Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 343919 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:25:
[...]

Of ik kan niet Googlelen of ik ben lui of ik ben beiden, maar mijn dank is groot.

Blij met Matter, en thread is een serieuze overweging bij nieuwe aankopen.
Verkijk je niet op de verschillende product groepen die ondersteund worden. Met IOS 16 hebben ze een vernieuwde woning app geïntroduceerd en ondanks dat hier wel wat positieve veranderingen (en Matter voorbereiding) in zitten is het aantal ondersteunde apparaten niet vergroot.

Zo mis ik nog steeds een regensensor, grasmaaier en een stofzuiger. Ook zou het handig zijn als je in de app kan zien wanneer (en hoelaat) een sensor voor het laatst wat geregistreerd heeft.

Ik weet niet hoe dat bij Google/Alexa zit maar bij Apple moet je dus bevestigen als je een slim slot hebt dat hij op slot gedraaid moet worden. Heel irritant.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Verkijk je niet op de verschillende product groepen die ondersteund worden. Met IOS 16 hebben ze een vernieuwde woning app geïntroduceerd en ondanks dat hier wel wat positieve veranderingen (en Matter voorbereiding) in zitten is het aantal ondersteunde apparaten niet vergroot.

Zo mis ik nog steeds een regensensor, grasmaaier en een stofzuiger. Ook zou het handig zijn als je in de app kan zien wanneer (en hoelaat) een sensor voor het laatst wat geregistreerd heeft.

Ik weet niet hoe dat bij Google/Alexa zit maar bij Apple moet je dus bevestigen als je een slim slot hebt dat hij op slot gedraaid moet worden. Heel irritant.
Nee klopt, ik zie Matter meer als een laag op andere standaarden als bluetooth en Wifi. Maar mocht ik nu bijvoorbeeld een slimme stekker kopen en die ondersteund ook Thread dan zou dat mijn voorkeur hebben.

En inderdaad, tegenwoordig mogen stofzuigers ZEKER in Homekit.

Regensensoren kunnen al in Homekit toch?

https://www.netatmo.com/nl-nl/weather

Deze wel in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 343919 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Nee klopt, ik zie Matter meer als een laag op andere standaarden als bluetooth en Wifi. Maar mocht ik nu bijvoorbeeld een slimme stekker kopen en die ondersteund ook Thread dan zou dat mijn voorkeur hebben.

En inderdaad, tegenwoordig mogen stofzuigers ZEKER in Homekit.

Regensensoren kunnen al in Homekit toch?

https://www.netatmo.com/nl-nl/weather

Deze wel in ieder geval
Nope:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2ktYHzJ40fsJhT7nJR6lcz19Is=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r8Ru3aKmBHrgs9Ikom10yYhi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 18:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard krijg je dan het zelfde resultaat. Opzich is het niet heel bruikbaar om te weten hoeveel het regent maar wel óf het regent.

Via home assistant (en mogelijk via hoobs) zou je een virtuele schakelaar kunnen aanmaken.

Volgens mij ondersteunt HomeKit ook geen windmeter. @paQ had jij die? het is @Rgerr die die heeft :D

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 07-07-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Uiteraard krijg je dan het zelfde resultaat. Opzich is het niet heel bruikbaar om te weten hoeveel het regent maar wel óf het regent.

Via home assistant (en mogelijk via hoobs) zou je een virtuele schakelaar kunnen aanmaken.

Volgens mij ondersteunt HomeKit ook geen windmeter. @paQ had jij die? Of was het @Rgerr?
Ik in elk geval niet :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
Toppe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Volgens mij ondersteunt HomeKit ook geen windmeter. @paQ had jij die? het is @Rgerr die die heeft :D
Nee, HK ondersteunt geen wind- en regenmeter. Je krijgt een nutteloos accessoire in je woning app, die kun je overigens ook niet verbergen. Vrij irritant, ik heb ze daarom maar via Domoticz in HK gezet, dan krijg je die nutteloze accessoires niet, maar wel temp + hum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:32

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Toppe schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:24:
[...]

iPad nemen die multitasking ondersteunt: https://support.apple.com/en-us/HT207582

2/3 deel voor je woning app, 1/3de deel voor je muziek app. Werkt prima.
Gedaan. 2/3 muziek, 1/3 woning. iPad (power) gaat aan door een Hue bewegingssensor en een automatisering.
Werkt ideaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e-6NvyZQHJ80enMKA64utG13is=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10jejTcFxnon4TFOBlnrGZvo.jpg?f=fotoalbum_small

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 20:15
Roppedop schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:07:
[...]

Gedaan. 2/3 muziek, 1/3 woning. iPad (power) gaat aan door een Hue bewegingssensor en een automatisering.
Werkt ideaal.

[Afbeelding]
Dus je iPad gaat alleen aan als je ervoor staat? En dan opent hij die twee apps?
Want hier staat hij namelijk 24/7 aan, dit is wel een heel goed idee.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 10:58
[...]

Werkt ideaal.

[Afbeelding]
Goed bedacht!
Maar laadt je iPad wel voldoende op door de keren dat er beweging is? Of laat je hem standaard bijvoorbeeld ook tussen 05.00-07.00 laden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Als ik langs loop gaat de iPad aan met 2 apps open.
Opladen gaat goed. Bij beweging gaat de lader aan en na 2 minuten uit.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
in de aanbieding vandaag en morgen, Netatmo rookmelder voor maar 48 euro:
https://www.amazon.nl/NA-...id=pla-596123726774&psc=1

voetnoot:
Alleen verbinding met homekit hub, dus geen onderlinge verbinding.
Verbinding gaat middels bluetooth, en daarom beperkte afstand.

persoonlijk voor mij een enorme dealbreaker, maar kan me voorstellen dat het voor de meeste gebruikers wellicht geen probleem zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:52:
in de aanbieding vandaag en morgen, Netatmo rookmelder voor maar 48 euro:
https://www.amazon.nl/NA-...id=pla-596123726774&psc=1

voetnoot:
Alleen verbinding met homekit hub, dus geen onderlinge verbinding.
Verbinding gaat middels bluetooth, en daarom beperkte afstand.

persoonlijk voor mij een enorme dealbreaker, maar kan me voorstellen dat het voor de meeste gebruikers wellicht geen probleem zal zijn
Verbind ook met WiFi en je krijgt daar maandelijks netjes een rapportje van :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:59:
[...]

Verbind ook met WiFi en je krijgt daar maandelijks netjes een rapportje van :D
Ah ok, hoeft dus niet perse via homekit?
allright :)

Maar goed, dan nog voor mij (geen relay) persoonlijk een breekpuntje. (Hadden we het al over gehad :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Ah ok, hoeft dus niet perse via homekit?
allright :)

Maar goed, dan nog voor mij persoonlijk een breekpuntje. (Hadden we het al over gehad :+ )
Wat jij wil is gewoon niet haalbaar :9

Overigens is de WiFi enkel voor ‘externe meldingen’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Wat jij wil is gewoon niet haalbaar :9

Overigens is de WiFi enkel voor ‘externe meldingen’.
oh... Dus dan nog altijd niet al intern netwerkje? (Dan is dat wat alleen via bluetooth zal werken, anders moet hij constant via wifi pollen natuurlijk. Dan ben je zo door je batterij heen)

naja goed dat is waar ik over val.
Wat ik wil is er prima hoor.
De google Nest Protect doet alles wat ik wil. (en meer)

Die verbinden onderling, los van een 'externe' verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:04:
[...]

oh... Dus dan nog altijd niet al intern netwerkje? (Dan is dat wat alleen via bluetooth zal werken, anders moet hij constant via wifi pollen natuurlijk. Dan ben je zo door je batterij heen)

naja goed dat is waar ik over val.
Wat ik wil is er prima hoor.
De google Nest Protect doet alles wat ik wil. (en meer)

Die verbinden onderling, los van een 'externe' verbinding.
Maar wel veel duurder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Maar wel veel duurder :D
yep, helaas niet in de amazon prime day aanbieding :'(
Had ik wel op gehoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-05 18:12
Is Netatmo deurbel aan te raden? Kennis van me vraagt advies omtrent deurbel.

Reviews op oa coolblue zijn maar gematigd.

Ik wil niks aanraden wat achteraf een slecht product blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 16:50
Zag tijdje geleden dit voorbij komen op Twitter. Zou mooi zijn een Eve Thread smoke detector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thibaut1234 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:19:
Is Netatmo deurbel aan te raden? Kennis van me vraagt advies omtrent deurbel.

Reviews op oa coolblue zijn maar gematigd.

Ik wil niks aanraden wat achteraf een slecht product blijkt te zijn.
Thibaut1234 in "Apple HomeKit"

Nogmaals, je kennis kan zich beter hier zelf registreren en de vragen stellen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasper1975 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:19:
Zag tijdje geleden dit voorbij komen op Twitter. Zou mooi zijn een Eve Thread smoke detector.
Volgens mij vergeet je iets? ;)

Wat is ‘dit’?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper1975
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Volgens mij vergeet je iets? ;)

Wat is ‘dit’?
Klopt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSPPi9bnCGqpg0v5vmoqZXvIy44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPFT80O0vVxIfmFOY3I0pxSA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind al die fabrikanten maar vaag doen over dit soort producten. Idem voor Netatmo en HSV. Beloven het al 2 jaar lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Ik vind al die fabrikanten maar vaag doen over dit soort producten. Idem voor Netatmo en HSV. Beloven het al 2 jaar lang
Probleem met smokedetectors is dat ze die bijvoorbeeld niet in de VS mogen verkopen (andere regels). wordt de afzet markt weer stuk kleiner.

Dat gekloot met deurbellen ben ik ook wel klaar mee! Denk dat ik voor de vakantie mijn Ring weer ophang en de Logitech maar op MP zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasper1975 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Probleem met smokedetectors is dat ze die bijvoorbeeld niet in de VS mogen verkopen (andere regels). wordt de afzet markt weer stuk kleiner.

Dat gekloot met deurbellen ben ik ook wel klaar mee! Denk dat ik voor de vakantie mijn Ring weer ophang en de Logitech maar op MP zet.
Wat dan? Ik twijfel juist om vanaf Netatmo naar Logi te gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
Toppe schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Wat dan? Ik twijfel juist om vanaf Netatmo naar Logi te gaan :D
Kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 18:37

rik

Dit weekend heb ik het huis voorzien van Fibaro Motion sensors (HomeKit), dankzij de Robbshop deal (3 voor 30 euro). Puur om de temperatuur van verschillende ruimten te meten. Eerste wat opvalt: die multicolor statusled is bloedirritant. Gelukkig is die wel iets te tunen in de app, maar niet helemaal. Reken dus op witte flitsen in de slaapkamers (maar een rood/geel/groen Sauron oog in de babykamer was nog erger geweest).

Maar dan de temperatuur, waarvoor ik hem gebruik, die wijkt flink af. Huidige sensoren geven 23,5 graden aan, Fibaro vindt het 26+. Dus eigenlijk totaal onwerkbaar. In de app van Fibaro vind ik geen offset-mogelijkheden.

Iemand tips? Anders kan ik beter terug naar de (huidige) zigbee thermometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Goedendag,

Ik heb via een deal deur en raamsensoren gekocht.
Die wil ik via HA en de Apple Homekit gaan gebruiken.
Heb de Apple Homekit via een link op HA gezet.
Nu heb ik geprobeerd een sensor aan te melden.
Niet gelukt.

Probeerde ik het via mijn mobiel, (ios) kwam ik verder maar als ik de 8 cijverige code invoer maakt hij geen verbinding.

Wie weet de oplossing?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
-Randy- schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:56:
Goedendag,

Ik heb via een deal deur en raamsensoren gekocht.
Die wil ik via HA en de Apple Homekit gaan gebruiken.
Heb de Apple Homekit via een link op HA gezet.
Nu heb ik geprobeerd een sensor aan te melden.
Niet gelukt.

Probeerde ik het via mijn mobiel, (ios) kwam ik verder maar als ik de 8 cijverige code invoer maakt hij geen verbinding.

Wie weet de oplossing?
Ik denk dat je wat meer informatie moet delen om hulp te kunnen ontvangen, allereerst lijkt het mij handig om te weten om welke raamsensoren het gaat en wat je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 19:47
rik schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:21:
Dit weekend heb ik het huis voorzien van Fibaro Motion sensors (HomeKit), dankzij de Robbshop deal (3 voor 30 euro). Puur om de temperatuur van verschillende ruimten te meten. Eerste wat opvalt: die multicolor statusled is bloedirritant. Gelukkig is die wel iets te tunen in de app, maar niet helemaal. Reken dus op witte flitsen in de slaapkamers (maar een rood/geel/groen Sauron oog in de babykamer was nog erger geweest).

Maar dan de temperatuur, waarvoor ik hem gebruik, die wijkt flink af. Huidige sensoren geven 23,5 graden aan, Fibaro vindt het 26+. Dus eigenlijk totaal onwerkbaar. In de app van Fibaro vind ik geen offset-mogelijkheden.

Iemand tips? Anders kan ik beter terug naar de (huidige) zigbee thermometers.
Die temp. sensoren wijken helaas af inderdaad (net als de constante tempered status...).
Zou die dan ook niet als waarheid aannemen. Primaire doel van die dingen is ook een contact sensor, die temperatuur is een add-on die niet betrouwbaar is (vergelijking met Aqara die ik ook heb hangen). Dus als je primaire doel temperatuur is, zou ik er afscheid van nemen.

Ik heb van dezelfde deal gebruik gemaakt maar gebruik ze eigenlijk puur als deur / raam sensor (native HomeKit is altijd voordeel en voor tientje per stuk een no-brainer).
Je kan de temperatuur als aparte sensor verwijderen uit HK mocht je dit storen.

[ Voor 8% gewijzigd door Axel op 25-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
twieren schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Ik denk dat je wat meer informatie moet delen om hulp te kunnen ontvangen, allereerst lijkt het mij handig om te weten om welke raamsensoren het gaat en wat je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen.
Het zijn deur en raamsensoren van Fibaro.
Die ik moet koppelen aan de Apple Homekit.
Gekocht via Robbshop.

Fibaro Door Window Sensor Homekit Wit 3-Pack
Art. No.: FIB_FGBHDW-002

Ik heb geprobeerd via de HA Homekit te koppelen maar werd daar al snel niet veel wijzer van.
Daarna geprobeerd via een iphone, via de woning app.
Dat ging goed tot het moment van invoeren van de cijfers.
Dan moet de app lang denken en vervolgens gebeurt er nix.

Ik wil het gaan gebruiken via HA.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46
Mijn vriendin en ik hadden bouwplannen maar deze hebben we voorlopig in de koelkast gezet vanwege de exploderende bouwprijzen. Helaas. In plaats daarvan hebben we een (relatief) goedkope bestaande woning gekocht en zijn we deze nu naar smaak aan het maken.

Deel daarvan is ook een beetje hobby; automatiseren van het huis en vergroenen waar mogelijk. We zijn beide vervent Apple gebruiker en als we voor Homekit kunnen gaan doen we dat.

Verwarming/koeling:

We hebben inmiddels een multi-split-unit airco laten plaatsen om zowel beneden als boven te kunnen koelen en verwarmen. Deze moet het van de CV radiatoren overnemen zodra het op temperatuur is. Met de Amazon Prime-deals een set Tado spullen gekocht om dit te automatiseren:
1 x Tado bedrade thermostaat (woonkamer)
5 x Tado radiator thermostaat (woonkamer, keuken, slaapkamer, kantoor, badkamer)
2 x Tado airco controller

Voor de rolluiken heb ik Shelly 2.5 wifi schakelaars gekocht, deze kun je de firmware van vervangen zodat ze ook met Homekit aan te sturen zijn. Deze kunnen we dan in de zomer ook nog aanspreken om te voorkomen dat de warmte binnen komt.

Verlichting:

Ook hiermee voordelig kunnen shoppen maar alsnog een behoorlijk bedrag. Ik vond het vooral belangrijk om af te vangen dat lampen niet bereikbaar zijn (zoals in een voorgaand appartement waarbij IEMAND de schakelaar gebruikt om Hue lampen uit te zetten). Dus nu hebben bijna geen van de lampen hardwired schakelaars meer. Bijkomend voordeel was dat een aantal schakelpunten kwamen te vervallen en met een RFID dekseltje er op weggestucd zijn. Wat hebben we hiervoor gekocht:

6 x Senic / Gira (Friends of Hue) schakelaars geschikt voor Gira 55 / E2 schakelmateriaal
20 x Hue GU10 White 2700K spots
2 x Hue GU10 Colour spots
6 x Hue motion sensor (hal, wc, overloop, trapkast, etc)
1 x Trapverlichting, geschikt voor Hue

Beveiliging:

Nog niets voor gekocht, nog aan het orienteren welk systeem we zouden willen. Ik zou graag HKSV willen zodat het ook in iCloud wordt opgeslagen. Voorkant een deurbel en achter een camera. De Logitech Circle View lijkt hiervoor ideaal als deurbel al hoorde ik wel dat deze wel eens uit kan vallen met de zon er op, en dat zal helaas wel het geval zijn. Netatmo beloofd al 2-3 jaar HKSV te ondersteunen met hun deurbel maar daar geloof ik niet hard in. En camera systemen zoals van Eufy hebben weer hun eigen issues (hub benodigd met name). Er is eigenlijk geen (compleet) systeem wat direct overtuigd...

En ik zal nog wel een aantal raam/deur verklikkers kopen voor naast de Hue bewegingssensoren welke je ook zou kunnen inzetten voor bewaking natuurlijk.

Verbruik:

Niet per se een stuk automatisering maar toch; zo'n Wifi P1 meter gaat er komen, en misschien ook die kWh meter van HomeWizard, al weet ik van die laatste niet direct wat nu het voordeel is. Die kan van één groep uitlezen? Dit om gas verbruik te monitoren en het terugleveren van kWh's vanaf de zonnepanelen te monitoren.

Verder:

Tja, je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, ik kijk met een schuin oog naar gordijn besturing, jammere is dat er volgens mij geen één geschikt is voor de ronde vorm van ons gordijnrail. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.

Ik zou graag een Homekit deurslot willen maar naast dat deze er bijna niet zijn, of niet beschikbaar in EU heb ik er ook niet erg veel vertrouwen in dat het goed genoeg werkt om de vriendin te overtuigen.

Hoe dan ook, ik heb er zin in om het in zijn geheel te gaan installeren en vervolgens inregelen, dat gaat nog een best projectje worden.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 21:48
@bokkow, welkom hier. Mbt de ronde vorm van je gordijnrails? Wat bedoel je hiermee? Een gordijn roede of van muur naar muur dmv een u vorm, dus met bochten. (Dat laatste is namelijk een uitdaging om daar iets voor te vinden)

Je zou het YouTube filmpje van Shane Whatley kunnen opzoeken. Die heeft afgelopen weekend de SwitchBot en de Aqara gordijn motoren getest en vergeleken. Misschien helpt dat bij de keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door TheKerremenke op 25-07-2022 15:38 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:34
-Randy- schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Het zijn deur en raamsensoren van Fibaro.
Die ik moet koppelen aan de Apple Homekit.
Gekocht via Robbshop.

Fibaro Door Window Sensor Homekit Wit 3-Pack
Art. No.: FIB_FGBHDW-002

Ik heb geprobeerd via de HA Homekit te koppelen maar werd daar al snel niet veel wijzer van.
Daarna geprobeerd via een iphone, via de woning app.
Dat ging goed tot het moment van invoeren van de cijfers.
Dan moet de app lang denken en vervolgens gebeurt er nix.

Ik wil het gaan gebruiken via HA.
Zover ik bekend ben met Fibaro werken de units op Bluetooth. Je zult op een bepaalde manier je sensoren met Bluetooth moeten proberen te verbinden. Ik heb destijds mijn Fibaro thermostaat knoppen vervangen omdat ik ze niet aan HA gekoppeld kreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Ik heb een usbdongle, ga ik die maar eens aan de praat zien te krijgen op HA.

Dankje voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Randy- schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:02:
Ik heb een usbdongle, ga ik die maar eens aan de praat zien te krijgen op HA.

Dankje voor je antwoord.
Sterkte. Die Fibaro’s zijn zo ontiegelijk traag dat je er weinig aan hebt als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Ik ga het meemaken.

Zolang ze maar de automaticeringen doen die ik er mee wil maken zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Randy- schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:54:
Ik ga het meemaken.

Zolang ze maar de automaticeringen doen die ik er mee wil maken zal het wel meevallen.
Ze werken ook wel maar de vertraging is gewoon groot. Kon bij mij de gang in lopen en 10 seconde later zag de sensor pas wat.

Ze liggen nu ongebruikt op zolder, zal eens kijken of er een software update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Ah op die manier, kan dat liggen aan de Ble?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Randy- schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:30:
Ah op die manier, kan dat liggen aan de Ble?
Ongetwijfeld. Er is geen continu verbinding met een hub dus daar gaat vertraging in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Oke, ik gebruik de sensoren om de kachel uit te zetten of de airco aan.
Zal
Voor mij niet heel veel uitmaken, die vertraging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-06 15:13
Toppe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:06:
[...]

In V&A staan alternatieven door MHI WiFi sticks. Aansluiten op HA en gaan met de banaan.
Werken die MHI Wifi sticks ook met homebridge/homekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rickrebr schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Werken die MHI Wifi sticks ook met homebridge/homekit?
Niet direct, maar je kan hem toevoegen in HA en daar een HomeKit gateway voor aanmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
De Tado Airco met HomeKit is in de aanbieding, ik heb ze gekocht voor €69,- bij Tado zelf. Is echt een koopje Pricewatch geeft sinds gisteren €79,- aan. Laagste was €98,-.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoi allen!

Ik probeer mij sinds enkele dagen in te lezen in het onderwerp “smarthome” en dit eigenlijk naar aanleiding van een deurbel camera (Unify G4 Doorbell) die ik overweeg aan te kopen.

Mijn interesse is dus gewekt en aangezien ik wel al wat apparaten in huis heb en enkele in de nabije toekomst nog wil toevoegen had ik dus graag met het hele smarthome concept aan de slag gegaan.

Maar… wat een kluwen is me dat… het lijkt wel alsof elk merk/systeem zijn eigen hub moet hebben 😳 of ik begrijp helemaal niets van wat ik tot nu gelezen heb.

Als één van de drie grote spelers zou ik opteren voor Apple HomeKit als basis.

Hieronder enkele stellingen om te kijken of ik het wel allemaal goed begrijp:

Om de Unify (Ubiquiti) hiermee te koppelen zou ik HomeBridge nodig hebben?

Om een Brustor terrasoverkapping (met Somfy apparatuur erin) via een app aan te kunnen sturen heb ik een Somfy TaHoma toestel nodig dewelke dan opzich gekoppeld kan worden aan HomeKit MAAR aangezien het RTS motoren en dergelijke betreft kunnen deze niet bediend worden mbv HomeKit?

Om elektrisch bediende Velux dakvensters op te kunnen nemen in HomeKit heb ik allereerst de Velux gateway nodig die dan verbonden wordt met HomeKit?

En zo heb ik nog wel enkele vragen, maar laat ik al beginnen met deze. Alle input is meer dan welkom 😊

(Retro) Game collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

Ik neem aan dat heel het huishouden iPhone en iPad gebruikt?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruiser schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:58:
Hoi allen!

Ik probeer mij sinds enkele dagen in te lezen in het onderwerp “smarthome” en dit eigenlijk naar aanleiding van een deurbel camera (Unify G4 Doorbell) die ik overweeg aan te kopen.

Mijn interesse is dus gewekt en aangezien ik wel al wat apparaten in huis heb en enkele in de nabije toekomst nog wil toevoegen had ik dus graag met het hele smarthome concept aan de slag gegaan.

Maar… wat een kluwen is me dat… het lijkt wel alsof elk merk/systeem zijn eigen hub moet hebben 😳 of ik begrijp helemaal niets van wat ik tot nu gelezen heb.

Om een Brustor terrasoverkapping (met Somfy apparatuur erin) via een app aan te kunnen sturen heb ik een Somfy TaHoma toestel nodig dewelke dan opzich gekoppeld kan worden aan HomeKit MAAR aangezien het RTS motoren en dergelijke betreft kunnen deze niet bediend worden mbv HomeKit?

Om elektrisch bediende Velux dakvensters op te kunnen nemen in HomeKit heb ik allereerst de Velux gateway nodig die dan verbonden wordt met HomeKit?

En zo heb ik nog wel enkele vragen, maar laat ik al beginnen met deze. Alle input is meer dan welkom 😊
Ja, in de basis heeft elk merk zijn eigen systeem en dus ook een eigen hub/gateway. Een lamp of wall plug is vrij eenvoudig qua protocol. Een dakraam of zonwering is veel ingewikkelder. Je wilt van dat soort apparaten de firmware kunnen update’n

Kijk vooral eens naar Home Assistant, je kan dat gebruiken als centraal koppel platform richting HomeKit. Er zijn ontzettend veel intergraties beschikbaar die je de mogelijkheid geven om in HomeKit kan krijgen. Ja, hiervoor heb je nog steeds de bridges nodig van de eigen fabrikanten maar stelt je in staat om alles slim ge maken zonder dat je er heel veel technische kennis voor nodig hebt.

Ik heb op dit moment 37 intergraties draaien waarvan er een hoop ook in HomeKit staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Roppedop schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:17:
Ik neem aan dat heel het huishouden iPhone en iPad gebruikt?
Ja 😄

(Retro) Game collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Ja, in de basis heeft elk merk zijn eigen systeem en dus ook een eigen hub/gateway. Een lamp of wall plug is vrij eenvoudig qua protocol. Een dakraam of zonwering is veel ingewikkelder. Je wilt van dat soort apparaten de firmware kunnen update’n

Kijk vooral eens naar Home Assistant, je kan dat gebruiken als centraal koppel platform richting HomeKit. Er zijn ontzettend veel intergraties beschikbaar die je de mogelijkheid geven om in HomeKit kan krijgen. Ja, hiervoor heb je nog steeds de bridges nodig van de eigen fabrikanten maar stelt je in staat om alles slim ge maken zonder dat je er heel veel technische kennis voor nodig hebt.

Ik heb op dit moment 37 intergraties draaien waarvan er een hoop ook in HomeKit staan :D
Bedankt voor je reactie.

Blij te horen dat ik het dan toch goed begrepen had. Enja, ik kan me inderdaad inbeelden dat die zaken wat ingewikkelder zijn dan een lampje.
(Maar blijf erbij dat één protocol toch wel handiger had geweest 😅)

Home Assistent is dan zoiets als HomeBridge vermoed ik? Is HA dan veel beter?

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bruiser schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Blij te horen dat ik het dan toch goed begrepen had. Enja, ik kan me inderdaad inbeelden dat die zaken wat ingewikkelder zijn dan een lampje.

HomeBridge is een onderdeel van homeassistant. HA is gewoon ontzettend uitgebreid en denk dat je het beste even op hun website kan kijken of in het tweakers HA topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:41
@Bruiser Wat ook belangrijk is, is welk signaal al je apparaten gebruiken.
Als alles op Zigbee draait, dan kan je ook kijken naar een open-source ontvanger en die koppelen aan, bijvoorbeeld, homeassistant.

Zo heb ik Aqara temp/humid sensoren, IKEA lampen en stopcontacten, en 2 Qlima airco’s in HomeKit via HomeAssistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Bruiser schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:58:
Hoi allen!

Je moet ergens beginnen, zonder hardware kun je niet testen/ontdekken 🤪, dus vandaag onderstaande devices in huis gehaald:

- Apple HomePod Mini
- Unifi CloudKey Gen2 Plus
- Unifi G4 Doorbell

Beginnen met de config van mijn virtuele Unifi controller (Qnap) over te zetten op de UCK.
Daarna een nieuwe vlan maken voor camera’s (voorlopig enkel de deurbel dus) en kijken of we dat werkende krijgen.
Daarna dan maar eens aan de slag met Home Assistent icm HomeBridge en de HomePod.

Gaat een druk weekend worden 😅

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Bruiser schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Je moet ergens beginnen, zonder hardware kun je niet testen/ontdekken 🤪, dus vandaag onderstaande devices in huis gehaald:

- Apple HomePod Mini
- Unifi G4 Doorbell

Beginnen met de config van mijn virtuele Unifi controller (Qnap) over te zetten op de UCK.
Daarna een nieuwe vlan maken voor camera’s (voorlopig enkel de deurbel dus) en kijken of we dat werkende krijgen.
Daarna dan maar eens aan de slag met Home Assistent icm HomeBridge en de HomePod.

Ik start binnenkort met een gelijkaardige setup. Ben benieuwd om je bevindingen te lezen.

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruiser schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

- Apple HomePod Mini
- Unifi G4 Doorbell

Als je HSV op je deurbel wilt heb je niets aan HA :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Als je HSV op je deurbel wilt heb je niets aan HA :')
HSV? Daar ben ik nog niet mee bezig…

[ Voor 8% gewijzigd door Bruiser op 08-08-2022 12:21 ]

(Retro) Game collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Homekit Secure Video.
Afhandeling van de videostream door Homekit met oa cloud storage, bewegingsdetectie en automatisering(en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
Deshmir schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Homekit Secure Video.
Afhandeling van de videostream door Homekit met oa cloud storage, bewegingsdetectie en automatisering(en)
Ik wil mijn camerabeelden enkel lokaal

(Retro) Game collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruiser schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

HSV? Daar ben ik nog niet mee bezig…
Kijk daar meteen eens naar, dat is namelijk de stap ná HomeKit intergratie maar werkt niet op HA.

@paQ gebruikt dit ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bruiser schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Ik wil mijn camerabeelden enkel lokaal
Is daar een reden voor? Heel HomeKit is in de cloud dus roepen dat het vanwege privacy komt is dan een beetje een wasseneus

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 08-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

Kijk daar meteen eens naar, dat is namelijk de stap ná HomeKit intergratie maar werkt niet op HA.

@paQ gebruikt dit ook ;)
HSV krijg je er “gratis” bij. (Bij hk integratie)
Het werkt iig echt als een trein via scrypted. Echt <1sec live incl de gemiste seconde.

Heb nog nooit welke camera dan ook zo snel zien laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

HSV krijg je er “gratis” bij. (Bij hk integratie)
Het werkt iig echt als een trein via scrypted. Echt <1sec live incl de gemiste seconde.

Heb nog nooit welke camera dan ook zo snel zien laden.
Yep. Enige puntjes wat ik tot nu toe heb is dat het beeld maar voor de helft wordt weergegeven zodra ik de stream in HomeKit open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6FM2za8UDk4gl6bdW7YHQZxbDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXyT8sT2oP7OuK5nVWjbFTxe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Toppe op 08-08-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Yep. Enige puntjes wat ik tot nu toe heb is dat het beeld maar voor de helft wordt weergegeven zodra ik de stream in HomeKit open.

[Afbeelding]
Je draait iOS 16 beta? Hier namelijk hetzelfde op beta 4.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheKerremenke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Je draait iOS 16 beta? Hier namelijk hetzelfde op beta 4.
Yep. Beeld van de deurbel is juist niet volledig schermvullend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
Hier zijn juist alle camera’s met landscape view ingezoomd. Echter enkel pas sinds beta 4, ervoor niet. Ik wacht beta 5 (deze week verwacht ik) even af of het dan aangepast is, anders meld ik het wel bij Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bruiser schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor je reactie.

HA ondersteund vooral veel meer, en binnen HA werkt het ook prima. HomeBridge en HA zijn totaal verschillende platformen, HB zelf doet wat de naam zegt, het bridged apparaten die geen officiële HomeKit ondersteuning hebben met HomeKit. Dit is vooral geschikt als je alle besturing en automatisering in HomeKit zelf wilt doen.

HA is een volwaardig automatiseringsplatform en heeft wel een HomeKit module ingebouwd, maar mijn ervaring met specifiek mijn apparaten in huis is dat de implementaties van de HB plugins veel beter werken in HomeKit dan de implementatie via HA. Via HA zijn ze vaak totaal niet geoptimaliseerd qua besturing in HomeKit.

Sinds ik over ben op HomeKit begin dit jaar heb ik steeds gewisseld tussen HA en HB, je kan ze ook naast elkaar draaien natuurlijk, afhankelijk van je hardware. HB is wel veel lichter dan HA, maar beiden draaien prima op o.a. een Pi4. Alleen opletten met de opslag als je HA draait.

Gebruik zelf voor het grootste deel gewoon native Apple HomeKit apparaten in huis en voor de paar dingen die niet native kunnen heb ik HomeBridge draaien. Zoals Unifi Protect. Dat werkt gewoon stabiel incl. HKSV ondersteuning en Somfy Tahoma Switch met RTS motoren.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 20:15
TheKerremenke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:03:
Hier zijn juist alle camera’s met landscape view ingezoomd. Echter enkel pas sinds beta 4, ervoor niet. Ik wacht beta 5 (deze week verwacht ik) even af of het dan aangepast is, anders meld ik het wel bij Apple.
Vanavond dus!!! Beta 5 is net uit…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheKerremenke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:03:
Probleem is weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Toppe schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:20:
[...]

Probleem is weer opgelost.
Hier ook ;)

Eerste keer dat ik onderstaand scherm zag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtEJ-r1_7g_9C7z1RaFveUcBFrw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vBm8HekRw62GoYV5QFOrpMYa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door TheKerremenke op 08-08-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheKerremenke schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

Hier ook ;)

Eerste keer dat ik onderstaand scherm zag.
[Afbeelding]
Ja, die ‘What’s new’ schermen doen ze nu overal, ook in maps bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop

Roppedop

[...]

Werkt ideaal.

[Afbeelding]
Balen. Dit werkt niet meer met iPadOS 16 open beta 3. iPad gaat aan met de tijd in beeld. Verder niks.

update 16-8:
Werkt weer goed met beta 4.

[ Voor 3% gewijzigd door Roppedop op 16-08-2022 14:01 ]

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:47
Ik ben op zoek naar een compacte slimme stekker voor HomeKit met WiFi minimaal 3600 watt ,energiemeting en goede verbinding.
Welke zouden jullie aanraden?
Tot nu toe niet iets kunnen vinden wat hier aan voldoet

Voor ons de eerste start naar een smart home systeem (iedereen heeft iPhone en er is 1 Apple TV aanwezig)

[ Voor 20% gewijzigd door feddesman op 19-08-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02:56
@feddesman Heb shelly plugs HomeKit compatibel gemaakt.
En werkt heel stabiel, maar kan in HomeKit zelf het verbruik nog niet zien maar in de eve app wel. Maar zou kunnen dat dit met de nieuwe HomeKit update wel zichtbaar word.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:27
Let op dat de Shelly Plug S maar tot 3kW gaat. De Shelly Plug (zonder S, wel iets groter) gaat tot 3,5 kW. Volgens mij zijn er geen slimme stekkers die meer doen.
Je kan de Shelly's uitlezen via een webpagina, ook als je de HomeKit firmware er op zet (is super simpel om te doen).
iOS 16 doet ook geen verbruik zichtbaar maken in de Home app, dus dat moet je via de webpagina doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
ChrisM schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:36:
Let op dat de Shelly Plug S maar tot 3kW gaat. De Shelly Plug (zonder S, wel iets groter) gaat tot 3,5 kW. Volgens mij zijn er geen slimme stekkers die meer doen.
Je kan de Shelly's uitlezen via een webpagina, ook als je de HomeKit firmware er op zet (is super simpel om te doen).
iOS 16 doet ook geen verbruik zichtbaar maken in de Home app, dus dat moet je via de webpagina doen.
M’n grootste verbruiker gaat tot 2300 watt zie ik net.
Volgens mij gaat de S tot 2500.Als ik de firmware naar HomeKit wijzig werkt de app nog wel van Shelby? Want die heeft ook een mooie verbruiksmonitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Als je grootste verbruiker 2300 Watt is dan is de Eve Energy ook een out of the box oplossing: https://www.evehome.com/en/eve-energy Deze gaat in europa tot max. 2500 Watt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Let op dat je voor de Eve wel het liefst een HomePod Mini of AppleTV 2021 in je netwerk wilt hebben, zodat je Thread kan gebruiken. Anders werkt hij enkel op Bluetooth.

Heb verder 9 van de Eve Energy (v4) in m’n huis verspreid en ben er erg tevreden over. 1 per verdieping is meer dan genoeg om overal thread netwerk te hebben als je maar op 1 punt een HPM of ATV2021 hebt. De oudere waren BT only, das sowieso kut.

Als je wel meer power nodig zou hebben. Heb ik goede ervaringen met de HomeWizard Energy Socket. Doet de volle 16A/3680W en connect via WiFi.

Maar heeft geen native ondersteuning voor HomeKit, wel HomeAssistant waar via je weer kan bridgen naar HomeKit. Maar heb zelf niks van meer dan 2500W dat ik wil schakelen of meten, dus heb genoeg aan de Eve Energy.

[ Voor 51% gewijzigd door BiG-GuY op 19-08-2022 11:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
JeppieW schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:13:
Als je grootste verbruiker 2300 Watt is dan is de Eve Energy ook een out of the box oplossing: https://www.evehome.com/en/eve-energy Deze gaat in europa tot max. 2500 Watt.
Deze had ik eerst ook op het oog maar die zijn een stuk prijziger en geen WiFi( lees her en der matige revieuws ivm bereik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeppieW
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
feddesman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Deze had ik eerst ook op het oog maar die zijn een stuk prijziger en geen WiFi( lees her en der matige revieuws ivm bereik)
Aanname: Die reviews zijn waarschijnlijk van de oude versie, getest met Bluetooth i.p.v. Thread.

Als jullie de meest recente Apple TV hebben (https://tweakers.net/medi...gen_p1264500/vergelijken/) dan werkt de huidige Eve Energy (met Thread ondersteuning) perfect samen met de Apple TV als "border router" en heb je een hele goede responstijd.

Dat de Eve Energy veel geld kost ben ik met je eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
JeppieW schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Aanname: Die reviews zijn waarschijnlijk van de oude versie, getest met Bluetooth i.p.v. Thread.

Als jullie de meest recente Apple TV hebben (https://tweakers.net/medi...gen_p1264500/vergelijken/) dan werkt de huidige Eve Energy (met Thread ondersteuning) perfect samen met de Apple TV als "border router" en heb je een hele goede responstijd.

Dat de Eve Energy veel geld kost ben ik met je eens...
We hebben de A1842 dus dat is de voorganger helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
BiG-GuY schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:21:
Let op dat je voor de Eve wel het liefst een HomePod Mini of AppleTV 2021 in je netwerk wilt hebben, zodat je Thread kan gebruiken. Anders werkt hij enkel op Bluetooth.

Heb verder 9 van de Eve Energy (v4) in m’n huis verspreid en ben er erg tevreden over. 1 per verdieping is meer dan genoeg om overal thread netwerk te hebben als je maar op 1 punt een HPM of ATV2021 hebt. De oudere waren BT only, das sowieso kut.

Als je wel meer power nodig zou hebben. Heb ik goede ervaringen met de HomeWizard Energy Socket. Doet de volle 16A/3680W en connect via WiFi.

Maar heeft geen native ondersteuning voor HomeKit, wel HomeAssistant waar via je weer kan bridgen naar HomeKit. Maar heb zelf niks van meer dan 2500W dat ik wil schakelen of meten, dus heb genoeg aan de Eve Energy.
De homewizzard is ook een optie als dat met homeassistent niet te lastig is als beginner ,
Heb namelijk ook de p1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
De Shelly 1pm gaat toch tot 3.6 zelfs? Max 16A en 220V.

Je kan hem zelfs in de settings beperken tot een lagere output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Deze opties heb ik nu dus.
Wat is wijsheid?

Homewizzard socket via homeassistent (heb al een homewizzard p1) dus via 1 app en HomeKit

Eve smart Energy- Apple TV 2021 aanschaffen voor tread

Shelby plug S - firmware aanpassen

[ Voor 5% gewijzigd door feddesman op 19-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
feddesman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:55:
Deze opties heb ik nu dus.
Wat is wijsheid?

Homewizzard socket via homeassistent (heb al een homewizzard p1) dus via 1 app en HomeKit

Eve smart Energy- Apple TV 2021 aanschaffen voor tread

Shelby plug S - firmware aanpassen
Als je met Home Assistant aan de slag gaat zou ik eerder de plug van Athom.tech nemen. Die draaien met ESPHome, zijn redelijk betaalbaar, zitten goed in elkaar en zijn 16A. Daarbij is het kinderlijk eenvoudig om ze in HA op te nemen (inpluggen, WiFi netwerk zoeken, verbinden en daarna staat hij ‘ontdekt’ in HA) en daardoor eenvoudig om nieuwe software er op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

feddesman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:38:
[...]
De homewizzard is ook een optie als dat met homeassistent niet te lastig is als beginner ,
Heb namelijk ook de p1 meter.
Zit sinds een paar versies in de core versie van Home Assistant, dus praktisch plug en play. Heb zelf enkel de P1, kWh meter in meterkast en de nieuwe watermeter van hun momenteel. Voor die energie dingen kijk ik simpelweg in hun eigen app.

Via HA kan je de sockets heel simpel beschikbaar maken in HomeKit. Wel de basis functies van aan/uit zetten. Geen power stats in Eve app.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:48:
[...]

Zit sinds een paar versies in de core versie van Home Assistant, dus praktisch plug en play. Heb zelf enkel de P1, kWh meter in meterkast en de nieuwe watermeter van hun momenteel. Voor die energie dingen kijk ik simpelweg in hun eigen app.

Via HA kan je de sockets heel simpel beschikbaar maken in HomeKit. Wel de basis functies van aan/uit zetten. Geen power stats in Eve app.
Hoe accuraat is die watermeter als ik vragen mag? In het verleden verschillende opties geprobeerd maar na een tijdje hadden ze allemaal een serieuze afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
Ik heb deze om mijn boiler te schakelen.
Is Z-wave.
https://www.robbshop.nl/h...7H-ljVRe-sOhoCHYAQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Hoe accuraat is die watermeter als ik vragen mag? In het verleden verschillende opties geprobeerd maar na een tijdje hadden ze allemaal een serieuze afwijking.
Ik heb hem pas een week. Dus durf nog niet veel te zeggen over de accuraatheid.

Let op dat hij momenteel enkel het actieve gebruik laat zien, en hij houd bij wat het gebruik is sinds plaatsen. Ik ga van tijd tot tijd kijken hoeveel verschil er is in de verbruiksgetallen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
feddesman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

M’n grootste verbruiker gaat tot 2300 watt zie ik net.
Volgens mij gaat de S tot 2500.Als ik de firmware naar HomeKit wijzig werkt de app nog wel van Shelby? Want die heeft ook een mooie verbruiksmonitor
Het is Shelly… ;-)
Maar nee, als je firmware aanpast, werkt die app niet meer ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Ik ga toch maar voor de Eve Energy met HomePod mini . Denk voor mij voorlopig het beste systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
BiG-GuY schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

HA ondersteund vooral veel meer, en binnen HA werkt het ook prima. HomeBridge en HA zijn totaal verschillende platformen, HB zelf doet wat de naam zegt, het bridged apparaten die geen officiële HomeKit ondersteuning hebben met HomeKit. Dit is vooral geschikt als je alle besturing en automatisering in HomeKit zelf wilt doen.

HA is een volwaardig automatiseringsplatform en heeft wel een HomeKit module ingebouwd, maar mijn ervaring met specifiek mijn apparaten in huis is dat de implementaties van de HB plugins veel beter werken in HomeKit dan de implementatie via HA. Via HA zijn ze vaak totaal niet geoptimaliseerd qua besturing in HomeKit.

Sinds ik over ben op HomeKit begin dit jaar heb ik steeds gewisseld tussen HA en HB, je kan ze ook naast elkaar draaien natuurlijk, afhankelijk van je hardware. HB is wel veel lichter dan HA, maar beiden draaien prima op o.a. een Pi4. Alleen opletten met de opslag als je HA draait.

Gebruik zelf voor het grootste deel gewoon native Apple HomeKit apparaten in huis en voor de paar dingen die niet native kunnen heb ik HomeBridge draaien. Zoals Unifi Protect. Dat werkt gewoon stabiel incl. HKSV ondersteuning en Somfy Tahoma Switch met RTS motoren.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Op de productpagina van de Somfy Tahoma is vermeld dat RTS apparatuur niet compatibel is met HomeKit, maar via HomeBridge werkt dit dus wel?
Dit is dan vermoed ik met beperkte functionaliteit (open/toe) of kun je bv ook 50% laten openen?

(Retro) Game collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bruiser schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Op de productpagina van de Somfy Tahoma is vermeld dat RTS apparatuur niet compatibel is met HomeKit, maar via HomeBridge werkt dit dus wel?
Dit is dan vermoed ik met beperkte functionaliteit (open/toe) of kun je bv ook 50% laten openen?
Via de HomeBridge plug-in werkt dit vloeiend ja, heb binnen enkel RTS motoren. Standaard is de 50% stand de My stand. Zo gebruik ik hem zelf met name, maar je kan ook een tijd instellen die nodig is om een raamwering te openen/sluiten. Dan kan je ook de andere percentages gebruiken.

Binnen HomeBridge is het ook stateful, dus zolang je alles bestuurd en automatiseert via HomeKit klopt de status van de openingen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruiser
  • Niet online
BiG-GuY schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Via de HomeBridge plug-in werkt dit vloeiend ja, heb binnen enkel RTS motoren. Standaard is de 50% stand de My stand. Zo gebruik ik hem zelf met name, maar je kan ook een tijd instellen die nodig is om een raamwering te openen/sluiten. Dan kan je ook de andere percentages gebruiken.

Binnen HomeBridge is het ook stateful, dus zolang je alles bestuurd en automatiseert via HomeKit klopt de status van de openingen.
Top! Dat rechtvaardigt de aankoop van de Tahoma dan wel (wat toch wel een duur device is 🙄)

(Retro) Game collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik ben ook maar wat meer aan het kijken naar HomeKit en wat randapparatuur. Ik heb momenteel als eerste probeerdel even een Eufy indoor cam gekocht en deze gekoppeld in HK met HKSV.

Ook ik loop tegen een aantal dingen aan die al eerder genoemd zijn:
- Weinig tot geen keus in video deurbel met HKSV
- Verschillende security cams met elk eigen nadelen, homebases of hubs nodig, geen HKSV, etc.
- Als ik alles alsnog aan elkaar zou willen knopen dan zou ik een Raspberry Pi moeten hebben, maar bijna tot niet leverbaar momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gise schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:51:
Ik ben ook maar wat meer aan het kijken naar HomeKit en wat randapparatuur. Ik heb momenteel als eerste probeerdel even een Eufy indoor cam gekocht en deze gekoppeld in HK met HKSV.

Ook ik loop tegen een aantal dingen aan die al eerder genoemd zijn:
- Weinig tot geen keus in video deurbel met HKSV
- Verschillende security cams met elk eigen nadelen, homebases of hubs nodig, geen HKSV, etc.
- Als ik alles alsnog aan elkaar zou willen knopen dan zou ik een Raspberry Pi moeten hebben, maar bijna tot niet leverbaar momenteel.
Odroid is een goed alternatief, kiwi heeft ze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Odroid is een goed alternatief, kiwi heeft ze liggen.
Ik weet nog niet wat ik ga draaien, maar kan ik op zo'n Odroid: HomeAssistant / Scrypted / HomeBridge draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
gise schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Ik weet nog niet wat ik ga draaien, maar kan ik op zo'n Odroid: HomeAssistant / Scrypted / HomeBridge draaien?
Yep. Ik heb een odroid N2+ met home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gise schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Odroid en raspberry zijn zo ongeveer het zelfde. Maak je dus geen zorgen over wat wel en niet kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
Ik heb hier een Mac mini M1 die 24-7 aanstaat onder andere met HomeLog for HomeKit. Draaide lange tijd Homebridge op een Pi 3. Heeft iemand scrypted of Homebridge draaien op een M1 mac?
Heeft een M1 mac nog beperkingen?
Pagina: 1 ... 76 ... 88 Laatste