Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:33

MJV

Valorian schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Interessant om te zien in jouw tabel dat bij deze hypotheeknemer de rente het scherpste is bij < 60% ltv, en niet bij NHG. Ik dacht altijd dat je bij NHG altijd de meeste 'korting' kreeg op rente, bij ING Bank is dat in ieder geval wel het geval, maar kennelijk verschilt dat nog per bank/hypotheeknemer. Wel interessant, want een bank loopt bij een hypotheek met NHG nog altijd minder risico dan bij een hypotheek < 60% ltv toch?
Een vriend die in het bankwezen werkt heeft me eens uitgelegd dat de geofreeerde hypotheekrentes ook worden bepaald door het geldaanbod van de hypotheekverstrekker, dus niet zuiver door risicoprofiel. Achter het geldaanbod zit natuurlijk ook weer een bepaald risicoprofiel. Het zou dus kunnen dat Merius niet zo'n trek heeft (of niet zoveel mogelijkheden heeft) om hypotheken met NHG-profiel weg te zetten, maar mogelijk wel met en zeer risico-avers profiel (dus LTV <=60%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:02
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:53:
[...]

blijkbaar niet? NHG dekt natuurlijk niet alle risico's af. blijkbaar zit er ergens een omslagpunt.
Dat zou kunnen inderdaad. Maar voor de grote systeembanken geldt dus dat NHG wel de laagste rente geeft. Wellicht heeft het dan ook te maken met wat @MJV aangeeft, het geldaanbod en hoe de hyptheeknemer zich positioneert (lees: waar ze wel/niet opzitten te wachten).
Sport_Life schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Bij NHG kwijtschelding zijn wel voorwaarden verbonden, zie https://www.nhg.nl/hulp-v...lding-van-een-restschuld/

Als je je woning niet onderhoud kan NHG kwijtschelding weigeren , waarschijnlijk is de woning dan nog wel 60% van de hypotheek hoogte waard.
Goed om te weten! Nooit echt over nagedacht, maar klinkt wel logisch inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:39
de Peer schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:53:
[...]

blijkbaar niet? NHG dekt natuurlijk niet alle risico's af. blijkbaar zit er ergens een omslagpunt.
Sinds een jaar of 10 is er ook een eigen risico (voor de hypotheeknemer, dus de bank) van 10%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixcurses
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06-2024
Ik heb hem 20 jaar vast gezet tegen 1,6% dacht het kan toch niet lager :P
En dan loopt de hypotheek ook af dus ben ik ook hypotheek vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

25 jaar vast aan 1,64% waarvan nu officieel 5 jaar afbetaald. Er staat nou nog zo'n 240k open dus dat voelt wel best prettig. Destijds dachten we dat ie niet lager kon, maar vrienden van ons zitten nog zo'n 15% lager. Tietnjes werk uiteindelijk.

Gekozen voor 25 om het maandbedrag laag te houden, we verdienden 5 jaar geleden natuurlijk een stuk minder.

Ik denk dat ik binnen de 3-4 jaar verkoop en de rest van mijn hypotheek meeneem naar de nieuwe woning. Dan zal de resthypotheek wel een stukje duurder zijn. Ik ga dan wel gewoon lenen op 10 jaar.

Ze vroegen bij ons destijds wel of er kinderen waren, dat zou onze kosten met zo'n 650 per maand verhogen.

[ Voor 40% gewijzigd door matthewk op 08-05-2024 15:29 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:30
Hier heb ik hem kunnen verlagen van 1,73 maar 1,53 door een nieuwe taxatie. Rente staat nog 17jr vast dus dat is lekker.

Taxatiewaarde van 460 naar 575 wat zorgt dat we in de een na laagste risico klasse vallen nu.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 11:57
Weet iemand of de rentes in een renteaanbod vast staan? Rentes bij de betreffende verstrekker zijn gestegen terwijl ze mijn documenten beoordelen. Als ik google dan vind ik alleen dat rentes vast staan bij een hypotheekaanbod, maar dat is iets anders dan een renteaanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Vinny1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:06:
Weet iemand of de rentes in een renteaanbod vast staan? Rentes bij de betreffende verstrekker zijn gestegen terwijl ze mijn documenten beoordelen. Als ik google dan vind ik alleen dat rentes vast staan bij een hypotheekaanbod, maar dat is iets anders dan een renteaanbod.
Hangt af van de hypotheekvoorwaarden. Bij sommige voorwaarden beweegt de rente mee, bij anderen staat het vast of wordt het alleen bijgesteld in je voordeel. Dat is iets wat je hypotheekadviseur je eenvoudig kan zeggen. Of wat je in de voorwaarden kunt nalezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Vinny1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:06:
Ik weet niet beter dan dat de rente van het moment van aanvragen van renteaanbod wordt gehanteerd, en inderdaad bij sommige aanbieders "dagrente op moment passeren indien lager".

Ook wel logisch, je oriënteert je op basis van de rentes, waarop je vervolgens besluit om een renteaanbod aan te vragen; dan zou het vreemd zijn als die rente ineens omhoog zou kunnen gaan terwijl je in het aanvraag-/beoordelingsproces zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 15:51
Tijdje geleden heb ik in dit topic wat advies ingewonnen voor de keuze waar mijn vriendin en ik voor stonden voor wat betreft de hypotheek voor ons eerste koophuis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze hypotheek was niet de goedkoopste op dat moment, maar heeft wel "dagrente op moment passeren indien lager", en onbeperkt boetevrij aflossen. Vooral dat laatste gaf voor ons de doorslag. Hypotheekadviseur had ook goede ervaringen qua doorlooptijd en dat was voor ons ook fijn, aangezien de tijd tussen tekenen van de koopovereenkomst en passeren bij notaris relatief kort is.

Qua looptijd vond ik het nu niet logisch om langer vast te zetten, aangezien de rente nu niet historisch laag is. Naar verwachting verdienen we na die periode beiden meer, en gaan we tot dan ook wat extra aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Semi-oftopic: Mijn geldverstrekker heeft gevraagd of ik nog ander vastgoed in bezit heb, dat heb ik, namelijk 1/3e deel van een garagebox. Maar, nu wil men dat ik aantoon dat er geen hypotheek rust hierop. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen? Heb al gekeken via Mijn Overheid, maar daar zie ik (tijdelijk?) geen eigendomsinformatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:28
@MJV Via het Kadaster kan je dat opvragen/aantonen voor een paar euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@MJV Een uittreksel van het kadaster van het betreffende perceel of appartementsrecht. Daar staat dan de eigenaars en eventuele hypothecaire inschrijvingen.

edit: spuit 11

[ Voor 9% gewijzigd door JanHenk op 22-05-2024 18:25 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 14:12
Wij hebben afgelopen week een nieuwe woning gekocht en nu is het tijd voor een nieuwe hypotheek.

We nemen voor een groot deel de bestaande hypotheek mee met een rente van 1.44%
We moeten voor de verbouwing wel wat extra bij lenen tegen de huidige rentes. Gezien we de huidige lening willen meenemen zitten we wel vast aan deze bank (Florius). Voor het extra leningdeel ligt de rente op dit moment aardig hoog, 4,21% bij 10 jaar vast.

Nu vraag ik mij af of het verstandig is om dit leningdeel wel 10 jaar vast te zetten of zouden jullie een kortere looptijd nemen en hiermee hopen dat de rente in de tusentijd weer zakt?

Variabel is nu 5.6
1 jaar 4,83,
3 jaar 4,18
5 jaar 3,93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:44

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

NL_Scratch schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:20:
Wij hebben afgelopen week een nieuwe woning gekocht en nu is het tijd voor een nieuwe hypotheek.

We moeten voor de verbouwing wel wat extra bij lenen tegen de huidige rentes. Gezien we de huidige lening willen meenemen zitten we wel vast aan deze bank (Florius). Voor het extra leningdeel ligt de rente op dit moment aardig hoog, 4,21% bij 10 jaar vast.

Nu vraag ik mij af of het verstandig is om dit leningdeel wel 10 jaar vast te zetten of zouden jullie een kortere looptijd nemen en hiermee hopen dat de rente in de tusentijd weer zakt?

Variabel is nu 5.6
1 jaar 4,83,
3 jaar 4,18
5 jaar 3,93
Je zou het deel dat je moet financieren ook in stukken kunnen opdelen van bijv. 10, 5 en variabel? Dat heb ik gedaan.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Marchel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Je zou het deel dat je moet financieren ook in stukken kunnen opdelen van bijv. 10, 5 en variabel? Dat heb ik gedaan.
Het stuk dat we meenemen van 1.44% hebben we nog jaar of 17 vast.
Voor het stuk wat we er bij moeten lenen t.b.v. verbouwing is de vraag of we dit ook willen vast zetten voor een bepaald termijn of toch variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

NL_Scratch schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:02:
[...]

Voor het stuk wat we er bij moeten lenen t.b.v. verbouwing is de vraag of we dit ook willen vast zetten voor een bepaald termijn of toch variabel.
Wat ik bedoelde is dat je de verbouwhypotheek ook in delen kan opsplitsen. Als je twijfels hebt tussen variabel of vast, dan zou je een deel daarvan wellicht kunnen vastzetten en een deel variabel.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
NL_Scratch schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:20:

Variabel is nu 5.6
1 jaar 4,83,
3 jaar 4,18
5 jaar 3,93
Ik heb 15 jaar lang 1 jaars rente gehad en een stuk op basis van Euribor plus opslag. Onderaan de streep historisch gezien het goedkoopste. Ik verwacht geen renteverhoging, eerder verlaging. De beurs speculeert er al tijden op.

Hoog is de rente nog steeds niet. Ik heb ooit 12,5% betaald. 4,2% is eigenlijk gewoon een hele nette rente. Rente is niet hoog. Woningprijzen zijn hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:48

thof

FP ProMod
MotorBeast schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:16:
[...]

Hoog is de rente nog steeds niet. Ik heb ooit 12,5% betaald. 4,2% is eigenlijk gewoon een hele nette rente. Rente is niet hoog. Woningprijzen zijn hoog.
Ten opzichte van de afgelopen paar jaren is ie natuurlijk wel gestegen. Vrienden met een rente percentage van 1.x% en zo, maar dat was echt uitzonderlijk laag. Als dat nog was had ik het ook voor 30 jaar vast gezet ;-) Echter is de rente ook wel aanzienlijk hoger geweest zoals jij ook al aangaf. Ik ben op redelijk safe gegaan, 20 jaar vast gezet ongeveer een maandje terug op 3.8%.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:27
Ik kom nu pas dit topic tegen, daarom ook hier de vraag. We hebben nu een aanvraag gedaan voor 10 jaar vast, tegen 3,92%. Echter, nu we er meer over nadenken voelen we ons fijner bij 20 jaar. We zijn namelijk van plan lang in dit huis te blijven wonen (denk aan 20 jaar). Door de rente nu vast te zetten (ongeveer 4,2%, afhankelijk van welke partij) heb je in ieder geval voor al die jaren zekerheid. De adviseur is echter vrij stellig, en vind 5 jaar de beste. Hij verwacht namelijk dat de rentes dalen. 10 jaar leek ons dus al een stuk beter. Echter, met onze lange horizon lijkt 20 jaar nog beter. Meningen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-09 22:37
zunrob schreef op maandag 17 juni 2024 @ 00:10:
Ik kom nu pas dit topic tegen, daarom ook hier de vraag. We hebben nu een aanvraag gedaan voor 10 jaar vast, tegen 3,92%. Echter, nu we er meer over nadenken voelen we ons fijner bij 20 jaar. We zijn namelijk van plan lang in dit huis te blijven wonen (denk aan 20 jaar). Door de rente nu vast te zetten (ongeveer 4,2%, afhankelijk van welke partij) heb je in ieder geval voor al die jaren zekerheid. De adviseur is echter vrij stellig, en vind 5 jaar de beste. Hij verwacht namelijk dat de rentes dalen. 10 jaar leek ons dus al een stuk beter. Echter, met onze lange horizon lijkt 20 jaar nog beter. Meningen?
Voor de zekerheid van 20 jaar betaal je dus ook mogelijk 20 jaar te veel rente.

Als je wat meer risico wil nemen, kun je de rente korter vastzetten, wat dus uiteindelijk goedkoper kan uitpakken. Niemand heeft de glazen bol hier, maar het lijkt aannemelijk dat de rente op korte termijn nog (wat) lager wordt. Dat kan over 20 jaar serieus geld schelen.

Ben je meer risico-avers, dan kun je het beter lang vastzetten. Ja kan het ook opsplitsen. Dan beperk je het risico en kun je toch profiteren van een lagere rente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

zunrob schreef op maandag 17 juni 2024 @ 00:10:
Ik vind het toch wel een beetje bijzonder dat de adviseur blijkbaar zo'n kwalitatief hoogwaardige glazen bol heeft dat hij weet dat de rentes over 5 jaar lager zullen liggen dan nu. Hopelijk is hij tegen die tijd ook bereid om bij een eventuele toch net flink gestegen rente de extra maandlasten die je tzt hebt omdat je de rente niet hebt vastgezet te betalen ;).

Ik zou sowieso doen wat je zelf prettig vind, 20 jaar vast betekent ook 20 jaar niet nadenken over wat de rente gaat doen/wat je maandlasten zullen zijn. Of, zoals aangegeven (zie ook elders in dit topic) een mix maken. Je kunt vanalles doen, dus bijv. 50% voor 20 jaar, 30% voor 5 en nog een stukje voor 10. Heb ik zelf uiteindelijk ook gedaan. Stel dat de rente over 5 of 10 jaar hoger ligt, dan is dat niet meteen voor je gehele hypotheekbedrag.

Voordeel kan zijn dat je bij extra aflossen je dat op je duurste leningdeel kunt doen.

Sowieso kan een beetje scrollen/klikken in dit topic geen kwaad, velen met dit dilemma zijn u voorgegaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
P_Tingen schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:26:
[...]

Dit was ook mijn overweging toen we 15 jaar geleden onze eerste hypotheek namen. Met drie kinderen in de leeftijd van 6 - 12 was het leven duur genoeg en met de oudste net op het voortgezet onderwijs zou dit ook nog wel even zo blijven. Dus toen gekozen voor 50% aflossingsvrij en dan ook niet aflossen. Dat zorgt voor lagere maandlasten in het begin. Achteraf gezien een gouden keuze; we hadden het geld hard genoeg nodig toen. Nu zijn de dames uitgestudeerd en het huis uit. Dat scheelt op alle fronten; geen uitgaven meer voor eten, water, stroom, school, kleding en wat dan ook. Dat tikt behoorlijk aan. Mijn vrouw is iets meer gaan werken en nu houden we zo'n €2000 netto per maand over. De aflossingsvrije hypotheek is dan inmiddels ook al voor meer dan driekwart afgelost.

tldr; Mijn advies: indien kinderen, kies voor lage lasten in het begin. Geld komt goed als ze uit huis zijn
Toch een vraag hierover. Met een deel aflossingsvrij zijn je bruto maandlasten inderdaad lager. Kijk je echter naar netto maandlasten dan zijn die ongeveer gelijk voor de situatie met aflossingsvrij en geheel annuïtair... Jij had toen waarschijnlijk HRA over aflossingsvrij, dat is nu niet meer waardoor je er netto dus eigenlijk niet zoveel mee op schiet.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 17-06-2024 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zunrob schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:39:
[...]

Toch een vraag hierover. Met een deel aflossingsvrij zijn je bruto maandlasten inderdaad lager. Kijk je echter naar netto maandlasten dan zijn die ongeveer gelijk voor de situatie met aflossingsvrij en geheel annuïtair... Jij had toen waarschijnlijk HRA over aflossingsvrij, dat is nu niet meer waardoor je er netto dus eigenlijk niet zoveel mee op schiet.
Dat hangt ook sterk af van het rentepercentage. Als de rentepercentages bv iets van 5,5% zijn, zoals 15 jaar geleden niet ongebruikelijk, dan is het verschil in bruto maandlasten tussen aflossingsvrij en annuïtair niet zo groot. Scheelt dan rond de 20%. Als je dan bij de annuïtaire hypotheek renteaftrek hebt en bij de aflossingsvrije niet, dan ontlopen de maandlasten elkaar aan het begin niet zo veel.

Maar als de rente bv 1,5% is, dan zijn de brutolasten van annuïtair bijna 3 keer zo veel als bij aflossingsvrij. In die situatie is de keus voor aflossingsvrij dus wel een grote besparing. Ook als je dan geen renteaftrek hebt.

Wat de beste keus is, is dus sterk afhankelijk van de marktsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dan is de keuze voor 50% 10 jaar en 50% 20 jaar dus geen slecht idee. Want na 10 jaar mag je dan of een nieuwe rentevaste periode kiezen, maar neem aan dat je dan ook dat gedeelte aflossingsvrij kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:28:
[...]

Dat hangt ook sterk af van het rentepercentage. Als de rentepercentages bv iets van 5,5% zijn, zoals 15 jaar geleden niet ongebruikelijk, dan is het verschil in bruto maandlasten tussen aflossingsvrij en annuïtair niet zo groot. Scheelt dan rond de 20%. Als je dan bij de annuïtaire hypotheek renteaftrek hebt en bij de aflossingsvrije niet, dan ontlopen de maandlasten elkaar aan het begin niet zo veel.

Maar als de rente bv 1,5% is, dan zijn de brutolasten van annuïtair bijna 3 keer zo veel als bij aflossingsvrij. In die situatie is de keus voor aflossingsvrij dus wel een grote besparing. Ook als je dan geen renteaftrek hebt.

