Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• vdiermen
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:51
Hi all,

Heeft hier iemand ervaringen met een alarmsysteem mét keypad/controlepaneel, die goed geïntegreerd is in Homekit?

Momenteel ben ik het Eufy Keypad (https://us.eufylife.com/products/t8960) aan het uitproberen samen met de Eufy motion sensor, doorsensor, eufyCam 2 Pro en het basisstation en hier ben ik wel redelijk tevreden over.

Ik had alleen wel gehoopt dat het volledige systeem goed geïntegreerd was in Homekit alleen is dit niet het geval.

Weet iemand een ander Keypad/controlepaneel dat wel goed geïntegreerd is in Homekit en waarmee ik het alarm aan/uit kan zetten, evt. scenes kan activeren en als bonus een scherm heeft waarmee je videostreams kunt bekijken.

Ik weet dat dit allemaal kan met een iPad en wall-mount, maar ik vroeg mij af of er nog andere mogelijkheden zijn.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 11:04
Serena schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:01:
[...]

Hier is geen oplossing voor. 1 apparaat kan niet in twee kamers staan, dat is ook logisch.
Ik zou al geholpen zijn als ik de overbodige apparaten kan verbergen, bijvoorbeeld in Homebridge. Dat is heel onoverzichtelijk, je kunt daar prima een accessory verbergen, maar dan wordt hij alleen in Homebridge verborgen en is hij nog steeds zichtbaar in Homekit.

Dat moet toch beter kunnen...

EDIT: HET KAN WEL!
Ik had al gevonden dat je in de configuratie van Z2M (dus de HomeBridge plugin voor Zigbee2MQTT) devices kunt excluden. Maar je kunt ook afzonderlijke keys uit het MQTT bericht excluden. Voorbeeld (configuratie van HomeBridge):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
            "devices": [
                {
                    "id": "0x00158d00028c0461",
                    "excluded_keys": [
                        "state_l2",
                        "temperature"
                    ],
                }]

Dit negeert in het MQTT bericht voor dit apparaat de entries state_l2 en temperature. Daardoor verdwijnen in Homekit de betreffende schakelaar en sensor. Problem solved :)

[Voor 40% gewijzigd door PhilipsFan op 18-01-2021 18:17]

• jeroen11
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:31
vdiermen schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:37:
Heeft hier iemand ervaringen met een alarmsysteem mét keypad/controlepaneel, die goed geïntegreerd is in Homekit?

(...)

Weet iemand een ander Keypad/controlepaneel dat wel goed geïntegreerd is in Homekit en waarmee ik het alarm aan/uit kan zetten, evt. scenes kan activeren en als bonus een scherm heeft waarmee je videostreams kunt bekijken.
Je zou naar Abode kunnen kijken. Ik heb het destijds in de VS gekocht en meegenomen naar NL, maar het is nu ook vanuit de UK te bestellen.

Het is een volledig alarm systeem, dat HomeKit compatible is. Er zijn nog wat HomeKit bugs maar daar wordt (eindelijk) aan gewerkt - nu is het nog zo dat je in de 'home' mode het alarm in HomeKit triggert als je langs een bewegingsensor loopt. Abode heeft ook camera's maar die zijn volgens mij niet HomeKit compatible, weet niet of dat nog komt. Ik gebruik andere camera's die wel in HK/HKSV werken.
jeroen11 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Je zou naar Abode kunnen kijken. Ik heb het destijds in de VS gekocht en meegenomen naar NL, maar het is nu ook vanuit de UK te bestellen.

Het is een volledig alarm systeem, dat HomeKit compatible is. Er zijn nog wat HomeKit bugs maar daar wordt (eindelijk) aan gewerkt - nu is het nog zo dat je in de 'home' mode het alarm in HomeKit triggert als je langs een bewegingsensor loopt. Abode heeft ook camera's maar die zijn volgens mij niet HomeKit compatible, weet niet of dat nog komt. Ik gebruik andere camera's die wel in HK/HKSV werken.
Het is zeker niet mogelijk om dit systeem te koppelen met bewegingssensoren en contact sensoren van Aqara. Toch?

iPad Pro 2017  iPhone 12 Pro Pacific Blue  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• jeroen11
TheKerremenke schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:43:
[...]
Het is zeker niet mogelijk om dit systeem te koppelen met bewegingssensoren en contact sensoren van Aqara. Toch?
Nee, andersom wel - je kunt de Abode sensoren zien en gebruiken in HomeKit. Een fijne is bijv de Abode contactsensor in de vorm van een cilinder; deze kun je onzichtbaar middels een te boren gat in je deur en deurpost verwerken. Gek dat er niet zoiets is dat regulier met HomeKit of Zigbee werkt.
jeroen11 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Nee, andersom wel - je kunt de Abode sensoren zien en gebruiken in HomeKit. Een fijne is bijv de Abode contactsensor in de vorm van een cilinder; deze kun je onzichtbaar middels een te boren gat in je deur en deurpost verwerken. Gek dat er niet zoiets is dat regulier met HomeKit of Zigbee werkt.
Dat is wel sjiek. Wist niet dat zoiets al bestond. Maar ik heb het huis al voorzien met aqara sensoren. Daar ga ik niet zomaar vanaf stappen.

iPad Pro 2017  iPhone 12 Pro Pacific Blue  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Jasper1975
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:35
TheKerremenke schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:33:
[...]

Dat is wel sjiek. Wist niet dat zoiets al bestond. Maar ik heb het huis al voorzien met aqara sensoren. Daar ga ik niet zomaar vanaf stappen.
Dit zijn geen Homekit sensors maar wel mooi weg te werken. Zou je ook voor Homekit moeten kunnen maken zou je denken. Vraag me wel af wat dat inbouwen met je signaal sterkte doet.

• hk12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:09
Wat gebruiken jullie qua licht- en/of bewegingssensoren? Ik zie merken als Xiaomi Mi en Aqara langs komen en ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn qua betrouwbaarheid. Heb nu alleen een Hue hub dus er al dan ook een Aqara hub bij moeten komen. :)

©2004

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:06
Goede middag allemaal, heb even een vraagje namens een collega die niet op tweakers zit.

Collega heeft meerdere Eve producten in zijn huis die allemaal te bedienen zijn via zijn Homepod mini die ingesteld staat als zijn home hub. Dit werkt allemaal erg goed. Nu heeft hij ook een Fibaro single switch homekit aangeschaft en deze toegevoegd als accessoire. Maar deze werkt niet met de Homepod als home hub en heeft een iPad of Appletv nodig. Zijn er hier mensen die dat ook hebben of hebben opgelost?

Ben zelf niet erg bekend met homekit, maar ben wel benieuwd hoe dit zit.

Overigens werkt de fibaro single switch vrij langzaam, alleen wanneer die erg in de buurt staat werkt dit beter.
Weet iemand hoe dit werkt?

[Voor 11% gewijzigd door Jerry_bboy op 19-01-2021 16:03]

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:43
hk12nl schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:15:
Wat gebruiken jullie qua licht- en/of bewegingssensoren? Ik zie merken als Xiaomi Mi en Aqara langs komen en ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn qua betrouwbaarheid. Heb nu alleen een Hue hub dus er al dan ook een Aqara hub bij moeten komen. :)
Die van hue werken veruit het best, maar zijn ook ronduit duur als je het mij vraagt. En gaan gewoon via je huidige setup zo naar homekit.
Jerry_bboy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:48:
Goede middag allemaal, heb even een vraagje namens een collega die niet op tweakers zit.

