LENNRT schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 00:35:
[...]
Heb helaas hetzelfde probleem, sinds enkele weken twee homepod mini's, hiervoor werkte de t6 perfect op puur mijn iPhone en nu elke keer not responding. In de eigen app prima controle erover.
Is het probleem nu echt goed opgelost bij jou?
Helaas speelt het probleem bij mij nog steeds. Ik geef hieronder aan wat mijn thuis netwerk situatie is en wat ik allemaal al heb geprobeerd. Wellicht voor jou herkenbaar en/of een trigger om iets uit te proberen. Als jou iets te binnen schiet, hoor ik dat natuurlijk graag.
We maken gebruik van een Ziggo modem/router in de meterkast en een Ziggo Access point op de 1e verdieping. Op beide apparaten en beide frequenties (2,4ghz en 5ghz) is hetzelfde SSID ingesteld. Dit werkt in principe fijn, want de iPad verandert automatisch de connectie van modem/router naar Access point.
Voorheen had ik maar 1 HomeKit hub en dat was de AppleTV 4K (2017). Alles werkte hartstikke stabiel. De thermostaat andere HK devices waren via de Woning app altijd bereikbaar. Totdat ik het in mijn hoofd haalde

om twee HomePod Mini’s te kopen: eentje in de woonkamer en een in de werkkamer. Toen begon de ellende.
Van alles uitgeprobeerd:
- gescheiden ssid voor modem/router en AP, maar ook afzonderlijk voor 2,4ghz en 5ghz
- de lyric thermostaat verwijderd uit HomeKit en opnieuw toegevoegd, dit lijkt voor een (half) uur goed te gaan
- AP uitgezet, dus alleen WiFi vind modem/router
- WiFi op modem uitgezet, dus alleen WiFi via AP
- WMM optie uitgezet op AP, het modem heeft deze optie niet (kwam ik als tip tegen op reddit)
- de thermostaat in een eigen Woning gezet in HomeKit
- homebridge uitgezet
- en nog veel meer
Via Reddit kwam ik een bericht tegen dat bij iemand de oplossing was om de ATV niet langer als HomeKit hub in te stellen. Dit heb ik aangepast en dit leek de oplossing te zijn, voor ongeveer een maand. Toen begon de ellende weer.
Helaas komt nu de stabiliteit niet meer terug als ik de HomePod mini’s uitzet en de ATV als hub instel. Dat was in het begin wel zo.
Het bijzondere is dat als ik op mijn iPad even WiFi uit zet en weer aan doe, dat de thermostaat wel bereikbaar is via de Woning app. Tijdens het typen van deze reactie, heb ik dit nu een paar keer gedaan en elke keer is de thermostaat even bereikbaar in de Woning app.
Als ik Reddit zoek op ‘not responding’ dan vind je zoveel ellende. En niet alleen over de Lyric. Vaak ook i.c.m. Mesh systemen.
Er zijn voor mij nog twee opties:
1. Nieuwe router kopen, modem in bridge modus zetten
2. Een Tado kopen
Ik wil eerst optie 1 uitproberen. Waarschijnlijk koop ik de router bij de Mediamarkt, wat zij hebben een 100 dagen retour periode. 14 of 30 dagen vind ik te kort om tot de conclusie te komen of alles stabiel is. Zie mijn eerdere opmerking over uitzetten atv als hub.
Het frustrerende is dat thermostaat jaren wel altijd goed heeft gewerkt in HomeKit. Totdat het recentelijk toevoegen van de HomePod Mini’s…. Soms lijken gedane wijzigingen ook echt effect te hebben. B.v. de afgelopen update cyclus (iOS, tvOS). Maar uiteindelijk toch weer not responding. Onder water zit er nu in HK iets niet goed al dan niet icm mijn netwerk.