Wat de beste keus is, is dus sterk afhankelijk van de marktsituatie.
Dit begrijp ik toch niet helemaal. Ik heb het zelf even doorgerekend met wat getallen, maar ik krijg dat verschil niet eruit. Ik ga er van uit dat aflossingsvrij dan steeds 0,25% duurder is dan annuïtair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zunrob schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Dit begrijp ik toch niet helemaal. Ik heb het zelf even doorgerekend met wat getallen, maar ik krijg dat verschil niet eruit. Ik ga er van uit dat aflossingsvrij dan steeds 0,25% duurder is dan annuïtair.
Dat verschil hoeft er niet te zijn.

Als de rente 1,5% is, betaal je per ton hypotheek aan het begin bruto 125 euro per maand bij aflossingsvrij. Of 345 euro bruto annuïtair. Dat is bijna 3 keer zo hoog. Dan wordt aflossingsvrij toch wel interessant.
Als de rente 5,5% is, betaal je per ton hypotheek bruto 567 euro per maand bij annuïtair. Of 458 euro bruto aflossingsvrij. Dat is ongeveer 20% lager. En dan is annuïtair een veel interessantere optie.

Als je ¼% hoger zit bij aflossingsvrij, dan is het verschil bij 5,75% nog maar ongeveer 15% en is de keus helemaal makkelijk. Maar bij 1,75% rente zijn de bruto maandlasten van annuïtair nog steeds bijna 2½ keer zo hoog. En is aflossingsvrij vaker een interessante keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rubbergrover1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Dat verschil hoeft er niet te zijn.

Als de rente 1,5% is, betaal je per ton hypotheek aan het begin bruto 125 euro per maand bij aflossingsvrij. Of 345 euro bruto annuïtair. Dat is bijna 3 keer zo hoog. Dan wordt aflossingsvrij toch wel interessant.
Als de rente 5,5% is, betaal je per ton hypotheek bruto 567 euro per maand bij annuïtair. Of 458 euro bruto aflossingsvrij. Dat is ongeveer 20% lager. En dan is annuïtair een veel interessantere optie.

Als je ¼% hoger zit bij aflossingsvrij, dan is het verschil bij 5,75% nog maar ongeveer 15% en is de keus helemaal makkelijk. Maar bij 1,75% rente zijn de bruto maandlasten van annuïtair nog steeds bijna 2½ keer zo hoog. En is aflossingsvrij vaker een interessante keus.
Ik snap het, dankjewel. Op dit moment is de rente echter niet zo laag, en staat ie rond de 4%. Dus volgens mij maakt het nu niet veel uit, zeker aangezien we nu aan jaar 1 van de hypotheek zouden beginnen, om al een deel aflossingsvrij te kiezen.

Ik neig er naar om nu de helft voor 10 jaar vast te zetten (3,97%) en de andere helft voor 20 jaar (4,20%). Als ik het goed heb mag ik dan na 10 jaar of een nieuwe rentevaste periode kiezen, maar bijvoorbeeld ook omzetten naar aflossingsvrij (toch?). Dan heb ik nog enigszins flexibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
zunrob schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Ik snap het, dankjewel. Op dit moment is de rente echter niet zo laag, en staat ie rond de 4%. Dus volgens mij maakt het nu niet veel uit, zeker aangezien we nu aan jaar 1 van de hypotheek zouden beginnen, om al een deel aflossingsvrij te kiezen.

Ik neig er naar om nu de helft voor 10 jaar vast te zetten (3,97%) en de andere helft voor 20 jaar (4,20%). Als ik het goed heb mag ik dan na 10 jaar of een nieuwe rentevaste periode kiezen, maar bijvoorbeeld ook omzetten naar aflossingsvrij (toch?). Dan heb ik nog enigszins flexibiliteit.
Ik zou ook gewoon annuïteiten nemen. Aflossingsvrij kan wel een optie zijn als je al veel vermogen hebt. Ook omdat je dan met de schuld het vermogen van Box 3 kunt verlagen. Maar in de meeste gevallen is annuïteiten de betere optie.

Of later overstappen naar aflossingsvrij kan, hangt ook af van de geldverstrekker en de regelgeving op dat moment. Niet echt iets om nu al te veel rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Overstappen van aflossingsvrij naar annuïtair is makkelijker dan andersom, want dan vindt er een inkomenstoets plaats (mogelijk met intentieverklaring etc). Aflossingsvrij is voor de bank een hoger risico.
Dus als je van plan bent een private leaseauto te nemen of minder te gaan werken kan het weleens lastig worden. Aan de andere kant is de lening over 10 jaar ook weer veel lager door inflatie/inkomens stijging.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 17-06-2024 11:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Voor nu bestaat de HRA nog de komende jaren, en kan ik maar beter daar nog van gebruikmaken. Daarnaast doet aflossingsvrij met de huidige rentes niet veel qua netto maandbedrag. We gaan aanvragen voor de helft 10 jaar vast en de andere helft 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik ben wel enigszins jaloers als ik die rentepercentages van onder de 2% tegenkom. Poeh.

Wij waren ingeloot op een nieuwbouwproject hier in onze gemeente, en we zijn starters (eerste koopwoning). Daardoor de hypotheekrente voor 10 jaar vastgezet tegen 4,10 %.
Kan nog lager rond augustus/ september bij het passeren van de hypotheekakte. Maar ik verwacht geen gigantische dalingen de komende maanden helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheezborger op 17-06-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cheezborger schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:42:
Ik ben wel enigszins jaloers als ik die rentepercentages van onder de 2% tegenkom. Poeh.
Niet nodig, het staat allemaal in verband met elkaar. Als de rentes de afgelopen jaren zo laag waren gebleven zouden de huizenprijzen ongeremd verder geëxplodeerd zijn. De hogere rentes hebben dat afgeremd.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Niet nodig, het staat allemaal in verband met elkaar. Als de rentes de afgelopen jaren zo laag waren gebleven zouden de huizenprijzen ongeremd verder geëxplodeerd zijn. De hogere rentes hebben dat afgeremd.
Lachende derde zijn de mensen die tien jaar geleden voor een relatieve habbekrats een woning hebben gekocht en na 10 jaar de hypotheek hebben kunnen omzetten naar <2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Marchel schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Wat ik bedoelde is dat je de verbouwhypotheek ook in delen kan opsplitsen. Als je twijfels hebt tussen variabel of vast, dan zou je een deel daarvan wellicht kunnen vastzetten en een deel variabel.
ah ja helder, gezien het puur voor een stuk verbouwing is (keuken/badkamer) is dit maar een relatief klein bedrag. (in vergelijking met de rest van de hypotheek). Ik denk dat ik hem mooi variabel zet of met een korte looptijd. Gokje wat ik wel durf te wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
*offtopic inderdaad*

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NL_Scratch schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:02:
[...]

zijn de voorwaardes voor versneld extra aflossen gelijk? bij mijn verstrekker kon variabel ook zonder boete afgelost worden, maar als de periode vastlag opeens nog maar 10% van het originele bedrag als max. als je dan toch die verbouwing versneld wilt afbetalen dan kan dat nog wel eens goedkoper uitpakken ook al is de rente hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
dyrc schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

zijn de voorwaardes voor versneld extra aflossen gelijk? bij mijn verstrekker kon variabel ook zonder boete afgelost worden, maar als de periode vastlag opeens nog maar 10% van het originele bedrag als max. als je dan toch die verbouwing versneld wilt afbetalen dan kan dat nog wel eens goedkoper uitpakken ook al is de rente hoger.
Als je variabele rente hebt, dan is er geen verschil tussen jouw hypotheekrente en de actuele hypotheekrente. Daarom is het logisch dat de berekende boete per definitie nul is, of anders gezegd, dat je onbeperkt boetevrij mag aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Juist omdat zoveel met elkaar in verband staat, zal de ene verandering van variabelen; vaak meerdere effecten hebben..

De sterk verhoogde rente (en hoge inflatie, prijzen werden duurder) hebben ook geleid tot meer loonsverhogingen en dus zijn veel mensen meer gaan verdienen; wat vervolgens alsnog een groep de mogelijkheid heeft gegeven meer te besteden aan woonlasten.
En je ziet het afgelopen jaar, vanaf begin 2023 ook dat de huizenprijzen ook weer gelijk sterk stijgen, en deze stijging vergelijkbaar is met de stijging voor de rente-verhoging.

