Die donut ontbreekt juist als het niet dicht is. Kan zijn dat je motorsteunen wat ouder worden waardoor het blok verder kantelt dan gewenst.ThinkPadd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 08:57:
[...]
Heb je meer info/plaatjes over die aanpassing?
Bij mijn Yaris lekt de uitlaat op die plek (ik hoor soms een fluitje bij optrekken), ondanks een nieuwe ‘donut gasket’ en nieuwe veertjes om de buizen tegen elkaar te trekken maar toch wat flex te hebben. Had al aan gun-gum ofzo gedacht, maar dat wordt hard, terwijl het juist flexibel moet blijven.
Ik heb ook een P0420 erin zitten, heb ook het vermoeden dat die wellicht daardoor veroorzaakt wordt (valse lucht). Direct na de tweede lambda (die deze melding triggert) zit de flens waar het wat lekt.
Genoeg te hobbyen dan. Pakking bij de uitlaat hoort er toch wel? Hij moet ergens bewegen wegens het kantelen van de motor, dat doet die juist op die conische pakking toch?_JGC_ schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:02:
[...]
Prijs was er ook naar (900), had alleen niet verwacht dat ie zoveel olie zou lekken als ie geadverteerd wordt met nieuwe koppakking en distributie.
Gekocht van een particulier, hij heeft dat ding vanaf februari 2019 op naam gehad, van hem heb ik facturen van nieuwe accu en nieuwe koppakking+distributie. De eigenaar daarvoor heb ik alle facturen van en is netjes onderhouden. De 2 eigenaren daarvoor hebben hem bij Peugeot dealer onderhouden, ding is vervolgens ingeruild bij een kia garage die een kleine beurt heeft gedaan. zou evt bij Peugeot dealer historie kunnen halen, maar interesseert me eigenlijk niet, dat waren de eerste 130.000km, we zitten nu op 190.000.
Klepdekselpakking is 5 euro, 2 schroefjes, plaat eruit tillen, vlakken schoonmaken en nieuwe ertussen. Carterpakking is ook 5 euro, maar iets meer werk omdat voorpijp los moet.
Pakking tussen voorpijp en middenpijp hoort er officieel niet, maar wordt wel eens gedaan als de verbinding niet goed genoeg is. Bij de latere modellen is er flexpijp, dat heeft deze niet (flenzen inelkaar met 2 veertjes op de schroeven).
Stabilisatorstangen achter valt ook mee, 2 boutjes en je vist hem eraf, weet alleen nog niet wat de ophanging daarmee doet, maar kan altijd de boel laten zakken zodat het past (kan erbij zonder krik, dus denk dat ik chassis vastzet met krik en wiel op de grond laat staan). Rubber bussen voor 50 euro van ebay, met 2 doppen en schroefdraad moet dat wel lukken.
Al met al valt de auto me mee, je kunt overal bij en alles is goed te inspecteren. Waar ik nog nachtmerries van de waterpomp en radiateur van de 207 heb, draai ik me bij dit ding nergens voor om.
Voordeel van carterpakking vervangen is dat ik ook meteen alle rotzooi weg kan poetsen, dat krijg je met een flush ook niet weg.
Volgens de tekeningen bij ilcats.ru die ik opvraag op basis van (betaalde) tekeningnummer uit de servicebox hoort er zo'n donutpakking tussen. Is alleen geen garantie dat ie er ook tussen zit. Flens is zwart dus ik ga er even vanuit dat er geen pakking tussen zit, of dat de pakking inmiddels versleten is.Mapro schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:03:
[...]
Genoeg te hobbyen dan. Pakking bij de uitlaat hoort er toch wel? Hij moet ergens bewegen wegens het kantelen van de motor, dat doet die juist op die conische pakking toch?
Wat klussen betreft, het carter krijgt een staartje, want die moet met pakkingkit, de pakking die ik heb besteld past wel, maar gok niet dat ie genoeg afdicht. Is ook voor alu blok zie ik achteraf, kop is wel alu maar onderblok is gietijzer volgens mij.
Vanmorgen naar mijn ouders gereden, koelsysteem is dicht nu. Olie drupt ie als de ziekte (maar ik denk dat de 207 meer zoop dan deze drupt

Jammer van de verkeerde pakking maar kit is net zo handig toch.. lekt de pakking zo hard al dan?_JGC_ schreef op zondag 26 juli 2020 @ 16:26:
[...]
Volgens de tekeningen bij ilcats.ru die ik opvraag op basis van (betaalde) tekeningnummer uit de servicebox hoort er zo'n donutpakking tussen. Is alleen geen garantie dat ie er ook tussen zit. Flens is zwart dus ik ga er even vanuit dat er geen pakking tussen zit, of dat de pakking inmiddels versleten is.
Wat klussen betreft, het carter krijgt een staartje, want die moet met pakkingkit, de pakking die ik heb besteld past wel, maar gok niet dat ie genoeg afdicht. Is ook voor alu blok zie ik achteraf, kop is wel alu maar onderblok is gietijzer volgens mij.
Vanmorgen naar mijn ouders gereden, koelsysteem is dicht nu. Olie drupt ie als de ziekte (maar ik denk dat de 207 meer zoop dan deze drupt).
Rond de hele omtrek is het zwart, de olie loopt vervolgens via de carter over een kabelgeleiding naar 1 punt waar alles op de grond drupt.Mapro schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:06:
[...]
Jammer van de verkeerde pakking maar kit is net zo handig toch.. lekt de pakking zo hard al dan?
Verkeerde pakking was maar paar euro, kan 'm nog wel annuleren, bestelling is nog niet verwerkt (morgen 8 uur wordt ie ingeschoten bij leverancier). Kit maar even bij een lokale shop halen, weet ik ook dat ik de goede heb.
Koppakking is een zwak punt bij TUtjes. Met beleid warm rijden en toch gaan ze, vroeg of laat, allemaal weer zweten rechtsvoor, zo boven je dynamo. Als je koud te hard moet stampen gaat ie eraan (bij vrijwel alle motoren geldt dat overigens wel, maar de TU zal je vrij vlot laten merken dat ie dat niet leuk vindt). Vervangen an sich is niet heel veel werk, mits je geen schade aan de kop hebt (been there, done that, got the t-shirt, twice). Je moet alleen zo ontzettend veel extra rotzooi loshalen. Draadeinden van je uitlaatspruitstuk zijn ook gevoelig, de meeste mensen trekken de kop er dan ook af met de beide spruitstukken er nog op vast. Het hijsoog van je motor is ook handig, dan kan je ten minste fatsoenlijk je bovenste motorsteun losmaken om bij je distributie te komen._JGC_ schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:02:
Prijs was er ook naar (900), had alleen niet verwacht dat ie zoveel olie zou lekken als ie geadverteerd wordt met nieuwe koppakking en distributie.
Gekocht van een particulier, hij heeft dat ding vanaf februari 2019 op naam gehad, van hem heb ik facturen van nieuwe accu en nieuwe koppakking+distributie. De eigenaar daarvoor heb ik alle facturen van en is netjes onderhouden. De 2 eigenaren daarvoor hebben hem bij Peugeot dealer onderhouden, ding is vervolgens ingeruild bij een kia garage die een kleine beurt heeft gedaan. zou evt bij Peugeot dealer historie kunnen halen, maar interesseert me eigenlijk niet, dat waren de eerste 130.000km, we zitten nu op 190.000.

@Pizza_Boom Pakking van een TU5 zou ook moeten passen, die zijn sterker en wel opgewassen tegen de constructiefout van de TU3.
Overigens overweeg ik een nieuwe carterpan ipv de oude terug monteren, een nieuwe is wel vlak (als het goed is
) nml...
Edit: Voor 27 euro incl BTW ook maar gewoon een nieuwe carterpan aan de order toegevoegd. Gezien de lekkage rondom de hele carterpan vermoed ik dat iemand eerder met dat ding heeft lopen knutselen. Liever een nieuwe vlakke schone carterpan en de bestelde pakking gebruiken, dan een kromme carterpan monteren en volsmeren met kit om het dicht te krijgen.
Overigens overweeg ik een nieuwe carterpan ipv de oude terug monteren, een nieuwe is wel vlak (als het goed is

Edit: Voor 27 euro incl BTW ook maar gewoon een nieuwe carterpan aan de order toegevoegd. Gezien de lekkage rondom de hele carterpan vermoed ik dat iemand eerder met dat ding heeft lopen knutselen. Liever een nieuwe vlakke schone carterpan en de bestelde pakking gebruiken, dan een kromme carterpan monteren en volsmeren met kit om het dicht te krijgen.
[ Voor 41% gewijzigd door _JGC_ op 27-07-2020 13:45 ]
NVM: Zie reactie hieronder.
Thanks, ga het daar proberen. Wist niet van het bestaan af.
Thanks, ga het daar proberen. Wist niet van het bestaan af.
[ Voor 87% gewijzigd door toimoi op 30-07-2020 14:04 ]
Ook daar is een topic voor, zie: Show your I.C.E.
Vanmorgen aan de slag gegaan:
- kleppendeksel hard
- olie zuur na 40.000km
- carterpakking idd lek
Nieuwe carter erop gezet met kurkpakking, die was niet dicht, dus olie maar weer afgetapt, die kan weg, is net zo zwart en zuur als de troep in de kop (en dan heeft het blok niet eens gelopen). Nu met zwarte siliconenpakking die bij de carterpan zat, uurtje laten drogen, aandraaien en morgenavond pas olie vullen.
Verder verdenk ik de ringen van oliedruksensor en aftapplug oliefilterhuis van lekkage.
Ingang katalysator is mooi schoon, dus geen oliezuiper. Alleen wel 3 gaten bij de flens, morgenochtend even laten dichtbakken bij de garage.
Verder was de pakking tussen kat en middenpijp nog maar de helft van wat ie moest zijn.
- kleppendeksel hard
- olie zuur na 40.000km
- carterpakking idd lek
Nieuwe carter erop gezet met kurkpakking, die was niet dicht, dus olie maar weer afgetapt, die kan weg, is net zo zwart en zuur als de troep in de kop (en dan heeft het blok niet eens gelopen). Nu met zwarte siliconenpakking die bij de carterpan zat, uurtje laten drogen, aandraaien en morgenavond pas olie vullen.
Verder verdenk ik de ringen van oliedruksensor en aftapplug oliefilterhuis van lekkage.
Ingang katalysator is mooi schoon, dus geen oliezuiper. Alleen wel 3 gaten bij de flens, morgenochtend even laten dichtbakken bij de garage.
Verder was de pakking tussen kat en middenpijp nog maar de helft van wat ie moest zijn.
Vanmorgen de katalysator laten lassen, voor 10 euro weer helemaal dicht. Zaten iets van 4 gaten in, 2 daarvan heeft ie vanaf de binnenkant gelast.
Verder de olie die er gisteren 10 minuten in heeft gezeten maar weg, het stinkt en is zwart, ook veel bezinksel erin. Gelukkig is 5W40 A3/B4 niet zo duur.
Pannetje en klepdeksel zijn weer dicht, verder de onderkant schoongespoten met remmenreiniger, dus als er nog wat gaat lekken is dat beter te achterhalen.
Kort proefritje gemaakt, ding klinkt en rijdt heerlijk.
Verder de olie die er gisteren 10 minuten in heeft gezeten maar weg, het stinkt en is zwart, ook veel bezinksel erin. Gelukkig is 5W40 A3/B4 niet zo duur.
Pannetje en klepdeksel zijn weer dicht, verder de onderkant schoongespoten met remmenreiniger, dus als er nog wat gaat lekken is dat beter te achterhalen.
Kort proefritje gemaakt, ding klinkt en rijdt heerlijk.
Inmiddels 2 tanken benzine verder, de 206SW doet 1:17, best redelijk voor een benzine auto van die leeftijd.
Inmiddels ook de achterdemper lek, ding bromt inwendig en heeft een gaatje bij een lasnaad. Veel roest op dat ding, dus maar nieuwe besteld. Klem zat inmiddels niet meer goed, is ook de verkeerde diameter. Is losgekomen omdat ik de middenpijp terug heb gehangen in het rubber.
Verder nog nieuwe spoorstangen links en rechts. Er zit nogal wat speling op het stuur en rechts kan ik de spoorstang bewegen, speling zit op de binnenste kogel. Complete spoorstangen van Febi met alles erop en eraan (stang, kogel, moeren, manchet en vet) voor minder dan 20 euro, links dan ook maar direct doen, kan ie daarna uitgelijnd. Moet alleen nog even een stukje gereedschap scoren voor de montage.
Verder koplamp links nog polijsten, rechts is al eens gedaan zag ik aan een stukje blanke lak die loslaat.
Moet zeggen, goedkoop rijden zo'n 206.
Inmiddels ook de achterdemper lek, ding bromt inwendig en heeft een gaatje bij een lasnaad. Veel roest op dat ding, dus maar nieuwe besteld. Klem zat inmiddels niet meer goed, is ook de verkeerde diameter. Is losgekomen omdat ik de middenpijp terug heb gehangen in het rubber.
Verder nog nieuwe spoorstangen links en rechts. Er zit nogal wat speling op het stuur en rechts kan ik de spoorstang bewegen, speling zit op de binnenste kogel. Complete spoorstangen van Febi met alles erop en eraan (stang, kogel, moeren, manchet en vet) voor minder dan 20 euro, links dan ook maar direct doen, kan ie daarna uitgelijnd. Moet alleen nog even een stukje gereedschap scoren voor de montage.
Verder koplamp links nog polijsten, rechts is al eens gedaan zag ik aan een stukje blanke lak die loslaat.
Als je gereedschap nodig hebt om de stuurstang aan het stuurhuis te kunnen monteren, een grote waterpomptang doet wonderen_JGC_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:53:
Inmiddels 2 tanken benzine verder, de 206SW doet 1:17, best redelijk voor een benzine auto van die leeftijd.
Zorg alleen wel dat hij daarna goed geborgen zit (meestal met zo'n borgplaat waarvan je een stukje omslaat).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Voor 5 tientjes heb je een set die je op nagenoeg alle stangen kan gebruiken. Volgens de haynes mag ik het halve stuurhuis demonteren om erbij te kunnen met een tang, dan is zo'n set wel handig, kan je ook met juiste moment aandraaien.deepbass909 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:00:
[...]
Als je gereedschap nodig hebt om de stuurstang aan het stuurhuis te kunnen monteren, een grote waterpomptang doet wonderenKrassen aan de buitenkant van een kogelgewricht zijn niet bepaald een probleem en de kans dat je een stalen kom vervormd met een waterpomptang is echt nihil.
Zorg alleen wel dat hij daarna goed geborgen zit (meestal met zo'n borgplaat waarvan je een stukje omslaat).
Ik gok dat hij dus niet zo makkelijk bereikbaar zit als bij mijn BMW:_JGC_ schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:19:
[...]
Voor 5 tientjes heb je een set die je op nagenoeg alle stangen kan gebruiken. Volgens de haynes mag ik het halve stuurhuis demonteren om erbij te kunnen met een tang, dan is zo'n set wel handig, kan je ook met juiste moment aandraaien.

Ik weet dat hij bij veel fwd-auto's achter de motor, boven het subframe zit, ipv van ervoor, zoals bij mij.
Zelf wacht ik op iets lagere temperaturen en dan gaat bij mij een stuurhuis volledig uit elkaar. Hij lekt hydrauliek-olie en er moeten nieuwe seals in (heb het kitje al een tijdje klaar liggen).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dit stuurhuis is er heel makelijk onder uit te halen, kunt overal goed bij, zelfs de stuuras is goed te bereiken om los te halendeepbass909 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
Ik gok dat hij dus niet zo makkelijk bereikbaar zit als bij mijn BMW:
[Afbeelding]
Ik weet dat hij bij veel fwd-auto's achter de motor, boven het subframe zit, ipv van ervoor, zoals bij mij.
Zelf wacht ik op iets lagere temperaturen en dan gaat bij mij een stuurhuis volledig uit elkaar. Hij lekt hydrauliek-olie en er moeten nieuwe seals in (heb het kitje al een tijdje klaar liggen).
Hebben ze goed bedacht daar.
Weet ook niet waarom zo weinig merken deze constructie hebben
[ Voor 5% gewijzigd door Mapro op 13-08-2020 20:41 ]
Deze opbouw vereist dat de stuuras langs het motorblok naar voren kan. Dat kan eigenlijk alleen als de motor in lengterichting ligt. Bij de meeste auto's ligt de motor echter overdwars en zit er (vaak) een versnellingsbak in de weg.Mapro schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
Dit stuurhuis is er heel makelijk onder uit te halen, kunt overal goed bij, zelfs de stuuras is goed te bereiken om los te halen
Hebben ze goed bedacht daar.
Weet ook niet waarom zo weinig merken deze constructie hebben
Kwam er gisteren ook achter dat de achteras niet meer goed is 
Nu zijn de rubber bussen van de stabilisator rechts helemaal gaar, dus misschien trekt het nog bij als ik er nieuwe rubbers in heb gezet (heb de rubbers al van Ebay, gereedschap is onderweg), maar anders wordt het naar Nagele om de as te verwisselen met een gereviseerde
Nu zijn de rubber bussen van de stabilisator rechts helemaal gaar, dus misschien trekt het nog bij als ik er nieuwe rubbers in heb gezet (heb de rubbers al van Ebay, gereedschap is onderweg), maar anders wordt het naar Nagele om de as te verwisselen met een gereviseerde
Wat is er mis met de achteras? Zoveel zit er niet in die as (is een torsieas, zoals zoveel fwd-auto's hebben tegenwoordig)._JGC_ schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:24:
Kwam er gisteren ook achter dat de achteras niet meer goed is
En welk gereedschap heb je besteld? Ik zit zelf nog te kijken naar een set om rubbers uit en in de draagarmen te kunnen persen (ik moet er een stuk of 15 in mijn cabrio vervangen).
Lees je eens in over 206 (SW, maar ook CC en hatchback) en achteras, dan snap je wat ik bedoel. Mijn wiel staat boven naarbinnen gebogen. Ik kan links de hele hand tussen wiel en wielkast krijgen, rechts krijg ik er nog net een vinger tussen aan de bovenkant. Links staat het wiel in lijn met het voorwiel, rechts staat ie enkele centimeters naarbuiten. As klappert ook rechtsachter. Meestal is dit het naaldlager in de draagarm achter die verrot is, maar als je wiel al scheef staat ben je al te laat met vervangen en zijn de bussen ook gaar. Aangezien de rubbers ook helemaal gaar zijn van de stabilisator rechtsachter vervang ik deze eerst, kijken of de wielstand dan nog wat beter wordt.deepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:31:
[...]
Wat is er mis met de achteras? Zoveel zit er niet in die as (is een torsieas, zoals zoveel fwd-auto's hebben tegenwoordig).
En welk gereedschap heb je besteld? Ik zit zelf nog te kijken naar een set om rubbers uit en in de draagarmen te kunnen persen (ik moet er een stuk of 15 in mijn cabrio vervangen).
Setjes die ik gekocht heb:
Draagarmrubbers:
https://www.hbm-machines....-en-demontageset-34-90-mm
Stuurkogels:
https://www.hbm-machines....en-stuurkogel-sleutel-set
Momentsleutel, gewoon omdat ik die nog niet had:
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ndHHbdI7qij0OOJomReRmHhv.jpg?f=user_large)
Van het weekend de uitlaat eronder weg gehad om nieuwe pakkingen ('donut gasket') te monteren zodat hij niet meer lekt. De pakking van spruitstuk naar pijp had ik al eens vervangen. Die achteraan van pijp naar einddemper niet, die was flink gaar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ShB9Bf0w6mGRgt4TVtiSraJV.jpg?f=user_large)
Ook gelijk maar nieuwe ophangrubbers gemonteerd, als ik de boel dan toch los heb liggen. Handig truukje om ze eraf en weer erop te krijgen is de ophangpunten inspuiten met WD40 en daarna waterpomptang gebruiken om ze eraf te knijpen (één bek op het ophangpunt, de andere op het rubber).
Wilde ook een afstandsbus ('spark plug defouler') tussen de tweede lambdasonde zetten omdat ik nog steeds die irritante P0420 storing erin heb zitten. Maar die zat behoorlijk vast, met als resultaat dat de schroefdraad van zowel de lambda als in de uitlaatpijp aan gort is. Heb net een nieuwe lambdasonde besteld (Denso, €43, valt mee gelukkig) en heb een vriend die een M18x1,5 tap heeft liggen.
[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2020 10:50 ]
Klinkt als wat een oud-collega ook ooit had. Ik vroeg me toen ook al af wat zo'n relatief simpele as kon slopen (hij was alles behalve technisch, dus kon het niet vertellen)._JGC_ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:39:
[...]
Lees je eens in over 206 (SW, maar ook CC en hatchback) en achteras, dan snap je wat ik bedoel. Mijn wiel staat boven naarbinnen gebogen. Ik kan links de hele hand tussen wiel en wielkast krijgen, rechts krijg ik er nog net een vinger tussen aan de bovenkant. Links staat het wiel in lijn met het voorwiel, rechts staat ie enkele centimeters naarbuiten. As klappert ook rechtsachter. Meestal is dit het naaldlager in de draagarm achter die verrot is, maar als je wiel al scheef staat ben je al te laat met vervangen en zijn de bussen ook gaar. Aangezien de rubbers ook helemaal gaar zijn van de stabilisator rechtsachter vervang ik deze eerst, kijken of de wielstand dan nog wat beter wordt.
Setjes die ik gekocht heb:
Draagarmrubbers:
https://www.hbm-machines....-en-demontageset-34-90-mm
Stuurkogels:
https://www.hbm-machines....en-stuurkogel-sleutel-set
Momentsleutel, gewoon omdat ik die nog niet had:
https://www.hbm-machines....-14-momentsleutel-5-25-nm
Die draagarmrubberset heb ik al eens in de handen gehad. Toch maar eens gaan halen.
Bekend probleem met lambda's. Voor jou is het nu te laat, maar vaak helpt even goed heet maken van de pijp.ThinkPadd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:45:
Van het weekend de uitlaat eronder weg gehad om nieuwe pakkingen ('donut gasket') te monteren zodat hij niet meer lekt. De pakking van spruitstuk naar pijp had ik al eens vervangen. Die achteraan van pijp naar einddemper niet, die was flink gaar. Ook gelijk maar nieuwe ophangrubbers gemonteerd, als ik de boel dan toch los heb liggen. Handig truukje om ze eraf en weer erop te krijgen is de ophangpunten inspuiten met WD40 en daarna waterpomptang gebruiken om ze eraf te knijpen (één bek op het ophangpunt, de andere op het rubber).
Wilde ook een afstandsbus ('spark plug defouler') tussen de tweede lambdasonde zetten omdat ik nog steeds die irritante P0420 storing erin heb zitten. Maar die zat behoorlijk vast, met als resultaat dat de schroefdraad van zowel de lambda als in de uitlaatpijp aan gort is. Heb net een nieuwe lambdasonde besteld (Denso, €43, valt mee gelukkig) en heb een vriend die een M18x1,5 tap heeft liggen.
Ik heb wel IMAL-spray gebruikt, wat wel gedeeltelijk hielp. Inspuiten, 10 min. wachten, stukje losdraaien/vastdraaien/lostdraaien om het goed in de schroefdraad te krijgen, inspuiten, wachten > repeat.deepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:48:
[...]
Bekend probleem met lambda's. Voor jou is het nu te laat, maar vaak helpt even goed heet maken van de pijp.
Daarmee kon ik hem voor de helft loskrijgen, maar toen ik kracht ging zetten begon de schroefdraad te 'smeren' en nu dus gestript.
Heetstoken zal ik onthouden. Opwarmen door met de auto te rijden was geen optie, dan was de pijp te heet om te demonteren. Maar heb wel een onkruidbrander met zo'n gasbusje.
Als die brander een gele vlam geeft, wordt die niet heeft genoeg, je moet een gasbrander hebben die een blauwe vlam geeft. Het liefst wil je het metaal rond de sensor roodgloeiend kunnen krijgen namelijk (dat gaat je alleen lukken met acetyleen, maar je komt met een soldeerbrander ook heel ver).ThinkPadd schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:58:
[...]
Ik heb wel IMAL-spray gebruikt, wat wel gedeeltelijk hielp. Inspuiten, 10 min. wachten, stukje losdraaien/vastdraaien/lostdraaien om het goed in de schroefdraad te krijgen, inspuiten, wachten > repeat.
Daarmee kon ik hem voor de helft loskrijgen, maar toen ik kracht ging zetten begon de schroefdraad te 'smeren' en nu dus gestript.
Heetstoken zal ik onthouden. Opwarmen door met de auto te rijden was geen optie, dan was de pijp te heet om te demonteren. Maar heb wel een onkruidbrander met zo'n gasbusje.
Zit nogal wat werk aan om zo'n as weer goed te krijgen. Het kan wel, maar als je voor 200 euro excl BTW een compleet gereviseerde as kunt krijgen met alles vernieuwd, waarom zou je dan zelf gaan kloten? Haynes handleiding is ook vrij duidelijk over de achteras bij de 206, enige wat omschreven wordt is hoe je de as in z'n geheel eronderweg krijgt.deepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:48:
[...]
Klinkt als wat een oud-collega ook ooit had. Ik vroeg me toen ook al af wat zo'n relatief simpele as kon slopen (hij was alles behalve technisch, dus kon het niet vertellen).
Die draagarmrubberset heb ik al eens in de handen gehad. Toch maar eens gaan halen.
Voor €200 moet je je inderdaad gaan afvragen hoeveel tijd je erin wilt steken het zelf te doen als je voor dat bedrag een volledig gereviseerde kan krijgen. Waarschijnlijk heb je ook wat speciaal spul nodig voor de revisie._JGC_ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:03:
[...]
Zit nogal wat werk aan om zo'n as weer goed te krijgen. Het kan wel, maar als je voor 200 euro excl BTW een compleet gereviseerde as kunt krijgen met alles vernieuwd, waarom zou je dan zelf gaan kloten? Haynes handleiding is ook vrij duidelijk over de achteras bij de 206, enige wat omschreven wordt is hoe je de as in z'n geheel eronderweg krijgt.
Ik mag al blij zijn als ik voor dat bedrag alle rubbers weet te vinden

Naaldlagers: 2x20 ex (SKF)deepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:31:
[...]
Voor €200 moet je je inderdaad gaan afvragen hoeveel tijd je erin wilt steken het zelf te doen als je voor dat bedrag een volledig gereviseerde kan krijgen. Waarschijnlijk heb je ook wat speciaal spul nodig voor de revisie.
Ik mag al blij zijn als ik voor dat bedrag alle rubbers weet te vinden
Achterasrubbers: 4x5 ex (Febi, 10 als je Moog wilt)
Stabilisatorstangrubbers: 45 van Ebay (los bijna nergens te krijgen, PSA verkoopt nieuwe stangen 165 ex per kant)
Ben je al 105 euro excl BTW kwijt aan alleen lagers en wat rubbers. Voor 95 euro extra krijg je een as zonder roest met nieuwe coating waarbij alles is gereviseerd.
Overigens vanmorgen ineens motorstoring na het wegbrengen van mijn zoon naar school. In plaats van naar m'n werk met 40 naar huis gereden, daar de EOBD dongel opgehaald, uitgelezen met Torque, geen storing. Vervolgens ook gewoon zonder problemen naar m'n werk gereden

Zie in Torque wel dat stationair de STFT tussen -2 en +3 schommelt bij warme motor, dus ik vermoed dat er binnenkort wel iets uit gaat komen.
[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 18-08-2020 12:24 ]
Pff, bouten los ging nog. Lagerbus zat goed vast in de achteras, had geen zin om los te komen. Buurman heeft nog even met de voorhamer de stang van het lager geslagen, daarna konden we met waterpomptang de binnenbus eruit draaien.
Nu nog de oude bussen uit de stang krijgen en dan nieuwe erin.
Goede nieuws tot nu toe: het achterwiel staat zonder stabilisator recht in lijn met het voorwiel.
Goede nieuws tot nu toe: het achterwiel staat zonder stabilisator recht in lijn met het voorwiel.
Wat bij mij tot nu toe wel goed werkt, auto starten, lekker stationair laten lopen en na 5 minuten die lambda losdraaien (denk om je armendeepbass909 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:48:
Bekend probleem met lambda's. Voor jou is het nu te laat, maar vaak helpt even goed heet maken van de pijp.
En bij verdere werkzaamheden eerst maar weer een bakkie koffie totdat de uitlaat ver genoeg afgekoeld is.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ben alsnog niet zo optimistisch gezien het ding niet te stellen is/geen speling zou moeten hebben. dus ondanks een gare stabilisator zou hij gewoon recht moeten blijven._JGC_ schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:32:
Pff, bouten los ging nog. Lagerbus zat goed vast in de achteras, had geen zin om los te komen. Buurman heeft nog even met de voorhamer de stang van het lager geslagen, daarna konden we met waterpomptang de binnenbus eruit draaien.
Verder heb je precies de eind 80/90 peugeot kwalen te pakken:
- Koppaking die lekt op de hoek
- gare achteras
- olie verbruik
Heb n'r 1 en 3 gehad (in het geval van nr. 3 de klepseals). 1 op 1000 als ik vol-gas naar Nürnberg reed met de 1.1 106 op LPG met 300k km (als dat niet stiekem meer was). Doet de Mitsubatsu toch beter, die verbruikt wel iets olie tussen de beurtjes maar dat is hoogstens 1x een scheut er bij. Valt me niet tegen, er staat slechts een kleine 120k op maar de meeste kilometers maakt hij nu toch op de Autobahn en dan gaat het gas er goed op als ie goed warm is.
@GoldenSample Achteras is fixbaar of vervangbaar. Ik zie zo op het oog geen gekke dingen, alleen die stabilisator die helemaal gaar is in de bussen. Verder zit de stabilisator in het midden met een gleuf ipv een boutgat, je zet dat vast met 105Nm, dus ik vermoed dat er wel degelijk iets mee gesteld kan worden.
koppakking is vervangen door vorige eigenaar, klepdeksel en carter heb ik zelf gedaan. Sinds de reparatie lekt ie niet meer op de oprit, dus tot nu toe positief. Nu 2000km verder en ding heeft nog geen drup olie verbruikt Was bij de 207 wel andets (1 liter op 2500).
Moet zeggen dat ie verder heerlijk rijdt, laag gewicht en voor 75pk een best wel pittig motortje.
Edit: overigens vandaag meegemaakt waarom je extra moet steunen. Door het geram met de voorhamer was de auto verschoven tov de krik. Omdat ik het niet vertrouwde om hem nog lang zo te laten staan het wiel weer gemonteerd en de krik voorzichtig laten zakken, tijdens het zakken klapte de auto ineens van de krik af en stond ie met het wiel op de grond. Je zal er maar onder liggen.
koppakking is vervangen door vorige eigenaar, klepdeksel en carter heb ik zelf gedaan. Sinds de reparatie lekt ie niet meer op de oprit, dus tot nu toe positief. Nu 2000km verder en ding heeft nog geen drup olie verbruikt Was bij de 207 wel andets (1 liter op 2500).
Moet zeggen dat ie verder heerlijk rijdt, laag gewicht en voor 75pk een best wel pittig motortje.
Edit: overigens vandaag meegemaakt waarom je extra moet steunen. Door het geram met de voorhamer was de auto verschoven tov de krik. Omdat ik het niet vertrouwde om hem nog lang zo te laten staan het wiel weer gemonteerd en de krik voorzichtig laten zakken, tijdens het zakken klapte de auto ineens van de krik af en stond ie met het wiel op de grond. Je zal er maar onder liggen.
[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 20-08-2020 00:05 ]
Voordeel van die 8kleppers is dat ze relatief veel kracht onderin hebben. Geloof wel dat je wat gefopt wordt door het kwart ovale wieltje van de gaskabel, welke de gasklep relatief ver opend bij minder dan 50% gas._JGC_ schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:59:
@GoldenSample Achteras is fixbaar of vervangbaar. Ik zie zo op het oog geen gekke dingen, alleen die stabilisator die helemaal gaar is in de bussen. Verder zit de stabilisator in het midden met een gleuf ipv een boutgat, je zet dat vast met 105Nm, dus ik vermoed dat er wel degelijk iets mee gesteld kan worden.
Verder is die as inderdaad prima te vervangen, allemaal niet zo onoverkomelijk, de onderdelen zijn goedkoop en de problemen relatief simpel te vinden. Soms beter dan een auto die minder issues heeft maar soms erg lastige gremlins/dure gremlins.
Als de STFT schommelt tussen -2 en +3% en je LTFT zit in de buurt van 0%, dan is er niks aan de hand. Je STFT mag tussen de -10 en +10% schommelen._JGC_ schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:48:
[...]
Naaldlagers: 2x20 ex (SKF)
Achterasrubbers: 4x5 ex (Febi, 10 als je Moog wilt)
Stabilisatorstangrubbers: 45 van Ebay (los bijna nergens te krijgen, PSA verkoopt nieuwe stangen 165 ex per kant)
Ben je al 105 euro excl BTW kwijt aan alleen lagers en wat rubbers. Voor 95 euro extra krijg je een as zonder roest met nieuwe coating waarbij alles is gereviseerd.
Overigens vanmorgen ineens motorstoring na het wegbrengen van mijn zoon naar school. In plaats van naar m'n werk met 40 naar huis gereden, daar de EOBD dongel opgehaald, uitgelezen met Torque, geen storing. Vervolgens ook gewoon zonder problemen naar m'n werk gereden
Zie in Torque wel dat stationair de STFT tussen -2 en +3 schommelt bij warme motor, dus ik vermoed dat er binnenkort wel iets uit gaat komen.
En wijze les, bij storing eerst even de auto een keer stil zetten, motor af, een paar minuutjes wachten en opnieuw start. Heb je een "echte" storing, dan komt ie terug, was het een sensor die wat raars deed (waarschijnlijk, aangezien je verder geen storingen opgeslagen hebt), dan kan je weer gewoon rijden.
En daarom nooit aan een auto werken die alleen op een krik staat. Hoe goed de krik ook is, het is onstabiel. Ik heb de cabrio op 4 assteunen staan op het moment:_JGC_ schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:59:

