Ik heb de belastingdienst gesproken en zij geven aan dat het mogelijk is , mits de voorwaarden van box 1 worden gebruikt. Aflossen mag ook in 30 jaar vanaf nu.JanHenk schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:02:
[...]
Als ik zoek op die tekst kom ik op een website van Alfa accountants uit. Er staat echter geen bron bij... Dus om op basis hiervan nu te zeggen "de belastingdienst is hier duidelijk over" is mij iets te vroeg qua conclusie.
Ik heb nog wat verder gezocht, maar kan de bron niet vinden. Zelf zou ik op basis van jurisprudentie (over het bijna 10 jaar achterlopen op aflossingsschema) ook zeggen dat het wel kan, maar ik heb nog geen expliciete bevestiging van de Belastingdienst gezien.
Let wel op: als je de lening aan bent gegaan bijv. 5 jaar geleden. Dan moet het contract worden aangepast naar aflossen in 25 jaar (in verband met verplichte aflossing in maximaal 30 jaar) en je zal dan ook die 5 jaar (annuïtaire) aflossing in moeten halen. Pas dan loopt de lening weer gelijk met de voorwaarden alsof je die meteen was aangegaan als annuïtaire lening.
***members only***
Ze kunnen helaas niks op schrift geven.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1