Iig heeft de huizenprijs enkel tijdelijk een pas op de plaats gemaakt, maar is daarna doorgestegen... het is onmogelijk te stellen dat er een trendaanpassing plaatsgevonden heeft... hooguit zie je wel een enorme fluctuatie de laatste jaren, met best heftige prijsbewegingen tijdens bv het begin van de corona-crises, vervolgens een enorme prijsexplosie toen bleek dat dat meeviel en met het uitbreken van de oekraine-crisis zie je enigszins weer iets soortgelijks: een wat minder sterke 'paniek-reactie' qua verkoopprijzen die na enige tijd zichzelf corrigeert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dBEVxRy_lmOH96rEG3qZybIh44=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PKZT58L8kGt0mRM7oPpoUw8R.png?f=user_large
https://www.hypotheker.nl/actueel/huizenprijzen-nederland/ Grafiek huizenprijzen vanaf 1996 (lichtblauw: eensgezinswoningen, donkerblauw: apartementen)

Wel lijkt al 30 jaar lang de prijsstijging van woningen zo rond de 6-7% per jaar te liggen structureel... dat is zowel boven economische groei als inflatie en op den duur niet houdbaar.... anderszijds is het afbetalen van een gefinancierde koopwoning uiteindelijk nog steeds dusdanig veel gunstiger dan te huren, dat de keuze bijna onafwendbaar is voor de meesten..
Imho is het goed te realiseren dat op de lange termijn (en huizen-financiering is toch vooral iets van de lange termijn, aangezien het overgrote deel ook vermoedelijk tegen de dertig jaar zullen afbetalen hieraan) huizenprijzen een best stabiele en stevige groei kennen, bepalde angst-profetieen van een 'plotse enorme prijsdrop' lijkt onwaarschijnlijk tot onmogelijk, zelfs bepaalde 'paniek-effecten' op de huizenmarkt corrigeren zichzelf snel genoeg, ook bij sterke en histisrisch ongekende rente-stijgingen (verviervoudiging van de hypotheekrente in een jaar) verandert dat eerder weinig aan de werking van de markt, omdat juist heel veel factoren zeer stabiel zijn.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-09 16:21
Hoi,

Ik heb afgelopen week een aanvraag ingediend bij Munt (via Independer execution-only, werkt prima). Niet de partij met de allerlaagste hypotheekrente, maar voordeel bij hen is wel dat als de rente lager is op de dag van passeren (tov offerte), dat deze geldt.

Komt nu super van toepassing want ik hoor van iemand die bij 1 vd grote banken werkt dat de rente de komende week (met 0.8) gaat dalen.

Ik heb trouwens gekozen voor 60% voor 5 jaar en 40 voor 10 jaar vast; beetje koffiedik kijken allemaal maar de verwachting voor de korte termijn is dat het naar beneden gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Strijpje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:29:

Komt nu super van toepassing want ik hoor van iemand die bij 1 vd grote banken werkt dat de rente de komende week (met 0.8) gaat dalen.
0.8 wat? 0.8 procentpunt?? Dat zou dan bijna aan heel procentpunt zijn; lijkt me een onmogelijke aanpassing en ik zou niet zo heel veel hechten aan 'van horen zeggen' verhaaltjes met zulke extreme claims zonder veel uitleg hoe....

op 12 september zal de ECB weer een beslissing nemen over een mogelijke renteverlaging... momenteel lijkt er een verwachting te zijn dat deECB haar depositorente met 0.25 procentpunt laat dalen, naar 3,5%. (vorige daling, ook met 0,25pp was afgelopen juni, maar de correctie van de marktrente voor hypotheken heeft toen ook al plaatsgevonden en was ook rond de 0.25 procentpunt)

verder is er een lange termijnsverwachting dat midden 2025 de ECB depositorente weer op 2,5% zou kunnen komen.
ECB depositorente werkt zich ook sterk uit op hypotheekrente, maar ik denk dat je iets teveel aan wens-denken doet als je denkt dat dit binnen 3 maanden op jouw rentevoorstel zich uit zal werken..

Als je erop wil gokken, kan het zinniger zijn voor iig een deel van je hypotheek de rente variabel te financieren... bv een keuze voor 5 jaar vast en/of 10 jaar vast onderbouwen met een vaststelleing dat de rente op de korte termijn aan het dalen is, is eerder contra-productief... dat sluit juist niet uit dat over 5 of 10 jaar de rente juist weer sterk in een stijgende trend zit

[ Voor 18% gewijzigd door RM-rf op 20-08-2024 10:50 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

Wij gaan binnenkort verhuizen. Nemen nog 200.000 aan resterende hypotheek mee tegen 2.2 procent voor nog 10 jaar.

Nieuwe hypotheek 3.95% voor 5 jaar vast. 160.000. Gokken erop dat hij tegen die tijd lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvJ
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-09 22:10

RvJ

Hoi,

ik heb momenteel een (offerte)aanvraag lopen bij een grote oranje bank, adviseur gaf aan idd flink omlaag te gaan komende week. Maar of dat 0.8% zal zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 16:28
RvJ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

ik heb momenteel een (offerte)aanvraag lopen bij een grote oranje bank, adviseur gaf aan idd flink omlaag te gaan komende week. Maar of dat 0.8% zal zijn..
Ik neem aan dat @Strijpje 0.08% bedoelde. Die verandering zie ik nu ook ongeveer. De goedkoopste zijn vandaag ±0.05% goedkoper geworden en mogelijk is dat bij de grootbanken nog wat meer. Overigens schijnt dat elk jaar zo te zijn dat in de zomer de tarieven ietsje hoger zijn ivm personeel in de vakantieperiode, nu de zomervakantie over is gooien ze de tarieven weer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RvJ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
Maar of dat 0.8% zal zijn..
Met boven :)
0,8 procent of 0.08 procentpunt zou kunnen, maar 0,8 procentpunt lijkt me wat veel voor 1 corrrectie. :P

En om toch nog iets nuttigs te melden:
Door betere LTV volgende maand van 1,54% naar 1,46% rente :P

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 26-08-2024 14:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cullberg
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-09 20:48
Hieronder mijn gegevens:
  • Hypotheekverstrekker: Aegon (via bemiddelaar)
  • Vorm: Annuïteit
  • Rentevastperiode: 30 jaar (november 2020 afgesloten)
  • Rente: 2,35% en na 3 jaar verlaagd naar 2,06%, eind dit jaar zal het nogmaals verlaagd worden naar 1,98% (ivm gunstige tariefklasse <67,50%)
Motivatie:

Zekerheid voor de langere tijd vonden wij erg belangrijk, percentage was dusdanig laag dat 30 jaar vast helemaal prima was (relatief klein verschil met 10 jaar vast, wat dit precies was weet ik niet meer). Wij lossen vooralsnog niet versneld af, investeren in indexfondsen geeft een beter rendement. De hypotheek is afgesloten voor zo'n 50/60% van onze totale leencapaciteit destijds. Wij kwamen niet in aanmerking voor NHG en hebben helaas net nog overdrachtsbelasting moeten betalen |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Cullberg op 26-08-2024 14:41 ]

2024 Tesla Model 3 RWD LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Cullberg schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:39:
Hieronder mijn gegevens:
  • Hypotheekverstrekker: Aegon (via bemiddelaar)
  • Vorm: Annuïteit
  • Rentevastperiode: 30 jaar (november 2020 afgesloten)
  • Rente: 2,35% en na 3 jaar verlaagd naar 2,06%, eind dit jaar zal het nogmaals verlaagd worden naar 1,98% (ivm gunstige tariefklasse <67,50%)
Motivatie:

Zekerheid voor de langere tijd vonden wij erg belangrijk, percentage was dusdanig laag dat 30 jaar vast helemaal prima was (relatief klein verschil met 10 jaar vast, wat dit precies was weet ik niet meer). Wij lossen vooralsnog niet versneld af, investeren in indexfondsen geeft een beter rendement. De hypotheek is afgesloten voor zo'n 50/60% van onze totale leencapaciteit destijds. Wij kwamen niet in aanmerking voor NHG en hebben helaas net nog overdrachtsbelasting moeten betalen |:(
Jammer van die overdrachtsbelasting. Wat dat betreft zijn dat soort regelingen ook een soort lotterij, net hoe het uitpakt of je er (nog) gebruik van kan maken of juist niet. Zo heb ik een collega die een woning verkocht heeft voor 350K en nu een nieuwe koopt van bijna 500K. Die kan nu alsnog gebruik maken van de overdrachtsbelasting-vrijstelling die bedoeld was om "de starter" te helpen. Simpelweg omdat ze nog geen 35 is én nog geen gebruik heeft gemaakt van de regeling (vorige huis gekocht voor die regeling er was). Een andere collega wil na jaren sparen een eerste appartementje kopen aa 300K maar valt buiten de boot want net een jaar te oud voor de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-09 21:42
Hoi,

Ik heb afgelopen week een aanvraag ingediend bij Munt (via Independer execution-only, werkt prima). Niet de partij met de allerlaagste hypotheekrente, maar voordeel bij hen is wel dat als de rente lager is op de dag van passeren (tov offerte), dat deze geldt.

Ik heb trouwens gekozen voor 60% voor 5 jaar en 40 voor 10 jaar vast; beetje koffiedik kijken allemaal maar de verwachting voor de korte termijn is dat het naar beneden gaat.
Mijn hypotheek gaat pas december langs de notaris en heb dezelfde voorwaarden (Lloyds). Als de rente lager is krijgen wij deze, als de rente hoger is moeten we een boete betalen (dat verwacht ik niet). Heb goede hoop dat het wel iets lager zou kunnen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Laatst online: 10-09 16:06
Ik weet niet of het in dit topic mag maar een nieuwe openen leek ook zo iets..

