http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Eentje is dat de ledstrip in mijn slaapkamer alleen aangaat als de raam opengezet wordt tussen zonsopkomst en -ondergang.
En de ander is dat de thermostaat op 15° moet worden gezet. Hierop moet er geen tijdstip gebonden voorwaarde zijn.
Weet iemand hoe ik die twee automations kan combineren?
Edit: even uitvogelen hoe Serena dat allemaal voor elkaar heeft gekregen. Ik zal wel heel wat dingetjes over het hoofd hebben gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door Tartarus op 18-10-2020 12:05 ]
Door een andere app dan Woning te gebruiken. In Home+ kun je kiezen voor AND of OR.Tartarus schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:03:
Over open ramen gesproken, ik heb nu 2 automatiseringen moeten aanmaken voor de raam sensor.
Eentje is dat de ledstrip in mijn slaapkamer alleen aangaat als de raam opengezet wordt tussen zonsopkomst en -ondergang.
En de ander is dat de thermostaat op 15° moet worden gezet. Hierop moet er geen tijdstip gebonden voorwaarde zijn.
Weet iemand hoe ik die twee automations kan combineren?
Is dit een home automation of personal automation?Serena schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:52:
[...]
En daarom heb ik ook de navolgende automatisering.
[Afbeelding]
Edit: Mooi, dan ga ik even aan de slag met Eve
[ Voor 5% gewijzigd door Tartarus op 18-10-2020 12:09 ]
Is dit de Home+4 app die €16.99 kost?Serena schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Door een andere app dan Woning te gebruiken. In Home+ kun je kiezen voor AND of OR.
Klopt. Ik heb die ooit eens in de aanbieding gekocht. Let op, ik gebruik al de nieuwste bèta, dus zal er anders uitzien…
Dan maar verder met Eve. Ik heb nog een lange learning curve te gaan, merk ik.Serena schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:21:
[...]
Klopt. Ik heb die ooit eens in de aanbieding gekocht. Let op, ik gebruik al de nieuwste bèta, dus zal er anders uitzien…
Nee, dat werkt niet zo eenvoudig. Tado detecteert inderdaad een temperatuurdaling en schakelt dan te temperatuur uit. Met een contactsensor en 1 automatisering schakelt de verwarming uit als het raam open gaat. Als vervolgens het raam weer dicht gaan (omdat je een pluisje naar buiten hebt gegooid of de buurman gedag hebt gezegd) blijft de verwarming uit. Tado zou aanblijven. Tado zet hem pas uit als er een forse daling wordt waargenomen, sensor zet hem direct uit. Dus 1 automatisering gaat dan niet op, dat zal nog al wat gepuzzel worden om hetzelfde in HomeKit voor elkaar te krijgen.Tartarus schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Lastig? Je hebt 1 automatisering nodig, in mijn geval. En dat is dat thermostaat uitgaat wanneer ik mijn raam opengooi. Overigens doe ik dat alleen wanneer ik uit huis wegga. Bij thuiskomst springt de thermostaat aan op basis van HomeKit geofencing en het eerste wat ik doe is die raam dichtgooien. Daar heb ik verder geen automatisering voor nodig.
[...]
Daar heb je gelijk in, maar ze staan niet los van elkaar. Verder is het zo dat de thermostaat sowieso al geen warmte vraagt als de temperatuur in de woonkamer niet afkoelt. Dus dat hele idee achter weersvoorspelling is me niet helemaal duidelijk. Het is gewoon marketingpraat.
[...]
Ik heb een contract bij een onderhoudsbedrijf en die komt elk 2 jaar langs om dat ding na te kijken. Dat is voor mij meer dan genoeg.
Misschien is het handig voor mensen die iets meer gemoedsrust willen hebben over hun ketel.
Bovenstaande kan overkomen als ranting op een zondagmorgen, maar dat is het niet
Maar ieder z’n ding, ik ben geen groot voor of tegenstander van tado. De functies zitten er grotendeels bij mij in omdat ik al de functies had voordat het in een abonnement aan werd geboden.
[ Voor 5% gewijzigd door Rgerr op 18-10-2020 12:28 ]
Ja, echter heb ik al het een ander verduidelijkt over mijn use case. Daarom is één enkele automation al genoeg voor mij.Rgerr schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:24:
[...]
Nee, dat werkt niet zo eenvoudig. Tado detecteert inderdaad een temperatuurdaling en schakelt dan te temperatuur uit. Met een contactsensor en 1 automatisering schakelt de verwarming uit als het raam open gaat. Als vervolgens het raam weer dicht gaan (omdat je een pluisje naar buiten hebt gegooid of de buurman gedag hebt gezegd) blijft de verwarming uit. Tado zou aanblijven. Tado zet hem pas uit als er een forse daling wordt waargenomen, sensor zet hem direct uit. Dus 1 automatisering gaat dan niet op, dat zal nog al wat gepuzzel worden om hetzelfde in HomeKit voor elkaar te krijgen.
Ervaren jullie dit ook? Het beschermplastic zit er niet meer op.
[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 19-10-2020 11:58 ]
Nee, herken ik niet.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:55:
Afgelopen weekend een tweede Eufy 2K indoor camera in gebruik genomen. Deze cam heb ik vergeleken met de andere die al een paar maanden actief is. Het valt me op dat de oude camera aan de binnenkant van de lens een soort van olieachtige sliertjes/scheurtjes heeft. De nieuwe camera is helemaal schoon. Helaas krijg ik dit niet goed zichtbaar op een foto. Je ziet het ook pas als je de camera schuin in het licht houdt.
Ervaren jullie dit ook? Het beschermplastic zit er niet meer op.
Ik ben wel wat teleurgesteld in de Eufy 2K indoor camera. Voornamelijk door mijn eigen beperkte vooronderzoek deze keer. Vanwege de lage prijs heb ik toegehapt (typische Nederlander
Ik had namelijk een aanname gedaan dat je de beelden op de Homebase 2 kon opslaan, want dat doet mijn draadloze Eufy deurbel ook. Helaas 1.
Dan maar een SD kaartje kopen. Wordt niet herkend, wel juiste merk, blijkbaar niet juiste type (Class 10). Helaas 2.
Dan maar in de iCloud, want daar heb ik toch al een goedkoop abonnementje (van 0,99 per maand). Opnemen kan alleen met duurdere abonnement (3,99 per maand). Helaas 3.
Had ik dit allemaal kunnen weten: JA! Baal ik ervan: JA!
Bij helaas 3 kun je nog wel 1 euro p/m besparen. Volgens mij zijn de kosten maar 2,99 p/m.DJGizbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:48:
[...]
Nee, herken ik niet.
Ik ben wel wat teleurgesteld in de Eufy 2K indoor camera. Voornamelijk door mijn eigen beperkte vooronderzoek deze keer. Vanwege de lage prijs heb ik toegehapt (typische Nederlander).
Ik had namelijk een aanname gedaan dat je de beelden op de Homebase 2 kon opslaan, want dat doet mijn draadloze Eufy deurbel ook. Helaas 1.
Dan maar een SD kaartje kopen. Wordt niet herkend, wel juiste merk, blijkbaar niet juiste type (Class 10). Helaas 2.
Dan maar in de iCloud, want daar heb ik toch al een goedkoop abonnementje (van 0,99 per maand). Opnemen kan alleen met duurdere abonnement (3,99 per maand). Helaas 3.
Had ik dit allemaal kunnen weten: JA! Baal ik ervan: JA!
Terug te komen op het lensverschil tussen oude en nieuw camera, het beschermplasticje bij de nieuwe camera beschermt de hele voorkant, incl. het lens gedeelte. Bij de oude camera zat in het beschermplastic een gat t.h.v. de lens. Nog even getwijfeld of er echt niet een klein stukje plastic is achter gebleven. Dat is niet het geval. Vreemd. Zojuist een test gedaan, maar geen verschil in beeldkwaliteit gezien.
[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 19-10-2020 15:55 ]
Heb er net een paar van besteld voor volgens mij de laagste prijs ooit.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Bij opnameopties staat zowel bij thuis als afwezig de optie ‘stream en sta opnamen toe’ ingesteld. Bij meer opties heb ik alleen gekozen voor personen. Verder staat meldingen op deze iPhone aan. Bij de keuze ‘elke beweging wordt gedetecteerd’/‘er wordt een fragment opgenomen’ heb ik gekozen voor het laatste.
Wat doe ik fout?
Wel mooi trouwens dat een paar tellen voordat de persoon zichtbaar is al de opname wordt bewaard.
Ik heb bij Ali 2 stekkers besteld die met HomeKit werken voor onder de €10. Het gaat om 2 apparaten die ik aan en uit wil zetten met automations en heb ik verbruik en andere inzichten niet nodig.Greatsword schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:42:
Iemand ervaring met pricewatch: Fibaro Wall Plug - HomeKit (NL)
Heb er net een paar van besteld voor volgens mij de laagste prijs ooit.
De Eve stekkers bieden deze inzichten wel, waarvan ik ook twee heb.
Die van Ali werken net zo goed en snel als die van Eve.
Dus mocht je geduld hebben en meer van die dingen nodig hebben, kijk vooral bij Ali even.
Zo staan de opties bij mij ingesteld en ik krijg wel netjes notificaties binnen.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:44:
Wat doe ik verkeerd? Pas na het openen van de Woning app, krijg ik notificaties binnen dat een persoon is gedetecteerd.
Bij opnameopties staat zowel bij thuis als afwezig de optie ‘stream en sta opnamen toe’ ingesteld. Bij meer opties heb ik alleen gekozen voor personen. Verder staat meldingen op deze iPhone aan. Bij de keuze ‘elke beweging wordt gedetecteerd’/‘er wordt een fragment opgenomen’ heb ik gekozen voor het laatste.
Wat doe ik fout?
Wel mooi trouwens dat een paar tellen voordat de persoon zichtbaar is al de opname wordt bewaard.
Vergelijk jouw instellingen eens met die van mij.
![]() | ![]() |
Te groot risico dat ik niet wil nemen, die Eve had ik ook gezien als alternatief, beide maar eens proberen.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Camera offline stond bij mij uit. Zal ongetwijfeld geen verschil maken, maar nu wel aangezet.Tartarus schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
Zo staan de opties bij mij ingesteld en ik krijg wel netjes notificaties binnen.
Vergelijk jouw instellingen eens met die van mij.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hoe ziet de tweede helft er uit van je tweede screenshot? Bij mij Willekeurig, Uit en Er wordt een fragment opgenomen.
Ik zie de Engelse equivalent niet van Willekeurig, Uit en Er wordt een fragment opgenomen.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Camera offline stond bij mij uit. Zal ongetwijfeld geen verschil maken, maar nu wel aangezet.
Hoe ziet de tweede helft er uit van je tweede screenshot? Bij mij Willekeurig, Uit en Er wordt een fragment opgenomen.
Dat was vrijwel de gehele screenshot. Heb nu ietsjes lager gescrold zodat je een totaalbeeld hebt.
/f/image/rcsQmxSFZwZfyxOiTVbWfK77.png?f=fotoalbum_large)
Dank. Hier dezelfde instellingen. Zojuist op iPad ook notificaties aangezet. Ik had dit alleen geactiveerd op iPhone. Nu doet ie het wel, zowel op iPad als iPhone. Wellicht heeft dit iets getriggerd. Straks op iPad weer uitzetten en kijken of het blijft werken.Tartarus schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:07:
[...]
Ik zie de Engelse equivalent niet van Willekeurig, Uit en Er wordt een fragment opgenomen.
Dat was vrijwel de gehele screenshot. Heb nu ietsjes lager gescrold zodat je een totaalbeeld hebt.
[Afbeelding]
Hierbij nog 3 screenshotsmeesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Camera offline stond bij mij uit. Zal ongetwijfeld geen verschil maken, maar nu wel aangezet.
![]() | ![]() | ![]() |
Op iPad notificaties weer uitgezet en nu krijg ik wel berichten op de iPhone binnen. Blijft leuk dat iCloud...Tartarus schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:11:
[...]
Hierbij nog 3 screenshots
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ja, ik snap HomeKit ook niet echt helemaal.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:15:
[...]
Op iPad notificaties weer uitgezet en nu krijg ik wel berichten op de iPhone binnen. Blijft leuk dat iCloud...
Ik wil juist notificaties binnenkrijgen als er beweging is gedetecteerd ipv een clip is opgenomen. Waarom de ene wel meldingen geeft en de ander niet is me niet helemaal duidelijk.
Werkt die bovenste (van de twee opties) dan niet?Tartarus schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:16:
[...]
Ja, ik snap HomeKit ook niet echt helemaal.
Ik wil juist notificaties binnenkrijgen als er beweging is gedetecteerd ipv een clip is opgenomen. Waarom de ene wel meldingen geeft en de ander niet is me niet helemaal duidelijk.
Zoals eerder aangegeven vind ik wel mooi dat ruim voordat de persoon zichtbaar is de opname al gestart is. Dat doet vermoeden dat HKSV eigenlijk continu opneemt. Is dat juist? Want in de Woning app, wordt nu continu een rood bolletje getoond (bij 10sec beeld).
Het lijkt overigens ook of een opname scherper beeld geeft dan een live stream.
[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 19-10-2020 18:21 ]
Ik denk dat er een cache zit in deze camera’s die pas upload naar HKSV wanneer er opgenomen moet worden.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:20:
[...]
Werkt die bovenste (van de twee opties) dan niet?
Zoals eerder aangegeven vind ik wel mooi dat ruim voordat de persoon zichtbaar is de opname al gestart is. Dat doet vermoeden dat HKSV eigenlijk continu opneemt. Is dat juist? Want in de Woning app, wordt nu continu een rood bolletje getoond (bij 10sec beeld).
Het lijkt overigens ook of een opname scherper beeld geeft dan een live stream.
Dus deels ja en deels nee.
Dat uploaden zal alleen gebeuren als er aan de voorwaarden in je instellingen wordt voldaan.
En nee, ik heb geen meldingen gekregen als ik de bovenste optie kies.
Over scherpte heb ik geen idee. Heb er niet zo opgelet.
/f/image/Y0ppyistbHbv9kcUi1Jd67Fs.png?f=fotoalbum_large)
Krijg keurig een melding als ik niet thuis ben.
En ja, rode bolletje opname, blauwe bolletje alleen live streamen.
Het lijkt wel dat de opname start als er beweging wordt gedetecteerd (bv deur open) en als er dan een persoon wordt herkend de opname daadwerkelijk wordt opgeslagen.
@Serena Thanks! Heb je bewust gekozen dat je geen melding wil hebben als je camera offline is?
Wat betreft rode bolletje (in de Woning app) geeft het favorieten overzicht (dus met 10s verversing) het volgende weer bij mijn twee camera’s:
1. een blauw bolletje bij mijn camera waar opname niet voor geactiveerd is
2. een rood bolletje bij mijn camera waar opname voor is geactiveerd
Heb jij dat ook?
Edit: net je foto bekeken met 9 camera’s, ik zie daar allemaal blauwe bolletjes.
Edit 2: Indien thuis stond bij mij op ‘stream en neem op’, nu deze op ‘stream’ en daar is het blauwe bolletje.
[ Voor 23% gewijzigd door meesje op 19-10-2020 18:55 ]
Screenshot is een andere app, heb je dus niks aan.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:44:
@Tartarus Niet dat ik die optie zal gebruiken, maar inderdaad de optie ‘Elke beweging wordt gedetecteerd’ levert geen notificatie op. Erg vreemd.
Het lijkt wel dat de opname start als er beweging wordt gedetecteerd (bv deur open) en als er dan een persoon wordt herkend de opname daadwerkelijk wordt opgeslagen.
@Serena Thanks! Heb je bewust gekozen dat je geen melding wil hebben als je camera offline is?
Wat betreft rode bolletje (in de Woning app) geeft het favorieten overzicht (dus met 10s verversing) het volgende weer bij mijn twee camera’s:
1. een blauw bolletje bij mijn camera waar opname niet voor geactiveerd is
2. een rood bolletje bij mijn camera waar opname voor is geactiveerd
Heb jij dat ook?
Edit: net je foto bekeken met 9 camera’s, ik zie daar allemaal blauwe bolletjes.
Edit 2: Indien thuis stond bij mij op ‘stream en neem op’, nu deze op ‘stream’ en daar is het blauwe bolletje.
Rood bolletje is HKSV, blauw bolletje niet.
:strip_exif()/f/image/IksZChFDaXRgUy6AcdZR1BbT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook als ik thuis ben op ‘neem op’ staan. Want je kunt niet switchen met scènes. Ik wil dat er ‘s nachts ook binnen opgenomen wordt. Er zou zich maar eens een inbreker vergissen.
En ja, bewust gekozen voor dat offline uitzetten. Camera’s springen vaker uit dan je denkt. Werd gestoord van die meldingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Serena op 19-10-2020 19:06 ]
Wat betreft dat laatste, even in de gaten houden. De camera gericht op de tuin zit nu in HSV. Altijd opnemen, ook als je thuis bent, is wel een veilige gedachte. Ook overdag overigens als er iemand in de tuin staat en ik boven ook het werk ben.Serena schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:05:
[...]
Screenshot is een andere app, heb je dus niks aan.
Rood bolletje is HKSV, blauw bolletje niet.
[Afbeelding]
Ik heb ook als ik thuis ben op ‘neem op’ staan. Want je kunt niet switchen met scènes. Ik wil dat er ‘s nachts ook binnen opgenomen wordt. Er zou zich maar eens een inbreker vergissen.
En ja, bewust gekozen voor dat offline uitzetten. Camera’s springen vaker uit dan je denkt. Werd gestoord van die meldingen.
Nu nog een volgende uitdaging. Ik maak geen gebruik van iCloud voor mijn foto bibliotheek (deze staat op mijn NAS), maar voor gezichtsherkenning wil ik wel een paar foto’s in de iCloud hebben. Maar hoe doe ik dat zonder dat gelijk alle foto’s op mijn iPhone in de iCloud staan? Misschien alleen op mijn MacBook aangeven dat foto’s in de iCloud opgeslagen mogen worden en deze foto bibliotheek voorzien van een paar foto’s met gezichten.
Geen idee, hier staat ALLES in iCloud. Echt geweldig. Namen toegewezen aan foto’s en hij zoekt zelf alle foto’s van die persoon bij elkaar.meesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:21:
[...]
Wat betreft dat laatste, even in de gaten houden. De camera gericht op de tuin zit nu in HSV. Altijd opnemen, ook als je thuis bent, is wel een veilige gedachte. Ook overdag overigens als er iemand in de tuin staat en ik boven ook het werk ben.
Nu nog een volgende uitdaging. Ik maak geen gebruik van iCloud voor mijn foto bibliotheek (deze staat op mijn NAS), maar voor gezichtsherkenning wil ik wel een paar foto’s in de iCloud hebben. Maar hoe doe ik dat zonder dat gelijk alle foto’s op mijn iPhone in de iCloud staan? Misschien alleen op mijn MacBook aangeven dat foto’s in de iCloud opgeslagen mogen worden en deze foto bibliotheek voorzien van een paar foto’s met gezichten.
Welke SD kaart gebruiken jullie voor de Indoor Camera? Graag naam en rugnummermeesje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:08:
[...]
Bij helaas 3 kun je nog wel 1 euro p/m besparen. Volgens mij zijn de kosten maar 2,99 p/m.Dit abonnement wil ik overigens wel afsluiten.
Terug te komen op het lensverschil tussen oude en nieuw camera, het beschermplasticje bij de nieuwe camera beschermt de hele voorkant, incl. het lens gedeelte. Bij de oude camera zat in het beschermplastic een gat t.h.v. de lens. Nog even getwijfeld of er echt niet een klein stukje plastic is achter gebleven. Dat is niet het geval. Vreemd. Zojuist een test gedaan, maar geen verschil in beeldkwaliteit gezien.
Gescoord met de Prime dagen.DJGizbo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:24:
[...]
Welke SD kaart gebruiken jullie voor de Indoor Camera? Graag naam en rugnummer
SanDisk SDSQXA1 Extreme Micro... https://www.amazon.nl/dp/B07FCMKK5X?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Dankjewel!Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Gescoord met de Prime dagen.
SanDisk SDSQXA1 Extreme Micro... https://www.amazon.nl/dp/B07FCMKK5X?ref=ppx_pop_mob_ap_share
En deze werkt meteen uit de verpakking? Of eerst formatteren?
Ik gebruik sinds gisteren iCloud voor opslag, zoals je kunt lezen in mijn berichten/vragen.DJGizbo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:24:
[...]
Welke SD kaart gebruiken jullie voor de Indoor Camera? Graag naam en rugnummer
Dat doet de camera voor je.DJGizbo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
Dankjewel!
En deze werkt meteen uit de verpakking? Of eerst formatteren?
De camera’s die buiten HSV vallen nemen bij mij dus wel op op een SD kaartje. Toch alles vastgelegd.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:41:
[...]
Ik gebruik sinds gisteren iCloud voor opslag, zoals je kunt lezen in mijn berichten/vragen.Ik wist overigens niet eens dat lokale opslag samen ging met HomeKit. Veel functionaliteiten zijn namelijk niet actief wanneer camera opgenomen in HK. Opname op SD dus wel. Ook maar even kijken naar zo’n kaartje.
Dat wil ik dus ook gaan doen.Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
De camera’s die buiten HSV vallen nemen bij mij dus wel op op een SD kaartje. Toch alles vastgelegd.
De keren dat ik iets heb teruggekeken in de afgelopen 3 jaar, kan ik op 1 vinger tellen. Uit het interne geheugen van het apparaat in kwestie ook nog.
Ik snap wel dat als de mogelijkheid er is, dat je het wilt instellen, maar als ik zie wat ik een moeite heb moeten doen voor sommige apparaten, en of dat nou in de vorm van een abonnement is, een cloud dienst, of gewoon lokaal op mijn NAS, ik weet niet of het al die moeite waard is zeg maar.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Iemand toevallig problemen met Homekit en Geofencing? Ik heb namelijk een Tado thuis en flink wat sensoren. Ik heb mijn woning ingesteld op basis van de locatie van mij en mijn vriendin. Zo krijg ik tevens pushmeldingen als wij allebei niet thuis zijn en bijvoorbeeld een deur opent. Nu krijg ik ook telkens meldingen als mijn vriendin gewoon thuis is, dus lijkt Geo op homekit het niet helemaal lekker te doen. Het toevoegen en opnieuw uitnodigen heb ik al geprobeerd. Anderzijds in de Tado app doet die het wel goed!
Ander probleem. Ik heb Tado altijd handmatig gebruikt. Slaapkamer (knop) verwarmen doe ik lekker thuis en woonkamer (thermostaat) zodra ik het koud heb echter heb ik laatst perongeluk de slaapkamer aangelaten terwijl ik de woonkamer uit had staan. De volgende ochtend kwam ik beneden en was het 26 graden in de woonkamer.
Het lijkt erop dat mijn slaapkamer ook de woonkamer deels aanstuurt.
Setup:
Woonkamer > Thermostaat gekoppeld
Slaapkamer > Radiatorknop
Gang > Radiatorknop (altijd uit in principe)
Schema nu ingesteld> woonkamer wanneer iemand thuis altijd 20 graden en de avond 20,5 tot 23:00. Slaapkamer vanaf 21:30 tot 00:00 > 21 graden.
Dus eigenlijk 2 vraagjes haha bedankt alvast.
Dat is denk ik inherent aan beveiligingscamera's. Wanneer gebruik je het echt? Hopelijk nooit.paQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:52:
Kijken jullie ooit wel eens iets terug?
De keren dat ik iets heb teruggekeken in de afgelopen 3 jaar, kan ik op 1 vinger tellen. Uit het interne geheugen van het apparaat in kwestie ook nog.
Ik snap wel dat als de mogelijkheid er is, dat je het wilt instellen, maar als ik zie wat ik een moeite heb moeten doen voor sommige apparaten, en of dat nou in de vorm van een abonnement is, een cloud dienst, of gewoon lokaal op mijn NAS, ik weet niet of het al die moeite waard is zeg maar.
Ik vind het allemaal prachtig hoor, en ik doe er lekker aan mee. Lekker pielen totdat het werkt in NAS bijv. Maar de moeite die daarmee gepaard gaat, versus de keren dat ik dacht: hmmmm... eens even kijken of ik iets kan terugvinden op een opname, staan slecht in verhouding bedoel ik.
Ergo: een kaartje in het apparaat zelf volstaat al snel. de keer dát je iets wilt nakijken, kan dan evengoed.
Op het moment dat je het nodig hebt wil je het heel graag terug kunnen kijken. Denk aan een poging inbraak of iets dergelijks.paQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:52:
Kijken jullie ooit wel eens iets terug?
En ja, ik heb vele succesverhalen waarbij opgeslagen beelden leiden tot herkenning van de dader.
Getver, 21° op de slaapkamer. Enig idee hoe ongezond dat is? Je lichaam rust veel beter uit als het rond de 17° is.Shadow343 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:38:
Hey allemaal!
Iemand toevallig problemen met Homekit en Geofencing? Ik heb namelijk een Tado thuis en flink wat sensoren. Ik heb mijn woning ingesteld op basis van de locatie van mij en mijn vriendin. Zo krijg ik tevens pushmeldingen als wij allebei niet thuis zijn en bijvoorbeeld een deur opent. Nu krijg ik ook telkens meldingen als mijn vriendin gewoon thuis is, dus lijkt Geo op homekit het niet helemaal lekker te doen. Het toevoegen en opnieuw uitnodigen heb ik al geprobeerd. Anderzijds in de Tado app doet die het wel goed!
Ander probleem. Ik heb Tado altijd handmatig gebruikt. Slaapkamer (knop) verwarmen doe ik lekker thuis en woonkamer (thermostaat) zodra ik het koud heb echter heb ik laatst perongeluk de slaapkamer aangelaten terwijl ik de woonkamer uit had staan. De volgende ochtend kwam ik beneden en was het 26 graden in de woonkamer.
Setup:
Schema nu ingesteld> woonkamer wanneer iemand thuis altijd 20 graden en de avond 20,5 tot 23:00. Slaapkamer vanaf 21:30 tot 00:00 > 21 graden.
Ik heb de verwarming gewoon meegenomen in mijn scènes.
Kom ik overdag thuis en is het beneden de 18,5°, verwarming aan. Vertrek ik of activeer ik ‘welterusten’ verwarming uit.
Maar heb in de app van Nest zelf gewoon gezet dat die doordeweeks om 21.00 en in het weekend om 21.30 uit moet springen. Temperatuur daalt dan toch niet meteen tig graden.
Zodra je thermostaat gaat vragen om warmte, springt je ketel aan en die gaat stoken. In principe stookt je ketel dan totdat de gewenste temperatuur is bereikt in de kamer waar de thermostaat hangt, meestal woonkamer.Shadow343 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:38:
Hey allemaal!
Setup:
Als je dan een radiator elders open hebt staan, stookt die lekker mee. Ook totdat de thermostaat de gewenste temperatuur heeft bereikt. Dat geldt ook met een slimme radiatorknop, die kan warmte vragen van je ketel afhankelijk van je setup.
Of het probleem aan de geofencing ligt weet ik niet. Ik heb vloerverwarming en gebruik dat helemaal niet icm tado. Wat je nog kunt doen is al je iOS devices opnieuw opstarten en op de devices uit en inloggen van iCloud (in elk geval op zowel jouw iPhone en die van je partner). Dat lost de meeste problemen vaak al op. Zo niet, zou ik de geofencing in tado gebruiken als dat voor jou een mogelijkheid is.
Waar doel je precies op?meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:21:
Kom op Apple, dit kan niet. Dit verwacht ik in de Mi Home, Aqara of Qingping app, maar niet in een app van Apple.
[Afbeelding]
Wat kan niet?? Ik zal wel te simpel zijn, maar ik zie geen rare dingen. Die voertuigen misschien?? Maar dat is te verklaren omdat er ook buitencamera’s zijn die dus voertuigen kunnen herkennen......meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:21:
Kom op Apple, dit kan niet. Dit verwacht ik in de Mi Home, Aqara of Qingping app, maar niet in een app van Apple.
[Afbeelding]
Have Fun Funske
Klopt wel wat je zegt, dat is wel slordig. Maar zoals ik jouw opmerking las, dacht ik aan iets veel ergers.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:44:
Categorie muggenziften, maar ik stoor me aan zulke dingen: alles begint met een een hoofdletter, op één optie na. Ik vind dat super slordig. Maar ja, ik begrijp dat ik de enige ben die me dit opvalt en/of aan stoort.
Have Fun Funske
Die Hollandse vertaler van Apple lag zeker te slapen 😂😂meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:21:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/78OqZMCYUn6M8Lb6biUdpObc.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha. Ik wilde nog even van taal wisselen om te checken. Hoeft nu niet meer.Tartarus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:01:
[...]
Die Hollandse vertaler van Apple lag zeker te slapen 😂😂
[Afbeelding]
Sinds iOS 14.1 is er in de Woning app een ‘Ontdek’ optie. Ik krijg deze met geen mogelijkheid weg. Uiteindelijk is dit gewoon reclame maken. Dit verwacht ik in de Chinese apps, maar niet bij Apple.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5vnBMjMQBTW2OxII8HXk2XhC.jpg?f=user_large)
Waar in de Woning app is dit?meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:21:
Wederom iets wat in mijn ogen echt niet kan. Deze vind ik serieuzer dan hoofdletter/kleine letter.
Sinds iOS 14.1 is er in de Woning app een ‘Ontdek’ optie. Ik krijg deze met geen mogelijkheid weg. Uiteindelijk is dit gewoon reclame maken. Dit verwacht ik in de Chinese apps, maar niet bij Apple.
[Afbeelding]
Excuses, geen iOS maar iPadOS 14.1. Waar? De linker navigatiebalk.
Ik dacht al, scherm komt me niet bekend voor.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:46:
[...]
Excuses, geen iOS maar iPadOS 14.1. Waar? De linker navigatiebalk.
Heb geen iPad.
Ik vind het nogal muggenzifterij... je doet het allemaal wat ernstiger overkomen dan het is. Het zou leuk zijn als je elke icon kon customizen naar eigen wil, tuurlijk, maar het is geen misdaad he.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Welke sensor heb je hiervoor gebruikt?Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:16:
Of ik net in het stikdonker met een zaklamp een sensor op mijn tuinpoort heb staan monteren?
Misschien…
[Afbeelding]
Oke top! Samen met het antwoord rger wordt het me al een stukje duidelijker. Verklaard een hoop!Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:34:
[...]
Getver, 21° op de slaapkamer. Enig idee hoe ongezond dat is? Je lichaam rust veel beter uit als het rond de 17° is.
Ik heb de verwarming gewoon meegenomen in mijn scènes.
Kom ik overdag thuis en is het beneden de 18,5°, verwarming aan. Vertrek ik of activeer ik ‘welterusten’ verwarming uit.
Maar heb in de app van Nest zelf gewoon gezet dat die doordeweeks om 21.00 en in het weekend om 21.30 uit moet springen. Temperatuur daalt dan toch niet meteen tig graden.
Zelf zit ik niet te wachten op een permanente handleiding en winkel in de Woning app. Nu heb je een verkapte store in je Woning app. Waarom? Hou dit gewoon lekker bij een (support) website.Geronimous schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:09:
@meesje https://www.apple.com/feedback/
Ik vind het nogal muggenzifterij... je doet het allemaal wat ernstiger overkomen dan het is. Het zou leuk zijn als je elke icon kon customizen naar eigen wil, tuurlijk, maar het is geen misdaad he.
Zou je het straks ook goed vinden als je bijvoorbeeld in de Mail app onder Inkomend permanent Ontdek zichtbaar hebt?
Wat ik al zeg: ik zou dat zeker liever kunnen customizen/verbergen als ik het niet gebruik, absoluut. Maar ik kan me er ook niet zo druk maken over 1 extra optie in een menu.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Zelf zit ik niet te wachten op een permanente handleiding en winkel in de Woning app. Nu heb je een verkapte store in je Woning app. Waarom? Hou dit gewoon lekker bij een (support) website.
Zou je het straks ook goed vinden als je bijvoorbeeld in de Mail app onder Inkomend permanent Ontdek zichtbaar hebt?
In de meeste interfaces zitten opties die ik meestal niet, of nooit, gebruik. Dat maakt niet meteen de hele interface kut of zelfs 'Apple onwaardig'.
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Een Aqara deursensor. Hij zit echt IN de poort, dus hangt niet in de regen. Op de de ‘deurpost’ heb ik een plat magneetje geschroefd. Werkt perfect.
[ Voor 26% gewijzigd door Serena op 20-10-2020 22:07 ]
Dat eerste vind ik niet (dat woord zou ik niet gebruiken), het tweede vind ik wel. Maak dan ergens een subtiel vraagteken icoon en niet een onderdeel van de navigatiebalk.Geronimous schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:01:
Dat maakt niet meteen de hele interface kut of zelfs 'Apple onwaardig'.
LOL, ik heb dat helemaal niet in 14.2.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:21:
Wederom iets wat in mijn ogen echt niet kan. Deze vind ik serieuzer dan hoofdletter/kleine letter.
[Afbeelding]
Dan zijn er snel op terug gekomen. Goed om te weten.
[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 20-10-2020 22:19 ]
Nou, ik zit op 14.0.1 en ik heb het ook niet.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:11:
[...]
Dan zijn er snel op terug gekomen. Goed om te weten.
Is best jammer dat je een Aqara hub nodig hebt om hun sensors en switches te gebruiken.Serena schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:05:
[...]
Een Aqara deursensor. Hij zit echt IN de poort, dus hangt niet in de regen. Op de de ‘deurpost’ heb ik een plat magneetje geschroefd. Werkt perfect.
Het alternatief is volgens mij deursensoren via bluetooth. De afstand tot je HK hub kan al vrij snel te groot zijn. De Aqara hub kan samen met hun sensoren ook als alarm ingericht worden. De arm/disarm functie is een tegel in HomeKit.Tartarus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:24:
[...]
Is best jammer dat je een Aqara hub nodig hebt om hun sensors en switches te gebruiken.
En last but not least, je krijgt er een mooi nachtlampje bij.
Een Aqara EU hub kost 40 euro en een Chinese versie 8-10 euro goedkoper.
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 20-10-2020 22:47 ]
Mocht je een HK camera zoeken. De G2H van Aqara is zowel als HK/HSV camera als Hub voor Aqara sensoren te gebruiken. Wel heeft deze geen luidspreker ingebouwd. Dus als alarm/sirene is deze niet geschikt.. Dus wel geschikt hiervoor.Tartarus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:24:
[...]
Is best jammer dat je een Aqara hub nodig hebt om hun sensors en switches te gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door TheKerremenke op 21-10-2020 08:11 . Reden: I was wrong. ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Jij ook
Maar serieus. Ga je nou op alle slakken zout leggen? Ik heb niet benadrukt dat ik “ook” ipad bedoelde (terwijl ik een post over een ipad quote), een sterretje waar je je aan stoort, een kleine letter aan het begin van een regel.....
Het is een homekit topic. Dit is barely on topic.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 20-10-2020 22:59 ]
Een kleine letter was niet serieus bedoeld, meer dat het me opvalt. En was het maar een sterretje, dan had ik dat wel goed gevonden. Maar continu een veredelde reclame in een app vind ik niet kunnen. Als ik dat wil, ‘koop’ ik wel een gratis app of stap ik over op Android. En kennelijk heeft Apple ook snel ingezien dat het knullig is.paQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:55:
[...]
Jij ook
Maar serieus. Ga je nou op alle slakken zout leggen? Een sterretje, een kleien letter.....
Het is een homekit topic. Dit is barely on topic.
Blader even terug naar 20:46. Daar geef ik aan dat om iPadOS 14.1 ging.paQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:55:
Ik heb niet benadrukt dat ik “ook” ipad bedoelde (terwijl ik een post over een ipad quote)
[ Voor 99% gewijzigd door funske op 20-10-2020 23:12 ]
Have Fun Funske
Dit is goed om te weten.TheKerremenke schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:49:
Mocht je een HK camera zoeken. De G2H van Aqara is zowel als HK/HSV camera als Hub voor Aqara sensoren te gebruiken. Wel heeft deze geen luidspreker ingebouwd. Dus als alarm/sirene is deze niet geschikt.
Ik hecht voorlopig ook geen waarde aan een alarm of nachtlampje.
Ik zal eens kijken in hoeverre ik waarde hecht aan het hebben van extra sensors of HomeKit accessoires.
Waar ik wel jaar op zoek ben is om dit type raam te automatiseren met HomeKit, inclusief open en dichtdoen er van.
Voorlopig zit er alleen een sensor op.
:strip_exif()/f/image/U42ShFgekj8HcSOoBpiO3nte.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil deze dus op afstand open en dicht kunnen doen. Is nu handmatig.
De bouwmarkt heeft ze op infrarood. Die zou je dan weer met een remote kunnen aansturen vanuit homebridge. Bijvoorbeeld xiaomi remote of een broadlink rm. Native homekit wordt lastig vrees ik.Tartarus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Dit is goed om te weten.
Ik zal eens kijken in hoeverre ik waarde hecht aan het hebben van extra sensors of HomeKit accessoires.
Waar ik wel jaar op zoek ben is om dit type raam te automatiseren met HomeKit, inclusief open en dichtdoen er van.
[Afbeelding]
Bedankt. Ik ga ff zoeken op de site van de Gamma / HORNBACHpaQ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:12:
De bouwmarkt heeft ze op infrarood. Die zou je dan weer met een remote kunnen aansturen vanuit homebridge. Bijvoorbeeld xiaomi remote of een broadlink rm. Native homekit wordt lastig vrees ik.
https://www.praxis.nl/ger...wveFJapsIiUBoCQeUQAvD_BwETartarus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:14:
[...]
Bedankt. Ik ga ff zoeken op de site van de Gamma / HORNBACH
Wat ik zou willen proberen om een 230v ketting actuator (zoals zo’n axa remote2) icm fibaro roller shutter 3. Geen idee of het werkt of veilig is maar wel leuk om uit te zoeken
Tartarus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:10:
[...]
Dit is goed om te weten.
[Afbeelding]
Als je op Ali kijkt, zijn er ook genoeg relais en nog meer te vinden die gemotoriseerde dingen kunnen aansturen.clements schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:30:
Ik ben me nu ook aan het verdiepen in deze optie, maar dan om de woonkamer te ventileren als de temp of co2 te hoog wordt.
Wat ik zou willen proberen om een 230v ketting actuator (zoals zo’n axa remote2) icm fibaro roller shutter 3. Geen idee of het werkt of veilig is maar wel leuk om uit te zoeken
Moet me er maar eens in gaan verdiepen.
Volgens Shane Whatley wel. Zette deze week een post online dat hij per ongeluk het alarm activeerde en er ook een alarm uit de camera kwam.TheKerremenke schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:49:
[...]
Mocht je een HK camera zoeken. De G2H van Aqara is zowel als HK/HSV camera als Hub voor Aqara sensoren te gebruiken. Wel heeft deze geen luidspreker ingebouwd. Dus als alarm/sirene is deze niet geschikt.
Klopt helemaal. I stand corrected. Ik heb de post even aangepastSerena schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:33:
[...]
Volgens Shane Whatley wel. Zette deze week een post online dat hij per ongeluk het alarm activeerde en er ook een alarm uit de camera kwam.
[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 21-10-2020 08:12 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Zou leuk zijn als we dat alarmpje ook in HomeKit zelf zouden kunnen gebruiken…
Met de laatste beta zit dat knopje nu ook in iOS.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:21:
[Afbeelding]
Boeit me voor de rest weinig. Stoort me niet.
Maar vond het wel het melden waard.
En aangezien de poort idd achter in de tuin in de schutting zit is dat dus geen optie.meesje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:46:
[...]
Het alternatief is volgens mij deursensoren via bluetooth. De afstand tot je HK hub kan al vrij snel te groot zijn. De Aqara hub kan samen met hun sensoren ook als alarm ingericht worden. De arm/disarm functie is een tegel in HomeKit.
En last but not least, je krijgt er een mooi nachtlampje bij.
Een Aqara EU hub kost 40 euro en een Chinese versie 8-10 euro goedkoper.
Ik heb de laatste 80 pagina’s teruggelezen, maar ik vond geen oplossing voor mijn probleem.
Producten:
8 Philips hue lampen
Sonos Beam
2 eve Home sensoren
Vanmiddag heb ik 2 EVE Home sensoren binnen gekregen. Om te testen en mijn HomeKit steeds verder te automatiseren. Deze gekoppeld en een automatisering aangemaakt. Als de voordeur of de terrasschuiffeur geopend worden van 00:00-06:30. Kleuren de lampen rood en wordt er via de sonos beam een alarmtune afgespeeld. Dit werkt perfect als alarm.
Stel,dat er niemand aanwezig is in huis, dan zou ik buiten deze tijden ook de sensoren als actief willen zien en dus dan het alarm willen laten afgaan. Gezien het feit dat we met 5-en zijn 2 volwassenen en 3 kinderen is op basis van geofencing dit geen optie.
Alvast dank voor de hulp.
[ Voor 53% gewijzigd door linksys2006 op 24-10-2020 19:49 ]
Klopt inderdaadpaQ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:10:
Je bedoelt dat de kinderen ook wel eens thuis zijn en geen iphone hebben?
Sja dat is dan nooit helemaal waterdicht te krijgen, maar je zou een bewegingssensor kunnen plaatsen, vlakbij je schuifpui, maar dat ie alleen binnen detecteert.
En dan:
ALS schuifpuif opent EN niemand thuis EN geen beweging, DAN alarm.
Dan ga je er dus van uit dat er iemand van buiten naar binnen komt en jij en je partner zijn het iig niet.
Helemaal waterdicht is dat natuurlijk niet.
Op de iPhone? Werkt hier niet. Moet op het huisje klikken…meesje schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:17:
Het valt me nu pas op. In de Woning app kun je de navigatiebalk (of hoe dat ding ook heet) in portrait mode ook naar voren halen door aan de linkerzijde van je scherm naar rechts te swipen.
Nee, sorry niet goed verwoord. Ik doelde met portrait mode op iPad. Op iPad klikte ik altijd linksboven op <Woning. Kennelijk is dit universeel, want ook in de Bestanden app is de werking hetzelfde (in portrait mode op iPad).Serena schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:43:
[...]
Op de iPhone? Werkt hier niet. Moet op het huisje klikken…
[ Voor 16% gewijzigd door meesje op 25-10-2020 08:48 ]
Ik ben er mee bezig geweest, ik heb versie demo 1 als test klaar met Shelly 2.5. Afwerking en bedrading moet ik nog verbeteren.ro3lie schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:53:
[...]
Ik heb exact hetzelfde op 2 rolluiken, ik hoor graag hoe je het hebt opgelost![]()
Nog niet in verdiept.. maar wil het wel graag.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Mijn rolluik is nu bedienbaar in Homekit via Shelly en homebridge. Maar ik kan de rolluik ook met de fysieke knoppen bedienen (Pulse schakelaar)
Omdat dit mijn eerste electo projectje is ben ik tevreden met het eerste resultaat. Maar het kastje is nu te vol, mogelijk door het gebruik van te veel stugge installatie kabel. De bedrading oogt daardoor ook nog wat rommelig. Verder heb ik het loze gedeelte voorbereid om eventueel nog een stopcontact onder te plaatsen, maar is nu te vol (daarnaast wil ik uitzoeken of het wel verstandig is).
Laat maar weten als je interesse hebt, dan ik kan het stroomschema en materialenlijst wel met je delen.
[ Voor 11% gewijzigd door MuVo op 28-10-2020 10:37 ]