[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 24 ... 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:07:
Waarschijnlijk cruisecontrol/limiter switch, pagina 1.48 of misschien open dak, pagina 1.46 uit het instructieboekje van het 2005 model.
Interessant om te zien of de cruisecontrol direkt werkt als je er een schakelaar op zet. :D
Gezien de afbeelding in de handleiding, verwacht ik dat ook.
Blonde Tux schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:45:
Boekje geeft helaas niets aan. Knop aan de andere kant (die ik moest vervangen) is centrale deur vergrendeling.

Vanavond maar Wack-A-zekering spelen om het uit te vogelen, thanks voor de tip.
Voor dit soort vragen zou ik je willen aanraden je eerder in of het Renault-topic te vragen, of op een specifiek Renault-forum. Ieder merk en automodel gebruik gebruikt andere draadkleuren en stekkers dus valt er in algemene zin nooit iets zinnigs te zeggen over een losse stekker ergens in een auto.

Op een Renault forum, of wellicht het subforum hier, zal er ongetwijfeld wel iemand zijn met toegang tot Renault-specifieke informatie over bedradingen en kan je aan de hand daarvan waarschijnlijk wel helpen.

Dit topic is meer bedoeld voor algemene hulp.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:00
iemand een idee?

Situatie
Peugeot 206SW, 2004.
Display geeft aan dat de achterklep open staat, terwijl dit niet het geval is. Is nu al 2 avonden zo. In de avond gaat mijn binnenverlichting front ook knipperen, overdag doet hij dat niet. Mijn automatische verlichting (koplamp dus) staat aan. Mijn achterklepschakelaars werken niet. Klep kan niet open.
In de dag werken deze schakelaars wel, binnenverlichting knippert niet, klep kan open. Disppay blijft wel zeggen dat het open staat. Kan de avond situatie niet herhalen. Tot het avond is, dan is het weer zo ver.

Ik denk haast vuil/los contact in klep. Maar weet niet precies waar te zoeken en of er andere mogenlijkheden zijn.

Dus, iemand een idee?

Edit ; paar zaken gevonden die eea vereenvoudigen.
Plafonnier gaat idd knipperen en als ik heb gereden gaat achterklep idd zelf op slot. veiligheidszaken. Dus ook logisch dat ik hem niet acuut open krijg in de avond (heb dan gereden ) en in de ochtend wel.
Lijkt me dus toch een gevalletje ergens een microswitch/sensor weet ik veel wat. Of vuil.

edit 2 ; vraag in goede topic gesteld.

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 01-09-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 19:59
Ik ben pas in mijn subaru forester vanuit de franse grens naar huis gereden (limburg) zonder multiriem op de dynamo en stuurbekrachtiging... dit was ongeveer 200km, en ik stond er zelf al van te kijken dat ik het heb gehaald _/-\o_

Toen heb ik de accu helemaal leeggetrokken tot 8 volt ( accu van 1 jaar oud )

Nou zit er dus een nieuwe multiriem en tweedehands dynamo op ( die was kapot en daardoor multiriem geknapt)

Heb de accu thuis weer volgeladen met een snellader (12amp 3-traps computerlader), en dat duurde zo’n 4 uur.. en hierna een stuk nog gaan rijden

Nou merk ik alleen dat als mijn auto alleen op contact staat de spanning nog maar rond de 12volt is, en als ik lichten erbij aanzet rond de 11.5 zelfs....starten gaat verder probleemloos...

Zodra de motor start geeft ie 13.8 - 14.4 volt aan

En als ik het voltage van de accu zelf meet in rust dan is dat ook netjes 12.6-12.7 volt

Als die op contact staat zie ik het voltage op een voltmeter die ik zelf even heb gemaakt met een sigareplug...

Zou de accu dan toch op zijn einde zijn ??

[ Voor 20% gewijzigd door Mr. Detonator op 04-09-2018 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Mr. Detonator schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 02:56:
Ik ben pas in mijn subaru forester vanuit de franse grens naar huis gereden (limburg) zonder multiriem op de dynamo en stuurbekrachtiging... dit was ongeveer 200km, en ik stond er zelf al van te kijken dat ik het heb gehaald _/-\o_

Nou zit er dus een nieuwe multiriem en tweedehands dynamo op ( die was kapot en daardoor multiriem geknapt)

Heb de accu thuis weer volgeladen met een snellader (12amp 3-traps computerlader), en dat duurde zo’n 4 uur.. en hierna een stuk nog gaan rijden

Nou merk ik alleen dat als mijn auto alleen op contact staat de spanning nog maar rond de 12volt is, en als ik lichten erbij aanzet rond de 11.5 zelfs....starten gaat verder probleemloos...

En als ik het voltage van de accu zelf meet in rust dan is dat ook netjes 12.6-12.7 volt

Als die op contact staat zie ik het voltage op een voltmeter die ik zelf even heb gemaakt met een sigareplug...

De spanningen die je aangeeft klinken vrij normaal. Je accu zo ver leegrijden is natuurlijk niet gezond, maar het lijkt erop dat hij nog niet dood is. Kan wel zijn dat hij nu snel leeg gaat lopen ofzo, moet je even bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Daar kom je pas echt achter als het straks vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

RemcoDelft schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:48:
[...]

Daar kom je pas echt achter als het straks vriest.
Of weer heet word..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter

Als ik het goed begrijp, is de accuspanning als de auto helemaal van contact is zo'n 12,6 - 12,7 volt, maar zodra je hem op contact zet, zakt het direct naar 12 volt of lager? Dat de laadspanning op 14 volt zit is normaal, dat betekent alleen dat je dynamo doet wat hij moet doen.

Dan werken alle cellen in de accu nog wel, maar is van één de capaciteit flink aangetast. Dat kan nog heel lang goed gaan. Ik had zelf een accu met een rustspanning van 12 volt of lager (binnen een half uur na gereden te hebben) die nog geen problemen gaf. Maar je weet wel dat het eindig zal zijn.

Vervangen hoeft nog niet, maar hou hem in de gaten als de temperatuur richting 0 gaan. Merk je dat starten echt moeilijker gaat (maar lukt nog wel), dan wordt het tijd om te vervangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Die accu is prima.

Dynamo die werkt zorgt voor 14 volt.

Een volle (en goede!) accu die verder niks doet is 12,6 volt.

En zo gauw je verbruikers aanzet zakt het voltage, dat is ook normaal.

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023

Einde is een groot woord. Maar schade gelopen? Zeker! Als een auto accu ongeveer onder de 11 volt komt (weet niet meer precies welke magische grens het was) vind hij dat zeker niet leuk! Hoe verder onder de grens en langer des te meer schade er komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dirk33 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:05:
Die accu is prima.

Dynamo die werkt zorgt voor 14 volt.

Een volle (en goede!) accu die verder niks doet is 12,6 volt.

En zo gauw je verbruikers aanzet zakt het voltage, dat is ook normaal.
Klopt, maar het voltage mag pas bij stevige belasting onder de 11 volt zakken, met dim- en grootlicht aan moet het in eerste instantie nog altijd 12 volt of meer zijn.
Dondert de spanning direct omlaag tot 11 volt of lager, dan is die accu toch echt z'n capaciteit kwijt.

Voor wie twijfelt welk stuk gereedschap nodig is bij een klus, ik kwam zojuist deze spiekbrief tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zKwWGhp.jpg

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:46
Even bij een accuservice langsrijden?
Die meten eea vaak kosteloos door qua laden en capaciteit/startvermogen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Anoniem: 58485

deepbass909 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:14:
[...]

Klopt, maar het voltage mag pas bij stevige belasting onder de 11 volt zakken, met dim- en grootlicht aan moet het in eerste instantie nog altijd 12 volt of meer zijn.
Dondert de spanning direct omlaag tot 11 volt of lager, dan is die accu toch echt z'n capaciteit kwijt.
Dat kan ook aan iets anders liggen, slechte massa over de loop van de jaren. Ik had dat met mijn Golf 3 VR6, die in de winter vooral slecht wou starten. De accu was nog geen half jaar oud, maar de connector die van de batterij naar de motor ging was compleet verrot. Opgeborsteld, ingevet en voila, alles werkt(e) weer.

Ik trok ooit ook eens een extra massa van mijn RS4 vanaf accu naar chassis ipv motor alleen. Shit werkt. Mensen vergeten hoe belangrijk die ene massa kabel is. Ook in de geluidswereld in Car audio wordt meerdere massa kabels vanaf accu vaak ook aanbevolen.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:04
Korte vraag: als ik scherp instuur naar rechts hoor ik een tikkend geluid. Waarschijnlijk dus een defecte homokineet.

Op internet lees ik verschillende verhalen, de ene zegt als je naar rechts stuurt is links kapot en de ander zegt als je naar rechts stuurt is rechts kapot. Iemand die hier meer verstand van heeft en mij kan vertellen hoe ik de juiste vervang? :+

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:48

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 14:14:
[...]

Voor wie twijfelt welk stuk gereedschap nodig is bij een klus, ik kwam zojuist deze spiekbrief tegen:
[Afbeelding]
Ik mis de brandblusser voor als alles faalde en je de boel afgebrand heb :D

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Spixo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:25:
Korte vraag: als ik scherp instuur naar rechts hoor ik een tikkend geluid. Waarschijnlijk dus een defecte homokineet.

Op internet lees ik verschillende verhalen, de ene zegt als je naar rechts stuurt is links kapot en de ander zegt als je naar rechts stuurt is rechts kapot. Iemand die hier meer verstand van heeft en mij kan vertellen hoe ik de juiste vervang? :+
Simpel: Hoor je het tikkende geluid bij het linker of rechter voorwiel? :+
Het zou ook nog een wiellager kunnen zijn, ik zou voor de zekerheid even de voorwielen van de grond krikken en kijken of ze vrij draaien zonder bijgeluiden en speling.

🖥️ | 🚗

• Mr. Detonator
Teijgetje schreef op woensdag 26 september 2018 @ 21:24:
[...]

Even bij een accuservice langsrijden?
Die meten eea vaak kosteloos door qua laden en capaciteit/startvermogen.
ik heb al een nieuwe accu erin gezet...ook omdat ik wel eens sessies ga vissen in frankrijk voor enkele dagen/weken en dan veel spullen oplaad enzo....

de oude accu kan ik nog gebruiken voor korte stukjes in mijn boot met electromotor

maar echt versleten was die niet moet ik zeggen :+ , want de nieuwe accu gaat ook onder de 12 volt zodra ik contact aanzet zodat alle electra van de wagen aanstaat.. 11.8-11.9.... als ik contact alleen aanzet zodat de radio aanstaan gaat die tot 12.4-12.5 volt ongeveer

ik heb de accu eerst opgeladen met een goede computer lader

trekt toch enkele tientallen amperes denk ik dan...anders kan het niet onder de 12 volt zakken.. dat had ik niet verwacht eigenlijk

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 27-09-2018 22:46 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:23

JdM

Humbled

Spixo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:25:

Kort antwoord: als ik zelf nadenk zou ik zeggen dat beide homokineten gedraaid komen te staan bij links of rechts insturen en je dus totaal niet kunt zeggen welke er kapot is op basis van insturen en luisteren alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

JdM schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:48:
[...]
Kort antwoord: als ik zelf nadenk zou ik zeggen dat beide homokineten gedraaid komen te staan bij links of rechts insturen en je dus totaal niet kunt zeggen welke er kapot is op basis van insturen en luisteren alleen.
Niet helemaal waar: iedere auto heeft in principe Ackermann. Check ook het plaatje in de url :)

Kortom: bij korte bochtjes draait het wiel aan de binnenkant van de bocht meer, de hoek die de homokineet maakt is daar dus groter. Daarom is het logisch dat het geluid duidelijker aanwezig is bij het sturen naar één specifieke kant. Als je het dus hoort bij bochten naar rechts, dan is het dus ook het meest waarschijnlijk dat het de rechter homokineet is.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Mr. Detonator schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:37:
[...]

ik heb al een nieuwe accu erin gezet...ook omdat ik wel eens sessies ga vissen in frankrijk voor enkele dagen/weken en dan veel spullen oplaad enzo....

de oude accu kan ik nog gebruiken voor korte stukjes in mijn boot met electromotor

maar echt versleten was die niet moet ik zeggen :+ , want de nieuwe accu gaat ook onder de 12 volt zodra ik contact aanzet zodat alle electra van de wagen aanstaat.. 11.8-11.9.... als ik contact alleen aanzet zodat de radio aanstaan gaat die tot 12.4-12.5 volt ongeveer

ik heb de accu eerst opgeladen met een goede computer lader

trekt toch enkele tientallen amperes denk ik dan...anders kan het niet onder de 12 volt zakken.. dat had ik niet verwacht eigenlijk
Wat voor een lader heb je gebruikt? Een loodaccu moet je laden met een stroombron namelijk en ik vermoed dat je een spanningsbron hebt gebruikt.

Voor het buiten de auto opladen kan je trouwens het beste een goedkope geschakelde lader kopen die bijv. de Lidl met enige regelmaat aanbied voor € 20 - € 25. Die zijn absoluut niet snel, maar hebben wel enige intelligentie aan boord (schakelen over op druppelladen als de accu vol is) en zijn geschikt om een accu op spanning te houden.
En anders kan je af en toe ook wel zwaardere laders kopen die gelijk een starthulp bieden (de rode unit op deze foto):
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/951/27286368617_5250f27085_b.jpgIMG_20180516_223358 by Chris Hogevonder, on Flickr

Deze accu (de witte BMW-versie) was trouwens hetzelfde verhaal als van @Dirk33, onbelast voldoende spanning (meestal wel richting de 13 volt), maar bij belasting zakte de spanning gelijk. Deze heb ik uit voorzorg voor de vakantie vervangen door een nieuwe Varta, want dat gedrag in combinatie met de leeftijd (7 jaar) en gebruik (bijna 2 ton mee gereden) waren genoeg reden om aan te nemen dat hij versleten begon te raken. En ik had geen zin de gok te nemen ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij de Action liggen regelmatig druppelladers gebrand als Dunlop (van de banden) die ook best aardig zijn. Detectie van gel- of natte accu enzo, en automatisch overschakelen op druppelladen. Ik gebruik er eentje om af en toe de gelaccu in mijn hobbyauto een nachtje op te laden.

Het is geen geweldig ding, de gemiddelde CTek rent er rondjes omheen, maar voor twee tientjes ofzo is het best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
deepbass909 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:35:
[...]

Wat voor een lader heb je gebruikt? Een loodaccu moet je laden met een stroombron namelijk en ik vermoed dat je een spanningsbron hebt gebruikt.
ik heb deze lader

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat is een prima acculader. Ik viel een beetje over je opmerking dat je hem had geladen met een "goede computer lader", wat ik las als een laptopvoeding oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 19:36
Iemand die mij misschien in de goede richting kan helpen met een duidelijk instructie? Ik heb sinds een aantal dagen een 3 tons Omega hydraulische krik in bezit (https://www.gereedschapla...uwste-uitvoering-28030-pu), maar de gebruiksaanwijzing met instructies voor het eerste gebruik is nogal onduidelijk.