Is het mogelijk dat 1 persoon een stuk grond koopt (bank financiering) en zijn onofficiële partner (we zijn officieel niks van elkaar) enkele maanden later een huis daarop laat bouwen en daarvoor bij diezelfde bank ook financiering aantrekt?

Of doet een bank dat niet omdat er bij wan betaling van 1 van beide onduidelijkheid is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@tatata Dat gaat je vrijwel zeker niet lukken.

Sowieso is financiering 1 al een probleem, een consumentenbank heeft niet zoveel aan een stuk grond, die willen een woning financieren. Dus bouwplannen aanleveren, bouwdepot aanvragen, etc.

Mocht financiering 1 puur op basis van een stuk kale grond lukken: dan is financiering 2 het volgende grote struikelblok, aanvrager is geen eigenaar van het onroerend goed (de kavel) dus er kan geen recht van hypotheek gevestigd worden.

Bij dezelfde bank in theorie kan het nog, mits beide hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen. Maar je moet het zelf niet op die manier willen regelen.

Rest mij vooral de vraag, waarom deze vreemde constructie en/of gedachtegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

tatata schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:41:
Ik weet niet of het in dit topic mag maar een nieuwe openen leek ook zo iets..

Is het mogelijk dat 1 persoon een stuk grond koopt (bank financiering) en zijn onofficiële partner (we zijn officieel niks van elkaar) enkele maanden later een huis daarop laat bouwen en daarvoor bij diezelfde bank ook financiering aantrekt?

Of doet een bank dat niet omdat er bij wan betaling van 1 van beide onduidelijkheid is?
Waarom niet gewoon samen de grond en het huis kopen? . Dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
ZenMonkey schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Ik neem aan dat @Strijpje 0.08% bedoelde. Die verandering zie ik nu ook ongeveer. De goedkoopste zijn vandaag ±0.05% goedkoper geworden en mogelijk is dat bij de grootbanken nog wat meer. Overigens schijnt dat elk jaar zo te zijn dat in de zomer de tarieven ietsje hoger zijn ivm personeel in de vakantieperiode, nu de zomervakantie over is gooien ze de tarieven weer naar beneden.
Sorry jongens, ik bedoelde idd 0.08%. Het zou anders wel een extreem grote sprong zijn ;). En inderdaad, afgelopen dagen de krantenkoppen met dat de rente op het laagste punt vh jaar staan. Hopelijk snoepen ze er nog snel wat vanaf de komende maand!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strijpje
Valorian schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Jammer van die overdrachtsbelasting. Wat dat betreft zijn dat soort regelingen ook een soort lotterij, net hoe het uitpakt of je er (nog) gebruik van kan maken of juist niet. Zo heb ik een collega die een woning verkocht heeft voor 350K en nu een nieuwe koopt van bijna 500K. Die kan nu alsnog gebruik maken van de overdrachtsbelasting-vrijstelling die bedoeld was om "de starter" te helpen. Simpelweg omdat ze nog geen 35 is én nog geen gebruik heeft gemaakt van de regeling (vorige huis gekocht voor die regeling er was). Een andere collega wil na jaren sparen een eerste appartementje kopen aa 300K maar valt buiten de boot want net een jaar te oud voor de regeling.
Ik val als starter ook echt net buiten de boot (in 2023 35 jaar geworden :/) en mag opeens 10k extra belasting betalen. Huiswaarde is 550k dus ook geen aanspraak op NHG-rentepercentages. Helaas pindakaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Laatst online: 10-09 16:06
JanHenk schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:59:
@tatata Dat gaat je vrijwel zeker niet lukken.

Sowieso is financiering 1 al een probleem, een consumentenbank heeft niet zoveel aan een stuk grond, die willen een woning financieren. Dus bouwplannen aanleveren, bouwdepot aanvragen, etc.

Mocht financiering 1 puur op basis van een stuk kale grond lukken: dan is financiering 2 het volgende grote struikelblok, aanvrager is geen eigenaar van het onroerend goed (de kavel) dus er kan geen recht van hypotheek gevestigd worden.

Bij dezelfde bank in theorie kan het nog, mits beide hoofdelijke aansprakelijkheid tekenen. Maar je moet het zelf niet op die manier willen regelen.

Rest mij vooral de vraag, waarom deze vreemde constructie en/of gedachtegang?
Deze constructie is puur bedacht vanwege de timing. Ik heb mijn huis net verkocht, kan nog 6 maanden aanspraak maken op de hypotheek rente en zij moet haar huis nog gaan verkopen.
Idee was dus daarom dat ik eerst de grond koop en zij later het huis.

Ik heb net ook bericht van de bank dat zij het niet toe staan.

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09 11:33
Ik lees hier best vaak dat mensen een rente van 2,x % hebben, hoe komt dat zo laag uit?

Wij hebben deze week een aanbod gehad voor 10 jaar vast voor 3,54 (Achmea, via Hypotheekvisie. Zijn eigenlijk 2 hypotheken een van 100k met looptijd van 30 jaar en een 140k met looptijd van 15 jaar).

Doen we dan iets verkeerd?

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:42
PomPomPom schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:01:
Ik lees hier best vaak dat mensen een rente van 2,x % hebben, hoe komt dat zo laag uit?

Wij hebben deze week een aanbod gehad voor 10 jaar vast voor 3,54 (Achmea, via Hypotheekvisie. Zijn eigenlijk 2 hypotheken een van 100k met looptijd van 30 jaar en een 140k met looptijd van 15 jaar).

Ligt er volledig aan wanneer je de hypotheek hebt afgesloten.
Wij hebben 20 jaar vast tegen 1,3% :o Afgesloten begin 2021.

• Kets
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-09 12:57
Loek92 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:06:
[...]

Ligt er volledig aan wanneer je de hypotheek hebt afgesloten.
Wij hebben 20 jaar vast tegen 1,3% :o Afgesloten begin 2021.
Het kan nog net iets lager.

In september 2021 een hypotheek afgesloten. 150K, 15 jaar vast voor 1,05% en de rest van de hypotheek voor 1,5% (ook 15 jaar vast). Moet er wel bij zeggen dat het een hypotheek in Duitsland betreft.

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:53

Wij hebben in 2020 onze hypotheekrente verlengd, tegen 2,1%. Dit was een heel gangbaar rentepercentage in 2020. Hoewel de trend nog steeds dalen was, hebben we op zeker gespeeld en een lange rentevaste periode genomen.

De argumentatie was: als de rente verder daalt, zal dat in tienden van procenten gaan, en zeker niet meer dan die 2,1% zijn (in de praktijk is de rente net boven de 1% uitgekomen). Het risico dat we geld laten liggen door te kiezen voor een lange periode is dus laag.

Daarentegen vonden we de kans dat de rente tegen die tijd (5 of 10 jaar, bijv.) gestegen zou zijn wel reëel, en daar zit niet echt een grens aan (we hebben allemaal wel ouders die het over 8-12% hebben gehad!). Hier was het risico dus redelijk tot hoog (en vooralsnog geeft de praktijk ons gelijk).

Vandaar:
- Aflossingsvrije deel voor de resterende 20 jaar op 2,1% vastgezet
- Bankspaardeel (dat mocht toen nog!) voor 15 jaar op 2,1% vastgezet

De rationale voor dit laatste: als over 15 jaar de rente veel hoger staat, weegt de rente over het opgebouwde spaardeel meer dan op tegen de extra rente die we zelf moeten betalen voor die laatste paar jaar.

En om helemaal compleet te zijn: we hebben in 2020 ook uitgerekend wat onze aflossing zou moeten zijn om het aflossingsvrije deel na 20 jaar af te lossen. Dit bedrag leggen we sindsdien maandelijks in op een Meesman-rekening.

Ook hier weer risico-analyse:
- worst case: Meesman rendeert minder dan 2,1% over al die jaren. Dan kunnen we tenminste een deel van de hypotheek aflossen
- break-even case: Meesman rendeert precies die 2,1%, dan zijn we 100% hypotheekvrij
- best case: Meesman rendeert meer dan 2,1%, dan zijn we hypotheekvrij én hebben we een leuk extraatje

Vooralsnog zitten we meer dan in de best case :).

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-09 21:42
Heb hier een rente van rond de 4%, het is niet anders.

• Jasper89
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:56
300k a 1,28% voor 20 jaar. Vastgezet in 2022 volgens mij.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 11:25
Handig topic voor als je wilt weten wat de rente in 2020 was... Is het oorspronkelijke idee van dit topic niet een discussie over de huidige rentes / looptijden en waarom voor een bepaalde optie te kiezen?

• fonsoy
  • Laatst online: 07:56
Dan doe ik ook wel even mee.
Nieuw huis gekocht, hypotheek is twee keer zo hoog geworden. De oude hypotheek uit '18 hebben we ook zo veel mogelijk meegenomen.

