Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:53

DaWaN

'r you wicked ??

fluidified schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:19:
[...]

Is natuurlijk niet helemaal wat ik wil horen :)
3 (misschien 4) nieuwe deuren zal aardig moeilijk te vinden zijn (21 jaar oude auto), dus misschien eens naar een lasser kijken. Enig idee wat zoiets zou kunnen kosten?
Die roest zit onder het plaatmateriaal van de deur.
Je zult de hele onderkant van de deur moeten slijpen, het frame van de deur herstellen, het plaatmateriaal opnieuw maken en dan netjes kitten.
Ik gok minimaal zo'n 5 uur werk per deur, dus zo'n 400 euro per deur om het netjes te herstellen. Spuitwerk zal minimaal zo'n 200 euro per deur zijn. Reken op een totaal van minimaal 2000 euro om het netjes te herstellen.

Als het een auto is met een dagwaarde van minder dan 5000 euro dan zou ik op zoek gaan naar andere deuren. Als die auto minder dan 2000 euro waard is, dan zou ik er helemaal niets aan doen en op zoek gaan naar een andere auto.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• fluidified
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:42
RayenM schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:40:
[...]

Met alleen lassen ben je er nog niet. Komen ook nog het schuren bij en uiteraard de lak. Zwart? €450/650? Wit; €250 per deur.

Hoe zit het met je bodemplaat? En zijscherm van de auto, zit daar ook (al) roest?

Ik zou kostentechnisch of toch deuren ergens regelen of goed bedenken of de auto het nog waard is.
Thanks, ik ga even informeren in de buurt. Zijscherm en bodem zijn nog wel goed. Is begin dit jaar ook al preventief aan gewerkt.
Deze kleur komt niet heel veel voor in Nederland, dus ben bang dat ik deuren sowieso niet in deze kleur kan krijgen.
DaWaN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:28:
[...]

Die roest zit onder het plaatmateriaal van de deur.
Je zult de hele onderkant van de deur moeten slijpen, het frame van de deur herstellen, het plaatmateriaal opnieuw maken en dan netjes kitten.
Ik gok minimaal zo'n 5 uur werk per deur, dus zo'n 400 euro per deur om het netjes te herstellen. Spuitwerk zal minimaal zo'n 200 euro per deur zijn. Reken op een totaal van minimaal 2000 euro om het netjes te herstellen.

Als het een auto is met een dagwaarde van minder dan 5000 euro dan zou ik op zoek gaan naar andere deuren. Als die auto minder dan 2000 euro waard is, dan zou ik er helemaal niets aan doen en op zoek gaan naar een andere auto.
De dagwaarde van de auto is waarschijnlijk helemaal niet hoog. Het is een Mazda 323F uit 1998 met 230k op de teller. Ik vind het alleen wel een bijzonder mooie auto, vooral in mijn kleur. Ik wil er graag nog een tijdje in rijden. €2000 voor de deuren vind ik alleen te veel.
Ik ga kijken wat ik met deze informatie ga doen. Misschien tweedehands deuren ergens weghalen als de roest "te" erg wordt. Ik ben er in ieder geval wel achter dat het niet iets is wat ik zelf kan oplossen met een schuurpapiertje ;)

• RayenM
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10:29
fluidified schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:49:
[...]

De dagwaarde van de auto is waarschijnlijk helemaal niet hoog. Het is een Mazda 323F uit 1998 met 230k op de teller. Ik vind het alleen wel een bijzonder mooie auto, vooral in mijn kleur. Ik wil er graag nog een tijdje in rijden. €2000 voor de deuren vind ik alleen te veel.
Ik ga kijken wat ik met deze informatie ga doen. Misschien tweedehands deuren ergens weghalen als de roest "te" erg wordt. Ik ben er in ieder geval wel achter dat het niet iets is wat ik zelf kan oplossen met een schuurpapiertje ;)
Mazda 323F BA Aquarius Blue toevallig?

• fluidified
RayenM schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:04:
[...]

Mazda 323F BA Aquarius Blue toevallig?
Klopt! Kleurcode 12R.

• RayenM
Ahh fijne wagen. Voorheen voor de 3 een V6 van gereden. Fijne auto’s, ik snap je emotionele waarde.

Heb je al bij de bekende Japanse sloperijen nagevraagd of ze iets hebben liggen?

Weet niet waar je woont maar in Duitsland staan nog wat van deze modellen te koop. Vaak rond de 900 euro. Wellicht is dat een optie? Misschien valt er iets te regelen qua deuren en de rest aldaar naar de sloop? Ik bedenk ook maar iets.

• fluidified
RayenM schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:12:
[...]

Ahh fijne wagen. Voorheen voor de 3 een V6 van gereden. Fijne auto’s, ik snap je emotionele waarde.

Heb je al bij de bekende Japanse sloperijen nagevraagd of ze iets hebben liggen?

Weet niet waar je woont maar in Duitsland staan nog wat van deze modellen te koop. Vaak rond de 900 euro. Wellicht is dat een optie? Misschien valt er iets te regelen qua deuren en de rest aldaar naar de sloop? Ik bedenk ook maar iets.
Ik ben idd erg blij met m'n autootje en ik vind het vooral leuk dat je deze niet meer zoveel ziet op de weg. Heb nog niet echt veel rondgekeken naar sloperijen (vooral omdat ik hoopte dat dit niet nodig was). Woon in Leeuwarden dus als het niet al te ver weg is valt er misschien wel iets te regelen in Duitsland. Bedankt voor de tips!

Had jij een V6 in dezelfde kleur als ik?

• RayenM
fluidified schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:47:
[...]

Ik ben idd erg blij met m'n autootje en ik vind het vooral leuk dat je deze niet meer zoveel ziet op de weg. Heb nog niet echt veel rondgekeken naar sloperijen (vooral omdat ik hoopte dat dit niet nodig was). Woon in Leeuwarden dus als het niet al te ver weg is valt er misschien wel iets te regelen in Duitsland. Bedankt voor de tips!

Had jij een V6 in dezelfde kleur als ik?
Ik zou voor die optie gaan, of je hebt geluk en vind de juiste kleur, maar denk dat wanneer je (+/- €50 voor een deur) de deuren loskoopt en laat spuiten je het goedkoopst uit bent.

Ik had inderdaad een BA V6, alleen in het rood en volledig getuned.

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 00:20
Deze deur is inderdaad niet rendabel te repareren.
Structureel doet dit helemaal niks, dus het is niet onveilig of APK afkeur ofzo. Je kunt er wat roestomvormer op en in spuiten om het roestproces wat te vertragen, maar daar koop je alleen een beetje tijd mee.

• handige_harrie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:07

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik zoek een zeer specifieke maat banjo-bout/adapter voor een olieleiding.

Momenteel gebruik ik deze quasi banjo aansluiting, maar een van de o-ringen heeft het begeven dus er gaat momenteel eenzelfde nieuwe in ter vervanging. Echter, een echte banjo-bout zou - als ik het goed begrijp - door het aandraaien en gebruik van crushwashers veel beter er voor zorgen dat het allemaal lekvrij blijft.

Probleem is dat ik van 1/2" NPT naar AN-10 moet en ik kan niks anders vinden dan dit onderdeel uit de UK. Het moet ook een dergelijk 90graden swivel zijn vanwege de extreem krappe ruimte die ik heb.

Weet iemand een plek in NL waar ze evt. dit soort hydrauliek onderdelen hebben of desnoods op maat kunnen maken?

• Wok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10:49

4x2

lộn xộn quá

https://www.techniekwebshop.nl/
Heeft ook erg veel van dit soort spul, alleen de zoekfunctie werkt niet altijd even handig.

Leeg

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:34

AlexanderB

7800 rpm

Een probleem is dat NPT normaal gesproken niet gebruikt wordt voor dat soort zaken, omdat het een conisch draad is wat op de draad sluit, ipv op de rand met een crush washer. Desondanks, er lijken alsnog wel onderdelen voor te vinden, kost alleen wat extra zoekwerk.

• oldie127
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 10-06 16:46
Vroeger vond ik bij werkplaatsen die vrachtwagen en aanhangers deden zulke spullen. Zij persten en maakte remleidingen zowel pneu als hydr

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
handige_harrie schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:23:

Momenteel gebruik ik deze quasi banjo aansluiting, maar een van de o-ringen heeft het begeven dus er gaat momenteel eenzelfde nieuwe in ter vervanging. Echter, een echte banjo-bout zou - als ik het goed begrijp - door het aandraaien en gebruik van crushwashers veel beter er voor zorgen dat het allemaal lekvrij blijft.

Probleem is dat ik van 1/2" NPT naar AN-10 moet en ik kan niks anders vinden dan dit onderdeel uit de UK. Het moet ook een dergelijk 90graden swivel zijn vanwege de extreem krappe ruimte die ik heb.

Weet iemand een plek in NL waar ze evt. dit soort hydrauliek onderdelen hebben of desnoods op maat kunnen maken?
Welke omgeving? Ken er wel een maar voor de meeste compleet uit de richting(Doetinchem)

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:15
handige_harrie schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:23:

Ik heb in het verleden weleens remleidingen gemaakt voor motorfietsen, denk dat je bij een doorsnee motorzaak best eens wat zou kunnen vinden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:32
Ik heb dit weekend mijn 19 jarige Yaris van nieuwe audio voorzien. Een flinke upgrade want de twee kartonnen dashspeakertjes en het tapedeck zijn eruit en inmiddels hangt en een mooi Helix setje in met crossovers, woofers en tweeters en een DAB+ radio met telefoondock.

Al met al helemaal blij, maar tijdens het weghalen vam de deurkaarten is er bij één van de raamslingers het metalen u-vormige clipje weggesprongen, waardoor de slinger nu niet blijft zitten na terugmonteren. Weet iemand hoe dat clipje heet, zodatmik hem kan bestellen? Waarschijnlijk zijn die voor elke raamslinger hetzelfde (ongeacht merk) maar ok zou simpelweg niet weten hoe het heet laat staan hoe te vinden. Laatste alternatief is naar de sloop, maar lastige is dat die clips niet alleen lastig losgaan maar ook nog een grote kans hebbem dan in de deur te vallen, waardoor je er geel lastig bij kan...

• jakob558
  • Registratie: augustus 2011
Zijn het circlips (seegerringen)? In dit setje zal de juiste maat wel zitten. Bijbehorende tang is eerder bij mij toch wel heel handig gebleken.

https://www.toolstation.n...__bfTNFN4kVxoCv3oQAvD_BwE

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002

DaWaN

'r you wicked ??

Valorian schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:35:
Weet iemand hoe dat clipje heet, zodatmik hem kan bestellen? Waarschijnlijk zijn die voor elke raamslinger hetzelfde (ongeacht merk) maar ok zou simpelweg niet weten hoe het heet laat staan hoe te vinden. Laatste alternatief is naar de sloop, maar lastige is dat die clips niet alleen lastig losgaan maar ook nog een grote kans hebbem dan in de deur te vallen, waardoor je er geel lastig bij kan...
Die dingen heten volgens Toyota een "Ring, shaft snap". Ik weet niet precies welke Yaris je hebt, maar het lijkt onderdeelnummer 90524-15005 te zijn.
Er zijn denk niet echt universele clipjes voor. Die dingen zijn bij mij ook wel eens weggevlogen bij demontage.
Als je de hendel voor demontage zo draait dat het clipje naar boven eraf komt, dat scheelt al. Misschien een magneet erbij om te voorkomen dat het clipje wegschiet/valt?
Mijn ervaring met dat soort spul is dat de dealer het lang niet altijd kan leveren, dus de sloop is dan de snelste / makkelijkste oplossing.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
Valorian schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:35:
Ik heb dit weekend mijn 19 jarige Yaris van nieuwe audio voorzien. Een flinke upgrade want de twee kartonnen dashspeakertjes en het tapedeck zijn eruit en inmiddels hangt en een mooi Helix setje in met crossovers, woofers en tweeters en een DAB+ radio met telefoondock.

Al met al helemaal blij, maar tijdens het weghalen vam de deurkaarten is er bij één van de raamslingers het metalen u-vormige clipje weggesprongen, waardoor de slinger nu niet blijft zitten na terugmonteren. Weet iemand hoe dat clipje heet, zodatmik hem kan bestellen? Waarschijnlijk zijn die voor elke raamslinger hetzelfde (ongeacht merk) maar ok zou simpelweg niet weten hoe het heet laat staan hoe te vinden. Laatste alternatief is naar de sloop, maar lastige is dat die clips niet alleen lastig losgaan maar ook nog een grote kans hebbem dan in de deur te vallen, waardoor je er geel lastig bij kan...
Ik doe bij dat soort clips altijd een doek om het gedeelte waar geen tang hoeft bij demontage, dan springen ze niet naar een onvindbare plek en blijven ze gewoon hangen in die lap.
Mocht je op de sloop gaan zoeken neem dan een oude handdoek mee o.i.d.

DnB is Liquid

• Valorian
Thanks @PalingDrone @DaWaN

Ik heb inmiddels ook gevonden dat ze in de volksmond "raamslinger borgklem" heten. Als ik daar op google vind ik meerdere sites die iets soortgelijks verkopen voor met name wat oudere auto's. Denk dat het klemmetje inderdaad niet helemaal universeel is, maar de vorm ziet er hetzelfde uit dus denk dat het wel zou moeten passen ook van een niet-toyota. Maar sloop is misschien nog wel makkelijker ja, want bij die onderdelenhuizen rekenen ze al snel 6-10 euro verzendkosten, ook voor zo'n stom clipje ;)

. De truuk met de doek heb ik ook geprobeerd en hielp in ieder geval wel om het iets makkelijker te maken.

• PalingDrone
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:39:
Thanks @PalingDrone @DaWaN

Ik heb inmiddels ook gevonden dat ze in de volksmond "raamslinger borgklem" heten. Als ik daar op google vind ik meerdere sites die iets soortgelijks verkopen voor met name wat oudere auto's. Denk dat het klemmetje inderdaad niet helemaal universeel is, maar de vorm ziet er hetzelfde uit dus denk dat het wel zou moeten passen ook van een niet-toyota. Maar sloop is misschien nog wel makkelijker ja, want bij die onderdelenhuizen rekenen ze al snel 6-10 euro verzendkosten, ook voor zo'n stom clipje ;)

. De truuk met de doek heb ik ook geprobeerd en hielp in ieder geval wel om het iets makkelijker te maken.
Goed kans dat dat onderdeel niet Yaris specifiek is maar ook al bij Corolla's en Starlets gebruikt werd.
Vergroot je slagingskansen op de sloop wellicht wat ;)

DnB is Liquid

• Valorian
PalingDrone schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]

Goed kans dat dat onderdeel niet Yaris specifiek is maar ook al bij Corolla's en Starlets gebruikt werd.
Vergroot je slagingskansen op de sloop wellicht wat ;)
Ha ja thx. Heb gelukkig een sloop gericht op Japanners (nou ja, Japanse auto’s) op mijn woonwerk route gevonden, dus daar moet wel wat te vinden zijn!

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Iemand ervaring met koplampen voorzien van een (blanke) laklaagje? Ik ben zaterdag bezig gegaan, maar het werd niet mooi. Te snel nieuwe laagjes erop gezet, dus een paar zakkers maar erger nog een sinaasappelhuid. Ik heb het nu weer geschuurd en gepolijst dus de lampen zijn wel helder maar op bepaalde plekken is de lak nu weer helemaal weg en op andere plekken zit het er nog, met lelijke overgangen tot gevolg. Beetje dit idee:

https://tweakers.net/ext/f/xZnGicFze97u7obkHPYgFhxn/full.jpg

Wat kan ik nu het beste doen? Helemaal 'kaal' maken (=ontzettend veel werk) of kan ik toch weer -met een goede 2K blanke lak dit keer- een paar laagjes eroverheen zetten? Graag tips en trucs!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 16:03
@Icephase Ik moet er ook nog mee aan de slag, maar is de temperatuur op dit moment niet gewoon te laag om het er fatsoenlijk op te spuiten?
Mijn koplampen zijn al eens gedaan door een vorige eigenaar. Ene is nog goed, de andere is inmiddels alweer matglas.

• Icephase

Icephase

_JGC_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:20:
@Icephase Ik moet er ook nog mee aan de slag, maar is de temperatuur op dit moment niet gewoon te laag om het er fatsoenlijk op te spuiten?
Mijn koplampen zijn al eens gedaan door een vorige eigenaar. Ene is nog goed, de andere is inmiddels alweer matglas.
Ja misschien wel... maar goed ik zit dus nu met lelijke koplampen...

Weet iemand spul dat veilig is voor je koplampglas (c.q. plastic!) maar dat wel de lak eraf haalt? Ik weet dat lak slecht kan tegen remvloeistof, maar wat doet dat met mijn koplamp zelf?

[Voor 17% gewijzigd door Icephase op 07-12-2020 12:42]

• Valorian
@Icephase Geen idee, weet wel dat er op youtube veel video's gewijd zijn aan het koplampen-schoonmaken thema. Waarin het er overigens altijd heel makkelijk en snel uitziet, maar durf het zelf nog niet aan om er mee aan de slag te gaan ;)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
@Icephase Je kunt ze nu wel gewoon schuren. Voordat ze weer vergeeld zijn ben je wel even verder hoor.
Met deze donkere maanden is goede verlichting wel fijn, zou het dus niet uitstellen omdat je geen lak kunt vinden/te koud om te spuiten.

Heb ze zelf ook gepolijst dit voorjaar/zomer en geen lak op gedaan. Als ze weer geel worden dan polijst ik ze wel opnieuw.

[Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 07-12-2020 19:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Icephase

Icephase

ThinkPad schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:40:
@Icephase Je kunt ze nu wel gewoon schuren. Voordat ze weer vergeeld zijn ben je wel even verder hoor.
Met deze donkere maanden is goede verlichting wel fijn, zou het dus niet uitstellen omdat je geen lak kunt vinden/te koud om te spuiten.

Heb ze zelf ook gepolijst dit voorjaar/zomer en geen lak op gedaan. Als ze weer geel worden dan polijst ik ze wel opnieuw.
Probleem is er zit dus op sommige plekken nog wel lak, en andere plekken niet. En de overgangen zie je dus heel duidelijk, dus ik moet óf alle lak eraf halen óf alles voorzien van nieuwe lak... vraag is even wat beter is

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Alles eraf en als de condities beter zijn opnieuw in de blanke lak zetten.

• kendo
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Schuren en polijsten kun je nu gewoon doen. Dan tijdelijk maar even een sealant oid. Uv straling tast trouwens niet alleen de toplaag aan. Maar degradeert het plastic ook van binnen uit. Ik zou ten alle tijden een sealant toepassen na schuren of polijsten.

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14-06 10:10
Iemand een tip:

gisteren wilde ik 4 nieuwe banden op mijn wintervelgen leggen, 2 prima gelukt. de 3e en de 4e krijg ik niet opgepompt. Wat ik ook doe er blijft lucht lekken langs de binnenrand dus de band komt in zijn geheel niet op de velg.

normaal leg je de band op de velg, pomp je m hard op tot hij erop plopt en dan ben je klaar. maar ik krijg hem niet opgepompt er blijft lucht langs lekken :|

• _JGC_
Reloader schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:08:
Iemand een tip:

gisteren wilde ik 4 nieuwe banden op mijn wintervelgen leggen, 2 prima gelukt. de 3e en de 4e krijg ik niet opgepompt. Wat ik ook doe er blijft lucht lekken langs de binnenrand dus de band komt in zijn geheel niet op de velg.

normaal leg je de band op de velg, pomp je m hard op tot hij erop plopt en dan ben je klaar. maar ik krijg hem niet opgepompt er blijft lucht langs lekken :|
Als je velgranden niet verroest zijn waardoor het blijft lekken: met enig geweld zelf op z'n plek rammen?

Sommige banden willen gewoon niet lekker om de velg, had dat destijds bij de Michelin Crossclimate ook op mijn vorige auto. Uiteindelijk kreeg de monteur het met wat schoppen tegen de band op z'n plek. Bandenspeciaalzaken hebben daar een booster voor: https://www.gereedschapla...ax.-11bar,-tbv-autobanden

• Reloader
die booster heb ik al geprobeerd :) dat werkt niet. het zijn nieuwe banden en de velgen zien er netjes uit. als ik ze bijvoorbeeld aan de buitenkant op zijn plek wring dan schiet de binnenkant er weer af. het lijkt wel alsof de binnenste rand te smal is ofzo.

2 van de 4 plopten er zo p.. de andere 2 8)7 8)7

• 4x2
  • Laatst online: 10:49

4x2

lộn xộn quá

Remmenreiniger langs de velgrand spuiten en aansteken (hoe en wat precies staat wel op youtube)
Werkt perfect, wel buiten doen :+
Reloader schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:28:
[...]

dit ga ik serieus proberen vanavond als het niet lukt
Het is ook een serieuze optie, ook meteen de leukste.

[Voor 47% gewijzigd door 4x2 op 09-12-2020 11:29]

Leeg

• Reloader
4x2 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:27:
Remmenreiniger langs de velgrand spuiten en aansteken (hoe en wat precies staat wel op youtube)
dit ga ik serieus proberen vanavond als het niet lukt

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Voor vele waarschijnlijk een vrij domme vraag maar .... Hoe moeilijk is het om de accu van je auto te vervangen ?

Ik kan een juiste accu voor de auto gewoon online vinden. Dan is het toch gewoon een kwestie van kap er af, - los, + los, accu los en eruit, nieuwe er in, accu vastmaken, + er op, - er op, kap er op ?

Of denk ik dan te simpel?

Mijn auto staat nu met een lege accu voor de deur, kan heb vanmiddag wel met startkabels starten maar heb zo'n idee dat het morgenochtend dan weer gewoon feest is na ene nacht stilstaan in de kou.
Nou kan ik hem dan wel naar de garage rijden maarja als het zo simpel is als het lijkt scheelt dat nogal in de kosten :+

Gabriël ITX

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:29

EMP

Krulloos!

sapphire schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:45:
Voor vele waarschijnlijk een vrij domme vraag maar .... Hoe moeilijk is het om de accu van je auto te vervangen ?

Ik kan een juiste accu voor de auto gewoon online vinden. Dan is het toch gewoon een kwestie van kap er af, - los, + los, accu los en eruit, nieuwe er in, accu vastmaken, + er op, - er op, kap er op ?

Of denk ik dan te simpel?

Mijn auto staat nu met een lege accu voor de deur, kan heb vanmiddag wel met startkabels starten maar heb zo'n idee dat het morgenochtend dan weer gewoon feest is na ene nacht stilstaan in de kou.
Nou kan ik hem dan wel naar de garage rijden maarja als het zo simpel is als het lijkt scheelt dat nogal in de kosten :+
In de basis klopt dit ja. Accu vervangen is niet moeilijk. Misschien moet je nog een kap of iets anders wat in de weg zit losschroeven, maar het is op zich een duidelijke klus.

Voordat je gaat schroeven, check bij de auto of de polen van de nieuwe accu het zelfde zitten als bij de oude, en of het formaat het zelfde is. Ik heb eens een accu in een auto geschroefd, en bij het aansluiten bleek dat de + en - andersom zaten op de (verkeerd geleverde) nieuwe accu. Geen ramp, winkel heeft hem omgeruild en toen was alles weer prima, maar het bespaart je werk als je het aan het begin even checkt :P

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• jack zomer
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 14:59
Nee net simpel genoeg... Wel even de motorkap openen

• AtleX
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, zo simpel is het. Met een maar, sommige auto's met start/stop systemen moet er nog wat ingeleerd worden na het vervangen van de accu.

12x360Wp = 4320 Wp @ Growatt 4200TL-XL. Zuid met helling 13° op plat dak.

• _JGC_
AtleX schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:53:
Ja, zo simpel is het. Met een maar, sommige auto's met start/stop systemen moet er nog wat ingeleerd worden na het vervangen van de accu.
Als de accu nu gaar is zal dat start/stop systeem niet werken. Zet je er een nieuwe accu in, heb je 2 opties: of het gaat automatisch weer werken, of het werkt nog steeds niet.

Verder is accu vervangen vrij simpel, heb het 2 weken lang elke avond en ochtend mogen doen toen de aircopomp vastgelopen was en de multiriem eraf lag. Polen los, accu losschroeven of uit bak klikken en nieuwe in omgekeerde volgorde weer monteren. Wel oppassen dat je geen sluiting maakt tussen + en -, want dan heb je kans dat je accu knalt.

• Reloader
4x2 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:27:

[...]

Het is ook een serieuze optie, ook meteen de leukste.
'

na 10 keer proberen met zon luchtkanon alsnog gelukt :9

• PalingDrone
  • Nu online
jack zomer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:53:
Nee net simpel genoeg... Wel even de motorkap openen
Tenzij de accu in de kofferbak zit...

DnB is Liquid

• _JGC_
Koelvloeistof maar even in de gaten houden... auto stinkt er niet naar, maar vanmorgen was het potje zo goed als leeg :X.

Tijdje terug de thermostaat vervangen, daarna gevuld en ontlucht, blijkbaar niet helemaal goed gegaan. Nu weer gevuld en even in de gaten houden. Wel slordig, vorige auto zeurde elke 3-4 weken om een halve liter olie en dan keek ik de KVS ook na, bij deze heb ik al 2 maand geen olie gepeild en bij controle zojuist stond het nog maar net beneden max.

Edit: radiateur lijkt lek. Ding is roestig op het onderste stuk, in de midden is het nat. Kan natuurlijk opgespatte zooi zijn wat erop blijft liggen, maar als ie KVS blijft verbruiken is radiateur hoofdverdachte.

[Voor 18% gewijzigd door _JGC_ op 11-12-2020 14:16]

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Uiteindelijk had ik de auto de dag er na snel nodig dus de garage maar laten doen (en dat had vrouwlief liever :( ) en die hadden het binnen no-time opgelost.

Vooral het advies dat de motorkap open moest heb ik smakelijk om kunnen lachen :+

Minder grappig was de radio/navi die over de zeik ging omdat de stroom er af ging en er dus geen radiocode bij de auto geleverd was, serieus alle documentatie van de eerste eigenaar hebben we behalve die code.

Snelste en goedkoopste manier om aan die code te komen was hilarisch genoeg via een Rus via eBay. Die was sneller en was minder gedoe dan het via de dealer regelen 8)7

[Voor 3% gewijzigd door sapphire op 12-12-2020 21:13]

Gabriël ITX

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Reloader schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:27:
die booster heb ik al geprobeerd :) dat werkt niet. het zijn nieuwe banden en de velgen zien er netjes uit. als ik ze bijvoorbeeld aan de buitenkant op zijn plek wring dan schiet de binnenkant er weer af. het lijkt wel alsof de binnenste rand te smal is ofzo.

2 van de 4 plopten er zo p.. de andere 2 8)7 8)7
Beetje laat zie ik, maar eventueel kun je ook een sjorband om het midden van de band leggen, en die aantrekken, dan trekt hij het loopvlak naar binnen, en de wangen naar buiten.
Leerde ik als klein kind al als ik weer eens 1 van de banden had platgereden tijdens het op 2 wielen rijden van de skelter :P

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Beetje vreemde vraag wellicht, gezien hier ook Tweakers zitten die overweg kunnen met OBD.

Ik ben nu al 2 dagen bezig met een probleem wat de Fiat Panda van mijn vriendin heeft. Er brand een lampje voor de stuurbekrachtiging deze heb ik uitgelezen en hier kwam een fout code uit over de start blokkering vreemd genoeg. Geheugen gewist maar foutcode kwam direct weer terug. Eigenlijk is dit ook wel fijn want dan is er een duidelijk probleem met iets.

Na wat speurwerk op internet blijkt dat deze auto's ook veel problemen hebben met de stuurhoeksensor, echter is het schijnbaar zo als je dat spul demonteert moet het opnieuw gekalibreerd worden. Vandaag uiteindelijk een garage in de buurt gevonden die dit evt. voor mij kan doen.

Nu heb ik de auto in de garage gezet en het lampje heb ik niet meer gezien... Maar goed sommige meldingen komen en gaan ik ken dit vanuit de VAG groep haha. Voordat ik aan de klus wou beginnen dacht ik om hem toch nog een keer uit te lezen. Vreemd genoeg geen fout meldingen meer in het geheugen....

Wat ik me kan herinneren moet dit toch gewoon opgeslagen blijven in het geheugen of heb ik het fout? Het was een rood lampje dat zou normaal ook wijzen op een flinke storing.

Accu heb ik ook niet los gehad, en deze is ook niet leeg. Heb hem zelfs nog nagemeten na 4 uur staan heeft hij 12,5 volt.

Fijne is dat het probleem zich van zelf heeft opgelost, maar minder is dat ik lees dat bij sommige gewoon de stuurbekrachtiging er opeens mee stopt of de auto naar links trekt. Toevallig iemand bekend met dit probleem in de Panda? schijnt ook bij Opel e.d. voor te komen.

Blijf het nog altijd vreemd vinden dat het geheugen geen foutmeldingen meer heeft opgeslagen.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Nieuw jaar, nieuwe geluiden/defecten :/

Vanochtend de auto gestart, was vrij koud buiten (2°C). Vanwege de quarantaine maatregelen heeft de auto ook al 1,5 week niet gelopen ongeveer. Vlak na het starten kwam deze klereherrie onder de motorkap vandaan:

(Koptelefoongebruikers: volume waarschuwing)

Ik vermoed de lagers van de dynamo? Ik had op dat moment als enige stevige verbruiker de achterruitverwarming aan, maar toen ik die uitzette werd het niet minder. Lampen e.d. stond allemaal nog uit. Ben gaan rijden en ik was de straat nog niet uit of het was al weer over. Daarna een uur snelweg gereden, motor was lekker warm en liep als een naaimachine en mooi stil.

Helaas stond ik op tijd vanochtend, anders had ik even kunnen luisteren met m'n auto stethoscoop (handig stuk gereedschap btw).

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2021 12:43]

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:57
@ThinkPad Klinkt als een lager idd. Had een soortgelijk iets bij m'n BMW, geluid werd minder als de motor warm werd. Bij mij bleken uiteindelijk de spanrollen compleet op te zijn, zou het idd eventjes na "meten" met een stethoscoop.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Batsgeit schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:26:
@ThinkPad Klinkt als een lager idd. Had een soortgelijk iets bij m'n BMW, geluid werd minder als de motor warm werd. Bij mij bleken uiteindelijk de spanrollen compleet op te zijn, zou het idd eventjes na "meten" met een stethoscoop.
Op een modelspecifiek forum zeggen ze dat het de riem is die slipt. Klinkt ook wel aannemelijk, hoorde hem laatst ook al eventjes joelen toen ik de airco inschakelde.
De spanrol heb ik 4 jaar geleden vervangen omdat hij lawaai maakte. Op de video is het wat lastig oordelen, maar ik had het idee dat het geluid van lager kwam.

Zal eens kijken of ik de riem iets strakker kan zetten.

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2021 17:14]

• _JGC_
@ThinkPad Slippende riem kan, maar dat kan ook een oorzaak hebben. Ik had een paar maand terug de airco compressor vast, kort daarna ging ook de vrijloop van dat ding, dat klonk ook zo.
Riem eraf en poelies inspecteren, kijken of alles nog soepel draait.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Airco is niet aan de orde, die stond uit toen ik het filmpje maakte. Denk toch slippende riem dan.
Maar als ik de riem strakker wil zetten dan kan ik net zo goed even de spanning van de riem halen en de poelies allemaal even controleren inderdaad.

[Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2021 17:22]

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14-06 16:34

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
@ThinkPad Tenzij de koppeling van de airco niet helemaal goed meer is en hij toch de riem belast ;)

Volgens mij kan je bij jouw motor de riem niet zelf strakker zetten, maar zit er een automatische (veer)spanner op. Die kan best slap zijn geworden.
Daarnaast, het is nu koud, dus je hebt standaard direct na het starten een hele grote verbruiker, namelijk je accu. Je riem wordt dus meer belast dan normaal.

Spanrollen kunnen na 4 jaar ook al versleten zijn ;)

@Racer89 Storingen hoeven inderdaad niet altijd een MIL (brandende storingslamp) te geven. Alleen als een storing van dermate ernst dat doorrijden tot schade of ernstige milieuverontreiniging kan leiden, gaat hij branden. Afhankelijk van de storing kan het zijn dat de melding weer lijkt te verdwijnen als de storing zich in meerdere testcycli niet meer voordoet. Hij is dan nog steeds wel opgeslagen in de betreffende computer.

Als je met de storing naar de garage gaat, ga dan niet zelf eerst storingen wissen. De auto slaat namelijk niet alleen op dat er een storing is, maar ook onder welke omstandigheden deze zich heeft voortgedaan en dat is voor de garage hele waardevolle informatie.

Herkalibreren van de stuursensor is tegenwoordig een vrij standaard procedure en iets wat je met een goede OBD2-computer vrij gemakkelijk kan uitvoeren.

Verder, zonder de exacte storingscode te weten, valt er weinig zinnigs te zeggen over je storing.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
deepbass909 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 18:01:
@ThinkPad Tenzij de koppeling van de airco niet helemaal goed meer is en hij toch de riem belast ;)

Volgens mij kan je bij jouw motor de riem niet zelf strakker zetten, maar zit er een automatische (veer)spanner op. Die kan best slap zijn geworden.
Daarnaast, het is nu koud, dus je hebt standaard direct na het starten een hele grote verbruiker, namelijk je accu. Je riem wordt dus meer belast dan normaal.

Spanrollen kunnen na 4 jaar ook al versleten zijn ;)
[....]
Dat zou kunnen, maar verwacht ik niet. Maar ik zal er binnenkort eens naar kijken.
Strakker zetten moet via de dynamo, je wordt oud ;)

Accu als grote verbruiker had ik nog niet aan gedacht idd!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Dat zou kunnen, maar verwacht ik niet. Maar ik zal er binnenkort eens naar kijken.
Strakker zetten moet via de dynamo, je wordt oud ;)

Accu als grote verbruiker had ik nog niet aan gedacht idd!
Haha, je valt gewoon in herhaling :P Ik vergeet alleen altijd dat de motor in de Yaris op dat vlak ouderwets is, want automatische spanners zijn al heel lang gebruikelijk en handmatige spanners associeer ik met auto's uit de jaren 80 met een carburateur en contactpunten :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
deepbass909 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Haha, je valt gewoon in herhaling :P Ik vergeet alleen altijd dat de motor in de Yaris op dat vlak ouderwets is, want automatische spanners zijn al heel lang gebruikelijk en handmatige spanners associeer ik met auto's uit de jaren 80 met een carburateur en contactpunten :+
Mijn 206 uit 2003 zou volgens haynes ook handmatig gespannen moeten worden. Bouten niet kunnen vinden, riem toen maar geknipt, om er later achter te komen dat er een automatische spanner op zat. (maargoed, de stuurbekrachtiging stond ook niet in de handleiding, lekker zelf nadenken hoe die riem moest lopen)

Dus ja, handmatige spanner is iets van de vorige eeuw.

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:00
ThinkPad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:26:
Strakker zetten moet via de dynamo,
Een voordeel, als je de riem strakker zet en het geluid kwam toch uit de dynamo lagering kom je daar snel achter :Y) Als ik jou was zou ik toch eerst even alle lagers voelen voor je 'm opspant. En heeft je Yaris een dynamo vrijloopkoppeling? Dan zou ik die ook even goed bevoelen, die kan ook gekke geluiden veroorzaken.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Mijn 206 uit 2003 zou volgens haynes ook handmatig gespannen moeten worden. Bouten niet kunnen vinden, riem toen maar geknipt, om er later achter te komen dat er een automatische spanner op zat. (maargoed, de stuurbekrachtiging stond ook niet in de handleiding, lekker zelf nadenken hoe die riem moest lopen)

Dus ja, handmatige spanner is iets van de vorige eeuw.
Volgens mij hangt het samen met een multiriem, met de invoering daarvan werd ook de automatische spanner min of meer standaard. Een V-snaar is altijd handmatig, een multiriem is bijna altijd automatisch.

Maar goed, hier staat een vergelijkbare Yaris voor de deur als die van @ThinkPad en ik heb me over de jaren wel vaker verbaast over de ontwerpkeuzes die ooit gemaakt zijn.

@ThinkPad Voor dit soort geluiden is een motor stethoscoop van onschatbare waarde. Een gezien de lage prijs (ik ben ze zelfs voor € 5 tegengekomen) is het eigenlijk een no-brainer. Je hoort echt direct welk lager (als het een lager is) niet goed meer is.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Die heb ik al :) Toen na dat issue met spanrol-lager gelijk besteld. Stond vanochtend echter op tijd, dus geen ruimte om uitgebreide diagnose te doen. Ga er van het weekend wel even naar kijken/luisteren.

• _JGC_
deepbass909 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:30:
[...]

Volgens mij hangt het samen met een multiriem, met de invoering daarvan werd ook de automatische spanner min of meer standaard. Een V-snaar is altijd handmatig, een multiriem is bijna altijd automatisch.

Maar goed, hier staat een vergelijkbare Yaris voor de deur als die van @ThinkPad en ik heb me over de jaren wel vaker verbaast over de ontwerpkeuzes die ooit gemaakt zijn.

@ThinkPad Voor dit soort geluiden is een motor stethoscoop van onschatbare waarde. Een gezien de lage prijs (ik ben ze zelfs voor € 5 tegengekomen) is het eigenlijk een no-brainer. Je hoort echt direct welk lager (als het een lager is) niet goed meer is.
Bij de 206 (en ook de eerste lichting 207) heb je 3 systemen:
- automatische spanner
- handmatige spanner waarbij de spanning gemeten moet worden
- dynamo

Heb je een simpele 206 zonder stuurbekrachtiging en airco, dan heb je gewoon een multiriem over poelie+dynamo en moet je die opspannen door de dynamo verder weg te zetten. Bij de overige versies is het maar net welk motorblok je hebt. Volgens Haynes hebben de 16V motoren een automatische spanner, maar mijn simpele TU3 heeft ook een automatische spanner.

Het kan ook anders overigens... buurman heeft een Hyundai Getz. Die heeft gewoon 3 losse V-snaren voor airco, dynamo en stuurbekrachtiging. Tijdje terug had ie ook een raar geluid, heeft ie ze 1-voor-1 eraf getrokken, geluid nog niet weg... was het de spanrol van de distributie :X. Middagje sleutelen op de oprit had ie die ook vervangen :P

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
@deepbass909 Bedankt voor je reactie, tot nu toe heb ik alles zelf kunnen oplossen en kom ik alleen in de garage voor de APK en nieuwe banden.

Er brandde een rood lampje met de afbeelding van een stuur. In eerste instantie heb ik deze gewist om te kijken of de storing weer terug komt. Deze kwam na een halve minuut ook weer terug en bleef aanhouden ( ook het lampje ) Na wat zoek werk op internet wou ik dus de bekabeling nakijken onder het stuur echter toen ik de auto in de garage zette was het lampje uit. Daarop heb ik de laptop aangesloten om te kijken of er nog een fout in het geheugen van de auto stond echter was deze dus leeg..

Ik heb dus zelf geen foutcode meer gewist o.i.d. We willen de auto verkopen dus ik wil gewoon dat het in orde is en niet achter af gezeur. Ik ben gisteren en eergisteren meer dan 100 km gereden en heb het lampje niet meer gezien. Dus ik ga er vanuit dat het vanzelf is opgelost. 8)7

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:23:
Nieuw jaar, nieuwe geluiden/defecten :/
[...]
Multiriem strakker gezet, hopelijk is de herrie nu weg.

Uiteindelijk was ik langer bezig met de 12mm dop terugvinden die ik achter het blok liet vallen dan met de riemspanning :/ :')

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:40
Een van mijn banden (li. achter) liep langzaam leeg. Naar plaatselijk bandenbedrijf getogen en repareren viel wat tegen, van binnenuit was niet mogelijk omdat het lek teveel aan de rand van de band zat. Daarom dus een prop van buitenaf. Bandenbedrijf gaf aan dat men eigenlijk geen garantie op de reparatie kon geven, vanwege de positie. Nu twijfel ik wat te doen: wel of geen nieuwe achterbanden. Banden zijn van 2014, maar verder nog wel in orde. Nog zeker 3,5-4mm profiel (zomerbanden). Wat zouden jullie doen in dit geval?

• Wok
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Vervangen! Dit is sowieso APK-afkeur.

Bovendien: Michelin's van 6 jaar oud zijn waarschijnlijk al compleet verdroogd :P

[Voor 55% gewijzigd door Wok op 22-01-2021 13:33]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• _JGC_
7 jaar oud, Michelin (weekmakers intussen verdampt) en dan een prop op een plek waar ie niet hoort... ik zeg vervangen.

En in het vervolg: nieuwe banden achter, als je voorbanden op zijn gooi je achter nieuwe banden en zet je de oude achterbanden naar voren. Op die manier zit je niet met 7+ jaar oude banden op de achteras.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
@MJV Banden van 6 / 7 jaar oud zijn aan vervanging toe. Daarnaast zit deze prop naast het loopvlak (hij zit voorbij de knik waar het profiel overgaat van horizontaal naar verticaal) en dat is sowieso een APK afkeur.

Er wordt vaak vergeten dat banden aan 2 soorten slijtage onderhevig zijn, namelijk naast fysieke slijtage, ook ouderdom. 5 tot 10 jaar is doorgaans wel de maximale ouderdom.

• MJV
Thanks allen. Dat worden vier nieuwe banden.

Gewetensvraag: hier (de band li. achter) uberhaupt nog mee rijden? Ik heb een set winterwielen+banden op zolder liggen, dus de optie tot andere bandenset heb ik.

• _JGC_
Als je winterwielen+banden hebt liggen zou ik die er gewoon onder zetten nu. Het is koud genoeg om geen nadeel te hebben van winterbanden. Altijd beter dan doorrijden met verhoogde kans op klapband. Dat een garage dit zo repareert ook...

• SniperGuy
  • Laatst online: 15:58
_JGC_ schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:38:
Als je winterwielen+banden hebt liggen zou ik die er gewoon onder zetten nu. Het is koud genoeg om geen nadeel te hebben van winterbanden. Altijd beter dan doorrijden met verhoogde kans op klapband. Dat een garage dit zo repareert ook...
Een Prop is ook een NOOD reparatie om je mobiel te houden. De band zou z.s.m. vervangen moeten worden.
deepbass909 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:18:
@MJV Banden van 6 / 7 jaar oud zijn aan vervanging toe. Daarnaast zit deze prop naast het loopvlak (hij zit voorbij de knik waar het profiel overgaat van horizontaal naar verticaal) en dat is sowieso een APK afkeur.

Er wordt vaak vergeten dat banden aan 2 soorten slijtage onderhevig zijn, namelijk naast fysieke slijtage, ook ouderdom. 5 tot 10 jaar is doorgaans wel de maximale ouderdom.
Als je een beetje gas geeft en (sportief) door de bochten gaat dan is dat gedeelte waar de prop zit ook loopvlak :Y
De band vervormd immers onder de verschillende krachten en zal daar op die plek ook slijtage gaan vertonen (vooral bij voorbanden)

[Voor 45% gewijzigd door SniperGuy op 22-01-2021 14:55]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
SniperGuy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Als je een beetje gas geeft en (sportief) door de bochten gaat dan is dat gedeelte waar de prop zit ook loopvlak :Y
De band vervormd immers onder de verschillende krachten en zal daar op die plek ook slijtage gaan vertonen (vooral bij voorbanden)
Alleen werkt het zo niet in de wetgeving. Daarin is loopvlak echt alleen het vlakke horizontale deel. En omdat de band op die plek het meeste vervormd is het ook gelijk de meest kwetsbare plek voor een prop.

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

7 jaar oude energy savers horen sowieso in de bak, tenzij je met regen van de weg wilt glijden.

Maar die prop zou ik me dan weer niet zo'n zorgen over maken. Gewoon laten tot de nieuwe banden binnen zijn.

• MJV
Zo beroerd waren die zevenjaar oude Energy savers tot nu toe niet, maar leeftijd van de banden enige ding wat ik heb gemist toen ik de auto 1,5 jaar geleden kocht. Occassion uit 2014 met 140.000 op de teller, toch kan ik me niet voorstellen dat dit de originele banden zijn geweest.

Inmiddels liggen de de winterbanden erop. Moet morgen 200km snelweg rijden en het laatste wat ik zou willen is een wiel links verwisselen ergens op een vluchtstrook. En met slagmoersleutel en hydraulische krik was verwisselen zo gepiept.

Ondertussen maar even zoeken naar nieuwe zomerbanden. Ik zie dat de Continental PremiumContact 6 goed uit de test komen bij Autoweek.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

deepbass909 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Is bij van die kleine blokjes wel vaker, de Mitsubishi 1.1 tot 1.6jes (gedeeld met Daimler) span je ook gewoon via de Dynamo, die bouwserie komt in de eerste generatie uit in 200X oid.

Simpelweg goedkoper en bij een kleiner atmosferisch blokje is hier wel ruimte voor.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MJV schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:42:
Zo beroerd waren die zevenjaar oude Energy savers tot nu toe niet, maar leeftijd van de banden enige ding wat ik heb gemist toen ik de auto 1,5 jaar geleden kocht. Occassion uit 2014 met 140.000 op de teller, toch kan ik me niet voorstellen dat dit de originele banden zijn geweest.

Inmiddels liggen de de winterbanden erop. Moet morgen 200km snelweg rijden en het laatste wat ik zou willen is een wiel links verwisselen ergens op een vluchtstrook. En met slagmoersleutel en hydraulische krik was verwisselen zo gepiept.

Ondertussen maar even zoeken naar nieuwe zomerbanden. Ik zie dat de Continental PremiumContact 6 goed uit de test komen bij Autoweek.
Toen ik vorig jaar de oudste banden van mijn Bravo uit 2010 verving (september 2019 gekocht), kwamen er de fabrieks-originele Pirelli's onder vandaan. Bij veel voorwielaangedreven auto's waarvan de banden niet jaarlijks voor en achter omgewisseld worden, kunnen de achterbanden makkelijk zo oud worden. Achterwielen hebben bij veel voorwielaangedreven auto's domweg niet zoveel te leiden.

• _JGC_
Paar dagen auto laten staan, vette vloeistof op de oprit, lijkt op koelvloeistof... waarschijnlijk radiateur lek, had verdacht plekje gezien maar bij gebrek aan sporen nog niks mee gedaan. Hoeft niet duur te zijn, een radiateur voor een 206 is niet veel duurder dan de vloeistof die erin gaat :P. Zit alleen niet zo te wachten op sleutelen op de oprit met dit weer.

Verder gisteren Eurol injectie reiniger op een volle tank toegevoegd nav onregelmatige loop bij koude start. Nu 45km gereden, merk wel dat motor stiller is. Bij doortrekken naar 4000RPM merk ik nu wel hikjes die er eerder niet waren :(

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 16:10

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:43:
[...]

Toen ik vorig jaar de oudste banden van mijn Bravo uit 2010 verving (september 2019 gekocht), kwamen er de fabrieks-originele Pirelli's onder vandaan. Bij veel voorwielaangedreven auto's waarvan de banden niet jaarlijks voor en achter omgewisseld worden, kunnen de achterbanden makkelijk zo oud worden. Achterwielen hebben bij veel voorwielaangedreven auto's domweg niet zoveel te leiden.
Dat valt mee toch, onder de Suzuki Swift van mijn vriendin (bouwjaar 2006, de auto, niet de vriendin :+) zat op de achteras nog de originele Bridgestone's O-) Die worden nu vervangen omdat ze toch aardig wat droogtescheurtjes beginnen te vertonen en omdat er in 1 van de banden een dikke schroef zit. Qua profiel zaten ze nog niet op hun einde :+ (de auto heeft overigens pas 75.000 km gelopen ofzo).
Overigens waren die droogtescheurtjes lang niet zo erg als ik wel eens heb gezien bij veel jongere Michelin banden.

[Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 02-02-2021 15:51]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:33:
Paar dagen auto laten staan, vette vloeistof op de oprit, lijkt op koelvloeistof... waarschijnlijk radiateur lek, had verdacht plekje gezien maar bij gebrek aan sporen nog niks mee gedaan. Hoeft niet duur te zijn, een radiateur voor een 206 is niet veel duurder dan de vloeistof die erin gaat :P. Zit alleen niet zo te wachten op sleutelen op de oprit met dit weer.
Daar zit ik ook tegenaan te hikken. Ik heb een defect in de airco waarvoor letterlijk het halve dashboard uit elkaar moet (volgens de officiële instructie zelfs het hele dashboard :X ). Ook een klus die ik liever niet doe met dit weer...
Verder gisteren Eurol injectie reiniger op een volle tank toegevoegd nav onregelmatige loop bij koude start. Nu 45km gereden, merk wel dat motor stiller is. Bij doortrekken naar 4000RPM merk ik nu wel hikjes die er eerder niet waren :(
Kan het effect zijn van injectoren die nog wat schoner moeten worden. 45 km is ook nog niet echt veel (pas 3 liter benzine ofzo?)
-tom-562 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Dat valt mee toch, onder de Suzuki Swift van mijn vriendin (bouwjaar 2006, de auto, niet de vriendin :+) zat op de achteras nog de originele Bridgestone's O-) Die worden nu vervangen omdat ze toch aardig wat droogtescheurtjes beginnen te vertonen en omdat er in 1 van de banden een dikke schroef zit. Qua profiel zaten ze nog niet op hun einde :+ (de auto heeft overigens pas 75.000 km gelopen ofzo).
Overigens waren die droogtescheurtjes lang niet zo erg als ik wel eens heb gezien bij veel jongere Michelin banden.
9 jaar is nog niet het meest extreme, maar die banden vertoonde wel ouderdomsslijtage. Profiel was nog niet op, maar ik merkte wel gripverlies op natte wegen.

15 jaar begint wel serieus oud te worden en zou ik echt niet meer veilig vinden :X Ouder dan 10 jaar wil je eigenlijk niet. Droogtescheurtjes zijn nog niet eens het grootste probleem, het rubber van het loopvlak wordt hard waardoor je veel sneller gaat glijden. Bij m'n vorige auto had ik 2 oude banden die duidelijk te hard waren geworden en afhankelijk van de as had ik bij regen of heel snel last van overstuur (als ze achter lagen) of onderstuur (als ze voor lagen). Daar hoefde ik niet meer sportief voor te rijden :X Sindsdien nooit meer oude banden onder mijn auto.

• Dirk33
_JGC_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:33:

En merk je verschil omdat je er nu meer oplet omdat je iets verwacht? Of merk je verschil omdat je eigenlijk ook veel anders rijd (meer gas/toeren/veel langer etc?)

Want al die wondermiddeltjes geloof ik niet zo in. Ja als je het heel consequent gebruikt kan een injectorreiniger misschien helpen om je injectoren fris te houden. Maar dan is het goedkoper om 98 te tanken.

• _JGC_
deepbass909 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:24:
[...]

Daar zit ik ook tegenaan te hikken. Ik heb een defect in de airco waarvoor letterlijk het halve dashboard uit elkaar moet (volgens de officiële instructie zelfs het hele dashboard :X ). Ook een klus die ik liever niet doe met dit weer...
Ach, het uitzoeken van welke radiateur ik moet hebben was meer werk dan het monteren. Uiteindelijk rechtstreeks in de catalogus van Van Wezel zelf opgezocht... wat een drama is dat Tecdoc :X.
Opengesneden 5 liter kan onder de slang, lostrekken, leeg laten lopen, bovenste slang los, 2 schroefjes los, radiateur eruit pakken, nieuwe in omgekeerde volgorde er weer in en dan afvullen en warm laten draaien. Kind kan de was doen. KVS zit er nog maar 4 maand in, kan er wel weer in.
Kan het effect zijn van injectoren die nog wat schoner moeten worden. 45 km is ook nog niet echt veel (pas 3 liter benzine ofzo?)
Kan het niet meer reproduceren iig. Er zat altijd een rateltje in de motor, die is nu ook weg. Lijkt z'n werk te doen. Ik heb niet echt een hoge pet op van additieven, maar lijkt wel degelijk wat te doen.
9 jaar is nog niet het meest extreme, maar die banden vertoonde wel ouderdomsslijtage. Profiel was nog niet op, maar ik merkte wel gripverlies op natte wegen.

15 jaar begint wel serieus oud te worden en zou ik echt niet meer veilig vinden :X Ouder dan 10 jaar wil je eigenlijk niet. Droogtescheurtjes zijn nog niet eens het grootste probleem, het rubber van het loopvlak wordt hard waardoor je veel sneller gaat glijden. Bij m'n vorige auto had ik 2 oude banden die duidelijk te hard waren geworden en afhankelijk van de as had ik bij regen of heel snel last van overstuur (als ze achter lagen) of onderstuur (als ze voor lagen). Daar hoefde ik niet meer sportief voor te rijden :X Sindsdien nooit meer oude banden onder mijn auto.
Toen ik mijn eerste 206 kocht met 116.000km op de teller en 4 jaar oud uit de lease, zaten op de voorkant Michelin Energy E3A met 2,5mm profiel en achter zaten de originele Dunlop SP10 banden van bouwjaar auto met nog 8mm profiel. Die voorbanden 2 maand daarna vervangen en een week later stond ik andersom op een rotonde. Kort daarna winterbanden gemonteerd en de dunlops naar de stort gebracht.

• _JGC_
Dirk33 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:00:
[...]

En merk je verschil omdat je er nu meer oplet omdat je iets verwacht? Of merk je verschil omdat je eigenlijk ook veel anders rijd (meer gas/toeren/veel langer etc?)

Want al die wondermiddeltjes geloof ik niet zo in. Ja als je het heel consequent gebruikt kan een injectorreiniger misschien helpen om je injectoren fris te houden. Maar dan is het goedkoper om 98 te tanken.
Ik verwacht er niks van, want ben zelf ook sceptisch over dat soort middeltjes. Anders ermee rijden doe ik niet, ik was vorige week ook wel in de toeren aan het trappen.
Nieuwe injector zal het er niet van worden, serieus schoon ook niet, een verneukte injector krijg je niet schoon met een additief. Enige wat ik ervan verwacht is dat evt aanslag van E10 benzine wordt weggevreten door dat spul.

Tot nu toe loopt de motor wat rustiger en klinkt ie wat minder rauw.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
Dirk33 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Injectorreiniger is voornamelijk kerosine. Dat is niet zozeer een wondermiddeltje, maar wel een goed oplosmiddel om aanslag van benzine, olie en roet weg te spoelen. Gewone 98 heeft niet hetzelfde effect, een brandstof als BP Ultimate zou wel vergelijkbaar werken.
Het gaat geen defecte of vastzittende injector tot leven brengen, maar het helpt wel bij het herstellen van het spraypatroon. Dat wordt namelijk vrij makkelijk verstoord. En verkijk je niet op de hoeveelheid, een flesje Wynn's van 325ml gaat op een tank van minimaal 20l, dat is een concentratie van 1,6% wat chemisch gezien behoorlijk hoog is. Ter vergelijking, loodvervanging voeg je toe in een concentratie van 0,1% en daarvan hoeft niemand je uit te leggen of het werkt ;)
Ik gebruikte het zelf 1 à 2 keer per jaar in mijn cabrio. Of het werkt, moeilijk te zeggen, ik had geen vergelijkbare auto waar het niet in ging. Maar onder het mom, baat het niet, schaad het ook niet, vond ik het de €10 per keer het risico wel waard.

@_JGC_ Ik zal half buiten de auto moeten liggen, steeds op de grond, niet echt prettig met dit weer...

• PalingDrone
  • Nu online
deepbass909 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:22:
[...]

Injectorreiniger is voornamelijk kerosine. Dat is niet zozeer een wondermiddeltje, maar wel een goed oplosmiddel om aanslag van benzine, olie en roet weg te spoelen. Gewone 98 heeft niet hetzelfde effect, een brandstof als BP Ultimate zou wel vergelijkbaar werken.
Het gaat geen defecte of vastzittende injector tot leven brengen, maar het helpt wel bij het herstellen van het spraypatroon. Dat wordt namelijk vrij makkelijk verstoord. En verkijk je niet op de hoeveelheid, een flesje Wynn's van 325ml gaat op een tank van minimaal 20l, dat is een concentratie van 1,6% wat chemisch gezien behoorlijk hoog is. Ter vergelijking, loodvervanging voeg je toe in een concentratie van 0,1% en daarvan hoeft niemand je uit te leggen of het werkt ;)
Ik gebruikte het zelf 1 à 2 keer per jaar in mijn cabrio. Of het werkt, moeilijk te zeggen, ik had geen vergelijkbare auto waar het niet in ging. Maar onder het mom, baat het niet, schaad het ook niet, vond ik het de €10 per keer het risico wel waard.

@_JGC_ Ik zal half buiten de auto moeten liggen, steeds op de grond, niet echt prettig met dit weer...
Ik mikte er vaak wat injectorreiniger in voor een serieus lange rit waarbij de motor goed heet werd. Meestal 1x per jaar voor de vakantie, had het idee dat wanneer alles flink op temperatuur komt icm die kerosine dat het dan wel redelijk schoon brand. Stukje Amsterdam - Berlijn knallen om een tank vlot leeg te rijden en alles lekker schoon te blazen.
Al doet injectorcleaner mij tegenwoordig teveel aan mijn vorige garage denken, zij zetten het altijd standaard op de rekening, compleet onverifieerbaar of het er dan ook daadwerkelijk in gegoten is, daar heb ik zo mijn twijfels over.

DnB is Liquid

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand hier nog tips voor een knap voordelig pompje om de olie weg te slobberen door de peilstok? Niet zo eenvoudig toegang tot een knappe sleutelplek en voor een tussentijdse wissel (halverwege de officiële interval) hoeft van mij het filter niet.

• _JGC_
GoldenSample schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:14:
Iemand hier nog tips voor een knap voordelig pompje om de olie weg te slobberen door de peilstok? Niet zo eenvoudig toegang tot een knappe sleutelplek en voor een tussentijdse wissel (halverwege de officiële interval) hoeft van mij het filter niet.
https://www.hbm-machines....neumatische-vloeistofpomp

https://www.hbm-machines....-handmatige-vloeistofpomp

Zoiets?

[Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 03-02-2021 01:33]

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:15
PalingDrone schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:56:
[...]

Ik mikte er vaak wat injectorreiniger in voor een serieus lange rit waarbij de motor goed heet werd. Meestal 1x per jaar voor de vakantie, had het idee dat wanneer alles flink op temperatuur komt icm die kerosine dat het dan wel redelijk schoon brand. Stukje Amsterdam - Berlijn knallen om een tank vlot leeg te rijden en alles lekker schoon te blazen.
Al doet injectorcleaner mij tegenwoordig teveel aan mijn vorige garage denken, zij zetten het altijd standaard op de rekening, compleet onverifieerbaar of het er dan ook daadwerkelijk in gegoten is, daar heb ik zo mijn twijfels over.
Denk dat dat goed op temperatuur komen zeker helpt. Heb jaren geleden na het gedeeltelijk reviseren van de motor van de Swift een flesje LiquiMoly injectorreiniger gekocht en onderweg naar zuid-Frankrijk opgemaakt. Na 1100km bijna aan 1 stuk, alleen gestopt voor koffie en benzine, liep de motor duidelijk rustiger, regelmatiger en nog maar 500 toeren stationair.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 01:14:
Ik heb zelf ooit een simpel elektrisch pompje van de Lidl gekocht, maar ik weet dat die ook via andere kanalen te koop is (HBM heeft hem bijv. ook)

Zolang de vloeistof niet lichtontvlambaar is (dus geen benzine) en smerend is (dus ook geen water), is deze pomp prima te gebruiken. Die voorwaarden had ik zelf helaas gemist, want ik wou hem juist voor benzine en koelvloeistof gebruiken |:(

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

wil tzt nog wel een peristaltische pomp regelen voor dat soort zaken. Kost ook de wereld niet, en dan kan je dr alle vloeistoffen in gooien die je maar wil.

• MadMarky
  • Niet online
Ik heb er weer eentje in de categorie rare gereedschapsmaten. Na de 16 en 18mm hex en 7mm inbus heb ik nu een 14mm inbus nodig :F (deepbass weet waarschijnlijk al waarvoor)

BIj Datona kost een losse dop €40 en bij HBM is er bijna niets van dat spul op voorraad. Iemand nog een idee waar ik eens kan kijken?

🖥️ | 🚗

• Bouli
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10-06 16:45

Bouli

9000 rpm

MadMarky schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:34:
Ik heb er weer eentje in de categorie rare gereedschapsmaten. Na de 16 en 18mm hex en 7mm inbus heb ik nu een 14mm inbus nodig :F (deepbass weet waarschijnlijk al waarvoor)

BIj Datona kost een losse dop €40 en bij HBM is er bijna niets van dat spul op voorraad. Iemand nog een idee waar ik eens kan kijken?
Conrad, TOOLCRAFT 816161 en op voorraad ;-)

K20A daily :-)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MadMarky schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:34:

Wil je de olie van je diff vervangen? :+

Ik heb bij Hornbach een losse 14mm inbus gehaald daarvoor. Ik weet niet hoeveel ruimte je onder de Z3 hebt, maar bij de 3-serie paste een dop en ratel niet tussen diff en reservewielkuip.

De meeste bouwmarkten verkopen die maat volgens mij wel, want je hebt het bij verwarmingskranen nodig.

• MadMarky
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Wil je de olie van je diff vervangen? :+

Ik heb bij Hornbach een losse 14mm inbus gehaald daarvoor. Ik weet niet hoeveel ruimte je onder de Z3 hebt, maar bij de 3-serie paste een dop en ratel niet tussen diff en reservewielkuip.

[...]
Klopt daar kwam ik ook achter nadat ik een dop geregeld had. De kuip van het reservewiel kan ik laten zakken vanuit de kofferbak maar de kofferklep gaat sinds afgelopen zomer niet meer open }:O
Goed, genoeg werk te doen dus maar daar ga ik wel mee verder zodra het niet meer zo achterlijk koud is.

🖥️ | 🚗

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Klopt daar kwam ik ook achter nadat ik een dop geregeld had. De kuip van het reservewiel kan ik laten zakken vanuit de kofferbak maar de kofferklep gaat sinds afgelopen zomer niet meer open }:O
Goed, genoeg werk te doen dus maar daar ga ik wel mee verder zodra het niet meer zo achterlijk koud is.
Dat een dop niet paste, kwam ik ook ooit achter toen ik de olie ging vervangen (de dop zit in mijn kist met inbus en torx-doppen). Gelukkig kon ik toen net op tijd een vriend van mij tegenhouden, die van plan was om alvast de onderste plug (waar wel een dop in past) eruit te draaien :X Gelukkig zit de Hornbach om de hoek van mijn DHZ, dus een korte wandeling later en de plug kon er alsnog uit.

Tip van flip, zorg dat je altijd eerst de vulplug kan openen voor je de aftapplug eruit haalt. Anders loop je het risico dat er straks geen olie meer in zit, maar je er ook geen nieuwe meer in kan krijgen.

• MadMarky
  • Niet online
Check dat had ik zelf inderdaad ook bedacht :P

🖥️ | 🚗

• _JGC_
deepbass909 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Dat een dop niet paste, kwam ik ook ooit achter toen ik de olie ging vervangen (de dop zit in mijn kist met inbus en torx-doppen). Gelukkig kon ik toen net op tijd een vriend van mij tegenhouden, die van plan was om alvast de onderste plug (waar wel een dop in past) eruit te draaien :X Gelukkig zit de Hornbach om de hoek van mijn DHZ, dus een korte wandeling later en de plug kon er alsnog uit.

Tip van flip, zorg dat je altijd eerst de vulplug kan openen voor je de aftapplug eruit haalt. Anders loop je het risico dat er straks geen olie meer in zit, maar je er ook geen nieuwe meer in kan krijgen.
Die tip geldt ook als je olie gaat verversen met een flush middel: wees er zeker van dat je het af kunt tappen voordat je flush bij je olie gooit.

• Twan81
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 14-06 09:09
Wat betreft de plug uit het differentieel halen. Ik pak altijd een ringsleutel waar de inbus inpast. Dan de inbus in de plug stoppen en kracht zetten maar :)
Op die manier heb je geen ratel nodig.

• Dirk33
Voor gekke inbusmaten ook al regelmatig een boutkop met moeren gebruikt. M12 koppelstuk icm dop/ratel werkt ook perfect voor 17mm inbus.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

Topicstarter
Wat misschien nog een handige tip is voor dit topic: ik houd op https://www.spritmonitor.de/ mijn tankbeurten en andere auto-gerelateerde uitgaven bij. Je kunt hier ook 'service intervals' invoeren, op tijd en/of op kilometers.
Zo kreeg ik vannacht een herinneringsmail dat ik binnenkort weer een oliewissel moet gaan uitvoeren :)

• MadMarky
  • Niet online
Twan81 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:48:
Wat betreft de plug uit het differentieel halen. Ik pak altijd een ringsleutel waar de inbus inpast. Dan de inbus in de plug stoppen en kracht zetten maar :)
Op die manier heb je geen ratel nodig.
Op deze manier de olie uiteindelijk ververst, inbus dop + steeksleutel ging mooi samen om de bovenste vulplug los te krijgen met minimale ruimte erachter.
Om de olie in het diff te krijgen heb ik een klein balgpompje gebruikt dat oliehandel.nl voor een paar euro verkoopt. Helemaal prima voor een paar liter tranmissie olie, behoorlijk ongeschikt voor andere taken.

🖥️ | 🚗

• Westland1940
  • Registratie: maart 2018
Heeft iemand een leuk adresje waar je lakschade kan laten repareren? Uiteraard met het idee om zoveel mogelijk geld te besparen. Zitten wat mooie schaafwonden links achter bij het wiel...

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:26
Ik heb schade twee jaar geleden opgegeven via Fixico met foto`s en beschrijving, en via hen van meerdere bedrijven in mijn buurt een vrijblijvende offerte gekregen.
Zelf gekozen, qua prijs/recensies, voor Autostad Nieuwegein, die het voor weinig erg netjes gerepareerd en gespoten hebben.

Maar daar rolt vast iets betaalbaars uit in jouw buurt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Hegeman
  • Registratie: mei 2014

Hegeman

Weet van alles wat

Zijn er hier nog mensen met goede tips voor dolgedraaide koppen op bouten die in de cilinderkop zitten?

Bij mijn Ford Fiesta uit 2005 lekt er olie langs de nokkenassensor weg (verwacht een lekke o-ring), deze zit met 1 bout in de kop gedraaid, echter is de kop van de bout dol. Maatje kleiner past er niet op en voor de griptang is te weinig ruimte. Van de onderkant kan ik er ook niet bijkomen, daar zit de uitlaat manifold in de weg.
Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True