Collega heeft meerdere Eve producten in zijn huis die allemaal te bedienen zijn via zijn Homepod mini die ingesteld staat als zijn home hub. Dit werkt allemaal erg goed. Nu heeft hij ook een Fibaro single switch homekit aangeschaft en deze toegevoegd als accessoire. Maar deze werkt niet met de Homepod als home hub en heeft een iPad of Appletv nodig. Zijn er hier mensen die dat ook hebben of hebben opgelost?

Ben zelf niet erg bekend met homekit, maar ben wel benieuwd hoe dit zit.

Overigens werkt de fibaro single switch vrij langzaam, alleen wanneer die erg in de buurt staat werkt dit beter.
Weet iemand hoe dit werkt?
zou gewoon moeten werken. Maar is bluetooth. En daar zit ook meteen de bottleneck. (Idem bij bijna alle eve producten)

[Voor 48% gewijzigd door paQ op 19-01-2021 16:19]

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Jerry_bboy
paQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:17:
[...]

Die van hue werken veruit het best, maar zijn ook ronduit duur als je het mij vraagt. En gaan gewoon via je huidige setup zo naar homekit.

[...]

zou gewoon moeten werken. Maar is bluetooth. En daar zit ook meteen de bottleneck. (Idem bij bijna alle eve producten)
Kun je uitleggen waarom dat de bottleneck is ? Kan het zijn dat zijn eve producten thread hebben en dat het daarom beter werkt ? Want met eve heeft hij totaal geen last. Hij heeft eigenlijk alleen problemen met zijn Fibaro schakelaar.

• paQ
Dat zou kunnen. BT heeft gewoon een klein bereik en is nou niet bepaald het snelste protocol voor domotica.
Eve is FW aan het updaten om apparaten thread mee te geven die dat kunnen ondersteunen. Dat is al een hele vooruitgang, maar de onderlinge afstand blijft beperkt.

[Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-01-2021 16:43]

• Jerry_bboy
Even navraag gedaan, maar wanneer mijn collega zijn iPad verwijdert als hub dan kan hij de fibaro switch niet bedienen via zijn telefoon wanneer hij zijn bluetooth en Wi-Fi uitzet. Hij maakt dus geen verbinding met de homepod. Enig idee waar dat aan kan liggen ?

Wat is een beetje de afstand die je mag verwachten van een eve of fibaro switch ?

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 22:13
Jerry_bboy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:28:
Even navraag gedaan, maar wanneer mijn collega zijn iPad verwijdert als hub dan kan hij de fibaro switch niet bedienen via zijn telefoon wanneer hij zijn bluetooth en Wi-Fi uitzet. Hij maakt dus geen verbinding met de homepod. Enig idee waar dat aan kan liggen ?

Wat is een beetje de afstand die je mag verwachten van een eve of fibaro switch ?
In principe moet alles wat in HomeKit toegevoegd is, werken via welke hub dan ook. Bij voorkeur een Apple TV of HomePod en geen iPad. Desalniettemin is een hub bedoeld voor bediening buitens huis, dus als je collega thuis is zou het sowieso moeten werken.

De Fibaro HomeKit switch werkt volgens mij via wifi, dus qua bereik mag je het bereik van je wifi verwachten. Bluetooth is zoals @paQ al zei niet geschikt voor domotica, Het vreemde is dat je aangeeft dat de Eve producten wel goed werken en de Fibaro switch juist niet. Ik zou de switch eens helemaal verwijderen uit HomeKit, hub opnieuw opstarten en opnieuw toevoegen. Kijken of dat wat doet, mits de switch natuurlijk binnen het wifi bereik valt.

• paQ
Volgens hun website is het bluetooth.

https://manuals.fibaro.com/hk-switch/

• Rgerr
Wauw, daar valt mijn mond bijna van open, zeker van een merk als Fibaro :F Maar dan zit daar het probleem ook, de switch valt buiten Bluetooth bereik.

[Voor 12% gewijzigd door Rgerr op 19-01-2021 21:27]

• Jerry_bboy
Thanks voor jullie antwoorden @Rgerr @paQ , het verbaasd me alleen dat als de afstand tot de Fibaro switch maar 5m is, en hij nog niet is ingebouwd dat hij gewoon langzaam reageert. Zodra die in de muur is ingebouwd zal dit nog slechter worden waarschijnlijk.

Wat betreft de HomePod lijkt het dat die hier geen verbinding mee wil maken, ook als die dichtbij staat werkt die niet. Pas wanneer m'n collega z'n iPad toevoegt als woning hub werkt het pas.

Werkt de bluetooth extender van Eve alleen maar met Eve producten ?
Of zijn er ook alternatieven ?

• paQ
Eigenlijk is de beste tip: stop met bt, en ga voor zigbee, zwave en desnoods wifi.

Ik weet niet of het werkt met de extender, maar als je ziet door hoeveel hoepels je moet springen om BT te laten werken en tegen welke prijzen.... want eve en fibaro zitten prijstechnisch aan de bovenkant van de markt.

• Jerry_bboy
Ja maar die zwave/zigbee werken allemaal niet met homekit direct. Welke schakelaar die direct met homekit werkt raden jullie aan dan?

• paQ
Jerry_bboy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 15:30:
Ja maar die zwave/zigbee werken allemaal niet met homekit direct. Welke schakelaar die direct met homekit werkt raden jullie aan dan?
Zal altijd een hub tussen moeten inderdaad. Dat is dan ook het "paradepaardje" van Fibaro en Eve, dat dat bij hen niet hoeft. Maar daar zijn de duurdere producten dan het gevolg van. (en een gebrekkig bereik)

Ik heb die strijd voor mezelf al lang geleden opgegeven. Hubs horen er nu eenmaal bij bij een dergelijk vrij omvangrijk ecosysteem.

• Jerry_bboy
het verbaast mij dat mensen dit accepteren dan. Maar bedankt voor alle informatie .

• paQ
Jerry_bboy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:09:
het verbaasd mij dat mensen dit accepteren dan. Maar bedankt voor alle informatie .
Het verbaast mij dat eve nog zo populair is :+

• Wim Leers
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15:45
paQ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:18:
[...]

Het verbaast mij dat eve nog zo populair is :+
Ik heb pas sinds kort iets non-Eve. Al jaren de Eve Energy plugs op Bluetooth. Werkt uitstekend 98% van de tijd.

• Hertog
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:55

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Jerry_bboy schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:09:
het verbaasd mij dat mensen dit accepteren dan. Maar bedankt voor alle informatie .
Maar hoe had je dat anders willen doen dan? Het hele idee achter Zigbee / Z-Wave is dat het weinig energie in de actoren verbruikt. Er zit dus geen of weinig logica in de losse elementen, alleen iets dat de (lichte) signalen afhandelt en het daadwerkelijke doel van je apparaat.

Bij bijvoorbeeld Hue was het enige tijd geleden al heel complex om iets simpel klinkende als 'het gedrag bij stroomuitval' aan te passen. Bij de nieuwe generatie is er Bluetooth toegevoegd voor simpel aan / uit zetten, maar voor complexere dingen (scenes, tijd-gebaseerde schakelingen) heb je nog steeds een Bridge nodig.

“A drug is a substance that, when injected into a rat, produces a scientific paper." --Edgerton Davis Jr.

• Serena
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:03
Wim Leers schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Ik heb pas sinds kort iets non-Eve. Al jaren de Eve Energy plugs op Bluetooth. Werkt uitstekend 98% van de tijd.
Ik heb ze allemaal verkocht, wat een waanzinnig trage dingen.
Dus ja, mij verbaasT (Jajaja, mensen met een T, stam + d bestaat echt niet) het ook dat mensen hier nog steeds zo enthousiast over zijn.
Bovendien vind ik het vervelend dat Eve alleen maar met HomeKit werkt en niet ook met Google Home.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• DJGizbo
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:53
Serena schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:39:
[...]
steeds O enthousiast over zijn.
zo is met z en o en kleine letters... :X

• Jerry_bboy
Hertog schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:33:
[...]

