Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47
No Hands schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:35:
Ik heb een buitenlamp zonder sensor of schakelaar binnen die ik wil aan en uitzetten als ik dat wil. Ik dacht er een hue lamp in te draaien zodat ik die dan kon aansturen maar er zit een vaste LED in. Dus toen bedacht ik een Fibaro switch. Die werken ook met Homekit. Maar ik kom er niet uit of ik naast die switch dan ook nog wat anders nodig heb, een basisstation of iets dergelijks.
Of is het gewoon installeren en dan "Siri doe de buitenlamp aan/uit"?
Dat, of een HK schakelaar. Bijv Meross of koogeek.
Of anders een inbouwschakelaar.
In alle gevallen zul je wel een nuldraad moeten hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door paQ op 25-11-2020 15:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:35:
Ik heb een buitenlamp zonder sensor of schakelaar binnen die ik wil aan en uitzetten als ik dat wil. Ik dacht er een hue lamp in te draaien zodat ik die dan kon aansturen maar er zit een vaste LED in. Dus toen bedacht ik een Fibaro switch. Die werken ook met Homekit. Maar ik kom er niet uit of ik naast die switch dan ook nog wat anders nodig heb, een basisstation of iets dergelijks.
Of is het gewoon installeren en dan "Siri doe de buitenlamp aan/uit"?
Je kunt hem gewoon direct aan HomeKit koppelen. Daar kun je hem toevoegen dmv de code. Je kunt kiezen of je hem als lamp, ventilator of stopcontact gebruikt. Werkt prima hier. Wel is het handig om een Apple TV of HomePod als hub te gebruiken ivm toegang buiten huis.

Daarnaast kan het soms zijn dat je je schakelaar dubbel dient te bedienen. Als hij via HK is uitgeschakeld. Lijkt het net of je hem nog eerst nog eens uitschakelt alvorens weer in te schakelen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:55
TheKerremenke schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:45:
[...]

Je kunt hem gewoon direct aan HomeKit koppelen. Daar kun je hem toevoegen dmv de code. Je kunt kiezen of je hem als lamp, ventilator of stopcontact gebruikt. Werkt prima hier. Wel is het handig om een Apple TV of HomePod als hub te gebruiken ivm toegang buiten huis.

Daarnaast kan het soms zijn dat je je schakelaar dubbel dient te bedienen. Als hij via HK is uitgeschakeld. Lijkt het net of je hem nog eerst nog eens uitschakelt alvorens weer in te schakelen.
Ik heb een Homepod dus dat komt dan goed. Maar dan kan ik ook een dingetje aanmaken dat het gewoon op een bepaald tijdstip aangaat en uitgaat toch?
@paQ het gaat om een inbouwschakelaar die ik wil gebruiken idd. Nuldraad is aanwezig.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 25-11-2020 15:51 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:50:
[...]

Ik heb een Homepod dus dat komt dan goed.
@paQ het gaat om een inbouwschakelaar die ik wil gebruiken idd. Nuldraad is aanwezig.
dan kun je ook een shelly of geflashte sonoff van marktplaats nemen.
Volgens mij waren die 10-15 euro.
https://link.marktplaats.nl/m1623567696

als je een fysieke drukker wilt hebben: https://link.marktplaats.nl/m1627688797
Ik heb er hier ook 1 van, werkt ook wel eens niet (via hk) for whatever reason. Wifi bereik moet echt meer dan uitstekend zijn voor een stabiele werking.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 25-11-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:50:
[...]

Ik heb een Homepod dus dat komt dan goed. Maar dan kan ik ook een dingetje aanmaken dat het gewoon op een bepaald tijdstip aangaat en uitgaat toch?
Jazeker. Zo gebruik ik er ook een voor de aanrecht verlichting. Van die speciale platte inbouwspots onder de keukenkastjes. Heb er zelfs een Bewegingssensor mee gekoppeld zodat ik de vroege ochtend automatisch aan/uit gaat. Verder natuurlijk met de rest mee geprogrammeerd.

Alhoewel die shelly sonoff ook zeer interessant klinken. Zeker voor dat geld.

[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 25-11-2020 16:01 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@paQ Zo’n sonoff schakelt die volledig de stroom eraf? Of enkel digitaal, net als die fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TheKerremenke schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:03:
@paQ Zo’n sonoff schakelt die volledig de stroom eraf? Of enkel digitaal, net als die fibaro?
wut? hoe bedoel je digitaal de stroom eraf halen?
De (led)lamp gaat uit als de stroom eraf is. Net als bij fibaro lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
Er zit gewoon een schakelrelais in welke wordt aangestuurd. Dan wordt het stroomcircuit onderbroken bij het uitschakelen van het relais. Maar de Sonoff blijft wel voorzien van stroom, anders kun je hem niet meer bedienen op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Rgerr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:17:
Er zit gewoon een schakelrelais in welke wordt aangestuurd. Dan wordt het stroomcircuit onderbroken bij het uitschakelen van het relais. Maar de Sonoff blijft wel voorzien van stroom, anders kun je hem niet meer bedienen op afstand.
Ok duidelijk. Dus precies dezelfde werking als de fibaro. Had het even verkeerd gelezen. B) :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
paQ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:52:
[...]

Ik heb er hier ook 1 van, werkt ook wel eens niet (via hk) for whatever reason. Wifi bereik moet echt meer dan uitstekend zijn voor een stabiele werking.
Geen fysieke schakelaar nodig, dat kan ook niet echt meer zonder enorm hak en breekwerk.
Goeie tip dit, ga ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:52:
[...]

Bedankt voor de tip. Zojuist een 4 tal besteld bij de eerste marktplaats link. 👍🏽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
De Eufy 2K cams zijn weer in de aanbieding op Amazon. Nog eentje gescoord, kan ik de draadloze Logi Circle verplaatsen naar de voortuin.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• No Hands
Gisteren 2 fibaro switches besteld bij de domoticagigant. Zag ik daarna dat er verschil zat in SKU tussen zwave en homekit switches. Heb ik de domoticagiagant gevraagd om advies en die raden me aan om niet met Homekit te gaan werken vanwege afhankelijk van Apple en de beperkingen daarvan.
Aardige meneer aan de telefoon met een goed verhaal en hij heeft me ook nog een link gemaild met een filmpje wat ik moet bekijken maar is de beperking van Apple dan echt enorm?

• TheKerremenke
  • Nu online
Tja. Als je naast iOS devices android gebruikt/wilt gebruiken in de toekomst. Dan is dat wel een minpunt.

Maar bij zowel Zwave als HomeKit zul je in beide gevallen een hub moeten gebruiken.

Daarnaast zou ik als verkoper niet snel iemand een bepaalde richting aanraden. Puur informeren en de klant zelf laten kiezen.

[ Voor 25% gewijzigd door TheKerremenke op 26-11-2020 16:11 ]

• paQ
No Hands schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:06:
Gisteren 2 fibaro switches besteld bij de domoticagigant. Zag ik daarna dat er verschil zat in SKU tussen zwave en homekit switches. Heb ik de domoticagiagant gevraagd om advies en die raden me aan om niet met Homekit te gaan werken vanwege afhankelijk van Apple en de beperkingen daarvan.
Aardige meneer aan de telefoon met een goed verhaal en hij heeft me ook nog een link gemaild met een filmpje wat ik moet bekijken maar is de beperking van Apple dan echt enorm?
Sja. Dan moet je ook nog even een zwave hun fixen. Niet de goedkoopste dingetjes. Of een usbz dongle aan een pi. In elk geval een extra uitgave.

