RogerRoger schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:55:
OK, beste mensen. Wees lief, ik ben geen ras IT'er en wil eigenlijk het liefst dat alles gewoon simpel blijft, maar wil wel graag een start maken met smart home voor ons nieuwe huis (wordt volgende zomer opgeleverd), en overweeg dit te doen met mijn goede vrienden van Apple, omdat ik nu eenmaal mijn ziel al aan de duivel heb verkocht.
Om te beginnen wil ik eigenlijk een infrastructuur opzetten waarin ik het volgende kan doen (en flex overhoudt voor volgende stappen ;-)
- dimmers en schakelaars kunnen bedienen (zowel op de schakelaar als via app/stem, allemaal LED verlichting)
- thermostaten aansturen (met geo-fencing liefst, maar in ieder geval via app/stem); hele huis ligt vol vloerverwarming met meerdere zones per verdieping
- opzetten en gebruiken van scenes (voor bepaalde licht combinaties aan/uit of op bepaald % gedimd via app/stem).
- controleren muziek (app/stem)
Mijn vraag: hoe zou ik dit het best aan kunnen vliegen? Zijn er goede artikelen/achtergrondinfo waarvan het goed is dat ik het lees? Tips voor gebruik van merken/producten?
Het fijne is dat ik helemaal 'vanaf scratch' kan beginnen, maar die kans heb ik natuurlijk maar 1x dus jullie hulp om het goed te doen wordt zeer op prijs gesteld!

Alles wat je wil kan met HomeKit icm Homebridge. Als je een iPad of Apple tv hebt (3 of hoger) kun die gaan gebruiken als hub en benaderingen op afstand. Zo kunnen automatisering namelijk worden uitgevoerd als je niet thuis bent (en je iPhone ook niet).
Wat heb je daarvoor nodig:
Licht kun je met Philips Hue bedienen, met stem en app. Hiervoor kun je al naar de lokale bouwmarkt en een starter set aanschaffen met een bridge. Lampen in de fittingen draaien en je kunt al aan de slag. Schakelaars is nog even een dingetje, zo makkelijk is dat namelijk niet.
Thermostaat zou ik je een Tado v3 met aparte radiatorknoppen willen aanraden. Tado heeft het voordeel dat het direct in HomeKit werkt en dat je er eenvoudig zones mee kunt maken. Hoe dat zit met vloerverwarming, zal je zelf even naar moeten googlen.
Scenes en muziek kunnen middels een Homepod. Momenteel niet in Nederland verkrijgbaar en spreekt momenteel ook geen Nederlands. Maar er zijn goede indicaties dat dit niet al te lang meer op zich laat wachten. Als alternatief kun je kijken naar Alexa en Google, maar die werken dan weer niet met Apple.
Kijk eerst eens naar deze mogelijkheden, langzaam implementeren is het betrouwbaarst en ook het leukst. Zo heb je elke keer weer wat nieuws.

Mocht je zover zijn om uit te bereiden, check dan eens de startpost van het Homebridge topic. Homebridge is een doe-het-zelf project waarmee je apparaten welke niet in HomeKit werken, wel in HomeKit kunt laten werken.
Andere tips: probeer Bluetooth en WiFi domotica te beperken, deze zijn relatief onbetrouwbaar in vergelijking met bijvoorbeeld Zigbee en Z-wave. Hoewel volledig vermijden niet altijd mogelijk is.
Daarnaast lopen er vrij veel mensen tegen het ‘probleem’ van schakelaars icm lampen aan. Er zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld Fibaro dimmers. Alleen zijn die vrij duur om door je hele huis te hangen. Fibaro werkt op z-wave, wat HomeKit niet direct accepteert. Dat kan wel via Homebridge, Domoticz en Z-wave stick. Maar als beginnende domotica enthousiasteling zou ik je met klem willen adviseren daar nog maar even niet aan te beginnen. Het gevaar dat je er vervolgens in verzuipt is je setup om zeep helpt is erg reëel. Er zijn meer mogelijkheden, maar daar zadel ik je nog maar even niet mee op. Zoals gezegd: langzaam implementeren, dat komt ook de betrouwbaarheid ten goede omdat je het dan zelf ook allemaal snapt.
Tot slot: wat je ook gaat doen, of je nou in HomeKit bezig gaat of niet: veel plezier!