Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02
Het zal vast al een keer besproken zijn, maar ik vind even nergens info;
Kun je de volgorde van je tegels - of eigenlijk vooral de scenes bovenin - naar eigen wens inrichten? Ik heb bijvoorbeeld een paar scenes gemaakt met een 'light' versie en een 'full' versie, die zou ik graag bij elkaar willen hebben (sorry, structopaat :$.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29
elcastel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:03:
Het zal vast al een keer besproken zijn, maar ik vind even nergens info;
Kun je de volgorde van je tegels - of eigenlijk vooral de scenes bovenin - naar eigen wens inrichten? Ik heb bijvoorbeeld een paar scenes gemaakt met een 'light' versie en een 'full' versie, die zou ik graag bij elkaar willen hebben (sorry, structopaat :$.).
tuurlijk
huisje > wijzig scherm

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02
Jeetje, zo simpel, totaal overheen gekeken.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dillhole
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:06
Leuk projectje. heb hier nog een 2.5 klaar liggen voor een zonnescherm en 2 x een 1 om gewone schakerlaar. Ik moet ze volgens mij eerst nog flashen... was dat bij jou nodig? nog tips?

ik ben wel benieuwd of het idd gaat passen achter de bestaande schakelaars.
MuVo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Ik ben er mee bezig geweest, ik heb versie demo 1 als test klaar met Shelly 2.5. Afwerking en bedrading moet ik nog verbeteren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn rolluik is nu bedienbaar in Homekit via Shelly en homebridge. Maar ik kan de rolluik ook met de fysieke knoppen bedienen (Pulse schakelaar)

Omdat dit mijn eerste electo projectje is ben ik tevreden met het eerste resultaat. Maar het kastje is nu te vol, mogelijk door het gebruik van te veel stugge installatie kabel. De bedrading oogt daardoor ook nog wat rommelig. Verder heb ik het loze gedeelte voorbereid om eventueel nog een stopcontact onder te plaatsen, maar is nu te vol (daarnaast wil ik uitzoeken of het wel verstandig is).

Laat maar weten als je interesse hebt, dan ik kan het stroomschema en materialenlijst wel met je delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19
Shelly's flashen is hiervoor totaal niet nodig. Er zijn zowel shelly plugins als MQTT Plugins om de shelly's te koppelen. MQTT wordt ook standaard al op de shelly's ondersteund.

Maar wil je hier verder op lezen is dit waarschijnlijk een beter forum

[ Voor 4% gewijzigd door PorschefanRoel op 28-10-2020 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 19:53
MuVo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Ik ben er mee bezig geweest, ik heb versie demo 1 als test klaar met Shelly 2.5. Afwerking en bedrading moet ik nog verbeteren.

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn rolluik is nu bedienbaar in Homekit via Shelly en homebridge. Maar ik kan de rolluik ook met de fysieke knoppen bedienen (Pulse schakelaar)

Omdat dit mijn eerste electo projectje is ben ik tevreden met het eerste resultaat. Maar het kastje is nu te vol, mogelijk door het gebruik van te veel stugge installatie kabel. De bedrading oogt daardoor ook nog wat rommelig. Verder heb ik het loze gedeelte voorbereid om eventueel nog een stopcontact onder te plaatsen, maar is nu te vol (daarnaast wil ik uitzoeken of het wel verstandig is).

Laat maar weten als je interesse hebt, dan ik kan het stroomschema en materialenlijst wel met je delen.
Ha, inmiddels had ik het hier op exact dezelfde manier opgelost.
Dubbelvoudige opbouwdoos van Gira met één blindplaat voor de Shelly en één jaloezieschakelaar.

Momenteel nog niet gekoppeld aan HomeKit (via firmware) of HomeBridge (via plugin), ik gebruik ze voor nu met Google Home wat perfect werkt.

Beide dozen zitten achter de gordijnen dus valt mij niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbUZkmMyuuZY_rPWS9bhm_kC420=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS4dv12aBqnA8BtuADkIp3ee.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ro3lie op 28-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:19
ro3lie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Ha, inmiddels had ik het hier op exact dezelfde manier opgelost.
Dubbelvoudige opbouwdoos van Gira met één blindplaat voor de Shelly en één jaloezieschakelaar.

Momenteel nog niet gekoppeld aan HomeKit (via firmware) of HomeBridge (via plugin), ik gebruik ze voor nu met Google Home wat perfect werkt.

Beide dozen zitten achter de gordijnen dus valt mij niet op.

[Afbeelding]
Leuk om te zien dat we op de zelfde oplossing zijn uitgekomen! :*) Draden mooi compact bij elkaar gebonden (y) . Mogelijk dat ik het additioneel stopcontact gewoon weghaal uit de doos achter de blindplaat. Maakt het in de doos toch netter en behoudt de veiligheid. Heb jij met flexible draden gewerkt of alleen stugge draden?
dillhole schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:49:
Leuk projectje. heb hier nog een 2.5 klaar liggen voor een zonnescherm en 2 x een 1 om gewone schakerlaar. Ik moet ze volgens mij eerst nog flashen... was dat bij jou nodig? nog tips?

ik ben wel benieuwd of het idd gaat passen achter de bestaande schakelaars.

[...]
Flashen was bij mij niet nodig, gezien ik gebruik maak van Homebridge met Shelly ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
MuVo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Leuk om te zien dat we op de zelfde oplossing zijn uitgekomen! :*) Draden mooi compact bij elkaar gebonden (y) . Mogelijk dat ik het additioneel stopcontact gewoon weghaal uit de doos achter de blindplaat. Maakt het in de doos toch netter en behoudt de veiligheid. Heb jij met flexible draden gewerkt of alleen stugge draden?

[...]

Flashen was bij mij niet nodig, gezien ik gebruik maak van Homebridge met Shelly ondersteuning.
Massief koperen draden en wago's, verder trekontlasting gemaakt voor stekker naar stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
MuVo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:52:
[...]
Toont hij ze als rolluik/garagedeur of lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:19
ro3lie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Toont hij ze als rolluik/garagedeur of lamp?
Als rolluik, je kunt het type selecteren in Homebridge. Je hebt de keuzen uit veel types, onder andere garagedeur, lamp etc. Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUggWPEtavxq7uZmmQxrXnyJI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebPrBlThkZwaPu1e0P7JG5jv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F71XjOu-_tPqb-ugq8ONqu_Vqq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87DtecalDizxR6KM5Mx8FJob.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:08
Het viel m'n vader op dat ie nogal snel door z'n databundel van KPN heen gaat op zijn iPhone. Ik ben eens mee gaan kijken en heb op 28 oktober zijn Cellular-stats gereset. Ik heb nu net gekeken waar de data nu aan opgegaan is en hij heeft gewoon 515(!!)MB verstookt aan "HomeKit". Iemand enig idee hoe dit kan? Hij heeft twee HKSV camera's hangen, maar ik mag hopen dat die niet op de achtergrond continu naar zijn iPhone streamen.

Ter vergelijking heb ik tegelijk met hem óók mijn celullar stats gereset, en kom (met in mijn huis ook 2 camera's) "maar" op 14,3MB. Vind ik overigens nog steeds veel, zeker gezien het feit dat ik op afstand eigenlijk nooit kijk.

Iemand ervaring hiermee?

