Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Jaloers....Bouli schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:36:
Wauw.....behoorlijke klus inderdaad.... ik moet ook de carterpanpakking vervangen bij mijn Honda, maar daarvoor hoeft alleen even het uitlaatspruitstuk los.... en ben je binnen 45 min wel klaar....
Beetje jammer van de spierpijn in m'n rug (een dag lang boven je hoofd werken is niet leuk...) en dat ik op het laatst moest haasten.
En dat terwijl het vervangen van de pakking eigenlijk niet eens een heel spannende klus is, maar al het werk dat erbij kwam...
Kleine nuance, alleen de laatste foto is na vervangen en schoonmaken van het carter. Op de foto's komt het niet goed over, omdat alles zwart is (ook van zichzelf), maar als je onder de auto kijkt, glimt alles tussen stuuras en versnellingsbak door de olie.sugarlee89 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:05:
[...]
Mag ik iets zeggen, natuurlijk maakt t niet uit wat ik denk haha. Maar het ziet er niet echt ernstig uit voor een 350k kmstand auto. Is typisch normaal zweet wat je bij zo een auto tegen mag komen. Onze V70n ziet er net zo uit en heeft 460.000. Daar doe ik niks aan, hoef niks of amper bij te vullen.
Mijn 740 Turbo daarentegen ligt er iedere morgen flinke plas, nouja flink. Maar goed nat. Dit lijkt de carterpakking, maar is doodleuk lekkende waterpomp die extern op het blok zit. En heeft een lekkende motoroliekoelerslang. En een lekkende turbo, dat turbo loopt via retour naar carter, waardoor het lijkt alsof carter lekt. Als ik bij deze wagen onder de auto kijk, zie je gewoon de druppels hangen. Zie ik in jou geval niet, maar misschien zie ik het verkeerd.
Lekkende carters kom ik zelden tegen en sleutel tochalweer 26 jaar aan auto's. Meestal lijkt het zo, maar is het de overgang motor/versnellingsbak. Dus de keerringen, door de rijwind wordt dit overal heen verspreid. Een goede reiniging van bodem om eventueele oorzaak te vinden lijkt me nuttiger. Maar hee is just my opinion.
Nevermind, zag alleen de laatste 2 foto's van de 4. Toch wel flink, iedere morgen natte vloer?
Echt lekken was het trouwens niet, ik heb tenminste nooit een olie-vlek onder de auto gezien, terwijl hij bij huis altijd op maar een paar parkeerplaatsen staat (en die zijn schoon). Maar ik had nu een verbruik van ruim 1,5 liter olie tussen de beurten, terwijl dat lange tijd nog geen liter was. Plus dat hij steeds natter begon te worden, en ik bij de laatste APK er een opmerking op het rapport over kreeg. Kortom, tijd om te fixen.
Wat ik alleen wat minder vond, was dit:

en dit op de grond:

Kortom, water in de olie... Dit lekte uit de carterventilatie, die echt helemaal vol zat

De komende tijd even in de gaten houden of het weer verdwijnt (onder de vuldop was een heel klein beetje te zien en de ontluchtingsslang vanaf het kleppendeksel had ook meer aanslag dan normaal).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
De schroeven liggen verzonken in t plastic. Geen mm ruimte omheen. Denk dat de schroeven ook lichtjes vastgeroest zijn in de metaalklemmetjes die eronder zitten. Heb al vaker t middenconsole bij andere 740s los gemaakt.decipherer schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:22:
[...]
Slecht te zien, maar is een (gebogen) punttang op de buitenkant van de schroefkop geen optie?
Dacht zelf misschien gaatje je te boren en tapdraad andere kant om zodat ik t los kan draaien.
Of een schroef in desbetreffende gat die ik erin boor maar die schroef moet dan draad de andere kant op hebben.
Een (schroeven)moordenaar zou hier wel op moeten werken, maar kleine schroeven zijn inderdaad klote...sugarlee89 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:41:
[...]
De schroeven liggen verzonken in t plastic. Geen mm ruimte omheen. Denk dat de schroeven ook lichtjes vastgeroest zijn in de metaalklemmetjes die eronder zitten. Heb al vaker t middenconsole bij andere 740s los gemaakt.
Dacht zelf misschien gaatje je te boren en tapdraad andere kant om zodat ik t los kan draaien.
Of een schroef in desbetreffende gat die ik erin boor maar die schroef moet dan draad de andere kant op hebben.
Eventueel kan je met een grote boor ook de kop eraf boren, zodat je de kap weg kan nemen. Vervolgens heb je genoeg ruimte de restanten weg te halen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Denk dat dat m wordt, leg er wat boorolie op zodat t niet te heet wordt.deepbass909 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:46:
[...]
Een (schroeven)moordenaar zou hier wel op moeten werken, maar kleine schroeven zijn inderdaad klote...
Eventueel kan je met een grote boor ook de kop eraf boren, zodat je de kap weg kan nemen. Vervolgens heb je genoeg ruimte de restanten weg te halen.
Met name de plek waar het reservoir voor hydraulische olie zit?
Bij een Grande punto.
[ Voor 8% gewijzigd door Daniel36 op 26-01-2017 17:18 ]
Iemand hier nog tips over? De klep mag kapot, gezien daar al flinke deuken inzitten.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
K20A daily :-)
Een remkabel van een fiets uit elkaar draaien en gebruiken dat is hier dun genoeg voor. 2 klosjes aan de eindes en zagen maar.D3nnisd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:32:
Ik heb voor mijn polo een spoiler gekocht, waarbij de achterklep er nog aan vast zit. Blijkbaar is dat ding vast gekit. Ik heb gehoord dat ik met een verf föhn vanaf de binnenkant moet blazen en daarna met ijzerdraad de kit moet doorbreken. Op die manier beschadig ik de spoiler niet.
Iemand hier nog tips over? De klep mag kapot, gezien daar al flinke deuken inzitten.
Heb ik ook gebruikt bij het uit elkaar halen van een aquairum.
Inmiddels heel lang bezig geweest. Ik kan er geen draad door krijgen. Mede door de hoek die erop zit.Eskimootje schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:26:
[...]
Een remkabel van een fiets uit elkaar draaien en gebruiken dat is hier dun genoeg voor. 2 klosjes aan de eindes en zagen maar.
Heb ik ook gebruikt bij het uit elkaar halen van een aquairum.
Dat vraagt om een foto, lastig te beoordelen zonder.D3nnisd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:57:
[...]
Inmiddels heel lang bezig geweest. Ik kan er geen draad door krijgen. Mede door de hoek die erop zit.
Onderstaande foto is van marktplaats(desbetreffende klep heb ik in mijn bezit nu.)Eskimootje schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:33:
[...]
Dat vraagt om een foto, lastig te beoordelen zonder.
Zoals je ziet zit er een hoek op.
Misschien kan je aan twee kanten een plamuurmes ertussen steken?
En dan op de hoek beginnen, net als met kaas, niet in het midden. En dan voorzichtig onder de messen doorzagen dan beschermen die je spoiler, en die verplaats je steeds.
Doe het wel binnen met een klep/spoiler minimaal op kamertemperatuur, het is nu te koud om kunststof te "verbuigen" , dan barst het.
Een gewoon stuk ijzerdraad moet je ook door de kit kunnen zagen, ook met twee klosjes. Dat is dunner dan een fietskabel en bovendien glad waardoor je minder kans op beschadigingen hebt.
En met een föhn wordt waarschijnlijk een verfföhn bedoeld geen haar föhn, die kunnen niet heet genoeg. Wist je al......
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 09-02-2017 09:39 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Heeft hij in het verleden wel goed gewerkt? Dan lijkt het erop dat de kabel nu blijft hangen en hij doorschiet.Knul schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:57:
Ik heb problemen met mijn achteraf ingebouwde John Gold cruise control. Deze werkt nog met een mechanische gaskabel. Op het moment dat ik mijn cruise activeer en inschakel, bijvoorbeeld bij 50km/h, geeft hij gelijk gas bij naar ~60km/h. Hij laat zich dan weer afzakken tot 50km/h, en geeft dan weer gas bij. Als ik de cruise een paar keer aan en uit zet doet hij het wel weer gewoon. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Verwijderd
Ik heb nu een auto waarmee ik 4000 - 7000 km net red met een setje schijvensugarlee89 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:30:
W00t , iedere 2 jaar schijven vervangen. Bosch gaan bij mij ruim 2 ton mee en dan zit ik nog lang niet op het veilige limiet. En remblokken gaan minimaal 2 sets mee en soms 3. En is een automaat dus nog iets meer misbruik dan handbak.
Inmiddels in 1 jaar al dus 4 setjes versleten... lang leve de kwaliteit van Duitse degelijkheid. Gelukkig nog steeds onder garantie, en die gaat ook elke keer opnieuw in voor de remmen.

