Zonnetje83 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:45:
Hi, ik lees al een tijdje mee maar krijg het maar niet helder voor me en ben dus bang het verkeerde te kopen.
Wij laten een nieuw huis bouwen en ik zou graag de volgende zaken daarin verwerken en dus bedienen:
- op diverse plekken in het huis verlaagd plafond met daarin spotjes
- buitenverlichting
- tuinsproeiers
- thermostaat
- alarm / camera's
- later ook luxaflexen
Bij ons thuis is voornamelijk Apple apparatuur waaronder een apple tv 4, iPhones en iPad(s).
ik heb al veel gelezen maar ik snap het denk ik nog niet helemaal. Ik lees over Philips Hue en andere merken.
Als ik nou Philips Hue koop, dan zit daar (kennelijk) een bridge bij.
Maar ik heb elders gelezen dat ik (ook?) een Apple TV of iPad nodig heb.
Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen met wat uitleg welke van de 2 ik nodig heb (of allebei)?
En de spotjes in het verlaagd plafond -> ik lees overal over hue-fittingen, etc (begrijp ik), maar ik begrijp niet hoe ik spotjes in een verlaagd plafond aangesloten en werkend kan krijgen; die hebben in essentie geen fitting, maar 1 aansluitpunt voor bijv. een hanglamp.
Verder zou ik graag de/een thermostaat werkend krijgen met Homekit, maar ook daar zoek ik me een breuk. Maar goed, ik moet eerst ergens beginnen.
Allereerst leuk dat je mee leest, je hebt vast een hoop gelezen wat verwarring opleverde. HomeKit kan zonder hub, je iPhone doet dan het werk. Daar zit wel een grote maar aan: automatiseringen die je instelt (als het 1600u is, dan de thermostaat aan) werken dan niet als je niet thuis bent. En je kunt je huis niet extern benaderen als je niet thuis bent.
Daar kun je je Apple tv 4 (of 4K) voor gebruiken. Die stel je in als centrale hub voor de automatiseringen en externe toegang (als je dus niet thuis bent, maar wel wil checken of de lampen uit zijn bijvoorbeeld). Een iPad kan ook, maar werkt lang niet zo stabiel als een Apple tv.
Voor verlichting is Philips Hue perfect, het werkt direct met HomeKit en is relatief betaalbaar. Hue werkt alleen niet zonder een hub in HomeKit, daar bedoel ik niet de centrale (Apple tv) hub mee maar een hub van Hue genaamd Hue bridge. Hier sluit je je lampen op aan (toevoegen via Hue app) en de bridge voeg je toe aan HomeKit. Dan komen de lampen in HomeKit tevoorschijn en zijn dan op te nemen in automatiseringen.
De Hue spotjes hebben een bepaalde aansluiting. Bijvoorbeeld GU10. Daar kun je vervolgens een fitting voor zoeken, waar je dus een GU10 lamp kunt indraaien, werkt net als bij een ‘gewone’ E27 fitting. Kijk voor Hue eens naar een starters set, die zijn regelmatig in de aanbieding online. Van daar uit kun je uitgebreiden.
Voor HomeKit zijn diverse thermostaten verkrijgbaar. Ik gebruik bijvoorbeeld een thermostaat van tado (v3, met tado hub voor HomeKit). Maar er zijn anderen, bijvoorbeeld aan Nest. Deze kun je dus ook opnemen in je automatiseringen (als ik thuis kom, dan thermostaat naar 20 graden).
Edit: @
granturismo5 beat me to it.

In essentie komt het overeen, je kunt hier hopelijk mee uit de voeten.