In de instructies staat namelijk 'montage van de klep van instelling van de vrije lucht' inclusief een aantal afbeeldingen. Echter wordt er in de afbeeldingen iets vastgeschroefd, waar bij mij alleen een rubber afsluitdopje aanwezig is. Daarnaast dient het oliepijl gecontroleerd te worden en moet het systeem eventueel ontlucht worden. Hiervoor zou de afsluiter dichtgedraaid moeten worden, maar deze staat nergens aangegeven op een afbeelding.

Is er hier misschien iemand met dezelfde krik heeft en mij verder kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb van t zelfde merk een krik maar die was ready to go volgens de verkoper. Ondanks dat ik ook wat zeg in de gebruiksaanwijzing van wat jij zegt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:25

franssie

Save the albatross

@sven5010 meestal (ik heb andere goedkopere types) past de hendel van het opkrikken op de dop van de retourklep zie je je werkstuk weerdoor jou gedoseerd laat zakken. Ontluchten zou ik me niet gelijk zorgen over maken (laat 'm even 24 uur rechtop staan) maar de ontluchting zou ergens bovenaan de cilinder moeten zitten, waarschijnlijk onder dat rubberen dopje omdat je die niet dagelijks gebruikt. SPeel er eens mee met een lichte belasting (je voet en/of een baksteen)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
Probeer gewoon een auto op te krikken, kom je er gauw genoeg achter of ie werkt. Een krik is niet zo spannend, je moet m alleen nooit gebruiken op een manier dat als ie het begeeft er iets kan gebeuren met jezelf of met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:06

Daniel36

vernieuwde formule

Van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ijoanv7mIrUvP4FHDi8mIhIR/full.jpg
Naar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ernQ2qZwMbuNkCAyOQnORxt/full.jpg
Met
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iAJeVCvMV19iD9uXPpHnFyRY/full.jpg
Gedoe met
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j7eR3eY2IRNmH1B8kElVadNR/full.jpg
Wat niet overeen kwam met de kabel van de nieuwe, dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/afh5F5vR2e0X6x6ZBNI3fRkc/full.jpg
Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fnl2sopX69PJ7Hwrw6d9zch1/full.jpg
Nu net een pak ontvangen met ontdreuningsplaten en wachten opopp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/joccvfCozE9wvaE43ZurAwrp/full.jpg

Dat wordt weer lekker knutselen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:44

-tom-562

Oliesjeik

Netjes :) Normaal ben ik niet zo fan van fabrieksradio's vervangen voor DIN-radio's, maar de standaard radio is ook niet zo bijzonder zo te zien :P

BTW, heeft iemand ervaring met elektrische slagmoersleutels (niet op accu)? Ik zit er aan te denken om er 1 te kopen. Ik wil bewust niet op accu, want een goede (sterke) is veel te duur voor het aantal keer dat ik 'm per jaar gebruik (zal wss op 1 hand te tellen zijn; bandenwissel en mss een enkele bout/moer losdraaien van auto/motor/brommer).
Ik zie dat HBM er 1 te koop heeft, voor weinig geld, en 450Nm koppel. Nu zal dat laatste mss met een korrel zout genomen moeten worden, maar stel dat er een afwijking van 30% in zit, dan hebben we het nog steeds over 300Nm :P
https://www.hbm-machines....ektrische-slagmoersleutel
Deze dus

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 19:36
Oogje schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 18:47:
Ik heb van t zelfde merk een krik maar die was ready to go volgens de verkoper. Ondanks dat ik ook wat zeg in de gebruiksaanwijzing van wat jij zegt.
Dan ga ik daar ook maar vanuit, zo spannend kan het inderdaad niet zijn.
franssie schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:08:
@sven5010 meestal (ik heb andere goedkopere types) past de hendel van het opkrikken op de dop van de retourklep zie je je werkstuk weerdoor jou gedoseerd laat zakken. Ontluchten zou ik me niet gelijk zorgen over maken (laat 'm even 24 uur rechtop staan) maar de ontluchting zou ergens bovenaan de cilinder moeten zitten, waarschijnlijk onder dat rubberen dopje omdat je die niet dagelijks gebruikt. SPeel er eens mee met een lichte belasting (je voet en/of een baksteen)
Als ik het zo lees klinkt het logisch. Ik ga hem de komende dagen uitproberen. :)
Dirk33 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:51:
Probeer gewoon een auto op te krikken, kom je er gauw genoeg achter of ie werkt. Een krik is niet zo spannend, je moet m alleen nooit gebruiken op een manier dat als ie het begeeft er iets kan gebeuren met jezelf of met de auto.
Zeker weten, daarom de krik gekocht in combinatie met een set assteunen. Alleen een krik is in de meeste gevallen nooit voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

-tom-562 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:31:
Netjes :) Normaal ben ik niet zo fan van fabrieksradio's vervangen voor DIN-radio's, maar de standaard radio is ook niet zo bijzonder zo te zien :P

BTW, heeft iemand ervaring met elektrische slagmoersleutels (niet op accu)? Ik zit er aan te denken om er 1 te kopen. Ik wil bewust niet op accu, want een goede (sterke) is veel te duur voor het aantal keer dat ik 'm per jaar gebruik (zal wss op 1 hand te tellen zijn; bandenwissel en mss een enkele bout/moer losdraaien van auto/motor/brommer).
Ik zie dat HBM er 1 te koop heeft, voor weinig geld, en 450Nm koppel. Nu zal dat laatste mss met een korrel zout genomen moeten worden, maar stel dat er een afwijking van 30% in zit, dan hebben we het nog steeds over 300Nm :P
Deze dus
Is het niet makkelijker een buis van een meter te kopen en die op een wrikijzer van een doppenset te zetten? Als je hem echt zo ontzettend weinig gaat gebruiken lijkt me dat een betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:20
-tom-562 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:31:

Deze dus
informeer eens op autogereedschap.com
Gozer geeft eerlijk advies in plaats dat hij wil verkopen. Even duidelijk aangeven wat je zoekt en waarom, komt hij met de best mogelijke optie. Dus als je meldt dat je bijvoorbeeld niet teveel geld uit wil geven houdt hij daar rekening mee.
Nee, geen aandelen, gewoon een aantal positieve ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Yucon schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:31:
[...]

Is het niet makkelijker een buis van een meter te kopen en die op een wrikijzer van een doppenset te zetten? Als je hem echt zo ontzettend weinig gaat gebruiken lijkt me dat een betere keuze.
Een buis/lange arm is niet altijd een goede vervanger voor een slagmoersleutel. Als iets vast zit door corrosie wil je juist het slaan van een slagmoer om het los te krijgen, de kans op een gebroken bout is dan namelijk kleiner.

@-tom-562
Ik heb zelf ook weleens naar die 230V dingen gekeken, bijv. ook van gerenommeerde merken als Makita. Maar om de één of andere reden heb ik het gevoel dat die dingen niet goed hun beloftes waar kunnen maken. Omdat ze op 230V werken zou je verwachten dat ze ook veel meer kracht zouden hebben dan een 18V accu ding, maar die accusleutels zijn veel sterker (die komen tot over de 1000Nm :o )

Maar waarvoor wil je het precies gebruiken? Want ik gebruik nu zelf een wringijzer om los te trekken en accu-boor met 1/2" adapter (of kleiner als dat nodig is) om bouten/moeren los te draaien. Iets omslachtiger dan met een slagmoersleutel, maar sneller dan alles met de hand moeten doen.
ybos schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

informeer eens op autogereedschap.com
Gozer geeft eerlijk advies in plaats dat hij wil verkopen. Even duidelijk aangeven wat je zoekt en waarom, komt hij met de best mogelijke optie. Dus als je meldt dat je bijvoorbeeld niet teveel geld uit wil geven houdt hij daar rekening mee.
Nee, geen aandelen, gewoon een aantal positieve ervaringen :)
Hier kan ik niets anders dan me bij aansluiten. Ik heb niet heel veel ervaring, maar heb weleens iets opgehaald bij hem en het is een eerlijke jongen die gewoon wil leveren waar je als koper ook iets aan hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 09-10-2018 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ik heb een accu slagmoersleutel van de Lidl, laatst in de aanbieding voor 60 euro. Werkt meer dan prima voor wielbouten waar ik hem voor gebruik. De hoeveelheid maximum koppel is niet erg relevant. Heb er liever eentje die goed in te stellen is, hoger dan 120Nm ga ik toch niet. Heb ik een keer een bout of moer die erg vast zit dan heb ik genoeg aan een fatsoenlijke dopsleutel of wringijzer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:43:
[...]
Ik heb zelf ook weleens naar die 230V dingen gekeken, bijv. ook van gerenommeerde merken als Makita. Maar om de één of andere reden heb ik het gevoel dat die dingen niet goed hun beloftes waar kunnen maken. Omdat ze op 230V werken zou je verwachten dat ze ook veel meer kracht zouden hebben dan een 18V accu ding, maar die accusleutels zijn veel sterker (die komen tot over de 1000Nm :o )
Volgens mij is het maximaal koppel ook meer een functie van het gewicht van de hamer dan van het vermogen van de motor.
Een accuslagmoersleutel is ideaal en ik gebruik de mijne heel vaak. Ik zou niet weten waarom je er één op 230V zou willen, want een luchtsleutel is sterker en goedkoper.

Dit weekend veerpoten uit elkaar gehaald met deze tool:
https://www.autogereedsch...-huismerk-met-safetylock/
Dat is dus echt een absolute afrader, want een vervelend stuk gereedschap :X
Vorige keer was hij al losgeschoten en dit keer gebeurde dat weer bijna :X
Doordat het draadeind door de moer heen komt kun je ook niet makkelijk een ratel en/of sleutel erop zetten. Ruimte voor de ringratel had ik ook niet.
Ding gaat ook vaak scheef en dan sloop je meteen het schroefdraad (sta je weer 10 minuten te vijlen...).
Ik heb nu al zin om de veerpoten weer in elkaar te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tnx voor de replies allen.
Ik zou 'm willen gebruiken voor o.a. wielbouten (want ik ben lui :P) en occasioneel een vast gerotte bout/moer (achteras/vooras van de motor o.i.d., dat soort werk).
En waarom eentje op 230V? Omdat eentje op accu vaak een stuk duurder is (althans, een goede/sterke heb ik het idee), en je altijd zult zien dat de accu leeg is als ik 'm nodig heb.
Pneumatisch zie ik niet zo zitten, ik heb gewoon zo'n simpele bouwmarkt/Ferm compressor, ding maakt het pokkeherrie (geen vrijstaande garage), dus die gebruik ik het liefst zo min mogelijk :P

Autogereedschap.com ken ik, heb daar in het verleden al wat besteld (en hij geeft altijd goed advies op motor-forum ;)).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 10:26

Wok

Dakloos...

DaWaN schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:47:
[...]
Volgens mij is het maximaal koppel ook meer een functie van het gewicht van de hamer dan van het vermogen van de motor.
Een accuslagmoersleutel is ideaal en ik gebruik de mijne heel vaak. Ik zou niet weten waarom je er één op 230V zou willen, want een luchtsleutel is sterker en goedkoper.
Inderdaad, een (goede) accutol is echt ideaal :Y Ja, het vergt even een investering (ik heb een Makita 18V 1/2" tol die 450+ Nm doet, met daarbij twee 5Ah accu's) - geintje kostte me toch even grofweg €500, maar mán... Typisch zo'n geval "had ik dit maar tien jaar eerder gedaan" _O_

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:17
En soms wint het wringijzer of bruut geweld het nog van de luchtsleutel.
Garage die onderhoud deed is van de luchtsleutel, lekker vastrammelen en degene die het weer los wil zoekt het maar uit. Kruissleutel verbogen, daarna de luchtsleutel van de buurman erop (met grotere compressor dan ik heb), niks. Uiteindelijk een degelijke ratel erop, paar keer stampen en de boel kwam los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, als het echt bokke vast zit, dan moet je al gauw andere methodes zoeken, warmstoken, laten schrikken, pijp van 1,5m etc, dan helpt een lucht- of accutol ook niet meer :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:37:
ik heb een accu slagmoersleutel van de Lidl, laatst in de aanbieding voor 60 euro. Werkt meer dan prima voor wielbouten waar ik hem voor gebruik. De hoeveelheid maximum koppel is niet erg relevant. Heb er liever eentje die goed in te stellen is, hoger dan 120Nm ga ik toch niet. Heb ik een keer een bout of moer die erg vast zit dan heb ik genoeg aan een fatsoenlijke dopsleutel of wringijzer.
Ik heb wat bouten die los moeten die ruim over de 150Nm gaan (as-moeren, krukaspoelie, subframe). Maar accu is inderdaad prijzig. Toevallig afgelopen weekend een Makita uitgezocht die ex accus al € 230 kost. Maar ik wil ook een nieuwe accu-boor hebben, en dat gaat ook een 18v Makita worden en dat wordt een set inclusief 2 accu's. Op die manier is het betaalbaar, maar een slagmoer met accu's gaat inderdaad richting de € 500 ;x.

Het is dat ik van plan een grote revisie te doen, anders zou ik nooit zoveel geld uitgeven voor een slagmoer. En waarschijnlijk zal ik daarna ook zeggen dat ik hem veel eerder had moeten kopen.

Wat betreft Lidl-spul, doorgaans werkt dat in het begin goed, maar slijt het best wel hard en is niet heel duurzaam. Ik heb wat elektrisch gereedschap van ze wat inmiddels wel versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Damn, gisteren zouden mijn adapters bezorgd worden voor speakers in de voordeuren, die kwamen niet.Vandaag komt het composetje...En ik heb nog een andere composet liggen die me te plastic fantastic was, maar waar wel adapters bij zitten...

Ik ben benieuwd. Nog nooit deurbekleding verwijderd dus dat wordt even opletten wat ik doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
[...]

Doordat het draadeind door de moer heen komt kun je ook niet makkelijk een ratel en/of sleutel erop zetten. Ruimte voor de ringratel had ik ook niet.
Ding gaat ook vaak scheef en dan sloop je meteen het schroefdraad (sta je weer 10 minuten te vijlen...).
Dat is een levensgevaarlijk stuk gereedschap heb ik ook ondervonden.
Ben geswicht naar deze en daar heb ik geen spijt van:
https://www.hbm-machines....m-veerspannerset-80-265mm

[ Voor 12% gewijzigd door Oogje op 10-10-2018 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
Al die zooi is levensgevaarlijk, de dealer werkt niet voor niets met dat spul in een stalen kooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
[...]

Het is een functie van gewicht van de hamer in combinatie met snelheid. Voor veel slagkracht wil je dus een zware hamer die met hoge snelheid slaat en daarvoor heb je een sterke motor nodig.
Het maakt eigenlijk niet uit in welke vorm ze zijn, verenspanners zijn altijd wel wat tricky, zeker die losse dingen.
jadjong schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:43:
Al die zooi is levensgevaarlijk, de dealer werkt niet voor niets met dat spul in een stalen kooi.
Nu kom ik al wat jaren niet meer bij de dealer voor onderhoud, maar het is mij nooit opgevallen dat zij verenspanners in een kooi hebben. Maar als dat wel zo is, is het eerder een arbo-dingetje vermoed ik.
Als ik een spanner gebruik (heb dat pas een handje vol keren gedaan), dan zorg ik dat de veer zo min mogelijk samengeperst wordt en zo kort mogelijk in de spanner zit. Met een beetje gezond verstand kan je dan wel veilig genoeg werken.
Oogje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:09:
[...]

Dat is een levensgevaarlijk stuk gereedschap heb ik ook ondervonden.
Ben geswicht naar deze en daar heb ik geen spijt van:
https://www.hbm-machines....m-veerspannerset-80-265mm
Nadeel van deze dingen is dat ze bij veel auto's juist weer veel te groot zijn. Als je de veer moet opspannen op de auto, dan lukt dat al snel niet meer met deze grote spanners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
deepbass909 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:53:

Nu kom ik al wat jaren niet meer bij de dealer voor onderhoud, maar het is mij nooit opgevallen dat zij verenspanners in een kooi hebben. Maar als dat wel zo is, is het eerder een arbo-dingetje vermoed ik.
Als ik een spanner gebruik (heb dat pas een handje vol keren gedaan), dan zorg ik dat de veer zo min mogelijk samengeperst wordt en zo kort mogelijk in de spanner zit. Met een beetje gezond verstand kan je dan wel veilig genoeg werken.
'Kooi' was misschien een iets te grote omschrijving. Dit bedoel ik:
https://www.bk-beta.nl/pneumatische-veerspanner-2t.html

En altijd van je af werken met die troep, nooit in de bankschroef zetten en er dan boven gaan hangen.
[YouTube: SCANGRIP CANVIK PLUS]
Daarnaast de veer zonder speling vast maken aan de spanner, zodat hij bij een eventuele lancering niet het keukenraam van de overburen weet te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
deepbass909 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Nadeel van deze dingen is dat ze bij veel auto's juist weer veel te groot zijn. Als je de veer moet opspannen op de auto, dan lukt dat al snel niet meer met deze grote spanners.
Das bij de oudere auto's wel een nadeel ja. Ik heb geluk, grote auto met veel ruimte, is ook nodig want ik moet een grote stugge veer enorm opspannen om de boel te kunnen monteren. Nadeel van een verhoogde auto :+

[ Voor 43% gewijzigd door Oogje op 10-10-2018 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
Vorige maand ook twee nieuwe Makita slagmoersleutels in gebruik genomen.
Een 3/8 10.8v klein machientje, doet 110 nm. Ideaal icm mijn 3/8 doppensetje om allerhande boutjes en moertjes te lossen en vast te zetten. Uitlaatklemmen, kleppendekselbouten enzovoorts. Verassend sterk, ga ik nog veel plezier van hebben.

En een 1/2 280nm 18v machine. Wat een geweldig apparaat zeg. Ja het is prijzig spul, maar ik ben heel bekend met Makita en de prijs/kwaliteit is veruit het beste van alle accu machines. Uit ervaring!

Die 1/2 is heel fijn. 1, 2x klapperen en ie trekt een wielmoer los. Bij vastzetten ff kruislings aan, dan 1x klapperen en na trekken met moment sleutel.
Enige nadeel is geluid, als je met een stalen slagmechanisme werkt dan maakt dat nu eenmaal veel herrie.
Oordoppen zijn dus gewoon nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Daniel36 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 06:59:
Damn, gisteren zouden mijn adapters bezorgd worden voor speakers in de voordeuren, die kwamen niet.Vandaag komt het composetje...En ik heb nog een andere composet liggen die me te plastic fantastic was, maar waar wel adapters bij zitten...

Ik ben benieuwd. Nog nooit deurbekleding verwijderd dus dat wordt even opletten wat ik doe.
Zo wat een gedoe. Tweeeneenhalf uur bezig geweest met het eerste deurpaneel verwijderen en de luidspreker los te boren vanwege de drie popnagels waarmee die vastzat.
Niks gesloopt op een klemmetje van de speakerkap na en de ene top van mijn dure tangetje...

Speaker mid/bas(weinig!) komt op dezelfde plek als de oude speaker.
Tweeter komt op het deurpaneel in de hoek naast de zijspiegel, maar dan aan de binnenzijde uiteraard ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g9R0eF1WhyVMK81zYN7R1LjW/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vf0X2sdB4xxDPBpUmRkxoG8A/thumb.jpg

Oud naar nieuw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EzjyWh9aKUl0EAv20L6uddzl/thumb.jpgn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zsyqNOAAUcYconhUvN0LPQHD/thumb.jpg

ja, goedkoop sleutelspul... :+

Morgen deur bekleden met ontdreuningsplaten en speaker erin zetten.
(y)

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel36 op 11-10-2018 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vandaag radiatorfan vervangen: Accu eruit, gascomputer eruit, auto opkrikken, assteun eronder, koelwaterpot open, onderste radiateurslang eraf. Bovenste slang eraf, resonator box aan de kant, kabeltjes los, 2 schroefjes en met veel gedoe dat ding eruit.

Nieuwe andersom teruggebouwd en alles werkt weer naar behoren.

Achteraf alleen wel spijt van dat ik radiateur niet heb vervangen. Ding kost 4 tientjes, ik heb twijfels over de oude. Radiateur+fan samen monteren is simpeler dan alleen fan in de beperkte ruimte die er is. Tijd zal leren of ik idd onbewust te zuinig ben geweest, mag de hele rotzooi er nog een keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik wil een draad doorvoerenn door het tussenschot tussen de motor en de "cabine", heeft er iemand tips?
Boren wil ik liever niet en door een bestaande doorvoer lijkt lastiger dan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:20
Daniel36 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 04:25:
Ik wil een draad doorvoerenn door het tussenschot tussen de motor en de "cabine", heeft er iemand tips?
Boren wil ik liever niet en door een bestaande doorvoer lijkt lastiger dan gedacht.
Door n ander laten doen, of buitenom :? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Daniel36 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 04:25:
Toch boren? Plaatsje zoeken niet ver van andere kabels. Kwestie van geen hotspots of watergevoelige plaatsen aan te snijden. Ontbloot metaal opschuren en verven tegen roest. Rubbertje tussen steken en eventueel toekitten. Lijkt me het meest bedrijfszeker op de lange termijn.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Jup, beide goede suggesties.
Plan is: a. Bestaande doorvoer met een trekveer, b. Schoonvader opzoeken en c. Boren.

Wordt vervolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vanmorgen 60km gereden, kijk onder de auto, radiateurslang nat. Kijken of een nieuwe slangklem verbetering brengt, anders toch weer een middag kloten om radiateur te vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

En vervolg: kabel via schutbord naar de andere kant van de motorruimte.
Bovenlangs de wielkast en naar beneden bij de deur. Quick and dirty naar binnen onder het rubber met een eindje ductape tegen doorschuren en achter het dashboard kastje langs naar de middenconsole.
Daar naar de andere kant en onder mijn stoel waar de versterker ligt.

Die zit vast met klittenband, werkt als een tiet.
Minkabel naar de dorpel en daar onder de dorpellijst op kaal metaal.
Kabels vanaf radio via zelfde weg naar de versterker als de minkabel en nog een speaker kabel naar de subwoofer in de kofferbak.

Morgen kabels netjes wegwerken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik zie het zo voor me en krijg de OCD-kriebels!

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:48
Hmm, klinkt niet als de meest nette oplossing, maar als het werkt. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Valt mee, je ziet er niets van bijna en de boel slijt niet door.
Als het wat beter weer is de boel eens echt netjes afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vanmorgen olie ververst. Voor mij de eerste keer, maar blij dat ik het gedaan heb. Achteraf blij: ben er inclusief onderbrekingen (telefoontjes) anderhalf uur mee bezig geweest, en daarbij 2 dingen tegengekomen:
- oliefilter was half vergaan, was van Requal, merk dat de garage monteert waar ik 2 jaar geleden ben geweest. Garage die vorig jaar de beurt heeft gedaan heeft die dus laten zitten, hij monteert altijd Bosch
- carterstop zat muurvast, ring was helemaal platgedraaid en moest ik met een schroevendraaier van het carter afdrukken

Olie was na 19.000km volledig zwart, stonk heel erg zuur. Komt mogelijk ook door de Eurol Engine Flush die ik erin heb gegooid voor de verversing. Nu Eurol Ultrance 0W30 PSA erin, hiervoor zat er BP 5W40 Visco C 5000 in en steeds bijgevuld met Castrol Magnatec 5W40 C3. Kijken of ie na flush en dunnere olie ook minder gaat verbranden (of juist meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Nu dus even niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Op autoweek kan je gegevens van auto's met elkaar vergelijken, maar die site is niet echt compleet. Er is vast wel een betere site waar dat ook op kan maar deze kan ik niet vinden. Iemand hier die er een (paar) weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Even zoeken op Car Comparison (Tool).
Niet alle typen zijn overal leverbaar, soms zitten ze dus niet in een vergelijkingstool.
Bijvoorbeeld https://www.caradvice.com.au/compare-specs/ geeft veel info.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 11-11-2018 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Blijft toch mooi, dat zelf wat kunnen doen.

Broertje rijdt een Starlet, ding was wel weer toe aan een oliewissel. Hij verbruikt ook wel een beetje olie, dus dure olie heeft geen zin. Jerrycan 10W40 olie van de Action gekocht (€9,98) en een oliefiltertje + carterring (€6,50) en hij kan er weer een jaar tegenaan. Bij een garage zou je €50+ kwijt zijn :z

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2018 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ThinkPadd schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:45:
Blijft toch mooi, dat zelf wat kunnen doen.

Broertje rijdt een Starlet, ding was wel weer toe aan een oliewissel. Hij verbruikt ook wel een beetje olie, dus dure olie heeft geen zin. Jerrycan 10W40 olie van de Action gekocht (€9,98) en een oliefiltertje + carterring (€6,50) en hij kan er weer een jaar tegenaan. Bij een garage zou je €50+ kwijt zijn :z
Doe direct even een luchtfilter. Voor dat soort dingen kun je trouwens ook heel goed op ebay zoeken, voor mijn auto scheelt het de helft tov de lokale automaterialenzaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat soort dingen hebben we vorig jaar nog gedaan, samen met bougies ;)
Luchtfilter zag er afgelopen zomer nog prima uit.

Ik haal onderdelen altijd via www.bogijn.nl, die is ook lekker cheap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Yucon schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:29:
[...]

Voor dat soort dingen kun je trouwens ook heel goed op ebay zoeken, voor mijn auto scheelt het de helft tov de lokale automaterialenzaak.
Ik vind de winst op veel dingen de moeite niet waard. Een oliefilter (Bosch P2028 voor al mijn auto's) en een carterplugring (haal ik in bulk, ook voor al mijn auto's dezelfde) en een luchtfiltertje kost me bij de lokale automaterialenzaak bij elkaar 18 euro en dan heb ik het direct. Als ik dan drie of vier euro bespaar maar er twee weken op moet wachten dan vind ik het al te gek worden. :P Voor minder dan een tientje per jaar is het best interessant om gewoon 's ochtends de spullen te halen en twee uur later klaar te zijn.

Olie haal ik wel vaak ergens anders. Mijn circuitkar lust wat duurdere en in mijn daily Swift gooi ik Kroon, maar da's veel goedkoper online te halen dan in de winkel. Dus dan bestel ik gewoon acht flessen van een liter en kan ik een jaartje vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier moet er 4,25 liter 0W30 in van 18 euro excl BTW per liter. Dat shop ik online, 5 liter voor 50 euro incl BTW. Eerste 40 euro heb je dan al in je zak gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ok tweakertjes, ik snap het niet meer.

2017, zomerbanden: lichte trilling in het stuur tussen de 110 en 130. Misschien ook niet alleen het stuur maar door de hele auto, is wat moeilijk te voelen.
2017, winterbanden: idem, maar nu ook een lichte maar merkbare trilling in het rempedaal vanaf het moment van het wisselen van de winterwielen
2018, weer de zomerwielen er op: trilling in stuur/auto is weer terug, rempedaal trilt niet meer. Wel zijn de wielen 2x gebalanceerd en volgens de bandenboer is daar echt niets mis mee.

en nu: winterwielen er op, voor en achter andersom dan vorig jaar. Resultaat: geen trilling meer. Niet in het stuur, niet in de auto, niet in de rem.

Ik snap het niet. Hoe kan dit nu? Om te beginnen is de trilling in de rem al vreemd, want als er een slag in de schijven zit zou je dat ook met de zomerbanden moeten merken. En hoe kan het nu ineens weg zijn terwijl die zomerwielen twee keer achter elkaar gebalanceerd zijn om onbalans uit te sluiten? Dat hielp niet, dan kunnen de winterwielen een probleem in de zomerwielen toch niet ineens oplossen als het vorige jaar geen verschil maakte? Ik ben blij hoor, daar niet van. Maar dit zijn wel zo'n tegenstrijdige dingen dat ik razend benieuwd ben naar hoe dit mogelijk zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Niet vlakke wielen en wielnaaf. Beetje schuren, schrobben en polijsten bij de laatste wissel zou het op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Olie haal ik idd ook online. Maar dan wel meteen 3 of 4 flessen van 5 liter, kan ik weer een jaartje of 2 vooruit.
Ik heb een 1L flesje standaard in de auto, die vul ik af en toe bij uit een grote fles.

Mijn auto gebruikt momenteel zo'n 1 liter per 8000km en ik doe om de 20-25k een oliewissel (= zo'n 4 liter).
Oliesoort wisselt nog wel eens. Laatste keer heb ik Addinol 5W30 Longlife gekocht (110 eur incl verzend voor 4x5 liter uit Duitsland), daarvoor Eurol Syntence 5W30 LL van Oliehandel.nl (toen 35 eur per 5L betaald)

Die Addinol scheen wel vrij gunstig uit de reviews te komen. En zoiezo is het verschil volgens mij niet zo heel extreem, en is er meer te behalen door de olie regelmatig te vervangen (vandaar dat ik t om de 20-25k doe ipv de 30k volgens het boekje). Dat verschil is (voor mijn gevoel) beter dan duurdere olie om de 30k.

Oliefilter gaat overigens telkens mee. Dingen als remblokken, oliefilters, luchtfilters, brandstoffilter en interieurfilter bestel ik ook gewoon online. Oliefilters gewoon 3 tegelijk.
Voor 1 filtertje rij ik wel naar de lokale automaterialenhandel, dat weegt niet op tegen de verzendkosten en het lange wachten. Ook voor kleine dingen betaal ik dan rustig liever wat meer, dan kun je door. Maar de geplande dingen heb ik gewoon 'op voorraad'. Remblokken varieert: Als ik t kan combineren en het komt eraan, dan bestel ik ze mee, maar als t nodig is dan gewoon lokaal halen.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 17-11-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jadjong schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:50:
Niet vlakke wielen en wielnaaf. Beetje schuren, schrobben en polijsten bij de laatste wissel zou het op kunnen lossen.
Hmm, goede suggestie. Dat betekent misschien ook wel dat het afgelopen winter toeval was dat ook de rem trilde. Net een toevalligheid bij de montage en niet direct iets dat aan die set wielen gerelateerd was.

Samen met de bandenwissel heb ik dit keer ook de versnellingsbakolie vervangen en daarbij heb ik best een beetje met de remschijf gerammeld. Het kan inderdaad zijn dat er troep tussen schijf en naaf zat die er nu tussenuit gevallen is.

Laten we het hopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 18-11-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Yucon schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:32:
[...]

Hmm, goede suggestie. Dat betekent misschien ook wel dat het afgelopen winter toeval was dat ook de rem trilde. Net een toevalligheid bij de montage en niet direct iets dat aan die set wielen gerelateerd was.

Samen met de bandenwissel heb ik dit keer ook de versnellingsbakolie vervangen en daarbij heb ik best een beetje met de remschijf gerammeld. Het kan inderdaad zijn dat er troep tussen schijf en naaf zat die er nu tussenuit gevallen is.

Laten we het hopen :)
Klinkt als vuil/roest tussen naaf en remschijf, of tussen remschijf en wiel. Er hoeft maar een klein beetje te zitten en je wiel kan al behoorlijk gaan slingeren.
Om eerlijk te zijn vergeet ik het eigenlijk ook altijd (vooral als ik alleen even snel wielen wil wisselen), maar eigenlijk moet je altijd even met een staalborstel roest en vuil weghalen en daarna afspoelen met remmenreiniger. En hetzelfde met je velg, die moet je op het contactvlak ook even heel goed schoonmaken voor montage.
En dan maakt de auto zelf ook nog uit, heb ik een onbalans, hoe klein ook, dan trilt mijn auto tussen de 80 en 100 km/u, zelfs tot het punt dat je het stuur ziet bewegen. Dat heb ik tot afgelopen voorjaar gehad, toen zijn er nieuwe remschijven voor op gekomen, is achter los geweest, heb ik alles brandschoon gemaakt en is het nu over. En dit was niet eens een slinger die in het pedaal te voelen was, alleen bij ronddraaien hoorde je een hele lichte variatie in sleepgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:08

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb nu bijna een jaar een luchtfilter met actieve koolstof. Echter valt me op dat m'n ruit heel snel vies vettig en een blauwe waas krijgt ( terwijl er in de auto niet gerookt wordt). Komt dit door dat filter?

Ik woon en rij veel in de stad, dus er is wel wat meer vervulling dan normaal.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Da's gewoon onze fantastische schone lucht. 1x in de zoveel tijd ga ik ook met wat glassex en een doekje langs het raam. Vooral met laagstaande zon valt die waas nogal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat actief koolstof is op een gegeven moment ook gewoon verzadigd. Ik vervang het 2x per jaar, merk duidelijk verschil na vervangen. Rijd zo'n 25.000km per jaar.
Laatst filter vervangen door een antibacterieel filter, die kosten van Bosch maar een paar euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

_ferry_ schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:03:
Da's gewoon onze fantastische schone lucht. 1x in de zoveel tijd ga ik ook met wat glassex en een doekje langs het raam. Vooral met laagstaande zon valt die waas nogal op.
Maar met m'n vorige luchtfilter had ik dat niet. Ondanks dat die echt heel vuil was.
_JGC_ schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:23:
Dat actief koolstof is op een gegeven moment ook gewoon verzadigd. Ik vervang het 2x per jaar, merk duidelijk verschil na vervangen. Rijd zo'n 25.000km per jaar.
Laatst filter vervangen door een antibacterieel filter, die kosten van Bosch maar een paar euro meer.
Als ie op is, hoe merk je dat ? Ander luchtje ? Of gewoon vettigheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

D3nnisd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:03:
[...]

Maar met m'n vorige luchtfilter had ik dat niet. Ondanks dat die echt heel vuil was.
Nu je het zegt :D

Ik heb net een nieuw filter en ik heb er geen last meer van, maar dat valt me pas op nu je het noemt. Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad met je filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

[...]

Als je achter een busje, vrachtwagen, oldtimer of afgetrapt golfje rijdt merk je wel dat het koolstof verzadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Yucon schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:12:
[...]

Nu je het zegt :D

Ik heb net een nieuw filter en ik heb er geen last meer van, maar dat valt me pas op nu je het noemt. Waarschijnlijk heb je gewoon pech gehad met je filter.
Naja ik heb het alleen als de kachel aan staat. Kan me voorstellen dat het door de hitte soort vloeibaar wordt en dan aan je raam gaat zitten. T ruikt dan ook heel erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier ff wat onderhoud gedaan aan de Peugeot Partner:

Nieuwe distributieriem, rollers, spanner, waterpomp (het blokkeren van de poulies en vliegwiel is erg goed te doen zonder speciale set.)
Nieuwe multiriem met rollen en spanner.
Nieuwe remschijven, blokken voor ( in eerste instantie de verkeerde besteld, blijkbaar zijn er 3 types voor deze auto)
En natuurlijk nieuwe koelvloeistof, olie, olie filter en brandstoffilter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KHuVLDf2nAKUQ148h1vZXZp1/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SGMr2GC9RqhJXN3uhXZ5RZGT/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Aapie op 30-11-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Laatst online: 08-06 21:34
Zomaar ff een vraag.
Ik heb van de garage een leenauto meegekregen. Alleen valt het me op dat er al een maand geen APK meer op zit.

Echter, bij WAM verzekerd staat op de RDW site NEE.
Ik heb de garage zojuist gebeld, maar die geven aan dat dit onmogelijk is. De auto zou verzekerd zijn via een garagepolis waar hij op staat.

Zou dit kunnen? Het e.a. geeft me niet echt een prettig gevoel... :P

[ Voor 5% gewijzigd door bartus1989 op 01-12-2018 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Laatst online: 04:45

Theimon

Snapte!?

Bij WAM zou gewoon Ja moeten staan, ook al staat ie op een bedrijfspolis. En geen APK....slordig. Heb je wel het juiste kenteken gechecked?

[ Voor 17% gewijzigd door Theimon op 01-12-2018 16:14 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Yes, wel 3 keer keer gechecked.
Kon het ook niet geloven.
Kleur en type komen ook gewoon overeen.

Ga de garage hier zeker nog wel even op aanspreken. Ding rijd waarschijnlijk al een jaar onverzekerd rond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb je groene platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:17
[...]

[...]

Hebben jullie het nu over de lucht filter of interieur filter, dit is een behoorlijk groot verschil normaal gesproken?

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 01-12-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Nope, gewoon geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

LopendeVogel schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:24:
[...]

Hebben jullie het nu over de lucht filter of interieur filter, dit is een behoorlijk groot verschil normaal gesproken?
Interieur filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
bartus1989 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:55:
Zomaar ff een vraag.
Ik heb van de garage een leenauto meegekregen. Alleen valt het me op dat er al een maand geen APK meer op zit.

Echter, bij WAM verzekerd staat op de RDW site NEE.
Ik heb de garage zojuist gebeld, maar die geven aan dat dit onmogelijk is. De auto zou verzekerd zijn via een garagepolis waar hij op staat.

Zou dit kunnen? Het e.a. geeft me niet echt een prettig gevoel... :P
Nieuwe auto? De website van de RDW loopt soms een paar weken achter op de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Nope, ook niet. Auto uit 1996, welke nu een jaar in het bezit van de garage is.
Ze stonden me een beetje glazig vol ongeloof aan te kijken, was niet mogelijk. Nouja, het zal wel. Ik heb er wat van gezegd en zal de RDW pagina de komende tijd eens in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ding zit in de handelsvoorraad, als ze die uitlenen moet ie verzekerd worden. Dat kan dmv groene platen, maar er zijn ook bedrijfsverzekeringen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Een verzekering die niet bij de RDW staat kan ik me nog voorstellen bij een bedrijfsverzekering.
APK is een ander verhaal, die heb je of niet. Zonder aanmelding is hij gewoon niet gekeurd en hoort hij niet op de weg.
En daar is de RDW ook heel snel mee, een aankondiging een maand voor keuren, en bij keuringsdatum, en dat je bij vervallen keuringsdatum je er alleen naar en van het dichtstbijzijnde keuringsstation mag rijden, en je mag op straat parkeren maar verder niet rijden of op de openbare weg.
En na een maand over tijd krijg je automatisch een bekeuring geloof ik.

Imo is de auto ongekeurd en een evt afkeuring niet aangemeld anders stond hij als afgekeurd te boek.
Een auto als gekeurd afmelden gaat alleen en direct bij de RDW in hun systeem waar de keurmeester zich persoonlijk inlogt.
Een goedkeuring is bekend vanaf de milliseconde dat er afgemeld is. (waarna de RDW een steekproef mag doen, een herkeuring of de goedkeuring klopt, en dat binnen een bepaalde tijd (1,5 uur geloof ik).
Overigens mag je de auto die volgens jou onterecht afgekeurd is ook door de RDW gratis laten herkeuren, als de afkeuring terecht was moet je wel betalen. Is die onterecht dan wordt je auto alsnog goedgekeurd.

Maar de APK staat los van het garagebedrijf, een ongekeurde auto in een handelsvoorraad krijgt weliswaar geen bekeuring maar mag niet de weg op.
En verzekerd of niet maakt dan niets uit, de verzekering betaald alleen de schade als de auto goedgekeurd is en dus de weg op mag. Staat in de kleine lettertjes.

Ik zou daar toch nog even over overleggen met het garagebedrijf. Stel dat er wat gebeurd? Wie is dan de klos als de verzekering niet betaald? De eigenaar of de bestuurder? (en liever dan zwart op wit de toezegging dat het garagebedrijf alle schade en voortvloeiende kosten voor zich neemt)

[ Voor 40% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2018 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bedrijfsvoorraad hoeft niet gekeurd te zijn, ook niet voor een proefrit. Vind het alleen wel raar dat ze een auto met verlopen apk zonder groene platen als leenauto meegeven. Garage waar ik destijds vroeg om een leenauto had het terrein vol staan met auto's, maar die werden pertinent niet uitgeleend.

Maargoed, hun probleem. Als het kenteken ergens op de foto komt krijgen ze vanzelf een naheffing van de belastingdienst en bij een aanrijding zijn ze als eigenaar aansprakelijk. Zou er persoonlijk alleen niet graag in rijden, als je staande gehouden wordt mag je geen meter meer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
De meeste bedrijfsvoorraad wordt inderdaad pas gekeurd bij aankoop, heb je een vol jaar APK.

Een proefrit in de buurt is wat anders dan leenauto.
Alleen hoor je bij een proefrit, ook al duurt die een week, groene platen te hebben om verzekerd te zijn op de weg volgens mij. Die groene platen ontheffen je tijdens de proefrit van de APK.

En omdat de soort verzekering onduidelijk is, zou ik toch maar voorzichtig zijn. Stel er is wel een WA dan dekt die vaak alleen schade aan derden maar niet aan de (leen)auto. En is het toch vaak "de bestuurder betaalt", beetje jammer als je achteraf voor een auto opdraait. (Bij een huurauto kan je dat risico dat je zelf opdraait voor schade aan de huurauto afkopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05 13:52
Misschien iemand een idee bij het volgende; X5 E53. Ineens kan ik de auto niet meer starten met 1 sleutel (de andere wel). Hij gaat met die sleutel wel open met de centrale deurvergrendeling, en ook wel op contact.
Ik gok dus een probleem met de chip van de startonderbreker. Gaan deze vaker stuk of is deze opnieuw in te leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:49
Flipside22 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:56:
Misschien iemand een idee bij het volgende; X5 E53. Ineens kan ik de auto niet meer starten met 1 sleutel (de andere wel). Hij gaat met die sleutel wel open met de centrale deurvergrendeling, en ook wel op contact.
Ik gok dus een probleem met de chip van de startonderbreker. Gaan deze vaker stuk of is deze opnieuw in te leren?
Startonderbreker kan je niet inleren. Wel de remote. Die chip kan stuk zijn, vervangen kan niet los iirc, Dan moet je een nieuwe sleutel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipside22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05 13:52
Das kak, de remote heb ik al eens opnieuw ingeleerd maar dit lostte niets op. Dan maar een nieuwe sleutel zien te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Flipside22 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:16:
Das kak, de remote heb ik al eens opnieuw ingeleerd maar dit lostte niets op. Dan maar een nieuwe sleutel zien te krijgen
Ik weet niet precies hoe de sleutel van een BMW E53 in elkaar zit, maar het kan misschien lonen om de sleutel eens open te maken. Tijdje terug had mijn zus de sleutel van haar Panda laten vallen en toen startte het ding ook niet meer. Sleutel opgemaakt de zend/ontvangstspoel van het startonderbrekingsdeel vervangen en toen deed hij het weer :) Als je handig bent met solderen is de oude sleutel dus mogelijk nog te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

D3nnisd schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:44:
[...]

Naja ik heb het alleen als de kachel aan staat. Kan me voorstellen dat het door de hitte soort vloeibaar wordt en dan aan je raam gaat zitten. T ruikt dan ook heel erg.
Klinkt alsof je een (klein beetje) lekke kachelradiateur hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

AlexanderB schreef op maandag 10 december 2018 @ 02:44:
[...]

Klinkt alsof je een (klein beetje) lekke kachelradiateur hebt..
Hoezo dat ? De geur ? Nee die filter heeft een hele bijzondere geur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Combinatie van waas op de ruit en geur, maar inderdaad. Kan uiteraard ook gewoon wat zijn met die filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
D3nnisd schreef op maandag 10 december 2018 @ 05:45:
[...]

Hoezo dat ? De geur ? Nee die filter heeft een hele bijzondere geur
Heeft je koolstoffilter een geur? Die zijn er juist om alle geur op te vangen.
En geen enkel filter wordt onder normale gebruiksomstandigheden een soort van vloeibaar waardoor ze vettige lucht af gaan geven.
Koelvloeistof geeft een bijzondere geur, een beetje weeïg,zoetig te noemen.
Als je weet hoe dat ruikt is dat niet te missen voortaan. En daar hoeft het niet eens veel voor te lekken.

Verdamp eens een paar druppels in een pannetje op het gasfornuis om te ruiken hoe jouw koelvloeistof ruikt.
Dan heb je een vergelijkinglucht voor als je de kachel aan zet in de auto.

Als er ergens een druppie lekt in het kachelsysteem heeft een nieuw filter weinig zin, dat is dan ook zo verzadigd.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 10-12-2018 09:54 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 60 Laatste