• Rgerr
De HomeKit devices van fibaro werken toch gelijk in HomeKit? Dus dat is het voordeel. Nadeel is dat ze dan ook echt HomeKit only zijn. Gebruik je de z-wave variant moet je inderdaad een hub (van fibaro of een z-wave usb op een Pi of NAS met Docker) gebruiken. Voordeel is dan wel weer dat je het op andere manieren kunt integreren, niet alleen HomeKit, maar ook Domoticz, HomeAssistant en dergelijke. Het is maar net wat je wil. De werking is er niet minder om, enkel de integratie.

[ Voor 5% gewijzigd door Rgerr op 26-11-2020 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
@TheKerremenke ik ben niet van plan ooit iets met Andorid te gaan gebruiken, huis vol Apple.
@paQ ja precies, dat zijn flinke extra kosten terwijl ik de Apple Homepod al heb
@Rgerr er zijn dus switches die werken met Zwave en switches die werken met Homekit. Dat zijn dus echt verschillende dingen. Ik had dus de verkeerde besteld. Ik ga nieuwe bestellen voor HomeKit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Fibaro heeft idd van bij alle producten een hk en een zwave versie.
Jasper1975 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:46:
[...]

Zou het om de nieuwe stekker gaan (met Thread) of een voorgaande? Heb je hem al binnen?
Gisteren ontvangen. Het zijn twee retail verpakkingen in een grotere retail verpakking.
Ik kan op de doos van de stekker nergens ontdekken welke variant dit is of van wanneer.

[ Voor 74% gewijzigd door paQ op 27-11-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@paQ Even in de eve app bij de stekker kijken naar het model nummer. Dat zou 20EBO8301 moeten zijn. De 4e variant van deze stekker die dit jaar is uitgekomen.

Kleine edit: In HK onder de apparaat instellingen zelf kun je helemaal onderaan bij Fabrikant het serienummer vinden. (Niet volledig maar wel genoeg informatie.)

Hier staat er meer over.
https://www.evehome.com/en/identify-your-eve-accessory

Algemeen over thread en eve.
https://www.evehome.com/en/blog/homekit-over-thread

[ Voor 19% gewijzigd door TheKerremenke op 27-11-2020 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMitch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 15:55
TheKerremenke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 08:57:
@paQ Even in de eve app bij de stekker kijken naar het model nummer. Dat zou 20EBO8301 moeten zijn. De 4e variant van deze stekker die dit jaar is uitgekomen.

Kleine edit: In HK onder de apparaat instellingen zelf kun je helemaal onderaan bij Fabrikant het serienummer vinden. (Niet volledig maar wel genoeg informatie.)

Hier staat er meer over.
https://www.evehome.com/en/identify-your-eve-accessory

Algemeen over thread en eve.
https://www.evehome.com/en/blog/homekit-over-thread
Ik heb dezelfde kit van stekker + strip besteld bij Amac, en het is de derde generatie zonder Thread. Model 20EAJ8301

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@iMitch Danku. Dan weet ik dat ik deze voorlopig niet hoef te bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Laatst online: 19-09 12:44
TheKerremenke schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:09:
@iMitch Danku. Dan weet ik dat ik deze voorlopig niet hoef te bestellen..
Mooie manier om van je oude meuk af te komen. Ben ook benieuwd naar de Multi pack deur sensoren zijn waarschijnlijk ook oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ongetwijfeld, maar het is echt een superstrakke deal voor de led strip alleen al. De rest is “gefundenes Fressen”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb regelmatig als in de Woning app het beeld van een Eufy 2k camera op beeldvullend zet linksboven een microfoon wordt getoond. De gele knop lijkt niet actief te zijn. Dit werkt toch ook niet met de Eufy 2k in HomeKit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIOsXdU3gKL8sCH1otvHL4bKMdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uN1ZB3dxPBbq2S2XbleQcpiu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 27-11-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:31:
Ik heb regelmatig als in de Woning app het beeld van een Eufy 2k camera op beeldvullend zet linksboven een microfoon wordt getoond. De gele knop lijkt niet actief te zijn. Dit werkt toch ook niet met de Eufy 2k in HomeKit?
[Afbeelding]
Bij beide camera’s nog nooit gehad. Raar!
En nee, ik heb geen microfoonknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
meesje schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:31:
[Afbeelding]
Ik open de camera niet vaak in de woning app, eigenlijk in geen enkele app, maar ben dit ook wel een enkele keer tegengekomen.
Zal wel een hardnekkige bug zijn in iOS die zich af en toe laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik zie regelmatig hetzelfde. Zal wel glitched zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Gelukt :) Eerste HomeKit automatisering is een feit.
Beide buitenlampen hebben nu een Fibaro switch. Gaan automatisch aan als de zon ondergaat. Nu nog bedenken wanneer ze weer uit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:57
No Hands schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:10:
Beide buitenlampen hebben nu een Fibaro switch. Gaan automatisch aan als de zon ondergaat. Nu nog bedenken wanneer ze weer uit moeten.
Half uurtje voordat de zon weer opgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
No Hands schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:10:
Hier gaat de buitenlamp om 23.30 uur uit als ik thuis ben. Stroomverspilling als deze ‘s nachts brandt. Daarentegen springt hij wel aan als ik later thuiskom. Ik sta dus nooit met de sleutel in het donker te klungelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Deshmir schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:39:
[...]

Half uurtje voordat de zon weer opgaat?
Dat leek me wat zinloos. 's Nachts is er niemand op mijn erf die licht nodig heeft. Het is idd wel handig als dat licht aangaat als ik thuis kom in het donker, zoals @Serena aangeeft. Dat moet ik ook instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
No Hands schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:21:
[...]

Dat leek me wat zinloos. 's Nachts is er niemand op mijn erf die licht nodig heeft. Het is idd wel handig als dat licht aangaat als ik thuis kom in het donker, zoals @Serena aangeeft. Dat moet ik ook instellen.
Dan maak je twee automatiseringen:

1. Als tijd 00.00 uur, dan lamp uit
2. Als iemand thuis komt en lamp is uit, dan lamp aan voor x minuten.

Hier laat ik overigens wel een lamp ‘s nachts branden. Ik woon aan een afgelegen donkere straat met weinig straatverlichting. Deze lamp staat tevens op het huisnummer gericht, ook best handig voor pakketbezorgers e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door Rgerr op 28-11-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Rgerr schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:24:
[...]

Dan maak je twee automatiseringen:

1. Als tijd 00.00 uur, dan lamp uit
2. Als iemand thuis komt en lamp is uit, dan lamp aan voor x minuten.

Hier laat ik overigens wel een lamp ‘s nachts branden. Ik woon aan een afgelegen donkere straat met weinig straatverlichting. Deze lamp staat tevens op het huisnummer gericht, ook best handig voor pakketbezorgers e.d.
Ik heb er dus 3.
• Ga 15 minuten na zon onder aan
• Ga om 23.30 uit
• Ga bij thuiskomst tussen 23.35 en 07.00 aan en na 5 minuten weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Zo ver ben ik nog niet dat ik dat allemaal voorelkaar krijg.
Wat is het verschil tussen scene en automatisering eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@No Hands

Een scène daarintegen is een accessoire (of groep accessoires) die je handmatig bediend. Middels HomeKit of Siri.

Een automatisering is het automatisch (de)activeren van accessoires op basis van onderstaande conditie:
- “Personen arriveren”
- “Personen vertrekken”
- “Het is een bepaald tijdstip”
- “Een accessoire wordt bediend”
- “Een sensor registreert iets”

Dus conditie gebonden. Iets gebeurd, waarna de accesoire(s) aan of uit gaan.

Als je op de i achter de conditie klikt kun je deze nog specifieker aanpassen. Bijvoorbeeld welke persoon arriveert. Of zonsopgang, hoeveel minuten ervoor of erna.

Even snel door de bocht gezegd.

Hier staat er bijvoorbeeld meer over: https://www.appletips.nl/cat/homekit/

[ Voor 41% gewijzigd door TheKerremenke op 29-11-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-09 23:38
Ik heb een probleem met de automatiseringen van mijn woning. Sinds ik een nieuwe telefoon heb lijkt deze niet meer bij mijn telefoon. Zo gaan de lampen niet meer aan of uit als ik van huis ga of thuis kom maar als mijn vriendin erbij is werkt het wel.
Ik heb al geprobeerd de automatisering opnieuw in te stellen, uitgelogd en opnieuw ingelogd met mijn apple ID zowel opp apple tv als op de iphone maar niks werkt.
Ook staat de locatievoorzieningen gewoon aan.

Heeft iemand toevallig al eens hetzelfde probleem gehad en hoe heb je dit opgelost?

[ Voor 4% gewijzigd door jffry90 op 01-12-2020 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jffry90 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:12:
Ik heb een probleem met de automatiseringen van mijn woning. Sinds ik een nieuwe telefoon heb lijkt deze niet meer bij mijn telefoon. Zo gaan de lampen niet meer aan of uit als ik van huis ga of thuis kom maar als mijn vriendin erbij is werkt het wel.
Ik heb al geprobeerd de automatisering opnieuw in te stellen, uitgelogd en opnieuw ingelogd met mijn apple ID zowel opp apple tv als op de iphone maar niks werkt.

Heeft iemand toevallig al eens hetzelfde probleem gehad en hoe heb je dit opgelost?
Als je nog meer mensen in je woning hebt: maak iemand anders even beheerder en verwijder jezelf uit de woning, vervolgens jezelf opnieuw toevoegen en beheerderschap weer overnemen. Meestal werkt het uit- en inloggen van icloud wel, maar probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08
Ik heb het ook gehad, niks hielp.
Woning verwijderd en nieuw aangemaakt.
Wel wat werk maar alles doet het nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jffry90
Rgerr schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:18:
[...]

Als je nog meer mensen in je woning hebt: maak iemand anders even beheerder en verwijder jezelf uit de woning, vervolgens jezelf opnieuw toevoegen en beheerderschap weer overnemen. Meestal werkt het uit- en inloggen van icloud wel, maar probeer het eens.
Bedankt voor je snelle reactie maar de andere persoon is ook beheerder maar kan mezelf via die telefoon alsnog niet verwijderen. Via mijn app kan ik enkel de woning verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jffry90 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:12:

Ben je uitgelogd op je oude telefoon? Issie verwijderd uit je icloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08
Dit is ook een belangrijke setting.
Mijn locatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lhf_C6v1BtEnGTtmoeAIRsiDa7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YG54HDAwEhbrI2mSCDwDU2p7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
jffry90 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:29:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie maar de andere persoon is ook beheerder maar kan mezelf via die telefoon alsnog niet verwijderen. Via mijn app kan ik enkel de woning verwijderen.
Vervolgens jezelf als gewone gebruiker instellen, dan jezelf vanaf de andere telefoon (of eigen telefoon) er uit gooien. Lukt dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jffry90
Ronvgs schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:40:
Dit is ook een belangrijke setting.
Mijn locatie.

[Afbeelding]
Denk dat dit het probleem is. Ik ga het gelijk even testen

Update: dit was het probleem inderdaad, helemaal top weer!

[ Voor 6% gewijzigd door jffry90 op 01-12-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:33
Weet iemand ook een oplossing voor de volgorde van de accesoires in de Home-app? Ik heb Homebridge ontdekt en heb nu daadwerkelijk mijn apparaten zichtbaar en bedienbaar in Homekit (en bedienbaar met Siri). Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe je de volgorde van de knopjes kunt veranderen. De minst gebruikte lampen staan nu bovenaan, maar daar wil ik graag de thermostaat en ventilatie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PhilipsFan schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:58:
Weet iemand ook een oplossing voor de volgorde van de accesoires in de Home-app? Ik heb Homebridge ontdekt en heb nu daadwerkelijk mijn apparaten zichtbaar en bedienbaar in Homekit (en bedienbaar met Siri). Maar ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe je de volgorde van de knopjes kunt veranderen. De minst gebruikte lampen staan nu bovenaan, maar daar wil ik graag de thermostaat en ventilatie hebben.
Linksboven huisje > wijzig scherm. Daarna gaan de tegels wiebelen en kun je ze verplaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 01-12-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:33
meesje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:02:
[...]

Linksboven huisje > wijzig scherm. Daarna gaan de tegels wiebelen en kun je ze verplaatsen.
Juist. Dat ik die nou niet zelf had kunnen vinden, dat zocht ik inderdaad. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 18:58
Vraagje aan de slimme thermostaat gebruikers: omdat mijn huidige radiatorknop is afgeknapt moet ik een nieuwe hebben, goede reden om er gelijk een te nemen die via Homekit te bedienen is.

Nu kom ik er niet helemaal uit, en blijkbaar gebruik ik niet de juiste zoektermen voor een antwoord op mijn vraag. Ik maak gebruik van stadsverwarming en wil dus in de woonkamer 2 radiatoren voorzien van een slimme radiatorknop. Moet ik bijvoorbeeld bij Tado nu wel of niet de bridge erbij hebben? De website van Tado doet voorkomen alsof je hem ook zonder bridge kan bedienen?

Is er op dit moment een bepaalde knop die eruit springt ten opzichte van de rest? Tado, Netatmo?

Edit: zie op Tink dat de Tado inderdaad een "basisstation" verreist.

[ Voor 5% gewijzigd door yorroy op 02-12-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
yorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:35:
Vraagje aan de slimme thermostaat gebruikers: omdat mijn huidige radiatorkraan is afgeknapt moet ik een nieuwe hebben, goede reden om er gelijk een te nemen die via Homekit te bedienen is.

Nu kom ik er niet helemaal uit, en blijkbaar gebruik ik niet de juiste zoektermen voor een antwoord op mijn vraag. Ik maak gebruik van stadsverwarming en wil dus in de woonkamer 2 radiatoren voorzien van een slimme radiatorknop. Moet ik bijvoorbeeld bij Tado nu wel of niet de bridge erbij hebben? De website van Tado doet voorkomen alsof je hem ook zonder bridge kan bedienen?

Is er op dit moment een bepaalde knop die eruit springt ten opzichte van de rest? Tado, Netatmo?

Edit: zie op Tink dat de Tado inderdaad een "basisstation" verreist.
yep, en bij netatmo idem.

Netatmo, 2 pack met bridge 159 euro: https://www.coolblue.nl/p...o-nvp-en-startpakket.html
Tado, 2 pack met bridge 168 euro: https://www.coolblue.nl/p...aat-starter-duo-pack.html
edit: op tink idd strakke aanbieding voor tado @139 euro.

offtopic:
* paQ blijft er bij dat netatmo de betere keuze is, want e-ink indicatoren

https://www.aliexpress.co...5facd025&tmLog=new_Detail

hubba hubba :9~
schiet eens op met dat ding! (156 euro... dat is zelfs voor een xiaomi product behoorlijk aan de prijs overigens)

Als het goed is HK via de aqara HK hub. Dat laatste is natuurlijk weer waar alles op blijft steken.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-12-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothergoose
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-02 13:21
En gaat eerst alleen werken op de Chinese servers, zelfs in HK mode.
Zou heel graag willen dat het spul betrouwbaarder gaat werken want dan is dit zeker een leuke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
Gister eindelijk, na lang wachten, HomeKit support voor de Flic hub!
Ik heb het idee om een van de knoppen te gebruiken om mijn rookmelders (Netatmo Amazon.nl had mooie deal 59,-) uit te kunnen zetten, deze gaan hier in huis nog wel eens aan. Iemand ervaring met uitzetten van rookmelders dmv een knop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
TheKerremenke schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:57:
@No Hands

Een scène daarintegen is een accessoire (of groep accessoires) die je handmatig bediend. Middels HomeKit of Siri.

Een automatisering is het automatisch (de)activeren van accessoires op basis van onderstaande conditie:
- “Personen arriveren”
- “Personen vertrekken”
- “Het is een bepaald tijdstip”
- “Een accessoire wordt bediend”
- “Een sensor registreert iets”

Dus conditie gebonden. Iets gebeurd, waarna de accesoire(s) aan of uit gaan.

Als je op de i achter de conditie klikt kun je deze nog specifieker aanpassen. Bijvoorbeeld welke persoon arriveert. Of zonsopgang, hoeveel minuten ervoor of erna.

Even snel door de bocht gezegd.

Hier staat er bijvoorbeeld meer over: https://www.appletips.nl/cat/homekit/
Je kunt het ook makkelijker maken. Ik maak scènes waar ik later een automatisering aan hang. Veel minder omslachtig. En je kunt de instellingen dus ook altijd gebruiken.
Hier gaat de scène ’Goedenavond’ een half uur voor zonsondergang aan. Maar als het echt donker is zoals afgelopen dagen roep ik echt al eerder Goedenavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@Serena Slim. Bedankt voor de tip. Maar voorlopig werkt het goed hier, dus laat ik het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mothergoose
  • Laatst online: 27-02 13:21
[quote]paQ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:08:
[...]

Netatmo, 2 pack met bridge 159 euro: https://www.coolblue.nl/p...o-nvp-en-startpakket.html
Tado, 2 pack met bridge 168 euro: https://www.coolblue.nl/p...aat-starter-duo-pack.html

offtopic:

@yorroy
Ik geloof dat de Eve Thermo zonder bridge te gebruiken is. Kan alleen heel weinig reviews vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 18:58
Mothergoose schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:06:
[quote]paQ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:08:
[...]

offtopic:

@yorroy
Ik geloof dat de Eve Thermo zonder bridge te gebruiken is. Kan alleen heel weinig reviews vinden.
Ja, ik ben eruit.
De Eve Thermo werkt inderdaad zonder bridge, maar kennelijk werkt deze op bluetooth. Ik heb een aantal reviews bekeken vanochtend maar het bereik blijkt niet heel goed te zijn.

Ik heb net een startpack gekocht bij Tink, met 1 knop en 1 bridge. De prijs was al goed, maar inclusief de nieuwsbriefkorting kom ik op nog geen 80 euro. Eerst dat maar eens proberen dan, uitbreiden is zo gebeurd.
Recensies van Tado en Netatmo zijn beide goed, maar voor de prijs toch maar gegaan voor Tado. Volgens mij doet het weinig voor elkaar onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
yorroy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:14:
[...]

Ja, ik ben eruit.
De Eve Thermo werkt inderdaad zonder bridge, maar kennelijk werkt deze op bluetooth. Ik heb een aantal reviews bekeken vanochtend maar het bereik blijkt niet heel goed te zijn.

Ik heb net een startpack gekocht bij Tink, met 1 knop en 1 bridge. De prijs was al goed, maar inclusief de nieuwsbriefkorting kom ik op nog geen 80 euro. Eerst dat maar eens proberen dan, uitbreiden is zo gebeurd.
Recensies van Tado en Netatmo zijn beide goed, maar voor de prijs toch maar gegaan voor Tado. Volgens mij doet het weinig voor elkaar onder.
Eve & BT, is.... heel 2009 :+

Tado is in de aanbieding een tikje goedkoper, klopt. Het doet hetzelfde, alleen is de netatmo net wat duurzamer gemaakt en afgewerkt als je het mij vraagt. En zoals ik al schreef, is het e-ink display echt te gek! Zo kun je altijd de temperatuur aflezen van de knop zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
Nieuwe Eve Thermo heeft Thread toch? Mooie reden om meteen een HomePod mini erbij te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jasper1975 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:47:
Nieuwe Eve Thermo heeft Thread toch? Mooie reden om meteen een HomePod mini erbij te kopen!
mja, ik verwacht dat de 'noodzaak' daarvan wel los zal lopen eerlijk gezegd. Thread is leuk, maar uitsluitend als je dan ook echt altijd een compatible wearable of handheld bij je hebt. En de rest van het gezin ook, anders kan het alleen maar averechtse werking hebben.

Zo heb ik mijn dochter al uit wel of niet thuis automatiseringen geknikkerd, omdat ze de helft van de keren van huis gaat zonder telefoon. of "ja hij was leeg". Nou dan doe je ook maar niet meer mee :+
Met het gevolg dat de gordijnen dicht gaan, de lampen uit, de tv en de verwarming uit, en de deuren op slot gaan als papa en mama van huis gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 00:32

Saninl

Serena schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:33:
[...]

Ik heb er dus 3.
• Ga 15 minuten na zon onder aan
• Ga om 23.30 uit
• Ga bij thuiskomst tussen 23.35 en 07.00 aan en na 5 minuten weer uit.
Heb je deze alledrie aangemaakt in de Hue app of in Woning?

En over de thermostaat-discussie vraag ik mij nog altijd af of het niet handiger is om losse radiatorkranen te kopen (van bijvoorbeeld Netatmo) in plaats van enkel een slimme thermostaat. Dit dan vooral om te bezuinigen? Stel je werkt thuis en koopt één losse radiatorkraan, dan kan je zorgen dat overdag enkel jouw thuiswerkplek wordt verwarmd. In de avond kan je de verwarming dan in zijn geheel opengooien en die thuiswerkplek dichtgooien. Of zie ik dan iets over het hoofd en dien ik dan andere stappen te ondernemen in mijn huis met toegang tot boiler (dus geen stadsverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
paQ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:52:
[...]

mja, ik verwacht dat de 'noodzaak' daarvan wel los zal lopen eerlijk gezegd. Thread is leuk, maar uitsluitend als je dan ook echt altijd een compatible wearable of handheld bij je hebt. En de rest van het gezin ook, anders kan het alleen maar averechtse werking hebben.

Zo heb ik mijn dochter al uit wel of niet thuis automatiseringen geknikkerd, omdat ze de helft van de keren van huis gaat zonder telefoon. of "ja hij was leeg". Nou dan doe je ook maar niet meer mee :+
Met het gevolg dat de gordijnen dicht gaan, de lampen uit, de tv en de verwarming uit, en de deuren op slot gaan als papa en mama van huis gaan :D
Thread staat los van Wearable's en handhelds toch? zeker met een HomePod mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Saninl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:24:
[...]

En over de thermostaat-discussie vraag ik mij nog altijd af of het niet handiger is om losse radiatorkranen te kopen (van bijvoorbeeld Netatmo) in plaats van enkel een slimme thermostaat. Dit dan vooral om te bezuinigen? Stel je werkt thuis en koopt één losse radiatorkraan, dan kan je zorgen dat overdag enkel jouw thuiswerkplek wordt verwarmd. In de avond kan je de verwarming dan in zijn geheel opengooien en die thuiswerkplek dichtgooien. Of zie ik dan iets over het hoofd en dien ik dan andere stappen te ondernemen in mijn huis met toegang tot boiler (dus geen stadsverwarming).
Het hangt natuurlijk af van je warmtebron.

Ik heb stadswarmte. Zowel thuis als op kantoor.
Thuis gebruik ik een nest beneden, en netatmo kranen boven.
Op kantoor alleen netatmo kranen, geen thermostaat.

Als je nu een modulerende ketel hebt, lijkt me het enigszins noodzakelijk om (ook) een sturende thermostaat te hebben. In geval van een boiler zou je denk ik ook wel afkunnen zonder thermostaat.

Een beetje knappe thermostaat leert natuurlijk wel de curve van moment van inschakelen tot gewenste temperatuur bereikt. Dat doen losse kranen niet, of in elk geval niet zoals een thermostaat dat leert. Als het buiten nog niet heel koud is, zie je ook dat thermostaatkranen veel makkelijker temperatuur overshoot hebben. Dat effect is minder erg als ze echt flink moeten stoken. Als het goed is weet een nest bijv. dat na enige dagen wel, en anticipeert daar dan op.
Dat laatste prevaleert voor mij om beneden dus geen thermostaatkranen te monteren. Alle drie de radiatoren hebben een vaste instelling, en nest doet de rest. Dat ik daarmee niet 1 slaapkamer kan verwarmen terwijl de nest geen vraag heeft, dat is dan maar zo. In die uitzonderlijke gevallen kan ik de nest heel even aanzetten voor 10 minuutjes. Dat is vaak al genoeg.

Ook dat is natuurlijk weer op te lossen, door beneden toch overal slimme kranen te monteren, en door een automatisering te maken -de nest in te schakelen en de kranen beneden uit- op het moment dat er van de bovenverdieping een warmtevraag komt en die er beneden niet is.
Jasper1975 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:28:
[...]

Thread staat los van Wearable's en handhelds toch? zeker met een HomePod mini
Wat is het voordeel dan precies in geval van een homepod mini + eve thermo?
Het dempt hooguit DE grote flaw van eve (namelijk bluetooth).

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 02-12-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Saninl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:24:
[...]

Dit is het HomeKit Topic, dus uiteraard in de Woning app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-09 00:32

Saninl

Serena schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:48:
[...]

Dit is het HomeKit Topic, dus uiteraard in de Woning app.
Begrijpelijk, maar ik heb deze in de Hue app geconfigureerd omdat je daar uit drie tijdslots kan kiezen. Hierdoor gaan mijn lampen net na zonsondergang feller aan dan midden in de nacht bijvoorbeeld :-). Je zou er eens naar kunnen kijken of het ook opportuun is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Saninl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:05:
[...]
Begrijpelijk, maar ik heb deze in de Hue app geconfigureerd omdat je daar uit drie tijdslots kan kiezen. Hierdoor gaan mijn lampen net na zonsondergang feller aan dan midden in de nacht bijvoorbeeld :-). Je zou er eens naar kunnen kijken of het ook opportuun is voor jou.
Dat kan in de Woning app (Home+ is nog beter) ook allemaal en nog iets uitgebreider. Ik wil alles netjes bij elkaar. Niet allemaal verschillende automatiseringen in verschillende apps. Veel te rommelig en levert problemen op als ze met elkaar in conflict komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
paQ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:32:
[...]

Wat is het voordeel dan precies in geval van een homepod mini + eve thermo?
Het dempt hooguit DE grote flaw van eve (namelijk bluetooth).
Dat ook juist dat dat het probleem was van de Eve Thermo dat ie gebruikmaakt van Bluetooth. Met een extra mest verbindingsprotocol erbij lijken ze me best weer interessant. Je hoeft geen extra hub meer te hebben alleen meerdere Thread apparaten (bijv. Eero heeft het ook). Je kan dan een mes netwerkje opzetten met verschillende merken. Hoe meer ermee gaan met deze techniek hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt inderdaad een interessante ontwikkeling. Ongetwijfeld zal het even duren voordat Thread massaal wordt omarmd. Op de website van thread heb ik gelezen dat de Google Nest Hub Max en de nieuwe Google mesh netwerk apparatuur ook thread ondersteunen. We zullen wel zien hoe dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

Eve gaat ook oudere producten (bv Energy en Door&Window) geschikt maken voor Thread.
https://www.evehome.com/en-us/blog/homekit-over-thread

Nog wat leesvoer:
https://www.threadgroup.org/
https://openthread.io/
Kennelijk heeft Google openthread geïmplementeerd, wat dat ook precies mag inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jasper1975 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:33:
[...]

Dat ook juist dat dat het probleem was van de Eve Thermo dat ie gebruikmaakt van Bluetooth. Met een extra mest verbindingsprotocol erbij lijken ze me best weer interessant. Je hoeft geen extra hub meer te hebben alleen meerdere Thread apparaten (bijv. Eero heeft het ook). Je kan dan een mes netwerkje opzetten met verschillende merken. Hoe meer ermee gaan met deze techniek hoe beter.
Sja, dus lopen ze enorm achter de feiten aan nog steeds. Nu komt er een soort van 'oplossing', met weer mitsen en maren. Bereik BT blijft bereik BT. Dat is gewoon niet veel. Dus dan moet je thread apparaten kopen om zo hopelijk de boel dekkend te krijgen zodat je ook je thermo op de badkamer kunt bedienen.

Begrijp me niet verkeerd; het is mooi dat het er is/komt, maar het is niet daarmee automatisch een oplossing.

Het enige voordeel van eve is ook meteen weer een nadeel.
voordeel: het kan direct op homekit
nadeel: het kan alleen op homekit (als je niet binnen het bereik van het apparaat bent)

Die thermo 2 is in de basis een mooi product geworden. Dat ze ze niet eveneens een zigbee of zwave ondersteuning hebben gegeven is me een raadsel. Ondertussen is die ook weer verbetert naar V3, maar nog steeds alleen BT.
iMitch schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:07:
[...]

Ik heb dezelfde kit van stekker + strip besteld bij Amac, en het is de derde generatie zonder Thread. Model 20EAJ8301
heb je de ledstrip al in gebruik genomen?
En zo ja: is hij echt zo goed als reviews doen geloven?
(de mijne is een kerstcadeau, dus die kan ik pas na de kerst in het echt zien :P )

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 02-12-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
  • Laatst online: 24-09 21:20
Jasper1975 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:14:
Gister eindelijk, na lang wachten, HomeKit support voor de Flic hub!
Mooi weer een homekit knop erbij. Maar als je nog niets daarvan hebt, dan dus blijkbaar een flinke aanschaf, weer met een hub erbij.
Is er ergens een actuele lijst voor knoppen die scenes binnen homekit kunnen gebruiken. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de aankomende Ikea-home scene knop ook homekit scenes kan gaan aansturen (jammer).
En de andere knoppen zijn 50-60 euro (best wel een fiks bedrag voor alleen maar een knop).
Zie ik dan iets over het hoofd? is er (zonder extra hub aan te moeten schaffen, en zonder pi/homebridge nog een goedkopere knop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 00:47
Serena schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:07:
[...]

Dat kan in de Woning app (Home+ is nog beter) ook allemaal en nog iets uitgebreider. Ik wil alles netjes bij elkaar. Niet allemaal verschillende automatiseringen in verschillende apps. Veel te rommelig en levert problemen op als ze met elkaar in conflict komen.
Heb je dan geen last van veel tragere reactietijd met bvb Hue Motion Sensors om je Hue lampen aan te laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Wim Leers schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:39:
[...]

Heb je dan geen last van veel tragere reactietijd met bvb Hue Motion Sensors om je Hue lampen aan te laten gaan?
Nu snap ik de verwarring. Ook de opmerking van @Saninl over de tijdslots. Jullie hebben het over de bewegingsmelders, wij hebben het over automatiseringen op tijd.
De beweging heb ik inderdaad als enige in de Hue app zelf ingesteld, handig met de lichtsterkte op bepaalde tijdstippen.
De automatiseringen zijn puur op aanwezigheid en tijdstip ingesteld. Dat is heel iets anders…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:31:
[...]

Mooi weer een homekit knop erbij. Maar als je nog niets daarvan hebt, dan dus blijkbaar een flinke aanschaf, weer met een hub erbij.
Is er ergens een actuele lijst voor knoppen die scenes binnen homekit kunnen gebruiken. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de aankomende Ikea-home scene knop ook homekit scenes kan gaan aansturen (jammer).
En de andere knoppen zijn 50-60 euro (best wel een fiks bedrag voor alleen maar een knop).
Zie ik dan iets over het hoofd? is er (zonder extra hub aan te moeten schaffen, en zonder pi/homebridge nog een goedkopere knop ?
Hier hangen overal Hue dimmers en 1 Hue Tap. Je kunt gewoon scènes/devices aan de 4 knoppen toewijzen.
Ik heb het zelfs zo ingesteld dat dezelfde knop aan EN uit is voor een scène (Wel via Home+). Geeft veel meer opties aan 1 dimmer.
Die dimmers zijn helemaal niet zo prijzig en vaak ook in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
Serena schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:47:
[...]

Hier hangen overal Hue dimmers en 1 Hue Tap
Maar dan begin je dus meteen al weer met een nieuwe hub/bridge. en ik wil eigenlijk niet nog meer hubs erbij (en ja, ik weet dat dat betekend dat het meer kost of simpelweg niet kan. Vandaar dat ik de vraag stelde)
Waar ik dan zo aan denk is zo een button van Fibaro. Behalve dat die dingen lelijk zijn, zijn ze ook flink aan de prijs. Ik was dus benieuwd of er in die hoek nog opties zijn.

Overigens geeft Hue dus blijkbaar de knop wel door aan homekit als knop om daar scenes mee aan te sturen. Zit er een kindje in dat de knoppen van Ikea dat ook gaan doen ? Of zal je daar alleen maar de Ikea scenes (binnen de Ikea hub dus) kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
blazez schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:53:
[...]

Maar dan begin je dus meteen al weer met een nieuwe hub/bridge. en ik wil eigenlijk niet nog meer hubs erbij (en ja, ik weet dat dat betekend dat het meer kost of simpelweg niet kan. Vandaar dat ik de vraag stelde)
Waar ik dan zo aan denk is zo een button van Fibaro. Behalve dat die dingen lelijk zijn, zijn ze ook flink aan de prijs. Ik was dus benieuwd of er in die hoek nog opties zijn.

Overigens geeft Hue dus blijkbaar de knop wel door aan homekit als knop om daar scenes mee aan te sturen. Zit er een kindje in dat de knoppen van Ikea dat ook gaan doen ? Of zal je daar alleen maar de Ikea scenes (binnen de Ikea hub dus) kunnen aansturen.
Ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat nagenoeg iedereen hier wel Hue lampen heeft, vandaar…

En een ‘kindje’? Denk niet dat Ikea daar voorlopig mee komt. Hun eigen app komt voor mijn gevoel ook nog uit 1987.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blazez
aw, damit (sorry). tweede keer vanavond dat de autocorrect zo een stom ding doet. Zit er een KANSJE (dus) in dat de Ikea knop ook binnen homekit te gebruiken is om homekit scenes aan te sturen bedoelde ik dus. Die Ikea app is inderdaad zooooooooo verschrikkelijk slecht. Die wil ik alleen maar gebruiken om apparaten aan te melden en eventueel te updaten. Verder niet.

Maar nee, ik heb geen Hue. Alleen een tradfri hub met wat spullen er aan. De rest van de losse spullen direct aan homekit (netatmo weerstation, meross buitenstekker, wat kookeek schakelaars etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hmm.... Ik kan de Aqara S1 kopen, 180 USD/st, verzendkosten nog onduidelijk.
Ze worden officieel nog niet verkocht omdat hij vooralsnog niet met de mija app werkt. (boeie)
Hij werkt al wel via homekit via een geschikte hub; de M1S, M2, of de camera GH2 bijv.
En uiteraard de bereidheid te gaan zagen in je muur, want er moet een vierkante inbouwdoos in.
bijv https://www.elektramat.nl...EF8KZ-fkXjIAaAp0AEALw_wcB

edit:
fak it :D

besteld! 8)7

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 03-12-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-09 15:27
paQ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:48:
Ze worden officieel nog niet verkocht omdat hij vooralsnog niet met de mija app werkt. (boeie)
Hij werkt al wel via homekit via een geschikte hub; de M1S, M2, of de camera GH2 bijv.
En uiteraard de bereidheid te gaan zagen in je muur, want er moet een vierkante inbouwdoos in.

edit:

besteld! 8)7
Heb jij betonnen muren? Zoja, dan ben ik wel benieuwd hoe je vierkante uitsparingen gaat 'zagen' voor die inbouwdoos :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
paQ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:42:
[...]

Die thermo 2 is in de basis een mooi product geworden. Dat ze ze niet eveneens een zigbee of zwave ondersteuning hebben gegeven is me een raadsel. Ondertussen is die ook weer verbetert naar V3, maar nog steeds alleen BT.
Ik begrijp dat Bluetooth niet ideaal is maar ik merk dat 5.0 stukken beter is dan voorgaande versies (De Flic hub en Flic 2 Buttons hebben 5.0). Wat me opvalt is dat het moeilijk te achterhalen is welke versie Eve gebruik. Staat (vaak) niet in de specs. Ik heb zelf nog een aantal deur/raam sensoren ingepakt liggen die ik wil inzetten na verbouwing(loopt wat uit). Ik had deze "alvast' gekocht maar liggen nu al vier jaar in een doos. Maar ben wel een beetje huiverig na al jullie verhalen over slecht bereik van bluetooth. Heb wel een Eve extend gescoord tijdens black friday.
heb je de ledstrip al in gebruik genomen?
En zo ja: is hij echt zo goed als reviews doen geloven?
(de mijne is een kerstcadeau, dus die kan ik pas na de kerst in het echt zien :P )
Leuk Kerst cadeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
blazez schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:31:
[...]

Ik heb de Flic 2 (8x) en Hub en infrarood ding via Kickstarter gekocht (160 euro geloof ik). Ik ben best tevreden met de knoppen. Ik heb nog geen plekken waar ik ze wilde inzetten waar ik geen bereik had naar de hub. Nu (eindelijk) homekit is ge integreert zal ik ze meer gaan inzetten. Ik vind de Hue Dimmers voor verlichting super fijn. Zeker als je wil kunnen dimmen.

Het is we jammer inderdaad dat je aan zoveel Hubs vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
terror-oehoe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:57:
[...]

Heb jij betonnen muren? Zoja, dan ben ik wel benieuwd hoe je vierkante uitsparingen gaat 'zagen' voor die inbouwdoos :?
Komop ;) niet zomaar opgeven :p

Ik heb betonnen zijmuren, maar dat zijn niet de plekken waar mijn schakelaars hangen.
De rest is gipsblok en fermacel HSB.

Ik ben gewoon té nieuwsgierig. Als het goed is is het lichtschakelaar, dimmer, kleurkiezer, gordijnenbediener, thermostaat, alarm, alles in 1.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 03-12-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:50
paQ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:48:

edit:

besteld! 8)7
Wanneer verwacht je hem binnen te hebben en kan je dan laten weten of die bevalt?

Ben ook met smart (!) op zoek naar een soortgelijk systeem om bij thuiskomst de juiste scènes te kunnen activeren. Had gehoopt dit met de keypad van eufy te laten lukken, maar die krijg ik niet in HomeKit.

Ps: geo locatie werkt helaas niet voor mij omdat die te onnauwkeurig is (woon in een stad). Als ik even ga winkelen blijf ik binnen de kleinste zone die je kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vdiermen Puur voor het snel selecteren van een scene bij thuiskomst, volstaat een simpele HomeKit schakelaar toch ook? B.v. die van Hue of Aqara, of Eve/Fibaro als je geen Hue/Aqara bridge hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
@vdiermen Of een iPad aan de muur monteren. Zijn er genoeg die dat doen.

Heb je de keuze tussen goedkoop of duurder
Oudere iPad (air) 9,7 inch of iPad Pro 12 inch })

[ Voor 58% gewijzigd door TheKerremenke op 04-12-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vdiermen schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:48:
[...]

Wanneer verwacht je hem binnen te hebben en kan je dan laten weten of die bevalt?

Ben ook met smart (!) op zoek naar een soortgelijk systeem om bij thuiskomst de juiste scènes te kunnen activeren. Had gehoopt dit met de keypad van eufy te laten lukken, maar die krijg ik niet in HomeKit.

Ps: geo locatie werkt helaas niet voor mij omdat die te onnauwkeurig is (woon in een stad). Als ik even ga winkelen blijf ik binnen de kleinste zone die je kunt instellen.
Zal er om hangen rond de kerstdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Heeft iemand toevallig een Fibaro plug en kan deze voltage wisselingen melden in Homekit zonder een bridge oid?

Wil een simpele oplossing voor als de was klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-09 15:27
Deshmir schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:17:
Heeft iemand toevallig een Fibaro plug en kan deze voltage wisselingen melden in Homekit zonder een bridge oid?

Wil een simpele oplossing voor als de was klaar is...
Is wellicht een Aqara vibratiesensor een goedkope alternatieve oplossing? Kan natuurlijk alleen als je al de hub van Aqara hebt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
paQ schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:08:
[...]

https://www.aliexpress.co...5facd025&tmLog=new_Detail

hubba hubba :9~
schiet eens op met dat ding! (156 euro... dat is zelfs voor een xiaomi product behoorlijk aan de prijs overigens)
Dit Aqara display lijkt 1-op-1 gekopieerd van Niko Black Display (https://www.niko.eu/en/pr...d5-562b-b342-0b07952bd876) Die chinezen blijven goed in kopieren van andermans spullen |:(

Afbeeldingslocatie: https://www.niko.eu/-/media/sites/nikoeu/import/digital-assets/3/b/c/3bc98a5dc8ee424a8a2babba00a94b70.ashx?rev=28aa497f319e4248a972fcef069d23ba&h=400&w=400&la=en&hash=C2AACF58B2B312EBEBB87E6868DBDE2E

[ Voor 21% gewijzigd door Tristan op 06-12-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
paQ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:36:
[...]

Komop ;) niet zomaar opgeven :p

Ik heb betonnen zijmuren, maar dat zijn niet de plekken waar mijn schakelaars hangen.
De rest is gipsblok en fermacel HSB.

Ik ben gewoon té nieuwsgierig. Als het goed is is het lichtschakelaar, dimmer, kleurkiezer, gordijnenbediener, thermostaat, alarm, alles in 1.
https://nl.aliexpress.com...CecsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Niet langer meer leverbaar.. waar heb jij hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
terror-oehoe schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:40:
[...]

Is wellicht een Aqara vibratiesensor een goedkope alternatieve oplossing? Kan natuurlijk alleen als je al de hun van Aqara hebt :-)
Is misschien wel een optie ja, ik heb die cam van hun ook en die fungeert volgens mij ook als een hub.
ik ga mij even inlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-09 16:59
Vraagje, ik wil graag een ledstrip gaan verwerken in mijn verlaagde plafond. Het liefst een RGBW ledstrip. Nu moet de ledstrip bijna 12 meter lang worden, maar de meeste gaan tot max. 10 meter.

Iemand ervaring om een langere ledstrip (meer dan 10 meter) te vinden die ook nog via Homekit aangestuurd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:00

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hoi, ook een HomeKit vraagje hier over automatisering van de verwarming. Ik heb 2 radiatoren met allebei een radiatorknop (Eve Thermo). Aan de andere kant van de woonkamer staat een Eve Room temperatuursensor. Nu wil ik dat als ik zeg "verwarm de woonkamer naar 20 graden" hij de temperatuur van de Eve Room pakt, want pas als het daar 20 graden is klopt het natuurlijk. Maar je raadt het al, beide radiatorknoppen stoppen ermee als de eigen sensor boven de 20 graden komt, en dat gaat al vrij rap omdat ze zo dicht "op het vuur" zitten.

Iemand een idee of dit ergens is in te stellen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zet je ze op 21.

Het gaat er om dat je een behaaglijke temperatuur bereikt toch? Die is de ene keer hoger dan de andere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:29:
Hoi, ook een HomeKit vraagje hier over automatisering van de verwarming. Ik heb 2 radiatoren met allebei een radiatorknop (Eve Thermo). Aan de andere kant van de woonkamer staat een Eve Room temperatuursensor. Nu wil ik dat als ik zeg "verwarm de woonkamer naar 20 graden" hij de temperatuur van de Eve Room pakt, want pas als het daar 20 graden is klopt het natuurlijk. Maar je raadt het al, beide radiatorknoppen stoppen ermee als de eigen sensor boven de 20 graden komt, en dat gaat al vrij rap omdat ze zo dicht "op het vuur" zitten.

Iemand een idee of dit ergens is in te stellen?
Kun je nergens in de eve app aangeven hoeveel offset er is. Bij Tado kun je bijvoorbeeld aangeven dat er een afwijking van 0.x graad is. Waardoor die wel tot de juiste temperatuur zal verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

TheKerremenke schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:32:
[...]

Kun je nergens in de eve app aangeven hoeveel offset er is. Bij Tado kun je bijvoorbeeld aangeven dat er een afwijking van 0.x graad is. Waardoor die wel tot de juiste temperatuur zal verwarmen.
Yes, thanks maar het probleem is dat dat ding er zo'n 6-7 graden naast zit lijkt het wel (als ik even aanneem dat de Room de temperatuur objectief meet omdat die sensor niet vlak naast een verwarming zit maar midden in de kamer staat).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
DeNachtwacht schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:06:
[...]

Yes, thanks maar het probleem is dat dat ding er zo'n 6-7 graden naast zit lijkt het wel (als ik even aanneem dat de Room de temperatuur objectief meet omdat die sensor niet vlak naast een verwarming zit maar midden in de kamer staat).
Sja het is op papier een leuk ding, maar in het echt....
Een eve thermo werkt niet samen met een thermostaat bijv, want die is er niet.
Netatmo en tado hebben dat wel, Lyric ook, en hebben vaak ook nog externe sensoren als je het zeker wilt weten.

En een offset instellen heeft in zoverre nut dat je rond die verwarming natuurlijk ongeveer de echte temperatuur wilt meten. Maar ook niet aan de andere kant van de kamer. Dat gezegd hebbende: bij een conventioneel systeem meet je ook de temperatuur bij de thermostaat, en niet bij de verwarming, simpelweg om dat je ergens vanuit moet gaan.
Daarom maakt het in theorie ook niet zo bijster veel uit welke waarde de kraan aangeeft. Heb je het koud, geef je hem een tikje omhoog. Is/wordt het te warm, tikje minder. Een slimme thermostaat op een strategische plek kan daar op anticiperen en zal dat ook leren na een aantal sequences.

Op zich is de eve room een goeie thermometer, en zou ik die in de buurt van de verwarming plaatsen, pak m beet op 1,5 m afstand (helemaal corona :+ ) en hem gewoon even een uurtje te laten. Dan op de gemeten van de waarde van de room, de offset op de kraan zo aanpassen totdat die dezelfde temperatuur aangeeft op het display. Dichterbij kun je toch niet komen, simpelweg omdat de temperatuur dan 'klopt'.

Op kantoor heb ik geen thermostaat, maar alleen (netatmo)kranen, en gebruik ik de AC als bijverwarming. Die warme lucht trekt toch langs de muur waar ook mijn 'hoofdthermometer' hangt, en ondanks op 4 meter afstand van de AC, zegt die toch dat het 24 graden is, terwijl het net 22 is. So be it. Je kunt simpelweg niet alles afvangen.
En afhankelijk van de ruimte kunnen er ook simpelweg tempwisselingen zijn binnen dezelfde ruimte. Bij een raam is het doorgaans kouder, bij een binnenmuur doorgaans warmer.

edit:
Het enige dat ik me niet precies meer kan herinneren (3 jaar geleden ofzo) is onderstaand. En ik weet niet of dat de hoofdreden was om alles weer in te pakken en retourneren:
HomeKit treats the sensor in question just like a stand-alone temperature sensor or that of a wall-mounted thermostat or air conditioner. Siri and the display in the Home and Eve apps display this value as measured. Any configured temperature offset (see below) is not included in the calculation by the accessory or app.
edit 2:
feb 2017. Inderdaad gedoe met compleet afwijkende temperaturen, en 1 die steeds volledig de weg kwijt was. Offsets werden genegeerd in de apps. Het is me vanaf daar dan ook compleet onduidelijk wat het nut er nog van is.

Een 'voordeel' van de thermo is overigens wel, dat je hem in homekit ook echt UIT kunt schakelen. Tegel grijs dus.

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 07-12-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

paQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:29:
Sja het is op papier een leuk ding, maar in het echt....
Een eve thermo werkt niet samen met een thermostaat bijv, want die is er niet.
Netatmo en tado hebben dat wel, Lyric ook, en hebben vaak ook nog externe sensoren als je het zeker wilt weten.
Tsja ik heb stadsverwarming dus dan is dit het enige alternatief... op zich werkt het wel prima hoor, het is alleen jammer dat HomeKit of Eve dit niet fikst. Het lijkt me softwarematig nou niet echt het meest ingewikkeld...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
DeNachtwacht schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:44:
[...]

Tsja ik heb stadsverwarming dus dan is dit het enige alternatief... op zich werkt het wel prima hoor, het is alleen jammer dat HomeKit of Eve dit niet fikst. Het lijkt me softwarematig nou niet echt het meest ingewikkeld...
Ik heb ook stadsverwarming. Bevalt me dikke prima overigens, maar ik laat een nest thermostaat het werk doen. Als je op de bank zit, dan vind ik het eigenlijk ook niet zo heel belangrijk hoe warm het naast de radiator in de hoek en die in de keuken is. Als ik het behaaglijk heb en de nest zegt dat het 21,5 is, dan is alles pais en vree :)

De bottleneck zit hier toch echt in de eve thermo. Als die niet kan inschatten dat het op 2 meter van de radiator heus geen 26,5 is, dan ben je gewoon af.
Welke versie is het?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 07-12-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

paQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:57:
De bottleneck zit hier toch echt in de eve thermo. Als die niet kan inschatten dat het op 2 meter van de radiator heus geen 26,5 is, dan ben je gewoon af.
Welke versie is het?
de nieuwe versie (voor zover ik weet zijn er 2 versies, een 2015 en 2018 model, ik heb die laatste).

Ik blijf er toch echt bij dat de meest failsafe optie is dat ik in HomeKit gewoon per kamer kan instellen welke sensor de hoofdtemperatuur weergeeft. In mijn geval de Eve Room aan de andere kant van de kamer. Maar ja, als je dat niet kan instellen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
DeNachtwacht schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:05:
[...]
de nieuwe versie (voor zover ik weet zijn er 2 versies, een 2015 en 2018 model, ik heb die laatste).

Ik blijf er toch echt bij dat de meest failsafe optie is dat ik in HomeKit gewoon per kamer kan instellen welke sensor de hoofdtemperatuur weergeeft. In mijn geval de Eve Room aan de andere kant van de kamer. Maar ja, als je dat niet kan instellen...
Er is later nog een V3 gekomen. Niemand weet precies wat daar anders aan is, behalve dat ie sneller zou communiceren met de app.
Maar de eve room is geen thermostaat, en de eve apparaten kunnen op die manier ook niet samenwerken. Of misschien kan het technisch wel, maar is het dan na enkele dagen gedaan met de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Geeft het verzamelknopje in de Woning-app bij jullie een negatieve temperatuur aan?
Hier niet namelijk… Althans, hij mist het streepje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXXUz5SjwxvMgcwk7kWH3MHDER4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNFiN36lcM3IOqfI8FDYqAhP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1NPgVciryF15-dIPpPz8Ple05s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRkQTzORQrS4DK1bcYEwZocD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 12:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

(jarig!)
Streep je staat er (niet volgens onze standaard) toch achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
Bastiaan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:54:
Streep je staat er (niet volgens onze standaard) toch achter?
Dat staat er toch altijd? Als in ‘van - tot’.

Pagina: 1 ... 61 ... 88 Laatste