijk. Op een 2l zou hij mogelijk ook nog wel goed werken met een paar andere sproeiers.
Goedkope carburateurs reviseren ben ik niet zo'n fan van, vooral als je redelijk makkelijk aan goede nieuwe kan komen.
Bij goedkopere carburatuers draaien de asjes gewoon in het aluminium zonder enige lagering, als dat versleten is valt er weinig aan te reviseren. Daarnaast zitten er zoveel kleine poortjes in dat de kans dat er een progressie poortje verstopt blijft best groot is.
Ik heb de afgelopen maanden mijn IDF's al regelmatig los gehad omdat er elke keer wel 1 weer verstopt raakte en hij een cilinder mistte. Helaas zijn die, buiten chinese reproductie, bijna onbetaalbaar.

Diablo3 - Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

teacher schreef op zondag 11 juli 2021 @ 00:21:

Ik vraag me ook serieus af of de benzine filter die ik laatst vervangen heb ooit wel eens vervangen is.. productie '87 dus..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
_JGC_ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:39:

Ik heb deze van HBM en die voelt zowaar solide aan. Je mag hem kopen want ik verwacht niet wekelijks veren te spannen. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die van hbm is prima, maar leg ook daar een ketting of dikke spanband omheen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

GWBoes schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:18:
[...]

Als je het blok ook gewoon weer vervangt voor een gelijk slagvolume kan je die carburateur gewoon weer gebruiken natuurlijk. Op een 2l zou hij mogelijk ook nog wel goed werken met een paar andere sproeiers.
Goedkope carburateurs reviseren ben ik niet zo'n fan van, vooral als je redelijk makkelijk aan goede nieuwe kan komen.
Bij goedkopere carburatuers draaien de asjes gewoon in het aluminium zonder enige lagering, als dat versleten is valt er weinig aan te reviseren. Daarnaast zitten er zoveel kleine poortjes in dat de kans dat er een progressie poortje verstopt blijft best groot is.
Ik heb de afgelopen maanden mijn IDF's al regelmatig los gehad omdat er elke keer wel 1 weer verstopt raakte en hij een cilinder mistte. Helaas zijn die, buiten chinese reproductie, bijna onbetaalbaar.
Op de mijne zit een Pierburg 2e3.. dat is de OEM carb en niet een goedkope knock off..
https://siradventure.file...aintenance-and-repair.pdf

Maar die pierburgs zijn niet meer te krijgen dus moet je voor een Brosol replica of een weber..
Maar zelfs die brosols zijn out of stock... over 8 weken weer beschikbaar volgens sommige sites..
Vandaar dat ik aan die weber zit te denken..
En idd als ik bij een VW blok blijf dan is die carb over te zeggen :) en kan je de boel phaseren..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
teacher schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:29:
Die van hbm is prima, maar leg ook daar een ketting of dikke spanband omheen.
Er zitten twee extra klemmen(bij de veerschotels) aan elke kant die je vast kan schroeven. De veer moet in drie stukken breken voordat die door de lucht vliegt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

jadjong schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Ik heb deze van HBM en die voelt zowaar solide aan. Je mag hem kopen want ik verwacht niet wekelijks veren te spannen. :D
Ik heb deze: https://www.screwfix.com/...kit-2-piece-set/45986#_=p
Een 10e van die prijs maar op zich prima voor af en toe gebruik..
Ik had hem eigenlijk maar 1 keer nodig (voor 4 veren) dus wou geen kapitaal uitgeven.
Does the job, maar daar houd het mee op..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@ToolkiT http://www.vergasermanni.de
Goede ervaringen mee! Ook gereviseerde te koop.

En wat je natuurlijk kan doen, is injectie inbouwen. Ben je van al het carburateur gedoe af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToolkiT

ToolkiT

brit-tweaker

teacher schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:42:

En wat je natuurlijk kan doen, is injectie inbouwen. Ben je van al het carburateur gedoe af.
Als je daar een goedkope oplossing voor weet hoor ik het graag.
De dingen die ik gevonden heb kosten £1600+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
ToolkiT schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:37:
[...]

Ik had hem eigenlijk maar 1 keer nodig (voor 4 veren) dus wou geen kapitaal uitgeven.
Dergelijke heeft HBM ook, van spotgoedkoop tot iets duurder.