Daarnaast liggen de wielen onder de dorpels en staat de krik altijd opgepompt tegen het voorste of achterste subframe.
Mocht het fout gaan, dan land de auto op de wielen en blijft er op de meeste plaatsen minimaal 20 ruimte onder de auto (mijn wielen zijn 225mm breed). Dat betekent dat ik waarschijnlijk wel vast lig, maar niet geplet wordt.
Overigens wil ik eigenlijk de assteunen vervangen voor 6-tons varianten. Die zijn in alle opzichten groter en stabieler. Mijn huidige 3 ton steunen (die je op de foto ziet) staat op maximale hoogte en zijn wel stabiel (ik kruip door de hele auto en je voelt hem echt niet bewegen), maar voelt wat onveilig.
Verder wordt in deze video heel goed uitgelegd hoe je een auto veilig optilt:
Wrench Every Day is sowieso een leuk kanaal als je van projectauto's houdt.
Het kreng zit er weer onder... nu links nog...
Met een zaag de buitenste bus van het rubber gesloopt en zo uit de stang gekregen. Lager op de andere kant was nog redelijk, 2 gaten in geboord en met de draadeindset eruit geperst. Ging er daarna ook zonder problemen weer in.
Het rubber aan de kant van het wiel was ander verhaal, die trok steeds scheef. In de vriezer gegooid, met een bus en een hamer daarna voor 1/3 erin geslagen en vervolgens met draadeind aangetrokken.
Met een zaag de buitenste bus van het rubber gesloopt en zo uit de stang gekregen. Lager op de andere kant was nog redelijk, 2 gaten in geboord en met de draadeindset eruit geperst. Ging er daarna ook zonder problemen weer in.
Het rubber aan de kant van het wiel was ander verhaal, die trok steeds scheef. In de vriezer gegooid, met een bus en een hamer daarna voor 1/3 erin geslagen en vervolgens met draadeind aangetrokken.
Ik heb die assteunen ook ,maar ik lig echt niet met een lekker gevoel onder mijn auto (Volvo S80)..deepbass909 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:14:
[...]
Als de STFT schommelt tussen -2 en +3% en je LTFT zit in de buurt van 0%, dan is er niks aan de hand. Je STFT mag tussen de -10 en +10% schommelen.
En wijze les, bij storing eerst even de auto een keer stil zetten, motor af, een paar minuutjes wachten en opnieuw start. Heb je een "echte" storing, dan komt ie terug, was het een sensor die wat raars deed (waarschijnlijk, aangezien je verder geen storingen opgeslagen hebt), dan kan je weer gewoon rijden.
[...]
En daarom nooit aan een auto werken die alleen op een krik staat. Hoe goed de krik ook is, het is onstabiel. Ik heb de cabrio op 4 assteunen staan op het moment:
[Afbeelding]
Daarnaast liggen de wielen onder de dorpels en staat de krik altijd opgepompt tegen het voorste of achterste subframe.
Mocht het fout gaan, dan land de auto op de wielen en blijft er op de meeste plaatsen minimaal 20 ruimte onder de auto (mijn wielen zijn 225mm breed). Dat betekent dat ik waarschijnlijk wel vast lig, maar niet geplet wordt.
Overigens wil ik eigenlijk de assteunen vervangen voor 6-tons varianten. Die zijn in alle opzichten groter en stabieler. Mijn huidige 3 ton steunen (die je op de foto ziet) staat op maximale hoogte en zijn wel stabiel (ik kruip door de hele auto en je voelt hem echt niet bewegen), maar voelt wat onveilig.
Verder wordt in deze video heel goed uitgelegd hoe je een auto veilig optilt:
[YouTube: How To Properly Jack Up Your Car Without DESTROYING It (And Why You're Doing It WRONG)]
Wrench Every Day is sowieso een leuk kanaal als je van projectauto's houdt.

Vaak bu'j te bang!
Doe ik normaal ook (dan ga ik naar m'n DHZ), maar dat is met een projectauto niet echt een optie meer.-tom-562 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:35:
[...]
Ik heb die assteunen ook ,maar ik lig echt niet met een lekker gevoel onder mijn auto (Volvo S80)..Ik gebruik ze dan ook alleen voor kleine klussen (oliewissel/remmen e.d.). Zodra er meer gedaan moet worden, dan zet ik 'm op de brug bij m'n zwager (geldt ook voor de auto van mijn vriendin, Suzuki Swift)
Werken onder de auto doe ik ook alleen met deuren van de garage open (vanaf straat zichtbaar), met vriendin thuis en dan zo kort mogelijk fysiek onder de auto. En zodra het werk onder de auto klaar is, gaan de assteunen ook weer omlaag, maar nu heb ik even maximale hoogte nodig (ik hoop dat het genoeg is voor de benzinetank en achterste subframe, beiden vrij hoge onderdelen).
Ik heb een complete auto gereviseerd op assteunen. Laswerk, assen vervangen, motoren er in/eruit en me geen moment onveilig gevoeld. 3 tons assteunen (vanwege brede voet, niet gewichtsrating) die goed gepositioneerd staan op een vlakke ondergrond (beton/tegels geen grind) en die auto gaat nergens heen.
Ik schud altijd even flink aan de auto in alle richtingen vantevoren. Als er iets van een steun afschiet, dan gebeurt het dan.
Ik zet de assteunen wel het liefst onder de achteras of onder subframes. Standaard krikpunten zijn bij mijn auto's soms van twijfelachtige structurele kwaliteit.
En nooit vertrouwen op een krik. een o-ring kan het begeven. Een dik stuk staal maak ik me niet zo zorgen over.
en @joshje , BMW heeft dat echt wel mooi gemaakt met dat verwijderbaar front. maakt sleutelen echt super handig.
Ik schud altijd even flink aan de auto in alle richtingen vantevoren. Als er iets van een steun afschiet, dan gebeurt het dan.
Ik zet de assteunen wel het liefst onder de achteras of onder subframes. Standaard krikpunten zijn bij mijn auto's soms van twijfelachtige structurele kwaliteit.
En nooit vertrouwen op een krik. een o-ring kan het begeven. Een dik stuk staal maak ik me niet zo zorgen over.
en @joshje , BMW heeft dat echt wel mooi gemaakt met dat verwijderbaar front. maakt sleutelen echt super handig.
@Dirk33 Helaas is dat niet helemaal standaard:

Bij mijn E36 zit de draagbalk van de radiateur met puntlassen vast aan de chassisbalken (en zelfs dat wisselt van productie tot productie). Maar het gat aan de voorzijde is wel groot genoeg om de motor te laten zakken en dan naar voren eruit te trekken.
Wat betreft stabiliteit, ik duw ook even stevig tegen de auto, hij gaat nergens heen. Om een as los te krijgen heb ik behoorlijk met een hamer op een draagarm staan meppen, maar ook behoorlijk lopen trekken en de auto ging nergens heen. Maar een assteun geldt als inherent onveilig. De auto kan eraf glijden, door verkeerde plaatsing of roest kunnen ze door de bodem zakken en niet op de laatste plaats, de steun zelf kan het begeven (check even de problemen met de huidige Harbor Freight steunen, die vergelijkbaar zijn met de steunen die je hier koopt). Professioneel mag je van de arbeidsinspectie niet werken onder een auto die op assteunen staat.
Ik ontkom er niet aan om binnenkort onder de auto te werken aan wat grote onderdelen (achterste subframe moet eruit en die weegt zo'n 50kg). Maar dat gebeurt pas als er iemand bij is die weet hoe een krik werkt.
Veiligheid moet prioriteit 1 zijn. Liever iets te voorzichtig dan een auto die van een steun glijdt en je plet.