~5% op 7 jaar vast, op 1,7%
~45% op 20 jaar vast, op 2,4%
~50% op 10 jaar vast, op 3,9%

Voor dit gedeelte een zo kort mogelijke looptijd genomen gezien de rente niet echt laag is en ik nog een ander deel heb met langere looptijd (meeverhuisd) voor stabiliteit. Hopelijk kan het kortlopende deel interessant overgesloten worden volgend jaar.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:20
Hypotheekverstrekker: Lloyds Bank (execution only)
Vorm: Annuïteit
Rentevastperiode: 20 jaar (mei 2020 afgesloten, verhoging maart 2022)
Rente: 1,39% (+-73% vd hoofdsom), verhoging 1,24% (+-27% vd hoofdsom) .NHG tarief

In 1e instantie was ons maandbedrag nog net onder de €1000, naar de verhoging nog wel onder de €1200. Zeker naar wat nieuwe banen van ons beide kunnen we alles relatief makkelijk betalen als we naar 70% van ons inkomen gaan.

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-09 14:27
Hoelang zouden jullie nu de hypotheekrente vastzetten? Mijn partner verwacht echt een mega grote daling en wil hem maar voor 1 jaar vastzetten, maar vind dat zelf (als risico avers persoon) toch wel spannend..

[ Voor 7% gewijzigd door Ela937 op 19-09-2024 16:09 ]

• dbzfan
  • Laatst online: 06:18

dbzfan

Nee.

Ela937 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:06:
Hoelang zouden jullie nu de hypotheekrente vastzetten? Mijn partner verwacht echt een mega grote daling en wil hem maar voor 1 jaar vastzetten, maar vind dat zelf (als risico avers persoon) toch wel spannend..
Ik heb hem een paar maanden geleden voor 5 jaar vastgelegd voor 3,9% ( is maar ongeveer 1/3 van de koopsom, de rest is oude hypotheek en overwaarde).

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat anderen doen is niet echt relevant, al snap ik de vraag wel. Een daling is de verwachting, maar je weet nooit wat er kan gebeuren. Je geeft aan dat jij risico avers bent en je partner kennelijk niet.

In dat geval zou ik de hypotheek opsplitsen in twee leningdelen:

50% variabel of 1 jaar rentevast.
50% 5 of 10 jaar rentevast.

Dan heb je deels zekerheid en deels speculatie. Je moet er wel beide volledig achter staan. Na 1 jaar zal de een tegen de ander zeggen "Zie je nou wel, hadden we nou maar voor 100% X gedaan...". Maar dat houd je altijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Ela937 1 jaar is vaak behoorlijk duur. Naar welke partij kijk je?

Ik zou nu zelf 5 jaar vast doen, dat is nu verreweg het goedkoopst en geeft je nog best wel wat flexibiliteit, die vijf jaar zijn relatief snel voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Het hangt er vooral van hoe je persoonlijke leenpositie is...
er is geen 'standaard' antwoord of dat risico groot is of niet, dat hangt van individuele afwegingen en je situatie af.

Sta je behoorlijk aan het begin van je krediet, heb je een groot deel van de aankoopsom gefinancierd en heb je weinig afgelost ... is je risico groter

Tevens, hoeveel 'ruimte' in je huidige besteedbaar inkomen heb je als je woonlasten mogelijk over een jaar wat hoger zouden kunnen zijn?
Als je best ook een (tijdelijke) verhoging van je maandlasten kunt betalen, zonder daarvoor op je gewone bestedingen te moeten beknibbelen (omdat je bv sowieso iedere maand overhoud om ernaast te sparen/beleggen voor de werkelijk langere termijn) heb je ook een lage risicopositie...

Ikzelf heb enige maanden terug idd gekozen voor een verlenging van een jaar, maar heb al 60% van het krediet afgelost (afgesloten in 2014, initieel 10 jaar rentevast toen, maar altijd meer afgelost dan strict noodzakelijk) en de rentelast is als deel van mn andere maandelijke bestedingen niet enorm hoog (zeker omdat mijn inkomen in die tijd veel sterker opgelopen is, terwijl deze last gelijk gebleven is).
Ik kan ook altijd het aflossingdeel verlagen, mn huidige aflossing zou uitkomen op een gehele aflossing in 2036, ik kan 2x per jaar mn aflossingsdeel aanpassen, ook lager zetten, mits niet lager dan een annuitaire aflossing in 2044

Maar ik verwacht zeker geen "mega grote daling" in de tijd tot midden 2025 (wel een lichte)... en zou iedereen afraden dat als belangrijkste argument te nemen om wel of niet een korte renteduur te kiezen.
Dat is nogal natte-duim-werk. (al verwacht ik an sich wel dat de kans op een rente-daling tot midden 2025 iets groter is dan andersom, een stijgende rente)

[ Voor 35% gewijzigd door RM-rf op 20-09-2024 10:56 ]

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02
Als hij overtuigd is van een mega grote daling dan lekker voor 1 jaar vast zetten.

Verder volledig met @JanHenk eens. Momenteel staat de 1 jaars rente vrij hoog in vergelijking met de langere looptijden.

De algemene verwachting is dat de rente inderdaad gaat dalen, maar met name de kortere looptijden. Dus kiezen voor een kortere looptijd kan wel, maar als volgend jaar alleen de 1 jaars rente is gedaald dan ben je er nog weinig mee op geschoten.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 10:51
Ik zal binnenkort mijn plannen uitgebreid posten.
Maar is het niet ook zo dat als de kortere looptijden relatief hoger zijn, dit betekent dat de bank die dus niet wil verkopen, met de reden dat het voor de bank onzeker is of er winst op lening gemaakt gaat worden?
Deze zin kan nog steeds meerdere uitkomsten hebben uiteraard. (de rente kan wellicht niet zoveel dalen als je denkt, en als je dan de totale rente over de looptijd uitrekent ben je nog niet voordeliger uit. Of je blijft een aantal jaren in deze hogere rente hangen en dan zakt hij wel, maar heb je wel de rente 'vooruit' in de lade gelegd bij de bank).

Maar een gemengd neutraal (licht up of down) voor komende 10-20 maanden lijkt me realistisch, hierbuiten vastzetten voelt voor mij juist als een enorme gok, 2-5 jaar vast.
Dan zou ik voor 10 jaar gaan, dan heb je doorgaans de laagste rente, afhankelijk van de rente ontwikkeling in de laatste jaren kun je extra sparen en dan bij de rente periode kijken of je aflost o.i.d.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
De kortlopende renteperiodes zijn gebaseerd op de geldmarkt, oftewel de markt voor geld met een looptijd tot 1 jaar. Voor een beeld daarvoor kun je hier kijken. De rente op de geldmarkt wordt sterk beïnvloed door de ECB, die bepaalt namelijk de overnight rates etc. De euribor is hier sterk aan gerelateerd, al komt deze tussen banken onderling tot stand. Door de korte looptijd is de correlatie hoog.

De renteperiodes van langer dan 1 jaar zijn gebaseerd op de kapitaalmarkt, dat is een heel andere markt, waarin bijvoorbeeld ook pensioenfondsen zich begeven (met vermogen), maar ook overheden met de uitgifte van obligaties etc. De rentes op die kapitaalmarkt worden in principe niet direct beïnvloed door de ECB, maar is letterlijk een vraag en aanbod kwestie. Een goede indicator voor wat er gaat gebeuren met de hypotheekrente van 10 jaar vast, is de rente van NL 10-jaars obligaties. Als je deze naast de 10-jaars hypotheekrente legt, zul je een sterke correlatie zien.

Dat de rente op de kapitaalmarkt op dit moment lager is dan op de geldmarkt, heet een inverse rentecurve. Het komt erop neer dat er nu dus mensen bereid zijn om hun geld uit te lenen tegen een langlopende rente die lager is dan de kortlopende rente. Dat doe je alleen als je verwacht dat op de korte termijn de geldmarkt flink gaat dalen.

Wat wellicht de belangrijkste les hieruit is: de verwachting dat de ECB zijn beleidsrente gaat verlagen, is al ingeprijsd in de rentes die we zien op de kapitaalmarkt en dus ook de hypotheekrente voor zeg 5-10-15 jaar etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
  • Laatst online: 09-09 14:27
JanHenk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:53:
De kortlopende renteperiodes zijn gebaseerd op de geldmarkt, oftewel de markt voor geld met een looptijd tot 1 jaar. Voor een beeld daarvoor kun je hier kijken. De rente op de geldmarkt wordt sterk beïnvloed door de ECB, die bepaalt namelijk de overnight rates etc. De euribor is hier sterk aan gerelateerd, al komt deze tussen banken onderling tot stand. Door de korte looptijd is de correlatie hoog.

De renteperiodes van langer dan 1 jaar zijn gebaseerd op de kapitaalmarkt, dat is een heel andere markt, waarin bijvoorbeeld ook pensioenfondsen zich begeven (met vermogen), maar ook overheden met de uitgifte van obligaties etc. De rentes op die kapitaalmarkt worden in principe niet direct beïnvloed door de ECB, maar is letterlijk een vraag en aanbod kwestie. Een goede indicator voor wat er gaat gebeuren met de hypotheekrente van 10 jaar vast, is de rente van NL 10-jaars obligaties. Als je deze naast de 10-jaars hypotheekrente legt, zul je een sterke correlatie zien.

Dat de rente op de kapitaalmarkt op dit moment lager is dan op de geldmarkt, heet een inverse rentecurve. Het komt erop neer dat er nu dus mensen bereid zijn om hun geld uit te lenen tegen een langlopende rente die lager is dan de kortlopende rente. Dat doe je alleen als je verwacht dat op de korte termijn de geldmarkt flink gaat dalen.

Wat wellicht de belangrijkste les hieruit is: de verwachting dat de ECB zijn beleidsrente gaat verlagen, is al ingeprijsd in de rentes die we zien op de kapitaalmarkt en dus ook de hypotheekrente voor zeg 5-10-15 jaar etc.
Sorry, maar in Jip en janneke taal, bedoel je toch met dat laatste stuk dat de rentes waarschijnlijk niet veel meer gaan dalen?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tot Q1 2022 waren de rentes erg laag (~1-2% voor 10-20 jaar rentevast).

Daarentegen was het aanbod laag (nog lager dan nu) en de lonen ook een stuk lager...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ela937 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:26:
[...]

Sorry, maar in Jip en janneke taal, bedoel je toch met dat laatste stuk dat de rentes waarschijnlijk niet veel meer gaan dalen?
Nee. Dat de markt dat denkt. Dat hoeft niet ook daadwerkelijk zo te zijn.

• VindiGoosh
  • Laatst online: 11:31
Wij hebben in 2023 een huis gekocht met een hypotheek met NHG garantie tegen een rentevaste periode van 10 jaar tegen 4,04%.

Ik begrijp dat wanneer je je rente wilt verlagen naar de lagere tarieven van nu, je een boete betaald.

Echter zie ik dat de rente bij onze hypotheekverstrekker voor een rentevaste periode van 30 jaar exact 4,04% is.

Toch zouden wij een boete moeten betalen als we onze rentevaste periode verlengen voor exact dezelfde rente.

Waarom is dit? Onze hypotheekverstrekker loopt in zo’n situatie toch geen rente mis?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Je koopt de huidige rente af, niet de nieuwe.

Je moet dus vergelijken met de rente voor de resterende rentevaste periode, 8-9 jaar.

Ergens in de voorwaarden zal de precieze rekenmethode staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Rukapul schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:12:
Je koopt de huidige rente af, niet de nieuwe.

Je moet dus vergelijken met de rente voor de resterende rentevaste periode, 8-9 jaar.

Ergens in de voorwaarden zal de precieze rekenmethode staan.
Dat snap ik, maar die rente is in beide gevallen exact 4,04%. Dus dan loopt de hypotheekverstrekker toch geen rente mis?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Ik begrijp dat ik iets over het hoofd zie hoor, maar ik zie even niet hoe de hypotheekverstrekker dan rente misloopt en dus een boete wil doorrekenen.

Voor alle duidelijkheid: ik verander dus niet van hypotheekverstrekker of hypotheeksoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

VindiGoosh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:54:
Ik begrijp dat ik iets over het hoofd zie hoor, maar ik zie even niet hoe de hypotheekverstrekker dan rente misloopt en dus een boete wil doorrekenen.

Voor alle duidelijkheid: ik verander dus niet van hypotheekverstrekker of hypotheeksoort.
Ik zou zeggen, vraag het je hypotheekverstrekker/adviseur en vraag de berekening op.

Dan kun je zien waar de afkoopsom vandaan komt.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2024 10:00 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@VindiGoosh
Zomaar benieuwd: wat heeft jullie over de streep getrokken om nu voor 30 jaar vast te gaan waar vorig jaar nog een (ongetwijfeld weloverwogen) keuze gemaakt werd om voor 10 jaar vast te gaan? Het verschil tussen toen en nu bij 30 jaar vast is niet zo groot toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rabbiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:21
Een hypotheekverstrekker zet een rentecontract voor een bepaalde tijd vast. In het geval van VindiGoosh was dit vorig jaar voor 10 jaar waardoor dit contract nu nog 9 jaar loopt. Wanneer dit contract nu voortijdig wordt gestopt zal de geldverstrekker bepalen of er renteverlies wordt geleden. Hierbij kijkt de geldverstrekker naar de huidige rentestanden van rentecontracten die rond de resterende periode van het huidige contract liggen.

Gezien de rentepercentages van deze contracten (perioden rond de 9 jaar) lager zijn dan de huidige 4,04% zal de bank dus een renteverlies hebben als dit contract wordt beëindigd. Dit renteverlies wordt dan aan de klant doorberekend. Het nieuwe rentecontract heeft geen impact op de berekening van de boete. Dat je een nieuw rentecontract wilt aangaan tegen hetzelfde tarief is voor de bank dus geen reden om geen boete te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Rabbiej schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:48:
Een hypotheekverstrekker zet een rentecontract voor een bepaalde tijd vast. In het geval van VindiGoosh was dit vorig jaar voor 10 jaar waardoor dit contract nu nog 9 jaar loopt. Wanneer dit contract nu voortijdig wordt gestopt zal de geldverstrekker bepalen of er renteverlies wordt geleden. Hierbij kijkt de geldverstrekker naar de huidige rentestanden van rentecontracten die rond de resterende periode van het huidige contract liggen.

Gezien de rentepercentages van deze contracten (perioden rond de 9 jaar) lager zijn dan de huidige 4,04% zal de bank dus een renteverlies hebben als dit contract wordt beëindigd. Dit renteverlies wordt dan aan de klant doorberekend. Het nieuwe rentecontract heeft geen impact op de berekening van de boete. Dat je een nieuw rentecontract wilt aangaan tegen hetzelfde tarief is voor de bank dus geen reden om geen boete te rekenen.
Ahh op die manier lopen ze dan inkomsten mis. Helder, dankjewel.

Is er bij iemand bekend of er in het algemeen mogelijkheden zijn om je rentevaste periode te verlengen? En dat je contract dus niet eindigt?
Valorian schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:38:
@VindiGoosh
Zomaar benieuwd: wat heeft jullie over de streep getrokken om nu voor 30 jaar vast te gaan waar vorig jaar nog een (ongetwijfeld weloverwogen) keuze gemaakt werd om voor 10 jaar vast te gaan? Het verschil tussen toen en nu bij 30 jaar vast is niet zo groot toch?
Wij konden niet voor een langere rentevaste periode gaan, omdat wij echt het onderste uit de kan hebben moeten halen om dit huis te kunnen kopen. 30 Jaar vast kon voor ons niet uit op dat moment.

Nu ik zie dat onze maandlasten gelijk kunnen blijven met 30 jaar vast, was ik even benieuwd naar de mogelijkheden. De zekerheid op 30 jaar lang dezelfde maandlasten kan het voor ons waard zijn om die vast te leggen. Onze beleggingen renderen gemiddeld (inflatie gecorrigeerd) meer dan het dubbele, dus alles bij elkaar worden die maandlasten voor ons door de jaren heen effectief ook steeds minder.

Ik begreep alleen even niet hoe een hypotheekverstrekker geld misloopt als je ipv 10 jaar naar 30 jaar gaat voor exact dezelfde rente. Maar nu begrijp ik dat dit te maken heeft met de verrekening van 10 jaar vast toen t.o.v. 10 jaar vast nu, aangezien dit kennelijk ook wordt meegenomen in het huidige rentepercentage voor 30 jaar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

VindiGoosh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:13:
[...]

Is er bij iemand bekend of er in het algemeen mogelijkheden zijn om je rentevaste periode te verlengen? En dat je contract dus niet eindigt?
Wat bedoel je met verlengen?
je krijgt na 10 jaar een nieuw aanbod tegen de dan geldende rente. Die kun je accepteren of je hypotheek oversluiten naar een andere hypotheekverstekker.

Nu laten aanpassen is contractbreuk en dus boete.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 27-09-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
de Peer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:00:
[...]

Wat bedoel je met verlengen?
je krijgt na 10 jaar een nieuw aanbod tegen de dan geldende rente. Die kun je accepteren of je hypotheek oversluiten naar een andere hypotheekverstekker.

Nu laten aanpassen is contractbreuk en dus boete.
Met verlengen bedoel ik dat mijn rentevaste periode verlengt wordt. Dus langer wordt, dan in dit geval 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

VindiGoosh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:41:
[...]

Met verlengen bedoel ik dat mijn rentevaste periode verlengt wordt. Dus langer wordt, dan in dit geval 10 jaar.
Begrijp je het verschil tussen rentevaste periode en looptijd van je hypotheek(-krediet)?