Maar hoe had je dat anders willen doen dan? Het hele idee achter Zigbee / Z-Wave is dat het weinig energie in de actoren verbruikt. Er zit dus geen of weinig logica in de losse elementen, alleen iets dat de (lichte) signalen afhandelt en het daadwerkelijke doel van je apparaat.

Bij bijvoorbeeld Hue was het enige tijd geleden al heel complex om iets simpel klinkende als 'het gedrag bij stroomuitval' aan te passen. Bij de nieuwe generatie is er Bluetooth toegevoegd voor simpel aan / uit zetten, maar voor complexere dingen (scenes, tijd-gebaseerde schakelingen) heb je nog steeds een Bridge nodig.
Ik begrijp zelf erg goed hoe Zigbee / Z-Wave werkt. En voor mijn eigen smart home gebruik ik ook Zigbee apparaten. En heb ook niks tegen hubs/bridges. Mijn meterkast hangt vol met die dingen. Alleen mijn collega wil dus zo min mogelijk bridges gebruiken. En bijvoorbeeld Eve producten werken allemaal zonder bridge. En die Fibaro schakelaar dus ook. Waar ik mij dus over verbaas is dat dus die producten zo "beroerd" werken. En dat men dat accepteert. Je zou toch niet over moeten gaan naar Zigbee omdat die producten beperkt werken ?

• paQ
Jerry_bboy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Ik begrijp zelf erg goed hoe Zigbee / Z-Wave werkt. En voor mijn eigen smart home gebruik ik ook Zigbee apparaten. En heb ook niks tegen hubs/bridges. Mijn meterkast hangt vol met die dingen. Alleen mijn collega wil dus zo min mogelijk bridges gebruiken. En bijvoorbeeld Eve producten werken allemaal zonder bridge. En die Fibaro schakelaar dus ook. Waar ik mij dus over verbaas is dat dus die producten zo "beroerd" werken. En dat men dat accepteert. Je zou toch niet over moeten gaan naar Zigbee omdat die producten beperkt werken ?
nou, dat zijn zaken waar je gaandeweg dus achterkomt. :)
Ze zijn er, de gebruikers die perse direct homekit, hoe minder hubs hoe beter, maar ik denk dat dat aantal afneemt, mede hierom. En de opmerking die @Serena daar bij maakte weegt daar in mee. Stel je stapt over naar een ander ecosysteem, dan zit je met je homekit producten. Dan heb je een app voor eve, een app voor fibaro, en een app voor de producten die je daarna aanschaft.

• Jerry_bboy
Helder, @paQ @Serena en inderdaad ik heb zelf ook tig apps, maar die koppel ik allemaal middels home assistant aan elkaar. Dat werkt voor mij perfect. Ik heb alle mogelijkheden onder 1 applicatie en het maakt niet uit of ik iOS of android heb. Alleen is dit niet voor iedereen weggelegd. En dacht ik dat Homekit producten van betere kwaliteit waren en je dus mocht verwachten dat het goed werkt. Zeker bij een prijs van €60/90 tegen €10. Bijvoorbeeld een shelly 1 vs een fibaro/eve wandschakelaar.

Zelf houd ik er ook niet zo van om aan 1 platform te zitten, mochten ze er mee stoppen kun je alles vervangen. En zo kijk ik er met homekit ook tegen aan. Je bent verplicht om een iOS device te hebben. En eigenlijk iedereen in je woning. Verwacht ook niet dat dit zal veranderen helaas.

• paQ
Jerry_bboy schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:03:
Helder, @paQ @Serena en inderdaad ik heb zelf ook tig apps, maar die koppel ik allemaal middels home assistant aan elkaar. Dat werkt voor mij perfect. Ik heb alle mogelijkheden onder 1 applicatie en het maakt niet uit of ik iOS of android heb. Alleen is dit niet voor iedereen weggelegd. En dacht ik dat Homekit producten van betere kwaliteit waren en je dus mocht verwachten dat het goed werkt. Zeker bij een prijs van €60/90 tegen €10. Bijvoorbeeld een shelly 1 vs een fibaro/eve wandschakelaar.

Zelf houd ik er ook niet zo van om aan 1 platform te zitten, mochten ze er mee stoppen kun je alles vervangen. En zo kijk ik er met homekit ook tegen aan. Je bent verplicht om een iOS device te hebben. En eigenlijk iedereen in je woning. Verwacht ook niet dat dit zal veranderen helaas.
naja goed, de Home app / homekit an sich is een zeer solide systeem, en voor de apple gebruiker haast een no-brainer. De zwakheden, van welk domotica-systeem dan ook, zit -zoals bij zoveel zaken- in de interfacing. Homekit heeft dat heel lang dicht gehouden en/of aan zeer strenge eisen gehouden. Dat is min of meer losgelaten, in elk geval veel minder streng geworden. Dus een stap naar meerdere ecosystemen simultaan laten draaien is nog maar een kleine.

TheKerremenke schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:17:
[...]

Hoe lang heeft de levering geduurd? Dus vanaf dag van bestellen tot levering? Ik heb sinds vandaag ook een View in bestelling staan, via Viabox. Dus ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.. ;)

Laat maar. Zag dat je op 8 december hebt besteld en vandaag de 16e hebt ontvangen. Dus zo’n 8 dagen. Erg snel. 👍🏽
Om mezelf even te quoten. Na een levertijd van meer dan een maand is de Logitech view deurbel hier ook dan eindelijk aangekomen. :') Nu nog eens tijd vinden om hem te installeren.

Hier wat pics.

Doosje en deurbel.

Achterkant doos.

Deurbel langs Apple TV remote om een idee van het formaat te krijgen.

Wat er allemaal bijzit.

[Voor 215% gewijzigd door TheKerremenke op 26-01-2021 18:43. Reden: Aanvulling met foto’s]

• hk12nl
Ik wil graag dat mijn hue lamp in de hal (welke reageert dmv een hue sensor) na zonsondergang aan gaat (zodra de sensor beweging ziet) op ca 75% tot een uur of 0.00 en daarna op ca 35% tot zonsopgang. Ik heb al van alles geprobeerd in de HomeKit app en in de Eve app maar ik kom er maar niet uit. Inmiddels begint het in mijn hoofd te duizelen en zie ik de opties niet meer. :+

Iemand ervaring met deze situatie? Of is het wellicht helemaal niet mogelijk? Dat is ook goed dan kan ik het ook laten rusten :)

©2004

Appeltje eitje.

Een automatisering dat bij beweging de sensor tussen zonsondergang en 0.00 de hue lamp aan zet op 75% (uitschakelen na x minuten kan natuurlijk ook nog)

Andere automatisering dat bij beweging de sensor (dezelfde) tussen 0.00 en zonsopkomst de hue lamp aan zet op 35% (uitschakelen na x minuten kan natuurlijk ook nog)

Zo heb ik overdag de lampen op 100% aan voor 5 minuten en savonds/in de nacht op 70%

[Voor 28% gewijzigd door TheKerremenke op 26-01-2021 23:11]

• jeroen11
hk12nl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:13:
Ik wil graag dat mijn hue lamp in de hal (welke reageert dmv een hue sensor) na zonsondergang aan gaat (zodra de sensor beweging ziet) op ca 75% tot een uur of 0.00 en daarna op ca 35% tot zonsopgang. Ik heb al van alles geprobeerd in de HomeKit app en in de Eve app maar ik kom er maar niet uit. Inmiddels begint het in mijn hoofd te duizelen en zie ik de opties niet meer. :+

Iemand ervaring met deze situatie? Of is het wellicht helemaal niet mogelijk? Dat is ook goed dan kan ik het ook laten rusten :)
Ik gebruik hiervoor homebridge-dummy. Een of meerdere sensoren triggeren een dummy switch, die licht aan laat gaan. De tijd van de dag kun je als conditie toevoegen, dus je hebt 2 aan triggers, 1 voor elk tijdvak. In homebridge kun je aangeven na hoeveel tijd de switch weer uitgaat. En daar maak je dan een derde trigger voor, die de lamp weer uitzet als se switch door de timer uit is gegaan.