Bij mijn E36 zit de draagbalk van de radiateur met puntlassen vast aan de chassisbalken (en zelfs dat wisselt van productie tot productie). Maar het gat aan de voorzijde is wel groot genoeg om de motor te laten zakken en dan naar voren eruit te trekken.
Wat betreft stabiliteit, ik duw ook even stevig tegen de auto, hij gaat nergens heen. Om een as los te krijgen heb ik behoorlijk met een hamer op een draagarm staan meppen, maar ook behoorlijk lopen trekken en de auto ging nergens heen. Maar een assteun geldt als inherent onveilig. De auto kan eraf glijden, door verkeerde plaatsing of roest kunnen ze door de bodem zakken en niet op de laatste plaats, de steun zelf kan het begeven (check even de problemen met de huidige Harbor Freight steunen, die vergelijkbaar zijn met de steunen die je hier koopt). Professioneel mag je van de arbeidsinspectie niet werken onder een auto die op assteunen staat.
Ik ontkom er niet aan om binnenkort onder de auto te werken aan wat grote onderdelen (achterste subframe moet eruit en die weegt zo'n 50kg). Maar dat gebeurt pas als er iemand bij is die weet hoe een krik werkt.
Veiligheid moet prioriteit 1 zijn. Liever iets te voorzichtig dan een auto die van een steun glijdt en je plet.
Gelukkig doen we dat dan ook niet professioneel, maar als amateurs.deepbass909 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:12:
Professioneel mag je van de arbeidsinspectie inspectie SZW niet werken onder een auto die op assteunen staat.
Al jarenlang roepen we dat je niet onder een auto moet klussen die op een kruk staat, maar ervoor moet zorgen dat 'ie op steunen rust. En dat is dus ook niet goed? Hoe moeten we dan aan auto's sleutelen? Als je bewust nadenkt over de plaatsing van stevige steunen, staat de boel doorgaans heel stevig. Houd de krik achter de hand als back-up en leg een wiel of stevig blok hout als extra steun onder de auto. Dan kom je toch een heel eind?
Ik heb zakelijk goede relaties met Stertil-Koni, maar het gaat me wat te ver om een brug van ze te lenen als ik aan mijn auto wil sleutelen...
Punctuality is the politeness of kings
Want omdat we amateurs zijn kan een auto ineens niet meer vallen?dreamscape schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 00:35:
[...]
Gelukkig doen we dat dan ook niet professioneel, maar als amateurs.
Laat ik heel duidelijk zijn, assteunen zijn prima om een auto op te zetten. Professioneel mag je ook echt wel assteunen gebruiken. Alleen als je onder een auto gaat werken op steunen, ga er dan altijd vanuit dat de auto naar beneden kan donderen (en is het op die reden professioneel dus niet toegestaan).Al jarenlang roepen we dat je niet onder een auto moet klussen die op een kruk staat, maar ervoor moet zorgen dat 'ie op steunen rust. En dat is dus ook niet goed? Hoe moeten we dan aan auto's sleutelen? Als je bewust nadenkt over de plaatsing van stevige steunen, staat de boel doorgaans heel stevig. Houd de krik achter de hand als back-up en leg een wiel of stevig blok hout als extra steun onder de auto. Dan kom je toch een heel eind?
Ik heb zakelijk goede relaties met Stertil-Koni, maar het gaat me wat te ver om een brug van ze te lenen als ik aan mijn auto wil sleutelen...
Ik lig ook onder de auto die op steunen staat, maar alleen met inderdaad extra veiligheidsbuffers als een wielen onder de auto en krik onder een subframe. En alleen als ik niet alleen ben en met de deuren van de garage open.
Uiteindelijk heeft het sowieso niet mijn voorkeur om zo te werken. De ruimte is heel beperkt en zelfs het demonteren van een uitlaat is al een uitdaging. Alle troep valt gegarandeerd op je, gereedschap ligt altijd net buiten bereik en gedemonteerde onderdelen liggen altijd in de weg.
Dat niet. Maar omdat wij er niet professioneel mee werken, heeft Inspectie SZW niet veel te zeggen over wat wij in onze garages en schuurtjes doen.deepbass909 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:07:
[...]
Want omdat we amateurs zijn kan een auto ineens niet meer vallen?
Verder ben ik het met de rest van je betoog wel eens. Alleen hebben we als thuissleutelaars niet heel veel andere mogelijkheden.
Ik heb de kleine opvouwbare assteuntjes al lang weggeflikkerd en als ik tegenwoordig iets onder een auto moet doen, dan heb ik daar stevige steunen voor. Of oprijbokken, als de wielen er niet af hoeven. Dat staat nog net wat lekkerder.
Het is overigens al lang geleden dat ik onder de auto sleutelde. Heb er tegenwoordig de tijd niet meer voor, dus als er iets gefixt moet worden, gaat hij gewoon naar de garage. Met jouw BMW ligt dat natuurlijk een beetje anders.
En vergeet de spierpijn de volgende dag niet, van de onnatuurlijke houding/kracht zetten op manier die je niet gewend bentdeepbass909 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:07:
[...]
Uiteindelijk heeft het sowieso niet mijn voorkeur om zo te werken. De ruimte is heel beperkt en zelfs het demonteren van een uitlaat is al een uitdaging. Alle troep valt gegarandeerd op je, gereedschap ligt altijd net buiten bereik en gedemonteerde onderdelen liggen altijd in de weg.
Vandaag bij een vriend geweest die heeft geholpen nieuw schroefdraad (M18x1,5) te tappen voor m’n tweede lambdasonde die bij het eruitdraaien van de oude sonde beschadigd was geraakt. Is weer zo goed als nieuw

Morgen de stekker van de oude sonde even aan de nieuwe monteren en dan kan hij er weer in. Afstandsbus zit er nu ook tussen, hopelijk blijft de P0420 dan weg.
Klopt, tijd terug waterpomp gedaan bij de 207, dat was echt niet leuk. Lig je op de oprit, frisse wind langs je nek... maar waar normaalgesproken mijn nek vaak op slot zit doet sleutelen onder de auto het omgekeerde: spieren doen het dan niet meer.ThinkPadd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:31:
[...]
En vergeet de spierpijn de volgende dag niet, van de onnatuurlijke houding/kracht zetten op manier die je niet gewend bent
Gisteravond nog een klein uurtje bezig geweest met achterdemper, oude was lek.
Vandaag bij de buren vloer isoleren, zal ook wel leuke aanslag op de spieren zijn.
Gelukkig is heb ik een slagmoersleutel op accu, dus voor het loshalen van bouten hoef ik weinig kracht te zetten. Maar vandaag ga bijv. katalysator en aandrijfas demonteren, en die krengen zijn gewoon groot en onhandig, zelfs als je gewoon kan staan.
Auto vanmorgen voor de APK geweest, afgezonderd van 2 lampjes en een stukje roestige remleiding en CO die iets te hoog was is ie goedgekeurd.
Verder adviespunt voor remschijven en blokken voor (zijn idd niet heel dik meer) en achterbanden, welke hij meteen heeft vervangen door Vredestein Quatrac 5.
Speling op voorwiel rechts was niet erg genoeg voor afkeur, maar ga ik tzt wel repareren. Achteras moest ik hem maar voor bellen als ik die wel wilde vervangen, hij had ze nml op voorraad liggen en duur zijn ze niet (100 euro ex had ie over).
Verder is nu het afrolgeluid van de achterbanden weg, valt me wat anders op: ik had de uitlaatrubbers moeten vervangen tegelijk met de achterdemper. Dat ding is de hele tijd aan het stuiteren omdat de rubbers te slap zijn geworden....
Verder adviespunt voor remschijven en blokken voor (zijn idd niet heel dik meer) en achterbanden, welke hij meteen heeft vervangen door Vredestein Quatrac 5.
Speling op voorwiel rechts was niet erg genoeg voor afkeur, maar ga ik tzt wel repareren. Achteras moest ik hem maar voor bellen als ik die wel wilde vervangen, hij had ze nml op voorraad liggen en duur zijn ze niet (100 euro ex had ie over).
Verder is nu het afrolgeluid van de achterbanden weg, valt me wat anders op: ik had de uitlaatrubbers moeten vervangen tegelijk met de achterdemper. Dat ding is de hele tijd aan het stuiteren omdat de rubbers te slap zijn geworden....
Goedenavond. ik had de olie bijgevuld omdat het lampje soms gaat branden.
Door een kleine afleiding heb ik toen er iets teveel in gedaan. de peilstok laat nu een iets meer dan een halve cm boven de max zien (koud en warm gemeten).
Via Google kwam ik erachter dat het redelijk eenvoudig is om via de peilstok wat olie weg te 'zuigen' met een aquarium slang. Er waren veel positieve reacties dus ik ging er vanuit dat dit mij kon helpen.
Dus ik heb een 4/6 mm doorzichtige aquarium slang gekocht bij de dierenwinkel. De 8mm paste helaas niet. Ook heb ik een spuit gehaalt om het olie eruit halen te vergemakkelijken(vacuüm)..
Dus ik deed de transparante slang in de peilstok ingang van het motorblok. Deze ging er een stuk verder in dan de peilstok lengte. Met de lengte van de peilstok kon ik er nog geen olie uit krijgen.
De slang zelf was opgerold en ging er dus niet recht in leek het op.
Ik heb het maar een keer voor elkaar gekregen een beetje olie in de slang te krijgen.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze methode en wellicht kan zeggen waarom ik geen olie in de slang krijg zoals ik zou moeten krijgen.
Of de spuit zuig lucht aan of de slang lijkt vacuüm te trekken namelijk.
Instructies die ik volgde..
YouTube: How To Remove Engine Oil if Overfilled? EASY DIY FIX!
Door een kleine afleiding heb ik toen er iets teveel in gedaan. de peilstok laat nu een iets meer dan een halve cm boven de max zien (koud en warm gemeten).
Via Google kwam ik erachter dat het redelijk eenvoudig is om via de peilstok wat olie weg te 'zuigen' met een aquarium slang. Er waren veel positieve reacties dus ik ging er vanuit dat dit mij kon helpen.
Dus ik heb een 4/6 mm doorzichtige aquarium slang gekocht bij de dierenwinkel. De 8mm paste helaas niet. Ook heb ik een spuit gehaalt om het olie eruit halen te vergemakkelijken(vacuüm)..
Dus ik deed de transparante slang in de peilstok ingang van het motorblok. Deze ging er een stuk verder in dan de peilstok lengte. Met de lengte van de peilstok kon ik er nog geen olie uit krijgen.
De slang zelf was opgerold en ging er dus niet recht in leek het op.
Ik heb het maar een keer voor elkaar gekregen een beetje olie in de slang te krijgen.
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met deze methode en wellicht kan zeggen waarom ik geen olie in de slang krijg zoals ik zou moeten krijgen.
Of de spuit zuig lucht aan of de slang lijkt vacuüm te trekken namelijk.
Instructies die ik volgde..
YouTube: How To Remove Engine Oil if Overfilled? EASY DIY FIX!
[LTS][MTS][HTS]
@Emiel1984 Zou moeten werken, maar zo'n injectiespuitje heeft maar heel weinig inhoud, kan dus zijn dat je vaker de slang dubbel moet vouwen en opnieuw moet aanzuigen.
De buis waar je peilstok in gaat komt in het carter uit, als je de slang door die buis duwt zou je olie moeten kunnen aanzuigen.
De buis waar je peilstok in gaat komt in het carter uit, als je de slang door die buis duwt zou je olie moeten kunnen aanzuigen.
Kan het zijn dat de 'peilstok houder' gaten heeft aan de zijkanten waar de slang doorheen gaat waardoor ik niet in de carter uit kom? Of is die tot aan de carter altijd dicht ?_JGC_ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:47:
@Emiel1984 Zou moeten werken, maar zo'n injectiespuitje heeft maar heel weinig inhoud, kan dus zijn dat je vaker de slang dubbel moet vouwen en opnieuw moet aanzuigen.
Is het ook beter om de motor even warm draaien zodat de olie iets warmer is en daardoor meer vloeibaar ? Of zou dat niet veel uitmaken?
[LTS][MTS][HTS]
Wat voor auto / motor betreft het? Hoeveel cm zit er tussen min en max?Emiel1984 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:37:
Goedenavond. ik had de olie bijgevuld omdat het lampje soms gaat branden.
Bij veel motoren is een klein beetje overvullen niet zo'n ramp. Het wordt pas een probleem als de draaiende delen de olie in het carter gaan raken.
Je kunt ook iets meer lucht in de olie krijgen vanwege windvang (windage), maar dat hangt een beetje af van het motorontwerp.
Persoonlijk overvul ik wel vaker motoren, zeker als ik weet dat de motor olie verbruikt (+/- 0.5L extra olie).
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Had nog is tevergeefs geprobeerd de olie eruit te krijgen. Uiteindelijk even langs een garage gereden met de vraag het teveel aan olie eruit te halen. De garage heeft aangegeven dat de hoeveelheid extra olie in mijn geval geen kwaad kan. Het betrof ongeveer een halve liter teveel aan olie.DaWaN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:22:
[...]
Wat voor auto / motor betreft het? Hoeveel cm zit er tussen min en max?
Bij veel motoren is een klein beetje overvullen niet zo'n ramp. Het wordt pas een probleem als de draaiende delen de olie in het carter gaan raken.
Je kunt ook iets meer lucht in de olie krijgen vanwege windvang (windage), maar dat hangt een beetje af van het motorontwerp.
Persoonlijk overvul ik wel vaker motoren, zeker als ik weet dat de motor olie verbruikt (+/- 0.5L extra olie).
[LTS][MTS][HTS]
Weet iemand wat hoe men bij de apk precies met het begrip 'gasdicht' van de uitlaat omgaat? Ik heb een nieuwe uitlaat gemonteerd en de einddemper lekt een heel klein beetje op de felsnaad. Het is maar weinig maar als 99,9% gasdicht is niet 100% gasdicht. Bestaat hierin enige nuance?
de situatie is wat ongebruikelijk want voor deze auto zijn geen uitlaten meer leverbaar. Ik heb dus eentje die ongeveer hetzelfde is passend gemaakt, maar dat ging alleen om de buizen en stond los van de demper zelf. "ga terug naar de leverancier" is dus in dit geval niet de meest voor de hand liggende oplossing.
de situatie is wat ongebruikelijk want voor deze auto zijn geen uitlaten meer leverbaar. Ik heb dus eentje die ongeveer hetzelfde is passend gemaakt, maar dat ging alleen om de buizen en stond los van de demper zelf. "ga terug naar de leverancier" is dus in dit geval niet de meest voor de hand liggende oplossing.
Gasdicht tot het eind, lekke demper is afkeur. Ik heb dat probleem ook gehad, en kwam er pas achter toen ik hem had gemonteerd (en de oude in stukken er onderuit had gehaald). Felsnaad dichtgesmeerd met vloeibare pakking (van die zwarte smurrie die naar azijn ruikt) en probleemloos door de keuring. Zit er nu nog steeds onder.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Als je een stukje tissuepapier naast het lek houdt en het wappert, is het afkeur.Yucon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:50:
Weet iemand wat hoe men bij de apk precies met het begrip 'gasdicht' van de uitlaat omgaat? Ik heb een nieuwe uitlaat gemonteerd en de einddemper lekt een heel klein beetje op de felsnaad. Het is maar weinig maar als 99,9% gasdicht is niet 100% gasdicht. Bestaat hierin enige nuance?
Oplossing: GunGum of andere uitlaat dicht smeer pasta.
Hmm
Ik hoopte eigenlijk op geruststelling, want meestal ben ik zelf degene die dit soort dingen te zwart/wit bekijkt.
Gungum en aanverwanten staan me een beetje tegen.. gungum zelf is relatief tijdelijk. Zijn er ook varianten die het een uitlaatleven lang uithouden? Wat is die vloeibare pakking bijvoorbeeld precies?
edit: voor het achtergrondverhaal: http://hondavrienden.nl/viewtopic.php?f=9&t=3735
niet quoten svp, ik haal hem morgen weer weg.

