_JGC_ schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:50:
Het kost 700 euro omdat er gewoon veel manuren in zitten. Die manuren worden daarnaast gemaakt door mensen die ervaring hebben. Bij de garage waar ik destijds werkte was er maar 1 persoon die de distributieriemen deed, de rest mocht dat niet doen of had daar ook gewoon geen zin in.
Is ook maar net wat voor auto je hebt. Meeste auto's staat 4 uur voor een distributieriem, dat zijn auto's waarbij je gewoon via de wielkast bij de riem en rollen kunt. Er zijn helaas ook auto's waarbij je flink wat onderdelen moet demonteren of de motor fysiek uit de auto moet.
Verder, wat dealer en garantie betreft, een dealer is meestal ook maar gewoon een Bovag garage met Bovag (garantie)voorwaarden. Die monteren ook gewoon een distributiekit van Gates. Enige verschil is dat je 80 euro per uur betaalt ipv 40-60 bij een normale garage. Dat stempeltje kijkt verder niemand naar.
Het stelt echt bar weinig voor, snap niet dat iedereen het niet zelf doet. Liefst doe ik achterwielaangedreven voertuigen, maar ach in de breedte is ook niet erg. Laatst nog onze V70n met 5 cilinder gedaan.
Belangrijkste is nooit hersenloos beginnen en daar gaat het vaak helaas fout. Goede voorbereiding is het halve werk.
Als eerste zoek de markeringspunten op
Auto in zijn vrij en draai de motor met bhv sleutel op krukas tot de tandjes goed staan. Nu zie je ook meteen of die altijd wel goed heeft gestaan. Zal wel, een moderne 16 klepper, of 20 klepper, vinden de helft van de kleppen dit absoluut niet leuk als die niet goed staat.
Monteer uit voorzorg een nokkenas blokkeerder, ik doe altijd zonder want die dingen zitten me echt altijd in de weg.
Met type-ex op ieder wiel een tandje markeren en zo ook het desbetreffende tandje van de riem.. Dan kun je altijd tandjes tellen achteraf. Ook op krukas, dat wordt nog weleens vergeten.
En nieuwe riem bij monteren altijd voelen of de tandjes goed vallen op krukas onderin en de riem niet overschiet, anders krijg je dit vaak en dat is niet leuk:
En altijd eerst de motor handmatig paar slagen geven zodat je voor 200% zeker bent dat het goed gegaan is. Want die halfnaakte dameskalenders kunnen soms aflijden.
Riem wisselen inclusief spanner, looprol en waterpomp is nog geen half uur werk. Waterpomp demonteren, niet al het water af laten lopen nergens voor nodig. Na montage thermostaat demonteren en in blok bijvullen, thermostaat terug en rest in reservoir bijvullen. Altijd een koelsysteem bijvullen eerst zonder thermosstaat, dan gaat er nagenoeg de hoeveelheid in die er in hoort en loopt het blok niet met te weinig vloeistof tot die opengaat. Kan bij stationair lopen makkelijk 10 minuten duren.
Al het werk gaat vaak in de demontage van de motorruimte zitten om genoeg ruimte te creeeren. Wiel moet eraf, kap in wielkast moet eruit. Multiriem los, vaak hangt er nog een pomp/dynamo in de weg en er zijn zelfs auto's waar je de hele motor er gewoon beter uit kunt tillen. Want je moet bijna kinderhandjes hebben
[
Voor 5% gewijzigd door
sugarlee89 op 27-12-2016 02:57
]