[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 23 ... 59 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Is het gordeloog (dat ding wat je in de vanger steekt en aan de riem zit) niet heel vet of vuil? Misschien die even schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:20

Daniel36

vernieuwde formule

AtleX schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:34:
Is het gordeloog (dat ding wat je in de vanger steekt en aan de riem zit) niet heel vet of vuil? Misschien die even schoonmaken?
Goed punt. Ziet er schoon uit maar nog niet gedaan.
Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
toimoi schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 18:55:
Denken jullie dat de tijd rijp is om er een nieuwe onder te hangen?
Zo lang die er nog hangt en gasdicht is mooi laten zitten. Of ie roestig is of niet van buiten doet weinig af aan de werking zolang er geen gaten zitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
ybos schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 05:49:
[...]

Bij deze _/-\o_

Edit:

Helaas, na km of 10 vanmorgen toch weer engine lampje aan gegaan... na weer zoeken blijkt dat de klop/pingelsensoren nog weleens problemen willen geven. Kosten 15 per stuk, dus maar 2 besteld. Als dat het niet is geef ik de hoop op en blijf ik rijden met het lampje aan, over t algemeen merk ik er weinig van O-)
Kijk wel uit met doorrijden als die sensoren niet goed meer zijn, met slechte sensoren kan de ecu juist op de verkeerde manier gaan bijregelen en het probleem verergeren. En dat kan uiteindelijk tot motorschade leiden.

Ik heb zelf een defecte krukassensor gehad en daar heb ik net te lang mee doorgereden, wat uiteindelijk tot een (intern) gesmolten katalysator heeft geleid:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7393/27033113482_96c5902ae5_b.jpgP_20140917_232707 by Chris Hogevonder, on Flickr
Daniel36 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:29:
Vroegah smeerden we daar dan gungum op en dan kon je het nog weer een paar maandjes rekken. En het wordt nog verkocht zelfs.
https://www.tuning-gids.n...paratie_bij_een_auto.htm#

Nou kost een imitatie uitlaat meestal ook de kop niet natuurlijk.

Anyway, ander verhaal: ik heb het probleem dat de gordelwaarschuwing afgaat terwijl ik wel de gordel draag. Uitzetten is een lastige methode die je moet herhalen wanneer je de auto weer start. De garage kan het permanent uitzetten maar je kunt ook zelf de kabeltjes van het systeempje doorknippen en dan verbinden, isoleren en weer de stekker op zijn plaats drukken.

Mijn vraag is of dit een goed idee is?

Het gaat om een Fiat grande Punto uit 2008.

Ik heb de gordelvanger(?) al schoongespoten met perslucht maar helaas.
Even de gordel eruit en erin en het probleem is weer tijdelijk voorbij.
Ik weet niet hoe geavanceerd het systeem in een Grande Punto is, maar gezien z'n leeftijd verwacht ik dat er controle systemen zijn ingebouwd die een bypass detecteren. Kortsluiten kan dan juist een fout triggeren (aangezien dit ook een oprechte storing in het systeem kan zijn).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik moet mijn gordelwaarschuwingssysteem nog testen na het schoonmaken maar vermoed dat ik de dealer maar eens ga bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Paar maanden terug:
Brandstofslang lek, brandstof zeikt onder de auto uit. Blijkt dunwandig en volledig krokant plastic te zijn (denk aan een rietje, echt dun.), het meest verrotte stuk vervangen door een stuk slang wat ik nog had, omdat de slang die ik gekocht had de verkeerde diameter was. (voor niks half uur lopen en 2x 45 minuten met het OV.)

3 dagen geleden:
Slang die ik ter reparatie heb gebruikt om lekke stuk te overbruggen klapt uit elkaar als een bananenschil. Geen idee waarom, geen zin meer in gezeur, weer lopend naar de onderdelenwinkel voor een paar meter splinternieuwe slang, dit keer de juiste diameter, en daarna met het OV terug naar waar de auto staat.

1 dag geleden, 50 km na reparatie:
De splinternieuwe slang lekt, alweer. Hele hap dr uit, maar kan niet vinden waar ie op een scherp deel zou moeten hebben gelegen.

Vandaag:
Geen zin meer in dit gekloot, anderhalve meter staalomvlochten slang dr in, als dat nu nog ergens op schuurt dan gaat dat eerst stuk voordat de slang stuk gaat. Tevens (wederom) goed vastgezet.

Als ie nou weer ploft, dan bel ik de sloop en komen ze 't hok maar halen, ben dr meeeer dan klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij mijn Ford Focus (2004) valt het me dit seizoen op dat de airco minder koud is als ik stilsta. Twee jaar geleden viel dat eenmalig op toen de neus in een hete duinpan geparkeerd stond, nu valt het elke keer op als ik in stadsverkeer even stilsta.
Ik denk dat-ie gewoon z'n warmte niet kwijt kan bij gebrek aan rijwind, maar vraag me wel af in hoeverre dit normaal is. De ventilator draait wel gewoon achter de radiateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:14
RemcoDelft schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:42:
Bij mijn Ford Focus (2004) valt het me dit seizoen op dat de airco minder koud is als ik stilsta. Twee jaar geleden viel dat eenmalig op toen de neus in een hete duinpan geparkeerd stond, nu valt het elke keer op als ik in stadsverkeer even stilsta.
Ik denk dat-ie gewoon z'n warmte niet kwijt kan bij gebrek aan rijwind, maar vraag me wel af in hoeverre dit normaal is. De ventilator draait wel gewoon achter de radiateur.
Heb je al eens gekeken hoe de radiator van de airco eruit ziet? Als er door steenslag veel vinnetjes uit zijn kan het zijn dat hij met alleen de ventilator niet genoeg lucht meer krijgt om voldoende te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Pyramiden schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:47:
Heb je al eens gekeken hoe de radiator van de airco eruit ziet? Als er door steenslag veel vinnetjes uit zijn kan het zijn dat hij met alleen de ventilator niet genoeg lucht meer krijgt om voldoende te koelen.
Als ik aan de voorkant door de grill kijk, ziet het er gewoon goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is voor een airco vrij normaal om koudemiddel te verliezen in de loop der jaren. Wanneer heeft je airco voor het laatst een servicebeurt gehad?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ie echt z'n warmte niet kwijt kan hoor je dat wel, dan loopt de druk op en gaat je compressor zwaarder lopen. Ik zit op dit moment met m'n 207 met hetzelfde, de ventilator draait niet. Airco moet uit als ik stilsta, anders sloop ik niet alleen de compressor maar raakt de motor ook aan de kook (condensor zit voor de radiateur). Als ik ga rijden gaat de airco pas vanaf 40km/h weer een beetje fatsoenlijk koelen.

Thermostaathuis reeds vervangen door dealer, fan hebben ze niet naar gekeken, ik ga voor de weerstandsmodule, die wil nog wel eens doorfikken. Ding staat in bestelling, komende week even een uurtje sleutelen (luchtinlaat/brandstoftoevoer loopt er voorlangs, slopen en opnieuw opbouwen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik zou eerst eens zo'n airco serviceapparaat eraan laten hangen. Misschien zit er wel veel te weinig koelgas in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In mijn geval is die 2x gevuld in een maand tijd (1e keer door universele garage, probleem niet opgelost, 2e keer door dealer zonder overleg), genoeg gas zit er wel in. In geval van @RemcoDelft zou ik er gewoon even mee naar de aircoboer gaan, die hangt het apparaat eraan, haalt de boel leeg en vult de boel opnieuw. Andere optie heb je niet om te bepalen hoeveel koelmiddel er nog in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MadMarky schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:25:
Het is voor een airco vrij normaal om koudemiddel te verliezen in de loop der jaren. Wanneer heeft je airco voor het laatst een servicebeurt gehad?
4 jaar terug, bij de vorige eigenaar. Ik heb een servicebeurt overwogen, maar het lijkt mij dat-ie het dan ook niet goed zou moeten doen als ik rijd.
_JGC_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:50:
Als ie echt z'n warmte niet kwijt kan hoor je dat wel, dan loopt de druk op en gaat je compressor zwaarder lopen. Ik zit op dit moment met m'n 207 met hetzelfde, de ventilator draait niet.
Bij mij draait-ie dus wel, en als ik m'n hand tussen ventilator en motor houd, blaast-ie flink wat warmte uit.
ThinkPadd schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 15:13:
Ik zou eerst eens zo'n airco serviceapparaat eraan laten hangen. Misschien zit er wel veel te weinig koelgas in.
Ik of _JGC_ ?
Ik wil hem best een beurtje laten geven, als dat de oorzaak kan zijn (maar het klinkt me onlogisch omdat-ie het wel doet als ik rijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
Even opnieuw af laten vullen. Er is zoals eerder gezegd over de jaren heen altijd verlies van koudemiddel!
Een eventuele ander probleem is een slippende magneetkoppeling van de aircopomp waardoor de pomp minder draait dan zou moeten.
_JGC_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:50:
Als ie echt z'n warmte niet kwijt kan hoor je dat wel, dan loopt de druk op en gaat je compressor zwaarder lopen. Ik zit op dit moment met m'n 207 met hetzelfde, de ventilator draait niet. Airco moet uit als ik stilsta, anders sloop ik niet alleen de compressor maar raakt de motor ook aan de kook (condensor zit voor de radiateur). Als ik ga rijden gaat de airco pas vanaf 40km/h weer een beetje fatsoenlijk koelen.

Thermostaathuis reeds vervangen door dealer, fan hebben ze niet naar gekeken, ik ga voor de weerstandsmodule, die wil nog wel eens doorfikken. Ding staat in bestelling, komende week even een uurtje sleutelen (luchtinlaat/brandstoftoevoer loopt er voorlangs, slopen en opnieuw opbouwen dus).
Dat is vreemd er zouden namelijk sensoren in het aircokoelsysteem moeten zitten die de pomp afschakelen bij over- of onderdruk. Juist om het systeem te beschermen.

[ Voor 38% gewijzigd door SniperGuy op 05-07-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die sensor zet de boel uit bij 20 bar. Dealer wilde de sensor vervangen maar hadden ze geen tijd meer voor. Dan draait de fan overigens nog steeds niet en als ik de auto 10 minuten stationair laat draaien kookt de motor.

Overigens is 20 bar nogal hoog, de aircoboer waar ik met de vorige auto kwam durft met stikstof tot 15, daarboven heb je kans dat je de boel om de oren krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voila
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vbFC4vp.jpg
nu nog rubberen blokken kopen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 22:48

JdM

Humbled

AlexanderB schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:32:
Paar maanden terug:
[...]

Als ie nou weer ploft, dan bel ik de sloop en komen ze 't hok maar halen, ben dr meeeer dan klaar mee.
Misschien last van ongedierte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Dacht ik in eerste instantie ook aan, maar ik zie geen tandafdrukken verder, dus.. geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://www.pegasusautoracing.com/images/L/3270.JPG
Probleem is hoe dan ook opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nou thanks voor jullie tips, vandaag even getest en inderdaad, lekke uitlaat. In de vakantie maar eens een afspraakje plannen bij de garage. Goed excuus om te kijken of zij een leukere einddemper kunnen regelen. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 18:14:
Die sensor zet de boel uit bij 20 bar. Dealer wilde de sensor vervangen maar hadden ze geen tijd meer voor. Dan draait de fan overigens nog steeds niet en als ik de auto 10 minuten stationair laat draaien kookt de motor.

Overigens is 20 bar nogal hoog, de aircoboer waar ik met de vorige auto kwam durft met stikstof tot 15, daarboven heb je kans dat je de boel om de oren krijgt.
Het zou echt nog niet mogen ploffen als de druk van de sensor nog niet behaald is. Die sensor is bedoeld om te voorkomen dat de druk oploopt tot een punt waarop schade ontstaat. 20 bar is daarbij nog een veilige waarde die aan de bovenkant van het werkbereik van de pomp ligt.

Voor overdruk zou ik ook niet bang zijn, probleem is alleen dat als de condensor niet voldoende gekoeld wordt, de compressor zwaarder belast wordt en hij daardoor veel harder slijt.

Om een idee te geven over de druk in je systeem, een R134a-airco (zo'n beetje alle airco's die de afgelopen 30 jaar geleverd zijn) heeft bij een condensortemperatuur 18 bar druk in de condensor. Bij 46 graden kom je boven de 20 bar. Aangezien dit geen extreme temperaturen zijn, is het onmogelijk dat het spul je om de oren kan komen vliegen als er tot 20 bar N2 ingepompt wordt.
Het is normaal dat de airco minder sterk koelt als de motor stationair draait, de efficiëntie van de pomp neemt toe met het toerental van de motor. In het geval van een benzine-motor werkt een airco pas echt goed bij 1500 toeren of meer.
Als de airco niet meer voldoende koudemiddel bevat, ga je dat ook als eerste merken als de motor weinig toeren maakt. De pomp doet dan al minder en als er vervolgens minder gas in het systeem zit, kost het meer moeite om voldoende druk op te bouwen en ga je dus ook koelcapaciteit verliezen.

Bij jouw symptomen is de eerste stap een airco service beurt / diagnose laten uitvoeren. Eventueel kan je vooraf met een thermometer de lucht direct in een uitstroomopening meten. Met inschakelde airco moet dat tussen de 0 en 5 graden worden, haalt hij dat niet meer, dan is het verstandig om hem te laten testen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik meen eens gelezen te hebben dat je onder de motorkap ook temperaturen kon meten van de koelleidingen. Op die manier kon je een snelle indicatie krijgen van de drukken e.d. (je weet wat voor gas er in zit, je weet buitentemperatuur waardoor je kon omrekenen naar de druk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
deepbass909 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 02:30:
Het is normaal dat de airco minder sterk koelt als de motor stationair draait, de efficiëntie van de pomp neemt toe met het toerental van de motor. In het geval van een benzine-motor werkt een airco pas echt goed bij 1500 toeren of meer.
Als de airco niet meer voldoende koudemiddel bevat, ga je dat ook als eerste merken als de motor weinig toeren maakt. De pomp doet dan al minder en als er vervolgens minder gas in het systeem zit, kost het meer moeite om voldoende druk op te bouwen en ga je dus ook koelcapaciteit verliezen.

Bij jouw symptomen is de eerste stap een airco service beurt / diagnose laten uitvoeren. Eventueel kan je vooraf met een thermometer de lucht direct in een uitstroomopening meten. Met inschakelde airco moet dat tussen de 0 en 5 graden worden, haalt hij dat niet meer, dan is het verstandig om hem te laten testen.
Dank je, dat klinkt allemaal heel logisch, dus ik heb een afspraak gemaakt voor een beurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Niet draaiende fan = zo goed als fancontroller. Bij mijn RS4 B5 ook last van gehad. Het scheelde dat er een visco-ventilator aan de front zat zodat je minimale luchtstroom had bij ook stilstaand.

Maar in de regel knallen de mosfets snel in zo'n fancontroller. Er gaat gewoon een hele boel stroom doorheen en vooral de piekbelasting is desastreus. Dingen waren ook niet goedkoop (240 euro nieuw :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
We gaan het zien, weerstandsmodule staat in bestelling, zou in paar dagen geleverd kunnen worden. Controller zelf verwacht ik niet.

Boordcomputer schakelt met 4 draden een van de weerstandsspoelen van de module.
Die weerstanden hangen in de radiateur om hun warmte kwijt te kunnen. Vervolgens lopen er 2 dikke draden naar de fanmotor. Ik vermoed dat de spoel voor normale koeling dood is, bij een motorstoring gaat ie nml wel voluit draaien (bypass zonder weerstand?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Het vervangen van de remcilinder is begonnen. Het openmaken en schoonmaken van de rem was een koud kunstje, en alle onderdelen liggen klaar om er weer in te zetten.
Daarna begon het feest echter. Ik kreeg het boutje van de leiding achterop de oude cilinder met geen mogelijkheid los. Ook niet met zo'n speciale sleutel die aan 5 kanten om de bout heen valt.

Ik denk dat ik hem maar weer in elkaar zet en naar de garage breng, zodat ze eventueel de bovenste leiding los kunnen halen en de leiding kunnen vervangen. Ik zie niet in hoe het anders aan te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/5d/3b/Ufinnb6A_t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep, dat klopt helaas. Die wartel kan helemaal vastgesnot zitten en je draait je leiding daarna ook in een wokkel. Nieuw stukje leiding kost je ook de kop niet doorgaans. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Balen, dan gaan we hem inderdaad maar wegbrengen. Ik heb helaas niet de tools om zo'n leiding aan het einde open te zetten, dus met het aanschaffen van dat gereedschap zou ik al duurder uit zijn dan hem weg te brengen.

Op internet lees ik dat aardig wat mensen hem met een griptang loskrijgen, maar daar ga ik mij denk ik maar niet aan wagen. Dan heb ik het risico dat ik de boel helemaal gaar draai en er geen zee meer mee te bevaren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:46

Yucon

*broem*

Dit is bij uitstek een warteltje waarvoor een goede steeksleutel belangrijk is. Goedkope meuk heeft de neiging een beetje mee te geven waardoor je de zeshoek op de wartel kapot draait. Met zo'n goed passende sleutel, wat kruipolie even in laten trekken en dan een met een hamer een tikje op de sleutel geven wil ook bij lastige warteltjes nog wel eens helpen.

edit: ik had over je 5 kantensleutel heen gelezen. Het punt van kruipolie blijft staan maar denk er aan dat je dat wel echt minimaal een halve dag moet laten intrekken. Korter heeft geen zin. De garage is trouwens snel klaar met dit soort dingen.. "ja meneertje, bij het demonteren is de hele rem helaas kapot gegaan, die hebben we moeten vervangen. Hij was helemaal versleten".

