Gebruik Siri ook in de auto, zonder CarPlay welliswaar maar icm met een ‘normale’ carkit. Die verbind bij instappen met m’n iPhone, welke ik kan in/tegen de houder zet en Siri over de carkit kan gebruiken. Bij het aanroepen van Siri moet ik wel even de radio op stil zetten, anders hoort ze me niet.meesje schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:53:
[...]
Ah okay. Dat is minder.
Over 10-14 weken heb ik ook Carplay. Ik ben benieuwd.
Nou ... HUP DHL... schiet eens op!

#duurtlang
#duurtlang
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Frustrerend als je ergens mee aan de slag wil maar de pakketbezorger laat op zich wachten.
Wel een nuttige opmerking in het HomeKit topic....
Hebben we geen algemeen postbezorging topic?
ja, deze ookmeesje schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:47:
Wel een nuttige opmerking in het HomeKit topic....
Met name omdat het eigenlijk al gisteren hier zou moeten zijn.Rgerr schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:46:
[...]
Frustrerend als je ergens mee aan de slag wil maar de pakketbezorger laat op zich wachten.
Maar dan kunnen al die open browser schermen met plugins en tutorials ook weer van mijn scherm.
Heb nog contact gehad met SOMA, maar die zeggen dat ze zelf nog tig tijd en geld hebben gespendeerd aan het ' ontwikkelen' van die Connect.
Mja, ik denk dat het wel meevalt, en zich vooral hebben laten 'inspireren' door de inspanningen van open source ontwikkelaars op github e.d. Is niet erg, maar verkoop dan geen pi met vrij toegankelijke software voor 129 euro.
Zeg dan bijv: voor 39 euro (ik noem maar wat) kun je onze software plugin voor je pi downloaden.
En, ze sluiten overigens niet uit dat ze dat in de toekomst zullen gaan doen.
Teptron mailt me een uurtje geleden trouwens dat ze eindelijk een iOS update naar Apple hebben gestuurd (was ook al 3 keer 2 maanden uitgesteld), maar dat duurt me allemaal veel te lang eigenlijk. De Teptron Z-wave heeft ook al weer de nodige haken en ogen, en ik moet nog maar zien dat het ding er uberhaupt gaat komen.
Axis heeft Z-wave compleet laten vallen, en hebben nu aangegeven dat ze überhaupt niet meer in het VK zullen leveren
Dus, dan is er behalve de 'tussenoplossing' van SOMA helemaal niets betaalbaars te krijgen, en zullen we moeten wachten of @Rgerr zijn Brunt blind engines binnenkort aan iets kan koppelen?
Het ontbreekt SOMA nu alleen nog aan handmatige bediening, wat ik op een Teptron toch wel goed voor mekaar vind. Maar, SOMA komt wellicht nog met een addon (hardware) om demotors ook handmatig te kunnen bedienen.
Nog even zien of ik het dat waard vind tzt.
Ik zie liever dat ze wat fixen dat de motor sneller kan draaien eerlijk gezegd
Hoe is de snelheid van die Brunt dingen?
Herkenbaar. Hier ook diverse schermen met tutorials en fora open staan, maar ook nog moeten wachten op een stom kabeltje om aan de slag te kunnen..paQ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:59:
[...]
Maar dan kunnen al die open browser schermen met plugins en tutorials ook weer van mijn scherm.

Heb ze aan vouwgordijnen hangen, al trek je je een ongeluk aan die kettinkjes gaan ze nog niet bepaald snel/open dicht. Maar de motortjes op zich zijn zeker niet traag: YouTube: Blind Engine : Make a smart motorized blind by BRUNTpaQ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:59:
[...]Dus, dan is er behalve de 'tussenoplossing' van SOMA helemaal niets betaalbaars te krijgen, en zullen we moeten wachten of @Rgerr zijn Brunt blind engines binnenkort aan iets kan koppelen?
Het ontbreekt SOMA nu alleen nog aan handmatige bediening, wat ik op een Teptron toch wel goed voor mekaar vind. Maar, SOMA komt wellicht nog met een addon (hardware) om demotors ook handmatig te kunnen bedienen.
Vooralsnog wacht ik op de open API van Brunt die beloofd is, maar nog steeds... Radiostilte. Dan pas ga ik me er aan wagen, nu ook maar iets proberen is verloren tijd omdat alles via een Brunt server in Korea gaat. Een beslissing die ik sowieso niet begrijp...
Niet gelijk happen. Was gewoon vrolijk bedoeld. Alle begrip voor dat het frustrerend kan zijn als je moet wachten.paQ schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:59:
[...]
ja, deze ook
[...]
Met name omdat het eigenlijk al gisteren hier zou moeten zijn.
Heb nog contact gehad met SOMA, maar die zeggen dat ze zelf nog tig tijd en geld hebben gespendeerd aan het ' ontwikkelen' van die Connect.
Mja, ik denk dat het wel meevalt, en zich vooral hebben laten 'inspireren' door de inspanningen van open source ontwikkelaars op github e.d. Is niet erg, maar verkoop dan geen pi met vrij toegankelijke software voor 129 euro.
Zeg dan bijv: voor 39 euro (ik noem maar wat) kun je onze software plugin voor je pi downloaden.
En, ze sluiten overigens niet uit dat ze dat in de toekomst zullen gaan doen.
Teptron mailt me een uurtje geleden trouwens dat ze eindelijk een iOS update naar Apple hebben gestuurd (was ook al 3 keer 2 maanden uitgesteld), maar dat duurt me allemaal veel te lang eigenlijk. De Teptron Z-wave heeft ook al weer de nodige haken en ogen, en ik moet nog maar zien dat het ding er uberhaupt gaat komen.
Axis heeft Z-wave compleet laten vallen, en hebben nu aangegeven dat ze überhaupt niet meer in het VK zullen leveren![]()
Dus, dan is er behalve de 'tussenoplossing' van SOMA helemaal niets betaalbaars te krijgen, en zullen we moeten wachten of @Rgerr zijn Brunt blind engines binnenkort aan iets kan koppelen?
Maar ja, nu je er zo op reageert, ben je waarschijnlijk ook wel van bewust dat als iedereen aangeeft, dat ie op een pakketje zit te wachten, je een lekker vervuild topic krijgt.
[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 14-03-2018 15:43 ]
Het is natuurlijk gissen wat er precies gepresenteerd wordt op de komende WWDC. Op iculture hebben ze de uitnodiging geanalyseerd: https://www.iculture.nl/nieuws/hints-uitnodiging-wwdc-2018/
Ze noemen niks over HomeKit, maar gelet op sommige tekens zoals <> en { krijg ik juist een gevoel (automations rules) dat er wel iets over HK gepresenteerd gaat worden. Wat vinden jullie?
Of is het wishful thinking?
O ja, wat voel ik me trouwens een sufferd..... In het filmpje van Elgato over HomeKit en Carplay zie ik dat ze “He Siri” en de opdracht in één keer zeggen. Om een onverklaarbare reden wachtte ik altijd even totdat er He Siri op het scherm van mijn iphone stond.....
Ze noemen niks over HomeKit, maar gelet op sommige tekens zoals <> en { krijg ik juist een gevoel (automations rules) dat er wel iets over HK gepresenteerd gaat worden. Wat vinden jullie?
O ja, wat voel ik me trouwens een sufferd..... In het filmpje van Elgato over HomeKit en Carplay zie ik dat ze “He Siri” en de opdracht in één keer zeggen. Om een onverklaarbare reden wachtte ik altijd even totdat er He Siri op het scherm van mijn iphone stond.....

