Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
oh en @Toppe, als je echt een keer tijd over hebt:
YouTube: Hass.io Floorplan UI with Color synced lights
(En stuur mij dan even je yaml

[ Voor 82% gewijzigd door paQ op 31-07-2023 13:55 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kan, maar dan moet ik eerst even m’n plattegrond splitsen in aparte verdiepingen.paQ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:51:
https://apps.apple.com/app/id1439944386?platform=iphone
oh en @Toppe, als je echt een keer tijd over hebt:
YouTube: Hass.io Floorplan UI with Color synced lights
[YouTube: Hass.io Floorplan UI with Color synced lights]
(En stuur mij dan even je yaml![]()
)
En een groot nadeel: je gebruikt ‘gewoon’ een achtergrond en zet daar de apparaten overheen. Het is dus niet een soort ‘drag&drop’ systeem. Dat gebruiken we zakelijk wel en werkt prima
[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 31-07-2023 13:58 ]
App van 49 usd ofzo.
Daarmee kun je een custom GUI maken voor homekit (Alleen homekit)
Het zit wat complex in elkaar vind ik zelf en op vragen aan de ontwikkelaar is vooralsnog niet geantwoord. Ook plattegronden zijn in theorie mogelijk, maar het lijkt allemaal nodeloos complex. en daardoor heel zwaar te worden. Ik ga kijken hoever ik kan komen met die 'homekit stylo' HA integratie.
Heb 20 renders gemaakt iig voor dag/nacht situatie, en alle lampen aan en uit.

Heel netjes. Mooi gedaan.paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:44:
Er is https://www.viz-designer.com
Daarmee kun je een custom GUI maken voor homekit (Alleen homekit)
Het zit wat complex in elkaar vind ik zelf en op vragen aan de ontwikkelaar is vooralsnog niet geantwoord. Ook plattegronden zijn in theorie mogelijk, maar het lijkt allemaal nodeloos complex. en daardoor heel zwaar te worden. Ik ga kijken hoever ik kan komen met die 'homekit stylo' HA integratie.
Heb 20 renders gemaakt iig voor dag/nacht situatie, en alle lampen aan en uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
die heb ik niet in HK zitten, en het is anders superdonker daarTheKerremenke schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Heel netjes. Mooi gedaan.Enkel de wc vraag ik me af waarom die in het donker licht heeft en als alle lichten aan staan niet. #mierenneukerijmodus uit.
>> Signature?
Daar kan je heel wat aan doen mits je de tijd er in investeert, het is helaas geen Home app out of the box. Maar wat ik dan weer (met een iPhone) jammer vind is dat de shortcuts niet vanuit je control center beschikbaar zijn en Siri er weinig raad mee weet. Ik wil absoluut niet voor de basics specifiek een app openen om dingen te bedienen dus alles gaat via home assistant exposed naar homekit toe.paQ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:08:
Probleem van HA is dat het geen fijne GUI heeft. (vind ik) En dat snappen ze bij Apple dan weer prima. Alleen, als het te omvangrijk dreigt te worden, dan trekt ook die UI het niet.
Zodoende dat die 'integraties' zoals die van Luke Vink in wezen allesomvattend is, maar DAMN wat een hoop (en complex) werksigmundfreund schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Daar kan je heel wat aan doen mits je de tijd er in investeert, het is helaas geen Home app out of the box. Maar wat ik dan weer (met een iPhone) jammer vind is dat de shortcuts niet vanuit je control center beschikbaar zijn en Siri er weinig raad mee weet. Ik wil absoluut niet voor de basics specifiek een app openen om dingen te bedienen dus alles gaat via home assistant exposed naar homekit toe.

Ik zie ook wel op tegen het onderhoud er van eerlijk gezegd. Laten we hopen dat dat meevalt. Maar even wat wijzigen omdat je iets verandert in huis, is er niet snel bij. En dan is dit nog maar 1 verdieping

Dit is gekomen na een update van mijn Homepod, maar als ik die stroomloos zet en de Apple TV het overneemt dan blijft dit zo. Het zal dan waarschijnlijk komen door de update van Homekit zelf.
Komt dit doordat ik een mixed wifi netwerk heb met 2.4 en 5.0 ghz?
Iemand anders met dit probleem?
Dank!
Wat zo’n 2 jaar geleden begon met twee Eve Energy (kerstpakket) begint nu een serieuze vraag te worden en concrete plannen worden ontvouwt. Ik ben nu een korte periode aan het testen geweest maar ik ben overtuigd. Dit wil ik gaan verder regelen, zeker met kinderen die veelal lampen aan laten staan, ‘s nachts nog eruit komen en ons roepen om naar de wc te gaan (want donker) en zelf zijn we beide ook chaotisch. Er staat daarom geregeld “domme verlichting” aan terwijl we de hele dag weg zijn.
Wat ik nu heb is het volgende:
- 1x HomePod mini (hub)
- 3x Eve Energy (Matter geüpgraded)
- 4 Yeelight bulb (hier wringt gelijk de schoen, schakelaar omzetten en hij is niet meer te bereiken, yeah happy smarthome).
Wat ik wil gaan bereiken is min of meer het volgende:
- Domme verlichting slim maken door switch aan te passen of een in-Wall ding te installeren, echter is dit direct een issue vanwege 2-gang of 3-kanaals) Of met Zigbee aan de slag, of wachten tot het Matter compatible switches zijn?
- Sensoren (Motion of contact) plaatsen waardoor automations getriggerd worden (bijv. trapkast, deur open = lamp voor aantal seconden/minuten aan, zelfde voor douche, wc, en met Motion voor overloop, zolder, gang (thuiskomst) en verlichting overkapping).
- Gebaseerd op het weer = verlichting aan/uit want bij buien is het snel donker vanwege overkapping en het licht wat dat “wegneemt”.
Wat mij tegenstaat is een hoeveelheid van hubs, het liefst regel ik alles met / via de HomeKit hub. Echter weet ik dat ik er bijna niet aan ontkom als ik uitgebreidere functionaliteiten wil inzetten en voordeligere accessoires wil aanschaffen (Zigbee is tenslotte nog steeds wat goedkoper dan Matter). Daarnaast wil ik zoveel mogelijk WiFi ontlopen, allemaal leuk en aardig maar m’n FritzBox heeft al moeite met de Yeelight (sta eigenlijk geen nieuwe WiFi netwerken toe) en moet steeds de WPA-versleuting aanpassen (voor bijv. de Yeelight) als ik iets wil koppelen op 2.4Ghz.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk m’n “knoppen en schakelaars” gelijk houden. Dat wil zeggen, of alles bestaand ombouwen met van die dingen zoals Fibaro (volgens mij Z-wave), Meross (WiFi 2,4Ghz) of Aqara (1 kanaal). Maar dan komt het er op neer dat ik m’n wensen lastig kan invullen of wel heel creatief moet worden.
Mijn vragen zijn:
- Hoe hebben jullie domme verlichting slim gemaakt (zoveel mogelijk zonder hub) en welke meer kanaals of meer gang oplossingen zijn er?
- Stel dat ik kies voor één hub en ik ga voor de Aqara M2, kan ik daar dan alleen Aqara oplossing aan koppelen of ook bijv. Zigbee “switches in-wall”?
- Bestaat er een neutrale hub die “alles” kan koppelen?
- De HomePod mini staat beneden, daardoor is bijv. één van de Eve Energy’s niet via thread of matter te bereiken maar via Bleutooth. Kan ik dit signaal boven versterken door daar nog een “hub” te plaatsten?
Uiteraard vind ik het geen probleem om apps van derde te gebruiken voor wat extra functies of automations. Ik zit nu met de Eve app te pielen en daarmee kan genoeg naast HomeKit.
Ik hoor het graag!
Probleem 1: schakelaar voor overloop verlichting, boven zit er nog zo eentje.
:strip_exif()/f/image/VDWNaNFc9TC0MI4faYSHgZjj.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem 2, schakelaar voor gang- en buitenlamp + stopcontact. Laatste mag dom blijven maar schakelaar wil ik graag aanpassen.
:strip_exif()/f/image/SL2gjHPdrKctwLCpHR1w5jnB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 59% gewijzigd door Lucifertje op 09-08-2023 19:25 ]
Voor de schakelaars: Eve Switch
Voor de bewegingsmelders (die dan een Eve Switch of Eve Energy aanstuurt): Eve Motion
Geen hub nodig op deze manier, alles te bedienen via de Eve app en/of Homekit. Het enige wat denk ik niet mogelijk is, is om op basis van het weer de schakelaars te bedienen, maar wellicht weet iemand hier daar nog iets slims voor met eventueel andere producten. Succes!
Met de Eve Switch kan ik toch geen twee schakelaars vervangen door één? Het moet dan toch een 2-gang switch zijn? Voor de slaapkamers met enkele schakelaar is het inderdaad een optie. Voor de rest volgens m’n beperkte kennis niet?budjepaul schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:32:
Ik vermoed dat je eigenlijk alles met Eve-producten kunt fixen.
Voor de schakelaars: Eve Switch
Voor de bewegingsmelders (die dan een Eve Switch of Eve Energy aanstuurt): Eve Motion
Geen hub nodig op deze manier, alles te bedienen via de Eve app en/of Homekit. Het enige wat denk ik niet mogelijk is, is om op basis van het weer de schakelaars te bedienen, maar wellicht weet iemand hier daar nog iets slims voor met eventueel andere producten. Succes!
Je hebt gelijk denk ik. Sorry, had niet goed naar de foto’s gekeken toen ik mijn post schreef.Lucifertje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:33:
[...]
Met de Eve Switch kan ik toch geen twee schakelaars vervangen door één? Het moet dan toch een 2-gang switch zijn? Voor de slaapkamers met enkele schakelaar is het inderdaad een optie. Voor de rest volgens m’n beperkte kennis niet?
Ze hebben erg goed naar iPad gekeken in elk geval.
Dit is voorlopig hoe ik hem ga gebruiken; dan komt commentaar vanzelf wel
:strip_exif()/f/image/sB7ei77yeWmfsdvtVSwFIo5z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/OToaygYb2NVkYojREbPHpYHE.png?f=fotoalbum_large)
ruimte aanklikken: licht aan/uit
ruimte ingedrukt houden: dimmer
todo:
warmtepomp status (warm/koud) grafisch weergeven
stofzuigers
Ik gebruik zelf Philips Hue (hub nodig) voor de verlichting in de woonkamer (7 spots) schakelaars heb ik verbonden zodat er altijd spanning op staat, werkt inmiddels alweer 6 jaar. Toen ik al het spul ging aansluiten bestond er nog niks om de schakelaars mee te laten werken.
2 schakels zijn nu een WCD, mooie oplossing.
Voor de tuinverlichting gebruik ik een slim stopcontact van Koogeek, werkt via Apple Home Kit, geen aparte hub nodig. 4 spots gericht op de palmbomen, border en een hanglamp onder de overkapping.
Voor het ventilatiesysteem (douchen, koken) gebruik ik ook het slimme stopcontact van Koogeek.
De 3 beveiligingscamera's zijn van Eufy en werken ook met Apple homekit. (Wel een hub nodig, werkt gelijk als bel en voor de opslag, deze wordt mee geleverd).
Ik zou zelf voor Philips Hue gaan, het werkt hier al ruim 6 jaar probleemloos en verschillende kleuren licht zijn fijn en makkelijk in te stellen.
Succes!
Lucifertje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:10:
Hello “HomeKit-ters”,
Wat zo’n 2 jaar geleden begon met twee Eve Energy (kerstpakket) begint nu een serieuze vraag te worden en concrete plannen worden ontvouwt. Ik ben nu een korte periode aan het testen geweest maar ik ben overtuigd. Dit wil ik gaan verder regelen, zeker met kinderen die veelal lampen aan laten staan, ‘s nachts nog eruit komen en ons roepen om naar de wc te gaan (want donker) en zelf zijn we beide ook chaotisch. Er staat daarom geregeld “domme verlichting” aan terwijl we de hele dag weg zijn.
- 1x HomePod mini (hub)
- 4 Yeelight bulb (hier wringt gelijk de schoen, schakelaar omzetten en hij is niet meer te bereiken, yeah happy smarthome).
- Domme verlichting slim maken door switch aan te passen of een in-Wall ding te installeren, echter is dit direct een issue vanwege 2-gang of 3-kanaals) Of met Zigbee aan de slag, of wachten tot het Matter compatible switches zijn?
- Sensoren (Motion of contact) plaatsen waardoor automations getriggerd worden (bijv. trapkast, deur open = lamp voor aantal seconden/minuten aan, zelfde voor douche, wc, en met Motion voor overloop, zolder, gang (thuiskomst) en verlichting overkapping).
- Gebaseerd op het weer = verlichting aan/uit want bij buien is het snel donker vanwege overkapping en het licht wat dat “wegneemt”.
Wat mij tegenstaat is een hoeveelheid van hubs, het liefst regel ik alles met / via de HomeKit hub. Echter weet ik dat ik er bijna niet aan ontkom als ik uitgebreidere functionaliteiten wil inzetten en voordeligere accessoires wil aanschaffen (Zigbee is tenslotte nog steeds wat goedkoper dan Matter). Daarnaast wil ik zoveel mogelijk WiFi ontlopen, allemaal leuk en aardig maar m’n FritzBox heeft al moeite met de Yeelight (sta eigenlijk geen nieuwe WiFi netwerken toe) en moet steeds de WPA-versleuting aanpassen (voor bijv. de Yeelight) als ik iets wil koppelen op 2.4Ghz.
Daarnaast wil ik zoveel mogelijk m’n “knoppen en schakelaars” gelijk houden. Dat wil zeggen, of alles bestaand ombouwen met van die dingen zoals Fibaro (volgens mij Z-wave), Meross (WiFi 2,4Ghz) of Aqara (1 kanaal). Maar dan komt het er op neer dat ik m’n wensen lastig kan invullen of wel heel creatief moet worden.
Mijn vragen zijn:
- Hoe hebben jullie domme verlichting slim gemaakt (zoveel mogelijk zonder hub) en welke meer kanaals of meer gang oplossingen zijn er?
- Stel dat ik kies voor één hub en ik ga voor de Aqara M2, kan ik daar dan alleen Aqara oplossing aan koppelen of ook bijv. Zigbee “switches in-wall”?
- De HomePod mini staat beneden, daardoor is bijv. één van de Eve Energy’s niet via thread of matter te bereiken maar via Bleutooth. Kan ik dit signaal boven versterken door daar nog een “hub” te plaatsten?
Uiteraard vind ik het geen probleem om apps van derde te gebruiken voor wat extra functies of automations. Ik zit nu met de Eve app te pielen en daarmee kan genoeg naast HomeKit.
Ik hoor het graag!
[Afbeelding]
Probleem 2, schakelaar voor gang- en buitenlamp + stopcontact. Laatste mag dom blijven maar schakelaar wil ik graag aanpassen.
[Afbeelding]
Met welke app heb je dat gemaakt? En hoe krijg je de temperaturen van verschillende ruimtes er in?
paQ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:23:
Nou.. Xiaomi tablet binnen voor aan de muur (Pad 5) die heeft tenminste een knappe resolutie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
todo:
stofzuigers
[ Voor 5% gewijzigd door iMode op 10-08-2023 01:28 ]
De renders komen uit sweethome3D De rest is HA.iMode schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 01:25:
Vet! Heel mooi gedaan zeg!
Met welke app heb je dat gemaakt? En hoe krijg je de temperaturen van verschillende ruimtes er in?
[...]
Maar vraag me dus af of het met vizdesigner in wezen ook te doen moet zijn, dan blijf je wel in je Homekit ecosysteem.
Het wordt voorlopig Aqara. Vandaag de eerste Double Rocker geïnstalleerd. Zweet op m’n voorhoofd, knikkende knieën en bonkend hart. Maar het is gelukt, het werkt en 112 nog niet hoeven bellen.Lucifertje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:10:
Hello “HomeKit-ters”,
- 1x HomePod mini (hub)
Mijn vragen zijn:
Ik hoor het graag!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de 2-way switch ga ik het oplossen met een single/double rocker + een wireless die dan vervolgens de eerste switch uit- of aanzet! Zag dat voorbij komen op YouTube in één van de vele HomeKit kanalen. Was cynisch maar volgens de video en de website van Aqara werkt het.. nu nog zelf installeren en zelf testen.
Stapje voor stapje het eea uitproberen!
Thanks voor jullie input.
EDIT: Mocht iemand nog ervaring hebben met Eve Weather (of alternatief) voor weer-automation; LET ME KNOW
Juist: een extra Apple TV kopen
:strip_exif()/f/image/x2B2MlTma2W8vzQYAaYhhG9K.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hier een Netatmo, werkt prima.Lucifertje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:23:
[...]
EDIT: Mocht iemand nog ervaring hebben met Eve Weather (of alternatief) voor weer-automation; LET ME KNOW
paQ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:23:
Nou.. Xiaomi tablet binnen voor aan de muur (Pad 5) die heeft tenminste een knappe resolutie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
todo:
stofzuigers
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/V43s7Uh9OmRbNWLGoO4idLZD.gif?f=user_large)
Nice one! Heb je ook automations in de zin van “regen of bewolking = verlichting aan” en heb je er een voorbeeld van?
Nee. Daarvoor is die Netatmo te simpel. Om verlichting goed te kunnen schakelen ben je afhankelijk van de lichtsterkte (lux) buiten. Netatmo kan die niet meten.Lucifertje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:10:
[...]
Nice one! Heb je ook automations in de zin van “regen of bewolking = verlichting aan” en heb je er een voorbeeld van?
Bewolkt is niets anders dan een wolk in de lucht maar het zegt niets over de andere weersomstandigheden, de hoeveelheid wolken of hoe donker ze zijn.
Zo kan het bewolkt zijn terwijl het sneeuwt, dan hoef je in de meeste gevallen de lampen niet zo vroeg aan.
Ik dacht gezien te hebben dat de Hue Motion sensor óók een ingebouwde licht sensor heeft, als dat het geval is dan zou je die kunnen gebruiken.
Ik gebruik onderstaande blueprint in Home Assistant, zodra de schakelaar op ‘aan’ gaat dan start HomeKit de scène
:strip_exif()/f/image/nEixxMRLJRWDX34JSkHFxqLC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iPhq1Iknxx2yKavK9EtyZaMc.jpg?f=fotoalbum_large)
Korte uitleg: Als de lichtsensor garagedak langer dan 2 minuten een licht sterkte van 198 heeft dan schakelt hij een schakelaar in.
Meet hij langer dan 5 minuten een waarde hoger dan 234 dan schakelt hij de schakelaar weer uit
Schakelaar aan = HomeKit schakelt scène ‘lampen aan’ in
Schakelaar uit = HomeKit schakelt scène ‘lampen uit’ in
[ Voor 53% gewijzigd door Toppe op 15-08-2023 22:40 ]
Is bij jou inmiddels dit probleem opgelost? Bij mij nog steeds niet helaas. Kan ook verder geen info vinden op internet en heb al diverse andere settings geprobeerd op mijn AP/modem. Helaas nog niet met het gewenste resultaat.JeroenVerweij schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:21:
[...]
Ik heb exact hetzelfde! De melding komt een paar keer per dag en wordt ongeveer binnen een minuut gevolgd door de melding dat de woninghub wel weer reageert.
Overigens zojuist geupdate naar iOS 16.5.1. Wellicht lost dat de boel op.
©2004
Maar: nu zie ik die dingen ook voor een habbekrats op AliExpress langskomen. Is dat de real deal? Of is dat meuk die niet met HomeKit werkt.
Edit: dit soort spul dus en goedkoper is het ook nog te vinden…
[ Voor 36% gewijzigd door posttoast op 17-08-2023 21:18 ]
De door jou genoemde Aqara sensoren werken gewoon met de EU versie van de Aqara hub welke HomeKit compatible is.posttoast schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:17:
Ik zoek een paar simpele temperatuur/luchtvochtigheidsensors voor in huis. Mijn oog viel op die van Aqara. Niet duur en, van wat ik zag, best nauwkeurig.
Maar: nu zie ik die dingen ook voor een habbekrats op AliExpress langskomen. Is dat de real deal? Of is dat meuk die niet met HomeKit werkt.
Edit: dit soort spul dus en goedkoper is het ook nog te vinden…
©2004
Hebben jullie ideeen/ervaringen? Wat ik tot nu toe heb gezien:
- Tedee Go, maar die werkt met cloud
- Nuki, dit lijkt de beste optie, je hoeft hun app niet te gebruiken en kan direct toevoegen aan Homekit.
- Loqed, werkt in principe met cloud maar zou ook lokaal te gebruiken moeten zijn met wat aanpassingen. Is wel gelijk een hele klink en een futuristisch schermpje. Heb een jaren 30 huis, vind ik niet echt passen.
- SmartKlink: Geen homekit ondersteuning, hub nodig
Ik weet dat ik evt de Homekit ondersteuning kan laten vallen en het via HA kan doen, maar eigenlijk wil ik hardware kopen waarbij er een upgrade naar Matter komt, en die belofte heeft tegenwoordig redelijk wat Homekit-compatible hardware.
Ik had dit regelmatig, tot ik er 1 (Nanoleaf) bulb uitgehaald heb. Die leek brak te zijn, en probeerde wel Thread router te spelen.hk12nl schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:28:
Hebben jullie ook dat er sinds de nieuwe Homekit Architectuur vaker 'bijwerken' staat bij de verschillende accessoires als je de Woning App opent? Het duurt soms enige seconden voordat dit weg gaat en de actuele status wordt weergegeven (aan/uit).. Zowel als ik met de wifi thuis verbonden ben als dat ik niet met de wifi verbonden ben. Mijn woning hub zijn 2 homepod mini's. Wellicht merken gebruikers met de Apple tv iets anders?
Nu met een verbouwing wil lampen kunnen bedienen met zowel de schakelaars, bewegingsmelders en via de app. Na wat onderzoek zit ik te denken aan Hue i.s.m. bv Hue wall switch module of een Senic Friends of Hue schakelaar.
Hoe zouden jullie het aanpakken als je carte blanche het opnieuw kan inrichten?
* Heb ook gekeken naar Loxone en of KNX maar vind dit redelijk overkill en prijstechnisch ook redelijk gortig.
Bijna alle lampen Hue hier en zou het zo opnieuw doen.kiefty14 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:04:
Wij gaan hier binnenkort verbouwen en heb in het verleden gebruik gemaakt van Apple Homekit i.s.m. Ikea lampen. Was eerste instantie redelijk tevreden maar kon de huidige schakelaars niet ombouwen wat op termijn toch irritatie hier op wekte.
Nu met een verbouwing wil lampen kunnen bedienen met zowel de schakelaars, bewegingsmelders en via de app. Na wat onderzoek zit ik te denken aan Hue i.s.m. bv Hue wall switch module of een Senic Friends of Hue schakelaar.
* Heb ook gekeken naar Loxone en of KNX maar vind dit redelijk overkill en prijstechnisch ook redelijk gortig.
Overloop/wasruimte/garage e.d lopen via bewegingsensoren.
Woonruimte doe ik via Hue remote/app/scene/siri. Slaapkamers combinatie van wall switch module en Hue remote (bevestig remote over vroegere inbouwdoos)
Buitenlampen via schema.
Binnekort GU10 spotjes vervangen door Hue. Moet allemaal niet in 1 keer want blijft natuurlijk duur spul
[ Voor 4% gewijzigd door Sunz op 18-08-2023 18:05 ]
Hier idem.ENIJ schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:42:
Hier precies hetzelfde met een AppleTV (16.6) en een HomePod Mini (16.6), voor de update naar 16.5 altijd prima gewerkt zonder deze meldingen. Als test heb ik de AppleTV via een ethernet kabel aangesloten om wifi issues in mijn mesh netwerk uit te sluiten. Ook met een vaste verbinding klaagt HomeKit dat er geen enkele woninghub reageert en binnen 1 minuut ook weer de melding dat alles weer reageert. Heeft iemand al een beta van IOS 17 uitgeprobeerd?
Al heb ik sinds 16.0 al wat meer hickups als daarvoor.
Hopelijk wordt het in 17 allemaal weer wat stabieler.
Ik gebruik sinds een jaar of 6 Philips Hue en ik zou daar blind weer voor kiezen. Wanneer je het simpel houdt (aan/uit/dimmen) dan werkt het altijd. Ik heb werkelijk nog nooit een probleem gezien. Maar ook meer complexe configuraties (met Homekit en/of HA) werken bijna altijd goed.kiefty14 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:04:
Wij gaan hier binnenkort verbouwen en heb in het verleden gebruik gemaakt van Apple Homekit i.s.m. Ikea lampen. Was eerste instantie redelijk tevreden maar kon de huidige schakelaars niet ombouwen wat op termijn toch irritatie hier op wekte.
Waarom wil je bestaande schakelaars "slim" maken? Phillips Hue heeft een elegante draadloze dimmer schakelaar die je veel meer mogelijkheden geeft. Ik heb bij de renovatie van mijn huis 95% van de schakelaars weg laten halen. Alleen het (publieke) toilet en de bijkeuken hebben nog een schakelaar. De bijkeuken heb ik afgeplakt en met een Hue Motion Sensor geschakeld.
Wat betreft de Hue Motion Sensors. Ik heb er 6 en lang met plezier gebruik van gemaakt maar het is inmiddels achterhaald. Ik ben ze nu aan het vervangen voor Radar Sensoren. Aqara heft sinds kort V2 uitgebracht die direct zonder hub met Homekit werkt. Het voordeel mag duidelijk zijn. Aanwezig = aan / afwezig = uit. Dat werk dmv Motion detectie lang niet zo goed. (denk maar eens aan de motion sensoren die je soms in toiletten tegenkomt).
Philips Hue is prijzig maar als je bedenkt dat de lampen tussen de 20-30k uren mee gaan, dan heb je in de meeste gevallen maar 1 keer een aankoop. De batterij van de dimmer switches gaan gemiddeld 2 jaar mee bij mij. Eventueel pak je er de Tap Switch bij die met kinetische energie werkt. Ook de Smart Button werk goed.
Ik had voor buiten de goedkopere IKEA lampen gekocht. Never again! en inmiddels allemaal vervangen. Een ramp om toe te voegen aan de bridge. Geen mogelijkheid tot updaten tenzij je de IKEA bridge erbij koopt. En de (dim) kwaliteit is ruk.
Wat betreft type lamp van Philips Hue. Ik heb een paar Hue White peertjes maar daar heb ik spijt van. De meerprijs voor een Ambiance is het zeker waard. Hue Color is veelal een leuke (en vooral dure) gimmick maar biedt ook handige opties.
Zo heb ik voor tijdens de nachtelijke (toilet) excursies een selectie lampen die op gedimd rood gaan (keuken, bijkeuken, badkamer, overloop, enz). Andere lampen kunnen bepaalde situaties aanduiden (intruder, raam/deur open, temperatuur situaties binnen/buiten).
Met (ook) een Philips Ambience TV of sync box, krijg je een gaaf cinema effect of een disco tijdens je feestjes thuis.
Welke Aqara sensor bedoel je?RJVG schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:07:
[...]
Wat betreft de Hue Motion Sensors. Ik heb er 6 en lang met plezier gebruik van gemaakt maar het is inmiddels achterhaald. Ik ben ze nu aan het vervangen voor Radar Sensoren. Aqara heft sinds kort V2 uitgebracht die direct zonder hub met Homekit werkt. Het voordeel mag duidelijk zijn. Aanwezig = aan / afwezig = uit. Dat werk dmv Motion detectie lang niet zo goed. (denk maar eens aan de motion sensoren die je soms in toiletten tegenkomt).
Zo heb ik voor tijdens de nachtelijke (toilet) excursies een selectie lampen die op gedimd rood gaan (keuken, bijkeuken, badkamer, overloop, enz). Andere lampen kunnen bepaalde situaties aanduiden (intruder, raam/deur open, temperatuur situaties binnen/buiten).
De Aqara Motion sensor of de nieuwe FP2 presence sensor? De nieuwe FP2 sensor is voorlopig wat te duur voor alle ruimtes maar als de nieuwe (minder dure) motion sensor aanwezigheid kan meten ga ik er ook paar aanschaffen
Heb je die scènes ingesteld via Home Assistant, Homekit of via Hue zelf?
Waarom ik de schakelaars wil behouden?RJVG schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:07:
[...]
Ik gebruik sinds een jaar of 6 Philips Hue en ik zou daar blind weer voor kiezen. Wanneer je het simpel houdt (aan/uit/dimmen) dan werkt het altijd. Ik heb werkelijk nog nooit een probleem gezien. Maar ook meer complexe configuraties (met Homekit en/of HA) werken bijna altijd goed.
Waarom wil je bestaande schakelaars "slim" maken? Phillips Hue heeft een elegante draadloze dimmer schakelaar die je veel meer mogelijkheden geeft. Ik heb bij de renovatie van mijn huis 95% van de schakelaars weg laten halen. Alleen het (publieke) toilet en de bijkeuken hebben nog een schakelaar. De bijkeuken heb ik afgeplakt en met een Hue Motion Sensor geschakeld.
Philips Hue is prijzig maar als je bedenkt dat de lampen tussen de 20-30k uren mee gaan, dan heb je in de meeste gevallen maar 1 keer een aankoop. De batterij van de dimmer switches gaan gemiddeld 2 jaar mee bij mij. Eventueel pak je er de Tap Switch bij die met kinetische energie werkt. Ook de Smart Button werk goed.
Ik had voor buiten de goedkopere IKEA lampen gekocht. Never again! en inmiddels allemaal vervangen. Een ramp om toe te voegen aan de bridge. Geen mogelijkheid tot updaten tenzij je de IKEA bridge erbij koopt. En de (dim) kwaliteit is ruk.
Wat betreft type lamp van Philips Hue. Ik heb een paar Hue White peertjes maar daar heb ik spijt van. De meerprijs voor een Ambiance is het zeker waard. Hue Color is veelal een leuke (en vooral dure) gimmick maar biedt ook handige opties.
Met (ook) een Philips Ambience TV of sync box, krijg je een gaaf cinema effect of een disco tijdens je feestjes thuis.
Dit is 2 ledig, zou ik alle schakelaars weg laten dan verwacht ik dat het bij een mogelijke verkoop een gedoe. Verder wil ik het ook deels dummy proof hebben, dus dat er altijd een mogelijkheid is dat via de schakelaar de lamp aan en uit gaat. Het aantal schakelaars wil ik wel reduceren naar 1 schakelaar per ruimte.
Mocht het toch niet bevallen of dergelijke dat ik het altijd terug kan bouwen naar conventioneel.
Verder bedankt voor de andere suggesties hier ga ik zeker naar kijken
Ik bedoel inderdaad de FP2. Ze zijn inderdaad prijzig om in iedere ruimte te installeren maar wellicht is dat overkill. Ik heb er nu eentje gekocht om uit te proberen. In homekit werkt dat als simpele aanwezigheidssensor direct. Maar de sensor werkt ook met zones en ik hoop met HA daarmee meerdere ruimtes met 1 sensor af te vangen. Bv woonkamer en open keuken.Sunz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
Welke Aqara sensor bedoel je?
De Aqara Motion sensor of de nieuwe FP2 presence sensor? De nieuwe FP2 sensor is voorlopig wat te duur voor alle ruimtes maar als de nieuwe (minder dure) motion sensor aanwezigheid kan meten ga ik er ook paar aanschaffen. Lijkt me vooral handig voor in de leefruimtes. Lux meting en daarop verschillende scènes instellen
.
Heb je die scènes ingesteld via Home Assistant, Homekit of via Hue zelf?
Maar als de prijs omlaag gaat, investeer ik liever in meerdere sensoren en de primaire werking volledig door Homekit te laten doen. Dit geeft de minste reactie vertraging. Het activeren van de scene blijf ik uiteraard wel met Homekit (Siri) doen.
Scenes heb ik zoveel mogelijk in Homekit. Maar Homekit is nog erg beperkt en geeft bv niet de ventilatie functie van mijn klimaar systeem weer. Om de ventilatie aan te schakelen, doe ik dus via HA, ook weer met een koppeling naar Homekit.
Ik heb met de Philips Hue Motion sensoren lang geprobeerd om aan de hand van lichtsterkte metingen, verlichting te automatiseren. Ik kreeg geen solide automatisering voor elkaar. Het blijkt buitengewoon lastig. Ten eerste omdat je (mijn)persoonlijke lichtsterkte behoefte lang niet altijd gekoppeld is aan de natuurlijk aanwezige lichtsterkte. Daarnaast kan de lichtsterkte behoorlijk fluctueren waarbij helemaal geen kunstlicht aanpassing noodzakelijk is. En je sensoren worden ook weer beïnvloed door je kunstlicht.
Daarom heb ik nu enkel een set (licht)scenes die ik activeer naar behoefte. Eventueel vraag ik Siri om het licht daarna meer helder te maken.
Dat kan ik enigszins wel begrijpen. Ik heb met mijn vrouw ook best even hierover gepiekerd. Philips Hue werkt zo solide dat ik met alle vertrouwen mijn huis kan verkopen met als pluspunt smart verlichting. De Hue installatie blijft dan dus achter.kiefty14 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
Waarom ik de schakelaars wil behouden?
Dit is 2 ledig, zou ik alle schakelaars weg laten dan verwacht ik dat het bij een mogelijke verkoop een gedoe. Verder wil ik het ook deels dummy proof hebben, dus dat er altijd een mogelijkheid is dat via de schakelaar de lamp aan en uit gaat. Het aantal schakelaars wil ik wel reduceren naar 1 schakelaar per ruimte.
Mocht het toch niet bevallen of dergelijke dat ik het altijd terug kan bouwen naar conventioneel.
Verder bedankt voor de andere suggesties hier ga ik zeker naar kijken
Maar zelfs als je dat een stap te ver gaat, verwijder gewoon de schakelaars (doorverbinden) en plaats een deksel. Je kunt ook afdekplaten krijgen waar de Hue dimmer switch in past. Of zelf 3d printen.
Op "dummy proof" verlies je er mijn inziens niks mee. Die draadloze schakelaars die je wilt inbouwen kunnen ook kapot. (mijn ervaring trouwens vanwege oververhitting).
Ik zat een tijdje in een huurhuis in het buitenland en daar had ik gewoon alle schakelaars met een stevig wit tape vastgeplakt. Daarnaast een Hue dimmer. Kun je ook me beginnen om uit te proberen.
Helaas, speelt hier ook nog steeds af en toehk12nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:23:
[...]
Is bij jou inmiddels dit probleem opgelost? Bij mij nog steeds niet helaas. Kan ook verder geen info vinden op internet en heb al diverse andere settings geprobeerd op mijn AP/modem. Helaas nog niet met het gewenste resultaat.
Ik heb er ooit twee gekocht, een is al tijden geleden in de vuilnis beland. Andere vreet batterijen. (Is wel de Bluetooth versie)posttoast schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:55:
Iemand nog recent een Qinping temperatuur-sensor met e-ink aangeschaft? Ze lijken niet of nauwelijks te vinden op AliExpress.
Dit heb ik ook, dacht datvhet aan de badkamer lag (vaak temp/humid wisselingen).Jasper1975 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Ik heb er ooit twee gekocht, een is al tijden geleden in de vuilnis beland. Andere vreet batterijen. (Is wel de Bluetooth versie)
Mocht @posttoast er perse 1 willen, dan kan ik desnoods op de post doen met extra batterijen haha
Wat zijn goede alternatieven om je Harmony activiteiten probleemloos te integreren in mijn smart home op basis van Apple Homekit?
This title is for sale, please send me a PM
Ik heb een broadlink rm4 mini via homebridge aan homekit geknoopt.the-body schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:58:
Ik kreeg vannacht een mail van Yonomi dat ze per 29 september stoppen met hun services. Ik gebruikte Yonomi om mijn activiteiten van mijn Logitech Harmony te integreren in Siri zodat ik met mijn stem alle apparaten uit en aan kan zetten, was ideaal en werkte ook als ik niet thuis was. Baal wel dat ze er mee kappen, het werkte echt feilloos.
Wat zijn goede alternatieven om je Harmony activiteiten probleemloos te integreren in mijn smart home op basis van Apple Homekit?
Die kan gewoon IR codes leren en uitsturen (link)
Het is even wat werk om alle codes toe te voegen en knoppen/scenes te maken maar het werkt feilloos.
Ik ga er straks temperatuur sensors aan hangen, is er nog een reden om dat liever met “native” HomeKit te doen in plaats van Matter? Niet alles wordt natuurlijk al ondersteund door Matter (adaptive lighting bijvoorbeeld), maar voor temperatuur sensors maakt dat niet zoveel uit verwacht ik?
Misschien met een Flic hub. Daar zit ir blaster in en ook Logitech harmony hub ondersteuning.the-body schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:58:
Ik kreeg vannacht een mail van Yonomi dat ze per 29 september stoppen met hun services. Ik gebruikte Yonomi om mijn activiteiten van mijn Logitech Harmony te integreren in Siri zodat ik met mijn stem alle apparaten uit en aan kan zetten, was ideaal en werkte ook als ik niet thuis was. Baal wel dat ze er mee kappen, het werkte echt feilloos.
www.oldskoolnl.nl
Hoe zou dit er dan uit komen te zien? Wat ik lees is de Flic Hub alleen bedoeld om de Flic2 knop te integreren in je smarthome.Roppedop schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:10:
[...]
Misschien met een Flic hub. Daar zit ir blaster in en ook Logitech harmony hub ondersteuning.
Je kan een extra add-on toevoegen aan de Hub LR die fungeert als IR blaster. Maar de M2 hub van Aqara kan dit ook. En volgens mij kan de SwitchBot hub 2 dit ook. En natuurlijk de Homey Pro maar dat is geen HomeKit device.the-body schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:33:
[...]
Hoe zou dit er dan uit komen te zien? Wat ik lees is de Flic Hub alleen bedoeld om de Flic2 knop te integreren in je smarthome.
O ja, die SwitchBot Hub2 heb ik hier in de woonkamer. Kan ik altijd nog proberen, maar ik gebruik liever de Harmony voor de IR-signalen op de 1 of andere manier. Heb nu als workaround Homebridge op mijn Vero 4K+ mediaplayer geïnstalleerd, dit lijkt ook te gaan werken maar is nog wel een gedoe met instellingen...Jasper1975 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:49:
[...]
Je kan een extra add-on toevoegen aan de Hub LR die fungeert als IR blaster. Maar de M2 hub van Aqara kan dit ook. En volgens mij kan de SwitchBot hub 2 dit ook. En natuurlijk de Homey Pro maar dat is geen HomeKit device.
Nu heeft elke kamer in mijn huis een sensor en kan ik de conclusie trekken dat de balans-ventilatie i.c.m. luchtverwarming goed werkt, het is overal ongeveer even warm
/f/image/G6qGFZ7BlWao8vjOzRvJCKfI.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen idee of het standaard kennis is, voor mij niet, dus wellicht kan iemand z’n voordeel er mee doen.
Al een tijd lang had ik netwerkproblemen. M’n oude netgeer uiteindelijk vervangen door een Asus.
Ouwe rot als ik ben heb ik de SSID's apart ingesteld voor 2,4 en. 5Ghz (zeg netwerk24 en netwerk 5).
de meeste domotica werkt op 2,4 dus die connectie met netwerk24 ssid.
Maar ik bleef houden dat verschillende devices steeds de verbinding leken te verliezen. vaak was de tradfri (en daarmee de lampen) onbereikbaar. maar ook de p1monitor en de Honeywell thermostaat.
Toen ik een tijdje terug een HomePod kocht (op netwerk5) kreeg ik ineens een melding als m’n telefoon op Netwerk24 zat dat de HomePod op een ander netwerk zat (ander SSID, ja, Ander netwerk dacht ik nee).
Lang verhaal kort maken. De Asus gereset naar fabrieksinstellingen en de default van een gedeelde 2,5 en 5Ghz netwerk aan gezet. 1 SSID waar je naar verbind en de router regelt de rest.
Verbazingwekkend hoe vlekkeloos alles sindsdien loopt. de webpagina van de p1monitor is steeds online, de lampen haperen nooit en alles reageert soepel.
Dus, heb je problemen en gebruik je aparte SSID's, wellicht eens een idee om in die hoek te zoeken.
Aangezien ik naast Philips Hue lampen ook Ikea Tradfri lampen heb, dacht ik dat het wel aan te raden was om Matter in te schakelen op de Hue Bridge.
Echter volgens: https://matter-smarthome....port-coming-in-september/
is er een "maar":
A switch is possible at any time, even retrospectively. According to Yianni, it works easiest with Amazon and Google: „Both have ensured that their platforms recognize when an already connected Hue bridge is newly added as a Matter product“. They then remove the previous integration via Alexa Skill or Google Action and replace it with the new Matter connection. Apple Home reacts less intelligently: Those who already use a Hue bridge under HomeKit, and switch to Matter, will see all products appear a second time in the Home app. The Homekit entries must then be deleted manually and automations created again.
XBL: MRE Inc
Het ondersteunt in principe nooit meer dan de non-Matter implementatie (wellicht over een tijd wel). Upgraden heeft pas nut als je vanuit meerdere apps/controllers de device wilt besturen, dat werkt wel echt goed.Jasper1975 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:37:
Als je geen reden hebt om welk apparaat dan ook te updaten naar Matter, dan zou ik dat vooral niet doen. Alleen als het meer voordelen geeft dan nadelen zou ik apparaten naar Matter updaten.
Ik vraag mij af hoeveel verbetering er is tov de vorige architectuur met de iPad als home hub tov de nieuwe?
Ikkuh. Sinds dien heb ik Home Pods gen1, Home Pod mini Gen 1 en 2, en een AppleTV in huis gehaald. De iPad (air) is al lang uitgeschakeld wegens het wegvallen van de mogelijkheid tot hub.pina schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:04:
Zijn er mensen die vroeger een iPad hebben gebruikt als home hub en de upgrade van homekit hebben gedaan en nu een homepod mini gebruiken?
Ik vraag mij af hoeveel verbetering er is tov de vorige architectuur met de iPad als home hub tov de nieuwe?
Vergeleken met mijn (oude) iPad is het een hele verbetering. Veel stabieler en vlotter. Maar Homekit werkt voor mij het beste met een AppleV. Vooral als je HSV gebruikt.
Ik heb een automatisatie staan waarbij ee garagepoort open gaat als ik thuis kom maar dat lijkt niet altijd consistent te werken.RJVG schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:04:
[...]
Ikkuh. Sinds dien heb ik Home Pods gen1, Home Pod mini Gen 1 en 2, en een AppleTV in huis gehaald. De iPad (air) is al lang uitgeschakeld wegens het wegvallen van de mogelijkheid tot hub.
Vergeleken met mijn (oude) iPad is het een hele verbetering. Veel stabieler en vlotter. Maar Homekit werkt voor mij het beste met een AppleV. Vooral als je HSV gebruikt.
Bij thuiskomen gaat alles braaf aan, maar bij weggaan gebeurt niets.
Heb de ‘Belangrijke locaties’ al leeggehaald.
Edit:
Het in- en uitschakelen van de automatiseringen heeft het opgelost. Nu kijken of het ook werkt als ik mijn partner weer aan de automatisering toevoeg.
[ Voor 21% gewijzigd door Serena op 23-09-2023 20:28 ]
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Mijn ervaring met lokatie gerelateerde automatisering is ook precies dat. Het werk (goed) maar lang niet altijd. Als je een iphone hebt zou je tegen Siri kunnen zeggen dat je (bijna) thuis bent.pina schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:12:
[...]
Ik heb een automatisatie staan waarbij ee garagepoort open gaat als ik thuis kom maar dat lijkt niet altijd consistent te werken.
Omdat Apple bij iedere update HomeKit (automatiseringen) stuk maakt 😂Serena schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:53:
Zou iemand kunnen verklaren waarom sinds iOS17 mijn ‘Aanwezig’ automatiseringen in HomeKit prima werken, maar mijn ‘Afwezig’ automatiseringen niet meer activeren?
Bij thuiskomen gaat alles braaf aan, maar bij weggaan gebeurt niets.
Heb de ‘Belangrijke locaties’ al leeggehaald.
iOS 17 heeft echt de geofencing automations vernaggeld.
Dus mijn macbook kan wel de camera's bekijken maar mijn Mac mini niet. Plug ik een microfoon in dat kan ik de canmera's wel bekijken.
Blijkt een bug te zijn van aantal jaar oud. Had eigenlijk gehoopt dat dit met Sonoma aangepakt zou worden. Maar helaas. Net als de SMB bug in bestanden app van iphone, hier ook nog steeds geen fix voor.
Nou, ik merk ook wat anders. Ik heb Home Assistant als Homekit bridge en vermoedelijk sinds de upgrade van ios17 heeft mijn vrouw een lege (eigen) woning in de app en ziet mijn woning zoals ik het heb ingesteld meer.R0N4NN schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:11:
Sinds iPad os 17 is de iPad helaas niet meer als woninghub te gebruiken. Moet ik nu perse een HomePod of Apple TV aanschaffen om de automatisering van mijn thermostaat te gebruiken…..?
Vermoedelijk is dit hetzelfde probleem dus...
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Lost de Aqara Dual Relay T2 mijn problemen op?Lucifertje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:23:
[...]
Het wordt voorlopig Aqara. Vandaag de eerste Double Rocker geïnstalleerd. Zweet op m’n voorhoofd, knikkende knieën en bonkend hart. Maar het is gelukt, het werkt en 112 nog niet hoeven bellen.
Voor de 2-way switch ga ik het oplossen met een single/double rocker + een wireless die dan vervolgens de eerste switch uit- of aanzet! Zag dat voorbij komen op YouTube in één van de vele HomeKit kanalen. Was cynisch maar volgens de video en de website van Aqara werkt het.. nu nog zelf installeren en zelf testen.
Stapje voor stapje het eea uitproberen!
Thanks voor jullie input.
Volgens mij kan ik die op twee manieren inzetten:
1) Achter de 2-gang-switch van bijv. de gang- en buitenlamp?
2) Achter de 1-gang-switch van bijv. de overloop lamp (zowel boven als beneden eentje als 2-way optie)?
Heb nog geen zin om alle lampen te verwijderen en weer toe te voegen…😁
©2004
Niet handig natuurlijk, dus ik heb de set in een Aqara wall plug geprikt die in Homekit zit.
In Homekit een automatisering gemaakt die de plug aan of uit zet als de TV (LG Oled) aan of uit gaat.
Het aan zetten heeft precies 1 keer gewerkt (de eerste keer). Uit zetten gaat wel altijd goed.
Ik snap niet waarom aan zetten niet werkt, maar uit zetten wel? Wat zou het probleem kunnen zijn?
Heb zowel de plug als de TV al een keer opnieuw toegevoegd aan Homekit en ook de automatisering opnieuw gemaakt.
Ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn Apple TV in homekit. Had een automatisering die een smart plug aan/uit zet. ik heb hiervoor aangepast dat de Apple TV van standby naar niks gaat of van niks naar standby. Zo zijn alle statussen anders dan stand-by: smart plug aan.remmuz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:32:
Ik heb een “aftermarket Ambilight” set van Govee. Normaal gesproken zet je die handmatig aan en uit.
Niet handig natuurlijk, dus ik heb de set in een Aqara wall plug geprikt die in Homekit zit.
In Homekit een automatisering gemaakt die de plug aan of uit zet als de TV (LG Oled) aan of uit gaat.
Het aan zetten heeft precies 1 keer gewerkt (de eerste keer). Uit zetten gaat wel altijd goed.
Ik snap niet waarom aan zetten niet werkt, maar uit zetten wel? Wat zou het probleem kunnen zijn?
Heb zowel de plug als de TV al een keer opnieuw toegevoegd aan Homekit en ook de automatisering opnieuw gemaakt.
Weet niet of dit bij de LG tv ook zo is maar wellicht het proberen waard.
/f/image/ajBFaezDDueJZvwHJWzULMXI.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb.klokkert1 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
Ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn Apple TV in homekit. Had een automatisering die een smart plug aan/uit zet. ik heb hiervoor aangepast dat de Apple TV van standby naar niks gaat of van niks naar standby. Zo zijn alle statussen anders dan stand-by: smart plug aan.
Weet niet of dit bij de LG tv ook zo is maar wellicht het proberen waard.
[Afbeelding]
Ik zocht het probleem in Homekit, ook omdat een aantal devices dubbel in Homekit stonden.
Na lang zoeken zag ik dat de Aqara hub twee keer in de Aqara app stond, waarvan 1 op "not reachable"
Ik heb die verwijderd en daarmee zijn ook de dubbele devices in Homekit verdwenen.
De automatisering lijkt nu ook te werken! (de eerste keer in ieder geval 😊)
[ Voor 99% gewijzigd door Homehub op 10-02-2024 13:57 ]
Als het een Apple TV 4 is kan die als hub gebruikt worden…Homehub schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Hier heb ik ook last van, heel irritant.
Wat is het goedkoopste apparaat om als hub te gebruiken? Een oude apple tv haal je voor 20-40 euro op marktplaats, maar hoe weet je of die als hub in te stellen is?
Inmiddels via de Hue app overgegaan op Matter en alle lampen verwijderd. Deze inmiddels weer toegevoegd in Homekit en het probleem blijft. Snelle reactie in Homekit zodra ik een lamp aan/uit zet maar de lampen qua sterke aanpassen werkt niet of middels een hele trage reactie (minuten). In de Hue app wel direct reactie. Via Siri ook geen enkel probleem om de lichtsterkte aan te passen.hk12nl schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:14:
Meer mensen waarbij de Hue lampen traag reageren in HomeKit? Aan/uit is geen probleem, licht harder en zachter duurt best wel een paar minuten voordat deze aangepast is. Zou natuurlijk instand moeten werken (en deed het ook).
Niemand anders dit probleem of een mogelijke oplossing?
Edit: heb het zowel op iOS (2 toestellen) als macOS. Alle laatste updates
[ Voor 4% gewijzigd door hk12nl op 19-10-2023 21:59 ]
©2004
Net even getest, geen problemen hier met Hue lampen. Ik heb de matter update voor Hue nog niet uitgevoerd.hk12nl schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:39:
[...]
Inmiddels via de Hue app overgegaan op Matter en alle lampen verwijderd. Deze inmiddels weer toegevoegd in Homekit en het probleem blijft. Snelle reactie in Homekit zodra ik een lamp aan/uit zet maar de lampen qua sterke aanpassen werkt niet of middels een hele trage reactie (minuten). In de Hue app wel direct reactie. Via Siri ook geen enkel probleem om de lichtsterkte aan te passen.
Niemand anders dit probleem of een mogelijke oplossing?
Edit: heb het zowel op iOS (2 toestellen) als macOS. Alle laatste updates
Heb je de Homekit hub al eens opnieuw gestart?
Ja al meerdere keren. Probleem is ook al iets langer aanwezig. Ik blijf onderzoekenDj-sannieboy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:12:
[...]
Net even getest, geen problemen hier met Hue lampen. Ik heb de matter update voor Hue nog niet uitgevoerd.
Heb je de Homekit hub al eens opnieuw gestart?
©2004
Edit: correctie, werkte. MacOS is nu ook weer van slag.
Edit 2:
Lamp (maar ook overige items) blijven lang op 'bijwerken' staan:
/f/image/g46Jk6F8kBH0MksSxnexoEl4.png?f=fotoalbum_large)
Hierdoor kan ik de lichtsterkte niet wijzigen of een kanaal op bv mijn ziggo next welke middels homebridge is aangesloten. Zoals aangegeven werkt aan/uit welk instant. Dat is wat het zo vreemd maakt.
Edit 3: HomePod mini opnieuw gereset en opnieuw ingesteld heeft niet geholpen.
Edit 4: Wisselen van wifi netwerk (van unifi naar ziggo modem) heeft niet geholpen
Voor nu weet ik verder geen oplossing meer. Zal wellicht in de HomePod software zitten?! Hopelijk lost een komende update dit op. @Dj-sannieboy wat heb jij als Homekit hub?
[ Voor 90% gewijzigd door hk12nl op 20-10-2023 09:53 ]
©2004
Ik heb 2 een AppleTV’s als Homekit hubs. Heb ook even een Homepod mini in huis gehad en deze wordt dan automatisch als hub toegevoegd, daarmee kreeg ik allerlei vreemde problemen.hk12nl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:05:
@Dj-sannieboy update: wederom herstarten van de hub (HomePod mini) heeft wel gewerkt voor MacOS. Deze werkt weer. iOS nog hetzelfde probleem. To be continued.
Edit: correctie, werkte. MacOS is nu ook weer van slag.
Edit 2:
Lamp (maar ook overige items) blijven lang op 'bijwerken' staan:
[Afbeelding]
Hierdoor kan ik de lichtsterkte niet wijzigen of een kanaal op bv mijn ziggo next welke middels homebridge is aangesloten. Zoals aangegeven werkt aan/uit welk instant. Dat is wat het zo vreemd maakt.
Edit 3: HomePod mini opnieuw gereset en opnieuw ingesteld heeft niet geholpen.
Edit 4: Wisselen van wifi netwerk (van unifi naar ziggo modem) heeft niet geholpen
Voor nu weet ik verder geen oplossing meer. Zal wellicht in de HomePod software zitten?! Hopelijk lost een komende update dit op. @Dj-sannieboy wat heb jij als Homekit hub?
Ik ga ook een Apple TV halen dus ik hoop dat het dan ook verholpen is.Dj-sannieboy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:15:
[...]
Ik heb 2 een AppleTV’s als Homekit hubs. Heb ook even een Homepod mini in huis gehad en deze wordt dan automatisch als hub toegevoegd, daarmee kreeg ik allerlei vreemde problemen.
©2004
Uiteindelijk heb ik mijn hele woning gewist en ben ik stap voor stap op nieuw begonnen. Wel een klusje maar het probleem lijkt nu verholpen. Voor nu heb ik alleen mijn Hue lampen (+automatiseringen) weer toegevoegd en de thermostaat. Als hub gebruik ik nu de Apple tv en dat werkt tot nu toe dus prima.hk12nl schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:14:
Meer mensen waarbij de Hue lampen traag reageren in HomeKit? Aan/uit is geen probleem, licht harder en zachter duurt best wel een paar minuten voordat deze aangepast is. Zou natuurlijk instand moeten werken (en deed het ook).
Ik probeerde echter vanmorgen de homepod mini weer toe te voegen en gelijk had ik met 1 camera en de thermostaat tijdelijk geen contact. Balen dat je de homepod niet uit kan schakelen als Hub en toch toe kan voegen in je woning. Hopelijk passen ze dit in de toekomst nog aan. Hij switcht ook van Apple TV naar de HomePod qua 'hoofd' hub. Wellicht als ik de Apple TV nog aanpas met een vaste netwerkkabel dat deze vaker de hoofdhub wordt.
Ik ga nu stap voor stap de overige items via Homebridge weer toevoegen.
©2004
Ik had destijds ook enorme problemen met dat de Honeywell Lyric T6 thermostaat constant zijn verbinding verbrak (in HomeKit) wanneer de HomePod Mini de hub werd. Helaas gaat dit automatisch en kun je dit niet vastzetten op de Apple TV. Toen van alles uitgeprobeerd: netwerkinstellingen aangepast, homebridge verwijderd, etc. Niks hielp. Op een gegeven moment afscheid genomen van de Mini en alles weer stabiel.hk12nl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:42:
[...]
Uiteindelijk heb ik mijn hele woning gewist en ben ik stap voor stap op nieuw begonnen. Wel een klusje maar het probleem lijkt nu verholpen. Voor nu heb ik alleen mijn Hue lampen (+automatiseringen) weer toegevoegd en de thermostaat. Als hub gebruik ik nu de Apple tv en dat werkt tot nu toe dus prima.
Ik probeerde echter vanmorgen de homepod mini weer toe te voegen en gelijk had ik met 1 camera en de thermostaat tijdelijk geen contact. Balen dat je de homepod niet uit kan schakelen als Hub en toch toe kan voegen in je woning. Hopelijk passen ze dit in de toekomst nog aan. Hij switcht ook van Apple TV naar de HomePod qua 'hoofd' hub. Wellicht als ik de Apple TV nog aanpas met een vaste netwerkkabel dat deze vaker de hoofdhub wordt.
Ik ga nu stap voor stap de overige items via Homebridge weer toevoegen.
Na een tijdje begon het weer te kriebelen om toch een Mini aan te schaffen en wonder boven wonder is alles gewoon stabiel. In die periode had ik niks veranderd, hooguit wat Apple updates. Kennelijk heeft dat iets gerepareerd, ik weet het niet.
Je hebt niks aan mijn bericht.
Sinds een paar dagen aan het experimenteren met een Switchbot Hub 2 om een airco via IR aan te sturen. Uiteraard via HomeKit. Werkt prima via de Switchbot app, maar de besturing in HomeKit/de Woning app zelf laat te wensen over.
Temperatuur aanpassen en wisselen tussen verwarmen en koelen in de Woning app gaat erg moeizaam. Als ik de airco aanzet met de knop gaat hij standaard op de koelmodus. Dit zou niet zo erg zijn, maar het schakelen naar verwarmen werkt niet. Hij springt automatisch terug naar koelen, alsof HomeKit wacht op een bevestiging. Zelfde met het wijzigen van de temperatuur.
Nu heb ik dit gedeeltelijk opgelost door een scène te maken voor ‘verwarm tot 18 graden’ maar erg handig is het niet.
Ook mis ik extra functies van mijn airco in de HomeKit app zoals drogen en ventileren.
Iemand hier met ervaring met airco’s in HomeKit?
Deze opmerking triggered mijn herinnering. Een paar weken geleden heb ik een stukje geschreven over mijn ervaringen.meesje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:51:
[...]
Ik had destijds ook enorme problemen met dat de Honeywell Lyric T6 thermostaat constant zijn verbinding verbrak (in HomeKit)
Geen idee of het hier ook geldt maar bij mij was het probleem dat ik een aparte SSID voor 2,4ghz en 5ghz wifi had gemaakt. Dat vonden verschillende apparaten niet leuk.
Als m’n telefoon op de 2,4 zat en de HomePod op de 5 dan kreeg ik de melding dat ik op een ander netwerk zat.
Ik heb op mijn router (asus) de default instelling van een gedeelde 2,4 en 5 hersteld en verder alles standaard gehouden.
De lyric (en een paar andere apparaten die steeds verbindingsproblemen hadden) is sindsdien stabiel gebleven.
Echt een verademing. Nogmaals, geen idee of je er iets mee kan, maar wellicht kan je er eens naar kijken.
Destijds heb ik dit ook allemaal onderzocht. Ik had gewoon default zowel 2,4ghz als 5ghz op zelfde SSID. Het blijft wonderlijk dat het in mijn geval opeens zich niet meer voordeed, wel met nieuwe Mini’s.blazez schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:11:
[...]
Deze opmerking triggered mijn herinnering. Een paar weken geleden heb ik een stukje geschreven over mijn ervaringen.
Geen idee of het hier ook geldt maar bij mij was het probleem dat ik een aparte SSID voor 2,4ghz en 5ghz wifi had gemaakt. Dat vonden verschillende apparaten niet leuk.
Als m’n telefoon op de 2,4 zat en de HomePod op de 5 dan kreeg ik de melding dat ik op een ander netwerk zat.
Ik heb op mijn router (asus) de default instelling van een gedeelde 2,4 en 5 hersteld en verder alles standaard gehouden.
De lyric (en een paar andere apparaten die steeds verbindingsproblemen hadden) is sindsdien stabiel gebleven.
Echt een verademing. Nogmaals, geen idee of je er iets mee kan, maar wellicht kan je er eens naar kijken.
Als ik exact dezelfde zin gebruik “zet de woonkamer lampen aan” dan reageert de HomePod met “sorry, er is iets mis gegaan”
Zeg ik de zin ietsjes anders “zet de woonkamer lichten aan” of “zet de lampen in de woonkamer aan” dan werkt het zoals verwacht
Het lijkt dus alsof de HomePod het oude shortcut nog in z’n geheugen heeft, maar ik krijg m er niet uit. Heb de HomePod al meermaals herstart maar zonder verlossing helaas.
Iemand enig idee?
zijn er meer mensen waarbij de opnames van de camera’s niet meer worden opgeslagen?
Hier een vijftal camera’s van Aqara die sinds vrijdag 20-10 om ongeveer 8.30 uur AM geen opnames meer maken. Gr Apepannetje
Hier geen probleem. Moet wel toevoegen dat het om een deurbel camera gaat (Aqara G4) maar die maakt ook HKSV opnames.apepannetje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:08:
Vraagje,
zijn er meer mensen waarbij de opnames van de camera’s niet meer worden opgeslagen?
Hier een vijftal camera’s van Aqara die sinds vrijdag 20-10 om ongeveer 8.30 uur AM geen opnames meer maken. Gr Apepannetje
Dankjewel voor je reactie.remmuz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Hier geen probleem. Moet wel toevoegen dat het om een deurbel camera gaat (Aqara G4) maar die maakt ook HKSV opnames.
Sinds vanochtend werken de opnames weer.
Waarschijnlijk lag de server er uit van Apple
Hoe stel ik in Homekit in dat licht alleen aan gaat als er beweging is én het lichtniveau (lux) onder een bepaalde waarde is?
Op dit moment lijkt het alsof je slechts een van de twee kunt instellen.
In the Hue app is het standaard gedrag (dus beide kunnen instellen).
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
mbv (bijv) de Home+ appYellowCube schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:42:
Deze vraag is wellicht al eens voorbij gekomen:
Hoe stel ik in Homekit in dat licht alleen aan gaat als er beweging is én het lichtniveau (lux) onder een bepaalde waarde is?
Op dit moment lijkt het alsof je slechts een van de twee kunt instellen.
In the Hue app is het standaard gedrag (dus beide kunnen instellen).
Daar kun je alle attributen van elke entiteit gebruiken.
Met Eve moet het denk ik ook wel kunnen overigens.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 28-10-2023 10:00 ]
Thanks. Was alleen vergeten te vermelden dat ik het specifiek wil gebruiken in Homekit icm adaptive lighting.paQ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:59:
[...]
mbv (bijv) de Home+ app
Daar kun je alle attributen van elke entiteit gebruiken.
Met Eve moet het denk ik ook wel kunnen overigens.
Het is voor mijn keuken. Die kan overdag zodanig donker worden dat subtiel licht (via van die Hue lichtbalken) handig is. En in dat geval vind ik AL heel goed werken.
De Hue app ondersteund dat dan weer niet zoals ik wll.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik denk niet dat dat wat uitmaakt.YellowCube schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:11:
[...]
Thanks. Was alleen vergeten te vermelden dat ik het specifiek wil gebruiken in Homekit icm adaptive lighting.
Het is voor mijn keuken. Die kan overdag zodanig donker worden dat subtiel licht (via van die Hue lichtbalken) handig is. En in dat geval vind ik AL heel goed werken.
De Hue app ondersteund dat dan weer niet zoals ik wll.
AL is een functie van de entiteit.
De lux is een attribuut voor de conditie.
Maar even testen en je weet het