Ik hoopte eigenlijk op geruststelling, want meestal ben ik zelf degene die dit soort dingen te zwart/wit bekijkt.
Gungum en aanverwanten staan me een beetje tegen.. gungum zelf is relatief tijdelijk. Zijn er ook varianten die het een uitlaatleven lang uithouden? Wat is die vloeibare pakking bijvoorbeeld precies?
edit: voor het achtergrondverhaal: http://hondavrienden.nl/viewtopic.php?f=9&t=3735
niet quoten svp, ik haal hem morgen weer weg.
[ Voor 115% gewijzigd door Yucon op 11-09-2020 13:25 ]
Gungum is altijd tijdelijk om de keuring (momentopname) te overbruggen, en daarna heb je tijd om verder te kijken voor definitieve fix. Dat uitlaatleven waar je het over hebt is nu aan zijn einde gekomen.
Vloeibare pakking is bedoeld om uitlaatdelen aan elkaar te monteren.
[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 11-09-2020 16:11 ]
De uitlaat is splinternieuw. Maar omdat hij vervolgens op maat gemaakt is wil ik er als het even kan geen garantiegeval van maken.pennywiser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:09:
[...]
Gungum is altijd tijdelijk om de keuring (momentopname) te overbruggen, en daarna heb je tijd om verder te kijken voor definitieve fix. Dat uitlaatleven waar je het over hebt is nu aan zijn einde gekomen.
Daar heb je vast je redenen voor, maar dat lijkt mij juist wel de aangewezen weg. Even lasje plaatsen en opgelost, zo te horen, als de uitlaat nieuw is. Kan misschien zelfs met uitlaat onder de auto. Anders kan een gewone garage dit vaak ook wel.Yucon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:19:
[...]
De uitlaat is splinternieuw. Maar omdat hij vervolgens op maat gemaakt is wil ik er als het even kan geen garantiegeval van maken.
Ja.. voornamelijk dat ik er gewoon even klaar mee was. Ook al omdat je er stiekem toch zo weer twee uur mee kwijt bent incl spullen pakken, zorgen dat je precies de juiste hoek hebt, weer afpersen e.d.pennywiser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:24:
[...]
Daar heb je vast je redenen voor, maar dat lijkt mij juist wel de aangewezen weg. Even lasje plaatsen en opgelost, zo te horen, als de uitlaat nieuw is. Kan misschien zelfs met uitlaat onder de auto. Anders kan een gewone garage dit vaak ook wel.
Volgende week krijg ik een kleine operatie aan m'n hand en kan ik sowieso even niet meer sleutelen. Ik heb er de afgelopen weken al aardig wat aan gedaan.. dus ik wilde hem nu eigenlijk zonder veel gezeur door de apk krijgen.
Ik zit zogezegd nog in m'n rouwproces denk ik..
en het stoort me mateloos dat zoiets basaals als een lektest blijkbaar geen standaard punt in de kwaliteitscontrole is. Daar kan ik echt met m'n verstand niet bij
Niet teveel getreurd, dat Gungum is goed spul. Even wegwerphandschoentjes aan als je het erop plakt maar zo'n klein lek krijg je er prima mee dicht. En het hard verder uit door de warmte van de uitlaatgassenYucon schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:39:
[...]
Ja.. voornamelijk dat ik er gewoon even klaar mee was. Ook al omdat je er stiekem toch zo weer twee uur mee kwijt bent incl spullen pakken, zorgen dat je precies de juiste hoek hebt, weer afpersen e.d.
Volgende week krijg ik een kleine operatie aan m'n hand en kan ik sowieso even niet meer sleutelen. Ik heb er de afgelopen weken al aardig wat aan gedaan.. dus ik wilde hem nu eigenlijk zonder veel gezeur door de apk krijgen.
Ik zit zogezegd nog in m'n rouwproces denk ik..![]()
en het stoort me mateloos dat zoiets basaals als een lektest blijkbaar geen standaard punt in de kwaliteitscontrole is. Daar kan ik echt met m'n verstand niet bij
Anoniem: 58485
https://www.nu.nl/algemee...auto-tijdens-klussen.htmldeepbass909 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 01:07:
[...]
Want omdat we amateurs zijn kan een auto ineens niet meer vallen?
[...]
Laat ik heel duidelijk zijn, assteunen zijn prima om een auto op te zetten. Professioneel mag je ook echt wel assteunen gebruiken. Alleen als je onder een auto gaat werken op steunen, ga er dan altijd vanuit dat de auto naar beneden kan donderen (en is het op die reden professioneel dus niet toegestaan).
Ik lig ook onder de auto die op steunen staat, maar alleen met inderdaad extra veiligheidsbuffers als een wielen onder de auto en krik onder een subframe. En alleen als ik niet alleen ben en met de deuren van de garage open.
https://www.gic.nl/nieuws/klussende-man-geplet-onder-auto
https://www.ad.nl/utrecht...rgarage-utrecht~a616ca6c/
https://www.omroepbrabant...an-geplet-door-eigen-auto
https://www.1limburg.nl/n...-tijdens-klussen-aan-auto
Ik gebruikte altijd een combinatie van assteunen (2 of 3 voudig) samen met een hydrolische krik. En zorg dat dat ding in zowel versnelling als handrem staat. Maar goed sommige klusjes moet je niet zelf blijven doen. Breng het desnoods naar een goede garage die wel gewoon een brug tot z'n beschikking heeft.
Ik heb wel eens autobruggen in duitsland zien staan, gewoon overkoepeld bij tankstations waar je gebruik van kunt maken. Zelf nooit gedaan maar het is wel mogelijk blijkbaar. Of fix een huis, garage met daarin een loopvlak dat je op die manier toch onder de auto kunt komen.
toegegeven, ik ben zelf ook een keer schuldig geweest door blokken hout te gebruiken als ondersteuning. Dat moment dat die auto bewoog toen ik eronder lag was de eerste en laatste keer dat ik dat ooit nog doen ging. sindsdien altijd proper gereedschap en ondersteuning gebruikt. Het kost ook geen drol bij de lokale bouwmarkt en het is life saving als je een keer een goede ruk geeft aan je gereedschap wanneer je auto in beweging lijkt te komen. Doe niet zo stom, eigenwijs. Het internet staat vol met lui die geplet waren onder hun eigen auto door niet proper gereedschap te gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 12-09-2020 09:16 ]
@Yucon Lek bij de felsnaad, of afwateringsgaatje? (dat mag van de APK!
)
Gungum werkt prima op kleine gaatjes, het probleem is als je er grote roestgaten probeert mee dicht te plamuren, dan komt het of los omdat het gewoon niet goed aangebracht is, of de roest breid verder uit en dan komt het alsnog los.
Gungum werkt prima op kleine gaatjes, het probleem is als je er grote roestgaten probeert mee dicht te plamuren, dan komt het of los omdat het gewoon niet goed aangebracht is, of de roest breid verder uit en dan komt het alsnog los.
Hallo allemaal,
Ik post hier nooit maar nu heb ik een dom probleem, ik wilde een lampje vervangen van mijn Ford Fiesta mk5 hatchback. Daarvoor moest ik het koelvloeistoftankje aan de kant doen. En toen kwam ik van het kleine probleem in een groter probleem, er brak een slangetje af. Het slangetje waarmee de koelvloeistof vanuit het blok terug het tankje ingaat. Nu is de auto niet meer te gebruiken, als ik start spuit de koelvloeistof eruit.. Dan denk je: even een nieuw slangetje bestelen en maandag rij ik weer... Nou dat is voor een leek als ik knap lastig. Want hoe heet zo'n slangetje? Het is geen koelvloeistof retourslang wat ik wel een logische naam gevonden zou hebben maar dan krijg je hele dikke slangen te zien. Kan iemand mij helpen met het vinden van dat onderdeel? Ik heb ook geprobeerd het slangetje warm te maken en over de aansluiting van de tank te drukken maar dat gaat helaas niet, de binnenkant van dat slangetje is van een harder kunststof.
Voor de duidelijkheid heb ik even een foto toegevoegd. Het gaat dus om dat slangetje rechts onderin, dat blokje dat op het tankje ligt zat aan dat slangetje en daarmee zat het vast aan het tankje.
Ik post hier nooit maar nu heb ik een dom probleem, ik wilde een lampje vervangen van mijn Ford Fiesta mk5 hatchback. Daarvoor moest ik het koelvloeistoftankje aan de kant doen. En toen kwam ik van het kleine probleem in een groter probleem, er brak een slangetje af. Het slangetje waarmee de koelvloeistof vanuit het blok terug het tankje ingaat. Nu is de auto niet meer te gebruiken, als ik start spuit de koelvloeistof eruit.. Dan denk je: even een nieuw slangetje bestelen en maandag rij ik weer... Nou dat is voor een leek als ik knap lastig. Want hoe heet zo'n slangetje? Het is geen koelvloeistof retourslang wat ik wel een logische naam gevonden zou hebben maar dan krijg je hele dikke slangen te zien. Kan iemand mij helpen met het vinden van dat onderdeel? Ik heb ook geprobeerd het slangetje warm te maken en over de aansluiting van de tank te drukken maar dat gaat helaas niet, de binnenkant van dat slangetje is van een harder kunststof.
Voor de duidelijkheid heb ik even een foto toegevoegd. Het gaat dus om dat slangetje rechts onderin, dat blokje dat op het tankje ligt zat aan dat slangetje en daarmee zat het vast aan het tankje.
:strip_exif()/f/image/pTMkTj612MMdoAbdummagWqI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door appelflap1992 op 12-09-2020 14:01 ]
@appelflap1992 Volgens mij is het 1546444?
My favorite programming language is solder.
Geweldig, knap gevonden. Ik ben er super mee geholpen!
Wel even checken of het past op jouw auto
. Die koelwater expansietankjes schijnen ook nog wel eens stuk te gaan (komen scheuren in het plastic door het uitzetten/warmte).
Heb ik gechecked, zou moeten passen.Puch-Maxi schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:37:
Wel even checken of het past op jouw auto. Die koelwater expansietankjes schijnen ook nog wel eens stuk te gaan (komen scheuren in het plastic door het uitzetten/warmte).
Een simpele slangenklem zou toch ook voldoende moeten zijn?
of een tie wrap zelfsThinkPadd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:09:
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Ziet eruit als een harde slang, die schuif je niet zomaar over een nippel en als je dat al wel lukt, dicht het zo goed als zeker niet af.ThinkPadd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:09:
Het is een druksysteem, een tiewrap gaat die slang niet op z'n plek houden.
Niemand gezien dat de slang gewoon met een snelkoppeling komt? Klikt zo op het tankje.
@AlexanderB Ze stellen voor om het afgebroken plastic van de koppeling uit de slang te halen (of af te knippen) om vervolgens de slang op de nippel van het tankje te duwen.
Ah zo, nee, dat werkt niet. Kan je beter een stukje rubber slang en 2 slangklemmen gebruiken (been there, done that)
Het uiteinde is inderdaad hard. Heb het warm proberen te maken en dan op het tankje te drukken maar dat ging niet. Maar misschien komt dat omdat er nog een stukje van de snelkoppeling in de slang zit dat van hard plastic is. Ik ga morgen een stukje afknippen en dan nog eens proberen. Het is het proberen waard maar als het niet lukt heb ik maandag die nieuwe slang in huis.
@Puch-Maxi wie zijn "ze" btw?
@Puch-Maxi wie zijn "ze" btw?
[ Voor 4% gewijzigd door appelflap1992 op 12-09-2020 21:45 ]
Nee, echt de hele felsnaad. Ik heb nog overwogen om er een strip tin in te leggen en warm te stoken, tenslotte is zo'n felsnaad een soort gootje.AlexanderB schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:16:
@Yucon Lek bij de felsnaad, of afwateringsgaatje? (dat mag van de APK!)
Dat lektesten deed ik met bouwstofzuiger die ook kon blazen trouwens, de slang hing ik dan in de uitlaat (achteraan, bij de bumper) en dan lekker sprayen met zeepwater.
Dat gaat 100% niet werken. Die slang is meer een semi-flexibele plastic buis, die ga je er niet overheen krijgen en als je het al voor elkaar kreeg gaat ie niet afdichten.appelflap1992 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:41:
Het uiteinde is inderdaad hard. Heb het warm proberen te maken en dan op het tankje te drukken maar dat ging niet. Maar misschien komt dat omdat er nog een stukje van de snelkoppeling in de slang zit dat van hard plastic is. Ik ga morgen een stukje afknippen en dan nog eens proberen. Het is het proberen waard maar als het niet lukt heb ik maandag die nieuwe slang in huis.
Wat je zou kunnen doen is een stukje flexibele slang pakken wat je (met enige moeite) over de buitenkant van beide delen kan schuiven. 2 slangklemmen er op, en dan werkt het weer. Maar als de vervangende slang maandag binnen komt, zou ik er ook op zondag geen moeite meer in steken.
ThinkPad en epic_gram zo te zien.appelflap1992 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:41:
wie zijn "ze" btw?
Dus, even nieuwe blokken en schijven...
Wiel eraf, klauw eraf, versleten blokken eruit, houder losmaken, niet dus. Zitten muurvast. WD40 om de bouten gespoten en gewacht, maar het zit te vast.
Ik zit eigenlijk niet te wachten op nieuwe remblokken op de oude schijven te zetten, iemand nog tips voor ik dat ding naar een werkplaats breng? (alles terug gemonteerd voor nu, wel alles schoon gemaakt met remmenreiniger, doeken en staalborstel)
Overigens ook meteen de bougies maar gedaan. Volgens PSA gaan die 60.000km mee. Zitten er 40.000 in en elektrode afstand is 2x die van de nieuwe, beide FR7DE+. Die gaan dus voortaan vrolijk mooi wat eerder, kosten geen drol en is een halfuur werk.
Wiel eraf, klauw eraf, versleten blokken eruit, houder losmaken, niet dus. Zitten muurvast. WD40 om de bouten gespoten en gewacht, maar het zit te vast.
Ik zit eigenlijk niet te wachten op nieuwe remblokken op de oude schijven te zetten, iemand nog tips voor ik dat ding naar een werkplaats breng? (alles terug gemonteerd voor nu, wel alles schoon gemaakt met remmenreiniger, doeken en staalborstel)
Overigens ook meteen de bougies maar gedaan. Volgens PSA gaan die 60.000km mee. Zitten er 40.000 in en elektrode afstand is 2x die van de nieuwe, beide FR7DE+. Die gaan dus voortaan vrolijk mooi wat eerder, kosten geen drol en is een halfuur werk.
Goede (Innotec) kruipolie gebruiken. Paar keer goed inspuiten en laten inwerken. Mocht je de ruimte ervoor hebben, kracht x arm werkt goed_JGC_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:52:
WD40 kun je voor veel gebruiken maar om eerlijk te zijn is het voor veel leuk spul, maar is het eigenlijk net niet...
Ik heb zojuist een T55 torx dop gehaald voor op de 1/2" sleutel. Is wel een momentsleutel, dus als ik het met 200Nm niet los krijg is het jammer de bammer.de_Koning schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:10:
[...]
Goede (Innotec) kruipolie gebruiken. Paar keer goed inspuiten en laten inwerken. Mocht je de ruimte ervoor hebben, kracht x arm werkt goed![]()
WD40 kun je voor veel gebruiken maar om eerlijk te zijn is het voor veel leuk spul, maar is het eigenlijk net niet...
Volgende wat vast zit is de schroef in de remschijf, maar daarvan kan ik gerust de kop eraf boren als die echt niet wil. Ook daarvoor T25 en T27 doppen gehaald voor op de 3/8 sleutel.
Overigens rijdt de auto veel beter met de nieuwe bougies, veel eerder moeten doen. PSA met z'n 60.000km levensduur op die dingen... verkopen liever elke paar jaar een duur bobineblok dan 10 euro aan bougies elke 30.000km.
Inmiddels klaar, de 1/2" momentsleutel met T55 dop deed het, zelfs zonder WD40.
Had misschien ook meteen nieuwe klauwen en houders kunnen bestellen, was een brok roest en remblokken pasten niet fatsoenlijk (de oude versleten blokken vielen er zo in).
[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 16-09-2020 17:53 ]
Weekje verder, blokkeert naast de airco compressor zelf ook de vrijloop zo nu en dan. Uiteindelijk poelie helemaal ingevreten in de as, rook kwam eraf en al het rubber gesmolten, dus dan toch maar vervangen. Airco leeg laten halen (leeghalen en vacumeren), trek de zooi eraf, poef... toch milieudelict
.
Compressor eraf, olie eruit: gruis.
Nu dus wachten op maandag om te spoelen, nieuwe droger erop en dan de nieuwe compressor er weer op. Merk wel dat dit model wat ouder begint te worden, de dealer had de ringen voor de compressor niet liggen en de ringen die bij de compressor zaten waren de verkeerde.
Ondertussen kleine afstanden rijden zonder multiriem en 's avonds de accu aan de lader. Best zwaar sturen met een dode stuurbekrachtigingspomp...