[ Voor 29% gewijzigd door meesje op 14-03-2018 17:03 ]
+ 1, ik wachtte ook altijd tot ik Hè Siri op m’n scherm zag.meesje schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 16:57:
Het is natuurlijk gissen wat er precies gepresenteerd wordt op de komende WWDC. Op iculture hebben ze de uitnodiging geanalyseerd: https://www.iculture.nl/nieuws/hints-uitnodiging-wwdc-2018/

paQ in "Homebridge topic"
De SOMA Connect is overigens ook een pi, dus je zou zeggen "dat moet wel goed komen".
Zo, eerste gordijnmotor in de keuken is ingeregeld en staat in Homekit
Nu maar eens nadenken over hoe dat te automatiseren, want dat heeft blijkbaar nog wat denkwerk nodig.
Als iedereen van huis DAN dicht (logisch)
30 min na zonsondergang DAN dicht (check)
Ochtend: ALS beweging woonkamer EN sunrise+ EN gordijn = dicht DAN open x%
Ik denk dat die drie voorlopig wel voldoende zijn.
Verder kun je gewoon tegen siri lullen wat je wil, of je gebruikt de slider.
Nog even afwachten tot het wat warmer wordt buiten icm lichtinval.
bijv: ALS lux > 400 EN temp buiten > 20 DAN ...
@symen89 het keukengordijn hangt maar op ca 3 meter afstand van de pi in de meterkast. Ik zal vanavond even verderprutten met de gordijnen aan de andere kant van het huis, ca 9 - 10 meter verderop. Ben benieuwd hoe het dan met het BT signaal is, maar ik verwacht weinig problemen eigenlijk.
Een Teptron motor is overigens 2 x zo snel als een SOMA. Daar mogen ze van mij echt wel een setting van maken

Nu maar eens nadenken over hoe dat te automatiseren, want dat heeft blijkbaar nog wat denkwerk nodig.
Als iedereen van huis DAN dicht (logisch)
30 min na zonsondergang DAN dicht (check)
Ochtend: ALS beweging woonkamer EN sunrise+ EN gordijn = dicht DAN open x%
Ik denk dat die drie voorlopig wel voldoende zijn.
Verder kun je gewoon tegen siri lullen wat je wil, of je gebruikt de slider.
Nog even afwachten tot het wat warmer wordt buiten icm lichtinval.
bijv: ALS lux > 400 EN temp buiten > 20 DAN ...
@symen89 het keukengordijn hangt maar op ca 3 meter afstand van de pi in de meterkast. Ik zal vanavond even verderprutten met de gordijnen aan de andere kant van het huis, ca 9 - 10 meter verderop. Ben benieuwd hoe het dan met het BT signaal is, maar ik verwacht weinig problemen eigenlijk.
Een Teptron motor is overigens 2 x zo snel als een SOMA. Daar mogen ze van mij echt wel een setting van maken

Hierbij nog een foto van hoe de Koogeek Dimmer/Switch eruit ziet:Jasper-NL schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:15:
Ik heb vanavond de Kogeek dimmer switch binnen gekregen en natuurlijk direct geïnstalleerd. Hij werkt fantastisch en ziet er goed uit. Installatie was heel eenvoudig, ik had er uiteraard al voor gezorgd dat er een neutraal draad aanwezig was.
De bediening met de knoppen is ook handig. 1x naar boven klikken is aan (naar de vorige stand), 1x naar beneden is uit. Lang boven is feller, lang beneden is minder fel.
De lamp fade mooi aan en uit zoals een Hue lamp dat doet, niet zoals een schakelaar van aan direct naar uit.

Ik ben er niet kapot van, het is erg jammer dat de Koogeek een stuk groter is. Ik zit er over na te denken om de overige knoppen helemaal weg te doen en dicht te stucen. Deze knoppen gebruik ik niet omdat er Hue lampen in zitten, die kunnen dus altijd 'aan' staan.
Oja, het lijkt dus niet mogelijk te zijn om twee Koogeek dimmers/switches naast elkaar te plaatsen. Dus dat is erg jammer als je twee dimmers naast elkaar wil hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Jasper-NL op 16-03-2018 14:35 ]
wel een mooi ding verder. maar idd net te groot voor een NL dubbele doos

oooeee.... voor jaloezieën met touwtjes 
https://www.mysmartblinds.com
(eeeennn weer een bridge.....
)
(eeeennn weer een bridge.....

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 17-03-2018 11:45 ]
Ik zag zojuist dat Koogeek een HomeKit deur- en raamsensor heeft: https://www.koogeek.com/p-dw1.html.

Heb er net eentje besteld op AliExpress besteld voor € 24,47 (incl. gratis verzending).

Heb er net eentje besteld op AliExpress besteld voor € 24,47 (incl. gratis verzending).
[ Voor 28% gewijzigd door robertwebbe op 17-03-2018 15:28 ]
Thanks! Een tijdje geleden waren deze al gepresenteerd, maar toen nog nergens te bestellen. Toch weer ongeveer 15 euro goedkoper dan die van Elgato. Een aardig bedrag, zeker als je er meerdere van nodig hebt.robertwebbe schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:30:
Ik zag zojuist dat Koogeek een HomeKit deur- en raamsensor heeft: https://www.koogeek.com/p-dw1.html.
[afbeelding]
Heb er net eentje besteld op AliExpress besteld voor € 24,47.
Knap dat je ‘m trouwens gevonden hebt op ali. Zoeken op merk/type (koogeek DW1) levert geen hits op, wel ‘koogeek door’.
[ Voor 15% gewijzigd door meesje op 17-03-2018 14:34 ]
Goed gevonden! Ben erg benieuwd hoe lang de batterij mee zal gaan, Ik zie dat hij gebruik maakt van Bluetooth.robertwebbe schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 12:30:
Geen Homekit support voor de bridge voor alsnog zie ikpaQ schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:44:
oooeee.... voor jaloezieën met touwtjes
(eeeennn weer een bridge.....)
hmmmJasper-NL schreef op zondag 18 maart 2018 @ 07:12:
[...]
[...]
Geen Homekit support voor de bridge voor alsnog zie ik
hij stond op homekitty, niet echt verder gekeken eerlijk gezegd.
Misschien is het er al officieus wel.
Het gaat er toch van komen.
https://www.iculture.nl/n...it-vanaf-eind-maart-2018/
Wel een duur grapje: minimaal 249 euro
Bijzonder trouwens dat de HK versie een sterkere motor heeft. Het lijkt me niet dat dit perse nodig is voor HK, of wel? Anders is het eigenlijk een verbeterde v3 versie.
Werkt een slim slot trouwens ook als je (bij bv de voordeur) geen deurklink aan de buitenkant hebt?
Edit: kennelijk wel, want in het filmpje op onderstaande website wordt in de app gevraagd of je een deurklink aan de buitenkant hebt.
https://www.domotica-blog.nl/post/review-danalock-v3
https://www.iculture.nl/n...it-vanaf-eind-maart-2018/
Wel een duur grapje: minimaal 249 euro
Bijzonder trouwens dat de HK versie een sterkere motor heeft. Het lijkt me niet dat dit perse nodig is voor HK, of wel? Anders is het eigenlijk een verbeterde v3 versie.
Werkt een slim slot trouwens ook als je (bij bv de voordeur) geen deurklink aan de buitenkant hebt?
Edit: kennelijk wel, want in het filmpje op onderstaande website wordt in de app gevraagd of je een deurklink aan de buitenkant hebt.
https://www.domotica-blog.nl/post/review-danalock-v3
[ Voor 143% gewijzigd door meesje op 18-03-2018 15:27 ]
Dit was toch geen antwoord op 1 van mijn vragen? Zo ja, dan zie ik het niet.
Nee, het filmpje is geen antwoord op je vraag, het is slechts aanvullende informatie over het slot.
Ok, thanks.robertwebbe schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:09:
Nee, het filmpje is geen antwoord op je vraag, het is slechts aanvullende informatie over het slot.
De danalock vind ik er trouwens wel een stuk fraaier uit zien dan die van Nuki.
Ik lees dat de HK versie geen Danapad of iBeacon zal ondersteunen, en er is nog zelfs wat onduidelijkheid over de auto-unlock functie. (Die zaken zijn namelijk app gerelateerd en niet homekit)
naja... zoals gewend intussen van Danalock DK is het afwachten geblazen. Ze zijn niet zo van het informeren van (toekomstige) klanten.
voor de mensen die nog op zoek waren naar EU wandschakelaars; deze Fransozen hebben ze samen met inbouw stopcontacten, via de netatmo bridge HK compatible.
https://www.legrand.fr
het schijnt met alles uit de Célianne gamma te kunnen, en dat is best wel een hoop
https://www.legrand.fr/ca...e&programme%5B%5D=celiane
naja... zoals gewend intussen van Danalock DK is het afwachten geblazen. Ze zijn niet zo van het informeren van (toekomstige) klanten.
voor de mensen die nog op zoek waren naar EU wandschakelaars; deze Fransozen hebben ze samen met inbouw stopcontacten, via de netatmo bridge HK compatible.
https://www.legrand.fr
het schijnt met alles uit de Célianne gamma te kunnen, en dat is best wel een hoop
https://www.legrand.fr/ca...e&programme%5B%5D=celiane
[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 18-03-2018 20:13 ]
Iemand al ervaring met deze:
https://www.amazon.com/SY...it-Required/dp/B077NDJ5DF
Ziet er best goed uit, voor lampen waar het oog ook wat wil...
https://www.amazon.com/SY...it-Required/dp/B077NDJ5DF
Ziet er best goed uit, voor lampen waar het oog ook wat wil...
Het viel me op dat wanneer ik een scene aanmaak en daar een naam aan geef in eve, die scene alleen door siri uitgevoerd kan worden als ik hem uitspreek.
Op andere telefoons in het homekit ecosysteem werkt de siri opdracht dan niet
De scene handmatig aanvinken wel...
Een aangepaste naam aan een apparaat koppelen (schakelen) weer wel.
Ergo:
tv tegel heet TV
He siri, tv uit
Dat werkt op elke telefoon
3 rolgordijnen in een scene, siri naam doe de gordijnen dicht
He siri, doe de gordijnen dicht
Dat werkt alleen op mijn telefoon.
Op een andere telefoon (gast) voert ie de originele homekit automatisering uit die daar bij zou kunnen horen.
3 rolgordijnen op een bepaalde stand in de scene gordijnen vitrage
He siri, gordijnen vitrage
Op mijn telefoon wordt de scene netjes uitgevoerd
op elke andere telefoon komt siri met een google zoekresultaat
Iemand enig idee waarom dat is?
Ergo:
tv tegel heet TV
He siri, tv uit
Op een andere telefoon (gast) voert ie de originele homekit automatisering uit die daar bij zou kunnen horen.

In de kunststof primer.

Hoogglans wit.
Bovenstaande zijn twee Koogeek HomeKit schakelaars, welke zich prima een andere kleur laten spuiten.
De lampjes kun je natuurlijk vrij precies af plakken, maar heb ik niet gedaan.
[ Voor 11% gewijzigd door Rgerr op 20-03-2018 14:40 ]
Al geprobeerd een keer in en uit te loggen op de andere apparaten waar die het niet op doet? Lijkt me eerder een sync fout/delay waardoor die hem niet pakt dan dat Siri er geen snars van snapt.paQ schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:45:
Het viel me op dat wanneer ik een scene aanmaak en daar een naam aan geef in eve, die scene alleen door siri uitgevoerd kan worden als ik hem uitspreek.
Ergo:
tv tegel heet TV
He siri, tv uit
Mijn complimenten! Ziet er erg goed uit.Rgerr schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:36:
[afbeelding]
In de kunststof primer.
[afbeelding]
Hoogglans wit.
Bovenstaande zijn twee Koogeek HomeKit schakelaars, welke zich prima een andere kleur laten spuiten.Schuurpapiertje (k160), kunststof primer en kleur naar wens.
De lampjes kun je natuurlijk vrij precies af plakken, maar heb ik niet gedaan.
Heb een klein automatiseringsprobleempje waar ik het gevoel heb dat dit vrij simpel is op te lossen.
Set-up:
• Apple TV 4 als woninghub
• Raspberry Pi 3 als Homebridge
• Philips Hue
• Elgato Eve
Nu heb ik al het volgende ingesteld op mijn eigen Iphone: Thuis komen = Eetkamer + Woonkamer lamp aan en huis verlaten = Eetkamer + Woonkamer lamp uit.
Dit werkt echter als mijn vriendin thuis is moet dit (met name het weggaan) uiteraard niet gebeuren. Evenals als ik thuis kom en ze is al thuis en 1 van de lampen is uit want niet nodig hoeft deze ook niet aan te gaan.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ook bij mijn vriendin gebeurd zodra ze thuiskomt of weggaat en dit synced met mijn eigen toestel?
Set-up:
• Philips Hue
• Elgato Eve
Nu heb ik al het volgende ingesteld op mijn eigen Iphone: Thuis komen = Eetkamer + Woonkamer lamp aan en huis verlaten = Eetkamer + Woonkamer lamp uit.
Dit werkt echter als mijn vriendin thuis is moet dit (met name het weggaan) uiteraard niet gebeuren. Evenals als ik thuis kom en ze is al thuis en 1 van de lampen is uit want niet nodig hoeft deze ook niet aan te gaan.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ook bij mijn vriendin gebeurd zodra ze thuiskomt of weggaat en dit synced met mijn eigen toestel?
Los van je probleem, vraag ik me af waarom je homebridge hebt. Hue en Elgato Eve omdersteunen toch al HK?Shadow343 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:10:
Heb een klein automatiseringsprobleempje waar ik het gevoel heb dat dit vrij simpel is op te lossen.
Set-up:
• Philips Hue
• Elgato Eve
Zelf een soort gelijk probleem gehad, dat mijn vrouw thuis in het donker zat als ik weg ging (en andersom).Shadow343 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:10:
Set-up:
• Philips Hue
• Elgato Eve
Zorg er eerst voor dat jullie beide in homekit herkend worden, vervolgens kun je onder automatisering instellen welke lichten er aan gaan als eerste persoon thuis komt, dan wijzigen de lichten ook niet meer als er al 1 van jullie thuis is.
En voor weg gaan instellen: als laatste persoon vertrekt dan... (op deze manier zet je elkaar niet meer in het donker).
Edit: Typo
YepRgerr schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:39:
[...]
Al geprobeerd een keer in en uit te loggen op de andere apparaten waar die het niet op doet? Lijkt me eerder een sync fout/delay waardoor die hem niet pakt dan dat Siri er geen snars van snapt.
Maar daar maakt dus geen verschil. Best vreemd
De betreffende scenes willen ook niet verschijnen op andere telefoons in woning. Wel in eve.
Weten jullie wat het verschil is tussen deze twee Netgear Arlo Baby versies?
https://www.apple.com/nl/...3e69152b573d2446ec02cadd7
https://www.babyfoonstore...70/netgear-arlo-baby.html
80 euro zijn best dure oortjes....

Het resultaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Rgerr op 20-03-2018 19:43 ]
Raar, personen eens uit de woning gooien en opnieuw uitnodigen? Dan zou die alles opnieuw moeten syncen.paQ schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:42:
[...]
Yep
Maar daar maakt dus geen verschil. Best vreemd
De betreffende scenes willen ook niet verschijnen op andere telefoons in woning. Wel in eve.
@Rgerr Ziet er netjes uit man!
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Je kan ook de logi circle 2 overwegen...meesje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:22:
Weten jullie wat het verschil is tussen deze twee Netgear Arlo Baby versies?
Goeie vraag, ik heb mijn Sonos, PS4 en tv er ook aan gekoppeld. Plus ik heb een bestelling met deursensoren etc lopen vanuit China die ik hierna wil koppelen.meesje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:18:
[...]
Los van je probleem, vraag ik me af waarom je homebridge hebt. Hue en Elgato Eve omdersteunen toch al HK?
Ja dit had ik al gedaan alleen nu is mijn vriendin niet gekoppeld (zelfde icloud) aan de woning hub waardoor automatisering niet mogelijk is bij haar Iphone. Hoe dit op te lossen? Of is locatie voorziening al voldoende?WarShadow schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:23:
[...]
Zelf een soort gelijk probleem gehad, dat mijn vrouw thuis in het donker zat als ik weg ging (en andersom).
Zorg er eerst voor dat jullie beide in homekit herkend worden, vervolgens kun je onder automatisering instellen welke lichten er aan gaan als eerste persoon thuis komt, dan wijzigen de lichten ook niet meer als er al 1 van jullie thuis is.
En voor weg gaan instellen: als laatste persoon vertrekt dan... (op deze manier zet je elkaar niet meer in het donker).
Edit: Typo
Aparta icloud-accounts en vervolgens haar uitnodigen als bewoner lijkt mij het meest logische (of andersom 😉)
Shadow343 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:43:
[...]
Goeie vraag, ik heb mijn Sonos, PS4 en tv er ook aan gekoppeld. Plus ik heb een bestelling met deursensoren etc lopen vanuit China die ik hierna wil koppelen.
[...]
Ja dit had ik al gedaan alleen nu is mijn vriendin niet gekoppeld (zelfde icloud) aan de woning hub waardoor automatisering niet mogelijk is bij haar Iphone. Hoe dit op te lossen? Of is locatie voorziening al voldoende?
Wij hebben ook allebei ons eigen iCloud account en werkt perfect.boefje79 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:37:
Aparta icloud-accounts en vervolgens haar uitnodigen als bewoner lijkt mij het meest logische (of andersom 😉)
Weet hier toevallig iemand of het mogelijk is om de radius van het Geofence deel in Apple HomeKit aan te passen (en dan ook nog eens 't liefst pér Homekit functie), of dat dit misschien in de toekomst mogelijk gaat worden?
Ik wil bijvoorbeeld in mijn geval de thermostaat van m'n verwarming al automatisch een paar graden hoger zetten op het moment dat ik een paar kilometer van huis die radius binnen kom, maar de garagedeur mag pas open kunnen / gaan als ik er een paar meter vandaan ben, net zoals de verlichting ook pas aan hoeft te gaan (en nu ook pas gaat) op het moment dat ik thuis arriveer.
Nú werkt dat op het moment overigens allemaal wel (goed!!) doordat ik de thermostaat middels de Geofence functie van de bijbehorende Honeywell App laat regelen maar ik zou dat allemaal 't liefst in één app (en dus met één Apple ONLY account) willen doen zodat die Honeywell Lyric T6 geen actieve internetverbinding nodig heeft om alleen maar te kunnen geoefencen én die Lyric App op m'n iPhone ook niet hoeft te weten waar ik ben (ding kan dan dus gewoon verwijderd worden).
Als ik m'n Lyric T6 nu de toegang tot het internet ontzeg dan kan ik 't ding wel middels de geofence functie van Apple Homekit laten bedienen maar dan begint de kachel pas te stoken als ik thuis ben....
Ik wil bijvoorbeeld in mijn geval de thermostaat van m'n verwarming al automatisch een paar graden hoger zetten op het moment dat ik een paar kilometer van huis die radius binnen kom, maar de garagedeur mag pas open kunnen / gaan als ik er een paar meter vandaan ben, net zoals de verlichting ook pas aan hoeft te gaan (en nu ook pas gaat) op het moment dat ik thuis arriveer.
Nú werkt dat op het moment overigens allemaal wel (goed!!) doordat ik de thermostaat middels de Geofence functie van de bijbehorende Honeywell App laat regelen maar ik zou dat allemaal 't liefst in één app (en dus met één Apple ONLY account) willen doen zodat die Honeywell Lyric T6 geen actieve internetverbinding nodig heeft om alleen maar te kunnen geoefencen én die Lyric App op m'n iPhone ook niet hoeft te weten waar ik ben (ding kan dan dus gewoon verwijderd worden).
Als ik m'n Lyric T6 nu de toegang tot het internet ontzeg dan kan ik 't ding wel middels de geofence functie van Apple Homekit laten bedienen maar dan begint de kachel pas te stoken als ik thuis ben....
[ Voor 21% gewijzigd door Will_M op 21-03-2018 13:15 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
nope
Je zal sowieso voor korte afstanden moeten gebruik maken van BT signalen ook.
Ik heb voor m'n Danalock een iBeacon gekoppeld. Dat ding weet in cm's de afstand tot je telefoon. (Give or take)
De geofence radius stel ik in de app in, alsmede de reactie afstand tot de iBeacon.
Die is gekoppeld rechtstreeks met het slot.
Je zal sowieso voor korte afstanden moeten gebruik maken van BT signalen ook.
Ik heb voor m'n Danalock een iBeacon gekoppeld. Dat ding weet in cm's de afstand tot je telefoon. (Give or take)
De geofence radius stel ik in de app in, alsmede de reactie afstand tot de iBeacon.
Die is gekoppeld rechtstreeks met het slot.
[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 21-03-2018 12:44 ]
Het gaat me nu niet over de "korte afstanden", die worden in Homekit keurig afgevangen door m'n Apple TV4-4K in combinatie met m'n iPhone. M'n garagedeur en verlichting werken hiermee dus perfect voor mijn gebruik (garagedeur gaat pas open als ik aan kom rijden en de verlichting in huis gaat ook dan pas aan, daar waar ik dat wil). Het gaat me dus eigenlijk alleen om die thermostaat welke al eerder getriggerd moet gaan worden dóór Apple Homekit in plaats van door de App van Honeywell
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 21-03-2018 13:34 ]
De Koogeek DW1 Door/Window sensor is ook te koop via tomtop.com
https://www.tomtop.com/p-dw1.html
Op dit moment is de prijs 23,23 euro. 15 euro goedkoper dan het concurrerende produkt van Elgato. Best een aanzienlijk bedrag, zowel absoluut als procentueel.
Ik zal straks een exemplaar bestellen. Destijds was de P1EU plug ook wat duurder dan de 22 euro grens en heb geen extra kosten hoeven te betalen.
Edit: de prijs wordt zelfs 21,24 euro bij gebruik van kortingscode SAFETYT9
https://www.tomtop.com/p-dw1.html
Op dit moment is de prijs 23,23 euro. 15 euro goedkoper dan het concurrerende produkt van Elgato. Best een aanzienlijk bedrag, zowel absoluut als procentueel.
Ik zal straks een exemplaar bestellen. Destijds was de P1EU plug ook wat duurder dan de 22 euro grens en heb geen extra kosten hoeven te betalen.
Edit: de prijs wordt zelfs 21,24 euro bij gebruik van kortingscode SAFETYT9
[ Voor 21% gewijzigd door meesje op 21-03-2018 14:45 ]
De Circle 2 is inderdaad ook een serieuze optie. Echter voor mijn doeleinde zou ik graag dat als de camera op z’n voetje staat deze iets meer naar beneden gericht kan worden. Dat is bij de Circle 2 vrij minimaal.
De Koogeek DW1 begint nu een beetje leverbaar te worden. Hopelijk volgt de KC01 snel. Zie: https://smartapfel.de/fue...kit-produkte-von-koogeek/
Gezien jouw eerdere reacties in dit topic zit jij veel dieper in de materie dan ik. Bovenstaande snap ik niet helemaal. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen...wimmel_1 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:00:
......geen actieve internetverbinding nodig heeft.....
Voor HomeKit heb je toch altijd een actieve internetverbinding nodig? Ik heb dat ooit eens getest door mijn modem uit te zetten, maar Siri en de Woning app wilden dan niks meer doen. Dit klinkt voor mij wel logisch, omdat je voor HomeKit ook gebruik moet maken van keychain in iCloud. Toch?
Jammer dat je maar een gedeelte van de post overneemt in de quote, maar dat is ook wel weer te begrijpen doordat ik (én niemand) van iedereen moet gaan verlangen dat ze weten hoe die apparaten babbelen met ..... Ja mét wie, eigenlijk?meesje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:12:
[...]
Gezien jouw eerdere reacties in dit topic zit jij veel dieper in de materie dan ik. Bovenstaande snap ik niet helemaal. Dat zal ongetwijfeld aan mij liggen...
Voor HomeKit heb je toch altijd een actieve internetverbinding nodig? Ik heb dat ooit eens getest door mijn modem uit te zetten, maar Siri en de Woning app wilden dan niks meer doen. Dit klinkt voor mij wel logisch, omdat je voor HomeKit ook gebruik moet maken van keychain in iCloud. Toch?
Waar ik op doelde is dat ik van alle "smart" devices in huis alléén de Homekit HUB wil voorzien van een internetverbinding (welke alléén met Apple babbelt) en daarna dus de rest aan stuurt. Alle andere "smart" devices in huis mogen wel aan m'n eigen intranet hangen (het netwerk IN m'n huis) maar hebben géén toegang tot 't INTERNET nodig.
M'n HUE Bridges babbelen hier bijvoorbeeld dus ook keurig met de Apple Homekit omgeving zónder dat ze zélf naar 't internet kunnen. De Honeywell Lyric-T6 doelt dat overigens ook.... Alleen daar wil ik nú dus een andere radius voor het Geofence deel voor instellen zonder gebruik te maken van de Honeywell App.
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 21-03-2018 19:10 ]
Potverdorie...
KooGeek lichtschakelaar gekocht, eindelijk aangekomen in Nederland, komt er nog eens €25,11 inklarings / douane kosten bij. Mag hopen dat hij het super goed doet voor dit gekke bedrag
Had deze besteld...
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.Urx9Qr
KooGeek lichtschakelaar gekocht, eindelijk aangekomen in Nederland, komt er nog eens €25,11 inklarings / douane kosten bij. Mag hopen dat hij het super goed doet voor dit gekke bedrag
Had deze besteld...
Was te verwachten, nooit boven de €22,- bestellen bij vriend Ali.mprkooij schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:07:
Potverdorie...
Had deze besteld...
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Zat het toevallig net te lezen. Zat met 45 euro in mijn achterhoofd. Maar dat was het geval voor schenken. Ach hij is alsnog goedkoper dan de "adviesprijs"Serena schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:35:
[...]
Was te verwachten, nooit boven de €22,- bestellen bij vriend Ali.
Beetje mazzel hebben met de douane, ik bestel er regelmatig (ook bedragen met drie cijfers voor de komma) en heb nog nooit importkosten hoeven te betalen. En als je helemaal zeker wil zijn, vriendelijk de verkoper verzoeken een ander bedrag op het pakketje te zetten. Niet helemaal de bedoeling, wel prettig voor je portemonnee.
Bedankt voor je uitleg! Dit heeft mij getriggerd om ook eens te gaan kijken naar mijn eigen smart spullen:wimmel_1 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:26:
[...]
Jammer dat je maar een gedeelte van de post overneemt in de quote, maar dat is ook wel weer te begrijpen doordat ik (én niemand) van iedereen moet gaan verlangen dat ze weten hoe die apparaten babbelen met ..... Ja mét wie, eigenlijk?
Waar ik op doelde is dat ik van alle "smart" devices in huis alléén de Homekit HUB wil voorzien van een internetverbinding (welke alléén met Apple babbelt) en daarna dus de rest aan stuurt. Alle andere "smart" devices in huis mogen wel aan m'n eigen intranet hangen (het netwerk IN m'n huis) maar hebben géén toegang tot 't INTERNET nodig.
M'n HUE Bridges babbelen hier bijvoorbeeld dus ook keurig met de Apple Homekit omgeving zónder dat ze zélf naar 't internet kunnen. De Honeywell Lyric-T6 doelt dat overigens ook.... Alleen daar wil ik nú dus een andere radius voor het Geofence deel voor instellen zonder gebruik te maken van de Honeywell App.
1. apparatuur van Elgato Eve; volgens mij maakt dit alleen verbinding met de apple tv hub (dus geen verdere actie nodig lijkt me)
2. koogeek stekkers; deze hadden geen verbinding naar buiten (ik had zelfs geen koogeek account aangemaakt), echter dit account was wel nodig voor mijn Google Home (Mini)
3. Hue verlichting; als ik me niet vergis heb ik daarvoor ook een account aangemaakt en ben daarmee ingelogd
Klopt het dat:
1. Ik met Elgato Eve veilig zit?
2. Indien de Koogeek stekkers zonder eigen Koogeek account werken en alleen met HomeKit verbinding hebben, ik ook wel veilig zit?
3. Idem voor Hue? Dus uitloggen op de bridge? En dan veilig?
4. De Google Home het huis uit moet....
Wellicht denk je van ‘je snapt er nog geen snars van’
Het geeft me nu trouwens wel een beetje een onveilig gevoel dat bij Google Assistant, maar ook bij Amazon Alexa, je moet inloggen met de accounts gekoppeld aan je home automation devices en zodoende je verplicht wordt gesteld dat deze continu een directe internet verbinding hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 21-03-2018 21:00 ]
Waarom is iedereen zo gek op koogeek? Zien er slick uit hoor maar die van Xiaomi zijn de helft van de prijs en werken prima met homebridge. Heb er nu 5 hier thuis hangen zowel enkele als dubbele en dat gaat top.
Daar noem je het zelf al: homebridge. Niet iedereen heeft zin in ‘knutselen’.Shadow343 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:42:
Waarom is iedereen zo gek op koogeek? Zien er slick uit hoor maar die van Xiaomi zijn de helft van de prijs en werken prima met homebridge. Heb er nu 5 hier thuis hangen zowel enkele als dubbele en dat gaat top.
Klopt, maar de kijkhoek is erg groot én hij kan wel iets naar beneden. Daarnaast is bevestigen aan muur/plafond met bijgeleverde mount heel eenvoudig...meesje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:57:
[...]
De Circle 2 is inderdaad ook een serieuze optie. Echter voor mijn doeleinde zou ik graag dat als de camera op z’n voetje staat deze iets meer naar beneden gericht kan worden. Dat is bij de Circle 2 vrij minimaal.
De Koogeek DW1 begint nu een beetje leverbaar te worden. Hopelijk volgt de KC01 snel. Zie: https://smartapfel.de/fue...kit-produkte-von-koogeek/
Kennelijk gaat de Ring Pro deurbel dit jaar ondersteuning krijgen voor HomeKit.
Zijn er hier al gebruikers van een Ring (Pro) deurbel? Wat is jullie ervaring?
Hier zit ik dus ook met smart op te wachten.meesje schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:26:
Kennelijk gaat de Ring Pro deurbel dit jaar ondersteuning krijgen voor HomeKit.
Nieuwe producten van Koogeek (met HomeKit) zijn begin april beschikbaar.

