ThinkPadd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:47:
[...]
Dat zegt mij helemaal niks. Heb ik nog nooit gehoord bij mijn Yaris. De comments bij het filmpje hierboven maken mij ook niet veel wijzer, iets met een 'clutch actuator motor' die 'burnt out' is???
Heb je een handbak of een automaat? Ik heb een handbak.
Je zou even een account op yarisworld.com kunnen maken en het op het forum daar kunnen vragen. Zitten veel mensen met kennis van dit model.
Ik ken die piepjes ook niet van onze Yaris (2009-model) en die beschrijving zegt mij ook echt niks.
Maar bij hoorbare foutmeldingen in een 2006-auto moet ook er ook een foutcode opgeslagen zijn die je via de OBD kan uitlezen. Op het dashboard krijg je overigens geen storingsmelding?
@
ToolkiT
Lekker bezig met die bus
@
webber87
Mijn eerste ingeving was mogelijk een probleem met de choke, tot ik las dat het om een injectie gaat... Maar het lijkt me op de eerste plaats een brandstofprobleem te zijn. Alles wat je al vervangen hebt, lijkt me niet direct relatie te hebben in ieder geval.
Super98 lijkt me overigens echt overkill, octaan-getal staat hier los van, 98 ontbrand niet makkelijker met een koude motor. Gewone Euro95 zou prima moeten werken (even vooropgesteld dat de motor tegen 10% ethanol kan).
Wat je sowieso kan doen en nooit kwaad kan, is een keer een flesje injectorreiniger in de tank gooien. Officieel moet het op een volle tank, maar in dit geval zou ik het in een halfvolle tank gooien en dan doorrijden tot het niveau onder de 25% is gezakt voor je weer gaat tanken.
Werkt dat niet, dan zou ik je aanraden om eerst eens te kijken naar de benzinedruk en je benzinefilter vervangen.
Mijn eigen escapades gaan ook gestaagd door. Een tijdje geleden heb ik de achterwielophanging van mijn cabrio gedemonteerd, zodat het gewicht van het achterste subframe met differentieel van 200kg naar een meer hanteerbare 50kg zou zakken. Ik liep toen alleen tegen dit probleem aan:
Aandrijfassen die met mijn gereedschap onmogelijk uit de lagers wouden. Dat is bij BMW wel vaker een probleem (extreem kleine toleranties in de spiebanen). Dus het spul mee naar m'n DHZ-garage (toen de corona-maatregelen weer iets soepeler werden) om hem daar onder de 20ton pers te leggen.
Daar was de draagarm het niet mee eens:

In plaats van de een as die los kwam, brak het gietstaal van het bovenste montagepunt
Uiteindelijk is het wel gelukt met een grote poelie-trekker en (bijna) 2000Nm slagmoersleutel, maar dit wordt dus een nieuwe draagarm scoren.
Tussendoor nog "even" een afgebroken bout uitgeboord en helicoil geplaatst:

dit is in een montagebeugel van mijn airco-compressor. Het even was uiteindelijk een klus van 3 avonden, omdat in de eerste avond een easy-out afbrak in de bout en ik dus met een gehard stuk staal zat dat niet meer uit te boren was

Dat heb ik in 2 avonden tijd met een Dremel en een aantal slijpsteentjes uit de bout geslepen, waarna het restant van de bout uitgeboord kon worden.
De wijze lessen hier, wees extreem voorzichtig met een easy-out (lukt het niet, stop dan) en mocht hij afbreken, dan is een Dremel je grootste vriend en is het onderdeel daarmee nog wel te redden.
De overige 3 gaten ga ik trouwens ook nog opboren en van helicoils voorzien. Bij het eruit draaien van de bouten zaten er bij de 3 overige bouten een behoorlijke hoeveelheid aluminium in de schroefdraad vast en is de schroefdraad in de drager dus zeker niet geweldig meer. Met de helicoils kan ik in feite de schroefdraad in het aluminium upgraden tot een stalen schroefdraad en wordt het daarmee alleen maar beter en sterker.
Het positieve in de tussen is wel dat dit tot nu toe de enige 2 zaken zijn die mij echt problemen op hebben geleverd. Zelfs de uitlaatspruitstukken, die al 23 jaar vast zaten, kwamen zonder noemenswaardige problemen los:
Wel heb ik zo'n beetje ieder draadeind uit het blok gedraaid, ipv dat de moer los kwam, maar dat is eigenlijk maar een detail. En uiteindelijk moeten alle draadeinden er sowieso uit, omdat ze vervangen gaan worden door nieuwe.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier