Mijn vriendin en ik hadden bouwplannen maar deze hebben we voorlopig in de koelkast gezet vanwege de exploderende bouwprijzen. Helaas. In plaats daarvan hebben we een (relatief) goedkope bestaande woning gekocht en zijn we deze nu naar smaak aan het maken.
Deel daarvan is ook een beetje hobby; automatiseren van het huis en vergroenen waar mogelijk. We zijn beide vervent Apple gebruiker en als we voor Homekit kunnen gaan doen we dat.
Verwarming/koeling:
We hebben inmiddels een multi-split-unit airco laten plaatsen om zowel beneden als boven te kunnen koelen en verwarmen. Deze moet het van de CV radiatoren overnemen zodra het op temperatuur is. Met de Amazon Prime-deals een set Tado spullen gekocht om dit te automatiseren:
1 x Tado bedrade thermostaat (woonkamer)
5 x Tado radiator thermostaat (woonkamer, keuken, slaapkamer, kantoor, badkamer)
2 x Tado airco controller
Voor de rolluiken heb ik Shelly 2.5 wifi schakelaars gekocht, deze kun je de firmware van vervangen zodat ze ook met Homekit aan te sturen zijn. Deze kunnen we dan in de zomer ook nog aanspreken om te voorkomen dat de warmte binnen komt.
Verlichting:
Ook hiermee voordelig kunnen shoppen maar alsnog een behoorlijk bedrag. Ik vond het vooral belangrijk om af te vangen dat lampen niet bereikbaar zijn (zoals in een voorgaand appartement waarbij IEMAND de schakelaar gebruikt om Hue lampen uit te zetten). Dus nu hebben bijna geen van de lampen hardwired schakelaars meer. Bijkomend voordeel was dat een aantal schakelpunten kwamen te vervallen en met een RFID dekseltje er op weggestucd zijn. Wat hebben we hiervoor gekocht:
6 x Senic / Gira (Friends of Hue) schakelaars geschikt voor Gira 55 / E2 schakelmateriaal
20 x Hue GU10 White 2700K spots
2 x Hue GU10 Colour spots
6 x Hue motion sensor (hal, wc, overloop, trapkast, etc)
1 x Trapverlichting, geschikt voor Hue
Beveiliging:
Nog niets voor gekocht, nog aan het orienteren welk systeem we zouden willen. Ik zou graag HKSV willen zodat het ook in iCloud wordt opgeslagen. Voorkant een deurbel en achter een camera. De Logitech Circle View lijkt hiervoor ideaal als deurbel al hoorde ik wel dat deze wel eens uit kan vallen met de zon er op, en dat zal helaas wel het geval zijn. Netatmo beloofd al 2-3 jaar HKSV te ondersteunen met hun deurbel maar daar geloof ik niet hard in. En camera systemen zoals van Eufy hebben weer hun eigen issues (hub benodigd met name). Er is eigenlijk geen (compleet) systeem wat direct overtuigd...
En ik zal nog wel een aantal raam/deur verklikkers kopen voor naast de Hue bewegingssensoren welke je ook zou kunnen inzetten voor bewaking natuurlijk.
Verbruik:
Niet per se een stuk automatisering maar toch; zo'n Wifi P1 meter gaat er komen, en misschien ook die kWh meter van HomeWizard, al weet ik van die laatste niet direct wat nu het voordeel is. Die kan van één groep uitlezen? Dit om gas verbruik te monitoren en het terugleveren van kWh's vanaf de zonnepanelen te monitoren.
Verder:
Tja, je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, ik kijk met een schuin oog naar gordijn besturing, jammere is dat er volgens mij geen één geschikt is voor de ronde vorm van ons gordijnrail. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Ik zou graag een Homekit deurslot willen maar naast dat deze er bijna niet zijn, of niet beschikbaar in EU heb ik er ook niet erg veel vertrouwen in dat het goed genoeg werkt om de vriendin te overtuigen.
Hoe dan ook, ik heb er zin in om het in zijn geheel te gaan installeren en vervolgens inregelen, dat gaat nog een best projectje worden.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West