DeNachtwacht schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:06:
[...]
Yes, thanks maar het probleem is dat dat ding er zo'n 6-7 graden naast zit lijkt het wel (als ik even aanneem dat de Room de temperatuur objectief meet omdat die sensor niet vlak naast een verwarming zit maar midden in de kamer staat).
Sja het is op papier een leuk ding, maar in het echt....
Een eve thermo werkt niet samen met een thermostaat bijv, want die is er niet.
Netatmo en tado hebben dat wel, Lyric ook, en hebben vaak ook nog externe sensoren als je het zeker wilt weten.
En een offset instellen heeft in zoverre nut dat je rond die verwarming natuurlijk ongeveer de echte temperatuur wilt meten. Maar ook niet aan de andere kant van de kamer. Dat gezegd hebbende: bij een conventioneel systeem meet je ook de temperatuur bij de thermostaat, en niet bij de verwarming, simpelweg om dat je ergens vanuit moet gaan.
Daarom maakt het in theorie ook niet zo bijster veel uit welke waarde de kraan aangeeft. Heb je het koud, geef je hem een tikje omhoog. Is/wordt het te warm, tikje minder. Een slimme thermostaat op een strategische plek kan daar op anticiperen en zal dat ook leren na een aantal sequences.
Op zich is de eve room een goeie thermometer, en zou ik die in de buurt van de verwarming plaatsen, pak m beet op 1,5 m afstand (helemaal corona

) en hem gewoon even een uurtje te laten. Dan op de gemeten van de waarde van de room, de offset op de kraan zo aanpassen totdat die dezelfde temperatuur aangeeft op het display. Dichterbij kun je toch niet komen, simpelweg omdat de temperatuur dan 'klopt'.
Op kantoor heb ik geen thermostaat, maar alleen (netatmo)kranen, en gebruik ik de AC als bijverwarming. Die warme lucht trekt toch langs de muur waar ook mijn 'hoofdthermometer' hangt, en ondanks op 4 meter afstand van de AC, zegt die toch dat het 24 graden is, terwijl het net 22 is. So be it. Je kunt simpelweg niet alles afvangen.
En afhankelijk van de ruimte kunnen er ook simpelweg tempwisselingen zijn binnen dezelfde ruimte. Bij een raam is het doorgaans kouder, bij een binnenmuur doorgaans warmer.
edit:
Het enige dat ik me niet precies meer kan herinneren (3 jaar geleden ofzo) is onderstaand. En ik weet niet of dat de hoofdreden was om alles weer in te pakken en retourneren:
HomeKit treats the sensor in question just like a stand-alone temperature sensor or that of a wall-mounted thermostat or air conditioner. Siri and the display in the Home and Eve apps display this value as measured. Any configured temperature offset (see below) is not included in the calculation by the accessory or app.
edit 2:
feb 2017. Inderdaad gedoe met compleet afwijkende temperaturen, en 1 die steeds volledig de weg kwijt was. Offsets werden genegeerd in de apps. Het is me vanaf daar dan ook compleet onduidelijk wat het nut er nog van is.
Een 'voordeel' van de thermo is overigens wel, dat je hem in homekit ook echt UIT kunt schakelen. Tegel grijs dus.
[
Voor 28% gewijzigd door
paQ op 07-12-2020 20:40
]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.