Yucon schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:39:
[...]
Ik ben meer van de motorfietsen en daar zit het volgens mij iets anders. Klopt het dat het bij een auto erg ongebruikelijk is de afdichtingsrubbers te vervangen? Zo ja, waarom is dat? Bij motoren wordt het namelijk als een gewone en goede manier van repareren gezien. Het is geen beunmiddeltje.
Ook bij de auto is het reviseren van een klauw geen beunmiddeltje, maar een standaard, enkel zuiger klauw van bijv. Até kost maar € 100. Als je dat afzet tegen het uurtarief dat een garage moet rekenen als ze hem gaan reviseren, gecombineerd met de garantie die ze moeten geven, dan kom je al snel op dezelfde prijs of hoger uit voor een revisie. Als je de klauw vervangt, kost dat minder tijd en het garantierisico ligt bij de fabrikant van de klauw. Die keuze is dus snel gemaakt.
Reviseren is bij een auto dus voor een garage alleen zinnig als het dure multi-pod klauwen zijn (bijv. Brembo's) of als ze niet meer verkrijgbaar zijn. Voor de DIY'er is er echter niks op tegen om het wel te doen, zolang je maar weet hoe je het moet doen en waar je op moet letten. Afgelopen april heb ik bijv. alle 4 de klauwen volledig gereviseerd (roestvrij gemaakt, in 2K lak gezet, nieuwe zuiger, nieuwe rubbers, schijven), maar ik reken geen uurtarief en ik beleef er plezier aan wetende dat ik dit soort klussen zelf kan doen.
ybos schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:51:
[...]
Handig, niet gemeld. Storinglampje brand en knipperde tijdens het beroerde rijden.
Heb zo'n uitleesding -> misfire cilinder 3 en 4 (had ik zonder uitlezen ook wel kunnen vertellen

) weet alleen niet welke cilinder 3 en 4 zijn, ik gok de achterste omdat de voorste 2 getest zijn en liepen.
Het zijn twee tegenover liggende cilinders, dus een probleem met distributie kan je eigenlijk wel uitsluiten. Mijn eerste gedachte gaat naar de ontsteking. Ik weet niet welk systeem erop zit, maar als het een systeem is met een bobine per 2 cilinders, dan zou de kans weleens heel groot kunnen zijn dat de bobine kapot aan het gaan is.
Als ik zoek op wat voor een bobine in je Legacy zou zitten, komt ik namelijk een blok tegen met 4 terminals, die per twee gegroepeerd zijn (1&2 en 3&4). Als de bobine in deze gevallen kapot gaat, dan zal dat altijd 2 cilinders beïnvloeden en een uitvallende bobine begint altijd met sporadische uitval, veroorzaakt door temperatuur of luchtvochtigheid.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier