[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 27 ... 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 22:46

Aapje

Opel-beun
Spixo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:11:
[...]

Ja dat zie ik staan, maar dat gaat over het kentekenbewijs en niet over de plaat.
Tja RDW... 't is een duplicaatcodelocatie op de plaat 2de keer dat ze de platen kwijt zijn geraakt.Je kan 't altijd opsturen naar RDW, vragen of ze 't kunnen beantwoorden ;) Ik vermoed dat de kentekenplatenboer heeft liggen slapen bij het aanmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Aapje op 19-06-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:40

Wok

Dakloos...

@Aapje Huh? Ik dacht dat op de plaat de duplicaatcode boven het liggende streepje werd geperst? Zoals dit dus:
Afbeeldingslocatie: https://blog.allsecur.nl/assets/uploads/2013/06/duplicaatcode-kenteken.jpg

Zoals op de foto van @Spixo heb ik het ook nog nooit (eerder) gezien... Ook het lettertype van de 'B' lijkt af te wijken van het normale kentekenfont, dus ik begin me af te vragen of dit überhaupt wel een legale plaat is...

/edit:
Aapje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:21:
[...]
Ik vermoed dat de kentekenplatenboer heeft liggen slapen bij het aanmaken.
Ah... Dat denk ik dan ook, want die 'B' lijkt ook gewoon een plakletter/sticker te zijn, i.p.v. geperst.

[ Voor 26% gewijzigd door Wok op 19-06-2019 20:37 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Vraagje :), Krijg de volgende melding op mijn golf4 P1120.
nl Cilinderrij 2, lambda-sensor 1, opwarmstroomcircuit draadbreuk
Nu heb ik een v6 en dus 2 lambda's voor en 2 na de katalysator. Ik heb de melding gewist maar hij kwam weer terug.
Iemand advies, welke van de 2 zou ik moeten vervangen? of hoe is het makkelijk te controleren? Heb een laserthermometer dus eventueel loshalen en meten?

[ Voor 12% gewijzigd door DoeEensGek op 19-06-2019 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Voorste sensor van de tweede bank.
Geen valse lucht of lekke uitlaat?
Kat. kun je meten door de auto warm te rijden, wanneer hier 50 graden Celsius verschil in zit of neer werkt de kat.
Lambda controleren door live data te controleren van alle 4 de sensoren.
Wanneer de 2e sensor pendelt in voltage is de 1e in die bank defect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Is puur de verwarming die storing geeft. Kan je doormeten op weerstand. Lambdasonde zal prima werken als die eenmaal op temperatuur is.

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Vaak blijft het niet bij alleen de verwarming, er is een oorzaak dat die defect is. Dat is vaak vuil/aangetast. Vaak heeft de lambda een afwijkende waarde en zal hij niet tussen de 0,97 en 1,03 zitten conform de apk eisen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Mapro schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:11:
Voorste sensor van de tweede bank.
Geen valse lucht of lekke uitlaat?
Kat. kun je meten door de auto warm te rijden, wanneer hier 50 graden Celsius verschil in zit of neer werkt de kat.
Lambda controleren door live data te controleren van alle 4 de sensoren.
Wanneer de 2e sensor pendelt in voltage is de 1e in die bank defect
Het is met de mobiel een beetje lastig kijken maar hij pendelt. Nieuwe lambda sonde wordt besteld. Zaterdag omzetten. >:)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Mapro schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:12:
Vaak blijft het niet bij alleen de verwarming, er is een oorzaak dat die defect is. Dat is vaak vuil/aangetast. Vaak heeft de lambda een afwijkende waarde en zal hij niet tussen de 0,97 en 1,03 zitten conform de apk eisen
Doorgebrande verwarming is doorgaans precies wat het zegt, gewoon doorgebrand. Die elementen hebben geen eeuwig leven en vaak gaat als eerste de verwarming kapot. Zeker als de storing een open verbinding is.

Overigens kan het ook een draadbreuk of defect in de stekker zijn, maar die kans is wel een stuk kleiner dan een doorgebrand verwarmingselement.

Dit is trouwens eenvoudig te meten. Een dergelijke lambda heeft 4 draden, waarvan er 2 dezelfde kleur hebben. Dit is het verwarmingscircuit en daar moet je een weerstand kunnen meten in de orde van 5 tot 10 Ohm.

De andere twee draden, zijn de daadwerkelijke sensor en daar mag je nooit met een weerstandsmeter op meten. Lambda's kunnen er namelijk niet tegen als er spanning over de sensor wordt gezet.

Wat doe je als je auto afgekeurd is voor de APK op een klein onderdeeltje in de voorwielophanging en je hebt nog een uur om het gefixt te krijgen?

Je rent de lokale Brezan in, koopt het onderdeel, zoekt een parkeerplaats en bent heel dankbaar dat je 's ochtends in een garage hebt staan sleutelen en de kofferbak nog vol gereedschap ligt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48087553497_fd2a162922_b.jpgIMG_20190618_154924 by Chris Hogevonder, on Flickr

En mocht iemand het afvragen, ja, de voorwielophanging rust echt op het voorwiel dat eronder ligt. Ik moest de veerpoot ingedrukt krijgen om het bewuste onderdeeltje te kunnen vervangen, dus opkrikken, wiel onder de draagarm en weer rustig laten zakken. En wat was de afkeur? Dit:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48088510663_aac45d5dd1_b.jpgIMG_20190618_223156 by Chris Hogevonder, on Flickr

Half uurtje later stond ik weer bij de APK en is hij wel goedgekeurd oOo

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
deepbass909 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Doorgebrande verwarming is doorgaans precies wat het zegt, gewoon doorgebrand. Die elementen hebben geen eeuwig leven en vaak gaat als eerste de verwarming kapot. Zeker als de storing een open verbinding is.

Overigens kan het ook een draadbreuk of defect in de stekker zijn, maar die kans is wel een stuk kleiner dan een doorgebrand verwarmingselement.

Dit is trouwens eenvoudig te meten. Een dergelijke lambda heeft 4 draden, waarvan er 2 dezelfde kleur hebben. Dit is het verwarmingscircuit en daar moet je een weerstand kunnen meten in de orde van 5 tot 10 Ohm.

De andere twee draden, zijn de daadwerkelijke sensor en daar mag je nooit met een weerstandsmeter op meten. Lambda's kunnen er namelijk niet tegen als er spanning over de sensor wordt gezet.
Mijn Lambda heeft 6 draden. Ik ga er niet op meten en dat schijnt ook afgeraden te worden voor zulke sonde's. Lastige is dat er dus 2 zijn! Preventief de andere vervangen? Zit nu op de 2 ton, uit 2003 als dus nog om de eerste gaat. Volgende maand apk, en ik was al bezig hem klaar te maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Preventief vervangen zou ik niet doen, dat is zonde.
Afkeur op een stab stang koppelstuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Mapro schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:22:
Dan doen we er 1 :+ . Gaat mij er meer om dat de waardes die de oude dan doorgeeft nog wel correct zijn.
Ik denk afkeur vanwege het rubber ;).
Houden jullie eigenlijk netjes bij wanneer jullie wat doen aan de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Een lambda met 6 draden is vrijwel zeker een wideband lambda, google lijkt te bevestigen dat het een Bosch LSU 4.2 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mapro schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 23:22:
Op zich is na 2 ton het niet raar dat een lambda kapot gaat.

Het was overigens afkeur omdat er metaal op metaal kwam (het oog tegen het beugeltje), en dat is per definitief afkeur in de ophanging.
DoeEensGek schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:27:
[...]

Mijn Lambda heeft 6 draden. Ik ga er niet op meten en dat schijnt ook afgeraden te worden voor zulke sonde's. Lastige is dat er dus 2 zijn! Preventief de andere vervangen? Zit nu op de 2 ton, uit 2003 als dus nog om de eerste gaat. Volgende maand apk, en ik was al bezig hem klaar te maken. :+
Zomaar gaan meten moet je inderdaad niet doen, de sensor zelf kan daar niet tegen. 6-draads is in ieder geval geen gangbare sensor, dus waarschijnlijk wat @AlexanderB zegt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Ijzer op ijzer wil je natuurlijk niet maar volgens het handboek moet het deugdelijk zijn bevestigt. Geen reden tot afkeur omdat het niet los kan en dus deugdelijk bevestigd.
Dus geen reden tot afkeur volgens het handboek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Historie van de auto word inderdaad allemaal genoteerd en onderdeel facturen worden bewaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 14:59
Iemand een tip hoe je het beste een luchtmassa meter kan schoonmaken die wat vet is van de olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-05 20:04
mr.DJ95 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:33:
Iemand een tip hoe je het beste een luchtmassa meter kan schoonmaken die wat vet is van de olie?
Het reinigen van een LMM zou ik niet 123 doen, vaak geeft dit niet de oplossing die je wilt. Werkt hij slecht? Controleer ook even de connectoren, als deze wat roestig zijn kan dit soms het probleem zijn. (die kan je evt even eruit halen en lichtjes opschuren.)

Anders gewoon een nieuwe halen, scheelt gedoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Fedde op 22-06-2019 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05 14:59
Fedde schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:35:
[...]

Het reinigen van een LMM zou ik niet 123 doen, vaak geeft dit niet de oplossing die je wilt. Werkt hij slecht? Controleer ook even de connectoren, als deze wat roestig zijn kan dit soms het probleem zijn. (die kan je evt even eruit halen en lichtjes opschuren.)
Anders gewoon een nieuwe halen, scheelt gedoe.
Is een beetje een productie fout icm de retour van de carter ontvluchting kan deze wat vet worden. Connectoren zijn allemaal netjes gelukkig.

Turbo haalt zijn gevraagde lucht niet, dacht laat ik de lmm eens schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Laatst online: 26-05 20:04
Eventueel heb je LMM reinigingssprays, maar vaak is het vervangen van je LMM een betere oplossing want een spray werkt vaak niet, als er al problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Met wat remreiniger gaat dit prima, tast niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:02
DoeEensGek schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 21:27:
Vraagje :), Krijg de volgende melding op mijn golf4 P1120.

[...]

Nu heb ik een v6 en dus 2 lambda's voor en 2 na de katalysator. Ik heb de melding gewist maar hij kwam weer terug.
Iemand advies, welke van de 2 zou ik moeten vervangen? of hoe is het makkelijk te controleren? Heb een laserthermometer dus eventueel loshalen en meten?
De melding zegt het al, cilinderrij 2, eerste sensor. Als je weet welke rij de tweede is en daarvan de uitlaat volgt, dan ben je er toch? Of denk ik te makkelijk?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mapro schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:07:
Ijzer op ijzer wil je natuurlijk niet maar volgens het handboek moet het deugdelijk zijn bevestigt. Geen reden tot afkeur omdat het niet los kan en dus deugdelijk bevestigd.
Of verwijderen? Als er geen stabilisator is kun je hem ook niet afkeuren op defecten, tenzij het een onderdeel is wat aanwezig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
Mapro schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:07:
Wat is de definitie van deugdelijk volgens jou? Mag een doorgescheurd draagarmrubber dan ook niet meer afgekeurd worden? Er zit immers een dikke bout door dat gat, dus die draagarm gaat nergens heen (overigens ooit een halfjaar met losse draagarmbout gereden tot ie helemaal weg was, gewoon mee door de APK en pas toen ik klaagde dat ik bij bocht achteruit rijden of hard remmen wat hoorde knakken zag de monteur na heel goed kijken dat die bout weg was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Draagarm rubber mag gescheurd zijn, echter mag het geen ijzer op ijzer zijn. Dat is anders bij een stabilisator. Dit staat beschreven in het handboek. Een stabilisator mag eventueel ook gedemonteerd worden voor de keuring. Dit is echter niet wenselijk voor het weg gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mapro schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:55:
Draagarm rubber mag gescheurd zijn, echter mag het geen ijzer op ijzer zijn. Dat is anders bij een stabilisator. Dit staat beschreven in het handboek. Een stabilisator mag eventueel ook gedemonteerd worden voor de keuring. Dit is echter niet wenselijk voor het weg gedrag
Nee, een rubber mag nooit volledig gescheurd zijn of vrij kunnen bewegen in een oog, er mogen wel scheurtjes in zitten. Zou het aan beide zijden opgesloten zitten in het oog, was het geen probleem geweest, maar dat zat het niet.

Een stabilisatorstang is niet een noodzakelijk of wettelijk verplicht onderdeel in de wielophanging, dus mag ontbreken. Maar als hij aanwezig is, moet hij deugdelijk bevestigd zitten. Met een rubber dat los in het oog zit, zit hij niet langer meer deugdelijk bevestigd en kan er metaal-op-metaal contact ontstaan en dat is een afkeur.

Ik vertrouw mijn APK-station 100%, het is een onafhankelijk station dat volledig leeft van APK's en er zelf geen voordeel aan heeft om een auto af te keuren (ze voeren geen reparaties uit). Dus als zij aangeven dat iets een afkeur is, dan vertrouw ik daarop. Bovendien zou ik het ding anders ook wel vervangen hebben, ik wil mijn auto in technisch een zo'n goed mogelijke conditie houden en daar hoort dit ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Ik keur zelf ook een tien jaar auto’s.
Vandaar dat ik de regels wel weet.
Tuurlijk zul he het vervangen, je had alleen meer rijd gehad als hij wel goed gekeurd was. Een draagarmrubber mag gescheurd zijn zolang hij geen ijzer op ijzer komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mapro schreef op zondag 23 juni 2019 @ 00:04:
Ik keur zelf ook een tien jaar auto’s.
Vandaar dat ik de regels wel weet.
Tuurlijk zul he het vervangen, je had alleen meer rijd gehad als hij wel goed gekeurd was. Een draagarmrubber mag gescheurd zijn zolang hij geen ijzer op ijzer komt
En dat is exact wat ik je al een paar keer probeer te vertellen, zoals het bij mijn BMW zit, zou dit ijzer-op-ijzer contact veroorzaken.

