Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 03:45

Donstil

Grab them by the 🐈.

Aah fuck. Was ik al bang voor.
Rgerr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:41:
[...]

Attema 1414 (https://www.elektramat.nl...rlNJ1tDxbDbIaAnTCEALw_wcB)

Daarboven op plak je je hue dimmer switch. Past perfect en werkt perfect. :)

Mocht je dat niet wat vinden, kijk eens naar de single/double/dimmer switches van Koogeek. Let wel, is op WiFi en veelal wat minder betrouwbaar voor bediening op afstand.
Die afdekplaat heb ik nu in de slaapkamer maar vind ik eigenlijk niet mooi.

Koogeek kan wel maar begrijp dat deze 45mm zijn i.p.v. 40mm en een blauwe nul draad nodig hebben.

Hoef overigens niet persee op stroom te zitten. Mag best met een batterijtje zijn. Als het maar goed past op de originele plek.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:55
Donstil schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:50:
[...]

[...]

Koogeek kan wel maar begrijp dat deze 45mm zijn i.p.v. 40mm en een blauwe nul draad nodig hebben.

Hoef overigens niet persee op stroom te zitten. Mag best met een batterijtje zijn. Als het maar goed past op de originele plek.
Xiaomi schakelaars icm Homebridge zou nog kunnen, je hebt van die platte opplak dingen daarvan.

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Rgerr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:53:
[...]

Xiaomi schakelaars icm Homebridge zou nog kunnen, je hebt van die platte opplak dingen daarvan.
Daar heb ik er toevallig een van in bestelling :)

Met een soort van inbouw module erbij.

• Rgerr
Mooi. :) Denk dat het daar wel zo’n beetje mee ophoud eigenlijk, veel meer opties zijn er niet.

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13-02 18:17
Lekker bij de concurrentie bestellen (bol.com), scheelt je weer 3 euro

• paQ
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:15

op maat gehoorbescherming en In Ear Monitors. www.cinepaq.nl

• Rgerr
Ikea rolgordijnen met (hoogstwaarschijnlijk) HomeKit support in februari 2019. :) I’m in.

https://www.iculture.nl/n...adfri-rolgordijn-99-euro/

• DeNachtwacht
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19-02 00:14
Ik hoop dat ze ook een mechanisme gaan uitbrengen om bestaande rolgordijnen en/of luxaflex mee te bedienen, en speciale rails voor bestaande gordijnen. Dan wordt het pas echt leuk. Dit modelletje moet maar net in je smaak passen anders heb je pech.

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Nou ik weet niet precies wat erbij zit maar het lijkt iets wat je in je bestaande doos kunt monteren. Link hierboven heeft foto’s.

• paQ
Donstil schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:59:
[...]

Nou ik weet niet precies wat erbij zit maar het lijkt iets wat je in je bestaande doos kunt monteren. Link hierboven heeft foto’s.
ik denk dat je niet helemaal goed zit.

Er zijn 2 varianten:
een "opplak" schakelaar
een inbouwschakelaar

die laatste past niet in een ronde inbouwdoos, wel een grotere vierkant (voor metselwerk bijv)

• Rgerr
Donstil schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:59:
[...]

Dat wat @paQ zegt, dat gaat waarschijnlijk niet out-of-the-box in-the-box passen. Misschien met wat zaag werk maar zou ik niet aanbevelen...

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Aah zonde dan heb ik de verkeerde :)
Passend maken dan maar.

• paQ
Uit een review:

sja...
nu zitten al mijn schakelaars thuis ofwel in gipswand, ofwel in fermacel.
Maar dan is het alsnog ene hele onderneming. En er moet overal blauwe draad zijn....
Ik houd het nog wel even bij de philips hue schakelaars op een blindplaat voorlopig.

De kwaliteit van die aqara schakelaars is wel echt dik voor elkaar.

paQ wijzigde deze reactie 09-11-2018 12:20 (38%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
Ik wil een scene maken waarin ik met 2 eve energy stekkers het volgende doe: op het moment dat ik mijn afzuigkap in de keuken inschakel(via de schakelaar van de afzuigkap zelf) wil ik dat mijn WTW unit uitgaat. Beide zijn aangesloten op een eve energy. Maar dit lijkt niet te kunnen omdat ik alleen kan kiezen dat ik een eve energy aan of uitschakel, niet of er verbuik op geregistreerd wordt. Ligt het aan mij of kan wat ik wil wel?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:15

Hokkie

Hello

No Hands schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:34:
Ik wil een scene maken waarin ik met 2 eve energy stekkers het volgende doe: op het moment dat ik mijn afzuigkap in de keuken inschakel(via de schakelaar van de afzuigkap zelf) wil ik dat mijn WTW unit uitgaat. Beide zijn aangesloten op een eve energy. Maar dit lijkt niet te kunnen omdat ik alleen kan kiezen dat ik een eve energy aan of uitschakel, niet of er verbuik op geregistreerd wordt. Ligt het aan mij of kan wat ik wil wel?
Je kunt ook een regel aanmaken dat als 1 apparaat aan gaat, de ander uit. En een regel die het tegenovergestelde doet.

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 7 || Audio Research Unico P || Opera Mezza 2012 || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

• Zonnetje83
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-02 10:29
Hi, ik lees al een tijdje mee maar krijg het maar niet helder voor me en ben dus bang het verkeerde te kopen.

Wij laten een nieuw huis bouwen en ik zou graag de volgende zaken daarin verwerken en dus bedienen:

- op diverse plekken in het huis verlaagd plafond met daarin spotjes
- buitenverlichting
- tuinsproeiers
- thermostaat
- alarm / camera's
- later ook luxaflexen

Bij ons thuis is voornamelijk Apple apparatuur waaronder een apple tv 4, iPhones en iPad(s).

ik heb al veel gelezen maar ik snap het denk ik nog niet helemaal. Ik lees over Philips Hue en andere merken.
Als ik nou Philips Hue koop, dan zit daar (kennelijk) een bridge bij.

Maar ik heb elders gelezen dat ik (ook?) een Apple TV of iPad nodig heb.

Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen met wat uitleg welke van de 2 ik nodig heb (of allebei)?

En de spotjes in het verlaagd plafond -> ik lees overal over hue-fittingen, etc (begrijp ik), maar ik begrijp niet hoe ik spotjes in een verlaagd plafond aangesloten en werkend kan krijgen; die hebben in essentie geen fitting, maar 1 aansluitpunt voor bijv. een hanglamp.
philips hue inbouwspots per stuk afzonderlijk regelbaar zie ik (ineens..) op de volgende website:
https://www.beaumotica.nl/inbouwspots-met-philips-hue

Prachtig, maar is er ook een mogelijkheid om meerdere normale spots op bijv. 1 kastje aan te sluiten die vervolgens deze lampen middels homekit/siri aan/uit zet of kan dimmen? Dus meerdere tegelijk?

Verder zou ik graag de/een thermostaat werkend krijgen met Homekit, maar ook daar zoek ik me een breuk. Maar goed, ik moet eerst ergens beginnen.

Zonnetje83 wijzigde deze reactie 10-11-2018 22:03 (12%)

• granturismo5
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 22:15
Zonnetje83 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:45:
Hi, ik lees al een tijdje mee maar krijg het maar niet helder voor me en ben dus bang het verkeerde te kopen.

Wij laten een nieuw huis bouwen en ik zou graag de volgende zaken daarin verwerken en dus bedienen:

- buitenverlichting
- tuinsproeiers
- thermostaat
- alarm / camera's
- later ook luxaflexen

Bij ons thuis is voornamelijk Apple apparatuur waaronder een apple tv 4, iPhones en iPad(s).

ik heb al veel gelezen maar ik snap het denk ik nog niet helemaal. Ik lees over Philips Hue en andere merken.

Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen met wat uitleg welke van de 2 ik nodig heb (of allebei)?

En de spotjes in het verlaagd plafond -> ik lees overal over hue-fittingen, etc (begrijp ik), maar ik begrijp niet hoe ik spotjes in een verlaagd plafond aangesloten en werkend kan krijgen; die hebben in essentie geen fitting, maar 1 aansluitpunt voor bijv. een hanglamp.

Verder zou ik graag de/een thermostaat werkend krijgen met Homekit, maar ook daar zoek ik me een breuk. Maar goed, ik moet eerst ergens beginnen.
Welkom in de wereld van Domotica.

Voor de verlichting is Philips Hue eigenlijk de beste keus, zeer goede ondersteuning, veel updates en veel verschillende lampen. Een goedkopere keuze is Ikea, maar niet iedereen is daar even enthousiast over.

Homekit is slechts een platform waarop je verschillende systemen kunt verbinden. Om de homekit compatible apparaten via homekit van buiten (buitenshuis) te bedienen heb je of een apple tv (4 / 4k) of iPad nodig, deze dient als hub. Een apple tv is aanbevolen omdat deze stabieler is en niet per ongeluk een lege accu kan hebben.

De hue bridge dient ervoor om de hue lampen te bedienen. De bridge kan je vervolgens koppelen aan homekit om de aangesloten lampen ook via homekit te bedienen.

Wat betreft een homekit thermostaat. Ik ben zelf erg tevreden over Tado. Hiermee kan je, als je voldoende investeert, elke zone apart bedienen.

Zou aanraden om op zoek te gaan naar een v3 en niet v3+, dit omdat de laatste versie een maandelijks abbo nodig heeft voor alle extra diensten.

• Rgerr
Zonnetje83 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 21:45:

- buitenverlichting
- tuinsproeiers
- thermostaat
- alarm / camera's
- later ook luxaflexen

Allereerst leuk dat je mee leest, je hebt vast een hoop gelezen wat verwarring opleverde. HomeKit kan zonder hub, je iPhone doet dan het werk. Daar zit wel een grote maar aan: automatiseringen die je instelt (als het 1600u is, dan de thermostaat aan) werken dan niet als je niet thuis bent. En je kunt je huis niet extern benaderen als je niet thuis bent.

Daar kun je je Apple tv 4 (of 4K) voor gebruiken. Die stel je in als centrale hub voor de automatiseringen en externe toegang (als je dus niet thuis bent, maar wel wil checken of de lampen uit zijn bijvoorbeeld). Een iPad kan ook, maar werkt lang niet zo stabiel als een Apple tv.

Voor verlichting is Philips Hue perfect, het werkt direct met HomeKit en is relatief betaalbaar. Hue werkt alleen niet zonder een hub in HomeKit, daar bedoel ik niet de centrale (Apple tv) hub mee maar een hub van Hue genaamd Hue bridge. Hier sluit je je lampen op aan (toevoegen via Hue app) en de bridge voeg je toe aan HomeKit. Dan komen de lampen in HomeKit tevoorschijn en zijn dan op te nemen in automatiseringen.

De Hue spotjes hebben een bepaalde aansluiting. Bijvoorbeeld GU10. Daar kun je vervolgens een fitting voor zoeken, waar je dus een GU10 lamp kunt indraaien, werkt net als bij een ‘gewone’ E27 fitting. Kijk voor Hue eens naar een starters set, die zijn regelmatig in de aanbieding online. Van daar uit kun je uitgebreiden.

Voor HomeKit zijn diverse thermostaten verkrijgbaar. Ik gebruik bijvoorbeeld een thermostaat van tado (v3, met tado hub voor HomeKit). Maar er zijn anderen, bijvoorbeeld aan Nest. Deze kun je dus ook opnemen in je automatiseringen (als ik thuis kom, dan thermostaat naar 20 graden).

Edit: @granturismo5 beat me to it. ;) In essentie komt het overeen, je kunt hier hopelijk mee uit de voeten.

• L201
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 07:27
Rgerr schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:41:
[...]

Attema 1414 (https://www.elektramat.nl...rlNJ1tDxbDbIaAnTCEALw_wcB)

Daarboven op plak je je hue dimmer switch. Past perfect en werkt perfect. :)
Past de deze qua maatvoering ook op een inbouwdoos? Want als ik naar de afbeelding kijk dan lijkt het of die schroefgaten wat dichter bij elkaar zitten dan die aan de zijkant van een inbouwdoos (ca. 6cm als ik het snel meet)

• No Hands
Hokkie schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:52:
[...]

Je kunt ook een regel aanmaken dat als 1 apparaat aan gaat, de ander uit. En een regel die het tegenovergestelde doet.
Ja maar dat is dan op het moment dat de Eve energy schakelt neem ik aan, ik wil het laten schakelen als de Eve energy verbruik registreert. Of moet ik daar gewoon wat anders voor hebben dan een eve energy wellicht?

• Rgerr
L201 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:06:
[...]

Past de deze qua maatvoering ook op een inbouwdoos? Want als ik naar de afbeelding kijk dan lijkt het of die schroefgaten wat dichter bij elkaar zitten dan die aan de zijkant van een inbouwdoos (ca. 6cm als ik het snel meet)
Past precies op standaard inbouwdozen. Schroefdraad gebruik je niet, je moet die ‘gaten’ gebruiken. Let wel dat je een draaibare stelring er in hebt zitten.

• Zonnetje83
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-02 10:29
granturismo5 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:00:
[...]

Welkom in de wereld van Domotica.
Heel erg bedankt voor de uitvoerige berichten en info, ook @Rgerr !

Als ik zo lees, dan ga ik mijn apple tv 4 dus gebruiken, daarnaast een Philips Hue en moet ik passende lampen kopen.

is er ook een mogelijkheid om meerdere normale (non-domotica) spots op bijv. 1 kastje aan te sluiten die vervolgens deze lampen middels homekit/siri aan/uit zet of kan dimmen? Dus meerdere lampen tegelijk?

Na jullie advies en eerdere zaken die ik gelezen heb en op youtube gezien heb, heb ik de voorkeur voor Hue. De Tado ga ik me verder op inlezen. ik las zojuist ergens op Tweakers dat de tado inderdaad een abonnement nodig heeft (wtf....). dus ik ga naar de versie die jullie noemden op zoek. en ook nog even naar concurrenten kijken :-)

erg interessant dit en zowel Apple als Philips zijn gelukkig al ver gekomen. Misschien nog niet 100%, maar kennelijk wel een heel eind.

• Rgerr
No Hands schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:19:
[...]

Ja maar dat is dan op het moment dat de Eve energy schakelt neem ik aan, ik wil het laten schakelen als de Eve energy verbruik registreert. Of moet ik daar gewoon wat anders voor hebben dan een eve energy wellicht?
Dat gaat niet in HomeKit, energieverbruik komt daar niet in terug. Je zou kunnen kijken naar Domoticz oid met een ander stopcontact. Maar eens in het Domoticz topic zoeken?

• symen89
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:55
Oke, ik heb na 2 jaar een oude eve energy weer uit de kast gehaald...helaas krijg ik met geen mogelijkheid de eve energy in mijn homekit tevoorschijn. Ik scan de code, ik wacht, en dan..Niets.
Ook in de eve-app geen response. De troubleshoot van de eve website geeft ook geen oplossing voor het probleem. Is er inmiddels een V2 uit van eve energy dat deze smart plug niet meer werkt of is het apparaat gewoon kapot?

suggesties iemand?

• Rgerr
Zonnetje83 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:21:
[...]

Heel erg bedankt voor de uitvoerige berichten en info, ook @Rgerr !

Als ik zo lees, dan ga ik mijn apple tv 4 dus gebruiken, daarnaast een Philips Hue en moet ik passende lampen kopen.

is er ook een mogelijkheid om meerdere normale (non-domotica) spots op bijv. 1 kastje aan te sluiten die vervolgens deze lampen middels homekit/siri aan/uit zet of kan dimmen? Dus meerdere lampen tegelijk?

Na jullie advies en eerdere zaken die ik gelezen heb en op youtube gezien heb, heb ik de voorkeur voor Hue. De Tado ga ik me verder op inlezen. ik las zojuist ergens op Tweakers dat de tado inderdaad een abonnement nodig heeft (wtf....). dus ik ga naar de versie die jullie noemden op zoek. en ook nog even naar concurrenten kijken :-)

erg interessant dit en zowel Apple als Philips zijn gelukkig al ver gekomen. Misschien nog niet 100%, maar kennelijk wel een heel eind.
Dat zou wel kunnen, maar zou je eigenlijk willen aanraden dat niet te doen. Dan kom je aan het knutselen en als beginner (als ik het goed begrijp) is dat niet handig. Zou dat op de langere baan schuiven en Hue spots gebruiken. Deze zijn dimbaar en eenvoudig te koppelen en aan te sluiten. Je kunt in HomeKit zelfs de diverse spots koppelen als 1 accessoire zodat je ze tegelijk kunt bedienen bijvoorbeeld. Leg anders de betreffende situatie waarom je dat zo zou willen eens uit, misschien is er wel een handigere oplossing.

Tado heeft twee thermostaten voor HomeKit. V3 en v3+. De een zonder abonnement, de ander met. Check het Tado topic eens voor het exacte verschil, heb zelf de v3 en dat werkt meer dan prima zonder abonnement. Los daarvan, abonnement vind ik grote onzin voor zoiets.

• Rgerr
symen89 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:26:
Oke, ik heb na 2 jaar een oude eve energy weer uit de kast gehaald...helaas krijg ik met geen mogelijkheid de eve energy in mijn homekit tevoorschijn. Ik scan de code, ik wacht, en dan..Niets.
Ook in de eve-app geen response. De troubleshoot van de eve website geeft ook geen oplossing voor het probleem. Is er inmiddels een V2 uit van eve energy dat deze smart plug niet meer werkt of is het apparaat gewoon kapot?

suggesties iemand?
Al eens een volledige reset uitgevoerd? Eenmaal gekoppelde accessoire laat zich niet opnieuw koppelen indien die niet gereset is (dan staat ie weer ‘open’ om toegevoegd te worden).

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13-02 18:17
er is overigens wel meer dan Tado of Nest op het gebied van verwarming aansturen
Rgerr schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:21:
[...]

Dat gaat niet in HomeKit, energieverbruik komt daar niet in terug. Je zou kunnen kijken naar Domoticz oid met een ander stopcontact. Maar eens in het Domoticz topic zoeken?
@No Hands

Dit zou wel moeten kunnen in de Eve app, onder scenes kan je een trigger aanmaken. Vervolgens kies je ‘Andere waarden’ en dan onder de juiste ruimte ‘In use’... dit is wat anders dan power, ik vermoed dat de Eve van je afzuigkap altijd aanstaat?

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

• Rgerr
Toppe schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:38:
[...]

@No Hands

Dit zou wel moeten kunnen in de Eve app, onder scenes kan je een trigger aanmaken. Vervolgens kies je ‘Andere waarden’ en dan onder de juiste ruimte ‘In use’... dit is wat anders dan power, ik vermoed dat de Eve van je afzuigkap altijd aanstaat?
Oeh, dat wist ik niet. Maar wel interessant, gebruik de Eve app niet en heb alle Eve spullen verbannen. Eens kijken of dat ook mogelijk is met andere plugs...

Edit: verkeerd gelezen, maar bovenstaande kan ook in Smart Home app. En werk daar met nagenoeg alle accessoires, misschien ook in de Eve app hoor. Maar zo zou je kunnen schakelen op basis van ‘in gebruik’, ja.

Rgerr wijzigde deze reactie 10-11-2018 22:48 (16%)

• symen89
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 17:55
Rgerr schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:30:
[...]

Al eens een volledige reset uitgevoerd? Eenmaal gekoppelde accessoire laat zich niet opnieuw koppelen indien die niet gereset is (dan staat ie weer ‘open’ om toegevoegd te worden).
Na een reset kon ik de eve energy toevoegen waarna hij na 1min verdween. Pairing in de eve app gaf ook een error helaas. Ik vrees dat de smart plug kapot is helaas.

• Rgerr
symen89 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:59:
[...]

Na een reset kon ik de eve energy toevoegen waarna hij na 1min verdween. Pairing in de eve app gaf ook een error helaas. Ik vrees dat de smart plug kapot is helaas.
Vreemd, probeer in die minuut dat ie er in staat eens een firmware update te doen. Na twee jaar tijd kan dat misschien wel eens het verschil maken.
@Zonnetje83 Wat betreft Tado als thermostaat, zou ik wel zeer kritisch zijn. Wat dus al aangegeven is, ze hebben nu een versie 3+, welke met additionele abonnementsvormen (betaald) werkt. Voor deze thermostaat is ook een heel andere app benodigd. Ik vraag me af hoe lang ze oude app (en dus ook versie v3 van de thermostaat) blijven supporten. Ongetwijfeld zal echt niet niet de stekker volgend jaar of het jaar er na uitgetrokken worden, maar voor de echt lange termijn heb ik mijn twijfels.

Tado is trouwens wel het enige merk met dedicated homekit support en ondersteuning voor multizones. Indien je meerdere zones wil aansturen, kun je denk ik blind gaan voor Tado. Zelf heb ik daar geen behoefte aan en heb gekozen voor een Honeywell Lyric T6 (ook dedicated homekit support). Deze voldoet voor mij meer dan voldoende. Wat ik zelf heel prettig vind aan deze thermostaat (tov Tado) is dat je even makkelijk via de thermostaat de temperatuur een halve graad hoger/lager kunt zetten (bij Tado kan het via de thermostaat alleen in hele graden). Ik merk dat ik dat regelmatig doe, snel in het voorbij gaan, ipv je ipad/iphone te moeten pakken. Stel de Tado is ingesteld op 19,5 graad, dan laat de thermostaat 20 graden zien en als je dan bij plust, staat ie op gelijk op 21 graden (een sprong van 1,5 graad!).

Indien je bovenstaande (handbediening) echt niet belangrijk vind (ik heb soms het idee dat ik hierin de enige ben ;)) dan is Tado volgens mij een hele goede optie en kun je altijd tzt nog uitbreiden naar meerdere zones. Mijn mening is dat je bij domotica er toch niet aan ontkomt om e.e.a. ook met de hand te bedienen (zonder je idevice te moeten pakken). Naast bovenstaand voorbeeld (handbediening thermostaat) zul je bij Hue (of Ikea tradfri) ongetwijfeld ook schakelmateriaal aanschaffen (zoals hue tap of inbouw). Je gaat echt niet alles met je iphone/ipad bedienen.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 14:53
Donstil schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:50:
[...]

[...]

Er zijn sinds kort wandschakelaars van Friends of Hue, die zouden binnenkort te koop moeten zijn. Ik heb al 5 jaar Hue in huis en _eindelijk_ komen ze met een praktische oplossing voor mensen die niet alleen wonen.

Omdat ik het wachten zat was heb ik het zo opgelost. Gewoon een afdekplaat over de inbouwdoos met een Hue tap erop geplakt. Ziet er niet eens zo beroerd uit. Steekt iets verder uit de muur dan een gewone schakelaar, maar ik heb me er nog nooit aan geergerd.

• No Hands
Toppe schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:38:
[...]

@No Hands

Eve afzuigkap blijft altijd aan ja, eve wtw in principe ook maar eigenlijk wil ik die dus laten uitschakelen als de afzuigkap gaat draait. Ik ga er eens mee testen, bedankt.

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

PhilipsFan schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:49:
[...]

Er zijn sinds kort wandschakelaars van Friends of Hue, die zouden binnenkort te koop moeten zijn. Ik heb al 5 jaar Hue in huis en _eindelijk_ komen ze met een praktische oplossing voor mensen die niet alleen wonen.

Omdat ik het wachten zat was heb ik het zo opgelost. Gewoon een afdekplaat over de inbouwdoos met een Hue tap erop geplakt. Ziet er niet eens zo beroerd uit. Steekt iets verder uit de muur dan een gewone schakelaar, maar ik heb me er nog nooit aan geergerd.

[Afbeelding]
Dit hebben wij nu ook met de Ikea schakelaars alleen we vinden dit toch geen mooie oplossing, ik heb nooit echt goed gezocht maar echt mooie afdek platen heb ik bij de bouwmarkten niet gevonden. Het is allemaal met een zichtbaar schriefje.

Omdat we nu gaan verhuizen wilde we het eigenlijk gewoon in 1x goed aanpakken.

Dat is dus helaas lastiger dan gedacht 8)7

Donstil wijzigde deze reactie 11-11-2018 11:03 (11%)

25 november is de dag.
https://homekitnews.com/2018/11/11/bulbs-mi-home-alarms/
@Rgerr De aqara hub kan weer uit de kast. ;) Het schijnt dat het alarm ook beschikbaar komt in HomeKit.

• Rgerr
meesje schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:37:
25 november is de dag.
https://homekitnews.com/2018/11/11/bulbs-mi-home-alarms/
@Rgerr De aqara hub kan weer uit de kast. ;) Het schijnt dat het alarm ook beschikbaar komt in HomeKit.
Had het gelezen, maar wacht het nog wel even af. In eerste instantie maar eens als tweede hub gebruiken, kijken hoe dat werkt.
Rgerr schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:41:
[...]

Oeh, dat wist ik niet. Maar wel interessant, gebruik de Eve app niet en heb alle Eve spullen verbannen. Eens kijken of dat ook mogelijk is met andere plugs...

Edit: verkeerd gelezen, maar bovenstaande kan ook in Smart Home app. En werk daar met nagenoeg alle accessoires, misschien ook in de Eve app hoor. Maar zo zou je kunnen schakelen op basis van ‘in gebruik’, ja.
offtopic:
Ik heb 2 tussen stekkers van Eve, 1 schakel ik nooit (zit tussen de vaatwasser in) en de ander heb ik voor de 12v verlichting in de bloembak gebruikt. Deze reageert nooit, lijkt wel of het bereik echt ruk is...

Heb nu 2x Sonoff voor nieuwe verlichting gemonteerd, 1 heb ik gister avond alweer weg moeten halen omdat hij traag reageert, interface laadt niet tot nauwelijks terwijl die ander het prima doet. Ook binnen doet hij het slecht tot niet, dus aan de verbinding zal het niet liggen.

Twijfelde al om die Eve te vervangen voor een Sonoff, maar als het zo blijft werken wordt ik er in elk geval niet vrolijker van, er is dan blijkbaar voor mij nog geen goed alternatief voor buiten...

Ontopic: De Eve app is ideaal om mooie schakelingen mee te kunnen maken, maar is niet praktisch voor dagelijks gebruik. Ondanks dat de Home API zeker een toekomst biedt is het nog niet wat we er van mogen verwachten vanuit Apple...

@Donstil, dit is een afdek raam, misschien dat een blindplaat jou beter bevalt...

MacBook Pro Retina 13" 2018  iPhone Xs Max  Apple Watch Series 4  2x Apple TV 4  Stereopair HomePods

Rgerr schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:50:
[...]

Had het gelezen, maar wacht het nog wel even af. In eerste instantie maar eens als tweede hub gebruiken, kijken hoe dat werkt.
Het is inderdaad de vraag hoe het geïmplementeerd wordt. Misschien is het alleen arm/disarm en niet daadwerkelijk het alarm af laten gaan.
In ieder geval wel goed om te zien dat ze er druk mee bezig zijn. Ik hoop dat wanneer de EU versie van de hub beschikbaar is, dat dan er dan meer apparaten worden ondersteund.

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Toppe schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:52:
[...]

offtopic:
Ik heb 2 tussen stekkers van Eve, 1 schakel ik nooit (zit tussen de vaatwasser in) en de ander heb ik voor de 12v verlichting in de bloembak gebruikt. Deze reageert nooit, lijkt wel of het bereik echt ruk is...

Heb nu 2x Sonoff voor nieuwe verlichting gemonteerd, 1 heb ik gister avond alweer weg moeten halen omdat hij traag reageert, interface laadt niet tot nauwelijks terwijl die ander het prima doet. Ook binnen doet hij het slecht tot niet, dus aan de verbinding zal het niet liggen.

Twijfelde al om die Eve te vervangen voor een Sonoff, maar als het zo blijft werken wordt ik er in elk geval niet vrolijker van, er is dan blijkbaar voor mij nog geen goed alternatief voor buiten...

Ontopic: De Eve app is ideaal om mooie schakelingen mee te kunnen maken, maar is niet praktisch voor dagelijks gebruik. Ondanks dat de Home API zeker een toekomst biedt is het nog niet wat we er van mogen verwachten vanuit Apple...

@Donstil, dit is een afdek raam, misschien dat een blindplaat jou beter bevalt...
Aah goeie tip. Altijd naar het verkeerde gezocht dus.
Hier kan ik wel iets mee rommelen.

Donstil schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:02:
[...]

Aah goeie tip. Altijd naar het verkeerde gezocht dus.
Hier kan ik wel iets mee rommelen.
Ik zeg het verkeerd, excuus :9. Wat jij hebt is een montage plaat, deze worden gebruikt om opbouw materiaal netjes te bevestigen. Wat jij wilt is een blindplaat met bijbehorend afdekraam (vaak enkelvoudig :+ )

• Donstil

Donstil

Grab them by the 🐈.

Toppe schreef op zondag 11 november 2018 @ 14:09:
[...]
Ik zeg het verkeerd, excuus :9. Wat jij hebt is een montage plaat, deze worden gebruikt om opbouw materiaal netjes te bevestigen. Wat jij wilt is een blindplaat met bijbehorend afdekraam (vaak enkelvoudig :+ )
Nou wat ik wil. Om het ff duidelijk te hebben.

Is zo vlak en mooi mogelijk de huidige Philips knop (dat rechte afstandsbediening dingetje is goed) monteren.

Alleen ik denk dat een Afdek raam+ Plaat daar ook nog voor geschikt is omdat de Philips rechthoekig is.

Edit: of de plaat die ik eerder fotografeerde en dan die Huawei plak knip erop. Misschien zie je dan net het schroefje niet.

Donstil wijzigde deze reactie 11-11-2018 17:02 (9%)

• L201
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18-02 07:27
Rgerr schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:19:
[...]

Past precies op standaard inbouwdozen. Schroefdraad gebruik je niet, je moet die ‘gaten’ gebruiken. Let wel dat je een draaibare stelring er in hebt zitten.
Helder, bedankt! Maar vanwaar een draaibare stelring? Is een doos met 4 schroefgaatjes niet voldoende zodat je hem ook onder/boven hebt?

• Rgerr
L201 schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:53:
[...]

Helder, bedankt! Maar vanwaar een draaibare stelring? Is een doos met 4 schroefgaatjes niet voldoende zodat je hem ook onder/boven hebt?
[Afbeelding: Inbouwdoos]
Kan ook als er in de onderste en bovenste schroefdraad zit om het plaatje vast te draaien, moet je misschien even wat creatief zijn met een beetje elastische kit. :) Dan trek je het behang niet van de muur als het er nog een keer af moet.

Rgerr wijzigde deze reactie 12-11-2018 10:24 (9%)

• Rgerr
Doet hier al iemand serieus zaken met Siri Shortcuts? Ik volg zo o.a. op iCulture het fenomeen, maar heb nog geen toepassing gevonden m.b.t. HomeKit (of andere mogelijkheden daarentegen).

• Sylvainuff
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-11-2018
Hallo,

Homekit blijft weer eens hangen in accessoires en scenes laden. Ik heb het probleem nu al weer voor de tweede keer. Vorige keer heb ik gekozen voor de optie stel woonconfiguratie opnieuw in maar daar wordt ik niet blij van dit iedere keer te moeten doen. Weten jullie een oplossing voor dit probleem?
Sylvainuff schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:14:
Hallo,

Homekit blijft weer eens hangen in accessoires en scenes laden. Ik heb het probleem nu al weer voor de tweede keer. Vorige keer heb ik gekozen voor de optie stel woonconfiguratie opnieuw in maar daar wordt ik niet blij van dit iedere keer te moeten doen. Weten jullie een oplossing voor dit probleem?
Je zou kunnen beginnen met het uitloggen van iCloud op je devices. De config staat in de cloud, het kan daar al mis gaan

• Wognummer
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:02
ook hier een probleem met accesoires en scenes laden... ik heb alles al geprobeerd maar zodra ik uitlog uit icloud werkt het dus prima, zodra ik inlog niet meer.

is er een manier om dat stukje in icloud helemaal te verwijderen? als in die config eruit vissen

gaat om een iphone 6s met ios 12.1 laatste update

op mijn ophone 8 gaat het prima (wel een andere icloud account maar daar de woning uit verwijderd)

http://wow.olli.la/screens/lock.jpg

• Rgerr
Wognummer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:56:
ook hier een probleem met accesoires en scenes laden... ik heb alles al geprobeerd maar zodra ik uitlog uit icloud werkt het dus prima, zodra ik inlog niet meer.

is er een manier om dat stukje in icloud helemaal te verwijderen? als in die config eruit vissen

op mijn ophone 8 gaat het prima (wel een andere icloud account maar daar de woning uit verwijderd)
Klinkt als je woning verwijderen uit de app en alles opnieuw toevoegen, het meeste werk maar als niks anders werkt is dat wel een ‘last resort’.

• paQ
Wognummer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:56:

heb je je hub al eens uitgelogd? (als je die hebt)
zo ja (of niet hebt) dan kun je nog eens proberen om de reservekopie van je icloud te verwijderen.

paQ wijzigde deze reactie 14-11-2018 19:24 (7%)

• Wognummer
Rgerr schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:16:
[...]

Klinkt als je woning verwijderen uit de app en alles opnieuw toevoegen, het meeste werk maar als niks anders werkt is dat wel een ‘last resort’.
ik heb de woning al uit mijn telefoon verwijderd en daarna de app opnieuw geinstalleerd op de telefoon van mijn vrouw helaas blijft hij hangen daarop

morgen maar eens apple contacten
paQ schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:23:
[...]

heb je je hub al eens uitgelogd? (als je die hebt)
zo ja (of niet hebt) dan kun je nog eens proberen om de reservekopie van je icloud te verwijderen.
nee geen hub en geen reservekopieen meer van icloud

Wognummer wijzigde deze reactie 14-11-2018 20:27 (25%)

• Sylvainuff
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-11-2018
Heeft helaas niet geholpen, blijft in het scherm Accessoires en scenes laden staan
Toppe schreef op woensdag 14 november 2018 @ 06:05:
[...]

Je zou kunnen beginnen met het uitloggen van iCloud op je devices. De config staat in de cloud, het kan daar al mis gaan

• Wognummer
goed mijn broek is net afgezakt, maar het werkt inmiddels ik heb niets gedaan klikte per ongeluk de woning app aan en nu ging hij meteen door...

schiet mij maar lek

• paQ
icloud is a funny thing

Yes! Vandaag mijn Sonoff S20 ontvangen en gelijk voorzien van Ravencore HomeKit firmware. Eens kijken hoe lang ie het blijft doen in het buitenstopcontact. :)

• paQ
FYI, de Osram+ wordt ook als buitenstopcontact verkocht
(geen idee waarom trouwens)

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Mezelf hier ook maar weer eens een keer melden nadat ik vanmiddag ineens wat issues had met Apple Homekit.... Althans: Dat dácht ik nadat Siri ineens m'n verlichting niet meer wilde aansturen en vond dat ze alles moest gaan (blijven) controleren :+

Probleem: M'n Philips HUE Bridges wilde géén van drieën meer communiceren met m'n Apple TV4-4K nadat ik wat netwerkcomponenten vervangen én geconfigureerd had én daarbij de Philips HUE Bridges ook middels andere patches aangesloten had op één en de zelfde managed switch, de Apple TV4-4K was aangesloten op een andere managed switch. De switchpoorten van de Managed (HP procurve) L2 switches waarop die dingen aangesloten zaten al een aantal keer aangepast qua duplex/speed settings maar de Apple TV4-4K weigerde te communiceren met die Philips dingen. Apple TV én de drie HUE Bridges daarna weer even aangesloten op een "domme"switch (100MBit Switching Hub) welke ik toevallig ook nog had liggen én..... Alles deed 't weer zodat ik gelukkig niet alles hoefde te gaan resetten (da's met ruim 80 HUE accessoires bést wel een drama, zeker als je alles éérst moet ontkoppelen in de HUE Bridges).

Nou houd ik niet zo van die "el-cheapo" rommel in m'n netwerk dus toch maar eens met Wireshark aan de slag gegaan om te kijken waarom die spullen niet met elkaar willen communiceren waneer ze aangesloten zitten op een managed switch. M'n HP Procurve's zien 't verkeer tussen die apparaten (terecht?) als zijnde een UDP DDoS aanval over port 138 (NetBios) en droppen vervolgens al dat verkeer tussen de HUE Bridges én de Apple TV4-4K waardoor alle Philips HUE accessoires ineens als "niet bereikbaar" komen te staan in Apple Homekit.

Oplossing: In de HP Procurve waarop alle drie de Philips HUE bridges aangesloten zitten én op de HP Procurve waarop de Apple TV4-4K aangesloten is de optie "“Prevent UDP Blat Attack” uitschakelen :X :?

Alle andere DDoS preventie mag gewoon volledig intact en dus ingeschakeld blijven, het is zuiver dát UDP verkeer wat noodzakelijk is voor Apple Homekit. De Philips eigen "HUE" app had overigens nérgens last van en bleef gewoon werken met alle DDoS preventie ingeschakeld. Die HUE App kon echter de Apple TV ook niet meer vinden en adviseerde me om alles maar te resetten nadat ik alles al "tig" keer gereboot had. :*)

Die Anti DDooS / Storm Control features staan áf fabriek overigens niet ingeschakeld op een HP Procurve dus als ik die apparaten gewoon "out of the box" in m'n netwerk geknikkerd had dan had ik óók geen issues gehad :9

wimmel_1 wijzigde deze reactie 18-11-2018 23:18 (16%)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Montoya200x
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Iemand al aankomende Black Friday deals gespot mbt tot Homekit devices ?

Zag wel al een interessante deal voorbijkomen voor diegenen die nog een video deurbel zochten (helaas niet Homekit compatible)
https://nl-nl.ring.com/pages/bf (€100 korting op bv de Pro versie)
https://nl-nl.ring.com/pr...pro?variant=2732212355095

Op Amazon.de dezelfde Pro nog een tientje goedkoper met Prime.

• Montoya200x
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Ik ga het maar weer eens proberen met Eve...... :o

Wilde net deze aanbieding posten en poefffff, weg was tie voor die prijs :(
https://www.amazon.de/Roo...Ink-Display/dp/B07GFRD2GD

Hij is nu nog steeds goedkoper dan gemiddeld in NL, maar voor €49,81 kon ik deze niet laten gaan, dus ben benieuwd of deze het langer uit gaat houden, dan de vorige 3 van de oude generatie, die allemaal kaduuk retour zijn gegaan....

• paQ
Montoya200x schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:32:
Iemand al aankomende Black Friday deals gespot mbt tot Homekit devices ?

Zag wel al een interessante deal voorbijkomen voor diegenen die nog een video deurbel zochten (helaas niet Homekit compatible)
https://nl-nl.ring.com/pages/bf (€100 korting op bv de Pro versie)
https://nl-nl.ring.com/pr...pro?variant=2732212355095

Op Amazon.de dezelfde Pro nog een tientje goedkoper met Prime.
ja is een supergoeie aanbieding, maar zelfs met homebridge vooralsnog geen stream uit te peuteren. Dan wordt het homekit technisch een hopeloos verhaal vrees ik.

edit: 161 trouwens bij 50five ;)

• iAmRenzo
  • Registratie: november 2000
Ik ben op zoek naar een deur-sensor maar vraag me een beetje af wat je er allemaal mee kunt doen. Checken of de deur open (of dicht) is, logisch. En bijvoorbeeld een scene activeren, tuurlijk. Maar is het in Homekit (of in een geavanceerdere app als home) ook mogelijk om iets te doen na x minuten als de deur op is. Bijvoorbeeld als je wilt ventileren, dat je na 60 minuten een notificatie krijgt als de deur nog steeds openstaat...?

• Rgerr
iAmRenzo schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:32:
Ik ben op zoek naar een deur-sensor maar vraag me een beetje af wat je er allemaal mee kunt doen. Checken of de deur open (of dicht) is, logisch. En bijvoorbeeld een scene activeren, tuurlijk. Maar is het in Homekit (of in een geavanceerdere app als home) ook mogelijk om iets te doen na x minuten als de deur op is. Bijvoorbeeld als je wilt ventileren, dat je na 60 minuten een notificatie krijgt als de deur nog steeds openstaat...?
Nee, ga je niet voor elkaar krijgen, ook niet met dummy switches. Je kan wel als je Xiaomi contactsensoren gebruikt met de mi home app waarschuwingen instellen, maar in HomeKit is dat dus niet mogelijk. In mi app kan je bijvoorbeeld direct instellen dat je een melding krijgt als iets langer dan x tijd open staat. Heb er geen ervaring mee, maar wel eens voorbij zien komen in de app zelf.

• iAmRenzo
  • Registratie: november 2000
Rgerr schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:12:
Nee, ga je niet voor elkaar krijgen, ook niet met dummy switches. Je kan wel als je Xiaomi contactsensoren gebruikt met de mi home app waarschuwingen instellen, maar in HomeKit is dat dus niet mogelijk. In mi app kan je bijvoorbeeld direct instellen dat je een melding krijgt als iets langer dan x tijd open staat. Heb er geen ervaring mee, maar wel eens voorbij zien komen in de app zelf.
Ik was er al bang voor. Wat dat betreft is HomeKit nog wel erg beperkt. Gebruiksvriendelijk maar beperkt 😉
We noemen homebridge niet meer? ;) Daarin kan toch met timers gewerkt worden? Of niet?

• Rgerr
meesje schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:38:
We noemen homebridge niet meer? ;) Daarin kan toch met timers gewerkt worden? Of niet?
Indirect is Homebridge genoemd: “dummy switches”. ;)

Maar ook daar lukt het niet mee.

• DeNachtwacht
Vandaag de Eve Thermo 2-pack gekocht als black friday deal bij mediamarkt voor €99 i.p.v. €134,95. Ben benieuwd...
Voor de Sonoff Ravencore gebruikers: versie 0.5.0 is beschikbaar.
https://github.com/RavenSystem/esp-homekit-devices/releases

Je kunt nu een Saved last state instellen.
Custom option let you to setup initial state of each switch:
0. Off (default)
1. On
2. Last state
3. Oposite to last state

• EgoPro
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 21:21

EgoPro

Time is an illusion.

Zijn er mensen die problemen hebben met hun Lyric thermostaat? Aanvankelijk stond deze bij mij in de Home app op “no connection” maar deed het wel in de eigen app.
Dus heb ik hem verwijderd in de Home app, nu kan ik hem niet meer toevoegen aan Home.

- Apple TV reset
- iPhone restart
- lyric, factory reset
- lyric app verwijderd ( en geïnstalleerd)
- HomeKit reset (in Lyric)
- toevoegen aan Home via app
- toevoegen aan Home via lyric-app

Dit heb ik allemaal geprobeerd maar nog steeds geen resultaat. Ik krijg nu op het werk ook de melding:
"We're having trouble communicating with your thermostat", dus ook op WiFi geen bereik.

EgoPro wijzigde deze reactie 27-11-2018 10:08 (11%)

https://wijzijnfietsen.wordpress.com en https://own2wheels.wordpress.com

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19-02 13:46
EgoPro schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:34:
Zijn er mensen die problemen hebben met hun Lyric thermostaat? Aanvankelijk stond deze bij mij in de Home app op “no connection” maar deed het wel in de eigen app.
Dus heb ik hem verwijderd in de Home app, nu kan ik hem niet meer toevoegen aan Home.

- Apple TV reset
- iPhone restart
- lyric, factory reset

Dit heb ik allemaal geprobeerd maar nog steeds geen resultaat. Ik krijg nu op het werk ook de melding:
"We're having trouble communicating with your thermostat", dus ook op WiFi geen bereik.
Bij een forum waar je spullen kunt testen en problemen moet proberen te zoeken heb ik op deze manier de Lyric thermostaat, camera C1 en camera C2 gekregen.
Ik ben blij dat ik die spullen nooit zelf gekocht heb, maar ze 'werken' wel, maar vraag niet hoe. Ook ik heb regelmatig dat er geen verbinding gemaakt kan worden met mijn WiFi netwerk.
Ik kijk er gewoon maar niet meer naar want uiteindelijk gaan de problemen ook vanzelf weer (even) weg.

Have Fun Funske

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

- Apple TV reset
- iPhone restart
- lyric, factory reset

Waarschijnlijk staat je Lyric nu thuis met een "Apple HomeKit" code op 't scherm te wachten op je 8)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

- Apple TV reset
- iPhone restart
- lyric, factory reset

Mijn Lyric T6 toonde een keer de melding "Wifi radio defect". Conform de handleiding (pag. 14): De Wi-Fi ontvanger van uw thermostaat is defect, neem contact op met uw installateur.
Ik heb de unit even los gewipt en weer vast gemaakt. Sindsdien geen problemen. Wellicht kan dit bij jou ook helpen?

Heel af en toe krijg ik (net als @funske?) vanuit de Honeywell app dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de thermostaat. Als ik dan wat later e.e.a. check, doet alles het gewoon. Ik heb zo'n vermoeden dat dit een kleine storing is in mijn internet verbinding. Wel vervelend trouwens dat je nooit een bericht krijgt, als er wel weer verbinding gemaakt kan worden.....

• funske
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19-02 13:46
meesje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:21:
[...]
Heel af en toe krijg ik (net als @funske?) vanuit de Honeywell app dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de thermostaat. Als ik dan wat later e.e.a. check, doet alles het gewoon. Ik heb zo'n vermoeden dat dit een kleine storing is in mijn internet verbinding. Wel vervelend trouwens dat je nooit een bericht krijgt, als er wel weer verbinding gemaakt kan worden.....
Wel raar dat ik van andere apparaten geen meldingen krijg. Nee, ik denk echt dat dit aan Honeywell ligt. Alles gaat via hun servers.
Overigens krijg ik die meldingen wel bij mijn camera’s. Deze vallen ook regelmatig weg en dan ineens zijn ze er weer.
Maar ik heb die meldingen gewoon uitgezet, want ik werd :X van al die meldingen ;w

Have Fun Funske

• DutchTech
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 29-01 19:36
Mensen, ik heb een vraagje. Wanneer ik in de Woning-app een automatisering probeer toe te voegen zijn drie keuzemogelijkheden 'grijs', oftewel kan ik deze niet aantikken. Twee daarvan zijn 'personen arriveren' en 'personen vertrekken'. Dit zou ik gewoon moeten kunnen doen, aangezien ik een Apple TV heb die ook netjes aangeeft verbonden te zijn met mijn 'kamer'. Ook gecontroleerd of de nodige zaken onder privacyinstellingen goed staan, allemaal in orde.

Wat zou hier nog het probleem kunnen zijn? En beter: hoe los ik dit probleem op?

15-inch MacBook Pro met Touch Bar (2.8 GHz Intel Core i7, 16 GB RAM, 512 GB SSD) | iPhone XS 64 GB goud | Apple Watch Series 3 | Apple TV (4e generatie)

• DeNachtwacht
Stomme vraag; heb je wel apparatuur die hiermee kan verbinden?

• DutchTech
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 29-01 19:36
DeNachtwacht schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:52:
Stomme vraag; heb je wel apparatuur die hiermee kan verbinden?
Is die vraag aan mij gericht? Zo ja, ik heb de volgende apparatuur:
- Trådfri E14 fitting (2x)
- Elgato Eve Energy (1x)
- Trådfri gateway en afstandsbediening voor die E14-fittingen

Met andere woorden, volgens mij is dat ook allemaal prima toch?

15-inch MacBook Pro met Touch Bar (2.8 GHz Intel Core i7, 16 GB RAM, 512 GB SSD) | iPhone XS 64 GB goud | Apple Watch Series 3 | Apple TV (4e generatie)

• paQ
Welke iphone en apple tv?
En ben je zelf de beheerder, of gast?

paQ wijzigde deze reactie 29-11-2018 09:34 (43%)

Vandaag heb ik mijn Libratone Zipp (v1) binnen gekregen (super aanbieding bij amazon.de). Deze gelijk voorzien van de laatste update met support voor Airplay 2. Wat werkt dat toch mooi. Het geluid via de Airport Express (analoog aangesloten op de stereo) en de Libratone loopt echt 100% in sync. Nu kan ik mooi muziek afspelen op de gehele begane grond: de Libratone op de eettafel (voorzien van accu, dus geen snoeren over de vloer) en de AE/Stereo in de woonkamer. Voorheen was ik toch geneigd om de stereo wat harder te zetten als ik aan de eettafel zat (en de degene die in de woonkamer zat, wilde 'm zachter zetten... ;)). Nu hoeft dat niet meer. Helemaal happy!

Ik heb trouwens geen vergelijkingsmateriaal met b.v. een Sonos One of HomePod, maar het geluid uit de Libratone bevalt me zeer goed. Ooit wel ergens iets gelezen dat ie beter is dan een Sonos One, maar ja dat is allemaal lekker subjectief.

De komende week flink testen of alles goed blijft werken. Soms lees ik wel eens over problemen met Airplay2.

meesje wijzigde deze reactie 30-11-2018 17:13 (5%)

• wimbre
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 18-02 19:14
Hi, ik ben een beginnend homekit gebruiker (Philips Hue lampen, Toon, homepod) en ben er erg tevreden over.

Nu wil ik weer stappen gaan zetten (sensoren voor ramen en deuren, temperatuurmeter en daarnaast uitbreiding lampen) en met name over die uitbreiding van de lampen heb ik een vraag.

In de woonkamer heb ik diverse staande en hangende lampen waar zo'n Hue lamp in zit. De lampen staan (qua aan/uitschakelaars) altijd aan en via Homekit/Philips bridge zet ik ze aan of uit. Nu heb ik ook een kroonluchter waarin 6 peertjes inzitten en die ik nu alleen kan bedienen via een schakelaar aan de muur. Dat zelfde geldt voor spotjes in de badkamer waarin meerdere led-lampjes in zitten. Is het nu mogelijk om (in plaats van meerdere hue lampen in de kroonluchter of spotjes te doen) een soort schakelaar te zetten zodat ik met homekit die nieuwe schakelaar kan aansturen om in één keer al die lampjes aan/uit te zetten? De gewone schakelaar moet uiteraard ook dan blijven werken.

Hoor het graag.

• DeNachtwacht
wimbre schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:08:
Is het nu mogelijk om (in plaats van meerdere hue lampen in de kroonluchter of spotjes te doen) een soort schakelaar te zetten zodat ik met homekit die nieuwe schakelaar kan aansturen om in één keer al die lampjes aan/uit te zetten? De gewone schakelaar moet uiteraard ook dan blijven werken.

Hoor het graag.
Jep, gewoon een Ikea Tradfri schakelaar er tussen (€9,95) of een andere schakelaar. Die van Ikea krijgt lig binnenkort homekit support.

• wimbre
Sorry, ik vergat er bij te zeggen dat het dubbele inbouwschakelaars zijn. In de woonkamer wordt er naast de kroonluchter nog een spotje aangestuurd door die dubbele schakelaar. Met zo'n Ikea Tradfri schakelaar kan ik dan toch niets?

Ik zie wel de FIBARO Single Switch maar de vraag is of ik die kwijt kan in een inbouw doos (laat staan in een dubbele schakelaar), Daarnaast is die vrij prijzig (€ 60 per stuk).

wimbre wijzigde deze reactie 01-12-2018 13:57 (28%)
Reden: aanvulling

• boefje79
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-02 08:13
Vraagje:

Ik zou de buitenverlichting (kerst) graag willen bedienen middels homekit.

Het zit aangesloten op het buitenstopcontact.

Binnenshuis heb ik daar koogeek-spul voor, maar dat is niet geschikt voor buitenshuis.

Is de VS is al wel outdoor-schakelmateriaal te vinden, maar voor de EU lijk ik mis te grijpen, of zie ik iets over het hoofd?

Aan/uit en liefst opneembaar in automatisering volstaat...

• Rgerr
wimbre schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:52:
Sorry, ik vergat er bij te zeggen dat het dubbele inbouwschakelaars zijn. In de woonkamer wordt er naast de kroonluchter nog een spotje aangestuurd door die dubbele schakelaar. Met zo'n Ikea Tradfri schakelaar kan ik dan toch niets?

Ik zie wel de FIBARO Single Switch maar de vraag is of ik die kwijt kan in een inbouw doos (laat staan in een dubbele schakelaar), Daarnaast is die vrij prijzig (€ 60 per stuk).
Check dit eens: https://medium.com/jacob-...ght-switches-ce29d00aa981
boefje79 schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:09:
Vraagje:

Ik zou de buitenverlichting (kerst) graag willen bedienen middels homekit.

Het zit aangesloten op het buitenstopcontact.

Binnenshuis heb ik daar koogeek-spul voor, maar dat is niet geschikt voor buitenshuis.

Is de VS is al wel outdoor-schakelmateriaal te vinden, maar voor de EU lijk ik mis te grijpen, of zie ik iets over het hoofd?

Aan/uit en liefst opneembaar in automatisering volstaat...
HomeKit schakelaars, echt bedoeld voor buiten, zijn er inderdaad niet in de buurt. Wat je kunt doen is een ‘oude’ schakelaar nemen en die gewoon buiten plaatsen, beetje siliconen kit gebruiken en een plastic zak er om heen. Niet mooi, maar meer kun je niet doen.

Wat ook kan, indien je handig bent met elektra en het mogelijk is, is even andere kabels trekken naar je buiten stopcontact. Ze komen namelijk ergens vandaan. Nu kan dit natuurlijk niet altijd, soms is het eerst bereikbare punt een centraaldoos in je plafond. Maar mocht het wel lukken, dan maak je daar een stekker op -> met HomeKit schakelaar in een wandcontactdoos. Ik heb dat zo gedaan met o.a. sproeiers en ook met een buitenstopcontact. Stekkers zijn in de meterkast of ergens achter verstopt, dus niet lelijk in de weg. :)

• boefje79
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-02 08:13
Dank voor de snelle reactie.

De stekker was idd ook mijn last resort maar omdat het meerdere buitenstopcontacten zijn, ga ik eerst de ingepakte plug maar proberen.

Ff een checkvraag:
Waar is de kit voor nodig als ik de plug in plastic verpak?

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:15

Hokkie

Hello

@boefje79 Ik zou, zoals @Rgerr aangaf, een Fibaro Single Switch in een centraaldoos (binnen) monteren. Sowieso wel handig om de schakelaar buiten stroomloos te maken als deze niet in gebruik is...

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 7 || Audio Research Unico P || Opera Mezza 2012 || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

• wimbre

• Rgerr
boefje79 schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:29:
Dank voor de snelle reactie.

De stekker was idd ook mijn last resort maar omdat het meerdere buitenstopcontacten zijn, ga ik eerst de ingepakte plug maar proberen.

Ff een checkvraag:
Waar is de kit voor nodig als ik de plug in plastic verpak?
Onder het mom van: better ‘safe’, than sorry. ;)

Beetje kit maakt hem ‘waterdichter’, i.v.m. condens.

• RogerRoger
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 07-02 15:14
Beste mensen,

Dank voor de input die er al gegegeven is door diverse mensen! (hier onder ter referentie nog even mijn oorspronkelijke post van een paar maanden geleden)

Even een follow-up van waar ik nu ben: voor verlichting ga ik waarschijnlijk kiezen voor Fibaro dimmers. Mijn elektricien heeft een mooie oplossing waarbij er gebruik gemaakt wordt van 8-voudige tasters (in dit geval Jung LS990 - best mooi ook!) die aangesloten worden op een relaisstation (zwakstroom). De Fibaro dimmers komen dan vlakbij de lampen te liggen en creëren een mesh netwerk. Op deze manier kan ik zowel op de tasters als op de app alles dimmen en kan ik ook nog andere functies onder de tasters brengen in een latere fase. Het lijkt heel erg op een KNX oplossing, maar de onderdelen kosten veel minder. Al met al lijk ik niet eens zo heel veel duurder uit dan als ik 'gewoon' LED dimmers had gekocht, maar ik kan het wel allemaal ook draadloos bedienen en ik heb niet 5 dimmers op rij op de muur wat er niet mooi uitziet, en geen geklooi met z-wave modules in inbouwdozen frommelen ;-) Ik kan ook knoppen op de tasters gebruiken voor specifieke scenes (toch ruimte genoeg met een 8-voudige taster).

Wat denken jullie er van?

Dan wil dus eigenlijk ook gelijk 'klein' beginnen met het inbrengen van de dimmers in homekit. Nu heb ik nog wat verder gegoogled, en er worden ook fysieke bridges aangeboden die de integratie van HC2 en onderliggende z-wave accessoires in homekit regelen. Ik kwam bijvoorbeeld de z-wave automation bridge tegen. https://www.skaro.com.au/ . Wordt ook verkocht in Zweden. Heeft iemand hier ervaring mee? Of wellicht met andere fysieke bridges waar al software op staat waarmee deze integratie geregeld wordt?

Wat vinden jullie van dergelijke oplossingen?

Thanks, ben benieuwd!
RogerRoger schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:55:
OK, beste mensen. Wees lief, ik ben geen ras IT'er en wil eigenlijk het liefst dat alles gewoon simpel blijft, maar wil wel graag een start maken met smart home voor ons nieuwe huis (wordt volgende zomer opgeleverd), en overweeg dit te doen met mijn goede vrienden van Apple, omdat ik nu eenmaal mijn ziel al aan de duivel heb verkocht.

Om te beginnen wil ik eigenlijk een infrastructuur opzetten waarin ik het volgende kan doen (en flex overhoudt voor volgende stappen ;-)

- dimmers en schakelaars kunnen bedienen (zowel op de schakelaar als via app/stem, allemaal LED verlichting)
- thermostaten aansturen (met geo-fencing liefst, maar in ieder geval via app/stem); hele huis ligt vol vloerverwarming met meerdere zones per verdieping
- opzetten en gebruiken van scenes (voor bepaalde licht combinaties aan/uit of op bepaald % gedimd via app/stem).
- controleren muziek (app/stem)

Mijn vraag: hoe zou ik dit het best aan kunnen vliegen? Zijn er goede artikelen/achtergrondinfo waarvan het goed is dat ik het lees? Tips voor gebruik van merken/producten?

Het fijne is dat ik helemaal 'vanaf scratch' kan beginnen, maar die kans heb ik natuurlijk maar 1x dus jullie hulp om het goed te doen wordt zeer op prijs gesteld! :) :)

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 21:17
Ik heb hier op het forum al wat gezocht, maar kan niet echt het antwoord vinden wat ik graag zou willen hebben. De vraag is of er hier mensen zijn die goede ervaringen hebben met rookmelders met Homekit support. Uiteraard ben ik op de hoogte van de Elgato Eve Smoke en de Netatmo rookmelder. Ik verwacht dat ze prima zullen werken, maar wat ik mij al afvraag, hoe goed werkt de onderlinge verbinding? Ik kan me voorstellen dat als je homekit HUB ( bijvoorbeeld een ipad ) op de begane grond ligt, en je een rookmelder op de eerste etage hebt hangen, dat dit over Bluetooth niet goed met elkaar gaat werken ? Bijvoorbeeld door verbindingsproblemen ?
@GertJan2012 Je noemt dus al gelijk het grootste probleem van deze melders: beperkt bluetooth bereik. Daarnaast vind ik ze ook erg aan de prijs. Veel tweakers maken gebruik van homebridge icm een xiaomi gateway en xiaomi/honeywell rookmelders. Zo'n gateway kost +/- 20 euro en een rookmelder heeft ook een dergelijke prijs. De rookmelders communiceren via zigbee met de gateway. Middels homebridge (op b.v. een raspberry pi) kun je de gateway en rookmelders opnemen in HomeKit en dan helemaal los gaan. ;)

O ja, Aqara heeft een nieuwe HomeKit gateway (+/- 40 euro). Het schijnt dat de honeywell rookmelders over een tijdje ook aan deze gateway gekoppeld kunnen worden. Dan hoef je dus niet te knutselen met homebridge.

• GertJan2012
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 21:17
meesje schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:02:
@GertJan2012 Je noemt dus al gelijk het grootste probleem van deze melders: beperkt bluetooth bereik. Daarnaast vind ik ze ook erg aan de prijs. Veel tweakers maken gebruik van homebridge icm een xiaomi gateway en xiaomi/honeywell rookmelders. Zo'n gateway kost +/- 20 euro en een rookmelder heeft ook een dergelijke prijs. De rookmelders communiceren via zigbee met de gateway. Middels homebridge (op b.v. een raspberry pi) kun je de gateway en rookmelders opnemen in HomeKit en dan helemaal los gaan. ;)

O ja, Aqara heeft een nieuwe HomeKit gateway (+/- 40 euro). Het schijnt dat de honeywell rookmelders over een tijdje ook aan deze gateway gekoppeld kunnen worden. Dan hoef je dus niet te knutselen met homebridge.
Kortom, het is technisch wel mogelijk om te realiseren, maar dan moet je zelf flink aan het knutselen gaan? Nest is een mooie oplossing, maar goed geen homekit support.
Het is dus niet zo dat de melders zelf een soort van mesh verbinding met elkaar opzetten, en dat er dan eentje verbinding maakt met de homekit hub ?
GertJan2012 schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:12:
[...]

Kortom, het is technisch wel mogelijk om te realiseren, maar dan moet je zelf flink aan het knutselen gaan? Nest is een mooie oplossing, maar goed geen homekit support.
Het is dus niet zo dat de melders zelf een soort van mesh verbinding met elkaar opzetten, en dat er dan eentje verbinding maakt met de homekit hub ?
De rookmelders zelf niet. Ik heb zelf de xiaomi gateway op de 1e verdieping geplaatst (doet gelijk dienst als nachtlampje op de overloop). De rookmelders (maar ook de water sensoren) hebben voldoende bereik naar de andere woonlagen (zolder en begane grond).

Op de begane grond heb ik wel twee xiaomi smart stekkers, deze werken wel als een soort mesh. Alleen spul met een vaste stekker (dus niet op batterij zoals de rookmelder) kunnen als doorgeefluik functioneren.

Zelf zou ik echt geen rookmelders van 100+ euro kopen. Zeker niet met oog op dat de Aqara gateway (met dedicated homekit suppor, dus geen geknutsel) de Honeywell rookmelder waarschijnlijk gaat ondersteunen.

Het mooie is trouwens wel van Nest, dat deze ook CO (niet te verwarren met CO2) signaleert. Daarvoor heb ik een aparte losse CO melder geplaatst op zolder (bij de CV).

• DeNachtwacht
Vraagje; ik had voorheen altijd een prima werkende automation in de Home app. Zodra iemand thuis kwam na zonsondergang werden alle lichten in de woonkamer aan gegooid. Nu heb ik echter pas een radiatorknop aangesloten op HomeKit en ook daar een automation aan toegevoegd. Zodra iemand tussen 16:00-21:00 thuis komt wordt het huis naar 20 graden verwarmd. Deze werkt prima, maar ineens doet nu de automation met de lampen niks meer. Het rare is dat als ik klik op test deze automatisering alles gewoon prima werkt.

Iemand een idee waar het fout gaat? Bekende bug o.i.d.?

• paQ
DeNachtwacht schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:02:

Iemand een idee waar het fout gaat? Bekende bug o.i.d.?
hub rebooten
en anders even uitloggen van icloud en weer erop

icloud cache stinkt

paQ wijzigde deze reactie 03-12-2018 19:20 (51%)

• DeNachtwacht
Hmm thanks ik ga het eens proberen.

• Rgerr
Kwam toevallig deze tegen vandaag:

Devices – Control for HomeKit van LinkDesk

https://itunes.apple.com/...-homekit/id966877433?mt=8

HomeKit met AR. :)

• paQ
geinig... voor 1 keer dan :+

• Rgerr
Hen hem ook geïnstalleerd om waarschijnlijk nooit te gebruiken en weer te verwijderen. :+ Begin overigens een beetje inspiratieloos te raken om domotica uit te bereiden. Alles wat ik heb bedacht, draait ondertussen wel zo’n beetje. Hooguit een beetje storingen of foutmeldingen oplossen.

Binnenkort komen mijn bestelde pcb’s binnen, dan flink wat solderen en hopelijk via pi zero en Homebridge mijn espresso machine aansturen. :*)

• RogerRoger
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 07-02 15:14
Heeft er al iemand ervaring met hom.ee? Begrijp dat ze een soort van beta versie hebben lopen waarmee je o.a. je z-wave spul direct kunt gebruiken. Iemand?
meesje schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 16:32:
Ikea kan weg he nu je de homebridge-hue plugin gebruikt. ;)

Je kunt eventueel een Homey overwegen of een Hom.ee. Deze laatste is direct compatible met HomeKit (vanuit firmware). Wat betreft de Homey, ik heb het topic hier op tweakers een tijdje gevolgd, maar je wordt daar niet vrolijk van...
Pagina: 1 ... 33 ... 36 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True