[ Voor 34% gewijzigd door Yucon op 15-07-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@Yucon, kruipolie heb ik ook gebruikt, welke ik circa 2 á 3 uur in heb laten trekken. Meerdere keren erop gespoten voordat ik ging beginnen. Je punt over slecht gereedschap blijft sowieso staan. Ik ben 4 automateriaalzaken langsgeweest en er was er maar 1 die ze op voorraad had. Een hoge kwaliteitssleutel is het denk ik niet.

"Met dit soort dingen" bedoel je op kneuzen zoals ik die na hun eigen falen bij de garage langsgaan? We gaan het beleven. Happig zullen ze zeker niet zijn, met dit soort dingen, maar als je de juiste gereedschappen hebt voor het maken van een nieuwe leiding dan is het een koud kunstje als je alles uit de kast kan trekken om die wartel los te beuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Pyramiden schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:09:
"Met dit soort dingen" bedoel je op kneuzen zoals ik die na hun eigen falen bij de garage langsgaan? We gaan het beleven. Happig zullen ze zeker niet zijn, met dit soort dingen, maar als je de juiste gereedschappen hebt voor het maken van een nieuwe leiding dan is het een koud kunstje als je alles uit de kast kan trekken om die wartel los te beuken.
Absoluut niet. Ik bedoel dat als garages iets moeilijk loskrijgen ze steeds meer geweld gebruiken tot het los is, en dan gewoon vervangen wat beschadigd is. Op de rekening zie je het staan als 'nieuwe remklauw' of zoiets. De denkfout die mensen vaak maken is dat garages het op de technisch beste manier oplossen want dat is gewoon niet zo.. ze doen het op de simpelste manier. En omdat ze niet in geuren en kleuren het verhaal uitleggen gaat de klant vervolgens weg met het idee dat z'n rem gewoon onherstelbaar kapot was. En niet dat de garage het eigenlijk ook niet los kreeg.

Dit is geen waardeoordeel. Vanuit kostenoogpunt is het misschien wel de beste oplossing, maar het is meer om DIY'ers een beetje een spiegel voor te houden dat ze niet falen als ze zoiets niet los krijgen zonder dingen er omheen kapot te maken. Garages overkomt het net zo goed.

Is het voor jou niet makkelijker om dat flexibele metalen buisje mee te vervangen?

2 a 3 uur is trouwens te kort voor kruipolie. Minstens een nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Yucon schreef op zondag 15 juli 2018 @ 12:24:
[...]

Absoluut niet. Ik bedoel dat als garages iets moeilijk loskrijgen ze steeds meer geweld gebruiken tot het los is, en dan gewoon vervangen wat beschadigd is. Op de rekening zie je het staan als 'nieuwe remklauw' of zoiets. De denkfout die mensen vaak maken is dat garages het op de technisch beste manier oplossen want dat is gewoon niet zo.. ze doen het op de simpelste manier. En omdat ze niet in geuren en kleuren het verhaal uitleggen gaat de klant vervolgens weg met het idee dat z'n rem gewoon onherstelbaar kapot was. En niet dat de garage het eigenlijk ook niet los kreeg.

Dit is geen waardeoordeel. Vanuit kostenoogpunt is het misschien wel de beste oplossing, maar het is meer om DIY'ers een beetje een spiegel voor te houden dat ze niet falen als ze zoiets niet los krijgen zonder dingen er omheen kapot te maken. Garages overkomt het net zo goed.

Is het voor jou niet makkelijker om dat flexibele metalen buisje mee te vervangen?

2 a 3 uur is trouwens te kort voor kruipolie. Minstens een nacht.
Dat is hier geen probleem. Dit is een trommelrem, dus de cilinder waarop hij vastzit wordt sowieso vervangen. Ze moeten wel heel lomp gaan doen willen ze hier spullen kapot maken :+

Klopt, dat metalen buisje ga ik sowieso mee laten vervangen omdat ik de wartel aan de kant van de cilinder niet meer vertrouw. Als je daar het gereedschap voor hebt is met maken van zo'n korte remleiding helemaal geen issue. Rechts op de foto zit hij vast aan de remcilinder, links zit hij vastgemaakt aan een remslang die de uitslag van de ophanging mogelijk maakt. Doordat de leiding vervangen wordt kunnen ze hem ook gewoon doorzagen en er een dop op slaan of wat dan ook om hem met grof geweld los te krijgen.

Thanks voor de tip. Ik zal het voortaan minstens zo lang laten staan. Het succesvol vervangen van mijn distributieriem is misschien een beetje mijn DIY ondergang... Alles lijkt daarna zo makkelijk, en het voelt zo stom om op dit soort kleine dingetjes te blijven hangen... Ik heb ook eigenlijk niemand om op terug te vallen als iets niet lukt, dus dan is naar de garage gaan de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:24

Blamm

Niet meer Smart

Voor wie verstand heeft van scharnieren, iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

De achterdeur van de Smart Forfour van mijn vrouw geeft een luide klik ( knal) bij het open doen en weer dicht doen, op het punt van de stop halverwege en die aan het einde.
Veel rondgezocht al op internet maar bij dit probleem wordt altijd verwezen naar de uitzetter ("stay" gaat het over, weet de NL term niet precies), die deze auto helemaal niet heeft. er gaat geen armpje de deur in, het lijkt in het scharnier zelf te zitten.

YouTube: Forfour rear door malfunctioning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KLGDR53sqM48SpzONFIUMrZu/full.png

Ik zou hem met wat werk misschien kunnen vervangen, of dit laten doen, maar eigenlijk hoop ik dat hij nog gewoon te redden is. Invetten heeft geen resultaat mogen hebben. Het is trouwens al jaren zo, maar soms kom je op een punt dat het té irritant wordt en er over na gaat denken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Blamm op 16-07-2018 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 18:46

Youk

Volvo For Life

Heb ooit eens iets vergelijkbaar gehad. Was niets te zien wat er fout zou kunnen zijn. Tot ik mijn gereedschapskoffer er bij nam. Bleek dat er verschillende schroeven/boutjes los stonden. Alles terug vast gezet en die plop was verleden tijd.

Check dit dus eerst even, dan ben je in ieder geval zeker. Soms kan het zo simpel zijn.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Deurvanger. Bij een forfour zit die in het onderste scharnier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Pyramiden schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Dat is hier geen probleem. Dit is een trommelrem, dus de cilinder waarop hij vastzit wordt sowieso vervangen. Ze moeten wel heel lomp gaan doen willen ze hier spullen kapot maken :+

Klopt, dat metalen buisje ga ik sowieso mee laten vervangen omdat ik de wartel aan de kant van de cilinder niet meer vertrouw. Als je daar het gereedschap voor hebt is met maken van zo'n korte remleiding helemaal geen issue. Rechts op de foto zit hij vast aan de remcilinder, links zit hij vastgemaakt aan een remslang die de uitslag van de ophanging mogelijk maakt. Doordat de leiding vervangen wordt kunnen ze hem ook gewoon doorzagen en er een dop op slaan of wat dan ook om hem met grof geweld los te krijgen.

Thanks voor de tip. Ik zal het voortaan minstens zo lang laten staan. Het succesvol vervangen van mijn distributieriem is misschien een beetje mijn DIY ondergang... Alles lijkt daarna zo makkelijk, en het voelt zo stom om op dit soort kleine dingetjes te blijven hangen... Ik heb ook eigenlijk niemand om op terug te vallen als iets niet lukt, dus dan is naar de garage gaan de enige oplossing.
Zo'n korte, harde leiding kan je vaak kant-en-klaar bestellen voor maar iets meer dan zelf maken kost. Ik zou dat ook zeker overwegen als de wartel vastgerot zit. Een vastzittende wartel kan echt een hoofdpijnpunt worden, zeker als deze aan de langste en meest lastige leiding zit om te vervangen.

Een garage zal trouwens bij vastgerotte delen sowieso vrij snel het onderdeel in z'n geheel vervangen. Niet alleen is dat qua tijd de betere oplossing, zeker als een garage een vaste prijs rekent voor het vervangen, maar het is ook de veiligere optie om te kunnen garanderen dat het na reparatie in orde is. Als vervangen kostentechnisch reëel is, krijgt dat altijd de voorkeur boven revisie.

Open ringsleutels (zo heet een dergelijke sleutel die aan 5 kanten om een bout of moer valt) zijn overigens zeker niet heilig. Mijn setje legt bij bijv. af qua stijfheid van de bek tov mijn Gedore steeksleutels. Bij de remleiding die bij mij vast zat, heb ik uiteindelijk de wartel met een ordinaire, maar zeer goede stijve en strak passende steeksleutel losgekregen, nadat een open ringsleutel over de hoeken van de wartel sprong.
Belangrijk is alleen wel dat je niet gaat lopen rukken aan de sleutel om de wartel los te krijgen. Als hij vastzit, is geduld een schone zaak. Een klein tikje los, weer vast, weer los, weer vast, etc. etc. om hem zo los te werken. Uiteindelijk zal hij steeds makkelijker en verder los gaan draaien. En tussendoor in blijven spuiten met kruipolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:24

Blamm

Niet meer Smart

Youk schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:32:
Heb ooit eens iets vergelijkbaar gehad. Was niets te zien wat er fout zou kunnen zijn. Tot ik mijn gereedschapskoffer er bij nam. Bleek dat er verschillende schroeven/boutjes los stonden. Alles terug vast gezet en die plop was verleden tijd.

Check dit dus eerst even, dan ben je in ieder geval zeker. Soms kan het zo simpel zijn.
Heb ik vanavond gelijk nagekeken, maar alles zit muurvast. Helaas, had een goede en eenvoudige oplossing geweest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Pyramiden schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:29:
[...]

Nee hoor, zo moet je het niet zien. Ik ben ook van het "zelf doen" maar accepteer ook dat ik niet al het gereedschap en alle onderdelen op voorraad heb. Dan is een garage een mooie optie.

Enneh... ik voel en herken je pijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VH1dByzq8Zl6NvjxarbB8sIc/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hulSSHN0s9UHqVOJi7TGfmPA/full.jpg
Net voor kerst, rokend achterwiel. Ik naar mijn bevriende garagist: "heb je ff tijd?" Hij (wetende dat ik alleen voor ktklusjes bij hem kom) "nee, maar ik heb wel een brug, je weet waar alles ligt, succes"...

Dus....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sjPXGsuVoveCk6xosYT085hj/full.jpg

En inderdaad, nieuw remcilindertje was 18 euro, maar daarna het loskrijgen... mooi niet. Dus een stukje leiding op maat gemaakt (toch wel handig zo'n trompsetje, en bij de merkdealer een setje originele leidingen besteld en die bij de volgende beurt eronder gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43

DaWaN

'r you wicked ??

deepbass909 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:59:
[...]
Open ringsleutels (zo heet een dergelijke sleutel die aan 5 kanten om een bout of moer valt) zijn overigens zeker niet heilig. Mijn setje legt bij bijv. af qua stijfheid van de bek tov mijn Gedore steeksleutels. Bij de remleiding die bij mij vast zat, heb ik uiteindelijk de wartel met een ordinaire, maar zeer goede stijve en strak passende steeksleutel losgekregen, nadat een open ringsleutel over de hoeken van de wartel sprong.
Ik heb zelf de BGS-1745 en dat zijn hele prettige sleutels. De bek is ook heel breed, dus dat zal vast ook helpen qua stijfheid. Setje is 20 euro, dus als je nu een setje hebt waar je niet tevreden met bent dan kan ik die van BGS aanraden.
Ik heb een paar weken geleden ook nog zitten vechten met de remleidingen van mijn Lexus. Daar legde de bracket het in eerste instantie af :P Maar gelukkig zaten er nog sleuven in de koppeling van het flexibele deel van de leiding waar een steeksleutel op paste. Toen met een hoop geweld toch nog die wartel zonder schade losgekregen, dan maakt goed gereedschap nét het verschil :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 09:33:
[...]

Ik heb zelf de BGS-1745 en dat zijn hele prettige sleutels. De bek is ook heel breed, dus dat zal vast ook helpen qua stijfheid. Setje is 20 euro, dus als je nu een setje hebt waar je niet tevreden met bent dan kan ik die van BGS aanraden.
Ik heb een paar weken geleden ook nog zitten vechten met de remleidingen van mijn Lexus. Daar legde de bracket het in eerste instantie af :P Maar gelukkig zaten er nog sleuven in de koppeling van het flexibele deel van de leiding waar een steeksleutel op paste. Toen met een hoop geweld toch nog die wartel zonder schade losgekregen, dan maakt goed gereedschap nét het verschil :)
Dat setje heb ik ook eerder wel gezien. Ik heb van HBM's eigen merk een setje, die er op het oog ook lekker stevig uit zien, maar in de praktijk dus tegenvallen. Zeker nadat ik met de 10mm uit dat setje een wartel niet loskreeg (de bek boog open), maar diezelfde wartel met inmiddels beschadigde hoeken, wel met een 10mm Gedore steeksleutel los wist te krijgen. Eigenlijk moet die wartel ook vervangen worden, maar aangezien de hele leiding op nominatie staat om vernieuwd te worden (verderop zit er oxidatie op de leiding met beginnende pitting), gaat dat vanzelf later nog wel gebeuren.

Maar sowieso merk op je zo'n moment pas echt goed het verschil tussen slecht en goed gereedschap. Helaas vaak wel pas nadat het slechte gereedschap schade heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik zie dit topic en denk dat mijn vraag hier beter past dan in het vw topic.

Zondag mijn schokbrekers voor vervangen. Nu kan ik aan de bijrijders kant de veerpootschotel? (ding bovenaan onder de motorkap.) Draaien met de hand. Andere aan bestuurderskant niet. Klopt dit? Of dienen deze echt goed vast (klem?) te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

DoeEensGek schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:24:

Zondag mijn schokbrekers voor vervangen. Nu kan ik aan de bijrijders kant de veerpootschotel? (ding bovenaan onder de motorkap.) Draaien met de hand. Andere aan bestuurderskant niet. Klopt dit? Of dienen deze echt goed vast (klem?) te zitten?
Zit de bovenste moer wel goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:29:
[...]

Zit de bovenste moer wel goed vast?
Bestuurders kant zit echt vast, draait ook de stang niet mee. Bijrijderskant draait de stang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

DoeEensGek schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:37:
[...]

Bestuurders kant zit echt vast, draait ook de stang niet mee. Bijrijderskant draait de stang mee.
De vraag was of die moeren goed vast zitten, niet of de veerschotel vast zit. Heb je een momentsleutel gebruikt? Of voor mijn part een slagmoersleutel? Of alleen met een rateltje vastgedraaid of met de hand?

Algemene tip (weet niet of het op jou van toepassing is): veerpoten en remmen moet je van afblijven als je niet weet wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Anoniem: 922281 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:49:
[...]

De vraag was of die moeren goed vast zitten, niet of de veerschotel vast zit. Heb je een momentsleutel gebruikt? Of voor mijn part een slagmoersleutel? Of alleen met een rateltje vastgedraaid of met de hand?

Algemene tip (weet niet of het op jou van toepassing is): veerpoten en remmen moet je van afblijven als je niet weet wat je aan het doen bent.
Slagmoersleutel gebruikt voor beide kanten.
Mijn vraag is ook eigenlijk mag deze jongen draaibaar zijn?
Afbeeldingslocatie: http://oi41.tinypic.com/2e55tg6.jpg
Afbeelding geleent. Niet op pijltjes letten.
Met de slagmoersleutel na een ritje geprobeerd nog strakker aan te draaien, maar veranderde niks. Bijrijderskant gaat de stang meedraaien, bestuurders kant niet. Die draait vast.

[ Voor 3% gewijzigd door DoeEensGek op 18-07-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Kan ook zijn dat je de boel gesloopt hebt met slagmoersleutel. Ik lees op diverse sites dat je schokdempers niet met een slagmoersleutel moet vastratelen en ook een ervaren monteur heeft dat ooit aan me verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
@Anoniem: 922281 @_JGC_ gister de bout los gehaald,ding eronder eraf en de bout eronder met ringsleutel en inbus stukje vaster gezet. Veer kan netjes draaien, rubber blijft netjes op zijn plek. Dat cupje erop, geen idee hoe dat heet. Moer erop. En nu draait dat cupje niet meer met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb dus een probleem met de gordelwaarschuwing van de bestuurderstoel zoals ergens hierboven al gepost. Schoongemaakt, kabels gecontroleerd e.d.
Maar wat blijkt nu? drukt in het gordeloog van links in de gordelvanger van rechts en vice versa, is het probleem opgelost!
Is er iemand die hier chocolade van kan maken misschien???

Is het gordeloog van rechts dan versleten/beschadigd aan 1 kant? Niet te zien namelijk. Of moet ik het gordeloog dan maar vervangen? Ik zit ff zonder goede ideeën.

ah, deze post idd. en bedankt voor de juiste benaming ook :)
AtleX schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 10:34:

[ Voor 23% gewijzigd door Daniel36 op 20-07-2018 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Eind goed, al goed. Hij was niet zodanig gestript dat hij niet meer los kon. De garage heeft hem losgekregen, de cilinder geïnstalleerd, ontlucht en remvloeistof afgetopt. Uiteindelijk was ik 40 euro kwijt voor half uurtje werkplaatstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cs37uA8.jpg

Ik zit met een dilemma. Iets met engeltje/duiveltje. Ik heb zojuist de verstuivers van m'n diesel vervangen en daarbij ben ik de bovenste afdichtingsrubbers vergeten. De foto is van de oude verstuivers.

Nu zit het in elkaar, draait prima en lekt niet. Zou ik ze weer uit elkaar trekken om die rubbers er alsnog tussen te zetten? Op zich zou je zeggen dat het sowieso een backup is want als de koperen brandplaatjes goed zijn hoort daar niets langs te komen. En als het dat wel doet wil ik het liever weten want dan kun je beter het brandplaatje vervangen in plaats van het met een doekje voor het bloeden op te lossen.

Maar toch. Iemand hier die het engeltje danwel het duiveltje een pak rammel kan verkopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 29-07-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb zo'n vermoeden dat die afdichtingrubber twee kanten op werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:38
Nu zit het nog los, oude verstuivers kunnen flink vast gaan zitten, helemaal als je afdichtingen vergeet.

Maar wachten tot het stuk gaat is natuurlijk ook een optie...……..

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

AtleX schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:27:
Goed punt, dat zal het idd zijn 8)7

Ik ga ze weer loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
DoeEensGek schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:24:

Voor hier eigenlijk iets zinnigs over te zeggen valt, over welke auto hebben we het (merk, type, bouwjaar)? Dat is nogal essentiële informatie als je technische vragen hebt. Dat het een VW is, is niet genoeg.
_JGC_ schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:22:
Kan ook zijn dat je de boel gesloopt hebt met slagmoersleutel. Ik lees op diverse sites dat je schokdempers niet met een slagmoersleutel moet vastratelen en ook een ervaren monteur heeft dat ooit aan me verteld.
Klopt tot op zekere hoogte. Je wilt voorkomen dat de zuigerstang gaat ronddraaien in de cilinder. Als dat gebeurt kan hij lek raken en sloop je dus je schokdemper. Een slagmoersleutel kan je wel gebruiken, maar alleen als je heel goed oplet dat niet de zuigerstang gaat draaien.

Er worden trouwens wel meer onwaarheden verkondigd als het gaat om montage van schokdempers. Zo zou je absoluut geen (grip)tang op een zuigerstang mogen zetten. Ook dat is overdreven, zolang je dit helemaal op het uiteinde doet (net onder de schroefdraad) is er niks aan de hand, want zover komt de schokdemper nooit bij het inveren. Je moet het alleen nooit doen in het werkgebied van de schokdemper, want daar kan een kleine beschadiging grote gevolgen hebben.
AtleX schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:27:
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan diesels, maar weet wel dat rubbers nooit zomaar ergens zitten. Die ringen zijn er waarschijnlijk of tegen resoneren (geluid, slijtage) of werken als afdichting tegen olie dat in de ruimte rond de verstuiver kan lopen. Ik zou persoonlijk de verstuivers er wel weer uithalen en daarna met rubbers monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan anders:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/RO0AAOSwnCFaRwV3/s-l1600.jpg
Bovenstaande is een U-type, ik heb iets nodig wat twee stukken plastic in elkaars verlengde met overlap aan elkaar vast. Dus zeg maar anderhalf keer zo groot, met nog een knik de andere kant op.
Zoiets dus:
________
________|
|________

Mijn vraag: hoe heet zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
Als bovenstaande een U-type is, dan zou het ding dat je zoekt gewoon S-type moeten heten ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://fastening.araymond-industrial.com/Images/Vignettes/DE_011516.003-A.jpg

deze worden bedoeld volgens mij. nu de benaming nog.

s-type dubbelzijdige clip

[ Voor 9% gewijzigd door kendo op 02-08-2018 09:39 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

RemcoDelft schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:21:
Ik ben op zoek naar zoiets, maar dan anders:

Bovenstaande is een U-type, ik heb iets nodig wat twee stukken plastic in elkaars verlengde met overlap aan elkaar vast. Dus zeg maar anderhalf keer zo groot, met nog een knik de andere kant op.
Zoiets dus:
________
________|
|________

Mijn vraag: hoe heet zoiets?
Zoek op ali express naar "u-type screw" :)

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
dreamscape schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:46:
Als bovenstaande een U-type is, dan zou het ding dat je zoekt gewoon S-type moeten heten ;)
Ik had gegokt op N-type, maar zowel die als S-type helpt niet om het te vinden.
Bouli schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:22:
Zoek op ali express naar "u-type screw" :)
Ook dan vind ik alleen de U-type, en niet dubbel. Er hoeft trouwens geen gaatje in te zitten. Ik zal eens een foto gaan maken buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

RemcoDelft schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:27:
[...]

Ik had gegokt op N-type, maar zowel die als S-type helpt niet om het te vinden.

[...]

Ook dan vind ik alleen de U-type, en niet dubbel. Er hoeft trouwens geen gaatje in te zitten. Ik zal eens een foto gaan maken buiten.
S type Edge clip :)

Linkje

[ Voor 8% gewijzigd door Bouli op 02-08-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

Even iets anders, complete onderstel is inmiddels vervangen, gisteren de boelen laten uitlijnen zoals ik wil. Ben alleen vergeten om voor een camberkit te plaatsen.... :+ Wil namelijk op +- 2.5 graden negatief camber zitten aan de voorzijde (circuit dingen)

Uitlijnen in progres;
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/20180801_090232757_iOS_zpshsvjy6sn.jpg

Vervangen trailingarm rubber met een gelagerde bushing;
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/20180629_195513689_iOS_zpsgzzofidz.jpg

Verstelbaar armpje voor de achterzijde, jeej, camber verstelling :)
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/20180629_201204300_iOS_zps5yq4ykda.jpg

En nog een verstelbaar armpje voor de toe afstelling, kan preciezer nu
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/20180629_201148056_iOS_zpshecvmdvw.jpg

Montage shotje;
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/20180630_123038289_iOS_zps4hrqhiqg.jpg

En ook aan de voorzijde nieuwe draagarmen met gelagerde bushings;
Afbeeldingslocatie: https://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/20180731_195104740_iOS_zpsnotut3pm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_/-\o_ _/-\o_

Ik had juist net een foto gemaakt, na verwijdering blijkt-ie er toch anders uit te zien dan ik in gedachten had (ik zag alleen de onderkant):
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/be29fo8ya.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 02-08-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1076733

Ik heb een vraag over de viergasmeting en APK.
Ik wil een goedkope auto kopen en weet dat bij de APK naast de veiligheidsaspecten (lampen, gotdels etc) je slijtage gevoelige onderdelen goed moeten zijn (remmen, banden, uitlaat, ruitewissers, wiellagers).

Maar wat bepaalt je viergasmeting? Waarom kan die afgekeurd worden op de waarden en hoe kun je dat voorkomen? Uitlaat, katalysator, bougies, luchtfilter? Is het onderhoud van grote invloed? Wat moet je doen om te voorkomen dat ie niet daar op afgekeurd wordt. Ik ben namelijk niet van plan om jaarlijks 500 euro aan preventief onderhoud uit te geven, maar alleen de basis te doen (banden, remmen, uitlaat, olie bijvullen etc.)
Wat is het advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Viergasmeting wordt bepaald door de verbranding en naregeling daarvan. Als je ontstekingsdelen in goede staat zijn en olie+filters op tijd wordt vervangen zie ik geen reden waarom de viergastest niet zou slagen.
Ik kwam met motor die afwisselend op 3 en 4 cilinders stationair stond te bokken gewoon door de viergastest.

Bij auto's van de laatste 15 jaar geeft je motormanagement gewoon foutmeldingen als de uitstoot niet in de haak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Bij mij was mijn auto (RS4 B5) ook tip top in orde, maar werd ieder jaar met de gastest 'erger' om onverklaarbare reden. Bleek dat de cilinderkoppen van de auto naar mate de tijd en km-stand verstrijkt langzaam gaan scheuren. Haarscheurtjes dus daar waar de kleppen zitten.

Het is dat ik de auto uit elkaar getrokken heb nu; maar er zijn middelen om zoiets relatief makkelijk tegen te gaan. Rij 'm gewoon goed warm voordat je aan de test begint, flikker er 1 of zelfs 2 flesjes injectiereiniger erbij in en meestal zit je wel goed.

Aan de andere kant behoort je auto gewoon in orde te zijn, dus ook met gastest. Als je niet meer dan jaarlijks 500 uit wil geven aan een auto dan moet je niet gaan rijden. Je pleegt gewoon een mileudelict als de uitstoot hoger is dan dat het hoort te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:42:
Bij mij was mijn auto (RS4 B5) ook tip top in orde, maar werd ieder jaar met de gastest 'erger' om onverklaarbare reden. Bleek dat de cilinderkoppen van de auto naar mate de tijd en km-stand verstrijkt langzaam gaan scheuren. Haarscheurtjes dus daar waar de kleppen zitten.

Het is dat ik de auto uit elkaar getrokken heb nu; maar er zijn middelen om zoiets relatief makkelijk tegen te gaan. Rij 'm gewoon goed warm voordat je aan de test begint, flikker er 1 of zelfs 2 flesjes injectiereiniger erbij in en meestal zit je wel goed.

Aan de andere kant behoort je auto gewoon in orde te zijn, dus ook met gastest. Als je niet meer dan jaarlijks 500 uit wil geven aan een auto dan moet je niet gaan rijden. Je pleegt gewoon een mileudelict als de uitstoot hoger is dan dat het hoort te zijn.
Fuck het milieu!

Voor de rest ben ik wel met je akkoord, als je geen geld wilt uitgeven voor het onderhouden van je wagen...Dan ga je maar met de fiets

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kom 5 keer per jaar in Azie. Ga me niet vertellen dat ik een milieudelict pleeg als mijn CO waarde 0,21 is ipv 0,19. Je moet in Azië eens een roetmeting doen.
azz_kikr schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:54:
[...]

Fuck het milieu!

Voor de rest ben ik wel met je akkoord, als je geen geld wilt uitgeven voor het onderhouden van je wagen...Dan ga je maar met de fiets
Het liefst geef ik geen cent uit aan onderhoud.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 11-08-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:40
Heya.

Auto Peugeot 206SW XS, 2004.
Zit een Clarion Radio in met stuurbediening.
Ik wil daar mijn Pioneer DEH-4700BT radio inhangen en dan die stuurbediening kunnen blijven gebruiken.
Is dit mogelijk (met iets van ombouw) en zo ja, hoe?
If not, kan ik er dan eender welke radio aanhangen met stuurbediening? Ik zoek radio met USB ingang voor mijn externe hdd af te spelen. Hoeft eigenlijk niet eens een CD-speler in te zitten

Her en der op internet gezocht, maar kom er zelf totaal niet uit.
zag iets van een mod, een aansluikabel ed, maar wordt me gewoon niet duidelijk.

Of kan ik beter een neiuwe radio aanschaffen?

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 12-08-2018 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:38
Anoniem: 1076733 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:19:
[...]

Ik kom 5 keer per jaar in Azie. Ga me niet vertellen dat ik een milieudelict pleeg als mijn CO waarde 0,21 is ipv 0,19. Je moet in Azië eens een roetmeting doen.
Is het dan niet slimmer om je auto in Azië te laten keuren, of geldt dat niet hier? ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
maartend schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:14:
Heya.

Ik wil daar mijn Pioneer DEH-4700BT radio inhangen en dan die stuurbediening kunnen blijven gebruiken.
If not, kan ik er dan eender welke radio aanhangen met stuurbediening? Ik zoek radio met USB ingang voor mijn externe hdd af te spelen. Hoeft eigenlijk niet eens een CD-speler in te zitten

Hangt er vanaf, ik ken die DEH-4700BT niet, maar doorgaans vermeld Pioneer vrij goed in de boekjes dat er (wired) remote-control op zit. Als je dat niet in je boekje kunt vinden, zou ik meteen op zoek gaan naar een recente Pioneer met remote control & display, dan kun je het schermpje in je dash ook blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:38:
Viergasmeting wordt bepaald door de verbranding en naregeling daarvan. Als je ontstekingsdelen in goede staat zijn en olie+filters op tijd wordt vervangen zie ik geen reden waarom de viergastest niet zou slagen.
Ik kwam met motor die afwisselend op 3 en 4 cilinders stationair stond te bokken gewoon door de viergastest.

Bij auto's van de laatste 15 jaar geeft je motormanagement gewoon foutmeldingen als de uitstoot niet in de haak is.
Niet helemaal waar. Een 4-gasmeting meet CO, CO2, HC en O2, terwijl je auto alleen de verhouding CO2/O2 in de uitlaatgassen kan meten. Die kunnen dus prima binnen de marges liggen, als je CO of NOx buiten de marges van de APK liggen, krijg je toch echt een afkeur zonder dat je auto daar melding van geeft.

En zelfs al hou je het onderhoud zo goed mogelijk, verontreiniging van de cilinder, uitlaat, katalysator en injectoren kunnen allemaal leiden tot een verstoorde verbranding of onbalans in de uitlaatgassen. En daar is met onderhoud nauwelijks tot niets tegen te doen.

Dat je met een bokkende motor door de 4-gasmeting komt, kwam waarschijnlijk omdat het een injector was die haperde. Dan heb je 3 cilinders die gewoon werken en 1 waar geen brandstof in komt. Dat geeft geen verstoring in de uitlaatgassen en dus ook geen afkeur voor de 4-gasmeting.

Dit is echt weer eens iets unieks voor jouw auto, het is zeker niet normaal dat cilinderkoppen gaan scheuren. Geharde klepzetels en kleppen hebben een levensduur die doorgaans veel langer is dan het leven van een auto. Scheurende koppen gebeurden normaal alleen door productiefouten, oververhitting of grof misbruik, niet door slijtage en het is zeker niet een algemeen slijtagepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@deepbass909 Kapotte bobine met misfires, onverbrande LPG, maar niet lang en vaak genoeg om motorstoring te loggen. Die motorstoring heb ik 4 weken met horten en stoten op moeten wachten voordat ik wist welke van de 4 het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:58:
@deepbass909 Kapotte bobine met misfires, onverbrande LPG, maar niet lang en vaak genoeg om motorstoring te loggen. Die motorstoring heb ik 4 weken met horten en stoten op moeten wachten voordat ik wist welke van de 4 het probleem was.
Dat kan natuurlijk, APK is altijd een moment-opname en als op het moment van meten alles wel goed werkt, zal hij er gewoon doorheen komen. Bovendien wordt de 4-gasmeting op 2000 toeren uitgevoerd en niet stationair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
2000RPM zonder verdere belasting ga je die storing idd niet triggeren. Ik had er alleen last van onder belasting.
Verder gebruikt de LPG boer de viergasmeting ook om de LPG installatie af te stellen, dat was een week voor de APK nog gedaan bij LPG onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Anoniem: 1076733 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:27:
Ik wil een goedkope auto kopen en weet dat bij de APK naast de veiligheidsaspecten (lampen, gotdels etc) je slijtage gevoelige onderdelen goed moeten zijn (remmen, banden, uitlaat, ruitewissers, wiellagers).

Maar wat bepaalt je viergasmeting? Waarom kan die afgekeurd worden op de waarden en hoe kun je dat voorkomen? Uitlaat, katalysator, bougies, luchtfilter? Is het onderhoud van grote invloed? Wat moet je doen om te voorkomen dat ie niet daar op afgekeurd wordt. Ik ben namelijk niet van plan om jaarlijks 500 euro aan preventief onderhoud uit te geven, maar alleen de basis te doen (banden, remmen, uitlaat, olie bijvullen etc.)
Wat is het advies?
Mijn ervaring uit verschillende Subaru groepen is dat meestal de CO2 de waarde is waard de auto op afgekeurd wordt. Dit kan totaal anders liggen voor andere auto's.
Echter gebeurt dit meestal bij auto's met aftermarket uitlaten of met verwijderde dempers/katalysatoren.
Tips om je auto erdoorheen te krijgen als je een te hoge waarde hebt is de uitlaatlijn goed heet stoken door even te trappen met een warm-gereden auto voor de keuring en 98 octaan benzine te tanken voor de keuring.

Echter is de kans dat een auto met een gasdichte OEM uitlaat niet door de viergastest komt volgens mij vrij klein... Ben je hier toch extreem bang voor dan zou ik een auto kiezen die zeer veel verkocht is waardoor een nieuwe uitlaat goedkoper is.

Wat ik alleen niet helemaal snap, welk onderhoud wil je dan wél op gaan besparen? Niet kritische onderdelen zoals de airco of andere comfort gerelateerde dingen? Volgens mij zijn dat er niet zo veel... Buiten de gewone kleine/grote beurt items die je noemt zullen de meeste andere mankementen er best wel eens voor kunnen zorgen dat je auto helemaal niet meer kan rijden.

Edit:
Om nog even wat andere sketchy tips te noemen die soms op fora voorbij komen:
- Luchtfilter verwijderen
- Water in de uitlaat spuiten
- Valse lucht aan laten zuigen
- Uitlaat van iemand anders lenen
- Twee tientjes extra aan de keurmeester geven
- Xenum "in and out" cleaner door de benzine

[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 13-08-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
deepbass909 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:19:
[...]

Dat setje heb ik ook eerder wel gezien. Ik heb van HBM's eigen merk een setje, die er op het oog ook lekker stevig uit zien, maar in de praktijk dus tegenvallen. Zeker nadat ik met de 10mm uit dat setje een wartel niet loskreeg (de bek boog open), maar diezelfde wartel met inmiddels beschadigde hoeken, wel met een 10mm Gedore steeksleutel los wist te krijgen. Eigenlijk moet die wartel ook vervangen worden, maar aangezien de hele leiding op nominatie staat om vernieuwd te worden (verderop zit er oxidatie op de leiding met beginnende pitting), gaat dat vanzelf later nog wel gebeuren.

Maar sowieso merk op je zo'n moment pas echt goed het verschil tussen slecht en goed gereedschap. Helaas vaak wel pas nadat het slechte gereedschap schade heeft veroorzaakt.
HBM is dan ook echt :r Voor gereedschap wat je vaak gebruikt moet er nou éénmaal wat uitgegeven worden vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Prutzertje schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:06:
[...]

HBM is dan ook echt :r Voor gereedschap wat je vaak gebruikt moet er nou éénmaal wat uitgegeven worden vind ik.
Dat valt ook wel weer mee, er is helemaal niks mis met de as-steunen, krik, ligbedjes en dat soort zaken die HBM onder eigen naam verkoopt. Qua ringsleutels, ze leken optisch gelijk aan bijv. BGS (een middenmoter) en qua prijs ook niet heel anders.

Waar het mij overigens om ging is alleen dat steeksleutels als vloeken in de kerk wordt gezien als het om remleidingen gaat, maar een goede steeksleutel (zoals dus mijn Gedore's) kunnen beter zijn dan een goedkope open ringsleutel.

Wees overigens gerust, die HBM's worden vervangen zodra ik weer met de remleidingen aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
deepbass909 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:02:
[...]

Dat valt ook wel weer mee, er is helemaal niks mis met de as-steunen, krik, ligbedjes en dat soort zaken die HBM onder eigen naam verkoopt.
Dat is ook zo. Natuurlijk zijn er dingen van HBM prima. Maar als het echt om precisie gaat zoals in dit geval de remleidingen oid. Dan wil je niet met goedkope troep werken. Kniptang, schroevendraaiers dat soort dingen moet je er echt niet kopen. Tenzij je het nauwlijk nodig hebt en het geld er niet over voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pyramiden schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:14:
[...]

sketchy tips :
- Luchtfilter verwijderen
- Water in de uitlaat spuiten
- Valse lucht aan laten zuigen
- Xenum "in and out" cleaner door de benzine
Dank voor je reactie. Deze vier vind ik wel interessant.
Wat gebeurt er dan technisch gezien met de auto bij elke van deze 4 tips?
Wat is de “truc” waardoor je de meting eigenlijk voor de gek houdt?
Kun je me dat voor elk van deze vier punten uitleggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1076733 op 13-08-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Anoniem: 1076733 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:27:
[...]

Dank voor je reactie. Deze vier vind ik wel interessant.
Wat gebeurt er dan technisch gezien mey de auto bij elke tip?
Wat is de “truc” waardoor je de meting eigenlijk voor de gek houdt?
Kun je me dat voor elk van dese vier punten uitleggen?
Pfoe... Dat was het lijstje met "sketchy" tips van welke ik het functioneren betwijfel...

Luchtfilter weghalen en valse lucht zou voor meer lucht/zuurstof in de cilinders moeten zorgen, waardoor er eigenlijk teveel lucht in de cilinder zit voor een optimale verbranding. Blijkbaar komt er dan minder CO en CO2 vrij, want het lijkt vrij vaak toegepast te worden.

Ik kan me voorstellen dat het water in de uitlaat verdampt door de warme gassen, waardoor er meer H2O moleculen in het uitlaatgas zitten, en daardoor het aandeel CO of CO2 als percentage van het totale mengel daalt.

Dat Xenum spul is gewoon een injector cleaner en zou bij minstens één Subaru rijder geholpen hebben om lagere waardes te halen.

Nogmaals, al deze tips zijn discutabel, en de andere vragen in mijn post zijn veel interessanter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Luchtfilter eruit geeft meer flow en dus meer zuurstof, maar bij viergastest is het luchtfilter zelden de beperkende factor (tenzij er een ranzig ding in zit dat 30.000km geleden er al uit moest).
Valse lucht gaat je ook niet helpen, dan voer je lucht aan achter de meting en loopt je motor veel te arm. Gevolg is misfire en motorstoring, of het geeft dusdanig veel warmte dat je kleppen verbranden.

Waarom niet gewoon je auto normaal onderhouden en dan kijken wat er uit de viergastest komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Prutzertje schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:09:
[...]

Dat is ook zo. Natuurlijk zijn er dingen van HBM prima. Maar als het echt om precisie gaat zoals in dit geval de remleidingen oid. Dan wil je niet met goedkope troep werken. Kniptang, schroevendraaiers dat soort dingen moet je er echt niet kopen. Tenzij je het nauwlijk nodig hebt en het geld er niet over voor hebt.
HBM verkoopt overigens ook A-merk spul (o.a. Beta), het is het eigen merk waarvan je niet moet verwachten dat het super goed is. Die openringsleutels werkte bijv. goed op de meeste moeren, behalve die ene die door tectiel in de schroefdraad niet los wou. Grote kans dat ook met een A-merk deze bewuste moer een uitdaging zou hebben gegeven (combinatie van vastzitten, moeilijk bereikbaar en 20 jaar oud).

@Anoniem: 1076733
Qua onderhoud, €500 per jaar is een bedrag wat je gewoon moet reserveren voor onderhoud, zeker als je deze auto langer wilt blijven gebruiken dan "tot hij wordt afgekeurd".

De 4-gasmeting is 100% milieu, en is iets waar je vooral blij mee mag zijn. Dankzij de 4-gasmeting zijn smog-dagen bijv. zeldzaam en stinkt het rond een drukke weg niet naar benzine.

Er is geen onderhoud dat direct invloed heeft op de resultaten van de 4-gasmeting. Belangrijkste factoren zijn de katalysator en verschillende sensoren. Geen onderdelen die onder normaal onderhoud vallen.

Wat onderhoud betreft is er een simpele vuistregel, elke euro die je probeert uit te sparen, mag je op een later, onverwachts moment doorgaans alsnog betalen, plus extra kosten. Of je krijgt te maken met overmatige slijtage of door uitval. Fabrikanten stellen onderhoudsprogramma's niet voor de lol op, daar zit een reden achter.

In mijn ogen heeft bezuinigen op onderhoud nooit zin, vroeger of later krijg je de rekening alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

Pyramiden schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
- Uitlaat van iemand anders lenen
Even serieus _O-

En verder, zie dit: https://autoapkkeuring.nl...-4-gas-meting-roetmeting/ Als dat echt het deel is waar je je druk om maakt, koop een auto zonder lambdasensor. Ofwel: eentje met een carburateur. Mag je lekker walmen :Y)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Yep... Komt helaas redelijk vaak voor... Sommige garages hebben ze zelfs klaarliggen voor veelgebruikte modellen...
Het geluid en de prestaties van hun uitlaat zijn voor sommigen belangrijker dsn hun omgeving...

Auto met carborateur zoeken is ook een creative :D

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 15-08-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 1076733 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:27:

Wat is het advies?
Wat al gezegd is, de viergasmeting is afhankelijk van de verbranding en hoe dat geregeld wordt door je auto.
Met electronische sturing van tegenwoordig heb je daar vrij weinig controle over.
Echter, er zijn ook factoren waar je wel wat aan kan doen.

Wat problemen kan veroorzaken:
- Lekjes in de uitlaat waardoor er teveel zuurstof bij t einde van de uitlaat (waar de meting gedaan wordt) terecht komt en de waarden 'out-of-whack' zijn. Zorg dus dat je uitlaat goed gasdicht is.
- Slechte ontsteking. Zwakke bobine, versleten bougies e.d. waardoor de verbranding net te laat is en niet alle benzine goed verbrand.
- Verbranding van olie. Kan van allerlei plekken komen, maar meest voorkomend zijn minder goed sluitende zuigerringen, carter ontluchting of (indien van toepassing) versleten lagers in een turbo. Carterontluchting kan je zelf prima schoonmaken. Kleppendeksel er af om die schoon te maken (met name het ontluchtingskanaal) en de slang die daar van af naar de inlaat gaat. Plus nog wat inlaattraject wat waarschijnlijk schoongemaakt moet worden. Wanneer de zuigerringen wat aan de versleten kant zijn, kan het helpen om iets dikkere olie in de motor te gooien, b.v. van 5W30 naar 5W40 gaan, of van 10W40 naar 10W50 of 15W40. Turbo's zijn een heel ander verhaal, das echt een prutsklus en doe je niet zomaar even op je opritje voor het huis.
- Vervuilde EGR klep. In essentie laat de motor onder deellast (dus b.v. bij 2000rpm waar de meting gedaan wordt) wat uitlaatgas de inlaat in om uitlaatgas opnieuw te verbranden. Als de EGR niet goed werkt en te weinig uitlaatgas de inlaat in stuurt, krijg je ook weer verkeerde waarden. Kwestie van schoonmaken of een nieuwe er op zetten die goed opent en sluit.
- Regelmatig olie verversen helpt ook. Olie houdt namelijk vervuiling vast die het mee neemt uit de motor. Olie raakt altijd wel een beetje verbrand en gaat mee naar de uitlaat. Alle afvalstoffen die er in terecht komen worden dus ook verbrand en zorgen eveneens weer voor beroerde metingen.
- Lambdasensors raken na verloop van tijd ook vervuild en het is een optie om die preventief te vervangen als je problemen hebt met de viergasmeting.
Heya.

Even er vanuit gaande dat de bediening op het stuur origineel fabrieksgeleverde bediening van Peugeot is, kan je dat gewoon laten werken met de meeste radio's van de grote bekende merken.
Komt er op neer dat je een klein doosje ergens achter de radio hebt zitten die vertaling doet van auto naar radio.
Dat heb je nu hoogstwaarschijnlijk ook al.

Punt is wel dat elke combinatie van auto (merk en bouwjaar met name) en radio (meestal alleen merk) een ander kastje nodig heeft.
Dus een radio wisselen van merk X naar Y vereist een nieuw kastje om de vertaling van stuurwielbediening naar radio te doen.

De betere car audio specialist kan je daar verder mee helpen. Meestal weten ze wel welk kastje je nodig hebt. Reken wel dat zo'n kastje al gauw 50 tot 100 euro kan kosten.
Heb er zelf ook eentje voor Pioneer in een 2004 model Opel. Was 70 euro kwijt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 496530

Na een jaar zonder airco te hebben rondgereden (en eind volgende week 2 weken italië) leek het mij wel verstandig om de airco te repareren. Bij een gratis airco check door de FORD dealer constateerde men een lekke condensor. Deze dus maar zelf vervangen (scheelt toch weer 300+ EURO :+ ). Vanmiddag alles weer bij laten vullen en dan hopelijk weer koude lucht :P

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cpx7Vz/0002_B536_FC10_4_BD1_A01_C_A03573_A26_B2_D.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gprece/C0229_EEB_AF77_4629_8_E73_BD05_D5_D03397.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 496530 op 20-08-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-02 19:57
Ha Tweakers. Vandaag heb ik mijn peugeot mogen ontvangen die ik de komende 5 jaar mag gaan rijden. We zijn erg blij met de ruimte en het exterieur. Het gaat om de nieuwe 308sw model.

Een optie die ontbreekt en ik zelf graag zou in willen bouwen is een led strip in het panorama dak. Hieronder een link naar een foto van een 208 (denk ik).

Afbeeldingslocatie: http://e-automag.com/wp-content/uploads/2016/01/tavan.jpg

Op het forum vind ik geen resultaten op led strips of ambient lightning.

Hebben jullie toevallig handige links, ervaringen of tutorials over het inbouwen van strips die geschakeld worden op de dimlichten of een afstandsbediening. Indien er strips zijn die werken op batterijen en daarmee gerompslomp met het wegwerken van kabels verminderen, zijn deze ook welkom! NB: het moet geen felle strip zijn. Meer een warme kalmerende licht die zoals het woord al zegt, zorgt voor ambiance.

Alvast bedankt!

[ Voor 17% gewijzigd door dindr op 22-08-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
Sorry, incidentele dubbele post.

[ Voor 95% gewijzigd door dindr op 22-08-2018 21:59 ]

• jadjong
  • Laatst online: 10:11

• Yucon

Yucon

*broem*

De wansmaak, m'n ogen.. ;(

niet het product zelf, maar de toepassing in het voorbeeld hieronder bedoel ik dan

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1mzcXeStYBeNjSspkq6zU8VXaQ/1-M-2-M-3-M-5-M-Waterdichte-LED-Strip-Licht-Neon-Light-Glow-EL.jpg_640x640.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 23-08-2018 09:02 ]

• jadjong
  • Laatst online: 10:11
Mooi he?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FNale
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
dindr schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:41:
Ha Tweakers. Vandaag heb ik mijn peugeot mogen ontvangen die ik de komende 5 jaar mag gaan rijden. We zijn erg blij met de ruimte en het exterieur. Het gaat om de nieuwe 308sw model.

Een optie die ontbreekt en ik zelf graag zou in willen bouwen is een led strip in het panorama dak. Hieronder een link naar een foto van een 208 (denk ik).

[afbeelding]

Op het forum vind ik geen resultaten op led strips of ambient lightning.

Hebben jullie toevallig handige links, ervaringen of tutorials over het inbouwen van strips die geschakeld worden op de dimlichten of een afstandsbediening. Indien er strips zijn die werken op batterijen en daarmee gerompslomp met het wegwerken van kabels verminderen, zijn deze ook welkom! NB: het moet geen felle strip zijn. Meer een warme kalmerende licht die zoals het woord al zegt, zorgt voor ambiance.

Alvast bedankt!
Klopt is in een 208
Ik heb dit in mijn GTI zitten en moet zeggen dat het zo diep zit weg gewerkt dat je het normaal niet zie alleen bij instappen en als je de auto open dan zie je een blauwe gloed aan de rand van het glas. Net nog even gekeken het zit zo diep weg gewerkt dat je denk ik eerst de dakbekleding eraf moet halen bij mij is dit zwart (GTI) maar bij jou als het goed is lichtkleurig en dat is heel vlek gevoelig. Dus denk er even goed over na.

Afbeeldingslocatie: https://media.peugeot.com.au/image/72/0/peugeot-208-ambience_lumineuse_450x310_2.106720.19.jpg?autocrop=1

[ Voor 12% gewijzigd door FNale op 23-08-2018 09:12 ]

• dindr
Yucon schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:01:
[...]

De wansmaak, m'n ogen.. ;(

niet het product zelf, maar de toepassing in het voorbeeld hieronder bedoel ik dan

[afbeelding]
Mooi product inderdaad. Alleen iets te veel in het voorbeeld inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 09:12
Heya.

Connects2 bied dergelijke kastjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 07:40
SniperGuy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:15:
[...]

Connects2 bied dergelijke kastjes :)
Toevallig net geopend. Vorige week besteld op amazon, betere prijs. Was 40 euro kwijt, compleet. Strax of morgen eens inbouwen.

En geplaatst. Werkt. Enkel de zenders/tracks komen niet door op de centrale display, maar alles is wel aan te sturen via de stuurcontroller. Ook mijn hdd. Heerlijk. Thnx.

u kijken of dit ook bestaat voor de Twingo van vrouwlief, maar daar heb ik nu wel vertrouwen in.

Thank U all

[ Voor 33% gewijzigd door maartend op 23-08-2018 17:21 ]

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 10:51

Blonde Tux

Advertentieboer

Gisteren aan de slag gegaan in de Kangoo van mijn ouwelui om o.a. de autoradio te vervangen en om een aantal schakelaars op het dashboard te verwisselen.

Nu kwam ik een loze kabel tegen die in het dashboard verwerkt zat en was eigenlijk benieuwd waar deze voor dient.
Hier zit de kabel (sorry vieze lens): Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HBxo1py.png

Online gezocht maar kon weinig vinden. Wel deze foto van een dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HBxotnS.png

Gaat om de knop in de rode cirkel.

De kabel zelf ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HBxpHgH.jpg

Heb een foto gemaakt van de kabel, maar heb nog niet kunnen herleiden waar deze nu voor bedoeld is.
Iemand enig idee?

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wordt het niet genoemd in het instructieboekje? Wat doet de schakelaar aan de rechter kant?
Elektrische ramen? Stoelverwarming?
Kijken of er spanning op staat, dan een voor een zekeringen verwijderen om te kijken wanneer de spanning wegvalt en opzoeken waar die zekering voor is?

[ Voor 37% gewijzigd door Maasluip op 30-08-2018 10:28 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 10:51

Blonde Tux

Advertentieboer

Boekje geeft helaas niets aan. Knop aan de andere kant (die ik moest vervangen) is centrale deur vergrendeling.

Vanavond maar Wack-A-zekering spelen om het uit te vogelen, thanks voor de tip.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:37

Reinier

\o/

Voorbereiding op open dak/roof flap?

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarschijnlijk cruisecontrol/limiter switch, pagina 1.48 of misschien open dak, pagina 1.46 uit het instructieboekje van het 2005 model.
Interessant om te zien of de cruisecontrol direkt werkt als je er een schakelaar op zet. :D

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 23 ... 59 Laatste