Ik heb gisteren mijn Linksys Velop routers geupdate naar de laatste firmware versie met HomeKit Router support. Hieronder mijn positieve ervaringen tot nu toe.
Update dient nog handmatig gedaan te worden (lijkt nog niet vrijgegeven voor auto update). Ik heb onderstaande handleiding gebruikt.
https://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=274497
Zodra de nieuwe firmware op al je nodes staat zie je in de Linksys iOS app (je hebt de laatste versie 2.13.7.330603 nodig) een optie voor HomeKit integration onder de menu optie "Network Administration" staan die aan moet staan. Nu zou d'r automatisch een pop-up moeten verschijnen die je vraagt "Make your smart home more secure".
!!!
• HomeKit support is er tot nu toe alleen nog voor Velop Tri-Band routers
• De setup dient eerst in de Linksys app gedaan te worden. Andersom proberen vanuit Home app werkt niet en eindigt in een foutmedling dat het via de router app gedaan moet worden.
• Bij mij verscheen de bovenstaande pop-up maar niet en na wat zoekwerk op het Linksys forum kwam ik erachter dat je moet inloggen op de app via een "smart Wi-Fi account" en niet via het "local password". Nadat ik een account had aangemaakt en via deze had ingelogd verscheen bovenstaande pop-up gelijk.
Na een paar keer op next next next gedrukt te hebben vraagt de Linksys app, de Apple Home app te openen om de setup af te ronden.
In de Home app is er nu een optie bijgekomen in het "Home settings" menu, Wi-Fi network & routers genaamd. Hier zie je je homekit routers die je kunt hernoemen en aan een "room" kan toevoegen.
Je vind hier ook de "device groups" die verbonden zijn aan HomeKit via Wi-Fi. Je hebt hier de keus uit 3 beveiligingsopties van volledig "restricted" tot in het geheel niet.
Na de update heb ik totaal geen issues gehad met mijn apparaten die al in HomeKit hingen. Alle die via Wi-Fi verbonden waren zijn op Automatic gezet en werkten naar behoren. Hierna heb ik mijn Chinese devices (noem me maar achterdochtig) naar "Restrict to Home" gezet en hierna werkten mijn Aqara HSV cameras (+ toegevoegde accessoires zoals sensoren en knoppen) en mijn Kogeek plugs nog gewoon. Ze zullen wel geen firmware updates kunnen krijgen maar dan zet ik de setting wel tijdelijk even terug tzt.
Ik zal binnenkort is mijn Hue bridge & Hoobs (homebridge) hub settings aan passen naar restricted en kijken of deze blijven werken maar alles op z'n tijd.
Een andere wijziging die me op viel na de update zijn de Wi-Fi credentials. In de screenshots hieronder zie je een Aqara Camera die ik opnieuw heb toegevoegd, deze heeft "HomeKit-managed" credentials. De al toegevoegde camera staat nu op "Default".
Voor zover ik weet is dit een extra beveiligingslaag die ervoor zorgt dat alle devices hun eigen "dummy" credentials krijgen en dus niet je eigen Wi-Fi credentials en ook niet die van elkaar. Mijn ervaring is gelukkig dat je al je apparaten die al toegevoegd waren gewoon blijven werken maar dan dus niet van deze extra beveiligingslaag gebruik maken.
Echter zie ik dat mijn Kogeek plugs nu op "Unknown" staan en ik heb geen idee wat dit betekend.
Weet iemand dit?
Deze extra beveiliging heeft me er toe doen besluiten om voor een Chinees merk HSV camera te gaan en om de Linksys router aan te schaffen en ik ben blij met dat de update voor mij toch enigszins snel is gekomen (binnen 2 maanden na aanschaf).