[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 26 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:41:
Motor ook laten draaien ivm bekrachtiger? (anders wordt het pedaal keihard na een paar keer remmen)
Motor uit, anders spuit het je echt om de oren. Zodra er een nippel op een remklauw open staat, zal het pedaal nooit hard (mogen) worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-06 15:37
idd, dan heb je iets verstopt zitten. Of een oudere auto met mechanische remkrachtverdeler die de olie naar achteren helemaal afsluit omdat de wielen van de grond zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 01:05
Heren,

Vraagje:

Ik heb een BMW E39 523i met automaatbak (swap gedaan, was eerst een 520i - handbak)
Nu zijn de motor en bak wat vettig uitgeslagen door een lekkend stuurhuis uit de donor-auto, en tevens ook een lichte corrosoieaanslag op het aluminium blok en cilinderkop.

Heeft iemand een goede tip op het blok vrij van vet en corrosie te maken? Mijn vorige blok was in perfecte nieuwstaat (schoon alu) en de huidige wat donkerder, en dat in een nieuwe motorruimte ziet er wat matig uit.

Wie heeft de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Vet van een blok of bak halen is heel goed te doen met Dasty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
AtleX schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 13:56:
Vet van een blok of bak halen is heel goed te doen met Dasty.
Dasty heb ik al voorbij zien komen, hebben ze bij de Wibra right?

En wat betreft het weghalen van corrosie?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2bnyqc.jpg

Niet mijn blok, maar zulke aanslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ontvetten inderdaad met Dasty (bij de Wibra inderdaad).

Ik heb dat in het verleden vaker gedaan en ging daarvoor altijd naar een wasbox waar het ook toegestaan was om onder de motorkap te reinigen (je moet even kijken of er een motor-reinigingsprogramma is en anders even navragen). Even goed inspuiten met Dasty, een paar minuten laten inweken en dan met de hogedruk afspuiten.

Uit ervaring weet ik dat de M52B25-motor totaal niet gevoelig is voor water, maar het is wel verstandig om in ieder geval niet direct op de dynamo te spuiten of spanrollen. Zorg wel dat je alles goed wegspoelt, want Dasty heeft de vervelende eigenschap aluminium aan te tasten.

Die corrosie ga je er niet mee weg krijgen, dat lukt alleen met fysiek schuren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speakerfreak95
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:26:
Ontvetten inderdaad met Dasty (bij de Wibra inderdaad).

Ik heb dat in het verleden vaker gedaan en ging daarvoor altijd naar een wasbox waar het ook toegestaan was om onder de motorkap te reinigen (je moet even kijken of er een motor-reinigingsprogramma is en anders even navragen). Even goed inspuiten met Dasty, een paar minuten laten inweken en dan met de hogedruk afspuiten.

Uit ervaring weet ik dat de M52B25-motor totaal niet gevoelig is voor water, maar het is wel verstandig om in ieder geval niet direct op de dynamo te spuiten of spanrollen. Zorg wel dat je alles goed wegspoelt, want Dasty heeft de vervelende eigenschap aluminium aan te tasten.

Die corrosie ga je er niet mee weg krijgen, dat lukt alleen met fysiek schuren.
Hier heb ik wat aan :)

Ik had al voorgenomen om de dynamo in dat geval even in te pakken met een plastic zak en een elastiekje.

Hoe schuren? Kan ik met een licht-harde staalborstel aan de haal? Of wat is jouw tip? :)

Ik wil weer een frisse motorruimte, met het vorige blok was het net alsof je in de BMW showroom onder het kappie keek (gouden boutjes spruitstuk, ongecorrodeerde dopmoeren etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Speakerfreak95
Ik heb zelf de dynamo nooit afdekt, zolang je niet de waterstraal direct in de dynamo richt, gaat het namelijk wel goed. Dat ding is namelijk gebouwd om nat te kunnen worden. In een zware regenbui is het namelijk niet ongewoon dat het onder de motorkap nat wordt.

En wat betreft de corrosie, dat witte poeder ligt er redelijk los op, dus de kans is best aanwezig dat met Dasty en een hogedrukspuit je het meeste al weg zal spoelen. Qua borstel zou ik niet harder gaan dan een stevige afwasborstel. Een staalborstel kan teveel beschadigen, waaronder beschermende coatings.

Ik heb de motorruimte ook altijd schoon:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4536/24787965148_dc11be3d53_b.jpg20171126_165700 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deels omdat ik het gewoon mooier vind, maar nog belangrijker, het werkt gewoon veel prettiger. En als er dan ergens een lekje verschijnt, zie je het veel sneller dan wanneer alles onder een laag vuil zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speakerfreak95
@deepbass909

Datzelfde heb ik ook, liefst alles zo schoon mogelijk.
Morgen even een retourtje wibra doen, ook gelijk ff wat borstels halen.

Wat betreft jouw motorruimte, moet je dit zien: ;)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2pytkyq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Hoeveel kilometer rij je? Ik rij minimaal 80 km per dag, weer en wind :X Ik moet de boel nog weer even schoonmaken, het is erg vuil voor mijn doen. En er moet weer kunststof conditioner gesmeerd worden, wil ik het weer zo mooi zwart krijgen als jij het hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 15:37:
Hoeveel kilometer rij je? Ik rij minimaal 80 km per dag, weer en wind :X Ik moet de boel nog weer even schoonmaken, het is erg vuil voor mijn doen. En er moet weer kunststof conditioner gesmeerd worden, wil ik het weer zo mooi zwart krijgen als jij het hebt.
Ik reed gemiddeld ook rond de 80 km per dag, nu wegens stoppen met school en geen werk even niets, wel zoekende *hint*

Ik gebruik geen conditioner, wat ik altijd doe is een mixje van wat water, ajax en azijn, en dat spray ik op mijn microvezel poetsdoek, en daarmee neem ik het af.
Ook maak ik de motorruimte regelmatig met schoon met wat spray, een kwast, een poestlap en een luchtcompressor.

Moet daarbij zeggen, de vorige eigenaar van mijn BMW, was een Nederlander die in Duitsland in de fabriek ging werken,en van zijn salaris deze auto gekocht, in 2013 met pensioen gegaan, teruggegaan naar Nederland met vrouw en kinderen, auto meegenomen, altijd binnen gestaan.

Toen ik de auto kocht bij een handelaar kwam er een vaag verhaal hierover, wat ik niet direct geloofde ondanks de nette staat, echter, toen ik een set originele BBS Style 42 velgen ging zoeken, kwam ik bij de eigenaar uit die nu een E61 rijdt, en die had in de garage nog wat extra voor mij;
Dakdragers, originele aankoopbon, optielijst, brochures etc, alles wat je krijgt bij een nieuwe auto :+
Hele middag met die vent zitten lullen :D

De auto is zeer secuur onderhouden geweest, vandaar de bijzonder nette en schone motorruimte, eigenlijk is de hele auto rondom zo, daarom heb ik ook de motor laten wisselen i.p.v. een net zo nette 523 zoeken.
Zie maar eens een dusdanig strakke E39 op marktplaats te vinden voor een normale prijs ;)

Nu is de motorruimte nog steeds net zo mooi, alleen heb ik nu een viezig blok er in liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:44

killercow

eth0

Weet iemand hoe zo'n veer heet die weleens in radiatorslangen te vinden is?
Ik heb een radiatorslang die helaas knakt na hem vervangen te hebben. De originele was wat stijfer, maar is mede-daardoor gescheurd op de aanlsuiting bij de radiator.
Het gaat overigens om een 35mm binnendiameter radiatorslang, maar niemand bij autozaken weet hoe het heet, of waar je ze zou kunnen aanschaffen. (het gaat overigens om een toyota heftruckmotortje)

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Geen idee wat je exact bedoelt, maar je hebt wel kink-vrij rubber.
Dat heet EPDM-Rubber, kan je in verschillende lengtes en diameters verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@killercow Een losse spiraal ken ik niet. Dat zou ook niet nodig hoeven zijn, want het koelsysteem is een druksysteem en de druk in het systeem zou de slang zonder problemen open moeten drukken.

Is de slang niet gewoon te lang of zit hij misschien iets verdraait?

@Speakerfreak95 Dat zijn de mooiere ervaringen inderdaad. Ik heb lang getwijfeld of ik één van de vorige eigenaren van mijn cabrio op zou zoeken. Die bleek (volgens het adres op de enige onderhoudsrekening die ik had) in de wijk van m'n ouders te wonen en de kans is heel groot dat ik in mijn jeugd deze specifieke auto ook wel op straat heb gezien.

Ik moet trouwens wel echt met een conditioner aan de slag, wil ik het kunststof echt weer mooi krijgen. Er zit net teveel verkleuring in het kunststof namelijk. Maar dan staat hij er wel altijd weer strak bij:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1921/43973754215_5b0cd57e24_b.jpg42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr
(nee, dat ben ik niet, ik sta zelf niet op deze foto)

Op meetings zijn er altijd maar weinig E36's te vinden met zo'n schone motorruimte en al helemaal niet in combinatie met de hoge kilometerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 17:12:
@killercow Een losse spiraal ken ik niet. Dat zou ook niet nodig hoeven zijn, want het koelsysteem is een druksysteem en de druk in het systeem zou de slang zonder problemen open moeten drukken.

Is de slang niet gewoon te lang of zit hij misschien iets verdraait?

@Speakerfreak95 Dat zijn de mooiere ervaringen inderdaad. Ik heb lang getwijfeld of ik één van de vorige eigenaren van mijn cabrio op zou zoeken. Die bleek (volgens het adres op de enige onderhoudsrekening die ik had) in de wijk van m'n ouders te wonen en de kans is heel groot dat ik in mijn jeugd deze specifieke auto ook wel op straat heb gezien.

Ik moet trouwens wel echt met een conditioner aan de slag, wil ik het kunststof echt weer mooi krijgen. Er zit net teveel verkleuring in het kunststof namelijk. Maar dan staat hij er wel altijd weer strak bij:
[Afbeelding]42291133_1803177439736567_5579670320077340672_o by Chris Hogevonder, on Flickr
(nee, dat ben ik niet, ik sta zelf niet op deze foto)

Op meetings zijn er altijd maar weinig E36's te vinden met zo'n schone motorruimte en al helemaal niet in combinatie met de hoge kilometerstand.
Heb een keertje de turk om de hoek zijn Audi met een schoenspons zien doen, zo'n zwart ding uit een hotel :P
En moet toegeven, het zag er pittig mooi uit, maar niet aan mij besteed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Bogijn Automotive heeft vandaag 15% korting op alles.
Korting wordt automatisch toegevoegd in je mandje als je gaat afrekenen.
Zie ook de bijbehorende Facebook-post.

Ik heb maar vast weer de standaard beurtonderdelen (olie, oliefilter, carterring) vooruit besteld. Scheelt toch weer een paar eurotjes :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 06:55
Iemand nog een idee?

Ik heb kleine hupjes tijdens gas geven bij halflast in de 2/3/4de versnelling. Gemeten met juiste apparatuur en daarbij viel tijdens zo'n "hupje" de turbodruk,luchtmassa en gaskleppositie weg. Dus, nieuwe LMM besteld van Valeo en geinstalleerd en nu blijkt dat het alleen maar erger is geworden. LMM losgekoppeld en alles is koek en ei.
Bougies zijn al vervangen, turbodruksensor nu 2 jaar geleden vervangen, leidingen gecontroleerd, lijkt geen scheuren te vertonen. Brandstofdruksensor 4 jaar geleden vervangen.
Geen enkele foutcode tijdens uitlezen.
Gaat om een Volvo V50 T5 uit 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
MartijnAbel schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:13:
Iemand nog een idee?

Ik heb kleine hupjes tijdens gas geven bij halflast in de 2/3/4de versnelling. Gemeten met juiste apparatuur en daarbij viel tijdens zo'n "hupje" de turbodruk,luchtmassa en gaskleppositie weg. Dus, nieuwe LMM besteld van Valeo en geinstalleerd en nu blijkt dat het alleen maar erger is geworden. LMM losgekoppeld en alles is koek en ei.
Bougies zijn al vervangen, turbodruksensor nu 2 jaar geleden vervangen, leidingen gecontroleerd, lijkt geen scheuren te vertonen. Brandstofdruksensor 4 jaar geleden vervangen.
Geen enkele foutcode tijdens uitlezen.
Gaat om een Volvo V50 T5 uit 2004
30670449 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Krijg ik geen foutmeldingen op en is ook al eens vervangen. Zou een nieuwe LMM de klachten dan zelfs verergeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@MartijnAbel
Heb je getest of er geen lekjes in de inlaat tussen luchtmassameter en motorblok zitten? Aangezien loskoppelen van de (nieuwe) LMM het weg is.

Ander puntje, bedrading en dan vooral de massa, omdat verschillende sensoren weg lijken te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
MartijnAbel schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:32:
[...]

Krijg ik geen foutmeldingen op en is ook al eens vervangen. Zou een nieuwe LMM de klachten dan zelfs verergeren?
Er zit helaas geen check in het motormanagement op de TCV. Die doet wat op basis van luchtdruk en stuurt dan de turbo aan, die doet alleen maar wat hem gevraagd wordt door de TCV.
Een LMM die te weinig lucht door geeft en een gat verderop waardoor de 'extra' lucht weer verdwijnt heft elkaar op. Nu zitten er nog wel meer sensoren in maar als je binnen de foutmarge blijft (die naar mijn idee te hoog is) zal je geen geel lampje krijgen terwijl iedereen voelt dat de motor niet werkt zoals de fabrikant bedacht heeft. Hoe is de aansluiting aan zowel de inkomende als uitgaande slang van de turbo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
jadjong schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:49:
[...]

Er zit helaas geen check in het motormanagement op de TCV. Die doet wat op basis van luchtdruk en stuurt dan de turbo aan, die doet alleen maar wat hem gevraagd wordt door de TCV.
Een LMM die te weinig lucht door geeft en een gat verderop waardoor de 'extra' lucht weer verdwijnt heft elkaar op. Nu zitten er nog wel meer sensoren in maar als je binnen de foutmarge blijft (die naar mijn idee te hoog is) zal je geen geel lampje krijgen terwijl iedereen voelt dat de motor niet werkt zoals de fabrikant bedacht heeft. Hoe is de aansluiting aan zowel de inkomende als uitgaande slang van de turbo?
De slangen van de TCV bedoel je? Dan moet ik eens het spul loshalen, kan zo lekker makkelijk bij de tcv, not :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Laatst online: 00:21

Aapje

Opel-beun
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 14:24:
[...]

Dasty heb ik al voorbij zien komen, hebben ze bij de Wibra right?

En wat betreft het weghalen van corrosie?

[Afbeelding]

Niet mijn blok, maar zulke aanslag.
Uit elkaar halen, parelstralen en coaten met WD40 :7 Kijk btw uit met Dasty en plastic, kan raar uitslag krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cTblRPoo2JgMbXRbjlSmQ9yF/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 08-05-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
MartijnAbel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 06:49:
[...]

De slangen van de TCV bedoel je? Dan moet ik eens het spul loshalen, kan zo lekker makkelijk bij de tcv, not :p
En de buizen van luchtstroom, die willen nog wel eens scheuren bij de slangklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
jadjong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:29:
[...]

En de buizen van luchtstroom, die willen nog wel eens scheuren bij de slangklem.
Die heb ik zo goed mogelijk gecontroleerd, maar niks gevonden. Dan zou ik ze helemaal los moeten halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
MartijnAbel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:59:
[...]

Die heb ik zo goed mogelijk gecontroleerd, maar niks gevonden. Dan zou ik ze helemaal los moeten halen
Jep, en bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MartijnAbel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:59:
[...]

Je kan, als de motor nog koud is, ook een nevel van remmenreiniger over de slangen spuiten. Als het toerental dan direct verandert (hoger wordt), dan zit er een lek daar in de buurt.

Lekjes kunnen moeilijk tot niet zichtbaar zijn, en pas onder druk of vacuüm open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 04:54

Theimon

Snapte!?

Is een smoketest geen idee?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Stuk gereden met de nieuwe LMM en aan het juiste diagnose apparaat en nu is te zien dat de turbodruk spiked als een malle. Tot 1.5 a 2 bar aan toe, terwijl de chiptuning maximaal 0.9 bar is. Kan ik dan met zekerheid zeggen dat de turbodruksensor kapot is?

Edit:

Hmm, dit klopt ook niet helemaal denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jx3c3Iy.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door MartijnAbel op 08-05-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Volgens mij gaat de wastegate van een B5234t3 bij 0.3 bar overdruk al open. Overdruk in de zin van 1 bar atmosferische druk met 0.3 bar boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
jadjong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:13:
Volgens mij gaat de wastegate van een B5234t3 bij 0.3 bar overdruk al open. Overdruk in de zin van 1 bar atmosferische druk met 0.3 bar boost.
Hmm, dat kan wel kloppen dus. Heb nu de originele LMM teruggeplaatst. Het lijkt of heb ik een compleet andere LMM gekregen dan wat de bedoeling is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
MartijnAbel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:58:
[...]

Hmm, dit klopt ook niet helemaal denk ik:

[Afbeelding]
Wel gelijke artikelnummers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
jadjong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:55:
[...]

Wel gelijke artikelnummers?
Verschillend omdat het 2 verschillende merken zijn nl Bosch/Valeo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik ben heel benieuwd wat het nu voor je op lost! Zelf ook soortgelijke problemen.
De TCV en brandstofdruksensor heb ik al vervangen.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
MartijnAbel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:58:
[...]

Stuk gereden met de nieuwe LMM en aan het juiste diagnose apparaat en nu is te zien dat de turbodruk spiked als een malle. Tot 1.5 a 2 bar aan toe, terwijl de chiptuning maximaal 0.9 bar is. Kan ik dan met zekerheid zeggen dat de turbodruksensor kapot is?
Hmm chiptuning..... heb je zo losse chiptuning box er tussen zitten? Als je die er tussen uit haalt, rijd die dan wel goed?

Je zal niet de eerste zijn met chiptuning box die kapot / corrupt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
(RSH) schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:03:
[...]

Hmm chiptuning..... heb je zo losse chiptuning box er tussen zitten? Als je die er tussen uit haalt, rijd die dan wel goed?

Je zal niet de eerste zijn met chiptuning box die kapot / corrupt gaat.
Die dingen moeten ze verbieden...
Gelukkig op maat gechipt en goed gechipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:03

NoFearCreations

3DPrint the world!

Iemand hier tips voor een goede carbonwrap? Interieur in mijn huidige bolide is niet heel netjes. Met de glans carbonwrap van de Action ziet het er al een stuk beter uit.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2mx4a5j.jpg

Nadeel dat deze folie niet echt goed blijft zitten, maar had ook niet veel verwacht voor €2.49 per rol.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Goed ontvetten en 3m folie gebruiken :D
Pyramiden schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:15:
[...]

Ik zou even op Google of Youtube zoeken naar instructies voor jouw auto. Anders even forums of kijken of je een werkplaatshandboek kunt vinden. Volgens mij komt het niet zo heel nou met welke je begint. Bij mijn auto was er zo'n diagram voor:
[Afbeelding]
Dat is neit wat mij geleerd is geweest. Altijd eerst de rem doen die ht verste van de hoofdrem cilinder is en zo naar voor werken, dus voor waar de hoofdremcilinder links zit in de wagen:
1. rechts achter
2. links achter
3. rechts voor
4. links voor
Dus zo Afbeeldingslocatie: https://st.hotrod.com/uploads/sites/21/2017/10/brake-bleeding-diy-003.jpg

[ Voor 96% gewijzigd door Damic op 09-05-2019 20:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Vraagje aan de experts. Mijn nichtje wil haar eerste auto kopen en ze heeft een hele leuke Corsa C gezien, de Silverline uitvoering uit 2006. De auto heeft maar 56k op de teller. Ik ben zelf nooit weg geweest van zo'n lage km stand. Een auto is immers gemaakt om in te rijden. Stilstand is in mijn ogen nooit goed voor rubbers en pakkingen bv. Sommige monteurs zeggen dat het geen kwaad kan zelfs als de auto maar een paar keer per maand gebruikt wordt. Wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
56k in 13j tijd is 4300 km per jaar, ~358 km per maand.

Het ding is waarschijnlijk de tweede gezinsauto geweest, boodschappenauto, auto van opa en oma?
Nieuwe olie en oliefilter erin, distributieriem laten checken of deze niet uitgedroogd is en goed kijken naar de leeftijd van de banden (DOT-code).

Voor de rest komt het vast wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:09
ThinkPadd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:13:
56k in 13j tijd is 4300 km per jaar, ~358 km per maand.

Het ding is waarschijnlijk de tweede gezinsauto geweest, boodschappenauto, auto van opa en oma?
Nieuwe olie en oliefilter erin, distributieriem laten checken of deze niet uitgedroogd is en goed kijken naar de leeftijd van de banden (DOT-code).

Voor de rest komt het vast wel goed.
Zo’n ding heeft gelukkig een ketting, wel even goed opletten of deze niet ratelt. Verder wil soms een lmm nog wel eens kapot gaan, maar verder zijn ze redelijk bulletproof. Wel kunnen er wat rubbers minder zijn na deze tijd, en let op de standaard zaken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33
Corsa C is een aardig bulletproof ding. Je moet alleen ff opletten op vocht rond de parafan, meen dat als die niet goed loopt er nog wel eens vocht bij de ECU kan komen.

De 1.2 heeft een ketting (weet even niet of de andere dat ook hebben). Niets mis mee, en kan in principe heel lang mee, maar is wel gevoelig voor olie. Te weinig olie en de spanners krijgen het zwaar, waardoor ie begint te ratelen (vaak merkbaar bij een koude motor).

Oliepijl regelmatig checken en olie/filters wisselen is wel vrij essentieel.
Als ik zo in mijn omgeving kijk ken ik echter bergen mensen die pas als er een lampje brand wat gaan doen. Afhankelijk van de auto is dat niet heel slim....

Olie en filter is kleine moeite, kost amper wat als je het zelf doet. Ik zou dan ook meteen luchtfilter, brandstoffilter en interieurfilter meenemen.

Banden wel op letten: Met zo weinig km hebben die banden weinig slijtage gehad. Het kan dus goed zijn dat de banden kwa profiel nog wel kunnen, maar al erg oud zijn. (Dat argument kun je naar mijn mening goed gebruiken om te onderhandelen)

Ik heb liever een auto met verouderde banden (waardoor ik dus wat onderhandelingsruimte heb) en er vervolgens zelf goede (allseasons) onder gooi, dan een auto met verse fukijukie bandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 14:57
@Damic Normaalgesproken wel. Dat diagram is echter een scan uit het werkplaatshandboek van Subaru, en daar vinden ze om een of andere reden dat het zo moet. Vandaar dat ik aangaf om even merkspecifiek te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

Metalfreak

Hoije woh!

NoFearCreations schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:42:
Iemand hier tips voor een goede carbonwrap? Interieur in mijn huidige bolide is niet heel netjes. Met de glans carbonwrap van de Action ziet het er al een stuk beter uit.

[Afbeelding]

Nadeel dat deze folie niet echt goed blijft zitten, maar had ook niet veel verwacht voor €2.49 per rol.
Dan heb je waarschijnlijk niet goed genoeg ontvet van tevoren. Die blijft namelijk prima zitten is mijn ervaring.

Ik heb ook stukken in mijn interieur gewrapt met goedkope eBay folie (geen glanzende overigens) en dat zit al 1,5 jaar goed vast. Wat ik zo kon zien is dat dat ongeveer dezelfde is als die van de Action, die heb ik namelijk voor een ander projectje gebruikt.

Je hebt trouwens toch wel de folie een beetje verhit voor het plakken? Dat wil namelijk ook wel helpen bij de rondingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Metalfreak op 10-05-2019 09:15 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Metalfreak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:12:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk niet goed genoeg ontvet van tevoren. Die blijft namelijk prima zitten is mijn ervaring.

Ik heb ook stukken in mijn interieur gewrapt met goedkope eBay folie (geen glanzende overigens) en dat zit al 1,5 jaar goed vast. Wat ik zo kon zien is dat dat ongeveer dezelfde is als die van de Action, die heb ik namelijk voor een ander projectje gebruikt.
Die matte heb ik ook, en die blijft inderdaad veel beter zitten. De glanzende is veel dikker en stugger.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

NoFearCreations schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:15:
[...]

Die matte heb ik ook, en die blijft inderdaad veel beter zitten. De glanzende is veel dikker en stugger.
Heb je die wel verwarmd met een föhn?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 14:26
BonJonBovi schreef op maandag 11 februari 2019 @ 12:13:
[...]

Het is een Seat Leon 1M uit 2002 met 160,000 km op de teller. Het is dus al een behoorlijke oude auto, dus ik ga het laten checken en indien nodig laten repareren.
Ik lees even terug en was nog even benieuwd wb de draagarmen, zei de 2e garage ook dat de rubbers versleten waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DervishD schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:46:
Vraagje aan de experts. Mijn nichtje wil haar eerste auto kopen en ze heeft een hele leuke Corsa C gezien, de Silverline uitvoering uit 2006. De auto heeft maar 56k op de teller. Ik ben zelf nooit weg geweest van zo'n lage km stand. Een auto is immers gemaakt om in te rijden. Stilstand is in mijn ogen nooit goed voor rubbers en pakkingen bv. Sommige monteurs zeggen dat het geen kwaad kan zelfs als de auto maar een paar keer per maand gebruikt wordt. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Controleer vooral dat er onder de olievuldop geen "mayonaise" zit. Een auto die weinig kilometer heeft gereden, heeft waarschijnlijk ook geen lange ritten gemaakt en dan bestaat het risico op condens in de olie, wat zich uit in "mayonaise". Hierdoor kan de carterventilatie verstopt raken of de smerende werking van de olie aangetast worden.

Het klopt dat rubbers sneller verouderen als een auto niet gebruikt wordt, maar dit is afhankelijk van meer factoren, zoals waar stond de auto meestal (vochtig of droog). Dat moet je kunnen voelen bij een proefrit (voelt het "los" of strak).

Let ook op bij de remmen en vooral, als je de mogelijkheid hebt, de achterkant van de schijfremmen. Roestvorming daar is een risico bij een auto die weinig heeft gereden.
MartijnAbel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:23:
[...]

Verschillend omdat het 2 verschillende merken zijn nl Bosch/Valeo
Die artikelnummers moeten wel te kruisen zijn. Dat ze er anders uitzien, wil niet zeggen dat ze ook anders werken/andere meetwaarden geven. Dit soort sensoren zit vol patenten en Bosch en Valeo hebben hun eigen varianten die hetzelfde doen.
Damic schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:36:
Goed ontvetten en 3m folie gebruiken :D

[...]
Dat is neit wat mij geleerd is geweest. Altijd eerst de rem doen die ht verste van de hoofdrem cilinder is en zo naar voor werken, dus voor waar de hoofdremcilinder links zit in de wagen:
1. rechts achter
2. links achter
3. rechts voor
4. links voor
Dus zo [Afbeelding]
Dit is een goede basis om aan te houden/op terug te vallen, maar het kan bij specifieke auto's natuurlijk anders zijn. Ik heb ook nooit een goede uitleg gekregen waarom je het zo zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
deepbass909 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:45:
[...]

Controleer vooral dat er onder de olievuldop geen "mayonaise" zit. Een auto die weinig kilometer heeft gereden, heeft waarschijnlijk ook geen lange ritten gemaakt en dan bestaat het risico op condens in de olie, wat zich uit in "mayonaise". Hierdoor kan de carterventilatie verstopt raken of de smerende werking van de olie aangetast worden.

Het klopt dat rubbers sneller verouderen als een auto niet gebruikt wordt, maar dit is afhankelijk van meer factoren, zoals waar stond de auto meestal (vochtig of droog). Dat moet je kunnen voelen bij een proefrit (voelt het "los" of strak).

Let ook op bij de remmen en vooral, als je de mogelijkheid hebt, de achterkant van de schijfremmen. Roestvorming daar is een risico bij een auto die weinig heeft gereden.

[...]

Die artikelnummers moeten wel te kruisen zijn. Dat ze er anders uitzien, wil niet zeggen dat ze ook anders werken/andere meetwaarden geven. Dit soort sensoren zit vol patenten en Bosch en Valeo hebben hun eigen varianten die hetzelfde doen.

[...]

Dit is een goede basis om aan te houden/op terug te vallen, maar het kan bij specifieke auto's natuurlijk anders zijn. Ik heb ook nooit een goede uitleg gekregen waarom je het zo zou moeten doen.
Mijn luchtmassameter heeft geen gloeidraad, maar een weerstand. De Valeo heeft een gloeidraad... Het hele binnenwerk is compleet anders terwijl die van andere merken wel hetzelfde is. Dus het Valeo artikel is compleet fout van binnen.
Met de Valeo spiked de boost naar 2 bar, met de originele gaat het gewoon zoals het hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:47
deepbass909 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:45:

Dat is mij zo geleerd om de verse remvloeistof allereerst helemaal naar achteren te krijgen. Zo heb je direct het langste deel gehad, en hoef je bij de andere remmen alleen nog maar het kleine stukje vanaf de vertakking te ontluchten, alle lucht is immers al uit de langste leiding verdwenen bij het ontluchten rechtsachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MartijnAbel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:51:
[...]

Mijn luchtmassameter heeft geen gloeidraad, maar een weerstand. De Valeo heeft een gloeidraad... Het hele binnenwerk is compleet anders terwijl die van andere merken wel hetzelfde is. Dus het Valeo artikel is compleet fout van binnen.
Met de Valeo spiked de boost naar 2 bar, met de originele gaat het gewoon zoals het hoort
Dat kan natuurlijk ook. Het zal niet de eerste keer zijn dat een referentie verkeerd staat ergens...
jakob558 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Dat is mij zo geleerd om de verse remvloeistof allereerst helemaal naar achteren te krijgen. Zo heb je direct het langste deel gehad, en hoef je bij de andere remmen alleen nog maar het kleine stukje vanaf de vertakking te ontluchten, alle lucht is immers al uit de langste leiding verdwenen bij het ontluchten rechtsachter.
Dat is leuk en aardig, maar bij heel veel auto's met ABS (niet allemaal) loopt tegenwoordig vanaf de ABS pomp een leiding pér rem onder de auto door. Dat de lange leiding naar rechtsachter dus ontlucht is, wil niet zeggen dat er meer ontlucht is. Lucht in de leiding zal tijdens ontluchten ook niet richting een andere leiding getrokken worden.
Het is wel zo dat bij auto's die één 1 leiding naar achteren hebben lopen (bijv. auto's zonder ABS of met een 3-weg systeem), het wel zin heeft om eerste rechtsachter te doen om de door jouw genoemde reden.
Omdat het bij 4-weg systemen niet echt uitmaakt en je anders moet gaan uitzoeken welk systeem er exact onder zit (niet altijd even makkelijk te herleiden), is de vuistregel een prima basis.

Een andere reden die ik zelf eventueel bedacht had, als je begint met ontluchten zit het reservoir nog helemaal vol en is het risico dat die leeg raakt terwijl je met de langste leiding bezig bent (en dus de meeste vloeistof door het systeem trekt) het kleinst. De capaciteit van een reservoir dat tot max-niveau gevuld is, zou namelijk ruim voldoende moeten zijn om de langste leiding volledig door te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:47
deepbass909 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:53:

Dat is leuk en aardig, maar bij heel veel auto's met ABS (niet allemaal) loopt tegenwoordig vanaf de ABS pomp een leiding pér rem onder de auto door. Dat de lange leiding naar rechtsachter dus ontlucht is, wil niet zeggen dat er meer ontlucht is. Lucht in de leiding zal tijdens ontluchten ook niet richting een andere leiding getrokken worden.
Het is wel zo dat bij auto's die één 1 leiding naar achteren hebben lopen (bijv. auto's zonder ABS of met een 3-weg systeem), het wel zin heeft om eerste rechtsachter te doen om de door jouw genoemde reden.
Omdat het bij 4-weg systemen niet echt uitmaakt en je anders moet gaan uitzoeken welk systeem er exact onder zit (niet altijd even makkelijk te herleiden), is de vuistregel een prima basis.

Een andere reden die ik zelf eventueel bedacht had, als je begint met ontluchten zit het reservoir nog helemaal vol en is het risico dat die leeg raakt terwijl je met de langste leiding bezig bent (en dus de meeste vloeistof door het systeem trekt) het kleinst. De capaciteit van een reservoir dat tot max-niveau gevuld is, zou namelijk ruim voldoende moeten zijn om de langste leiding volledig door te spoelen.
Ah ja, het zal inderdaad ondertussen flink veranderd zijn. Mijn methode heb ik geleerd bij auto's van voor 2000, daar komt het meestal nog met max 2 leidingen uit de HRC, om achter en voor te vertakken. Dan kan ik nog logisch beredeneren waarom het slim zou zijn. Overigens inderdaad ook wel fijn om te voorkomen dat het reservoir leegloopt terwijl je helemaal aan de andere kant staat, maar dat is meer praktisch. Ik gebruik zelf het Eezibleed systeem, daar gaat genoeg remvloeistof in om 2 keer helemaal door te spoelen, dus die angst heb ik zelf nooit zo (weet overigens niet of dit systeem ook handig is bij systemen met ABS-pompen etc, want zet het systeem wel onder druk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Komt flinke stank uit de airco van de fiat 500 als ik deze aanzet. Ik heb 't interieurfilter al vervangen, dat mocht niet baten. Ervaringen met (laten) reinigen? Blijkbaar is vervangen van de verantwoordelijke unit praktisch de auto uit elkaar halen, dus dat gaan we niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Metalfreak schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:16:
[...]

Heb je die wel verwarmd met een föhn?
Die van de action is niet thermisch, dus verwarmen doet helaas vrij weinig. Ben aan het kijken naar 3M dinoc folie nu.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

NoFearCreations schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:10:
[...]

Die van de action is niet thermisch, dus verwarmen doet helaas vrij weinig. Ben aan het kijken naar 3M dinoc folie nu.
Die matte wel in elk geval, zeg ik uit ervaring. Met die glanzende inderdaad geen ervaring. Maar voor ietwat professioneler spul zou ik inderdaad ook naar 3M kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
jakob558 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:13:
[...]

Ah ja, het zal inderdaad ondertussen flink veranderd zijn. Mijn methode heb ik geleerd bij auto's van voor 2000, daar komt het meestal nog met max 2 leidingen uit de HRC, om achter en voor te vertakken. Dan kan ik nog logisch beredeneren waarom het slim zou zijn. Overigens inderdaad ook wel fijn om te voorkomen dat het reservoir leegloopt terwijl je helemaal aan de andere kant staat, maar dat is meer praktisch. Ik gebruik zelf het Eezibleed systeem, daar gaat genoeg remvloeistof in om 2 keer helemaal door te spoelen, dus die angst heb ik zelf nooit zo (weet overigens niet of dit systeem ook handig is bij systemen met ABS-pompen etc, want zet het systeem wel onder druk).
De meeste professionele systemen zijn druk systemen, daar zou ik me geen zorgen over maken. Zolang de druk maar niet te hoog is. Het enige wat wel steeds vaker speelt, is dat de ABS-pompen open gezet moeten worden, wat alleen via software kan.

Veel vuistregels zijn trouwens ontstaan omdat dit in de praktijk gewoon het beste werkte en als je de remmen aan het ontluchten bent, is wel het laatste wat je wilt dat het reservoir leeg raakt en je juist lucht de leiding in gaat trekken.
Zebby schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:54:
Komt flinke stank uit de airco van de fiat 500 als ik deze aanzet. Ik heb 't interieurfilter al vervangen, dat mocht niet baten. Ervaringen met (laten) reinigen? Blijkbaar is vervangen van de verantwoordelijke unit praktisch de auto uit elkaar halen, dus dat gaan we niet doen.
Er zijn spray's waarmee je de airco kan "ontsmetten" (of het echt ontsmetten is, betwijfel ik overigens). Ik heb dat jaren geleden bij mijn airco gebruikt en dat leek wel effect te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Iemand ervaring met de vacuumpompjes van HBM? Ik wil iets onder de juiste druk zetten en heb niet zoveel vertrouwen in een setje van 14.95 :+ Maar misschien zit ik er naast….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 13 mei 2019 @ 14:03:
Iemand ervaring met de vacuumpompjes van HBM? Ik wil iets onder de juiste druk zetten en heb niet zoveel vertrouwen in een setje van 14.95 :+ Maar misschien zit ik er naast….
Ik heb deze set, die zowel vacuüm kan creëren als druk en die werkt goed. Is wel wat duurder dan de € 14,95, maar volgens mij kan die van €14,95 ook alleen maar vacuüm zuigen en niet pompen (in tegenstelling tot wat in de beschrijving staat).

ik heb die duurdere set in ieder geval samen met een EZbleed gebuikt om m'n remmen door te spoelen en dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
deepbass909 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 15:14:
[...]

Ik heb deze set, die zowel vacuüm kan creëren als druk en die werkt goed. Is wel wat duurder dan de € 14,95, maar volgens mij kan die van €14,95 ook alleen maar vacuüm zuigen en niet pompen (in tegenstelling tot wat in de beschrijving staat).

ik heb die duurdere set in ieder geval samen met een EZbleed gebuikt om m'n remmen door te spoelen en dat ging prima.
Heb je het idee dat 10 HG daadwerkelijk 10 HG is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:31
We hebben een Toyota Yaris uit 2012 waarvan de airco het helaas niet meer doet. Vorig jaar aangeschaft en toen deed hij het nog wel. Nu hoop ik dat het mee valt en voordat we hem naar de garage brengen wil ik graag zelf het e.e.a. nakijken. Als ik de airco aanzet gaat de fan wel draaien. De zekeringen zijn ook nog intact. Iemand een idee waar ik zelf nog meer naar kan kijken om dingen uit te sluiten? Wellicht zelf iets repareren? O-)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Kan een hoop zijn, maar je ontkomt er niet aan door te gaan kijken naar de gasdrukken met speciale meters. (Als er al gas in het systeem zit). Zou 'm gewoon wegbrengen voor diagnose en bij jezelf alvast afspreken wat een reparatie mag kosten, want airco's fixen kan uit de hand lopen (duur). Als het niet elektrisch is zou ik adviseren niet zelf eraan te beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Aapje op 13-05-2019 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

harm12nl schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:30:
We hebben een Toyota Yaris uit 2012 waarvan de airco het helaas niet meer doet. Vorig jaar aangeschaft en toen deed hij het nog wel. Nu hoop ik dat het mee valt en voordat we hem naar de garage brengen wil ik graag zelf het e.e.a. nakijken. Als ik de airco aanzet gaat de fan wel draaien. De zekeringen zijn ook nog intact. Iemand een idee waar ik zelf nog meer naar kan kijken om dingen uit te sluiten? Wellicht zelf iets repareren? O-)
Je kunt checken of er nog gas in zit door op de vulnippel de blokkering een keer in te drukken met een schroevendraaier. Pas wel op, want de druk op zo'n systeem is hoog.
Als ie leeg is moet je ermee naar een garage, als ie vol is waarschijnlijk ook (of je moet zelf alles af willen gaan lopen). Derhalve is direct naar een garage helemaal geen slechte tip ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 13 mei 2019 @ 16:08:
[...]

Heb je het idee dat 10 HG daadwerkelijk 10 HG is?
Ik neem aan dat je met 10 HG, 10 mmHG bedoelt?
* deepbass909 haat het als mensen onduidelijk zijn met eenheden of antieke eenheden gebruiken...

Maar geen flauw idee of die meter nauwkeurig is, boeit me ook eerlijk gezegd niet. Ik wil kunnen zien of er druk op staat (of vacuüm aanwezig is) en of deze over tijd veranderd. Wil je druk goed kunnen meten, mag je minimaal hetzelfde bedrag neerleggen voor alleen een geijkte meter.
Ten eerste, zet niet continu je airco aan. Als blijkt dat er te weinig koudemiddel in je airco zit, kan je compressor kapot lopen.

Het is goed mogelijk dat na 7 jaar de airco gewoon opnieuw gevuld moet worden.

Het beste kan je in de buurt een garage opzoeken die een airco-check kan doen door hem aan een diagnose-apparaat te hangen. Zij hebben doorgaans snel genoeg door wat er aan de hand is. Zelf kan je er niks aan doen zonder de juiste drukmeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 22:00

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Geen idee waar je woont, maar ik ben met een soortgelijk probleem naar aircoservice.nl gegaan in NH, nabij Alkmaar. Die doen alleen maar aircos; werd snel, vriendelijk en relatief goedkoop geholpen (bij mij was het systeem leeg omdat de condensor verrot was na 12 jaar service (en dus sloeg de compressor niet aan).)

Diagnose is 35 euro, welke komen te vervallen als zij de reparatie vervolgens uitvoeren.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
deepbass909 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:10:
[...]

* deepbass909 haat het als mensen onduidelijk zijn met eenheden of antieke eenheden gebruiken...
I know. >:)
Maar geen flauw idee of die meter nauwkeurig is, boeit me ook eerlijk gezegd niet. Ik wil kunnen zien of er druk op staat (of vacuüm aanwezig is) en of deze over tijd veranderd. Wil je druk goed kunnen meten, mag je minimaal hetzelfde bedrag neerleggen voor alleen een geijkte meter.
Dat is wat ik bedoelde, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19
deepbass909 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:10:
10 hectogauss, dat staat er toch duidelijk? :)

* dreamscape heeft dezelfde ergernis ...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:31
Notna schreef op maandag 13 mei 2019 @ 20:24:
[...]

Geen idee waar je woont, maar ik ben met een soortgelijk probleem naar aircoservice.nl gegaan in NH, nabij Alkmaar. Die doen alleen maar aircos; werd snel, vriendelijk en relatief goedkoop geholpen (bij mij was het systeem leeg omdat de condensor verrot was na 12 jaar service (en dus sloeg de compressor niet aan).)

Diagnose is 35 euro, welke komen te vervallen als zij de reparatie vervolgens uitvoeren.
Thx allen voor de reactie. Ik denk dat het inderdaad het beste is om gelijk maar naar de garage te gaan i.p.v. zelf te gaan klooien.

Kom uit West Friesland. Ongeveer 25min van Alkmaar dus zeker een optie om daar even te kijken d:)b

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:38

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik meld me weer even. Ik heb een VW polo 6n1 uit 1998. AFH 100 PK 16V motorblok.

Al een tijd verdwijnt er koelwater uit mn auto. Eerst de waterpomp al vervangen(daar was een groot lek). De pijp en koelhuis en natuurlijk de pakkingen daarbij. Helaas nog steeds lek. Toen het expansievat en de dop. Echter lekt het nu nog steeds.

Gekeken met van die UV vloeistof maar nergens een lek te vinden. Ik vermoed dat mn kachelradiator lek is. Ik heb toegang tot elsawin en heb een handleiding om bij dat ding te komen. Echter wil ik wel zeker weten dat die het is.

Mijn vraag is vooral, hoe kan ik controleren of die kachelradiator lek is zonder de boel te moeten opengooien. Zijn er andere manieren, of is er iemand die nog een ander idee heeft waar het kan liggen?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 10:43

Wok

Dakloos...

Een lekkende kachelradiateur manifesteert zich voornamelijk door een zoete geur in de auto (koelvloeistofgeur), zeker als je de verwarming gebruikt. Ook kun je onder/langs de middenconsole voelen aan je vloerbedekking of deze vochtig/plakkerig is. Indien ja, voor de bevestiging daarna even proeven aan je vingers of het (regen)water is of koelvloeistof.

Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of je geen 'mayonaise' aan de binnenkant van je olievuldop hebt zitten?

[ Voor 14% gewijzigd door Wok op 14-05-2019 14:45 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

D3nnisd schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:39:
Ik meld me weer even. Ik heb een VW polo 6n1 uit 1998. AFH 100 PK 16V motorblok.

Al een tijd verdwijnt er koelwater uit mn auto. Eerst de waterpomp al vervangen(daar was een groot lek). De pijp en koelhuis en natuurlijk de pakkingen daarbij. Helaas nog steeds lek. Toen het expansievat en de dop. Echter lekt het nu nog steeds.

Gekeken met van die UV vloeistof maar nergens een lek te vinden. Ik vermoed dat mn kachelradiator lek is. Ik heb toegang tot elsawin en heb een handleiding om bij dat ding te komen. Echter wil ik wel zeker weten dat die het is.

Mijn vraag is vooral, hoe kan ik controleren of die kachelradiator lek is zonder de boel te moeten opengooien. Zijn er andere manieren, of is er iemand die nog een ander idee heeft waar het kan liggen?
Je auto rookt niet wit als je gas geeft, met een wat zoetige geur?
Anders zou ik de koppakking ook nog meenemen in het lijstje van verdenkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Worldwide schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:44:
[...]

Je auto rookt niet wit als je gas geeft, met een wat zoetige geur?
Anders zou ik de koppakking ook nog meenemen in het lijstje van verdenkingen.
Nee, was ik vergeten te melden: dat doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BonJonBovi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:32:
[...]

Ik lees even terug en was nog even benieuwd wb de draagarmen, zei de 2e garage ook dat de rubbers versleten waren?
De tweede garagist heeft het mij laten zien, zo ver mogelijk, dat de draagarm(rubbers) nog in orde waren en dat de remslangen als nieuw waren. Dus daar kwam Kwikfit niet al te best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 10-06 14:26
BonJonBovi schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:39:
[...]

De tweede garagist heeft het mij laten zien, zo ver mogelijk, dat de draagarm(rubbers) nog in orde waren en dat de remslangen als nieuw waren. Dus daar kwam Kwikfit niet al te best uit.
zo.. dit bevestigt wel wat ik denk inderdaad. ooit iemand gehoord wiens draagarmen alle 4 versleten zouden zijn, toevallig alle 4 tegelijk. andere garage, alle 4 nog in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Wok schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:44:
Een lekkende kachelradiateur manifesteert zich voornamelijk door een zoete geur in de auto (koelvloeistofgeur), zeker als je de verwarming gebruikt. Ook kun je onder/langs de middenconsole voelen aan je vloerbedekking of deze vochtig/plakkerig is. Indien ja, voor de bevestiging daarna even proeven aan je vingers of het (regen)water is of koelvloeistof.

Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of je geen 'mayonaise' aan de binnenkant van je olievuldop hebt zitten?
Ik zie je reactie nu pas.

Ik heb (vziw) geen natte bekleding, ook geen zoete geur.

Tevens geen sludge onder de dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand hier die weet of een aandrijfas die aan het einde zit ook kan zorgen dat je auto scheef trekt wanneer je geen gas geeft? Hij trekt altijd naar links namelijk & ik voel bij het rechtuit rijden dat ik in de electronische stuurbekrachtiging aan het duwen ben. Als ik gas geef wordt het een stuk erger

Banden wisselen/andere banden maken wel wat uit qua intensiteit maar probleem blijft. Uitlijning is OK (geen commentaar gehad over eventuele speling oid) & velgen + banden die er nu om zitten zijn gewoon goed.

Verdenk dus toplagers van de veerpoten of misschien een aandrijfas (die is overigens niet te horen en de hoezen zijn ook niet gescheurd) Hoop niet op het stuurrack inclusief torque sensor zelf (die willen wel eens kapot gaan bij deze Colts).

Gaat om een 10 jaar oude Mitsubishi Colt met ongeveer 100k km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:59
Iemand ervaring met het vervangen van het tapijt in de auto?

Wij hebben een Suzuki alto uit 2003 waarbij het tapijt (met name bij de bestuurder) helemaal kapot is. Nu kan ik natuurlijk bij de sloop een 'nieuw' tapijtje halen maar dat zit ik met hetzelfde dunne tapijt dat waarschijnlijk binnen de korste keren stuk is. Iemand een adres voor een goed taptijtje wat makkelijk in de auto te vormen is?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/

Grotendeels met toepassingen voor boot/auto/caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net een klusje gedaan met direct resultaat: de twee gasveren van de kofferbakklep vervangen. Het stoorde mij al tijden dat ik de klep bijna zelf omhoog moest tillen/trekken.

Twee nieuwe gasveren erop geklikt (veel meer is het namelijk echt niet) en hij opent weer volledig vanzelf na indrukken van het slot 8) Voor €23 weer een fijne glimlach op mijn gezicht :*)

Oja ik kreeg ze in huis en probeerde ze met de hand in te drukken, wat niet lukte. Maar dat hoort dus schijnbaar zo. Ik dacht dat er wellicht nog een vergrendeling opzat ivm versturen, maar dat was niet het geval. Gewoon erop klikken en klaar.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2019 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Voor de mensen hier die zelf onderhoud plegen: De olieconcurrent heeft 4 kortingsdagen:

JdM in "Meld hier uw kortingscodes/coupons V2"

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 24-05-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 09:02

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Vraagje:

Ik heb een oil return line die uit het stuurhuis (bekrachtigd) komt. En die heb ik vakkundig beschadigd :p.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VdwotjX.jpg

Het is van een MX5 uit '97. De community heeft niks, de dealer kan ook niks betekenen want het onderdeel is niet meer leverbaar.
Lokale garage kan er ook niks mee, ze konden me alleen vertellen dat ik iemand moet zoeken die kan zilversolderen of lassen.

Nu dacht ik zelf; waarom niet voorbij de schade afzagen en opnieuw optrompen? De laatste knik is niet perse nodig.

Alleen waar vind ik een garage/specialist die dat kan? Liefst in omgeving Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@handige_harrie Wat heb je precies kapot gemaakt? en wat voor slang zit er precies op? Heb je een foto van de situatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 27-05-2019 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Zoek naar een machinefabriek. Stukje afzagen en opnieuw de verdikking er in rollen is voor hun minuten werk.

En verander je nickname. :P

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 27-05-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En als je 'm precies zo weer wilt hebben, ff een bedrijfje vinden die in hydrauliek doen, die hebben dit in een paar minuten ook zo in elkaar gezet.
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:41:
Oja ik kreeg ze in huis en probeerde ze met de hand in te drukken, wat niet lukte. Maar dat hoort dus schijnbaar zo. Ik dacht dat er wellicht nog een vergrendeling opzat ivm versturen, maar dat was niet het geval. Gewoon erop klikken en klaar.
Die dingen kunnen echt lomp veel kracht zetten, zal rustig in de orde-grootte 30-50+ kg per stuk zijn, die druk je inderdaad niet zomaar in. :)

[ Voor 62% gewijzigd door AlexanderB op 27-05-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

@Pyramiden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bnfSm89.jpg

Er zit een rubberen (met staal gevoerd, bij mijn weten) slang op.

Een machinefabriek of hydrauliek bedrijf; hebben jullie misschien een specifieke firma? Met googlen kom ik al gauw bij zware industrie of grote oplage productie terecht. Dit is maar 1x 10mm pijpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Vos in Zwanenburg of RS in Hoofddorp. Gewoon naar binnen lopen via de roldeur en laten zien wat je wil. Als je belt heb je kans bij een verkoper terecht te komen die je er gelijk 100 wil aansmeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Laatst online: 22:46
jadjong schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:18:
Zoek naar een machinefabriek. Stukje afzagen en opnieuw de verdikking er in rollen is voor hun minuten werk.

En verander je nickname. :P
Haha, moest ff denken aan: Harry, hoe ver ben je met die boem?

Zonder gekheid, een goede machinefab kan dat idd wel of een slangenfitter die wat kan bouwen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Thanks, zag het gat over het hoofd.

Je zou ook bij de beterr tuner/motorbouwer langs kunnen gaan. Als ze custom olie leidingen en dat soort zaken maken kunnen ze dit ongetwijfeld fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:39
handige_harrie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:58:

Alleen waar vind ik een garage/specialist die dat kan? Liefst in omgeving Amsterdam.
Firma Rutrans, Dukdalfweg 54, Westhavengebied.
Kan je gewoon binnenlopen, maken ze het FF voor je.(maken ook geperste olieslangen en zo)

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2019 01:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Of de sloperijen aflopen? Dat model MX-5 is zoveel verkocht, er zal vast nog wel ergens iets op een plank liggen.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Thanks voor de tips allemaal! We gaan eerst Rutrans eens proberen.

@Theimon dat zou je idd verwachten, maar dit verschilt nagenoeg per bouwjaar, en de meeste andere mx5’en hebben niet dit 135-180 graden stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

handige_harrie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 22:38:
@Pyramiden
[Afbeelding]

Er zit een rubberen (met staal gevoerd, bij mijn weten) slang op.

Een machinefabriek of hydrauliek bedrijf; hebben jullie misschien een specifieke firma? Met googlen kom ik al gauw bij zware industrie of grote oplage productie terecht. Dit is maar 1x 10mm pijpje.
Gewoon vervangen door een koperen gas leiding of een van de leidingen van een abs unit.

Niemand zegt dat het rubber moet zijn..... aan het einde te zien lijkt er een rubber over te gaan met een spanring. Dus koper/stalen leidingetje gewoon....

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
handige_harrie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 21:58:
Vraagje:

Ik heb een oil return line die uit het stuurhuis (bekrachtigd) komt. En die heb ik vakkundig beschadigd :p.
[Afbeelding]

Het is van een MX5 uit '97. De community heeft niks, de dealer kan ook niks betekenen want het onderdeel is niet meer leverbaar.
Lokale garage kan er ook niks mee, ze konden me alleen vertellen dat ik iemand moet zoeken die kan zilversolderen of lassen.

Nu dacht ik zelf; waarom niet voorbij de schade afzagen en opnieuw optrompen? De laatste knik is niet perse nodig.

Zoiets?
https://www.rockauto.com/...eering+pressure+hose,7320

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

handige_harrie schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 07:22:
Thanks voor de tips allemaal! We gaan eerst Rutrans eens proberen.

@Theimon dat zou je idd verwachten, maar dit verschilt nagenoeg per bouwjaar, en de meeste andere mx5’en hebben niet dit 135-180 graden stuk.
En als je een aanvraag plaatst op Onderdelenlijn en Onderdelenzoeker? Niet geschoten is altijd mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 22:06

4x2

lộn xộn quá

Is het alleen dat knikje of zit er ook een gat in ?
Knikje ziet er imho niet uit als een al te groot probleem en zou ik gewoon terug duwen als het om de retourslang gaat, daar staat niet zo idioot veel druk op.

Kunt evt een keer een net iets kleinere passende boor dr in meppen (met de achterkant) terwijl je de leiding heet stookt, dikke kans dat je de knik er grotendeels uit krijgt.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 17:08
Vandaag mijn minst favoriete onderhoudsklusje gedaan de remvloeistof ververst. Bij mijn Golf 6 2.0 TDI hebben ze het reservoir wel lekker diep weggebouwd heb de luchtfilterslang maar weggehaald om er een beetje fatsoenlijk bij te komen. Daarna zelfde klusje bij de Yaris uit 2005 gedaan daar kom je wat beter bij.

Bij beide auto’s gebruikt de hydraulische koppeling hetzelfde reservoir. Ik heb die leiding/cylinder echter niet doorgespoeld. Qua veiligheid hoeft dat ook niet maar ik vraag me af wat jullie meestal doen. Pak je die gelijk mee of niet? Zou het voor het officiële wel moeten wat zou de dealer doen bij onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 12:27
Vandaag heb ik deze auto gespot. Iemand enig idee wat de kleine "B" betekend op de kentekenplaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T2n5f6D/Whats-App-Image-2019-06-19-at-17-22-27.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Spixo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 19:44:
Vandaag heb ik deze auto gespot. Iemand enig idee wat de kleine "B" betekend op de kentekenplaat?

[Afbeelding]
letmegooglethatforyou
https://www.rdw.nl/zakeli...enbewijs-en-kentekenplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Dank voor je reactie. De link die je hebt gegeven verteld mij echter niets over de letter B op de kentekenplaat. Via Google kan ik zelf het antwoord niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Spixo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Dank voor je reactie. De link die je hebt gegeven verteld mij echter niets over de letter B op de kentekenplaat. Via Google kan ik zelf het antwoord niet vinden.
"de letter B of de letter N op de zevende positie = duplicaatcode 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Aapje schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 20:10:
[...]

"de letter B of de letter N op de zevende positie = duplicaatcode 2"
Ja dat zie ik staan, maar dat gaat over het kentekenbewijs en niet over de plaat.
Pagina: 1 ... 26 ... 60 Laatste