De looptijd van je hypotheek is 30 jaar, na die tijd moet de lening meestal volledig afgelost zijn.
Bij een annuitaire hypotheen is het zo uitgerekend dat je initieel meer rente betaald en minder aflost, maar des te verder in je looptijd je komt, en je rentelast lager wordt, het aflossingsdeel groeit.

Rentevaste periode is gewoon een garantie (en een plicht) die je 'koopt' dat je de huidige rente van dit moment, over een langere periode blijft betalen.
Veelal wordt dit aangeboden tegen een ietwat hogere rente (van enkele tienden procentpunten) voor langere periodes (deels omdat kredietverstrekkers zelf ook verplicht zijn hiertegen 'zekerheden' te reserveren, die bedoeld zijn hun verliezen op te vangen als de rente in de tusentijd sterk zou oplopen en zij voor uitstaand kapitaal veel minder rendement innemen; anderszijds, als de rente vervolgens daalt maakt de kredietverstrekker hierop flinke winst, terwijl jezelf bijna niet eronder uitkomt zonder boeterente te moeten betalen).
Na de looptijd ervan, is hij gewoon afgelopen, het kan niet verlengd worden, op hetzelfde renteniveau als.

maar omdat het krediet zelf gewoon doorloopt betekent dat wel dat je op dat moment naar je eigen wensen een nieuwe looptijd voor de rente kunt afsluiten, voor een periode naar je eigen wensen.
Of dat nu 1 jaar is, of weer opnieuw dezelfde periode.

De rente zal dan gebaseerd zijn op de dan geldende hypotheekmarktrente.
Hiervoor zal eerst je bank zelf een rente-voorstel opsturen, op zn minst 3 maanden voor het aflopen van de renteperiode.
Als je het daarmee niet eens bent, kun je besluiten hierover te onderhandelen, of om te financieren, je hypotheek meenemen naar een andere aanbieder... de initiele aanbieder mag daar geen enkele boeterente over rekenen, maar wel moet je dan mogelijk kosten bij de nieuwe aanbieder betalen

[ Voor 8% gewijzigd door RM-rf op 27-09-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat kan alleen door je huidige afspraak/contract open te breken, en dan betaal je boete.
En dan nog krijg je niet de huidige voorwaarden die je had, maar een nieuw aanbod.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 27-09-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Nogmaals hartelijk dank voor de uitleg, het is me helemaal duidelijk zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat kan met rentemiddeling. Dat bieden sommige geldverstrekkers aan. Maar vaak betaal je dan wel een opslag en wordt de rente dus nog wat hoger.

Eerste stap dus nagaan welke geldverstrekker je hebt, dan of die aan rentemiddeling doet en vervolgens, bijvoorbeeld via de website, bekijken welke rente je zou kunnen krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
@VindiGoosh Is het nog een overweging voor je om nog een tijdje te wachten? Zowel Europa als VS zijn pas net weer begonnen met renteverlagingen na een fikse stijging ervoor. De verwachting voor de komende maanden/jaren is eerder verdere verlaging dan verhoging. Je zit 10 jaar vast met 4.04%, en je hypotheek is nog geen jaar oud. Waarom gun je jezelf dan niet wat meer tijd om de situatie aan te kijken? Als eind 2025 de 30-jaars rente op 2.5% staat (hypothetisch), dan heb je jezelf nu in de vingers gesneden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
coelho schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:12:
@VindiGoosh Is het nog een overweging voor je om nog een tijdje te wachten? Zowel Europa als VS zijn pas net weer begonnen met renteverlagingen na een fikse stijging ervoor. De verwachting voor de komende maanden/jaren is eerder verdere verlaging dan verhoging. Je zit 10 jaar vast met 4.04%, en je hypotheek is nog geen jaar oud. Waarom gun je jezelf dan niet wat meer tijd om de situatie aan te kijken? Als eind 2025 de 30-jaars rente op 2.5% staat (hypothetisch), dan heb je jezelf nu in de vingers gesneden.
Ik heb überhaupt geen plannen. Ik was enkel de opties aan het overwegen en daarmee kwam de bovenstaande vraag aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb mijn hypotheek rente 2 jaar gelden ongeveer voor 30 jaar tegen 1.6% vast gezet. Er zit aardig wat overwaarde op het huis en in de hypotheek is meegenomen dat ik eventuele overwaarde kan opnemen, weet niet de juiste benaming hiervoor meer...

Als ik een bedrag zou willen opnemen gaat dat dan ook voor die 1.6% of voor de huidige rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

ramrodwillem schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:06:
Ik heb mijn hypotheek rente 2 jaar gelden ongeveer voor 30 jaar tegen 1.6% vast gezet. Er zit aardig wat overwaarde op het huis en in de hypotheek is meegenomen dat ik eventuele overwaarde kan opnemen, weet niet de juiste benaming hiervoor meer...

Als ik een bedrag zou willen opnemen gaat dat dan ook voor die 1.6% of voor de huidige rente?
Goede vraag. Ik weet het antwoord niet, maar ik verwacht het niet. Dit omdat de bank nieuw geld moet aanboren en dat zullen ze vast doen tegen huidige tarieven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:39
Huidige rente met daarbij kosten adviseur.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

peacelord schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:11:
Huidige rente met daarbij kosten adviseur.
Volgens mij mag je hieraan ook toevoegen dat je geen belasting terugkrijgt over het deel dat je opneemt uit de overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:31
Marchel schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:13:
[...]

Volgens mij mag je hieraan ook toevoegen dat je geen belasting terugkrijgt over het deel dat je opneemt uit de overwaarde.
Ook niet als je gebruikt om bijv te verbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

koksie schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:21:
[...]

Ook niet als je gebruikt om bijv te verbouwen?
Dan weer wel, het heeft met name te maken met waar je die overwaarde insteekt. Maar nog maal ik ben dit niet zeker, het lijkt mij sterk dat dit al niet vaker in dit topic is besproken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Thx nee is niet voor verbouwen. duidelijk nu .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
ramrodwillem schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:36:
Thx nee is niet voor verbouwen. duidelijk nu .
Voor je jezelf (te) rijk rekent: hou er rekening mee dat opnemen van overwaarde in praktijk betekent dat je je hypotheek verhoogd. Dat is vaak toegestaan, maar hoe veel je precies mag opnemen (en dus mag verhogen) hangt daarbij wel van je financiele draagkracht af. Als je al aan of richting de max zit van wat je kon lenen dan kan je nu niet of zeer beperkt verhogen. Heb je nog veel marge en/of grote sprongen gemaakt met inkomen waardoor je leencapaciteit (veel) hoger is dan kan uiteraard meer opnemen. Het is dus niet zo dat je het "gat" tussen hypotheeksom en huizenwaarde altijd volledig mag opnemen.

Even een voorbeeld:
- Inkomen (totaal) 50K per jaar
- Huidige hypotheek 150K
- Huidige waarde huis 500K

Iemand in dit voorbeeld heeft dus 350K overwaarde. Maar met 50K kan 'ie waarschijnlijk zo'n 200-250K lenen. Hij heeft al 150K geleend / open staande hypotheek. De maximale opneembare som uit de overwaarde zal dus eerder zo'n 50-100K zijn. (noot: dit is heel kort door de bocht, maar illustreert alleen even wat ik bedoel ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 02-10-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Voor je jezelf (te) rijk rekent: hou er rekening mee dat opnemen van overwaarde in praktijk betekent dat je je hypotheek verhoogd. Dat is vaak toegestaan, maar hoe veel je precies mag opnemen (en dus mag verhogen) hangt daarbij wel van je financiele draagkracht af. Als je al aan of richting de max zit van wat je kon lenen dan kan je nu niet of zeer beperkt verhogen. Heb je nog veel marge en/of grote sprongen gemaakt met inkomen waardoor je leencapaciteit (veel) hoger is dan kan uiteraard meer opnemen. Het is dus niet zo dat je het "gat" tussen hypotheeksom en huizenwaarde altijd volledig mag opnemen.

Even een voorbeeld:
- Inkomen (totaal) 50K per jaar
- Huidige hypotheek 150K
- Huidige waarde huis 500K

Iemand in dit voorbeeld heeft dus 350K overwaarde. Maar met 50K kan 'ie waarschijnlijk zo'n 200-250K lenen. Hij heeft al 150K geleend / open staande hypotheek. De maximale opneembare som uit de overwaarde zal dus eerder zo'n 50-100K zijn. (noot: dit is heel kort door de bocht, maar illustreert alleen even wat ik bedoel ;) )
Thx , is me duidelijk, het zou bij mij om zo,n €20.000 gaan wat qua inkomen geen probleem is totale hypotheek bedrag zou dan op €180.000 komen bij 2x modaal.
Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste

Let op:
Vertel erbij wat je motivatie was, waarom je juist niet voor iets anders hebt gekozen en reageer indien relevant op andere motivaties.