Dr. Donald schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:09:
TLDR; Ford Ka mk1 met airco stuurt warmte naar kachelradiator bij stationair toerental, suggesties waar te zoeken?
Ik heb iets raars met mijn Ka, bij stationair toerental dumpt hij warmte via de kachelradiator. Ik dacht eerst dat dat alleen gebeurde bij hoge koelwatertemperatuur, maar vandaag deed hij het ook al bij 84C, voordat hij op normale bedrijfstemperatuur was. Ik heb de thermostaat al laten vervangen, maar dat heeft niet geholpen. Radiator wordt wel gewoon warm.
Wellicht gerelateerd is dan mijn koelventilator nooit aanslaat. Die doet het nog wel, vandaag direct 12V op aangesloten en ventilator ging draaien.
Ik had daarna ook de koelwatertemperatuursensor even losgekoppeld (ivm lekken) terwijl het contact per ongeluk nog aanstond. Toen ik de motor daarna startte, sensor weer aangesloten, begon de fan direct te draaien. Even gas gegeven en toen zakte het toerental niet meer? Motor uit en weer gestart -> weer als vanouds, fan uit en normaal toerental.
Ka's schijnen vaker problemen te hebben met de heater control valve, ze kunnen vast gaan zitten. Maar temperatuurregeling werkt nog wel bij mij, dus dat lijkt me niet de oorzaak.
In de buurt van de HCV heb ik wel een beschadigde bougiekabel zitten voelde ik net. Kan dat invloed hebben?
Heeft iemand een suggestie waar ik moet gaan zoeken?
Wanneer hoort de koelventilator eigenlijk aan te slaan? Net op de parkeerplaats heb ik de temperatuur op laten lopen tot 97C, toen vond ik het wel mooi geweest, maar de fan vond van niet.
Wanneer ik de bougiekabel vervang, kan ik dan 1 vervangen of moeten ze dan alle 4?
Kleine update, ik heb een aantal dingen gedaan zonder succes..
- connector ECT sensor met alcohol schoon gemaakt
- elektrische verbinding ECT sensor - ECU getest, spanning uitgelezen met forscan via ELM327.
- Wiebelen met kabel geeft geen verandering in spanning
- kabel loskoppelen geeft 5v, kortsluiten geeft 0v
- multimeter zegt dat de 5v op de kabel van de ECU ~4.87v is en dat massa echt aan massa ligt
- met forscan een Key On Engine Off Ondemand Self Test uitgevoerd -> vind geen fouten en koelfan slaat 3x kort aan
- ECT sensor losgetrokken met draaiende motor -> koelfan slaat aan + DTC code P0118 (ECT sensor circuit high)
- alle bougiekabels vervangen
- ECT gelogd tijdens lange rit -> geen rare sprongen/waarden hierin. Ga ik nog een keer opnieuw doen want temperatuur lijkt niet altijd geüpdate te worden bij onlogische sensorspanning
Elektrisch lijkt er niets aan de hand te zijn, dus ik begin aan de logica van de ECU te twijfelen. In forscan kan een PCM Modele reset uitgevoerd worden, maar aangezien ik niet goed kan vinden/begrijpen wat dat doet heb ik het nog niet gedaan. Kan het kwaad om dat te doen?
edit:
het
schijnt dat de koelfan pas bij 105 graden aanslaat (voor de endura motor, ik heb duratec), zo hoog heb ik de temperatuur ook nog nooit gezien. Zal nog een testje doen of ik de fan kan laten aanslaan.
Als dat zo is, lijkt het geen koelingsprobleem te zijn. Misschien loopt er een kabel voor de HCV achter het koppelingspedaal langs...?
edit:
Testje voor check koelfan gedaan. Fan doet het gewoon, slaat aan bij 99graden en slaat weer af bij 94 graden.
Instelling voor de ventilatietemperatuur had ik in het begin bijna helemaal koud staan. Ventilatielucht bleef ook koud totdat ik voor de tweede keer het gas los liet, een korte tijd (5s?) daarna begon de ventilatielucht warmer te worden. De motortemperatuur was toen stabiel/normaal.
Daarna knop op helemaal koud gezet waarna de ventilatielucht weer afkoelde, daarna is het ook niet meer warm geworden.
Koelvloeistof verder laten opwarmen en zodra die warm genoeg is slaat de fan aan.
Probleem zit dus niet in het koelsysteem zoals ik eerst dacht, maar in het verwarmingssysteem. Koppeling heb ik niet aangeraakt deze test, dus die is ook uit te sluiten.
Dus, kachelradiator wordt warm als KVS op temperatuur is (~85gr, >78gr) én het toerental stationair is.
Iemand nog suggesties om iets te controleren?
[
Voor 23% gewijzigd door
Dr. Donald op 26-05-2017 14:04
]