Verwijderd
Geen ervaring mee maar wel met DSG bakken en andere VAG pruttel, maar die hebben geen reservoir, je vult gewoon bij in de bak zelf. Waarvoor zoek je het reservoir?Daniel36 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 17:16:
Iemand toevallig ervaring met Fiat dualogic versnellingsbakken?
Met name de plek waar het reservoir voor hydraulische olie zit?
Bij een Grande punto.
Wat doe je met die schijven? Zelfs de remblokken horen nog langer mee te gaan dat ditVerwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:17:
[...]
Ik heb nu een auto waarmee ik 4000 - 7000 km net red met een setje schijven![]()
Inmiddels in 1 jaar al dus 4 setjes versleten... lang leve de kwaliteit van Duitse degelijkheid. Gelukkig nog steeds onder garantie, en die gaat ook elke keer opnieuw in voor de remmen.

Heb je niet een slepende remklauw ofzo, of je moet iets aan je rijstijl doen, want met << 10.000km begin je normaal net door het bovenste laagje van de schijf te komen en zou je, zelfs met circuitgebruik, nog niet zoveel slijtage horen te hebben dat ze al vervangen moeten worden...
Ja. Hij doet het ook niet altijd, dat is het lastige. Met 50km/h heb ik ook meer last dan met bijvoorbeeld 70km/h. Met 100km/h doet hij het eigenlijk nooit.deepbass909 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:53:
[...]
Heeft hij in het verleden wel goed gewerkt? Dan lijkt het erop dat de kabel nu blijft hangen en hij doorschiet.
Verwijderd
Autoblog heeft er al eens een stuk over geschreven, ik hou het nog steeds op een software probleem icm gebrek aan koeling waardoor de boel krom trekt.deepbass909 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:37:
[...]
Wat doe je met die schijven? Zelfs de remblokken horen nog langer mee te gaan dat dit
Heb je niet een slepende remklauw ofzo, of je moet iets aan je rijstijl doen, want met << 10.000km begin je normaal net door het bovenste laagje van de schijf te komen en zou je, zelfs met circuitgebruik, nog niet zoveel slijtage horen te hebben dat ze al vervangen moeten worden...
Remblokken gingen de eerste keer ook maar 10.000km mee
Is dit gemakkelijk te doen? en waar moet ik rekening mee houden?

Het makkelijkst is om de werkplaatshandleiding erbij te houden voor de details en aanhaalmomenten, en sowieso iemand die het eerder gedaan heeft..
Het gaat allemaal vrij eenvoudig, (als je het al eens eerder gedaan hebt) een uurtje of 2-3 werk, en het voornaamste gereedschap is (eeh..)
ringsleutel 10,13,16,21,22.
Dop vierkant 8mm voor de spanrol of 8mm vierkant carterpansleutel.
boutje m8 en klein imbus-sleuteltje als blokkeerpennen,
en eventueel een flinke hamer om de waterpomp uit het gat te meppen.
Een paar puntjes:
De auto rechts-voor opkrikken en eventueel (maar niet noodzakelijk) het wiel rechts-voor eraf halen geeft de benodigde werkruimte.
Distributie op tijd zetten gaat door een boutje (M8) door het tandwiel in de kop te draaien met het tandwiel in de juiste positie, en dan een pin (bijvoorbeeld een imbus-sleuteltje oid) in het blokkergat door het vliegwiel te steken. Daarna kan je de riem verwijderen, waterpomp en spanrol vervangen, en eventuele seals vervangen indien nodig, en dan in omgekeerde volgorde in elkaar.
Riem op spanning zetten gaat via het plastic dopje in de wielkast, daar doorheen kan je een sleutel met een 8mm vierkant op de spanrol zetten, en dan met (ik geloof) 2kg op 10 cm belasten voor de juiste riemspanning voordat je de moer vastdraait. (ik zou de handleiding ff moeten naslaan voor het precieze getal.) Of, wat ik doe, op gevoel, maar dat doe je niet bij de 1e keer..
Een andere tip, een deurklink + pen van een willekeurige deur is ook 8mm. Voor de spanrol zou 't prima moeten werken.
Als je de waterpomp echt niet los krijgt heb je een grote hamer en een stuk hout of een koudbeitel nodig.
Kan zijn dat de motorsteun eraf moet voor extra werkruimte, dan heb je ook een garagekrik en een plankje nodig om de motor ff omhoog te houden.
Ik heb je een PB'tje gestuurd met een linkje naar de Haynes, waarin het hele proces met foto's en alles staat beschreven.

Gaat dat zo makkelijk bij 90 pk?Bouli schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:46:
Geen losvliegende motorkappen meer op de baanl
[afbeelding]
Once again open up your bag of tricks!
Kijkend naar zijn vorige afbeeldingen zit daar een B16 (160pk?) inSwooX schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:47:
[...]
Gaat dat zo makkelijk bij 90 pk?Of zit er wat moois onder die kap?
edit: te serieus

[ Voor 4% gewijzigd door NeoAtomic op 09-03-2017 08:56 ]
Hopelijk neemt die het niet zo serieus, wou hem even associëren met ricers.NeoAtomic schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 08:54:
[...]
Kijkend naar zijn vorige afbeeldingen zit daar een B16 (160pk?) in
Once again open up your bag of tricks!
Zal binnenkort een dynorun gaan doen, maar het is allang geen 106pk meer....
Dit hangt er onder de kap:

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Verwijderd
Daar komt vuil en water in en door warmte zet het vocht uit wat onder je laklaag zit en zo bladdert je laklaag af. Kort gezegd. Die putjes kan je vullen met op kleur gemaakte verf. Afhankelijk van de kleur van je auto kan je afwerken met een blanke lak. Het nadeel kan zijn dat je door die blanke lak randjes zit en dus ziet dat je bijgewerkt hebt.
Ik zou de putjes schoonmaken en vullen met kleurlak, kopje afschuren en polijsten of te wel spotrepair. Weet wel dat dit maar een tijdelijke fix is en dat je misschien kan zien dat je bijgewerkt hebt.
Ineens viel me op dat het linkervoorwiel(rijderskant) een stukje meer omlaag hing dan de passagierskant. Ook is de band daar toch wel een stuk harder aan het slijten als aan de rechterkant.
Het betreft hier een BMW e46, de monteur die toen snel keek zei dat het een kwestie van uitlijnen is maar ik weet het nog zo net niet. De auto is aan de bestuurderskant ook wat lager als hij gewoon op de grond staat.
Waar zou ik dit in kunnen zoeken?
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Verwijderd
Misschien ooit een veer kapot gehad en is er 1 vervangen? Als er dan 1 van de sloop onder is gekomen van bijv een ander type (ander gewicht dus) kun je dit soort dingen krijgen.
http://www.ebay.co.uk/itm...CLR788HC-4D-/361470563461
Of is het goedkope troep/ makkelijk te kraken?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Toch ook even naar de dempers kijken: de demper bepaalt namelijk hoe ver je ophanging omlaag hangt wanneer de auto niet op de wielen rust (ophanging is begrensd door je dempers)Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:55:
Je veren na laten kijken... een demper draagt geen gewicht, dat doet de veer.
Misschien ooit een veer kapot gehad en is er 1 vervangen? Als er dan 1 van de sloop onder is gekomen van bijv een ander type (ander gewicht dus) kun je dit soort dingen krijgen.
Ik had een vergelijkbaar setje in mijn Honda en die werkte prima. Kraken zal denk ik wel meevallen: ik vermoed dat het qua techniek erg vergelijkbaar is met OEM sleutels (rolling code).ToolkiT schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:51:
Dit soort central locking setjes.. is dat nou wat?
http://www.ebay.co.uk/itm...CLR788HC-4D-/361470563461
Of is het goedkope troep/ makkelijk te kraken?
[ Voor 31% gewijzigd door DaWaN op 19-03-2017 22:33 ]
If you do not change direction, you may end up where you are heading
op de auto drukken, hij moet na 1,5 slag stoppen. gaat de auto "deinen" zijn de dempers lek (niet de veren maar de dempers)Speeddragon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:48:
Hebben jullie tips om de dempers te checken? Wiel eraf halen en opkrikken kan ik zelf prima. Schokdempers/veren vervangen ook wel. Het is meer het diagnose stellen dat ik niet zo goed kan.
Veren kan je volgens mij vooral visueel controleren op een breuk maar meer kan hier niet echt aan kapot
Wat doet de auto dat je hem verdenkt ?
Dat laatste kan ook verbeelding zijn, zit nu te kijken en nu lijkt hij weer helemaal recht te staan.
Uitlijnen zou ik sowieso doen, maar het kan geen kwaad om je ophanging te controleren en waar nodig eerst te repareren voordat je gaat uitlijnen.
Check behalve je dempers en veren ook de volgende dingen:
-Bussen in draagarmen (voor + achter)
-Bussen/bevestiging subframe (voor + achter)
-Fuseekogels
-Stuurkogels
-Bussen/bevestiging anti-roll bars
Overigens zijn je schokbrekers zo'n beetje het belangrijkste deel van de ophanging. Het kan zeker geen kwaad om ze te vervangen. Voor een E46 kun je al voor 400 euro een set veren en dempers van een goed merk krijgen (Eibach + Bilstein) en voor 200 euro als je een goedkoop merk neemt.
Te veel van die wagens gedemonteerd en overal zie je SACHS ingeslagen.
Verwijderd
Met het uitwegen / balanceren wordt iedere schokbreker op het juiste punt gezet, zodat de auto in ieder geval in balans staat.
Hoe wil je dat doen bij standaard dempers? Ik verwacht dat er onder die BMW gewoon standaard fabrieksschokbrekers zitten. Daar valt weinig aan af te stellenVerwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:23:
Laat je auto eens uitwegen / balanceren. Ik kamp hier ook mee, niet dat mijn auto scheef staat ofzo maar schokbrekers (zeker in hardheid/hoogte verstelbaar) moet je wel afstellen. Je kunt namelijk niet zomaar alles gelijk zetten en installeren onder de auto.
Met het uitwegen / balanceren wordt iedere schokbreker op het juiste punt gezet, zodat de auto in ieder geval in balans staat.
Overigens, heoveel KM heeft die BMW gelopen? Een E46 is minimaal 12 jaar oud. Dus dat de dempers 'op' zijn, is niks vreemds aan (als de originele nog nooit vervangen zijn tenminste).
Vaak bu'j te bang!
Taak 1: de 'hoedenplank'
before:

After:

Volgende stap:
De koelkast is vervangen met een iets kleiner compressor model en ik heb 10cm over, dus ga nu een wijnrek inbouwen:
concept:

[ Voor 26% gewijzigd door ToolkiT op 24-03-2017 11:25 ]
Inderdaad. De rijhoogte wordt door zowel de demper als veer bepaald (veer is wel dominant, maar bij lekke dempers zie je auto vaak ook iets lager staan). Omdat één van de wielen ook minder ver zakt bij optillen, lijkt dit sterk om een demper die niet goed meer functioneert.-tom-562 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:45:
[...]
Hoe wil je dat doen bij standaard dempers? Ik verwacht dat er onder die BMW gewoon standaard fabrieksschokbrekers zitten. Daar valt weinig aan af te stellen![]()
Overigens, heoveel KM heeft die BMW gelopen? Een E46 is minimaal 12 jaar oud. Dus dat de dempers 'op' zijn, is niks vreemds aan (als de originele nog nooit vervangen zijn tenminste).
Aangezien een E46 qua ophanging bijna identiek is aan de E36 (in ieder geval qua opbouw), kan ik die ongeveer dromen. Voor wordt de slag normaal alleen beperkt door de combinatie schokdemper/veer/stabilisatiestang (traditionele McPherson ophanging). De rubbers en kogels hebben hier geen invloed op.
Een standaard testje is op iedere hoek van de auto hem stevig omlaag te drukken en op te letten hoe vaak de auto op en neer beweegt. Hij hoort terug omhoog voorbij het rustpunt te komen en dan terug te zakken tot de rijhoogte. Schiet hij door, dan is de demper voor 95% zeker versleten.
Zelf ben ik overigens behoorlijk gecharmeerd van Bilstein dempers. Wil je directe vervangers voor een standaard onderstel, dan zijn de B4's een goede keuze. Zit er een sportonderstel onder, dan zijn de B6-dempers een goede keuze.
Afhankelijk van de kilometerstand is het ook verstandig om direct de veren te vervangen, deze verslappen en zakken in over tijd.
Ze schijnen te jammen zijn, daardoor kan je die code die de zender uitzend op een later gebruiken. Maar een code die gebruikt is kan niet nog eens uitgevoerd worden.DaWaN schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:31:
[...]
Toch ook even naar de dempers kijken: de demper bepaalt namelijk hoe ver je ophanging omlaag hangt wanneer de auto niet op de wielen rust (ophanging is begrensd door je dempers)
[...]
Ik had een vergelijkbaar setje in mijn Honda en die werkte prima. Kraken zal denk ik wel meevallen: ik vermoed dat het qua techniek erg vergelijkbaar is met OEM sleutels (rolling code).
Google maarés: OpenSesame: hacking garages
Ja dat is inderdaad het idee van een rolling code: zodat het ding niet vatbaar is voor een replay attack.Aapje schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:51:
[...]
Ze schijnen te jammen zijn, daardoor kan je die code die de zender uitzend op een later gebruiken. Maar een code die gebruikt is kan niet nog eens uitgevoerd worden.
Google maarés: OpenSesame: hacking garages
Met een jammer en kennis van het specifieke systeem zijn ze inderdaad te kraken wanneer je jezelf met apparatuur dichtbij de auto kunt begeven. Toegang tot de auto kun je jezelf alleen verschaffen als je met apparatuur dichtbij bent op het moment dat de afstandsbediening gebruikt wordt.
Kortom: zonder voorkennis en geadvanceerde apparatuur kun je die systemen echt niet zomaar kraken. Omdat de aanvaller niet weet wat voor systeem het is, lijkt zo'n Chinees setje mij in principe veiliger dan OEM. Ik gok dat voor sommige OEM systemen de appartuur mogelijk wél beschikbaar is.
Bilstein kan ik beamen. Heb zelf een setje B12 dempers en veren onder mijn RX-8 zitten. Zo'n set bestaat uit B8 dempers(wat weer kortere B6 dempers zijn) samen met Eibach veren. Resultaat is zeer goed te noemen. Iets stijver, iets lager maar comfort is bijna onaangetast gebleven. Sterker nog, sommige wegen zijn juist beter met deze dempers. Waar ik bijvoorbeeld eerst steeds op een betonplaat (met daarover asfalt) weg in Belgie steeds de naden goed kon voelen voel ik dit juist nu helemaal niet meerdeepbass909 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:50:
[...]
Inderdaad. De rijhoogte wordt door zowel de demper als veer bepaald (veer is wel dominant, maar bij lekke dempers zie je auto vaak ook iets lager staan). Omdat één van de wielen ook minder ver zakt bij optillen, lijkt dit sterk om een demper die niet goed meer functioneert.
Aangezien een E46 qua ophanging bijna identiek is aan de E36 (in ieder geval qua opbouw), kan ik die ongeveer dromen. Voor wordt de slag normaal alleen beperkt door de combinatie schokdemper/veer/stabilisatiestang (traditionele McPherson ophanging). De rubbers en kogels hebben hier geen invloed op.
Een standaard testje is op iedere hoek van de auto hem stevig omlaag te drukken en op te letten hoe vaak de auto op en neer beweegt. Hij hoort terug omhoog voorbij het rustpunt te komen en dan terug te zakken tot de rijhoogte. Schiet hij door, dan is de demper voor 95% zeker versleten.
Zelf ben ik overigens behoorlijk gecharmeerd van Bilstein dempers. Wil je directe vervangers voor een standaard onderstel, dan zijn de B4's een goede keuze. Zit er een sportonderstel onder, dan zijn de B6-dempers een goede keuze.
Afhankelijk van de kilometerstand is het ook verstandig om direct de veren te vervangen, deze verslappen en zakken in over tijd.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Wat ligt daarin? Een B16?Bouli schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:36:
Op de testbank geweest in Geldermalsen (Speed Centre) Resultaat: 181.8Pk en 181.7 Nm
[afbeelding]
[afbeelding]
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
B18C4, die hebben tenminste nog wat koppel
Was nu €75 kwijt voor twee nieuwe schijven en 4 remblokken. Bij een Euromaster o.i.d. zou ik €290 kwijt zijn als ik het zou laten doen

De motorolie + filter ook weer vervangen, de opvangbak bevalt erg goed. Aftappen zonder knoeien, daarna doppen erop draaien, papiertje erdoor en dan kun je de tank eerst rustig aan de kant leggen om de olie later over te schenken in een oude jerrycan o.i.d. Scheelt weer per ongeluk omver stoten.
[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2017 15:21 ]

Had geen zin om er nog langer mee te klooien, moet later maar even zien of ik die op een andere manier nog los krijg of dat het uitboren wordt.
Die opvangbak lijkt wel erg veel op de oude jerrycan die ik gebruikThinkPadd schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:17:
[...]
De motorolie + filter ook weer vervangen, de opvangbak bevalt erg goed. Aftappen zonder knoeien, daarna doppen erop draaien, papiertje erdoor en dan kun je de tank eerst rustig aan de kant leggen om de olie later over te schenken in een oude jerrycan o.i.d. Scheelt weer per ongeluk omver stoten.
Gat in de zijkant maken en je hebt praktisch hetzelfde idee. Je moet er idd niet tegenaan schoppen als ie vol zit, maar omver stoten gaat niet omdat ie al op z'n kant ligt.
Hoezo dat danBouli schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:27:
Ik gok de voorste blokken en schijven? Die zijn inderdaad erg simpel, als je achter schijven hebt, wordt het iets lastiger.
Vaak bu'j te bang!
Of dat niks hebt om de zuiger terug te draaien en te duwen-tom-562 schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:29:
[...]
Hoezo dat danHooguit als je een handremmechanisme met remschoentjes heb (dus 'in' de schijf) en je die ook vervangt
Ja okBouli schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:08:
[...]
Of dat niks hebt om de zuiger terug te draaien en te duwen
Laatst bij de auto van m'n vriendin de remblokken (voor) vervangen, daarbij had ik een zo'n terugduw gereedschap unit gebruikt die op perslucht werkt, dat gaat echt perfect
Vaak bu'j te bang!
Ik gebruik gewoon een grote lijmtang-tom-562 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 08:27:
[...]
Ja okOverigens zijn die setjes om je remzuiger terug te duwen (en te draaien) tegenwoordig al te koop voor een paar tientjes, staat ook nog op mijn verlanglijstje
![]()
Laatst bij de auto van m'n vriendin de remblokken (voor) vervangen, daarbij had ik een zo'n terugduw gereedschap unit gebruikt die op perslucht werkt, dat gaat echt perfect
Exact die set wil ikBouli schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:03:
[...]
Ik gebruik gewoon een grote lijmtangZo'n setje voor achter heb ik ook liggen en al gebruikt uiteraard. Komt geloof ik van HBM af.
Vaak bu'j te bang!
Heeft iemand ervaring hiermee en goede tips?
Thanks!

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Verwijderd
Nou,ThinkPadd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:05:
Waarom wil je dat zelf maken? Spul kost geen drol
Als ik het ergens koop en ik gebruik het op de snelweg, dan worden m'n ruiten 'nauwelijks' schoon. Vooral doodgeslagen vliegen op m'n ruiten worden na gebruik ruitewissers eigenlijk alleen nog maar erger.
Ik gebruik het dus zo min mogelijk, omdat ik meer benut met even stoppen bij het tankstation en met zo'n borstel snel even over de voorruit ga.
Als je het zelf kunt fabriceren en dit een veel beter effect heeft met reinigen dan heb ik daar wel oor naar.
Verwijderd
Voor vliegen op je lak kan je een hete handdoek op de vliegenbrij leggen en dat even in laten trekken voor zeg 15 minuten. Daarna spoel je het er goeddeels af.
Het is ook meer de uitdaging van, ik kan het zelf.ThinkPadd schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:05:
Waarom wil je dat zelf maken? Spul kost geen drol
ja dat wist ik , daarom vond ik die 48% ook erg veel.Oogje schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 12:20:
En van teveel spiritus krijg je op een gegeven moment een blauwige waas op glas, moet je niet willen.
This voor mij meer dat ik het leuk vind om zelf te doen, en gewoon wat uit te proberen.
Dat is eigenlijk wel weinig koppel voor 180pkBouli schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:36:
Op de testbank geweest in Geldermalsen (Speed Centre) Resultaat: 181.8Pk en 181.7 Nm
[afbeelding]
[afbeelding]

Die torx-boutjes zijn wel naar ja... Voordeel is alleen wel dat, omdat het torx is, de boor wel redelijk goed te centreren is. En bij montage goed insmeren met of kopervet of keramische pasta.MadMarky schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:21:
Afgelopen weekend ook bezig geweest met remschijven en blokken vervangen van de Z3. Rechtsvoor ging prima, linksvoor zat het torx borgboutje van de remschijf wel erg vast. En die is nu dus dol![]()
Had geen zin om er nog langer mee te klooien, moet later maar even zien of ik die op een andere manier nog los krijg of dat het uitboren wordt.
[...]
Die opvangbak lijkt wel erg veel op de oude jerrycan die ik gebruik
Gat in de zijkant maken en je hebt praktisch hetzelfde idee. Je moet er idd niet tegenaan schoppen als ie vol zit, maar omver stoten gaat niet omdat ie al op z'n kant ligt.
Ik hij bij één van de voorwielen waarschijnlijk dezelfde uitdaging als daar ooit een schijf vanaf moet... Daar is ook geen beweging te krijgen in het boutje...
Het bizarre is dat heel veel automerken 7mm inbus voor de klauwen gebruiken, maar die nooit in een standaard set zit, zelfs niet in doppenkisten... Ik heb om die reden ook een losse 7mm sleutel en is mede reden geweest om een kistje met alleen maar torx, e-torx en inbus te kopen.ThinkPadd schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:17:
[...]
Was nu €75 kwijt voor twee nieuwe schijven en 4 remblokken. Bij een Euromaster o.i.d. zou ik €290 kwijt zijn als ik het zou laten doenMoest alleen nog even een inbussleutel 7mm kopen om de klauw los te krijgen, die sleutel is in de meeste setjes niet aanwezig (die gaan meestal van 10mm > 8mm > 6mm etc).
[...]
Als ik in de DHZ-garage bezig ben, en iemand komt vragen of ik toevallig een 7mm inbus te leen heb, weet ik doorgaans ook al genoeg.
Verder snap ik je (gezonde) angst om aan de remmen te werken, ik vond het de eerste keer ook spannend (en helemaal het eerste ritje daarna). Nu boeit het me niet echt meer.
Ik moet alleen binnen niet al te lange tijd een leiding gaan vervangen, en dat vind ik toch ook wel weer spannend. Ik heb nog nooit een nieuwe leiding gemaakt, dus ben heel benieuwd hoe zo'n flare-setje werkt...
Je hebt een 2.5. Ik vermoed da hij een 1.8 non turbo heeft? Het zou maar erg zijn moest je koppel niet merkelijk hoger liggen.deepbass909 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:52:
[...]
Dat is eigenlijk wel weinig koppel voor 180pkMijn 2,5 liter zit op 245Nm koppel en 170pk. Aan de andere kant ligt de redline van de 6-cilinder wel al op 6500 toeren, en niet 9000(!!!)
1 op 1 zijn gewoon keurige waarden met een 4 cylinder.
Is dat trouwens niet wat weinig pk voor een 2.5
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Flink wat tikken geven:deepbass909 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:52:
Die torx-boutjes zijn wel naar ja... Voordeel is alleen wel dat, omdat het torx is, de boor wel redelijk goed te centreren is. En bij montage goed insmeren met of kopervet of keramische pasta.
Ik hij bij één van de voorwielen waarschijnlijk dezelfde uitdaging als daar ooit een schijf vanaf moet... Daar is ook geen beweging te krijgen in het boutje...
Bij de universeel garage waar ik heb gewerkt hadden wij een soort "klop" schroevendraaier: torx bitje er in en op achterkant gereedschap met beleid wat klappen geven op de schroef, daarna zonder veel kracht pas los draaien(Kan eventueel ook met een torx schroevendraaier, indien die wat tikken mag opvangen)
Even "laten schrikken" heeft voor mij altijd gewerkt iig. Als het echt niet los komt kan je dit voorzichtig ook nog doen door met een hamer op de remschijf (niet het remgedeelte) te doen op het uiterste randje van de schijf die over de naaf valt.
Ik heb nog nooit gehad dat het dan niet los kwam of iets anders kapot ging iig :-)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
170pk is inderdaad weinig voor een 2.5, daarom heeft BMW 20 jaar terug ook besloten om het een 323i te noemen (alsof het dus een 2.3 is). In werkelijkheid lag het vermogen overigens eerder richting de 190pk. Maar ja, vanwege marketingredenen wou BMW dat niet, want dan zou niemand de 328i gekocht hebben, die 192pk op papier had (en tot 200 op een dyno haalde).azz_kikr schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 18:25:
[...]
Je hebt een 2.5. Ik vermoed da hij een 1.8 non turbo heeft? Het zou maar erg zijn moest je koppel niet merkelijk hoger liggen.
1 op 1 zijn gewoon keurige waarden met een 4 cylinder.
Is dat trouwens niet wat weinig pk voor een 2.5![]()
Maar het design was echt gericht op souplesse, niet zo zeer hoog vermogen. En dat is ook wel te merken, ik kan rustig in versnelling (tot de 4de) het toerental tot 1000 rpm laten zakken en dan weer versnellen.
Meestal is dat inderdaad wel genoeg, maar ik weet dat dit bewuste boutje in de praktijk echt vast kan zitten. In combinatie met een gat dat niet bepaald diep is, is het echt een reëel risico dat je het boutje kapot draait.Stef87 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:12:
[...]
Flink wat tikken geven:
Bij de universeel garage waar ik heb gewerkt hadden wij een soort "klop" schroevendraaier: torx bitje er in en op achterkant gereedschap met beleid wat klappen geven op de schroef, daarna zonder veel kracht pas los draaien(Kan eventueel ook met een torx schroevendraaier, indien die wat tikken mag opvangen)
Even "laten schrikken" heeft voor mij altijd gewerkt iig. Als het echt niet los komt kan je dit voorzichtig ook nog doen door met een hamer op de remschijf (niet het remgedeelte) te doen op het uiterste randje van de schijf die over de naaf valt.
Ik heb nog nooit gehad dat het dan niet los kwam of iets anders kapot ging iig :-)
Exact het verhaal met de mijne. Dat is een 328, maar om nu te zeggen dat ie de straatstenen eruit sleurt...met zo'n gewicht valt dat nogal mee. Toch is het echt wel een vlotte auto, maar dan vooral in de tussenacceleratie. Als je vlot iets in moet halen, dan is dat ook zo gedaan.deepbass909 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 02:17:
[...]
170pk is inderdaad weinig voor een 2.5, daarom heeft BMW 20 jaar terug ook besloten om het een 323i te noemen (alsof het dus een 2.3 is). In werkelijkheid lag het vermogen overigens eerder richting de 190pk. Maar ja, vanwege marketingredenen wou BMW dat niet, want dan zou niemand de 328i gekocht hebben, die 192pk op papier had (en tot 200 op een dyno haalde).
Maar het design was echt gericht op souplesse, niet zo zeer hoog vermogen. En dat is ook wel te merken, ik kan rustig in versnelling (tot de 4de) het toerental tot 1000 rpm laten zakken en dan weer versnellen.
En heerlijk als lange afstandscruiser natuurlijk
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Ik vind jouw vermogen juist weinig voor een 2,5 literdeepbass909 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 17:52:
[...]
Dat is eigenlijk wel weinig koppel voor 180pkMijn 2,5 liter zit op 245Nm koppel en 170pk. Aan de andere kant ligt de redline van de 6-cilinder wel al op 6500 toeren, en niet 9000(!!!)
[...]
Ik heb een 4 cilinder, non turbo
En dan te bedenken dat ik er nog een turbo op ga zetten
Wat wil je eruit gaan halen dan?Bouli schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:10:
[...]
Ik vind jouw vermogen juist weinig voor een 2,5 liter(turbo?)
Ik heb een 4 cilinder, non turboen bovendien weegt mijn auto ongeveer zo'n 1000 kilo. Maar mijn auto is niet echt bepaald luxe meer, maar dat geeft niet
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Non-turbo, 100% NA. De motor heeft heel veel potentie, de M-divisie heeft hem immers met opboren naar 3.2 liter en individuele throttle bodies het vermogen naar 316pk gebracht. Ook genoeg thuis-tuners weten vrij gemakkelijk vermogens te halen die richting de 100pk/liter gaan, zonder turbo's of compressors. Maar die motoren leveren wel heel veel in qua souplesse bij lage toeren.Bouli schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:10:
[...]
Ik vind jouw vermogen juist weinig voor een 2,5 liter(turbo?)
Ik heb een 4 cilinder, non turboen bovendien weegt mijn auto ongeveer zo'n 1000 kilo. Maar mijn auto is niet echt bepaald luxe meer, maar dat geeft niet
En om nou te zeggen dat m'n cabrio traag is... 0 naar 100 in 8 seconden, top begrensd op 210 km/u en dat met 1550kg. Er zijn andere zaken aan de auto die op dit moment de prestaties meer beperken, zoals een relatief slap onderstel en chassis.
[ Voor 5% gewijzigd door SadisticPanda op 15-04-2017 20:39 ]
Verwijderd

Langleve ....
Dat kleine powerhuis doet stock 380PK/440NM. Beetje remap tilt 'm naar 425PK / 570NM aan koppel. Ik zit in een app in waarin iedereen met een V8 M5 (E39), V8 Biturbo (RS6) zit en ik de enige met een V6-Biturbo ben. Het positieve eraan is is dat ik langer op een tank doe dan de rest en het vermogen echt niet onder doet aan dat van een V8.
Even een vraag trouwens; ik ben bezig een inverter in te bouwen in mijn RS4. Die inverter wil ik later gaan gebruiken als ik op vakantie ga ofzo en langs de kant van de weg 220V nodig denkt te hebben. Second wil ik mijn oude PS3 aan gaan sluiten maar de inverter is een 'modified sine wave' en geen 'pure sine wave'.
Kan dat problemen geven met de ingebouwde PSU van de PS3 zelf? Ik heb ook een oude beamer hier liggen, die maakt zo'n heerlijk geluid als je 'm op de inverter aansluit. Hij werkt verder goed, er komt alleen een kwak meer geluid uit daar waar de PSU van de beamer in zit.
Moet een 60A kabel door gaan trekken van voor naar achteren en de boel afzekeren. De inverter heeft al reeds een plekje gekregen bovenop het ski-luik dat met de Avant komt.
Gewoon de kop eraf boren, restant kun je er dan meestal gewoon nog met de hand uitdraaien.deepbass909 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 02:17:
Meestal is dat inderdaad wel genoeg, maar ik weet dat dit bewuste boutje in de praktijk echt vast kan zitten. In combinatie met een gat dat niet bepaald diep is, is het echt een reëel risico dat je het boutje kapot draait.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Daarna imbus variant erin, torx is leuk in kleine maten als vervanging voor kruiskop. Maar serieuze zaken liever 6 kant of als het echt moet inbus. En nee die moet je dan niet met de een imbus sleuteltje los maken, maar met een fatsoenlijk doppenset. Torx net zo, zie soms mensen torx 35 in een 40 gat gebruiken, tjah dat vraagt om problemen, of holle torx. Die gebruik je ook alleen als het noodzakelijk is.
Door het vele uitzetten en krimpen van de remschijf, is het boutje steeds vaster komen te zitten. Door de kop weg te boren haal je de spanning weg en kun je in 9 van de 10 gevallen het restant zo los draaien.sugarlee89 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:11:
Als dat zo is, dan was die nooit dol gedraaid.
Ik ken die bewuste boutjes, bij mijn E46 hadden ze de eerste keer ook even een klap nodig om los te komen.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Vertel dat maar aan de tientallen schijf- en trommelborgboutjes die ik in mijn leven heb uit moeten borensugarlee89 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:11:
Wat Kendo zegt. De kop is hetgeen wat vast komt te zitten, haal je die weg, dan is de spanning eraf en kun je het restje er zo uitdraaien
[ Voor 2% gewijzigd door Peenutzz op 16-04-2017 13:39 . Reden: typo ]
Als je wat vet gebruikt, is enkel het kopje wat komt vast te zitten zoals boven al gezegd is. Dan is het gewoon kwestie van de bouten even te laten "schrikken" met een tikje van een hamer of een droge draai van een sleutel.
Topkwaliteit van Nederlandse bodem
Heb zelf een 150W model gekocht via Marktplaats. Op vakantie al veel profijt van gehad, laptop, telefoon, camera e.d. opladen zonder moeilijk te moeten doen met splitters, USB-verlengkabels etc. Gewoon omvormer en 230V stekkerdoos achterin.
Wat moet je trouwens met een beamer in een auto

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2017 16:43 ]
Verwijderd
Ooit een keer een apart project gedaan, een beamer op een aparte beugel gelast om zo op de muren op straat te kunnen projecteren

Verwijderd
Dat vond wel eens plaats ja, op muren van de mac. Iedereen maar kijken waar het vandaan kwam.sugarlee89 schreef op zondag 16 april 2017 @ 18:55:
En dan snoeiharde porno vertonen zeker.

Het was gewoon een brainstorm geweest op een auto die verder toch voor niets anders meer goed was ook. Was wel leuk gedurende de tijd. In de praktijk totaal niet praktisch, beamer moest er steeds vanaf, als je remde had je kans dat ie in je nek vloog enz.
het is nog geen probleem bij mij hèPeenutzz schreef op zondag 16 april 2017 @ 00:28:
[...]
Gewoon de kop eraf boren, restant kun je er dan meestal gewoon nog met de hand uitdraaien.
Torx kan over het algemeen juist meer kracht aan dan inbus. Dus als het even kan liever juist torx dan inbus bij een verzonken kop. Maar wat je aangeeft, mensen gebruiken vaak een te kleine maat, omdat die ook goed lijkt te passen, en dan ontstaan er problemen.sugarlee89 schreef op zondag 16 april 2017 @ 01:11:
Daarna imbus variant erin, torx is leuk in kleine maten als vervanging voor kruiskop. Maar serieuze zaken liever 6 kant of als het echt moet inbus. En nee die moet je dan niet met de een imbus sleuteltje los maken, maar met een fatsoenlijk doppenset. Torx net zo, zie soms mensen torx 35 in een 40 gat gebruiken, tjah dat vraagt om problemen, of holle torx. Die gebruik je ook alleen als het noodzakelijk is.
Holle torx hoeft ook geen probleem te zijn. Ja, de bits zijn iets zwakker dan de massieve variant, maar dat zit normaal wel binnen de toleranties. Zo uit m'n hoofd zijn mijn Proxxon torx doppen ook allemaal voorzien van een holle punt.
Het grootste probleem met torx is dat men goedkope bits en doppen uit pisbakkenstaal gebruiken. Die kunnen het inderdaad niet aan, draaien kapot en beschadigen de schroef. Of ze maken de kop niet eerst goed schoon, waardoor de torx niet diep genoeg in de schroefkop komt en de krachtoverbrenging niet goed is.
Als er één type schroef is die snel stript, is het juist de inbus. Als ik een inbusschroef los moet halen en die gaat niet gelijk los, begin ik al zenuwachtig te worden. Ondanks goed en strak passend gereedschap heb ik er daarvan namelijk al teveel kapot gedraaid. En met mij velen anderen. Check het internet maar, van inbus wordt bijna niemand vrolijk (en zie daarom ook bijna niet meer in de hedendaagse auto's)
Projecteren op je achterliggerVerwijderd schreef op zondag 16 april 2017 @ 20:35:
[...]
Dat vond wel eens plaats ja, op muren van de mac. Iedereen maar kijken waar het vandaan kwam.
[afbeelding]
Het was gewoon een brainstorm geweest op een auto die verder toch voor niets anders meer goed was ook. Was wel leuk gedurende de tijd. In de praktijk totaal niet praktisch, beamer moest er steeds vanaf, als je remde had je kans dat ie in je nek vloog enz.
Het is wellicht een blok met potentie, maar je moet er wel wat voor over hebben om het zo ver te krijgen.deepbass909 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 19:57:
[...]
Non-turbo, 100% NA. De motor heeft heel veel potentie, de M-divisie heeft hem immers met opboren naar 3.2 liter en individuele throttle bodies het vermogen naar 316pk gebracht. Ook genoeg thuis-tuners weten vrij gemakkelijk vermogens te halen die richting de 100pk/liter gaan, zonder turbo's of compressors. Maar die motoren leveren wel heel veel in qua souplesse bij lage toeren.
En om nou te zeggen dat m'n cabrio traag is... 0 naar 100 in 8 seconden, top begrensd op 210 km/u en dat met 1550kg. Er zijn andere zaken aan de auto die op dit moment de prestaties meer beperken, zoals een relatief slap onderstel en chassis.
Dat zal +- 300 pk worden, veilig.
300pk op voorwielen, no thanks. Zeker als het geen recente wagen is.
Pk's winnen makkelijk, maar je moet ze nog deftig op de weg krijgen ook, anders ben je er niets mee.
Eigenlijk is dat blok van hem vrij potentieloos om dr atmosferisch wat mee te doen, bij geregeld >6500 toeren is dr een vrij aardige kans dat de krukas POF zegtBouli schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:27:
[...]
Het is wellicht een blok met potentie, maar je moet er wel wat voor over hebben om het zo ver te krijgen.
Een M3 motor is heel wat anders, het onderblok is misschien (zo goed als) hetzelfde, maar daar houd het ook echt wel op.
leeg
Verwijderd
Kijk, veel toeren maken en clutch dumpen ja dan spint het... maar gewoon normaal gas geven niet.
Waarom het niet spinde? Een bandbreedte van maar 1000RPM waarin dit vermogen zat
Voor:

Tijdens:

Na:

Langzaam maar zeker begin ik toch wat handiger te worden met het lasapparaat.
Ik denk dat ik eerst de dorpel en binnenste wielkastrand aan de andere kant ga lassen voordat ik aan het zichtwerk begin. Of misschien toch het zichtwerk maar uitbesteden...
[ Voor 6% gewijzigd door DaWaN op 17-04-2017 22:50 ]
Verwijderd
Een hoog koppel is waar je wielen sneller van gaan spinnen dan het aantal pk's.Verwijderd schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:34:
Cijfers zeggen echt niks haha, ik heb al eens gereden met 500+ pk, en over de 700NM op de voorwielen, en moest moeite doen om de wielen aan het spinnen te krijgen bij normaal rijden. Op de voorwielen!
Kijk, veel toeren maken en clutch dumpen ja dan spint het... maar gewoon normaal gas geven niet.
Waarom het niet spinde? Een bandbreedte van maar 1000RPM waarin dit vermogen zat
PK's moet je zien voor een hogere topsnelheid. Koppel is hetgeen wat je in beweging brengt.
Je kunt ook shit banden eronder hebben dat je constant wegslipt of contact verliest met acceleratie. Een set voor mijn auto kost gerust 800 euro. Maar dan heb je A merk banden, maximale grip in zoveel mogelijk weersomstandigheden (op winter na) en een Y index om daadwerkelijk 300kmph te kunnen rijden.