Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:11
@smeerbartje van wat ik zelf heb gemerkt met Zigbee is dat de host (router) de naamgevingen beheerd en je op de end-clients die kan overrulen. Maar dat werkt alleen host -> endclient em niet <->

Wil je ze in de Hue app een andere naam, dan lijkt het me dat je dat daar moet doen

[ Voor 10% gewijzigd door Deshmir op 25-12-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Deshmir schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:32:
@smeerbartje van wat ik zelf heb gemerkt met Zigbee is dat de host (router) de naamgevingen beheerd en je op de end-clients die kan overrulen. Maar dat werkt alleen host -> endclient em niet <->

Wil je ze in de Hue app een andere naam, dan lijkt het me dat je dat daar moet doen
Dit ook geprobeerd, maar hielp ook niet :(.
Dus of ik nu een wijziging initieer in de home-app of in HUE zelf, het synct niet. Wel hebben beide "kanten" het over dezelfde lamp. Want als ik de lamp genaamde "zolder" in homekit en "attic" in HUE aan doe, dan zie ik die feedback in beide apps. Gek toch??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
smeerbartje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:41:
[...]

Dus of ik nu een wijziging initieer in de home-app of in HUE zelf, het synct niet. Wel hebben beide "kanten" het over dezelfde lamp. Want als ik de lamp genaamde "zolder" in homekit en "attic" in HUE aan doe, dan zie ik die feedback in beide apps. Gek toch??
Also, dat is wel vreemd inderdaad.
Een reset is ook weer zo rigoreus. Kan zo snel even niks anders verzinnen (ook omdat ikzelf alleen zigbee2mqtt en homebridge gebruik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smeerbartje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 18:41:
[...]

In Hue de namen kloppend maken en daarna:
- Hue settings
- Voice Assistant
- Siri & HomeKit (setup als je dat nog niet gedaan hebt)
- Settings
- Sync setup to HomeKit

Andere kant op kan niet

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Toppe schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:38:
[...]

In Hue de namen kloppend maken en daarna:
- Hue settings
- Voice Assistant
- Siri & HomeKit (setup als je dat nog niet gedaan hebt)
- Settings
- Sync setup to HomeKit

Andere kant op kan niet
Dit heeft gewerkt!!! Thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
Is die sync niet alleen andersom? Dus aanpassen in de Hue app en dan neemt HomeKit dat over. Dat werkt hier wel (nadat ik een lamp verplaatst had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stanley22_7 schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:39:
Is die sync niet alleen andersom? Dus aanpassen in de Hue app en dan neemt HomeKit dat over. Dat werkt hier wel (nadat ik een lamp verplaatst had)
Dat wordt hierboven toch beschreven? Sync vanuit de Hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 02:58
8)7 oops, Was nog vroeg... had schijnbaar de laatste pagina nog niet weergegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:37
Iemand die wellicht ziet wat hier fout gaat? Ik heb twee lampen boven de eettafel hangen welke gegroepeerd zijn. Ik wil graag dat als deze op 100% staan en de zon gaat onder (wat deze automatisering activeert) dat deze dan niet naar de standaard percentage gaan van 35%. Als ik nu wat aan het doen ben aan tafel met fel licht dan gaat hij dus terug naar de standaard waarde van 35%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQn-FpW11BKFdmAligqzZ_ZoeSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJpB1F5ZeiDJtijcTnxrkEpW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf al wat lopen klooien maar het is nog niet gelukt :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 10:53
bing69 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:11:
[...]

Ipad moet altijd onder stroom staan. Heeft hier 3 jaar lang perfect gewerkt, ik 4 dagen terug Homepods binnengekregen heb.
Dat is niet waar... Gebruik zelf ook iPad als hub (wil wel een AppleTV / homepod op korte termijn aanschaffen). Wel enigszins buggy en niet stabiel, maar ook wanneer deze niet aan stroom zit werkt die als hub (ook buitenshuis).

[ Voor 3% gewijzigd door Axel op 27-12-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:26
Axel schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:12:
[...]

Dat is niet waar... Gebruik zelf ook iPad als hub (wil wel een AppleTV / homepod op korte termijn aanschaffen), maar iPad fungeert altijd als hub. Wel enigszins buggy en niet stabiel, maar ook wanneer deze niet aan stroom zit werkt die als hub (ook buitenshuis).
Je hebt gelijk!

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat betreft gebruik iPad als HomeKit hub.
Als u de iPad als woninghub wilt gebruiken, moet deze in uw huis blijven, ingeschakeld blijven en verbonden blijven met uw eigen wifinetwerk.
https://support.apple.com/nl-nl/HT207057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58

EgoPro

Time is an illusion.

hk12nl schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:22:
Iemand die wellicht ziet wat hier fout gaat? Ik heb twee lampen boven de eettafel hangen welke gegroepeerd zijn. Ik wil graag dat als deze op 100% staan en de zon gaat onder (wat deze automatisering activeert) dat deze dan niet naar de standaard percentage gaan van 35%. Als ik nu wat aan het doen ben aan tafel met fel licht dan gaat hij dus terug naar de standaard waarde van 35%.

[Afbeelding]

Ik heb zelf al wat lopen klooien maar het is nog niet gelukt :)
Verwijder de eerste regel voor de “if” eens.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4twGbPKT3TKmML908jtIwjwO4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4tC7tkIoSzgDEpQYBKtZb0Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door EgoPro op 27-12-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand een manier om sloten te automatiseren? Ik moet nu elke keer toestemming geven en vind dat bloed irritant.

Edit: het gaat om mijn auto die in HomeKit zit. Wil graag automatiseren dat 5 minuten nadat ik thuis kom hij op slot gaat maar dat kan dus niet?

[ Voor 39% gewijzigd door Toppe op 27-12-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:27:
Weet iemand een manier om sloten te automatiseren? Ik moet nu elke keer toestemming geven en vind dat bloed irritant.

Edit: het gaat om mijn auto die in HomeKit zit. Wil graag automatiseren dat 5 minuten nadat ik thuis kom hij op slot gaat maar dat kan dus niet?
Zelf geen ervaring mee, maar kan zoiets niet via een tussenweg met een dummy Switch? Eenzelfde soort oplossing als bij het instellen van je alarm? Dit moet ook via een extra stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:49:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar kan zoiets niet via een tussenweg met een dummy Switch? Eenzelfde soort oplossing als bij het instellen van je alarm? Dit moet ook via een extra stap.
Nou voor het slot moet ik tot nu toe via een automatiseren een bevestiging geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Toppe schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:02:
[...]

Nou voor het slot moet ik tot nu toe via een automatiseren een bevestiging geven.
Ik heb hetzelfde met mijn Nuki-deurslot. Volgens mij kan dit niet anders. Ik vind dat begrijpelijk met "van het slot halen", dat je daar altijd een bevestiging voor wilt geven. Maar "op slot zetten" zou toch prima zonder bevestiging moeten kunnen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:02:
[...]

Kijk eens op:
https://www.reddit.com/r/...th_door_locking_requires/
https://9to5mac.com/2020/...lly-unlocking-front-door/

Niet dat dit de oplossingen zijn, maar helpt je wellicht wel op weg.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 27-12-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ja, zou eigelijk wel kunnen. Heb ook een virtuele schakelaar met of ik thuis ben of niet. Natuurlijk lekker makkelijk 5 minuten nadat ik thuis kom vergrendel de auto :+

Misschien dat ik ook zoiets wel kan maken met CarPlay. Verbonden met CarPlay = schakelaar aan. Verbinding verbroken = uit. Schakelaar uit = auto op slot.

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 27-12-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
EgoPro schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:42:
[...]

Verwijder de eerste regel voor de “if” eens.[Afbeelding]
Thx. Had ik al eens geprobeerd en werkte toen een tijdje en toen weer niet. Ik ga nu even proberen met als de lamp aan staat ipv een bepaald %. Dat kan nog schelen. Heb daarnaast dat voor ‘if’ ook weggehaald. :)

©2004

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 09:41
Heel raar, in het overzicht in de Woning app op mijn iPhone laten mijn camera’s een beeld zien van uren geleden. Als ik de camera aantik gaat het beeld live, sluit ik deze weer, weer het beeld van uren geleden.
In andere apps en op andere apparaten staat alles wel goed. Iemand een idee?

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:21

megaleo

Special member

Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:14:
Heel raar, in het overzicht in de Woning app op mijn iPhone laten mijn camera’s een beeld zien van uren geleden. Als ik de camera aantik gaat het beeld live, sluit ik deze weer, weer het beeld van uren geleden.
Ja ook wel eens gehad. Een reset van mn telefoon, of camera, was toen de truc. :)

• Serena
megaleo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:26:
[...]

Ja ook wel eens gehad. Een reset van mn telefoon, of camera, was toen de truc. :)
Ik ga natuurlijk geen 10 camera's resetten 8)7 . Sowieso werken ze op de iPad wel.
Telefoon al 3 keer een herstart gedaan, dat lost het ook niet op.

Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:27:
[...]

Ik ga natuurlijk geen 10 camera's resetten 8)7 . Sowieso werken ze op de iPad wel.
Telefoon al 3 keer een herstart gedaan, dat lost het ook niet op.
Vreemd. Wellicht uit/inloggen op iCloud op je iPhone?
Ik heb wel dat de snapshot van de Ring deurbel niet altijd ververst, maar dat is een bekend probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Iemand waarbij de Lux meter wel werkt in een automation?
De lux sensor is zichtbaar in de betreffende room, maar de automation triggert niet wanneer het minimum aantal lux wordt bereikt
Ik heb het probleem met een Hue motion sensor en Logitech deurbel die alle 2 een Lux sensor hebben

• Serena
meesje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:49:
[...]

Vreemd. Wellicht uit/inloggen op iCloud op je iPhone?
Ik heb wel dat de snapshot van de Ring deurbel niet altijd ververst, maar dat is een bekend probleem.
Nu heb ik helemaal even geen beeld. En moest weer Apple Pay en alles toevoegen. Tweede keer al vandaag.
Ik laat het maar even zo. Misschien lost het vanzelf op.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
AP3X schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:51:
Iemand waarbij de Lux meter wel werkt in een automation?
De lux sensor is zichtbaar in de betreffende room, maar de automation triggert niet wanneer het minimum aantal lux wordt bereikt
Ik heb het probleem met een Hue motion sensor en Logitech deurbel die alle 2 een Lux sensor hebben
Ik heb lux-gebaseerde automations en die werken prima. Wel pakweg een jaar geleden aangemaakt met Eve of Home+, niet de default Home app (dat kon toen nog niet).

[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 30-12-2021 18:59 ]

Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:14:
Ook wel eens gehad. Ik heb toen de camera spanningsloos gemaakt, woning app openen en dan wordt hij onbereikbaar stekker er in en probleem was opgelost.

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wim Leers schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:59:
[...]

Ik heb lux-gebaseerde automations en die werken prima. Wel pakweg een jaar geleden aangemaakt met Eve of Home+, niet de default Home app (dat kon toen nog niet).
Ah misschien ook maar eens naar Eve kijken dan. Ik heb ze via de home app gemaakt maar helaas krijg ik ze daar niet bruikbaar via automations
Ook valt op dat de Lux sensor niet op het begin scherm staat hoewel dit wel zo is ingesteld. De bewegingsensor zie ik daar wel gewoon staan

• Serena
Toppe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:00:
[...]

Ook wel eens gehad. Ik heb toen de camera spanningsloos gemaakt, woning app openen en dan wordt hij onbereikbaar stekker er in en probleem was opgelost.
Op de iPads werkt het allemaal gewoon. Livebeeld doet het ook gewoon op de iPhone. Alleen dat kleine shotje in het overzicht niet.
En heb 10 camera’s, dat doe je niet ‘even’.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:17:
[...]

Op de iPads werkt het allemaal gewoon. Livebeeld doet het ook gewoon op de iPhone. Alleen dat kleine shotje in het overzicht niet.
PoE camera’s nemen ;)

Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:17:
[...]

Je hebt ook een paar Eufy camera’s toch? Deze kun je op afstand (via de Eufy app) herstarten. Wellicht helpt dat voor die camera’s. Het blijft wel een vreemd probleem aangezien op je op je iPad geen problemen ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Ik ben duidelijk niet de enige met oude snapshots.
Zie hier op Reddit.

• hk12nl
Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:28:
Zie hier op Reddit.
Ik heb dit idd ook op 1 vd 3 eufy camera’s 🤔

Edit: op alle 3. Staat wel ‘nu’ maar heeft oud beeld.

iPad idd wel normaal. Ook de Watch lijkt normaal te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door hk12nl op 30-12-2021 21:28 ]

©2004

Serena schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:28:
Zie hier op Reddit.
Nee!!! Bij mij blijven op mijn iPad de vier camera’s op ‘nu’ staan en op mijn iPhone wel continu de teller tot 10 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 10:38
Ik was van plan om de Homepod aan te schaffen als hub, nu lees ik soms wat negatieve ervaringen hierover.
Wat raden jullie aan als hub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Poederbaas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:07:
Ik was van plan om de Homepod aan te schaffen als hub, nu lees ik soms wat negatieve ervaringen hierover.
Op welke negatieve ervaringen doel je? Volgens mij wordt juist een HomePod, of Apple TV, aangeraden als hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
meesje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:33:
[...]

Op welke negatieve ervaringen doel je? Volgens mij wordt juist een HomePod, of Apple TV, aangeraden als hub.
Ik lees ook vaker dat HomePod tot voorkort veelal instabiel was als hub, de reden waarom ik deze ook nog niet heb aangeschaft. Mochten hier andere positieve ervaringen zijn dan hoor ik die graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
AP3X schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:03:
[...]

Ah misschien ook maar eens naar Eve kijken dan. Ik heb ze via de home app gemaakt maar helaas krijg ik ze daar niet bruikbaar via automations
Ook valt op dat de Lux sensor niet op het begin scherm staat hoewel dit wel zo is ingesteld. De bewegingsensor zie ik daar wel gewoon staan
Heb ze hier ook aangemaakt via Eve, draait al 2 jaar probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Axel schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Ik lees ook vaker dat HomePod tot voorkort veelal instabiel was als hub, de reden waarom ik deze ook nog niet heb aangeschaft. Mochten hier andere positieve ervaringen zijn dan hoor ik die graag
Hier 5 HomePods en 3 Apple TV’s. HomePod is altijd de hub geweest, nog nooit problemen gehad.

@Donstil kan vast zijn ervaring ook delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon doen, zie bericht hier boven van mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Hier 5 HomePods en 3 Apple TV’s. HomePod is altijd de hub geweest, nog nooit problemen gehad.

Bij mij wisselt het heel erg welke van mijn HomePods het is maar vrijwel altijd is het een van de HomePods.
De AppleTV’s in huis staan tegenwoordig altijd op Stand-by.

Ik heb verder nooit grote problemen met HomeKit, op de kinder slaapkamer een heel goedkoop HKSV camera’tje die wel eens weg valt maar dat voelt niet als iets wat een van de HomePods veroorzaakt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poederbaas
Dank voor de snelle reacties, ik ga de Homepod bestellen.

Dan de volgende kwestie; ik wil graag een combi van Hue en de Tradfri.
Is het dan aan te raden om beide hubs aan te schaffen of alles vanuit de Hue hub aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Na jaren een Ipad mini gebruikt te hebben ben ik kort voor de kerst overgestapt op 3 homepods. Tot op heden geen negatieve ervaringen. Werkt zoals daarvoor met de Ipad.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
Poederbaas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:26:

Is het dan aan te raden om beide hubs aan te schaffen of alles vanuit de Hue hub aan te sturen?
Lekker homebridge draaien op een RaspBerry en op die manier Tradfri integreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor die paar tientjes zou mijn advies juist zijn om ook de Tradfri hub te kopen, dan weet je in ieder geval zeker dat je je devices van de laatste firmware kan voorzien. Je kan namelijk met de Hue bridge niet je Tradfri devices updaten. Daarnaast komt Ikea vaak met nieuwe smarthome devices waarbij een Tradfri bridge van nut kan zijn.
Mijn uitgangspunt voor HomeKit is: ga zoveel mogelijk voor dedicated ondersteuning en mocht een apparaat niet ondersteund worden of veel te duur zijn, ga dan voor een homebridge oplossing. Zo heb ik Hue, Aqara, Eufy en Honeywell met dedicated HK support. En via homebridge mijn Sony tv, Ziggo Next mediabox en Ring deurbel gekoppeld.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 03-01-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:21

megaleo

Special member

meesje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Voor die paar tientjes zou mijn advies juist zijn om ook de Tradfri hub te kopen, dan weet je in ieder geval zeker dat je je devices van de laatste firmware kan voorzien. Je kan namelijk met de Hue bridge niet je Tradfri devices updaten. Daarnaast komt Ikea vaak met nieuwe smarthome devices waarbij een Tradfri bridge van nut kan zijn.
Mijn uitgangspunt voor HomeKit is: ga zoveel mogelijk voor dedicated ondersteuning en mocht een apparaat niet ondersteund worden of veel te duur zijn, ga dan voor een homebridge oplossing. Zo heb ik Hue, Aqara, Eufy en Honeywell met dedicated HK support. En via homebridge mijn Sony tv, Ziggo Next mediabox en Ring deurbel gekoppeld.
Heb je met je Ring deurbel dan ook Homekit secure video?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Donstil schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:22:
[...]

Bij mij wisselt het heel erg welke van mijn HomePods het is maar vrijwel altijd is het een van de HomePods.
De AppleTV’s in huis staan tegenwoordig altijd op Stand-by.

Ik heb verder nooit grote problemen met HomeKit, op de slaapkamer een heel goedkoop HKSV camera’tje die wel eens weg valt maar dat voelt niet als iets wat een van de HomePods veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9YrhRyz-8TaRIUADsvqMS7xK0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iq17fCTukgicfwzXjuuJDZZu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
megaleo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Heb je met je Ring deurbel dan ook Homekit secure video?
Helaas niet. Volgens mij heeft nog geen enkele camera/deurbel via homebridge ondersteuning voor HSV. Zelfs de deurbel van Netatmo heeft dat (nog) niet. De deurbel van Logi wel, maar die is in NL nog steeds niet leverbaar. Daarnaast vind ik veel deurbellen erg duur. Mijn Ring deurbel was nog geen vier tientjes en is erg compact. Dat laatste vind ik ook wel een pre. Dus voor nu hou ik nog lekker bij de Ring deurbel. Op Reddit heb ik overigens gelezen dat Aqara in 2022 met een buitencamera en ook een deurbel gaat komen. In beide ben ik erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb in mijn vorige huis een combinatie gehad van Hue en Tradfri maar zou daar persoonlijk niet meer aan beginnen nu ik alles Hue heb. De Hue app is (of was in ieder geval, want ik heb al 2 jaar geen Tradfri meer) echt mijlen beter dan de Ikea variant, schema’s zijn mooier, boel werkt stabieler, etc.

Hue is misschien wat duurder maar als je een beetje rond zoekt (vergeet ook de buitenlandse Amazon shops niet) valt dat onder de streep eigenlijk wel mee.

Edit: Verder eens met @meesje, probeer Homebridge alleen in te zetten als het echt moet.
Sommige zaken werken prima via HomeBridge maar het is toch allemaal net wat minder stabiel naar mijn mening. Ik heb het op een dedicated Raspberry Pi 4 draaien voor mijn nest systeem (Thermostaat, rookmelders en deurbel).

Edit2: Moet zeggen dat ik HomeKit eigenlijk alleen voor Siri gebruik. Sommige native apps zoals bijvoorbeeld Hue zijn naar mijn mening veel fijner in gebruik dan “woning”. Leuk dat de deurbel op de AppleTV komt of dat ik kan zeggen “zet de temperatuur op 20 graden” maar verder gebruik ik het helemaal niet eigenlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Donstil op 03-01-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hahah, nou hij is op de kamer van de kleine zelfs maar dat heeft het bericht niet gehaald zie ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Edit: Verder eens met @meesje, probeer Homebridge alleen in te zetten als het echt moet.
Sommige zaken werken prima via HomeBridge maar het is toch allemaal net wat minder stabiel naar mijn mening. Ik heb het op een dedicated Raspberry Pi 4 draaien voor mijn nest systeem (Thermostaat, rookmelders en deurbel).
Ik draai HomeAssistent met hun HomeKit plug-in en dat werkt echt fijnloos. Ik maak wel gebruik van de ‘include’ methode ipv ‘exclude’ methode

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Ik draai HomeAssistent met hun HomeKit plug-in en dat werkt echt fijnloos. Ik maak wel gebruik van de ‘include’ methode ipv ‘exclude’ methode
Ooh HomeAssistent Gebruik ik eigenlijk niet, heb Homebridge alleen draaien voor Nest producten en mijn Harmony hub.

Edit: Ik heb wel mijn elektrische auto erin dat vond ik dan wel weer handig, drukte ik de lampen in de woonkamer uit ging ook de auto op slot (ik vergeet dat dus regelmatig). Alleen dat stopte eens met werken door een API aanpassing en daarna nooit meer tijd in gestoken bedenk ik mij nu.

[ Voor 27% gewijzigd door Donstil op 03-01-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Ooh HomeAssistent Gebruik ik eigenlijk niet, heb Homebridge alleen draaien voor Nest producten en mijn Harmony hub.

Edit: Ik heb wel mijn elektrische auto erin dat vond ik dan wel weer handig, drukte ik de lampen in de woonkamer uit ging ook de auto op slot (ik vergeet dat dus regelmatig). Alleen dat stopte eens met werken door een API aanpassing en daarna nooit meer tijd in gestoken bedenk ik mij nu.
Werkt hier perfect (VW golf 8, WeConnect) in combinatie met HomeAssistant. Ik zou iedereen eens aanraden daar naar te kijken. Homebridge heb ik ook gebruikt maar zo instabiel als wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meesje schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:11:
[...]

Nee!!! Bij mij blijven op mijn iPad de vier camera’s op ‘nu’ staan en op mijn iPhone wel continu de teller tot 10 sec.
@Serena @hk12nl Ik heb zojuist op mijn iPad uitgelogd en weer ingelogd op iCloud. De snapshots verversen weer elke 10 seconden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Werkt hier perfect (VW golf 8, WeConnect) in combinatie met HomeAssistant. Ik zou iedereen eens aanraden daar naar te kijken. Homebridge heb ik ook gebruikt maar zo instabiel als wat.
Ik draai overigens Hoobs (op een eigen installatie) maar dat is ook niet veel meer dan Homebridge met een schil dacht ik, misschien toch maar eens naar HomeAssistant kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Nu zijn ineens ook mijn adaptive lighting knoppen verdwenen op mijn iPhone. Er is echt iets raars aan de hand!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand toevallig ervaring met de producten van NanoLeaf?

Ik heb op de kamer van ons dochtertje deze panelen hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KwgG8sE5nG-2dSknmIpfVsK0Rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skOy2MSKSGiGOtt24EH0JTyA.jpg?f=fotoalbum_large

Heel leuk, werkte prima, tot een maandje of twee geleden de verbinding steeds weg viel. Meermaals per uur is de lamp dan niet te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEQoyzjPu-DcM6-IvHkFkapYALY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XE2M7NPWspSvWKGwEv2vJ1W.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat er op het WiFi netwerk niets veranderd is toch deze een reset gegeven. kanalen veranderd, herstart, etc.

Inmiddels heb ik zelfs van Nanoleaf een tweede controller ontvangen. Probleem blijft echter bestaan.

Iemand heeel toevallig nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:20:
Nu zijn ineens ook mijn adaptive lighting knoppen verdwenen op mijn iPhone. Er is echt iets raars aan de hand!!!
Heb je al uit-/ingelogd op iCloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:26:
[...]

Heb je al uit-/ingelogd op iCloud?
Vorige week 3 keer. Dan moet je Apple Pay en alles weer opnieuw instellen.
Op mijn iPad heb ik nu ook frozen snapshots. Zodra je je toestel een keer herstart is het probleem weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is al een langdurig probleem, uit en inloggen lost het inderdaad niet permanent op.

Ik heb het zeker al een half jaar, soms dagen goed, soms weken ellende, zowel op macOS, iOS als iPadOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Vorige week 3 keer. Dan moet je Apple Pay en alles weer opnieuw instellen.
Op mijn iPad heb ik nu ook frozen snapshots. Zodra je je toestel een keer herstart is het probleem weer terug.
Apple Pay is inderdaad weg. Ik had het geinstalleerd op mijn iPad en is nu weg. Geen ramp, maar op iPhone een stuk vervelender. Ik zal straks mijn iPad eens uit-/aanzetten.
Donstil schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:36:
Dat is al een langdurig probleem, uit en inloggen lost het inderdaad niet permanent op.

Ik heb het zeker al een half jaar, soms dagen goed, soms weken ellende, zowel op macOS, iOS als iPadOS.
Jammer dat het probleem weer terug kan komen. Zelf nooit eerder ervaren tot het bericht van Serena. Een dag later had ik bevroren snapshots op mijn iPad.

Edit: iPad uit/aan gedaan, het probleem is niet terug gekomen. Hopelijk blijft het lange tijd weg.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 03-01-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:02:
[...]

Apple Pay is inderdaad. Ik had het geinstalleerd op mijn iPad en is nu weg. Geen ramp, maar op iPhone een stuk vervelender. Ik zal straks mijn iPad eens uit-/aanzetten.

[...]

Jammer dat het probleem weer terug kan komen. Zelf nooit eerder ervaren tot het bericht van Serena. Een dag later had ik bevroren snapshots op mijn iPad.
Ja irritant, ik had het voor het eerst toen ook de iOS15 beta periode begon en daarom toen nooit zoveel aandacht gegeven, met 14.6 is het bij mijn vrouw ook begonnen.

Nu gebruiken we die camera's niet zo veel maar van Apple verwacht ik toch wat stabielers, voelt sowieso wel een beetje alsof Homekit het ondergeschoven kindje is de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
Donstil schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:23:
Iemand toevallig ervaring met de producten van NanoLeaf?

Ik heb op de kamer van ons dochtertje deze panelen hangen:

[Afbeelding]

Heel leuk, werkte prima, tot een maandje of twee geleden de verbinding steeds weg viel. Meermaals per uur is de lamp dan niet te bereiken.

[Afbeelding]

Ondanks dat er op het WiFi netwerk niets veranderd is toch deze een reset gegeven. kanalen veranderd, herstart, etc.

Inmiddels heb ik zelfs van Nanoleaf een tweede controller ontvangen. Probleem blijft echter bestaan.

Iemand heeel toevallig nog een idee?
Geen ervaring met deze producten maar wat ik wel eens gehad heb is dat door een instelling van 1 van mijn unifi AP een device steeds de AP die het verste was pakte. Hierdoor had ik ook continue uitval. Ik weet niet hoe het bij jou zit en of je meerdere AP’s hebt maar wellicht kan je hier nog eens naar kijken :)

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hk12nl schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:33:
[...]

Geen ervaring met deze producten maar wat ik wel eens gehad heb is dat door een instelling van 1 van mijn unifi AP een device steeds de AP die het verste was pakte. Hierdoor had ik ook continue uitval. Ik weet niet hoe het bij jou zit en of je meerdere AP’s hebt maar wellicht kan je hier nog eens naar kijken :)
Ja meerdere AP’s maar ook met 2 AP’s uit het stopcontact en verbonden aan 1tje had ik het, ook direct naast dat ding.

Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik vond op pagina 3 (drie!) van mijn Google zoek opdracht een Reddit thread waar iemand zei “ik heb de Nanoleaf app verwijderd en doe nu alles via HomeKit. Daarna geen problemen meer gehad”.

Ik heb daarom hetzelfde gedaan en tot nu toe blijft hij stabiel (heb een pingetje lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Had ik niet alleen frozen snapshots, nu heb ik ineens ook geen adaptive lighting knop meer bij mijn Hue lampen. Het wordt steeds gekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om (slimme en dimbare) spotjes in mijn plafond te verwerken icm met homekit.

Nu zie ik eigenlijk 3 opties:
1. Smart lampen (hue etc.)
2. Zigbee dimmer
3. Shelly dimmer module

Nu vind ik optie 1 vrij duur en weinig flexibel, daarom zou ik het liefst voor optie 2 of 3 gaan, iemand hier aanbevelingen of ervaringen mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Belkin / Wemo heeft vandaag een nieuwe deurbell aangekondigd die exclusief werkt met HomeKit Secure Video en verder geen los abo oid nodig heeft. Ziet er goed uit.

"Designed to work exclusively with HomeKit Secure Video. This device is not supported in the Wemo app ."

https://www.belkin.com/us/p/p-wdc010/

Afbeeldingslocatie: https://www.belkin.com/images/product_webdam/119409311/renditions/webdam.web.1000.1000.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pino112 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:20:
Belkin / Wemo heeft vandaag een nieuwe deurbell aangekondigd die exclusief werkt met HomeKit Secure Video en verder geen los abo oid nodig heeft. Ziet er goed uit.

"Designed to work exclusively with HomeKit Secure Video. This device is not supported in the Wemo app ."

[Afbeelding]
Mooie ontwikkeling! Maar wat een prijs. Waarom moeten die dingen zo duur zijn? Voor mij voldoet een Ring deurbel van vier tientjes ook. Hopelijk wordt de Aqara deurbel beter betaalbaar.
Sowieso de vraag wanneer de Belkin naar NL komt. De Logi nog steeds niet. En Netatmo heeft nog geen support voor HSV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:52
Poederbaas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:18:
Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om (slimme en dimbare) spotjes in mijn plafond te verwerken icm met homekit.

Nu zie ik eigenlijk 3 opties:
1. Smart lampen (hue etc.)
2. Zigbee dimmer
3. Shelly dimmer module

Nu vind ik optie 1 vrij duur en weinig flexibel, daarom zou ik het liefst voor optie 2 of 3 gaan, iemand hier aanbevelingen of ervaringen mee?
Hue is duur ja (maar ook vaak in de aanbieding). Kwaliteit heeft zijn prijs. Welke flexibiliteit mis je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
Toppe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Top, thanks! Ik ga hem aanschaffen dan, zeker met met Nederlandse Siri sinds 15.2 interessant genoeg dan. Mijn iPad als Hub werkt nogal instabiel en sowieso niet praktich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
La1974 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Hue is duur ja (maar ook vaak in de aanbieding). Kwaliteit heeft zijn prijs. Welke flexibiliteit mis je?
Voor mijn gevoel ben ik een stuk flexibeler als ik de opstelling 'dom' opzet en vervolgens slim maak dmv een slimme dimmer, zo kan ik eenvoudiger lampen wisselen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Axel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Top, thanks! Ik ga hem aanschaffen dan, zeker met met Nederlandse Siri sinds 15.2 interessant genoeg dan. Mijn iPad als Hub werkt nogal instabiel en sowieso niet praktich
Wat betreft NL Siri op Homepod lees ik dat het regelmatig niet goed werkt. Wellicht is dat de reden dat de HomePod nog niet koop is via Apple NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poederbaas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Voor mijn gevoel ben ik een stuk flexibeler als ik de opstelling 'dom' opzet en vervolgens slim maak dmv een slimme dimmer, zo kan ik eenvoudiger lampen wisselen etc.
Is er een slimme dimmer met HK support? Of moet je uitwijken naar bv homebridge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axel
meesje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Wat betreft NL Siri op Homepod lees ik dat het regelmatig niet goed werkt. Wellicht is dat de reden dat de HomePod nog niet koop is via Apple NL?
Mmz, ok. Al koop ik de HomePod vooral als hub en speaker. Siri in Nederlands is mooie bijkomstigheid, als de ontwikkeling daarvan nog wat op zich laat wachten is dat geen ramp. Thanks voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
meesje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Is er een slimme dimmer met HK support? Of moet je uitwijken naar bv homebridge?
Zover ik weet zijn er de volgende opties:

Zigbee Dimmer
Sonoff ZBMINI
Shelly Dimmer2

Deze werken allen niet direct op HK en zul je dus met een Homebridge moeten linken, wat dus inderdaad wel een nadeel is, waarschijnlijk ook voor de betrouwbaarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meesje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Mooie ontwikkeling! Maar wat een prijs. Waarom moeten die dingen zo duur zijn? Voor mij voldoet een Ring deurbel van vier tientjes ook. Hopelijk wordt de Aqara deurbel beter betaalbaar.
Sowieso de vraag wanneer de Belkin naar NL komt. De Logi nog steeds niet. En Netatmo heeft nog geen support voor HSV.
Ik denk dat de Ring goedkoper is doordat Ring/Amazon meer data verzamelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Zou goed kunnen. Zelf denk ik eerder dat ze een goedkoop produkt uitbrengen voor meer omzet uit abonnementen.
Bij de dump prijzen van bv een Nest Mini weet je in ieder geval zeker dat het om jouw data gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Ik denk dat je nooit voor €40 een goed product neer kan zetten... dus ze moeten ook andere bedoelingen hebben met die Ring. Ik vertrouw het niet. Sowieso heeft Amazon teveel data (helemaal in Amerika). dus ik ben heel blij met alternatieven.. ik zat te kijken naar de Logitech deurbel, maar die is nog niet in NL. Deze Belkin/Wemo is een mooi alternatief. Ziet er ook goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@ChrisM de Eufy deurbel werkt ook zonder abbo. Bij de Wehkamp destijds met de Wannahave days voor €119 gekocht met base station.
Werkt ook met Homekit, maar dan via de homebridge plugin.
Andere optie is via HA, maar beide zijn nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Deshmir schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:30:
@ChrisM de Eufy deurbel werkt ook zonder abbo. Bij de Wehkamp destijds met de Wannahave days voor €119 gekocht met base station.
Werkt ook met Homekit, maar dan via de homebridge plugin.
Andere optie is via HA, maar beide zijn nog in ontwikkeling.
Interessant!
Heb je dan ook de herkenning van mensen, dieren en pakketjes enzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
ChrisM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Interessant!
Heb je dan ook de herkenning van mensen, dieren en pakketjes enzo?
Nee dat niet, HKSV zit er dan weer niet bij.
Je krijgt wel de snapshot + deurbel melding op alle apple devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChrisM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:17:
Ik denk dat je nooit voor €40 een goed product neer kan zetten... dus ze moeten ook andere bedoelingen hebben met die Ring. Ik vertrouw het niet. Sowieso heeft Amazon teveel data (helemaal in Amerika). dus ik ben heel blij met alternatieven.. ik zat te kijken naar de Logitech deurbel, maar die is nog niet in NL. Deze Belkin/Wemo is een mooi alternatief. Ziet er ook goed uit!
Ja inderdaad.

Je hebt tegenwoordig ook veel domme camera's die je kunt verbinden met een NAS/SD kaartje en daarmee al je materiaal lokaal kunt opslaan. Alleen vaak zijn die camera's niet superveilig qua beveiliging. Ik denk dat dat ook meespeelt met de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Pino112 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:20:

[Afbeelding]
Veel te groot en log. Waarom moet dat ding zo dik zijn?
En wat een prijs… Dan voldoet mijn Ring in combinatie met HomeBridge nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Poederbaas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Snap niet helemaal hoe dat flexibeler is. Een Hue lamp gaat jaren mee. Deze kan je in elke GU10 fitting zetten (flexibel).

Als je de dimmer ‘slim’ maakt dan kan je een andere lamp doen in de fitting. Maar waarom zou je dat willen?

Hue werkt goed, is betrouwbaar en in mijn ogen flexibel. Je kunt de lamp overal inzetten waar je de juiste fitting hebt.

De andere door jou genoemde opties ken ik niet zelf maar ik lees er ook nog geen jubelverhalen over. Eerder dat niet niet (betrouwbaar) of omslachtig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
La1974 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:42:
[...]

Snap niet helemaal hoe dat flexibeler is. Een Hue lamp gaat jaren mee. Deze kan je in elke GU10 fitting zetten (flexibel).

Als je de dimmer ‘slim’ maakt dan kan je een andere lamp doen in de fitting. Maar waarom zou je dat willen?

Hue werkt goed, is betrouwbaar en in mijn ogen flexibel. Je kunt de lamp overal inzetten waar je de juiste fitting hebt.

De andere door jou genoemde opties ken ik niet zelf maar ik lees er ook nog geen jubelverhalen over. Eerder dat niet niet (betrouwbaar) of omslachtig werkt.
Zoals ik lees is betrouwbaarheid wel een ding bij die andere opties, dan wordt het hue..
GU10 spots, Hue dimmer en bridge dan maar eens bestellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Donstil schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Ik draai overigens Hoobs (op een eigen installatie) maar dat is ook niet veel meer dan Homebridge met een schil dacht ik, misschien toch maar eens naar HomeAssistant kijken dan.
De community achter HA is veel groter dan homebridge zelf, daarom is het ondertussen ook zo geliefd.

HA heeft hier 2 jaar echt wel goed gewerkt, nu tijdelijk in een andere woning wat mij de mogelijkheid geeft om even flink te spelen met HA zonder dat ik bang ben dat het straks niet meer werkt. Zo heb ik vorige weer een robot maaier gekocht en nu bezig om die werkend in HA te krijgen. Maar ook zaken zoals de auto en de luchtreiniger werken er prima mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Nou dat weet ik wel zeker, ze verkopen die dingen niet voor minder omdat ze ons zo aardig vinden :P
Daarom zou een HKSV only deurbel mij dit zeker waard zijn.

Edit: Hetzelfde voor Aqara spullen trouwens, ik heb daar wat sensoren van en dus een bridge (in HomeKit mode) maar je wilt niet weten wat er allemaal geblokkeerd wordt door mijn Firewall, ding staat continu naar IP adressen te verbinden die niet gevalideerd kunnen worden (lees: China). Ik drop al die verbindingen en alles blijft werken, wat het eigenlijk alleen nog schimmiger maakt 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 05-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
Donstil schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Nou dat weet ik wel zeker, ze verkopen die dingen niet voor minder omdat ze ons zo aardig vinden :P
Daarom zou een HKSV only deurbel mij dit zeker waard zijn.

Edit: Hetzelfde voor Aqara spullen trouwens, ik heb daar wat sensoren van en dus een bridge (in HomeKit mode) maar je wilt niet weten wat er allemaal geblokkeerd wordt door mijn Firewall, ding staat continu naar IP adressen te verbinden die niet gevalideerd kunnen worden (lees: China). Ik drop al die verbindingen en alles blijft werken, wat het eigenlijk alleen nog schimmiger maakt 8)7
Ik heb al die dingen in een IoT VLAN zitten. Daar mogen ze hun gang gaan maar ze blijven weg uit mijn Thuis VLAN.

Zal eens kijken wat Aqara allemaal aan het doen is. Kan je niet gewoon al het internetverkeer blokkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
La1974 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Ik heb al die dingen in een IoT VLAN zitten. Daar mogen ze hun gang gaan maar ze blijven weg uit mijn Thuis VLAN.

Zal eens kijken wat Aqara allemaal aan het doen is. Kan je niet gewoon al het internetverkeer blokkeren?
Ja dat heb ik nu gedaan idd, al het internet verkeer is eraf.
Ik vind het (ongeacht het vlan) simpelweg niet nodig dat die dingen zo vaak naar “huis bellen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
La1974 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:42:
[...]

Shelly's zijn best betrouwbaar, hoor. Best wel wat jubelverhalen: [Shelly] Ervaringen & Discussie

Leuke van Shelly's zijn dat je je huidige schakelmateriaal houdt. Dus een dimmer bijv., je houdt je huidige (pulse) dimmer en kan daarmee de (domme (lees goedkope)) lamp besturen. En ook nog met een app of met een automatiseer app, zoals HA. Dus wil je ook schakelmateriaal gebruiken, dan zou ik voor Shelly's gaan. Wil je alles met je telefoon of HA doen, dan is Hue prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poederbaas
ChrisM schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Shelly's zijn best betrouwbaar, hoor. Best wel wat jubelverhalen: [Shelly] Ervaringen & Discussie

Leuke van Shelly's zijn dat je je huidige schakelmateriaal houdt. Dus een dimmer bijv., je houdt je huidige (pulse) dimmer en kan daarmee de (domme (lees goedkope)) lamp besturen. En ook nog met een app of met een automatiseer app, zoals HA. Dus wil je ook schakelmateriaal gebruiken, dan zou ik voor Shelly's gaan. Wil je alles met je telefoon of HA doen, dan is Hue prima.
Thanks voor je input. Welke bridge gebruik je voor HA, Homebridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Poederbaas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Thanks voor je input. Welke bridge gebruik je voor HA, Homebridge?
Shelly's koppel je aan HA. En HA maakt ze zichtbaar in Homekit.
Maar precies weet ik dat ook nog niet.. ik gebruik op dit moment Shelly's met alternatieve HomeKit firmware... in mijn volgende huis (waar ik veel meer Shelly's ga krijgen), ga ik wel de route via HA doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Ja dat heb ik nu gedaan idd, al het internet verkeer is eraf.
Ik vind het (ongeacht het vlan) simpelweg niet nodig dat die dingen zo vaak naar “huis bellen”.
Het is inderdaad een beetje schimmig. Volgens mij kan ik mijn Aqara hub ook direct koppelen aan HomeKit (zonder gebruik te maken van de Aqara app). Ik dacht dat je dan wel wat functionaliteit mist. Zou de Aqara hub dan nog steeds naar huis bellen? Ik hoop het niet. Hetzelfde geldt overigens ook voor mijn Yeelight Desk lamp: dit kan direct of middels de Xiaomi Home app. Ook hier hoop ik dat bij een HK only koppeling er geen contact met thuis wordt gezocht.

Edit: ik lees net je eerdere bericht. In HK only mode dus kennelijk ook. Ik heb overigens de EU versie van de bridge. Welke heb jij? De EU of Chinese versie?

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 05-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Het is inderdaad een beetje schimmig. Volgens mij kan ik mijn Aqara hub ook direct koppelen aan HomeKit (zonder gebruik te maken van de Aqara app). Ik dacht dat je dan wel wat functionaliteit mist. Zou de Aqara hub dan nog steeds naar huis bellen? Ik hoop het niet. Hetzelfde geldt overigens ook voor mijn Yeelight Desk lamp: dit kan direct of middels de Xiaomi Home app. Ook hier hoop ik dat bij een HK only koppeling er geen contact met thuis wordt gezocht.

Edit: ik lees net je eerdere bericht. In HK only mode dus kennelijk ook. Ik heb overigens de EU versie van de bridge. Welke heb jij? De EU of Chinese versie?
In HomeKit mode heb je de bridge nog steeds nodig idd, die app gebruik je ook om zaken aan de bridge te koppelen.

Ik heb twee bridges zelfs, een HKSV cam (die ook bridge kan zijn) en de daadwerkelijke bridge.
De eerste EU en de tweede China Mainland. Maakt voor de verbindingen naar de buitenwereld niet uit, althans ik heb geen verschil kunnen ontdekken.

Verder klaag ik wel maar heb ik dat ding heel bewust nog steeds in mijn netwerk :P
Ach met de Firewall ervoor is het niet echt een groot issue maar als je wat minder bewust bent lekt er dus een hoop informatie de wereld in op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:27:
[...]

In HomeKit mode heb je de bridge nog steeds nodig idd, die app gebruik je ook om zaken aan de bridge te koppelen.

Ik heb twee bridges zelfs, een HKSV cam (die ook bridge kan zijn) en de daadwerkelijke bridge.
De eerste EU en de tweede China Mainland. Maakt voor de verbindingen naar de buitenwereld niet uit, althans ik heb geen verschil kunnen ontdekken.

Verder klaag ik wel maar heb ik dat ding heel bewust nog steeds in mijn netwerk :P
Ach met de Firewall ervoor is het niet echt een groot issue maar als je wat minder bewust bent lekt er dus een hoop informatie de wereld in op die manier.
O ja, de G2H camera heb ik ook (EU versie). Deze kan inderdaad ook als bridge ingezet worden. Zojuist op Reddit gelezen dat je in HomeKit only mode voor het toevoegen van sensoren middels de Aqara app je niet ingelogd hoeft te zijn.

De ideale situatie zou zijn dat alle smarthome devices HomeKit only zijn. Dan wordt de hobby wel flink duurder. Aqara en Eufy houden het nog een beetje betaalbaar, maar ja ze willen naar huis bellen. Aqara en Eufy kun je nog blokken, maar wanneer ik mijn Lyric thermostaat blok, geeft ie continu een melding op de thermostaat zelf. In HomeKit zelf blijft ie wel werken. Juist de thermostaat bedienen we regelmatig via het display zelf: even in het voorbij gaan een halve graad kouder zetten. Dan is zo’n melding op het display super irritant.

Met de komst van Matter/Thread worden overigens de produkten van Eve weer interessant, want betere dekking in woning mits meerdere Matter devices en HomeKit only. Maar ja, voor één Eve sensor heb je er van Aqara drie of vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:58:
[...]

O ja, de G2H camera heb ik ook (EU versie). Deze kan inderdaad ook als bridge ingezet worden. Zojuist op Reddit gelezen dat je in HomeKit only mode voor het toevoegen van sensoren middels de Aqara app je niet ingelogd hoeft te zijn.
Nee klopt dat hoeft niet idd. Ik heb ook geen account bij Aqara verder.
meesje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:58:
[...]
De ideale situatie zou zijn dat alle smarthome devices HomeKit only zijn. Dan wordt de hobby wel flink duurder. Aqara en Eufy houden het nog een beetje betaalbaar, maar ja ze willen naar huis bellen. Aqara en Eufy kun je nog blokken, maar wanneer ik mijn Lyric thermostaat blok, geeft ie continu een melding op de thermostaat zelf. In HomeKit zelf blijft ie wel werken. Juist de thermostaat bedienen we regelmatig via het display zelf: even in het voorbij gaan een halve graad kouder zetten. Dan is zo’n melding op het display super irritant.
Ooh das wel echt irritant ja, daar zouden ze in Europa eens wat aan mogen doen ook.

Ik vind het prima om meer te betalen en dan niet het product te zijn maar vaak is dat helemaal niet eens mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Poederbaas schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:51:
[...]

Zover ik weet zijn er de volgende opties:

Zigbee Dimmer
Sonoff ZBMINI
Shelly Dimmer2

Deze werken allen niet direct op HK en zul je dus met een Homebridge moeten linken, wat dus inderdaad wel een nadeel is, waarschijnlijk ook voor de betrouwbaarheid?
Hier werkt het zeer betrouwbaar Homebridge in Docker op een Pi, deze haalt de gegevens weer uit Domoticz. Ben hier zeer tevreden over!

Bing

Pagina: 1 ... 71 ... 88 Laatste