@Anoniem: 235591 Die van autostyle, bedoel je de "veerklemmen voor 1 veer"? Die zijn niet om je veren veilig te demonteren maar om de veren te verkleinen. Sjonnie troep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
ToolkiT schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:37:
[...]

25 jaar geleden zelf een set gemaakt, werk in de metaal dus materiaal genoeg. .

Inmiddels verscheidene veerpoten mee gedemonteerd. Ik zou dan ook nooit €150 uitgeven voor die zogenaamde "luxe" veerspanners.

Ook zelf mijn assteunen, oprijbokken en nog veel meer speciaal gereedschap zelf gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
_JGC_ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:08:
[...]

Dergelijke heeft HBM ook, van spotgoedkoop tot iets duurder.

@Anoniem: 235591 Die van autostyle, bedoel je de "veerklemmen voor 1 veer"? Die zijn niet om je veren veilig te demonteren maar om de veren te verkleinen. Sjonnie troep.
Had ik dat dan mooi verkeerd gelezen _O- _O- _O-

Maar ja, het heeft dan wel gewerkt maar dan wel op mijn manier.

Crosspost vanuit het show je auto topic:

Anoniem: 235591 in "Show je auto - deel 168 - Zomertopic!"

Afgelopen maand het volgende gedaan aan de auto:

- wiellagers beide zijden vervangen met FAG lagers
- stabilisatorstangen beide zijden vervangen door Meyle HD
- remschijven voor beide zijden van ATE
- remblokken voor beide zijden van Brembo
- volledige oliewissel met Kroon Presteza olie 5w30 inclusief oliefilter van Bosch
- 2dehands motorkap op de kop getikt en laten spuiten omdat de originele naar god was
- nieuwe Bilstein B8 schokdempers en Eibach Pro veren voor de verlaging van 30mm voor en 15mm achter gemonteerd, inclusief nieuwe toplagers en veerschotels van Meyle en stofhoezen
- bodemplaat vervangen en vernieuwd
- nieuwe voorruit laten zetten

[Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 235591 op 11-07-2021 22:35]

• MadMarky
  • Niet online
Over veerspanners gesproken: de achterveren van de Z3 zijn nogal kort en bolvormig, waardoor mijn gewone veerspanners er niet op passen.

Welk gereedschap hoort hier officieel voor gebruikt te worden? Veerspanners met langere armen?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:06
MadMarky schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:43:
Over veerspanners gesproken: de achterveren van de Z3 zijn nogal kort en bolvormig, waardoor mijn gewone veerspanners er niet op passen.

Welk gereedschap hoort hier officieel voor gebruikt te worden? Veerspanners met langere armen?
Heb je die wel nodig? Krik eronder, schokdemper los en dan krik laten zakken. Draai je ze er zo uit.
Tenminste, op een E46 en E91 ging dat prima. Met die semi-trailing setup van een E36 lijkt het me nog makkelijker.

dot.blaat

• MadMarky
  • Niet online
Oja tuurlijk, het is natuurlijk enkel de schokbreker die de draagarm op z'n plek houdt. Die loshalen gaat wel werken ja :)
En je moet een Z3 niet teveel credit geven, achterwielophanging stamt van de E30 :P

🖥️ | 🚗

• RickPt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 08:19
Hoi allemaal,

Mijn vader heeft gisteren te horen gekregen dat zijn Suzuki Cappuccino is afgekeurd vanwege een lekkende hoofdremcilinder en een niet functionerende labda sensor.

Nu lopen we er tegenaan dat we een vervanging moeten regelen maar ook dat deze dus vervangen moet worden. Ik overweeg om deze klus zelf te doen aangezien we dan wat meer tijd/ruimte hebben om een vervanging te zoeken. Alleen vraag ik mij af of dit niet te hoog gegrepen is voor mij. Om een beetje mijn niveau te beschrijven: ik heb een paar maanden geleden de remschijven van mijn Up vervangen en vond dat eigenlijk best prima te doen.

Moet ik dit überhaupt overwegen? En hebben jullie toevallig nog tips voor de zoektocht naar een vervanging?
We hebben al een zoekopdracht op Ebay/Marktplaats en een vraag uitgezet op een Cappuccinoforum.
Pagina: 1 ... 38 39 40 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee