Teijgetje schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:54:
[...]
Remmen op de motor is verkeerde zuinigheid en alleen belangrijk in de bergen zodat de remmen niet oververhit raken.
Remmen geeft je tijd om te schakelen naar de juiste versnelling.
Bij remmen op de motor slijten de lagers, tandwielen en koppelingsplaat, die zijn stukken duurder om te vervangen dan een paar remblokken (en evt schijven) van een paar tientjes. Bovendien vervang je remblokken desnoods op straat in 20 minuten.
Imo moet je remmen op de motor dus zo veel mogelijk vermijden en remmen met de remmen, dat is beter voor de motor want die gaat langer mee, beter voor je portemonnee, en veiliger, want duidelijker voor achteropkomend verkeer die ziet dat je remt aan je remlichten.
Just my 2 cents

Er treedt bij een gewone auto geen extra slijtage op door te remmen op de motor, zolang je niet zover terugschakelt dat je hoog (> 5000 toeren bij een benzine) in de toeren uitkomt. Ik rem ook niet af op de motor uit zuinigheid, mijn ervaring is dat het gewoon fijner rijdt. Het remt rustiger, en als je tijdens het afremmen toch weer kan versnellen, is de auto er klaar voor. Moderne automaten (dual clutch automaten bijv.) doen dat zelf ook.
Ik rij al ruim 20 jaar door vlak voor een verkeerslicht of ander rempunt een paar versnellingen terug te schakelen (meestal om uit de 5de of 6de terug te gaan naar de 3de) en aangezien mijn daily (de cabrio die ik nu aan het restaureren ben, primair vanwege roestproblemen, de mechanica pak ik mee want ik ben nu toch bezig) ruim 2 ton in mijn bezit heeft gereden (van zo'n 2 ton naar 4 ton) nog altijd met dezelfde, zo goed als zeker fabrieksoriginele, koppeling rijdt, de motor geen andere slijtage lijkt te hebben dan het minimale wat je met 4 ton mag verwachten en de rest van de aandrijflijn nog altijd goed is, valt het met die extra slijtage dus ook wel mee
Vergeet niet dat het spul is gemaakt om binnen het toerenbereik te opereren, autofabrikanten hanteren vrij royale veiligheidsmarges wat dat betreft.
In de autowereld is er ook vrij duidelijk consensus over, afremmen op de motor levert misschien (een hele grote misschien) wat meer slijtage op, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar (zie bijv.
dit top gear stukje en de gelinkte video)
Niet remmen op de motor levert wel veel grotere slijtage op voor de remmen en kost je ironisch genoeg ook nog eens extra brandstof (tijdens remmen op de motor is het verbruik letterlijk 0 bij injectiemotoren).
Dus kies je voor een minimale extra slijtage die je tijdens het bezig waarschijnlijk niet gaat merken (remmen op de motor) of een slijtage die je zeker weten gaat merken en juist extra geld gaat kosten (remmen met de remmen)?
Remmen in de bergen is essentieel (om de reden die je geeft), daar buiten is het aan te raden.
Pyramiden schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:58:
[...]
Hoe zie je dat dan voor je? Remmen op de motor belast je aandrijflijn op precies dezelfde manier als optrekken, alleen dan met aanzienlijk minder vermogen. Daar is je auto helemaal op ontworpen.
In theorie belast je de aandrijflijn in tegengestelde richting (andere zijden van de tandwielen worden bij remmen op de motor belast), maar aangezien die zijde verder alleen gebruikt wordt met achteruitrijden, is dat nou niet bepaald een slijtage waar je rekening meer hoeft te houden. Daarnaast is de gehele belasting rijden remmen op de motor vele malen lager dan het is met snel optrekken en zit je hoe dan ook ver binnen de gebruiksparameters wat betreft toegestane belastingen in de aandrijflijn.
[
Voor 12% gewijzigd door
deepbass909 op 15-05-2021 18:15
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier