Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Ik heb een vraag over de automatiseringen binnen de Woning app. Ik heb een automatisering ingesteld die mijn lampen 30 min voor zonsondergang activeert als er iemand arriveert. Wordt deze automatisering dan ook geactiveerd wanneer er al iemand thuis is voor de zonsondergang? Dit laatste lijkt namelijk niet te werken.

Het lijkt erop dat er in de woning app een verschil is tussen arriveren en al thuis zijn, klopt dat?

Daarnaast vroeg ik me af of het ook mogelijk is om een groep lampen alsnog makkelijk los van elkaar te kunnen bedienen. De lampen verschijnen nu namelijk als 1 groep in het overzicht van woning.

[ Voor 17% gewijzigd door mattdice op 28-11-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Heeft er wellicht iemand al ervaring met de Fibaro slimme radiator knoppen?
https://www.fibaro.com/en/products/the-heat-controller/
Volgens mij zijn ze vrij nieuw. Ben benieuwd of er nog snelheidsverschil of verschil in mogelijkheden in zit met Elgato en Tado.

alternatieven:
https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen
https://www.elgato.com/en/eve/eve-thermo

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42
mattdice schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:25:
Ik heb een vraag over de automatiseringen binnen de Woning app. Ik heb een automatisering ingesteld die mijn lampen 30 min voor zonsondergang activeert als er iemand arriveert. Wordt deze automatisering dan ook geactiveerd wanneer er al iemand thuis is voor de zonsondergang? Dit laatste lijkt namelijk niet te werken.
dat klinkt alsof beide een trigger zijn en geen conditie.

Wat je ws wilt instellen is:
[30 min voor zonsondergang] EN [iemand is thuis] = de lampen aan

de eerste is hier de trigger (wanneer wil je dat er actie komt)
de tweede de conditie (er moet altijd aan ALLE condities worden voldaan)

Ben je nog niet thuis, maar het is wel al later dan 30 min na zonsondergang, dan maak je een tweede regel:
[de eerste persoon arriveert] EN [zonsondergang - 30 min] = de lampen aan
Het lijkt erop dat er in de woning app een verschil is tussen arriveren en al thuis zijn, klopt dat?
yep, gelukkig wel :). HET grote ding in iOS11
jij kan thuis zijn
jij kan arriveren/weggaan
iemand anders dan jij kan al thuis zijn
iemand anders dan jij kan arriveren/weggaan
Daarnaast vroeg ik me af of het ook mogelijk is om een groep lampen alsnog makkelijk los van elkaar te kunnen bedienen. De lampen verschijnen nu namelijk als 1 groep in het overzicht van woning.
Je kan naar de groep toe door de tegel ingedrukt te houden > detail > accessoires
Daar kun je inhoud van een groep separaat bedienen, maar als je dat wil kun je ze beter niet groeperen.
Underworld schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:46:
Heeft er wellicht iemand al ervaring met de Fibaro slimme radiator knoppen?
https://www.fibaro.com/en/products/the-heat-controller/
Volgens mij zijn ze vrij nieuw. Ben benieuwd of er nog snelheidsverschil of verschil in mogelijkheden in zit met Elgato en Tado.

alternatieven:
https://www.tado.com/nl/p...it-slimme-radiatorknoppen
https://www.elgato.com/en/eve/eve-thermo
die fibaro homekit knoppen zijn er nog niet zover ik weet.

Vergeet als alternatief vooral Netatmo niet.
Die hebben veruit de mooiste kranen met elegante bediening.
Ik heb zelf ervaring met de eve thermo, maar die kampten al bijna een jaar met software issues. Geen idee overigens of dat in de tweede versie is opgelost.
De Tado knoppen van mijn buurman zijn ook al weer vrij vlot retour gegaan. Vrij flimsy bediening vond ik zelf overigens.
Het voordeel van Elgato is wel dat het echt homekit compatible is, in de zin van dat je ook geen bridge nodig hebt.
Voordeel van de tado en netatmo kranen is dat ze naadloos opgaan in een thermostaatopstelling.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 28-11-2017 19:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
paQ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:09:
[...]

dat klinkt alsof beide een trigger zijn en geen conditie.

Wat je ws wilt instellen is:
\[30 min voor zonsondergang] EN [iemand is thuis] = de lampen aan

de eerste is hier de trigger (wanneer wil je dat er actie komt)
de tweede de conditie (er moet altijd aan ALLE condities worden voldaan)

Ben je nog niet thuis, maar het is wel al later dan 30 min na zonsondergang, dan maak je een tweede regel:
[de eerste persoon arriveert] EN [zonsondergang - 30 min] = de lampen aan

[...]

yep, gelukkig wel :). HET grote ding in iOS11
jij kan thuis zijn
jij kan arriveren/weggaan
iemand anders dan jij kan al thuis zijn
iemand anders dan jij kan arriveren/weggaan

[...]

Je kan naar de groep toe door de tegel ingedrukt te houden > detail > accessoires
Daar kun je inhoud van een groep separaat bedienen, maar als je dat wil kun je ze beter niet groeperen.
Super bedankt voor je antwoorden, het is nu helemaal helder! :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
En ineens is er een vette concurrent voor de hue lightstrip plus :o

https://www.amazon.de/Koo...3&creativeASIN=B077Q9FHBM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:47
Zo vet! Bedankt man! Heb er gelijk 1 besteld voor onder de tv kast. :P

DaveD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
DaveD1109 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 05:53:
[...]

https://nl.aliexpress.com...meKit-16/32843274153.html

Ook hier verkrijgbaar! Met huidige koers afgerond zo'n €28,28.

[ Voor 5% gewijzigd door Rgerr op 29-11-2017 07:42 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En de Elgato Energy and Power switches zijn binnen van iBood, gekoppeld in Homekit en gaan met die banaan.

Export mogelijkheid van het verbruik is via de Eve app mogelijk, maar eerlijk gezegd had ik besteld zonder dat ik wist dat ze ook power usage / voltage meten :P

AppleTV 4K is de bridge, had ze gekoppeld via telefoon, daarna overal Bluetooth echt uitgezet en ze werden nog steeds netjes mee geschakeld :)

Nu wachten op de kerstspullen... :P (daar zijn ze voor gekocht)

• Rgerr
Welke app(s) gebruiken jullie voor Homekit? Gebruik momenteel de standaard app, maar die schiet best wel te kort aan het instellen van automatiseringen merk ik... Daarbij is die onoverzichtelijk bij meer dan 12 apparaten. Suggesties voor iPhone?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rgerr schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:33:
Welke app(s) gebruiken jullie voor Homekit? Gebruik momenteel de standaard app, maar die schiet best wel te kort aan het instellen van automatiseringen merk ik... Daarbij is die onoverzichtelijk bij meer dan 12 apparaten. Suggesties voor iPhone?
De Elgato Eve app vindt ik wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hi, ik heb misschien een enorm domme vraag maar heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Mijn nieuwe huis wordt gebouwd en ik ben me vast aan het oriënteren voor HomeKit oplossingen. Zowel voor lampen als verwarming. En liefst camera’s en/of alarm.

Ik heb een thermostaat aan de muur hangen. Die regelt de verwarming in het huis. Als ik nu via HomeKit aan de slag wil, hoe doe ik dat dan? Koop ik een tado kraan voor op de radiator en staat die (via WiFi??) in verbinding met de HomeKit app? En moet dan de huidige thermostaat dan altijd vol open staan?

Ik probeer te begrijpen hoe ik HomeKit met bijv zo’n tado kraan moet laten werken.

Alle hulp en info is welkom; ik ben er in ieder geval erg dankbaar voor!

Ik zie regelmatig voorbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rgerr schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:33:
Smart home automation
En soms hesperus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 15:48
paQ schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 00:35:
[...]

Smart home automation
En soms hesperus
Hoe bevalt Smart Home Automation? Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een app waar ik meer mee kan instellen dan de standaard Home app. Was deze ook tegen gekomen, vond alleen de prijs van €16,99 altijd aan de hoge kant.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:09:
[...]

Hoe bevalt Smart Home Automation? Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een app waar ik meer mee kan instellen dan de standaard Home app. Was deze ook tegen gekomen, vond alleen de prijs van €16,99 altijd aan de hoge kant.
paQ in "Apple HomeKit"

Met name op ipad erg fijn om goed overzicht te krijgen van een automatisering.
Daarnaast echt veel meer mogelijkheden voor het automatiseren zelf dan bijv in woning.
Heels soms gebruik Hesperus nog. Bepaalde accessoires laten maar 1 status poll toe bijv, maar in Hesperus gaat het dan toch :+
maar die twee apps zijn totaal anders.

Bedienen blijf ik gewoon lekker in woning doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
Ik heb de 2 elgato eve stekkers binnen van de ibood aanbieding! Super relaxed om te zeggen “ Siri zet tv slaapkamer aan/uit”
Geen ruzie meer met mijn vrouw over wie het bed uit moet om alles uit te zetten!😂

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper-NL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-08-2020
Hebben jullie ervaring met de koogeek switch/dimmer? Ik lees op diverse sites dat deze volgens de specificaties niet voor de Europese markt is gemaakt, maar wel gewoon met 220v werkt.
https://www.koogeek.com/p-kh03.html

Vooralsnog heb ik nog geen Homekit compatible dimmer gevonden, ik wil er led lampen mee kunnen dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Jasper-NL schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:53:
Hebben jullie ervaring met de koogeek switch/dimmer? Ik lees op diverse sites dat deze volgens de specificaties niet voor de Europese markt is gemaakt, maar wel gewoon met 220v werkt.
https://www.koogeek.com/p-kh03.html

Vooralsnog heb ik nog geen Homekit compatible dimmer gevonden, ik wil er led lampen mee kunnen dimmen.
Heb het overwogen, maar besloten het niet te doen. Juist omdat de switches/dimmers van Koogeek gemaakt zijn voor max. 120v, die dingen gaan toch je muur in en als ze daar onverhoopt te warm worden heb je in het slechtste geval je huis in vlammen... Kom dan maar eens aan bij je verzekering dat je 120v switches op 230v hebt aangesloten... Geduld hebben of creatief worden!

En die dingen passen niet in een standaard elektradoos, daar zul je dus met een beitel bij moeten en een dergelijke US doos voor moeten plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rgerr op 03-12-2017 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Zonnetje83 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 00:21:
Hi, ik heb misschien een enorm domme vraag maar heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Mijn nieuwe huis wordt gebouwd en ik ben me vast aan het oriënteren voor HomeKit oplossingen. Zowel voor lampen als verwarming. En liefst camera’s en/of alarm.

Ik heb een thermostaat aan de muur hangen. Die regelt de verwarming in het huis. Als ik nu via HomeKit aan de slag wil, hoe doe ik dat dan? Koop ik een tado kraan voor op de radiator en staat die (via WiFi??) in verbinding met de HomeKit app? En moet dan de huidige thermostaat dan altijd vol open staan?

Ik probeer te begrijpen hoe ik HomeKit met bijv zo’n tado kraan moet laten werken.

Alle hulp en info is welkom; ik ben er in ieder geval erg dankbaar voor!

Ik zie regelmatig voorbij komen
Een niet-compatible thermostaat (een niet-HomeKit thermostaat) gaat niet werken met HomeKit radiatorknoppen. Een losse Tado radiatorknop kan prima op een radiator geplaatst worden en bediend worden met HomeKit, maat staat dan los van je thermostaat. Wil je die samen laten werken/bedienen, zul je ook een Tado (v3) thermostaat moeten aanschaffen.

Lampen zijn er in overvloed (Hue/Ikea/Koogeek) en ook plugs voor stekker apparaten. De een werkt met WiFi, de ander op Bluetooth. Ik heb alles op WiFi gekocht voor meer bereik, maar er zijn ook voorstanders van Bluetooth.

Het principe van zulke accessoires is dat je het toevoegt aan je bestaande apparaat/lamp, zodat je ze kunt bedienen met HomeKit. Als je je simpele radio aansluit op een HomeKit plug, kun je die alleen aan en uitzetten, wil je ook zenders veranderen en volume harder en zachter zetten via HomeKit, zul je moeten wachten tot er zulke volledig HomeKit geïntegreerde apparaten beschikbaar komen. En of dat het geval is, weet (bijna) niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Rgerr schreef op zondag 3 december 2017 @ 07:37:
[...]

Een niet-compatible thermostaat (een niet-HomeKit thermostaat) gaat niet werken met HomeKit radiatorknoppen. Een losse Tado radiatorknop kan prima op een radiator geplaatst worden en bediend worden met HomeKit, maat staat dan los van je thermostaat. Wil je die samen laten werken/bedienen, zul je ook een Tado (v3) thermostaat moeten aanschaffen.

Lampen zijn er in overvloed (Hue/Ikea/Koogeek) en ook plugs voor stekker apparaten. De een werkt met WiFi, de ander op Bluetooth. Ik heb alles op WiFi gekocht voor meer bereik, maar er zijn ook voorstanders van Bluetooth.

Het principe van zulke accessoires is dat je het toevoegt aan je bestaande apparaat/lamp, zodat je ze kunt bedienen met HomeKit. Als je je simpele radio aansluit op een HomeKit plug, kun je die alleen aan en uitzetten, wil je ook zenders veranderen en volume harder en zachter zetten via HomeKit, zul je moeten wachten tot er zulke volledig HomeKit geïntegreerde apparaten beschikbaar komen. En of dat het geval is, weet (bijna) niemand.
Heel Erg bedankt voor je heldere uitleg! Hier kan ik wat mee. Ben wel benieuwd waarom iemand Bluetooth zou kiezen want inderdaad, ik zou ook voor WiFi willen gaan ivm het bereik.

En als ik de thermostaat gewoon aan laat maar de knoppen via HomeKit bedien dan ben ik er zo te horen waar ik zijn wil. Zie (nog) niet direct waarom ik de thermostaat ook zou moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Dat ligt een beetje aan je stookbron.
Als je thermostaat ‘zegt’ dat de ketel aan moet, maar je neemt niks af, dan sta je onnodig energie te verbruiken.
Heb je stadswarmte, dan maakt het niet zoveel uit; je radiatorkranen dienen dan als regelklep.
Rgerr schreef op zondag 3 december 2017 @ 07:37:
[...]

Als je je simpele radio aansluit op een HomeKit plug, kun je die alleen aan en uitzetten, wil je ook zenders veranderen en volume harder en zachter zetten via HomeKit, zul je moeten wachten tot er zulke volledig HomeKit geïntegreerde apparaten beschikbaar komen. En of dat het geval is, weet (bijna) niemand.
https://www.invoxia.com/eu/en/smart-speaker/triby
:) (webradio, maar toch!)

[ Voor 49% gewijzigd door paQ op 03-12-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:07:
Dat ligt een beetje aan je stookbron.
Als je thermostaat ‘zegt’ dat de ketel aan moet, maar je neemt niks af, dan sta je onnodig energie te verbruiken.
Heb je stadswarmte, dan maakt het niet zoveel uit; je radiatorkranen dienen dan als regelklep.

[...]

https://www.invoxia.com/eu/en/smart-speaker/triby
:) (webradio, maar toch!)
Waar vind je al die dingen toch? Op de HomeKit website van Apple staat lang niet alles, lijkt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjansen88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
DaveD1109 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:46:
Ik heb de 2 elgato eve stekkers binnen van de ibood aanbieding! Super relaxed om te zeggen “ Siri zet tv slaapkamer aan/uit”
Geen ruzie meer met mijn vrouw over wie het bed uit moet om alles uit te zetten!😂
Voor de tv heb ik een afstandsbediening. Gebruik ik ook om van zender te wisselen. Werkt prima, geen discussies over wie eruit moet.

Ik heb dezelfde aanbieding gekocht, op het moment de kerstboom erin zitten haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveD1109
ericjansen88 schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:45:
[...]

Voor de tv heb ik een afstandsbediening. Gebruik ik ook om van zender te wisselen. Werkt prima, geen discussies over wie eruit moet.

Ik heb dezelfde aanbieding gekocht, op het moment de kerstboom erin zitten haha!
Afstandsbediening hebben wij ook uiteraard. Het is alleen dat de tv dan stand-by blijft staan en het lichtje irritant schijnt.
Vandaar elke keer de discussie wie het bed uit moest!😜

DaveD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Zonnetje83 schreef op zondag 3 december 2017 @ 07:53:
[...]

Heel Erg bedankt voor je heldere uitleg! Hier kan ik wat mee. Ben wel benieuwd waarom iemand Bluetooth zou kiezen want inderdaad, ik zou ook voor WiFi willen gaan ivm het bereik.

En als ik de thermostaat gewoon aan laat maar de knoppen via HomeKit bedien dan ben ik er zo te horen waar ik zijn wil. Zie (nog) niet direct waarom ik de thermostaat ook zou moeten vervangen.
Dat zal, zoals paQ zegt, wel samenhangen met elkaar. Als je (bijvoorbeeld) de radiator op de slaapkamer open zet (met de hand of met radiatorknop) zal er toch gecommuniceerd moeten worden met je thermostaat. En of dat nou manueel of middels HomeKit is, is om het even. Als de thermostaat niet aanspringt, zal de slaapkamer ook niet warm worden. Dat staat los van automatisering, als de boiler (of iets dergelijks) niet aanspringt, zal de radiator niet opwarmen. Met andere woorden, alleen een radiator knop is leuk voor een individuele radiator, maar heeft geen zin als de thermostaat/boiler niet aanspringt.

Edit: had er overheen gelezen, maar je conclusie klopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Rgerr schreef op zondag 3 december 2017 @ 11:30:
[...]

Waar vind je al die dingen toch? Op de HomeKit website van Apple staat lang niet alles, lijkt het!
Homekitty.world is een redelijk goede bron.
Alhoewel er niet alles op staat, of pas vrij laat.
Ook die site ias afhankelijk van wat mensen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:07:
[...]

Homekitty.world is een redelijk goede bron.
Alhoewel er niet alles op staat, of pas vrij laat.
Ook die site ias afhankelijk van wat mensen vinden.
Of gewoon even google-en. Radio + homekit levert dit op:
https://www.iculture.nl/nieuws/triby-radio-homekit/

@paQ Deze opmerking doet niks af van dat jij deze radio had gevonden. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren mijn nieuwe ATV 4K geïnstalleerd en als homekit hub ingesteld. Eerst 2 factor authentication aangezet en op mijn ipad de homekit hub functie uitgezet. Dit werkt nu zeer goed. Ook is het bluetooth bereik van de atv veel beter dan van mijn ipad (Air 2). Ik kan probleemloos de Elgato Eve Weather uitlezen; daarvoor moet binnenshuis 11,5 meter overbrugt worden, door HR++ glas en buiten nog 1m.
De komende week eens testen of ik nu ook de Elgato Eve Energy in de slaapkamer op de 1e vedieping kan bereiken. Ik heb er goede hoop op.
@Serena Als deze test positief is, denk ik dat ik ook de Door & Window sensoren ga kopen. Ik begrijp nu waarschijnlijk wel waarom jij Koogeeks nodig had, want een ATV heeft een veel groter bluetooth bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
Rgerr schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:50:
[...]

Dat zal, zoals paQ zegt, wel samenhangen met elkaar. Als je (bijvoorbeeld) de radiator op de slaapkamer open zet (met de hand of met radiatorknop) zal er toch gecommuniceerd moeten worden met je thermostaat. En of dat nou manueel of middels HomeKit is, is om het even. Als de thermostaat niet aanspringt, zal de slaapkamer ook niet warm worden. Dat staat los van automatisering, als de boiler (of iets dergelijks) niet aanspringt, zal de radiator niet opwarmen. Met andere woorden, alleen een radiator knop is leuk voor een individuele radiator, maar heeft geen zin als de thermostaat/boiler niet aanspringt.

Edit: had er overheen gelezen, maar je conclusie klopt!
Eens, daarom had ik ook het idee om de thermostaat gewoon op bijv 23 graden te zetten en de radiator knoppen dan afzonderlijk te schakelen aan/uit tot bepaalde temperatuur. Eigenlijk dus het liefst de kamer thermostaat continu aan laten en de radiatoren in de ruimtes laten bepalen hoe warm het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ben er in geslaagd een Teptron Move Bluetooth te laten bewegen middels een CSRmesh script dat ik ergens online vond. :) 0 is de in de app ingestelde open stand; 255 de ingestelde gesloten.
code:
1
2
3
pi@raspberrypi:~/Downloads/csrmesh $ ./bin/csrmesh-cli move --pin 1212 --dest 43:c5:5b:04:00:06 --objid 0 --position 255
Running: gatttool -b 43:c5:5b:04:00:06 --char-write-req -a 0x0021 -n 22925f00800365a7e3df019330b6e91d9260ff
Characteristic value was written successfully

Nu nog kijken of ik dat ook werkend kan krijgen in Domoticz of openHAB, dan kan het via daar weer in homebridge en van daar weer in homekit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14
meesje schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:47:
Gisteren mijn nieuwe ATV 4K geïnstalleerd en als homekit hub ingesteld. Eerst 2 factor authentication aangezet en op mijn ipad de homekit hub functie uitgezet. Dit werkt nu zeer goed. Ook is het bluetooth bereik van de atv veel beter dan van mijn ipad (Air 2). Ik kan probleemloos de Elgato Eve Weather uitlezen; daarvoor moet binnenshuis 11,5 meter overbrugt worden, door HR++ glas en buiten nog 1m.
De komende week eens testen of ik nu ook de Elgato Eve Energy in de slaapkamer op de 1e vedieping kan bereiken. Ik heb er goede hoop op.
@Serena Als deze test positief is, denk ik dat ik ook de Door & Window sensoren ga kopen. Ik begrijp nu waarschijnlijk wel waarom jij Koogeeks nodig had, want een ATV heeft een veel groter bluetooth bereik.
Haha, GEEN Koogeeks bedoel je?!
Ik zit nog steeds met smart op rookmelders en de nieuwe draai-kiepraam sensoren te wachten. Zouden dit jaar worden uitgebracht, maar zie nog weinig verschijnen…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Zonnetje83 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:44:
[...]

Eens, daarom had ik ook het idee om de thermostaat gewoon op bijv 23 graden te zetten en de radiator knoppen dan afzonderlijk te schakelen aan/uit tot bepaalde temperatuur. Eigenlijk dus het liefst de kamer thermostaat continu aan laten en de radiatoren in de ruimtes laten bepalen hoe warm het is.
Ik dacht dus ook dat dat kon. Ik heb een Nest hangen. Maar op bijvoorbeeld de studeerkamer staat de verwarming nu dicht. Wilde daar een Elgato knop installeren. Als ik thuis ben en wil boven gaan zitten kan ik die verwarming aanzetten. Maar blijkbaar kan dat dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het kan wel, maar als je daarmee je CV ketel opdracht geeft te gaan verwarmen kan dat op de lange termijn nooit heel goed gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:56:
Het kan wel, maar als je daarmee je CV ketel opdracht geeft te gaan verwarmen kan dat op de lange termijn nooit heel goed gaan lijkt me.
Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Je kunt gewoon thermostaat knoppen op radiatoren plaatsen, net als die tado knoppen. Handmatige knoppen draai je open of dicht naargelang je dat nodig vindt. Een, thermostaat radiatorknoppen stel je dus op een bepaalde temperatuur in op de knop zelf en die regelt het open en dicht draaien dus vanzelf adv de gemeten temperatuur in die ruimte. En een tado of ander merk doet hetzelfde maar dan regel jij het via een app i.p.v. dat de knop dit zelfstandig doet adv de temperatuur. Voor alle drie geldt: staat de centrale thermostaat in de woonkamer uit, dan heb je nergens warmte. Staat deze aan (bijv op 28graden), dan zal deze warm water aan blijven leveren en waar de kraan op een radiator open staat zal die radiator warm worden.

Enige vraag die ik hierbij heb is of er toch stroming is als alle radiatorknoppen dicht staan. Lijkt ke niet, maar dat weet ik niet zeker. Want als dat wel zo is, dan krijg je onnodig een flinke rekenin en veel verspilling.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:40:
[...]

Haha, GEEN Koogeeks bedoel je?!
Ik zit nog steeds met smart op rookmelders en de nieuwe draai-kiepraam sensoren te wachten. Zouden dit jaar worden uitgebracht, maar zie nog weinig verschijnen…
Sorry, sorry, ik bedoel inderdaad GEEN Koogeeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zonnetje83 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:26:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Je kunt gewoon thermostaat knoppen op radiatoren plaatsen, net als die tado knoppen. Handmatige knoppen draai je open of dicht naargelang je dat nodig vindt. Een, thermostaat radiatorknoppen stel je dus op een bepaalde temperatuur in op de knop zelf en die regelt het open en dicht draaien dus vanzelf adv de gemeten temperatuur in die ruimte. En een tado of ander merk doet hetzelfde maar dan regel jij het via een app i.p.v. dat de knop dit zelfstandig doet adv de temperatuur. Voor alle drie geldt: staat de centrale thermostaat in de woonkamer uit, dan heb je nergens warmte. Staat deze aan (bijv op 28graden), dan zal deze warm water aan blijven leveren en waar de kraan op een radiator open staat zal die radiator warm worden.

Enige vraag die ik hierbij heb is of er toch stroming is als alle radiatorknoppen dicht staan. Lijkt ke niet, maar dat weet ik niet zeker. Want als dat wel zo is, dan krijg je onnodig een flinke rekenin en veel verspilling.....
wat ik zeg
als je cv constant staat te leveren zonder dat er afname is... ik ben geen installateur, maar ik kan me niet voorstellen dat je CV daar baat bij heeft :?
Dat is toch immers waar je een thermostaat voor hebt? Dat is het ding dat met je ketel communiceert over wat ie moet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 03-12-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 00:24

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

Hoi, Ik heb een Tradfri Motion-sensor die ik welliswaar aan een Ikea lamp heb gekoppeld; maar behalve dat ik de lamp via Homekit wel aan/uit kan zetten; kan ik de motion sensor niet in Automation gebruiken (om bv in bepaalde situaties ook andere lampen (die in een andere kamer/groep zitten) aan te sturen.

Kortom de motion-sensor is dus niet felxibel in te zetten. Nu heb ik een Trust KaKu sensor gevonden (de Trust ZPIR-8000) die ook Zigbee praat. Aangezien ik hier geluiden gehoord heb dat KaKu op bridgelevel ook met Homekit kan praten vraag ik me af of ik dus zo'n sensor kan koppelen aan mijn Homkit opstelling. En daarmee dus van Automation gebruik kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
via homebrige vast te doen, maar heb je toevallig een hue bridge?
Anders kun je ook wel af met de 7 USD dingetjes van xiaomi / mi / aqara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:00:
[...]

wat ik zeg
als je cv constant staat te leveren zonder dat er afname is... ik ben geen installateur, maar ik kan me niet voorstellen dat je CV daar baat bij heeft :?
Dat is toch immers waar je een thermostaat voor hebt? Dat is het ding dat met je ketel communiceert over wat ie moet doen.
Ik wil dus:
Verwarming aanzetten als ik thuis ben. Regel ik via de Nest.
Zin om te bouwen, knutselen op de studeerkamer? Dan zet ik daar ook even de radiator aan met de Elgato-knop.

Mij leek dat heel logisch, maar kreeg al diverse malen het antwoord dat dit dus niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 15:52
Zonnetje83 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:26:
[...]

Dat is de reden waarom je een bypass dient te plaatsen als het hele huis voorzien is van thermostaatknoppen. Deze springt dan open zodra de druk te hoog is, hierdoor kan je CV blijven rondpompen zonder in error te springen en/of mogelijk schade op te lopen.

Verder ligt het er ook aan hoe je systeem is opgebouwd en wat voor voetventielen je hebt, als deze bijvoorbeeld minimaal 50% doorlaten heb je altijd stroming in je systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 03-12-2017 23:45 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:00:
[...]

wat ik zeg
En mijn punt is dus dat je met gewone simpele standaard radiatorknoppen werkt en die staan allemaal uit, dan wordt het nergens warm. Of je dat met die standaard knoppen doet of met thermostaatkranen op de radiator of middels tado’s: daar zit geen verschil in. En zolang er geen water stroomt ‘levert’ de ketel ook niets. Als je de warme keukenkraan niet open draait, levert de ketel ook niets. Totdat je hem open draait. Idem met radiator kranen. Wat wel slecht is, is maandenlang geen stroming door de buizen en radiatoren laten lopen. Maar dat is weer totaal onafhankelijk van het soort radiatorkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Niet online
wesleytjuh schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:44:
[...]

Dat is de reden waarom je een bypass dient te plaatsen als het hele huis voorzien is van thermostaatknoppen. Deze springt dan open zodra de druk te hoog is, hierdoor kan je CV blijven rondpompen zonder in error te springen en/of mogelijk schade op te lopen.

Verder ligt het er ook aan hoe je systeem is opgebouwd en wat voor voetventielen je hebt, als deze bijvoorbeeld minimaal 50% doorlaten heb je altijd stroming in je systeem.
Kijk! Super bedankt! Nuttige info :)
Alleen lijkt het me juist niet wenselijk voor de rekening als je ketel voortdurend rondpompt? Of zie ik dat verkeerd? Buiten dat het niet het beste is, lijkt het me juist dat je het liefst zo min mogelijk stroming hebt, of is dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zonnetje83 schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:46:
[...]

En mijn punt is dus dat je met gewone simpele standaard radiatorknoppen werkt en die staan allemaal uit, dan wordt het nergens warm. Of je dat met die standaard knoppen doet of met thermostaatkranen op de radiator of middels tado’s: daar zit geen verschil in. En zolang er geen water stroomt ‘levert’ de ketel ook niets. Als je de warme keukenkraan niet open draait, levert de ketel ook niets. Totdat je hem open draait. Idem met radiator kranen. Wat wel slecht is, is maandenlang geen stroming door de buizen en radiatoren laten lopen. Maar dat is weer totaal onafhankelijk van het soort radiatorkraan.
Dat zal afhankelijk zijn van je ketel denk ik.
Je zet immers ook niet alle kranen dicht nu om je thermostaat eens lekker op 26 te zetten.
Ik heb zelf stadswarmte waarbij de thermostaat de hoofdklep open op dicht zet.
Op kantoor heb ik ook stadswarmte en geen thermostaat. Daar doen de kranen al het werk.
Het voordeel van de (een) thermostaat is dat die aanleert hoe lang het duurt voordat alles op de gewenste temp is. Laat je de kranen alles regelen, dan heb je 0 zelflerendheid aangaande comfort.

Thuis dus nu ook de nest in HomeKit ondergebracht. Ik kan alles automatiseren nu, maar het zal nooit een zelf regulerend meer zone systeem worden. Dan heb je weer meerdere kamerthermostaten nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-12-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tip van Flip: trek eens iets warms aan! ;)
Zonnetje83 schreef op zondag 3 december 2017 @ 07:53:
[...]

Wat ik laatst zag is dat Xiaomi nu chips met zowel wifi als Bluetooth in sommige devices stopt, die werken dan weer als "bridge" voor apparaten die alleen van Bluetooth zijn voorzien.

YouTube: Xiaomi MIDC IOT Event 2017 + New Smart Home Product Announcements!

In dat geval is BT dus zo verkeerd nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vandaag weer een paar Elgato Eve (HomeKit compatible) producten in de aanbieding bij iBood.
http://www.ibood.com/elec...les/31699/2779/leef-slim/

Elgato Eve Weather voor 24,95 euro
Elgato Eve Room voor 44,95 euro
Elgato Eve Thermo (model 2015) voor 44,95 euro
Elgato Eve Motion voor 21,95 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
h4ns schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:58:
Tip van Flip: trek eens iets warms aan! ;)

[...]

Wat ik laatst zag is dat Xiaomi nu chips met zowel wifi als Bluetooth in sommige devices stopt, die werken dan weer als "bridge" voor apparaten die alleen van Bluetooth zijn voorzien.

YouTube: Xiaomi MIDC IOT Event 2017 + New Smart Home Product Announcements!

In dat geval is BT dus zo verkeerd nog niet.
Graag in een apart topic verder over Xiaomi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 18:19
DaveD1109 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 05:53:
[...]

Interessant! Deze geven wel een stuk minder licht natuurlijk, 10 watt vs 22 watt voor de Hue Plus.
Wellicht een vervanger voor de Yeelight strips: https://www.gearbest.com/smart-lighting/pp_424884.html
Deze zijn namelijk 12 watt maar je hebt een verloopje nodig voor de chinese stekkers. De Koogeek heeft gewoon een standaard USB aansluiting die 2A trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een probleem met mijn beide Elgato Eve Energy pluggen. Deze heb ik een tijdje niet gebruikt. Destijds verwijderd uit HomeKit. Echter nu lukt het me niet meer om deze toe te voegen aan HK. Zowel via de Eve app wordt de Energy niet gevonden, als via de Woning app (direct de HK code scannen).

Het enige dat ik recentelijk veranderd heb (behalve dan de reguliere updates van iOS en updates van de Eve app) is dat ik nu een Apple TV 4K heb ingesteld als homekit hub (voorheen mijn ipad als hub). Mijn Hue lampen, Eve Room en Eve Weather worden wel herkend (deze heb ik ook nooit verwijderd).

Ik heb gezocht op hoe de Energy te resetten. Dat doe je eenvoudig door de plug uit het stopcontact te halen en er weer in te stoppen. Ik zie ook even kort het lampje rood knipperen. Daarna wordt ie groen als ik ‘m aan zet. Dus een reset heeft niet geholpen. Of doe ik de reset verkeerd?

Hebben jullie nog advies wat ik nog kan uitproberen? Zijn de pluggen nu opeens (kan ik me niet voorstellen) beide overleden? Destijds heb ik onder garantie wel een nieuwe Eve Room gekregen; deze was kennelijk overleden doordat de batterijen al een lange tijd leeg waren.
@robertwebbe @paQ @Serena Ik noem jullie nog even specifiek. Als ik me niet vergis, maken jullie ook gebruik van Eve apparatuur.

Edit: Sorry dat ik jullie hiermee heb lastig gevallen. Een gevalletje van ‘of je pakt de handleiding er bij’.... 8)7
In de handleiding staat namelijk dat je een reset kunt doen door het knopje op de Energy 10 sec. ingedrukt te houden. Nu kan ik ze wel probleemloos toevoegen. Wellicht dat ik niet goed op de support pagina heb gezocht, maar de 10 sec. reset heb ik niet terug kunnen vinden. Niet om mijn fout goed te praten hoor... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door meesje op 04-12-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
:P. idd knopje inhouden.
Hoe dan ook heb ik ook al eens een energy gehad met vage problemen. Daar schakelde het lampje wel gewoon van, en reageerde in homekit, maar schakelde niet het relais in of uit :|
Een reset lostte het op, voor even. soms een week, soms een dag. Gek werd ik er van. Coolblue heeft hem netjes omgeruild toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Philips Hue i.c.m. met de HomeKit van Apple, oftewel de Woning app.

Als ik een nieuwe automatisering wilt toevoegen in de Woning app van iOS, kun je (in mijn geval) kiezen uit:
1. Personen arriveren.
2. Personen vertrekken.
3. Het is een bepaald tijdstip.
4. Een accessoire wordt bediend.
5. Een sensor registreert iets.

Tot mijn verbazing kan ik sinds vandaag de eerste twee opties niet meer selecteren op mijn iPhone SE en ook niet op mijn Apple Air 2. Ik had al wel eerder dergelijke automatiseringen toegevoegd, maar sinds vandaag kan ik deze dus niet meer aanklikken.

Ik heb een ATV4 als homehub ingesteld. Alle iOS systemen zijn up to date en procedures als uitloggen op de iCloud van de ATV, woning resetten in Hue, harde resets van iPhone of iPads verhelpen het probleem niet. 8)7

Zou iemand mij hier (een stapje) verder kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@Verwijderd Staat locatie aan op je atv?

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 05-12-2017 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:38
Ook in ben maar in de wereld van homebridge gestapt. Moet zeggen dat het niet allemaal vanzelf ging...
Na een antal dagen proberen en meerdere keren opnieuw installeren is het me gelukt om zowel domoticz als homebridge aan de praat te krijgen.
Domoticz kan ik niet benaderen via het ip adres en homebridge heb ik al weten te te voegen aan de eve app en is daardoor ook zichtbaar in de woning app.
Nu probeerde ik de philips tv toe te voegen alleen dit is me tot op heden nog niet gelukt. Daarna zag ik dat er een standaard optie in domoticz zat om de nest protect toe te voegen.
Dit heb ik gedaan en doormiddel van mijn google nest account en wachtwoord heb ik hem nu in de lijst met apparaten. Maar helaas zie ik hem nu niet in de eve en woning app.
Moet ik nog wat extras doen om hem daar zichtbaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kun je niet beter de laatste nest plugin in homebridge zetten?
Met de nieuwe nest API heb je daar ook meteen je protects en camera in als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Rgerr schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:35:
[...]

Momenteel ook mee bezig, krijg het alleen nog niet aan de praat. Homebridge op RP3 werkt prima en zonder problemen, maar zodra ik 1 van de Aqara plug-ins installeer... Mocht het jou lukken, laat het me dan weten!

Edit:

Nou, ik had het bovenstaande nog niet verzonden of ik kreeg het wel aan de praat! Werkt perfect, heb 1 Gateway en 1 sensor vooralsnog (om te testen) maar daar gaan er dus nog meer bij komen. Tip: Nodejs 7.x gebruiken, nieuwste versie werkt niet helemaal lekker en met config.json goed opletten. Typ foutje is zo gemaakt. @sweeeetje
heb je de json nu wel aan de praat, hier niet hoor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
sweeeetje schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:36:
[...]

heb je de json nu wel aan de praat, hier niet hoor.....
PM me maar even je json en fout melding(en), het heeft mij ook het nodige lees en pruts werk gekost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:38
Krijg helaas mijn apparaten noet zichtbaar in de woning app van apple. Weet ook niet of ik wat vergeet...
Ik heb inmiddels Domoticz op mij Raspberry draaien en heb de Nest protect toegevoegd aan mijn apparaten, denk ik...
Hij staat namelijk constant op status off, zou natuurlijk enigsinds kunnen kloppen anders zou je ook een sirene horen.
Nu heb ik homebridge ook al toegevoegd aan mij woning app alleen zie ik geen accesoires staan.
Is het toevoegen in Domoticz niet voldoende of moet ik nog wat extra’s doen in de json file?
In deze file staat bij plarform wel edomoticz.

[ Voor 77% gewijzigd door jffry90 op 05-12-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Hi

Ik heb tuinverlichting, en de hoofd stekker (in wcd nu met klikaanklikuitWCD ervoor) zit in de garage. De ipad ligt in de woonkamer. Ik wil deze eigenlijk op homekit hebben (en op mn telefoon). Verlichting moet gewoon aan en uit met zons op en neer-gang.

Elgato ken ik, maar zijn er inmiddels meer alternatieve? Iemand nu echt goede ervaringen met .....? Of nakt bluetooth hem nu nog altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sweeeetje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:32:
Hi

Ik heb tuinverlichting, en de hoofd stekker (in wcd nu met klikaanklikuitWCD ervoor) zit in de garage. De ipad ligt in de woonkamer. Ik wil deze eigenlijk op homekit hebben (en op mn telefoon). Verlichting moet gewoon aan en uit met zons op en neer-gang.

Elgato ken ik, maar zijn er inmiddels meer alternatieve? Iemand nu echt goede ervaringen met .....? Of nakt bluetooth hem nu nog altijd?
Ik heb zelf een paar Elgato Eve Energy pluggen. Deze bevallen goed.
Als test heb ik de Koogeek gekocht: https://m.tomtop.com/p-p1eu.html
Deze heb ik nog niet binnen. In tegenstelling tot Elgato werkt de Koogeek via wifi. Zoek maar eens in dit topic op Koogeek. Volgens mij zijn de ervaringen positief. Ruim de helft goedkoper dan die van Elgato. Wifi heeft groter bereik dan bluetooth. Echter de plug zelf is wel wat lomper dan die van Elgato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Momenteel druk bezig met homekit in huis.

Mijn systemen bestaan uit een combinatie van klik aan klik uit, hue en (eigen) wifi schakelaars.

De klik aan klik uit en de wifi schakelaars werken via een "bridge" op mijn server. De code hiervan maakt gebruik van de home control library.

Het uiteindelijke doel is dat ik zelf geen logica ga scrhijven, maar homekit automation ga gebruiken om alles aan elkaar te knopen. En nu zit hier ook mijn probleem.

Via automation kan ik lampen en schakelaars aan elkaar knopen:
  • If switch goes on: turn light on
  • If switch goes off, turn light off
  • If light goes on: turn switch on
  • If light goes off: turn switch off
Als ik nu via wifi een schakelaar schakel, dan gaat inderdaad meestal de lamp mee, maar ook regelmatig gaat de switch wel om (in de home app), maar blijft de lamp in zijn huidige positie staan.
Conclusie, automation werkt niet lekker.

Ik gebruik een ATV4 om de automation uit te voeren.

Grote grap is, als ik op mijn ipad of iphone home open zet, dan werkt het vlekkeloos.
Ik heb al eens mijn "Home" verwijderd en helemaal opnieuw ingesteld: geen soelaas.
Automations op basis van tijd (bijvoorbeeld de buitenverlichting) werkt dan wel veer zoncer problemen.

Zijn er meer mensen die deze problemen zien en er misschien een oplossing voor hebben?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allereerst spijtig dat het niet goed werkt. En ten tweede ik kan je niet helpen, want ik heb een geen ervaring mee. Dergelijke (vage) problemen zijn voor mij wel de reden om alleen HomeKit compatible apparatuur aan te schaffen. Gelukkig is de eis van een bepaalde chip komen te vervallen (alles kan nu softwarematig in firmware ingebakken worden) en komt HomeKit redelijk goed los. Er zijn al aardig wat fabrikanten die HK apparatuur (gaan) aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
sweeeetje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:32:
Hi

Elke HomeKit plug kan prima, Elgato/Koogeek, automatisering kun je dan in Woning app maken. Zelf heb ik het zo gedaan met een bewateringssysteem voor in de tuin, werkt als een ti*t. Alleen nog een vocht/temperatuur sensor voor in de grond zodat het helemaaaaaaal automatisch gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
meesje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:40:
Allereerst spijtig dat het niet goed werkt. En ten tweede ik kan je niet helpen, want ik heb een geen ervaring mee. Dergelijke (vage) problemen zijn voor mij wel de reden om alleen HomeKit compatible apparatuur aan te schaffen. Gelukkig is de eis van een bepaalde chip komen te vervallen (alles kan nu softwarematig in firmware ingebakken worden) en komt HomeKit redelijk goed los. Er zijn al aardig wat fabrikanten die HK apparatuur (gaan) aanbieden.
Grote grap is juist dat de devices hartstikke goed werken, maar het automation stuk vuurt lang niet altijd. Lijkt me niet dat dat afhankelijk is van certificering.

Verder bestaat er nog niet iets dat ik achter mijn (originele) schakelaars kan prikken dat homekit compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
trinite_t schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:10:
[...]

Grote grap is juist dat de devices hartstikke goed werken, maar het automation stuk vuurt lang niet altijd. Lijkt me niet dat dat afhankelijk is van certificering.

Verder bestaat er nog niet iets dat ik achter mijn (originele) schakelaars kan prikken dat homekit compatible is.
Je kunt Fibaro HC2 gebruiken met Fibaro inbouwschakelaar, en Fibaro plugin op Homebridge gebruiken. Ja, het is een duur geintje als nog geen HC2 hebt, maar theoretisch is het mogelijk. Liever heb ik ook plug-en-play schakelaars die je achter de schakelaar kunt drukken, zonder tussenkomst van een bridge e.d. De tijd zal het leren. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Is het niet ondertussen handig eens een separaat homebridge topic aan te maken?
Ben er nu een paar dagen mee aan het stoeien en er zitten echt wel geinige dingen tussen.
Complex is het hier en daar echter wel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Rgerr schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:23:
[...]

Je kunt Fibaro HC2 gebruiken met Fibaro inbouwschakelaar, en Fibaro plugin op Homebridge gebruiken. Ja, het is een duur geintje als nog geen HC2 hebt, maar theoretisch is het mogelijk. Liever heb ik ook plug-en-play schakelaars die je achter de schakelaar kunt drukken, zonder tussenkomst van een bridge e.d. De tijd zal het leren. :9
Dat zou inderdaad kunnen, maar zou wel heel duur worden (4 schakelaars). Verder hoeft hij ook niet zelf te schakelen,maar alleen het signaal door te sturen als er geschakeld is. Daarvoor heb ik nu een esp32 die in zijn uppie makkelijk 4 schakelaars uit kan uitlezen en bij wijzigingen deze door geven naar mijn server via een REST API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
trinite_t schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:10:
[...]

Je eerste zin is (in mijn ogen) tegenstrijdig: ‘vuurt lang niet altijd’ zal ik niet ‘hartstikke goed’ noemen. Ik zou het dan ‘werkt wel aardig goed’ genoemd hebben. Nogmaals, voor dergelijke vage problemen, ga ik liever voor dedicated HK compatible spul.

Wat dat laatste betreft, is het inderdaad zelf ‘knutselen’ of geduld hebben (tot wanneer dan ook) er wel een HK compatible oplossing komt. Fibaro heeft een switch die je achter de bestaande schakelaar kunt plaatsen.
https://homekit.fibaro.com
https://www.fibaro.com/en/products/switches/
Coolblue, wehkamp, robbshop hebben deze nu in het assortiment.

Wellicht is een dergelijke schakelaar iets voor jou?

Edit: ik heb me nog niet verdiept in Fibaro. Ik zal er later ook eens naar kijken. Wellicht kent het (grote) beperkingen?

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 06-12-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
meesje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:11:
[...]

Je eerste zin is (in mijn ogen) tegenstrijdig: ‘vuurt lang niet altijd’ zal ik niet ‘hartstikke goed’ noemen. Ik zou het dan ‘werkt wel aardig goed’ genoemd hebben. Nogmaals, voor dergelijke vage problemen, ga ik liever voor dedicated HK compatible spul.
In mijn eerste post staat al dat de schakelaar na een externe actie altijd in de goed stand staat. Dus de actie is wel degelijk goed gegaan. Zelfs als ik vanaf extern (dus via apple TV als hub) kijk, zie ik de schakelaar netjes switchen. Maar die automation actie die ik daar aan gekoppeld heb vuurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat gebeurt met dedicated homekit apparaten ook wel eens (niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die ervaring heb ik nog niet gehad. Ik heb bijvoorbeeld een automation gemaakt dat als hue lamp x aan gaat, ook automatisch de elgato eve energy plug aangezet moet worden. Tot nu heeft dit altijd goed gewerkt.
Waarom deze automation? Vroeger was de Hue Tap nog niet HK compatible, maar zo kon ik met een druk op de knop (van de Tap) alle lampen aanzettrem.

@paQ Goed idee om een apart homebridge (of soortgelijke oplossingen) te maken. Wanneer begin je? ;) Het lijkt me eerlijk gezegd om een goede topic start te maken.

Kan het niet zo zijn dat homebridge (achtige) oplossingen niet altijd alle variabelen (of welke naam ik het ook moet geven) correct doorgeeft? Wel de variabele om iets aan zetten, maar niet de extra(?) variabele om ook de automation verder aan te sturen?

Bovenstaande zeg ik zonder gehinderd te zijn door gebrek aan kennis.... :) Ik ben geen programmeur...

[ Voor 25% gewijzigd door meesje op 06-12-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:29:
Die ervaring heb ik nog niet gehad. Ik heb bijvoorbeeld een automation gemaakt dat als hue lamp x aan gaat, ook automatisch de elgato eve energy plug aangezet moet worden. Tot nu heeft dit altijd goed gewerkt.
Waarom deze automation? Vroeger was de Hue Tap nog niet HK compatible, maar zo kon ik met een druk op de knop (van de Tap) alle lampen aanzettrem.

@paQ Goed idee om een apart homebridge (of soortgelijke oplossingen) te maken. Wanneer begin je? ;) Het lijkt me eerlijk gezegd om een goede topic start te maken.

Kan het niet zo zijn dat homebridge (achtige) oplossingen niet altijd alle variabelen (of welke naam ik het ook moet geven) correct doorgeeft? Wel de variabele om iets aan zetten, maar niet de extra(?) variabele om ook de automation verder aan te sturen?

Bovenstaande zeg ik zonder gehinderd te zijn door gebrek aan kennis.... :) Ik ben geen programmeur...
Zal denk ik meer te maken hebben met dat het niet voor elkaar gemaakt is. HomeKit accessoires hebben een MFi chip (of hadden, met huidige software) zodat het 'altijd' werkt en integratie eenvoudig is. Homebridge is toch een dingetje gemaakt om dat soort zaken te omzeilen zodat het toch werkt. Met de gevolgen van dien... Meestal werkt het goed, maar soms... Had vorige week een update gedaan op mijn Xiaomi sensoren, vervolgens reageerden ze allemaal niet meer in HomeKit. Daarbij blijft het maken van plugins toch een flinke klus (althans zo komt het op mij over) en wanneer een producent de API update, houden ze natuurlijk geen rekening met zaken als Homebridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:55:
[...]

Zal denk ik meer te maken hebben met dat het niet voor elkaar gemaakt is. HomeKit accessoires hebben een MFi chip (of hadden, met huidige software) zodat het 'altijd' werkt en integratie eenvoudig is. Homebridge is toch een dingetje gemaakt om dat soort zaken te omzeilen zodat het toch werkt. Met de gevolgen van dien... Meestal werkt het goed, maar soms... Had vorige week een update gedaan op mijn Xiaomi sensoren, vervolgens reageerden ze allemaal niet meer in HomeKit. Daarbij blijft het maken van plugins toch een flinke klus (althans zo komt het op mij over) en wanneer een producent de API update, houden ze natuurlijk geen rekening met zaken als Homebridge.
Zo’n gevoel had ik ook. Dat is dus voor mijn de reden om alleen HK compatible apparatuur in huis te halen. Ik hou er niet om zelf te moeten ‘klussen’ en af en toe vage problemen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:29:

Ik heb het wel eens met Elgato deursensors. Die zijn toch echt officieel homekit compatible e.d. Dat ze in homekit wel reageren met open dicht, maar de daaraan gekoppelde automatisering simpelweg niet wordt uitgevoerd.
Toch lijkt me dit iets wat in homekit misloopt en niets met het product te maken heeft verder.

Ik denk dat het homebridge topic wel meer dan 1 author kan gebruiken :+
Ik volg nu ook gewoon allerlei tutorials die ik kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@paQ Bedankt voor het delen van je ervaring. Dan zou het inderdaad iets kunnen zijn wat in homekit zelf niet goed gaat.
@trinite_t Wellicht maar gewoon accepteren dat af en toe niet goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
meesje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:20:
@trinite_t Wellicht maar gewoon accepteren dat af en toe niet goed werkt?
Nah. Als het eens op de 100 is dat hij het een keer niet doet, misschien, maar niet 1 op 5.

Ben nu aan het kijken of andere sensoren dan een switch het wel (beter) doen. Ik heb nu een switch die een motion sensor emuleert.

[ Voor 12% gewijzigd door trinite_t op 06-12-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie ervaring met de Fibaro homekit spullen? Bij Coolblue wordt aangegeven (bij de min-punten) dat een fibaro basis station nodig is. Bijvoorbeeld: https://www.domoticaexper...switch-apple-homekit.html
Dit werkt toch via bluetooth met een homekit hub (apple tv of ipad), net als bij Elgato Eve?

Of maakt Coolblue gewoon wat foutjes? Zo zie ik b.v. de Innr SP 120 voorbij komen als ik selecteer op Apple Homekit. Volgens mij is die Innr toch echt niet HK compatible....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:11:
@Verwijderd Staat locatie aan op je atv?
Bedankt voor je vraag, paq, maar de locatie staat aan op mijn atv. Gelukkig is het in de tussentijd opgelost: door de privacy van de locatie settings te resetten (en daarna weer voor je persoonlijke wensen in te stellen), was het opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:30
meesje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:32:
Hebben jullie ervaring met de Fibaro homekit spullen? Bij Coolblue wordt aangegeven (bij de min-punten) dat een fibaro basis station nodig is. Bijvoorbeeld: https://www.domoticaexper...switch-apple-homekit.html
Dit werkt toch via bluetooth met een homekit hub (apple tv of ipad), net als bij Elgato Eve?

Of maakt Coolblue gewoon wat foutjes? Zo zie ik b.v. de Innr SP 120 voorbij komen als ik selecteer op Apple Homekit. Volgens mij is die Innr toch echt niet HK compatible....
Dat is een fout van Coolblue, de controller heb je niet nodig. Sterker nog die werken niet eens samen met de Fibaro controller.
Will HomeKit accessories work with Home Center controller?
No, that feature is not available at the moment.

Do HomeKit accessories require a gateway/controller?
No, your iOS device (iOS 9.3 or newer) plays the role of gateway/controller, but Apple TV or iPad (iOS 10 or newer) will enable you to use them remotely through the iCloud.
Meer hier te lezen: https://homekit.fibaro.com/faq/?lang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastBoyScout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 00:24

LastBoyScout

The Last but not Lost BoyScout

paQ schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:42:
via homebrige vast te doen, maar heb je toevallig een hue bridge?
Anders kun je ook wel af met de 7 USD dingetjes van xiaomi / mi / aqara
Nee helaas. Geen Hue/Home bridge; alleen een ATV, Tado en een Tradri bridge. Gaat het dus niet worden begrijp ik hieruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
ZiSE schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:09:
[...]

Dat is een fout van Coolblue, de controller heb je niet nodig. Sterker nog die werken niet eens samen met de Fibaro controller.

[...]

Meer hier te lezen: https://homekit.fibaro.com/faq/?lang=en
Dat maakt het wel een stuk interessanter! Ik was van mening dat er ook een controller nodig was, nu maar eens azen op wat Fibaro aanbiedingen. :9

Edit: om mijn eigen enthousiasme wat te temperen: werkt dus alleen met 'speciale' HomeKit devices van Fibaro, niet alle accessoires.

[ Voor 12% gewijzigd door Rgerr op 07-12-2017 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
LastBoyScout schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:49:
[...]

Nee helaas. Geen Hue/Home bridge; alleen een ATV, Tado en een Tradri bridge. Gaat het dus niet worden begrijp ik hieruit?
Die apparaten werken met andere protocollen en/of gateways/bridges welke niet homekit compatible zijn.
Door bijv homebridge kunnen ze toch praten met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZiSE schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:09:
Dat vermoeden had ik al. Ze hebben te snel de info gekopieerd van de 'normale' single switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik overweeg om een Hue Motion aan te schaffen. Hebben jullie ervaring met deze sensor i.c.m. HomeKit?

Mijn Hue Tap werkt namelijk met HK veel minder fijn (reageert soms helemaal niet op de knoppen) dan zonder HK. Ik ben bang dat de Motion sensor wellicht ook minder goed met HK werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
meesje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:31:
Ik overweeg om een Hue Motion aan te schaffen. Hebben jullie ervaring met deze sensor i.c.m. HomeKit?

Mijn Hue Tap werkt namelijk met HK veel minder fijn (reageert soms helemaal niet op de knoppen) dan zonder HK. Ik ben bang dat de Motion sensor wellicht ook minder goed met HK werkt.
Ik heb beiden (een tap en een motion sensor) en ze werken eigenlijk prima. Bij de tap kan het even duren voordat een en andere gesynct is naar Homekit maar zodra dat gebeurd is werkt die bij mij perfect. Mbt de motion sensor die heb ik ook in gebruik via Homekit (lamp aan bij beweging en uit na 5 minuten) en dat werkt ook prima alleen zo af en toe werkt die 5 minuten trigger niet en blijft de lamp aan. Ik durft niet te zeggen hoe vaak exact maar het is de afgelopen maanden enkele keren gebeurd. Geen ramp maar ik geef het mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZiSE schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:43:
[...]

Ik heb beiden (een tap en een motion sensor) en ze werken eigenlijk prima. Bij de tap kan het even duren voordat een en andere gesynct is naar Homekit maar zodra dat gebeurd is werkt die bij mij perfect. Mbt de motion sensor die heb ik ook in gebruik via Homekit (lamp aan bij beweging en uit na 5 minuten) en dat werkt ook prima alleen zo af en toe werkt die 5 minuten trigger niet en blijft de lamp aan. Ik durft niet te zeggen hoe vaak exact maar het is de afgelopen maanden enkele keren gebeurd. Geen ramp maar ik geef het mee ;)
Heb je een iPad of een Apple TV 4(K) als homekit hub ingesteld? Mijn (negatieve) ervaring met de hue tap dateren nog uit de tijd dat ik de iPad als hub had ingezet. Sinds een week heb ik een ATV 4(K). Wellicht dat het daarmee beter werkt (ga ik nog testen). Het bluetooth bereik is in ieder geval met een ATV4(K) veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
meesje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:00:
[...]

Heb je een iPad of een Apple TV 4(K) als homekit hub ingesteld? Mijn (negatieve) ervaring met de hue tap dateren nog uit de tijd dat ik de iPad als hub had ingezet. Sinds een week heb ik een ATV 4(K). Wellicht dat het daarmee beter werkt (ga ik nog testen). Het bluetooth bereik is in ieder geval met een ATV4(K) veel groter.
Apple TV in gebruik. De afstand is niet heel groot maar de betonnen vloer en muren zullen niet helpen hier. Maar goed ik heb nog geen neiging om iets aan te passen - die keer dat het niet werkt is dan jammer (geen deal breaker voor mij). De rest van de automatiseringen in Homekit gaan zonder haperingen (inclusief zon-onder trigger en geofencing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZiSE schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:11:
[...]

Apple TV in gebruik. De afstand is niet heel groot maar de betonnen vloer en muren zullen niet helpen hier. Maar goed ik heb nog geen neiging om iets aan te passen - die keer dat het niet werkt is dan jammer (geen deal breaker voor mij). De rest van de automatiseringen in Homekit gaan zonder haperingen (inclusief zon-onder trigger en geofencing).
Een enkele hapering vind ik ook niet erg. Maar i.c.m. mijn iPad als hub reageerden de button van de tap maar voor 50%. Aangezien jij een Apple TV gebruikt als hub, heb ik goede hoop. Vandaag/morgen maar eens testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZiSE
meesje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:19:
[...]

Een enkele hapering vind ik ook niet erg. Maar i.c.m. mijn iPad als hub reageerden de button van de tap maar voor 50%. Aangezien jij een Apple TV gebruikt als hub, heb ik goede hoop. Vandaag/morgen maar eens testen.
Give it a go ;)
De Hue tab en dimmer werken zonder problemen, en die zijn hier dagelijks in gebruik. Ik schakel met de tab een combi van licht en radio. Die dan weer uitgaan als iedereen de deur uit is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 19:46
Hier wel mindere ervaringen met zowel de motion sensor als geofencing in combinatie met HomeKit. IConnectHue werk vlekkeloos, maar met HK had ik steeds stands lichten niet aangingen als i in de buurt van m’n huis kwam en reageerde lampen niet op beweging.

Hub is wel een iPad Air (1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 16:09
Kan iemand me hier in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Homekit werkt? Ik heb thuis een Apple TV 4 en ik heb een iPhone 8 plus. Dus hoe begin ik met Homekit? Kan ik gewoon een lamp kopen en deze koppelen aan Homekit? Sorry voor mijn noob vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Roofingburner schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:02:
Kan iemand me hier in Jip en Janneke taal uitleggen hoe Homekit werkt? Ik heb thuis een Apple TV 4 en ik heb een iPhone 8 plus. Dus hoe begin ik met Homekit? Kan ik gewoon een lamp kopen en deze koppelen aan Homekit? Sorry voor mijn noob vraag.
Wat het doet kan Apple goed uitleggen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204893
https://www.apple.com/ios/home/

Spullen die werken zijn onder andere: https://www.apple.com/nl/search/homekit? - er zijn er meer Google maar.

Ik denk dat de meeste mensen hier op de Philips Hue trein zitten, daar heb je ook nog een hub voor nodig (zit in de starterkits). Zelfde geldt voor de Ikea verlichting. Er zijn ook lampen zonder bridge maar dat is een keuze die je zelf moet maken. Er staat voor de rest al een hoop gelinkt en uitgelegd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roofingburner schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:02:
Nog wat toevoegingen op wat ZiSE al heeft verteld.

Een overzicht met HomeKit compatible apparatuur: https://homekitty.world
Veel spullen zijn niet geschikt voor/beschikbaar in NL.

Verder kent HomeKit drie soorten overdrachten:
- via bluetooth (b.v. Fibaro en Elgato Eve)
- via wifi (b.v. Koogeek)
- via een extra bridge (b.v. Hue, Ikea, Tado, etc.)

De Apple TV 4(K) heb je nodig om:
- je automatiseringsregels op te slaan (b.v. doe de lichten aan bij zonsondergang)
- de apparatuur buitenshuis aan te kunnen sturen (b.v. dat je de thermostaat al van te voren op 20 graden zet)

Dus zomaar een lamp kopen is niet slim. Als je b.v. Hue of ikea koopt, heb je ook een bridge nodig. Indien de lamp (of ander apparaat) via wifi (of bluetooth) communiceert heb je geen extra bridge nodig; deze communiceren dan direct met je Apple TV 4(K).

Via de specifieke apps op je iPhone/iPad van de verschillende merken (b.v. de Hue app of Elgato Eve) kun je apparatuur aansturen, maar ook via de Woning (Home) app van Apple. Naast een app op je iOS apparaat, kun je HomeKit ook via Siri (praten tegen je telefoon) aansturen.

Hopelijk heeft bovenstaande geholpen om een beetje een beeld te krijgen van HomeKit. Indien je nog meer vragen hebt, stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-07 10:11
Rgerr schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:04:
[...]

Elke HomeKit plug kan prima, Elgato/Koogeek, automatisering kun je dan in Woning app maken. Zelf heb ik het zo gedaan met een bewateringssysteem voor in de tuin, werkt als een ti*t. Alleen nog een vocht/temperatuur sensor voor in de grond zodat het helemaaaaaaal automatisch gaat. :+
Zijn er nog goedkopere stekkers te vinden? Ik vind 50 euro per stekker vrij fors?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Spam schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:05:
[...]

Zijn er nog goedkopere stekkers te vinden? Ik vind 50 euro per stekker vrij fors?
Koogeek heeft een stekker welke werkt via Wifi. Nu iets meer dan 20 euro.
https://www.tomtop.com/p-p1eu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-07 10:11
meesje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:10:
[...]

Koogeek heeft een stekker welke werkt via Wifi. Nu iets meer dan 20 euro.
https://www.tomtop.com/p-p1eu.html
Merk je verschil in werking? Wellicht trager? Ik maak me een beetje zorgen als het te ver uit range zit...

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spam schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:17:
[...]

Merk je verschil in werking? Wellicht trager? Ik maak me een beetje zorgen als het te ver uit range zit...
Wifi heeft groter bereik dan bluetooth (zoals Elgato of Fibaro). Wat ik hier gelezen heb, is dat de Koogeek snel reageert. Ik denk dat ie sneller is dan mijn Elgato Eve Energy via bluetooth. Wanneer ik de Koogeek binnen heb, zal ik mijn testbevindingen hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:13

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Ik heb geen Elgato. Wel een stuk of 10 Koogeek, Werken perfect. Niet op Wifi 5Ghz trouwens.

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Hartelijk dank voor de extra informatie. Het is iets duidelijker geworden. Ik moet dus helaas toch aan een dure hub. Nu alleen nog welke hub en wat nou het best is dat is me alleen nog niet duidelijk. Hue, KAKU, Ikea, Homey...pfffff...lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
Roofingburner schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:55:
Hartelijk dank voor de extra informatie. Het is iets duidelijker geworden. Ik moet dus helaas toch aan een dure hub. Nu alleen nog welke hub en wat nou het best is dat is me alleen nog niet duidelijk. Hue, KAKU, Ikea, Homey...pfffff...lastig.
Tip: kijk eens in de vraag en aanbod afdeling - er staan tig Hue hubs in de verkoop (let wel op dat je een versie 2.0 koopt). Lampen zag ik vanaf 18 euro op Amazon.de van de week dus duur is een relatief begrip. En het goedkoopste is om niks te kopen - zeker als je het niet nodig hebt ;)

Zeg eerst misschien eens wat je exact wilt doet want je haalt er een hoop zaken bij (homey, Kaku) die niet echt logisch zijn mbt Homekit en het bedienen van 1 lamp zoals je in eerste instantie aangaf.

[ Voor 13% gewijzigd door ZiSE op 07-12-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Nou bijvoorbeeld, we hebben een buitenlamp (antieke lantaarnpaal) die ik nu de hele tijd aan- en uit moet doen. Lijkt me handiger als dat automatisch gaat. Achter heb ik een stroomdraad liggen waar wel spanning op staat, maar er is géén schakelaar dus dit zal op afstand moeten gebeuren. Als dat 'automatisch' zou kunnen graag. Ook hebben we veel spots die ik zou willen dimmen. Verder zijn er nog meer dingen die ik zou willen. Ben wel van de gadgets maar op de een of andere manier is dit te ver van mijn bed. KAKU dus niet en Hue dus wel begrijp ik hier. Ik denk dat ik daar mee ga beginnen. Maar een inbouwdimmer die je bijvoorbeeld bij KAKU kan bedienen, kan dat ook via HUE/Homekit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roofingburner schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:55:
Je haalt nu inderdaad verschillende dingen door elkaar. Je geeft aan dat je al een Apple TV 4 hebt; deze werkt als hub voor Homekit. Dus een dure hub is niet nodig. Je ATV zal er voor zorgen dat verschillende HomeKit compatible apparaten met elkaar kunnen praten middels automation rules.
De verschillende HomeKit spullen kun je direct bedienen via de Woning app of specifieke apps op je telefoon.

Het enige wat je nog hoeft aan te schaffen is HomeKit spullen, zoals Hue of Ikea lampen, een Elgato Eve Energy stekker, een Tado thermostaat, etc. Sommige apparaten communiceren direct via bluetooth of wifi met de homekit hub (je apple tv) en sommige indirect via een bridge (zoals bij Hue, Ikea of Tado). Een dergeljke bridge is helemaal niet. Of je koopt ‘m tweedehands, maar als je net begint met Hue of Ikea lampen kun je ook een startset kopen waarin al een bridge zit. Je betaalt dan eigenljk maar 2 of 3 tientjes voor de bridge.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 07-12-2017 18:34 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 88 Laatste