Overigens klopt het echt niet wat je zegt, bij de BMW zit er een bekend zwak punt in de voorwielophanging, namelijk de achterste rubber bussen van de voorwielophaning:
Afbeeldingslocatie: https://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-Z3/66-SUSPEN-Front_Control_Arm_Bushing_Replacement/images_large/pic03.jpg
Zodra het rubber doorgescheurd is bij de groene peilen, wordt de auto toch echt afgekeurd, ook al is er geen sprake van ijzer-op-ijzer contact. Ook kan de draagarm geen kant op en worden de rijeigenschappen nauwelijks beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-05 10:25
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/b8/76/bdSrYp3c_t.jpg

Heeft iemand ervaring met het fixen van een uitlaat?

Ik heb een scheur die onder een ophangbeugeltje van een hitteschild van de achterste katalysator is ontstaan. De flens begint ook al iets minder te worden, maar de donutpakking dicht nog af, en ik zit er dus aan te denken dit een beetje provisorisch te repareren voor de APK, en mijn ogen open te houden voor een goedkope nette tweedehands uitlaat.

Zouden jullie hier alleen van die smeerpasta voor gebruiken? Of juist van die uitlaattape die afdicht? Of eventueel met een metalen beugel er over heen voor wat extra versteviging?

Edit:
Ik zat zelf hieraan te denken:
https://www.karwei.nl/ass...gun-gum-bandage/p/B630558
Dit droogt hard op, waardoor het ook wat steviger wordt, en kan prima tegen schokken.

[ Voor 12% gewijzigd door Pyramiden op 28-06-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Peenutzz schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:25:
[...]

De melding zegt het al, cilinderrij 2, eerste sensor. Als je weet welke rij de tweede is en daarvan de uitlaat volgt, dan ben je er toch? Of denk ik te makkelijk?
Ik loop hier toch even op vast. Het gaat om een vr6 motor. Bij een v6 is cilinderrij1, met cilinder 1,3,5. Cilinderrij2 met 2,4,6. Zo zitten dan ook de uitlaten verdeeld (links en rechts van het blok). Cilinder 1is degene dichtst bij de riem, normaal de voorste. Bij een vr6 zit de uitlaat aan 1kant. https://volkswagen.7zap.c...lf/2003-405/2/253-253025/

Is cilinder 1,2,3 nu rij1 en 4,5,6 rij2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Pyramiden Voordat je iets erop smeert zou ik de boel eerst goed schoonmaken met een staalborstel zodat alle losse schilfers eraf zijn.

Ken je niet iemand die kan lassen? Wellicht kan die het even dichtknetteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
DoeEensGek schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:04:
[...]

Ik loop hier toch even op vast. Het gaat om een vr6 motor. Bij een v6 is cilinderrij1, met cilinder 1,3,5. Cilinderrij2 met 2,4,6. Zo zitten dan ook de uitlaten verdeeld (links en rechts van het blok). Cilinder 1is degene dichtst bij de riem, normaal de voorste. Bij een vr6 zit de uitlaat aan 1kant. https://volkswagen.7zap.c...lf/2003-405/2/253-253025/

Is cilinder 1,2,3 nu rij1 en 4,5,6 rij2?
Het enige wat ik kon vinden is dat rij 2 degene is waar niet cilinder 1 in zit. Lekker duidelijk :o Bij veel auto's geldt dat cilinder 1 degene is aan de distributiekant, maar of dat bij een vr6 ook zo is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:40

Theimon

Snapte!?

Op onderstaand plaatje van de VR6 is links onder cilinder 1. Dat is daarmee ook Bank 1. Rechts is dan Bank 2.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Kleppen_VR6-motor_24V-contrast.PNG

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Theimon schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:59:
Op onderstaand plaatje van de VR6 is links onder cilinder 1. Dat is daarmee ook Bank 1. Rechts is dan Bank 2.
[Afbeelding]
Dat zou ik ook denken. Alleen zitten cilinder 1,2,3 samen op 1 lambda. Cilinder 4,5,6 op lambda 2. Zie 7zap link vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
ThinkPadd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:33:
@Pyramiden Voordat je iets erop smeert zou ik de boel eerst goed schoonmaken met een staalborstel zodat alle losse schilfers eraf zijn.

Ken je niet iemand die kan lassen? Wellicht kan die het even dichtknetteren.
Ja, dat zeker. Ik zou hem eerst helemaal opschuren.
Ik ken wel mensen die kunnen lassen, maar volgens mij brand je hier best snel een groot gat in. Ik vraag het wel even.

Indien het niet kan ga ik denk toch voor zo'n metalen klem me pasta eronder. Lijkt me toch wat beter dan die tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
DoeEensGek schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Dat zou ik ook denken. Alleen zitten cilinder 1,2,3 samen op 1 lambda. Cilinder 4,5,6 op lambda 2. Zie 7zap link vorige post.
Daar ging het ook om, eerste lambdasensor van cilinderrij 2, dus dan zijn we eruit zou ik denken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ThinkPadd schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:41:
Net een klusje gedaan met direct resultaat: de twee gasveren van de kofferbakklep vervangen. Het stoorde mij al tijden dat ik de klep bijna zelf omhoog moest tillen/trekken.

Twee nieuwe gasveren erop geklikt (veel meer is het namelijk echt niet) en hij opent weer volledig vanzelf na indrukken van het slot 8) Voor €23 weer een fijne glimlach op mijn gezicht :*)

Oja ik kreeg ze in huis en probeerde ze met de hand in te drukken, wat niet lukte. Maar dat hoort dus schijnbaar zo. Ik dacht dat er wellicht nog een vergrendeling opzat ivm versturen, maar dat was niet het geval. Gewoon erop klikken en klaar.
Beetje een late reactie, maar het handmatig proberen indrukken van een gasveer wordt wel afgeraden. Risico is dat je de stang (miniem) verbuigt aangezien deze in je handen anders dan na montage in de achterklep niet gefixeerd zit. Gevolg is dat gasveer vervolgens mogelijk niet of niet meer soepel loopt.

Dat dus als tipje voor mensen die hetzelfde willen proberen ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Pyramiden schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:26:
[...]

Indien het niet kan ga ik denk toch voor zo'n metalen klem me pasta eronder. Lijkt me toch wat beter dan die tape.
ooit een hardnekkig lek opgelost door van een colablikje de boven en onderkant eraf te knippen, en dan doormidden. Vervolgens insmeren met uitlaatpasta en om het lek binden met slangklemmen of metalen tyraps.

Heb er zo 2 jaar mee gereden en de auto verkocht, dus wie weet hoe lang dat gewerkt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

DoeEensGek schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:24:
[...]

Toch even door lopen zoeken. Jij krijgt een Bank 2 melding? Ik heb even een Bentley manual opgezocht voor de VR6 en ik zie alleen maar Bank 1 meldingen. Meer ook doordat de VR6 maar 1 exhaust bank heeft in tegenstelling tot een V6.

Sensor 1 zou pre-cat moeten zijn. Sensor 2 is post-cat. Mocht het toch op 2 banks zijn dan zou het misschien in V6 terminologie zijn en dan zou Bank 2 sensor 1 de pre-cat sensor aan de bestuurderszijde moeten zijn.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Theimon schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:36:
[...]

Toch even door lopen zoeken. Jij krijgt een Bank 2 melding? Ik heb even een Bentley manual opgezocht voor de VR6 en ik zie alleen maar Bank 1 meldingen. Meer ook doordat de VR6 maar 1 exhaust bank heeft in tegenstelling tot een V6.

Sensor 1 zou pre-cat moeten zijn. Sensor 2 is post-cat. Mocht het toch op 2 banks zijn dan zou het misschien in V6 terminologie zijn en dan zou Bank 2 sensor 1 de pre-cat sensor aan de bestuurderszijde moeten zijn.
Als ik op de uitlaatspuitstukken zoek, zie ik toch echt een 3-2-1 opbouw, waarbij in het midden deel (als het 2 pijpen zijn) er in beide pijpen een lambda zit, of in enkele gevallen in de buis van cilinder 1 en 4 (bijzondere constructie...). Het is ook normaal om 6-cilinders op te delen in 2 banken van 3 cilinders, die bij een VR6 of lijn-motor achter elkaar staan.

Sensor 1, bank 2 moet dus de primaire sensor zijn van de achterste 4 cilinders.

@DoeEensGek
Je kan foutcodes lezen, dus ik neem aan dat je ook live-data kan lezen? Dan is het natuurlijk makkelijk, pak de lambda-data, trek de stekker van de achterste los en kijk welk signaal wegvalt. Dat zal een foutcode zetten, maar die kan je toch al wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:08
Kan er iemand een webshop aanraden voor benodigdheden om roest aan te pakken? Het gaat om roest in een achterspatbord, er zit inmiddels een gat in. Een oude auto, het hoeft allemaal niet mooi te worden. Ik heb gezocht op Youtube naar hoe ik dit moet doen en wat ik allemaal nodig heb.

Schuurpapier, roestomvormer, glasmat, plamuur, grondlak, lak, blanke lak.

Maar bij welke winkel zou ik dit bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
vegboy schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:16:
Kan er iemand een webshop aanraden voor benodigdheden om roest aan te pakken? Het gaat om roest in een achterspatbord, er zit inmiddels een gat in. Een oude auto, het hoeft allemaal niet mooi te worden. Ik heb gezocht op Youtube naar hoe ik dit moet doen en wat ik allemaal nodig heb.

Ik heb hier wel goede ervaringen, voor goedspul kan je hier bij terrecht: https://www.nonpaints.com

Maar andere kant, plamuur e.d. bestel ik vaak bij bol.com :') Roestomvormer pak ik bij de bouwmarkt weg van HG (per Liter 6,50 ofzo).

Glasmat e.d. ligt ook bij de bouwmarkt, maar de automotive plamuur die ze daar hebben liggen is echt zaad.

Ps, als het een dragend deel is, laat 't dan even lassen ipv. plamuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 01-07-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upschur
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05 11:31

Ik zou je plaatselijke autospuiter binnen lopen met een krat bier en een paar tientjes.

Werkt hier altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:43

https://www.rustbuster.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Goed ik ga niet iedereen taggen, maar bedankt voor de adviezen!

Afgelopen week kwam een pakketje binnen namens qparts24 (Duitsland).
  • MANN FILTER CUK 2862 Filter, interior air
  • Bosch 0 258 007 361 Lambda Sensor
  • MANN FILTER WK 730/1 Fuel filter
  • MANN FILTER C 37 153 Air Filter
  • BOSCH 0 242 236 566 Spark Plug 6x
De Lambda Sensor kreeg ik niet los... Ik had de auto omhoog gekrikt en heb toen de truuk die @deepbass909 melde toegepast. Ergens op een engels forum al een keer gelezen dat de bruine connector moest hebben. Nouja onder de auto bakje los geschroefd waar de connectors in zitten. 4 stuks, zwart bruin zwart bruin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6mc5aOuPVdtygOzh2SVerT5h/medium.jpg

Mooi de 2 naar na de kat kon ik zo volgen, daaruit kwam dat bruin op 2 zat, dus ik heb gegokt op de bruine die naar voren liep. Motor gestart en voila geen verschil en geen extra foutcodes. De lambda zelf zat dus muur en muur vast. had een ringsleutel 22 open geslepen zodat ik die erop kon doen maar echt ik kon trekken wat ik wilde... niks! Goed warm draaien geprobeerd (let dan wel op dat je las handschoenen en lange mouwen aan doet :X ). Bij een vr6 is de ruimte beperkt. Er was ook niks snel te demonteren behalve de motor afdekkap. Ondertussen wel besloten dat er een bodemplaat onder moet, die zit er niet meer onder maar het modder zit overal. }:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xaMHz1fGEQZ9laOPmo5wJl58/medium.jpg

De garage waar vrijdags de Apk is, maar eens gebeld en hun lambda sleutel te leen gevraagd. Goed die kon ik er beter op positioneren maar nogsteeds geen beweging en dan... De pijp van de krik erop! Nou toen ging het hard. Hoefde maar een lullig klein stukje te bewegen en hij was los. Goed rest kon ik hem met de hand losdraaien! Nieuwe erin en aangesloten melding gewist en voila!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ICnVNrALNAYfYmACSMOcPKi/medium.jpg

Tussendoor nog de filters vervangen. Dat was echt appeltje eitje. Alleen de bougies heb ik wel overgeslagen. Heb ook nog draagarmen liggen en wat draagarm rubbertjes. Die komen nog wel. Voor nu weer even klaar hoop ik. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Ik heb 1 keer een vastzittende lambda sensor gehad. Griptang erop gezet en toen kwam hij er wel af. Stuk was hij toch al :+

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Aapje schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:41:
[...]

Ik heb hier wel goede ervaringen, voor goedspul kan je hier bij terrecht: https://www.nonpaints.com

Maar andere kant, plamuur e.d. bestel ik vaak bij bol.com :') Roestomvormer pak ik bij de bouwmarkt weg van HG (per Liter 6,50 ofzo).

Glasmat e.d. ligt ook bij de bouwmarkt, maar de automotive plamuur die ze daar hebben liggen is echt zaad.

Ps, als het een dragend deel is, laat 't dan even lassen ipv. plamuren.
Ik kom hier toch nog even terug om advies te vragen. Zie de foto's hieronder voor wat het probleem is. Doel is om de roest te stoppen en om volgend jaar weer door de APK te komen. Hoeft niet bijzonder mooi te worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c0WFmIE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yt8pcZW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VGhD6vb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gIxHUo7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Simpel, die roest stop je niet meer. Enige manier hoe je dat kan stoppen is het geroeste deel eruit slijpen en een nieuw inlasdeel erin te lassen....

Is de binnenkant van de wielkast nog verbonden met de buitenkant? Dat mag namelijk niet loskomen voor de APK. Gaten erin maakt namelijk niks uit, als voetgangers zich maar niet kunnen bezeren eraan. (ducttape)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Aapje schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:38:
Simpel, die roest stop je niet meer. Enige manier hoe je dat kan stoppen is het geroeste deel eruit slijpen en een nieuw inlasdeel erin te lassen....

Is de binnenkant van de wielkast nog verbonden met de buitenkant? Dat mag namelijk niet loskomen voor de APK. Gaten erin maakt namelijk niks uit, als voetgangers zich maar niet kunnen bezeren eraan. (ducttape)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YOstSE9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e9sQ0i7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/30UE83i.jpg

Het lijken twee platen te zijn. Binnenspatbord en buitenspatbord.

Ik zie op tegen het lassen. Zou slijpen en lijmen ook kunnen? Of anders alleen maar verder schuren en plamuren?

Als het dan nog twee jaar goed blijft, ben ik er tevreden mee.

Auto heeft rond de 375.000 gelopen. 1.4 benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 18:44
Je kunt de roest er zoveel mogelijk uit slijpen/schuren en het opvullen met plamuur (er is speciaal polyesterplamuur met vezels in de handel). Maar dat is geen langdurige oplossing. En zoals hier al eerder is gezegd, wielkast moet nog vast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
hellum schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:36:
Je kunt de roest er zoveel mogelijk uit slijpen/schuren en het opvullen met plamuur (er is speciaal polyesterplamuur met vezels in de handel). Maar dat is geen langdurige oplossing. En zoals hier al eerder is gezegd, wielkast moet nog vast zitten.
Alleen moet er in dit geval wel heel veel uitgeslepen worden om daarna op te vullen met polyester. Sowieso is die veel te veel voor glasvezelversterkte plamuur.

Er is al eens een nieuw randje ingezet zonder dat de oude roest goed weggehaald was en je ziet dat het dan gewoon door het nieuwe plaatwerk heen vreet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ik zou dit gewoon eruit slijpen, nieuw erin lassen... km-stand en leeftijd is weinig boeiend. Een slechte reparatie blijft een slechte reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@hellum
Heb je de beschikking over een lasapparaat? Zo ja, dan is dit een mooi oefenobject. Een (zo te zien) AX met dergelijke hoeveelheid roest, km-stand en leeftijd is alleen nog zijn gewicht in oud-ijzer waard, dus of je het nou verknald met het lassen of niet maakt voor de waarde toch niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
Misschien is dan de beste optie om het zelf helemaal voor te bereiden en dan door iemand met meer ervaring een nieuw spatbord te laten lassen.

Het lijkt me dan niet veel werk voor een lasser - en qua kosten dus mee te vallen.

Wat denken jullie van dit plan?

En dan een spatbord bestellen en proberen precies die vorm uit te slijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
vegboy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:20:
Misschien is dan de beste optie om het zelf helemaal voor te bereiden en dan door iemand met meer ervaring een nieuw spatbord te laten lassen.

Het lijkt me dan niet veel werk voor een lasser - en qua kosten dus mee te vallen.

Eerst iemand vinden die 't effe kan lassen, je zult een binnenspatbord + buitenspatbord nodig hebben als je 't netjes wil fixen. Maar als je een goede hobbyist lasser kan vinden die kan zelfs van een stuk plaatwerk een leuke binnenwielkast maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aapje op 05-07-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

DaWaN

'r you wicked ??

vegboy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:20:

Ik denk dat je de afweging moet maken of die auto die reparatie nog waard is.
Gezien de staat van de roest en het feit dat er al eerder aan gelast is, is het geen simpele reparatie.
Kijk eerst eens of je een buitenscherm kunt krijgen en wat zo'n scherm kost.
Reken dan op zijn minst 250 euro erbij voor het laswerk per kant.

Als je zelf niet kunt lassen, dan zou ik het afraden om er zelf aan te beginnen.
Vergeet ook niet dat iemand die dit soort werk professioneel doet, ook graag professioneel werk aflevert. Het uiteindelijke lassen bepaalt niet het complete eindresultaat.

Als die auto een dagwaarde van minder dan 500 euro heeft, dan zou ik deze wegdoen en het geld wat je bespaart aan deze reparatie in de aanschaf van de volgende auto stoppen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:46
@vegboy
Carrosserie-Plaatwerk is meestal in stukken te bestellen. Vaak de delen die stuk gaan.
Je hebt geen heel spatbord nodig, alleen de rand. Binnen zal je moeten zetten/maken van een stuk plaat 0,8 of 1 mm dik. Dat is vaak niet al voorgevormd te krijgen. Soms wel. Even zoeken.
Vaak zet je het overzetplaatwerk er in zijn geheel op zodat je niet gelijk roest terugkrijgt naast je te kleine reparatieplek. Maar wat aanpassen kan natuurlijk.

Zit er geen DHZ garage in de buurt?
Daar kan je vaak voor een paar euro per uur een lasapparaat, brug of werkplek gebruiken.
Daar lopen allemaal mensen die hun auto voor weinig goed willen onderhouden. Je zou daar even langs kunnen rijden voor advies.
Daar zijn meestal ook mensen die van auto`s repareren hun hobby werk hebben gemaakt, en die naast je advies kunnen geven, ook voor een paar euro even dat carrosseriedeel vast kunnen lassen als je dat zelf niet durft. Als je alles voorbewerkt willen zij dat soms ook wel even repareren voor je.
En daar mag je vaak ook even met een spuitbusje aan de gang, vaak mengen ze zelf verf op kleur.

En het is geen dragend deel, er mogen alleen geen scherpe randen aan de auto zitten meen ik.
Als je na een roestomvormer flink met polyester aan de gang gaat kom je ook een eind.
Het hoeft niet perfect zeg je dus ik verwacht ook niet dat je nog 10 jaar met die auto wil blijven rijden. ;)

Ik had iets verder terug kunnen lezen, de meeste antwoorden heb je al.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 06-07-2019 09:31 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Laatst online: 27-05 18:47

NoFearCreations

3DPrint the world!

Vectra C Z22YH, 2.2 16v.
Heb nu al sinds ik olie heb ververst dat de carterplug minimaal blijft lekken. Was een nieuwe plug en ring, en heb inmiddels al een keer de rubberen carter ring vervangen. Durf hem niet aan te blijven trekken, misschien wat vloeibare pakking proberen?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
NoFearCreations schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:30:
Vectra C Z22YH, 2.2 16v.
Heb nu al sinds ik olie heb ververst dat de carterplug minimaal blijft lekken. Was een nieuwe plug en ring, en heb inmiddels al een keer de rubberen carter ring vervangen. Durf hem niet aan te blijven trekken, misschien wat vloeibare pakking proberen?
Weet je zeker dat het een rubberen ring is en moet zijn? Normaal zit er namelijk een koper of aluminium ring in verband met de temperatuur. En die moet je op zo'n 25Nm aantrekken.

Waarom durf je hem niet aan te trekken? Is de schroefdraad niet geweldig meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Laatst online: 27-05 18:47

NoFearCreations

3DPrint the world!

deepbass909 schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Weet je zeker dat het een rubberen ring is en moet zijn? Normaal zit er namelijk een koper of aluminium ring in verband met de temperatuur. En die moet je op zo'n 25Nm aantrekken.

Waarom durf je hem niet aan te trekken? Is de schroefdraad niet geweldig meer?
Origineel Opel is het een rubberen ring, vond ik ook al apart. Ben inderdaad koper gewend. Heb hem al stevig aangetrokken, en het is volgens mij een aluminium carter, dus bang om het kapot te trekken.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
NoFearCreations schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Origineel Opel is het een rubberen ring, vond ik ook al apart. Ben inderdaad koper gewend. Heb hem al stevig aangetrokken, en het is volgens mij een aluminium carter, dus bang om het kapot te trekken.
Dan zal het inderdaad zo horen.

Aluminium moet je inderdaad niet te hard aantrekken, maar dat betekent vooral dat je niet compleet bezerk moet gaan, maar goed vast moet trekken. 25Nm is wat ik moet aantrekken bij mijn BMW, die ook een aluminium pan heeft.
Vergeet niet dat 25Nm ongeveer 2,5 kg is bij een arm van 1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@vegboy
Weet je zeker dat de rest van de auto goed is qua roest? Het zou zonde zijn als er nog ergens anders grote plekken in wielkasten subframes of bodemplaten zitteb, en je daar achterkomt als je deze gefixt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
vegboy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:45:
[...]

Ik kom hier toch nog even terug om advies te vragen. Zie de foto's hieronder voor wat het probleem is. Doel is om de roest te stoppen en om volgend jaar weer door de APK te komen. Hoeft niet bijzonder mooi te worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ervaring leert me(en ik heb nu 5 auto's gedaan) dat je die roest niet gaat stoppen. Dat moet helemaal weg geslepen worden en nog veel verder dan jij hier alvast hebt kaal gemaakt.
Dus kijken voor een overzetdeel en los plaat materiaal om zelf een nieuw binnenscherm te fabriceren.(want binnenschermen zijn vaak niet te krijgen)en dan lassen.

In deze staat valt er niets te "plamuren", want er is geen materiaal om tegenaan te plamuren.Met glasvezel matten en polyester, heb je binnen een paar maanden weer roestblazen.

Je verkijkt je hier gruwelijk op de hoeveelheid tijd(en kennis) die hiervoor nodig is.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Je hebt gelijk, dit kun je niet stoppen tenzij je gaat wegslijpen en ik kan je ook vast verklappen dat als je gaat slijpen totdat je schoon staal hebt, je zult schrikken van hoeveel er weg moet.

Aan de andere kant, als alleen APK een eis, dan blaf het vol met een willekeurige anti roest primer van een automaterialen zaak (rustyco, brunox) en dan soort van strak maken met glasmatten, ik denk dat je het wel APK waardig kan maken maar de APK het jaar daarop haal je er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Voor het geld, tijd en moeite die je er in zou willen steken haal je toch gewoon een andere frikandel met een jaar APK? Als je het zo ziet is het de investering niet waard voor die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:32
Mijn vriendin kwam vandaag, moet je eens kijken wat mijn auto doet.
Ze doet hem in de achteruit, geeft gas, en hele kont komt omhoog (onder 1 hoek).
Ik zeg, tja je rem zit vast.
Nee kijk maar, als ik vooruit doe, doet ie het wel. Even vooruit en de auto kwam gewoon normaal van z'n plek, meteen daarna achteruit en die deed het ook weer goed.

Is het dan alsnog gewoon een plakkende rem?

Ze kwam flink wat cm's omhoog (dus genoeg gas gegeven), terwijl naar voor heel licht al voldoende was.
Waarom zou vooruit dan wel gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Lijken inderdaad de remvoeringen te zijn. Let op dat de voering niet van de schoen afkomt, dan kun je een blokkerend wiel krijgen onder het rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Rem zit niet vast maar de handrem zit juist te los in de trommel. Niet mee gaan rijden en gelijk open maken, waarschijnlijk een veertje die de hele handel bij elkaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Vrouwen... "hij doet dit al een tijdje".

Zal zeggen dat ze maandag even langs de garage moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 16:58
NeutraleTeun schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:15:
Zal zeggen dat ze maandag even langs de garage moet.
Heb je het stukje DIY in de titel gelezen? Hup, onder die auto kruipen! ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
jadjong schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:29:
Rem zit niet vast maar de handrem zit juist te los in de trommel. Niet mee gaan rijden en gelijk open maken, waarschijnlijk een veertje die de hele handel bij elkaar houdt.
Kun je dit uitleggen? Door de kanteling die ontstaat grijpt de voering dan toch vast? Dan zit de rem toch vast? Dit is zo niet te beoordelen kan ook losse remvoering zijn. Beter oorzaak zeggen als die bekent is. Tip om niet te rijden sluit ik me wel bij aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
Vandaag even de ruitenwisser motor van de Fiat Panda (2011) van de vrouw mogen vervangen.
Deze weigerde vrijdag met het noodweer ineens, gelukkig kon ze naar de vlucht strook sturen en daar wachten op de wegenwacht (af slepen).

Nu is het vervangen prima gegaan, alleen hoorde ik tijdens het verwijderen van de kap die tussen het raam zit en de motorkap (geen idee hoe dat heet)(google levert ook niets op). wat plastic vallen.

Dit waren stukjes van de clips die tussen de voorruit en de kap zitten (pff heel handig als je de naar niet weet, iemand een idee).

maandag even nieuwe halen bij de dealer, maar was benieuwd of iemand weet hoe die clips precies heten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PaQyGHM.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
dreamscape schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:30:
[...]

Heb je het stukje DIY in de titel gelezen? Hup, onder die auto kruipen! ;)
Jaja :D
Auto is nodig voor werk.
Morgen is zondag.
Onderdelen, materiaal... Zou het zo niet weten.
Dalijk staat die auto op blokken en ben ik verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:55

Metalfreak

Hoije woh!

Misschien een stomme vraag, maar als je as steunen onder de auto moet zetten omdat je schokbrekers wil vervangen, waar zet je die normaal precies onder in dat geval?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Slowmotion schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:16:
Vandaag even de ruitenwisser motor van de Fiat Panda (2011) van de vrouw mogen vervangen.
Deze weigerde vrijdag met het noodweer ineens, gelukkig kon ze naar de vlucht strook sturen en daar wachten op de wegenwacht (af slepen).

Nu is het vervangen prima gegaan, alleen hoorde ik tijdens het verwijderen van de kap die tussen het raam zit en de motorkap (geen idee hoe dat heet)(google levert ook niets op). wat plastic vallen.

Dit waren stukjes van de clips die tussen de voorruit en de kap zitten (pff heel handig als je de naar niet weet, iemand een idee).

maandag even nieuwe halen bij de dealer, maar was benieuwd of iemand weet hoe die clips precies heten.

[Afbeelding]
Dit zijn de paravan montage clips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Metalfreak schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:43:
Misschien een stomme vraag, maar als je as steunen onder de auto moet zetten omdat je schokbrekers wil vervangen, waar zet je die normaal precies onder in dat geval?
Die zou je in principe gewoon op het krikpunt kunnen zetten die door de fabrikant is aangewezen.
Onder het sub frame bij de montage bout kan ook gerust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mapro schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:46:
[...]

Kun je dit uitleggen? Door de kanteling die ontstaat grijpt de voering dan toch vast? Dan zit de rem toch vast? Dit is zo niet te beoordelen kan ook losse remvoering zijn. Beter oorzaak zeggen als die bekent is. Tip om niet te rijden sluit ik me wel bij aan
Risico is dat de voering helemaal los komt en dan ergens onder het rijden klem komt te zitten en in één klap het wiel blokkeert. Gebeurt dat op de snelweg, dan is de kans heel groot dat je direct de macht over het stuur verliest.
Sowieso de krikpunten. Andere plaatsen zijn vlakke stukken van het subframe of plaatsen waar het subframe aan de carrosserie vast zit en de draagarmen zelf zo dicht mogelijk bij de draaipunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Draagarmen is niet wenselijk als de schokdemper er onderuit gaat. Hoe houd je dan de auto omhoog?

Dat het wiel kan blokkeren gaf ik eerder ook al aan. Echter om te zeggen dat er een veer niet goed is zonder beoordeling is mijn inziens niet goed. Beter loshalen en kijken wat er kapot is. Zoals eerder in mijn post gaf ik dat met de losse voering ook al aan.
Veiligheid voor alles!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]
Beter oorzaak zeggen als die bekent is.
Maar dan kan je het dus beter aan Captain Hindsight vragen ipv op een forum als dit? ;)
Hier probeert iedereen te helpen door een voor hen waarschijnlijke/logische oorzaak/oplossing aan te wijzen/dragen.
Captain Hindsight weet het inderdaad achteraf altijd precies...… ;)

@NeutraleTeun
Met niet mee gaan rijden ben ik het ook eens, gebeurt er wel wat dan vergeef je jezelf nooit.
Ooit zelf een blokkerend wiel gehad met optrekken bij een stoplicht, met <10km/u, en stond gelijk dwars.
Weliswaar een voorwiel maar toch, je moet er niet aan denken wat er met hogere snelheid, bv 50 km/u of meer, was gebeurd.
Ik zou haar hooguit met de auto naar de dichtstbijzijnde garage laten rijden met lage snelheid en alarmlichten, en zelf er achter blijven rijden met alarmlichten. (Of de auto op laten halen)
En haar dan even wegbrengen.
Beter een dagje lastig vervoer dan een mogelijk onnodige ziekenhuisopname van haar of een andere weggebruiker.
Met een auto de weg op gaan terwijl je weet dat er iets met de remmen mis is is ronduit onverstandig, zoniet erg dom. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 13-07-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Ik snap je punt, dat er iets mis is met de rem is duidelijk. Soms kun je geen specifiek defect zeggen zonder het open te halen helaas.
Je tip om zo weg te brengen is de veiligste of inderdaad op laten halen. ANWB lid? Die zijn daar voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Klusje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fexJXYkjvNMUqxuthAmUcZ6K/full.jpg

Nieuwe bobine, bougiekabels en bougies... :Y

@Metalfreak ik pak dan het stuk waar het subframe gebout zit.

[ Voor 56% gewijzigd door teacher op 13-07-2019 23:17 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Mooi klusje voor op een natte zaterdag en goed te doen bij de fiat motor toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
[...]

Dit is een beetje brug open/brug dicht. :P De rem slaat inderdaad vast, maar dat komt omdat de onderdelen juist los in de behuizing zitten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Opkrikken bij de draagarmen, waar de bout aan het frame zit, anders krik je alleen de draagarm omhoog. Steun op punt waar fabrikant wil dat je opkrikt, en dan rustig laten zakken op de steun. Kan je daarna de nog eventueel de draagarm opkrikken indien nodig is.

Is het misschien een idee om de startpost te updaten? Hier zit veel kennis in dit topic en velen van jullie zullen wel handige linkjes met informatie hebben.

Sites als 7zap.com mag er van mij wel bij. :P

[ Voor 3% gewijzigd door DoeEensGek op 14-07-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

DoeEensGek schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Opkrikken bij de draagarmen, waar de bout aan het frame zit, anders krik je alleen de draagarm omhoog. Steun op punt waar fabrikant wil dat je opkrikt, en dan rustig laten zakken op de steun. Kan je daarna de nog eventueel de draagarm opkrikken indien nodig is.
d:)b

Nu nog kijken hoe ik de krik eronder ga krijgen. Auto is nu zover verlaagd dat dat eigenlijk niet past. (ook de reden dat ik de schokbrekers ga vervangen, de nieuwe set is instelbaar naar een iets praktischer hoogte) Was aan het denken om er een terrastegel (of 2) die ik nog over heb onder te leggen, daarop te rijden en dan op te krikken, of heeft iemand betere ideeën?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Metalfreak schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:57:
[...]

d:)b

Nu nog kijken hoe ik de krik eronder ga krijgen. Auto is nu zover verlaagd dat dat eigenlijk niet past. (ook de reden dat ik de schokbrekers ga vervangen, de nieuwe set is instelbaar naar een iets praktischer hoogte) Was aan het denken om er een terrastegel (of 2) die ik nog over heb onder te leggen, daarop te rijden en dan op te krikken, of heeft iemand betere ideeën?
Tegels oprijden is appeltje eitje. (y)

Wat voor auto gaat het om? Soms heb je extra gereedschap nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door DoeEensGek op 14-07-2019 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

DoeEensGek schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:03:
[...]

Tegels oprijden is appeltje eitje. (y)

Wat voor auto gaat het om? Soms heb je extra gereedschap nodig.
Een Lexus IS350, dat zou met het standaard gereedschap moeten kunnen als ik de instructies zo zie. Ja, heb veerspanners nodig omdat ik de top mounts moet hergebruiken, maar die zijn al onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
Mapro schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:46:
[...]

Dit zijn de paravan montage clips
Thanks, gevonden en besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DoeEensGek schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Is het misschien een idee om de startpost te updaten? Hier zit veel kennis in dit topic en velen van jullie zullen wel handige linkjes met informatie hebben.

Sites als 7zap.com mag er van mij wel bij. :P
Je mag mij of @ThinkPad altijd een berichtje sturen als je iets toegevoegd wil hebben, zoals ook in de startpost staat ;)

Kan je mij anders even kort sturen waarvoor je 7zap kan gebruiken?

Voor wie weleens op de sloop neus, vandaag (ja, op zondag) ben ik naar Venyard in Roosendaal geweest. Als je smerige, modderige sloopterreinen gewend bent, is dit een verademing. De auto's staan allemaal hoog op blokken (zo'n 40cm van de grond) en op een asfalt ondergrond. Of te wel prettig onderdelen eraf halen.

Helaas kon ik niet de onderdelen vinden die ik zocht (bepaalde velg, die er wel was maar teveel beschadigd), maar wel wat andere zaken meegenomen.

[ Voor 24% gewijzigd door deepbass909 op 14-07-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Niet online
Ik heb nog een oud setje Continental zomerbanden liggen met 5mm profiel, dot waarde zegt productiejaar 2010, kan ik die nog oprijden of zal doe ik ze beter weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@cvheereveld 9 jaar is inmiddels wel erg oud en ik zou er persoonlijk niet graag de weg meer mee opgaan. Banden kennen 2 factoren die de levensduur bepalen, dat is profieldiepte en ouderdom. Meestal is het profiel snel genoeg versleten dat ouderdom een ondergeschikte rol speelt, maar in jouw geval dus niet.

Ik zou ze dus naar de stort brengen, of, als je aan driften doet, ze daarvoor gebruiken, maar niet meer op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

cvheereveld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:11:
Ik heb nog een oud setje Continental zomerbanden liggen met 5mm profiel, dot waarde zegt productiejaar 2010, kan ik die nog oprijden of zal doe ik ze beter weg.
Ik mijn vorige auto klonk het alsof een achterwiel iets aanliep, soort schrapen/ruisend geluid. Echter liepen de wielen helemaal vrij als je de auto opkrikte, en een monteur kon geen oorzaak vinden bij onderzoek.

De achterbanden toen zo'n 10 jaar oud, maar zagen er goed uit. Ik heb ze een paar maanden later met de APK mee laten vervangen, en direct was het 'aanloopgeluid' ook weg.

Er is geen 'officiele' levensduur voor banden voor zover ik weet, en het scheelt ook veel wat voor leven ze gehad hebben (temperatuursverschillen, lang stilgestaan / stilgelegen, UV etc.), maar zelfs een band die er goed uitziet aan de buitenkant kan er van binnen slecht aan toe zijn. Bij twijfel bij 9 jaar zou ik ze vervangen in ieder geval.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-05 13:22
Ik ga een 2dehands auto kopen, maar het motief van de bekleding staat me niet volledig aan.

Iemand ervaring met van die goedkope zetelhoezen van op Ebay? Zou meteen iets willen dat een beetje gemakkelijk afwasbaar is.

Voorbeeldjes van waar ik naar aan het kijken ben:
https://www.benl.ebay.be/...91df16:g:cD4AAOSwCtVc9DWE
https://www.benl.ebay.be/...7fdf26:g:degAAOSw~LpcikqY
https://www.benl.ebay.be/...21369e:g:JGIAAOSwmThcd7z8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MaxVMH schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:40:
Ik ga een 2dehands auto kopen, maar het motief van de bekleding staat me niet volledig aan.

Iemand ervaring met van die goedkope zetelhoezen van op Ebay? Zou meteen iets willen dat een beetje gemakkelijk afwasbaar is.

Voorbeeldjes van waar ik naar aan het kijken ben:
https://www.benl.ebay.be/...91df16:g:cD4AAOSwCtVc9DWE
https://www.benl.ebay.be/...7fdf26:g:degAAOSw~LpcikqY
https://www.benl.ebay.be/...21369e:g:JGIAAOSwmThcd7z8
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit stoelhoezen gezien die echt goed paste en daarmee ook echt comfortabel zaten. Je trekt namelijk een losse laag stof over de stoel heen en dat zal altijd schuiven.

Tenzij je de stoelen wil beschermen tegen vuil, zou ik persoonlijk het minder mooie motief voor lief nemen, want uiteindelijk is hoe een stoel zit belangrijker dan hoe hij eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

DaWaN

'r you wicked ??

cvheereveld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:11:
Dat hangt echt helemaal van de staat van de band af en dat is zonder goede foto's moeilijk te beoordelen.
Vorig jaar hebben mijn ouders hun Michelin Energy Savers uit 2011 vervangen omdat ze heel veel droogtescheuren vertoonden.
Zelf heb ik echter ook nog een setje banden uit 2008 van een auto die altijd binnen heeft gestaan en die vertonen nog helemaal geen droogtescheuren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-05 17:01

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Als je auto voornamelijk op asfalt of stenen staat, zullen banden minder snel uitdrogen. Op onverhard terrein kan het rap gaan, met een van m'n auto's ben ik in maart nog prima door de APK gekomen, maar die bandjes hebben nu echt enorme droogtescheurtjes. (zijn banden uit 2010)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 18:42
Ik rijd al een tijdje rond met een toyota corolla uit 2007, auto heeft al wat aan onderhoud gehad maar bevalt goed. inmiddels ben ik al over de tweeënhalve ton aan kilometers heen.

laatst is het motorstoringslampje gaan branden, thuis heb ik de foutcode uitgelezen en dit was p0037.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik erachter dat dit inhoud dat de lambdasondes te weinig stroom krijgen.
Ik had ook gelezen dat lambdasondes maar ongeveer 2.5 ton meegaan dus mooi moment om ze vervangen.
beide sondes zijn inmiddels vervangen, accu los gehad om codes te resetten. Maar nu heb ik foutcode p0038. wat inhoud dat er te veel stroom naar de sondes loopt.

voordat ik de auto bij de garage neerzet, wat zou ik zelf nog kunnen doen om dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:07:
[...]

Dat hangt echt helemaal van de staat van de band af en dat is zonder goede foto's moeilijk te beoordelen.
Vorig jaar hebben mijn ouders hun Michelin Energy Savers uit 2011 vervangen omdat ze heel veel droogtescheuren vertoonden.
Zelf heb ik echter ook nog een setje banden uit 2008 van een auto die altijd binnen heeft gestaan en die vertonen nog helemaal geen droogtescheuren.
Die Energy Savers zijn ook wel berucht om het uitdrogen.

Maar ook zonder droogtescheurtjes kan het rubber dermate uitgedroogd zijn dat banden niet meer veilig zijn.

Deze band was niet alleen versleten, maar het rubber was ook hard geworden:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7348/26770991473_87a9f2ef78_b.jpg20160521_101912 by Chris Hogevonder, on Flickr
Geen droogte scheurtes, maar verloor bij het minste al grip.
kipneck schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:14:
Ik rijd al een tijdje rond met een toyota corolla uit 2007, auto heeft al wat aan onderhoud gehad maar bevalt goed. inmiddels ben ik al over de tweeënhalve ton aan kilometers heen.

laatst is het motorstoringslampje gaan branden, thuis heb ik de foutcode uitgelezen en dit was p0037.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik erachter dat dit inhoud dat de lambdasondes te weinig stroom krijgen.
Ik had ook gelezen dat lambdasondes maar ongeveer 2.5 ton meegaan dus mooi moment om ze vervangen.
beide sondes zijn inmiddels vervangen, accu los gehad om codes te resetten. Maar nu heb ik foutcode p0038. wat inhoud dat er te veel stroom naar de sondes loopt.

voordat ik de auto bij de garage neerzet, wat zou ik zelf nog kunnen doen om dit probleem op te lossen?
Weinig, of je moet echt kennis en kunde hebben om dit soort circuits te kunnen testen.

Welke sensoren heb je geplaatst? Originele Toyota (Denso waarschijnlijk) sensoren of de goedkoopste die je kon vinden? Goedkope lambda sensoren geven nog weleens vage storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Controleer de pakking van het inlaatspruitstuk eens, als deze lekt geeft je lambda ook verkeerd voltage weer.

Kwaaltje van dit type auto

[ Voor 12% gewijzigd door Mapro op 17-07-2019 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MaxVMH schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:40:
Setje van de sloop halen?

Of maatwerk hoezen voor een Note, kost je ook de kop niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 17-07-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 16:52

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Mapro schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:34:
Controleer de pakking van het inlaatspruitstuk eens, als deze lekt geeft je lambda ook verkeerd voltage weer.

Kwaaltje van dit type auto
Bedoel je inlaat- of uitlaatspruitstuk?

Gewoon benieuwd :)
Pagina: 1 ... 27 ... 59 Laatste