Compressor eraf, olie eruit: gruis.
Nu dus wachten op maandag om te spoelen, nieuwe droger erop en dan de nieuwe compressor er weer op. Merk wel dat dit model wat ouder begint te worden, de dealer had de ringen voor de compressor niet liggen en de ringen die bij de compressor zaten waren de verkeerde.
Ondertussen kleine afstanden rijden zonder multiriem en 's avonds de accu aan de lader. Best zwaar sturen met een dode stuurbekrachtigingspomp...
Kleine afstanden kun je fietsen._JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:41:
50km is nog haalbaar iig, verder niet te vaak starten. Afgelopen week met mooi weer vaak zat de ebike gepakt.
Ah, ik had een ander idee bij 'kleine afstanden'.
Meerdere korte afstanden maken al snel 50km.dreamscape schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:22:
[...]
Ah, ik had een ander idee bij 'kleine afstanden'.
Vandaag 2x25km woon/werk gedurfd toen gisteren 40km ook lukte.
Ebike doet zo'n 40km met een volle accu op standje aso trouwens.
Best veel ongepland/niet ingecalculeerde problemen al of lijkt dat?_JGC_ schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:43:
[...]
Meerdere korte afstanden maken al snel 50km.
Vandaag 2x25km woon/werk gedurfd toen gisteren 40km ook lukte.
Ebike doet zo'n 40km met een volle accu op standje aso trouwens.
Dus je airco systeem was toch nog verder uitgedampt na het vaccineren, let op dat als je een leiding die onder vacuüm staat loshaalt er vuil/vocht aangetrokken kan worden, is nu niet erg ivm het gruis in het systeem. Jemig wat een pech
Kan best zijn dat er onderdruk was door het vacumeren ipv dat er nog gas uit kwam, er was een *poef*, maar of dat lucht naarbinnen is of gas naar buiten weet je niet. Maandag bij de dorpsgarage laten spoelen, nieuwe droger en alle ringen heb ik inmiddels binnen.Mapro schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:08:
[...]
Best veel ongepland/niet ingecalculeerde problemen al of lijkt dat?
Dus je airco systeem was toch nog verder uitgedampt na het vaccineren, let op dat als je een leiding die onder vacuüm staat loshaalt er vuil/vocht aangetrokken kan worden, is nu niet erg ivm het gruis in het systeem. Jemig wat een pech
Oude compressor was overigens een van Nissens uit 2015, die is dus al eerder vervangen. Ik hoop dat die kapot is gegaan omdat ie zo is geswapt zonder spoelen of dat het een tweedehands is geweest, maar achterhalen doe je niet.
En ja, deze auto had toch meer kuren dan vooraf ingeschat. Ik had om bij de airco leiding te komen het hitteschild nog even van het spruitstuk gehaald, daaronder trof ik nog een verrassing... scheur in het spruitstuk... klinkt nog niet lek en ik ruik ook niks als motor draait, dus vermoed dat het nog niet kapot genoeg is, maar wel iets om in de gaten te houden. Zit er alleen niet op te wachten om alle verrotte draadeinden van de motor te breken

Overigens 1 positief bericht: de oprit doet anders vermoeden, maar deze drupt 200ml olie op 4000km in ruim 2 maand tijd. Bij de 207 zou er al 1,5 liter door gegaan zijn.
Anoniem: 235591
De remklauw bracket kan vastzitten met een kracht van meer dan 170Nm. Die zit dus echt vast. Dat betekent dat je kruipolie nodig hebt en het goed inspuit. Met een ring/steek sleutel en een hamer tik je ze dan los._JGC_ schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:52:
De schroef in de remschijf is niet belangrijk voor de werking van de remmerij. Is meer om de schijf op zijn plek te houden als je alles monteert.
Overigens afgelopen de remmerij voor de Lancer vervangen. Ik had last van een behoorlijk trillend stuur als ik remde. Dus mijn vermoeden van een kromme schijf was juist. De oude onderdelen zagen er ook niet uit en waren af. Volledige klauw en bracket schoongemaakt. Schijven van Ate en blokken van Textar eronder gezet. Trillen is weg en het remt goed.
Bougies moet ik nog achteraan. Die zijn nogal aan de prijs en zouden 90k km mee moeten gaan. De Bosch is €6 en de NGK is €15: https://www.winparts.nl/vergelijk/c53/178231;151967/
@Anoniem: 235591 Die bougies verschillen in warmtegraad, goed kijken welke je nodig hebt.
Verder is Winparts goedkoper met bosch ivm inkoop uit polen. NGK is daar minder vaak op voorraad en dat merk je aan de prijs.
Verder is Winparts goedkoper met bosch ivm inkoop uit polen. NGK is daar minder vaak op voorraad en dat merk je aan de prijs.
Geen idee welke warmtegraad ik nodig heb eigenlijk. Ik heb een 4g63 motorblok erin liggen maar kan het ook zo niet terug vinden in de manual.
@Anoniem: 235591 Gewoon eentje eruit draaien, kan je zien wat erin zit en dat weer bestellen?
Verder houdt de ellende niet op. Net telefoon van de garage: hij kon de zooi niet doorspuiten, pas toen hij de leidingen van de condensor haalde kon hij het doorspuiten. Die zit dus ook dicht. Ach ja, ook nog maar een condensor erbij
.
Snap nu ook waarom die oude compressor is overleden...
Verder houdt de ellende niet op. Net telefoon van de garage: hij kon de zooi niet doorspuiten, pas toen hij de leidingen van de condensor haalde kon hij het doorspuiten. Die zit dus ook dicht. Ach ja, ook nog maar een condensor erbij

Snap nu ook waarom die oude compressor is overleden...
@_JGC_ ja, er zit niets anders op denk ik. Zal het straks eens doen. Nu nog droog weer.
Iemand hier ervaring met een goede buitenhoes voor een cabrio? Ik wil mijn Saab 9-3 Cabrio een goed onderdak geven. Dit zit afwisselend in de garage en buiten zijn onder de carport.
Eigenlijk zijn auto-hoezen buiten een no-go als je echt zuinig bent op de auto. Door wind schuift de hoes over hoeken e.d. en zal op den duur altijd lakschade ontstaan op die plekken. Ander nadeel van een hoes is dat het weliswaar beschermd tegen regen, maar het onder de hoes wel vochtig kan worden en er condensatie kan ontstaan.mr.DJ95 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:15:
Iemand hier ervaring met een goede buitenhoes voor een cabrio? Ik wil mijn Saab 9-3 Cabrio een goed onderdak geven. Dit zit afwisselend in de garage en buiten zijn onder de carport.
Ik had (heb) voor mijn cabrio wel een hoes (een simpele nylon hoes van de Lidl), maar die ging er alleen over met sneeuw en ijzel om het dak zo veel mogelijk ijs-vrij te houden.
Hoezen zijn eigenlijk alleen geschikt voor stalling binnen om de auto te beschermen tegen stof e.d.
Overigens zijn er wel hoezen die een soort zachte voering hebben. Die zijn ook wat duurder maar voorkomen wel krassen.
Heb ooit een hoes gekregen want "dan hoef je in de winter niet te krabben". Je voelt 'm al aankomen... paar drupjes op de auto, hoes erover, volgende ochtend ipv ramen krabben aangevroren hoes eraf peuteren...
Tot er door de wind stof en zand onder komt. Alle contactplekken geven risico op krassen.Anoniem: 235591 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:05:
Overigens zijn er wel hoezen die een soort zachte voering hebben. Die zijn ook wat duurder maar voorkomen wel krassen.
Heb ik inderdaad ook gehad. Vaak was hij 's avonds nog nat als hij er weer over ging._JGC_ schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:28:
Heb ooit een hoes gekregen want "dan hoef je in de winter niet te krabben". Je voelt 'm al aankomen... paar drupjes op de auto, hoes erover, volgende ochtend ipv ramen krabben aangevroren hoes eraf peuteren...
Na een hele tijd stof verzamelen door andere prioriteiten vandaag samen met @Ardana en @McGryphon weer aan de ‘oldtimer’ begonnen, een Suzuki Alto uit 1985.
:strip_exif()/f/image/YBM3OpxfJAJX8BfUJcqy1TzI.jpg?f=fotoalbum_large)
Door eerdere oververhitting was de kop krom geworden wat zorgde voor een olie-koelvloeistof milkshake.
:strip_exif()/f/image/YWe4YWTDzcrHybOlhJEDGBDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag hebben we de kop deels uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
:strip_exif()/f/image/2bQ0vrU81SKzPn8A8IdUdKFT.jpg?f=fotoalbum_large)
En het onderblok ook wat schoongepoetst. Het onderblok is gelukkig nog recht dus we hoeven alleen de kop te laten vlakken.
:strip_exif()/f/image/M0FQnrh2iFqfcncRpnhFlP6R.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna geprobeerd de carterpan er onderuit te schroeven, echter lijkt dat niet mogelijk (of op zijn minst moeilijk) terwijl het blok nog in de auto zit.
En toen was het dus tijd voor bier, dus volgende keer weer verder
:strip_exif()/f/image/YBM3OpxfJAJX8BfUJcqy1TzI.jpg?f=fotoalbum_large)
Door eerdere oververhitting was de kop krom geworden wat zorgde voor een olie-koelvloeistof milkshake.
:strip_exif()/f/image/YWe4YWTDzcrHybOlhJEDGBDv.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag hebben we de kop deels uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
:strip_exif()/f/image/2bQ0vrU81SKzPn8A8IdUdKFT.jpg?f=fotoalbum_large)
En het onderblok ook wat schoongepoetst. Het onderblok is gelukkig nog recht dus we hoeven alleen de kop te laten vlakken.
:strip_exif()/f/image/M0FQnrh2iFqfcncRpnhFlP6R.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna geprobeerd de carterpan er onderuit te schroeven, echter lijkt dat niet mogelijk (of op zijn minst moeilijk) terwijl het blok nog in de auto zit.
En toen was het dus tijd voor bier, dus volgende keer weer verder
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.