[DIY] Het auto klussen & vragen topic

Pagina: 1 ... 18 ... 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dr. Donald schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:24:
In een ka werkt het net anders, hierin zit een klep in het koelvloeistofcircuit tussen de motor en de kachelradiator. Naar gelang er warmte gevraagd wordt gaat deze periodiek langer of korter open. Zolang de motor toerentallen draait hoger dan stationair óf de temperatuurknop helemaal koud staat werkt deze klep prima. Bij stationair toerental gaat deze klep onterecht open en krijg ik het warmer dan me lief is (lees: heet).
Bij BMW is het gebruikelijk dat die waterkleppen na een jaar of 10 gaar worden. Je kunt ze dan (met moeite) reviseren maar beter is het om ze te vervangen. Misschien is dat bij jouw Ka ook zo?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uberdude schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:24:
[...]

Zal morgen eens in elsawin kijken of ik vlug kan kijken hoe die koelvinnen worden aangestuurd, en waar die tempratuur schakelaar precies zit. heb je toevallig het bouwjaar en motorcode?
Ik weet al waar die zit,

onderin de slang van de radiator naar het blok. Daarin zit een sensor met een stekker met 4 draden. Als je er een paperclip in propt en pin 1/2, 3 & 4 shortwired, dan vertel je de fancontroller om op zowel low als high te gaan. Als ik met een paperclip straks respons krijg dan is de sensor zo goed als stuk.

Bouwjaar is 2001. Motorcode is AZR.

Ik moet wel zeggen dat met dit weer je amper 2 'pulls' doet voordat hitte z'n intrede doet en je gewoon geen vermogen meer overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Juup schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:42:
[...]

Bij BMW is het gebruikelijk dat die waterkleppen na een jaar of 10 gaar worden. Je kunt ze dan (met moeite) reviseren maar beter is het om ze te vervangen. Misschien is dat bij jouw Ka ook zo?
Die klep is inderdaad een zwak punt, al schijnen latere revisies beter te zijn. Meestal blijven ze open of dicht staan, maar omdat de verwarming bij mij over het algemeen wel goed werkt denk ik niet dat het aan de klep ligt.
Bovendien heeft mijn probleem een relatie met toerental, en omdat de heater control unit (by design) alleen de klep open kan sturen bij een aanwezig tachosignaal vermoed ik dat het in deze unit zit. Ik ben nu op zoek naar een vervanger, maar als dat niet mocht werken staat de klep vervangen hoog op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Toevallig die klep vandaag bij de 06' Ka van me moeder vervangen, stelt niet veel voor. 83 inclusief bij dealer. Ka van me moeder bleef op heet staan, en dat werd ze met dit weer wel een beetje zat.

Bij het demonteren van de oude, braken ook prompt 2 van de pijpjes af, dus moet hoe dan ook een nieuwe in.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
NoFearCreations schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:26:
Toevallig die klep vandaag bij de 06' Ka van me moeder vervangen, stelt niet veel voor. 83 inclusief bij dealer. Ka van me moeder bleef op heet staan, en dat werd ze met dit weer wel een beetje zat.

Bij het demonteren van de oude, braken ook prompt 2 van de pijpjes af, dus moet hoe dan ook een nieuwe in.
Die kachelkraantjes van die ka's zijn van chinees plastic gemaakt heb ik het idee, afgelopen maand 3 binnen gehad op het werk via de anwb omdat 1 van de 2 pijpjes was afgebroken (aan de motor ruimte zijde). heb het idee dat ze niet zo goed tegen de constante warmte schommelingen kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Braken bij mij ook wel erg makkelijk af. Zetten wat kracht om de slang eraf te trekken, en toen had ik m al in me hand.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
Dr. Donald schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:04:
[...]

Die klep is inderdaad een zwak punt, al schijnen latere revisies beter te zijn. Meestal blijven ze open of dicht staan, maar omdat de verwarming bij mij over het algemeen wel goed werkt denk ik niet dat het aan de klep ligt.
Bovendien heeft mijn probleem een relatie met toerental, en omdat de heater control unit (by design) alleen de klep open kan sturen bij een aanwezig tachosignaal vermoed ik dat het in deze unit zit. Ik ben nu op zoek naar een vervanger, maar als dat niet mocht werken staat de klep vervangen hoog op het lijstje.
Als ik zo op internet lees staat de kraan standaard open en gaat hij dicht door hem aan te sturen.

Zou het dan niet kunnen dat bij stationair toerental de spanning zover terugzakt dat de klep open gaat?

[ Voor 63% gewijzigd door GWBoes op 31-05-2017 15:25 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Goede, maar spanning zakt van 13.8V op ~3000rpm naar niet minder dan 13.6V bij 880rpm. Dimlicht aan/uit maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

13.6 is nog altijd boven de 13V :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Even een vraag hier, hebben jullie ooit gehoord dat een auto niet apk gekeurd kan worden omdat een storing in een auto zit(Die geen melding geeft, alleen met uitlees apparatuur) waardoor een auto garage besluit dat er nader onderzoek nodig is voordat de auto kan worden goed gekeurd(omdat ze niet direct kunnen zien waar vandaan komt? Als ik zo de apk keur punten lees kan dit niet tot afkeur komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Aapie op 03-06-2017 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
Aapie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:00:
Even een vraag hier, hebben jullie ooit gehoord dat een auto niet apk gekeurd kan worden omdat een storing in een auto zit(Die geen melding geeft, alleen met uitlees apparatuur) waardoor een auto garage besluit dat er nader onderzoek nodig is voordat de auto kan worden goed gekeurd? Als ik zo de apk keur punten lees kan dit niet tot afkeur komen.
Vraag de keurmeester maar wat de Code van het afkeurpunt is. Eventueel dat even nabellen bij de RDW. Maar een andere garagist zoeken lijkt me beter. Vertel eens wat meer, wat voor auto en wat mankeert er wel of niet aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Nou, ik ben zelf redelijk technisch aangelegd en dit betreft de auto van mijn zus. Ik doe zelf al het onderhoud aan mijn eigen auto en aan die van mijn ouders. Het betreft een Megane uit 2012 1.5 dci. Dit verhaal lijkt mij dus echt een kwestie van een garage die niet het juiste apparatuur heeft om deze auto uit te lezen. Het betreft ook een een garage die bij haar om de hoek is en dus makkelijk te bereiken is, eerste jaar dat ze daar heen gaat. (waarschijnlijk ook de laatste keer). Vroeg mij dus alleen af of dit kan lijden tot het niet keuren van de auto. Wat ik weet is dat er geen storing mag zijn in de abs/airbag enz. Maar dit kunnen ze niet zeggen omdat ze niet weten waar het vandaan komt. Ik zal haar is vragen om naar de foute code te vragen, goede tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Aapie op 03-06-2017 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40
Wellicht dat het met de emissie te maken heeft? Met zo'n jonge Renault wellicht toch een bezoek aan de merkdealer gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Klopt heb ik haar ook al geadviseerd. Maar omdat ze niet konden vertellen waar de precies vandaan kwam toch even deze vraag. Dan zou je toch verwachten dat ze zouden zeggen dat de uitstoot te hoog is of iets dergelijks.Voelt iig als een garage met te weinig kennis.

[ Voor 9% gewijzigd door Aapie op 03-06-2017 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
Aapie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:00:
Even een vraag hier, hebben jullie ooit gehoord dat een auto niet apk gekeurd kan worden omdat een storing in een auto zit(Die geen melding geeft, alleen met uitlees apparatuur) waardoor een auto garage besluit dat er nader onderzoek nodig is voordat de auto kan worden goed gekeurd(omdat ze niet direct kunnen zien waar vandaan komt? Als ik zo de apk keur punten lees kan dit niet tot afkeur komen.
Houd de auto toevallig ook een beetje in bij hogere snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Lastig zeggen, zal het morgen is vragen. (auto is niet van mij). Even de vraag anders gesteld, als de auto geen storing geeft(op het dashboard) moet de keurmeester de auto uitlezen(voor de apk keuring)?

[ Voor 10% gewijzigd door Aapie op 03-06-2017 01:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
Aapie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:33:
Lastig zeggen, zal het morgen is vragen. (auto is niet van mij). Even de vraag anders gesteld, als de auto geen storing geeft moet de keurmeester de auto uitlezen?
sinds 2012 is het verplicht om autos vanaf 2005 OBD uit te lezen, motorcomputer word dan op functie en fouten gecontroleerd. zit er een fout in met P code P0XX voor diesels is dit een afkeur punt en zal die storing eerst opgelost moeten worden. Niet alle fouten worden aangegeven op het dashboard aangezien er ook niet schadelijke fouten in kunnen springen.

[ Voor 9% gewijzigd door Uberdude op 03-06-2017 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
sinds 2012 is het verplicht om autos vanaf 2005 OBD uit te lezen, motorcomputer word dan op functie en fouten gecontroleerd. zit er een fout in met P code P0XX voor diesels is dit een afkeur punt en zal die storing eerst opgelost moeten worden.
Thx dit wou ik even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Uberdude schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:39:
[...]

sinds 2012 is het verplicht om autos vanaf 2005 OBD uit te lezen, motorcomputer word dan op functie en fouten gecontroleerd. zit er een fout in met P code P0XX voor diesels is dit een afkeur punt en zal die storing eerst opgelost moeten worden. Niet alle fouten worden aangegeven op het dashboard aangezien er ook niet schadelijke fouten in kunnen springen.
Niet elke P-code is afkeur. In principe vervangt het OBD uitlezen de CO en/of roetmeting. Bij een aanwezige P-code moet die meting alsnog gewoon uitgevoerd worden.
Verder moet het motorstoringslampje werken.

Ik denk eerder dat ze niet de juiste tools en documentatie hebben. Bij mijn auto kan ik met een 5 euro ebay EOBD module de storingscodes uitlezen, maar is er vervolgens geen duidelijke documentatie over wat de code betekent. Die is voor elke fabrikant nml weer anders.

Heb bij mijn vorige auto wel eens uitgelezen, gaf een P-code mbt de gloeibougies. Nooit een storingslampje gezien, nooit een probleem gehad met starten en is ook gewoon jaar in jaar uit weer goedgekeurd.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 03-06-2017 01:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberdude
Oh en als de fout toevallig voor het druk verschil sensor van het roetfilter is, is deze niet kapot maar 1 van de 2 slangetjes die er aan zit (de rode). Is een kwaaltje van deze 1.5dci motoren. Druk verschil sensor zit achter op de motor goed verstopt, met een klein spiegeltje is hij te vinden
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aenx24G.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 17:55

Bouli

9000 rpm

Er is ook een 6-punts gelaste rolkooi ingekomen (cadeautje van de vrouw).

Er komt nog wat uitbreiding aan als de vaste kuipstoelen en 4 punts gordels in mijn bezit zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20170603_074526040_iOS_zpsbrcmuixl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20170603_080338836_iOS_zpszqthwqxx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20170603_091111896_iOS_zpsmok4c7cf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20170603_064859268_iOS_zps1ilvfrte.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v130/Bouli/Civic/20170603_064852875_iOS_zpsqkqmju1k.jpg

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
en de radiator plus fan achter je, of wordt t geen barrelracer. Rolkooi en radiator verplaatsen maken een auto onsterfelijk haha. Is dit een officiele? wij laste altijd maar wat in elkaar voor de weiland race bij de boer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

sugarlee89 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:09:
en de radiator plus fan achter je, of wordt t geen barrelracer. Rolkooi en radiator verplaatsen maken een auto onsterfelijk haha. Is dit een officiele? wij laste altijd maar wat in elkaar voor de weiland race bij de boer..
Dit is wel een officiele kooi, volgens fia gelast, buizen zijn ook fia gekeurd allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobKlimop
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Hey allemaal,

Ik heb dit eerder in het Peugeot topic gevraagd, maar aangezien daar geen reacties komen ga ik ervan uit dat niemand het daar weet, dus dan hier poging nummer 2.

Onlangs heb ik een 207 gekocht uit 2006. Omdat ik absoluut niet gelukkig word van alleen cd's of radio, heb ik besloten om mijn Pioneer radio weer in te bouwen. Het betreft een DEH-X8700DAB. Alles werkt perfect door middel van een interface (deze is van Connects2), het enige vreemde is: de sync car illumi werkt verkeerd om.
M.a.w. als ik de koplampen aan zet, gaat het display juist feller branden in plaats van zwakker. Het is ook te zien dat de radio een verkeerd signaal doorkrijgt, omdat in de dimfuncties een maan te zien is wanneer de koplampen uit staan en een zonnetje wanneer de koplampen aan staan.

Iemand die hier enige ervaring mee heeft en evt. een oplossing?

Bij voorbaat dank,

Job

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli

Bouli

9000 rpm

JobKlimop schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:59:
Hey allemaal,

Ik heb dit eerder in het Peugeot topic gevraagd, maar aangezien daar geen reacties komen ga ik ervan uit dat niemand het daar weet, dus dan hier poging nummer 2.

Onlangs heb ik een 207 gekocht uit 2006. Omdat ik absoluut niet gelukkig word van alleen cd's of radio, heb ik besloten om mijn Pioneer radio weer in te bouwen. Het betreft een DEH-X8700DAB. Alles werkt perfect door middel van een interface (deze is van Connects2), het enige vreemde is: de sync car illumi werkt verkeerd om.
M.a.w. als ik de koplampen aan zet, gaat het display juist feller branden in plaats van zwakker. Het is ook te zien dat de radio een verkeerd signaal doorkrijgt, omdat in de dimfuncties een maan te zien is wanneer de koplampen uit staan en een zonnetje wanneer de koplampen aan staan.

Iemand die hier enige ervaring mee heeft en evt. een oplossing?

Bij voorbaat dank,

Job
Dan zit er duidelijk een draad verkeerd om.... Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Iemand een idee hoe je 2 studs van een draagarm eruit krijgt die alleen er uit geperst kunnen worden (ik heb een 20T pers) als je de draag arm los krijgt?

De draag arm zit nog op 1 punt vast met een bout die niet wil bewegen (roest) en je kan er niet aan met machines om de bout (v/d draagarm) los te krijgen.

Ik wil die 2 studs niet overslijpen maar dat zou wel een oplossing zijn :) (wie zet er ook dingen vast op de draag arm met studs :F

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Over welke auto hebben we het?

Ik kan me er namelijk niets bij voorstellen. Bedoel je de kogels met een licht conische pen en een stukje schroefdraad die in het fusee of subframe vast zitten?

Daar zijn vorken of fuseekogel trekkers voor.

En voor vastzittende bouten/moeren. Van te voren een paar keer goed inspuiten met wd40 en goed laten inwerken. En "if all else fails" de brander erop.

[ Voor 24% gewijzigd door kendo op 24-06-2017 14:55 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.mister-auto.com/herth-buss-jakoparts/reactiearm-wielophanging/624x390/055j4910527-1.jpg
Ik hoop dat de foto zichtbaar is.

Dus de bout dat door de horizontale bus (linksboven) gaat zit vast geroest. De kop van de bout zit naar binnen dus met de slagmoer kan ik er niet aan. Anders kan ik die gewoon los kloppen met de slagmoer. Ik zou er een knie gewricht kunnen opzetten maar dan verlies je veel slag kracht.

De fusee kogel (die ik dus moet vervangen) zit vast met 1 bout+moer en 2 studs + moer en de studs zitten goed vast.

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 24-06-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ouderwetsch met een ringsleutel en een hamer die vastgeroeste bout los rammen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De moer van deze bout zit zeker vast gelast aan de beugel?

Inspuiten met wd40 en laten intrekken. Vervolgens met een wringijzer(lange arm) en een dop proberen. En als dat niet past, een kwaliteits ringsleutel pakken met een stukje buis, en langzaam de kracht opvoeren.(niet gaan hangen oid.)

Bij mijn Mitsubishi Galant, heb ik jaren geleden al eens 2 van deze bouten weg moeten zagen met een reciprozaag. De bouten waren vastgeroest in de stalen bussen van de rubbers. Dat was dan ook de laatste optie.

[ Voor 26% gewijzigd door kendo op 24-06-2017 16:09 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@kendo welke bout? Niks is er vast gelast van die bouten.

Heb het eerst geprobeerd met een knie gewricht en klein verlengstuk, dan met een dop+wring ijzer. Daarna maar besloten om de 2 studs vlak te slijpen en eruit te kloppen, alle ja de moer ervan onder op en dan met de slagmoer erdoor trekken, ondertussen ook nog een gat in geboord zodoende dat de eventuele krachten weg kunnen. Dan op het einde het stuk van de stud dat erdoor stak afgeslepen en de rest erdoor geramt :)

2 M12 bouten + moeren + veer rondellen en ding zit terug vast *O* en het belangrijkste is dat het geklop rechts weg is *O* EINDELIJK. Had ik die veerpoten toch niet moeten vervangen :F

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 24-06-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Straks voor het eerst olie vervangen in de Honda! Enige probleem is: ik heb een 5 liter oliefles, maar heb slechts 3,6 liter nodig. Die 1,4 liter mengen met de oude olie en wegkieper vind ik zonde, dus zou het willen bewaren. Maar dan heb ik niets om de oude olie in te houden. Hoe doen jullie dit?

Yes, but no.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:02
De jerrycans van ruitensproeiervloeistof bewaren en het daar in gieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mieJas schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:39:
Straks voor het eerst olie vervangen in de Honda! Enige probleem is: ik heb een 5 liter oliefles, maar heb slechts 3,6 liter nodig. Die 1,4 liter mengen met de oude olie en wegkieper vind ik zonde, dus zou het willen bewaren. Maar dan heb ik niets om de oude olie in te houden. Hoe doen jullie dit?
Oude wasmiddel flessen (bij voorkeur zo'n grote van 4 a 5 liter), oude plastic melkflessen of vruchtensap flessen, etc.
Die hebben ook allemaal een relatief grote dop, zodat je er beter een trechter in kan zetten voor het overgieten uit de teil/emmer waarmee je de olie hebt opgevrangen.
En die spoel ik meestal uit met remmenreiniger (lost de olie goed op) boven de trechter, zodat ik de teil schoon weg kan zetten.

En uiteraard even met een dikke viltstift er op kalken dat de inhoud afval is. (ik giet meestal alle afgewerkte troep in dezelfde fles tot de fles vol zit)

Je kan t ook andersom doen en de verse olie die je over hebt in kleinere flesjes doen als reserve in de kofferbak.
Beetje afhankelijk van of je dat nodig hebt en waar je makkelijker aan kan komen op de korte termijn.

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 25-06-2017 13:50 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

.Maarten schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:45:
De jerrycans van ruitensproeiervloeistof bewaren en het daar in gieten.
Zo simpel :)

Ik ging er van uit dat de olie het plastiek op termijn zou opvreten, maar da's wel een mooie oplossing!

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mieJas schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:53:
[...]

Zo simpel :)

Ik ging er van uit dat de olie het plastiek op termijn zou opvreten, maar da's wel een mooie oplossing!
Nee hoor, olie is geen aggressieve troep :) Vies is t wel, bijtend is het niet :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Haal bij de Action ook nog even een spuitbusje remmenreiniger, dat ontvet als een gek en dan kun je rondom de aftapplug en bij het oliefilter even netjes schoonmaken na het aftappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
McKaamos schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:01:
[...]

Nee hoor, olie is geen aggressieve troep :) Vies is t wel, bijtend is het niet :)
Behalve rubbers! Motorsteunen, onderstelrubbers, koelslangen etc. Die houden niet van olie en kunnen na verloop van tijd kapot gaan. Even er op is geen probleem, maar het moet er niet continue op liggen. Dus even beetje remreiniger en een doekje er over mocht je zo iets dergelijks vies maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
_JGC_ schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 01:48:
[...]

Niet elke P-code is afkeur. In principe vervangt het OBD uitlezen de CO en/of roetmeting. Bij een aanwezige P-code moet die meting alsnog gewoon uitgevoerd worden.
Verder moet het motorstoringslampje werken.

Ik denk eerder dat ze niet de juiste tools en documentatie hebben. Bij mijn auto kan ik met een 5 euro ebay EOBD module de storingscodes uitlezen, maar is er vervolgens geen duidelijke documentatie over wat de code betekent. Die is voor elke fabrikant nml weer anders.

Heb bij mijn vorige auto wel eens uitgelezen, gaf een P-code mbt de gloeibougies. Nooit een storingslampje gezien, nooit een probleem gehad met starten en is ook gewoon jaar in jaar uit weer goedgekeurd.
Sinds 2003 moeten alle diesels in Europa voorzien zijn van EOBD, waardoor foutcodes met universele apparatuur uitgelezen kunnen worden. Een garage die niet over de juiste apparatuur zou beschikken, zou daardoor meer dan 10 jaar achterlopen in diagnose apparatuur. Het lijkt me dus heel onwaarschijnlijk.
Daarnaast heeft een beetje garage wel een abonnement op een informatiedienst waar technische informatie over de verschillende codes op te vragen is.

Dat een code een afkeur kan zijn, klopt verder wel. Diesels vanaf 2003 mogen geen fouten hebben in de emissie-regulering. Dus voor een diesel inderdaad zaken als een roetfilter of EGR. Die hoeven niet altijd een storingsmelding te geven op het dashboard, maar wel een foutmelding opgeslagen hebben in de ECU.

Omdat ik een 98-er benzine heb ben ik gelukkig nog vrijgesteld van deze regel, want ik rij al jaren met een emissie-storing rond die bijzonder lastig op te lossen is...
Dirk33 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:28:
[...]

Behalve rubbers! Motorsteunen, onderstelrubbers, koelslangen etc. Die houden niet van olie en kunnen na verloop van tijd kapot gaan. Even er op is geen probleem, maar het moet er niet continue op liggen. Dus even beetje remreiniger en een doekje er over mocht je zo iets dergelijks vies maken.
Rubbers houden inderdaad niet van olie.
Let alleen wel op met remmenreiniger. Er zijn twee soorten, gecholereerd en chloor-vrij. De eerste is de meest sterke variant maar is ook agressief en kan op haar beurt ook weer rubbers en kunststoffen aantasten. Voor zover ik weet, is de variant van de Action chloorvrij en is veilig om te gebruiken.

Zelf heb ik gisteren nog een klusje gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4265/35523624745_d550735005_b.jpg20170625_150057 by Chris Hogevonder, on Flickr
Boven m'n oude koplampglas met steenslag precies op de rand van het dimlicht (en daarmee afkeur voor de APK), onder een brand spanking new glas.

Gelijk met een zachte doek even de bolle lens en reflectoren schoongemaakt (de geribbelde lenzen zijn onderdeel van het voorste glas) en weer gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4215/35484609496_9f4ecb85b6_b.jpg20170625_150906 by Chris Hogevonder, on Flickr

Resultaat, een unit oorspronkelijk uit 1993 ziet er weer uit als nieuw oOo (lang leven echt glas, ook al is het steenslaggevoelig)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wanner vervang je je schokdempers:
1. afkeur keuring/apk
2. je weet niet wanneer ze voor het laatst zijn vervangen en de wagen is al oud
3. ...

Dus voor mij optie 2: alles mooi besteld begin ik eraan haal de demper eronder uit en dan test ik de demper duw hem in en euhm jup die is defect komt niet meer terug :+ wil je de nieuwe demper installeren, zit er bij de dempers zelf niet al het nodige materiaal :F (moet nog een afstands bus hebben) dus dat word zoeken ::(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:16

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb met mijn Avensis T25 (2.4 2AZ-FSE motor, directe injectie) al wat langer storingen om m'n lambdasensoren. Opzich niet heel ernstig, komt erg vaak voor bij deze motoren(familie), en heeft verder geen invloed op de loop van de motor. Gaat dan om OBD melding P0420/P0430, katalysator presteert beneden waarde. Dit wordt vaak veroorzaakt door een trage respons van de lambda sensor, niks spannends dus (lees: 1x in het halfjaar resetten en weer vrolijk doorkachelen).
Sinds vorige week heb ik er ook een andere code bij, P0031, verwarmingselement van 1 van de lambdasondes voor de kat (ding heeft er in totaal 4 :P). Dit is makkelijk na te meten met een multimeter, gisteravond dus gedaan. Volgens de specs moet het verwarmingselement een weerstand hebben van tussen de 1.8-3.4 Ohm. De verdachte sonde had een weerstand van oneindig, stuk dus :P
Nu heb ik de andere 3 sensoren ook doorgemeten, en daarbij kwam ik alle drie op een weerstand van +/-13.5 Ohm, 10 Ohm boven opgegeven waarde. Kan dit kwaad? Mijn logische verstand zegt dat het weinig uit maakt, het is geen meetsensor, maar een verwarmingselement. Klopt mijn redenatie?

TL;DR :P Verwarmingselement van 1 van m'n lambdasondes is stuk, de andere 3 hebben een weerstandswaarde van 13.5 Ohm, volgens de specs moet deze tussen de 1.8-3.4 Ohm liggen (Denso). Kan dit kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://ww2.justanswer.com/uploads/toyotatech/2012-03-03_220901_img040.jpg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor multimeter heb je? Beetje fatsoenlijk ding of eentje uit de grabbelbak bij Gamma?
De weerstand van de meetsnoeren is bij sommigen soms al bijna 1 Ohm als je de pennen niet flink stevig aandrukt op het te meten object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ThinkPadd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:42:
Wat voor multimeter heb je? Beetje fatsoenlijk ding of eentje uit de grabbelbak bij Gamma?
De weerstand van de meetsnoeren is bij sommigen soms al bijna 1 Ohm als je de pennen niet flink stevig aandrukt op het te meten object.
Geen Fluke o.i.d., gewoon een simpel ding ja :P Met echt alleen van die puntjes als pennen (erg irritant eigenlijk).
Ten opzichte van elkaar (dus de 3 'goede' sondes) zit er maar een verschil van 0,2 Ohm ofzo, vandaar mijn idee dat het weinig uit maakt.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

-tom-562 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:04:
TL;DR :P Verwarmingselement van 1 van m'n lambdasondes is stuk, de andere 3 hebben een weerstandswaarde van 13.5 Ohm, volgens de specs moet deze tussen de 1.8-3.4 Ohm liggen (Denso). Kan dit kwaad?
Wat voor weerstandswaarde meet jouw multimeter wanneer je de twee pennen tegen elkaar aan drukt?
Mogelijk zit daar al een weerstand van een paar ohm.

Ten tweede is de temperatuur belangrijk: was de lambdasonde al volledig afgekoeld? Ik vermoed dat de weerstand van het verwarmingselement hoger wordt naarmate de temperatuur van de sonde hoger wordt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DaWaN schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:17:
[...]

Wat voor weerstandswaarde meet jouw multimeter wanneer je de twee pennen tegen elkaar aan drukt?

Ten tweede is de temperatuur belangrijk: was de lambdasonde al volledig afgekoeld? Ik vermoed dat de weerstand van het verwarmingselement hoger wordt naarmate de temperatuur van de sonde hoger wordt.
Gemeten met een koude motor, nu was het gisteren wel iets warmer dan 20 graden. Ik zal vanavond eens de weerstandswaarde van de multimeter zelf meten :P

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 04-07-2017 10:45 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Damic schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:30:
Wanner vervang je je schokdempers:
1. afkeur keuring/apk
2. je weet niet wanneer ze voor het laatst zijn vervangen en de wagen is al oud
3. ...

Dus voor mij optie 2: alles mooi besteld begin ik eraan haal de demper eronder uit en dan test ik de demper duw hem in en euhm jup die is defect komt niet meer terug :+ wil je de nieuwe demper installeren, zit er bij de dempers zelf niet al het nodige materiaal :F (moet nog een afstands bus hebben) dus dat word zoeken ::(
Verschillende fabrikanten houden 100.000km aan als levensduur, maar vaak gaat een schokdemper langer mee. Sowieso, zodra je olie rond een demper ziet, dan is hij lek en dus kapot (is ook gelijk een APK-afkeur).
Andere slijtage is moeilijker vast te stellen, er zijn 4 componenten die feitelijk van belang zijn:
  1. Stikstof lading voor stabilisatie van de olie
  2. Olie
  3. Zuiger/klep
De stikstof zal als eerste ontsnappen, dat maakt de demper zachter en veroorzaakt dat hij bij sterk inveren gaat suizen. Tenzij je echt topprestaties nodig hebt (zoals op het circuit), is dat geen probleem en imho nog geen reden om hem te vervangen.
Na verloop van tijd zal ook de olie gaan degraderen onder invloed van druk en warmte (rond de zuiger kan de temperatuur oplopen tot een paar honderd graden C). Dat is een heel geleidelijk proces en iets wat je doorgaans alleen merkt als je de demping kan vergelijken met een nieuwe schokdemper.
Samen met degradatie heb je slijtage aan de zuiger/klep. Daar zitten gaatjes in van een millimeter of kleiner, die afgedekt worden met een klep. Door lalngsstromende olie slijten de gaatjes, worden ruimer en geven minder weerstand. Samen met de degradatie van de olie neemt daardoor de demping verder af.

Nu is de vraag, wanneer is de slijtage aan de zuiger en olie zo groot dat je hem moet vervangen? Dat valt nauwelijks goed te testen. Je hebt de vuistregel dat na indrukken de auto 1,5 à 2 keer mag nabewegen voor hij weer stil staat. Maar een hard gedempte auto hoort misschien maar 1 keer te bewegen, een zacht gedempte kan zelfs nieuw al 2 keer of vaker bewegen. Ter indicatie, de Yaris van m'n vriendin staat direct stil als je de vering indrukt, mijn cabrio deinde zelfs met gloednieuw schokdempers nog 1,5 keer na (dus na indrukken omhoog, omlaag, weer omhoog en stil).

TL;DR
Hebben de schokdempers meer dan 100.000km ervaring en vind je ze slap aanvoelen of lekken ze, dan vervangen.

@-tom-562
Het niet werken van een verwarming is op zich geen probleem. Ik rij al jaren met een lambda waarvan de verwarming kapot is. Het duurt alleen langer voor de lambda op temperatuur is en z'n werk kan doen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het een APK-afkeur kan zijn. Daarnaast kan het je storingen P0420/P0430 verklaren, maar hoeft niet. Lambda als eerste vervangen is wel het meest verstandige, aangezien die een stukje goedkoper is dan een kat.

De hoge weerstand kan een teken zijn dat de verwarmingselementen op hun einde aan het lopen zijn. Meer dan 10 Ohm dan specificaties is iets wat je zelfs met een goedkope multimeter kan meten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij (en volgens m'n vriendins broertje; APK-keurmeester) is een brandend motorstoringslampje niet perse afkeur, volgens mij is dat pas vanaf 2006 o.i.d. (en de Avensis is van 2004). Ik heb 'm in maart laten keuren, en heb toen (to be sure) de storingen gewist voor de garage :P
Ik ga 'm iig vervangen, kijken wat het doet.
De kat zelf gaat vrijwel nooit stuk, de waardes van de lamgdasondes na de kat blijven ook mooi stabiel rond de 0,7 volt als ik ga loggen tijdens het rijden. De Avensis heeft een dubbele kat (1 per 2 cilinders), dus 4 lambdasensoren in totaal. Als ik die niet perse hoef te vervangen, en het blijft bij af en toe P0420/P0430 dan laat ik ze lekker zitten :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
-tom-562 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:32:
Volgens mij (en volgens m'n vriendins broertje; APK-keurmeester) is een brandend motorstoringslampje niet perse afkeur, volgens mij is dat pas vanaf 2006 o.i.d. (en de Avensis is van 2004). Ik heb 'm in maart laten keuren, en heb toen (to be sure) de storingen gewist voor de garage :P
Ik ga 'm iig vervangen, kijken wat het doet.
De kat zelf gaat vrijwel nooit stuk, de waardes van de lamgdasondes na de kat blijven ook mooi stabiel rond de 0,7 volt als ik ga loggen tijdens het rijden. De Avensis heeft een dubbele kat (1 per 2 cilinders), dus 4 lambdasensoren in totaal. Als ik die niet perse hoef te vervangen, en het blijft bij af en toe P0420/P0430 dan laat ik ze lekker zitten :P
Vandaar dat ik al zei dat het een APK-afkeur kan zijn, het is inderdaad afhankelijk van bouwjaar van de auto en jouw Avensis zit precies in het overgangsgebied.

Overigens kan een constante lambda-waarde ook een signaal zijn dat er iets niet goed zit. Ik heb zelf ook een controlerende lambda die juist wel van 0 naar 1 volt en terug gaat, maar in een veel trager tempo dan de regelende lambda. Zolang ze bij mijn auto niet gelijk lopen of op één waarde blijven staan, is het systeem goed. Maar welk gedrag de controlerende lambda hoort te vertonen, is afhankelijk van de motor en hoe de kat geregeld wordt. Jouw Avensis zal zo goed als zeker geregelde katalysatoren hebben, gezien het bouwjaar, mijn auto heeft dat nog niet.

Helaas kan en zal iedere katalysator kapot gaan, vervuiling in de uitlaatgassen (olieresten bijvoorbeeld) zetten zich af in de katalysator, waardoor de effectiviteit achteruit zal gaan. De hoge temperatuur in een katalysator kan dit lang tegen gaan, maar er komt een moment waarop er teveel roetafzetting in een kat zit en hij dus niet meer goed werkt.

Of een andere extreme, waar ik mee te maken heb gehad, door een storing komt er een te rijk uitlaatgasmengsel in de kat, en raakt hij oververhit en smelt...
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7393/27033113482_96c5902ae5_b.jpgP_20140917_232707 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deze zat voor meer dan 66% dicht :X Maar dat geeft geen P0420/P0430 storing, maar een motor die niet meer boven de 2,500 toeren wou komen en diverse misfires door te hoge tegendruk in de uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier tijdje terug ook een P0420 op onze Yaris 2006. Maar die vond ik te toevallig, ik had namelijk kort daarvoor de einddemper vervangen en hij lekt nog een beetje op de flenzen waarmee demper aan pijp naar voren is gekoppeld.

Heb hem gereset en nog niet weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:47
deepbass909 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:52:
[...]

Vandaar dat ik al zei dat het een APK-afkeur kan zijn, het is inderdaad afhankelijk van bouwjaar van de auto en jouw Avensis zit precies in het overgangsgebied.

Overigens kan een constante lambda-waarde ook een signaal zijn dat er iets niet goed zit. Ik heb zelf ook een controlerende lambda die juist wel van 0 naar 1 volt en terug gaat, maar in een veel trager tempo dan de regelende lambda. Zolang ze bij mijn auto niet gelijk lopen of op één waarde blijven staan, is het systeem goed. Maar welk gedrag de controlerende lambda hoort te vertonen, is afhankelijk van de motor en hoe de kat geregeld wordt. Jouw Avensis zal zo goed als zeker geregelde katalysatoren hebben, gezien het bouwjaar, mijn auto heeft dat nog niet.

Helaas kan en zal iedere katalysator kapot gaan, vervuiling in de uitlaatgassen (olieresten bijvoorbeeld) zetten zich af in de katalysator, waardoor de effectiviteit achteruit zal gaan. De hoge temperatuur in een katalysator kan dit lang tegen gaan, maar er komt een moment waarop er teveel roetafzetting in een kat zit en hij dus niet meer goed werkt.

Of een andere extreme, waar ik mee te maken heb gehad, door een storing komt er een te rijk uitlaatgasmengsel in de kat, en raakt hij oververhit en smelt...
[afbeelding]P_20140917_232707 by Chris Hogevonder, on Flickr
Deze zat voor meer dan 66% dicht :X Maar dat geeft geen P0420/P0430 storing, maar een motor die niet meer boven de 2,500 toeren wou komen en diverse misfires door te hoge tegendruk in de uitlaat.
Dit is een bekend verschijnsel met wankelmotoren. De uitlaatgassen worden zo heet dat bij een iets te rijk mengsel gelijk de katalysator om zeep geholpen wordt met enorme powerloss tot gevolg. Zie dit soort afbeeldingen vaak zak voorbij komen in die community :X

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:46

Aapje

Opel-beun
Katalysatoren _O- Nergens voor nodig :D

Had genoeg van m'n roestige keienvanger, dus dan maar een bumper ervoor die 't verbergt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9MIpPU2yDdUI8RC0Iyj29A4i/full.jpg
6 euro ana spuitbusjes van de action en je hebt 50 shades of white terug :P

[ Voor 15% gewijzigd door Aapje op 04-07-2017 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

De T25 camper sloeg laatst af en wou niet meer lopen... gelukkig hier in de buurt (wat mazzel is want MrsT is er net een grand tour of the UK mee aan het maken), dus ik sleep hem mee naar huis,.

Eerst dacht ik verzopen carb. aangezien mrsT dat met de hittegolf al eens had gedaan..
Maar aangezien ze die dag al een enorm end had gereden, bij de pizzaboer gestopt was, gestart was en de hoek om gereden was voor dat hij afsloeg en niet meer wilde starten, dacht ik dat het nu wat anders zou zijn..
Dus thuis eerst de accu aan de oplader... maakt geen verschil..
De bougies checken... maakt geen verschil..
De verdeelkap checken en schoonmaken... maakt geen verschil..
Pas toen ik de benzine leiding richting brandstofpomp los maakte en een vacuum/slup geluid hoorde begon er een lampje te branden... op T25 fora las ik dat de fuelpumps het nog wel eens begeven.. het zijn mechanische pompen die met een stangetje van het blok worden aangedreven..
Dus ik heb een upgraded model besteld en erin geschroefd..
Toen kwam ik er achter dat heel wat rubber redelijk versleten was.. met name de benzineslangen leek me niet een prettig idee dat daar scheurtjes in zaten (lekte gelukkig nog niet).
Dus die vervangen, en ook wat vacuum rubber slangetjes...

oude meuk:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19554165_10158985934415088_3513221414447995940_n.jpg?oh=e7ea6e9dab380e797e004d69a0d101bb&oe=59CF678D

nieuwe vacuum rubbers:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19657472_10158985934000088_6030675476810178583_n.jpg?oh=3a217d7a907dc838f88e9fc24aa828df&oe=59DA2B7B

Motor blok met mooi glimmende brandstofpomp :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19554018_10158985934185088_5811146624114639161_n.jpg?oh=254a71fba2c5232cbe581213faae4fb7&oe=5A0C1B89

happy Tookit:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19601581_10158985933685088_5521007792034032713_n.jpg?oh=f855f553986c0c27694eb66f77940c1c&oe=59C861E6

Ik had na een proefritje al het idee dat het blok nu een stuk beter liep.. en toen ik thuis kwam en MrsT me aan hoorde komen was dat het eerste wat ze zei...

Fingers crossed dat dit het enige is wat aan vervanging nodig is aankomende maanden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Aapje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:22:

Had genoeg van m'n roestige keienvanger, dus dan maar een bumper ervoor die 't verbergt :D

[afbeelding]
Ik zou de kat er ook liever onderuit trekken, maar ja, die APK en ECU hè...
ToolkiT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:13:
De T25 camper sloeg laatst af en wou niet meer lopen... gelukkig hier in de buurt (wat mazzel is want MrsT is er net een grand tour of the UK mee aan het maken), dus ik sleep hem mee naar huis,.

Eerst dacht ik verzopen carb. aangezien mrsT dat met de hittegolf al eens had gedaan..
Maar aangezien ze die dag al een enorm end had gereden, bij de pizzaboer gestopt was, gestart was en de hoek om gereden was voor dat hij afsloeg en niet meer wilde starten, dacht ik dat het nu wat anders zou zijn..
Pas toen ik de benzine leiding richting brandstofpomp los maakte en een vacuum/slup geluid hoorde begon er een lampje te branden... op T25 fora las ik dat de fuelpumps het nog wel eens begeven.. het zijn mechanische pompen die met een stangetje van het blok worden aangedreven..
Toen kwam ik er achter dat heel wat rubber redelijk versleten was.. met name de benzineslangen leek me niet een prettig idee dat daar scheurtjes in zaten (lekte gelukkig nog niet).

oude meuk:
[afbeelding]

nieuwe vacuum rubbers:
[afbeelding]

[afbeelding]

happy Tookit:
[afbeelding]

Ik had na een proefritje al het idee dat het blok nu een stuk beter liep.. en toen ik thuis kwam en MrsT me aan hoorde komen was dat het eerste wat ze zei...

Fingers crossed dat dit het enige is wat aan vervanging nodig is aankomende maanden..
Lekker bezig. En ook wel een geruststelling gelijk dat je slangen weer fris zijn, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

deepbass909 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:10:
[...]
Lekker bezig. En ook wel een geruststelling gelijk dat je slangen weer fris zijn, of niet?
Ja zeker.. toen ik hem kocht had ik er wel even vluchtig naar gekeken want het is een bekend probleem. Maar toen viel het me niet op (of het het is een paar maanden een stuk slechter geworden).
Maar het feit dat ik nu zeker weet dat alle benzineleidingen ok zijn is idd een stuk beter gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:41
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met Fulda Ecocontrol Hp banden?
Ik heb namelijk een setje 16 inch lichtmetalen velgen op het oog, maar lees wisselende ervaringen over dit bandenmerk. Momenteel rijd ik rond op 15 inch ContiPremiumContact 5 banden, waarvan de voorbanden zo goed als versleten zijn. Banden zijn mij trouwens uitstekend bevallen, uitgezonderd het feit dat ze een redelijk hoge slijtage hebben.
Doe ik er verstandig aan dit setje te kopen of kan ik er beter ver van weg blijven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Gewoon ff wat pics... 2 weken geleden de remmerij van een megane 2012 vervangen voor en achter.

Dop 36 had ik niet in huis... ff geleend van een kameraad.
dop 36

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TCL0Is3A1ZTs2DULFdVCDDSN/thumb.jpg

Na wat knooien toch maar een terugstel setje gekocht, dat gaat wel heel veel sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PdVwDg096MPA2W5150Lrjg5F/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AG77RsPH91iJ7OmgUAaSGZyp/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ToolkiT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:13:

oude meuk:
[afbeelding]

nieuwe vacuum rubbers:
[afbeelding]

[afbeelding]

happy Tookit:
[afbeelding]

Mijn brandstofpomp (Kever) was ook naar de klote, het membraan in die dingen kan stuk gaan en dan lekt er benzine in je carter. Steeg je oliepijl? Ik zou het even in de gaten houden :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@sven5010, Die PremiumContact dingen slijten omdat het wat meer een performance band is. Fulda Ecocontrol is een ecoband, gaat veel langer mee, maar legt het af qua grip. Bij de ANWB komen ze niet denderend uit de test omdat ze op nat wegdek minder goed presteren.

Als je altijd met goedkope banden rijdt zal zo'n Fulda bandje vast voldoen, maar als je van fatsoenlijke performance banden overgaat naar ecobanden zal je merken dat het gewoon tekort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Aapie Moest je bij die Renault ook de cilinder terug erin draaien (omdat er 2 van die nokjes op de terugsteller zitten).
Bij mijn Yaris heb ik het met een lijmklem en een stukje hout gedaan. Rustig de lijmklem dichtknijpen en toen ging de cilinder weer naar binnen. Wel dopje van het remvloeistof reservoir even eraf halen zodat het makkelijker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

kuusj98 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:32:
[...]

Mijn brandstofpomp (Kever) was ook naar de klote, het membraan in die dingen kan stuk gaan en dan lekt er benzine in je carter. Steeg je oliepijl? Ik zou het even in de gaten houden :)
Nee, zoals elke VW zakt het oliepijl gestaag ;) (al moet ik zeggen dat het olieverbruik meevalt).
Maar gezien het design van die brandstofpomp kan ik goed begrijpen wat je bedoelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
@ThinkPad Ja dat moest inderdaad, eerder deed ik dit ook met een lijmklem maar kreeg er geen beweging in en om niet moeilijk te hoeven doen maar zo'n setje aangeschaft bij de brezan voor 39 euro. Dit scheelt echt heel veel frustratie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

DaWaN schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:17:
[...]

Heb ook ff de weerstand tussen de 2 pennen gemeten, 0,4 Ohm.
Nouja, ik bestel binnenkort wel een nieuwe sensor, dan heb ik die mooi als referentie. Mijn gevoel zegt dat de sensoren voor de kat sneller stuk gaan (want hetere uitlaatgassen), tussen de goede voorste en de andere 2 achterste zat maar 0,1/0,2 Ohm verschil o.i.d., nouja, mocht de nieuwe echt beduidend lagere weerstand hebben, vervang ik die mss ook wel :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Beetje vreemde vraag maar iemand hier enig idee waar ik op zondagavond nog wielbouten voor een Corsa C vandaan kan halen?

Mijn zijn tezamen met mijn velg vannacht gejat :')

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ff @Aapje bellen?

Meeste automotive gerelateerde dingen zijn op zondag totaal niet open, en vaak op zaterdagmiddag ook al vroeg dicht. Wel jammer, want in het weekeinde heb ik 't meeste tijd om iets met de auto te doen..

[ Voor 84% gewijzigd door AlexanderB op 09-07-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

AlexanderB schreef op zondag 9 juli 2017 @ 17:52:
ff @Aapje bellen?

Meeste automotive gerelateerde dingen zijn op zondag totaal niet open, en vaak op zaterdagmiddag ook al vroeg dicht. Wel jammer, want in het weekeinde heb ik 't meeste tijd om iets met de auto te doen..
Was er al bang voor. Ga morgenochtend eens rondbellen voor alles. Zit ook een best stuk van Aapje af :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Aapje schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:22:

[afbeelding]
Die bussen van de action zijn top, laatst mn boot er mee gedaan. Was 80 euro kwijt en 2 vaarseizoenen en toch regelmatig kader raken in de sluis en t zit er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
sven5010 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:14:
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met Fulda Ecocontrol Hp banden?
Ik heb namelijk een setje 16 inch lichtmetalen velgen op het oog, maar lees wisselende ervaringen over dit bandenmerk. Momenteel rijd ik rond op 15 inch ContiPremiumContact 5 banden, waarvan de voorbanden zo goed als versleten zijn. Banden zijn mij trouwens uitstekend bevallen, uitgezonderd het feit dat ze een redelijk hoge slijtage hebben.
Doe ik er verstandig aan dit setje te kopen of kan ik er beter ver van weg blijven? :P
Toen ik mijn cabrio kocht, zaten er Fulda Carat Progresso's onder. Die banden hebben het tot het einde erg goed gedaan. Uiteindelijk kreeg ik een hoogteslag in de band, waardoor er een trilling ontstond, maar dat was ook echt tegen het einde van de levensduur (zowel qua slijtage als leeftijd). Tot die tijd heb ik het altijd een erg fijne band gevonden, veel grip, stil.
Fulda heeft mij met die band erg positief verrast in ieder geval.
-tom-562 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 19:57:
[...]

Heb ook ff de weerstand tussen de 2 pennen gemeten, 0,4 Ohm.
Nouja, ik bestel binnenkort wel een nieuwe sensor, dan heb ik die mooi als referentie. Mijn gevoel zegt dat de sensoren voor de kat sneller stuk gaan (want hetere uitlaatgassen), tussen de goede voorste en de andere 2 achterste zat maar 0,1/0,2 Ohm verschil o.i.d., nouja, mocht de nieuwe echt beduidend lagere weerstand hebben, vervang ik die mss ook wel :P
Hetere gassen zouden ook juist de Lambda een langere levensduur kunnen geven. Een lambda slijt doordat hij verstopt raakt met verbrandingsproducten en juist op de heetste plaats brand het makkelijker weer schoon. Daarnaast is die lambda sneller op temperatuur, en heeft hij dus minder voorverwarming nodig.

Bij mij is juist van de secundaire lambda de verwarming kapot. Maar omdat het alleen een verborgen storing geeft (wel een foutcode, geen lampje) en geen invloed heeft op het functioneren van de motor, vind ik het wel best. De kans is groter dat ik de primaire lambda preventief vervang dan de secundaire vanwege de defecte verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:23
Van mijn Opel Corsa D 2007 is de dakantenne kapot. Nu probeer ik op internet de originele antenne te vinden, maar ik vind alleen maar replica's. Hoe kom ik achter het originele typenummer, is hier een handige zoekmachine voor? Of toch maar voor een aftermarket (any tips?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom verwacht je via internet een originele te kunnen vinden?
Voor dat soort non-slijtage OEM onderdelen ben je vaak aangewezen op de dealer of de autosloop, dus probeer het daar eens. Of bijvoorbeeld bij Onderdelenlijn als het een gebruikte mag zijn.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@Spixo
Daarnaast is de meerwaarde van een OEM versie absoluut verwaarloosbaar ten opzichte van een universele. De originele, wat ik zo snel kan vinden, is een standaard spriet van 40cm met een in een spiraal gewikkelde draad er omheen en standaard draadeind voor het vastschroeven op de voet.

Die antennes kan je in werkelijk iedere autoshop krijgen en anders wel bij diverse webshops. Conrad verkoopt bijvoorbeeld een Hirschmann antenne voor het schokkende bedrag van € 8 (ex verzending). Zou je naar Opel gaan, zou je voor dezelfde spriet waarschijnlijk eerder €30 mogen neerleggen en grote kans dat je dan exact dezelfde Hirschmann antenne krijgt (aangezien Hirschmann verreweg de grootste producent van deze dingen is).

Mocht de voet het probleem zijn, dan ebay of onderdelenlijn, ze zijn volop te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:41
_JGC_ schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:32:
@sven5010, Die PremiumContact dingen slijten omdat het wat meer een performance band is. Fulda Ecocontrol is een ecoband, gaat veel langer mee, maar legt het af qua grip. Bij de ANWB komen ze niet denderend uit de test omdat ze op nat wegdek minder goed presteren.

Als je altijd met goedkope banden rijdt zal zo'n Fulda bandje vast voldoen, maar als je van fatsoenlijke performance banden overgaat naar ecobanden zal je merken dat het gewoon tekort schiet.
deepbass909 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:51:
Toen ik mijn cabrio kocht, zaten er Fulda Carat Progresso's onder. Die banden hebben het tot het einde erg goed gedaan. Uiteindelijk kreeg ik een hoogteslag in de band, waardoor er een trilling ontstond, maar dat was ook echt tegen het einde van de levensduur (zowel qua slijtage als leeftijd). Tot die tijd heb ik het altijd een erg fijne band gevonden, veel grip, stil.
Fulda heeft mij met die band erg positief verrast in ieder geval.
Allereerst excuses voor mijn erg late reactie. Ik heb het setje inmiddels 2 weken onder de auto liggen en moet zeggen dat het mij tot nu toe nog niet tegenvalt in vergelijking tot de Continentals. Het enigste verschil dat ik wel kan merken, is dat ze bij nat wegdek inderdaad iets minder grip hebben. Ik laat ze er voorlopig maar even onder liggen denk ik, iets anders kan altijd nog.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gisteravond heb ik een lambdasensor besteld (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51786623 voor het verhaal :P) voor mijn Avensis. Uiteindelijk 42 euro betaald voor een 'universele' Denso sensor, d.w.z. zelf de connector eraan solderen (met connector was al gauw 30 euro duurder 8)7).
Wat mijn opviel, is dat sinds ik die storing heb gehad dat het verwarmingselement stuk is, ik helemaal geen P0420/P0430 storingen meer heb gehad (Catalyst System Efficiency Below Threshold). Ik hoop dat met het vervangen van de lambdasensor die storingen weg blijven.
Ik hoop alleen dat de huidige sensor niet helemaal vast gerot zit in het uitlaatspruitstuk. Ik ga de aankomende dagen de boel elke avond ff inspuiten met IMAL, hopelijk komt het ding dan gewoon meteen los.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@-tom-562
Heb je een gasbrander tot je beschikking? Met een propaanbrander (zo'n loodgietersbrander) kan je met wat geduld de uitlaat heet genoeg krijgen om de sensor wat makkelijker uit te krijgen (een acetyleen-brander is natuurlijk beter, maar die heeft niet iedereen tot z'n beschikking).

Heb je een RVS-uitlaat onder de Avensis? Dan komt hij waarschijnlijk wel vrij makkelijk los. Zorg alleen wel voor goed passende sleutels, bij voorkeur een speciale dop voor lambda-sensoren of open ringsleutel. Met een steeksleutel loop je een redelijk risico de sensor zo ver te beschadigen dat je hem niet meer los krijgt.

Let bij het solderen er wel op dat de soldeerverbindingen zo ver mogelijk van de sensor zitten. Eigenlijk kan je er namelijk niet aan solderen, aangezien 60/40 soldeer (normaal tin/lood soldeer) al bij 185 graden smelt en dicht bij de uitlaat kunnen de draden makkelijk zo heet worden (een katalysator kan 1000 graden C of meer bereiken, de uitlaat zelf dicht bij de motor in de orde van 600 tot 800 graden). 30 cm draad of meer zou ik wel tussen de sensor en soldeerverbinding aan proberen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:14:
Ik hoop alleen dat de huidige sensor niet helemaal vast gerot zit in het uitlaatspruitstuk. Ik ga de aankomende dagen de boel elke avond ff inspuiten met IMAL, hopelijk komt het ding dan gewoon meteen los.
Dat heb ik 2 avonden gedaan en op de dag zelf ook IMAL erop, motor stationair laten lopen zodat de uitlaat warm wordt, sleutel erop en na 2 tikken was ie los.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

@deepbass909
Uitlaat(spruitstuk) is voor zover ik weet gewoon staal. Ik hoop dat een aantal keren inspuiten met IMAL, en de boel even warm laten worden, voldoende is.
Ik wil de boel redelijk dicht bij de connector solderen, dan leek mij sowieso het veiligst.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@-tom-562
Spuitstukken zijn doorgaans inderdaad van gietstaal, tenzij je een spaghetti hebt.
Waarschijnlijk krijg je hem wel los, belangrijk is dat je het met beleid doet. Inspuiten met IMAL zal sowieso al geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:34
Niet geheel auto, maar denk dat hier wel wat mensen zitten die me kunnen helpen.

Ik heb al een paar jaar een Tomos staan waar niet op gereden wordt, het ding heeft emotionele waarde en knap ik ooit nog eens op. Echter heb ik hem ooit gestald met de tank helemaal leeg, dit was destijds een tip die ik gevolgd heb. Achteraf niet zoon goede want ik zie nu roest ontstaan in de tank.

Nu ben ik dus van plan hem helemaal vol te gooien, maar met wat? Vindt het zonde hem vol te gooien met benzine die ik over 5 jaar er weer uit kan halen. Iemand een tip of idee wat ik in de tank kan gooien? Dat ik over een paar jaar de tank moet spoelen of de benzine kraan moet vervangen maakt me niets uit.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gewoon benzine, dr gaat toch geen 100 liter in. Carb etc wel leegmaken, dat scheelt met het schoonmaken ivm vergommen van de benzine.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Je kan de tank ook spoelen met een half litertje olie ofzo. Dus erin gieten en de tank goed schudden, daarna aftappen. Dan blijft er een vettig laagje achter.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:46

Aapje

Opel-beun
Koop bij een tuinzaak bio-vrije benzine. Die verschimmelt minder snel. Speciaal gemaatk voor tuin gereedschap wat lang ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:04:
Ik heb met mijn Avensis T25 (2.4 2AZ-FSE motor, directe injectie) al wat langer storingen om m'n lambdasensoren. Opzich niet heel ernstig, komt erg vaak voor bij deze motoren(familie), en heeft verder geen invloed op de loop van de motor. Gaat dan om OBD melding P0420/P0430, katalysator presteert beneden waarde. Dit wordt vaak veroorzaakt door een trage respons van de lambda sensor, niks spannends dus (lees: 1x in het halfjaar resetten en weer vrolijk doorkachelen).
Sinds vorige week heb ik er ook een andere code bij, P0031, verwarmingselement van 1 van de lambdasondes voor de kat (ding heeft er in totaal 4 :P). Dit is makkelijk na te meten met een multimeter, gisteravond dus gedaan. Volgens de specs moet het verwarmingselement een weerstand hebben van tussen de 1.8-3.4 Ohm. De verdachte sonde had een weerstand van oneindig, stuk dus :P
Nu heb ik de andere 3 sensoren ook doorgemeten, en daarbij kwam ik alle drie op een weerstand van +/-13.5 Ohm, 10 Ohm boven opgegeven waarde. Kan dit kwaad? Mijn logische verstand zegt dat het weinig uit maakt, het is geen meetsensor, maar een verwarmingselement. Klopt mijn redenatie?

[afbeelding]
OK, update, nieuwe sensor is binnen, meteen doorgemeten. Weerstand is 16,3 Ohm :P (deze keer gemeten met een Fluke, vorige keer was met een China multimeter). Vaag, maar zal wel goed zijn :P mogelijk dat de Fluke wel correct meet. Van het weekend maar eens monteren :)

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 01-08-2017 19:08 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 23:06

Wok

Dakloos...

X-post vanuit SJAT:

Tonight's the night Volvo's going to die...

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4322/35482926804_6db2c628f6_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4313/35482926824_6c83f37efb_b.jpg

Niet de mijne, trouwens ;)

Koppelingscilinder en draadboom nog los en dan kan het blok eruit gehesen worden.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Altijd leuk, een 940 :P mogelijk dat mijn avensis vervangen gaat worden voor een 940 op LPG. Ik ga binnenkort verhuizen en ga dan elke dag 90km woon/werk rijden, plus familie woont op 60km afstand (minimaal). Dan loont een LPG auto vrij snel :p

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15

epic_gram

undercover moderator

Ik heb pas een aandrijfas gekocht bij de sloperij omdat mijn starlet tikte in bochten. (homokineet) Nu lag ik gister onder mijn auto en ik voelde dat de aandrijfassen, zowel links als rechts, een millimeter konden schuiven in de lengterichting. Is dat normaal? Je hoort ook een klein tikje. Hoort er speling op te zitten?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Laatst online: 09-09 11:17
Ja, er hoort speling op te zitten. De as wordt in het differentieel geklikt met een clipje (circlip), dat is waarschijnlijk het tikje wat je hoort. Let wel op dat zodra je de as uit de bak trekt, de bakolie er uit gaat komen (redelijk snel) en vooral oppassen dat je de keerringen niet beschadigd.

De gemakkelijkste manier om de as te verwijderen is een beitel of ander stomp object op het bolle deel van de as te zetten (dichtste bij de bak) en daar een tik op te geven. Bij het monteren even kijken of de circlip/clipje op de uiteinde zit, en dan is het duwen totdat de as vast zit (het liefste aan de binnenste homokineet duwen). Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

evjatar schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:21:
Ja, er hoort speling op te zitten. De as wordt in het differentieel geklikt met een clipje (circlip), dat is waarschijnlijk het tikje wat je hoort. Let wel op dat zodra je de as uit de bak trekt, de bakolie er uit gaat komen (redelijk snel) en vooral oppassen dat je de keerringen niet beschadigd.

De gemakkelijkste manier om de as te verwijderen is een beitel of ander stomp object op het bolle deel van de as te zetten (dichtste bij de bak) en daar een tik op te geven. Bij het monteren even kijken of de circlip/clipje op de uiteinde zit, en dan is het duwen totdat de as vast zit (het liefste aan de binnenste homokineet duwen). Succes
Kijkaan, mooi antwoord! Heel erg bedankt :) 8)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Stel dat APK 10 september verloopt, en auto wordt volgende week al gekeurd, maar hij wordt afgekeurd.
Heb je dan die termijn van herkeuring (2wk meen ik) om het te fixen, of blijft de oude APK gewoon geldig en heb ik tot 10 september om het probleem te repareren?

Lijkt mij het eerste, maar vraag het toch maar even. Starlet van m'n broertje moet binnenkort naar APK, maar dit is eerste keer APK sinds hij hem heeft gekocht vorig jaar, dus we weten niet goed wat te verwachten.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

APK blijft geldig. In feite is er niet zoiets als APK-afkeur, je krijgt alleen geen verlenging van je APK.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
APK afkeur doet geen afbraak aan je huidige geldige keuringsbewijs. Dat keuringsbewijs kan alleen ingetrokken worden met een WOK-status, en dat is een status die eigenlijk alleen door politie wordt afgegeven.
Verder moet een APK afkeur wel afgemeld worden bij het RDW ivm steekproeven en dergelijke. Behalve dat een goedkeur fout kan zijn, kan een garage ook dingen onterecht afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog even verder gezocht, maar bovenstaande blijkt helaas niet te kloppen:
Afgekeurd
Is uw voertuig afgekeurd, dan mag u door een technisch gebrek aan het voertuig niet meer met het voertuig rijden. Ook niet als het oude APK-rapport nog geldig is. Het voertuig voldoet namelijk niet meer aan de APK-eisen. Lees hier meer over het uitstellen van de APK-plicht.
Bron: https://www.rdw.nl/Partic...s/Goed--of-afgekeurd.aspx

Dat is wel jammer, want dat zou een stuk meer tijd opleveren om evt. reparaties uit te voeren.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32
Volgens mij is het wel zo dat veel garages het niet melden dat je langs bent geweest. Die melden het pas als die wel gekeurd wordt. ( Mijn Turkse garage ieder geval wel) Daardoor heb je wat langer de tijd om het te fixen of door hem te laten fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat is inderdaad alleen als de garage de melding doorgeeft aan het RDW. Doorgaans doen ze dat alleen bij een APK goedkeur. En anders laat je toch bij de garage een voorkeuring doen voor APK? Is niets officieels aan en je weet alsnog of er reparaties gedaan moeten worden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
MadMarky schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:32:
Dat is inderdaad alleen als de garage de melding doorgeeft aan het RDW. Doorgaans doen ze dat alleen bij een APK goedkeur. En anders laat je toch bij de garage een voorkeuring doen voor APK? Is niets officieels aan en je weet alsnog of er reparaties gedaan moeten worden.
Zo gaat het meestal/altijd...
Als een auto bij een keuring niet wordt goedgekeurd vanwege bijv slechte banden, gaan ze hem niet eerst afkeuren, dan de banden wisselen en dan weer een nieuwe keuring uitvoeren om hem goed te keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

4x2

lộn xộn quá

Maar geef het voor de zekerheid even van tevoren aan, op een afkeur kan ook een steekproef komen, dus een garage met veel strafpunten kan een (terechte) afkeur nog wel eens handig gebruiken ;)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ik had hetzelfde met mijn eerste jaar starlet. Ik liet hem keuren bij de kwikfit maar daar kwam hij niet doorheen. Daarna wat aanpassingen gedaan en hem bij de lokale autoboer laten herkeuren. Je kan dus gewoon doorrijden. :)

Overigens, tip van de dag: Ga met een starlet of andere oude auto naar een universele garage, niet naar kwikfit of een toyotadealer. Die proberen je een nieuwe te verkopen. kwikfit en toyotadealer wilden voor 800 euro repareren aan mijn auto om hem door de apk te laten komen, maar universele garage haalde hem erdoor voor 100 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door epic_gram op 04-08-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

deepbass909 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 00:31:
@-tom-562
Spuitstukken zijn doorgaans inderdaad van gietstaal, tenzij je een spaghetti hebt.
Waarschijnlijk krijg je hem wel los, belangrijk is dat je het met beleid doet. Inspuiten met IMAL zal sowieso al geholpen hebben.
Vanmiddag vervangen. Hij ging eigenlijk heel makkelijk los :P Ik had meer angst voor de 4 bouten waarmee het hitteschild vast zat (die zagen er behoorlijk geoxideerd uit), maar alles ging meteen los zonder af te breken :P Nieuwe lambdasensor geplaatst (moest alleen de oude connector er aan solderen), foutcodes gewist en een stukje wezen rijden. Foutcode is nog niet terug gekomen.
Wil morgen (voordat ik een eind ga rijden) even de accu loskoppelen zodat de ECU zich reset. Die nieuwe lambdasensor zal wel net andere waardes doorgeven als de oude (die al 225k oud was).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Met zo'n scantool de foutcodes wissen reset meestal ook de fuel trim waardes. Wat dat betreft hoef je verder niks te resetten na vervangen van je lambdasonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bleh heb ik dat weer dat ik voor 1 klus speciaal gereedschap nodig heb.

je kent het wel, een veerpoot met een sleutel 22 en een sleutel 8
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aX8wLuk.jpg

maak je zelf iets voor de 22
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fht10cB.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jfumtuw.jpg

en een sleutel 8 mol je zodat ie ertussen past (geen foto van) maar je kan niet genoeg tegen kracht zetten dus ga je opzoek naar het juiste gereedschap en kom je het volgende tegen. https://www.gereedschapla...-sleutel-met-ovale-pinnen *O* maar die prijs voor maar 2 x te gebruiken mmmmh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CappieL schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:37:
[...]

Zo gaat het meestal/altijd...
Als een auto bij een keuring niet wordt goedgekeurd vanwege bijv slechte banden, gaan ze hem niet eerst afkeuren, dan de banden wisselen en dan weer een nieuwe keuring uitvoeren om hem goed te keuren.
Je kan de keuring 'open' laten staan, afmelden moet voor 17:00.
ThinkPadd schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:39:
Stel dat APK 10 september verloopt, en auto wordt volgende week al gekeurd, maar hij wordt afgekeurd.
Heb je dan die termijn van herkeuring (2wk meen ik) om het te fixen, of blijft de oude APK gewoon geldig en heb ik tot 10 september om het probleem te repareren?

Lijkt mij het eerste, maar vraag het toch maar even. Starlet van m'n broertje moet binnenkort naar APK, maar dit is eerste keer APK sinds hij hem heeft gekocht vorig jaar, dus we weten niet goed wat te verwachten.
Als je zeker weet dat er iets mis is en je bent van plan het zelf te fixen zou ik een inspectie aanvragen. Een auto in keuring mag de garage niet ongekeurd verlaten. Een beetje integere keurmeester zal de auto afkeuren waardoor je alleen naar huis, garage en keuringsstation mag rijden.

[ Voor 51% gewijzigd door jadjong op 04-08-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Toch gek die tegenstrijdigheden. Garages die APK keuringen doen zeggen dat het oude keuringsbewijs gewoon geldig blijft en dat je mag blijven rijden, RDW roept dat je er niet mee mag rijden na afkeur.

Bij m'n vorige auto (Peugeot 206) heb ik een keer afkeur gehad op de middelste gordel van de achterbank, deze stond strak en kon niet meer gebruikt worden. Verder was er niks mis met de auto. Volgens RDW is je auto dan niet meer veilig en mag je er helemaal niet meer mee rijden ondanks dat je oude keuringsbewijs nog 2 maand geldig is...

Toen ik een paar jaar geleden m'n 206 bij de dealer bracht voor een "goedkope" APK kreeg ik wel de keuze: of nu voor 250 euro een draagarmrubbertje van 6 euro laten vervangen en daarna afmelden als "goedkeur na reparatie", of APK afkeur afmelden en na reparatie elders nogmaals APK keuring laten doen en betalen.

Verder nooit een formulier voor afkeur in m'n handen gehad. Altijd kladjes met afkeurpunten die gefixt moesten worden. Die dingen werden dan gefixt door de garage zelf of degene die de auto namens mij liet keuren daar, waarna de auto gewoon werd goedgekeurd.
Pagina: 1 ... 18 ... 61 Laatste