Lijkt wat omslachtig maar het werkt beter dan de timeout in Homekit zelf is mijn ervaring, en je kunt hiermee ook eenvoudig meerder sensoren combineren, bijv een WC met contactsensor op de deur en bewegingssensor binnen, of meerdere bewegingssensoren bij een trap die de hoek omgaat.

• Werkhoven
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
hk12nl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:13:

Ik heb de bewegingssensor van Hue gewoon in de Hue app ingesteld:
gedrag overdag en gedrag 's nachts over hoe fel de lamp aan moet bij beweging. Dat is simpelweg het onderscheid maken tussen de felheid van de lamp o.b.v. tijd. Als aanvulling dan ingesteld wat de daglicht gevoeligheid en bewegingsgevoeligheid moet zijn, waarbij die eerste feitelijk zorgt voor een "met het seizoen meebewegende" instelling. Sterker nog: als je in de herfst of lente, ver na zonsopkomst, eens een donkere bui boven je hebt hangen, zal dit zorgen dat de lamp toch aangaat en dat het zeer waarschijnlijk welkom is ;)

• Serena
Werkhoven schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:52:
[...]

Ik heb de bewegingssensor van Hue gewoon in de Hue app ingesteld:
gedrag overdag en gedrag 's nachts over hoe fel de lamp aan moet bij beweging. Dat is simpelweg het onderscheid maken tussen de felheid van de lamp o.b.v. tijd. Als aanvulling dan ingesteld wat de daglicht gevoeligheid en bewegingsgevoeligheid moet zijn, waarbij die eerste feitelijk zorgt voor een "met het seizoen meebewegende" instelling. Sterker nog: als je in de herfst of lente, ver na zonsopkomst, eens een donkere bui boven je hebt hangen, zal dit zorgen dat de lamp toch aangaat en dat het zeer waarschijnlijk welkom is ;)
Dat is inderdaad ook het enige dat ik in de Hue app in heb gesteld, de bewegingssensoren. Gewoonweg omdat je veel meer opties hebt… Het is verder totaal niet van invloed op overige instellingen in HK.

• hk12nl
thx @jeroen11. Ik maak echter geen gebruik van Homebridge dus deze optie vervalt voor mij :)

@Werkhoven & @Serena jullie ook bedankt, ik had dat eerst ook maar was nu toch weer in Homekit aan het instellen geslagen. Wellicht ga ik dan gewoon weer terug naar de Hue app :)

©2004

• megaleo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:45

megaleo

Special member

TheKerremenke schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:31:
[...]

Om mezelf even te quoten. Na een levertijd van meer dan een maand is de Logitech view deurbel hier ook dan eindelijk aangekomen. :') Nu nog eens tijd vinden om hem te installeren.
Volgt er dan een kort review?
Ben benieuwd..... :)
megaleo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Volgt er dan een kort review?
Ben benieuwd..... :)
Natuurlijk, binnenkort. Heb hem vanmorgen kunnen installeren. Maar daarna moest ik nog even voor werk een team vergadering in. Straks van alles proberen. ;)

Ervaringen/review volgen nog

[Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 28-01-2021 12:41]

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Yay. Mijn 2018 LG TV heeft zojuist airplay en HomeKit ondersteuning gekregen.
Dit betekend dat ik mijn LG TV vanaf nu kan opnemen in scènes en automatiseringen.

• Nero22
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 12-06 08:48
Tartarus schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:54:
Yay. Mijn 2018 LG TV heeft zojuist airplay en HomeKit ondersteuning gekregen.
Dit betekend dat ik mijn LG TV vanaf nu kan opnemen in scènes en automatiseringen.
Kun je ook de tv dan uitzetten?

Ik kan mijn stokoude tv (zeker 10 jaar oud) wel aanzetten met een Chromecast, maar uitzetten niet. Ik ben wel eens terug gekomen van vakantie en dan stond de tv aan. (Waarschijnlijk de hele week :/ )

It's funny. But not ha-ha funny.

• Tartarus
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Nero22 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:27:
[...]

Kun je ook de tv dan uitzetten?

Ik kan mijn stokoude tv (zeker 10 jaar oud) wel aanzetten met een Chromecast, maar uitzetten niet. Ik ben wel eens terug gekomen van vakantie en dan stond de tv aan. (Waarschijnlijk de hele week :/ )
Yep. Allemaal vanaf mijn iPhone.
Sterker nog, ik kan mijn tv ook weer aanzetten, zonder zelf thuis te zijn.

Mijn tv en audio en alles wat er bij hoort zit aan een slimme schakelaar. In het uiterste geval zet ik die gewoon op afstand uit.

[Voor 12% gewijzigd door Tartarus op 28-01-2021 19:06]

Logitech Circle View deurbel.

Hier dan mijn bevinden met de Logitech Circle View deurbel.
Verpakking
De deurbel komt vrij compleet aan. Schroeven, plugs (handig voor in steen muur, op houten kozijn niet nodig), korte kabels voor de ChimeKit aan te sluiten, rechte en 20%(schuine) houder voor de deurbel. Eigenlijk alles wat je nodig hebt. Logischerwijs zitten er geen schroevendraaiers, kniptang of ander gereedschap bij. Deze heb je echter wel nodig om te installeren. Er is een online handleiding, welke je via een QR code snel kunt openen. Deze is momenteel nog op Amerikaanse gebruikers gericht, dus Engelstalig.

Installatie
Deurbel vervangen
Kwestie van oude deurbel eraf schroeven en klaar zou je denken. Eigenlijk wel. De oude deurbel vervangen is niet veel werk. Wel heb ik een “gootje” moeten maken in het hout. Aangezien de kabel via de zij kant van de kozijn naar de deurbel loopt en niet midden door het kozijn. Maar als je een beetje handig bent. Dan is dit deel gemakkelijk te doen.
ChimeKit aansluiten op gong
Daarna was de gong zelf aan de beurt. Dit is een welbekende Byron gong. Een vrij goedkope die je bij de meeste bouwmarkten wel kunt vinden. Deze heeft een ingebouwde transformator. 220/240V 50Hz - 8V 1.0A Om dit allemaal op de juiste wijze aan te sluiten, is niet moeilijk. Maar wel veel uitzoek werk, waar ik veel werk aan gehad heb. De handleiding is namelijk niet heel duidelijk hoe alles aan te sluiten. Maar met wat hulp van Reddit is het uiteindelijk gelukt. (Lang leve de Amerikaanse gebruikers die deze al enige tijd gebruiken)

Uiteindelijk heb ik hem als volgt aangesloten:
Een deel van de bekabeling van de transformator moet naar aansluiting nr 2 van de ChimeKit gaan. Dit voorziet de stroom in de ChimeKit. Dan sluit je een kabel van de deurbel aan op nr 3 van de ChimeKit. Deze geeft een signaal door als er aangebeld wordt. De andere kabel van de deurbel sluit je rechtstreeks op de transformator aan. LET OP alleen na de transformator. Dus het omgevormde deel wat 8V - 1.0A geeft. Alles je hem ervoor aansluit komt er 230V op te staan. Ik vermoed dat die dat niet gaat overleven >:)

Hiermee werkt de deurbel al. Hij krijgt stroom (led gaat branden op de deurbel), de ChimeKit heeft eveneens een led die groen zou moeten kleuren. Als er nu aangebeld wordt, dan klinkt in mijn geval de digital gong via de HomePod mini’s. Dit kun je per HomePod instellen of je dit wilt. Daarnaast krijg je bericht op je iPhone/Apple Watch/Apple TV. Dit werkt mooi.

Echter het aansluiten van de ChimeKit op de gong zelf was een uitdaging. Aangezien de stroom voorziening van de gong onderbroken is, werkt deze enkel als er een signaal vanuit de ChimeKit komt. Deze komt van aansluiting 4 en 5. Aansluiting 4 van de ChimeKit is op aansluiting 0 van de gong aangesloten. Aansluiting 5 van de ChimeKit is op aansluiting 3 van de gong aangesloten. ECHTER om de gong te laten werken, heeft deze ook een verbinding tussen aansluiting 1 en 2 van de gong zelf nodig. Hiervoor heb ik zelf een kort kabel gemaakt en deze ertussen gemonteerd. Nu werkt de gong precies zoals het hoort. In de ChimeKit kun je een kleine schakelaar omzetten naar Links (analoge gong), Midden (geen signaal naar de gong), Rechts (digitale gong). Dit is als je het niet weet een kwestie van proberen. Maar in mijn geval was duidelijk te zien dat het een analoge gong is. Ideaal wel dat de ChimeKit precies in de bestaande gong past. Lijkt er wel voor gemaakt te zijn ;)

Gebruik van de deurbel
Nadat alles geïnstalleerd is, werkt de deurbel prima. Ik heb hem even kort getest met mijn vriendin. Zij gaf wel aan het geluid redelijk zacht is. Momenteel is dit niet in te stellen via HomeKit. Verder werkt die prima. Je krijgt mooi bericht als er iemand aan de voordeur staat. Via HomeKit Secure Video kun je beelden terug kijken. Daarnaast wordt via de HomePod, in HomeKit en via meldingen op de iPhone aangegeven wie er voor de deur staat. De HomePod spreekt dit daarnaast ook uit. (Nu nog in het Engels... ivm gebrek aan Nederlandse Siri op de HomePod mini..) Dit kun je eventueel uitzetten als je wilt.

Op de Apple TV krijg je een mooie pop-up. Zodat je kunt zien wie er voor de voordeur staat. Helaas kun je volgens mij nog niet via de Siri remote terug praten. (Misschien iets voor in de toekomst). Via de Apple Watch en iPhone gaat dit natuurlijk wel gewoon. Al met al ben ik er zeer te spreken over. Weer een stap verder in het HomeKit connected huis hier. >:)

Aanvullingen kunnen nog volgen als ik er meer ervaring mee heb.

[Voor 97% gewijzigd door TheKerremenke op 29-01-2021 17:14. Reden: Typ vouten en lay-out]

• megaleo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:45

megaleo

Special member

TheKerremenke schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:18:

Nice! Wel een gepruts met die chime lijkt mij zo.
megaleo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Nice! Wel een gepruts met die chime lijkt mij zo.
Dat was het ook. Ik heb het gepruts verspreid over een twee tal dagen. Tussendoor wat vragen op Reddit het HomeKit subreddit gesteld. Dankzij hun is het uiteindelijk gelukt. :*)

• hk12nl
Ik vind dit nog wel een interessante optie om mijn schakelaars slim te maken:
https://www.smartlights.d...-taster-schalter-steuern/

©2004

• paQ
hk12nl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:43:
Ik vind dit nog wel een interessante optie om mijn schakelaars slim te maken...
... voor gebruik met hue lampen

Ik gebruik al een tijdje een Aqara temperatuur sensor die buiten hangt. Deze raakt met regelmaat zijn verbinding kwijt, erg irritant.

Iemand anders die een goede vervanger heeft? Anders wordt het zelfbouw...

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

paQ schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:26:
[...]

... voor gebruik met hue lampen
Met een Ikea schakelaar kan dit ook hoor. Zo heb ik het werkend :)

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Rgerr
Toppe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:04:
Ik gebruik al een tijdje een Aqara temperatuur sensor die buiten hangt. Deze raakt met regelmaat zijn verbinding kwijt, erg irritant.

Iemand anders die een goede vervanger heeft? Anders wordt het zelfbouw...
Repeater buiten hangen? Ik gebruik ze via Homey, maar niet buiten. Buiten heb ik Hue motion outdoor welke ook een temperatuur sensor hebben. En buiten heb ik ook Hue lampen, dus altijd bereik. :)
Rgerr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:09:
[...]

Repeater buiten hangen? Ik gebruik ze via Homey, maar niet buiten. Buiten heb ik Hue motion outdoor welke ook een temperatuur sensor hebben. En buiten heb ik ook Hue lampen, dus altijd bereik. :)
Ze zijn aangesloten via deCONZ dus gaan geheel buiten de originele Aqara hun om...

• paQ
Toppe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Met een Ikea schakelaar kan dit ook hoor. Zo heb ik het werkend :)
Voor hue of ikea lampen.

Het punt is een beetje dat het niet je schakelaar slim maakt die aan een domme lamp zit.
Die discussie was onlangs al aan bod gekomen. Het is echt een hue (of anders ikea) toevoeging.

• Rgerr
Toppe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:19:
[...]

Ze zijn aangesloten via deCONZ dus gaan geheel buiten de originele Aqara hun om...
Koop je een simpele repeater, slimme plug van Aqara of iets. Zelfde effect.
Rgerr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Koop je een simpele repeater, slimme plug van Aqara of iets. Zelfde effect.
Dan kan ik goedkoper een sensor zelf maken die voor buiten geschikt is :)

Overigens hangt er genoeg signaal in de tuin hoor, daar zal het niet aan liggen. Meer het idee dat de kwaliteit van zo’n Aqara sensor buiten te wensen overlaat als het te koud of te warm is...

• Rgerr
Toppe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Overigens hangt er genoeg signaal in de tuin hoor, daar zal het niet aan liggen. Meer het idee dat de kwaliteit van zo’n Aqara sensor buiten te wensen overlaat als het te koud of te warm is...
Dan zou ik inderdaad wat zelf maken, om die reden gebruik ik ook de hue outdoor, die is er voor geschikt. ;)
Rgerr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Dan zou ik inderdaad wat zelf maken, om die reden gebruik ik ook de hue outdoor, die is er voor geschikt. ;)
Ook nog naar zitten kijken maar uiteindelijk wil ik ook mee doen met Luftdaten. Het aanknopen van een extra sensor is dan stukken eenvoudiger en goedkoper :+

• bing69
  • Laatst online: 13:41
Toppe schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Hier blijft hij gewoon werken!

Bing

Welke afstand heb jij er tussen zitten?

Krijg spontaan een opwelling:

Iemand al een TV-Lift gezien die via HomeKit werkend is te krijgen? Wil liever geen 433Mhz en een bedrade bediening zou ook moeten lukken.

Hey Siri watch TV :+

• bing69
Toppe schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:41:
[...]

Welke afstand heb jij er tussen zitten?
Meter of drie vier

Bing

Ah, ik 14 :+

• bing69
Heb er een device (stekker schakelaar) tussen hangen.

Bing

bing69 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Heb er een device (stekker schakelaar) tussen hangen.
Maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat een (batterij)sensor die op een Conbee stick gekoppeld zit ook gebruikt maakt van het mesh netwerk van andere merken. Bij mij is het aantal apparaten het probleem namelijk niet, in een straal van 10m kom je minimaal 30 apparaten binnen.

• bing69
Toppe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat een (batterij)sensor die op een Conbee stick gekoppeld zit ook gebruikt maakt van het mesh netwerk van andere merken. Bij mij is het aantal apparaten het probleem namelijk niet, in een straal van 10m kom je minimaal 30 apparaten binnen.
Je moet, en zeker Xiaomi, echt koppelen bij de lamp/schakelaar waar hij in de buurt zit. Hij is nl redelijk eigenwijs;-)

[Voor 24% gewijzigd door bing69 op 02-02-2021 13:14]

Bing

bing69 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Je moet, en zeker Xiaomi, echt koppelen bij de lamp/schakelaar waar hij in de buurt zit. Hij is nl redelijk eigenwijs;-)
[Afbeelding]
Gebruik jij ook een Conbee? En hoe maak je die map? :+

• bing69
Toppe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Gebruik jij ook een Conbee? En hoe maak je die map? :+
Nee ik gebruik een van die eerste sticky’s, 2531 kan dat?
Ik gebruik Domoticz en daar zit die optie in.Het kan ook los met Zigbee2Mqttassistent

Bing

bing69 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:07:
[...]

Nee ik gebruik een van die eerste sticky’s, 2531 kan dat?
Ik gebruik Domoticz en daar zit die optie in.Het kan ook los met Zigbee2Mqttassistent
Ik gebruik geen Domoticz meer maar HA, die kan rechtstreeks met de Conbee praten :+

Denk dat ik vanmiddag eens de onderdelen voor een vaste unit buiten ga samenstellen en bestellen, in het nieuwe huis wil ik hem boven de garage hangen en er geen omkijken meer naar hebben :)

[Voor 21% gewijzigd door Toppe op 02-02-2021 14:13]

• Torac
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
iAR schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:39:
[...]

Lief! :) Ik heb 't gelijk ingesteld.

Jezus, wat een apps.
Ik heb: Koogeek, Honeywell, Philips Hue, Remote/AppleTV (maar alleen als control center app, niet de app zelf), Shortcuts (maar dat is anders), Xiaomi, en Sonos (maar alleen voor updates, gebruik Airplay).
Ik heb ook nog Home+ (voor betere automatisering), Ambee (voor Philips Hue animatie), Dyson Link, Koogeek en Dreamscreen.
God, dat ook veel...
Geen idee of je die dreamscreen gebruikt maar een getalenteerd iemand heeft een mooie homebridge plugin gemaakt;

https://www.npmjs.com/package/homebridge-dreamscreen

8)

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Torac schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:20:
Geen idee of je die dreamscreen gebruikt maar een getalenteerd iemand heeft een mooie homebridge plugin gemaakt;

https://www.npmjs.com/package/homebridge-dreamscreen

8)
Ondertussen ben ik blij met mijn Ambilight Philips TV, dus die Dreamscreen is niet meer.
Wel een mooie plugin overigens, good find!

• martinzweep
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:18
TheKerremenke schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:18:

Verpakking
De deurbel komt vrij compleet aan. Schroeven, plugs (handig voor in steen muur, op houten kozijn niet nodig), korte kabels voor de ChimeKit aan te sluiten, rechte en 20%(schuine) houder voor de deurbel. Eigenlijk alles wat je nodig hebt. Logischerwijs zitten er geen schroevendraaiers, kniptang of ander gereedschap bij. Deze heb je echter wel nodig om te installeren. Er is een online handleiding, welke je via een QR code snel kunt openen. Deze is momenteel nog op Amerikaanse gebruikers gericht, dus Engelstalig.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Installatie
Deurbel vervangen
Kwestie van oude deurbel eraf schroeven en klaar zou je denken. Eigenlijk wel. De oude deurbel vervangen is niet veel werk. Wel heb ik een “gootje” moeten maken in het hout. Aangezien de kabel via de zij kant van de kozijn naar de deurbel loopt en niet midden door het kozijn. Maar als je een beetje handig bent. Dan is dit deel gemakkelijk te doen.
ChimeKit aansluiten op gong
Daarna was de gong zelf aan de beurt. Dit is een welbekende Byron gong. Een vrij goedkope die je bij de meeste bouwmarkten wel kunt vinden. Deze heeft een ingebouwde transformator. 220/240V 50Hz - 8V 1.0A Om dit allemaal op de juiste wijze aan te sluiten, is niet moeilijk. Maar wel veel uitzoek werk, waar ik veel werk aan gehad heb. De handleiding is namelijk niet heel duidelijk hoe alles aan te sluiten. Maar met wat hulp van Reddit is het uiteindelijk gelukt. (Lang leve de Amerikaanse gebruikers die deze al enige tijd gebruiken)

[Afbeelding][Afbeelding]

Uiteindelijk heb ik hem als volgt aangesloten:
Een deel van de bekabeling van de transformator moet naar aansluiting nr 2 van de ChimeKit gaan. Dit voorziet de stroom in de ChimeKit. Dan sluit je een kabel van de deurbel aan op nr 3 van de ChimeKit. Deze geeft een signaal door als er aangebeld wordt. De andere kabel van de deurbel sluit je rechtstreeks op de transformator aan. LET OP alleen na de transformator. Dus het omgevormde deel wat 8V - 1.0A geeft. Alles je hem ervoor aansluit komt er 230V op te staan. Ik vermoed dat die dat niet gaat overleven >:)

Hiermee werkt de deurbel al. Hij krijgt stroom (led gaat branden op de deurbel), de ChimeKit heeft eveneens een led die groen zou moeten kleuren. Als er nu aangebeld wordt, dan klinkt in mijn geval de digital gong via de HomePod mini’s. Dit kun je per HomePod instellen of je dit wilt. Daarnaast krijg je bericht op je iPhone/Apple Watch/Apple TV. Dit werkt mooi.

Echter het aansluiten van de ChimeKit op de gong zelf was een uitdaging. Aangezien de stroom voorziening van de gong onderbroken is, werkt deze enkel als er een signaal vanuit de ChimeKit komt. Deze komt van aansluiting 4 en 5. Aansluiting 4 van de ChimeKit is op aansluiting 0 van de gong aangesloten. Aansluiting 5 van de ChimeKit is op aansluiting 3 van de gong aangesloten. ECHTER om de gong te laten werken, heeft deze ook een verbinding tussen aansluiting 1 en 2 van de gong zelf nodig. Hiervoor heb ik zelf een kort kabel gemaakt en deze ertussen gemonteerd. Nu werkt de gong precies zoals het hoort. In de ChimeKit kun je een kleine schakelaar omzetten naar Links (analoge gong), Midden (geen signaal naar de gong), Rechts (digitale gong). Dit is als je het niet weet een kwestie van proberen. Maar in mijn geval was duidelijk te zien dat het een analoge gong is. Ideaal wel dat de ChimeKit precies in de bestaande gong past. Lijkt er wel voor gemaakt te zijn ;)

[Afbeelding][Afbeelding]
Gebruik van de deurbel
Nadat alles geïnstalleerd is, werkt de deurbel prima. Ik heb hem even kort getest met mijn vriendin. Zij gaf wel aan het geluid redelijk zacht is. Momenteel is dit niet in te stellen via HomeKit. Verder werkt die prima. Je krijgt mooi bericht als er iemand aan de voordeur staat. Via HomeKit Secure Video kun je beelden terug kijken. Daarnaast wordt via de HomePod, in HomeKit en via meldingen op de iPhone aangegeven wie er voor de deur staat. De HomePod spreekt dit daarnaast ook uit. (Nu nog in het Engels... ivm gebrek aan Nederlandse Siri op de HomePod mini..) Dit kun je eventueel uitzetten als je wilt.

Op de Apple TV krijg je een mooie pop-up. Zodat je kunt zien wie er voor de voordeur staat. Helaas kun je volgens mij nog niet via de Siri remote terug praten. (Misschien iets voor in de toekomst). Via de Apple Watch en iPhone gaat dit natuurlijk wel gewoon. Al met al ben ik er zeer te spreken over. Weer een stap verder in het HomeKit connected huis hier. >:)

[Afbeelding]

Aanvullingen kunnen nog volgen als ik er meer ervaring mee heb.
Mag ik vragen waar je deze hebt bemachtigt? Ben zelf ook op zoek naar de deurbel maar is nergens te krijgen lijkt het.
Geïmporteerd uit Amerika. Besteld bij Apple.com en laten doorsturen door zo’n pakketdienst. Maar dat raad ik je af. Gewoon afwachten tot die hier ook beschikbaar komt, lijkt me een kwestie van tijd.

• martinzweep
TheKerremenke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:06:
Geïmporteerd uit Amerika. Besteld bij Apple.com en laten doorsturen door zo’n pakketdienst. Maar dat raad ik je af. Gewoon afwachten tot die hier ook beschikbaar komt, lijkt me een kwestie van tijd.
Klinkt als een flinke omweg :P Ik wacht wel af. Hopelijk kan ik hem voor 3 mei bemachtigen als ik een nieuwe woning heb.
martinzweep schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Klinkt als een flinke omweg :P Ik wacht wel af. Hopelijk kan ik hem voor 3 mei bemachtigen als ik een nieuwe woning heb.
Als je je woning hebt, kun je hem evengoed installeren tzt 8) Ook na 3 mei.

• martinzweep
TheKerremenke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Als je je woning hebt, kun je hem evengoed installeren tzt 8) Ook na 3 mei.
Je hebt gewoon helemaal gelijk :P Maar ik ben iemand die dan gelijk het spul wilt hebben en alles klaar wilt maken :+

• MP3-Junky
  • Registratie: november 1999
  • Niet online
Voorheen schakelde ik mij hue verlichting uit met de hue afstandsbediening als ik weg ging (buiten homekit om). Blijkbaar wordt mijn bewegingssensor dan voor XX tijd uitgeschakeld, zodat de verlichting niet meteen weer aangaat.

Nu heb ik sinds kort een homepod en zeg ik als ik weg ga "siri, lights off". Maar dan gaan de lampen meteen weer aan omdat de hue bewegingssensor mijn registreert als ik de kamer uit loop.

Is het mogelijk in homekit de sensor voor XX seconden te negeren, zodat ik de tijd heb om de kamer te verlaten?

• Serena
MP3-Junky schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:50:
Voorheen schakelde ik mij hue verlichting uit met de hue afstandsbediening als ik weg ging (buiten homekit om). Blijkbaar wordt mijn bewegingssensor dan voor XX tijd uitgeschakeld, zodat de verlichting niet meteen weer aangaat.

Nu heb ik sinds kort een homepod en zeg ik als ik weg ga "siri, lights off". Maar dan gaan de lampen meteen weer aan omdat de hue bewegingssensor mijn registreert als ik de kamer uit loop.

Is het mogelijk in homekit de sensor voor XX seconden te negeren, zodat ik de tijd heb om de kamer te verlaten?
Ik zie een paar mogelijkheden.
• Configureer je Hue Dimmers in HomeKit
• Maak een ‘Afwezig’ scène die automatisch aanspringt als jij je huis verlaat. (Werkt natuurlijk niet voor een kamer, dan komt die dimmer weer om de hoek kijken)

Net in alle opwelling een Netatmo weerstation gekocht (:+) maar iemand tips om de buiten unit te plaatsen?

Toppe schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:48:
Net in alle opwelling een Netatmo weerstation gekocht (:+) maar iemand tips om de buiten unit te plaatsen?
Niet te ver van het basisstation. :)

• Serena
Ligt er maar net aan welke bestanddelen je allemaal hebt.
Hier staat wel een mooie omschrijving.

Serena schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Ligt er maar net aan welke bestanddelen je allemaal hebt.
Hier staat wel een mooie omschrijving.
De versie met regen meter :)

Vindt het wel jammer dat ze geen lichtsensor hebben toegevoegd… Mijn zelfbouw unit heeft dat wél en ik maak daar best vaak gebruik van.

[Voor 16% gewijzigd door Toppe op 11-02-2021 11:25]

• blazez
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10-06 17:25
Ik heb het buitenstation (alleen de meter, niet de regenmeter)middenin de tuin geplaatst. Daar had ik al een paal waar een vogelhuisje op staat. Een meter of 5 de tuin in. de hoofdmodule in het midden van de kamer. Dus hemelsbreed 10-12 meter uit elkaar met een muur er tussen.
Met 3 van de 5 streepjes ontvangst werkt dat prima.

• MrTre
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:38
Hi,

Ik heb een fibaro single switch aan een lamp gekoppeld, en dat werkt prima.

Echter, ik heb 2 schakelaars die ik via een hotelschakeling eraan gekoppeld heb (aangesloten via https://erp.domoti.group/...eling-hotel-schakeling-29 , Wisselschakeling FIBARO Single Switch V2) en als die zijn aangesloten reageert de Fibaro behoorlijk slecht, het aanzetten gaat wel maar het uitzetten reageert nagenoeg nooit.

Als ik het draadje wat ik in S1 heb aangesloten losmaak is het probleem weg.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:20
Hoi Allemaal,

Ik heb een aantal temperatuursensors die ik wél via HomeKit, maar niet via Domoticz kan uitlezen. Ik heb via Homebridge Domoticz aan HomeKit gekoppeld en in Domoticz een dummy-sensor aangemaakt.

Jullie voelen 'm al aankomen, bestaat er een mogelijkheid om via HomeKit de waarde van de sensor te exporteren / synchroniseren met de dummy sensor? (via Eve for Homekit is het me al gelukt om een schakelaar te bedienen als de temperatuur waarde X bereikt, maar het uitlezen is nog lastig...)
bernard038 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:45:
Hoi Allemaal,

Ik heb een aantal temperatuursensors die ik wél via HomeKit, maar niet via Domoticz kan uitlezen. Ik heb via Homebridge Domoticz aan HomeKit gekoppeld en in Domoticz een dummy-sensor aangemaakt.

Jullie voelen 'm al aankomen, bestaat er een mogelijkheid om via HomeKit de waarde van de sensor te exporteren / synchroniseren met de dummy sensor? (via Eve for Homekit is het me al gelukt om een schakelaar te bedienen als de temperatuur waarde X bereikt, maar het uitlezen is nog lastig...)
Bij een sensor kan dit niet. Bij een schakelaar of lamp zou je een dummy kunnen aanmaken en die mee schakelen met het origineel (Lamp aan is dummy aan).

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:20
Toppe schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:00:
[...]
Bij een sensor kan dit niet. Bij een schakelaar of lamp zou je een dummy kunnen aanmaken en die mee schakelen met het origineel (Lamp aan is dummy aan).
Hé wat jammer, maar niets aan te doen! Dank voor je vlotte antwoord!
Iemand enig idee?

Heb een Z-Wave bewegingsmelder die via HA en HomeBridge in HomeKit staan.

Als in een automatisering maak dat de lamp aan gaat bij beweging dan gebeurt er niets. De sensor ziet beweging en ook in HomeKit staat hij als beweging gedetecteerd, alleen de lamp gaat niet aan.

Ook het verplaatsen van de sensor naar een andere ruimte heeft geen effect.

• peligro2k
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13-06 14:21
Ik ben op zoek naar een Homekit-compatible baby monitor. Heb de volgende opties gevonden

Arlo Baby +/- 200 euro. Baby functies zoals muziek, temperatuur/vochtigheid
EcoBee SmartCamera - Kan ik niet in de EU vinden
Logitech Circle View +/- 150 euro. Kwaliteit van het beeld zal goed zijn, niet echt baby functies

Iemand nog een tip? Ik draai ook Home Assistant, dus wellicht kan ik daar een non-Homekit compatible camera in hangen. Dat is alleen niet handig als we ergens op bezoek gaan.

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15:20
Wat vooral handig is, is dat een baby-monitor triggert op geluid. Is dat überhaupt iets dat je in HomeKit kunt instellen?

Wat dat betreft vond ik zelf een ouderwetsche babyfoon eigenlijk het handigst. Sterker, die gebruiken we nog steeds (onze kids zijn 5 en 8 ) om te horen of er iets is.

omniscale.nl

• peligro2k
posttoast schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:56:
Wat vooral handig is, is dat een baby-monitor triggert op geluid. Is dat überhaupt iets dat je in HomeKit kunt instellen?

Wat dat betreft vond ik zelf een ouderwetsche babyfoon eigenlijk het handigst. Sterker, die gebruiken we nog steeds (onze kids zijn 5 en 8 ) om te horen of er iets is.
Goed punt, ik denk dat die dan een push bericht stuurt zodra er geluid is gedetecteerd. Dacht zelf om beneden een iPad neer te leggen die het beeld laat zien als de kleine boven ligt.

• posttoast
peligro2k schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:02:
[...]

Goed punt, ik denk dat die dan een push bericht stuurt zodra er geluid is gedetecteerd. Dacht zelf om beneden een iPad neer te leggen die het beeld laat zien als de kleine boven ligt.
Heb je al kinderen en/of ervaring met babyfoons? Ik heb namelijk wel eens een babyfoon-app gebruikt als ik met de kids ergens anders was (je zet dan een iPad neer in de kamer waar je kind slaapt) en krijgt dan inderdaad een push-notificatie. Ik vond dat zelf super-hinderlijk. Hier ligt gewoon op het tafeltje bij de bank de handset van de babyfoon en als een van mijn kinderen iets zegt, dan hoor ik het dat direct. En kan ik ook direct terugpraten.

Als je er dan persé een camera bij wil, dan zou ik persoonlijk gaan voor de combinatie "ouderwetse babyfoon" en normale HomeKit camera. Dan koop je voor 3 tientjes zo'n ding van Eufy en ben je klaar.

Maar misschien denk jij er totaal anders over hoor, dat kan natuurlijk :)

omniscale.nl

• peligro2k
posttoast schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Heb je al kinderen en/of ervaring met babyfoons? Ik heb namelijk wel eens een babyfoon-app gebruikt als ik met de kids ergens anders was (je zet dan een iPad neer in de kamer waar je kind slaapt) en krijgt dan inderdaad een push-notificatie. Ik vond dat zelf super-hinderlijk. Hier ligt gewoon op het tafeltje bij de bank de handset van de babyfoon en als een van mijn kinderen iets zegt, dan hoor ik het dat direct. En kan ik ook direct terugpraten.

Als je er dan persé een camera bij wil, dan zou ik persoonlijk gaan voor de combinatie "ouderwetse babyfoon" en normale HomeKit camera. Dan koop je voor 3 tientjes zo'n ding van Eufy en ben je klaar.

Maar misschien denk jij er totaal anders over hoor, dat kan natuurlijk :)
We hebben nu onze eerste baby van 8 weken. Mijn vriendin wil graag een video optie. Ik werk thuis de hele dag op een Mac, dus leek me handig om dan de babykamer vanaf mijn tweede scherm te kunnen zien in de Home app. Heb zelf wat problemen met die goedkope 2.4Ghz baby monitors waarbij ik geen idee heb waar de data heen gaat.
peligro2k schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:52:
Ik ben op zoek naar een Homekit-compatible baby monitor. Heb de volgende opties gevonden

Arlo Baby +/- 200 euro. Baby functies zoals muziek, temperatuur/vochtigheid
EcoBee SmartCamera - Kan ik niet in de EU vinden
Logitech Circle View +/- 150 euro. Kwaliteit van het beeld zal goed zijn, niet echt baby functies

Iemand nog een tip? Ik draai ook Home Assistant, dus wellicht kan ik daar een non-Homekit compatible camera in hangen. Dat is alleen niet handig als we ergens op bezoek gaan.
Je kunt ook kijken naar een goedkope Eufy 2K (nog geen 4 tientjes). Wanneer je deze niet toevoegt aan HomeKit, kun je deze later Triggerfinger op huilen. Wellicht kun je deze camera dan via HA alsnog in HK krijgen?

• peligro2k
meesje schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:15:
[...]

Je kunt ook kijken naar een goedkope Eufy 2K (nog geen 4 tientjes). Wanneer je deze niet toevoegt aan HomeKit, kun je deze later Triggerfinger op huilen. Wellicht kun je deze camera dan via HA alsnog in HK krijgen?
Dat is een goede tip. Deze bijvoorbeeld? https://www.bol.com/nl/p/...-binnen/9300000005101845/

Hier zit blijkbaar native Homekit in

• posttoast
Of deze, nog ietsjes goedkoper. Ik gok dat je pan&tilt niet nodig hebt als je op een baby-bed richt :)

Overigens m.b.t. goedkope babymonitors; als je een beetje een degelijke koopt dan is dat gewoon DECT en dat is voor zover ik weet prima veilig. Dat is wel alleen geluid natuurlijk :)

omniscale.nl

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:32
peligro2k schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Dat is een goede tip. Deze bijvoorbeeld? https://www.bol.com/nl/p/...-binnen/9300000005101845/

Hier zit blijkbaar native Homekit in
Dit zijn camera’s met een perfect beeld. Alleen als je ze toevoegt aan HK dan worden een aantal functies waaronder de ‘huildetectie’ niet ondersteund.

Have Fun Funske

• posttoast
Ja, ik heb zelf die 2K. Ik heb hem alleen in HomeKit in gebruik omdat ik Apple (met HomeKit Secure Video) wel iets meer vertrouw met mijn videobeelden dan Eufy. Dat betekent inderdaad wel dat je features inlevert.

omniscale.nl

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:32
posttoast schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:34:
….. omdat ik Apple (met HomeKit Secure Video) wel iets meer vertrouw met mijn videobeelden dan Eufy.
Je hoeft de videobeelden toch niet te delen met Eufy?? Dat doe ik ook niet met mijn 3 camera’s. Ik gebruik voor alle 3 een 64GB kaartje en dat werkt prima.

Have Fun Funske

• posttoast
funske schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:37:
[...]

Je hoeft de videobeelden toch niet te delen met Eufy?? Dat doe ik ook niet met mijn 3 camera’s. Ik gebruik voor alle 3 een 64GB kaartje en dat werkt prima.
Ik was in de veronderstelling dat als ik de camera op "on" heb staan in de Eufy app, hij de videobeelden ook online opslaat. Dat kan een verkeerde aanname zijn :)

omniscale.nl

• peligro2k
Is het zo dat als je de Homekit integratie gebruikt je de geluidsdetectie ook niet meer kan gebruiken via de Eufy app?
peligro2k schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:40:
Is het zo dat als je de Homekit integratie gebruikt je de geluidsdetectie ook niet meer kan gebruiken via de Eufy app?
Dat klopt helaas. Daarom mijn opmerking dat je deze camera wellicht via een omweg (Home Assistant) in HomeKit kunt krijgen.
Pagina: 1 ... 65 ... 69 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True