Top! Welke produkten (ook we cam?)? En heb je een bron?Rgerr schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 16:51:
Nieuwe producten van Koogeek (met HomeKit) zijn begin april beschikbaar.
Niet dat ik je niet geloof hoor.
[ Voor 7% gewijzigd door meesje op 24-03-2018 17:01 ]
Cam, fingerprint lock en anderen. Bron wenst niet genoemd te worden.meesje schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:01:
[...]
Top! Welke produkten (ook we cam?)? En heb je een bron?
Niet dat ik je niet geloof hoor.
Dan wacht ik nog even met de aanschaf van de Logi Circle 2.Rgerr schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:09:
[...]
Cam, fingerprint lock en anderen. Bron wenst niet genoemd te worden.
Dit zijn dus de produkten die enige tijd geleden zijn gepresenteerd. Helemaal goed. Ik kijk er naar uit!
Van tomtop heb ik nog geen verzendbevestiging ontvangen voor de Koogeek DW1 (door/window sensor). Wellicht duurt dat nog tot april...
De camera ziet er wel aardig uit: https://www.reddit.com/r/...ompatible_koogeek_camera/
Lokale opslag (geen cloud abo), de kijkhoek is tov huidige cams wel redelijk beperkt, maar nog steeds wel ok.
[ Voor 18% gewijzigd door meesje op 24-03-2018 17:44 ]
Dat knutselen valt wel mee hoor ... het is eenmalig de Gateway toevoegen in Homebridge, en je bent klaar. Elke andere sensor hoef je enkel toe te voegen in de Mi app van Xiaomi zelf en dat is allesmeesje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:02:
[...]
Daar noem je het zelf al: homebridge. Niet iedereen heeft zin in ‘knutselen’.
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Koogeek heeft gewoon prima spul voor een prima prijs in verhouding met andere leveranciers die HomeKit aanbieden. Moet eerlijk zeggen dat ik nagenoeg alles binnen HK van Koogeek heb (op Homebridge en Hue na).meesje schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:16:
[...]
Dan wacht ik nog even met de aanschaf van de Logi Circle 2.
Dit zijn dus de produkten die enige tijd geleden zijn gepresenteerd. Helemaal goed. Ik kijk er naar uit!
Van tomtop heb ik nog geen verzendbevestiging ontvangen voor de Koogeek DW1 (door/window sensor). Wellicht duurt dat nog tot april...
De camera ziet er wel aardig uit: https://www.reddit.com/r/...ompatible_koogeek_camera/
Lokale opslag (geen cloud abo), de kijkhoek is tov huidige cams wel redelijk beperkt, maar nog steeds wel ok.
Maar zodra het beschikbaar is, en is nog niet gemeld, geef ik een gil in dit topic. Kijk er in elk geval naar uit! Zeker voor de prijs biedt het weer mogelijkheden.
Prijstechnisch is Koogeek zeer zeker erg interessant! Die P1EU stekkers zijn natuurlijk geen schoonheidswonders, maar wel de helft goedkoper dan die van Elgato.Rgerr schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:24:
[...]
Koogeek heeft gewoon prima spul voor een prima prijs in verhouding met andere leveranciers die HomeKit aanbieden. Moet eerlijk zeggen dat ik nagenoeg alles binnen HK van Koogeek heb (op Homebridge en Hue na).
Maar zodra het beschikbaar is, en is nog niet gemeld, geef ik een gil in dit topic. Kijk er in elk geval naar uit! Zeker voor de prijs biedt het weer mogelijkheden.
Ik wacht je gegil wel af!
Ik ben me er wel van bewust dat je geen programmeur of zo hoeft te zijn, maar als ik het homebridge check (ook op ‘xiaomi’) dan kom ik, in mijn ogen, te veel geknutsel tegen. Ik heb geen zin om af en toe een bestand te moeten aanpassen of logs te checken.DePaul schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:23:
[...]
Dat knutselen valt wel mee hoor ... het is eenmalig de Gateway toevoegen in Homebridge, en je bent klaar. Elke andere sensor hoef je enkel toe te voegen in de Mi app van Xiaomi zelf en dat is alles
Mijn ‘beleid’ dat ik zo veel mogelijk probeer te volgen is dat mijn home automation apparatuur dedicated HomeKit moeten ondersteunen (daaraan voldoen ze alle) en het liefst ook ondersteuning voor Google Assistant. Ik heb nu een Google Home Mini. Als Apple met HomePod Mini gaat komen + (voice control) integratrie met Spotify gaat de Home Mini de deur uit.
Begrijp ik, maar dan zit je tegen veel hogere kosten aan te kijken.
Als mooi voorbeeld: de door/window sensor die Koogeek nu heeft uitgebracht. Is dedicated homekit maar kost (if remembered correctly) minstens 30 euro. De Xiaomi door/window sensor, doet exact hetzelfde, draait via homebridge netjes in Homekit maar kost minder dan 10 euro
Enige wat je wel meer moet hebben is geduld
Als mooi voorbeeld: de door/window sensor die Koogeek nu heeft uitgebracht. Is dedicated homekit maar kost (if remembered correctly) minstens 30 euro. De Xiaomi door/window sensor, doet exact hetzelfde, draait via homebridge netjes in Homekit maar kost minder dan 10 euro
Enige wat je wel meer moet hebben is geduld
Snap het wel van @meesje, het is soms wel eens wat gedoe. Maar beschouw het als een normale hub, net als die van Hue, Tado enz. Ook die lopen wel eens vast, vaak een kwestie van rebooten en het is weer voor elkaar. Je moet wel zelf een uurtje of twee a drie aan de slag met die hub genaamd Homebridge. Maar als het eenmaal draait... Ik kan (wil) niet meer zonder. 
Edit: heb er een zondagmiddag aan gezeten, alles geïnstalleerd, gezorgd dat alles vlekkeloos draaide, back up gemaakt en draait nu al een maandje of wat perfect.
Risico zit hem er in dat je meer wil en er mee gaat klooien, vind ik.
Edit: heb er een zondagmiddag aan gezeten, alles geïnstalleerd, gezorgd dat alles vlekkeloos draaide, back up gemaakt en draait nu al een maandje of wat perfect.
[ Voor 24% gewijzigd door Rgerr op 25-03-2018 15:14 ]
@DePaul en @Rgerr : Ik kan het ook niet 100% goed onderbouwen hoor. Het is puur een gevoel.
Het zal inderdaad met de meeste plugins vrijwel direct werken, maar soms is het echt wel knutselen. Als ik de laatste pagina (15) lees van het homebridge topic, dan noem ik dat wel ‘knutselen’: “soma”, “trial and error”, “in logs wel wat errors”, “bt script dat weer botst met een ander bt script”, de config file voor homewizard...... Wat Rgerr aangeeft, dat valt inderdaad wel in de categorie van dat je steeds meer wil.
Dat is alleen nog maar van de laatste pagina. Ik begin daar niet aan. Dan maar af en toe wat meer betalen voor produkten. De Koogeek DW1 heb ik trouwens voor 21,24 euro besteld bij tomtop, dus geen 30 euro. Maar nog steeds dubbel zo duur dan die van Xiaomi. Die plantensensor vind ik wel erg leuk trouwens, bij ons leven planten niet heel lang....
Voor een nieuwe thermostaat ben ik wel even in dubio geweest. De Nest ziet er zo mooi uit (en dan maar homebridge op een RPI), maar toch ga ik voor een out of the box HK compatible thermostaat. In dit geval de Honeywell Lyric T6. Daarnaast ook compatible met Google Assistant (de Nest natuurlijk ook).
Het zal inderdaad met de meeste plugins vrijwel direct werken, maar soms is het echt wel knutselen. Als ik de laatste pagina (15) lees van het homebridge topic, dan noem ik dat wel ‘knutselen’: “soma”, “trial and error”, “in logs wel wat errors”, “bt script dat weer botst met een ander bt script”, de config file voor homewizard...... Wat Rgerr aangeeft, dat valt inderdaad wel in de categorie van dat je steeds meer wil.
Dat is alleen nog maar van de laatste pagina. Ik begin daar niet aan. Dan maar af en toe wat meer betalen voor produkten. De Koogeek DW1 heb ik trouwens voor 21,24 euro besteld bij tomtop, dus geen 30 euro. Maar nog steeds dubbel zo duur dan die van Xiaomi. Die plantensensor vind ik wel erg leuk trouwens, bij ons leven planten niet heel lang....
Voor een nieuwe thermostaat ben ik wel even in dubio geweest. De Nest ziet er zo mooi uit (en dan maar homebridge op een RPI), maar toch ga ik voor een out of the box HK compatible thermostaat. In dit geval de Honeywell Lyric T6. Daarnaast ook compatible met Google Assistant (de Nest natuurlijk ook).
@meesje
Grappig: toen wij naar ons nieuwe huis verhuisden in Augustus vorig jaar heb ik zitten twijfelen, tussen een Nest en een Honeywell. Uiteindelijk dus voor de Honeywell gekozen omdat de Nest geen dedicated Homekit ondersteuning had (toen had ik zelfs nog nooit gehoord van Homebridge) Kan hem je in ieder geval aanraden
Werkt perfect
En ja, het is af en toe zeker knutselen en trial en error, maar de voldoening die je hebt als het dan uiteindelijk na een middagje puzzelen toch werkt is des te groter
Grappig: toen wij naar ons nieuwe huis verhuisden in Augustus vorig jaar heb ik zitten twijfelen, tussen een Nest en een Honeywell. Uiteindelijk dus voor de Honeywell gekozen omdat de Nest geen dedicated Homekit ondersteuning had (toen had ik zelfs nog nooit gehoord van Homebridge) Kan hem je in ieder geval aanraden
En ja, het is af en toe zeker knutselen en trial en error, maar de voldoening die je hebt als het dan uiteindelijk na een middagje puzzelen toch werkt is des te groter
Ik kan de tado thermostaat aanraden! Nest vond ik maar een inaccuraat apparaat!
DaveD
@DePaul : Goed om te horen dat de Honeywell goed bevalt! Deze ga ik zo bij 50five bestellen.
De voldoening kan ik me trouwens best voorstellen. Echter op dit moment heb ik totaal geen tijd om een middag te knutselen. Ja, met mijn zoontje met klei spelen, maar niet met homebridge....
Ik ben al blij als ik ‘s avonds even een beetje kan spelen in de Woning app voor het inregelen van automation rules. Daarom gaat (voorlopig, zeg nooit nooit) mijn voorkeur uit naar dedicated HK spul.
@DaveD1109 : Ik zie net je reactie binnenkomen. Over Tado heb ik ook lang getwijfeld (het Tado topic heb ik ook goed gevolgd), maar ook daarover is niet inderdaad enthousiast. Onnodig overshoots en dan maar als workaround zelf trapsgewijs een programma instellen. Daarnaast vind ik het een erg groot min punt dat de temp. niet op halve graden ingesteld kan worden via de thermostaat zelf. Bij ons thuis is manuele bediening wel belangrijk voor WAF. Ook werkt de programmering en warm water (!) niet meer bij wegvallen internet. In dat geval kun je wel manueel bedienen, maar dan dus wel alleen in hele graden.
Natuurlijk zal het internet niet vaak wegvallen, maar eind vorig jaar lag mijn verbinding er vier dagen uit (probleem lag bij provider). HomeKit en Hue lampen zullen zonder internet ook niet goed meer werken, maar daarvoor kan ik altijd nog de wandschakelaar gebruiken (wel op 100%). Ik vind het wel belangrijk dat zonder internet basisvoorzieningen zoals gas, water en licht gewoon blijven werken.
De voldoening kan ik me trouwens best voorstellen. Echter op dit moment heb ik totaal geen tijd om een middag te knutselen. Ja, met mijn zoontje met klei spelen, maar niet met homebridge....
@DaveD1109 : Ik zie net je reactie binnenkomen. Over Tado heb ik ook lang getwijfeld (het Tado topic heb ik ook goed gevolgd), maar ook daarover is niet inderdaad enthousiast. Onnodig overshoots en dan maar als workaround zelf trapsgewijs een programma instellen. Daarnaast vind ik het een erg groot min punt dat de temp. niet op halve graden ingesteld kan worden via de thermostaat zelf. Bij ons thuis is manuele bediening wel belangrijk voor WAF. Ook werkt de programmering en warm water (!) niet meer bij wegvallen internet. In dat geval kun je wel manueel bedienen, maar dan dus wel alleen in hele graden.
Natuurlijk zal het internet niet vaak wegvallen, maar eind vorig jaar lag mijn verbinding er vier dagen uit (probleem lag bij provider). HomeKit en Hue lampen zullen zonder internet ook niet goed meer werken, maar daarvoor kan ik altijd nog de wandschakelaar gebruiken (wel op 100%). Ik vind het wel belangrijk dat zonder internet basisvoorzieningen zoals gas, water en licht gewoon blijven werken.
Het mooie aan homekit is dat het in essentie werkt zonder internet. Internet (iCloud) wordt bij homekit alleen gebruikt voor het synchroniseren van je devices/automation rules, en om een verbinding van buitenaf op te zetten.meesje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:20:...
Bij ons thuis is manuele bediening wel belangrijk voor WAF. Ook werkt de programmering en warm water (!) niet meer bij wegvallen internet. In dat geval kun je wel manueel bedienen, maar dan dus wel alleen in hele graden.
Eigen ervaring is dat het met philips hue en homekit iig werkt zonder internet. Ook alle zelfbouw devices doen het perfect als mijn verbinding eruit ligt.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Bedankt voor deze info. Ik zal dat komende week eens testen: modem uit en controleren of ik via de Hue Tap (ingesteld via HomeKit) mijn lampen kan bedienen.trinite_t schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:06:
[...]
Het mooie aan homekit is dat het in essentie werkt zonder internet. Internet (iCloud) wordt bij homekit alleen gebruikt voor het synchroniseren van je devices/automation rules, en om een verbinding van buitenaf op te zetten.
Eigen ervaring is dat het met philips hue en homekit iig werkt zonder internet. Ook alle zelfbouw devices doen het perfect als mijn verbinding eruit ligt.
Ik dacht dat ik ooit eens een test had gedaan, met een negatief resultaat. Maar wellicht heb ik toen alleen de Woning app gecheckt en niet de Tap.
Nu ik dit typ, ik maak wellicht een denkfout. Mijn modem is een modem/router. Als ik deze uitzet, heb ik ook geen router meer en geen actief netwerk.... Tja, dan doet HomeKit het ook niet meer.
Hahaha, ik heb een aparte router en accesspoint. Ook weet ik dat hue voor sommige acties wel internet nodig heeft als je hem aan een hue account gekoppeld hebt. Dit gebruik ik zelf alleen niet.meesje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor deze info. Ik zal dat komende week eens testen: modem uit en controleren of ik via de Hue Tap (ingesteld via HomeKit) mijn lampen kan bedienen.
Ik dacht dat ik ooit eens een test had gedaan, met een negatief resultaat. Maar wellicht heb ik toen alleen de Woning app gecheckt en niet de Tap.
Nu ik dit typ, ik maak wellicht een denkfout. Mijn modem is een modem/router. Als ik deze uitzet, heb ik ook geen router meer en geen actief netwerk.... Tja, dan doet HomeKit het ook niet meer.
The easiest way to solve a problem is just to solve it.
Hue en Koogeek zijn bij mij beide (met een account) aan het internet gekoppeld. Voornamelijk omdat dit nodig is voor mijn Google Home Mini. Als ik ooit over ben naar een HomePod (Mini) dan zal ik deze apparaten ook ontdoen van hun directe internetverbinding.trinite_t schreef op zondag 25 maart 2018 @ 21:19:
[...]
Hahaha, ik heb een aparte router en accesspoint. Ook weet ik dat hue voor sommige acties wel internet nodig heeft als je hem aan een hue account gekoppeld hebt. Dit gebruik ik zelf alleen niet.
Wat is het voordeel om devices van internet af te halen? Puur gericht op privacy?
Het is inderdaad vanwege privacy/veiligheid. Ik werd een beetje getriggerd door wimmel_1 zijn verhaal. Het lijkt mij veiliger dat bijvoorbeeld alleen de HomeKit hub een verbinding heeft naar buiten en niet alle afzonderlijke devices. Dat laatste is trouwens wel nodig als je gebruik maakt van Google Home of Amazon Alexa.Rgerr schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:16:
Wat is het voordeel om devices van internet af te halen? Puur gericht op privacy?
En die ontzeg je de toegang tot internet door de IP adressen te blokkeren of iets? Heb ook zo'n modem/router in 1, ben bang dat als ik de IP adressen ga blokkeren dat ze ook geen bruik meer maken van het netwerk, lijkt mij.meesje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:42:
[...]
Het is inderdaad vanwege privacy/veiligheid. Ik werd een beetje getriggerd door wimmel_1 zijn verhaal. Het lijkt mij veiliger dat bijvoorbeeld alleen de HomeKit hub een verbinding heeft naar buiten en niet alle afzonderlijke devices. Dat laatste is trouwens wel nodig als je gebruik maakt van Google Home of Amazon Alexa.
Ik had gehoopt op een reactie van wimmel_1 maar niks meer vernomen. Wellicht komt ie nog.Rgerr schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:52:
[...]
En die ontzeg je de toegang tot internet door de IP adressen te blokkeren of iets? Heb ook zo'n modem/router in 1, ben bang dat als ik de IP adressen ga blokkeren dat ze ook geen bruik meer maken van het netwerk, lijkt mij.
Zie: meesje in "Apple HomeKit"
Volgens mij is het voor Hue en Koogeek voldoende om met deze apparaten niet met hun eigen account ingelogd te zijn, en dus alleen via HomeKit. Echter voor mij zal dan de integratie met Google Home wegvallen.
De Fibaro 'panic' button is bij amazon.de in de aanbieding: 40,66 euro.
https://www.amazon.de/dp/...nkCode=df0&language=nl_NL
Wel witte kleur, dus minder 'panic'....
Edit: sorry, dit was niet de versie voor HomeKit.
Zelf vraag ik me wel af wat deze button en die van Elgato Eve toevoegen tov de Hue Tap. De Tap heeft vier buttons en kun je ook per button 3 acties koppelen. Daarnaast heeft de Tap geen batterijen nodig.
Edit: sorry, dit was niet de versie voor HomeKit.
Zelf vraag ik me wel af wat deze button en die van Elgato Eve toevoegen tov de Hue Tap. De Tap heeft vier buttons en kun je ook per button 3 acties koppelen. Daarnaast heeft de Tap geen batterijen nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door meesje op 26-03-2018 21:03 ]
Dat ze geen bridge nodig hebben.
Dat is de Z-wave versie, niet de Homekit-variantmeesje schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:43:
De Fibaro 'panic' button is bij amazon.de in de aanbieding: 40,66 euro.
Ah, excusesStro schreef op maandag 26 maart 2018 @ 17:32:
[...]
Dat is de Z-wave versie, niet de Homekit-variant
Goed punt!paQ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:10:
Dat ze geen bridge nodig hebben.
Ik heb in HomeKit twee scenes in de woonkamer gemaakt voor mijn Hue lampen. 'Goedenavond' en 'Movie Night'.
Als ik van avond (gelig licht) naar movie switch worden al mijn lampen keurig zachtblauw. Ga ik echter terug naar avond blijft mijn Hue iris stug op blauw staan. Iemand enig idee?
Als ik van avond (gelig licht) naar movie switch worden al mijn lampen keurig zachtblauw. Ga ik echter terug naar avond blijft mijn Hue iris stug op blauw staan. Iemand enig idee?
Trouwens net nog een extra Hue bloom gekocht aangezien ik ook allemaal nieuwe meubels heb.
Nu heb ik dus een Eve Energy over die eerst aan een 'domme' lamp hing.
Nieuwe functie voor verzinnen. Maar wat? 🤔
De luxe van te veel gadgets.
Koffiezetapparaat? Hoef je niet eerst naar beneden. In december natuurlijk de kerstboom?Serena schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:31:
Trouwens net nog een extra Hue bloom gekocht aangezien ik ook allemaal nieuwe meubels heb.
Of wellicht het aanzetten van je receiver? Ik heb zelf een ChromecastAudio aan de receiver hangen voor Spotify. Nu moet ik de receiver elke keer handmatig (of via afstandsbediening aanzetten) voordat ik muziek kan streamen. Ik heb dit nog niet ingeregeld, maar ik wil daarvoor een Koogeek stekker gebruiken, welke ik over heb. Deze is ook compatible met Google Home. Dan kan ik me één voice commando de receiver aanzetten en Spotify streamen.
Bedankt voor deze trigger om na te denken wat je kunt doen met een stekker die je over hebt!
Even een wel heel erge beginnersvraag (maar ik kan hem niet vinden, sorry)
Ik heb alleen (nog) maar een paar koogeek schakelaars. Ik kan ze instellen dat ze aan gaan als ik thuis kom, of als het donker wordt (nighttime).
Maar ik kan ze alleen uit laten schakelen na X tijd. Niet om een bepaalde tijd.
Eigenlijk wil ik een lamp simpelweg laten inschakelen bij zonsondergang en uitschakelen standaard om (zeg) 02:30 'snachts (dus ongeacht of het om 18:00 of 20:00 of wat dan ook zonsondergang is).
Is dat mogelijk?
Ik heb alleen (nog) maar een paar koogeek schakelaars. Ik kan ze instellen dat ze aan gaan als ik thuis kom, of als het donker wordt (nighttime).
Eigenlijk wil ik een lamp simpelweg laten inschakelen bij zonsondergang en uitschakelen standaard om (zeg) 02:30 'snachts (dus ongeacht of het om 18:00 of 20:00 of wat dan ook zonsondergang is).
Is dat mogelijk?
In die automation waarin je ze aanzet stel je verder niets in over uitzetten.blazez schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:01:
Even een wel heel erge beginnersvraag (maar ik kan hem niet vinden, sorry)
Is dat mogelijk?
Voor dat uitzetten maak je gewoon een nieuwe automation aan. Werkt perfect!
En zo simpel kan het zijn. Totaal niet aan gedacht.Serena schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:49:
[...]
In die automation waarin je ze aanzet stel je verder niets in over uitzetten.
Voor dat uitzetten maak je gewoon een nieuwe automation aan. Werkt perfect!
Dank je wel.
*Kickje*Serena schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:29:
Ik heb in HomeKit twee scenes in de woonkamer gemaakt voor mijn Hue lampen. 'Goedenavond' en 'Movie Night'.
[ Voor 57% gewijzigd door Serena op 27-03-2018 09:45 ]
@meesje https://www.iculture.nl/n...spotify-apple-watch-wwdc/
De eerste stap naar Spotify op HomePod?
De eerste stap naar Spotify op HomePod?
Yep, alle lampen staan keurig op dezelde kleur geel ingesteld.Rgerr schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:24:
[...]
In de automatisering wel de kleuren juist ingesteld? Als ik mijn Hue lampen handmatig aan zet, worden ze blauw/wit. In de automatisering worden ze 'gewoon' warm wit.
Via Smart Home app of Woning app? Woning app geeft bij nog wel eens een andere kleur in de automatisering.Serena schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:53:
[...]
Yep, alle lampen staan keurig op dezelde kleur geel ingesteld.
Ik gebruik alleen maar de Woning app, die vind ik het makkelijkste.Rgerr schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 19:34:
[...]
Via Smart Home app of Woning app? Woning app geeft bij nog wel eens een andere kleur in de automatisering.
Vind de rest allemaal erg onoverzichtelijk.
maar "AAN" kan een andere kleur bevatten dan de scene (in hue)
Misschien toch eens waard om het via de Smart Home app te proberen, daar kun je tenminste de kleur/tint/sterkte e.d. instellen als automatisering.