Edit: hij is de eerste niet kennelijk: https://discussions.apple.com/thread/251916674. Blijkbaar een bug in iOS 14. Ik laat hem zijn telefoon wel even helemaal resetten en restoren, ik lees hier en daar dat dit helpt. Wel karig hoor...

[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 01-11-2020 13:51 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik krijg mijn eve energies niet gevonden?
Lagen in de kast. Nu weer nodig. Heb ze gereset. Lampje knipperde. Homekit gescanned. Ook handmatig ingevoerd. Dit in zowel homekit als de eve app.

Tel. Uit en aangezet. Wifi uit en aangezet. Router uit en aangezet.

Maar hij blijft maar zoeken naar de eve energy’s. Heb er 3. Alle drie worden niet gevonden. Kan geen toeval zijn. Ik zal iets over het hoofd zien.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
readytoflow schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:21:
Ik krijg mijn eve energies niet gevonden?
Lagen in de kast. Nu weer nodig. Heb ze gereset. Lampje knipperde. Homekit gescanned. Ook handmatig ingevoerd. Dit in zowel homekit als de eve app.

Tel. Uit en aangezet. Wifi uit en aangezet. Router uit en aangezet.

Maar hij blijft maar zoeken naar de eve energy’s. Heb er 3. Alle drie worden niet gevonden. Kan geen toeval zijn. Ik zal iets over het hoofd zien.

Iemand een idee?
Eve energy werkt op Bluetooth.
Staat Bluetooth op je iPhone aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Tartarus schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:30:
[...]

Eve energy werkt op Bluetooth.
Staat Bluetooth op je iPhone aan?
Omg...😬🤐🥱
Die had ik idd uitgezet omdat ik op de speaker zat die m’n vrouw wilde gebruiken!
Stupid!

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
readytoflow schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:40:

Omg...😬🤐🥱
Die had ik idd uitgezet omdat ik op de speaker zat die m’n vrouw wilde gebruiken!
Stupid!

Thx.
Always blame the wife 😂😂😂

Ben blij dat ‘t gelukt is.

[ Voor 5% gewijzigd door Tartarus op 01-11-2020 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
readytoflow schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:40:
[...]

Omg...😬🤐🥱
Stupid!

Thx.
En daarom heb ik alle Eve stekkers verkocht. Waardeloos… Je wil dat het met wifi werkt, absoluut niet met bluetooth.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Serena schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:40:
[...]

En daarom heb ik alles Eve stekkers verkocht. Waardeloos… Je wil dat het met wifi werkt, absoluut niet met bluetooth.
In mijn klein appartementje werken ze prima. Als je iets groter woont, begrijp ik je standpunt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Tartarus schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:41:
[...]

In mijn klein appartementje werken ze prima. Als je iets groter woont, begrijp ik je standpunt wel.
Totdat je je bt uitzet omdat....... vul maar in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
paQ schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:20:
[...]

Totdat je je bt uitzet omdat....... vul maar in
Niet van toepassing in mijn use case. Ik heb nog een Watch en een TV waarmee ik mijn HomeKit accessoires kan benaderen en bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Tartarus schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:48:
[...]

Always blame the wife 😂😂😂

Ben blij dat ‘t gelukt is.
😇 Nee...deze gaat in de categorie blunders helaas.
Serena schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:40:
[...]

En daarom heb ik alles Eve stekkers verkocht. Waardeloos… Je wil dat het met wifi werkt, absoluut niet met bluetooth.
Ze liggen er alleen maar voor de kerst idd. (Ja, we zijn er vroeg bij dit jaar)
Werken nu. Maar wel traag tov de hue lampen en stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
readytoflow schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:45:
[...]

😇 Nee...deze gaat in de categorie blunders helaas.

[...]

Ze liggen er alleen maar voor de kerst idd. (Ja, we zijn er vroeg bij dit jaar)
Werken nu. Maar wel traag tov de hue lampen en stekkers.
Je wil toch niet zeggen dat je de kerstboom al opgezet hebt hè?
Zo ja… Mijn hemel!!!! Het is 1 november!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Wat kan ik zeggen...choose your battles _O-
In t vakantiehuis is alles gereed. alleen de kerstboom nog. heb ik nog een weekje uit kunnen stellen :+

Wat anders nog. ik heb het deels voor elkaar gekregen.
Ik wil dat de temperatuur in dat chaletje binnen niet onder de 10 graden komt. Dit o.a. voor de vochtigheid binnen en om te zorgen dat de koelkast en vriezer optimaal blijven werken.

Met Home+ heb ik het volgende ingesteld.
Een event trigger dat wanneer mijn Netatmo Home coach een temp signaleert <11 graden
dat dan onze inverter airco door de Tado airco controller aangezet wordt om te verwarmen tot 16 graden (laagste verwarmingstemperatuur).
Dat deel werkt wel.

maar als de temp dan 16 graden is, dan zou de verwarming eigenlijk ook weer uit moeten.
Nu heeft ie een paar dagen zo aangestaan vermoed ik.
Hoe krijg ik dat voor elkaar. Ik zie alleen een timer waarmee ik de acties ongedaan kan maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxg8YmdorRzSM1nzx-CuJt3LP4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLQUC2dYxhTmnrHqDiZfPTYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ_Cb7dbEXJlylb3BQuFGpPnu0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7uiJGemWglPi3UzvTV7X5Cl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door readytoflow op 02-11-2020 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
readytoflow schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:02:
Hoe krijg ik dat voor elkaar. Ik zie alleen een timer waarmee ik de acties ongedaan kan maken?
Oplossing. dunkt me, is om een automation te maken die de airco uitzet wanneer 16° bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-08 20:12
readytoflow schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:02:
Wat kan ik zeggen...choose your battles _O-
In t vakantiehuis is alles gereed. alleen de kerstboom nog. heb ik nog een weekje uit kunnen stellen :+

Wat anders nog. ik heb het deels voor elkaar gekregen.
Ik wil dat de temperatuur in dat chaletje binnen niet onder de 10 graden komt. Dit o.a. voor de vochtigheid binnen en om te zorgen dat de koelkast en vriezer optimaal blijven werken.

Met Home+ heb ik het volgende ingesteld.
Een event trigger dat wanneer mijn Netatmo Home coach een temp signaleert <11 graden
dat dan onze inverter airco door de Tado airco controller aangezet wordt om te verwarmen tot 16 graden (laagste verwarmingstemperatuur).
Dat deel werkt wel.

maar als de temp dan 16 graden is, dan zou de verwarming eigenlijk ook weer uit moeten.
Nu heeft ie een paar dagen zo aangestaan vermoed ik.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als temperatuur > 14 graden, en airco staat aan dan airco uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boatje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-10-2023
Heb onlangs een Hue Bridge, Hue Switch and Tråfri lampjes aangeschaft. Probleem is dat mijn lampjes niet herkend worden in Homekit, terwijl de switch wel herkend wordt.

Ik las dat Trådfri lampjes vroeger niet herkend werden omdat ze aan de hue bridge gekoppeld waren. Is dit nog altijd zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boatje schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:46:
Ik las dat Trådfri lampjes vroeger niet herkend werden omdat ze aan de hue bridge gekoppeld waren. Is dit nog altijd zo?
Naar mijn weten is dat nog steeds zo. Je hebt of een Tradfri bridge nodig of homebridge met plug-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boatje
meesje schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:57:
[...]

Naar mijn weten is dat nog steeds zo. Je hebt of een Tradfri bridge nodig of homebridge met plug-in.
Thanks. Zal een Trådfri bridge aanschaffen. Zal het simpelste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:57:
[...]

Boatje schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:07:
[...]

Thanks. Zal een Trådfri bridge aanschaffen. Zal het simpelste zijn.
ik vraag me dat af eigenlijk.
Heb je je lampjes wel met hue gekoppeld? Of gewoon rechtstreeks aan de knop bijvoorbeeld.
Ik zie mijn tradfri lampjes gewoon in hue app, en hoewel ik een hue-hb-plugin heb, komen ze niet via die plugin in hk. Aan de tradfri bridge zijn ze niet gekoppeld, dus komen ze zover ik kan nagaan gewoon via hue in homekit.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 02-11-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:43:
[...]

[...]

Heb je je lampjes wel met hue gekoppeld? Of gewoon rechtstreeks aan de knop bijvoorbeeld.
Ik zie mijn tradfri lampjes gewoon in hue app, en hoewel ik een hue-hb-plugin heb, komen ze niet via die plugin in hk. Aan de tradfri bridge zijn ze niet gekoppeld, dus komen ze zover ik kan nagaan gewoon via hue in homekit.
Jij hebt toch ook domoticz draaiend? Maak je wellicht gebruik van de edomoticz homebridge plug-in waardoor ze zichtbaar worden in HomeKit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:47:
[...]

Jij hebt toch ook domoticz draaiend? Maak je wellicht gebruik van de edomoticz homebridge plug-in waardoor ze zichtbaar worden in HomeKit?
nope. geen domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Boatje Ik heb zelf geen Tradfri spul meer in huis, ik kan het niet testen, maar gezien paQ zijn ervaring zou je het wellicht nog een keer kunnen proberen.
Nog wel gegoogled met alleen negatief resultaat, b.v.: https://www.onemorething....amp-koppelen-aan-homekit/ of https://www.reddit.com/r/..._hub_homekit_not_working/
Zelf zou ik voor het gemak gaan en kiezen voor een Tradfri bridge. Uiteindelijk bespaar je 25 euro (of minder indien tweedehands), maar je krijgt er ook wat voor terug. Bv. integratie met Alexa of Google Assistant. Daarnaast ook handig voor de Ikea rolgordijnen of volume knop voor de Symfonisk speakers (mocht je dat ooit willen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boatje
[...]

[...]

Lampjes zijn met de Hue bridge geconnecteerd. Het resetten heeft wel enkele pogingen geduurd. Aan/uit knipperen moest redelijk snel gebeuren en bij mij precies 6x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Boatje schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:04:
[...]

Lampjes zijn met de Hue bridge geconnecteerd. Het resetten heeft wel enkele pogingen geduurd. Aan/uit knipperen moest redelijk snel gebeuren en bij mij precies 6x.
Ja dat had ik ook. Maar überhaupt ook met ikea hub. Maar mijn lampen zijn in hue aan de dimmer gekoppeld, en ik kan het gewoon bedienen in homekit.

Sja. Misschien dat ze dan toch via de hue plugin binnenkomen. Het werkt iig prima en geheel “a la hue”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Rgerr schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:13:
[...]

Als temperatuur > 14 graden, en airco staat aan dan airco uit?
Ben er nu niet. Maar zoiets als dit dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Org-awpy21ya3jvo4oF0yyE19k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jddw9IPA2JNwaKlSk8E5z4mX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
readytoflow schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 01:46:
[...]

Ben er nu niet. Maar zoiets als dit dus?
[Afbeelding]
Zo op het eerste gezicht lijkt dat een goede automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:53
Weet iemand toevallig of het via een work-around mogelijk is om een HKSV Camera op te laten nemen ook al ben ik thuis?
Voor zover ik kan vinden lijkt het niet mogelijk om dit zo in te regelen.
Voorbeeld:
Als ik thuis ben => Stream overdag, maar <record on motion 's nachts>
Als ik weg ben => Altijd Stream & Recording, triggered on motion.

Hetgeen tussen <> lijkt niet met HomeKit te kunnen, wel met een andere app (Home+?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
[b]meesje schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:43:
Daarnaast ook handig voor de Ikea rolgordijnen of volume knop voor de Symfonisk speakers (mocht je dat ooit willen).
Of iedere andere Sonos speaker. Hoeft niet per se Symfonisk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Deshmir schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:25:
Weet iemand toevallig of het via een work-around mogelijk is om een HKSV Camera op te laten nemen ook al ben ik thuis?
Voor zover ik kan vinden lijkt het niet mogelijk om dit zo in te regelen.
Voorbeeld:
Als ik thuis ben => Stream overdag, maar <record on motion 's nachts>
Als ik weg ben => Altijd Stream & Recording, triggered on motion.

Hetgeen tussen <> lijkt niet met HomeKit te kunnen, wel met een andere app (Home+?)?
Al maanden naar op zoek, maar kan het ook niet vinden.
Ik zou ook graag alleen op laten nemen op het moment dat ik de ‘Welterusten’ scène activeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boatje
[...]

[...]

Ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Heb nu een Tradfri gateway gaan halen en deze gekoppeld aan HK. Maar nu zijn ze verdwenen uit Hue 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Boatje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:49:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan. Heb nu een Tradfri gateway gaan halen en deze gekoppeld aan HK. Maar nu zijn ze verdwenen uit Hue 8)7
Dat is logisch. Ze kunnen maar met 1 bridge tegelijk verbonden zijn natuurlijk :)
Ik heb met de reset methode ze een voor een gekoppeld door de hue dimmer er tegenaan te houden.

even in de log gegraven. de komen idd via de hue plugin binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 03-11-2020 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Laatst online: 10-09 13:33
Ik heb gisteren mijn Linksys Velop routers geupdate naar de laatste firmware versie met HomeKit Router support. Hieronder mijn positieve ervaringen tot nu toe.

Update dient nog handmatig gedaan te worden (lijkt nog niet vrijgegeven voor auto update). Ik heb onderstaande handleiding gebruikt.
https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=274497

Zodra de nieuwe firmware op al je nodes staat zie je in de Linksys iOS app (je hebt de laatste versie 2.13.7.330603 nodig) een optie voor HomeKit integration onder de menu optie "Network Administration" staan die aan moet staan. Nu zou d'r automatisch een pop-up moeten verschijnen die je vraagt "Make your smart home more secure".
!!!
• HomeKit support is er tot nu toe alleen nog voor Velop Tri-Band routers
• De setup dient eerst in de Linksys app gedaan te worden. Andersom proberen vanuit Home app werkt niet en eindigt in een foutmedling dat het via de router app gedaan moet worden.
• Bij mij verscheen de bovenstaande pop-up maar niet en na wat zoekwerk op het Linksys forum kwam ik erachter dat je moet inloggen op de app via een "smart Wi-Fi account" en niet via het "local password". Nadat ik een account had aangemaakt en via deze had ingelogd verscheen bovenstaande pop-up gelijk.
Na een paar keer op next next next gedrukt te hebben vraagt de Linksys app, de Apple Home app te openen om de setup af te ronden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-HK1kY4u1oYQT1_QvNoOcRiwFw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uCieg1Ojzc9mDogcG2v8CBwu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVEiY3s6xFOoKvnnr_1Ol15b8fk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/d92sjKAewLhJ3FKKfog09I7M.png?f=fotoalbum_tile

In de Home app is er nu een optie bijgekomen in het "Home settings" menu, Wi-Fi network & routers genaamd. Hier zie je je homekit routers die je kunt hernoemen en aan een "room" kan toevoegen.
Je vind hier ook de "device groups" die verbonden zijn aan HomeKit via Wi-Fi. Je hebt hier de keus uit 3 beveiligingsopties van volledig "restricted" tot in het geheel niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PBASN2nX-Krl-r_3TDGXam2pn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzHRYMYL6T1sv0Xzdd2Bfxd6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBYODQxZdXKQyHdzUnmxgY60vsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IktFNDWuTd5GxjwDzxDEvHk0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrJZeWjnVjOKhe9_cb-XBZ-H9LI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIOzKtd9JnG8SzcbIWygc6H3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcNq-N0waoA6wkI12n5BTvF2D1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDtlG5So20zgAnWr2A3ny5FG.jpg?f=fotoalbum_tile

Na de update heb ik totaal geen issues gehad met mijn apparaten die al in HomeKit hingen. Alle die via Wi-Fi verbonden waren zijn op Automatic gezet en werkten naar behoren. Hierna heb ik mijn Chinese devices (noem me maar achterdochtig) naar "Restrict to Home" gezet en hierna werkten mijn Aqara HSV cameras (+ toegevoegde accessoires zoals sensoren en knoppen) en mijn Kogeek plugs nog gewoon. Ze zullen wel geen firmware updates kunnen krijgen maar dan zet ik de setting wel tijdelijk even terug tzt.
Ik zal binnenkort is mijn Hue bridge & Hoobs (homebridge) hub settings aan passen naar restricted en kijken of deze blijven werken maar alles op z'n tijd.

Een andere wijziging die me op viel na de update zijn de Wi-Fi credentials. In de screenshots hieronder zie je een Aqara Camera die ik opnieuw heb toegevoegd, deze heeft "HomeKit-managed" credentials. De al toegevoegde camera staat nu op "Default".
Voor zover ik weet is dit een extra beveiligingslaag die ervoor zorgt dat alle devices hun eigen "dummy" credentials krijgen en dus niet je eigen Wi-Fi credentials en ook niet die van elkaar. Mijn ervaring is gelukkig dat je al je apparaten die al toegevoegd waren gewoon blijven werken maar dan dus niet van deze extra beveiligingslaag gebruik maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXakrXKA-tmv7JVJV9HRpTxz2Cw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqHmEo4tyYmGvcLBxHTRCtlv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNdVIZxgzzJXrpuc94UBHrojdNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSeU9pIaxoZA5p9sYmsiOSBx.jpg?f=fotoalbum_tile

Echter zie ik dat mijn Kogeek plugs nu op "Unknown" staan en ik heb geen idee wat dit betekend.
Weet iemand dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWVs4dF6FuWwu7LVCn_u317Y1X8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92WKG0jqeV3nGM9alokYnvDE.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze extra beveiliging heeft me er toe doen besluiten om voor een Chinees merk HSV camera te gaan en om de Linksys router aan te schaffen en ik ben blij met dat de update voor mij toch enigszins snel is gekomen (binnen 2 maanden na aanschaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Scidd0w Bedankt voor delen van je ervaringen. Als ik je verhaal lees over 'Wi-Fi credential' is dus noodzakelijk om al je wifi devices opnieuw toe te voegen aan HomeKit. Hiervoor had ik al eens eerder gelezen, maar in een YT filmpje werd ook weer aangegeven dat dit niet nodig is. Echter als ik zie, lijkt me dit wel wenselijk. 'HomeKit managed' klinkt in mijn ogen beter dan 'default'. ;) Ik denk dat je je Koogeek stekkers ook maar opnieuw moet toevoegen. 'Unknown' klinkt helemaal niet fijn. :)

Ik ben erg benieuwd naar je update over Hue en HOOBS. Werkt Hoobs nog goed wanneer op 'restricted'? Puur een gevoel, maar ik verwacht dat dit dan niet meer goed werkt. Of wellicht afhankelijk van de werking van de verschillende plugins.

Misschien toch maar even komende BF/CM deals in de gaten houden. Mijn wifi netwerk moest toch een keer een goede update krijgen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 03-11-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boatje
Hoe, hoe koppel je een Trådfri lamp aan Hue met de Hue Switch? Ik gebruik de 6 aan/uit methode... Liefst gebruik ik Hue Bridge over Trådfri Gateway...

Alvast bedankt!

[ Voor 186% gewijzigd door Boatje op 03-11-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Scidd0w schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:02:
Ik heb gisteren mijn Linksys Velop routers geupdate naar de laatste firmware versie met HomeKit Router support. Hieronder mijn positieve ervaringen tot nu toe.

Update dient nog handmatig gedaan te worden (lijkt nog niet vrijgegeven voor auto update). Ik heb onderstaande handleiding gebruikt.
https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=274497

Zodra de nieuwe firmware op al je nodes staat zie je in de Linksys iOS app (je hebt de laatste versie 2.13.7.330603 nodig) een optie voor HomeKit integration onder de menu optie "Network Administration" staan die aan moet staan. Nu zou d'r automatisch een pop-up moeten verschijnen die je vraagt "Make your smart home more secure".

[...]

Na een paar keer op next next next gedrukt te hebben vraagt de Linksys app, de Apple Home app te openen om de setup af te ronden.
[Afbeelding][Afbeelding]

In de Home app is er nu een optie bijgekomen in het "Home settings" menu, Wi-Fi network & routers genaamd. Hier zie je je homekit routers die je kunt hernoemen en aan een "room" kan toevoegen.
Je vind hier ook de "device groups" die verbonden zijn aan HomeKit via Wi-Fi. Je hebt hier de keus uit 3 beveiligingsopties van volledig "restricted" tot in het geheel niet.

[Afbeelding]

Na de update heb ik totaal geen issues gehad met mijn apparaten die al in HomeKit hingen. Alle die via Wi-Fi verbonden waren zijn op Automatic gezet en werkten naar behoren. Hierna heb ik mijn Chinese devices (noem me maar achterdochtig) naar "Restrict to Home" gezet en hierna werkten mijn Aqara HSV cameras (+ toegevoegde accessoires zoals sensoren en knoppen) en mijn Kogeek plugs nog gewoon. Ze zullen wel geen firmware updates kunnen krijgen maar dan zet ik de setting wel tijdelijk even terug tzt.
Ik zal binnenkort is mijn Hue bridge & Hoobs (homebridge) hub settings aan passen naar restricted en kijken of deze blijven werken maar alles op z'n tijd.

Een andere wijziging die me op viel na de update zijn de Wi-Fi credentials. In de screenshots hieronder zie je een Aqara Camera die ik opnieuw heb toegevoegd, deze heeft "HomeKit-managed" credentials. De al toegevoegde camera staat nu op "Default".
Voor zover ik weet is dit een extra beveiligingslaag die ervoor zorgt dat alle devices hun eigen "dummy" credentials krijgen en dus niet je eigen Wi-Fi credentials en ook niet die van elkaar. Mijn ervaring is gelukkig dat je al je apparaten die al toegevoegd waren gewoon blijven werken maar dan dus niet van deze extra beveiligingslaag gebruik maken.
[Afbeelding][Afbeelding]

Echter zie ik dat mijn Kogeek plugs nu op "Unknown" staan en ik heb geen idee wat dit betekend.
Weet iemand dit?
[Afbeelding]

Deze extra beveiliging heeft me er toe doen besluiten om voor een Chinees merk HSV camera te gaan en om de Linksys router aan te schaffen en ik ben blij met dat de update voor mij toch enigszins snel is gekomen (binnen 2 maanden na aanschaf).
In z'n algemeenheid, wat doet het router exact met betrekking tot de HomeKit devices? Ik lees dat je een aantal opties er bij krijgt om apparaten restricties op te leggen, maar is dit niet eenvoudig (en veel goedkoper) te regelen door apparaten enkel toegang te geven tot het lokale netwerk in je eigen firewall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Boatje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:02:
Hoe, hoe koppel je een Trådfri lamp aan Hue met de Hue Switch? Ik gebruik de 6 aan/uit methode... Liefst gebruik ik Hue Bridge over Trådfri Gateway...

Alvast bedankt!
Dan zul je even moeten googlen. Uit mijn hoofd: ik moest de lamp 5 of 6 keer uit en aan doen (stroom eraf/erop) en dan uit en aan op de dimmer blijven inhouden terwijl ik hem zowat tegen de lamp hield.
Daarna 2 rondjes draaien, mijn knieën aanraken met mijn ellebogen en HEY SIRI roepen, en dan deed ie het :+
De lamp reageerde ook trouwens om te laten weten dat het gelukt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scidd0w
meesje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:45:
'HomeKit managed' klinkt in mijn ogen beter dan 'default'. ;)
Klopt je mist een gedeelte van de beveiligingslagen als je hem niet opnieuw toevoegt. Je deelt nu je Wi-Fi SSID/Wachtwoord met het device. Maar volgens mij doet de restrict functie nog het meest, namelijk ervoor zorgen dat er geen toegang buiten je HomeKit network mogelijk is.
meesje schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:45:
Ik denk dat je je Koogeek stekkers ook maar opnieuw moet toevoegen. 'Unknown' klinkt helemaal niet fijn. :)
Ja dat heb ik dus ook gedaan. :+ Misschien krijgen ze unknown omdat ze een erg oude firmware hebben van voor de HomeKit routers oid? Ik ga nog is verder zoeken wat dit precies betekend.
Rgerr schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:50:
In z'n algemeenheid, wat doet het router exact met betrekking tot de HomeKit devices? Ik lees dat je een aantal opties er bij krijgt om apparaten restricties op te leggen, maar is dit niet eenvoudig (en veel goedkoper) te regelen door apparaten enkel toegang te geven tot het lokale netwerk in je eigen firewall?
Ja kan en ja als je router dit ondersteunt goedkoper. Makkelijker niet echt want dit is letterlijk so simpel als Restricted aanklikken. Alleen lokaal gaat ook niet werken voor HSV cameras die de opnames in de iCloud opslaan namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Scidd0w op 03-11-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Scidd0w schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:25:
[...]
Klopt je mist een gedeelte van de beveiligingslagen als je hem niet opnieuw toevoegt. Je deelt nu je Wi-Fi SSID/Wachtwoord met het device. Maar volgens mij doet de restrict functie nog het meest, namelijk ervoor zorgen dat er geen toegang buiten je HomeKit network mogelijk is.

[...]
Ja dat heb ik dus ook gedaan. :+ Misschien krijgen ze unknown omdat ze een erg oude firmware hebben van voor de HomeKit routers oid? Ik ga nog is verder zoeken wat dit precies betekend.

[...]
Ja kan en ja als je router dit ondersteunt goedkoper. Makkelijker niet echt want dit is letterlijk so simpel als Restricted aanklikken. Alleen lokaal gaat ook niet werken voor HSV cameras die de opnames in de iCloud opslaan namelijk.
Zei ook niet eenvoudiger, maar (relatief) eenvoudig. En weet je zeker dat lokaal niet werkt voor HSV camera's icm cloud? Je kunt anders ook de cloud ip's whitelisten.

Is niet om de HK routers af te kraken hoor, ik ben oprecht benieuwd naar de meerwaarde van zo'n apparaat. Ik heb zelf een pfsense firewall met een switch erachter waarmee ik het eea aan verkeer stuur. En vraag me af wat een HK router meer kan dan wat ik nu met die van mij kan/doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
@Rgerr
weet je zeker dat lokaal niet werkt voor HSV camera's icm cloud? Je kunt anders ook de cloud ip's whitelisten.
Nee weet ik niet want mijn setup heeft/had geen losse firewall.
ik ben oprecht benieuwd naar de meerwaarde van zo'n apparaat. Ik heb zelf een pfsense firewall met een switch erachter waarmee ik het eea aan verkeer stuur. En vraag me af wat een HK router meer kan dan wat ik nu met die van mij kan/doe.
Ik denk in jouw geval niet veel. Je hoeft zelf minder te configureren en de mogelijkheid om voor ieder device een apart wifi wachtwoord te genereren heb je volgens mij niet.
Denk dat dit vooral makkelijk is voor standaard gebruikers die geen idee van firewalls hebben of mensen zoals ik die toch een nieuwe router willen en het gemakkelijk vinden dat het voor hen gedaan wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Scidd0w schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:24:
@Rgerr

[...]

Nee weet ik niet want mijn setup heeft/had geen losse firewall.

[...]

Ik denk in jouw geval niet veel. Je hoeft zelf minder te configureren en de mogelijkheid om voor ieder device een apart wifi wachtwoord te genereren heb je volgens mij niet.
Denk dat dit vooral makkelijk is voor standaard gebruikers die geen idee van firewalls hebben of mensen zoals ik die toch een nieuwe router willen en het gemakkelijk vinden dat het voor hen gedaan wordt. :)
Helder, dan heeft het voor mij niet zo veel nut nee... Dacht misschien is dan de reactietijd wel weer wat sneller (minder lang 'bijwerken' in de Woning app) e.d. :) Toch bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De vorige berichten hebben me getriggerd om te kijken naar de (beperkte) functionaliteiten binnen mijn Ziggo modem/router. Daar de optie MAC-filtering tegen gekomen. De help is vrij summier, maar ik maak hieruit op dat je obv MAC adres je apparaten toegang tot het internet kunt ontzeggen.
Dit heb ik zojuist gedaan voor:
- Hue
- Mi Desk Lamp
- Eufy camera's
- Aqara Gateway
Het resultaat is dat deze apparaten nog toegankelijk zijn via de Woning app. Helemaal goed natuurlijk!
Hue is met de eigen app alleen via het interne netwerk bereikbaar, maar niet meer via 4G. Dat klinkt ook logisch.
De Mi Desk Lamp, Eufy camera's en de Aqara Gateway daarentegen zijn zowel via het eigen netwerk als via 4G niet meer bereikbaar. Ik ben geen expert op netwerk gebied, maar ik vind het bijzonder dat de Chinese producten een connectie met internet vereisen terwijl ik op het eigen netwerk zit. Bij Hue is dit niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O ja, nog een toevoeging op voorgaande bericht: de Lyric thermostaat. Deze heeft hetzelfde gedrag als de Chinese producten. Pluim dus voor Hue!

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 04-11-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm.... irritant. Nu geeft de Lyric om de zo veel tijd op het display aan dat er geen internet verbinding is. Ik ben benieuwd als ik gebruik maak van een HomeKit router en kies voor ‘restricted’ deze melding ook wordt getoond. Ik vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
Ik heb zelf een Tado thermostaat en die werkt (nu nog) volledig vanuit de cloud dus vermoed ook dat het hier niet bij gaat werken maar moet ik nog uittesten.
Echter kan je deze ook volledig via HomeKit automatiseringen aansturen en dan zou het dus weer wel moeten werken.
M.a.w. ik heb het weekend weer wat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scidd0w schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:32:
Ik heb zelf een Tado thermostaat en die werkt (nu nog) volledig vanuit de cloud dus vermoed ook dat het hier niet bij gaat werken maar moet ik nog uittesten.
Echter kan je deze ook volledig via HomeKit automatiseringen aansturen en dan zou het dus weer wel moeten werken.
M.a.w. ik heb het weekend weer wat te doen :)
Het display van de Lyric geeft aan dat er een WiFi verbinding is, ook wel logisch want anders werkt ie ook niet via HK. Helaas checkt ie elke twee uur (?) of er een verbinding is naar buiten. Zo niet, dan melding op display. Jammer, want verder werkt ie goed. Wellicht voor Hue en Honeywell het MAC filter er weer af halen en alleen er op laten voor het Chinese spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag de Aqara deur sensoren binnen gekregen. Zojuist even getest met de alarm functie van de Aqara hub. Logischerwijs werkt dit alleen wanneer de Aqara hub toegang heeft tot het internet. Dus MAC filtering er weer af gehaald.

Klopt het dat je dit alarm alleen kunt inregelen via de Aqara app en niet (op arm/disarm na) via HomeKit?

Of moet ik wachten tot mijn HomePod Mini’s binnen zijn en dan dit stappenplan doorlopen? En weer overstappen naar Apple Music?

[ Voor 22% gewijzigd door meesje op 06-11-2020 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:46:
Vandaag de Aqara deur sensoren binnen gekregen. Zojuist even getest met de alarm functie van de Aqara hub. Logischerwijs werkt dit alleen wanneer de Aqara hub toegang heeft tot het internet. Dus MAC filtering er weer af gehaald.

Klopt het dat je dit alarm alleen kunt inregelen via de Aqara app en niet (op arm/disarm na) via HomeKit?

Of moet ik wachten tot mijn HomePod Mini’s binnen zijn en dan dit stappenplan doorlopen? En weer overstappen naar Apple Music?
Volgens mij is er wel een homebridge plug-in voor het alarm, als je dat nog hebt kun je daar eens naar kijken. Een andere mogelijkheid kan ik zo niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:46:

Je moet in de Aqara (In mijn geval de Mi Home) app aangeven welke devices je wil dat het alarm triggeren.
Maar je kunt in Apple het alarm gewoon aan- en uitzetten. Ik heb dat aan scènes gekoppeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:58:
[...]

Je moet in de Aqara (In mijn geval de Mi Home) app aangeven welke devices je wil dat het alarm triggeren.
Maar je kunt in Apple het alarm gewoon aan- en uitzetten. Ik heb dat aan scènes gekoppeld...
Thanks! Dat bevestigt wat ik al dacht. Ik zie ook dat je in de app een vertraging kunt instellen op activeren van het alarm. Wel handig, kun je rustig nog binnen het alarm er op zetten zonder dat het direct af gaat als je de deur open doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:03:
[...]

Thanks! Dat bevestigt wat ik al dacht. Ik zie ook dat je in de app een vertraging kunt instellen op activeren van het alarm. Wel handig, kun je rustig nog binnen het alarm er op zetten zonder dat het direct af gaat als je de deur open doet.
Hier gaat hij aan bij de 'Afwezig' scène, dan ben ik sowieso al weg. Gaat ook vanzelf uit als ik thuiskom. Dan moet je automation instellen dat het uitgaat als bijvoorbeeld een lamp aangaat. Beetje een workaround. Hier gaat toch altijd het licht onder het aanrecht aan als ik thuiskom.
Aan bij de scène Welterusten en weer uit bij de scène Goedemorgen.
Gaat 99% van de tijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serena schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:07:
[...]

Hier gaat hij aan bij de 'Afwezig' scène, dan ben ik sowieso al weg. Gaat ook vanzelf uit als ik thuiskom. Dan moet je automation instellen dat het uitgaat als bijvoorbeeld een lamp aangaat. Beetje een workaround. Hier gaat toch altijd het licht onder het aanrecht aan als ik thuiskom.
Aan bij de scène Welterusten en weer uit bij de scène Goedemorgen.
Gaat 99% van de tijd goed.
Het licht onder het aanrecht, dat zou bij ons ook een goede optie zijn. Deze workaround is nodig omdat je anders altijd nog via iPhone (of Apple Watch) moet bevestigen dat het alarm er af kan (ook al is het een automation), toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Precies. Dat is een goede workaround. Sommigen gebruiken hier een slimme stekker voor. Zonder dat hier verder iets is op aangesloten. Puur als trigger om het automatisch aan/uit te laten zetten dmv geolocatie.

Anders moet je het inderdaad iedere keer bevestigen.

[ Voor 12% gewijzigd door TheKerremenke op 06-11-2020 19:27 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi! Dan ga ik daar komende dagen eens mee aan de slag. En wanneer de HomePod Mini’s binnen zijn (dit kan drie maanden duren....) zal ik eens kijken of ik deze mee kan laten blèren ;) : wanneer deur open en alarm is aan dan geluid op homepod’s afspelen. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Ja, de wachttijd op die HomePod mini’s is inderdaad lang. Gravis gaf maximaal 3 maanden aan..... ben benieuwd. Eerste keer dat ik daar iets bestel. Dus spannend.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:19:
[...]

Het licht onder het aanrecht, dat zou bij ons ook een goede optie zijn. Deze workaround is nodig omdat je anders altijd nog via iPhone (of Apple Watch) moet bevestigen dat het alarm er af kan (ook al is het een automation), toch?
Je kunt toch ook een dummy gebruiken? Als thuis iemand thuis komt dan dummy uit. Als dummy uit, dan alarm uit. Als iedereen van huis vertrekt dan dummy aan. Als dummy aan, dan alarm aan. Vier automatiseringen, maar geen vreemde automatisering waar bij je echt een accessoire aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rgerr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:44:
[...]

Je kunt toch ook een dummy gebruiken? Als thuis iemand thuis komt dan dummy uit. Als dummy uit, dan alarm uit. Als iedereen van huis vertrekt dan dummy aan. Als dummy aan, dan alarm aan. Vier automatiseringen, maar geen vreemde automatisering waar bij je echt een accessoire aanzet.
Dat zou ook kunnen, maar ik heb al een tijdje geleden afscheid genomen van homebridge. Misschien toch maar weer overwegen. Ook omdat jullie erg tevreden zijn met de Ring deurbel icm homebridge. En een betaalbare HomeKit deurbel laat nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:55:
[...]

Dat zou ook kunnen, maar ik heb al een tijdje geleden afscheid genomen van homebridge. Misschien toch maar weer overwegen. Ook omdat jullie erg tevreden zijn met de Ring deurbel icm homebridge. En een betaalbare HomeKit deurbel laat nog even op zich wachten.
Tja, dan laat je Homebridge gewoon lekker draaien op je NAS of Pi met een dummy er op. Kan weinig kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
meesje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:19:
[...]

Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Rgerr schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:44:
[...]

Ik gebruik inderdaad een dummy als trigger om het alarm aan te zetten. Helemaal niet meer aan gedacht…
Omdat het licht in de keuken sowieso altijd aangaat als ik thuiskom heb ik dat gewoon gebruikt om het alarm uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
  • Laatst online: 28-03 08:47
Drie maanden wachten? Betaal je ook pas over drie maanden? Zijn er nog andere sites om die Homepod mini aan te schaffen? Lastig te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
TheKerremenke schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:40:
Ja, de wachttijd op die HomePod mini’s is inderdaad lang. Gravis gaf maximaal 3 maanden aan..... ben benieuwd. Eerste keer dat ik daar iets bestel. Dus spannend.
Drie maanden wachten? Betaal je ook pas over drie maanden? Zijn er nog andere sites om die Homepod mini aan te schaffen? Lastig te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Iemand een idee hier voor een slimme CO melder? Ik heb momenteel enkele Nest Protects, maar ik wil overschakelen naar iets dat Homekit ondersteunt (en niet gelinkt is aan google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Nu online
Soutje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:18:
Nee nu al betaald. Maar maakt mij niet uit. Zolang ik hem maar geleverd krijg. Levertijd is tot maximaal 3 maanden. Kan goed zo zijn dat ie er 20 november ofzo is. Ik was vrij vroeg met bestellen, 14.02 staat in de order bevestiging.

Als ze volgorde van bestelnummer aanhouden dan zou ik dus vooraan kunnen zitten. Maar nogmaals, ik zie wel wanneer die verschijnt. Het is een extra luidsprekertje voor in de keuken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
TheKerremenke schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:13:
[...]

Nee nu al betaald. Maar maakt mij niet uit. Zolang ik hem maar geleverd krijg. Levertijd is tot maximaal 3 maanden. Kan goed zo zijn dat ie er 20 november ofzo is. Ik was vrij vroeg met bestellen, 14.02 staat in de order bevestiging.

Als ze volgorde van bestelnummer aanhouden dan zou ik dus vooraan kunnen zitten. Maar nogmaals, ik zie wel wanneer die verschijnt. Het is een extra luidsprekertje voor in de keuken. >:)
Spannend! Ben benieuwd. Voor mij is het ook de bedoeling als extra speaker in de keuken. Erg nieuwsgierig naar geluidskwaliteit. iBood heeft de 11e weer de hunt. Komt vast die oude HomePod weer langs. Denk dat ik die ook bestel.

[ Voor 0% gewijzigd door Soutje op 08-11-2020 19:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2280
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06-2022
Weet iemand hoe een timer kan instellen bij het inschakelen van de hue smartplug. Dus dat hij na van loop van tijd zelf uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Martijn2280 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:05:
Weet iemand hoe een timer kan instellen bij het inschakelen van de hue smartplug. Dus dat hij na van loop van tijd zelf uitschakelt?
Een aparte timer instellen die hem uitzet.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Martijn2280 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:05:
Als je hue smartplug een uitkomst is (of maakt) van je automatisering, verschijnt er (in de woning app) vanzelf een optie in de automatisering om hem na x min weer uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 20:49
Is allemaal niet nodig.
Als je de schakeling van alarm via converteer naar opdracht uitvoert vraagt hij niet voor bevestiging.
Hoef je ook geen dummy schakelaar te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:36:
[...]

Is allemaal niet nodig.
Als je de schakeling van alarm via converteer naar opdracht uitvoert vraagt hij niet voor bevestiging.
Hoef je ook geen dummy schakelaar te doen
Top! Dat ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2280
paQ schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:18:
[...]

Als je hue smartplug een uitkomst is (of maakt) van je automatisering, verschijnt er (in de woning app) vanzelf een optie in de automatisering om hem na x min weer uit te schakelen.
Ik krijg het niet voor elkaar. Er verschijnt bij mij geen optie om hem na x minuten weer uit te schakelen. Die ik iets verkeerd ? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martijn2280 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:19:
[...]

Ik krijg het niet voor elkaar. Er verschijnt bij mij geen optie om hem na x minuten weer uit te schakelen. Die ik iets verkeerd ? 😬
Heb je geen schakel uit optie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECq1DVqmSG-6MDCBdYm78XPBJ_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ILntKI2UNGpFkq94CaJSuHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2280
Dat is alleen als ik hem in een automatisering dagelijks op een bepaald tijdstip laat inschakelen. Maar het is niet mogelijk op een willekeurig moment wanneer ik hem handmatig aan zet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martijn2280 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:51:
[...]

Dat is alleen als ik hem in een automatisering dagelijks op een bepaald tijdstip laat inschakelen. Maar het is niet mogelijk op een willekeurig moment wanneer ik hem handmatig aan zet ?
Het zou wel kunnen als je niet de woning app gebruikt, maar een fysieke schakelaar van bv Hue of Aqara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Martijn2280 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:51:
[...]

Dan maak je een automatisering aan:
Als Schakel hue stekker in
Scroll helemaal naar beneden: Converteer naar opdracht
Klik daar op het licht oranje deel van de accessoire, selecteer daar dezelfde hue stekker, voeg een veld toe met ‘wacht’, 30 min, en sleep dat veld boven het eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn2280
paQ schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:58:
[...]

Dan maak je een automatisering aan:
Als Schakel hue stekker in
Scroll helemaal naar beneden: Converteer naar opdracht
Klik daar op het licht oranje deel van de accessoire, selecteer daar dezelfde hue stekker, voeg een veld toe met ‘wacht’, 30 min, en sleep dat veld boven het eerste.
Bedankt dit was het trucje wat ik zocht! Alleen raar dat je alleen per seconden kan instellen. Toch lang het +knopje inhouden voor 3,5 uur 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn2280
Martijn2280 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:08:
[...]

Bedankt dit was het trucje wat ik zocht! Alleen raar dat je alleen per seconden kan instellen. Toch lang het +knopje inhouden voor 3,5 uur 😅
Helaas het blijkt niet te werken. Wel als ik bv 10 of 20 seconden instel. Raar dat ik alleen seconden kan instellen. Voor 3 uur zou ik dan 3600 x 3 = 10800 seconden moeten instellen🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De laatste paar dagen merk ik dat bepaalde automatisering het niet meer doen: op een x tijdstip de thermostaat instellen op y temperatuur, en bij zonsopgang lamp x uit. Als ik de automatiseringen test, doen ze het gewoon. Herkenbaar? Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Martijn2280 schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:08:
[...]

Helaas het blijkt niet te werken. Wel als ik bv 10 of 20 seconden instel. Raar dat ik alleen seconden kan instellen. Voor 3 uur zou ik dan 3600 x 3 = 10800 seconden moeten instellen🤪
Ik denk niet dat een automation zo lang op de achtergrond actief kan blijven.
Sja hier zijn hele mooi plugins voor in homebridge. Dimmers die aftellen enzo bijv.

Of je moet nog ergens een controller, schakelaar of lamp hebben liggen die je puur als voorwaarde gebruikt. Dan kun je af met alleen homekit. Stel je hebt nog ergens een homekit compatible stekker waar je verder niets mee doet. Dan kun je zeggen:
Als stekker aan, dan lamp aan, en uitschakelen na 3 uur

Je kan ook een dimbare lamp inzetten anders die je überhaupt gebruikt. Alleen zet je die dan op 99% zodra je de lamp inschakelt die je wilt automatiseren. En dan een tweede automation dat zodra lamp B 99% is, lamp B aangaat en na 3 uur uitschakelt.
Dat kun je wel fixen met home+

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 10-11-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Laatst online: 23:13
meesje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:00:
De laatste paar dagen merk ik dat bepaalde automatisering het niet meer doen: op een x tijdstip de thermostaat instellen op y temperatuur, en bij zonsopgang lamp x uit. Als ik de automatiseringen test, doen ze het gewoon. Herkenbaar? Nog tips?
Ik had hetzelfde probleem. Ik zag in de instellingen op mijn iPhone onder je "Apple ID -> Zoek mijn -> Mijn locatie" dat ik sinds de laatste iOS update opnieuw mijn telefoon als mijn locatie moest markeren. Dat heb ik gedaan, en het lijkt weer dit werken.

edit: dit geld natuurlijk alleen voor de automatiseringen met aanwezigheid...

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 10-11-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk84 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:14:
[...]

Ik had hetzelfde probleem. Ik zag in de instellingen op mijn iPhone onder je "Apple ID -> Zoek mijn -> Mijn locatie" dat ik sinds de laatste iOS update opnieuw mijn telefoon als mijn locatie moest markeren. Dat heb ik gedaan, en het lijkt weer dit werken.

edit: dit geld natuurlijk alleen voor de automatiseringen met aanwezigheid...
Net even gekeken onder 'Zoek mijn'. Zoek mijn iPhone staat aan, mijn locatie is ingesteld op Dit apparaat, maar Deel mijn locatie staat uit. Bij deze laatste optie staat '..... en gebruik automatiseringen in de Woning-app.' Ik zal deze optie aanzetten. Kijken of de op tijd gebaseerde automations nu correct werken.

Ik heb zo'n vermoeden dat alleen recent (een paar weken geleden) aangemaakte automations niet goed werken. Straks even alle verwijderen en opnieuw aanmaken.

Edit: Ik heb zojuist een test gedaan met op vast tijdstip bureaulamp aan. Dit werkt, ook met de optie 'Deel mijn locatie' uit. De tijd gebaseerde automations heb ik verwijderd en opnieuw aangemaakt. We zullen zien wat er straks om 16.52 gebeurt.

[ Voor 25% gewijzigd door meesje op 10-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meesje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:49:
[...]

Net even gekeken onder 'Zoek mijn'. Zoek mijn iPhone staat aan, mijn locatie is ingesteld op Dit apparaat, maar Deel mijn locatie staat uit. Bij deze laatste optie staat '..... en gebruik automatiseringen in de Woning-app.' Ik zal deze optie aanzetten. Kijken of de op tijd gebaseerde automations nu correct werken.

Ik heb zo'n vermoeden dat alleen recent (een paar weken geleden) aangemaakte automations niet goed werken. Straks even alle verwijderen en opnieuw aanmaken.

Edit: Ik heb zojuist een test gedaan met op vast tijdstip bureaulamp aan. Dit werkt, ook met de optie 'Deel mijn locatie' uit. De tijd gebaseerde automations heb ik verwijderd en opnieuw aangemaakt. We zullen zien wat er straks om 16.52 gebeurt.
Dit heeft niets met deel je locatie te maken verder. Dit zijn typische icloud sync issues.
Je hub even afmelden en weer aanmelden van icloud is vaak al voldoende.

Ik heb in homebridge zelf een geo-controle voor alle gebruikers. Ik kan middels lampjes of trippende sensors zien of iemand wel of niet aanwezig staat volgens icloud Dat maakt debuggen in dit soort gevallen trouwens een heel stuk makkelijker, omdat je kan zien of het weggaan of arriveren van iemand überhaupt wel wordt geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:50:
[...]

Dit heeft niets met deel je locatie te maken verder. Dit zijn typische icloud sync issues.
Je hub even afmelden en weer aanmelden van icloud is vaak al voldoende.
Inderdaad een iCloud dingetje. Want met nieuwe automations werkt het weer zoals het behoort. Bij zonsondergang (om 16.52) is netjes de verlichting aangegaan.
Bij een eerstvolgende keer zal ik kijken of af/aanmelden op iCloud ook werkt. Dat is natuurlijk nog makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist mijn Hue bridge bijgewerkt. Adaptive Lightning is nu beschikbaar voor (geschikte) Hue lampen!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:50
meesje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:59:
Zojuist mijn Hue bridge bijgewerkt. Adaptive Lightning is nu beschikbaar voor (geschikte) Hue lampen!
werkt dit voor alle Hue lampen? En/of werkt dit alleen voor White Ambiance en Color lampen?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:42
Ik heb het ook aangezet.
Kun je daar nu verder nog iets aan instellen?

• Scidd0w
Heb je een bèta update van de bridge geïnstalleerd?

Ik heb namelijk de laatste Hue versie volgens de app op mijn bridge staan maar zie nog niks in mijn Hue Color lampen via de Home app wat met "adaptive lightning" te maken heeft.

• Serena
Oeh, meteen op zoek naar de update. Kijken wat dit doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vdiermen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:23:
[...]

werkt dit voor alle Hue lampen? En/of werkt dit alleen voor White Ambiance en Color lampen?
Ronvgs schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:28:
[...]

Ik heb het ook aangezet.
Kun je daar nu verder nog iets aan instellen?
Zie https://www.iculture.nl/n...daptive-lighting-homekit/
Je hebt minimaal Ambiance nodig.
Scidd0w schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:29:
[...]
Heb je een bèta update van de bridge geïnstalleerd?

Ik heb namelijk de laatste Hue versie volgens de app op mijn bridge staan maar zie nog niks in mijn Hue Color lampen via de Home app wat met "adaptive lightning" te maken heeft.
Volgens de Hue app zit mijn bridge nu op versie 1941132070, het type nummer van mijn bridge is BSB002. Ik neem niet deel aan een beta programma. Ik las vanochtend een bericht op Reddit, het wordt langzaam uitgerold. Nu is kennelijk NL aan de beurt.

Verder denk ik dat ik weinig zal doen met deze functionaliteit. Niet al mijn lampen zijn Ambiance (& Color).

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 12-11-2020 11:06 ]

• Scidd0w
@meesje
Ik heb software versie 1941132000 draaien en moet dus nog even geduld hebben blijkbaar. :+

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:38
Zojuist gekeken en de brigde was al geüpdatet! Kreeg daarna deze melding in de Home app

https://imgur.com/a/XRxMo9O

[ Voor 4% gewijzigd door Sinus_rhythm op 12-11-2020 12:08 ]

• Julio_Ricardo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 12:55
Fijn dat het Adaptive Lightning nu werkt.

Ik zou graag willen dat de hue dimmer switches deze stand ook activeren, maar dat is me nog niet gelukt. Sowieso is het configureren van de dimmer switch in de Woning app veranderd. Ik krijg het niet voor elkaar.
Pagina: 1 ... 59 ... 88 Laatste