iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Ik heb precies hetzelfde en wordt elke keer van kastje naar de muur verwezen. Is dit bij jou al opgelost? Hebben veel mensen dit?Dj-sannieboy schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:36:
Ik heb een Somfy Tahoma Switch geïnstalleerd om de Somfy IO motor van ons zonnescherm te kunnen bedienen. Werkt prima, alleen nog niet helemaal in HomeKit. In de woning app werkt het openen en sluiten namelijk precies omgekeerd:
[Afbeelding]
Ik kan het zonnescherm openen en sluiten, maar 100% open is feitelijk dicht en 0% open het volledige scherm open.
In de Somfy app wordt het wel correct weergegeven:
[Afbeelding]
Helaas nog niet opgelost en ik heb eigenlijk de hoop opgegeven dat het opgelost gaat worden. Wel irritant, want in de woning app is de status dus “geopend” terwijl deze juist ingevouwen is.DennisDCT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 14:50:
[...]
Ik heb precies hetzelfde en wordt elke keer van kastje naar de muur verwezen. Is dit bij jou al opgelost? Hebben veel mensen dit?
Er komt ook een melding vanuit HomeKit, maar geen geluidje op de HomePods te bekennen.
Heb de Ring er via HomeBridge in zitten en tot vorige week werkte alles prima. Iemand een idee?
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Toevallig een beta geinstalleerd? HomePod's al eens herstart? Staat je deurbel nog wel als deurbel?Serena schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:59:
Mijn HomePods geven geen deurbelgeluid meer als er wordt aangebeld. Alles staat uiteraard keurig aan.
Er komt ook een melding vanuit HomeKit, maar geen geluidje op de HomePods te bekennen.
Heb de Ring er via HomeBridge in zitten en tot vorige week werkte alles prima. Iemand een idee?
[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 06-09-2022 16:31 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
HomePods en/of homebridge even opnieuw opstarten.Serena schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:59:
Mijn HomePods geven geen deurbelgeluid meer als er wordt aangebeld. Alles staat uiteraard keurig aan.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Heb een Logitech circle view doorbell waarbij dit default altijd prima werkte.
de homepods krijgen regelmatig een power cycle als ik ze van binnen naar buiten verplaatst dus dat zou goed moeten zitten.
Meldingen kopen op iphones/watch wel gewoon netjes binnen.
Edit: bedacht mij dat ik er al 1tje een tijdje in de schuur had aangesloten en die was inmiddels homekit bridge geworden, nadat ik die power cycle en een andere de bridge functie overnam werkte het weer.
Die in de schuur zit ook verbonden met een andere router dus misschien werkt dat dan ook niet helemaal lekker als homekit bridge.
[ Voor 34% gewijzigd door Tinusvolkel op 06-09-2022 16:55 ]
Hoe weet je welke als hub fungeert? Is dat degene die in de home app als 'verbonden' staat de rest staat op 'Stand-by' of 'Verbroken'Serena schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:30:
Inderdaad de HomePod die als hub fungeerde even herstart en nu werkt het allemaal weer. Thanks voor de tips allemaal!
Je kan niet aangeven dat je de AppleTV die bekabeld is als hub wil hebben toch?
Inderdaad ‘verbonden’ en niet zelf in te regelen.Jasper1975 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:24:
[...]
Hoe weet je welke als hub fungeert? Is dat degene die in de home app als 'verbonden' staat de rest staat op 'Stand-by' of 'Verbroken'
Je kan niet aangeven dat je de AppleTV die bekabeld is als hub wil hebben toch?
Waarom zou bij aanwezigheid van een AppleTV en een HomePod, de voorkeur voor Apple bij een HomePod liggen als WoningHub-apparaat? Het werkte uitstekend op de AppleTV, en heeft dit ongevraagd omgezet.
Wat kan het voordeel zijn?
Thread. De HomePod fungeert als Thread hub, wat theoretisch sneller zou moeten zijn (afhankelijk van aantal devices in je smarthome met Thread; versterkt elkaar).RoRoNL schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:21:
Naar aanleiding van bovenstaande;
Waarom zou bij aanwezigheid van een AppleTV en een HomePod, de voorkeur voor Apple bij een HomePod liggen als WoningHub-apparaat? Het werkte uitstekend op de AppleTV, en heeft dit ongevraagd omgezet.
Wat kan het voordeel zijn?
ATV 4k 2nd gen ondersteund ook thread. Ik heb daarom de woninghub op mijn ATV 4k 1st gen uit gezet.Axel schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:21:
[...]
Thread. De HomePod fungeert als Thread hub, wat theoretisch sneller zou moeten zijn (afhankelijk van aantal devices in je smarthome met Thread; versterkt elkaar).
Vorige week reageerde ineens mijn Eve door/window sensors niet meer. Werkte direct weer toen ik de hub functionaliteit uit had gezet op de ATV 4k 1st gen. (Snap niet dat deze als hub gekozen was, aangezien deze dus geen Thread ondersteuning heeft)
Blijkbaar geeft Apple wel de voorkeur aan de HomePod mini, want deze heeft status “Verbonden” terwijl de ATV “Stand-by” heeft als status.
[ Voor 33% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-09-2022 12:38 ]
Er is geen verschil in prioriteit tussen de ATV4K Gen2 (2021) of de HomePod Mini. De thread ondersteuning is gelijk, SoC is wel sneller in de ATV.Dj-sannieboy schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:37:
[...]
ATV 4k 2nd gen ondersteund ook thread. Ik heb daarom de woninghub op mijn ATV 4k 1st gen uit gezet.
Vorige week reageerde ineens mijn Eve door/window sensors niet meer. Werkte direct weer toen ik de hub functionaliteit uit had gezet op de ATV 4k 1st gen.
Blijkbaar geeft Apple wel de voorkeur aan de HomePod mini, want deze heeft status “Verbonden” terwijl de ATV “Stand-by” heeft als status.
De HomeKit voorkeur hub lijkt simpelweg alfabetisch te zijn. Bij ons is meestal die in de Badkamer de primaire hub 😅.
Hier was de HomePod OG geselecteerd als hub. Heeft er dus echt niets mee te maken of een apparaat wel of geen thread ondersteunt.BiG-GuY schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:27:
[...]
Er is geen verschil in prioriteit tussen de ATV4K Gen2 (2021) of de HomePod Mini. De thread ondersteuning is gelijk, SoC is wel sneller in de ATV.
De HomeKit voorkeur hub lijkt simpelweg alfabetisch te zijn. Bij ons is meestal die in de Badkamer de primaire hub 😅.
Lijkt bij mij echt volledige willekeur.
Als je een oudere ATV hebt, waarvan HomeKit hun aanstaat, kan die ook gekozen worden. Dus de HomePod OG kan ook gekozen worden. Bij de ATV kan je hem tenminste zelf uitzetten dat die niet meer meedoet, enige oplossing voor die HomePod is hem herstarten als die als hun gekozen is.Serena schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:19:
[...]
Hier was de HomePod OG geselecteerd als hub. Heeft er dus echt niets mee te maken of een apparaat wel of geen thread ondersteunt.
Lijkt bij mij echt volledige willekeur.
Als het voor je werkt, zou je nog kunnen kijken om de HomePod zelf in een aparte HomeKit woning te stoppen binnen HomeKit, dan kan hij niet meedoen met degene die je wel als hub wilt.
Het was niet mijn vraag hè…BiG-GuY schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:13:
[...]
Als je een oudere ATV hebt, waarvan HomeKit hun aanstaat, kan die ook gekozen worden. Dus de HomePod OG kan ook gekozen worden. Bij de ATV kan je hem tenminste zelf uitzetten dat die niet meer meedoet, enige oplossing voor die HomePod is hem herstarten als die als hun gekozen is.
Als het voor je werkt, zou je nog kunnen kijken om de HomePod zelf in een aparte HomeKit woning te stoppen binnen HomeKit, dan kan hij niet meedoen met degene die je wel als hub wilt.
Ik weet precies hoe het werkt.
Laat maar zitten. Gevonden! Je moet op het icoontje van de tegel klikken.
[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 13-09-2022 15:10 ]
Heb simpelweg een werkdagje de HomePod Mini uit het stopcontact gelaten. De Apple TV stond toen 'stand-by als Hub' in het lijstje van twee.
Na thuiskomst de HomePod mini weer aangezet en een dag later staat de Apple TV nog steeds als HUB ingesteld en de HomePod stand-by.
Geen idee precies waarom ik dit een prettiger idee vind. :-)
Wees gerust, dit kan zo weer veranderen.RoRoNL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:30:
Het is mij gelukt om de Apple TV 4K 2e generatie weer als leidende Woninghub binnen Homekit te krijgen:
Heb simpelweg een werkdagje de HomePod Mini uit het stopcontact gelaten. De Apple TV stond toen 'stand-by als Hub' in het lijstje van twee.
Na thuiskomst de HomePod mini weer aangezet en een dag later staat de Apple TV nog steeds als HUB ingesteld en de HomePod stand-by.
Geen idee precies waarom ik dit een prettiger idee vind. :-)
ik heb het zelfde probleem.Dj-sannieboy schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:36:
Ik heb een Somfy Tahoma Switch geïnstalleerd om de Somfy IO motor van ons zonnescherm te kunnen bedienen. Werkt prima, alleen nog niet helemaal in HomeKit. In de woning app werkt het openen en sluiten namelijk precies omgekeerd:
[Afbeelding]
Ik kan het zonnescherm openen en sluiten, maar 100% open is feitelijk dicht en 0% open het volledige scherm open.
In de Somfy app wordt het wel correct weergegeven:
[Afbeelding]
Ik kwam deze link tegen wat het mischien verklaard.
https://developer.apple.com/forums/thread/706101
Het blijft irritant, aangezien Homekit aangeeft dat het zonnescherm “geopend” is terwijl deze feitelijk “gesloten” is.wolfchild schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:59:
[...]
ik heb het zelfde probleem.
Ik kwam deze link tegen wat het mischien verklaard.
https://developer.apple.com/forums/thread/706101
nu kun je bv niet zeggen om alles in een keer dicht te maken omdat hij dan het zonne scherm uit doet
Even scène maken waarin je alle waardes goed zet.wolfchild schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:29:
klopt is zeer irritant.
nu kun je bv niet zeggen om alles in een keer dicht te maken omdat hij dan het zonne scherm uit doet
Het schijnt te kunnen, maar heb echt geen idee hoe…
QR code scannen als het een officieel HK product is?Serena schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:14:
Is het iemand hier al gelukt om een van de nieuwste Haier airco’s toe te voegen aan HomeKit?
Het schijnt te kunnen, maar heb echt geen idee hoe…
[ Voor 11% gewijzigd door TheKerremenke op 22-09-2022 17:51 ]
Die staat er niet op.Toppe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 16:46:
[...]
QR code scannen als het een officieel HK product is?
Er staat iets online over, maar die benoemt een bijbehorende app die in Nederland niet te downloaden is.TheKerremenke schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:51:
@Serena Handleiding erbij pakken of downloaden?
Weet niet of het ook voor mijn airco bestemd is.
Aj, dat wordt anders een aanvullende airco module van Tado…Serena schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:55:
[...]
Er staat iets online over, maar die benoemt een bijbehorende app die in Nederland niet te downloaden is.
Weet niet of het ook voor mijn airco bestemd is.
Dan is het toch niet HomeKit certified?
Of een tado nemen of iets van home assistant/HomeBridge?
Daar was ik idd al naar aan het kijken. Heb ik boven ook. Maar denk dat ik even op Black Friday of een aanbieding wacht. Vorige keer ook veel goedkoper gescoord.TheKerremenke schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:56:
[...]
Aj, dat wordt anders een aanvullende airco module van Tado…
Red ik het wel mee tot Black Friday.
/f/image/lG0h5kxTSx7xeb076nJM7KuA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m2K5goBK2gnIq3Fthc6qxO5T.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Serena op 22-09-2022 22:19 ]
Heb drie HomePods, dus daar ligt het niet aan.
Heb je de hub van Ikea al eens opnieuw opgestart?iSchel schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:16:
Ik kan ineens mijn Ikea lampen niet meer bedienen via de Woning app als ik niet verbonden ben met mijn eigen wifi-netwerk. Eerst ging dit wel goed, iemand een oplossing?
Heb drie HomePods, dus daar ligt het niet aan.
Ja, heb ik al geprobeerd. Alles is verder up-to-date...Serena schreef op woensdag 28 september 2022 @ 04:40:
[...]
Heb je de hub van Ikea al eens opnieuw opgestart?
Homepod geupdate en al eens herstart?iSchel schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:49:
[...]
Ja, heb ik al geprobeerd. Alles is verder up-to-date...
Update had ik al eerder gedaan, maar de herstart lijkt de oplossing te zijn!
Zo voor de hand liggend...
De roomelders, zelfde app, werken prima.
:strip_exif()/f/image/KP56WmQsPv8nt3OQHjDP5ebU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 03-10-2022 15:06 ]
Nu krijg ik voortdurend (aantal keer per dag) “geen enkele woninghub reageert” om vervolgens een minuut later “een woninghub reageert” melding te ontvangen.
Internet is stabiel, verbinding tussen netwerk en hubs ook en alle automations werken gewoon . Kan ik die melding ergens uitzetten?
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik denk dat je er dan niet aan ontkomt om alle berichtgevingen van de woning app uit te zetten.Donstil schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:42:
Ik ben op vakantie en heb in een groot gedeelte van het huis de stekkers eruit op twee HomeKit hubs na.
Nu krijg ik voortdurend (aantal keer per dag) “geen enkele woninghub reageert” om vervolgens een minuut later “een woninghub reageert” melding te ontvangen.
Internet is stabiel, verbinding tussen netwerk en hubs ook en alle automations werken gewoon . Kan ik die melding ergens uitzetten?
Aah dat dacht ik dus al, dan doe ik dat maar even. Thanksmeesje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:55:
[...]
Ik denk dat je er dan niet aan ontkomt om alle berichtgevingen van de woning app uit te zetten.
Zelf gebruik ik ook Home Assistant en op dit moment heb ik een lux sensor waarmee ik de verlichting ga sturen. Daarvoor heb ik een nieuwe "stekkerdoos" in Home Assistant aangemaakt met 4 opties: Automatisch, Uitgeschakeld, Inschakelen en uitschakelen. Voor die laatste 2 wil ik dus een scene/automatisering gebruiken.
Nu heb ik een scene aangemaakt "Buiten verlichting" waarmee ik de verlichting inschakel maar voor het uitschakelen zou ik dus weer een aparte scene "Buiten verlichting uitschakelen" moeten maken.
Volgens mij moet het technisch gezien niet heel ingewikkeld zijn om "groepen" te aan te maken zodat je in HomeKit een groep kist (ipv scene) en hier een aan/uit status aan mee geeft.
Hoe doen jullie dit?
Nah, denk 't niet want daar schakelen we de verlichting in HA en niet in HomeKitTheKerremenke schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:49:
@Toppe Zelf geen ervaring mee dus kan je niet helpen. Maar misschien helpt het als je deze vraag ook in het HA topic vraagt. Misschien meer mensen die daar ervaring mee hebben. 😉
Daarom zei ik al, geen ervaring mee…Toppe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:52:
[...]
Nah, denk 't niet want daar schakelen we de verlichting in HA en niet in HomeKit
Kwam dit tegen, erg leuk idee: YouTube: iPad Wall Mount 2022 UPDATE!Roppedop schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:40:
Als ik langs loop gaat de iPad aan met 2 apps open.
Opladen gaat goed. Bij beweging gaat de lader aan en na 2 minuten uit.
Nopekraaitje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:23:
Ben me ook aan het verdiepen in homekit en alle mogelijkheden. Ik vraag me af of apple automatisch een backup maakt van al je automatiseringen die in je homepod zijn aangemaakt?
Je maakt geen automatisering aan op je HomePod, je maakt ze aan in de HomeKit API.kraaitje schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:23:
Ben me ook aan het verdiepen in homekit en alle mogelijkheden. Ik vraag me af of apple automatisch een backup maakt van al je automatiseringen die in je homepod zijn aangemaakt?
Zolang je de automatisering of je woning zelf niet verwijderd blijven ze altijd beschikbaar.
Als je het eenmaal hebt ingericht zoals je het wilt hebben, zal je ook niet dagelijks meer wijzigingen aanbrengen in je automatiseringen en zal het 'gewoon werken'.
Okay, je maakt ze aan op je iphone of Ipad. Ik had het vermoeden dat ze vervolgens op de Homepod werden opgeslagen omdat het huis automatiseringen zijn. Mijn gedachte hierbij was: waarom heb je anders een homepod als hub nodig :-)Toppe schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:56:
[...]
Je maakt geen automatisering aan op je HomePod, je maakt ze aan in de HomeKit API.
Zolang je de automatisering of je woning zelf niet verwijderd blijven ze altijd beschikbaar.
Maar iemand een idee hoe hubs te verplaatsen? want ik dacht ik zet alvast een setje homepod mini's in het nieuwe huis maar krijg ze niet makkelijk verplaatst.
Ben bang dat ik ze moet gaan resetten (wat op zich ook wel mee valt)
Yep. Resetten!Tinusvolkel schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:59:
Ik heb nu tijdelijk 2 woningen dus dacht maak in homekit alvast een nieuwe woning aan.
Maar iemand een idee hoe hubs te verplaatsen? want ik dacht ik zet alvast een setje homepod mini's in het nieuwe huis maar krijg ze niet makkelijk verplaatst.
Ben bang dat ik ze moet gaan resetten (wat op zich ook wel mee valt)
Dit was idd het makkelijkst maar kan geen 1 accessoire verplaatsen naar het andere huis…
Dus denk dat als ik ga verhuizen maar het nieuw aangemaakte huis verwijder en de oude maar overhuis.
Je hebt geen HomePod nodig hoor. Als je Thread wil kunnen gebruiken, dan heb je een HomePod Mini of Apple TV 4K (2021) of Apple TV 4K Ethernet (2022) nodig. De andere Apple TV's, de OG HomePod en iPads kunnen ook gebruikt worden als Home Hub, maar dan werkt je Thread niet meer, dus niet handig als je Thread wilt kunnen gebruiken.kraaitje schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Okay, je maakt ze aan op je iphone of Ipad. Ik had het vermoeden dat ze vervolgens op de Homepod werden opgeslagen omdat het huis automatiseringen zijn. Mijn gedachte hierbij was: waarom heb je anders een homepod als hub nodig :-)
Voor de apparaten met Thread werkt de HomeHub ook als Thread Border Router, maar elke HomeHub kan de Automatiseringen uitvoeren. De data zelf van de Automatiseringen worden in je iCloud-account opgeslagen. Als je al je Hubs ontkoppeld en je koppelt een nieuwe, staan al je Automatiseringen er gewoon weer in.
Matter 1.0 bevat geen camera’s/deurbellen. Dus dat zal nog steeds op basis van HKSV regels moeten zijn.Scrtz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:30:
Zal door de nieuwe Matter support op TVOS 16.1 er kans komen dat apparaten zoals de Eufy Doorbell etc toch nog HomeKit support gaan krijgen of is dit uberhaupt een verloren zaak?
Kijkende naar dat de Netatmo deurbel het hardwarematig niet mogelijk bleek, acht ik de kans klein dat de Eufy deurbellen het wel officieel kunnen.
Gebruik zelf de Unifi G4 Doorbell met Scrypted, dat werkt heel snel en soepel met al hun camera’s incl. de deurbel met HKSV.
De “nieuwe HomeKit architectuur” die gaat komen met 16.2 gaat het gedrag veranderen. Accessoires praten dan altijd via de HomeHubs om zo constant de status up to date te houden van de verschillende apparaten ipv dat je iPhone de status opvraagt van alle accessoires wanneer je de Woning app opent.BiG-GuY schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:35:
[...]
Je hebt geen HomePod nodig hoor. Als je Thread wil kunnen gebruiken, dan heb je een HomePod Mini of Apple TV 4K (2021) of Apple TV 4K Ethernet (2022) nodig. De andere Apple TV's, de OG HomePod en iPads kunnen ook gebruikt worden als Home Hub, maar dan werkt je Thread niet meer, dus niet handig als je Thread wilt kunnen gebruiken.
Voor de apparaten met Thread werkt de HomeHub ook als Thread Border Router, maar elke HomeHub kan de Automatiseringen uitvoeren. De data zelf van de Automatiseringen worden in je iCloud-account opgeslagen. Als je al je Hubs ontkoppeld en je koppelt een nieuwe, staan al je Automatiseringen er gewoon weer in.
Heb de eufy deurbel middels HomeBridge in HomeKit draaien. Sinds de laatste update van de betreffende hb plugin werkt het perfect in HomeKit. Zelfs de two way audio e.d. werkt gewoon in HK.Scrtz schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:30:
Zal door de nieuwe Matter support op TVOS 16.1 er kans komen dat apparaten zoals de Eufy Doorbell etc toch nog HomeKit support gaan krijgen of is dit uberhaupt een verloren zaak?
Ik ben erg benieuwd naar deze update. Ziet er veel belovend uit. Wordt ergens in december verwacht.BiG-GuY schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
De “nieuwe HomeKit architectuur” die gaat komen met 16.2 gaat het gedrag veranderen. Accessoires praten dan altijd via de HomeHubs om zo constant de status up to date te houden van de verschillende apparaten ipv dat je iPhone de status opvraagt van alle accessoires wanneer je de Woning app opent.
Het is dan wel over en uit met de iPad als hub.
https://www.iculture.nl/n...hitectuur-update-release/
Werkt hier zonder problemen met de Niko FriendsOfHue buttons en de Hue Remote v2.ZiSE schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:20:
Heeft er iemand nog Hue Smart Buttons werkend onder iOS 16.1? Ik ben 'm kwijt en kan 'm ook niet meer toevoegen. De Hue app zegt dat Homekit 'not supported is'.
Zijn je lampen nog wel gekoppeld? Anders even je Hue app verwijderen en opnieuw installeren. En opnieuw linken aan je Woning app.
Zo heb ik in het Toilet en badkamer een Philipse Hue lampen + Bewegingsensor + Homepod staan, ze gaan wel aan, maar horen na "X" minuten uit te gaan maar dat laatste is dus niet het geval
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Download eve eens, heb soms ook last van een hick-up. Even openen via eve en meteen weer opslaan en probleem is opgelost.Greatsword schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:39:
Ik heb wat Homepods en Macs geupdate naar de nieuwste versies maar merk dat sommige automatiseringen niet meer goed werken.
Zo heb ik in het Toilet en badkamer een Philipse Hue lampen + Bewegingsensor + Homepod staan, ze gaan wel aan, maar horen na "X" minuten uit te gaan maar dat laatste is dus niet het geval
Zal het eens proberen, wordt vervolgd.Toppe schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:45:
[...]
Download eve eens, heb soms ook last van een hick-up. Even openen via eve en meteen weer opslaan en probleem is opgelost.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Andere knoppen werken ook. Alleen deze specifiek wil niet. Deze dus https://www.philips-hue.c...-smart-knop/8719514342668BiG-GuY schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Werkt hier zonder problemen met de Niko FriendsOfHue buttons en de Hue Remote v2.
Zijn je lampen nog wel gekoppeld? Anders even je Hue app verwijderen en opnieuw installeren. En opnieuw linken aan je Woning app.
Ik begrijp dat de lampen zijn voorzien van bluetooth, maar is dat voldoende of moet er een soort van bridge zijn?
Ik lees nergens het woord ‘Homekit’. Dus ik zou zeggen: nee.turkeyhakan schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:02:
Weet iemand of de deze Eglo lamp https://www.eglo.com/nl/hanglamp-marghera-c-99027.html ondersteuning biedt voor Homekit?
Ik begrijp dat de lampen zijn voorzien van bluetooth, maar is dat voldoende of moet er een soort van bridge zijn?
Ik lees elder:meesje schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
Ik lees nergens het woord ‘Homekit’. Dus ik zou zeggen: nee.
State-of-the-Art technologie
Door de ingebouwde Bluetooth® technologie (Bluetooth® low energy technology / Bluetooth® Smart), heb je bij EGLO Connect geen andere accessoires nodig zoals dure en ingewikkelde gateways/bridges. Door de hoge energy efficiency van Bluetooth 4.0® blijven je stroomkosten laag. Met iedere lamp die je aan je systeem toevoegt groeit je netwerk omdat EGLO Connect producten met elkaar communiceren zodra ze binnen elkaars bereik van ca. 12 meter komen. Op deze manier kun je, dankzij de MESH technologie, maximaal 50 lampen koppelen en een eigen Bluetooth® netwerk bouwen dat je hele huis en tuin dekt. En dat alles gaat geheel vanzelf. Je hoeft hier niets voor te programmeren. Je hebt dus geen verstand nodig van computers, netwerken, routers, enz..
Wat houdt dit precies in?
Er bestaat een Bluetooth Mesh techniek, deze wordt echter niet gebruikt in HomeKit.turkeyhakan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:29:
[...]
Ik lees elder:
Door de ingebouwde Bluetooth® technologie (Bluetooth® low energy technology / Bluetooth® Smart), heb je bij EGLO Connect geen andere accessoires nodig zoals dure en ingewikkelde gateways/bridges. Door de hoge energy efficiency van Bluetooth 4.0® blijven je stroomkosten laag. Met iedere lamp die je aan je systeem toevoegt groeit je netwerk omdat EGLO Connect producten met elkaar communiceren zodra ze binnen elkaars bereik van ca. 12 meter komen. Op deze manier kun je, dankzij de MESH technologie, maximaal 50 lampen koppelen en een eigen Bluetooth® netwerk bouwen dat je hele huis en tuin dekt. En dat alles gaat geheel vanzelf. Je hoeft hier niets voor te programmeren. Je hebt dus geen verstand nodig van computers, netwerken, routers, enz..
Er zijn nog wel (oudere) accessoires die HomeKit over Bluetooth ondersteunen, maar dan moeten ze wel certified zijn, dat is deze lamp niet, anders hadden ze dat wel genoemd. Dus je zal deze enkel met de eigen app en enkel wanneer je thuis bent kunnen besturen.
Er bestaan wel Bluetooth Mesh hubs die ervoor zorgen dat je op afstand die netwerken kan besturen, maar dan moet het wel compatible met elkaar zijn. Bluetooth Mesh is nogal geflopt, Thread en voorganger Zigbee werken daarin een stuk beter en handiger.
Handig om te weten, dank je wel! Volgens Amazon is de lamp wel geschikt voor Google Home en Amazon Alexa. https://www.amazon.nl/Egl...tschakelaar/dp/B083SLZ5PGBiG-GuY schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:17:
[...]
Er bestaat een Bluetooth Mesh techniek, deze wordt echter niet gebruikt in HomeKit.
Er zijn nog wel (oudere) accessoires die HomeKit over Bluetooth ondersteunen, maar dan moeten ze wel certified zijn, dat is deze lamp niet, anders hadden ze dat wel genoemd. Dus je zal deze enkel met de eigen app en enkel wanneer je thuis bent kunnen besturen.
Er bestaan wel Bluetooth Mesh hubs die ervoor zorgen dat je op afstand die netwerken kan besturen, maar dan moet het wel compatible met elkaar zijn. Bluetooth Mesh is nogal geflopt, Thread en voorganger Zigbee werken daarin een stuk beter en handiger.
Maar dan heb je een Plug Plus nodig (= een hub neem ik aan)? Ik zag ook ergens iets van Zigbee support voorbij komen. Kan deze lamp dan niet verbinding maken met bijvoorbeeld mijn HomePod (zonder Plug Plus)?
Alleen als hij HomeKit certified is, dus nee, niet direct via een HomePod, die ondersteunen enkel Bluetooth for HomeKit geen standaard Bluetooth apparaten. En ze ondersteunen uiteraard Thread, maar dat is een heel andere techniek en zit niet in die lamp.turkeyhakan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:25:
[...]
Handig om te weten, dank je wel! Volgens Amazon is de lamp wel geschikt voor Google Home en Amazon Alexa. https://www.amazon.nl/Egl...tschakelaar/dp/B083SLZ5PG
Maar dan heb je een Plug Plus nodig (= een hub neem ik aan)? Ik zag ook ergens iets van Zigbee support voorbij komen. Kan deze lamp dan niet verbinding maken met bijvoorbeeld mijn HomePod (zonder Plug Plus)?
Mogelijk dat er een Homebridge(HB) of Home Assistant(HA) plug-in is voor als je hun hub gebruikt. Die hub kan dan gekoppeld worden aan een apparaat in je huis wat HB/HA draait en die kan je weer koppelen aan je HomeKit. Maar heb geen idee of die er is, heb geen ervaring met dit soort lampen/hubs.
Gebruik zelf enkel Hue voor verlichting, dat werkt allemaal native met HomeKit via hun Hub.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 27-10-2022 08:34 ]
Top! Het is dat Philips geen mooie plafondlampen/hanglampen heeft.. anders was voor mij de keuze ook snel gemaakt. Bedankt!!BiG-GuY schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Alleen als hij HomeKit certified is, dus nee, niet direct via een HomePod, die ondersteunen enkel Bluetooth for HomeKit geen standaard Bluetooth apparaten. En ze ondersteunen uiteraard Thread, maar dat is een heel andere techniek en zit niet in die lamp.
Mogelijk dat er een Homebridge(HB) of Home Assistant(HA) plug-in is voor als je hun hub gebruikt. Die hub kan dan gekoppeld worden aan een apparaat in je huis wat HB/HA draait en die kan je weer koppelen aan je HomeKit. Maar heb geen idee of die er is, heb geen ervaring met dit soort lampen/hubs.
Gebruik zelf enkel Hue voor verlichting, dat werkt allemaal native met HomeKit via hun Hub.
Dat ze met een eigen app werken. Je kunt kijken of je het via homebridge kunt doen: https://z2m.dev/devices/#egloturkeyhakan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:29:
[...]
Ik lees elder:
:strip_exif()/f/image/59Tq3Yt3YdWOPCuKlMvhL5it.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee hoe ik deze schakelaar “slim” kan maken. Hij is van onze centrale ventilatie, midden is uit en rechts is aan (links wordt niet gebruikt).
Ik zoek eigenlijk iets wat ik eroverheen kan zetten, of wat het naar rechts en links kan drukken zeg maar.
Das toch een 3 standen schakelaar? Dat zou je volgens mij kunnen oplossen met een shelly 2.5.Donstil schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik deze schakelaar “slim” kan maken. Hij is van onze centrale ventilatie, midden is uit en rechts is aan (links wordt niet gebruikt).
Ik zoek eigenlijk iets wat ik eroverheen kan zetten, of wat het naar rechts en links kan drukken zeg maar.
Hoef je de knop ook niet meer te gebruiken.
De shelly kan je direct naar HK flashen of via een andere “hub”
Al naar gelang of je een juiste Itho hebt en toch al homebridge draait, is dit wellicht een goede oplossing:Donstil schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]
https://www.nrgwatch.nl/product/itho-cve-rft-wifi-add-on/
Ik gebruik hier zelf zoals @Deshmir al voorstelt een shelly 2.5 voor. Werkt top 👌🏻 via HomeBridge in HomeKit draaien waar stand 2 en 3 als aparte tegel worden weergegeven (beide uit = stand 1). Draait hier volledig geautomatiseerd i.c.m. Aqara vochtsensoren en tijd geschakelde automatiseringen.Donstil schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]
Ik ga die shelly 2.5 even bestellen.
Thanks!
Edit: Ah er is een nuldraad nodig, morgen eerst maar eens kijken of die er wel is want iets staat mij bij dat dit niet het geval is.
[ Voor 30% gewijzigd door Donstil op 31-10-2022 23:43 ]
Wij hebben een 3 standen schakelaar (1, 2 en 3 dus). Ik heb 2 Shelly’s ingebouwd: Shelly 1pm voor de stroom (dus aan of uit, dat ding staat bij ons op de verkeerde plek en maakt ‘s nachts teveel lawaai, dus dan gaat ie uit (ja, ik heb co2 sensoren in de slaapkamer om in de gaten te houden dat het niet te gek wordt)) en de pm versie meet ook hoeveel stroom je verbruikt) en dan een Shelly 2.5 die tussen stand 2 en 3 kan schakelen.
Er is HomeKit firmware voor de Shelly’s, dus je hebt dan niks nodig qua homebridge of homeassistant (maar mag natuurlijk wel).
Ook niet vergeten in HomeKit iets te maken dat als je stand 2 aan zet, dat stand 3 dan uit gaat etc.
Maar… @Donstil jij hebt een 2 standen schakelaar, geef je aan, dan zou je aan een Shelly 1 voldoende hebben (want alleen maar aan of uit). Moet je wel even goed checken, en is meestal niet zo, meestal zijn er 3 standen:
1. Nacht stand / niemand thuis
2. Mensen in huis stand, iets harder dan standje 1
3. Veel mensen in huis, feestje of koken
Je moet voor de lol eens een co2 sensor ergens in je huis neerzetten, hoe snel het omhoog gaat met een klein feestje of als je dat apparaat uit hebt staan.
Aah excuus, nee het gaat om een 3 standen schakelaar maar we gebruiken (of gebruikten) er maar twee.ChrisM schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:09:
Ik heb de Shelly 2.5 in het stopcontact gemonteerd van de wtw unit, daar heb je meestal wel de juiste draadjes. Die schakelaar is niet veel meer dan een signaaltje doorgeven via een zwart draadje naar de wtw unit, dus hoeft niet per de daar te zitten.
Wij hebben een 3 standen schakelaar (1, 2 en 3 dus). Ik heb 2 Shelly’s ingebouwd: Shelly 1pm voor de stroom (dus aan of uit, dat ding staat bij ons op de verkeerde plek en maakt ‘s nachts teveel lawaai, dus dan gaat ie uit (ja, ik heb co2 sensoren in de slaapkamer om in de gaten te houden dat het niet te gek wordt)) en de pm versie meet ook hoeveel stroom je verbruikt) en dan een Shelly 2.5 die tussen stand 2 en 3 kan schakelen.
Er is HomeKit firmware voor de Shelly’s, dus je hebt dan niks nodig qua homebridge of homeassistant (maar mag natuurlijk wel).
Ook niet vergeten in HomeKit iets te maken dat als je stand 2 aan zet, dat stand 3 dan uit gaat etc.
Maar… @Donstil jij hebt een 2 standen schakelaar, geef je aan, dan zou je aan een Shelly 1 voldoende hebben (want alleen maar aan of uit). Moet je wel even goed checken, en is meestal niet zo, meestal zijn er 3 standen:
Je moet voor de lol eens een co2 sensor ergens in je huis neerzetten, hoe snel het omhoog gaat met een klein feestje of als je dat apparaat uit hebt staan.
Ze zijn nu bezig met een nieuwe badkamer en zodoende dat ik bij mijzelf dacht “Nu moeten we die ventilatie wel gaan aanzetten voor het douchen”
Maar ik zie hier al leuke oplossingen met sensoren dus daar ga ik op zeker even naar kijken!
Module heb ik net even uit de muur gehaald en er loopt een blauwe draad, dus ik bestel een Shelly 2.5.
Thanks all.
Die eerste snap ik niet, hoezo daar? Ik heb de Shelly in de wtw gemonteerd. Op de print zit een schakelaar die je kan onderbreken. Die geeft of stand 2 of stand 3 door. Geeft die niets door: Stand 1 (lees: nachtstand; neutraal). Ding is hier erg stil, dus voel geen enkele behoefte om die uit te schakelen.ChrisM schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:09:
Ik heb de Shelly 2.5 in het stopcontact gemonteerd van de wtw unit, daar heb je meestal wel de juiste draadjes. Die schakelaar is niet veel meer dan een signaaltje doorgeven via een zwart draadje naar de wtw unit, dus hoeft niet per de daar te zitten.
En als je de foto van @Donstil bekijkt is dat in feite ook gewoon een 3 standen schakelaar. Want die kent geen "uit". Geen 2 of 3 = namelijk 1 = Neutraal (lees: nacht stand).
Wat voor box is het? Mogelijk dat je hem namelijk direct op de PCB kan aansturen.Donstil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:58:
[...]
Aah excuus, nee het gaat om een 3 standen schakelaar maar we gebruiken (of gebruikten) er maar twee.
Ze zijn nu bezig met een nieuwe badkamer en zodoende dat ik bij mijzelf dacht “Nu moeten we die ventilatie wel gaan aanzetten voor het douchen”
Maar ik zie hier al leuke oplossingen met sensoren dus daar ga ik op zeker even naar kijken!
Module heb ik net even uit de muur gehaald en er loopt een blauwe draad, dus ik bestel een Shelly 2.5.
Thanks all.
Als je die box al een tijdje niet gebruikt hebt is het denk ik een oud beestje? In dat geval zou je ook nog eens naar een MSV15 kunnen kijken. Kosten wel €300 maar waarschijnlijk zuiniger in de energie als wat je nu hebt.
[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 01-11-2022 10:57 ]
Zou, als het even kan, op de print zelf doen. Paar foto’s van hoe ik het hier heb opgelost:Donstil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 08:58:
[...]
Aah excuus, nee het gaat om een 3 standen schakelaar maar we gebruiken (of gebruikten) er maar twee.
Thanks all.
Rechtsboven de standen schakelaar die je onderbreekt.
:strip_exif()/f/image/O7gqL77uzaDX2gDPRDGN6GDm.jpg?f=fotoalbum_large)
Shelly:
:strip_exif()/f/image/chUhYbo73MQbyj5OOT3UaFn3.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat in HomeKit:
/f/image/bvslYwTS4h608dwcKD4UtdM2.png?f=fotoalbum_large)
Met inderdaad, zoals hierboven beschreven, automatiseringen met logica om x uit te schakelen als y aangaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 01-11-2022 11:02 ]
Waarom heb jij in vredesnaam een waterkraan voor je wasdroger in je woning app staan?Axel schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:00:
[...]
Zou, als het even kan, op de print zelf doen. Paar foto’s van hoe ik het hier heb opgelost:
[Afbeelding]
Shelly:
[Afbeelding]
Resultaat in HomeKit:
[Afbeelding]
Met inderdaad, zoals hierboven beschreven, automatiseringen met logica om x uit te schakelen als y aangaat.
Axel schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:00:
[...]
Zou, als het even kan, op de print zelf doen. Paar foto’s van hoe ik het hier heb opgelost:
[Afbeelding]
Shelly:
[Afbeelding]
Resultaat in HomeKit:
[Afbeelding]
Aah goeie tips. Daar kan ik wel wat mee.Toppe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:55:
[...]
Wat voor box is het? Mogelijk dat je hem namelijk direct op de PCB kan aansturen.
Als je die box al een tijdje niet gebruikt hebt is het denk ik een oud beestje? In dat geval zou je ook nog eens naar een MSV15 kunnen kijken. Kosten wel €300 maar waarschijnlijk zuiniger in de energie als wat je nu hebt.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat er hangt. Het huis is uit 2009 dus systeem is ook van die tijd neem ik aan. Er staat Eco-Fan2 op maar er lijkt niets open te kunnen waar ik een soortgelijke printplaat als hierboven kan vinden.
:strip_exif()/f/image/RqlgaSKnpusQQ2L5SwfSYyKa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe lang heb je hem niet aangehad? Ik zou namelijk eerst eens een specialist bellen die hem volledig reinigt, inclusief de kanalen voordat je hem aanzet.Donstil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:34:
[...]
[...]
Aah goeie tips. Daar kan ik wel wat mee.
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat er hangt. Het huis is uit 2009 dus systeem is ook van die tijd neem ik aan. Er staat Eco-Fan2 op maar er lijkt niets open te kunnen waar ik een soortgelijke printplaat als hierboven kan vinden.
[Afbeelding]
Als je die krengen een tijdje uit hebt staan dan komt er heel veel stof is, als je hem dan aanzet zonder schoon te maken verbruiken ze onnodig veel en kunnen ze doorbranden
[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 01-11-2022 12:55 ]
Hij is overigens afgelopen jaar helemaal gereinigd.Toppe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:47:
[...]
Hmm, een snelle zoek actie laat zien dat die box die je nu hebt hangen energiezuiniger is dan de gemiddelde box die je nu kan kopen, mits het een gelijkstroom exemplaar is.
In dat geval zou ik je kanalen goed laten reinigen door een partij die de middelen er voor heeft voordat je hem aanzet.
Wij wonen hier nu 3,5 jaar alleen vergeten hem dus vaak aan te zetten, niet omdat er iets mis mee is als we dat doen hoor.
Gelijkstroom, is dat als er een afwijkende stekker aan zit? Want er zit een hele vage stekker aan zag ik net.
Noemen ze een perilexDonstil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:57:
[...]
Hij is overigens afgelopen jaar helemaal gereinigd.
Wij wonen hier nu 3,5 jaar alleen vergeten hem dus vaak aan te zetten, niet omdat er iets mis mee is als we dat doen hoor.
Gelijkstroom, is dat als er een afwijkende stekker aan zit? Want er zit een hele vage stekker aan zag ik net.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xhs1GFyyaMRnQqeQpY3l7VLs.jpg?f=user_large)
Als het goed is staat er ergens zo'n icoontje op de plek waar de kabel naar binnen gaat:

AC = Wisselstroom
DC = Gelijkstroom
Waar L1, L2 en L3 de schakelaar standen zijn
:fill(white):strip_exif()/f/image/dRPCpvPxQF9ueQ0puiaJNMvf.png?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 01-11-2022 13:02 ]
Die blauwe deksel kan eraf, daaronder zit de printplaat.Donstil schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:34:
[...]
[...]
Aah goeie tips. Daar kan ik wel wat mee.
[Afbeelding]
gevonden: https://www.codume.eu/pdf/nl/CVE_FITE_0705_LD.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door Deshmir op 01-11-2022 13:15 ]
Aah ja die is het idd. “Niet geschikt voor draaistroom net” staat erop.Toppe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:59:
[...]
Noemen ze een perilex
[Afbeelding]
Als het goed is staat er ergens zo'n icoontje op de plek waar de kabel naar binnen gaat:
[Afbeelding]
AC = Wisselstroom
DC = Gelijkstroom
Waar L1, L2 en L3 de schakelaar standen zijn
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/pL8iiWOj7ms2qbuK7cf8xPj1.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar vanavond komt de Shelly binnen, ga ik daar eerst wel even mee aan de slag voor ik dit overhoop trek of open maak oid.
Denk dat ik het gewoon met een simpel HomeKit schemaatje aan de licht knop koppel.
Zo wel mijn wasdroger als wasmachine zijn slim en heb ik via HomeBridge in HomeKit. Alleen omdat die native niet ondersteunt worden (überhaupt type apparaten) worden ze als kraan weergegevenToppe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:13:
[...]
Waarom heb jij in vredesnaam een waterkraan voor je wasdroger in je woning app staan?